abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 januari 2013 @ 22:34:28 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122140755
Hier verder dus, deel 31 alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122141226
Ja een klein beetje zuur, maar niet zo als bij zuurvlees(ik neem aan dat je daar op doelde)

Ik ga wat rommelen, je hoort nog van mij.

Dankjewel
  † In Memoriam † zondag 27 januari 2013 @ 22:57:22 #3
34726 Fratz
Max
pi_122142385
Meneer Fratz heeft dit weekend een paar granaatappels meegenomen. Ik weet eigenlijk niet wat ik er mee moet :)
Piet heb jij een tip?
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  maandag 28 januari 2013 @ 07:53:54 #4
45206 Pietverdriet
pi_122151133
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 22:57 schreef Fratz het volgende:
Meneer Fratz heeft dit weekend een paar granaatappels meegenomen. Ik weet eigenlijk niet wat ik er mee moet :)
Piet heb jij een tip?
Opensnijden en zo eten?
De "besjes" er uit halen en met spruitjes serveren (Kroatisch)
Door een fruitsalade?
Er siroop mee maken?
  Redactie Frontpage maandag 28 januari 2013 @ 11:00:37 #5
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_122154414
Fuuu, tijdje terug mooi recept gezien over zalm, kan ik het niet weervinden.

Piet, hoe lang moet zalm in de oven? Ik wil het maken in een pakketje van aluminiumfolie: schijfjes citroen onderop, zalm, boter bovenop, peper/zout, dichtvouwen en in oven. Zou 20 minuten op 200 graden voldoende zijn? Dat is wat ik her en der op internet kan vinden.
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  maandag 28 januari 2013 @ 12:22:11 #6
45206 Pietverdriet
pi_122157370
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:00 schreef Etcetera het volgende:
Fuuu, tijdje terug mooi recept gezien over zalm, kan ik het niet weervinden.

Piet, hoe lang moet zalm in de oven? Ik wil het maken in een pakketje van aluminiumfolie: schijfjes citroen onderop, zalm, boter bovenop, peper/zout, dichtvouwen en in oven. Zou 20 minuten op 200 graden voldoende zijn? Dat is wat ik her en der op internet kan vinden.
Stukje of een hele zalm?
Stukje filet moet lukken in 20 minuten.
  Redactie Frontpage maandag 28 januari 2013 @ 12:51:55 #7
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_122158392
Stukje :Y vriend is niet zo van vis, ik vind het heerlijk ;) Merci ^O^
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_122167052
Ik had vorige maand iets teveel kippendijen gemarineerd in een mengsel van karnemelk en specerijen dus ik moest wat invriezen. Echter weet ik nu dus niet zeker of dat wel goed is gegaan, nu ik ze weer wil ontdooien. Kan dat als ze gemarineerd zijn geweest in karnemelk? Ze zijn nog niet helemaal ontdooid dus ik kan nog niet echt goed ruiken of er erge luchtjes aan zitten.
pi_122168529
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:19 schreef TN-FR het volgende:
Ik had vorige maand iets teveel kippendijen gemarineerd in een mengsel van karnemelk en specerijen dus ik moest wat invriezen. Echter weet ik nu dus niet zeker of dat wel goed is gegaan, nu ik ze weer wil ontdooien. Kan dat als ze gemarineerd zijn geweest in karnemelk? Ze zijn nog niet helemaal ontdooid dus ik kan nog niet echt goed ruiken of er erge luchtjes aan zitten.
Goede vraag, ik heb nog wat gemarineerde spare ribs in de vriezer liggen. Geen idee of dat allemaal goed blijft. Dus daar ben ik wel benieuwd naar. Dat is voornamelijk gemarineerd met kruiden en bbq saus.
pi_122168720
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:53 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Goede vraag, ik heb nog wat gemarineerde spare ribs in de vriezer liggen. Geen idee of dat allemaal goed blijft. Dus daar ben ik wel benieuwd naar. Dat is voornamelijk gemarineerd met kruiden en bbq saus.
Die lijken mij nog wel goed in te vriezen. Ik heb namelijk vaak van die voorgemarineerde spareribs in het vriesvak zien liggen.
  maandag 28 januari 2013 @ 18:29:27 #11
45206 Pietverdriet
pi_122174619
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:19 schreef TN-FR het volgende:
Karnemelkmarinade moet geen issue zijn.
pi_122181474
Dank je wel. het rook en smaakte ook niet anders, maar dat zullen we in de loop van de avond/morgen anders wel merken.
  maandag 28 januari 2013 @ 19:56:40 #13
45206 Pietverdriet
pi_122181714
quote:
14s.gif Op maandag 28 januari 2013 19:53 schreef TN-FR het volgende:
Dank je wel. het rook en smaakte ook niet anders, maar dat zullen we in de loop van de avond/morgen anders wel merken.
Als je er last van krijgt ligt dat niet aan de karnemelk, maar aan gebrekkige hygiene
pi_122217975
Piet,
In het vorige topic ging het over aardappelgratin. Vanavond wil ik die maken. Op welke temperatuur moet ik de oven zetten? :)
My salvation lies in your love..
  † In Memoriam † dinsdag 29 januari 2013 @ 17:39:36 #15
91830 MaximusTG
pi_122220239
Mocht je erg met de handen in het haar zitten :P, ik zou voor een graad of 220/230 Celsius gaan.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 17:44:33 #16
45206 Pietverdriet
pi_122220437
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:53 schreef BananaPancake het volgende:
Piet,
In het vorige topic ging het over aardappelgratin. Vanavond wil ik die maken. Op welke temperatuur moet ik de oven zetten? :)
Convectieoven op 220, een oven met fan op 200
pi_122411677
:W

Aubergine was in de aanbieding..maar wat maak ik daarmee? ik dacht aan moussaka...Heeft iemand een lekkere recept voor mij? :@
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122412556
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:02 schreef bitterend het volgende:

Aubergine was in de aanbieding..maar wat maak ik daarmee? ik dacht aan moussaka...Heeft iemand een lekkere recept voor mij? :@
Aubergines boerenstijl
Het kan met of zonder vlees en met of zonder allerlei toevoegingen als paprika, ui, etc.

RECEPT
Roerbak in ongeveer 3 minuten bruin:
400 gr gehakt (varken, rund, wat je maar wilt)
Voeg toe en bak nog een minuut of twee mee:
2 el fijngehakte knoflook
2 el fijngehakte verse gember
3 el gehakte ui/sjalot
Voeg toe en breng aan de kook::
125ml water of kippenbouillon
2 el Chinese, donkere sojasaus
3 el Shaoxing rijstwijn
3 el zwarte rijstazijn (ik vind de zoete het lekkerst hierin)
2 el suiker (of minder als je de zoete, zwarte rijstazijn gebruikt)
1 el Sichuan pepper (geroosterd en gemalen)
2 tl chili-bonensaus (toban jiang)
1/2 tl grofgemalen zwarte peper
Voeg toe en laat sudderen tot zijdenzacht:
500 gr Chinese aubergine (in stukjes)
Vlak voor serveren de saus nog even binden met een maizena-papje.
Proeven, smaak eventueel aanpassen en dan afmaken met:
2 tl sesamolie
lente-uitjes

Met dank aan robin_ook :)
  zondag 3 februari 2013 @ 12:35:38 #19
45206 Pietverdriet
pi_122412766
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:02 schreef bitterend het volgende:

Geen Moussaka, maar wel lekker, sla een eitje los met chilipoeder, zout en peper, snij de aubergine aan plakken en haal door het ei en dan door bloem, bakken in neutrale olie.
Heerlijk!
  zondag 3 februari 2013 @ 12:41:20 #20
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_122412994
Zeg, Sorella, doe er dan teminste een linkje bij.
http://www.aziatische-ingredienten.nl/aubergines-boerenstijl/
Dat scheelt ook als iemand nog vragen heeft. ;)
pi_122414601
Dat is echt mijn favoriete gerecht. O+
pi_122419111
Bedankt voor de tips!!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 3 februari 2013 @ 16:05:29 #23
256666 leeell
I know you're lonely
pi_122421338
Wat kost het om jou een avondje te huren Robin ?
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  zondag 3 februari 2013 @ 17:20:40 #24
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_122424694
Zou je het werkelijk overwegen dan? :)
  zondag 3 februari 2013 @ 17:22:08 #25
45206 Pietverdriet
pi_122424750
Hee, dit is het "vraag het" topic niet "Pimp it"
pi_122458286
Ik heb een niet zo heel concrete vraag over mosselen. Als je ze nét gaar wil hebben dan zit er wel eens eentje tussen die nog niet open is gegaan. Dat eet niet zo comfortabel, maar die mossel is dan meestal wel lekker zilt, net als een oester.

Nu was ik vrijdag mosselen aan het koken, gewoon vrij standaard, maar had ik er eerst even een paar op de grillpan gelegd. Die koken dan dus in hun eigen schelpje in hun eigen vocht. En dan heb je dus wel zo'n lekker hapje zee.

Maar het is wel veel gedoe voor 2 kilo lijkt me. Dus mijn vraag is of er nog andere manieren zijn om dat zilte te behouden maar dan voor een hele pan. En anderzijds of je een paar grote zou kunnen kopen en die dan kan injecteren met een geconcentreerde bouillon of zo? Kortom, heb je nog ideeen daarover?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:10:00 #27
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_122459352
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb een niet zo heel concrete vraag over mosselen. Als je ze nét gaar wil hebben dan zit er wel eens eentje tussen die nog niet open is gegaan. Dat eet niet zo comfortabel, maar die mossel is dan meestal wel lekker zilt, net als een oester.

Nu was ik vrijdag mosselen aan het koken, gewoon vrij standaard, maar had ik er eerst even een paar op de grillpan gelegd. Die koken dan dus in hun eigen schelpje in hun eigen vocht. En dan heb je dus wel zo'n lekker hapje zee.

Maar het is wel veel gedoe voor 2 kilo lijkt me. Dus mijn vraag is of er nog andere manieren zijn om dat zilte te behouden maar dan voor een hele pan. En anderzijds of je een paar grote zou kunnen kopen en die dan kan injecteren met een geconcentreerde bouillon of zo? Kortom, heb je nog ideeen daarover?
Er zit maar 1 ding op. Haal een emmer zeewater en kook ze daarin.
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
  maandag 4 februari 2013 @ 12:15:49 #28
45206 Pietverdriet
pi_122459557
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:10 schreef Equites het volgende:

[..]

Er zit maar 1 ding op. Haal een emmer zeewater en kook ze daarin.
Dat wordt veel te zout
  maandag 4 februari 2013 @ 12:17:51 #29
256666 leeell
I know you're lonely
pi_122459641
brak water
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:19:49 #30
45206 Pietverdriet
pi_122459700
quote:

Wat ik doe, is, ik neem een grote pan en doe daar wat olie in. Daar gaat een peen in, stuk prei, tomaat, een gekwarte ui. Laag vuur opzetten met deksel op de pan. 10-15 minuten laten staan, de groente carameliseren en geven aroma's af. Droge witte wijn erbij, aan de kook brengen met wat groene kruiden en een geplette knoflook teen of 3.
Als dit goed kookt de mosselen erbij en vuur hoog. Af en toe schudden tot ze open gaan.
Mossels die niet open zijn gegaan, worden niet gegeten.
  † In Memoriam † maandag 4 februari 2013 @ 12:23:38 #31
91830 MaximusTG
pi_122459805
Ja, ik ben niet zo'n fan van die schelpdieren, maar ik dacht altijd dat als ze niet opengingen dat ze dan dus al dood zijn en je ze niet moet eten?
pi_122460464
quote:
Wat ik doe, is, ik neem een grote pan en doe daar wat olie in. Daar gaat een peen in, stuk prei, tomaat, een gekwarte ui. Laag vuur opzetten met deksel op de pan. 10-15 minuten laten staan, de groente carameliseren en geven aroma's af. Droge witte wijn erbij, aan de kook brengen met wat groene kruiden en een geplette knoflook teen of 3.
Als dit goed kookt de mosselen erbij en vuur hoog. Af en toe schudden tot ze open gaan.Mossels die niet open zijn gegaan, worden niet gegeten.
Ik weet hoe ik mosselen moet koken, het is ook gewoon lekker, alleen heb je op die manier enerzijds het zilte mosselvocht, best lekker met een stukje brood, en anderzijds de mossel. Maar juist die mossel in zijn eigen zilte vocht is zo lekker. Ik zou zeggen, leg er ook eens eentje in de grillpan tot die open gaat.

quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:23 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, ik ben niet zo'n fan van die schelpdieren, maar ik dacht altijd dat als ze niet opengingen dat ze dan dus al dood zijn en je ze niet moet eten?
Ik stel van elke mossel vooraf vast dat die nog leeft, dus als er dan eentje niet opengaat dan is het gewoon omdat die een sterke sluitspier heeft of wat meer tijd nodig had. Ik probeer ze maar nét gaar te krijgen, dus ik probeer ook de grootste als eerste in de pan te doen. Maar de een heeft ook een dikkere schaal dan de ander etc. Dus als ik de rest tot rubber kook gaat die alsnog open lijkt me.
  maandag 4 februari 2013 @ 13:06:38 #33
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122460956
quote:

Ik leg ze wel eens op de BBQ, gewoon voor de leuk. moet je wel met mensen doen die van half gaar houden.
Siesta & Fiesta!
pi_122461005
Ik heb hier een flesje kookroom een week openstaan, is deze nog te gebruiken?
Op de verpakking staat na openen beperkt houdbaar..
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  † In Memoriam † maandag 4 februari 2013 @ 13:20:07 #35
91830 MaximusTG
pi_122461447
Moet je gewoon ff kijken of er klonten in zitten en/of dat het zuur smaakt. Als het nog goed smaakt zal het waarschijnlijk nog wel goed zijn.
Maar als je het zeker wil weten dan moet je natuurlijk gewoon nieuwe kopen..
  maandag 4 februari 2013 @ 14:25:53 #36
45206 Pietverdriet
pi_122463506
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:07 schreef roos85 het volgende:
Ik heb hier een flesje kookroom een week openstaan, is deze nog te gebruiken?
Op de verpakking staat na openen beperkt houdbaar..
In de koeling? Even ruiken en proeven
pi_122463649
Piet, ik heb zaterdag 35 Amerikaanse rivierkreeften (exootjes gevangen in de Nederlandse polder) op wrede wijze vermoord. :'( Wat zou jij ermee doen? Ze liggen nu in vrede te rusten in de vriezer.
pi_122463676
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de koeling? Even ruiken en proeven
Heeft al die tijd in de koelkast gestaan, wat zou ik nog meer als alternatief voor slagroom in een kerriesaus kunnen gebruiken? Koffieroom?

Of toch ongeklopte slagroom en dat de rest invriezen?
  maandag 4 februari 2013 @ 14:32:11 #39
45206 Pietverdriet
pi_122463678
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:31 schreef Isegrim het volgende:
Piet, ik heb zaterdag 35 Amerikaanse rivierkreeften (exootjes gevangen in de Nederlandse polder) op wrede wijze vermoord. :'( Wat zou jij ermee doen? Ze liggen nu in vrede te rusten in de vriezer.
Koken en kluiven met wat citroen, niet te moeilijk mee doen.
Of schoonmaken en met wat zure mayonaise eten.
  maandag 4 februari 2013 @ 14:32:19 #40
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_122463684
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als dit goed kookt de mosselen erbij en vuur hoog. Af en toe schudden tot ze open gaan.
Mossels die niet open zijn gegaan, worden niet gegeten.
Hij wil zilt water proeven zegt ie net.
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
  maandag 4 februari 2013 @ 14:32:43 #41
45206 Pietverdriet
pi_122463702
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:32 schreef roos85 het volgende:

[..]

Heeft al die tijd in de koelkast gestaan, wat zou ik nog meer als alternatief voor slagroom in een kerriesaus kunnen gebruiken? Koffieroom?
Waarom een alternatief en geen echte room gebruiken?

quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:32 schreef roos85 het volgende:

Of toch ongeklopte slagroom en dat de rest invriezen?
Juist, koop gewoon de houdbare slagroom van de aldi, perfect spul
pi_122463730
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom een alternatief en geen echte room gebruiken?
Net te laat met edit. gewone room kan natuurlijk ook :)
Iets met gezonder, maar die maar die paar eetlepels maakt eigenlijk niet uit.
  maandag 4 februari 2013 @ 14:34:26 #43
45206 Pietverdriet
pi_122463747
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:33 schreef roos85 het volgende:

[..]

Net te laat met edit. gewone room kan natuurlijk ook :)
Iets met gezonder, maar die maar die paar eetlepels maakt eigenlijk niet uit.
Zie edit
pi_122463749
Niks gezonder. :{w
pi_122463850
Dan ga ik lekker slagroom halen ^O^
pi_122463893
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Koken en kluiven met wat citroen, niet te moeilijk mee doen.
Of schoonmaken en met wat zure mayonaise eten.
Okee! :)
  maandag 4 februari 2013 @ 14:42:22 #47
45206 Pietverdriet
pi_122463994
Isegrim, zelf gevangen? Let op, mij kan het niet schelen, maar rivierkreeftjes vangen is formeel stropen, dat is geen overtreding maar een misdrijf. Als je er mee gepakt wordt kan dit als je pech hebt een flinke duw betekenen en een strafblad.
Ik ben daar mee bezig geweest dat uit te zoeken en gezien mijn werk heb ik er van af gezien. Wil niet om zoiets stoms in de problemen komen
pi_122464105
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Isegrim, zelf gevangen? Let op, mij kan het niet schelen, maar rivierkreeftjes vangen is formeel stropen, dat is geen overtreding maar een misdrijf. Als je er mee gepakt wordt kan dit als je pech hebt een flinke duw betekenen en een strafblad.
Ik ben daar mee bezig geweest dat uit te zoeken en gezien mijn werk heb ik er van af gezien. Wil niet om zoiets stoms in de problemen komen
Amerikaanse rivierkreeften, exoten dus, overlastgevers. Maar een officiële visser heeft ze gevangen:

http://www.rotterdamseoog(...)n-op-het-noordplein/
  maandag 4 februari 2013 @ 14:47:09 #49
45206 Pietverdriet
pi_122464171
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:45 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Amerikaanse rivierkreeften, exoten dus, overlastgevers. Maar een officiële visser heeft ze gevangen:

http://www.rotterdamseoog(...)n-op-het-noordplein/
Er zijn in Nederland geen Europese rivierkreeften meer. Neemt niet weg dat het vangen van deze schadelijke exoten formeel nog steeds stropen is.
pi_122464182
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er zijn in Nederland geen Europese rivierkreeften meer. Neemt niet weg dat het vangen van deze schadelijke exoten formeel nog steeds stropen is.
Wat onzinnig, het sterft ervan. Ze zitten zelfs in de Rotte.
  maandag 4 februari 2013 @ 14:49:23 #51
45206 Pietverdriet
pi_122464236
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:47 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Wat onzinnig, het sterft ervan. Ze zitten zelfs in de Rotte.
Ik weet het, ik weet het.
pi_122464313
Ze zouden juist moeten aanmoedigen dat je ze vangt, net zoals ze dat op Aruba doen met de invasieve koraalduivel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_koraalduivel) die je kunt eten.
pi_122464379
Volgens deze link: http://www.sportvisserijn(...)C_uitheemse_kreeften mag het zelf vangen niet, omdat het beperkt afvangen voor een snellere toename kan zorgen. Alleen als je genoeg middelen hebt om 250 hectare te bevissen en hier minstens 8500 euro omzet uit te halen mag het...
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_122464401
Dat laat ik dan wel aan André de kreeftenvisser over.
pi_122464458
En over de inheemse rivierkreeft:

quote:
Overigens is de kans dat deze kreeft wordt gevangen heel klein, aangezien hij eigenlijk alleen nog in de omgeving van Arnhem in een vijver wordt aangetroffen.
In één vijver? Eén specifieke vijver? :D
pi_122464571
Er zijn plannen om ze ook elders uit te zetten, aldus wiki. Op plekken waar die infectie die de Amerikaanse rivierkreeft bij zich kan dragen, al is uitgewoed.
pi_122464574
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Volgens deze link: http://www.sportvisserijn(...)C_uitheemse_kreeften mag het zelf vangen niet, omdat het beperkt afvangen voor een snellere toename kan zorgen. Alleen als je genoeg middelen hebt om 250 hectare te bevissen en hier minstens 8500 euro omzet uit te halen mag het...
Ik vind de inkomsteneis een beetje gek trouwens. Je krijgt er niet altijd hetzelfde voor lijkt me.
pi_122464598
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:59 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik vind de inkomsteneis een beetje gek trouwens. Je krijgt er niet altijd hetzelfde voor lijkt me.
Volgens mij is dat meer om een stok achter de deur te hebben dat je minstens 75% weg vist. Wat ik mij in dit geval wél weer voor kan stellen.
pi_122478191
Piet, hoe maak ik zo'n gruwelijk lekkere aardappelgratin zoals je die in Franse restaurants krijgt? Ik heb het al meerdere keren geprobeerd te maken, maar ik krijg het nooit helemaal goed.

Gister had ik het recept van dit filmpje gevolgd:

Oftewel, dunne plakjes aardappel stapelen in een ovenschaal, overgieten met een mengsel van slagroom, een geklopt eitje en wat peper, zout en nootmuskaat en als laatste bestrooien met geraspte kaas voor het de oven in gaat. Volgens het recept moet de schaal 45 minuten in de oven op 180 graden, maar dit is volgens mij veel te kort. Ik deed hem nu 50 minuten erin, waarvan het laatste kwartier boven de 200 graden en nog waren de aardappels niet overal even gaar en zeker niet zo lekker zacht zoals het hoort.

Kan dit komen doordat ik een te diepe ovenschaal gebruikte, waardoor ik te veel stapelde en het daardoor niet goed gaarde? Liegt mijn oven over de temperatuur of klopt het recept niet?

Edit: lol lees net op de vorige bladzijde er iets over. Nevermind... Lagere schaal, langer in de oven op hogere temperatuur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dobbs op 04-02-2013 20:11:05 ]
  maandag 4 februari 2013 @ 21:07:27 #60
45206 Pietverdriet
pi_122482803
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:02 schreef Dobbs het volgende:
Piet, hoe maak ik zo'n gruwelijk lekkere aardappelgratin zoals je die in Franse restaurants krijgt? Ik heb het al meerdere keren geprobeerd te maken, maar ik krijg het nooit helemaal goed.

Oftewel, dunne plakjes aardappel stapelen in een ovenschaal, overgieten met een mengsel van slagroom, een geklopt eitje en wat peper, zout en nootmuskaat en als laatste bestrooien met geraspte kaas voor het de oven in gaat. Volgens het recept moet de schaal 45 minuten in de oven op 180 graden, maar dit is volgens mij veel te kort. Ik deed hem nu 50 minuten erin, waarvan het laatste kwartier boven de 200 graden en nog waren de aardappels niet overal even gaar en zeker niet zo lekker zacht zoals het hoort.

Kan dit komen doordat ik een te diepe ovenschaal gebruikte, waardoor ik te veel stapelde en het daardoor niet goed gaarde? Liegt mijn oven over de temperatuur of klopt het recept niet?

Edit: lol lees net op de vorige bladzijde er iets over. Nevermind... Lagere schaal, langer in de oven op hogere temperatuur.
Neem bloemige aardappels, heel dun snijden, gebruik room, en geen melk of ei.
pi_122499690
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:32 schreef Equites het volgende:

[..]

Hij wil zilt water proeven zegt ie net.
Zilte mossel iig, dat water verdampt grotendeels zodat het zilte op de mossel blijft. Hetzelfde idee als bij oesters. Ik ben toch niet de enige die dat lekker vind?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 10:53:39 #62
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122499900
Nee, daarom gooi ik ze af en toe op de BBQ. zelfde efect.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 5 februari 2013 @ 10:56:16 #63
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122499971
Siesta & Fiesta!
pi_122501640
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 10:53 schreef Bramito het volgende:
Nee, daarom gooi ik ze af en toe op de BBQ. zelfde efect.
Zet je ze ook rechtop en tegen elkaar dan zodat ze niet opengaan, zoals in het filmpje? Ik had ze dus in mijn grillpan gedaan zodat ze tussen de ribben bleven liggen maar dan gaan ze wel open en knoeit het ook wel wat mosselnat.

Misschien kan ik er ook wel een stuk of 30 rechtop in zo'n stoommandje proppen.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:54:44 #65
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122501907
Nee joh, veel makkelijker. Ik leg een stuk gaas op de rooster en gooi daar de mosselen gewoon op. Als ze dan open gaan zijn ze echt net gaar. Daar moet je wel van houden....

Je moet wel een fatsoenlijk vuurtje hebben, want er druipt nogal wat vocht uit.

Bij mij dient het als tapa voor de mannen die bij het vuur staan.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:56:51 #66
45206 Pietverdriet
pi_122501971
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 10:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zilte mossel iig, dat water verdampt grotendeels zodat het zilte op de mossel blijft. Hetzelfde idee als bij oesters. Ik ben toch niet de enige die dat lekker vind?
Heb je mossels wel een rauw gegeten?
pi_122502120
quote:
Op het wad wel eens, had toch een oestermes bij de hand.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 12:01:24 #68
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_122502130
quote:

Wat ik altijd met aardappels doe is voor het bakken even een minuutje in de magnetron..
Zijn ze van binnen al gaat, hoeven ze alleen nog maar in de pan een mooi kleurtje en krokant korstje te krijgen.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 12:38:05 #69
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122503278
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Rauw vind ik ze wel minder.
Siesta & Fiesta!
pi_122530278
quote:

Het recept wat mij goed bevallen is bevat, itt wat piet zegt wel melk: half room en half (volle) melk (500 ml totaal op ca 700 gr aardappelen); in pannetje verwarmen met knoflook (flink wat), laurier, z&p en beetje nootmuskaat. Dat over aardappelen gieten, dan kaas erover. Qua garing ook misschien opletten dat de aardappel dun gesneden is?
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_122531809
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:01 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Wat ik altijd met aardappels doe is voor het bakken even een minuutje in de magnetron..
Zijn ze van binnen al gaat, hoeven ze alleen nog maar in de pan een mooi kleurtje en krokant korstje te krijgen.
Mijn ouders hebben als enige ter wereld geen magnetron. Ik heb er wel een maar weer geen goede oven...

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:05 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Het recept wat mij goed bevallen is bevat, itt wat piet zegt wel melk: half room en half (volle) melk (500 ml totaal op ca 700 gr aardappelen); in pannetje verwarmen met knoflook (flink wat), laurier, z&p en beetje nootmuskaat. Dat over aardappelen gieten, dan kaas erover. Qua garing ook misschien opletten dat de aardappel dun gesneden is?
Hmm thanks, ik ga beide manieren misschien proberen. Aardappels waren wel dun genoeg denk ik.
pi_122541632
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:28 schreef Dobbs het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben als enige ter wereld geen magnetron. Ik heb er wel een maar weer geen goede oven...

[..]

Hmm thanks, ik ga beide manieren misschien proberen. Aardappels waren wel dun genoeg denk ik.
Ben benieuwd welke het best bevalt!

PS: knoflooktenen en laurier er geheel in en uiteraard ook weer uit het mengels halen voor je het over de aardappelen giet ;)
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_122542420
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 11:54 schreef Bramito het volgende:
Nee joh, veel makkelijker. Ik leg een stuk gaas op de rooster en gooi daar de mosselen gewoon op. Als ze dan open gaan zijn ze echt net gaar. Daar moet je wel van houden....

Je moet wel een fatsoenlijk vuurtje hebben, want er druipt nogal wat vocht uit.

Bij mij dient het als tapa voor de mannen die bij het vuur staan.
Gisteren had ik ze, geinspireerd door die Fransen rechtop in zo'n bamboestomer gepropt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gepropt en rechtop omdat ze dan niet of nauwelijks open kunnen en er nauwelijks nat uitloopt, zodat ze dus in hun eigen zilte nat gekookt worden (had ze ook niet extra gespoeld). En dan 2 verdiepingen in een grote soeppan met het normale 'soepje'.

Het resultaat was dat bijna de helft goddelijk was, maar de meerderheid overgaar, die uit het onderste mandje en de kleintjes. Wel hadden ze allemaal nog best veel smaak aangenomen van het verder normale soepje, dat zelf wel minder zeeïg smaakte, logischerwijs.

Een zeer hoopgevende innovatie dus, maar timing is een issue.
pi_122546926
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:28 schreef Dobbs het volgende:

[..]

[..]

Ik kook de aardappels van te voren. Ongeveer 10 minuten koken. Af laten koelen en met de kaasschaaf in dunne plakken schaven. De aardappels dus niet te kang koken want dan kun je ze niet meer schaven. Ik heb nooit meer last gehad dat mijn aardappels niet gaar zijn.
pi_122645139
Piet. O+

Ik heb een lading pastasaus gemaakt met overgebleven en ietwat verlepte groente. Er zat ook wat kool bij (witte kool of groene kool geloof ik). Nou ruikt die pastasaus nogal zuurkolig, geen prettige geur. Maar de smaak is niet zurig. Gaat kool gewoon zurig ruiken als je het heel lang kookt? Ik heb het op drie of vier achtereenvolgende dagen een aantal uur laten pruttelen, maar het stonk eigenlijk al vrij gauw nogal zurig.
pi_122645194
Disclaimer: wij eten kool verder eigenlijk alleen maar rauw (coleslaw) of in de vorm van zuurkool. :P
  vrijdag 8 februari 2013 @ 17:23:36 #77
45206 Pietverdriet
pi_122645219
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 17:21 schreef Isegrim het volgende:
Piet. O+

Ik heb een lading pastasaus gemaakt met overgebleven en ietwat verlepte groente. Er zat ook wat kool bij (witte kool of groene kool geloof ik). Nou ruikt die pastasaus nogal zuurkolig, geen prettige geur. Maar de smaak is niet zurig. Gaat kool gewoon zurig ruiken als je het heel lang kookt? Ik heb het op drie of vier achtereenvolgende dagen een aantal uur laten pruttelen, maar het stonk eigenlijk al vrij gauw nogal zurig.
Klinkt niet lekker. Wat zit er nog meer in?
pi_122645292
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klinkt niet lekker. Wat zit er nog meer in?
Echt van alles en nogwat. Bleekselderij, raapjes, tomatenzooi (o.a. een pot kant-en-klare pastasaus uit het kerstpakket die ik niet weg wilde gooien maar ook niet zo gebruik :') ), rucola, lente-uitjes, knolselderij...

Het gekke is dat de smaak juist wel goed is (zitten alleen nog geen kruiden in), het stinkt alleen als een mud. :D
  vrijdag 8 februari 2013 @ 17:28:57 #79
45206 Pietverdriet
pi_122645414
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 17:25 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Echt van alles en nogwat. Bleekselderij, raapjes, tomatenzooi (o.a. een pot kant-en-klare pastasaus uit het kerstpakket die ik niet weg wilde gooien maar ook niet zo gebruik :') ), rucola, lente-uitjes, knolselderij...

Het gekke is dat de smaak juist wel goed is (zitten alleen nog geen kruiden in), het stinkt alleen als een mud. :D
Potjes pastasaus zijn waarschijnlijk de schuldige, die kunnen zurig zijn/zuur ruiken.
Als het verder goed smaakt, en je er tot niet toe nog niet een menselijke mortier van bent geworden kan je het gewoon eten. Persoonlijk heb ik echter zoiets, ruikt het niet fris/lekker, eet ik het niet.
pi_122645948
Dat heb ik dus ook. :D Maar volgens mij is het echt die kool, terwijl er maar een klein beetje in zit. Ik heb het nu geportioneerd in de vriezer gegooid en we maken er binnenkort wel wat mee. En smaakt het toch niet, kan ik het altijd nog weggooien. :P
pi_122672560
Heeft iemand een leuk idee wat te doen met zoete aardappel? Ik denk dat ik er gebakken aardappels van wil maken. Is dat naturel lekker of past rozemarijn of een ander kruid er goed bij?
Spoilers!
  zaterdag 9 februari 2013 @ 13:06:09 #82
45206 Pietverdriet
pi_122672970
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand een leuk idee wat te doen met zoete aardappel? Ik denk dat ik er gebakken aardappels van wil maken. Is dat naturel lekker of past rozemarijn of een ander kruid er goed bij?
Hier een hoop recepten.
http://southernfood.about(...)a/sweet_potatoes.htm
Ben er zelf niet zo gek op, dus geen aanraders
pi_122680303
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hier een hoop recepten.
http://southernfood.about(...)a/sweet_potatoes.htm
Ben er zelf niet zo gek op, dus geen aanraders
Thanks! Ik ga dit recept maken: http://southernfood.about(...)d%20Sweet%20Potatoes

Ik zie alleen nu dat ons maal geheel toevallig morgen verdacht veel weg heeft van Een Thanksgivingmaaltijd :D Een hele kip, geroosterde pompoen, maple syrup sweet potatoes en gebakken aardappeltjes.
Spoilers!
pi_122680416
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Rozemarijn, tijm, paprikapoeder, knoflook en peper/zout *O*
hardcoholic
pi_122680467
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 17:09 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Rozemarijn, tijm, paprikapoeder, knoflook en peper/zout *O*
Die doe ik volgende week ;) Wel leuk om ze eens vlak achter elkaar zoet en hartig te proberen.
Spoilers!
  zaterdag 9 februari 2013 @ 20:26:43 #86
389626 dud0r
Voor porno, zie sig.
pi_122687179
Piet, ik heb van een collega gerookte steur gekregen met een doos toastjes.
Nu kan ik dat natuurlijk combineren maar ik ben de enige die vis eet bij mij thuis en om 100 gram in een uurtje weg te werken op toast vind ik een beetje eentonig en eigenlijk zonde.
Wat kan ik hier nog meer mee doen? Salade mee maken?
Denk eraan kinders, als je niet zondigt dan is Jezus voor niks gestorven
Keiharde porno!
  zaterdag 9 februari 2013 @ 21:02:04 #87
45206 Pietverdriet
pi_122688814
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 20:26 schreef dud0r het volgende:
Piet, ik heb van een collega gerookte steur gekregen met een doos toastjes.
Nu kan ik dat natuurlijk combineren maar ik ben de enige die vis eet bij mij thuis en om 100 gram in een uurtje weg te werken op toast vind ik een beetje eentonig en eigenlijk zonde.
Wat kan ik hier nog meer mee doen? Salade mee maken?
Ik zou die 100 gram zo wegpoetsen in 5 minuten met een paar toastjes, of op een salade met rucola, cherrytomaatjes, een dressing van walnotenolie, frambozenazijn en wat walnoten.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 21:13:20 #88
389626 dud0r
Voor porno, zie sig.
pi_122689373
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zou die 100 gram zo wegpoetsen in 5 minuten met een paar toastjes, of op een salade met rucola, cherrytomaatjes, een dressing van walnotenolie, frambozenazijn en wat walnoten.
Klinkt puikend. Bedankt.
Keiharde porno!
  maandag 11 februari 2013 @ 08:43:29 #89
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122741481
Ik heb nog nooit steur gegeten, hoe smaakt dat?
Siesta & Fiesta!
  maandag 11 februari 2013 @ 08:44:23 #90
45206 Pietverdriet
pi_122741494
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 08:43 schreef Bramito het volgende:
Ik heb nog nooit steur gegeten, hoe smaakt dat?
Vissig, met een idee van kalfsvlees
  maandag 11 februari 2013 @ 08:47:01 #91
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122741521
Aantrekkelijk! Ik denk alleen niet dat ik het hier kan krijgen. Waar eten ze steur in Europa doorgaans?
Siesta & Fiesta!
  maandag 11 februari 2013 @ 08:54:41 #92
45206 Pietverdriet
pi_122741611
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 08:47 schreef Bramito het volgende:
Aantrekkelijk! Ik denk alleen niet dat ik het hier kan krijgen. Waar eten ze steur in Europa doorgaans?
Toen de steur nog veel voorkwam overal in Europa. Tegenwoordig weet ik eigenlijk niet, iig in Rusland.
  maandag 11 februari 2013 @ 08:56:39 #93
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122741642
Niet in Hongarije of de Balkan ofzo? Daar kom ik nog wel eens voor m'n werk.
Siesta & Fiesta!
pi_122741675
Niet in Polen in ieder geval. En ik heb bevriende Serven er ook nog nooi over gehoord.
Spoilers!
  maandag 11 februari 2013 @ 09:10:36 #95
389626 dud0r
Voor porno, zie sig.
pi_122741832
Was goed te eten die steur. Had het nooit op maar was zeker lekker. Hoewel de rook smaak bij sommige plakken iets te overheersend was zeker van genoten.
Ik had trouwens niet verwacht dat de textuur zo stevig zou zijn.
Keiharde porno!
  maandag 11 februari 2013 @ 09:21:10 #96
45206 Pietverdriet
pi_122741984
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 08:56 schreef Bramito het volgende:
Niet in Hongarije of de Balkan ofzo? Daar kom ik nog wel eens voor m'n werk.
Nee, is niet iets oosteuropees maar meer russisch, is de vis waar kaviaar van komt.
pi_122742546
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 09:10 schreef dud0r het volgende:
Was goed te eten die steur. Had het nooit op maar was zeker lekker. Hoewel de rook smaak bij sommige plakken iets te overheersend was zeker van genoten.
Ik had trouwens niet verwacht dat de textuur zo stevig zou zijn.
Je moet de kuit ook niet zomaar weggooien, schijnt lekker te zijn.
  maandag 11 februari 2013 @ 11:01:44 #98
389626 dud0r
Voor porno, zie sig.
pi_122743883
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb niks weggegooid. Hoe kom je daarbij? :?
Keiharde porno!
pi_122749814
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

pi_122756625
Ik heb zo af en toe nogal wat oud brood over. Geen witbrood wat geschikt is voor wentelteefjes ofzo, maar meerzaden, mais, volkoren etc.

Zijn er nog lekkere dingen die ik van dat oud brood kan maken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')