abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122004475

Officiële landstaal: Engels en Frans
Hoofdstad: Ottawa
Regeringsvorm: Parlementaire monarchie
Religie: Christelijk 77%
Oppervlakte: 9.970.610 km² (8,62% water)
Inwoners: 33.390.141 (2007)

Vorige delen:
KAA / Canada
KAA / Canada deeltje 2 Fok!kers in dit mooie land!
KAA / Canada deel 3!
KAA / Canada deel 4
KAA / Canada V - Ingevroren en ondergesneeuwd
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_122005683
quote:
Maar dan gaan we binnenkort ook alvast naar hotels in Vancouver kijken! Mochten mensen nog tips hebben dan hoor ik het graag!
Helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik heb altijd rondom Vancouver gekampeerd en niet in hotel/motels gezeten.
pi_122080218
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 17:09 schreef koei het volgende:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ga in juni op vakantie naar Canada (Alberta en British Columbia). Op 1 juli zijn we in Vancouver. Ik las in een gids dat het op 1 juli Canada day is. Ik las dat steden parades en vuurwerk kunnen hebben, maar is het net als Koninginnedag een algemene vrije dag voor iedereen? Zijn musea en winkels gewoon geopend of is de kans groot dat die allemaal dicht zijn? En zijn er nog speciale dingen in/rond Vancouver die juist die dag de moeite waard zijn?
Vuurwerk is bij Canada Place, en ik geloof dat ze afgelopen jaar ook wat dingetjes hadden op Granville Island overdag. Ook een parade, maar na 1 parade hier ben ik al afgehaakt want die zijn voor elke feestdag een beetje hetzelfde...
People live to learn things, and I learn to live...
pi_122149854
Iemand ervaring met Canada uitgaan en weer binnenkomen op een Work Permit, case type nr. 27?
Op de werkvergunning staat ''This does not authorize re-entry'' en ''temporary resident status maintained as per R183(6)''.... Nu geloof ik dat ''This does not authorize re-entry'' op het feit slaat als je niet van een visa exempt land komt, nederland valt hier niet onder. We kunnen immers als Nederlanders gewoon Canada in als toerist.

Ik moet vanwege prive-omstandigheden terug naar Nederland, maar ik ben niet zeker of ik het land weer inkom en ook gewoon weer mag werken. Mijn werkvergunning is nog geldig t/m 23 nov 2014.
Heb nog niet kunnen bellen met de immigratidienst (alleen bereikbaar van maandag-vrijdag) en een zoektocht op het internet heeft me ook nog geen helder antwoord opgeleverd.

Iemand meer informatie?
pi_122295301
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 18:54 schreef Piepje het volgende:

[..]

Vuurwerk is bij Canada Place, en ik geloof dat ze afgelopen jaar ook wat dingetjes hadden op Granville Island overdag. Ook een parade, maar na 1 parade hier ben ik al afgehaakt want die zijn voor elke feestdag een beetje hetzelfde...
Thanks! Wordt mijn eerste (en waarschijnlijk enige) parade in Canada, dus is voor ons vast wel de moeite waard!

In hoeverre is het makkelijk om met OV van Victoria naar Vancouver te komen? Is daar een bootverbinding tussen waarvoor je niet helemaal de stad uit hoeft te rijden, of evt. een busverbinding met pont ofzo? Of is een auto hiervoor wel echt heel handig? Welke OV-bedrijven hebben er verbindingen op/vanaf Vancouver Island?

We zijn nu aan het kijken naar autohuur (wat sowieso het plan was), maar dat is, one way, op Vancouver Island flink aan de prijs omdat er in het noorden weinig keuze is. We hebben twee dagen Victoria op de planning staan en daarna hebben we enkel de auto nog nodig om naar Vancouver te gaan, waar we hem gelijk inleveren. Als Victoria -> Vancouver goed met OV te doen is, dan kunnen we de auto twee dagen eerder al inleveren, wat aardig wat geld scheelt voor een auto die die dagen toch grotendeels stil staat.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_122308556
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 01:51 schreef BenD het volgende:

Iemand meer informatie?
Sorry BenD, daar ben ik helemaal niet mee bekend Ik ben een Family-class permanent resident en weet niks van werkvergunningen enzo. Ik hoop dat de immigratiedienst het antwoord voor je hebt!
pi_122308992
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 13:42 schreef koei het volgende:
In hoeverre is het makkelijk om met OV van Victoria naar Vancouver te komen?
Ik denk dat het vrij makkelik is. toen ik de ferry nam van Vancouver naar Nanaimo waren er meerdere backpackers die te voet waren en hoogst waarschijnlijk met de bus verder gingen.

Volgens mij is hier de info die je nodig hebt:
Pacific Coach
pi_122309306
Het is vandaag trouwens de koudste dag van deze winter tot nu toe in Zuid-Saskatchewan. Vanochtend was ik op de bus aan het wachten in -36 met een gevoelstemperatuur van -50.

Het was eventjes schrikken toen mijn verwarming uitviel gisteren en het huis 14 graden was toen ik thuis kwam. Gelukkig was dat redelijk snel gerepareerd en heb ik geen diepvries goudvisjes. :)
pi_122329137
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:57 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Ik denk dat het vrij makkelik is. toen ik de ferry nam van Vancouver naar Nanaimo waren er meerdere backpackers die te voet waren en hoogst waarschijnlijk met de bus verder gingen.

Volgens mij is hier de info die je nodig hebt:
Pacific Coach
Je kunt vanuit Vancouver met een bus naar Victoria (Pacific Coach, idd), maar je kunt ook een bus vanuit Vancouver naar de ferry-terminal nemen, te voet de ferry op, en dan op Vancouver Island weer een bus. De eerste optie is misschien makkelijker, maar de tweede is ook goed te doen en goedkoper. Toen ik een dagtripje maakte naar Victoria vond ik de ferry-tocht bijna mooier dan Victoria zelf ;)
  vrijdag 1 februari 2013 @ 04:50:33 #10
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_122329165
quote:
Iemand ervaring met Canada uitgaan en weer binnenkomen op een Work Permit, case type nr. 27?
Op de werkvergunning staat ''This does not authorize re-entry'' en ''temporary resident status maintained as per R183(6)''.... Nu geloof ik dat ''This does not authorize re-entry'' op het feit slaat als je niet van een visa exempt land komt, nederland valt hier niet onder. We kunnen immers als Nederlanders gewoon Canada in als toerist.

Ik moet vanwege prive-omstandigheden terug naar Nederland, maar ik ben niet zeker of ik het land weer inkom en ook gewoon weer mag werken. Mijn werkvergunning is nog geldig t/m 23 nov 2014.
Heb nog niet kunnen bellen met de immigratidienst (alleen bereikbaar van maandag-vrijdag) en een zoektocht op het internet heeft me ook nog geen helder antwoord opgeleverd.

Iemand meer informatie?
Da's geen probleem, geeft inderdaad alleen aan dat het een werkvergunning is en geen permanent visum. Maar als Nederlander kom je zonder problemen Canada binnen, zeker vanuit Nederland. Soms snappen ze het vanuit de VS niet helemaal als je op het vliegveld staat maar als je dan dat formulier in je paspoort laat zien vinden ze het wel goed.

Edit: Ik zie trouwens wel dat ik een ander case type heb (20) maar het zou me verbazen als dat uitmaakt.

[ Bericht 3% gewijzigd door GoCanucksGo op 01-02-2013 04:58:25 ]
  woensdag 6 februari 2013 @ 13:37:24 #11
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_122549481
Ben wel benieuwd hoe jullie jezelf als expat settelen en leven.

Je gaat als expat werken in Canada. Waar begin je qua sociaal leven opbouw. Ik kan me voorstellen dat Vancouver of Toronto, met meer inwoners op een hoopje, meer mogelijkheden en clubs/verenigingen heeft voor leuk tijdverdrijf. Hierdoor kan je mensen met dezelfde passies leren kennen. Maar in de wat minder gepopuleerde gebieden lijkt het me wat lastiger, zeker in een streng gelovig dorp als je het zelf niet bent (dehorror^^) :)

Hoe hebben jullie je sociale contacten opgepakt om je er lekker thuis te voelen, hoe snel ging dat?
Is het sociale leven vooral expatbased of juist canadian-based? (je ziet wel vaker groepen mensen naar elkaar trekken in het buitenland)
Hoeveel dagen en uren werk je gemiddeld in Canada. Lijkt dat op Nederlandse werkdagen/tijden?
Ik heb wel wat over Canada gelezen en dat BC wel aardig is, waar ook veel nederlander heentrekken. Hoe fungeert de huizenmarkt daar voor expats t.a.v. huurprijs, wachttijd als ze binnenvliegen?
En als je besluit dat je er wilt blijven wonen, is een woning kopen erg duur i.r.t. tot NL qua inkomen/koopprijs ratio?

thx!
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_122562735
Dat zijn veel vragen govie! ;-)

Mijn ervaring is dat een sociaal leven opbouwen redelijk makkelijk gaat, of je nu in een grote stad woont of in een dorpje (heb ervaring met beide). Vooral als je verteld dat je uit Nederland komt dan zijn de meeste zeer geinteresseerd en krijg je zo makkelijk contacten. Ook werd ik overal al snel uitgenodigd voor feestjes of andere bezigheden door mensen die ik nog amper kende.

quote:
Maar in de wat minder gepopuleerde gebieden lijkt het me wat lastiger, zeker in een streng gelovig dorp als je het zelf niet bent (dehorror^^)
Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt of van gehoord, er zijn natuurlijk vast wel uitzonderingen maar ik ben nog niet in een dorpje geweest waar mensen niet vriendlijk en behulpzaam waren. Het maakt echt niet uit wat je geloof of denkbeelden zijn. Dit vind ik dan ook meteen een van beste eigenschappen van dit land/inwoners.

quote:
Hoe hebben jullie je sociale contacten opgepakt om je er lekker thuis te voelen, hoe snel ging dat?
Eerst vooral via mijn werk, ik ben nog steeds goed bevriend met een aantal ex-collegas van 10 jaar geleden. Via hen leer je ook weer andere kennen natuurlijk. Ook via het sporten en andere hobbies leg je makkelijk contacten. Ik ben zelfs bevriend geworden met een aantal mede-bus reizigers. Veel mensen zijn erg sociaal en voor dat je het weet ben je gesprekken aan het voeren met de mensen die elke morgen dezelfde bus nemen ipv dat iedereen naar zijn mobieltje aan het staren is.

quote:
Is het sociale leven vooral expatbased of juist canadian-based?
Voor mij 99% Canadian-based. Het is af en toe wel leuk om lekker Nederlands te kletsen maar ik zoek het niet speciaal op ofzo. Er wonen dan ook niet echt veel NL expats in mijn stad, en diegene zijn meer kennissen dan vrienden. In de echt grote steden heb je wel Nederlandse clubjes die Sinterklaas enzo vieren.

quote:
Hoeveel dagen en uren werk je gemiddeld in Canada. Lijkt dat op Nederlandse werkdagen/tijden?
In mijn 10 jaar werken hier is het altijd 37.5 uur/week geweest, van 8 tot 4 of 9 tot 5. Dit zijn de normale kantooruren, maar zoals ook in NL, dit verschilt per werk type natuurlijk. Omdat het land zo groot is heb ik wel eens vroeg of laat moeten werken. Dit is omdat ik in de financiele wereld zit en de 'markt' gaat om 9:00 open in Ontario, dus dan is het nog maar 7:00 waar ik woon (en 6:00 in Vancouver). Omgekeerd kan je klanten hebben in Vancouver en als je werk in bv Nova Scotia is dan zal je soms laat moeten doorwerken (4 uur verschil). Op dit na is alles zo'n beetje hetzelfde.

quote:
Ik heb wel wat over Canada gelezen en dat BC wel aardig is, waar ook veel nederlander heentrekken.
Ik zou er ook graag willen wonen/werken, vooral vanwege de natuur (bergen/meren/oceaan/rivieren) maar het is er relatief duur tenzij je in een klein dorpje gaat wonen, en daar zijn weer weinig banen op de 'service industries' na (restaurants/motels/etc.). Het liefst zou ik een camping iod beginnen of overnemen in de bergen, maar daar heb je weer start kapitaal voor nodig:(. Tot nu toe woon ik fijn op de Prairies.

quote:
Hoe fungeert de huizenmarkt daar voor expats t.a.v. huurprijs, wachttijd als ze binnenvliegen?
Voor mij was dit makkelijk omdat ik een Canadese vriendin had toen ik aankwam. Huren is meestal niet al te moeilijk zolang je een vaste baan hebt. Wachttijden heb ik nooit meegemaakt. De huurprijzen verschillen erg per stad/streek. Hier zijn de prijzen de afgelopen jaren flink omhoog gegaan omdat alles hier nu 'booming' is. Voor een apartement met twee slaapkamers zit je tegen de $900/maand voor 60m2. Ik zou niet weten hoe dat in verhouding staat met NL.

quote:
is een woning kopen erg duur i.r.t. tot NL qua inkomen/koopprijs ratio?
Ook dit is erg verschillend waar je wilt wonen. Om een idee te geven, mijn huis is een vrijstaande bungalow van 110m2 met een volledige kelderverdieping (220m2 leefoppervlak), 2 volledige badkamers, 4 slaapkamers, 2 woonkamers (1 boven en 1 beneden), een hobbiekamer/shop en eigen oprit/parkeerplaats voor 5 auto's, dit zal nu rond de $300k waard zijn (220.000 Euro, 5 jaar geleden gekocht voor 165.000 euro). Dit zal duurder zijn in Vancouver/Toronto, maar goedkoper of hetzelfde in iets minder populaire expat steden zoals Calgary/Edmonton/Winnipeg/Ottawa/Halifax. In kleinere steden en dorpen krijg je over het algmeen nog een stuk meer voor je geld.
  woensdag 6 februari 2013 @ 19:29:04 #13
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_122563216
Bedankt jeroen! Erg leuk om te lezen en informatief:)
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_122602420
quote:

Iemand meer informatie?
Dat is geen probleem. Je kunt gewoon heen en weer vliegen hoor.
Je kan met je paspoort (en werkvergunning) gewoon weer aan de slag.
pi_122626227
Bedankt allemaal!

Ik ben inmiddels weer terug in Canada, zonder problemen. Ik ben voordat ik vertrokken ben naar de douane geweest en die vertelden me dat het geen probleem was.
pi_122902831
quote:

[..]

Thanks! Wordt mijn eerste (en waarschijnlijk enige) parade in Canada, dus is voor ons vast wel de moeite waard!

In hoeverre is het makkelijk om met OV van Victoria naar Vancouver te komen? Is daar een bootverbinding tussen waarvoor je niet helemaal de stad uit hoeft te rijden, of evt. een busverbinding met pont ofzo? Of is een auto hiervoor wel echt heel handig? Welke OV-bedrijven hebben er verbindingen op/vanaf Vancouver Island?

We zijn nu aan het kijken naar autohuur (wat sowieso het plan was), maar dat is, one way, op Vancouver Island flink aan de prijs omdat er in het noorden weinig keuze is. We hebben twee dagen Victoria op de planning staan en daarna hebben we enkel de auto nog nodig om naar Vancouver te gaan, waar we hem gelijk inleveren. Als Victoria -> Vancouver goed met OV te doen is, dan kunnen we de auto twee dagen eerder al inleveren, wat aardig wat geld scheelt voor een auto die die dagen toch grotendeels stil staat.
Een andere optie die je nog hebt is Harbour Air. Harbour Air vliegt met floatplanes tussen (o.a.) Vancouver en Victoria. Het voordeel is dat het van downtown-naar-downtown is, het is snel en je hebt nog een uitzicht. Het nadeel is dat het duur is, maar ze hebben regelmatig goedkope vluchten.
pi_122977432
Mijn sociale contacten gaan vrijwel altijd via mijn kinderen: school en hobbies. Ook heb ik mij in het begin op een site bij een paar groepjes aangemeld en zo mensen leren kennen. Nederlanders kom ik ook wel tegen en met de een klikt het beter dan de ander, maar dat is altijd zo natuurlijk.

Sport is een andere manier om mensen te leren kennen, maar vooral door zelf gewoon tegen veel mensen te praten; in de skilift, bij de speeltuin, bij de McDonalds...
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Oftewel: Go with the flow.
pi_123020209
Zijn er ook Torontonians in dit topic? Ik vraag me af hoe het leven daar is. Ik hoor veel negatieve dingen, zoals slecht OV, erg druk (congested) verkeer, hoge huren en huizenprijzen. Zijn er ook zaken die Toronto juist super interssant maken?

Achtergrond: ik woon sinds 2006 in de VS, eerst in Boston en nu in Houston. Mijn gezin en ik wonen hier prettig, groot huis, half uurtje commute. Het lijkt er op dat ik binnenkort een erg goed aanbod krijg om in downtown Toronto te werken. Waar moet ik op letten?
Jesus saves but death prevails.
pi_124470416
Afgelopen maand heb ik drie weken in Canada doorgebracht, met een Canadese vriendin En nu ben ik verkocht. Ik zou heel graag terug willen, maar weet niet zeker hoe dat aan te pakken.

Mijn achtergrond is in de IT, maar ik las in het vorige topic dat dat niet echt zoden aan de dijk zet, qua werkvisum. Daarnaast heb ik serieuze interesse in agricultuur, maar geen professionele werkervaring op dat gebied. Wel heb ik zes maanden als wwoofer op ecologische boerderijen in Zweden gewerkt maar dat zal ook geen bonus zijn. Ik heb twee rechterhanden en heb een beetje ervaring in het bouwen van houten bouwsels en algemene hand-en-span diensten.

Maar alleen daarmee kom ik natuurlijk niet in aanmerking voor een verblijfsvergunnig :/

Nu hoorde ik van de Canucks dat je als fracker wel makkelijk binnenkomt (valt ook onder de skilled trades denk ik) maar dat zie ik dan op ethisch vlak weer niet zitten.

Zou ik met een work en travel visum kunnen "blijven hangen"? Hoe hebben jullie een werkvisum gekregen, als dat niet via een spouse ging?
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
  maandag 25 maart 2013 @ 16:07:28 #20
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_124487539
quote:

[..]

OV is in Vancouver ok maar als je perse OV wilt raad ik de Greyhound aan.
Overigens de Ferry is erg duur naar Victoria.
  maandag 25 maart 2013 @ 16:13:34 #21
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_124487804
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 00:09 schreef skunkasaur het volgende:
Afgelopen maand heb ik drie weken in Canada doorgebracht, met een Canadese vriendin En nu ben ik verkocht. Ik zou heel graag terug willen, maar weet niet zeker hoe dat aan te pakken.

Mijn achtergrond is in de IT, maar ik las in het vorige topic dat dat niet echt zoden aan de dijk zet, qua werkvisum. Daarnaast heb ik serieuze interesse in agricultuur, maar geen professionele werkervaring op dat gebied. Wel heb ik zes maanden als wwoofer op ecologische boerderijen in Zweden gewerkt maar dat zal ook geen bonus zijn. Ik heb twee rechterhanden en heb een beetje ervaring in het bouwen van houten bouwsels en algemene hand-en-span diensten.

Maar alleen daarmee kom ik natuurlijk niet in aanmerking voor een verblijfsvergunnig :/

Nu hoorde ik van de Canucks dat je als fracker wel makkelijk binnenkomt (valt ook onder de skilled trades denk ik) maar dat zie ik dan op ethisch vlak weer niet zitten.

Zou ik met een work en travel visum kunnen "blijven hangen"? Hoe hebben jullie een werkvisum gekregen, als dat niet via een spouse ging?
De beste optie om nu een baan te vinden in Canada is als je handig met je handen bent.
Het meeste werk is in Alberta maar dan ben je verzekerd van 4 tot 6 maanden winter... hahahaha :%
BC is een DRAMA qua werk en de huizenmarkt is ONVOORSTELBAAR hoog!!
(om maar te zwijgen van de kwaliteit)
Makkelijk binnen komen is er niet meer bij.
Men probeert Candezen om te scholen en werkvergunningen worden niet zomaar meer gegeven doch elke provincie heeft zijn eigen regels en dat maakt het meer on-overzichtiger....
  maandag 25 maart 2013 @ 16:18:40 #22
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_124487996
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 06:07 schreef Shivo het volgende:
Zijn er ook Torontonians in dit topic? Ik vraag me af hoe het leven daar is. Ik hoor veel negatieve dingen, zoals slecht OV, erg druk (congested) verkeer, hoge huren en huizenprijzen. Zijn er ook zaken die Toronto juist super interssant maken?

Achtergrond: ik woon sinds 2006 in de VS, eerst in Boston en nu in Houston. Mijn gezin en ik wonen hier prettig, groot huis, half uurtje commute. Het lijkt er op dat ik binnenkort een erg goed aanbod krijg om in downtown Toronto te werken. Waar moet ik op letten?
Vreed genoeg is de omgeving van Toronto helemaal niet zo duur in vergelijk met de rest van Canada. Aan de oostkant kan je al een (rijtjes) huis kopen voor 280.000 dollar van baksteen.
En dan zit je 40km van het centrum af.
Er zijn diverse wijken waar je dus NIET wilt wonen maar goed, dat heb je overal.
Toronto is volgens mij de meest Europese stad, samen met Montreal.
pi_124504314
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 16:13 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

De beste optie om nu een baan te vinden in Canada is als je handig met je handen bent.
Het meeste werk is in Alberta maar dan ben je verzekerd van 4 tot 6 maanden winter... hahahaha :%
BC is een DRAMA qua werk en de huizenmarkt is ONVOORSTELBAAR hoog!!
(om maar te zwijgen van de kwaliteit)
Makkelijk binnen komen is er niet meer bij.
Men probeert Candezen om te scholen en werkvergunningen worden niet zomaar meer gegeven doch elke provincie heeft zijn eigen regels en dat maakt het meer on-overzichtiger....
Handig ben ik zeker, ik heb alleen geen diploma's of wat dan ook om dat te bewijzen. En Calgary is eigenlijk ook wel waar ik op hoopte, of zelfs erbuiten, zolang ik in de buurt van de rockies zit.
  maandag 25 maart 2013 @ 22:18:49 #24
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_124505295
Ik ga deze zomer weer voor drie weekjes terug naar Halifax om vrienden te bezoeken. Kan niet wachten *O*
Order! Ordeeeeeeeeer!
  dinsdag 26 maart 2013 @ 00:08:03 #25
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_124510316
quote:
1s.gif Op maandag 25 maart 2013 22:01 schreef skunkasaur het volgende:

[..]

Handig ben ik zeker, ik heb alleen geen diploma's of wat dan ook om dat te bewijzen. En Calgary is eigenlijk ook wel waar ik op hoopte, of zelfs erbuiten, zolang ik in de buurt van de rockies zit.
Al ben je 20 jaar timmerman in Europa, je hebt geen Candese diploma (ticket or red seal) dus begin je onderaan.
Dat verschilt van provincie tot provincie.
Waar ik zit, British Columbia, is het gewoon kut.
Je mag blij zijn als je 15/16 dollar per uur krijgt en dan moet je vaak ook nog eens je eigen vervoer en gereedschap leveren.
en dan is het oppassen: aan het einde van het jaar blijken ze je dan als zelfstandige genoteerd te hebben en dan komt de belasringdienst bij je aankloppen en dan ben je het haasje. heb je uiteindelijk gewerkt voor $10 per uur. ;(
Alberta is het gunstigst wat dat betreft. Heel veel olie geld maar ook bar klimaat. Edmonton is veel werk maar als je niet goed tegen koude kunt kan je beter daar niet naar toe gaan.
Saskatchewan en Manitoba doen het ook aardig maar zelfde gezeur met klimaat.
ik heb in Saskatchewan gewerkt terwijl het -35 was en met de wind voelde het aan als -45.
Is een maand of 2 niet erg maar na 5 maanden schijt je er wel de balen van.
Toronto (Ontario) is de meest Europese stedelijke agglomoratie. Maar daar is de werklossheid weer hoog, soms wel meer dan 10%.
De rest weet ik niet veel van, Oostelijke provincies, maar die zijn zo ik hoor het minst ontwikkeld en slecht betaald werk.
Ik zelf twijfel of ik zal blijven. Heb het wel een beetje gezien hier.
Waar ik zit regent het 9 van de 12 maanden en daar word je schijtziek van.
Wel mooie natuur hier. Ik zit midden tussen de bergen. 'T lijkt wel Zwitserland waar ik woon maar goed: van het uitzicht kan je niet leven. :N
pi_124561821
True. Maar hoe zit het in Canada met agrarisch personeel? Ik heb interesse in permacultuur en heb daar ook ervaring in. Wat ik begreep trekt dat in zowel BC als Alberta aan momenteel. Ik denk dat dat mogelijk de opening voor mij zou zijn.

Netwerken commences.

Heeft er iemand ervaring met een Work and Travel visa, en dan blijven "plakken"?
  woensdag 27 maart 2013 @ 14:45:31 #27
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_124566765
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:22 schreef skunkasaur het volgende:
True. Maar hoe zit het in Canada met agrarisch personeel? Ik heb interesse in permacultuur en heb daar ook ervaring in. Wat ik begreep trekt dat in zowel BC als Alberta aan momenteel. Ik denk dat dat mogelijk de opening voor mij zou zijn.

Netwerken commences.

Heeft er iemand ervaring met een Work and Travel visa, en dan blijven "plakken"?
Vergeet het maar.
Alles word op dit moment dichtgespijkerd en Canadezen gaan voor.
OF je moet een familielid weten die een werkvergunning wenst aan te vragen, na door een enorme mallemolen te gaan, want hij zal moeten bewijzen waarom JIJ perse zo waardevol is voor hem als werker.
pi_124595896
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:22 schreef skunkasaur het volgende:

Netwerken commences.

Ik ben op zo'n visa naar Canada vertrokken (Working Holiday Program) en blijven plakken. Ik ben in de tussentijd wel getrouwd met een Canadese en zit in de molen om Permanent Resident te worden. Op het moment werkzaam op een tweede Open Work Permit, aangevraagd met mijn aanvraag voor Permanent Resident.
Zoals DUTCHKO zegt het is heel lastig om een labour market opinion te krijgen voor jouw als werknemer. De werkgever moet aan allerlei regeltjes voldoen, aan kunnen tonen dat er uitgebreid gezocht is naar een Canadees, en moet je minimaal een standaardloon (gemiddeld loon wat normaal is voor het beroep wat je gaat uit oefenen) geven etc. Dit was een van de redenen waarom mijn baas geen LMO kon aanvragen en ik en mijn vrouw hebben besloten om te gaan trouwen.

Ik bedenk me net dat je met het WHP 2 keer een werkvergunning kan aanvragen. 1 keer in de categorie ''Working Holiday'' en 1 keer in de categorie ''Young Professionals''. De WH kan je zo aanvragen (leeftijd 18-30) en als je dan in canada zit en je hebt een baan, gelijk aan je baas vragen om een brief en dan YP aanvragen, voor deze categorie heb je namelijk al een baan nodig. Op deze manier kan je dus eigenlijk 2 jaar in Canada werken, maar dan is het ook klaar.
Zie http://www.canadainternat(...)aspx?lang=nld&view=d voor de details.
Ik geloof dat het voor dit jaar alweer helemaal vol zit, gaat snel met die vergunningen.

[ Bericht 10% gewijzigd door BenD op 28-03-2013 04:48:56 ]
  zaterdag 6 april 2013 @ 19:05:10 #29
369821 BenD
in Canada
pi_124959373
Jeej!

Gisteren brief ontvangen van Citizenship and Immigration met het goede nieuws dat ik bijna Permanent Resident ben. Uitgenodigd voor het laatste interview op 25 april!
Na een beetje onderzoek vond ik dat dit eigenlijk meer een formaliteit is dan een echt interview, kan iemand dit bevestigen?
pi_125004331
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 04:36 schreef BenD het volgende:
Ik bedenk me net dat je met het WHP 2 keer een werkvergunning kan aanvragen. 1 keer in de categorie ''Working Holiday'' en 1 keer in de categorie ''Young Professionals''. De WH kan je zo aanvragen (leeftijd 18-30) en als je dan in canada zit en je hebt een baan, gelijk aan je baas vragen om een brief en dan YP aanvragen, voor deze categorie heb je namelijk al een baan nodig. Op deze manier kan je dus eigenlijk 2 jaar in Canada werken, maar dan is het ook klaar.
Zie http://www.canadainternat(...)aspx?lang=nld&view=d voor de details.
Ik geloof dat het voor dit jaar alweer helemaal vol zit, gaat snel met die vergunningen.
Klopt. Ik had vorig jaar de Working Holiday en ben nu weer terug op de Young Professional. De Young Proffesional visa waren idd binnen 10 dagen op...
pi_125004408
Nog iemand hier die naar de Queensday events gaat trouwens? Worden geloof ik gehouden in Ottawa, Toronto en Vancouver.
  maandag 8 april 2013 @ 16:47:12 #32
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_125035628
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 19:05 schreef BenD het volgende:
Jeej!

Gisteren brief ontvangen van Citizenship and Immigration met het goede nieuws dat ik bijna Permanent Resident ben. Uitgenodigd voor het laatste interview op 25 april!
Na een beetje onderzoek vond ik dat dit eigenlijk meer een formaliteit is dan een echt interview, kan iemand dit bevestigen?
Geen idee van hoe het gaat als je al in Canada woont.
Ik denk dat ze het meeste op je Engelse taal nivo gaan lettten. :{
pi_125184772
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 19:05 schreef BenD het volgende:
10 Jaar geleden was het idd een formaliteit, ik kan mij geen echt gesprek meer herinneren. Het was meer van hier zijn je papieren, gefeliciteerd en de groetjes.

Gefeliciteerd BenD!!
pi_125184783
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:56 schreef Piepje het volgende:
Nog iemand hier die naar de Queensday events gaat trouwens? Worden geloof ik gehouden in Ottawa, Toronto en Vancouver.
Ik ben in NL rond die tijd, dus gezellig met mijn familie (die allemaal in NL wonen). Deze steden zijn toch sowieso te ver weg van mijn woonplaats... :(
pi_125539860
Ik dacht laat ik mij ook eens aan de serie toevoegen in plaats van enkel te lezen. Alles is begonnen met een uitwisselingsjaar op mijn 16e. Momenteel verblijf ik bij mijn mijn ex-gastouders in Alberta. Hier is mijn verhaal tot nu toe:

Afgestudeerd in augustus 2012 met als major Urban Forestry / Bosbouw.
Sinds september 2012 in Alberta op zoek naar een baan
April 2013 eindelijk een baan met een LMO gevonden

Deze week rij ik naar de grens nabij Calgary (ca. 9 uur heen en 9 uur terug) om de aanvraag voor mijn Work Permit volledig te maken.

Ongelooflijk hoe moeilijk het is om hier aan het werk te komen. Het hele LMO programma zorgt voor een flinke barrière. Mocht je een vaardigheid hebben die van pas komt bij het hele olie gebeuren ben je zo binnen, maar onderschat het niet als je daarbuiten val.

De baan is bij de plaatselijke Taco Time (lol), maar geeft mij de mogelijkheid om vanuit een stabiele situatie op zoek te gaan naar een baan in de bosbouw sector. Daarnaast heb ik in de 2e maand dat ik hier was een leuke Canadese ontmoet. Al met al komt het mij mooi uit.

Mocht de lente ook ooit doorzetten dan is het helemaal een succes :D .
  zaterdag 20 april 2013 @ 23:31:15 #36
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_125540220
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:19 schreef Roof_rack het volgende:
Deze week rij ik naar de grens nabij Calgary (ca. 9 uur heen en 9 uur terug) om de aanvraag voor mijn Work Permit volledig te maken.
Waarom is dat? :?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_125546703
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:31 schreef static het volgende:

[..]

Waarom is dat? :?
Als je al in Canada aanwezig bent als visitor moet je het land verlaten om je work permit te ontvangen (of het geheel naar een Canadese ambassade in Amerika sturen, maar dat duurt een paar weken). Het snelste is om naar de grens te rijden en je aanvraag daar te laten behandelen. Je levert je papieren in, hebt een interview en betaalt $150 en als alles goed is gegaan kan je dan weer rechtsomkeerd.
pi_125671346
Voor wie het interessant vind:

In Nederland klagen we al gauw over van alles en nog wat te meer wij ook met zovelen op een klein stukje land vertoeven. Canada daarentegen is i.v.g een geweldig groot land met genoeg ruimte en vooral natuur. Mijn vraag is nu of sommigen van jullie die in de vrije natuur wonen en niet in een grote stad, weleens de gedachte hebben als je zo in de vrije natuur vertoeft om weer eens mensen uit de bewoonde wereld tegen te komen i.p.v alleen maar jezelf.

De tegengedachte dus van wat stadsmensen hebben die vooral rust en de vrije natuur verheerlijken.
  vrijdag 26 april 2013 @ 00:58:51 #39
369821 BenD
in Canada
pi_125746630
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 07:00 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

10 Jaar geleden was het idd een formaliteit, ik kan mij geen echt gesprek meer herinneren. Het was meer van hier zijn je papieren, gefeliciteerd en de groetjes.

Gefeliciteerd BenD!!
Bedankt! Heb vanmorgen mijn interview gehad en ik ben nu Permanent Resident! Nog even wachten op mijn card, zo'n 6-8 weken. Best een lange tijd als je het mij vraagt.
  vrijdag 26 april 2013 @ 01:03:43 #40
15080 static
pi_125746696
quote:
6s.gif Op woensdag 24 april 2013 09:58 schreef Iwanius het volgende:
Nou, niemand. :O
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_125890866
Ze lopen flink van stapel na het hele RBC gebeuren:

http://www.cbc.ca/news/ca(...)workers-changes.html

Ik rij aanstaande vrijdag/zaterdag naar de grens. Hopelijk houden ze zich een beetje in komende week.

Veranderingen:

* Extra kosten voor de werkgever
* Extra vereisten voor de werkgever
* Extra kosten voor de buitenlandse werknemer
* Buitenlandse werknemers net zoveel betalen als Canadese werknemers
pi_126113605
Net bij de grens geweest in Carway, AB en heb mijn work permit binnen. De komende 2 jaar lekker zwoegen in Canada :D . Al met al duurde het "flagpoling" maar een uurtje. Het interview was vrij pittig, maar als je gewoon eerlijk ben geen probleem. Nu tijd voor de rit van 9 uur terug :p .
  donderdag 9 mei 2013 @ 15:49:09 #43
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_126265121
quote:
6s.gif Op woensdag 24 april 2013 09:58 schreef Iwanius het volgende:

In Nederland klagen we al gauw over van alles en nog wat te meer wij ook met zovelen op een klein stukje land vertoeven. Canada daarentegen is i.v.g een geweldig groot land met genoeg ruimte en vooral natuur. Mijn vraag is nu of sommigen van jullie die in de vrije natuur wonen en niet in een grote stad, weleens de gedachte hebben als je zo in de vrije natuur vertoeft om weer eens mensen uit de bewoonde wereld tegen te komen i.p.v alleen maar jezelf.

De tegengedachte dus van wat stadsmensen hebben die vooral rust en de vrije natuur verheerlijken.
Het plattelandsleven in Canada is gewoonweg niet te vergelijken met Nederland.
Niets overigens. Het is een totaal andere wereld.
Als je in Nederland op het platteland woont dan ben je toch nog dicht bij de "bewoonde" wereld want leke stad is binnen een half uurtje te bereiken.
Hier kan je dus uren rijden zonder iets tegen te komen.
En als je geen bus verbinding hebt, wat heel vaak het geval is, dan ben je wel verplicht om een auto aan te schaffen. En dat is dus een auto voor vader, moeder en voor elk kind van 16 en ouder. :)

Dan moet je nog zo denken wat ze hier een stad vinden (60.000 mensen) vinden wij een dorp.
En alles is precies hetzelfde. Overal dezelfde super ketens zoals Tim Hortons, Wallmart, Riona, Zellers, Starbucks, A&W. Variatie is er niet of je moet naar de hele grote steden gaan zoals Vancouver of Toronto.

Nederland is erg vol, dat is zeker, maar bruist meer en is gezelliger dan Canada, als je het sociaal gezien wenst te bekijken en je bent een stads mens.
Ben je meer een plattelandsmens en wil je rust om je heen dan is Canada ideaal.
  donderdag 9 mei 2013 @ 15:49:38 #44
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_126265147
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 23:27 schreef Roof_rack het volgende:
Net bij de grens geweest in Carway, AB en heb mijn work permit binnen. De komende 2 jaar lekker zwoegen in Canada :D . Al met al duurde het "flagpoling" maar een uurtje. Het interview was vrij pittig, maar als je gewoon eerlijk ben geen probleem. Nu tijd voor de rit van 9 uur terug :p .
Je hebt het er maar druk mee.... ;)
pi_126293157
Was het maar druk, het hele proces is stuur wat op en wacht een paar weken zonder dat je wat hoor :) . Vandaag mijn sin # opgehaald. Nu alleen nog mijn health card aanvragen en dan lekker van de zomer genieten.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 05:26:16 #46
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_126294110
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 02:39 schreef Roof_rack het volgende:
Was het maar druk, het hele proces is stuur wat op en wacht een paar weken zonder dat je wat hoor :) . Vandaag mijn sin # opgehaald. Nu alleen nog mijn health card aanvragen en dan lekker van de zomer genieten.
Geen werk dan?
pi_126294173
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 05:26 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Geen werk dan?
Bij de lokale taco time. Niet mijn droombaan, maar voor nu wat inkomsten zodat ik rustig op zoek kan gaan naar een baan in mijn sector. Daarnaast begin ik vaak later op de middag, dus veel tijd voor lekker met de kano het water op, wandelen, vissen, etc. Ik hoop volgend jaar richting BC te vertrekken. Hopelijk zijn ze tegen die tijd een beetje afgekoeld qua immigratie.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 17:19:09 #48
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_126311258
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 06:31 schreef Roof_rack het volgende:

[..]

Bij de lokale taco time. Niet mijn droombaan, maar voor nu wat inkomsten zodat ik rustig op zoek kan gaan naar een baan in mijn sector. Daarnaast begin ik vaak later op de middag, dus veel tijd voor lekker met de kano het water op, wandelen, vissen, etc. Ik hoop volgend jaar richting BC te vertrekken. Hopelijk zijn ze tegen die tijd een beetje afgekoeld qua immigratie.
Wat voor werk zoek je?
BC?
Ik woon in BC.
Als je hier naar toe wenst te komen hoop ik dat je een vette bankrekening hebt en uitzonderlijke werkervaring want anders red je het niet.
Er gaan juist steeds meer mensen weg uit BC vanwege de dure leef omstandigheden.
pi_126541169
Ik heb een basc in bosbeheer. Nooit geschoten is altijd mis is mijn motto :) .BC is mijn aantrekkelijkste optie, maar er zijn ook opties in AB (bij de olie). Mocht alles echt tegenvallen helpen ze zelfs bij mijn huidige baan hun werknemers aan PR.
  donderdag 16 mei 2013 @ 15:34:08 #50
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_126584763
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 17:22 schreef Roof_rack het volgende:
Ik heb een basc in bosbeheer. Nooit geschoten is altijd mis is mijn motto :) .BC is mijn aantrekkelijkste optie, maar er zijn ook opties in AB (bij de olie). Mocht alles echt tegenvallen helpen ze zelfs bij mijn huidige baan hun werknemers aan PR.
Ok.
Succes gewenst.
Deze week heeft BC voor de Liberalen gekozen tbv. de Provinciale regering.
Dus de KinderMorgan pijpleiding vanuit Alberta zal er wel komen.
Misschien een kans voor je als expert?
  vrijdag 28 juni 2013 @ 21:25:59 #51
378682 JohnBercow
pi_128373671
Over drie weken zit ik weer in het vliegtuig naar Halifax *O*. So excited :)

Laatste keer vloog ik vanaf Amsterdam naar Heatrow en vervolgens naar Halifax. Ik had toen ongeveer 4 uur overstap tijd en moest ook een tweede koffer inchecken. Nu ga ik vanaf Rotterdam en heb ik ongeveer 1,5 uur overstap tijd in Londen. Ook ga ik maar met een koffer. Kan ik nu gewoon voor beide vluchten online inchecken om zo te voorkomen dat ik in een wachtrij in Londen kan gaan aansluiten.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  maandag 1 juli 2013 @ 22:10:14 #52
378682 JohnBercow
pi_128478787
Order! Ordeeeeeeeeer!
  dinsdag 2 juli 2013 @ 18:11:54 #53
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_128506821
quote:
Woon je dan in Canada?
  dinsdag 2 juli 2013 @ 18:51:00 #54
378682 JohnBercow
pi_128507926
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 18:11 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Woon je dan in Canada?
Nee helaas niet, maar het lied is wel geniaal :P
Order! Ordeeeeeeeeer!
  woensdag 3 juli 2013 @ 17:15:32 #55
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_128546247
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 18:51 schreef Schuimpjes het volgende:

[..]

Nee helaas niet, maar het lied is wel geniaal :P
Je mag mijn landed immigrant wel kopen.
Wat bied je?
  woensdag 3 juli 2013 @ 22:53:21 #56
378682 JohnBercow
pi_128560957
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 17:15 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Je mag mijn landed immigrant wel kopen.
Wat bied je?
Kan mij niet voorstellen dat ik jouw visum kan kopen :P Maar, laat ik eerst hier mijn studie maar eens afronden :P.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  donderdag 4 juli 2013 @ 00:54:27 #57
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_128566259
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 22:53 schreef Schuimpjes het volgende:

[..]

Kan mij niet voorstellen dat ik jouw visum kan kopen :P Maar, laat ik eerst hier mijn studie maar eens afronden :P.
Wat studeer je?
  donderdag 4 juli 2013 @ 11:13:55 #58
378682 JohnBercow
pi_128573226
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 00:54 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Wat studeer je?
Studeer Small Business & Retail Management. Klaar in februari. Wil hierna waarschijnlijk nog een MBA of MSc gaan doen.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_128650095
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 21:25 schreef Schuimpjes het volgende:
Over drie weken zit ik weer in het vliegtuig naar Halifax *O*. So excited :)

Laatste keer vloog ik vanaf Amsterdam naar Heatrow en vervolgens naar Halifax. Ik had toen ongeveer 4 uur overstap tijd en moest ook een tweede koffer inchecken. Nu ga ik vanaf Rotterdam en heb ik ongeveer 1,5 uur overstap tijd in Londen. Ook ga ik maar met een koffer. Kan ik nu gewoon voor beide vluchten online inchecken om zo te voorkomen dat ik in een wachtrij in Londen kan gaan aansluiten.
Wat is je plan in Nova Scotia? Of ga je vanuit Halifax ergens anders naar toe? Mijn relatie is zo goed als over (de reden waarom in SK woon) en ik wil misschien naar NS verhuizen! Sask begint een beetje te vervelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door jeroen1976 op 06-07-2013 05:51:24 ]
  zaterdag 6 juli 2013 @ 10:31:59 #60
378682 JohnBercow
pi_128651807
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 05:40 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Wat is je plan in Nova Scotia? Of ga je vanuit Halifax ergens anders naar toe? Mijn relatie is zo goed als over (de reden waarom in SK woon) en ik wil misschien naar NS verhuizen! Sask begint een beetje te vervelen.
Ik ga een aantal vrienden bezoeken die ik gedurende mijn studie daar heb leren kennen. Een van hen - of eerder zijn ouders - hebben en cottage is Muskoka, ON dus wellicht dat we daar ook nog even naar toe gaan.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  zaterdag 6 juli 2013 @ 19:58:00 #61
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_128665858
quote:

[..]

Ga naar Alberta, oilfiields.
Dat is vet verdienen.
Ik wil naar Edmonton gaan want daar zit het geld.
Is misschien niet zo "exciting" maar ik wil flink geld binnen halen en dan terug naar Europa.
Ben al aan het kijken voor de UK/Scotland.
Site manager in de timber bouw of zo.
pi_128677315
quote:

[..]

Mijn ex kwam uit NS en het schijnt dat er vrij weinig werk is. Denk wel dat het voornamelijk om ongeschoold werk ging. Wil die kant zeker eens een keertje uit. het schijnt er best mooi te zijn :) .

Hoe ben je tot de keuze voor NS gekomen?
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:20:36 #63
269930 DaveGrohl
die van Henk
pi_128762130
Lekker weer de afgelopen twee dagen hier. :/

http://storify.com/Winnip(...)uly-8-2013/slideshow
pi_128859949
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 05:34 schreef Roof_rack het volgende:
Mijn ex kwam uit NS en het schijnt dat er vrij weinig werk is. Denk wel dat het voornamelijk om ongeschoold werk ging. Wil die kant zeker eens een keertje uit. het schijnt er best mooi te zijn .

Hoe ben je tot de keuze voor NS gekomen?
Ja ik weet dat er vrij weinig werk is, daarom zal ik niet zomaar daar naar toe verhuizen totdat ik er een baan vind. Ik vind NS fantastisch, ben er een tijdje geweest en heb veel leuke mensen ontmoet. Ook heb ik er een aantal connecties die mij op weg zouden willen helpen. Ik woon nu 11 jaar op de platte, kale prairies en wil terug naar een omgeving met bossen, heuvels en de zee.

Ik kan natuurlijk ook de andere kant op maar het is zo verschrikkelijk duur om in BC te wonen, en dan zit ik nog verder van mijn familie in Nederland.

Een andere optie is idd de Edmonton regio, daar heb ik ook een tijdje gewoont en het is er prettig leven. Zit je dicht genoeg bij de foothills van de Rockies en bossen/natuur genoeg in de buurt.

Maarja, misschien vind ik hier een droombaan en blijf ik gewoon in Saskatchewan!
pi_128859963
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:20 schreef DaveGrohl het volgende:
Lekker weer de afgelopen twee dagen hier. :/

http://storify.com/Winnip(...)uly-8-2013/slideshow
Het gaat lekker met het weer in dit landje! Eerst Alberta/Calgary en nu TO. Die foto's van het water in de trein lijkt me wel behoorlijk eng.
pi_129680554
Dan mogen wij helemaal niet klagen met de zomerse temperaturen die nu al een week of wat Nederland teisteren.. Hoe zijn de zomers daar in het westen van Canada? Lekker als in niet benauwd of broeierig zoals in Nederland?
  maandag 5 augustus 2013 @ 16:59:43 #67
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_129720285
quote:
15s.gif Op zondag 4 augustus 2013 15:48 schreef Iwanius het volgende:
Dan mogen wij helemaal niet klagen met de zomerse temperaturen die nu al een week of wat Nederland teisteren.. Hoe zijn de zomers daar in het westen van Canada? Lekker als in niet benauwd of broeierig zoals in Nederland?
Het is hier nu al weken tussen de 25 en 35 graden, op 1 enkele dag regen nagelaten.

Voor de rest is British Columbia regen, regen, regen en een beetje meer regen.
Nog nooit zoveel regen gezien in m'n leven!!
De mensen roepen hier altijd gekscherend:"We hebben hier 2 jaargetijden. Regen en geen regen".
pi_129820704
quote:
15s.gif Op zondag 4 augustus 2013 15:48 schreef Iwanius het volgende:
Hier in Saskatchewan zijn de zomers over het algemeen warm/heet en droog, zeker niet benauwd of broeierig. De lage luchtvochtigheid is dan een van de weinige voordelen van zover van een oceaan, zee of groot meer te wonen. De mooie zomers maken de koude winters weer een beetje goed iig.
pi_129827297
Maar...en misschien romantiseer ik teveel...jullie hebben wel een gigantische ruimte aan bossen/natuur om je heen, iets dat wij hier in Nederland met zo een alsmaar groeiende bevolking op een klein stukje land als maar missen.

Trouwens,is het ook zo in het gebied waar jullie vertoeven dat je zoals in sommige afgelegen delen van de US of A je om de zoveel km plotseling een Mc Donalds of iets soortgelijks zien opduiken?
Of is dat in Canada toch logistiek minder goed geregeld gezien de grootte van het land zelf.(onmetelijk groot)

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2013 12:57:04 ]
pi_129837517
Ja ik heb hier inderdaad heel veel ruimte om mij heen, de provincie waar ik woon is 3x zo groot als Nederland en heeft maar 1 miljoen inwoners. Ik woon op dit moment wel in een stad maar alles is heel ruim opgezet met veel groen en parken. Het nadeel is dan weer als je naar een andere stad wilt gaan moet je minimaal 3 uur rijden, maar dat vind ik niet erg.

In dit gedeelte van Canada zie bijna niet de bekende fastfood restaurants (McD, BK) buiten de steden/dorpen, in de kleinere dorpen langs de wegen (in the middle of nowhere) zie je nog wel ouderwetse 'diners' waar (bijna) alles zelf gemaakt wordt en het supergoedkoop eten is. Er zijn dan ook geen pompstations tussen dorpen/steden in zoals die er wel overal in Europa zijn. En vooral als ik in de schaars bewoonde staten van de USA ben (North Dakota, South Dakota, Nebraska) dan zie je vaak bordjes langs de weg die waarschuwen dat er pas over bijv. 150km weer een pompstation is dus let op wat je nog in de tank hebt zitten.

Maarja, niks gaat boven de ruimte, het vrijheidsgevoel en ongelovelijke vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen hier (en ja ook zeer zeker in de staten van de US die ik genoemt heb).
pi_129918465
Goh wat lees ik hier ? Regen ? En ik dacht dat Canada wel stabiele zomers heeft tenminste...toch? Bijvoorbeeld in Ottawa of New Brunswick ? Ik denk dat ik mijn topic hier had moeten plaatsen over naar Canada gaan. :X :D 8)7

Ik wacht wel even tot het verplaatst wordt of etc...
  zondag 11 augustus 2013 @ 00:55:19 #72
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_129922239
quote:
6s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 12:55 schreef Iwanius het volgende:
Maar...en misschien romantiseer ik teveel...jullie hebben wel een gigantische ruimte aan bossen/natuur om je heen, iets dat wij hier in Nederland met zo een alsmaar groeiende bevolking op een klein stukje land als maar missen.

Trouwens,is het ook zo in het gebied waar jullie vertoeven dat je zoals in sommige afgelegen delen van de US of A je om de zoveel km plotseling een Mc Donalds of iets soortgelijks zien opduiken?
Of is dat in Canada toch logistiek minder goed geregeld gezien de grootte van het land zelf.(onmetelijk groot)
Je moet het zo zien: elke plaats die een beetje groter is dan 10.000 inwoners heeft op zijn minst een burgerketen lid in huis, McDonals, Wendy's, BurgerKing, A&W of zo iets.
Dan is er vaak ook een Wallmart te vinden, SEARS, Supertore of een andere grootheid.
Voor de rest is er geen variatie of je moet downtown Vancouver of Toronto gaan.
Strontvervelend.
Canada is een kopie van de VS wat dat betreft.
Geen cultuur, geen historisch oude gebouwen of je moet 1700 oud vinden.

De ruimte is onmetelijk ja en de natuur is absurd mooi en intens.
Het is zoo waanzinnig groot en ruim hier, dat het nauwlijks te bevatten is.
Al neem je kompleet Nederland, bijna 17 miljoen mensen, en je stopt het in 1x in Saskatchewan, dan valt het nog steeds niet op.

Om even terug te komen op Jeroen 1976:
1) ruimte: ja enorm
2) vrijheidsgevoel: Qua ruimte ja, qua wetgevingen nee. Ze worden al hysterisch als je een pilsje opentrekt op een bankje in het park of aan de zee.
Mooi verhaal: in Vancouver was er een openluchtconcert en vuurwerk. De politie besloot om de mensen "preventief" te fouilleren en drank in beslag te nemen ZELFS ongeopende flessen en blikjes werden afgepakt als men vermoedde dat dit genuttigd zou gaan worden.
Dat is voor mij dictatoriaal gedrag. Geen vrijheid dus.
3) vriendelijk en behulpzaam: zeer zeker. Maar wederom een punt: men is ook schijnheiliger hier. Ze zullen je nooit in je gezicht vertellen wat ze echt vinden en dat is in Nederland bijvoorbeeld veel normaler.
Men is hier ook nog lekker ouderwets bang voor de baas want ontslag kan het gevolg zijn als je te bijdehand bent.
En wat werk betreft moet je heel erg uitkijken. ik heb nog nooit zoveel oplichters meegemaakt als in Canada. (misschien verschilt dat per provincie, dat kan)

Willen jullie nog meer weten, roep maar!
  zondag 11 augustus 2013 @ 01:05:43 #73
15080 static
pi_129922706
Hoe heet die koffie-tent van de ex-ijshockieer ook alweer?
pi_129923185
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 01:05 schreef static het volgende:
Hoe heet die koffie-tent van de ex-ijshockieer ook alweer?
Wayne Gretzky's? is meer een restaurant eigenlijk.
  zondag 11 augustus 2013 @ 01:33:57 #75
15080 static
pi_129923699
Nee, dat was hem niet volgens mij. Heb een tijdje in Toronto gewoond, maar kan het me gewoon niet meer herinneren. :@
  zondag 11 augustus 2013 @ 01:35:44 #76
15080 static
pi_129923752
Het schiet me opeens te binnen: Tim Hortons
pi_129926203
Ik wil me hierbij ook even melden :P Woon sinds weekje in Calgary en rond deze tijd is het internet behoorlijk saai :P
  zondag 11 augustus 2013 @ 18:55:59 #78
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_129947377
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 01:33 schreef static het volgende:
Nee, dat was hem niet volgens mij. Heb een tijdje in Toronto gewoond, maar kan het me gewoon niet meer herinneren. :@
Tim Horton.
pi_129963548
Oke hier is die dan mijn bericht die gesloten is :)

Hallo!

Ik ben 28 jarige vrouw en ik wil graag naar Canada, eerst werken en dan studeren. Maar ik kan zo slecht tegen keuzes maken. Sowieso wil ik graag dichtbij iemand in Amerika zijn dus dat helpt al mee (ik wil aan de grens van Amerika aan de oost-kust studeren/werken). Nu vraag ik mij af op mijn leeftijd met een MBO 4 (ICT) hoe moeilijk is dat om daar een toekomst op te bouwen en als ik daar 4 jaar studeer om daarna aan het werk te komen? ICT of iets anders? Qua leeftijd ook, maar ik zoek advies van anderen die wat meer ervaring hebben ermee misschien of er beter zicht op hebben. Ik wil sowieso dit jaar ook nog fysiek heen om rond te kijken. Ik heb al wat culturele vrijwilligers instanties gemaild om advies maar deze vraag vind ik lastig om te stellen. Qua leeftijd etc etc...

Heeft iemand misschien tips of advies of geef je mening?
pi_129965846
Verdiep je in de visa's want dat is tegenwoordig enorm lastig geworden (permanent bedoel ik dan).

Je kan volgens mij met een woon/werk visa een jaar verblijven, dat kan je eens doen om te kijken hoe het je bevalt.

Ik ben zelf ruim 4 jaar bezig geweest met een krijgen van een PR. In Alberta is er wel aardig wat werk in de ICT, in ON ook wel, maar de vraag wordt volgens mij minder. De prijzen worden wel steeds hoger aangezien hier de economie behoorlijk aantrekt.
pi_129966283
Ja het is wachten tot de holiday working program visa's weer open zijn en dan op die manier rond te kijken. Als het goed is start het volgend jaar. Verder hoor ik verschillende verhalen over werkgelegenheid en dat ze niet snel buitenlanders aannemen. Maar ik ben positief ingesteld zodra ik ga natuurlijk en ik dacht zelf om simpel werk te doen en vrijwilligers werk erbij te doen.

Hoe zit het met Canadese cultuur en kijken naar leeftijd etc ? Weet je dat ?
  maandag 12 augustus 2013 @ 02:46:16 #82
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_129966332
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 00:34 schreef RizzyNL het volgende:
Oke hier is die dan mijn bericht die gesloten is :)

Hallo!

Ik ben 28 jarige vrouw en ik wil graag naar Canada, eerst werken en dan studeren. Maar ik kan zo slecht tegen keuzes maken. Sowieso wil ik graag dichtbij iemand in Amerika zijn dus dat helpt al mee (ik wil aan de grens van Amerika aan de oost-kust studeren/werken). Nu vraag ik mij af op mijn leeftijd met een MBO 4 (ICT) hoe moeilijk is dat om daar een toekomst op te bouwen en als ik daar 4 jaar studeer om daarna aan het werk te komen? ICT of iets anders? Qua leeftijd ook, maar ik zoek advies van anderen die wat meer ervaring hebben ermee misschien of er beter zicht op hebben. Ik wil sowieso dit jaar ook nog fysiek heen om rond te kijken. Ik heb al wat culturele vrijwilligers instanties gemaild om advies maar deze vraag vind ik lastig om te stellen. Qua leeftijd etc etc...

Heeft iemand misschien tips of advies of geef je mening?
Ok.
Rogier heeft gelijk.
Alberta is het beste. Calgary of Edmonton. Ik hoop wel dat je winter bestendig bent want de winters duren daar gemiddeld 5 tot 6 maanden.
Voor de rest: het kost je 3 jaar om hier te komen, je moet een taaltest doen en je beroep moet op de wanted list voorkomen en je moet zo'n 20.000 dollar mee nemen voor 1 persoon. (meen ik te weten)
Is dit niet het geval dan kan je het wel schudden.
Oh en mankeer je iets qua ziekte of aandoening dan is het direkt over en uit.
Ook zal je voorbereid moeten zijn dat je 50 jaar terug in de tijd valt.
Het blue collar redneck gehalte is onder de autochtone Candezen nogal hoog.
Oh ja, vergeet niet om 300.000 euro mee te nemen want de gemiddelde woning kost 350.000 dollar. Bezopen duur.
Iedereen die denkt dat Canada nog het Mekka is van wonen en leven heeft het gewoon mis.
Het is bloed duur hier en je zal met z'n tweeen moeten werken wil je het redden.
Drinken is een doodzonde hier (maar ze zuipen als beesten) en het wemelt van de griezels en kinderlokkers.

Bovenstaande dingen hoor je namelijk NOOIT op een canada forum.
Daar is alles altijd koek en ei.
Totdat je met je neus tegen de waarheid loopt.

Tja ik zeg het misschien wel hard maar ik zie de dingen hier rond om mij heen gebeuren.
Mij is het iedere geval tegen gevallen en ik wil weer terug naar Europa als het ff kan.
pi_129966380
DUTCHKO slaat de spijker op z'n kop.

Ik heb in Edmonton gezeten maar het Redneck gehalte was me daar veel te hoog (blue collars dus). Zit nu in Calgary wat wel bevalt, maar zit in een 1 kamer apartement van 65m2 voor het bedrag dat ik een stuk luxer in Rotterdam kan zitten.

Mijn oom in Edmonton heeft twee huizen tekoop staan, ongeveer 250m2 voor maar 590.000 CAD. Maar hey, die gas en olie werkers kunnen dat toch wel betalen.

De economie is hier sterk: dus prijzen zijn hoog, vooral alcohol (30$ voor 1,5L el-cheapo wijn).

Amerika en Canada zijn totaal niet te vergelijken, alles is hier anders, zelfs de auto's zijn kleiner :P Staar je daar niet blind op en ga zeker voor een langere tijd op vakantie oid.
  maandag 12 augustus 2013 @ 02:56:39 #84
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_129966414
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 02:52 schreef rogier21 het volgende:
DUTCHKO slaat de spijker op z'n kop.

Ik heb in Edmonton gezeten maar het Redneck gehalte was me daar veel te hoog (blue collars dus). Zit nu in Calgary wat wel bevalt, maar zit in een 1 kamer apartement van 65m2 voor het bedrag dat ik een stuk luxer in Rotterdam kan zitten.

Mijn oom in Edmonton heeft twee huizen tekoop staan, ongeveer 250m2 voor maar 590.000 CAD. Maar hey, die gas en olie werkers kunnen dat toch wel betalen.

De economie is hier sterk: dus prijzen zijn hoog, vooral alcohol (30$ voor 1,5L el-cheapo wijn).

Amerika en Canada zijn totaal niet te vergelijken, alles is hier anders, zelfs de auto's zijn kleiner :P Staar je daar niet blind op en ga zeker voor een langere tijd op vakantie oid.
Tja wat hadden het idee om naar Edmonton te gaan omdat Vancouver/BC klote is wat werk betreft maar ik denk dat ik nu ff pas.
Ben bezig om mijn huis te vergroten en ik wil het dan te koop zetten, incasseren en terug naar Europa, liefst de UK want mijn kids kennen geen letter Nederlands. :)
Maar ik zie het zo: als ik genoeg geld heb om een huis cash te kopen in de EU dan is een schoonmaak baantje al genoeg om te overleven en mijn vrouw hoeft niet te werken. (of andersom)
pi_129966632
Haha dat is precies hoe ik er over denk :P Weet niet wat voor werk je doet, maar in Edmonton kan je goed verdienen als je met je handen kan werken. Fort McMurray is nog veel beter, ken wel wat mensen die daar jaartje vertoeven om daarna met genoeg geld terug te komen om een flink huis te kopen.
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:56:27 #86
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_129981421
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 03:42 schreef rogier21 het volgende:
Haha dat is precies hoe ik er over denk :P Weet niet wat voor werk je doet, maar in Edmonton kan je goed verdienen als je met je handen kan werken. Fort McMurray is nog veel beter, ken wel wat mensen die daar jaartje vertoeven om daarna met genoeg geld terug te komen om een flink huis te kopen.
Ik zit in de constructie dus kan alles aanpakken. :)
Heb ook mijn groot rijbewijs en Home Inspector papieren.
pi_129988078
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 02:46 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ok.
Rogier heeft gelijk.
Alberta is het beste. Calgary of Edmonton. Ik hoop wel dat je winter bestendig bent want de winters duren daar gemiddeld 5 tot 6 maanden.
Voor de rest: het kost je 3 jaar om hier te komen, je moet een taaltest doen en je beroep moet op de wanted list voorkomen en je moet zo'n 20.000 dollar mee nemen voor 1 persoon. (meen ik te weten)
Is dit niet het geval dan kan je het wel schudden.
Oh en mankeer je iets qua ziekte of aandoening dan is het direkt over en uit.
Ook zal je voorbereid moeten zijn dat je 50 jaar terug in de tijd valt.
Het blue collar redneck gehalte is onder de autochtone Candezen nogal hoog.
Oh ja, vergeet niet om 300.000 euro mee te nemen want de gemiddelde woning kost 350.000 dollar. Bezopen duur.
Iedereen die denkt dat Canada nog het Mekka is van wonen en leven heeft het gewoon mis.
Het is bloed duur hier en je zal met z'n tweeen moeten werken wil je het redden.
Drinken is een doodzonde hier (maar ze zuipen als beesten) en het wemelt van de griezels en kinderlokkers.

Bovenstaande dingen hoor je namelijk NOOIT op een canada forum.
Daar is alles altijd koek en ei.
Totdat je met je neus tegen de waarheid loopt.

Tja ik zeg het misschien wel hard maar ik zie de dingen hier rond om mij heen gebeuren.
Mij is het iedere geval tegen gevallen en ik wil weer terug naar Europa als het ff kan.
Wow dat is erg negatief, ik begrijp dat je er een aantal jaar moet zitten. En ik zie wel wat op tegen de winters, maar ik ben een gamer dat scheelt ook soms en ik moet maar leren skieen ofzo :P . Hoe zit het met Ottawa (daar zit een leuke school die hopelijk mij accepteert) ? Maar wat is het blue collar redneck gehalte ? Racistisch en bekrompen ofzo? Maar ik kom daar om te werken en later zal iemand er bij komen wonen als het goed is en dan einde van het visum jaar studeren. Hopelijk netwerk ik dan op een bepaalde manier dat ik een werkvergunning kan krijgen en op die manier kan blijven. Ik hoef niet ruim te leven dat komt later misschien wel.

Maar hoe zit het nou met de leeftijd als ik 32 ben en klaar ben met mijn studie daar? Kijken ze daar ook erg op leeftijd zoals hier of ?

Kinderlokkers en dat tuig? Ik hoor echt veel positieve dingen over Canada maar ligt er maar misschien net aan waar je op let enzo ? Ik bedoel jij woont er ? Vind je het er niet leuk ?
pi_130003024
Blue collars houd in dat je er als ICTer weinig kan halen, het zijn werklui die graag timmeren en met stenen sjouwen :P Canada is een vele steden geen kennisstad en er is ook niet overal behoefte aan (IT)kennis.

Dan houd je eigenlijk alleen GTA over, maar het is daar vrij duur om te wonen in vergelijking tot andere steden.

Nederland = kennisland waar je zo goed als gratis kan studeren, dan ben je gek als je naar Canada gaat om daar luttele 10 duizenden dollars uit te geven aan een studie (zeker IT aangezien je toch die Indiërs niet kan verstaan).
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 03:01:02 #89
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_130005942
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:59 schreef RizzyNL het volgende:

[..]

Wow dat is erg negatief, ik begrijp dat je er een aantal jaar moet zitten. En ik zie wel wat op tegen de winters, maar ik ben een gamer dat scheelt ook soms en ik moet maar leren skieen ofzo :P . Hoe zit het met Ottawa (daar zit een leuke school die hopelijk mij accepteert) ? Maar wat is het blue collar redneck gehalte ? Racistisch en bekrompen ofzo? Maar ik kom daar om te werken en later zal iemand er bij komen wonen als het goed is en dan einde van het visum jaar studeren. Hopelijk netwerk ik dan op een bepaalde manier dat ik een werkvergunning kan krijgen en op die manier kan blijven. Ik hoef niet ruim te leven dat komt later misschien wel.

Maar hoe zit het nou met de leeftijd als ik 32 ben en klaar ben met mijn studie daar? Kijken ze daar ook erg op leeftijd zoals hier of ?

Kinderlokkers en dat tuig? Ik hoor echt veel positieve dingen over Canada maar ligt er maar misschien net aan waar je op let enzo ? Ik bedoel jij woont er ? Vind je het er niet leuk ?
Tja ik woon hier nu 5 jaar en alles heeft zijn voor en nadelen uiteraard.
Ik heb een gezin en dan kijk je ff anders tegen dingen aan.
Alhoewel ik moet zeggen dat ik de drankwetten hier idioot vind.
Ze laten kinderen van 16 in trucks rijden en nog jonger met een geweer jagen maarals je ze een pilsje geeft dan schreeuwen ze moord en brand.

Oh dat vergat ik nog: ik heb nog nooit ZOVEEL DRUGGIES gezien in mijn hele leven.
Nu ben ik wel wat gewend maar ik schrik me elke keer weer dood hoeveel zwervers en alcoholics/druggies er op de straat zwerven, vooral downtown in de grotere plaatsen.
Advies: ga niet als vrouw alleen de straat op/stappen want dat is nogal link.
Ik voel me veiliger om 01:00 snachts in Amsterdam of een ander stad in de Eu dan hier.

Blue collar rednecks zijn dorpse mensen/plattelanders die nog een zeer ouderwetse houding en mentaliteit hebben.
De werkers in de stad, de olieveld werkers.

Laaftijd discriminatie tbv. werken kennen ze hier niet dus dat zit wel goed.
In Nederland ben je al de klos als je 40 bent. (helaas)

Kijk je moet me niet TE letterlijk nemen want er zijn ook vele goede dingen hier.
Je hebt er geen Marokkanen...hahahahahaha.. :)
Maar helaas zijn er heel veel "vieze mannen" op de straat en je hoort regelmatig dat er geprobeerd word een meisje in een truck in te trekken.
En dan ga je wel ff nadenken als ouder zijnde.

En ja, ik wil weer terug naar Europa.
Canada past niet bij mij.
pi_130046721
Oh jee ik denk dat ik Rizzy heb afgeschrikt. :) :X w/
pi_130053479
Hey nee nog niet afgeschrikt bedankt hoor voor de info, maar ja vrolijk wordt ik er niet van :p Nou ben ik sowieso voorzichtig als ik ergens naar verhuis/emigreer enzo. En ik ben ook geen moeder, maarja...

Maar geen kebab dus ook niet ? :p of dat wel van de Turk ofzo...want als dat niet het geval is dan laat maar :p nee grapje

Maar toch lijken Canadezen mij vriendelijk, (innocent till proven guilty) niet dat je zegt dat ze onvriendelijk zijn hoor :) En leuke omgeving, maar het is ook niet mijn plan om daar zeg maar tot me 100e te gaan wonen maar wel misschien enige tijd.

Dat leeftijd oordelen vind ik in Canada en Amerika wel beter.....zit nu echt te wikken en wegen en hopen dat zodra ik ga er een baantje is voor me. Daar zie ik wel tegenop. Ik denk echt dat het de omgeving New Brunswick wordt omdat ik dan dichterbij een bekende zit, dat kan ook steun geven. Alleen het werk is daar weer minder hoor ik...kan alleen maar proberen en vrijwilligers werk doen in de tussentijd dat ik niks heb.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:32:20 #92
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_130058913
Je hoort hier en daar wel eens dat je in de olie-gerelateerde business in Canada tonnen kan verdienen (maar dan vaak wel in zware omstandigheden). In hoeverre is dit verhaal waar?
"Go Ahead, Make My Day !!"
pi_130061604
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:45 schreef RizzyNL het volgende:
Hey nee nog niet afgeschrikt bedankt hoor voor de info, maar ja vrolijk wordt ik er niet van :p Nou ben ik sowieso voorzichtig als ik ergens naar verhuis/emigreer enzo. En ik ben ook geen moeder, maarja...

Maar geen kebab dus ook niet ? :p of dat wel van de Turk ofzo...want als dat niet het geval is dan laat maar :p nee grapje

Maar toch lijken Canadezen mij vriendelijk, (innocent till proven guilty) niet dat je zegt dat ze onvriendelijk zijn hoor :) En leuke omgeving, maar het is ook niet mijn plan om daar zeg maar tot me 100e te gaan wonen maar wel misschien enige tijd.

Dat leeftijd oordelen vind ik in Canada en Amerika wel beter.....zit nu echt te wikken en wegen en hopen dat zodra ik ga er een baantje is voor me. Daar zie ik wel tegenop. Ik denk echt dat het de omgeving New Brunswick wordt omdat ik dan dichterbij een bekende zit, dat kan ook steun geven. Alleen het werk is daar weer minder hoor ik...kan alleen maar proberen en vrijwilligers werk doen in de tussentijd dat ik niks heb.
New Brunswick (de Oostkust) is het slechtste met werk.

Als ik alleen was en wat wilde zien dan ging ik voor Toronto.
Grote stad, veel te doen, meer kans op werk. Pas op waar je gaat woinen en welke wijken.
Mississauga is Ok.
Probeer via Dutch Treat Vereniging om een kamer te vinden bij kenissen van hun.
Veel verhuurders willen de collatoral niet terug geven. Ze verzinnen van alles om het te behouden en meestal verlies je het argument om er van af te zijn.
Huur nooit van Indiers of Chinezen. Dat is vragen om ellende.

Ach ja de mensen zijn vriendelijk, beleefdheid in het verkeer is nog vrij normaal, de politie word gerespecteerd en je verdient veel meer dan in Nederland.
Als je jong bent dan is het alleen maar goed voor je karakter om dit soort ondernemingen te doen.
Je krijgt een wijdere blik op de wereld.
Maar denk niet dat het gras groener is. Dat is het nooit!
pi_130061700
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:32 schreef Lone_Gunman het volgende:
Je hoort hier en daar wel eens dat je in de olie-gerelateerde business in Canada tonnen kan verdienen (maar dan vaak wel in zware omstandigheden). In hoeverre is dit verhaal waar?
Waar, maar vraag niet hoe.
Dan kom je al gauw op een drillplatform te werken of in een "kamp" (5000 man) in de wildernis.
Je moet een rechte redneck zijn om dat vol te houden of een hogere positie hebben om nog enigzins tussen beschaafdere mensen te bivakkeren.

Maar makkelijk gaat het niet. Je moet veelal "kenissen" hebben om in de mallmolen te komen.....
pi_130158328
Mijn ervaringen zijn TOTAAL anders dan die van Dutchko, en ik woon hier al 11 jaar. Het zal inderdaad veel met de lokatie te maken hebben. Voor mij was en is het gras nog steeds groener aan deze kant van de grote plas.

Ze doen hier (Saskatchewan) echt niet moeilijk over een biertje drinken op straat/festival/strand, ook niet als het een jonger iemand is (onder de legal drinking age). De economie is hier bloeiend dus de leefkosten zijn ook wat duurder geworden, zoals een huis kopen en de dagelijkse benodigheden als etenswaren. Maar hier kan je een prima vrijstaand huis vinden voor 200,000 euro in goede buurten (voor de economische boom 6-7 jaar geleden was dat voor 120-150k, dus wel flink omhoog gegaan).

"Ook zal je voorbereid moeten zijn dat je 50 jaar terug in de tijd valt." ... hier kan ik niet veel zinnigs over zeggen, misschien in de kleine dorpjes maar dat heeft juist zijn charmes vind ik. Ik weet niet wat jou ervaringen zijn maar de plekken waar ik tot nu toe gewoont heb is dit helemaal niet het geval geweest. Het enige wat iets achterloopt is de gemiddelde internet snelheid omdat op vele plaatsen glasvezel nu pas de grond in gaat, maar door de supergrote afstanden is dat ook allemaal een beetje duurder om zo'n infrastructuur aan te leggen/vervangen. Ook de wegen buiten de steden zijn vaak redelijk slecht, maar ook dit komt door de grote afstanden, alsmede de koude winters die het asfalt snel kapot maken.

Er zijn heel weinig zwervers en 'druggies' hier in het centrum en helemaal niet in de normale woonwijken, ik kom elke dag downtown en ik zie er gemiddeld 3 of 4 en ze zijn nooit opdringerig. Als ze als bedelen en je nee zegt dan laten ze je meteen met rust. Ze blijven vooral in hun achterstandsbuurten elkaar lastig vallen.

Ook al woon ik in een agrarisch-gerichte provincie en ken heel veel 'boeren', ik ken zeer weinig 'blue collar rednecks', de meeste zijn helemaal bij de tijd, modern en vooruitstrevend. Ik ken ook wel wat oudere boeren die nog van de oude garde zijn, maar allemaal supervriendelijk en laten de 'moderne' mensen in hun waarde.

Ook voel ik mij hier juist veel veiliger dan in de meeste Nederlandse steden, zelfs in de stad (200,000 inwoners) laat ik redelijk gerust mijn voor en achterdeur en auto voor mijn huis open staan, zeker als ik thuis ben, of eventjes ga joggen (hou er niet van om mijn sleutels mee te nemen). Heb echt nog nooit iets 'geks' meegemaakt of gehoord van vrienden of familie.

Discriminatie komt wel in mindere mate voor hier, maar dan vooral tegen de first nations (aka indianen) bevolking omdat daar de meeste criminaliteit vandaan komt. Ik heb in mijn 11 jaar hier echt nog nooit discriminatie/rasisme tov afrikanen, indiers, noord-afrikanen, moslims, joden, etc. gezien.

Natuurlijk kan/zal het anders zijn steden als Toronto, Calgary, Edmonton, Vancouver, etc. en de buurten waar je woont, maar mijn persoonlijke ervaringen zijn juist super positief. Ik heb trouwens ook in Edmonton gewoont en vaak op-en-neer gependeld naar Toronto/Mississauga voor mijn werk waar ik dan een week verbleef, dus heb niet alleen 'middelgrote stad op de prairies ervaring'.

En fin, waar ik het wel mee eens ben is dat ze over het algemeen meer schijnheiliger zijn, maar dat neem ik dan maar voor lief. Mijn collega's en baas zijn trouwens helemaal niet zo, dus misschien heb ik het gewoon goed getroffen.

Rizzy; ik heb niet in NB gewoon maar ben er wel een paar dagen doorheen getrokken, ik had er een goed gevoel over qua leefomgeving/omstandigheden. Volgens mij is de huizenmarkt daar iig een stuk voordeliger, zoals meestal in oost-Canada, maar daar staat idd ook tegenover dat de banenmarkt redelijk slecht is. Ik heb serieus overwogen om naar de oostkust te vertrekken afgelopen maanden maar heb nu uiteindelijk toch weer een mooie baan gevonden in Saskatchewan dus dat is voorlopig uitgesteld.
pi_130167163
Het heeft absoluut met de lokatie te maken maar ook hoe je zelf er tegen aan kijkt en waar je vandaan komt.
Ik ben echt een Europees stadsmens en dan is het toch een behoorlijke terugval.
Heb je een familie met kinderen?
Dan kijk je weer anders tegen de situatie aan.
Het is gewoon heel moeilijk te bepalen.
Maar ik moet gewoon eerlijk zijn en vertellen wat IK er van vind.
Ik heb, helaas, een mening vevormd door TE veel te luisteren naar Nederlanders die in Canada verbleven en het ene mooie verhaal na het andere vertelden.
Maar tegenvallers, dagelijkse strubbelingen etc. DAT werd nu net NIET verteld.
Valse schaamte vermoed ik want je mag natuurlijk niet laten weten dat men worstelt of niet lekker in het velletje zit.

Wat ik gewoon vertel is hier in BC zoals IK er tegen aan kijk.

Neem nu dit: op de radio word er verteld dat 50%(!!!!!) van de Canadese vrouwen/meisjes met geweld/sexuele mishandeling te maken krijgt in hun leven.
Dat zijn cijfers waar ik van schrik!!
En dan ga je je toch afvragen: is het allemaal wel zoo beter waar ik nu terecht ben gekomen?

Maar qua werk: ja absoluut!
pi_130188593
Het is echt verdomd lastig om een 2e hands auto onder de 10k te vinden. Gisteren en vandaag m'n tijd en benzine verspilt aan omgebouwde sloopauto's, en dan nog volhouden dat er nog gewoon garantie opzit :')

Nog iemand een leuk 2e handsje in Alberta?
  zondag 18 augustus 2013 @ 06:43:40 #98
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_130188625
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 06:08 schreef rogier21 het volgende:
Het is echt verdomd lastig om een 2e hands auto onder de 10k te vinden. Gisteren en vandaag m'n tijd en benzine verspilt aan omgebouwde sloopauto's, en dan nog volhouden dat er nog gewoon garantie opzit :')

Nog iemand een leuk 2e handsje in Alberta?
Koop een nieuwe.
Dat is voordeliger.
Je gaat naar binnen en in een half uur heb je een nieuwe auto.
Als je credit maar OK is. (baan of geen baan)
pi_130188634
Credit check? :P Ik heb nog niet eens mijn PR card, laat staan een credit card... Zit hier pas ruim 2 weken.

Daarnaast is voor mij helaas verzekering kneiterduur, ik kan geen schadevrije jaren meenemen omdat ik wel wat brokken heb gemaakt voorheen :(
  zondag 18 augustus 2013 @ 16:33:44 #100
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_130201974
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 06:47 schreef rogier21 het volgende:
Credit check? :P Ik heb nog niet eens mijn PR card, laat staan een credit card... Zit hier pas ruim 2 weken.

Daarnaast is voor mij helaas verzekering kneiterduur, ik kan geen schadevrije jaren meenemen omdat ik wel wat brokken heb gemaakt voorheen :(
Tja dan houd het op.

Tweede handsjes zijn bloed duur hier.
Koop dan een oud wrak voor 1000 dollar en hoop er het beste van....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')