abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_126254825
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 08:32 schreef Lyrebird het volgende:
Japan is idd een erg veilig land. Waar wij wonen kun je je deuren van het slot laten, en niemand waagt het om binnen te dringen.

In het TRV Japan topic werd gemeld dat er ook problemen waren met het pinnen bij de 7-eleven winkels. Op dit moment hebben wij een Nederlandse stagiair hier, die nog wel bij het postkantoor kan pinnen.

Credit cards doen ze wel aan, maar ik gebruik zelden een credit card in Japan. Meerdere keren meegemaakt dat het winkelpersoneel twintig keer een credit card probeerde, voordat ze bedremmeld kwamen melden dat de credit card niet geaccepteerd werd. Of ik heel misschien geen andere credit card had?
Ik las op de rabo site dat ze in japan en de VS storingen hadden met het meastro netwerk het zo nu weer moeten werken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_126258415
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 08:32 schreef Lyrebird het volgende:
Japan is idd een erg veilig land. Waar wij wonen kun je je deuren van het slot laten, en niemand waagt het om binnen te dringen.

In het TRV Japan topic werd gemeld dat er ook problemen waren met het pinnen bij de 7-eleven winkels. Op dit moment hebben wij een Nederlandse stagiair hier, die nog wel bij het postkantoor kan pinnen.

Credit cards doen ze wel aan, maar ik gebruik zelden een credit card in Japan. Meerdere keren meegemaakt dat het winkelpersoneel twintig keer een credit card probeerde, voordat ze bedremmeld kwamen melden dat de credit card niet geaccepteerd werd. Of ik heel misschien geen andere credit card had?
Apart die laatste opmerking. De keren dat ik in Japan was had ik nooit problemen met mijn cc en dat terwijl ik er niet eens veel heb. Vwb cash op zak hebben vind ik het niet meer dan normaal dat je dat hebt omdat het de normaalste zaak van de wereld is, en dat meegaan in die hype die je tegenwoordig in Nederland ook hebt waar je in de media gebombardeerd wordt met reclame's dat pinnen allemaal zo veilig en makkelijk is,andermaal een manier is van de Banken om voor eigen gewin (kostenbesparing & hebberigheid) de massa te dwingen naar hen te luisteren.
pi_126261612
Lyrebird, eerder schreef je overstraling en voedsel na de Fukushima-ramp. Hoe is het daar nu mee? Is wel al meer duidelijkheid over etenswaren uit die regio, of is het nog steeds verstandig die te ontwijken?
Is er verder eigenlijk nog veel te merken van de ramp, in de media bijvoorbeeld?
pi_126265132
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 14:19 schreef Roomsnoes het volgende:
Lyrebird, eerder schreef je overstraling en voedsel na de Fukushima-ramp. Hoe is het daar nu mee? Is wel al meer duidelijkheid over etenswaren uit die regio, of is het nog steeds verstandig die te ontwijken?
Is er verder eigenlijk nog veel te merken van de ramp, in de media bijvoorbeeld?
Ik volg het Japanse nieuws niet (kan geen kanji lezen en ook mijn passieve Japans is vrij belabberd), maar op het internet (WHO) is behoorlijk wat informatie te vinden. De centrale en directe omgeving van de centrale, tot op zo'n 30 km is nog steeds foute boel. Wij wonen op zo'n 150 km van de centrale, en bij ons is de achtergrondstraling net zo hoog als voor de ramp. Mevrouw Lyrebird wordt nog steeds zenuwachtig als ik tomaatjes in de supermarkt heb gekocht waarop een Fukushima stikkertje zit. Ook groente uit onze eigen provincie (Tochigi) zou ze het liefst mijden. Ik denk dat het wel meevalt.

Het is Japan, en iedereen doet z'n best om de regels op te volgen. In ieder ander land zou ik behoorlijk paranoide worden als het om voedsel gaat, maar hier heb ik er meer vertrouwen in dat ze ons niet bewust op een radioactief dieet zetten. Mijn schoonfamilie is niet overtuigd; we krijgen nog regelmatig voedselpakketten uit Zuid-Korea.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_126297479
En hele korte vraag ter bevestiging voor mijzelf.

Klopt het nu dat wij de sushi die hier in Nederland als een maaltijd wordt verkocht in Japan meer als een snack wordt gezien,zoals wij dus een patat met bestellen,eet men in Japan dus een klein portie sushi als tussendoortje?

Of zit er toch meer aan vast en is dit erg kort door de bocht.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2013 10:53:52 ]
pi_126297942
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 10:53 schreef Iwanius het volgende:
En hele korte vraag ter bevestiging voor mijzelf.

Klopt het nu dat wij de sushi die hier in Nederland als een maaltijd wordt verkocht in Japan meer als een snack wordt gezien,zoals wij dus een patat met bestellen,eet men in Japan dus een klein portie sushi als tussendoortje?

Of zit er toch meer aan vast en is dit erg kort door de bocht.
In het restaurant van onze universiteit zul je nooit sushi of sashimi zien, en 9 van de 10 Japanse (family) restaurants serveren geen sushi. Die zijn meer van het noedels, ramen, udon, pizza, rijst, tempura, vis, miso soep, hambaga (hamburger), curry werk.

Voor sushi kun je naar een sushi restaurant gaan, maar sushi wordt ook in Japanse drinkgelegenheden geserveerd. Drinken doen Japanners terwijl ze (goed) eten. Voor het beste eten moet je MI bij een (klein) cafe in Japan zijn.

Mijn indruk is dat sushi vooral wordt gezien als eten voor een speciale gelegenheid, dus niet als tussendoortje of snack. Maar je kunt sushi en sashimi - van redelijke kwaliteit en lage prijs - ook in de supermarkt kopen, dus laat je niet tegenhouden.

De leukste ervaring heb ik in de $1 sushi restaurants gehad, waarbij je op de computer je sushi kunt bestellen, om een paar minuten later op een lopende band te verschijnen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_126437895
Barbaren!

Zelf ben ik aan de iele kant, alhoewel ik wel een kilo of drie ben aangekomen sinds ik in Japan woon. Ik ben misschien iets langer dan de gemiddelde Japanner, maar val qua postuur niet echt op.

Vanmiddag was ik onderweg met de trein en zag het wit van de barbaren. 9 van de 10 keer zijn het Amerikanen en alhoewel ik de VS een prachtig land vind met vriendelijke en interessante mensen, is er een ding wat me echt niet aanstaat: ze hebben vaak geen respect voor het eigen lichaam.

Het was vandaag best lekker weer, iets boven de 20, 50% RV, maar je ziet geen Japanner met korte broek. Kinderen in schooluniformen. Salarymen in pak. Dames netjes gekleed en jonge vrouwen in verleidelijk tenue. Zo kan het ook. Op het station of Yokohama stond een twee meter lange blonde kerel met het postuur van Obelix in korte broek, blote schouders, met een koptelefoon op het hoofd (met van die grote oordoppen zoals de selectie van PSV heeft), op de roltrap. Nergens oog voor. Vlak achter hem liep een Japans stel dat poogde hem voorbij te lopen, maar ze slaagden daar niet in omdat de man niets zag en niets hoorde. Daar moesten ze wel om lachen, en toen ze zagen dat ik het ook zag, begonnen ze nog harder te lachen.

Zelf ben ik helemaal niet van de kledingpolitie, en in de zomer zie je mij hier ook in korte broek en shirt rondlopen, omdat het echt niet anders kan, zo afgrijselijk warm als het hier kan zijn. Maar als het even kan, probeer ik me wel aan te passen en een beetje op de lijn te letten. Op reis voor je werk ga je in in Japan in pak. Het lijkt wat dat betreft hier nog steeds wel op de film North by Northwest (Hitchcock, een van de betere films). Het enige wat er nog aan ontbreekt om North by Northwest na te doen, is dat de mannen geen hoeden meer dragen.

Zo zie je maar: leef een tijjdje in een ander land, en je gaat zoals de mensen denken. Gaijin!
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_126767242
Je zou het niet kunnen verzinnen

Een vervolg op deze post en deze post.

Wat er vooraf gebeurde: een prachtig onderzoeksvoorstel van mijn hand werd door de Japanse subsidieverstrekker afgewezen. Wat de reden was, blijft gissen (het beoordelingsrapport was in het Japans geschreven en miste elke detail). Het lijkt er op dat mijn voorstel te gewoontjes was. Niet spectaculair genoeg.

Afgelopen week kreeg ik bezoek van een professor van een zeer prestigieuze Japanse universiteit. Hij was bekend met mijn werk, en vroeg of we samen konden werken. Het gesprek ging over koetjes en kalfjes, over hoe we samen zouden kunnen werken, tot puntje bij paaltje kwam.

Diezelfde professor had indertijd ingeschreven op dezelfde subsidie als ik, en in tegenstelling tot mezelf behoorde hij wel tot een van de gelukkige winnaars. Nou ben ik de kwaadste niet, dus feliciteerde ik hem met dit resultaat. Maar toen kwam de aap uit de mouw: hij kon het apparaat dat hij in het voorstel had beloofd te bouwen, niet ontwerpen, dus laat staan bouwen. Maar ik kon dat wel, dus de vraag was of ik dat systeem voor hem wilde ontwerpen, en in elkaar kon zetten.

Als je het zou verzinnen, dan zou niemand je geloven.

Zowel de reviewer van zijn voorstel als de subsidieverstrekker hebben natuurlijk ontzettend zitten slapen, dat ze niet doorhebben dat het hier een wetenschapper betreft, die de benodigde technische achtergrond mist om zo'n apparaat te maken. Maar ja, waarschijnlijk heeft hij wel een heel hade voorstel geschreven, en dat gaat er bij de Japanners in als koek.

Nu heb ik de goede man ondertussen wat beter leren kennen, en het ziet er naar uit dat hij wel eens de sleutel tot de Japanse wetenschappelijke wereld (die tot nu toe - na vier jaar! - nog steeds erg voor me gesloten is) kan zijn. Trots opzij zetten, en kijken wat we kunnen doen met de middelen die we hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 20-05-2013 15:26:28 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 23 mei 2013 @ 07:30:16 #69
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_126890665
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 08:04 schreef Lyrebird het volgende:
Race against the machine

Ook nu nog mag ik graag luisteren naar het werk van Rage against the machine, of van One day as a lion (ben geen fan van Audioslave), en mijn interesse werd dan ook gewekt door een boek van Erik Brynjolfsson en Andrew McAffee, getiteld "Race against the machine".

Het boek gaat niet over muziek, maar over de toegenomen invloed van de technologie in de samenleving. Het is namelijk zo dat computers steeds sneller en beter worden, en die ontwikkeling verloopt exponentieel, waardoor we het als mens eigenlijk niet meer bij kunnen houden. Een voorbeeld is het werk door Google, waarbij de menselijke chauffeur van een auto kan worden vervangen door een computer. Duidelijke voordelen: zuiniger en veiliger rijden. Nadeel: veel bus-, truck en taxichauffeurs kunnen de komende jaren hun ontslag verwachten. Wat moeten al die mensen gaan doen?

Daar waar de VS en Europa de deuren wagenwijd open hebben gezet voor buitenlanders die het werk willen doen dat de autochtone bevolking niet wil doen, hebben de Japanners de deuren altijd angstvallig dichtgehouden. Aan alles merk je dat ze er niet van gecharmeerd zijn om expats voor langere tijd aan zich te binden. Ik krijg daardoor wel eens het gevoel dat ik alleen hier ben zodat onze universiteit kan zeggen dat ze internationaal georienteerd zijn. Mijn echtgenote doet onderzoek naar dit soort zaken (vanuit een pedagogisch perspectief) en haar conclusie is dat het imago van Japan in de wereld erg belangrijk is voor de Japanners. Een racistisch xenofoob imago is niet goed voor de export.

Selang heeft in dit topic wel eens geroepen dat Japanners hele goede onderhandelaars zijn. Nu ik het boek van Brynjolfsson en McAffee heb gelezen, krijg ik het idee dat de Japanners veel beter in de toekomst hebben gekeken dan de Westerse wereld. Waarom al die buitenlanders importeren, als we het met z'n allen in de toekomst met veel minder mensen kunnen redden? Computers en robots nemen het (vieze) werk over. Kunnen wij meer tijd besteden aan onze kinderen, onze families en aan het drinken van sake en het eten van sushi.

In de afgelopen vier jaar heb ik een aantal interessante ontwikkelingen gezien in Japan. Japanners betalen graag met contant geld, maar betalingen verlopen steeds meer automatisch of semi-automatisch. In het eerste geval geef je geld aan een apparaat, dat wisselgeld teruggeeft, en in het andere geval geef je je geld aan een cassier(e), die het geld in een apparaat stopt en je het wisselgeld teruggeeft. Dat je nog iemand naar muntjes ziet zoeken in een kassalade - die tijd lijkt achter ons te liggen.

Een andere ontwikkeling is dat veel banen in Japan in de servicesector door scholieren en studenten worden uitgevoerd. Onze studenten zijn (veel te) vaak bezig met hun part-time job. Ondanks dat de economie niet van haar plaats komt, is de Japanse werkloosheid laag, en als al die studenten zouden gaan studeren, zou er helemaal geen werkloosheid meer zijn.

Trek uw eigen conclusies.
De recente ontwikkelingen in Europa zullen ook veranderingen mee brengen. Ik denk dat Nederlanders het zich in de nabije toekomst niet meer kunnen permiteren om de lastige klusjes alleen door Polen of Marrokanen te laten opknappen.

Migratie van verschillende bevolkingsgroepen naar Nederland is eeuwenoud. De problematiek die daar bij komt is in de jaren 70 en 80 onderschat.
We hebben in Europa teveel laag opgleide mensen van buitenlandse komaf. Helaas zitten daar ook veel mensen bij die niet opgeleid willen of kunnen worden.

Ik denk dat assimilatie van de verschillende groepen een grotere prioriteit moet hebben. En Nederland mag best strenger worden. Als ik zie hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld in Laos of Thailand een perminent visum te verkrijgen voor goed opgeleide buitenlanders met geld waarom zou Nederland dan visums moet verstrekken aan laagopgeleide mensen zonder geld?

Japan is een eiland en kan zich daardoor wat meer isoleren dan Nederland. Ontkomen aan migratie kan echter niet. Het beste is gewoon goed reguleren.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_126983137
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 11:10 schreef Lyrebird het volgende:

In het restaurant van onze universiteit zul je nooit sushi of sashimi zien, en 9 van de 10 Japanse (family) restaurants serveren geen sushi. Die zijn meer van het noedels, ramen, udon, pizza, rijst, tempura, vis, miso soep, hambaga (hamburger), curry werk.

Voor sushi kun je naar een sushi restaurant gaan, maar sushi wordt ook in Japanse drinkgelegenheden geserveerd. Drinken doen Japanners terwijl ze (goed) eten. Voor het beste eten moet je MI bij een (klein) cafe in Japan zijn.

Mijn indruk is dat sushi vooral wordt gezien als eten voor een speciale gelegenheid, dus niet als tussendoortje of snack. Maar je kunt sushi en sashimi - van redelijke kwaliteit en lage prijs - ook in de supermarkt kopen, dus laat je niet tegenhouden.

De leukste ervaring heb ik in de $1 sushi restaurants gehad, waarbij je op de computer je sushi kunt bestellen, om een paar minuten later op een lopende band te verschijnen.
Dank voor je uitgebreide uitleg.

Trouwens hoeveel waarde moet ik hechten aan de uitspraak en bewering van de Noren? dat sushi van oorsprong helemaal niet door de Japanners is bedacht. Er was vorige week ( of deze week) een documentaire op Ned.3 waar getoond werd dat het de Noren? waren die dit aan de Japanners hebben geïntroduceerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2013 13:23:56 ]
pi_126989546
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 13:23 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Dank voor je uitgebreide uitleg.

Trouwens hoeveel waarde moet ik hechten aan de uitspraak en bewering van de Noren? dat sushi van oorsprong helemaal niet door de Japanners is bedacht. Er was vorige week ( of deze week) een documentaire op Ned.3 waar getoond werd dat het de Noren? waren die dit aan de Japanners hebben geïntroduceerd.
Groeit er rijst in Noorwegen?

Dat Noren sashimi zouden hebben uitgevonden (plakjes rauwe vis), dat zou best kunnen. Maar om er sushi van te maken heb je ook rijst nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 25-05-2013 16:50:12 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_127015543
Die Noor zei geloof ik dat zij bedacht hadden om zalmsushi te maken.
pi_127094268
Even een vraag die niets met rouwe vis te maken heeft: waarom Japan maar niet Tokyo? Ik zie nooit een actief topic over kaaskoppen in Tokyo :?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 00:47:00 #74
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_127094326
Ik en vrienden ga in september naar Japan, wel tokyo vanwege een optreden.
We hebben niet veel geld en ik wil wel eten en slapen :')

Enig idee hoe en waar?
Ons optreden is in Suginami-ku. Bij station Koenji.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_127099438
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 00:44 schreef Prego het volgende:
Even een vraag die niets met rouwe vis te maken heeft: waarom Japan maar niet Tokyo? Ik zie nooit een actief topic over kaaskoppen in Tokyo :?
Beetje flauwe zet van mij - ik ben indertijd dit topic begonnen om aan te geven hoe het leven in Japan, maar dan niet in de grote stad (Tokyo) is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_127099474
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 00:47 schreef cerror het volgende:
Ik en vrienden ga in september naar Japan, wel tokyo vanwege een optreden.
We hebben niet veel geld en ik wil wel eten en slapen :')

Enig idee hoe en waar?
Ons optreden is in Suginami-ku. Bij station Koenji.
Misschien hier proberen? TRV / Japan #29 Taxfree shoppen, maar niet met je pinpas :-)
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_127099842
Roddelen

Soms kom ik wel eens bij een bedrijf, en daarbij ben ik altijd heel open over mijn doel, wat mijn plannen zijn en hoe ik iets aan wil pakken. Die openheid wordt altijd gewaardeerd, maar van de andere kant zijn Japanners heel erg gesloten, en laten ze van hun kant helemaal niets vrijwillig los. Je kunt dan een paar keer aandringen, en met een beetje geluk kom je wel wat te weten, maar een open boek is anders.

Na zo'n vergadering ben ik wel eens met de medewerkers van het bedrijf gaan eten, en toen vertelde ik hun over mijn vakantie op Guam, en hoe geweldig het leven daar wel was. Het was eigenlijk wel een droom om misschien nog eens ooit een bedrijfje op Guam op te starten. Een terloopse opmerking die ik maakte. Niet al te veel over nagedacht, beetje hard op denken, dagdromen.

Niet lang daarna kreeg ik problemen met een belangrijke geldschieter, die zonder reden besloot de geldkraan dicht te draaien. Als ik vroeg naar een reden, kreeg ik allerlei smoesjes te horen. Uiteindelijk hebben ze wel gewoon betaald, en zijn de verhoudingen genormaliseerd, maar terugkijkend zou het me niets verbazen als een terloopse opmerking over een bedrijfje op Guam gelijk werd gesteld aan: "Lyrebird smeert 'm met ons geld!!!". Let wel, die geldschieter was een compleet ander bedrijf dan het bedrijf waarmee ik ben gaan eten.

Schijnbaar hebben Japanners moeite om een opmerking op waarde te schatten, en alles wat je los laat, wordt gezien als informatie die gedeeld (moet!) worden. Beroepsroddelaars. Zo maakte ik eens een grap tegenover de secretaresse, en toen kreeg ik van de baas van ons instituut te horen dat het een leuke grap was. Ja, dat is allemaal leuk en aardig, maar het was niet de bedoeling dat mijn baas, die over mijn loon beslist, die grap te horen kreeg.

Het gevolg van dit alles is dat ik toch wel wat voorzichtiger ben geworden met wat ik tegen wie zeg. Dit verklaart ook waarom Japanners zo weinig los laten. Want die denken dat ik net zo hard meeroddel.

Of alles op een website zet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_127111994
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 10:02 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Beetje flauwe zet van mij - ik ben indertijd dit topic begonnen om aan te geven hoe het leven in Japan, maar dan niet in de grote stad (Tokyo) is.
aha ok :)
pi_127293168
Nu de VN stelt dat er geen extra kankergevallen zijn te verwachten ten gevolge van Fukushima, begin ik pas echt twijfels te krijgen. Ik heb de VN nog nooit op een a-politiek en waar verhaal kunnen betrappen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_127509040
Belasting in Japan

De eerste twee jaar dat ik in Japan woonde, betaalde ik nauwelijks belasting. Vanwege een belastingverdrag met de VS mocht ik twee jaar lang werken zonder inkomstenbelasting te betalen. Super! Netto was helaas geen bruto; een ziektekostenverzekering is peperduur, en daarnaast moest ik ook voor mijn pensioen betalen, terwijl ik dat geld waarschijnlijk nooit terug zal zien. Of ik moet tot mijn pensioen in Japan blijven werken.

Daar ziet het niet naar uit, want de overheid doet er alles aan om ons weg te pesten.

Na die twee jaar moest ik inkomstenbelasting gaan betalen. Zo zijn die verdragen blijkbaar opgesteld. Hoeven we niet te dramatisch over te doen: de inkomstenbelastingen zijn relatief laag, van dezelfde ordegrootte als mijn ziektekostenverzekering. Daarnaast mocht ik ook mijn echtgenote onderhouden, en voor haar studie betalen. Voorheen had ze - omdat ze een uitmuntende studente is - altijd een scholarship gehad, maar nu we getrouwd waren, mocht dat niet meer.

Vorig jaar kreeg ik een rekening in de bus van de gemeente, met het verzoek om 5% van mijn netto jaarloon over te maken. "Stadsbelasting". Schijnbaar vanwege Fukushima is dat bedrag nu verhoogd naar 10% van het netto loon. Wat goed is, is dat we een rekening krijgen, waardoor ik kan zien wat voor een absurd hoog bedrag er weggejat wordt.

Met al deze belastingen verdien ik effectief minder dan in mijn postdoctijd in Indiana. Daarvoor krijg ik wel een hele lieve echtgenote terug, en een leuk land om in te wonen. Maar moet ik daar nu ZO hard voor werken?

Gelukkig heb ik wel eens mogelijkheden om bij te beunen. De universiteit is er als de kippen bij om zoiets in goede banen te leiden: beunen mag alleen in je eigen vrije tijd! Laatst had ik een bedrijf zo ver gekregen om een donatie te doen aan ons lab, voor al het goede werk dat wij voor hen gedaan hadden. Werd ik door de administratie op het matje geroepen dat de universiteit een not-for-profit organisatie is. Gelukkig had ik onze afdeling aan mijn kant staan. Er werd van beide kanten behoorlijk gebakkeleid, maar uiteindelijk was de conclusie dat het wel zou moeten mogen, maar dat de regels van de universiteit aangepast moesten gaan worden, omdat ze nog niet eerder met zo'n donatie te maken hadden gehad. Geen idee of dit ook werkelijk gaat lukken. Regels staan in Japan in titanium gebeiteld, en zie dat maar eens te veranderen.

En kan ik die donatie dan in eigen zak steken? Nope. Ik mag er wel een computer voor kopen, mits deze ook voor werkdoeleinden gebruikt gaat worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 07-06-2013 08:24:55 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_127689553
Toffe verhalen weer, Lyrebird.
Ik heb ook ooit verschillende reisverhalen gelezen over Japan, en vaak hoor ik veel terug over insecten. Horrorverhalen over bijtende duizendpoten in huis, killer hornets, is dat allemaal wat sterk overdreven of vind je die inderdaad redelijk veel?
404 - Not Found
  woensdag 12 juni 2013 @ 02:39:43 #82
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_127692833
Zou je trouwens in Japan willen blijven? Of mischien naar Korea?

Zelf zie ik me niet voor altijd in Laos blijven, al wordt Vientiane (de hoofdstad) elk jaar een beetje beter om in te vertoeven.

Woon nu in Luang Prabang. Op zich best een redelijke stad (100,000 inwoners) maar het voelt als platteland vaak...

Ik zou graag in Azie willen blijven maar wel ergens waar iets meer cultuur te vinden is.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  woensdag 12 juni 2013 @ 02:41:33 #83
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_127692859
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 02:39 schreef breaky het volgende:
Ik zou graag in Azie willen blijven maar wel ergens waar iets meer cultuur te vinden is.
Dit klinkt lullig, en zo bedoel ik het niet: maar waarom willen die landen jou hebben?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  woensdag 12 juni 2013 @ 02:57:11 #84
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_127693003
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 02:41 schreef static het volgende:

[..]

Dit klinkt lullig, en zo bedoel ik het niet: maar waarom willen die landen jou hebben?
Een prima vraag. Ik weet dat ze in bijvoorbeeld Thailand behoorlijk moeilijk kunnen doen wil je je daar voor langere tijd blijven. Bepaalde expats (tokkies) hebben daar de boel toch goed verziekt voor buitenlanders.

Uiteraard zou ik wel eerst een baan of bedrijf willen hebben in het betreffende land voor ik er naar toe verhuis. Ik ben nooit ergens op de bonnefooi naar toe verhuisd.

Trouwens kunnen veel Aziatien nog steeds dingen leren van Europeanen. Andersom natuurlijk ook.
Het gaat om de wisselwerking.

Hier waar ik werk ben ik vooral een "probleem oplosser". Logisch nadenken is niet iets wat Lao van huis uit mee krijgen :P
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_127693408
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 00:10 schreef Zwappel het volgende:
Toffe verhalen weer, Lyrebird.
Ik heb ook ooit verschillende reisverhalen gelezen over Japan, en vaak hoor ik veel terug over insecten. Horrorverhalen over bijtende duizendpoten in huis, killer hornets, is dat allemaal wat sterk overdreven of vind je die inderdaad redelijk veel?
Die killer hornets kwamen laatst terug in het TRV Japan topic - uitermate boeiend om over te lezen! Ik heb ze bij ons nog niet gezien.

Mijn appartement werd superschoon opgeleverd, en het enige wat ik terugvond dat misschien door oude bewoners was achtergelaten, was een spuitbus met insectengif. Wat ik daar mee moest?? Na een tijdje in het appartement gewoond te hebben, zat ik 's avonds een boekje op de bank te lezen, toen ik iets vanuit mijn ooghoeken waarnam. Zat er op het andere einde van de bank een vijf centimeter lange cockroach, met super lange tentakels. In 3D was het waarschijnlijk een geval van ~5 x 5 x 3 cm. Ik kende ze nog van mijn tijd in de VS, maar dit was wel een erg groot exemplaar. Met de spuitbus er achter aan, want ze kunnen hard lopen. Daarna heb ik nooit meer een groot insect in huis gezien.

Onze studenten klagen ook regelmatig over cockroaches op hun kamers. Zelfs in ons instituut, op de eerste verdieping, heb ik ze wel eens zien lopen. Buiten hebben we in de zomer enorme cicada's.

In Nikko heb ik hele grote vliegend herten gezien. Prachtige insecten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_127693445
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 02:39 schreef breaky het volgende:
Zou je trouwens in Japan willen blijven? Of mischien naar Korea?
Japan is een land met twee gezichten, en dat zie je hier elke dag. Misschien dat dit ook duidelijk is vanuit dit topic: de ene dag heb ik het hier enorm naar me zin, om de volgende dag keihard met m'n neus op de feiten gedrukt te worden en me te realiseren dat het hier eigenlijk niet zo geweldig is.

Wat vaak terugkomt is dat ik nog steeds een erg Nederlandse kijk heb: wat ik beloof, doe ik. Als andere mensen iets beloven, dan ga ik er van uit dat ze de waarheid spreken. Maar zo werkt Japan helemaal niet. Een voorbeeldje: Japanners zijn erg vaak "verkouden", en kunnen daarom niet naar het werk of naar school komen. Maar dan blijkt dat ze 's avonds te veel gezopen te hebben.

Financieel levert het ook eigenlijk niets op, en vanuit de universiteit voel ik me niet altijd gesteund. Het gekke is dat ik ook hele goede collega's heb, die door het vuur voor me gaan, maar de universiteit is als werkgever niet erg behulpzaam. Daar word ik soms wel erg moe van.

Mevrouw Lyrebird zou graag naar de VS of naar Zuid-Korea gaan. Van de herfst moeten we Nieuw Zeeland en Australie ook maar eens gaan bezoeken.

Dit jaar hoop ik flink te kunnen publiceren, en zodra er wat publicaties de deur uit zijn, wordt het weer wat gemakkelijker om te solliciteren. Ik heb geen flauw idee wat het wordt. Al mijn vorige banen zijn me eigenlijk aan komen waaien (ik heb nog nooit een baan gekregen via een normale sollicititatieprocedure) - we zien wel wat de wind brengt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 12 juni 2013 @ 06:52:17 #87
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_127693457
Hier is het hotel waar ik werk een grote dierentuin. Maar ja dat heb je in de (sub) tropen. In dat opzicht verbaasd het me wel dat Japan ook grote insecten kent.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_127693480
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 02:57 schreef breaky het volgende:

[..]

Een prima vraag. Ik weet dat ze in bijvoorbeeld Thailand behoorlijk moeilijk kunnen doen wil je je daar voor langere tijd blijven. Bepaalde expats (tokkies) hebben daar de boel toch goed verziekt voor buitenlanders.
Dit is ook wel een probleem in Japan. Uit alles merk je dat ze niet willen dat buitenlanders langer blijven. Een of twee jaar is prima, maar wil je langer blijven, dan wordt het vanuit het land en de gemeente lekker moeilijk gemaakt. Extra belastingen, minder voorzieningen.

Met de ervaringen uit Europa in het achterhoofd begrijp ik best wel dat Japanners geen Nederlandse toestanden willen, en wens ik hen veel succes met hun model waarbij voornamelijk hoog-opgeleide buitenlanders worden binnengehaald, die na een aantal jaren weer vertrekken. Er schijnen buitenlanders te zijn die hier twee jaar werken (geen belasting betalen), het land verlaten om dan opnieuw te solliciteren voor een periode van twee jaar. Op die manier kun je legaal de belasting ontduiken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_127693491
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 06:52 schreef breaky het volgende:
Hier is het hotel waar ik werk een grote dierentuin. Maar ja dat heb je in de (sub) tropen. In dat opzicht verbaasd het me wel dat Japan ook grote insecten kent.
Dat is inderdaad wel vreemd, omdat het hier van de winter behoorlijk koud kan zijn. Als je hier van de zomer bent, dan waan je je in de subtropen. Onze campus staat vol met kokospalmen, en met de regen, de hitte en de hoge luchtvochtigheid is het hier 's zomers net Laos. Maar van de winter is het net Nederland. Sommige insecten kunnen daar blijkbaar toch goed mee omgaan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 12 juni 2013 @ 07:24:06 #90
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_127693611
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 06:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dit is ook wel een probleem in Japan. Uit alles merk je dat ze niet willen dat buitenlanders langer blijven. Een of twee jaar is prima, maar wil je langer blijven, dan wordt het vanuit het land en de gemeente lekker moeilijk gemaakt. Extra belastingen, minder voorzieningen.

Met de ervaringen uit Europa in het achterhoofd begrijp ik best wel dat Japanners geen Nederlandse toestanden willen, en wens ik hen veel succes met hun model waarbij voornamelijk hoog-opgeleide buitenlanders worden binnengehaald, die na een aantal jaren weer vertrekken. Er schijnen buitenlanders te zijn die hier twee jaar werken (geen belasting betalen), het land verlaten om dan opnieuw te solliciteren voor een periode van twee jaar. Op die manier kun je legaal de belasting ontduiken.
Tja, Europa heeft nu teveel laagopgeleide migranten inderdaad. Teveel mensen die nooit hogerop zullen komen. Een probleem waar Europa nog lang mee zal zitten.

Is het niet mogelijk om uiteindelijk citizenship te verkrijgen in Japan?
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')