abonnement Unibet Coolblue
pi_172734689
Kent men in Japan geen markt waar je aan het eind van de dag een complete kist perziken voor dat bedrag krijgt?
pi_172735548
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:25 schreef Basp1 het volgende:
Kent men in Japan geen markt waar je aan het eind van de dag een complete kist perziken voor dat bedrag krijgt?
In Ueno kun je wel aan het einde van de dag heel goedkoop tonijn scoren. :)
pi_172821710
In Japan zag ik doosjes met zes aardbeien voor zo'n 700 yen. Is het meeste fruit daar zo duur? Het doet me afvragen hoeveel fruit Japanners eten.
pi_172822623
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 01:25 schreef yue het volgende:
In Japan zag ik doosjes met zes aardbeien voor zo'n 700 yen. Is het meeste fruit daar zo duur? Het doet me afvragen hoeveel fruit Japanners eten.
Ja, het fruit is erg duur. Een watermeloen ben je al snel 2000 yen aan kwijt. Die heeft de supermarkt daarom meestal al in stukken gesneden (1 watermeloen is ook veel te groot om in je eentje op te eten), maar dan nog is ieder stuk flink aan de prijs. Dat is dan vaak wel weer een stuk watermeloen die iedere yen waard is, heerlijk sappig en zoet.

Een trosje - heerlijk zoete - druiven ligt nu in de schappen voor 800 yen.

In Tochigi - waar wij wonen - worden heel veel aardbeien gekweekt, dus de aardbeien zijn hier nooit heeeel erg duur. En als je er eenmaal aan verslaafd bent, dan gaat er iedere dag wel een bakje door heen. Dat kost dan iets van 450 yen.

Ik vraag me af of de wet van vraag en aanbod hier gedicteerd wordt door hoe heerlijk het fruit is, of hoe beperkt het aanbod. Ik krijg niet het idee dat Japanners veel meer of minder fruit dan Nederlanders eten. Maar het staat wel vast dat het fruit dat ze eten, veel lekkerder is. ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door Lyrebird op 01-08-2017 06:30:33 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175501966
Het zit er bijna op

Ik heb een nieuwe baan gevonden. Nu maar hopen dat we snel een visum kunnen krijgen, en dan zijn we weg.

Ergens is het enorm jammer. Acht jaar lang is het heel lastig gebleken om vrienden te maken in Japan, maar het afgelopen jaar is dat toch gelukt. Net alsof ze het kunnen ruiken. He, die rare kwiebus gaat toch weg, kunnen we snel even vrienden worden. Daar zit wel een kern van waarheid in. Zo hadden de Mexicanen waarmee ik samenwerk opgevangen dat de Japanners doodsbenauwd waren voor een uitnodiging voor een feestje, omdat ze dan ook gevraagd konden worden om een piano te verhuizen, of zo. Of dat er dan verwacht werd dat ze onderdak moesten verlenen aan een Mexicaanse familie.

Enfin, we gaan nu regelmatig bij vrienden op bezoek, en er komen ook Japanse families bij ons op visite, en dat is iedere keer weer een leuk avontuur. Die twee koters van ons maken het wat gemakkelijker om contact te leggen met ouders van andere kinderen. De Japanse kinderen die op bezoek komen zijn heel erg beleefd, maken niets stuk, vinden het ook niet nodig om overal op te klimmen. Modelkoters. Japanners zijn verlegen, maar als je eenmaal een band hebt, dan zijn het verdomd aardige mensen die heel erg ginteresseerd zijn in wat er allemaal buiten Japan te zien en te doen is.

Dat laatste kan niet echt gezegd worden over de collega's op de universiteit. Een kneuzenkermis van heb ik jou daar. Het grootste probleem is toch echt de communciatie.

Lyrebird,
You got next job!
Congratulation.
When will you arrive from Japan?
Yoshio


Moet ik niet te moeilijk over doen, een e-mail van mij in het Japans naar Yoshio zou nog tenenkrommender in elkaar zitten, en ik snap ook best waar hij het over heeft. Dit is dan ook niet zo'n ernstig probleem.

Het wordt ernstiger, als Yoshio e-mails gaat sturen naar mijn studenten.

Student A,
You cannot stay in Lyrebird student office. Move to the Yoshio student office ASAP.
Yoshio


Student gaat naar Professor Yoshio toe, en geeft aan dat het geen enkel probleem is om te verhuizen. Nee, niet nu domme student (maandag). Vrijdag pas. Blijkbaar weet Yoshio niet wat ASAP betekent.

En de houding van een professor naar studenten, ik vind het niet kunnen. Als een Japanse professor een student wil spreken, dan gaat deze professor niet zelf op zoek naar de student, of stuurt gewoon een e-mail, nee, dan wordt er een andere student ingezet om de student in kwestie te vinden. Of je nu naar de professor kunt gaan voor een bespreking. Hiermee geeft de professor twee visitekaartjes af: 1) Ik ben belangrijk genoeg om een andere student voor mijn karretje te spannen, om naar jou op zoek te gaan, en 2) Ik ben zo belangrijk dat je nu naar mij toe moet komen.

Ook blijkt een andere collega steevast het meest erge scenario voor ogen te hebben, in zijn communciatie met mijn studenten. Zo had een Indiase student een internetaansluiting nodig, waarover een enorme rel ontstond, toen de professor vond dat de student te nadrukkelijk zat te hengelen naar een eigen IP-adres. Daar was overigens geen sprake van, maar toen de professor hem van terrrorisme begon te beschuldigen, kreeg ik het idee dat er misschien iets mis was in zijn bovenkamer.

De afgelopen jaren heb ik een aantal zaken meegemaakt, die ik alleen kan verklaren als de Japanner waar ik mee te maken had, vond dat ik als niet-Japanner niet de capaciteit had om iets te doen. Een ander woord daar voor is racisme. Ga ik niet te dramatisch over doen, het valt allemaal wel mee, maar het ligt heel anders voor (Indiase) studenten met een andere huidskleur. De e-mails die ik gezien heb, kunnen echt niet.

In deze #metoo tijd moeten we niet vergeten dat buitenlandse studenten in een erg afhankelijke positie zitten. Ze zijn voor het slagen van hun carriere afhankelijk van de nukken van hun professor. Een van de professoren hier heeft een CV dat niet bijster indrukwekkend is, maar hij heeft wel een enorm lab met veel (buitenlandse) studenten. Het lijkt er op dat hij dat lab gebruikt om bedrijven er van te overtuigen om met hem samen te werken, zodat hij zijn salaris kan spekken. Studenten worden zo lang mogelijk in dat lab gehouden, omdat daarmee status wordt vastgehouden. De student heeft daar weinig over te zeggen, want klagen kan leiden tot uitsluiting.

Dat is de ene kant van de medaille.

De andere kant van de medaille is dat de meeste buitenlandse studenten een niet zo geweldige opleiding in hun vaderland achter de rug hebben, en dat ze zonder goede begeleiding al snel aan de grond komen te zitten. In het Japanse systeem kun je het krijgen van goede begeleiding wel vergeten, en dan worden de zaadjes voor spraakverwarring en ruzie snel gezaaid.

Als Japanse professoren hun studenten uit het buitenland gaan halen, met de verwachting dat ze binnen no time Japans spreken en zich aan kunnen passen aan de cultuur, dan is dat niet realistisch. Andersom mag je van een Japanse professor wel verwachten dat deze in het Engels kan communiceren. In de academische wereld is Engels de voertaal, en als je jezelf niet uit kunt drukken in het Engels, dan heb je niets in die wereld te zoeken. Punt.

Kortom, er zit een brief naar het Japanse ministerie van onderwijs en wetenschappen in de pen. En nee, ik verwacht niet dat daar iets mee gaat gebeuren, daar voor heb ik te lang in Japan gewerkt, maar als ik de studenten zo ver krijg om ook een brief te schrijven, dan kan er wel een balletje gaan rollen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 05-12-2017 07:15:06 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175502010
Waar ga je nu naar toe? VS?
pi_175502065
Ha Lyrebird, wat fijn je weer eens te lezen! Ik geniet altijd erg van jouw stukjes, het geeft zo’n mooi inkijkje in het Japanse denken en doen.
En gefeliciteerd met je nieuwe aanstelling! Is het geworden wat je voor ogen had?
Ben ook benieuwd waar je naartoe gaat.

Ik ga binnenkort trouwens voor het eerst naar Japan, iets wat al heel lang op mijn verlanglijstje stond. Heb er enorm veel zin in.

[ Bericht 12% gewijzigd door Monkeymind op 05-12-2017 07:54:18 ]
pi_175505156
Lyrebird...jammer van je japanse stukjes.
Fijn dat je eindelijk weg kunt gaan zoals je al langer aangaf.
Ik ben erg benieuwd waarvoor je gekozen hebt...mag ook in dm. als je tijd hebt.

Succes ondertussen met geregel en verhuizen.
pi_175694598
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 06:54 schreef Monkeymind het volgende:
Ha Lyrebird, wat fijn je weer eens te lezen! Ik geniet altijd erg van jouw stukjes, het geeft zo’n mooi inkijkje in het Japanse denken en doen.
En gefeliciteerd met je nieuwe aanstelling! Is het geworden wat je voor ogen had?
Ben ook benieuwd waar je naartoe gaat.

Ik ga binnenkort trouwens voor het eerst naar Japan, iets wat al heel lang op mijn verlanglijstje stond. Heb er enorm veel zin in.
Als vakantieland is Japan top. In de winter kun je heerlijk skiën, dat kan ik iedereen aanraden. Eten en drinken is genieten, en een lekker bad in een onsen nemen ook. In contact komen met Japanners is lastig, maar Japanners die er voor open staan, kunnen heel erg goede vrienden worden. Diep van binnen zijn het hele warme mensen.

De aanstelling is me op het lijf geschreven. Parttime in een oogziekenhuis voor onderzoek, en parttime in de universiteit voor ontwikkeling van instrumentatie. Waar precies laat ik nog even in het midden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175712154
Mooie combinatie van onderzoek in ziekenhuis en op de universiteit!
Veel succes met de verhuizing, en het zou leuk zijn als je nu en dan hier of in een ander topic zou blijven posten, je schrijft goed!
  donderdag 14 december 2017 @ 09:48:13 #111
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_175713474
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 14:45 schreef Lyrebird het volgende:
De aanstelling is me op het lijf geschreven. Parttime in een oogziekenhuis voor onderzoek, en parttime in de universiteit voor ontwikkeling van instrumentatie. Waar precies laat ik nog even in het midden.
Gefeliciteerd! Mrs Bird ook blij?
pi_175718966
Ze heeft er wel zin een. Een nieuw avontuur!
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175719458
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 14:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Als vakantieland is Japan top. In de winter kun je heerlijk skiën, dat kan ik iedereen aanraden. Eten en drinken is genieten, en een lekker bad in een onsen nemen ook. In contact komen met Japanners is lastig, maar Japanners die er voor open staan, kunnen heel erg goede vrienden worden. Diep van binnen zijn het hele warme mensen.

De aanstelling is me op het lijf geschreven. Parttime in een oogziekenhuis voor onderzoek, en parttime in de universiteit voor ontwikkeling van instrumentatie. Waar precies laat ik nog even in het midden.
Gefeliciteerd, heb je avonturen vanaf het begin gevolgd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_175750279
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 14:45 schreef Lyrebird het volgende:


De aanstelling is me op het lijf geschreven. Parttime in een oogziekenhuis voor onderzoek, en parttime in de universiteit voor ontwikkeling van instrumentatie. Waar precies laat ik nog even in het midden.
Veel succes met je nieuwe job. Ik hoop niet in NL of een normaal westers land want dan krijgen we geen interessante inkijkjes vanuit jou perspectief op andere culturen meer. ^O^
  Redactie Frontpage vrijdag 15 december 2017 @ 22:16:31 #115
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_175752376
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Veel succes met je nieuwe job. Ik hoop niet in NL of een normaal westers land want dan krijgen we geen interessante inkijkjes vanuit jou perspectief op andere culturen meer. ^O^
Aan de andere kant heeft hij hier al zo lang niet meer gewoond dat hij juist wel interessante inkijkjes heeft over NL :P
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')