Overzicht van de voornaamste spelersquote:2012 January - Fears of new Tuareg rebellion following attacks on northern towns which prompt civilians to flee into Mauritania.
2012 March - Military officers depose President Toure ahead of the April presidential elections, accusing him of failing to deal effectively with the Tuareg rebellion. African Union suspends Mali.
2012 April - Tuareg rebels seize control of northern Mali, declare independence.
Military hands over to a civilian interim government, led by President Dioncounda Traore.
2012 May - Junta reasserts control after an alleged coup attempt by supporters of ousted President Toure in Bamako.
Pro-junta protesters storm presidential compound and beat Mr Traore unconscious.
The Tuareg MNLA and Islamist Ansar Dine rebel groups merge and declare northern Mali to be an Islamic state. Ansar Dine begins to impose Islamic law in Timbuktu. Al-Qaeda in North Africa endorses the deal.
2012 June-July - Ansar Dine and its Al-Qaeda ally turn on the MNLA and capture the main northern cities of Timbuktu, Kidal and Gao. They begin to destroy many Muslim shrines that offend their puritan views.
twitter:t_mcconnell twitterde op maandag 14-01-2013 om 19:32:09Some foreign correspondents in #Mali worth following: @joepenney @afuahirsch @Doylebytes @HannahHaniya @gebauerspon @BateEtah @boisvertma reageer retweet
We kunnen best geld eisen, danwel in natura, al zeg ik het zelf.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
doen ze niet, doet Irak ook niet
de markt moet beschikbaar blijven, wij moeten daar goud en katoen of textiel of whatever kunnen blijven kopen ... meer boeit ons niet
die paar extremisten die daar onder een tent tegen de maan zitten te huilen zullen me een rotzorg zijn
voor wat, het platschieten van die landen?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:04 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
We kunnen best geld eisen, danwel in natura, al zeg ik het zelf.
Je bent wel bekend met de Franse koloniale geschiedenis in West-Afrika?quote:Op maandag 21 januari 2013 13:44 schreef paddy het volgende:
[..]
Het gaat allebei ....VN? Hun standpunt? Turkije is in ieder geval lid van de VN en het besluit van de VN. Waarom ik vind dat Turkije en Marokko in moet grijpen? Simpel; seculier land en toch begrip voor de bevolking die er woont. dichter bij elkaar qua cultuur dan Frankrijk?
Ah klopt ook, volgens mij had Nederland al wat miljoenen toegezegd aan Mali voor "hulp".quote:Op maandag 21 januari 2013 14:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
voor wat, het platschieten van die landen?
denk dat ze in een rechtzaal meer kans hebben om geld van ons te eisen
aanhalingstekens kunnen weg en imo moet Nederland dat niet doenquote:Op maandag 21 januari 2013 14:06 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ah klopt ook, volgens mij had Nederland al wat miljoenen toegezegd aan Mali voor "hulp".
En nog mede-oprichter van de EU ook. Alle reden voor steun dus.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Belangrijk nato partner? Frankrijk? Ja, sinds 2009 is Frankrijk volledig lid van de Nato.
Ze mogen prima miljoenen geven, in de vorm van bommen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
aanhalingstekens kunnen weg en imo moet Nederland dat niet doen
Ja, geschiedenis. Voltooid verleden tijd. Net als het Ottomaanse rijk landen bezette en veroverdequote:Op maandag 21 januari 2013 14:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je bent wel bekend met de Franse koloniale geschiedenis in West-Afrika?
Geschiedenis is van belang. Hardnekkig fenomeen om het te negeren als iets wat er niet meer toe doet.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:08 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, geschiedenis. Voltooid verleden tijd. Net als het Ottomaanse rijk landen bezette en veroverde
waarom zouden we ze in godsnaam bommen geven, ze kunnen niet eens lezen, laat staan vliegenquote:Op maandag 21 januari 2013 14:07 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ze mogen prima miljoenen geven, in de vorm van bommen.
Ik ben het gewoon een beetje zat dat de problemen in de Westerse wereld de pan uit rijzen en dan komt er weer een of andere belachelijke moslim of anderzijds gestoorde mafkees voorbij waardoor wij onze prioriteiten weer moeten verschuiven. Begint een beetje vermoeiend te worden.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom zouden we ze in godsnaam bommen geven, ze kunnen niet eens lezen, laat staan vliegen
geef ze een waterput ofzo ... drinken kunnen ze alemaal
niemand verschuift zijn prioriteitenquote:Op maandag 21 januari 2013 14:09 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik ben het gewoon een beetje zat dat de problemen in de Westerse wereld de pan uit rijzen en dan komt er weer een of andere belachelijke moslim of anderzijds gestoorde mafkees voorbij waardoor wij onze prioriteiten weer moeten verschuiven. Begint een beetje vermoeiend te worden.
Voltooid verleden tijd zelfs?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:08 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, geschiedenis. Voltooid verleden tijd. Net als het Ottomaanse rijk landen bezette en veroverde
Niet?quote:
Wat hier speelt is een rechtstreeks gevolg van het wegknallen van Gadhaffi. Niet zo vreemd dat we die rommel ook op moeten ruimen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:09 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik ben het gewoon een beetje zat dat de problemen in de Westerse wereld de pan uit rijzen en dan komt er weer een of andere belachelijke moslim of anderzijds gestoorde mafkees voorbij waardoor wij onze prioriteiten weer moeten verschuiven. Begint een beetje vermoeiend te worden.
Cultureel erfgoed is ook geschiedenis. En aangezien dit erfgoed bestaat uit een tijd toen Frankrijk nog niet bestond voor hun (kolonies), zou dit voor islamitische landen juist belangrijk moeten zijn. Daarbij vind ik gewoon dat deze landen ook belangrijk zijn vanwege islamitische achtergrond want ik vind dat er begrip voor dat geloof moet zijn wanneer je in gaat grijpen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:08 schreef waht het volgende:
[..]
Geschiedenis is van belang. Hardnekkig fenomeen om het te negeren als iets wat er niet meer toe doet.
We hadden Gadhaffi ook gewoon z'n gang kunnen laten gaan, hm?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat hier speelt is een rechtstreeks gevolg van het wegknallen van Gadhaffi. Niet zo vreemd dat we die rommel ook op moeten ruimen.
Oh? Vertel, hoe hangt dit samen?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat hier speelt is een rechtstreeks gevolg van het wegknallen van Gadhaffi. Niet zo vreemd dat we die rommel ook op moeten ruimen.
Er is een legio aan redenen waarom ik er op deze manier over denk.quote:Op maandag 21 januari 2013 13:59 schreef waht het volgende:
[..]
En nu wat verder redeneren dan die initiële scepsis.
Ja, is het nog steeds een kolonie van de Fransen?quote:
Je denkt werkelijk dat de link tussen Mali en Turkijke groter/ belangrijker is dan die tussen Mali en Frankrijk?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:14 schreef paddy het volgende:
[..]
Cultureel erfgoed is ook geschiedenis. En aangezien dit erfgoed bestaat uit een tijd toen Frenkrijk nog niet bestond, zou dit voor islamitische landen juist belangrijk moeten zijn. Daarbij vind ik gewoon dat deze landen ook belangrijk zijn vanwege islamitische achtergrond want ik vind dat er begrip voor dat geloof moet zijn wanneer je in gaat grijpen.
had gekund, hebben we niet gedaan. Als je dan je vingers brandt moet je op de blaren zittenquote:Op maandag 21 januari 2013 14:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
We hadden Gadhaffi ook gewoon z'n gang kunnen laten gaan, hm?
Dit. Ghadaffi was best een goede kerel voor het Westen. Hij leverde olie voor een mooi prijsje en hield economische vluchtelingen tegen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
We hadden Gadhaffi ook gewoon z'n gang kunnen laten gaan, hm?
Misschien hechten ze er minder waarde aan, dat weet ik niet zeker. Wel dat ze minder middelen hebben om überhaupt iets te doen. Het vergt een omvangrijk leger om een deel ervan te kunnen uitzenden.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:14 schreef paddy het volgende:
[..]
Cultureel erfgoed is ook geschiedenis. En aangezien dit erfgoed bestaat uit een tijd toen Frenkrijk nog niet bestond, zou dit voor islamitische landen juist belangrijk moeten zijn. Daarbij vind ik gewoon dat deze landen ook belangrijk zijn vanwege islamitische achtergrond want ik vind dat er begrip voor dat geloof moet zijn wanneer je in gaat grijpen.
Nee maar de Fransen hebben nog bijzonder veel banden en invloed in die streken.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:14 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, is het nog steeds een kolonie van de Fransen?
Maar dat geldt voor iedere dictator die er zat/zit.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:15 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dit. Ghadaffi was best een goede kerel voor het Westen. Hij leverde olie voor een mooi prijsje en hield economische vluchtelingen tegen.
jij wil bommen weggevenquote:Op maandag 21 januari 2013 14:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Niet?
We bezuinigen onze legers totaal kapot, maar vervolgens moeten we met die uitgeklede prutlegers wel de wereld onder de duim houden. Dat noem ik toch wel een verschuiving.
Wat meespeelt is dat de door Gadhaffi ingehuurde Touareg na zijn val richting Mali vertrokken en zich daar een positie probeerden te veroveren. Dat lukte samen met radicale moslims die ze al snel overvleugelden.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh? Vertel, hoe hangt dit samen?
We kopen toch geen nieuwe meer, want dat wil de PvdA niet, dus dan kan je net zo goed alles meteen wegdoen he.quote:
Omdat het geen kolonie meer is van Frankrijk is er geen enkele band meer?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:14 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, is het nog steeds een kolonie van de Fransen?
Hij en z'n vader hebben altijd voor een stabiele olietoevoer gezorgd.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:17 schreef De_Guidance het volgende:
Assad doet helemaal niet wat 'wij willen'.
quote:
Er wonen ook veel Franse staatsburgers in Mali en omliggende landen (en veel Malinezen in Frankrijk)quote:Op maandag 21 januari 2013 14:16 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nee maar de Fransen hebben nog bijzonder veel banden en invloed in die streken.
Precies, en daarom is hij door de door zou jou geliefde neo-cons tot de as van het kwaad veroordeeld.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:18 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Hij en z'n vader hebben altijd voor een stabiele olietoevoer gezorgd.
Zijn escapades tegen Israel daargelaten.
lolquote:Op maandag 21 januari 2013 14:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
We kopen toch geen nieuwe meer, want dat wil de PvdA niet, dus dan kan je net zo goed alles meteen wegdoen he.
Meidquote:Op maandag 21 januari 2013 14:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
We kopen toch geen nieuwe meer, want dat wil de PvdA niet, dus dan kan je net zo goed alles meteen wegdoen he.
Het Ottomaanse rijk is nooit in Mali geweest.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:08 schreef paddy het volgende:
[..]
Duidelijk. Maar besef ook de Westerse bevolking profiteert van een globaliserende economie. Ja, multinationals verdienen er veel aan, en politici zijn zelden compleet zuivere koffie, maar internationale handel biedt de Westerse bevolking tamelijk veel welvaart. Niet alleen grondstoffen, ook goedkope producten gefabriceerd in landen waar arbeid veel goedkoper is. Die handel is vervolgens weer enkel mogelijk als alle aanvoerroutes veilig genoeg zijn.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:14 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Er is een legio aan redenen waarom ik er op deze manier over denk.
- Ik denk dat de financiele crisis wel heeft aangetoond dat politici niets geven om de belangen van de burger, het is duidelijk dat de belangen van de banken (en andere multinationals) zwaarder wegen. Immers, die kunnen de persoonlijke carriere van politici verder brengen. Er wordt ons ook gwn voorgelogen zoals dat Griekenland die "leningen" wel terug betaalt. Niet dat iemand dat geloofde, maar politici komen weg met dat soort overduidelijke leugens. Intussen heeft Obama gwn een Wall Street regering en is geen enkele bankier veroordeeld voor zijn/haar rol in de crisis.
- De EU wordt geen haarbreed in de weg gelegd, terwijl de Europese bevolking EU-moe is. Sterker nog, EU-politici willen de EU nog meer macht geven (logisch, dan worden hun baantjes nog belangrijker).
Buitenlandse politiek
- Libie interventie, waar het merendeel van de Westerse bevolking (inclusief mijzelf) tegen waren. http://www.people-press.org/files/2011/03/715.pdf
- Westerse leiders wilden zelfs in Syrie intervenieren terwijl intussen duidelijk is dat die "rebellen" een bijeengeraapt dubieus zooitje is. Gelukkig werden we "gered" door veto van China en Rusland. Dat weerhoud het Westen toch niet van bemoeienis, staat vandaag bijv in de volkskrant dat veel Turken eigenlijk totaal niet blij zijn met die patriots in de achtertuin.
- Waarom wordt Iran als vijand van het Westen weggezet terwijl het overduidelijk is dat Saudi Arabie terreur overal ter wereld financieel support? Oliebelangen....
Simpelweg heeft de Westerse bevolking er genoeg van om op te komen voor de belangen van politici en multinationals in andere landen. Dit kost geld, levens en ontzettend veel internationale "goodwill".
Bestaat er in een ander willekeurig islamitisch land geen cultureel erfgoed? Geen musea? Dat er een zooitje baarden aan de macht is/komt/wil komen wil niet automatisch zeggen dat dat erfgoed noodzakelijkerwijs gaat verdwijnen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:14 schreef paddy het volgende:
[..]
Terecht, je moet altijd een stok achter de hand houden om ze te slaan.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:19 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Precies, en daarom is hij door de door zou jou geliefde neo-cons tot de as van het kwaad veroordeeld.
Mooi, dan moet je ook niet zeggen dat Assad deed wat wij wilden.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:20 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Terecht, je moet altijd een stok achter de hand houden om ze te slaan.
Ah, dus het komt door Gadhaffi, die al decennia lang oorlogen voerde in Niger, Tsjaad, Mali?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat meespeelt is dat de door Gadhaffi ingehuurde Touareg na zijn val richting Mali vertrokken en zich daar een positie probeerden te veroveren. Dat lukte samen met radicale moslims die ze al snel overvleugelden.
Technisch gezien was 't zijn vader die over de schreef ging.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:21 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Mooi, dan moet je ook niet zeggen dat Assad deed wat wij wilden.
Causaliteit en de schuldvraag zijn twee verschillende zaken die doorgaans worden verward.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, dus het komt door Gadhaffi, die al decennia lang oorlogen voerde in Niger, Tsjaad, Mali?
En nu moeten wij 't doen, omdat we er stiekem wel bij gebaat waren.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, dus het komt door Gadhaffi, die al decennia lang oorlogen voerde in Niger, Tsjaad, Mali?
Hier in verschillen wij van meningquote:Op maandag 21 januari 2013 14:20 schreef waht het volgende:
Duidelijk. Maar besef ook de Westerse bevolking profiteert van een globaliserende economie. Ja, multinationals verdienen er veel aan, en politici zijn zelden compleet zuivere koffie, maar internationale handel biedt de Westerse bevolking tamelijk veel welvaart. Niet alleen grondstoffen, ook goedkope producten gefabriceerd in landen waar arbeid veel goedkoper is. Die handel is vervolgens weer enkel mogelijk als alle aanvoerroutes veilig genoeg zijn.
Indirect wel.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:17 schreef De_Guidance het volgende:
Assad doet helemaal niet wat 'wij willen'.
Tja, moslims he.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:09 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
erfgoed is zo subjectief.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:20 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Bestaat er in een ander willekeurig islamitisch land geen cultureel erfgoed? Geen musea? Dat er een zooitje baarden aan de macht is/komt/wil komen wil niet automatisch zeggen dat dat erfgoed noodzakelijkerwijs gaat verdwijnen.
En mochten ze het een en ander slopen, moeten zij weten. Dan maar geen toerisme
Wat probeer je me nu precies in de mond te leggen Piet?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik bedoel maar.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
erfgoed is zo subjectief.wat wij hier in nederland al wel niet gesloopt hebben in de afgelopen 600 jaar.....
Hij volgt je overal, beetje triest wel, mja.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat probeer je me nu precies in de mond te leggen Piet?
In de USA zie je dat wel met de belastingverlaging voor de rijken van George W. Bush en de afbraak van sociale voorzieningen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:23 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Hier in verschillen wij van mening.
Ik denk dat de middenklasse in het Westen aan het verrotten is. Dat kan je in de USA en heel Europa zien. De kloof tussen arm en rijk is groter dan ooit, studeren wordt weer voor de "rijken". stond tijdje geleden mooi grafiekje in New York Times dat aangaf dat de kloof tussen arm en rijk bijna gelijk is aan 1930, kijken of ik die nog kan vinden.
Hier: [ afbeelding ]
Er was ergens nog een duidelijkere, maar dit maakt het duidelijk.
Oh dat denk ik ook hoor, toenemende ongelijkheid is na verloop van tijd onvermijdelijk. De correctie is daarentegen ook onvermijdelijk en komt een dezer decennia wel, daarvoor vertrouw ik op het precedent van de geschiedenis.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:23 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Hier in verschillen wij van mening.
Ik denk dat de middenklasse in het Westen aan het verrotten is. Dat kan je in de USA en heel Europa zien. De kloof tussen arm en rijk is groter dan ooit, studeren wordt weer voor de "rijken". stond tijdje geleden mooi grafiekje in New York Times dat aangaf dat de kloof tussen arm en rijk bijna gelijk is aan 1930, kijken of ik die nog kan vinden.
Omdat ze donor zijn? In de jaren zeventig tot negentig was dit geloof ik 40% van het budget ontwikkelingssamenwerking. Guinea, Mali en nog een land.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat het geen kolonie meer is van Frankrijk is er geen enkele band meer?
Is dat de reden?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er wonen ook veel Franse staatsburgers in Mali en omliggende landen (en veel Malinezen in Frankrijk)
Mwah, hij wil zijn positie behouden en dat betekend automatisch allerlei baardige mafkezen en halve gare sabelslijpers eronder houden.quote:
Nee, ze hebben er echt een grote stempel op gedrukt in de cultuur bijvoorbeeld en in de staatsinrichting.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:30 schreef paddy het volgende:
[..]
Omdat ze donor zijn? In de jaren zeventig tot negentig was dit geloof ik 40% van het budget ontwikkelingssamenwerking. Guinea, Mali en nog een land.
Jij weet het blijkbaar zo goed. Wat voor band is er nu nog buiten het voor donor spelen voor die landen, waar GB en China geloof ik ook aan meedeed
Ook niet beweerd. Ik gebruikte het alleen omdat het overkwam alsof dat de reden was dat Frankrijk zich inzette. Vandaar dat ik zei; voltooid verleden tijd. Als in...er is geen kolonie meer, net als er geen Ottomaanse rijk meer is.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:19 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het Ottomaanse rijk is nooit in Mali geweest.
[ afbeelding ]
Op zo'n grootst was het zo groot en dat is ook nog stukken langer geleden dan het Franse kolonialisme.
Wanneer begrijpt men nou eens dat dit niet de issue is. Onder Khadaffi was er ook de sharia. Onder Mubarak ook.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:32 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Mwah, hij wil zijn positie behouden en dat betekend automatisch allerlei baardige mafkezen en halve gare sabelslijpers eronder houden.
Geld is de issue.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:33 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Wanneer begrijpt men nou eens dat dit niet de issue is. Onder Khadaffi was er ook de sharia. Onder Mubarak ook.
Die tussen voormalig kolonisator en kolonie? De taal? Het gebruik van de Franc? De Franse militaire bases in de regio?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:30 schreef paddy het volgende:
[..]
Omdat ze donor zijn? In de jaren zeventig tot negentig was dit geloof ik 40% van het budget ontwikkelingssamenwerking. Guinea, Mali en nog een land.
Jij weet het blijkbaar zo goed. Wat voor band is er nu nog buiten het voor donor spelen voor die landen, waar GB en China geloof ik ook aan meedeed
Zolang wij dat blijven doen zal de bevolking daar het nooit doen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:32 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Mwah, hij wil zijn positie behouden en dat betekend automatisch allerlei baardige mafkezen en halve gare sabelslijpers eronder houden.
Ik dacht dat dit lesje na Mubarak en Khadaffi wel geleerd was.
Komt door mijn beperkte literatuur wat enkel neocon boeken beslaat.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:35 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Toch vind ook jij het heel leuk om er een moslimissue van te maken in je posts.
Ik vind zoiets dus echt geschiedenis. Is tenminste tastbaar en heel erg jammer dat dit zou verdwijnen door een paar hatersquote:Op maandag 21 januari 2013 14:20 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Bestaat er in een ander willekeurig islamitisch land geen cultureel erfgoed? Geen musea? Dat er een zooitje baarden aan de macht is/komt/wil komen wil niet automatisch zeggen dat dat erfgoed noodzakelijkerwijs gaat verdwijnen.
En mochten ze het een en ander slopen, moeten zij weten. Dan maar geen toerisme
Neen, voor de EU kan ik getallen zo niet vinden. Dus helaas kan ik alleen maar zeggen dat dit gebaseerd is op mijn persoonlijke ervaring.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:29 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
In de USA zie je dat wel met de belastingverlaging voor de rijken van George W. Bush en de afbraak van sociale voorzieningen.
Maar heb je ook getallen van de EU?
Haha, ik hoop op die correctie. Maar ik denk dat de enige mogelijke correctie een revolutie is. Gezien de hoge levensstandaard in het Westen gaat dat zo niet gebeuren. Dat kon je ook zien met Occupy Wall Street. Veel mensen die ik ken waren het heel erg eens met het concept. Echter, omdat wij werk hebben gaan wij daar niet op zo n park zitten. Dus die beweging werd overspoeld met rand figuren die het financieel slecht hadden en door dat soort figuren vol op TV te zetten verloor de beweging geloofwaardigheid.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:29 schreef waht het volgende:
Oh dat denk ik ook hoor, toenemende ongelijkheid is na verloop van tijd onvermijdelijk. De correctie is daarentegen ook onvermijdelijk en komt een dezer decennia wel, daarvoor vertrouw ik op het precedent van de geschiedenis.
Maar vergelijk het met niet-Westerse landen. Daar is ongelijkheid vele malen groter en is een middenklasse nagenoeg niet aanwezig. Waar de middenklasse enigszins groeit (zoals in China) neemt de rijkdom van de elite veel harder toe. Het is een globale tendens aan welke niet te ontsnappen valt. In relatieve zin is het Westen nog altijd de betere woonplek voor de massa.
maar dan voor jou de vraag.quote:
Zelfredzaamheid. Als er een put aangelegd wordt kunnen ze de volgende zelf aanleggen. En onderhouden.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zolang wij dat blijven doen zal de bevolking daar het nooit doen.
Zij moeten gewoon leren dat zelf te doen, helaas bestaat de bevolking ook voor eem belangrijk deel daaruit.
Een revolutie is echt het laatste wat je moet willen. Revoluties vernietigen enkel, ze creëren niets. Snelle verandering is prima, maar wel binnen een geordend systeem. Anders mikken op evolutie.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:38 schreef Pharmacist het volgende:
Haha, ik hoop op die correctie. Maar ik denk dat de enige mogelijke correctie een revolutie is. Gezien de hoge levensstandaard in het Westen gaat dat zo niet gebeuren. Dat kon je ook zien met Occupy Wall Street. Veel mensen die ik ken waren het heel erg eens met het concept. Echter, omdat wij werk hebben gaan wij daar niet op zo n park zitten. Dus die beweging werd overspoeld met rand figuren die het financieel slecht hadden en door dat soort figuren vol op TV te zetten verloor de beweging geloofwaardigheid.
Pas wanneer gewone, geloofwaardige mensen in opstand komen, komt er verandering.
Gelukkig is er door de jaren heen van alles gejat en naar Londen, Parijs of het Vaticaan gebacht. Ter uwer vermaeck.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:36 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik vind zoiets dus echt geschiedenis. Is tenminste tastbaar en heel erg jammer dat dit zou verdwijnen door een paar haters
quote:Op maandag 21 januari 2013 14:40 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Gelukkig is er door de jaren heen van alles gejat en naar Londen, Parijs of het Vaticaan gebacht. Ter uwer vermaeck.
Ha. Als er putten aangelegd worden komt OF de lokale militie aanrijden om die put te jatten, OF de dorpelingen slopen hem zelf om de onderdelen te verkopen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:39 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zelfredzaamheid. Als er een put aangelegd wordt kunnen ze de volgende zelf aanleggen. En onderhouden.
Ik ga ook maar eens met die achterlijke PI werken i.p.v gewoon antwoord geven.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die tussen voormalig kolonisator en kolonie? De taal? Het gebruik van de Franc? De Franse militaire bases in de regio?
Wat doet Turkije allemaal in of met Mali om de band met hen logischer te maken?
En je wilt beweren dat Nederland bijvoorbeeld geen enkele bijzondere band meer heeft met Suriname tegenwoordig, we zijn immers geen donor meer? (Of is dat toch anders?)
Naja, vind het wel interessant want het heeft wel een link met de beweegredenen van die Franse interventie. Niet dat ik die claim te weten, maar ik vraag me af wat ze zijn.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:40 schreef waht het volgende:
[..]
Een revolutie is echt het laatste wat je moet willen. Revoluties vernietigen enkel, ze creëren niets. Snelle verandering is prima, maar wel binnen een geordend systeem. Anders mikken op evolutie.
Maar we geraken offtopic.
Voorbeelden die je noemde na deze post en die ik nog niet gezien had,quote:Op maandag 21 januari 2013 14:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Naast vele andere zoals bijvoorbeeld genoemd in dit topic.
Ga een tijdje ontwikkelingswerk doen in Afrika, en raak je illusies kwijt. Meeste mensen die ik uit mijn tijd ken die dat gingen doen zijn zwaar verbitterd aan de drank geraakt.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:39 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zelfredzaamheid. Als er een put aangelegd wordt kunnen ze de volgende zelf aanleggen. En onderhouden.
vind het sowieso een raar verhaal dat hulp (van onze kant) altijd maar compleet zelfzuchtig moet zijnquote:Op maandag 21 januari 2013 14:43 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Naja, vind het wel interessant want het heeft wel een link met de beweegredenen van die Franse interventie. Niet dat ik die claim te weten, maar ik vraag me af wat ze zijn.
Overigens hoeft iets waar Frankrijk of politici + multinationals baat bij hebben niet automatisch te betekenen dat het DUS in het nadeel is van de bevolking van Mali.
Verschillende groepen willen de macht, Frankrijk wil invloed daarop uitoefenen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je blijft maar op de man gaan maar dan voor jou de vraag.
Wat is volgens jou de reden dat het conflict in Mali op dit moment op deze wijze speelt?
Frankrijk wil de machtquote:Op maandag 21 januari 2013 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Verschillende groepen willen de macht, Frankrijk wil invloed daarop uitoefenen.
De bevolking van Mali kan hier ook best van profiteren. Zeker aangezien de meesten niet in het conflictgebied wonen en nu dus beschermd worden tegen de rebellen in het noorden. Een conflict maakt altijd wat kapot, maar ik zie hier geen conflict van hoge intensiteit ontstaan.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:43 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Naja, vind het wel interessant want het heeft wel een link met de beweegredenen van die Franse interventie. Niet dat ik die claim te weten, maar ik vraag me af wat ze zijn.
Overigens hoeft iets waar Frankrijk of politici + multinationals baat bij hebben niet automatisch te betekenen dat het DUS in het nadeel is van de bevolking van Mali.
Precies mijn puntquote:Op maandag 21 januari 2013 14:45 schreef sp3c het volgende:
vind het sowieso een raar verhaal dat hulp (van onze kant) altijd maar compleet zelfzuchtig moet zijn
wij hebben ook maar een bepaald aantal euro's, ik zie niet in waarom we niet iets terug mogen verlangen voor die voedselpaketten die we opsturen en die bommen die Voorschrift ze cadeau wil doen
Nee, ik geef toch keer op keer aan dat er vele banden zijn? Ik heb eerder een vraag voor jou, waarom zou de band met Turkije belangrijker zijn? Daar heb ik behalve geloof nog geen argument voor langs zien komen van je...quote:Op maandag 21 januari 2013 14:43 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ga ook maar eens met die achterlijke PI werken i.p.v gewoon antwoord geven.
Is een taal nu het belangrijkste? Het gebruik van de munt?
In de beelden die je nu ziet is dat nog niet bepaald het geval. Frankrijk is er een oude bekende en wordt ook zo begroet. Geloof is niet allesbepalend in het leven...quote:De basis kan ik mij dan weer wel voorstellen. Maar dan nog zou ik het belangrijker vinden dat een lid van de VN met dezelfde achtergrond qua geloof mee zou helpen, want net als jij en ik weten is dat straks niet de hulp gezien gaat worden, maar die christenen die zich er weer mee bemoeien en er juist nog meer extremisten geboren gaan worden.
Van wie precies? Je probeert weer mensen allerlei gedachten op te dringen waarvan sterk de vraag is of die er wel zijn.quote:Zo simpel is deze gedachte nu eenmaal vaak.
als je die gasten hun gang laat gaan levert het na 1 generatie ook alleen maar recruten op want de westerse schoolboekjes gaan gewoon op de brandstapelquote:Op maandag 21 januari 2013 14:47 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Precies mijn punt.
Overigens ben ik nog steeds tegen die interventie. Mali het de Moslimwereld kunnen laten zien waar hun Jihadi's voor staan. Nu levert het alleen maar recruten op.
Nee, niet echt, want dan zijn ze ook verantwoordelijk, ze willen de machthebbers controleren.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
Frankrijk wil de macht
op zich niets geks aan
En de situatie tot aan het Franse ingrijpen. Waarom zijn de rebellen nu zo actief en succesvol?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Verschillende groepen willen de macht, Frankrijk wil invloed daarop uitoefenen.
lijkt me een tikje naiefquote:Op maandag 21 januari 2013 14:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In de beelden die je nu ziet is dat nog niet bepaald het geval. Frankrijk is er een oude bekende en wordt ook zo begroet. Geloof is niet allesbepalend in het leven...
Degenen die nu het noorden Mali zijn vaak ook buitenlanders die als ongewenste indringers worden gezien. De oorspronkelijke opstandelingen waren ook meer seculier dan degenen die nu de touwtjes in handen hebben.
Het speelt wel degelijk mee. Of denk je dat de inwoners van Timboektoe staan te juichen nu ze onderdrukt worden?quote:
Die waren zo actief en succesvol omdat het Malinese leger geen fuck voorstelt, en omdat ze volgepropt waren met Gadaffi's wapens.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En de situatie tot aan het Franse ingrijpen. Waarom zijn de rebellen nu zo actief en succesvol?
ze zijn niet nu ineens actief en succesvol, het is nu ineens nieuws hier omdat de Fransen zijn gaan meedoenquote:Op maandag 21 januari 2013 14:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En de situatie tot aan het Franse ingrijpen. Waarom zijn de rebellen nu zo actief en succesvol?
Ik weet het niet. In het Westen waren wij ook ooit religieus vrij extreem. Wij hebben op eigen kracht democratie en humanisme gecreeerd. De bevolking in Islamitische landen moet zelf tot een eigen conclusie komen.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:49 schreef sp3c het volgende:
als je die gasten hun gang laat gaan levert het na 1 generatie ook alleen maar recruten op want de westerse schoolboekjes gaan gewoon op de brandstapel
in eerste instantie wel, dit gaat niet van de ene op de andere dagquote:Op maandag 21 januari 2013 14:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het speelt wel degelijk mee. Of denk je dat de inwoners van Timboektoe staan te juichen nu ze onderdrukt worden?
Laten we wel wezen, die goodwill is al redelijk kapot, veel slechter kan niet.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:53 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Ik weet het niet. In het Westen waren wij ook ooit religieus vrij extreem. Wij hebben op eigen kracht democratie en humanisme gecreeerd. De bevolking in Islamitische landen moet zelf tot een eigen conclusie komen.
Wat we nu doen is het seculiere deel (volgens mij weet niemand hoe groot dat is) van de bevolking van Moslimlanden steunen. Ik denk niet dat dat de juiste manier is. Die bevolking is niet homogeen, maar verdeeld. Westerse interventie kan ze alleen maar tegen het Westen verenigen. Zelfs als we in Mali succes hebben, kan dit heel veel negatieve sentimenten in andere landen opwekken. Als het helpen van de 15 Mln Malinezen ons de goodwill kost van 1 Mld Moslims in andere landen vind ik het niet de moeite waard.
Ik weet niet of je het door hebt, maar dit is al heel erg lang aan de gang, niet pas sinds kort.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geloof is voor veel mensen (vooral wanneer het land enorm veel inwoners heeft die hetzelfde geloof aanhangen) wel allesbepalend. Daar moet dus wel degelijk rekening mee gehouden wordenquote:Op maandag 21 januari 2013 14:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, ik geef toch keer op keer aan dat er vele banden zijn? Ik heb eerder een vraag voor jou, waarom zou de band met Turkije belangrijker zijn? Daar heb ik behalve geloof nog geen argument voor langs zien komen van je...
[..]
In de beelden die je nu ziet is dat nog niet bepaald het geval. Frankrijk is er een oude bekende en wordt ook zo begroet. Geloof is niet allesbepalend in het leven...
Degenen die nu het noorden Mali zijn vaak ook buitenlanders die als ongewenste indringers worden gezien. De oorspronkelijke opstandelingen waren ook meer seculier dan degenen die nu de touwtjes in handen hebben.
Zie Koeweit en uitspraken van dit land in de pers van leidinggevenden inzake Afghanistan inval. Zie haat tegen het westen die veel inwoners van islamitische landen als christenen zien. etcquote:Van wie precies? Je probeert weer mensen allerlei gedachten op te dringen waarvan sterk de vraag is of die er wel zijn.
als dat het geval zou zijn dan is het de moeite idd niet waardquote:Op maandag 21 januari 2013 14:53 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Ik weet het niet. In het Westen waren wij ook ooit religieus vrij extreem. Wij hebben op eigen kracht democratie en humanisme gecreeerd. De bevolking in Islamitische landen moet zelf tot een eigen conclusie komen.
Wat we nu doen is het seculiere deel (volgens mij weet niemand hoe groot dat is) van de bevolking van Moslimlanden steunen. Ik denk niet dat dat de juiste manier is. Die bevolking is niet homogeen, maar verdeeld. Westerse interventie kan ze alleen maar tegen het Westen verenigen. Zelfs als we in Mali succes hebben, kan dit heel veel negatieve sentimenten in andere landen opwekken. Als het helpen van de 15 Mln Malinezen ons de goodwill kost van 1 Mld Moslims in andere landen vind ik het niet de moeite waard.
Het hielp ook niet bepaald dat George W. Bush meermaals zijn oorlogen een kruistocht noemde.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:54 schreef paddy het volgende:
[..]
Zie Koeweit en uitspraken van dit land in de pers van leidinggevenden inzake Afghanistan inval. Zie haat tegen het westen die veel inwoners van islamitische landen als christenen zien. etc
Ghadaffi heeft die strijders bewapend.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:56 schreef paddy het volgende:
Hoe komen we toch steeds op Ghadaffi (kan het nergens terug vinden hier) Wat heeft dit met Mali te maken?
Het is niet alleen Amerika. Het is ook Frankrijk en GB die daarop afgerekend worden.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:56 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het hielp ook niet bepaald dat George W. Bush meermaals zijn oorlogen een kruistocht noemde.
Zelf vond ik 't mooie taal, maar ik denk menig moslim niet.
Ah, die gemist dusquote:Op maandag 21 januari 2013 14:57 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ghadaffi heeft die strijders bewapend.
Timboektoe is vooral een slachtoffer, een van de oudste culturele centra van de Islam met prachtige bibliotheken die vernietigd worden begrijp ik. Ik ben er in de jaren 80 geweest, en het is doodzonde als dit kapot gemaakt wordt.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het speelt wel degelijk mee. Of denk je dat de inwoners van Timboektoe staan te juichen nu ze onderdrukt worden?
Toen wij "bezig waren" in Libie om Ghadaffi te bombarderen heeft hij duizenden huurlingen ingehuurd uit o.a. Mali, en die zijn daarna met wapens en al weer teruggegaan naar noord-Mali, waar we nu "bezig zijn". Beetje een vicieuze cirkel verhaal, ergo.quote:
ok dudequote:
Yeahquote:Op maandag 21 januari 2013 14:54 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, die goodwill is al redelijk kapot, veel slechter kan niet.
Kan dat (misschien naief van mij) niet tijdelijk beschermd worden door al die boeken te verschepen en tijdelijk in bewaring houden in een ander land. De rest is waarschijnlijk niets aan te doen, maar veel boeken toch wel?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Timboektoe is vooral een slachtoffer, een van de oudste culturele centra van de Islam met prachtige bibliotheken die vernietigd worden begrijp ik. Ik ben er in de jaren 80 geweest, en het is doodzonde als dit kapot gemaakt wordt.
Verder ligt het niet in het noorden van Mali maar in het midden.
Die hebben nog nooit een vinger uitgestoken, moet je ook niet verwachten.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:58 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is niet alleen Amerika. Het is ook Frankrijk en GB die daarop afgerekend worden.
Ik begrijp nu dat Frankrijk in wil grijpen, maar begrijp niet waarom andere landen van de VN zich erbuiten houden terwijl de VN juist wil dat er iets aan geaan gaat worden. Zou dan juist betrokkenheid van landen als Marokko etc willen zien
Mijn opmerking is ongeveer even onzinnig als Paddy's pleidooi voor Turkse interventie.quote:
Daarmee maak je die cultuur net zo effectief kapot als wanneer je het in de fik steekt volgens mij. Het is de verwevenheid van de kennis, de schatten, de traditie en de mensen.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:00 schreef paddy het volgende:
[..]
Kan dat (misschien naief van mij) niet tijdelijk beschermd worden door al die boeken te verschepen en tijdelijk in bewaring houden in een ander land. De rest is waarschijnlijk niets aan te doen, maar veel boeken toch wel?
omdat er niets te winnen valt voor de rest van de wereldquote:Op maandag 21 januari 2013 14:58 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is niet alleen Amerika. Het is ook Frankrijk en GB die daarop afgerekend worden.
Ik begrijp nu dat Frankrijk in wil grijpen, maar begrijp niet waarom andere landen van de VN zich erbuiten houden terwijl de VN juist wil dat er iets aan geaan gaat worden. Zou dan juist betrokkenheid van landen als Marokko etc willen zien
Ik heb liever een land wat seculier is, maar wel de islam respecteert.(aangezien de inwoners voor 80% Islamitisch is) En dan bedoel ik OOKquote:
nee voor die Turkse interventie valt daadwerkelijk wat te zeggenquote:Op maandag 21 januari 2013 15:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn opmerking is ongeveer even onzinnig als Paddy's pleidooi voor Turkse interventie.
Natuurlijk wel, maar iedere droeftoeter-clan interpreteert de Koran weer anders dus dat boeit ze geen reet. Hier maken de Gereformeerden de Katholieken ook uit voor rotte vis, om nog te zwijgen over protestanten en katholieken.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:01 schreef De_Guidance het volgende:
Het 'treurige' of 'ironische' zo je wilt is dat die bouwwerken in Timboektoe inderdaad een islamitische origine hebben.
Ik vraag me af of al die roeptoeters die roepen dat 'de moslims' cultuurerfgoed vernietigen dat wel door hebben.
Tuurlijk. Die zien Sufi's niet als Moslims.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:01 schreef De_Guidance het volgende:
Het 'treurige' of 'ironische' zo je wilt is dat die bouwwerken in Timboektoe inderdaad een islamitische origine hebben.
Ik vraag me af of al die roeptoeters die roepen dat 'de moslims' cultuurerfgoed vernietigen dat wel door hebben.
Moet bekennen dat ik mij nauwelijks bekommer om dit conflict, maar het voornaamste argument dat ik voorbij heb zien komen is de islamitische identiteit van Turkije.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee voor die Turkse interventie valt daadwerkelijk wat te zeggen
dan heb je idd niet megelezenquote:Op maandag 21 januari 2013 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Moet bekennen dat ik mij nauwelijks bekommer om dit conflict, maar het voornaamste argument dat ik voorbij heb zien komen is de islamitische identiteit van Turkije.
Een Turkse interventie in West-Afrika?quote:Op maandag 21 januari 2013 15:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee voor die Turkse interventie valt daadwerkelijk wat te zeggen
Kom kom 1918 is geen eeuwen geleden.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:08 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Een Turkse interventie in West-Afrika?
Ik denk dat ze in Turkije voorlopig genoeg aan hun hoofd hebben. Kom nou. Het Ottomaanse Rijk bestaat al eeuwen niet meer.
Goed, laat dan ook maar.quote:
Was bedoeld als uitdrukking.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kom kom 1918 is geen eeuwen geleden.
Ok, het afgelopen pakweg anderhalf jaar. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze zijn niet nu ineens actief en succesvol, het is nu ineens nieuws hier omdat de Fransen zijn gaan meedoen
Is mijn mening, en onderbouw hem tenminste. Hoef ik geen gelijk te hebbenquote:Op maandag 21 januari 2013 15:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn opmerking is ongeveer even onzinnig als Paddy's pleidooi voor Turkse interventie.
Ik heb het wel over tijdelijk he. Wanneer het daar weer rustiger is moet dat gewoon weer terugquote:Op maandag 21 januari 2013 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarmee maak je die cultuur net zo effectief kapot als wanneer je het in de fik steekt volgens mij. Het is de verwevenheid van de kennis, de schatten, de traditie en de mensen.
Klopt, het inhuren van Nederlandse Patriots, ageren tegen Israel, en het afknallen van wat opstandige Koerden is veel belangrijker.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:08 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ik denk dat ze in Turkije voorlopig genoeg aan hun hoofd hebben. Kom nou.
Oh, de Malinese regering heeft al 10 jaar geen macht meer in het noorden en is al jaren geleden afgezet door gedesillusioneerde militairen?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet niet of je het door hebt, maar dit is al heel erg lang aan de gang, niet pas sinds kort.
Je zat erop te wachten dat ik dit zou zeggen ze? Voorspelbaar ben je ook.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:10 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Klopt, het inhuren van Nederlandse Patriots, ageren tegen Israel, en het afknallen van wat opstandige Koerden is veel belangrijker.
Tja, ik ben er meer van om wat breder te kijken dan enkel en alleen het geloof. Dat beperkt je blik nogal lijkt het.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:54 schreef paddy het volgende:
[..]
Geloof is voor veel mensen (vooral wanneer het land enorm veel inwoners heeft die hetzelfde geloof aanhangen) wel allesbepalend. Daar moet dus wel degelijk rekening mee gehouden worden
[..]
[..]
Zie Koeweit en uitspraken van dit land in de pers van leidinggevenden inzake Afghanistan inval. Zie haat tegen het westen die veel inwoners van islamitische landen als christenen zien. etc
quote:Op maandag 21 januari 2013 15:11 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Je zat erop te wachten dat ik dit zou zeggen ze? Voorspelbaar ben je ook.
De huidige opstand kreeg een stevige impuls toen strijders (veelal Touareg) die als huurling dienden onder Ghadaffi na zijn val uit Libië vertrokken.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:56 schreef paddy het volgende:
Hoe komen we toch steeds op Ghadaffi (kan het nergens terug vinden hier) Wat heeft dit met Mali te maken?
Als Turkije in moet springen dan is de band van hetzelfde continent minstens zo goed als argument inderdaadquote:
Dat is ook wat ik begreep. Maar blijkbaar begrijpen we dat volledig verkeerdquote:Op maandag 21 januari 2013 15:14 schreef De_Guidance het volgende:
Die Tuareg zijn een samenwerking aangegaan met de jihadisten en toen liep het allemaal een beetje uit hand, als ik het goed begrijp.
Ik schijn een lading mindblowing argumenten te hebben gemist, zo riepen de NWS-mods in koor.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als Turkije in moet springen dan is de band van hetzelfde continent minstens zo goed als argument inderdaad
Ik ben oprecht nieuwsgierig. Mijn excuses als ik de boodschap wat lullig verpak.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:17 schreef paddy het volgende:
En de uitnodiging hier mee te komen lachen en te trollen lag alweer klaar zag ik in een SC.
Zo waren mijn reacties ook niet bedoeld. Ik snap oprecht niet waarom het logischer zou zijn voor Turkije om zich hiermee te bemoeien dan voor Frankrijk.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben oprecht nieuwsgierig. Mijn excuses als ik de boodschap wat lullig verpak.
Ik begrijp de argumenten waarom Frankrijk, maar zou nog steeds graag een land waarvan de meeste bewoners islamitisch zijn deelgenoot zien aan dit geheel. Is tenslotte lid van de VN en de VN staat erachter. Denk dat die inbreng belangrijk is. Juist voor het begrip van de burger waar geloof wel belangrijk isquote:Op maandag 21 januari 2013 15:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo waren mijn reacties ook niet bedoeld. Ik snap oprecht niet waarom het logischer zou zijn voor Turkije om zich hiermee te bemoeien dan voor Frankrijk.
De meeste van de buurlanden van Mali steunen het ingrijpen van de Fransen (die militair daar traditioneel sterk aanwezig zijn) en werken ook mee (bijvoorbeeld door de Fransen gebruik te laten maken van hun militaire bases).quote:Op maandag 21 januari 2013 15:46 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik begrijp de argumenten waarom Frankrijk, maar zou nog steeds graag een land waarvan de meeste bewoners islamitisch zijn deelgenoot zien aan dit geheel. Is tenslotte lid van de VN en de VN staat erachter. Denk dat die inbreng belangrijk is.
De rest laat ik voor wat het is. Discussie over mijn persoon, of die van mijn medemods is totaal onbelangrijk in dit topic
ivm paywall in zijn geheel te lezen via 1e google-link: googlequote:Cameron leads warnings on jihadi threat
Many western leaders have expressed concern about the possible resurgence of jihadism in north Africa following the French intervention in Mali and the hostage crisis in Algeria. But few have put their fears as starkly as David Cameron, Britain’s prime minister.
Using words that echoed the rhetoric of his predecessor Tony Blair after the 2001 attacks on America, Mr Cameron spoke on Friday about “the large and existential threat” the west now faced from jihadists and Islamist militants in different parts of the world.
He said that as a result of events in Algeria it was time for the UK to “thicken” its involvement in north Africa. On Sunday, he followed through, saying there were similarities between the jihadist threat in the Maghreb and the al-Qaeda movement that emerged in Pakistan and Afghanistan more than a decade ago.
“This is a global threat and it will require a global response,” he said. “It will require a response that is about years, even decades, rather than months.”
Nee, in Mali, en je ziet het, gelijk heibel in de tent en franse modjes ernaartoequote:
die buurlanden zijn militair gezien geen bal waard, de enigen die daar bang van worden zijn de lokale pooiersquote:Op maandag 21 januari 2013 15:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De meeste van de buurlanden van Mali steunen het ingrijpen van de Fransen (die militair daar traditioneel sterk aanwezig zijn) en werken ook mee (bijvoorbeeld door de Fransen gebruik te laten maken van hun militaire bases).
Echt de capaciteit om ook militair een rol van betekenis te spelen hebben ze echter niet. En sterke landen als Nigeria en Tsjaad hebben genoeg problemen om in eigen land de boel op orde te houden.
Er zijn dus vele Islamitische landen deelgenoot maar de trekker logischerwijs Frankrijk.
Ja, die begreep ik al een paar posts terug en ook wat over opgezochtquote:Op maandag 21 januari 2013 15:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, ik ben er meer van om wat breder te kijken dan enkel en alleen het geloof. Dat beperkt je blik nogal lijkt het.
Maar je snapt nu wel dat er een bijzondere band is tussen Frankrijk en Mali?
Heb geen tijd meer, dus lees het later wel weer terugquote:Turkije kan een fatsoenlijke onafhankelijke battlegroup inzetten als het zou willen, is net zo goed een bondgenoot van Frankrijk als wij of de Belgen, is net zo goed een VN lidstaat en heeft dan nog als voordeel dat het net zo goed moslims zijn ... jammer dat ze niet dezelfde taal spreken
lijkt mij toch geen raar verhaal om Turkse troepen in te zetten, liefst in een leidende rol wmb
2500 manschappen op VN vredesmissiesquote:Op maandag 21 januari 2013 18:05 schreef 99.999 het volgende:
Lijkt mij dat Turkije zijn handen wel vol heeft met de conflicten in haar achtertuin op dit moment.
Een oprechte missie de wereld te verbeteren.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:06 schreef Reya het volgende:
Waarom zou Turkije ergens ingrijpen waar het welhaast niets te winnen heeft?
en een beetje internationale goodwill kweken voor hun eigen dingetjes lijkt me ook niet onhandigquote:Op maandag 21 januari 2013 18:22 schreef waht het volgende:
[..]
Een oprechte missie de wereld te verbeteren.
Echt logisch is het ook niet. Sowieso is het wel wat toevallig dat juist Turkije en Marokko worden genoemd, wier voormalige inwoners hier in grote getale resideren.quote:Op maandag 21 januari 2013 18:18 schreef sp3c het volgende:
maakt me verder ook niet uit of ze het wel of niet doen overigens, maar ik zou er iig niet al te hard op rekenen dat de Afrikaanse troepen de boel op gaan lossen, daar moet echt een moderne mogendheid de mouwen op gaan stropen
wmb doen de Fransen dit maar anders vind ik de Turken niet zo'n vreemde keuze
Marokko ook niet trouwens om vergelijkbare redenen aangevuld met het feit dat dit wel daadwerkelijk in hun achtertuin afspeeld
zo gek is het ech allemaal niet wat Paddy zegt
Mutant01 zei eerder ook al dat hij graag Marokkaanse F16's actief zou willen zien in dat conflict, vind dat geen vreemde of onlogische gedachte ... Marokko krijgt hier wel gewoon echt last van als die figuren dat hele land overnemen namelijkquote:Op maandag 21 januari 2013 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Echt logisch is het ook niet. Sowieso is het wel wat toevallig dat juist Turkije en Marokko worden genoemd, wier voormalige inwoners hier in grote getale resideren.
Turkije ligt daarentegen niet bepaald in de buurt. Zij niet in waarom uitgerekend dat land in zou moeten grijpen. Vanwege ideologische raakvlakken? Kan, maar ik vind dat nauwelijks een argument? Vanwege de macht van Turkije? Mwoah.quote:Op maandag 21 januari 2013 18:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
Mutant01 zei eerder ook al dat hij graag Marokkaanse F16's actief zou willen zien in dat conflict, vind dat geen vreemde of onlogische gedachte ... Marokko krijgt hier wel gewoon echt last van als die figuren dat hele land overnemen namelijk
wat die figuren die hier resideren ergens mee te maken snap ik niet echt
niemand moet helpenquote:Op maandag 21 januari 2013 19:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Turkije ligt daarentegen niet bepaald in de buurt. Zij niet in waarom uitgerekend dat land in zou moeten grijpen. Vanwege ideologische raakvlakken? Kan, maar ik vind dat nauwelijks een argument? Vanwege de macht van Turkije? Mwoah.
Leuk dat Mutant dat vindt, maar dan nog vind ik het wat gezocht. Sowieso heb ik mijn twijfels bij het aanwijzen van landen die zouden moeten helpen.
In Marokko schijnen vandaag 40 Al-Qeada lui te zijn opgepakt die bezig waren met het plannen van een aanslag. Zegt Fouad Sidali op twitter.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:37 schreef Mutant01 het volgende:
Het zou mijn wens zijn geweest, maar realistisch is het niet. En dat heeft te maken met de contacten die Marokko heeft met Mali. Mali was namelijk een supporter van de POLISARIO + een onafhankelijk Westelijk Sahara. Marokko heeft nu zoiets van: stik erin, eigen schuld.
Volgens mij riep er maar een iemand Zimbabwe en ik begrijp niet waarom hier een POLSC of POL vs. NWS kwestie van gemaakt moet worden maar goed.quote:Op maandag 21 januari 2013 17:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
die buurlanden zijn militair gezien geen bal waard, de enigen die daar bang van worden zijn de lokale pooiers
Turkije kan een fatsoenlijke onafhankelijke battlegroup inzetten als het zou willen, is net zo goed een bondgenoot van Frankrijk als wij of de Belgen, is net zo goed een VN lidstaat en heeft dan nog als voordeel dat het net zo goed moslims zijn ... jammer dat ze niet dezelfde taal spreken
lijkt mij toch geen raar verhaal om Turkse troepen in te zetten, liefst in een leidende rol wmb
dit geheel itt Zimbabwaanse inzet waar de POL SC'ers in koor om roepen
omdat diezelfde iemand 1 post van mij aangreep om er een NWS mod koortje van te makenquote:Op maandag 21 januari 2013 19:43 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Volgens mij riep er maar een iemand Zimbabwe en ik begrijp niet waarom hier een POLSC of POL vs. NWS kwestie van gemaakt moet worden maar goed.
owquote:Op maandag 21 januari 2013 19:37 schreef Mutant01 het volgende:
Het zou mijn wens zijn geweest, maar realistisch is het niet. En dat heeft te maken met de contacten die Marokko heeft met Mali. Mali was namelijk een supporter van de POLISARIO + een onafhankelijk Westelijk Sahara. Marokko heeft nu zoiets van: stik erin, eigen schuld.
Maar niemand ging daar in mee.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
omdat diezelfde iemand 1 post van mij aangreep om er een NWS mod koortje van te maken
jaja snap ik maar soms is het leuk om dingen met gelijke munt terug te betalen, hoe kinderachtig het ook isquote:Op maandag 21 januari 2013 19:46 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Maar niemand ging daar in mee.
Het lijkt mij gewoon dat iedereen als individu in deze discussie staat. Alsof POLSC'ers het altijd met elkaar eens zijn ()
Liever op de argumenten dan elkaar aanvallen of elkaar beschermen vanwege kliekjesgedrag. Aan beide zijden.
Blijkbaar.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
jaja snap ik maar soms is het leuk om dingen met gelijke munt terug te betalen, hoe kinderachtig het ook is
dat geld vice versa net zo goedquote:Op maandag 21 januari 2013 19:49 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Blijkbaar.
Maar sommige dingen worden nogal aangedikt of er wordt een bepaald beeld geschetst dat niet klopt.
Het is niet zo dat iedereen in de SC als eenheid opereert en collectief NWS-mods uitkotst ofzo, hoewel ik wel het idee dat dat hier wordt gedacht.
Goed, ontopic..
Klopt.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat geld vice versa net zo goed
we zijn geen zangkoortje dat altijd dezelfde toon aanslaat ofzo en in de basis kan die slowchat me bar weinig schelen
Turkije is lid van de VN, doet graag mee aan VN ops, de VN roept zijn lidstaten op om er wat aan te doen, dan vind ik het niet onlogisch als het modernste islamitische leger ter wereld het voortouw zou nemenquote:Op maandag 21 januari 2013 19:52 schreef remlof het volgende:
Even mijn 2 eurocenten als POLSCer:
Ik vind het heel goed dat Frankrijk ingrijpt in Mali om moslimextremisten te stoppen om heel Mali over te nemen. Het gaat mede ook om het verdedigen van Franse (dus EU-) belangen.
Wat Turkije in Mali te zoeken zou hebben zo lang ze niet bij de EU horen (en ze zijn welkom wmb) is mij een raadsel.
Liever zou ik een EU-troepenmacht zien, maar aangezien het een Franse ex-kolonie is lijkt het me voor de hand te liggen dat Frankrijk het voortouw neemt.
Vive la France, vive l'Europe.
Et vive Hollande.
En de VN ook niet, daarom is het nu nog steeds aan de nationstates.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
Turkije is lid van de VN, doet graag mee aan VN ops, de VN roept zijn lidstaten op om er wat aan te doen, dan vind ik het niet onlogisch als het modernste islamitische leger ter wereld het voortouw zou nemen
maar moeten is idd een groot woord
de EU heeft de daadkracht iig niet, dat is wederom bewezen
Ja want de EU heeft enorm veel te maken met Mali inderdaad.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:59 schreef remlof het volgende:
[..]
En de VN ook niet, daarom is het nu nog steeds aan de nationstates.
Maar Turkije dat ingrijpt in een land waar het nog nooit iets mee te maken heeft gehad lijkt mij behoorlijk bizar.
ja en daarom moeten we ophouden met al die idiote EU battlegroups en quick reaction forces (ook die van de NAVO) want ze kosten alleen maar geld en gaan helemaal nergens heenquote:Op maandag 21 januari 2013 19:59 schreef remlof het volgende:
[..]
En de VN ook niet, daarom is het nu nog steeds aan de nationstates.
ze zitten momenteel in 9 VN missies afaikquote:Op maandag 21 januari 2013 19:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar Turkije dat ingrijpt in een land waar het nog nooit iets mee te maken heeft gehad lijkt mij behoorlijk bizar.
quote:Op maandag 21 januari 2013 19:52 schreef remlof het volgende:
Even mijn 2 eurocenten als POLSCer:
Ik vind het heel goed dat Frankrijk ingrijpt in Mali om moslimextremisten te stoppen om heel Mali over te nemen. Het gaat mede ook om het verdedigen van Franse (dus EU-) belangen.
Wat Turkije in Mali te zoeken zou hebben zo lang ze niet bij de EU horen (en ze zijn welkom wmb) is mij een raadsel.
Liever zou ik een EU-troepenmacht zien, maar aangezien het een Franse ex-kolonie is lijkt het me voor de hand te liggen dat Frankrijk het voortouw neemt.
Vive la France, vive l'Europe.
Et vive Hollande.
Remlof vind alles prima, zolang het maar het imago van de EU opvijzelt.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:06 schreef Zienswijze het volgende:
[..]![]()
Waarom moeten wij geld uitgeven om wat debielen in een of ander ver Afrikaans land dat wil rellen?
Ik dacht dat wij moesten bezuinigen. En niey geld voor een of ander ver militair avontuurtje financieren.
Tenzij Mali ons alles met rente terug betaalt. Maar dat betwijfel ik ten zeerste.
omdat wij graag invloed uit willen oefenen op verre Afrikaanse landen, dat lukt niet zo goed met een regering die het te druk heeft met het martelen van mensen omdat ze een muziekje zaten te luisterenquote:Op maandag 21 januari 2013 20:06 schreef Zienswijze het volgende:
[..]![]()
Waarom moeten wij geld uitgeven om wat debielen in een of ander ver Afrikaans land dat zo graag wil rellen?
Ik dacht dat wij moesten bezuinigen. En niet geld voor een of ander ver militair avontuurtje financieren.
Tenzij Mali ons alles met rente terug betaalt. Maar dat betwijfel ik ten zeerste.
Tenzij Nederlandse belangen, die zijn ondergeschikt aan de EU, ofzo.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:08 schreef Zienswijze het volgende:
En dit: Franse belangen dus EU-belangen.
hey mij boeit het niet ... zal me werkelijk een rotzorg wezen wat er met Mali gebeurtquote:Op maandag 21 januari 2013 20:13 schreef Zienswijze het volgende:
Waar is Mali dan relevant voor ons? Wat boeit ons het wat dat ze daar mensen martelen vanwege een muziekje? Er gebeuren zoveel dingen in de wereld.
Ze houden het volk dom of ze maken hun dommer bedoel je.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:16 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Maar dat geldt voor iedere dictator die er zat/zit.
Ik vind zo'n Mubarak, Khadaffi, Assad prima kerels, ze doen precies wat we willen en houden de eigen idiote bevolking lekker rustig.
Prima toch.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:16 schreef rakotto het volgende:
[..]
Ze houden het volk dom of ze maken hun dommer bedoel je.
Die hebben we niet meer.quote:
rrrrrrightquote:
Nouja, beetje overdrijven mag wel, want ons leger is uitgekleed als de tering.quote:
nou 500 man kunnen we nog wel leverenquote:Op maandag 21 januari 2013 20:20 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nouja, beetje overdrijven mag wel, want ons leger is uitgekleed als de tering.
Tsja, lijkt meer een gebaar van goodwill tegenover de Fransen, wat ons gewoon geld kost en ons niets oplevert, behalve weer wat terreurdreigingen van islamisten.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
hey mij boeit het niet ... zal me werkelijk een rotzorg wezen wat er met Mali gebeurt
ik geef enkel antwoord op de vraag waarom we geld zouden uitgeven om met wat debielen in een ver Afrikaans land te rellen
voor de Fransen is die regio iig belangrijk dus grijpen ze in, de Fransen zijn voor ons belangrijk en dus zouden we mee kunnen doen als we daar zin in hebben
wmb sturen we een man of 500
Een tankpeloton, heb je weinig aan zonder tanks.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou 500 man kunnen we nog wel leveren
zeg maar een versterkte pantserinfanteriecompagnie (200/250 man) met ondersteuning (4 Apaches bv en als je snel bent zelfs nog een tankpeloton) moet te doen zijn
meer zou ik niet doen op het moment en minder is lastig omdat je dan niet meer onafhankelijk op kan treden
tjaquote:Op maandag 21 januari 2013 20:23 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Tsja, lijkt meer een gebaar van goodwill tegenover de Fransen, wat ons gewoon geld kost en ons niets oplevert, behalve weer wat terreurdreigingen van islamisten.
Waar de AIVD dan weer op moet, wat ook weer extra geld kost. Financieel is de argumentatie van de vooerstanders heel zwak.
Nee, als ze slimmer zijn en goed opgeleid, dan komen zij hier hun kansen niet zoeken en de boel hier verzieken.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Prima toch.
Zijn ze ook niet lastig.
zonder tanks is het geen tankpeloton maar 16 man met veelste grote koptelefoons die altijd lopen te schreeuwenquote:Op maandag 21 januari 2013 20:23 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Een tankpeloton, heb je weinig aan zonder tanks.
Dat deden de Egyptenaren toch al niet.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:24 schreef rakotto het volgende:
[..]
Nee, als ze slimmer zijn en goed opgeleid, dan komen zij hier hun kansen niet zoeken en de boel hier verzieken.
Ziedaar de beschrijving van ons leger anno 2013.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
zonder tanks is het geen tankpeloton maar 16 man met veelste grote koptelefoons die altijd lopen te schreeuwen
nopequote:Op maandag 21 januari 2013 20:25 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ziedaar de beschrijving van ons leger anno 2013.
Zij misschien niet, maar de rest wel in alle andere buurlanden.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:24 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat deden de Egyptenaren toch al niet.
Val dan gewoon heel Afrika binnen en installeer regeringen die hun grondstoffen willen exporteren.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
IJzer, uranium, bauxiet, magnesium, lithium, koper, goud zijn bewezen en een groot deel van het land nog nooit goed onderzocht.
Valt mee, het is niet alsof er massa's Libiers, Egyptenaren en Syriers hier zijn.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:25 schreef rakotto het volgende:
[..]
Zij misschien niet, maar de rest wel in alle andere buurlanden.
en als die regeringen die hun grondstoffen willen exporteren onder de voet gelopen dreigen te worden dan voorkom je dat militair neem ik aan?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:26 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Val dan gewoon heel Afrika binnen en installeer regeringen die hun grondstoffen willen exporteren.
Of je doet het goed, of je doet niets. Maar niet dit gemierenneuk.
Net als Amerika gewoon overal militaire basissen oprichten.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
en als die regeringen die hun grondstoffen willen exporteren onder de voet gelopen dreigen te worden dan voorkom je dat militair neem ik aan?
hoe is dat precies anders dan wat de Fransen aan het doen zijn?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:30 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Net als Amerika gewoon overal militaire basissen oprichten.
Ik zou gewoon een gouverneur toevoegen aan het sausje, lekker zoals 't was. Het is allang bewezen dat die landen zichzelf niet kunnen besturen, en aangezien we hun spulletjes wel nodig hebben moeten we 't zelf maar stabiel maken daar.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
hoe is dat precies anders dan wat de Fransen aan het doen zijn?
euh ... ok?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:31 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik zou gewoon een gouverneur toevoegen aan het sausje, lekker zoals 't was.
Je weet wel, gewoon weer een kolonie maken van Mali.quote:
daarvan heeft Frankrijk er al flink wat in die regio.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:30 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Net als Amerika gewoon overal militaire basissen oprichten.
Waarom niet, er was meer stabiliteit in die landen toen wij er de scepter hanteerden.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:33 schreef sp3c het volgende:
ja dat moesten we misschien maar gewoon niet doen
kan me niet voorstellen dat dat in deze tijd nog uit kanquote:Op maandag 21 januari 2013 20:33 schreef sp3c het volgende:
ja dat moesten we misschien maar gewoon niet doen
er was toen net zo goed af en toe oorlog, net als in Europaquote:Op maandag 21 januari 2013 20:34 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Waarom niet, er was meer stabiliteit in die landen toen wij er de scepter hanteerden.
quote:Op maandag 21 januari 2013 20:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
er was toen net zo goed af en toe oorlog, net als in Europa
Dat als wij zeiden dat ze linksaf moesten gaan dat ze dat ook deden, plus dat we lekker goedkoop hun grondstoffen kregen, win-win. Oh en af en toe legden we keer een weg aan waardoor hun infrastructuur beter was.quote:
dat het zo goedkoop was is een fabeltjequote:Op maandag 21 januari 2013 20:37 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
[..]
Dat als wij zeiden dat ze linksaf moesten gaan dat ze dat ook deden, plus dat we lekker goedkoop hun grondstoffen kregen, win-win. Oh en af en toe legden we keer een weg aan waardoor hun infrastructuur beter was.
Mensenrechten kosten nou eenmaal veel.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat het zo goedkoop was is een fabeltje
Oké, maar ik moet je teleurstellen. De wereld draait niet om jou.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:37 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
[..]
Dat als wij zeiden dat ze linksaf moesten gaan dat ze dat ook deden, plus dat we lekker goedkoop hun grondstoffen kregen, win-win. Oh en af en toe legden we keer een weg aan waardoor hun infrastructuur beter was.
Dus is jouw mening meer waard?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:39 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Oké, maar ik moet je teleurstellen. De wereld draait niet om jou.
mensen forceren linksaf te gaan kost veelquote:Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Mensenrechten kosten nou eenmaal veel.
Dat is dan ook vaak mijn kritiek op de PvdA.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
mensen forceren linksaf te gaan kost veel
Waar stel ik dat?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dus is jouw mening meer waard?
Dat is een impliciet gevolg van jouw stelling.quote:
dat doet er ff niet toequote:Op maandag 21 januari 2013 20:40 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat is dan ook vaak mijn kritiek op de PvdA.
Omdat we geen Taliban-staat willen op een paar duizend meter ten zuiden van ons?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:06 schreef Zienswijze het volgende:
[..]![]()
Waarom moeten wij geld uitgeven om wat debielen in een of ander ver Afrikaans land dat zo graag wil rellen?
Ik dacht dat wij moesten bezuinigen. En niet geld voor een of ander ver militair avontuurtje financieren.
Is Malburgen dermate verloederd?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat we geen Taliban-staat willen op een paar duizend meter ten zuiden van ons?
hehehequote:Op maandag 21 januari 2013 21:58 schreef zuiderbuur het volgende:
Het valt trouwens op dat de Algerijnse pers (of toch de Franstalige die ik kan lezen) vrij scherp is voor de Franse interventie, hier neemt men zelfs de naam "Serval" op de korrel, want dat is een dier dat elk uur 30 keer zijn urine loost om het territorium af te bakenen, verwijzend naar de Franse belangen in de regio.
http://www.liberte-algeri(...)-et-le-fennec-192394
Gijzelaars bevrijden is natuurlijk weer een andere zaakquote:Op maandag 21 januari 2013 22:19 schreef waht het volgende:
Het Algerijnse leger, in tegenstelling tot het Malinese, in wel in staat om te vechten. Met wisselend succes.
Ja, ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:09 schreef Nielsch het volgende:
Hoe doen Ze Frenchies het tegen de haatbaarden? Al een hoop Hakbars naar hun 77 maagden geknald?
Journalisten worden tegengehouden. Het wachten is op de waaghalzen die toch in het conflictgebied weten te komen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:44 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Ja, ben ik ook wel benieuwd naar.
De aandacht is (logischerwijs) wat verschoven naar het gijzelingsdrama in Algerije, echt veel nieuws van het Malinese front lijkt er niet te zijn?
Van de week een journalist van de Belg die inderdaad ruim voor het front werd tegengehouden. Men heeft duidelijk geen trek in pottenkijkers.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:56 schreef waht het volgende:
[..]
Journalisten worden tegengehouden. Het wachten is op de waaghalzen die toch in het conflictgebied weten te komen.
Dat hebben die Fransen wel aardig door. Zolang je het uit het zicht van de wereld kan houden hoef je wat minder tactvol te werk te gaan.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:02 schreef sp3c het volgende:
zitten niet te wachten op foto's van gedode kindsoldaten natuurlijk
zal weinig met tact te maken hebbenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat hebben die Fransen wel aardig door. Zolang je het uit het zicht van de wereld kan houden hoef je wat minder tactvol te werk te gaan.
Algerije geeft in Afrika het meeste uit aan Defensie. Veel geld van het gas wat ze exporteren wordt daarin gepompt. Dat is nogal wat. Daarnaast hebben ze ervaring met guerilla's aanpakken. En dat doen ze ook keihard. Niet onlogisch gezien het feit dat ze jarenlang last hebben gehad van terroristische aanslagen....in zo'n geval sta je flink minder open voor onderhandelingen. Niettemin hebben ze bij het aanpakken van extremisme ook succes gehad omdat extremisten die hun strijd de rug toekeerden werd aangeboden weer "het normale leven te kunnen oppakken".quote:Op maandag 21 januari 2013 22:19 schreef waht het volgende:
Het Algerijnse leger, in tegenstelling tot het Malinese, in wel in staat om te vechten. Met wisselend succes.
Het is vooral kwalijk om zo gefotografeerd te worden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:36 schreef sp3c het volgende:
relletje in frankrijk
[ afbeelding ]
http://www.rue89.com/2013(...)-agite-larmee-238849
soldaat heeft een doodshoofd op zijn muts en dat kan echt niet tijdens het oorlogvoeren
Vind ik wel maar een suffe reden voor een relletje... volgens Human Rights Watch viseert het Malinese leger opzettelijk burgers met een "arabisch of tuareg"-uitzicht, en maken ze het de pers moeilijk om daar informatie over te krijgen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:36 schreef sp3c het volgende:
relletje in frankrijk
[ afbeelding ]
soldaat heeft een doodshoofd op zijn muts en dat kan echt niet tijdens het oorlogvoeren
kon je op wachten natuurlijkquote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:05 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Vind ik wel maar een suffe reden voor een relletje... volgens Human Rights Watch viseert het Malinese leger opzettelijk burgers met een "arabisch of tuareg"-uitzicht, en maken ze het de pers moeilijk om daar informatie over te krijgen.
De vrees bij de Tuareg voor repressie van het leger na hun overwinning is vrij groot, en daarom bieden sommigen aan om mee te strijden tegen de islamisten:
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE90J0G420130120
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:36 schreef sp3c het volgende:
relletje in frankrijk
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
En wat recenter nieuws:quote:Mysterious fatal crash offers rare look at U.S. commando presence in Mali
By Craig Whitlock, Published: July 9, 2012
In pre-dawn darkness, a Toyota Land Cruiser skidded off a bridge in North Africa in the spring, plunging into the Niger River. When rescuers arrived, they found the bodies of three U.S. Army commandos — alongside three dead women.
What the men were doing in the impoverished country of Mali, and why they were still there a month after the United States suspended military relations with its government, is at the crux of a mystery that officials have not fully explained even 10 weeks later.
At the very least, the April 20 accident exposed a team of Special Operations forces that had been working for months in Mali, a Saharan country racked by civil war and a rising Islamist insurgency. More broadly, the crash has provided a rare glimpse of elite U.S. commando units in North Africa, where they have been secretly engaged in counterterrorism actions against al-Qaeda affiliates.[..]
quote:U.S. Drone In Algeria To Monitor Hostage Standoff At In Amenas
WASHINGTON, Jan 17 (Reuters) - The United States sent a drone aircraft for surveillance over the Algerian gas plant where Algerian forces launched an operation to free hostages on Thursday, a U.S. official told Reuters, speaking on condition of anonymity.[..]
Zal me weinig voorstellen als de Amerikanen daar nog actief zijn. Zelfde gebeurde in Libie bij enkele confrontaties.quote:Op woensdag 23 januari 2013 10:41 schreef waht het volgende:
Wellicht is deze al voorbij gekomen, van een half jaar geleden:
[..]
En wat recenter nieuws:
[..]
(Die laatste naam vind ik nogal bizar..)quote:Ansar Dine - home-grown movement with a number of Tuareg fighters who returned from Libya after fighting alongside Muammar Gaddafi's troops.
Islamic Movement for Azawad - an offshoot of Ansar Dine which says it rejects "terrorism" and wants dialogue
Al-Qaeda in the Islamic Maghreb (AQIM) - al-Qaeda's North African wing, with roots in Algeria
Movement for Unity and Jihad in West Africa (Mujao) - an AQIM splinter group whose aim is to spread jihad to the whole of West Africa
Signed-in-Blood Battalion - an AQIM offshoot committed to a global jihad and responsible for Algerian gas facility siege
quote:De rol van Algerije is om drie redenen van cruciaal belang. Ten eerste heeft het militaire plan geen kans op slagen als de Algerijnen hun grens niet gesloten houden: zonder 'aambeeld' kan de Franse 'hamer' de rebellen geen blijvende schade toebrengen. Ten tweede heeft Algerije als regionale grootmacht een belangrijke rol als bemiddelaar te spelen. Algiers onderhandelde in het verleden reeds meermaals vredesbestanden met de Toearegs. Deze nomadische meesters van de woestijn kunnen ook nu het verschil maken tussen een nieuw politiek evenwicht en het voortduren van conflict. Ten derde heeft Algerije in de nasleep van de burgeroorlog in de jaren negentig veel expertise opgebouwd in het hardhandig aanpakken van islamistische extremisten. Het recente staatsbezoek van president Hollande aan Algiers - waarbij hij openlijk toegaf dat de Franse kolonisatie in een verder verleden brutaal en onrechtvaardig was - lijkt zijn eerste vruchten af te werpen. Vorige week vlogen de Franse jachtvliegtuigen namelijk door het Algerijnse luchtruim, wat op zijn minst impliciete steun voor de Fransen betekende. Het gijzelingsdrama maakt echter duidelijk dat de islamisten voor Algiers ook een binnenlandse bedreiging vormen, waartegen zonder scrupules wordt opgetreden.
Goed gedaan van Ze Frenchies!quote:'Fransen hebben Gao in handen'
GAO - Franse elitetroepen, bijgestaan door Malinese eenheden, hebben zaterdag de stad Gao ingenomen.
Dat liet het Franse ministerie van Defensie zaterdag weten, berichtte de Britse televisiezender BBC. De stad van naar schatting 90.000 inwoners ligt aan de rivier de Niger, circa 950 kilometer ten noordoosten van Bamako, de hoofdstad van het land.
De stad was in handen van extremistische rebellen. De troepen hadden eerder op de dag het vliegveld en de strategische brug over de rivier al in handen.
De stad was de uitvalsbasis van een Malinese afsplitsing van de terroristische al-Qaeda in de Islamitische Maghreb (AQIM), de Beweging voor de Eensgezindheid en Jihad in West-Afrika (Mujao).
bronquote:Fransen en Maliërs heroveren Timboektoe
BAMAKO - Franse en Malinese troepen hebben zondag de aanval ingezet om de wereldberoemde woestijnstad Timboektoe te heroveren op islamistische rebellen.
Volgens een legerwoordvoerder zijn de Fransen en Malinezen de stad al binnengetrokken. Andere bronnen melden dat de bevrijders voor de poorten van Timboektoe staan. ''Timboektoe ligt moeilijk, je kunt er niet zomaar binnentrekken'', aldus een bron.
De eeuwenoude stad is een wirwar van kleine straatjes waar rebellen zich kunnen verschuilen.
Het Frans-Malinese offensief wordt ondersteund door luchtsteun van de Franse luchtmacht, die hevige bombardementen uitvoert op de rebellen.
de situatie is wel gunstiger in vergelijking met Afghanistan waar de belangen van de buurlanden tegengesteld waren met die van het Westenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:55 schreef waht het volgende:
Steden innemen is wel het makkelijkste. Orde handhaven naar Westers voorbeeld een onmogelijke opgave.
We zullen zien of dat een duidelijk positieve invloed heeft.quote:Op zondag 27 januari 2013 16:02 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de situatie is wel gunstiger in vergelijking met Afghanistan waar de belangen van de buurlanden tegengesteld waren met die van het Westen
Dat zijn ze in principe ook nooit geweest, het is niet meer dan een populair fabeltje dat door de Amerikanen in leven word gehouden.quote:Op zondag 27 januari 2013 15:57 schreef VeX- het volgende:
Straks kunnen we de Fransen niet meer verwijten laffe vechters te zijn.
quote:Op maandag 28 januari 2013 03:57 schreef LelijKnap het volgende:
Eindelijk nemen we Afrika weer terug.
Ben benieuwd hoe de Fransen hierop zullen reageren. De MNLA heeft duidelijk aangegeven het Malinese leger niet te zullen tolereren in Azawad (het noorden), en tegelijkertijd hebben zij de Franse interventie steun toegezegd.quote:(Reuters) - Secular Malian Tuareg MNLA rebels said on Monday they were now in control of the northern town of Kidal after Islamist militant fighters abandoned it.
"Now it is us who are in control," Colonel Mohamed Ag Najim, the MNLA's military commander, told Reuters by satellite phone from the northeastern town.
Another MNLA rebel contacted in Kidal by Reuters gave the same account, but there was no immediate independent confirmation.
Kidal, the capital of a remote region that borders with Algeria, had been the last urban stronghold in north Mali occupied by al Qaeda-allied Islamist fighters.
Two other major Islamist rebel-held towns, Gao and Timbuktu, have been recaptured by French and Malian troops in a fast-moving French-led offensive launched more than two weeks ago.
Asked where fighters from the Islamist Ansar Dine group which previously held Kidal were, Ag Najim replied: "They are gone".
On Sunday, Ibrahim Mohamed Ag Assaleh, a leader of the MNLA, whose initial separatist rebellion in the north last year was hijacked by al Qaeda and its local Malian allies, offered help from his group's desert fighters to the French-led offensive against the Islamist groups.
Speaking at Ouagadougou in Burkina Faso, Assaleh had said the MNLA was preparing to attack the withdrawing al Qaeda-allied Islamist forces and its leaders, whom he said were hiding in the Tidmane and Tigharghar mountains in Kidal region.
He said on Sunday the MNLA would advance on Kidal and other Tuareg towns.
(Reporting by Pascal Fletcher and David Lewis in Dakar, Laurent Prieur in Nouakchott; Editing by Pascal Fletcher)
Waarom wordt dit zo stilgehouden?quote:Op maandag 28 januari 2013 08:42 schreef Volksrepubliek- het volgende:
Mali mess a consequence of Libya revolution funded by the French
French troops have fought their first face-to-face battle with Islamic insurgents in Mali. The ground operation comes after five days of intense air attacks there. The army is aiming to prevent the Al-Qaeda affiliated militants, who've seized vast areas in the north of the former French colony, from moving towards the capital Bamako. But the operation has apparently led to the first retaliation. Mali militants have raided a BP gas field in neighboring Algeria, killing two people and kidnapping a group of around forty European and Japanese workers. For more on the French combat mission and its consequences, RT talks to Ludovic De Danne, spokesperson for Marine Le Pen, President of the National Front.
Wat bedoel je? Die gijzeling van 16-19 januari is toch uitgebreid in het nieuws geweest?quote:
Het was nog net geen breaking news maar dit was toch overduidelijk op bijna elk kanaal terug te vinden.quote:
Ik heb al kaartjes gezien waarop men een Frans vlagje bij Kidal plaatst.quote:Op maandag 28 januari 2013 16:58 schreef deleriouz het volgende:
Troepen van de MNLA trekken Kidal binnen.
[..]
Ben benieuwd hoe de Fransen hierop zullen reageren. De MNLA heeft duidelijk aangegeven het Malinese leger niet te zullen tolereren in Azawad (het noorden), en tegelijkertijd hebben zij de Franse interventie steun toegezegd.
quote:Op maandag 28 januari 2013 23:05 schreef DeParo het volgende:
Soldaten bereiden zich voor.
[ afbeelding ]
quote:Britse militaire trainers naar Mali
Groot-Brittannië stuurt 330 militairen naar Mali en West-Afrika om de Franse troepen in Mali te helpen en Afrikaanse militairen te trainen.
Er gaan veertig trainers naar Mali zelf en 200 worden er gestationeerd in Engelstalige landen die troepen in Mali hebben. De andere Britten vormen het personeel van een RAF-surveillancevliegtuig en een transportvliegtuig. De Britse militairen gaan niet vechten.
Verdreven
Groot-Brittannië heeft Frankrijk verder aangeboden om troepen en materieel naar Mali te vervoeren. Ook mogen de Fransen gebruikmaken van Britse tankvliegtuigen om in de lucht te kunnen bijtanken.
Frankrijk wil dat er snel internationale waarnemers in Mali worden gestationeerd. Premier Ayrault zegt dat die erop moeten toezien dat de mensenrechten worden gerespecteerd.
Franse en Malinese troepen voeren al weken strijd tegen radicale moslims die vorig jaar de macht grepen in het noorden van Mali. De moslimextremisten zijn verdreven uit een aantal belangrijke plaatsen als Gao en Timboektoe.
quote:Fransen nemen vliegveld Kidal in
Franse troepen hebben het vliegveld van de noordelijke Malinese stad Kidal ingenomen. De stad geldt als het laatste bolwerk van de islamistische radicalen. Bronnen in de regio zeggen dat de radicale rebellen de stad zonder verzet hebben verlaten.
De Fransen zijn met vier vliegtuigen en enkele helikopters aangekomen, zei een regionale bestuurder. Ze zijn niet op verzet gestuit. Een Franse officier zei wel dat de operatie in het noorden van Mali nog niet is afgerond.
Eerder deze week namen de Franse troepen al de steden Gao en Timboektoe in. Ook daar was er geen verzet.
Bamako
Het Franse leger trok eerder deze maand Mali in om de opmars van radicale islamitische strijders richting het zuiden van het land te stoppen. De Malinese regering vreesde dat de hoofdstad Bamako zou worden ingenomen en dat de rebellen het land zouden willen veranderen in een islamitische staat.
quote:Mali bereid tot gesprek met Toearegrebellen
De interim-president van Mali, Dioncounda Traoré, heeft donderdag in de hoofdstad Bamako beklemtoond dat hij openstaat voor gesprekken met de rebellenbeweging van de nomadische Toeregs in het noordoosten van het land, de MNLA (Nationale Beweging voor de Bevrijding van Azawad). Hij eist wel dat de MNLA geen onafhankelijkheid nastreeft.
Traoré gaat niet in gesprek met de extremistische moslimgroepen die vorig jaar het noordoosten in handen kregen, nadat de MNLA een opstand was begonnen. Franse troepen hebben de terroristen die het gedachtegoed van al-Qaeda koesteren, in het noordoosten van Mali uit de schaarse bevolkingscentra verjaagd. Frankrijk heeft donderdag opgeroepen tot gesprekken tussen 'Bamako' en „legitieme vertegenwoordigers” van rebellen.
Opmerkelijk dat ze wel gewoon in de Africa Cup spelenquote:Op woensdag 30 januari 2013 12:07 schreef rakotto het volgende:
Ze gaan wel hard in Mali.Als de ene schaap over de dam springt, dan volgen de anderen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |