abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 januari 2013 @ 16:40:30 #251
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_122074892
(Ik heb niet hele topic doorgelezen, excuses daarvoor,)

Voor TS: Wat is belangrijk in je leven? Wat wil je en wat verwacht je?

Kijk ik naar mezelf dan heb ik gedeeltelijk mijn dromen kunnen waarmaken.

Ik heb familie en vrienden die om me geven en ben getrouwd met een lieve mooie vrouw.

Ik ben verhuisd naar Laos en leef meer buiten en meer van dag tot dag.

Ik heb een baan en wat geld om te reizen.

Ik weet ook wat ik niet heb, maar dat zijn vooral matriele zaken (Geen auto, geen flat screen etc)

Uiteindelijk geld dat het leven maar kort is. Ik maak mijzelf geen illusies daarover. Ik geloof niet (atheist) en heb ook niks met het boedhisme. Ik heb daar vrede mee

Ik weet niet wat jij zoekt in het leven....maar je dromen (gedeeltelijk) najagen is nooit verkeerd...
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_122075176
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:40 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

You talkin' to me? Als dat zo is: eh ja ook bij mezelf. Dan wordt het dus een beetje eng. Kijk, normaal als je naar wat dan ook kijkt komt er automatisch een stortvloed aan associaties op. Op het moment dat ik weer 'dat gevoel' heb, zie ik alles alleen maar zoals het is en bedenk ik er opeens niks bij. En dat gevoel kruipt overal heen. En inderdaad, dan zie ik mezelf ook alleen als een hoopje atomen. Precies hetzelfde als een willekeurige boom of om het even welk object.
Omdat we zelfbewust zijn. Soortgelijk kun je je es proberen voor te stellen dat het overgrote deel van onze gedachten ongestuurd is, en dat we er weinig grip op hebben. Toch denken veel mensen dat onze geest/bewustzijn onze identiteit is. Raar, aangezien de meeste gedachten onbewust zijn :)

Dat bewustzijn zou dus een handig emergent fenomeen kunnen zijn, een handige constructie die ons door het leven helpt. Maar dat we er vervolgens een soort van autonoom bestaan aan hebben gegeven.

Het is denk ik eng, omdat je ego niet graag verdwijnt. Het wil gevoed worden met het idee dat het daadwerkelijk dat autonome bestaan heeft, en veel meer is dan een constructie.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 17:00:02 #253
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_122075585
quote:
Het is denk ik eng, omdat je ego niet graag verdwijnt. Het wil gevoed worden met het idee dat het daadwerkelijk dat autonome bestaan heeft, en veel meer is dan een constructie.
Precies. Het is ook dat het besef van de zinloosheid van alles zo binnenkomt en haast pijnlijk duidelijk voor me wordt. En dat al die associaties en gevoelens die ons de hele dag drijven gewoon illusies zijn. Wat maakt het immers uit dat wij als hoopjes atomen allemaal plannen en gedachtes hebben? Wat maakt het uberhaupt uit dat we bestaan? Niks. Dat is alleen maar een gedachte die waarde heeft in ons hoofd als illusie. We doen er net zoveel toe als een planeet die op onbereikbare afstand rondjes aan het draaien is om een verre ster en dat nog miljarden jaren blijft doen. Geen prettig besef, maar m.i. wel de ultieme waarheid. Een last en een ironische troost tegelijk.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_122075675
Ik vind het eigenlijk helemaal geen vervelend besef, eigenlijk. Het is maar net hoe je er naar kijkt. De specifieke kijk erop zorgt voor dat onprettige besef, niet het 'feit' zelf.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 17:23:35 #255
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_122076363
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:03 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het eigenlijk helemaal geen vervelend besef, eigenlijk. Het is maar net hoe je er naar kijkt. De specifieke kijk erop zorgt voor dat onprettige besef, niet het 'feit' zelf.
Heb je zoiets zelf weleens gehad? Het gevoel dat alles om je heen inclusief jezelf oplost in elkaar en/of in het niets is niet prettig namelijk. De les die volgt kan prima positief benut worden. Maar het gegeven zelf is eindeloos neutraal als ik het even vreemd uit mag drukken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 26-01-2013 17:38:03 ]
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_122076812
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:40 schreef Uitstekelbaars het volgende:
You talkin' to me? Als dat zo is: eh ja ook bij mezelf. Dan wordt het dus een beetje eng. Kijk, normaal als je naar wat dan ook kijkt komt er automatisch een stortvloed aan associaties op. Op het moment dat ik weer 'dat gevoel' heb, zie ik alles alleen maar zoals het is en bedenk ik er opeens niks bij. En dat gevoel kruipt overal heen. En inderdaad, dan zie ik mezelf ook alleen als een hoopje atomen. Precies hetzelfde als een willekeurige boom of om het even welk object.
Komt de werkelijkheid dan niet ineens ontzettend plat en banaal over?
  zaterdag 26 januari 2013 @ 17:43:11 #257
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_122077103
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:36 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

Ja. Heel erg. Alles verliest zijn gewoonlijke associatie. Als ik normaal op dat feestje naar iemand gekeken had ( zoals ik voor en na die ervaring deed ) zag ik allemaal dingen: studiegenoot, naam van die persoon, zijn verleden, wat diegene je verteld heeft en wat je nog gaat zeggen eventueel. En op dat moment: niks. Dat van dat verleden, daar kwam het door bedenk ik me nu. Ik bedacht me ineens dat verleden gewoon helemaal niks is ( ja, ik ben echt een feestnummer op feestjes, dat zie je wel weer :+ ). Alleen een waan in ons hoofd. En toen kwam dat gevoel opzetten.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 17:51:04 #258
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_122077429
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:40 schreef breaky het volgende:
(Ik heb niet hele topic doorgelezen, excuses daarvoor,)

Voor TS: Wat is belangrijk in je leven? Wat wil je en wat verwacht je?

Kijk ik naar mezelf dan heb ik gedeeltelijk mijn dromen kunnen waarmaken.

Ik heb familie en vrienden die om me geven en ben getrouwd met een lieve mooie vrouw.

Ik ben verhuisd naar Laos en leef meer buiten en meer van dag tot dag.

Ik heb een baan en wat geld om te reizen.

Ik weet ook wat ik niet heb, maar dat zijn vooral matriele zaken (Geen auto, geen flat screen etc)

Uiteindelijk geld dat het leven maar kort is. Ik maak mijzelf geen illusies daarover. Ik geloof niet (atheist) en heb ook niks met het boedhisme. Ik heb daar vrede mee

Ik weet niet wat jij zoekt in het leven....maar je dromen (gedeeltelijk) najagen is nooit verkeerd...
Dank voor je reactie. Met je dromen najagen is niets mis, je leven zoals het nu is niet de moeite waard vinden tot je je droom bereikt hebt wel ;).

Wat ik graag zou willen: zou het leuk vinden de liefde van mijn leven te ontmoeten, iemand die helemaal voor mij gaat en voor wie ik ga :). Ik weet echter niet wat het leven voor mij in petto heeft. Wil het lot wel een handje helpen, maar ik wil niet precies invullen hoe de toekomst eruit moet zien. Voorkomt teleurstellingen ;).

Verder gaan jullie veel te snel, ik heb helemaal geen tijd om op iedereen te reageren :'(. Ik denk alleen wel dat we het allemaal over dezelfde ervaring hebben en dat het niet zoveel uitmaakt welk geloof of welke filosofie je aanhangt.

Wilde nog wel even tegen Jappie zeggen dat die Conversations with God me een beetje afschrikken vanwege het woord 'god' in de titel ;). Onterecht? :).
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 26 januari 2013 @ 17:55:46 #259
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_122077637
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:51 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Wat ik graag zou willen: zou het leuk vinden de liefde van mijn leven te ontmoeten, iemand die helemaal voor mij gaat en voor wie ik ga :).
Als je alleen een kerel zoekt, kun je beter agnost worden. De kans dat je de ander dan voor het hoofd stoot met je levensovertuiging, wordt dan veel kleiner.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 17:59:31 #260
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_122077808
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als je alleen een kerel zoekt, kun je beter agnost worden. De kans dat je de ander dan voor het hoofd stoot met je levensovertuiging, wordt dan veel kleiner.
Ik zoek geen kerel :P. En ik voel geen behoefte dingen die ik wil doen te laten voor een ander :).
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 26 januari 2013 @ 18:01:34 #261
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_122077900
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:59 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik zoek geen kerel :P. En ik voel geen behoefte dingen die ik wil doen te laten voor een ander :).
Dan snap ik de connectie tussen 'ik zoek verlichting' en 'ik zoek een chickie' niet. Het klinkt net alsof je je verlichting zoekt voor/in een partner.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 18:07:08 #262
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_122078150
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dan snap ik de connectie tussen 'ik zoek verlichting' en 'ik zoek een chickie' niet. Het klinkt net alsof je je verlichting zoekt voor/in een partner.
Er is geen connectie? Was puur een reactie op breaky ;).
Niet meer actief op Fok!
pi_122079284
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:23 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Heb je zoiets zelf weleens gehad? Het gevoel dat alles om je heen inclusief jezelf oplost in elkaar en/of in het niets is niet prettig namelijk. De les die volgt kan prima positief benut worden. Maar het gegeven zelf is eindeloos neutraal als ik het even vreemd uit mag drukken.
Niet zoals jij. Wel heb ik ooit es tijdens een meditatie een enorm indrukwekkende ervaring gehad van compassie, waarin eenwording ook een belangrijke rol speelt. Christenen zouden het een "Christus-ervaring" noemen, denk ik; het was een meditatie specifiek op de persoon Christus gericht. Het heeft diepe indruk op me gemaakt. Ik voelde geen leegte of neutraliteit, maar een intense liefde. Het was alsof ik het "offer" wat Christus bracht in alle volheid ervoer. Niet intellectueel begreep met alle theologische rompslomp daar om heen, maar daadwerkelijk ervoer. En dat liet me verre van onberoerd.

Heel bijzonder iig :)

-edit Ik noem het nu meditatie, maar misschien is "contemplatie" een betere beschrijving. Ik had me er ook niet zozeer op ingesteld, het was meer iets wat me overkwam.

[ Bericht 5% gewijzigd door Haushofer op 26-01-2013 19:01:15 ]
pi_122079669
Haha, stiekem heb je het nu ook een beetje tegen Ali >:)
pi_122080511
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 18:42 schreef Villas_Rubin het volgende:
Haha, stiekem heb je het nu ook een beetje tegen Ali >:)
Nee, Ali mag er van denken wat hij wil :)

Theologische rompslomp klinkt idd wat negatief, maar dat kun je beter begrijpen op de manier waarop ik altijd naar zaken keek, en dus ook het Christendom: theoretisch. Maar vergeleken met die ervaring was op dat moment elke vorm van theologie idd "rompslomp".

Jezus is wat dat betreft altijd een sterke inspiratie geweest: iemand die berispt en bespot werd, maar toch zichzelf opofferde voor zijn medemens. Ik vind dat een enorm sterk beeld.
pi_122081571
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 19:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dit heb ik zelf allemaal mogen ervaren want ik ben zelf tot geloof gekomen en God heeft me met kracht Zijn Geest uitgestort! En dat is niet als enig andere spirituele ervaring of doctrine of techniek of wat dan ook, het is puurheid en heiligheid die zich in je leven uitstort en je ineens attent maakt op vanalles, zaken verheldert, je begint te genezen en doen leven. Het was letterlijk alsof ik mijn hele leven in een coma heb geleefd en voor het eerst wakker werd! Dat is niet iets 'theoretisch' maar een krachtige ervaring die niet te ontkennen of verklaren valt anders dan 'God is neergedaald bij me'. Het was letterlijk alsof mij hele kamer gevuld was met licht, alsof overal een soort laag van licht over lag. En nee ik had niets gebruikt of gedaan, slechts een prediking gehoord van een christenman, in het hart geraakt en tot geloof gekomen en op mijn knieen gebeden.
Dit is een ervaring die ik ook heb meegemaakt, na een dag lang mediteren op het bewustzijn. Heel mooi. Het maakte dat ik enorm moest lachen dankzij van vreugde. :)

quote:
Dat het duidelijk is dat wij allemaal niet hetzelfde soort verlichting ervaren is wanneer ik spreek over zonde, oordeel, Gods wet. Dit zijn zaken die absoluut zijn in de bijbel maar gerelativeerd worden in andere stromingen, evenals de persoon Jezus Christus zelf.
Er zijn verschillende stadia in iemands pad naar verlichting. Deze momenten leiden tot andere ervaringen en dus kan je zeggen dat een individu niet eens elke keer hetzelfde soort verlichting ervaart. Samadhi noemt met dat in het boeddhisme.
Zen identificeert overigens twee soorten verlichtingservaringen: een plotselinge en een graduele.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:23 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Yup. Ik vond het prachtig, al heb ik een tijdje lopen stoeien met het terugverlangen naar die ervaring. Het was wat mij aanzette tot het bewandelen van mijn pad.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:36 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

Dat kan, maar hoeft niet. Het is naar mijn mening verstandig om daar aandacht aan te besteden en verder te bestuderen. Het leidde bij mij iig naar een soort spirituele malaise, wat qua symptomen leek op een depressie, maar zonder depressief te zijn. In de psychiatrie kon ik niet zo 1,2,3 een toepasselijk label vinden, maar in het verleden noemde men dat acedia. In het christendom wordt het beschouwd als zondig, aangezien het een precursor is voor luiheid, één van de zeven hoofdzonden. In oosterse tradities wordt het gezien als één van de obstakels voor iemand op het spirituele pad. Zo manifesteerde het zich als Mara, een demon of mentale staat, en diens dochters tegenover Gautama Boeddha. Acedia wordt ook wel de noonday-demon genoemd, omdat de christelijke woestijnvaders deze mentale staat voornamelijk in de namiddag waarnamen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 18:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Niet zoals jij. Wel heb ik ooit es tijdens een meditatie een enorm indrukwekkende ervaring gehad van compassie, waarin eenwording ook een belangrijke rol speelt. Christenen zouden het een "Christus-ervaring" noemen, denk ik; het was een meditatie specifiek op de persoon Christus gericht. Het heeft diepe indruk op me gemaakt. Ik voelde geen leegte of neutraliteit, maar een intense liefde. Het was alsof ik het "offer" wat Christus bracht in alle volheid ervoer. Niet intellectueel begreep met alle theologische rompslomp daar om heen, maar daadwerkelijk ervoer. En dat liet me verre van onberoerd.

Heel bijzonder iig :)
In mijn geval was het meer te omschrijven als een enorm gevoel van medeleven. Alsof ik even in alle pijn deelde, dat me vervulde en zich uitte in tranen. Maar ook een beetje van geluk, omdat ik plots besefte, i.p.v. geloofde, dat er een weg uit is. Voor mij een doorbraak met betrekking tot empathie naar anderen, wat o.a. leidde tot minder veroordelend zijn richting anderen en me meer kwetsbaar op durven stellen. Men noemt dat ook wel Karuṇā.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gray op 26-01-2013 19:36:04 ]
  zaterdag 26 januari 2013 @ 20:06:18 #267
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_122083527
quote:
Jep, dat is heel wat anders! Voorlopig zie ik zoiets niet gebeuren ( zonder hulp van buitenaf ).
pi_122089364
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 20:06 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Jep, dat is heel wat anders! Voorlopig zie ik zoiets niet gebeuren ( zonder hulp van buitenaf ).
Ik moet zeggen dat toen ik vanavond beter nadacht over je post, ik even een licht gevoel van wanhoop bij mezelf bespeurde. Met name je uitspraak van het besef dat het verleden er niet is; dat dit moment echt het enige is wat er is. Dat voelde enigszins verloren.

Maar zoals ik veel eerder in dit topic zei: het boeddhisme belooft dat dit soort gewaarwordingen je uiteindelijk kunnen bevrijden, en geeft je handvaten om hier mee te leren omgaan.
pi_122089420
@Gray: interessant, ik kende dat begrip Karuna nog niet op die manier :)
  zaterdag 26 januari 2013 @ 22:56:16 #270
16305 Jappie
parttime reverend
pi_122092627
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:51 schreef Viking84 het volgende:

Wilde nog wel even tegen Jappie zeggen dat die Conversations with God me een beetje afschrikken vanwege het woord 'god' in de titel ;). Onterecht? :).
Nee hoor..als je komt van de oorspronkelijke Christelijke leer dan is het niet zo gek om God te vrezen. Met die God valt namelijk niet te spotten als je de verhalen mag geloven. ;)

Je vrees zelf is dus begrijpelijk maar ik kan je verzekeren dat de invalshoek uitermate verassend is en ondanks dat het exact dezelfde God is geeft het een compleet ander beeld van God ...nu kun je natuurlijk denken..."ow..dan liegt God dit keer een beetje of is ook hij met zijn tijd mee gegaan" maar wat mij enorm bevalt aan de uitleg van deze schirjver is dat het perfect aansluit bij hoe ik zelf in het leven sta en over mens God en maatschappij denk.

Het sluit ook perfect aan bij nieuwetijds denken maar tevens bij eeuwenoude oosterse kennis zoals het Boedhisme. De reden waarom ik dit prefereer boven Boedhistisch materiaal is dat ik wat moeite heb met de vaak abstracte begrippen in het Boedhisme ...het staat ook iets te ver van mijn eigen leven af voor mijjn gevoel; ik vind het moeilijker te integreren in mijn dagelijkse leven. (eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik ca 20 jaar geleden voor het laatst iets inhoudelijks over het Boedhisme heb gelezen en dat ik met mijn huidige kijk en levenservaring wellicht veel makkelijker zou kunnen bevatten wat er staat zonder elke keer pauze te hoeven nemen om het op me in te laten werken)

Anyway...conversations with God is voor een religieus gelovige een veel hardere pil om te slikken dan voor iemand die gewoon op zoek is naar het spirituele aspect van zichzelf. Ik denk dat de meeste religieus gelovigen minstens de helft van wat er geschreven staat als blasfemie zal beschouwen. In dat opzicht heb jij dus niet zo veel te vrezen naar ik van je begrijp. ;)
  zondag 27 januari 2013 @ 00:04:41 #271
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_122096020
quote:
Ik moet zeggen dat toen ik vanavond beter nadacht over je post, ik even een licht gevoel van wanhoop bij mezelf bespeurde.
Welkom in mijn wereld.

quote:
Maar zoals ik veel eerder in dit topic zei: het boeddhisme belooft dat dit soort gewaarwordingen je uiteindelijk kunnen bevrijden, en geeft je handvaten om hier mee te leren omgaan.
Ach, het is me pas twee keer overkomen. En het is haast hetzelfde gevoel als dat je 's nachts bij een heldere lucht omhoog kijkt en probeert te beseffen hoe groot alles is. Zelfde totale nietigheid. Kent iedereen wel, denk ik.
pi_122096776
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 19:01 schreef Haushofer het volgende:
Jezus is wat dat betreft altijd een sterke inspiratie geweest: iemand die berispt en bespot werd, maar toch zichzelf opofferde voor zijn medemens. Ik vind dat een enorm sterk beeld.
Bij mij moet dat beeld denk ik nog wat meer doordringen of zo. Ik kan er nog altijd niet zo heel erg veel mee.
pi_122103487
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 00:21 schreef Villas_Rubin het volgende:
Bij mij moet dat beeld denk ik nog wat meer doordringen of zo. Ik kan er nog altijd niet zo heel erg veel mee.
Als je b.v. de bergrede leest, zie je constant tegen de toen en nu heersende ideeen ingaan. Dat fascineert me. Jezus' offer past daar ook heel erg in. Zelfs aan het kruis bidt hij voor hen die hem eraan hebben gebracht. Ik herken daar het idee dat je je ego opzij moet schuiven, iets wat ook tegen onze zelfbewuste maatschappij gaat.

Dat beeld vind ik veel sterker en sprekender dan de theologie die er om heen is gebracht. :)
pi_122109170
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 00:04 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Welkom in mijn wereld.

[..]

Ach, het is me pas twee keer overkomen. En het is haast hetzelfde gevoel als dat je 's nachts bij een heldere lucht omhoog kijkt en probeert te beseffen hoe groot alles is. Zelfde totale nietigheid. Kent iedereen wel, denk ik.
Ik lees nu dit boek,

http://www.urbandharma.org/pdf/mindfulness_in_plain_english.pdf

Als je op pagina 53 van dit document onderaan kijkt, herken je misschien iets van je eigen ervaring. Het boek is sowieso een aanrader voor iedereen die aan de gang wil gaan met mindfulness. Het is erg praktisch gericht en richt zich op Vipasanna meditatie, maar dat maakt in het begin verder niet zo veel uit.
  zondag 27 januari 2013 @ 21:03:09 #275
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_122133388
quote:
Als je op pagina 53 van dit document onderaan kijkt, herken je misschien iets van je eigen ervaring.
Thanks! Lijkt er zeker op. Alleen plaatsen zij het als een onderdeel binnen een bepaalde strijd. Een fase in een proces. Iets wat je tegen kan houden.

Hier beschrijven ze het heel treffend: "That? I am supposed to get past that? But it's impossible! That is all there is. That is the whole world. That is what everything means,

Toch lijkt het als je verder leest te gaan over denkbeelden die je juist opgebouwd hebt gedurende je leven. En mijn ervaringen betekenen gewoon het plotseling beseffen dat alles ( om je heen ) een zooi atomen is en verder niks: '' and that is what I use to define myself and to understand everything around me, and if I take that away the whole world will fall apart and I will die. I cannot get through that. I just can't."

Kortom: zelfde beschrijving, andere ervaring :)
  zondag 27 januari 2013 @ 21:16:12 #276
16305 Jappie
parttime reverend
pi_122134412
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:

Toch lijkt het als je verder leest te gaan over denkbeelden die je juist opgebouwd hebt gedurende je leven. En mijn ervaringen betekenen gewoon het plotseling beseffen dat alles ( om je heen ) een zooi atomen is en verder niks: '' and that is what I use to define myself and to understand everything around me, and if I take that away the whole world will fall apart and I will die. I cannot get through that. I just can't."

De volgende zin echter opent een nieuw perspectief:

Others have passed this way before. They have
confronted that same barrier, and they have pushed their way through to the light.

Klinkt alsof er toch nog een laag dieper te komen is.
pi_122143811
Verlichting, een streven van de mens waarna elke filosoof of geloofsdienaar al sinds de dagen dat wij kunnen (zelf)reflecteren naar zoekt. De één vindt een vorm van verlichting in religie, de ander in wetenschap of filosofie. De methode kan dus compleet verschillen. Tegelijkertijd ook het idee van verlichting. Verlichting is naar mijn mening niet hetzelfde als rust. Ik kan rust vinden in het kijken van een film of lezen van een boek. Echter dit is een ontsnapping aan de realiteit. Verlichting is naar mijn mening het accepteren en begrijpen van de realiteit, het onder ogen zien, maar tegelijkertijd ook inzien dat het niet allemaal zo universeel is als je misschien denkt, dat het geen eenzijdig, rechtlijnig verhaal is, maar een realiteit die jij kunt vormen. Dus begrijpen, relativeren, accepteren en vormen.

Wat ik uit jouw openingsbericht begrijp is dat je conflict wilt verbannen of in ieder geval verminderen. Het probleem ligt denk ik bij het "willen". Je wilt een droom leven, een ontsnapping aan de realiteit, een onmogelijke taak wat bijna reikt aan een verwende kinderwens. Dit is geen verlichting naar mijn idee. Conflict in alle vormen is essentieel, net als emoties. Eerst leer je ze te begrijpen, vervolgens kun je het relativeren en accepteren, daarna kun je ze vormen. Een stap naar controle zonder controle te willen hebben of nodig te hebben.
pi_122154319
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Thanks! Lijkt er zeker op. Alleen plaatsen zij het als een onderdeel binnen een bepaalde strijd. Een fase in een proces. Iets wat je tegen kan houden.

Hier beschrijven ze het heel treffend: "That? I am supposed to get past that? But it's impossible! That is all there is. That is the whole world. That is what everything means,

Nou, ik weet niet zo direct of die ervaring nu zoveel anders is. Deze ervaringen worden besproken wanneer je aan het mediteren bent, en dus de realiteit probeert te observeren zonder concepten. Jij hebt concepten als "atoom" "materie" in je ervaring, maar dat is al een stuk meer uitgekleed dan hoe je gemiddeld naar de wereld kijkt. Het zou prima een stap/fase in een bepaalde richting kunnen zijn.

Ik denk wel dat veel mensen met dit soort ervaringen niet verder durven te kijken. Ik weet ook niet of ikzelf dit verder zou willen "onderzoeken". Je weet uiteindelijk niet wat het met je geestestoestand kan doen. Maar het zou ook goed kunnen, en in het Boeddhisme zijn er schijnbaar vele mensen die dit inderdaad hebben bewerkstelligd, dat als je dit zou doorontwikkelen je die muur zou doorbreken en juist niet meer met paniek en verlorenheid deze aanschouwingen zou doen. Maar juist met een gevoel van bevrijding :)

quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:16 schreef Jappie het volgende:

[..]

De volgende zin echter opent een nieuw perspectief:

Others have passed this way before. They have
confronted that same barrier, and they have pushed their way through to the light.

Klinkt alsof er toch nog een laag dieper te komen is.
Dat dus :)
  maandag 28 januari 2013 @ 11:42:43 #279
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_122155992
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 09:47 schreef Viking84 het volgende:

@ SpecialK: dank voor je reactie! Ik was niet van plan om godsdienstig te worden hoor ;). Maar ik zie in het boeddhisme wel veel wat me aanspreekt, dus ik zie geen reden om me er verre van te houden, alleen maar omdat het door veel mensen als een godsdienst gezien wordt :)
Komt omdat het door veel boeddhisten het ook echt als godsdienst behandelen. Letterlijk dus. Met goddelijke boeddha of boeddha als 1 van de Hindoe goden. Er zijn veel vormen van boeddhisme.

Zenboeddhisme komt nog het dichtst bij de puur filosofische kant van het boeddhisme en als je interesse hebt kan je dus veel filmpjes (vooral audio) bekijken op youtube van "Alan Watts".

(Niet al zijn materiaal vind ik even goed maar hij laat wel een mooie kant van het boeddhisme zien)
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_122156777
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_122167837
quote:
Erg mooie introductie, inderdaad. Mooie reactie er ook onder:

quote:
Imagine a world where this video is the most viewed video on youtube.
pi_122189305
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Erg mooie introductie, inderdaad. Mooie reactie er ook onder:

[..]

Ja dat zou het compleet maken inderdaad. :)

Ik vind hem persoonlijk erg goed in het uitleggen van dit soort zaken, hij noemt zich dan ook een spiritueel entertainer, en geen goeroe of iets dergelijks, lekker luchtig en begrijpbaar.
pi_122203179
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:47 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Ja dat zou het compleet maken inderdaad. :)

Ik vind hem persoonlijk erg goed in het uitleggen van dit soort zaken, hij noemt zich dan ook een spiritueel entertainer, en geen goeroe of iets dergelijks, lekker luchtig en begrijpbaar.
Ik kende Alan Watts alleen vaag als iemand die het boeddhisme in het Westen populairder heeft gemaakt, maar nu ik wat dingen over hem gelezen heb is het wel een intrigerend persoon. Zijn eigen opvatting van "spiritueel entertainer" was me ook al opgevallen. Het boekje wat ik nu van Gunaratana lees, benadrukt de luchtigheid en het plezier ook. Het noemt een zware en erg serieuze houding als een valkuil voor beginnende mediteerders, mede omdat het je relativeringsvermogen de kop indrukt denk ik :)
  dinsdag 29 januari 2013 @ 11:29:24 #284
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_122205427
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik kende Alan Watts alleen vaag als iemand die het boeddhisme in het Westen populairder heeft gemaakt, maar nu ik wat dingen over hem gelezen heb is het wel een intrigerend persoon. Zijn eigen opvatting van "spiritueel entertainer" was me ook al opgevallen. Het boekje wat ik nu van Gunaratana lees, benadrukt de luchtigheid en het plezier ook. Het noemt een zware en erg serieuze houding als een valkuil voor beginnende mediteerders, mede omdat het je relativeringsvermogen de kop indrukt denk ik :)
Vanuit het Boeddhisme heb ik inderdaad altijd meegekregen dat plezier in je leven zeer belangrijk is. Wees blij dat je leeft - en dat je als mens geboren bent. Door je houding, gedrag, taalgebruik en dergelijke straal je die positiviteit uit naar je omgeving. Ter aanvulling: http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Achtvoudige_Pad.

Over het streven naar verlichting: voor mij is dat geen doel op zich maar meer een bijproduct. Ik volg de Mahayana-richting van het Boeddhisme, vooral omdat ik niet geloof in het uitsluitend nastreven van persoonlijke verlichting. Het helpen van andere levende wezens op basis van mededogen trekt mij dan meer aan.
Daarvoor heb je wel inzicht nodig in je eigen handelingen, de gevolgen daarvan op je omgeving en de invloed die die omgeving op jou heeft. Een continue staat van 'bewustzijn' zijn is daarbij ook belangrijk. Ik ben al blij als ik die twee zaken een beetje onder de duim krijg in dit leven ;).

Standaard disclaimer: bovenstaande is, wat ik heb begrepen van datgene dat me geleerd is. Geloof het op eigen risico.
The sky is no limit
pi_122207803
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:55 schreef Viking84 het volgende:
Hoi :W.

Sommigen van jullie kennen mij misschien nog van 'vroeger', toen ik nog wel eens in WFL postte, en zullen wellicht verbaasd zijn dat ik dit topic open ;). Tja, mensen leven en leren ;).

Eerst even wat context scheppen: ik ben christelijk opgevoed en heb dat geloof op mijn 22e ongeveer achter me gelaten. Daarna heb ik een paar jaar lang flink tegen heilige huisjes aangeschopt en nu merk ik de laatste tijd dat ik wilde dat ik nog geloven kon. Ik voel me nog altijd aangetrokken tot religie en spiritualiteit, maar ik heb er te veel over gelezen om nog in een god te kunnen geloven. Nu is er recentelijk iets gebeurd wat maakt dat mijn behoefte aan innerlijke rust groter dan ooit is. Ik voel de behoefte me niet langer te laten leiden door grillen van andere mensen en ik wil graag oprecht gelukkig zijn met wat ik heb, zonder steeds bezig te zijn met wat ik niet heb, want dat heeft mijn leven de laatste jaren aardig verziekt.

Dit alles echter zonder dat ik een of andere god moet gaan aanhangen, want daar geloof ik dus niet in. Maar die verhalen over mensen die verlichting hebben bereikt, daar ben ik jaloers op, dat wil ik ook. Niet meer zo snel boos en teleurgesteld zijn, maar gewoon zelf gelukkig zijn, ook zonder anderen.

Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen... wellicht zijn er mensen die mijn verhaal herkennen en tips kunnen geven? :)

Thx!
Oke, ook ik 1 keertje terug vanwege wat je schrijft Viking.
Idd Boeddhisme is de juiste suggestie, ook al om dat je verlichting zoekt.
Verlichting bereik je niet in 1 leven maar leven na leven groei je er naar toe, vooropgesteld dat het je lukt telkens als mens geboren te worden. Deze kans is erg klein, maar jij beslist dit. In tegenstelling tot wat de Swaabsen denken. Je staat van geest is hier bepalend net zoals vaak in dit ondermaanse.

"God, grant me the serenity to accept the things I cannot change; the courage to change the things I can; and wisdom to know the difference." Dat idee.

Blijf sereen als een lotusbloem, geworteld in de "vieze" aarde blijf je schoon en zuiver, de troep van je laten afglijden en je enkel richten op wat mooi zuiver en goed is. Doe het goede en niet het kwade....Dat is misschien de boeddhistische tegenhanger van wat God should grant you.
Het subtiele verschil bestaat uit het feit dat de Boeddhist autonoom is en de gelovige volgzaam.
Omdat Boeddhisme eigenlijk DE geesteswetenschap is is het nuttig om te gaan studeren, je zult dan gereedschap aangereikt krijgen die je visie wellicht totaal op zijn kop zet, maar je inzicht en kalmte zullen brengen.
Je moet dan veel van het onderricht zoals we gewend zijn achter je laten.
Je kunt psychologie studeren, (doe ik ook wel) maar dan krijg je gereedschap om je dit leven door te helpen. Als dat voldoende is moet je dat doen. Binnen Boeddhisme krijg je kennis van de geest, inzicht in wat mensen drijft, motivatie etc. en bereid je je voor op een betere geboorte dan je nu hebt gekozen.
Dit volgt uit het idee dat de staat van geest op het moment van sterven je belangrijkste factor is voor het bepalen van je toekomst.
Eigenlijk net zo als de staat van geest in dit leven ook je keuzes bepaalt.
Een onrustige gaat misschien op wereld reis.
Een groot ego gaat de politiek in, en iemand die veel wil geven kan moeder worden.
Boeddhisme gaat dus over het cultiveren en trainen van je geest. Wat iets heel anders is dan een universitaire studie waar je "kennis" krijgt aangereikt en waar je gekieteld wordt hier iets aan toe te voegen wat vervolgens je trots kan vergroten terwijl trots juist 1 van de lastige geestesgesteldheden is. Net zoals afgunst en bezitsdrang. Maar daar raken we de boeddh. emotieleer al aan welke ik ook nog zwaar moet bestuderen, daar zal je middels gereedschap in de vorm van oefeningen geleerd worden je lastige emoties om te vormen in meer gunstige.
Dus genoeg voor nu.
Boeddhisme een religie of filosofie noemen is wel heel erg bezijden de waarheid.
genoeg voor nu.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_122222556
Hier een artikel dat schrijft over de wetenschappelijke interesse naar het boeddhisme en de gebruiken die daarbij horen:
http://www.nytimes.com/20(...)agewanted=all&src=pm
pi_122222636
Ik vind elke religie die een of andere waarheidspretentie aanhoudt eigenlijk behoorlijk arrogant. Het is naar mijn mening niet meer dan een basis waaruit je je eigen geloof vormt.
pi_122223538
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 18:41 schreef Cockwhale het volgende:
Ik vind elke religie die een of andere waarheidspretentie aanhoudt eigenlijk behoorlijk arrogant. Het is naar mijn mening niet meer dan een basis waaruit je je eigen geloof vormt.
Je bent niet de enige:
quote:
“Learning about other faiths helps us to understand, and to live side by side with, differing views and belief systems. To remain in one tradition without absorbing the benefits of the others seems disrespectful to the gifts that the Buddha passed down to us. Only through mutual understanding and respect can we successfully implement what the Buddha taught.”
— Scott Hunt, “Scott Hunt’s Seaworthy Dream In Two Parts
pi_122245375
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik denk juist doordat je het opvat als een zware taak die serieus aangevat en genomen dient te worden zorgt voor de afstand tussen de meditatieve staat en de aanvangsstaat ?

Ow dat is wat jij eigenlijk ook bedoeld met het relativeringsvermogen de kop indrukken.. ?

Het is een beetje hetzelfde als veronderstellen dat je voor blijdschap een zware en intensieve arbeid moet verzetten om tot blijdschap te komen. Terwijl simpel het laten vallen van die intentie, en dus de relativering kan zorgen voor juist die blijdschap.
pi_122276129
je bent verlicht of je bent het niet.

Filosofie is slechts een wanhopige emulatie. De interesse geeft in ieder geval blijk van verstand in tegenstelling tot religie.
pi_122356382
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 08:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Ik denk juist doordat je het opvat als een zware taak die serieus aangevat en genomen dient te worden zorgt voor de afstand tussen de meditatieve staat en de aanvangsstaat ?

Ow dat is wat jij eigenlijk ook bedoeld met het relativeringsvermogen de kop indrukken.. ?

Het is een beetje hetzelfde als veronderstellen dat je voor blijdschap een zware en intensieve arbeid moet verzetten om tot blijdschap te komen. Terwijl simpel het laten vallen van die intentie, en dus de relativering kan zorgen voor juist die blijdschap.
Dat is een les die veel zoekenden dan ook leren na een lange periode van niet de antwoorden vinden die ze zoeken. Het zoeken blijkt achteraf juist de kern van het probleem te zijn.

Thich Nhat Han stelt (ik parafraseer): Wacht niet tot alle ongeluk uit je leven verwijderd is om geluk toe te laten in je leven. :)
pi_122357269
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:45 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat is een les die veel zoekenden dan ook leren na een lange periode van niet de antwoorden vinden die ze zoeken. Het zoeken blijkt achteraf juist de kern van het probleem te zijn.

Thich Nhat Han stelt (ik parafraseer): Wacht niet tot alle ongeluk uit je leven verwijderd is om geluk toe te laten in je leven. :)
Jij snap het :)
pi_122382990
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:55 schreef Viking84 het volgende:
Hoi :W.

Sommigen van jullie kennen mij misschien nog van 'vroeger', toen ik nog wel eens in WFL postte, en zullen wellicht verbaasd zijn dat ik dit topic open ;). Tja, mensen leven en leren ;).

Eerst even wat context scheppen: ik ben christelijk opgevoed en heb dat geloof op mijn 22e ongeveer achter me gelaten. Daarna heb ik een paar jaar lang flink tegen heilige huisjes aangeschopt en nu merk ik de laatste tijd dat ik wilde dat ik nog geloven kon. Ik voel me nog altijd aangetrokken tot religie en spiritualiteit, maar ik heb er te veel over gelezen om nog in een god te kunnen geloven. Nu is er recentelijk iets gebeurd wat maakt dat mijn behoefte aan innerlijke rust groter dan ooit is. Ik voel de behoefte me niet langer te laten leiden door grillen van andere mensen en ik wil graag oprecht gelukkig zijn met wat ik heb, zonder steeds bezig te zijn met wat ik niet heb, want dat heeft mijn leven de laatste jaren aardig verziekt.

"God, grant me the serenity to accept the things I cannot change; the courage to change the things I can; and wisdom to know the difference." Dat idee.

Dit alles echter zonder dat ik een of andere god moet gaan aanhangen, want daar geloof ik dus niet in. Maar die verhalen over mensen die verlichting hebben bereikt, daar ben ik jaloers op, dat wil ik ook. Niet meer zo snel boos en teleurgesteld zijn, maar gewoon zelf gelukkig zijn, ook zonder anderen.

Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen... wellicht zijn er mensen die mijn verhaal herkennen en tips kunnen geven? :)

Thx!
Mooie post.

Naar mijn mening wil je twee dingen.
1. Niet aan dogma's vastklampen (god aanhangen etc.);
2. Vrede in je leven.

Mijn antwoord:
Kabbalah studeren

Er komt echter een probleem om de hoek kijken indien je hier in zou verdiepen. Je zal te maken hebben met wat in jou ogen dogmatiek is. Dit terwijl Kabbalah de wetten van het heelal beschrijft (weliswaar die van de metafysica).
pi_122412929
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Jij snap het :)
Weten waar de zaden liggen is weelde, de juiste zaden wateren zaligmakend.
pi_122413348
quote:
12s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:39 schreef Gray het volgende:

[..]

Weten waar de zaden liggen is weelde, de juiste zaden wateren zaligmakend.
Haha juist, mooi gezged Gray :)
pi_122414389
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:51 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Haha juist, mooi gezged Gray :)
Dank, m'n best op gedaan. Een dure manier om te zeggen dat denken en doen twee verschillende dingen zijn. :P

Meer ontopic: Christenen mediteren ook, bijvoorbeeld met stilte-meditatie, om daarmee tot God te komen. Weet niet meer waar ik dit vond, maar als het in dit topic was, dan oeps.
http://topdocumentaryfilms.com/big-silence/
pi_122415158
Ja daar zit bij mij soms wel eens wat ruimte tussen... O~)

Maargoed, weten is de voorloper van wezen zullen we maar zeggen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Gertje-Plongers op 03-02-2013 14:00:53 ]
pi_122419172
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:35 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ja daar zit bij mij soms wel eens wat ruimte tussen... O~)
Bij mij evengoed. Is menselijk, denk ik zo. ;)

quote:
Maargoed, weten is de voorloper van wezen zullen we maar zeggen :)
Helemaal mee eens. :Y
pi_122420909
Het is trouwens een erg mooie documentaire ! Zeker het kijken waard.
  zondag 3 februari 2013 @ 16:03:28 #300
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_122421262
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 15:56 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het is trouwens een erg mooie documentaire ! Zeker het kijken waard.
Er gebeurt zo weinig :@. Maar dat is vast ook het idee :P.

Ik lees hier nog steeds mee, hoor, maar ik ben nog heel erg aan het zoeken wat ik nu precies wil ;). Ik weet dat ik dingen anders wil gaan doen, maar hoe ik dat precies moet gaan vormgeven, dat heeft gewoon tijd nodig.
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')