De volgende zin echter opent een nieuw perspectief:quote:Op zondag 27 januari 2013 21:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Toch lijkt het als je verder leest te gaan over denkbeelden die je juist opgebouwd hebt gedurende je leven. En mijn ervaringen betekenen gewoon het plotseling beseffen dat alles ( om je heen ) een zooi atomen is en verder niks: '' and that is what I use to define myself and to understand everything around me, and if I take that away the whole world will fall apart and I will die. I cannot get through that. I just can't."
Kortom: zelfde beschrijving, andere ervaring
Nou, ik weet niet zo direct of die ervaring nu zoveel anders is. Deze ervaringen worden besproken wanneer je aan het mediteren bent, en dus de realiteit probeert te observeren zonder concepten. Jij hebt concepten als "atoom" "materie" in je ervaring, maar dat is al een stuk meer uitgekleed dan hoe je gemiddeld naar de wereld kijkt. Het zou prima een stap/fase in een bepaalde richting kunnen zijn.quote:Op zondag 27 januari 2013 21:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Thanks! Lijkt er zeker op. Alleen plaatsen zij het als een onderdeel binnen een bepaalde strijd. Een fase in een proces. Iets wat je tegen kan houden.
Hier beschrijven ze het heel treffend: "That? I am supposed to get past that? But it's impossible! That is all there is. That is the whole world. That is what everything means,
Toch lijkt het als je verder leest te gaan over denkbeelden die je juist opgebouwd hebt gedurende je leven. En mijn ervaringen betekenen gewoon het plotseling beseffen dat alles ( om je heen ) een zooi atomen is en verder niks: '' and that is what I use to define myself and to understand everything around me, and if I take that away the whole world will fall apart and I will die. I cannot get through that. I just can't."
Kortom: zelfde beschrijving, andere ervaring
Dat dusquote:Op zondag 27 januari 2013 21:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
De volgende zin echter opent een nieuw perspectief:
Others have passed this way before. They have
confronted that same barrier, and they have pushed their way through to the light.
Klinkt alsof er toch nog een laag dieper te komen is.
Komt omdat het door veel boeddhisten het ook echt als godsdienst behandelen. Letterlijk dus. Met goddelijke boeddha of boeddha als 1 van de Hindoe goden. Er zijn veel vormen van boeddhisme.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:47 schreef Viking84 het volgende:
@ SpecialK: dank voor je reactie! Ik was niet van plan om godsdienstig te worden hoor. Maar ik zie in het boeddhisme wel veel wat me aanspreekt, dus ik zie geen reden om me er verre van te houden, alleen maar omdat het door veel mensen als een godsdienst gezien wordt
Erg mooie introductie, inderdaad. Mooie reactie er ook onder:quote:Op maandag 28 januari 2013 12:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Wellicht leuk om te luisteren.
quote:Imagine a world where this video is the most viewed video on youtube.
Ja dat zou het compleet maken inderdaad.quote:Op maandag 28 januari 2013 16:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Erg mooie introductie, inderdaad. Mooie reactie er ook onder:
[..]
Ik kende Alan Watts alleen vaag als iemand die het boeddhisme in het Westen populairder heeft gemaakt, maar nu ik wat dingen over hem gelezen heb is het wel een intrigerend persoon. Zijn eigen opvatting van "spiritueel entertainer" was me ook al opgevallen. Het boekje wat ik nu van Gunaratana lees, benadrukt de luchtigheid en het plezier ook. Het noemt een zware en erg serieuze houding als een valkuil voor beginnende mediteerders, mede omdat het je relativeringsvermogen de kop indrukt denk ikquote:Op maandag 28 januari 2013 21:47 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ja dat zou het compleet maken inderdaad.
Ik vind hem persoonlijk erg goed in het uitleggen van dit soort zaken, hij noemt zich dan ook een spiritueel entertainer, en geen goeroe of iets dergelijks, lekker luchtig en begrijpbaar.
Vanuit het Boeddhisme heb ik inderdaad altijd meegekregen dat plezier in je leven zeer belangrijk is. Wees blij dat je leeft - en dat je als mens geboren bent. Door je houding, gedrag, taalgebruik en dergelijke straal je die positiviteit uit naar je omgeving. Ter aanvulling: http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Achtvoudige_Pad.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kende Alan Watts alleen vaag als iemand die het boeddhisme in het Westen populairder heeft gemaakt, maar nu ik wat dingen over hem gelezen heb is het wel een intrigerend persoon. Zijn eigen opvatting van "spiritueel entertainer" was me ook al opgevallen. Het boekje wat ik nu van Gunaratana lees, benadrukt de luchtigheid en het plezier ook. Het noemt een zware en erg serieuze houding als een valkuil voor beginnende mediteerders, mede omdat het je relativeringsvermogen de kop indrukt denk ik
Oke, ook ik 1 keertje terug vanwege wat je schrijft Viking.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:55 schreef Viking84 het volgende:
Hoi.
Sommigen van jullie kennen mij misschien nog van 'vroeger', toen ik nog wel eens in WFL postte, en zullen wellicht verbaasd zijn dat ik dit topic open. Tja, mensen leven en leren
.
Eerst even wat context scheppen: ik ben christelijk opgevoed en heb dat geloof op mijn 22e ongeveer achter me gelaten. Daarna heb ik een paar jaar lang flink tegen heilige huisjes aangeschopt en nu merk ik de laatste tijd dat ik wilde dat ik nog geloven kon. Ik voel me nog altijd aangetrokken tot religie en spiritualiteit, maar ik heb er te veel over gelezen om nog in een god te kunnen geloven. Nu is er recentelijk iets gebeurd wat maakt dat mijn behoefte aan innerlijke rust groter dan ooit is. Ik voel de behoefte me niet langer te laten leiden door grillen van andere mensen en ik wil graag oprecht gelukkig zijn met wat ik heb, zonder steeds bezig te zijn met wat ik niet heb, want dat heeft mijn leven de laatste jaren aardig verziekt.
Dit alles echter zonder dat ik een of andere god moet gaan aanhangen, want daar geloof ik dus niet in. Maar die verhalen over mensen die verlichting hebben bereikt, daar ben ik jaloers op, dat wil ik ook. Niet meer zo snel boos en teleurgesteld zijn, maar gewoon zelf gelukkig zijn, ook zonder anderen.
Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen... wellicht zijn er mensen die mijn verhaal herkennen en tips kunnen geven?
Thx!
Je bent niet de enige:quote:Op dinsdag 29 januari 2013 18:41 schreef Cockwhale het volgende:
Ik vind elke religie die een of andere waarheidspretentie aanhoudt eigenlijk behoorlijk arrogant. Het is naar mijn mening niet meer dan een basis waaruit je je eigen geloof vormt.
quote:“Learning about other faiths helps us to understand, and to live side by side with, differing views and belief systems. To remain in one tradition without absorbing the benefits of the others seems disrespectful to the gifts that the Buddha passed down to us. Only through mutual understanding and respect can we successfully implement what the Buddha taught.”
— Scott Hunt, “Scott Hunt’s Seaworthy Dream In Two Parts”
Ik denk juist doordat je het opvat als een zware taak die serieus aangevat en genomen dient te worden zorgt voor de afstand tussen de meditatieve staat en de aanvangsstaat ?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kende Alan Watts alleen vaag als iemand die het boeddhisme in het Westen populairder heeft gemaakt, maar nu ik wat dingen over hem gelezen heb is het wel een intrigerend persoon. Zijn eigen opvatting van "spiritueel entertainer" was me ook al opgevallen. Het boekje wat ik nu van Gunaratana lees, benadrukt de luchtigheid en het plezier ook. Het noemt een zware en erg serieuze houding als een valkuil voor beginnende mediteerders, mede omdat het je relativeringsvermogen de kop indrukt denk ik
Dat is een les die veel zoekenden dan ook leren na een lange periode van niet de antwoorden vinden die ze zoeken. Het zoeken blijkt achteraf juist de kern van het probleem te zijn.quote:Op woensdag 30 januari 2013 08:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ik denk juist doordat je het opvat als een zware taak die serieus aangevat en genomen dient te worden zorgt voor de afstand tussen de meditatieve staat en de aanvangsstaat ?
Ow dat is wat jij eigenlijk ook bedoeld met het relativeringsvermogen de kop indrukken.. ?
Het is een beetje hetzelfde als veronderstellen dat je voor blijdschap een zware en intensieve arbeid moet verzetten om tot blijdschap te komen. Terwijl simpel het laten vallen van die intentie, en dus de relativering kan zorgen voor juist die blijdschap.
Jij snap hetquote:Op vrijdag 1 februari 2013 20:45 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat is een les die veel zoekenden dan ook leren na een lange periode van niet de antwoorden vinden die ze zoeken. Het zoeken blijkt achteraf juist de kern van het probleem te zijn.
Thich Nhat Han stelt (ik parafraseer): Wacht niet tot alle ongeluk uit je leven verwijderd is om geluk toe te laten in je leven.
Mooie post.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:55 schreef Viking84 het volgende:
Hoi.
Sommigen van jullie kennen mij misschien nog van 'vroeger', toen ik nog wel eens in WFL postte, en zullen wellicht verbaasd zijn dat ik dit topic open. Tja, mensen leven en leren
.
Eerst even wat context scheppen: ik ben christelijk opgevoed en heb dat geloof op mijn 22e ongeveer achter me gelaten. Daarna heb ik een paar jaar lang flink tegen heilige huisjes aangeschopt en nu merk ik de laatste tijd dat ik wilde dat ik nog geloven kon. Ik voel me nog altijd aangetrokken tot religie en spiritualiteit, maar ik heb er te veel over gelezen om nog in een god te kunnen geloven. Nu is er recentelijk iets gebeurd wat maakt dat mijn behoefte aan innerlijke rust groter dan ooit is. Ik voel de behoefte me niet langer te laten leiden door grillen van andere mensen en ik wil graag oprecht gelukkig zijn met wat ik heb, zonder steeds bezig te zijn met wat ik niet heb, want dat heeft mijn leven de laatste jaren aardig verziekt.
"God, grant me the serenity to accept the things I cannot change; the courage to change the things I can; and wisdom to know the difference." Dat idee.
Dit alles echter zonder dat ik een of andere god moet gaan aanhangen, want daar geloof ik dus niet in. Maar die verhalen over mensen die verlichting hebben bereikt, daar ben ik jaloers op, dat wil ik ook. Niet meer zo snel boos en teleurgesteld zijn, maar gewoon zelf gelukkig zijn, ook zonder anderen.
Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen... wellicht zijn er mensen die mijn verhaal herkennen en tips kunnen geven?
Thx!
Haha juist, mooi gezged Grayquote:Op zondag 3 februari 2013 12:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Weten waar de zaden liggen is weelde, de juiste zaden wateren zaligmakend.
Dank, m'n best op gedaan. Een dure manier om te zeggen dat denken en doen twee verschillende dingen zijn.quote:Op zondag 3 februari 2013 12:51 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Haha juist, mooi gezged Gray
Bij mij evengoed. Is menselijk, denk ik zo.quote:Op zondag 3 februari 2013 13:35 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ja daar zit bij mij soms wel eens wat ruimte tussen...![]()
Helemaal mee eens.quote:Maargoed, weten is de voorloper van wezen zullen we maar zeggen
Er gebeurt zo weinigquote:Op zondag 3 februari 2013 15:56 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het is trouwens een erg mooie documentaire ! Zeker het kijken waard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |