Haha, nu klinkt het net alsof ik denk dat ik een soort meditatieve stand aanzet: oh, ik flip, hop, meditatieve stand aan!quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:23 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk het ook. Meditatie is niet iets wat je doet als een soort van "truuk tegen negatieve gevoelens". Negatieve gevoelens zijn slechts één bepaalde categorisering. Dat klinkt ook niet echt als acceptatie: "ik ervaar negatieve gevoelens, en nu ga ik een truukje doen om er van af te komen".
Mediteren is uiteindelijk je hele worden en denken transformeren.
Ik hoop dat je ooit zelf in zult zien wat meditatie en boeddhisme werkelijk inhoudt. Waar ik je voor wil waarschuwen is dat je op een gevaarlijk pad treedt en niet beseft waar je je mee inlaat. En dat zeg ik niet zonder enige kennis van zaken of levenservaring. Dit geldt overigens voor iedereen die zich hiertoe aangetrokken voelt en het uit begint te proberen. Lieve medefokkers, pas alsjeblieft op.quote:Op[quote]
[b]Op donderdag 24 januari 2013 15:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
...zoals jij hem hebt ervaren. Dat lijkt me nogal wiedes; dat zijn zeer persoonlijke ervaringen. Ik heb ook ervaringen die ik erg bijzonder acht, maar ik zou niet durven stellen dat als jij die niet zodanig hebt ervaren je "Christus niet kent" of "geen Verlichting hebt bereikt" oid. Ik zou ook niet weten waarom ik dat zou willen zeggen.
[..]
Ik denk dat "Verlichting" niet zozeer een "consistent begrip" moet zijn, maar eerder een ervaring is die elk concept en verwoording overstijgt. "Consistentie" is ook een manier om grip te krijgen en de illusie dat je het verstandelijk kunt begrijpen.
De boeddhistische notie is in meerdere opzichten al paradoxaal: zo zal het streven naar Verlichting je al gauw van Verlichting afhouden, terwijl je toch een eerste prikkel nodig hebt om Verlicht te willen worden. Het pad naar deze Verlichting, meditatie, kent ook meerdere paradoxale aspecten. Ik heb volgens mij ook wel es mensen hier, ik meen Daniel1976, op basis daarvan het boeddhisme zien bekritiseren. Dan heb je er, denk ik, weinig van begrepenJe moet het ook niet zozeer begrijpen met het verstand, maar ervaren.
Ik denk dat jij een veel theoretischere (theologische) opvatting hebt van het begrip "Verlichting".
[..]
Als je het zo zwart-wit wilt stellen: dat geldt dan ook voor miljarden andere mensen op deze wereld die jouw notie van Christendom niet aanhangen. Ik zou je niet als een fantastische gek willen neerzetten mocht je er naast zitten, maar slechts als iemand die graag zekerheid wil en bevestiging in zijn ideeën omtrent zijn wereldbeeld. Dat is heel menselijk, en niet zo gek.
Je denkt nogal es in extremen, ook iets wat ik persoonlijk niet associeer met het begrip "Verlichting".
[..]
Ik dus niet
vertel eens dan?quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hoop dat je ooit zelf in zult zien wat meditatie en boeddhisme werkelijk inhoudt. Waar ik je voor wil waarschuwen is dat je op een gevaarlijk pad treedt en niet beseft waar je je mee inlaat. En dat zeg ik niet zonder enige kennis van zaken of levenservaring. Dit geldt overigens voor iedereen die zich hiertoe aangetrokken voelt en het uit begint te proberen. Lieve medefokkers, pas alsjeblieft op.
Weet je precies wat er gebeurt als je mediteert? Wie heeft je dat verteld? Waarom zou je die persoon vertrouwen? Afgezien van de directe ervaring, wat zijn de lange termijn effecten? Kun je die uberhaupt nagaan? Is dit iets wat je slechts licht moet nemen, of sla je een pad in waarbij je controle verliest en die overgeeft aan een onbekend iets?quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:21 schreef Viking84 het volgende:
[..]
vertel eens dan?wat is er zo gevaarlijk aan?
nee, maar ik neem geen bedwelmende middelen ofzo tot me en kan ook werkelijk niet zien wat er mis mee zou kunnen zijn... Ben dus benieuwd naar jouw ervaring.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Weet je precies wat er gebeurt als je mediteert? Wie heeft je dat verteld? Waarom zou je die persoon vertrouwen? Afgezien van de directe ervaring, wat zijn de lange termijn effecten? Kun je die uberhaupt nagaan? Is dit iets wat je slechts licht moet nemen, of sla je een pad in waarbij je controle verliest en die overgeeft aan een onbekend iets?
In wezen is het dat wel. Bedwelmende middelen zorgen voor chemische veranderingen in je hersenen waardoor je zintuigelijke ervaring, voelen en denken verandert.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee, maar ik neem geen bedwelmende middelen ofzo tot me en kan ook werkelijk niet zien wat er mis mee zou kunnen zijn... Ben dus benieuwd naar jouw ervaring.
Slechte ervaringen mee ?quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Weet je precies wat er gebeurt als je mediteert? Wie heeft je dat verteld? Waarom zou je die persoon vertrouwen? Afgezien van de directe ervaring, wat zijn de lange termijn effecten? Kun je die uberhaupt nagaan? Is dit iets wat je slechts licht moet nemen, of sla je een pad in waarbij je controle verliest en die overgeeft aan een onbekend iets?
Het idee achter meditatie is juist om de wereld van gedachten los te zijn; je daarvan te verlichten. In het Oosten staan ze anders tegenover denken dan dat wij hier in het Westen doen. Voor hen is het eerder: I do not think, therefore I am. Mediteren is dan ook heel simpel, al zijn er veel verschillende manieren en minstens zoveel opvattingen over hoe te mediteren.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In wezen is het dat wel. Bedwelmende middelen zorgen voor chemische veranderingen in je hersenen waardoor je zintuigelijke ervaring, voelen en denken verandert.
Dit gaat vaak gepaard met het switchen van de hersenen naar 'alpha-ritme'. Hetzelfde ritme als wanneer je droomt, TV kijkt, gehypnotiseerd wordt, enz.
Het middel wat je gebruikt doet er niet toe, maar de staat waar je jezelf in brengt en de gevolgen van de staat waar je jezelf in brengt. Meditatie is 1 techniek om in alpha ritme te komen.
Mijn ervaring met alpharitme is dat het werkelijk een soort hypnose is en een wereld van gedachten je inspireert. Je rationele denken ondergeschikt wordt aan je zintuiglijke ervaring en emoties en de ideeen die in je opkomen. Je wordt als het ware programmeerbaar en een kritische houding wordt moeilijk omdat de ervaring echt is en daarom alles wat er tegelijkertijd in je op komt zo overtuigend. Soms lijk je ineens alles te snappen, of dat alles op zijn plaats valt. Soms ervaar je vrede of blijdschap, soms ga je door vergeten trauma's heen. Daarna kun je je verfrist voelen. Maar wat heeft er plaatsgevonden?
Gedachten = geest. Als je je eigen gedachten laat overnemen door andere gedachten, stel je je geest open voor een andere geest. Maar als je niet gelooft dat er andere geesten dan je eigen zijn, geloof je dat je ideeen uit het 'al', uit het universum, of uit jezelf komen.
Een alternatieve verklaring is dat er geesten om ons heen zijn die we niet zien, maar waar we wel mee kunnen communiceren en die ons kunnen beinvloeden zonder dat we daar zelf bewust van zijn. Hun communicatie met ons neemt dan de vorm aan van suggesties die in onze geest als ideeen en gedachten opkomen, waarbij het lijkt alsof de ideeen uit onszelf komen.
Men gebruikt ook mantra's, wat in feite niet anders is dan 1000 heilige Maria's.quote:Sit, closing the eyes.
Concentrate the mind and sight in between eyebrows.
Keep watching there by focusing the attention.
Do not repeat any mantra or name.
Do not imagine anything.
Do not open eyes until the duration of meditation - 30 minutes, 45 minutes, 1 hour - is over.
En dat is ook ongeveer wat bedoeld wordt met 'lijden', of beter gezegd dukkha: hechting aan het bestaan. Ofwel jezelf ketenen aan het leven, door angst voor lichamelijke pijn, veranderingen in het leven en onvrede met verandering. Het is dus niet proberen te ontkomen aan pijn, maar je niet laten hinderen door de notie van mogelijke pijn, etc.quote:My teaching is not mere theory. Knowledge is gained from direct experience and direct attainment, not from mental arguments. In order to attain different states of meditation, it is necessary to rid yourself of all thoughts of past and future. You must focus on nothing but liberation.
--Master Alara (Siddhartha Gautama’s first teacher)
From Thich Nhat Hanh’s Old Path White Clouds- a novelization of the Buddha’s life.
Wat ik hier en in andere posts van jou hoor doorklinken is "angst".quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In wezen is het dat wel. Bedwelmende middelen zorgen voor chemische veranderingen in je hersenen waardoor je zintuigelijke ervaring, voelen en denken verandert.
Dit gaat vaak gepaard met het switchen van de hersenen naar 'alpha-ritme'. Hetzelfde ritme als wanneer je droomt, TV kijkt, gehypnotiseerd wordt, enz.
Het middel wat je gebruikt doet er niet toe, maar de staat waar je jezelf in brengt en de gevolgen van de staat waar je jezelf in brengt. Meditatie is 1 techniek om in alpha ritme te komen.
Mijn ervaring met alpharitme is dat het werkelijk een soort hypnose is en een wereld van gedachten je inspireert. Je rationele denken ondergeschikt wordt aan je zintuiglijke ervaring en emoties en de ideeen die in je opkomen. Je wordt als het ware programmeerbaar en een kritische houding wordt moeilijk omdat de ervaring echt is en daarom alles wat er tegelijkertijd in je op komt zo overtuigend. Soms lijk je ineens alles te snappen, of dat alles op zijn plaats valt. Soms ervaar je vrede of blijdschap, soms ga je door vergeten trauma's heen. Daarna kun je je verfrist voelen. Maar wat heeft er plaatsgevonden?
Gedachten = geest. Als je je eigen gedachten laat overnemen door andere gedachten, stel je je geest open voor een andere geest. Maar als je niet gelooft dat er andere geesten dan je eigen zijn, geloof je dat je ideeen uit het 'al', uit het universum, of uit jezelf komen.
Een alternatieve verklaring is dat er geesten om ons heen zijn die we niet zien, maar waar we wel mee kunnen communiceren en die ons kunnen beinvloeden zonder dat we daar zelf bewust van zijn. Hun communicatie met ons neemt dan de vorm aan van suggesties die in onze geest als ideeen en gedachten opkomen, waarbij het lijkt alsof de ideeen uit onszelf komen.
Nee; de angst voor het kwaad is dat mensen in angst gingen leven en daarmee angst een voorrangspositie in hun bestaan gaven waardoor men automatisch het kwaad over zichzelf afriep...niet omdat men het wil maar omdat dat het gevolg is van leven in angst. De belofte Gods is dat je mag leven in liefde en dat dat de zijnstoestand is die je in de hemel brengt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is een wereldbeeld wat ik gedurende enkele jaren in de volle overtuiging geleefd en ook verkondigd heb.
Het loopt echter tegen de volgende problemen op:
- Het kwaad in de wereld wat mensen niet willen, zouden ze over zichzelf heen hebben geroepen omdat ze het zo wilden.
God zelf is een oxymoron, hij is het al en het niets..niet alleen het al.quote:- Stellen dat we de wereld ervaren via onze zintuigen en dat we zelf onze wereld creeren, is een oxymoron.
Volgens mijn geloof is het binnentreden in deze illusie onderdeel van de deal; de wereld zoals wij die kennen is de ervaring binnen de geschapen mogelijkheid tot ervaren.quote:- Een kind dat niet onderwezen is in de manier waarop het lichaam de wereld interpreteert en dus nog geen hechte overtuigingen heeft, zou via deze theorie ongelimiteerd de wereld bij elkaar kunnen verzinnen. Echter zien we dat kinderen zich vorm binnen de kaders van de lichamelijke beperkingen.
De hersenen hebben niet meer of minder bewustzijn dan de rest van ons zijn, zelfs de recente wetenschap op dat gebied schijnt de lijn te volgen dat elk onderdeel van ons wezen bewustzijn heeft.quote:- Iemand zonder kennis van de hersenen zal de wereld anders ervaren wanneer zijn hersenen gemodificeerd worden, bijvoorbeeld door een ongeluk. Dit betekent dat de hersenen een invloed hebben op hoe we de wereld ervaren. Echter volgens de theorie zouden we zelf onze hersenen en hun werking bedacht hebben.
We zijn tegelijkertijd individueel bewustzijn als onderdeel van het totaal bewustzijn. (In en uit God )quote:- Dit alles is slechts mogelijk wanneer we ervan uitgaan dat iedereen in compleet zijn eigen wereld leeft. Echter is het vast te stellen dat mensen veel zaken hetzelfde ervaren, waardoor ze ook in staat zijn met elkaar te communiceren.
Exact wat JC je leert dus..alles en iedereen is gelijk aan jezelf..van je beste vriend tot je ergste vijand en daarom moet je dan ook alles en iedereen liefhebben. Wederom alles is in en uit God wat ook de enige mogelijkheid is om hem alomtegenwoordigheid te kunnen toebedelen.quote:- Het lijkt sterk op de effecten die mensen met een psychose kunnen ervaren, waarbij ze geloven dat zaken rondom hen op de een of andere manier betrekking tot hen hebben en het zelf zo bedacht hebben; dingen op TV gaan over hen persoonlijk, situaties waar ze niet in betrokken zijn zijn een weerspiegeling van hun onbewuste ervaringen, enz.
Het is niet het onbewuste of het bewuste wat dit teweeg brengt.quote:- Uiteindelijk dient alles terug te worden gedraaid op het onbewuste wat de dienst uit zou maken, echter is het niet na te gaan wat er op het onbewuste niveau werkelijk afspeelt - want het is onbewust. Je zit dus in een cirkel van bewuste ervaringen die licht zouden schijnen op het onbewuste, terwijl men niet meer kan begrijpen wat er zich afspeelt wanneer de zaken tegen iemands bewuste wil ingaan, omdat blijkbaar de onbewuste wil tegengesteld is.
Ik zie geen enkele noodzaak om meerdere levens vast te hebben gezeten in een bepaalde manier van denken om in die manier van denken te geloven. De wereld waarin wij leven is zo echt omdat wij hebben gewild dat hij zo echt was; of om in jouw en mijn termen te blijven. Omdat dit Gods grote plan was.quote:- Je dient er vanuit te gaan dat mensen al meerdere levens vast zitten in dezelfde manier waarop ze de wereld ervaren,
Wel eens tegen je zelf gezegd? he waar zijn me huis sleutels nou?quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een alternatieve verklaring is dat er geesten om ons heen zijn die we niet zien, maar waar we wel mee kunnen communiceren en die ons kunnen beinvloeden zonder dat we daar zelf bewust van zijn. Hun communicatie met ons neemt dan de vorm aan van suggesties die in onze geest als ideeen en gedachten opkomen, waarbij het lijkt alsof de ideeen uit onszelf komen.
Dat geldt ook voor geloof in jezus en verliefdheid.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In wezen is het dat wel. Bedwelmende middelen zorgen voor chemische veranderingen in je hersenen waardoor je zintuigelijke ervaring, voelen en denken verandert.
Dat klopt. Maar de overeenkomstigheid zit m in het alpha ritme.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor geloof in jezus en verliefdheid.
"Veranderingen in de hersenen" is een holle frase. Het omvat alles van leren en emoties tot eetgewoonten.
Het spijt me dat je dit hoort doorklinken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:46 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat ik hier en in andere posts van jou hoor doorklinken is "angst".
In vele verschillende facetten en vormen is dat zo'n beetje het hoofdthema. Je zegt te geloven in een God van liefde maar tegelijkertijd accepteer je dat deze God je allerlei doodsangsten laat uitstaan zodat jij kunt bewijzen dat je goed naar hem luistert en precies doet wat hij wil.
Dit is een new-age interpretatie van Jezus' woorden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:41 schreef Jappie het volgende:
Exact wat JC je leert dus..alles en iedereen is gelijk aan jezelf..van je beste vriend tot je ergste vijand en daarom moet je dan ook alles en iedereen liefhebben.
...én dat wij allemaal goddelijk zijn van aard.quote:Jesus said, “If those who lead you say, ‘See, the Kingdom is
in the sky,’ then the birds of the sky will precede you. If they
say to you, ‘It is in the sea,’ then the fish will precede you.
Rather, the Kingdom is inside of you, and it is outside of you.
When you come to know yourselves, then you will become known, and
you will realize that it is you who are the sons of the living
Father. But if you will not know yourselves, you dwell in poverty
and it is you who are that poverty.
http://www.personal.psu.edu/faculty/j/p/jpj1/mystic.htm
Het concept van vervagen van de seksen wat betreft perceptie is ook iets dat we in oudere vormen van het boeddhisme terugzien.quote:Jesus saw infants being suckled. He said to His disciples, "These infants being suckled are like those who enter the Kingdom." They said to Him, "Shall we then, as children, enter the Kingdom?" Jesus said to them, "When you make the two one, and when you make the inside like the outside and the outside like the inside, and the above like the below, and when you make the male and the female one and the same, so that the male not be male nor the female female; and when you fashion eyes in the place of an eye, and a hand in place of a hand, and a foot in place of a foot, and a likeness in place of a likeness; then will you enter [the Kingdom]."
Volkomen mee eens. Het Thomas evangelie is niet opgenomen om reden dat dit niet paste in het plan dat de Roomse kerk voor ogen had; een slaafse kudde van gelovigen die hun heil in handen van deze kerk moest liggen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 07:18 schreef Gray het volgende:
Het mag dan weliswaar niet in de bijbel zijn opgenomen, maar het evangelie van Thomas suggereert wel degelijk dat verlichting is te realiseren door zelfrealisatie:
...én dat wij allemaal goddelijk zijn van aard.
Ook dat ego-dood leidt tot verlichting.
Niet zo verwonderlijk, gezien de sterke invloed van het Zoroastrisme op het Helleense wereld van toen. Het Boeddhisme heeft hier ook zijn oorsprong. Het is dan ook zeer logisch dat Paulus hiervan doordrongen was.quote:Het concept van vervagen van de seksen wat betreft perceptie is ook iets dat we in oudere vormen van het boeddhisme terugzien.
De leer en gedachtengoed van Jezus dat we zien in het N.T. komt van Paulus en niet van Jezus. Het is Paulus die een produkt was van deze gehelleniseerde wereld en kennis gemaakt had met deze gnostisch-filosofische zienswijzen die vanuit Perzië afkomstig waren.quote:Als je het mij vraagt is Jezus dan ook praktiserend boeddhist geweest in de periode dat hij afwezig is geweest volgens de bijbel, van zijn 13e tot zijn 30e; bij terugkomst was hij plots verlicht.
Ik denk wel dat Jezus bestaan heeft, maar niet zoals we die kennen uit het N.T. Paulus heeft hem wel als archetype gebruikt om zijn boodschap aan op te hangen.quote:En alsnog betwijfel ik het bestaan van de historische Jezus en is de Jezus uit de bijbel een archetype van een verlicht mens, net als de boeddha en de krishna dat waren.
Over zijn jeugdjaren is er niks te melden, gezien dit voor Paulus totaal irrelevant was. Hij weet zelfs weinig of niks te melden over het leven van Jezus. De historische Jezus was een telg uit het geslacht David met als voorbestemming messias te worden in joodse betekenis, en niet de verdraaide christelijke versie van een messias.quote:Ik bedoel niet dat hij in het oosten zou zijn geweest, maar dat wat hij leerde wel degelijk beïnvloed was door de oosterse leer. De periode dat niets over hem geschreven was, was waarschijnlijk omdat hij pas na zijn 30e interessant genoeg was om over te schrijven. Zijn jeugdjaren zijn geschreven met als doel zijn status als messias te verantwoorden.
Nogmaals, en dit lijk je domweg te negeren: ik ken persoonlijk meerdere mensen die zich "er mee hebben ingelaten", en erg gelukkig zijn. En ikzelf voel me er tot nu toe ook beter bij. Het is in de kern jezelf observeren en meer bewust worden van je eigen aard. Dat kan inderdaad soms nogal heftig zijn, omdat je veel zaken onbewust wegdrukt, iets wat je b.v. ook ziet in de fascinerende documentaire The Big Silence.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik hoop dat je ooit zelf in zult zien wat meditatie en boeddhisme werkelijk inhoudt. Waar ik je voor wil waarschuwen is dat je op een gevaarlijk pad treedt en niet beseft waar je je mee inlaat. En dat zeg ik niet zonder enige kennis van zaken of levenservaring. Dit geldt overigens voor iedereen die zich hiertoe aangetrokken voelt en het uit begint te proberen. Lieve medefokkers, pas alsjeblieft op.
Die verhalen kun je wel nagaan, maar de bedoeling is dat je het zelf ondergaat.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Weet je precies wat er gebeurt als je mediteert? Wie heeft je dat verteld?
Ik heb een zeker vertrouwen omdat ik weet dat er veel mensen voor mij baat bij hebben gehadquote:Waarom zou je die persoon vertrouwen?
Dat "onbekende iets" ben jezelfquote:Afgezien van de directe ervaring, wat zijn de lange termijn effecten? Kun je die uberhaupt nagaan? Is dit iets wat je slechts licht moet nemen, of sla je een pad in waarbij je controle verliest en die overgeeft aan een onbekend iets?
Alweer een hokje: "New Age" versus "het ware Christendom".quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is een new-age interpretatie van Jezus' woorden.
Ik vind dit nogal metafysisch klinken. Je wordt je simpelweg bewust van wat je al bent. Die transformatie die ik eerder beschreef is slechts de bewustwording van dat simpele feit. Geen supermensen, geen goden, gewoon wat je al bent.quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Meditatie, transcendentie, enzovoorts zijn technieken om die belofte te realiseren: je overstijgt geest en lichaam en wordt een super-mens, een god, door je realisatie dat je eigenlijk altijd al goddelijk was, wat 1 met het al.
Het is niet de confrontatie met mezelf die ik gevaarlijk vind. In tegendeel, in de christelijke religie is dat niet anders.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nogmaals, en dit lijk je domweg te negeren: ik ken persoonlijk meerdere mensen die zich "er mee hebben ingelaten", en erg gelukkig zijn. En ikzelf voel me er tot nu toe ook beter bij. Het is in de kern jezelf observeren en meer bewust worden van je eigen aard. Dat kan inderdaad soms nogal heftig zijn, omdat je veel zaken onbewust wegdrukt, iets wat je b.v. ook ziet in de fascinerende documentaire The Big Silence.
Als jezelf observeren zo gevaarlijk is, dan vrees ik dat je een nogal ongezond wantrouwen jegens jezelf hebt gekweektIk zag je ooit es soortgelijke opmerkingen maken over Taizé. Dat jij er bepaalde ervaringen mee hebt, betekent niet dat het "gevaarlijk is". Ik, en veel vrienden van me, hebben er andere ervaringen mee. Heb jij nou daadwerkelijk zoveel meer levenservaring dat je je eigen ervaring daar boven wilt zetten? Waarom zou ik, of anderen hier, al die positieve ervaringen moeten negeren en jouw advies moeten aannemen? Omdat jij meent "de sleutel tot de waarheid" te hebben?
![]()
Meditatie kan inderdaad wel confronterend zijn, maar confrontatie is in veel gevallen beter dan wegstoppen. Ik snap ook wel dat sommige mensen het "eng vinden" of "gevaarlijk"; het verschilt nogal van de traditionele (Westerse) ideeën omtrent spiritualiteit, die toch grotendeels door het Christendom geïnspireerd zijn. Het Christendom is dogmatisch, autoritair, theoretisch en nogal juridisch van opzet. Het Boeddhisme (in de kern) is vrij van dogmatiek, anti-autoritair en empirisch.
Jouw negatieve ervaring met "meditatie" (ik weet niet in welke zin je het hebt gebezigd) zou misschien kunnen betekenen dat je schrok van wie je eigenlijk echt was.
Ook hierin kan ik mezelf totaal niet vinden. Je realiseert je simpelweg wat je bent, met alle gebreken daarbij. Zonder die zelfacceptatie kom je geen ene steek verder. Niemand bezit perfectie.In zekere zin is het dus niet erg verschillend van het Christendom, waarin je acceptatie van je "zonden" in Christus vindt. De manier waarop je dit echter doet, is realiseren dat "goed", "slecht", "perfectie" etc. slechts concepten zijn. Het zijn grillen van de geest waarmee je grip probeert te krijgen op de wereld om je heen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In wezen is de mystieke weg een soort christelijke verlossing maar zonder christus. Waar de christen naar God kijkt en zijn eigen mankement ziet, gelooft de mysticus deel van God te zijn en dus perfectie te bezitten en ernaar toe te kunnen groeien door de annulering van het ego.
Maar dat doe je nu ook.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat vind ik iets heel typisch aan de ervaring, de manier waarop je naar de spiritualiteiten in de wereld gaat kijken. Je gelooft immers de waarheid te hebben en daarmee ook al het andere te kunnen interpreteren.
Met een zekere kennis van zaken. Niet slechts ideeen die ik in een alternatieve staat van bewustzijn binnen heb gekregen.quote:
Wat voor staat van bewustzijn dan? Je doet nu net alsof je door meditatie in een soort trance raakt oid.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Met een zekere kennis van zaken. Niet slechts ideeen die ik in een alternatieve staat van bewustzijn binnen heb gekregen.
Ik denk dat je niet de ervaringen hebt gehad in de mate waarin ik die zelf in heb gehad. Ik denk dat ik verder ben geweest dan jij, aangezien je zelf al zegt dat je er net pas mee begint. Ik denk dat de dingen die ik mee heb gemaakt al aardig 'hardcore' waren, en een gigantische invloed op mijn hele denken en doen hebben gehad. Zo wilde ik in mijn kleding het duale van het universum uit drukken, had ik zin om een yin yang tattoo in het midden van mijn nek te plaatsen om het equilibrium tussen de twee krachten weer te geven (welke ik in mijn ervaringen gevonden had), enzovoorts. Allemaal bij-effecten van die ego-dood ervaring. Echter zoals je zelf al zegt geef je controle op (of die nu illusionair is of niet). Een sterke ervaring kan je overvallen wanneer je hem niet verwacht.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ook hierin kan ik mezelf totaal niet vinden. Je realiseert je simpelweg wat je bent, met alle gebreken daarbij. Zonder die zelfacceptatie kom je geen ene steek verder. Niemand bezit perfectie.In zekere zin is het dus niet erg verschillend van het Christendom, waarin je acceptatie van je "zonden" in Christus vindt. De manier waarop je dit echter doet, is realiseren dat "goed", "slecht", "perfectie" etc. slechts concepten zijn. Het zijn grillen van de geest waarmee je grip probeert te krijgen op de wereld om je heen.
Ik zie vooral jouw notie van "mystiek" hier sterk in doorklinken, maar ik herken er eigenlijk weinig van in het beeld wat ik er zelf bij heb, en hoe ik het zelf praktiseer. Daarom kan ik ook zo weinig met je waarschuwingen
Het feit dat je niet weet dat je door meditatie in een andere staat van bewustzijn komt laat mij zien dat je niet beseft waar je mee bezig bent. Zoek op alpha ritme en verdiep je daar in.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat voor staat van bewustzijn dan? Je doet nu net alsof je door meditatie in een soort trance raakt oid.
Laat ik het nogmaals zeggen: meditatie is dat wat mij betreft totaal niet. Het is slechts observatie van de realiteit, zonder oordeel, zonder intellectualisering, zonder conceptuele hokjes erbij te slepen. Het is slechts directe observatie. Door dat te beoefenen wordt je je steeds meer bewust van je conceptuele denken, en snap je ook steeds beter dat je angst, lijden etc. vaak (altijd?) het gevolg zijn van dergelijke denkconstructies: je wilt domweg dat de wereld anders is dan ze daadwerkelijk is.
Nee, dat is me ondertussen wel duidelijk geworden.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat je niet de ervaringen hebt gehad in de mate waarin ik die zelf in heb gehad.
Tsja, ik kan daar erg weinig mee. Zelf zie ik me dat niet doen, omdat ik die behoefte aan symboliek ook niet zo voel.quote:Zo wilde ik in mijn kleding het duale van het universum uit drukken, had ik zin om een yin yang tattoo in het midden van mijn nek te plaatsen om het equilibrium tussen de twee krachten weer te geven (welke ik in mijn ervaringen gevonden had), enzovoorts.
Dan lees ik b.v. dit:quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het feit dat je niet weet dat je door meditatie in een andere staat van bewustzijn komt laat mij zien dat je niet beseft waar je mee bezig bent. Zoek op alpha ritme en verdiep je daar in.
Nogmaals: ik ben niet zozeer op zoek naar allerlei theoretische onderbouw. Dat betekent niet dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben, maar ik wil het vooral zelf ervaren. Als ik dezelfde deceptie als jij voel, dan merken we het welquote:There are several different prospects of this training that are currently being explored. Arguably, the most popular one is the use of this training in meditation. Zen-trained meditation masters produce noticeably more alpha waves during meditation. This fact has led to a popular trend of biofeedback training programs for everyday stress relief.
Om de wereld begrijpelijk te houden en te communiceren dienen mensen nu eenmaal labels te plakken. Objecten en personen en hun karakteristieken worden vergeleken en ingedeeld. Dat doet soms de kwaliteiten tekort, maar maakt communicatie (en wat mij betreft vooruitgang) mogelijk.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat voor staat van bewustzijn dan? Je doet nu net alsof je door meditatie in een soort trance raakt oid.
Laat ik het nogmaals zeggen: meditatie is dat wat mij betreft totaal niet. Het is slechts observatie van de realiteit, zonder oordeel, zonder intellectualisering, zonder conceptuele hokjes erbij te slepen. Het is slechts directe observatie. Door dat te beoefenen wordt je je steeds meer bewust van je conceptuele denken, en snap je ook steeds beter dat je angst, lijden etc. vaak (altijd?) het gevolg zijn van dergelijke denkconstructies: je wilt domweg dat de wereld anders is dan ze daadwerkelijk is.
Natuurlijkquote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Om de wereld begrijpelijk te houden en te communiceren dienen mensen nu eenmaal labels te plakken. Objecten en personen en hun karakteristieken worden vergeleken en ingedeeld. Dat doet soms de kwaliteiten tekort, maar maakt communicatie (en wat mij betreft vooruitgang) mogelijk.
Ik had ook de sterke inspiratie om naar Tibet te gaan, bedenk ik me net.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is me ondertussen wel duidelijk geworden.
[..]
Tsja, ik kan daar erg weinig mee. Zelf zie ik me dat niet doen, omdat ik die behoefte aan symboliek ook niet zo voel.
Maar nogmaals: jij hebt ervaringen gehad die je nu als negatief bestempelt. Er is echter een traditie van 2500 jaar oud, ouder dan het Christendom, waarin veel mensen wel positieve ervaringen hebben gehad. Dus dan rijst de vraag: zeggen jouw ervaringen nou iets over Boeddhisme in het algemeen, of slechts over jouw persoon?
Ik neig naar het laatste
Ja, ik lees dat ook. Een wantrouwen en veroordeling jegens alles wat afwijkt van Ali's eigen opvattingen van b.v. het Christendom, wetenschap en spiritualiteit. Ik herhaal m'n vraag dan nog maar es:quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:46 schreef Jappie het volgende:
Wat ik hier en in andere posts van jou hoor doorklinken is "angst".
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:02 schreef Haushofer het volgende:
Maar nogmaals: jij hebt ervaringen gehad die je nu als negatief bestempelt. Er is echter een traditie van 2500 jaar oud, ouder dan het Christendom, waarin veel mensen wel positieve ervaringen hebben gehad. Dus dan rijst de vraag: zeggen jouw ervaringen nou iets over Boeddhisme in het algemeen, of slechts over jouw persoon?
Waarom maak je er dan in hemelsnaam een probleem van wanneer ik het geheel aan ideeen over Jezus wat we in new-age kringen tegenkomen 'new age Jezus' noem?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
NatuurlijkHet is ook niet iets slechts.
Ik maak er niet zozeer een probleem van. Ik zie slechts dat daarmee gelijk weer een oordeel volgt. "Dit is goed", "dat is slecht". En zo gaan heel veel discussies met jou. Het is een heleboel geoordeel. Goedbedoeld overigens, dat zie ik heus wel in.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom maak je er dan in hemelsnaam een probleem van wanneer ik het geheel aan ideeen over Jezus wat we in new-age kringen tegenkomen 'new age Jezus' noemen?
Nee, ik ben bang dat je dat helemaal verkeerd ziet. Wat voor mij geldt is een bijbelstandaard. Als mensen uitspraken over Jezus doen, test ik die aan de hand van de bijbel (dat is immers waar de hele wereld het bestaan en de ideeen van Jezus op baseert). Indien ze die test niet doorstaan, wordt er een andere Jezus en een ander evangelie verkondigd. Dat geef ik een naam. In dit geval de 'new age Jezus'. Want in new age kringen wordt Jezus vaak met een ascended master vergeleken. Er is geen oordeel over goed of slecht, slechts over nauwkeurigheid. Want dat is waar het helaas vaak aan ontbreekt in de verlichtingservaringen, men denkt een heleboel te snappen en te weten zonder ooit een boek te hebben geopend. De ervaring wordt 'supreme'.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik maak er niet zozeer een probleem van. Ik zie slechts dat daarmee gelijk weer een oordeel volgt. "Dit is goed", "dat is slecht". En zo gaan heel veel discussies met jou. Het is een heleboel geoordeel. Goedbedoeld overigens, dat zie ik heus wel in.
Nee, ik zie dat niet verkeerd, ik snap donders goed dat je die vergelijk (oordeel) velt met de bijbel in de hand. En natuurlijk baseren mensen de ideeën omtrent Jezus op de bijbel. Het punt is dat jij dat boek als heilig hebt bestempeld, en dat elke afwijking ervan "slecht" is.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, ik ben bang dat je dat helemaal verkeerd ziet. Wat voor mij geldt is een bijbelstandaard. Als mensen uitspraken over Jezus doen, test ik die aan de hand van de bijbel (dat is immers waar de hele wereld het bestaan en de ideeen van Jezus op baseert).
Goed en slecht of waar en onwaar? Of is dat hetzelfde?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik zie dat niet verkeerd, ik snap donders goed dat je die vergelijk (oordeel) velt met de bijbel in de hand. En natuurlijk baseren mensen de ideeën omtrent Jezus op de bijbel. Het punt is dat jij dat boek als heilig hebt bestempeld, en dat elke afwijking ervan "slecht" is.
Weet ik niet. Dan moet je eerst weten of datgene wat in de bijbel staat "waar" is.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Goed en slecht of waar en onwaar? Of is dat hetzelfde?
Nou, wat ik ergens wel jammer vind, is dat Ali (weer) iets heel duisters van meditatie probeert te maken, alsof het bijna occult is, en dat we het dan weer vooral over zijn ervaringen hebben. Nergens wordt er gevraagd: "hey, maar wat is jouw ervaring er eigenlijk mee? Heb jij het ook als zo negatief ervaren? Het is al gauw weer "pas op", en "been there, done that". Er spreekt wat dat betreft niet echt oprechte interesse uit, maar vooral de behoefte (nogmaals, goedbedoeld) om te waarschuwen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:21 schreef Viking84 het volgende:
Interessante discussie en interessante reacties op mij! Ik ga hier zeker nog op reageren dit weekend!
Ik spreek vanuit mijn eigen overtuiging dat de bijbel waar is. Ik begrijp dat het moeilijk te verkroppen kan zijn dat ik waarschuw voor iets waar je zelf nu een zekere aanhankelijkheid en liefde voor hebt ontwikkeld, en het makkelijker is om de persoon die waarschuwt in een negatief daglicht te zien dan je gezonde verstand te blijven gebruiken, maar ik herhaal, en dat doe ik met zorg en niet angst, pas alsjeblieft op. Doe je ervaringen maar blijf kritisch nadenken. En zo er iets in de wereld gebeurt wat ergens niet overeen lijkt te komen met wat je ervaart, zoek het tot de bodem uit.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Weet ik niet. Dan moet je eerst weten of datgene wat in de bijbel staat "waar" is.
Ik bekijk je denk ik niet in een "negatief daglicht".quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
...en het makkelijker is om de persoon die waarschuwt in een negatief daglicht te bekijken...
quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom zou je die persoon vertrouwen?
Waarom zouden wij dan jou moeten vertrouwen?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik spreek vanuit mijn eigen overtuiging dat de bijbel waar is.
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:02 schreef Haushofer het volgende:
Maar nogmaals: jij hebt ervaringen gehad die je nu als negatief bestempelt. Er is echter een traditie van 2500 jaar oud, ouder dan het Christendom, waarin veel mensen wel positieve ervaringen hebben gehad. Dus dan rijst de vraag: zeggen jouw ervaringen nou iets over Boeddhisme in het algemeen, of slechts over jouw persoon?
Moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrok van zijn post en dat hij ook wel gelijk heeft dat ik me ergens in stort, zonder te weten wat het eigenlijk met me doet.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, wat ik ergens wel jammer vind, is dat Ali (weer) iets heel duisters van meditatie probeert te maken, alsof het bijna occult is, en dat we het dan weer vooral over zijn ervaringen hebben. Nergens wordt er gevraagd: "hey, maar wat is jouw ervaring er eigenlijk mee? Heb jij het ook als zo negatief ervaren? Het is al gauw weer "pas op", en "been there, done that". Er spreekt wat dat betreft niet echt oprechte interesse uit, maar vooral de behoefte (nogmaals, goedbedoeld) om te waarschuwen.
En natuurlijk kun je weer allerlei bronnen gaan vinden over dat meditatie je in "verkeerde" bewustzijnstoestanden brengt, maar dan gaan we weer dezelfde kant op als bij discussies omtrent de evolutietheorie, sluimerende wereldordes, etc. etc. etc. Ik heb daar niet zo'n behoefte aan![]()
Niet dat ik die behoefte nou zo sterk voel om daar zo over uit te wijden, maar persoonlijk heb ik hele sterke (mooie!) ervaringen gehad, en de beschrijving die Ali er aan geeft herken ik eigenlijk niet zo. Toch lijkt hij bijna op te willen dringen dat ik er toch echt naast zit en het verkeerd interpreteer, omdat hij dat ook zo ervaren heeft.
Dat kun je alleen te weten komen door het te doen. Je kunt natuurlijk allerlei literatuur lezen, zoals "Mindfulness in plane English" van Gunaratana of literatuur van de dalai Lama, Jon-Kabat Zinn, etc., maar dat geeft je slechts een idee.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:35 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrok van zijn post en dat hij ook wel gelijk heeft dat ik me ergens in stort, zonder te weten wat het eigenlijk met me doet.
Ik denk dat je dat mis hebt. We zijn juist "goed" zoals we zijn, maar nemen dat niet waar. Ga dat bij jezelf maar eens na. Dat is wat je leert. Daarmee leer je een manier van observeren die je nu niet hebt.quote:Wat ook door mijn hoofd schoot: volgens het boeddhisme moet je je hele manier van denken transformeren. Dat vind ik ergens wel merkwaardig, want dat impliceert (net als het christendom) dat we zoals we zijn niet goed zijn.
Waarom? Je leert je denken en je kweekt je bewustzijn grotendeels door de maatschappij en tijdsgeest waarin je zit, je opvoeding, etc.etc. Je huidige manier van observeren is net zo "onnatuurlijk" als de manier die aangereikt wordt in het boeddhisme.quote:We moeten onszelf eerst als het ware herprogrammeren en ik vraag me wel af wat daarvan het gevolg is. Als we zo hadden moeten zijn, dan waren we zo wel geweest
Wat verstaat je eigenlijk onder ' new age Jezus ' ? Ik zie je daar nog geen omschrijving over geven.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom maak je er dan in hemelsnaam een probleem van wanneer ik het geheel aan ideeen over Jezus wat we in new-age kringen tegenkomen 'new age Jezus' noem?
Weet je wat openbaar leesmateriaal op internet door te linken over de historische Jezus?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk wel dat Jezus bestaan heeft, maar niet zoals we die kennen uit het N.T. Paulus heeft hem wel als archetype gebruikt om zijn boodschap aan op te hangen.
[..]
Over zijn jeugdjaren is er niks te melden, gezien dit voor Paulus totaal irrelevant was. Hij weet zelfs weinig of niks te melden over het leven van Jezus. De historische Jezus was een telg uit het geslacht David met als voorbestemming messias te worden in joodse betekenis, en niet de verdraaide christelijke versie van een messias.
Meditatie kan wel een trance tot gevolg hebben, al is dat niet echt de bedoeling. Dat zou een vlucht zijn van de realiteit, ipv leren om te gaan met de realiteit. Het kan wel dat iemand het kan verkennen als in dat je zonder donker ook geen licht kent, maar het zou een eindeloos dwaalpad zijn. Zelf probeer ik dat uit mijn meditatie te houden.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat voor staat van bewustzijn dan? Je doet nu net alsof je door meditatie in een soort trance raakt oid.
Laat ik het nogmaals zeggen: meditatie is dat wat mij betreft totaal niet. Het is slechts observatie van de realiteit, zonder oordeel, zonder intellectualisering, zonder conceptuele hokjes erbij te slepen. Het is slechts directe observatie. Door dat te beoefenen wordt je je steeds meer bewust van je conceptuele denken, en snap je ook steeds beter dat je angst, lijden etc. vaak (altijd?) het gevolg zijn van dergelijke denkconstructies: je wilt domweg dat de wereld anders is dan ze daadwerkelijk is.
Dit komt me heel bekend voor, dus ik begrijp denk ik waar je op doelt. Ook ik observeerde in mezelf een tendens om me meer spiritueel te profileren, maar zie het niet noodzakelijk als een probleem. Mijn conclusie is dat het een deel is van wat genoemd wordt een 'spiritueel ego'. Het is het andere uiterste van de ego-doodervaring, als een inzinker na een sugar rush, waarvan het effect inderdaad langer voelbaar is. Belangrijk is het om niet teveel waarde te hechten aan je spirituele ontwikkeling, omdat dit het ego juist meer voedt. Voor mij was dit meer reden om me meer te richten op mijn pad, jou heeft het blijkbaar afgeschrikt. Geen probleem, ieder zijn weg. We zijn tenslotte allemaal anders.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet de ervaringen hebt gehad in de mate waarin ik die zelf in heb gehad. Ik denk dat ik verder ben geweest dan jij, aangezien je zelf al zegt dat je er net pas mee begint. Ik denk dat de dingen die ik mee heb gemaakt al aardig 'hardcore' waren, en een gigantische invloed op mijn hele denken en doen hebben gehad. Zo wilde ik in mijn kleding het duale van het universum uit drukken, had ik zin om een yin yang tattoo in het midden van mijn nek te plaatsen om het equilibrium tussen de twee krachten weer te geven (welke ik in mijn ervaringen gevonden had), enzovoorts. Allemaal bij-effecten van die ego-dood ervaring. Echter zoals je zelf al zegt geef je controle op (of die nu illusionair is of niet). Een sterke ervaring kan je overvallen wanneer je hem niet verwacht.
Alpha-golven spelen een rol bij slapen, maar lijken ook depressie en infarcten te verminderen. Wetenschap stelt dat de verhoging van alfa golven tijdens meditatie karakteristiek is voor kalmte en alertheid; een wakkere rust.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het feit dat je niet weet dat je door meditatie in een andere staat van bewustzijn komt laat mij zien dat je niet beseft waar je mee bezig bent. Zoek op alpha ritme en verdiep je daar in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |