Het was me niet duidelijk of je het als een universeel geldende stelling bedoelde in de zienswijze van UG. Het was om te peilen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:10 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat maakt mijn statement over zijn gedachte of overtuiging waarmee het volgens mij voor hem werkte nog niet minder waar.
Je gedachten en je wereldbeeld zijn grotendeels geïnspireerd door de externe wereld, dus ook door anderen. Net als dat je woorden niet jezelf hebt aangeleerd, maar via anderen. Daarnaast spelen al die processen zich af die zijn aangeboren en die het resultaat zijn uit de ervaringen van je leven. Die vormen zowel het filter voor de input van buiten, als een innerlijke wereld die gefilterd raakt door diezelfde processen. Al die processen zijn afhankelijk van elkaar, staan in relatie tot elkaar. De vraag volgt of ze onafhankelijk van elkaar kunnen bestaan. En in hoeverre zijn ze op zichzelf bepalend voor wat 'waar' is?quote:[..]
Waarmee je eigenlijk de bevestiging geeft van mijn stelling. Iemand anders kan jou je gedachten of wereldbeeld niet geven. Gedachten van anderen hebben ontegenzeggenlijk invloed die een rol kunnen spelen op jouw wereldbeeld ( als je zelf de verlichting nog niet bereikt hebt ) maar je kunt niet waarnemen op basis van de waarneming van een ander. Je kunt hooguit verstandelijk het concept begrijpen en mogelijk zelfs doorvoelen als zijnde ontegenzeggenlijk waar maar het WORD pas waar op het moment dat je hetzelf waarneemt.
En toch blijkt dat niet fool-proof te zijn. Was dat maar zo!quote:Als ik jou een placebo geef met de mededeling dat de placebo voor mij werkt maar jij vastzit in het geloof dat je een werkzame pil nodig hebt om je te kunnen afhelpen van je gebrek dan zal jouw overtuiging jouw uitkomst bepalen. In die zin heeft Krishnamurti dan ook volkomen gelijk.
Toevallig die in zijn eigen woning, waar hij een groepje mensen ontving? Die vond ik hilarisch, met name om de mensen die hun ervaring deelden met de camera.quote:[..]
Je moet er van houden maar ik heb wel eens een videootje van hem bekeken waarbij ik ook een glimlach niet kon onderdrukken.
Vraag ik me alsnog af of kennisname van die waarheid die mensen wel écht zekerheid zou geven, of slechts de illusie daarvan.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Dat er (heel veel) mensen zijn die menen "de waarheid" te kennen zegt niet zozeer iets over "de waarheid", als wel over de enorme behoefte van deze mensen aan zekerheid.
Kun je die iets meer uitspellen voor me? Het kwartje van begrip van wat je hiermee bedoeld valt nog niet helemaal voor me.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:38 schreef Gray het volgende:
En toch blijkt dat niet fool-proof te zijn. Was dat maar zo!
Yupzz..quote:Toevallig die in zijn eigen woning, waar hij een groepje mensen ontving? Die vond ik hilarisch, met name om de mensen die hun ervaring deelden met de camera.
Ik doel op dat het placebo-effect niet bij iedereen werkt, in gelijke mate en elke keer. Overigens ben ik er niet van overtuigd dat mind-over-matter als 'waarheid' moet worden aangenomen, zeker niet op deze schaal. Kwantummechanica hoezee, maar dat is heel wat anders dan moleculaire processen, zelfs al leunen die schijnbaar op dat principe.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:54 schreef Jappie het volgende:
[..]
Kun je die iets meer uitspellen voor me? Het kwartje van begrip van wat je hiermee bedoeld valt nog niet helemaal voor me.
Ja, die is leuk.quote:[..]
Yupzz..
Klopt, maar daar tegenover staat dat datzelfde geld voor de pil met de socalled "werkzame stof".quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:10 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik doel op dat het placebo-effect niet bij iedereen werkt, in gelijke mate en elke keer.
Ik heb de overtuiging dat het waar is maar tegelijkertijd is deze overtuiging vooralsnog een conceptuele overtuiging en is mijn wezen er nog niet dusdanig van doordrongen dat ik het ook werkelijkheid kan maken. Wat ik wel ervaar is dat wij door het gebruik maken van tijd iets van vorm kunnen laten veranderen. Dat wat wij bedenken kunnen we waarmaken als we maar genoeg overtuiging en doorzettingsvermogen hebben; dat idee.quote:Overigens ben ik er niet van overtuigd dat mind-over-matter als 'waarheid' moet worden aangenomen, zeker niet op deze schaal. Kwantummechanica hoezee, maar dat is heel wat anders dan moleculaire processen, zelfs al leunen die schijnbaar op dat principe.
Je hebt niet het christendom nodig, maar Jezus. Dat is wat ik zeg.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Voor jou misschien. Voor anderen hoeft dat niet te gelden. Je hebt geen enkele grond om te "weten" dat dit voor anderen geldt. Je kunt ook niet in andermans hoofd kruipen. Dat je meent dat met de autoriteit van God wel te kunnen weten doet daar niks aan af
Persoonlijk ben ik mensen tegen gekomen die gelukkiger en "verlichter" overkwamen dan welke Christen ik ook heb gezien of ontmoet. Ik zou ook niet weten waarom je daarvoor persé het Christendom nodig hebt.
Maar als jij die exclusiviteit nodig meent te hebben, dan houdt niemand je tegen natuurlijk.
Dat vond ik ook, ja.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:26 schreef Haushofer het volgende:
Ja, dat vond ik een aardig interview Het zal voor veel mensen overkomen als een soort relishoppen, maar ik vond Raymann er sympathiek mee overkomen.
Mijn ego probeert het uit alle macht naar zichzelf toe te trekken, maar ik geef bij deze volledige eer aan God die mij gemaakt heeft en dankzij Wie ik ervaringen op heb opgedaan waardoor ik bovenstaande heb kunnen schrijven. De waarheid behoort niet tot een mens toe, maar wordt van boven aan ons geopenbaard en begrijpelijk gemaakt. Zo er iets waar is in wat ik zeg, is het van God en niet van mij.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:56 schreef Villas_Rubin het volgende:
Dat klinkt als een heel mooi, grootsomvattend betoog, Ali. Niet iedereen zal zich erin kunnen vinden (dat laatste vooral), maar het is heel overtuigd geschreven vanuit 't hart, ervaring en verstand. Dit is verder niet als compliment bedoeld voor je ego, maar louter voor het geschrevene.
De vraag is of het lichaam hier in dienst staat van het bewustzijn, het lichaam de wens van het bewustzijn vervult, of dat de twee via een complex proces tot een consensus komen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:48 schreef Jappie het volgende:
[..]
Klopt, maar daar tegenover staat dat datzelfde geld voor de pil met de socalled "werkzame stof".
Wat mij alleen maar sterkt in de overtuiging dat het niet de pil is wat het laat werken maar jij als mens die toestaat te geloven in de werkzaamheid van de pil. (in dit geval zelfs die pil die ook daadwerkelijk bewezen werkzaam stoffen bevat)
Doet denken aan een wondje dat pas pijn gaat doen wanneer je het opmerkt.quote:Een leuk voorbeeld wat mijzelf is overkomen met betrekking tot het creeren van mijn eigen werkelijkheid heeft te maken met een tandartsbezoek of eigenlijk liever gezegd een serie van tandartsbezoeken die hebben geleid dat ik ging geloven dat ik niet meer te verdoven was.
(ik had eigenlijk nooit problemen met verdovingen en deze gingen altijd vrij gemakkelijk tot het moment dat ik een leerling tandarts had die mij na 2 mislukte pogingen vertelde dat ik moeilijk te verdoven was bij de 3e keer lukte het overigens wel maar dat terzijde )
Hetgeen deze leerling tandarts mij had verteld over mijn moelijk tot verdoving te brengen zenuwen had zich bij mij zo vastgezet dat het vervolgens ook bij elke volgende keer steeds moeilijker ging. Het werd tenslotte zo erg dat bij het eerstvolgende bezoek waarbij ik weer eens een zenuwbehandeling nodig had de tandarts niets anders restte dan mij door de kies heen te verdoven. Dus rechtstreeks in de zenuw. De bizarre pijn die dat met zich mee bracht (overigens binnen een seconde gevolgd door het absolute niet voelen van de pijn) maakte dat dat een ervaring was die ik nooit meer wilde meemaken. Vanaf dat bezoek was ik bij volgende bezoeken weer net zo makkelijk te verdoven als in de begintijd.
Het bewustzijn kan ook als 'zintuig' dienen voor het lichaam, al kan het zichzelf ook foppen om te laten denken dat het invloed uitoefent.quote:Het is welliswaar geen bewijs voor mijn stelling over het idee van "mind over matter" en ieder ander zal het mogelijk als toeval afdoen maar het is mij wel altijd bijgebleven als een realiteit waarbij ik klaarblijkelijk tot een bepaalde hoogte in staat was te bepalen of iets (in dit geval een verdoving) invloed kon hebben over waar ik als gedachte aan vast wilde houden. (het moeilijk te verdoven zijn)
Waar UG op doelde, is dat het lichaam zelf bepaalt wat het doet. Invloed daarop uitoefenen zou slechts een illusie zijn; het is het lichaam, inclusief brein, dat de gedachten zou vormen dat er controle is. Zijn eetgedrag zou voortkomen uit het 'luisteren' naar zijn lichaam dat alleen maar om room en zout zou vragen.quote:[..]
Ik heb de overtuiging dat het waar is maar tegelijkertijd is deze overtuiging vooralsnog een conceptuele overtuiging en is mijn wezen er nog niet dusdanig van doordrongen dat ik het ook werkelijkheid kan maken. Wat ik wel ervaar is dat wij door het gebruik maken van tijd iets van vorm kunnen laten veranderen. Dat wat wij bedenken kunnen we waarmaken als we maar genoeg overtuiging en doorzettingsvermogen hebben; dat idee.
Tijd bestaat, maar zou als illusie tot ons komen, omdat we nooit in een ander moment leven dan nu.quote:Als je dat idee combineert met de theorie dat tijd eigenlijk niet bestaat maar een opeenstapeling van "nu" momenten is dan komt de werkelijkheid van het scheppen dmv gedachtenkracht en overtuiging al een stuk dichterbij.
Succes voor jou en de wereld!quote:Mocht ik op dit gebied enige vorderingen maken dan zal ik de eerste zijn om het wereldkundig te maken....geweldig lijkt me dat.
De waarheid behoort niet tot een mens toe?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn ego probeert het uit alle macht naar zichzelf toe te trekken, maar ik geef bij deze volledige eer aan God die mij gemaakt heeft en dankzij Wie ik ervaringen op heb opgedaan waardoor ik bovenstaande heb kunnen schrijven. De waarheid behoort niet tot een mens toe, maar wordt van boven aan ons geopenbaard en begrijpelijk gemaakt. Zo er iets waar is in wat ik zeg, is het van God en niet van mij.
Dat zijn slechts woorden, Ali. Je bent weer zaken aan het vergelijken en daarmee je eigen ervaring bovenaan aan het zetten.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt niet het christendom nodig, maar Jezus. Dat is wat ik zeg.
Ook is het kennen van Jezus niet per se gelijk aan 'geluk' of 'vrede' maar gaat veel dieper.
Ik ben met je eens dat acceptatie en erkennen van jezelf erg belangrijk is, en dat dat een pijnlijk proces kan zijnquote:Jezus Christus biedt genezing van wonden van het verleden. Dat is niet altijd een leuk of gelukkig proces. Maar het leidt tot kracht en wijsheid.
Dat zijn allemaal natuurwetenschappelijke ideeën. Ik zie niet in waarom dat nu zo essentieel is. Ik snap wel dat het voor jou wel essentieel is: jij kunt je eigen opvatting van de bijbel en je godsbeeld , die essentieel zijn geweest voor jou "verlichtingservaring", niet rijmen met bepaalde natuurwetenschappelijke consensus.quote:Het kan niet zo zijn dat God bestaat en dat hij niet bestaat. Of dat de big bang het universum de wereld in heeft geholpen, en dat God het universum gemaakt heeft zoals het is. Of dat de mens een geevolueerd dier is, en dat hij tegelijkertijd in het evenbeeld van God is gemaakt. Al die zaken kunnen niet tegelijkertijd waar zijn.
Dat ben ik niet met je eens. Dat zou ik prima kunnen accepteren. Wat ik "Verlichting" zou willen noemen is acceptatie van het verschijnsel "lijden" zoals dat in alle vormen zich aan ons voordoet.quote:Indien de waarheid is dat de wereld een samenloop van toevallige omstandigheden is, dan is acceptatie van het feit dat je zelf een toevallige samenloop van omstandigheden bent verlichting.
Ik denk dat compassie inderdaad een belangrijk element isquote:Vanuit een mensgecentreerd wereldbeeld is verlichting dan dat we ons lijden gezamenlijk verzachten. De vraag is hoe we dat doen?
Dat is door elkaar lief te hebben.
Dat ben ik ook grotendeels met je eens; zie mijn eerdere posts aan Viking84quote:De menselijke strategien om om te gaan met dit leed zijn echter vaak op de lange termijn eerder zelfdestructief (en raken anderen in het proces) dan dat ze constructief zijn en werkelijk tot genezing en voorkoming van toekomstig leed leiden.
Ik denk dat dit geen algemeen statement is, maar iets zegt over jou onwil om een wereld zonder Goddelijke intentie te aanvaarden. Er zijn prima mensen die zonder Goddelijke intentie gelukkig zijn. Jij gaat nu waarschijnlijk beweren dat deze mensen "niet werkelijk gelukkig zijn" of "er niet goed over hebben nagedacht", maar dat is weer je eigen ervaring bovenaan zetten en die doortrekken naar iedereen.quote:Indien de waarheid is dat alles slechts toevallig is, is er niets om over gelukkig te zijn. Volledige wanhoop en afplatting kan zijn intrede doen.
Inderdaad: je gelooft. Eerder zei je nog dat je weet.quote:Ik geloof dat er een man is die volledig het lijden en de dood omarmde en desondanks volledig gelukkig was en dat was Jezus Christus.
Ik "ken" hem ook als oordelend, extreem en opvliegend. Ik zou hem niet "verlicht" willen noemen. Ik vind het wel knap hoe hij met zijn handicap omgaatquote:Deze man heeft geen armen en benen maar is verlicht.
Nee Haushofer, God is ook jouw God, Jezus is ook jouw verlosser, Hij is ook jouw enige bron van leven, en dat voor iedereen. Persoonlijk geluk is geen maatstaf voor verlichting, maar de wereld overwinnen met de liefde van God is verlichting.quote:Op woensdag 23 januari 2013 08:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zijn slechts woorden, Ali. Je bent weer zaken aan het vergelijken en daarmee je eigen ervaring bovenaan aan het zetten.
[..]
Ik ben met je eens dat acceptatie en erkennen van jezelf erg belangrijk is, en dat dat een pijnlijk proces kan zijn
[..]
Dat zijn allemaal natuurwetenschappelijke ideeën. Ik zie niet in waarom dat nu zo essentieel is. Ik snap wel dat het voor jou wel essentieel is: jij kunt je eigen opvatting van de bijbel en je godsbeeld , die essentieel zijn geweest voor jou "verlichtingservaring", niet rijmen met bepaalde natuurwetenschappelijke consensus.
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Dat zou ik prima kunnen accepteren. Wat ik "Verlichting" zou willen noemen is acceptatie van het verschijnsel "lijden" zoals dat in alle vormen zich aan ons voordoet.
[..]
Ik denk dat compassie inderdaad een belangrijk element isVooral omdat het je eigen ego "uitdooft".
[..]
Dat ben ik ook grotendeels met je eens; zie mijn eerdere posts aan Viking84
[..]
Ik denk dat dit geen algemeen statement is, maar iets zegt over jou onwil om een wereld zonder Goddelijke intentie te aanvaarden. Er zijn prima mensen die zonder Goddelijke intentie gelukkig zijn. Jij gaat nu waarschijnlijk beweren dat deze mensen "niet werkelijk gelukkig zijn" of "er niet goed over hebben nagedacht", maar dat is weer je eigen ervaring bovenaan zetten en die doortrekken naar iedereen.
[..]
Inderdaad: je gelooft. Eerder zei je nog dat je weet.
[..]
Ik "ken" hem ook als oordelend, extreem en opvliegend. Ik zou hem niet "verlicht" willen noemen. Ik vind het wel knap hoe hij met zijn handicap omgaat![]()
Op de rest hoop ik later eens terug te komen. Maar ik blijf het maar herhalen: je kunt niet zomaar je eigen ervaring doortrekken naar iedereen. Jij zou niet gelukkig kunnen worden van een wereld zonder God, zonder Goddelijke intentie, en misschien zelfs een wereld zonder Christelijke God. Het doet me sterk denken aan iemand die meent dat Bach het summum van muziek is, en niemand waarlijk "echte muziek" kan ervaren als hij Bach niet als grootste componist erkent (en die zijn er). Het is eerder een gebrek aan inlevingsvermogen, en zoals ik al eens eerder opmerkte in mijn ogen een vorm van egocentrisme. En dat inlevingsvermogen is erg belangrijk in wat ik "Verlichting" zou noemen, terwijl het ego (zoals je zelf ook opmerkt) een belangrijk obstakel vormt.![]()
Jouw uitspraken zeggen niet zozeer iets over "de waarheid", maar over de persoon Ali_Kannibali.
Verlosser van wat, van wie ? Hij was niemands verlosser, zelfs niet als messias.quote:
In elk geval niet op mij van toepassing.quote:Hij is ook jouw enige bron van leven, en dat voor iedereen.
Welke god ? die van het O.T. of het N.T., die van Kelten of Germanen, die van de Grieken of die van de Perzen ?quote:Persoonlijk geluk is geen maatstaf voor verlichting, maar de wereld overwinnen met de liefde van God is verlichting.
Ali?quote:Op woensdag 23 januari 2013 05:27 schreef sinzzer het volgende:
[..]
De waarheid behoort niet tot een mens toe?
Hoezo niet?
Wat ik wil zeggen is dat er geen patent op de waarheid zit. Niemand 'vindt de waarheid uit'. De waarheid 'is'. Wij kunnen hem slechts ontvangen of beleven of beschrijven, niet uitvinden.quote:
Ja, ik weet dat jij dat gelooft.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee Haushofer, God is ook jouw God, Jezus is ook jouw verlosser, Hij is ook jouw enige bron van leven, en dat voor iedereen. Persoonlijk geluk is geen maatstaf voor verlichting, maar de wereld overwinnen met de liefde van God is verlichting.
Waarom zou je me dan van het tegendeel willen overtuigen?quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik weet dat jij dat gelooft.
Wat is dan in jou ogen de waarheid?quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik wil zeggen is dat er geen patent op de waarheid zit. Niemand 'vindt de waarheid uit'. De waarheid 'is'. Wij kunnen hem slechts ontvangen of beleven of beschrijven, niet uitvinden.
Je kan hier al eens mee beginnen:quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom zou je me dan van het tegendeel willen overtuigen?
Je zou me eerst de onwaarheid van de bijbel en God moeten bewijzen.
Jezus Christus is de waarheid.quote:Op donderdag 24 januari 2013 04:57 schreef sinzzer het volgende:
[..]
Wat is dan in jou ogen de waarheid?
Dat wil ik helemaal niet. Waar zie je me dat doen?quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zou je me dan van het tegendeel willen overtuigen?
Ik voel daar volstrekt de behoefte niet voor. Volgens mij ben jij heel gelukkig met jouw opvattingen, en breng je ook geen schade toe aan anderen daarmee. Waarom zou ik dat dan willen veranderen?quote:Het zou voor mij volstrekt onlogisch en inconsistent zijn om jouw gedachtengang te adopteren.
Je zou me eerst de onwaarheid van de bijbel en God moeten bewijzen.
Veel sterkte daarmee.
Het lijkt daarop omdat in meerdere gevallen je me erop attent wil maken dat wat voor mij werkt, niet voor iedereen hoeft te werken en dus ook niet voor iedereen waar hoeft te zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat wil ik helemaal niet. Waar zie je me dat doen?
[..]
Ik voel daar volstrekt de behoefte niet voor. Volgens mij ben jij heel gelukkig met jouw opvattingen, en breng je ook geen schade toe aan anderen daarmee. Waarom zou ik dat dan willen veranderen?
Met andere woorden; Haushofer wil jou niet van je persoonlijke visie afbrengen, maar jij wil dat Haushofer jouw visie deelt. Is het dat ?quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het lijkt daarop omdat in meerdere gevallen je me erop attent wil maken dat wat voor mij werkt, niet voor iedereen hoeft te werken en dus ook niet voor iedereen waar hoeft te zijn.
Een idee dat onverenigbaar is met mijn eigen opvattingen. Ik kan niet op die manier denken omdat het inconsistent en onlogisch zou zijn.
De kern van het probleem A.K. Kwam dat maar een keer over....quote:Op woensdag 23 januari 2013 08:14 schreef Haushofer het volgende:
Jouw uitspraken zeggen niet zozeer iets over "de waarheid", maar over de persoon Ali_Kannibali.
Vind jij.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee Haushofer, God is ook jouw God, Jezus is ook jouw verlosser, Hij is ook jouw enige bron van leven, en dat voor iedereen. Persoonlijk geluk is geen maatstaf voor verlichting, maar de wereld overwinnen met de liefde van God is verlichting.
Neem het leven zo als het komt, en probeer zo min mogelijk te controleren, relativeer zaken zo veel mogelijk en stop noooitt met leren en verwonderen !quote:Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen... wellicht zijn er mensen die mijn verhaal herkennen en tips kunnen geven?
Daar heb je gelijk in. De stelligheid waarmee je je eigen ervaring doortrekt naar iedereen, die kun je imo niet rechtvaardigen. Je meent dat met de bijbel en God te kunnen doen, maar dat blijft jouw persoonlijke ervaringquote:Op donderdag 24 januari 2013 09:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het lijkt daarop omdat in meerdere gevallen je me erop attent wil maken dat wat voor mij werkt, niet voor iedereen hoeft te werken en dus ook niet voor iedereen waar hoeft te zijn.
Dat snap ik, en dat lijkt me ook zo lastig aan jouw opvattingen. Voor mij is het onlogisch om zo stellig je eigen ervaringen door te trekken naar elk willekeurig persoon.quote:Een idee dat onverenigbaar is met mijn eigen opvattingen. Ik kan niet op die manier denken omdat het inconsistent en onlogisch zou zijn.
Daarmee zou ik dan slecht mijn eigen notie en ervaring van het begrip "Verlichting" geven. Niks meer, niks minder. Daarmee stel ik mijn eigen ervaring centraal, en verwerp ik die van anderen. Dat is egocentrisch, wat ik niet associeer met het begrip "Verlichting". Dus in mijn notie van het begrip zou zo'n houding simpelweg inconsistent zijn.quote:De enige manier om "Verlichting" te bereiken is om de aard van het lijden in te zien. Dit brengt je na lange contemplatie naar de boeddhistische opvatting van het begrip "lijden". Elke richting buiten het boeddhisme is een dwaalleer aangezien daar een absolute notie aan concepten wordt gegeven. Voor mij werkt deze leer en het is voor mij inconsistent als iedereen op zijn eigen manier "Verlichting" zou kunnen bereiken.
Maar wat denk jij dat die verlichting inhoud. Met andere woorden waar ben jij naar op zoek ?quote:Maar die verhalen over mensen die verlichting hebben bereikt, daar ben ik jaloers op, dat wil ik ook.
Daar komt bij dat er niet "maar één weg" naar verlichting is.quote:Op donderdag 24 januari 2013 10:57 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Maar wat denk jij dat die verlichting inhoud. Met andere woorden waar ben jij naar op zoek ?
Als ik je verhaal goed lees ben je eigenlijk op zoek naar jezelf, naar de persoon die zelfstandig is in zijn denken en die daardooor de rust en berusting kan vinden, wat je zou kunnen vertalen naar verlicht zijn..
Hoe kijk jij daar zelf tegenaan ?
Wat bedoel je daar precies mee ? Dat het ook via geloof zou kunnen, dat denk ik wel. Er zijn meerdere wegen naar Rome.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Daar komt bij dat er niet "maar één weg" naar verlichting is.
Ik merk dat ik heel instabiel in het leven sta en ook het gevoel heb dat de dingen me overkomen in plaats van dat ik er zelf invloed op kan uitoefenen. Ik betrap mezelf vaak op de gedachte dat ik onder een ongunstig gesternte ben geboren en daardoor het ongeluk aantrek. Terwijl ik wel weet dat dit een irrationele gedachte is, vóelt het op dat moment wel zo. Ik wil mijn leven meer in eigen hand nemen en me minder laten leven door wat andere mensen doen en denken. Ik zou mensen willen zien zoals ze zijn in plaats van door allerlei vooroordelen verblind te worden en me te veel te laten beïnvloeden door wat anderen vinden. En in de praktijk doet iedereen dat op zekere hoogte: pubers door de nieuwste smartphone te willen hebben, werkenden door het grootste huis, de mooiste vrouw, de beste carrière, de mooiste auto te willen hebben. Altijd vergelijken mensen zichzelf met anderen en juist daar worden ze ongelukkig van. Ik wil dat patroon van streven naar iets anders dat mij gelukkig zou moeten maken doorbreken en me minder laten opfokken door dingen die tegenzitten (en ik ben héél snel opgefokt). Een puur rationele benadering werkt niet voor mij, dan word ik doodmoe van de hele dag denken: erger je niet, erger je niet!quote:Op donderdag 24 januari 2013 10:57 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Maar wat denk jij dat die verlichting inhoud. Met andere woorden waar ben jij naar op zoek ?
Als ik je verhaal goed lees ben je eigenlijk op zoek naar jezelf, naar de persoon die zelfstandig is in zijn denken en die daardooor de rust en berusting kan vinden, wat je zou kunnen vertalen naar verlicht zijn..
Hoe kijk jij daar zelf tegenaan ?
Je geeft eigenlijk zelf al de antwoorden. Maar hoe doe je dat, ik zou beginnen met de gedachte te accepteren dat alles gebeurd, bij jou bij mij bij iedereen. Ik ben ook iemand die veel pech ellende en wat nog meer heeft meegemaakt. Maar ik veer altijd weer terug omdat ik heel goed dingen los kan laten, laten zijn wat ze zijn, namelijk, momenten ! Niet meer dan dat.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:09 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik merk dat ik heel instabiel in het leven sta en ook het gevoel heb dat de dingen me overkomen in plaats van dat ik er zelf invloed op kan uitoefenen. Ik betrap mezelf vaak op de gedachte dat ik onder een ongunstig gesternte ben geboren en daardoor het ongeluk aantrek. Terwijl ik wel weet dat dit een irrationele gedachte is, vóelt het op dat moment wel zo. Ik wil mijn leven meer in eigen hand nemen en me minder laten leven door wat andere mensen doen en denken. Ik zou mensen willen zien zoals ze zijn in plaats van door allerlei vooroordelen verblind te worden en me te veel te laten beïnvloeden door wat anderen vinden. En in de praktijk doet iedereen dat op zekere hoogte: pubers door de nieuwste smartphone te willen hebben, werkenden door het grootste huis, de mooiste vrouw, de beste carrière, de mooiste auto te willen hebben. Altijd vergelijken mensen zichzelf met anderen en juist daar worden ze ongelukkig van. Ik wil dat patroon van streven naar iets anders dat mij gelukkig zou moeten maken doorbreken en me minder laten opfokken door dingen die tegenzitten (en ik ben héél snel opgefokt). Een puur rationele benadering werkt niet voor mij, dan word ik doodmoe van de hele dag denken: erger je niet, erger je niet!
Ik denk dat de christelijke uitleg de enige consistente is. Daarom hang ik hem ook aan. Niet andersom.quote:Op donderdag 24 januari 2013 10:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. De stelligheid waarmee je je eigen ervaring doortrekt naar iedereen, die kun je imo niet rechtvaardigen. Je meent dat met de bijbel en God te kunnen doen, maar dat blijft jouw persoonlijke ervaring
[..]
Dat snap ik, en dat lijkt me ook zo lastig aan jouw opvattingen. Voor mij is het onlogisch om zo stellig je eigen ervaringen door te trekken naar elk willekeurig persoon.
Daarbij, in de OP geeft Viking84 al aan dat ze het Christendom in die mate zo goed als heeft verlaten
Ik kan dergelijke stelligheid ook wel gebruiken, natuurlijk:
[..]
Daarmee zou ik dan slecht mijn eigen notie en ervaring van het begrip "Verlichting" geven. Niks meer, niks minder. Daarmee stel ik mijn eigen ervaring centraal, en verwerp ik die van anderen. Dat is egocentrisch, wat ik niet associeer met het begrip "Verlichting". Dus in mijn notie van het begrip zou zo'n houding simpelweg inconsistent zijn.
Zo wordt het ook een definitiekwestie, natuurlijk. Misschien zouden we eerst allebei onze ideeën over wat precies deze "Verlichting" in zou houden. Jij definieert het in Christelijke context en verabsoluteert dat, wat niet mijn idee van "Verlichting" is. Zo praten we langs elkaar heen.
Ik ben het deze keer volledig met je eens.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In wezen heb je twee keuzes. Of ik ben een fantastische gek die met een denkbeeldig vriendje spreekt en zich vanalles voorstelt, of ik ken Jezus Christus door mijn geloof persoonlijk als mijn God en mijn Verlosser, omdat Hij herrezen is en voor ons toegankelijk is door geloof.
Precies dat, maar dat terugveren kan ik dan minder goedquote:Op donderdag 24 januari 2013 11:16 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Je geeft eigenlijk zelf al de antwoorden. Maar hoe doe je dat, ik zou beginnen met de gedachte te accepteren dat alles gebeurd, bij jou bij mij bij iedereen. Ik ben ook iemand die veel pech ellende en wat nog meer heeft meegemaakt. Maar ik veer altijd weer terug omdat ik heel goed dingen los kan laten, laten zijn wat ze zijn, namelijk, momenten ! Niet meer dan dat.
Op elke moment van de dag kun je zeggen, nu ben ik het beu ! Nu ga ik het anders doen of anders verwerken of anders denken. De enige die daar voor kan zorgen ben jij zelf !
Daardoor neem je zelf je eigen leven in de hand, maar zonder vast te houden aan zaken die jij perse wil, veel dingen in het leven heb je niet in de hand, wel hoe jij er mee omgaat !
Ok en wat heeft dit alles volgens jou met verlichting te maken?quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus Christus is de waarheid.
Dus niet een abstract idee in het hoofd maar een persoon. De gehele waarheid is omvat in de persoon Jezus Christus.
Ook Gods wet is de waarheid, de wet van liefde. Net zoals Gods beloften, Gods woord.
Ik begrijp dat dat nogal moeilijk of misschien geheel niet te vatten is voor iemand die de waarheid zich voorstelt als een geheel van ideeen en feiten.
Je kunt dus onderscheid maken tussen iets wat waar is en 'de waarheid'. Het is waar dat ik dit op een computer zit te tiepen. Maar het is niet 'de waarheid' in zijn totaliteit.
Oefening baart kunst, het pad naar verlichting vereist levenservaringen om je oude patronen te ontwennen en om een nieuwe style aan te leren.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Precies dat, maar dat terugveren kan ik dan minder goed. En dit is een rationeel trucje, werkt bij mij ook niet op het moment dat ik me rot voel.
Precies. Dit is wat Paulus bedoelde met ' opstaan uit de dood '. Zelfde bedoeling : ' laat de doden, de doden begraven '.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:07 schreef sinzzer het volgende:
Oefening baart kunst, het pad naar verlichting vereist levenservaringen om je oude patronen te ontwennen en om een nieuwe style aan te leren.
Mooi gezegd, dat is het inderdaad.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:07 schreef sinzzer het volgende:
[..]
Oefening baart kunst, het pad naar verlichting vereist levenservaringen om je oude patronen te ontwennen en om een nieuwe style aan te leren.
Als je er werkelijk mee bezig bent dan groei je daarin, tot wat sinzzer zegt het een tweede natuur wordt. Sommige dingen in het leven kosten veel tijd en soms pijn, maar je zal blijven groeien in je proces. Althans als je de intentie hebt om te leren. Anders zul je het waarschijnlijk nooit leren...quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Precies dat, maar dat terugveren kan ik dan minder goed. En dit is een rationeel trucje, werkt bij mij ook niet op het moment dat ik me rot voel.
...zoals jij hem hebt ervaren. Dat lijkt me nogal wiedes; dat zijn zeer persoonlijke ervaringen. Ik heb ook ervaringen die ik erg bijzonder acht, maar ik zou niet durven stellen dat als jij die niet zodanig hebt ervaren je "Christus niet kent" of "geen Verlichting hebt bereikt" oid. Ik zou ook niet weten waarom ik dat zou willen zeggen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Men kan het christelijk geloof verlaten zonder ooit Christus gekend te hebben....
Ik denk dat "Verlichting" niet zozeer een "consistent begrip" moet zijn, maar eerder een ervaring is die elk concept en verwoording overstijgt. "Consistentie" is ook een manier om grip te krijgen en de illusie dat je het verstandelijk kunt begrijpen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat de christelijke uitleg de enige consistente is.
Als je het zo zwart-wit wilt stellen: dat geldt dan ook voor miljarden andere mensen op deze wereld die jouw notie van Christendom niet aanhangen. Ik zou je niet als een fantastische gek willen neerzetten mocht je er naast zitten, maar slechts als iemand die graag zekerheid wil en bevestiging in zijn ideeën omtrent zijn wereldbeeld. Dat is heel menselijk, en niet zo gek.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In wezen heb je twee keuzes. Of ik ben een fantastische gek die met een denkbeeldig vriendje spreekt en zich vanalles voorstelt, of ik ken Jezus Christus door mijn geloof persoonlijk als mijn God en mijn Verlosser, omdat Hij herrezen is en voor ons toegankelijk is door geloof.
Ik dus nietquote:Op donderdag 24 januari 2013 13:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ben het deze keer volledig met je eens.
Dat kunnen maar erg weinig mensen heel goed van nature, net zoals er maar weinig mensen zijn die zonder oefenen een marathon kunnen rennen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:44 schreef Viking84 het volgende:
Nog even als aanvulling op het rot voelen en dan niet kunnen terugveren op dat moment, dat is ook logisch ! De emotie is er niet voor niets, er is dan ook niets mis met het ervaren ervan. De truc is later om te voorkomen en daardoor minder snel je rot te voelenquote:Op donderdag 24 januari 2013 13:44 schreef Viking84 het volgende:
En dit is een rationeel trucje, werkt bij mij ook niet op het moment dat ik me rot voel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 14% gewijzigd door Gertje-Plongers op 24-01-2013 16:05:43 ]Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |