Dat er niet echt goden zijn die je moet volgen om tot een goed hiernamaals te komen maakt niet dat er geen andere wereld is en geen goden zijn.quote:Ga je uit van de leer van de boeddha, dan is er geen sprake van een creator. Gautama Boeddha weigerde te spreken of zoiets, aangezien het een illusie zou zijn wijsheid te kunnen halen uit de contemplatie daarvan.
Wel wordt in de Pali gesproken over gesprekken tussen Boeddha en deva's, die je zou kunnen zien als goden, maar qua omschrijving dichter bij (natuur)krachten liggen.
Het is wel correct om 'het' boeddhisme als een non-theistische religie te omschrijven. Eerder een non-theistisch lijkende religie.
Nog steeds zijn het geen fysieke werelden en goden, maar states of mind. Nirvana is een state of mind, al wordt het vaak verward met de christelijke hemel.quote:Op zondag 20 januari 2013 15:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat er niet echt goden zijn die je moet volgen om tot een goed hiernamaals te komen maakt niet dat er geen andere wereld is en geen goden zijn.
De andere werelden zijn gewoon een feit in het boeddhisme, maar dat behelst wel een geloof in andere entiteiten.
Alle heksen zijn hetzelfde toch?quote:Niet theistisch zou ik persoonlijk zien als zonder goden en andere entiteiten, dat is het boeddhisme niet.
Dat goden niet perse van belang zijn voor het pad dat jij als mens moet bewandelen is misschien waar, maar dat is iets compleet anders dan ze bestaan niet. Ook dat de "hoofdgod" geen schepper is maakt niet dat hij niet bestaat in het boeddhisme.
Zoals gezegd is het beeld van de goden anders dan in het abrahamisme, maar er is wel degelijk een godsbeeld en nog wel meer dan dat ook.
Daarin lijkt het boeddhisme erg vaag op oa het heksendom, de "andere wereld(en)" als een feit, goden en andere entiteiten als een feit, maar niet echt van groot belang voor het pad dat jij als mens moet bewandelen.
Wat leuk dat je daar over begint.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik weet niet of die psychologen teruggaan op een traditie van zo'n 2500 jaar oud![]()
Daarbij, iedereen zal dit snappen. Maar nogmaals: er naar handelen is iets heel anders. Iedereen snapt dat je beter gezond kunt eten. Maar het beseffen, uit eigen ervaring, dat is iets heel anders.
Gezond eten is overrated: een oud-huisgeno0ot van me at altijd alleen maar broodjes kaas en ovenfrites, met daarbij persi max, sliep 3 uur per nacht, dronk veel bier en blowde nog meer en was NOOIT ziek.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat leuk dat je daar over begint.
Ik hoor allemaal mensen om me heen praten over eten en diëten. Ze tellen calorieën en schamen zich dat ze een keer iets lekkers eten.
Ik ervaar wat eten met me doet. Van softijs moet ik hoesten. Van slagroomtaart en McDonalds krijg ik 20 minuten lang een warm gevoel van binnen, maar dan heb ik weer honger, het heeft geen substantie, het is geen echt eten.
Ik voel me door echt eten echt bevredigt. Ik vind groenten en vitaminen lekker. Mijn lichaam ervaart veel meer voldoening door het eten van gevarieerde groenten dan van nep-eten.
Ik kan buitengewoon genieten van chocolade, of patat speciaal of noem maar iets, maar ik ervaar het als snoep, als drugs. Niet als echt eten.
Ik hoef daar verder niet bij na te denken, het is iets wat ik doe, wat ik ben.
Ik ben verder bijna nooit ziek, 1 x per jaar verkouden of griep, verder niets, en ik ben slank.
Dat is gerelateerd aan dat mensen zich rottig voelen als ze b.v. in het begin van hun meditatie zo druk in hun hoofd zijn en slechte gevoelens van zich af willen duwen. Een keypoint van meditatie is juist: geen oordeel hebben. Ook niet over het feit dat je juist veel zult oordelenquote:Op zondag 20 januari 2013 18:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik hoor allemaal mensen om me heen praten over eten en diëten. Ze tellen calorieën en schamen zich dat ze een keer iets lekkers eten.
quote:Krishnamurti was known for his unusual health and diet preferences.[14] Carrying with him a "portable kitchen" in a tiny suitcase throughout his travels, he consumed a great deal of salt and cream, and stated "no meal should take longer than a few minutes to prepare." Throughout his life, Krishnamurti never saw a doctor or took medication, believing the body would take care of itself. Often complimented for good looks in his old age, Krishnamurti would respond "that's because I don't eat health food, I don't take vitamins, and I don't exercise!"[14]
Ik denk dat je lichaam je verteld wat je moet eten en dat je moet leren luisteren. En ik hou ook niet van uren koken. En ik hou ook van zout en room. En vet.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:55 schreef Gray het volgende:
Hoe kijken jullie aan tegen het volgende?
[..]
Dat denk ik ook.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat je lichaam je verteld wat je moet eten en dat je moet leren luisteren. En ik hou ook niet van uren koken. En ik hou ook van zout en room. En vet.
Ik was een keer pannenkoeken bakken en bleef honger houden. Toen dacht ik plots: Ik wil een boterham met kaas! En weg was mijn honger.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Soms ineens vanuit het niets trek in iets heel specifieks. Word je wakker en denk je plots: broccoli!
Mooi is dat.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik was een keer pannenkoeken bakken en bleef honger houden. Toen dacht ik plots: Ik wil een boterham met kaas! En weg was mijn honger.
Ik zie niet waar jij dat niet fysiek uithaald, in de boeddhistische kosmos zijn er 3 sferen die weer onderverdeeld zijn in bestaansniveaus'/werelden.quote:Op zondag 20 januari 2013 15:52 schreef Gray het volgende:
[..]
Nog steeds zijn het geen fysieke werelden en goden, maar states of mind. Nirvana is een state of mind, al wordt het vaak verward met de christelijke hemel.
[..]
Alle heksen zijn hetzelfde toch?
Calorieën tellen is dom. Dat werkt niet. Ook vet en zout hebben we nodig.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
O.K., maar de kruik gaat te water tot ze barst zeggen ze al eens.quote:Ik ben verder bijna nooit ziek, 1 x per jaar verkouden of griep, verder niets, en ik ben slank.
Ben ik ook mee eens, maar er is meer.quote:Ook de voedingssupplementen zijn niet steeds vrij van zonden.
Om hier wat dieper op in te gaan:quote:Op zondag 20 januari 2013 14:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dus je hebt het lijden nodig om te weten waar jouw zwakke punten liggen en hiermee de confrontatie aan te kunnen gaan?
Dat is toch niet typisch boeddhistisch?Iedere psycholoog zal dat zeggen
.
Wat is serieusquote:Op maandag 21 januari 2013 13:02 schreef Viking84 het volgende:
Thanks voor je uitleg. Houd jij je nou ook serieus bezig met het boeddhisme, Haushofer?
.
Ik zou je willen aanraden het rustig es een paar keer te lezen. Bij mij gingen toen wel wat lampjes branden. En daarbij moet je je beseffen dat het slechts woorden zijn die je in een bepaalde richting willen duwen, mits je dat toestaatquote:Ik heb trouwens dat boekje van Steve Hagen maar weer besteld. Ben benieuwd!
Stoa.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:24 schreef Knevelt het volgende:
Viking, long time no see.
Voor mij heeft verdieping in de (klassieke) filosofie enorm geholpen bij mijn existentiële vragen. In de Oudheid stond de filosofie nog vooral in het teken van de vraag: Wat is het goede leven? Filosofen als Plato, Aristoteles, Epicurus en Epictetus hebben daar interessante dingen over geschreven. Het dagboek van Marcus Aurelius vind ik nog altijd het meest diepzinnige boek op spiritueel gebied dat ik ooit gelezen heb.
Hoi, alles goed?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:24 schreef Knevelt het volgende:
Viking, long time no see.
Voor mij heeft verdieping in de (klassieke) filosofie enorm geholpen bij mijn existentiële vragen. In de Oudheid stond de filosofie nog vooral in het teken van de vraag: Wat is het goede leven? Filosofen als Plato, Aristoteles, Epicurus en Epictetus hebben daar interessante dingen over geschreven. Het dagboek van Marcus Aurelius vind ik nog altijd het meest diepzinnige boek op spiritueel gebied dat ik ooit gelezen heb.
Het zijn spirituele bestaanswerelden, mentaal. Al zijn er scholen die het letterlijk opvatten en die werelden buiten zichzelf plaatsen:quote:Op maandag 21 januari 2013 11:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zie niet waar jij dat niet fysiek uithaald, in de boeddhistische kosmos zijn er 3 sferen die weer onderverdeeld zijn in bestaansniveaus'/werelden.
Ergens daarin zal iedereen, inc die andere wezens en goden, incarneren.
The ten spiritual realms are part of Buddhist cosmology and consist of four higher realms[1] and six lower realms.[1] Some schools of Buddhism see them as being external, ten different planes of existence beings can be born into, whilst others see them as states of mind that can be shifted between due to external and internal influences. The following is a description of the ten realms as mental states.quote:[quote]
The picture of the world presented in Buddhist cosmological descriptions cannot be taken as a literal description of the shape of the universe. It is inconsistent, and cannot be made consistent, with astronomical data that were already known in ancient India. However, it is not intended to be a description of how ordinary humans perceive their world[citation needed]; rather, it is the universe as seen through the divyacakṣus (Pāli: dibbacakkhu), the "divine eye" by which a Buddha or an arhat who has cultivated this faculty can perceive all of the other worlds and the beings arising (being born) and passing away (dying) within them, and can tell from what state they have been reborn and into what state they will be reborn. The cosmology has also been interpreted in a symbolical or allegorical sense (see Ten spiritual realms).
Helemaal niet juist, boeddhisme laat juist veel ruimte over om je eigen pad te bewandelen en de bagage mee te nemen die je wil.quote:En nee, niet alle heksen zijn hetzelfde, zo ook niet alle boeddhisten, maar net als die boeddhisten hebben alle heksen wel het een en ander gemeen in hun overtuiging, heks zijn zonder de andere wereld mee te nemen in je gedachtegang wordt erg moeilijk, net als het erg moeilijk wordt de beschrijving van de kosmos van het boeddhisme niet mee te nemen en wel een boeddhist te zijn
Boeddhisme heeft zoveel schriftelijke bronnen en geen boeddhistische versie van een bijbel, dat je haast wel moet verwerpen. Het enige dat boeddhisme van een volgeling vereist is dat je gelooft in de vier nobele waarheden en misschien is zelfs dat een overstatement.quote:Zo zijn er heksen die zich in de praktijk niet bezig houden met die andere wereld, net zoals er boeddhisten zijn die zich daar in de praktijk niet mee bezig houden, dat omdat het niet perse van belang is voor hun levenswandel, voor hun persoonlijke ontwikkeling. Maar dat is echt wat anders dan die grondbeginselen van de religie verwerpen.
Het niet letterlijk opvatten staat niet gelijk aan ontkenning, eerder aan nuance. Een belangrijk gegeven in het bewandelen van de zogeheten 'Middle Way'.quote:In de grondteksten van het boeddhisme, waar elke stroming mee te maken heeft, kom je gewoon erg veel tegen over goden en andere wezens, over andere werelden en redenen waarom je met die andere werelden te maken kan krijgen.
Dat ontkennen vind ik een beetje vreemd.
Ja, al is het idee dat het verschillende werelden zijn een idee, wat op zijn beurt weer een illusie is. De aard van alle dingen is wat ze noemen emptiness, waarvan de realisatie daarvan een van de belangrijkste aspecten is van verlichting. Het is waar het dualisme uit voortkomt, het passieve en het actieve, vorm en leegte, oorzaak en gevolg, etc. Een bekende paradox uit de Heart Sutra is:quote:Op maandag 21 januari 2013 19:39 schreef erodome het volgende:
Je weet dat onze werkelijkheid ook een spirituele bestaanswereld is, dat er eigenlijk alleen maar spirituele bestaanswerelden zijn in het boeddhisme? Kortom, dat dat dus gewoon hetzelfde is als onze wereld en het nirvana of wat dan ook?
Uit het laatste stuk wordt ook duidelijk waarom in het boeddhisme in principe is toegestaan om delen van de leer niet te aanvaarden of na te leven. Maar ook dat het toelaat om aan de leer toe te voegen, zoals bijvoorbeeld vragen over de wereld, tijd en het lichaam. Gautama Boeddha weigerde er echter op in te gaan, zoals blijkt uit de 14 onbeantwoorde vragen:quote:Here, Sariputra, form is emptiness and the very emptiness is form; emptiness does not differ from form, form does not differ from emptiness; whatever is form, that is emptiness, whatever is emptiness, that is form, the same is true of feelings, perceptions, impulses and consciousness.
Here, Sariputra, all dharmas are marked with emptiness; they are not produced or stopped, not defiled or immaculate, not deficient or complete.
Kortom, je mag zelf weten of je je ermee bezig houdt of niet en je al die werelden ziet als één en toch gescheiden. Zelf kies ik ervoor om onderwerpen uit het boeddhisme te bespreken zoveel mogelijk gerelateerd aan de dharma van de Boeddha zelf.quote:Questions concerning the existence of the world in time:
1. Is the world eternal?
2. ...or not?
3. ...or both?
4. ...or neither?
(Pali texts omit "both" and "neither")
Questions concerning the existence of the world in space:
5. Is the world finite?
6. ...or not?
7. ...or both?
8. ...or neither?
(Pali texts omit "both" and "neither")
Questions referring to personal experience:
9. Is the self identical with the body?
10. ...or is it different from the body?
Questions referring to life after death:
11. Does the Tathagata (Buddha) exist after death?
12. ...or not?
13. ...or both?
14. ...or neither?
Het is zeker een religie, ondanks het wel of niet scharen van een godsbeeld onder 'het' boeddhisme.quote:En ja, het boeddhisme laat veel vrijheid, maar ik vind het persoonlijk raar om te zeggen dat het geen religie is omdat er geen godsbeeld is, dat is er wel, 100% zeker, alleen is dat beeld compleet anders dan die van de abrahamistische geloven. Hoe je het ook wend of keert, goden en andersoortige entiteiten horen ook bij het boeddhisme.
Zeker doen. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Veel geluk.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:23 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Hoi, alles goed?. Nog steeds geschiedenis aan het studeren?
Thanks voor je reactie. Ik ga me nu eerst verdiepen in het boeddhisme, omdat dat mij het meest aanspreekt op de een of andere manier
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
Het christusbewustzijn is heel vergelijkbaar met wat de boeddhisten boeddha-natuur noemen, Ch'an in Zen, moksha in het Hindoeisme, Fana fi Allah in de Islam, Jina in het Jainisme, en de oude Grieken noemden het iets als vereniging met Logos. Het Hellenistisch Jodendom noemden Jezus de reïncarnatie van Logos, een term geadopteerd uit de Griekse filosofie en later ook nog gebruikt in de analytische psychologie van Carl Jung.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Praat met Jezus. De rest is verwarring.
Geen van deze stromingen of religies praat met Jezus.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Het christusbewustzijn is heel vergelijkbaar met wat de boeddhisten boeddha-natuur noemen, Ch'an in Zen, moksha in het Hindoeisme, Fana fi Allah in de Islam, Jina in het Jainisme, en de oude Grieken noemden het iets als vereniging met Logos. Het Hellenistisch Jodendom noemden Jezus de reïncarnatie van Logos, een term geadopteerd uit de Griekse filosofie en later ook nog gebruikt in de analytische psychologie van Carl Jung.
Zelfde beestje, ander naampje. Net als Jehova, God, Allah of Brahman.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen van deze stromingen of religies praat met Jezus.
Dit doet me denken aan een bekende uitspraak in Zen:quote:Het is een beetje uit je eigen gedachten gekomen,en je richten op de persoon Jezus. Zoals wanneer ik met jou spreek, ik mij niet 'verenig met het graybewustzijn', maar met jou communiceer, en jij met mij.
Het is niet belangrijk welke naam je geeft aan sereniteit, de omschrijving is niet gelijk aan het omschrevene. Woorden zijn slechts woorden.quote:Many paths lead up the mountain - the only one lost is the man running around the base of the mountain telling everyone they are on the wrong path.
De religies in de wereld verschillen in grote mate van elkaar.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:36 schreef Gray het volgende:
[..]
Zelfde beestje, ander naampje. Net als Jehova, God, Allah of Brahman.
[..]
Dit doet me denken aan een bekende uitspraak in Zen:
[..]
Het is niet belangrijk welke naam je geeft aan sereniteit, de omschrijving is niet gelijk aan het omschrevene. Woorden zijn slechts woorden.
Gooi geen parels voor de zwijnen, Ali.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De religies in de wereld verschillen in grote mate van elkaar.
Of dat nu op exoterisch of esoterisch niveau is.
De Jezus van de bijbel kwam Gods wet vervullen.
Geen enkele andere religie heeft enig respect voor Gods wet zoals uitgelijnd in de bijbel en door de Jezus van de bijbel.
Dat is voor mij een sterke indicatie dat wat de rest van de wereld aanhangt, niet hetzelfde is als de Jezus van de bijbel. Want Jezus' karakter, weergegeven in de wet is, is verscheiden van het karakter van alle andere spiritualiteiten in de wereld. Met als typische onderscheiding de sabbatsrust.
Het is lastig voor jou in te beelden dat mensen ook rust, vrede en geluk kunnen vinden zonder jouw notie van het Christendom aan te hangen, is het niet?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Praat met Jezus. De rest is verwarring.
Hij zal het interview tussen van den Brink en Raymann eens moeten zien van de EO, eergisteren. Raymann had wel een verenigend en harmonieus godsbeeld.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:18 schreef Haushofer het volgende:
Het is lastig voor jou in te beelden dat mensen ook rust, vrede en geluk kunnen vinden zonder jouw notie van het Christendom aan te hangen, is het niet?
Dit vind ik een inspirerende geestelijke:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:35 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Hij zal het interview tussen van den Brink en Raymann eens moeten zien van de EO, eergisteren. Raymann had wel een verenigend en harmonieus godsbeeld.
quote:Op zondag 20 januari 2013 18:55 schreef Gray het volgende:
Hoe kijken jullie aan tegen het volgende?
[..]
De kracht van Krishnamurti zat hem in zijn abolute overtuiging van zijn gelijk. De fysieke wetten buigen zich naar de geestelijke. Voor mij een bevestiging van "mind over matter" in de meest letterlijke betekenis. In feite is het dat wat het Boedhisme ook leert. Je leeft in een illusie en jouw overtuiging van de waarheid van die illusie houd hem in stand.quote:Krishnamurti was known for his unusual health and diet preferences.[14] Carrying with him a "portable kitchen" in a tiny suitcase throughout his travels, he consumed a great deal of salt and cream, and stated "no meal should take longer than a few minutes to prepare." Throughout his life, Krishnamurti never saw a doctor or took medication, believing the body would take care of itself. Often complimented for good looks in his old age, Krishnamurti would respond "that's because I don't eat health food, I don't take vitamins, and I don't exercise!"[14]
Ik weet dat er geen ware verlichting en levensgeluk mogelijk is buiten de liefde en het leven van God via een vriendschap met Zijn Zoon Jezus Christus.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is lastig voor jou in te beelden dat mensen ook rust, vrede en geluk kunnen vinden zonder jouw notie van het Christendom aan te hangen, is het niet?
Stemt dat je niet enorm treurig Ali ?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet dat er geen ware verlichting en levensgeluk mogelijk is buiten de liefde en het leven van God via een vriendschap met Zijn Zoon Jezus Christus.
Dit is een wereldbeeld wat ik gedurende enkele jaren in de volle overtuiging geleefd en ook verkondigd heb.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
[..]
De kracht van Krishnamurti zat hem in zijn abolute overtuiging van zijn gelijk. De fysieke wetten buigen zich naar de geestelijke. Voor mij een bevestiging van "mind over matter" in de meest letterlijke betekenis. In feite is het dat wat het Boedhisme ook leert. Je leeft in een illusie en jouw overtuiging van de waarheid van die illusie houd hem in stand.
-edit- Kleine toevoeging, ziekzijn of ziek worden is niet alleen bepaald door de overtuigingskracht van de geest. Als de ziel geen reden heeft om zich als ziekte te manifesteren dan werken je overtuiging en de niet gevoelde noodzaak van de ziel om zijn "niet volmaakt zijn" middels een ziekte kenbaar te maken hand in hand.
In een wat makkelijker te bevatten vergelijk zou je het verschil tussen een halfleeg of een halfvol glas kunnen opvoeren. Dat is voor de meeste mensen nog wel een voorbeeld van hetzelfde concept waar ze wel wat mee kunnen. Het glas blijft immers fysiek tot hetzelfde niveau gevuld.
Een ander welbekend effect met directe gevolgen voor ons lichamelijk welzijn is het "placebo" effect. Omdat we denken te weten een werkend medicijn ingenomen te hebben genezen we daarmee onszelf. Iets wat we in de meeste gevallen sowieso zelf doen, maar in dit geval het zetje van de omgekeerde illusie is dan net voldoende om ons te laten geloven dat we een wondermiddel hebben toegediend gekregen.
Veel verder dan dat durven en kunnen veel mensen (me included) echter niet te gaan. Onze illusie van de werkelijkheid ziet er zo levensecht uit en onze overtuigingen daaromtrent zijn zo diepgeworteld dat we simpelweg niet voorbij komen aan dat wat we met onze 5 zintuigen waarnemen.
UG beweerde volgens mij niet dat zijn gelijk ook voor anderen gold. Gedachten waren volgens hem 'leeg'. Een illusie, als in: het is anders dan het lijkt. Wanneer mensen hem vroegen hoe verlichting te bereiken zei hij dat ze dat simpelweg niet konden. Het irriteerde hem zelfs dat mensen hem dat vroegen, want hij kon ze dat niet geven, wat die mensen vaak niet aanvaardden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
[..]
De kracht van Krishnamurti zat hem in zijn abolute overtuiging van zijn gelijk.
Acht jij jezelf in staat de mate in te schatten van verlichting en levensgeluk bij een ander? De "liefde en het leven van God" te kunnen meten aan bijvoorbeeld de Boeddha-natuur? En wat bedoel je precies met "praten met Jezus"?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet dat er geen ware verlichting en levensgeluk mogelijk is buiten de liefde en het leven van God via een vriendschap met Zijn Zoon Jezus Christus.
Ja, ik denk dat in te kunnen schatten. De 'boeddha natuur' is voor mij geen maatstaf voor wat dan ook? Met het praten met Jezus bedoel ik datgene wat ik zeg, praten met Jezus! Tijd nemen om tegen Hem te spreken. Openhartig en in vertoruwen. Niet in meditatie, chanting, hypnose, bewustzijnsveranderingen of iets dergelijks, maar een simpele 1 op 1.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Acht jij jezelf in staat de mate in te schatten van verlichting en levensgeluk bij een ander? De "liefde en het leven van God" te kunnen meten aan bijvoorbeeld de Boeddha-natuur? En wat bedoel je precies met "praten met Jezus"?
Is dat niet meer het werk van God? Of een gedachtenlezer?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat in te kunnen schatten.
Wat te doen als een boeddhist/moslim/hindu/jood/katholiek etc zich zo over jouw zienswijze uit? Wat maakt dat jij wel gelijk hebt en zij niet, of is dat puur een kwestie van geloof?quote:De 'boeddha natuur' is voor mij geen maatstaf voor wat dan ook?
Alsof jij en ik tegenover elkaar zouden zitten, in een dialoog?quote:Met het praten met Jezus bedoel ik datgene wat ik zeg, praten met Jezus! Tijd nemen om tegen Hem te spreken. Openhartig en in vertoruwen. Niet in meditatie, chanting, hypnose, bewustzijnsveranderingen of iets dergelijks, maar een simpele 1 op 1.
God geeft me het onderscheidingsvermogen. Het is niet van mezelf.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:01 schreef Gray het volgende:
[..]
Is dat niet meer het werk van God? Of een gedachtenlezer?
Ik denk dat dat zich openbaart in tijden van crisis wanneer men tot het uiterste gedreven wordt.quote:Wat te doen als een boeddhist/moslim/hindu/jood/katholiek etc zich zo over jouw zienswijze uit? Wat maakt dat jij wel gelijk hebt en zij niet, of is dat puur een kwestie van geloof?
Ja! En breng alles tot hem, al je zorgen, al je angsten, al je dromen en verlangens, al je leed en al je boosheid, frustraties maar ook blijdschap, spreek het uit en Hij hoort.quote:Alsof jij en ik tegenover elkaar zouden zitten, in een dialoog?
Je zegt hier:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God geeft me het onderscheidingsvermogen. Het is niet van mezelf.
Is het dan God of jij die het inschat? Of beiden?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, ik denk dat in te kunnen schatten.
Dat volgt uit het resultaat van een strijd?quote:[..]
Ik denk dat dat zich openbaart in tijden van crisis wanneer men tot het uiterste gedreven wordt.
Ah, op die manier.quote:[..]
Ja! En breng alles tot hem, al je zorgen, al je angsten, al je dromen en verlangens, al je leed en al je boosheid, frustraties maar ook blijdschap, spreek het uit en Hij hoort.
Dat maakt mijn statement over zijn gedachte of overtuiging waarmee het volgens mij voor hem werkte nog niet minder waar.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:47 schreef Gray het volgende:
[..]
UG beweerde volgens mij niet dat zijn gelijk ook voor anderen gold.
Waarmee je eigenlijk de bevestiging geeft van mijn stelling. Iemand anders kan jou je gedachten of wereldbeeld niet geven. Gedachten van anderen hebben ontegenzeggenlijk invloed die een rol kunnen spelen op jouw wereldbeeld ( als je zelf de verlichting nog niet bereikt hebt ) maar je kunt niet waarnemen op basis van de waarneming van een ander. Je kunt hooguit verstandelijk het concept begrijpen en mogelijk zelfs doorvoelen als zijnde ontegenzeggenlijk waar maar het WORD pas waar op het moment dat je hetzelf waarneemt.quote:Gedachten waren volgens hem 'leeg'. Een illusie, als in: het is anders dan het lijkt. Wanneer mensen hem vroegen hoe verlichting te bereiken zei hij dat ze dat simpelweg niet konden. Het irriteerde hem zelfs dat mensen hem dat vroegen, want hij kon ze dat niet geven, wat die mensen vaak niet aanvaardden.
Je moet er van houden maar ik heb wel eens een videootje van hem bekeken waarbij ik ook een glimlach niet kon onderdrukken.quote:Die stijl van hem mag ik wel.
Voor jou misschien. Voor anderen hoeft dat niet te gelden. Je hebt geen enkele grond om te "weten" dat dit voor anderen geldt. Je kunt ook niet in andermans hoofd kruipen. Dat je meent dat met de autoriteit van God wel te kunnen weten doet daar niks aan afquote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, dat vond ik een aardig interviewquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:35 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Hij zal het interview tussen van den Brink en Raymann eens moeten zien van de EO, eergisteren. Raymann had wel een verenigend en harmonieus godsbeeld.
Is niet alles wat je hierboven nu allemaal stelt juist onderdeel van de werkelijkheid waaruit je verlicht wenst te worden ?quote:
Ja. Dat er (heel veel) mensen zijn die menen "de waarheid" te kennen zegt niet zozeer iets over "de waarheid", als wel over de enorme behoefte van deze mensen aan zekerheid.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:03 schreef Gray het volgende:
Deze uitspraak dan, verder ken ik hem niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |