Het christusbewustzijn is heel vergelijkbaar met wat de boeddhisten boeddha-natuur noemen, Ch'an in Zen, moksha in het Hindoeisme, Fana fi Allah in de Islam, Jina in het Jainisme, en de oude Grieken noemden het iets als vereniging met Logos. Het Hellenistisch Jodendom noemden Jezus de reïncarnatie van Logos, een term geadopteerd uit de Griekse filosofie en later ook nog gebruikt in de analytische psychologie van Carl Jung.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Praat met Jezus. De rest is verwarring.
Geen van deze stromingen of religies praat met Jezus.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Het christusbewustzijn is heel vergelijkbaar met wat de boeddhisten boeddha-natuur noemen, Ch'an in Zen, moksha in het Hindoeisme, Fana fi Allah in de Islam, Jina in het Jainisme, en de oude Grieken noemden het iets als vereniging met Logos. Het Hellenistisch Jodendom noemden Jezus de reïncarnatie van Logos, een term geadopteerd uit de Griekse filosofie en later ook nog gebruikt in de analytische psychologie van Carl Jung.
Zelfde beestje, ander naampje. Net als Jehova, God, Allah of Brahman.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen van deze stromingen of religies praat met Jezus.
Dit doet me denken aan een bekende uitspraak in Zen:quote:Het is een beetje uit je eigen gedachten gekomen,en je richten op de persoon Jezus. Zoals wanneer ik met jou spreek, ik mij niet 'verenig met het graybewustzijn', maar met jou communiceer, en jij met mij.
Het is niet belangrijk welke naam je geeft aan sereniteit, de omschrijving is niet gelijk aan het omschrevene. Woorden zijn slechts woorden.quote:Many paths lead up the mountain - the only one lost is the man running around the base of the mountain telling everyone they are on the wrong path.
De religies in de wereld verschillen in grote mate van elkaar.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:36 schreef Gray het volgende:
[..]
Zelfde beestje, ander naampje. Net als Jehova, God, Allah of Brahman.
[..]
Dit doet me denken aan een bekende uitspraak in Zen:
[..]
Het is niet belangrijk welke naam je geeft aan sereniteit, de omschrijving is niet gelijk aan het omschrevene. Woorden zijn slechts woorden.
Gooi geen parels voor de zwijnen, Ali.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De religies in de wereld verschillen in grote mate van elkaar.
Of dat nu op exoterisch of esoterisch niveau is.
De Jezus van de bijbel kwam Gods wet vervullen.
Geen enkele andere religie heeft enig respect voor Gods wet zoals uitgelijnd in de bijbel en door de Jezus van de bijbel.
Dat is voor mij een sterke indicatie dat wat de rest van de wereld aanhangt, niet hetzelfde is als de Jezus van de bijbel. Want Jezus' karakter, weergegeven in de wet is, is verscheiden van het karakter van alle andere spiritualiteiten in de wereld. Met als typische onderscheiding de sabbatsrust.
Het is lastig voor jou in te beelden dat mensen ook rust, vrede en geluk kunnen vinden zonder jouw notie van het Christendom aan te hangen, is het niet?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Praat met Jezus. De rest is verwarring.
Hij zal het interview tussen van den Brink en Raymann eens moeten zien van de EO, eergisteren. Raymann had wel een verenigend en harmonieus godsbeeld.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:18 schreef Haushofer het volgende:
Het is lastig voor jou in te beelden dat mensen ook rust, vrede en geluk kunnen vinden zonder jouw notie van het Christendom aan te hangen, is het niet?
Dit vind ik een inspirerende geestelijke:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:35 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Hij zal het interview tussen van den Brink en Raymann eens moeten zien van de EO, eergisteren. Raymann had wel een verenigend en harmonieus godsbeeld.
quote:Op zondag 20 januari 2013 18:55 schreef Gray het volgende:
Hoe kijken jullie aan tegen het volgende?
[..]
De kracht van Krishnamurti zat hem in zijn abolute overtuiging van zijn gelijk. De fysieke wetten buigen zich naar de geestelijke. Voor mij een bevestiging van "mind over matter" in de meest letterlijke betekenis. In feite is het dat wat het Boedhisme ook leert. Je leeft in een illusie en jouw overtuiging van de waarheid van die illusie houd hem in stand.quote:Krishnamurti was known for his unusual health and diet preferences.[14] Carrying with him a "portable kitchen" in a tiny suitcase throughout his travels, he consumed a great deal of salt and cream, and stated "no meal should take longer than a few minutes to prepare." Throughout his life, Krishnamurti never saw a doctor or took medication, believing the body would take care of itself. Often complimented for good looks in his old age, Krishnamurti would respond "that's because I don't eat health food, I don't take vitamins, and I don't exercise!"[14]
Ik weet dat er geen ware verlichting en levensgeluk mogelijk is buiten de liefde en het leven van God via een vriendschap met Zijn Zoon Jezus Christus.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is lastig voor jou in te beelden dat mensen ook rust, vrede en geluk kunnen vinden zonder jouw notie van het Christendom aan te hangen, is het niet?
Stemt dat je niet enorm treurig Ali ?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet dat er geen ware verlichting en levensgeluk mogelijk is buiten de liefde en het leven van God via een vriendschap met Zijn Zoon Jezus Christus.
Dit is een wereldbeeld wat ik gedurende enkele jaren in de volle overtuiging geleefd en ook verkondigd heb.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
[..]
De kracht van Krishnamurti zat hem in zijn abolute overtuiging van zijn gelijk. De fysieke wetten buigen zich naar de geestelijke. Voor mij een bevestiging van "mind over matter" in de meest letterlijke betekenis. In feite is het dat wat het Boedhisme ook leert. Je leeft in een illusie en jouw overtuiging van de waarheid van die illusie houd hem in stand.
-edit- Kleine toevoeging, ziekzijn of ziek worden is niet alleen bepaald door de overtuigingskracht van de geest. Als de ziel geen reden heeft om zich als ziekte te manifesteren dan werken je overtuiging en de niet gevoelde noodzaak van de ziel om zijn "niet volmaakt zijn" middels een ziekte kenbaar te maken hand in hand.
In een wat makkelijker te bevatten vergelijk zou je het verschil tussen een halfleeg of een halfvol glas kunnen opvoeren. Dat is voor de meeste mensen nog wel een voorbeeld van hetzelfde concept waar ze wel wat mee kunnen. Het glas blijft immers fysiek tot hetzelfde niveau gevuld.
Een ander welbekend effect met directe gevolgen voor ons lichamelijk welzijn is het "placebo" effect. Omdat we denken te weten een werkend medicijn ingenomen te hebben genezen we daarmee onszelf. Iets wat we in de meeste gevallen sowieso zelf doen, maar in dit geval het zetje van de omgekeerde illusie is dan net voldoende om ons te laten geloven dat we een wondermiddel hebben toegediend gekregen.
Veel verder dan dat durven en kunnen veel mensen (me included) echter niet te gaan. Onze illusie van de werkelijkheid ziet er zo levensecht uit en onze overtuigingen daaromtrent zijn zo diepgeworteld dat we simpelweg niet voorbij komen aan dat wat we met onze 5 zintuigen waarnemen.
UG beweerde volgens mij niet dat zijn gelijk ook voor anderen gold. Gedachten waren volgens hem 'leeg'. Een illusie, als in: het is anders dan het lijkt. Wanneer mensen hem vroegen hoe verlichting te bereiken zei hij dat ze dat simpelweg niet konden. Het irriteerde hem zelfs dat mensen hem dat vroegen, want hij kon ze dat niet geven, wat die mensen vaak niet aanvaardden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
[..]
De kracht van Krishnamurti zat hem in zijn abolute overtuiging van zijn gelijk.
Acht jij jezelf in staat de mate in te schatten van verlichting en levensgeluk bij een ander? De "liefde en het leven van God" te kunnen meten aan bijvoorbeeld de Boeddha-natuur? En wat bedoel je precies met "praten met Jezus"?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet dat er geen ware verlichting en levensgeluk mogelijk is buiten de liefde en het leven van God via een vriendschap met Zijn Zoon Jezus Christus.
Ja, ik denk dat in te kunnen schatten. De 'boeddha natuur' is voor mij geen maatstaf voor wat dan ook? Met het praten met Jezus bedoel ik datgene wat ik zeg, praten met Jezus! Tijd nemen om tegen Hem te spreken. Openhartig en in vertoruwen. Niet in meditatie, chanting, hypnose, bewustzijnsveranderingen of iets dergelijks, maar een simpele 1 op 1.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Acht jij jezelf in staat de mate in te schatten van verlichting en levensgeluk bij een ander? De "liefde en het leven van God" te kunnen meten aan bijvoorbeeld de Boeddha-natuur? En wat bedoel je precies met "praten met Jezus"?
Is dat niet meer het werk van God? Of een gedachtenlezer?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat in te kunnen schatten.
Wat te doen als een boeddhist/moslim/hindu/jood/katholiek etc zich zo over jouw zienswijze uit? Wat maakt dat jij wel gelijk hebt en zij niet, of is dat puur een kwestie van geloof?quote:De 'boeddha natuur' is voor mij geen maatstaf voor wat dan ook?
Alsof jij en ik tegenover elkaar zouden zitten, in een dialoog?quote:Met het praten met Jezus bedoel ik datgene wat ik zeg, praten met Jezus! Tijd nemen om tegen Hem te spreken. Openhartig en in vertoruwen. Niet in meditatie, chanting, hypnose, bewustzijnsveranderingen of iets dergelijks, maar een simpele 1 op 1.
God geeft me het onderscheidingsvermogen. Het is niet van mezelf.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:01 schreef Gray het volgende:
[..]
Is dat niet meer het werk van God? Of een gedachtenlezer?
Ik denk dat dat zich openbaart in tijden van crisis wanneer men tot het uiterste gedreven wordt.quote:Wat te doen als een boeddhist/moslim/hindu/jood/katholiek etc zich zo over jouw zienswijze uit? Wat maakt dat jij wel gelijk hebt en zij niet, of is dat puur een kwestie van geloof?
Ja! En breng alles tot hem, al je zorgen, al je angsten, al je dromen en verlangens, al je leed en al je boosheid, frustraties maar ook blijdschap, spreek het uit en Hij hoort.quote:Alsof jij en ik tegenover elkaar zouden zitten, in een dialoog?
Je zegt hier:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God geeft me het onderscheidingsvermogen. Het is niet van mezelf.
Is het dan God of jij die het inschat? Of beiden?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, ik denk dat in te kunnen schatten.
Dat volgt uit het resultaat van een strijd?quote:[..]
Ik denk dat dat zich openbaart in tijden van crisis wanneer men tot het uiterste gedreven wordt.
Ah, op die manier.quote:[..]
Ja! En breng alles tot hem, al je zorgen, al je angsten, al je dromen en verlangens, al je leed en al je boosheid, frustraties maar ook blijdschap, spreek het uit en Hij hoort.
Dat maakt mijn statement over zijn gedachte of overtuiging waarmee het volgens mij voor hem werkte nog niet minder waar.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:47 schreef Gray het volgende:
[..]
UG beweerde volgens mij niet dat zijn gelijk ook voor anderen gold.
Waarmee je eigenlijk de bevestiging geeft van mijn stelling. Iemand anders kan jou je gedachten of wereldbeeld niet geven. Gedachten van anderen hebben ontegenzeggenlijk invloed die een rol kunnen spelen op jouw wereldbeeld ( als je zelf de verlichting nog niet bereikt hebt ) maar je kunt niet waarnemen op basis van de waarneming van een ander. Je kunt hooguit verstandelijk het concept begrijpen en mogelijk zelfs doorvoelen als zijnde ontegenzeggenlijk waar maar het WORD pas waar op het moment dat je hetzelf waarneemt.quote:Gedachten waren volgens hem 'leeg'. Een illusie, als in: het is anders dan het lijkt. Wanneer mensen hem vroegen hoe verlichting te bereiken zei hij dat ze dat simpelweg niet konden. Het irriteerde hem zelfs dat mensen hem dat vroegen, want hij kon ze dat niet geven, wat die mensen vaak niet aanvaardden.
Je moet er van houden maar ik heb wel eens een videootje van hem bekeken waarbij ik ook een glimlach niet kon onderdrukken.quote:Die stijl van hem mag ik wel.
Voor jou misschien. Voor anderen hoeft dat niet te gelden. Je hebt geen enkele grond om te "weten" dat dit voor anderen geldt. Je kunt ook niet in andermans hoofd kruipen. Dat je meent dat met de autoriteit van God wel te kunnen weten doet daar niks aan afquote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, dat vond ik een aardig interviewquote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:35 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Hij zal het interview tussen van den Brink en Raymann eens moeten zien van de EO, eergisteren. Raymann had wel een verenigend en harmonieus godsbeeld.
Is niet alles wat je hierboven nu allemaal stelt juist onderdeel van de werkelijkheid waaruit je verlicht wenst te worden ?quote:
Ja. Dat er (heel veel) mensen zijn die menen "de waarheid" te kennen zegt niet zozeer iets over "de waarheid", als wel over de enorme behoefte van deze mensen aan zekerheid.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:03 schreef Gray het volgende:
Deze uitspraak dan, verder ken ik hem niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |