hoe wat werkt?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:05 schreef Ties02 het volgende:
Kan iemand me even uitleggen hoe Oryx Van Eesteren werkt
Dat verpandingsverbod (3:83 lid 2) m.b.t. vorderingen mag toch gewoon? Ik heb hier staan dat het leidt tot niet overdraagbaarheid van de vordering zelf en daarom in de weg staat aan de overdracht van de vordering.
Het is leuk om een "echte" zaak onder handen te krijgen; maar van het uitpluizen en analyseren van de rechtsregels word ik niet vrolijk. Vooral omdat het erg moeilijk is om harde definities te krijgen van sommige begrippen zoals hoofdverblijf, wederzijds zorgdragen en gezamenlijke huishouding. Kan ook mijn gebrek aan zoek-en interpretatieskills zijn uiteraard.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:05 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Kan ik me voorstellen, alles op z'n tijd. Is het wel een beetje een leuk onderwerp?
Dat ging toch over toekomstige vorderingen?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:06 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ik bedoel de rechtsregel uit dat arrest
Het staat nog vers in mijn geheugenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:02 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Had jij ook meegedaan aan die waanzin ja?
dat is juist de charme, dat er geen harde regels zijn. Lekker twisten, iedere casus is weer andersquote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:07 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Het is leuk om een "echte" zaak onder handen te krijgen; maar van het uitpluizen en analyseren van de rechtsregels word ik niet vrolijk. Vooral omdat het erg moeilijk is om harde definities te krijgen van sommige begrippen zoals hoofdverblijf, wederzijds zorgdragen en gezamenlijke huishouding. Kan ook mijn gebrek aan zoek-en interpretatieskills zijn uiteraard.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
dat is juist de charme, dat er geen harde regels zijn. Lekker twisten, iedere casus is weer anders
Dit vind ik engquote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:09 schreef NotGuilty het volgende:
[..]
Het staat nog vers in mijn geheugeneen strandfoto geloof ik
Soms is iets niet altijd eenduidig natuurlijk. En ook al kan je niets vinden, je leert (onbewust) wel goed te zoeken. Klinkt gek, maar toch is het zoquote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:07 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Het is leuk om een "echte" zaak onder handen te krijgen; maar van het uitpluizen en analyseren van de rechtsregels word ik niet vrolijk. Vooral omdat het erg moeilijk is om harde definities te krijgen van sommige begrippen zoals hoofdverblijf, wederzijds zorgdragen en gezamenlijke huishouding. Kan ook mijn gebrek aan zoek-en interpretatieskills zijn uiteraard.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:12 schreef NotGuilty het volgende:
[..]
Als ik dit nou ook met tentamens kon was mijn leven een feest.
Ook waar.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:12 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Soms is iets niet altijd eenduidig natuurlijk. En ook al kan je niets vinden, je leert (onbewust) wel goed te zoeken. Klinkt gek, maar toch is het zo
En dit.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
dat is juist de charme, dat er geen harde regels zijn. Lekker twisten, iedere casus is weer anders
stel dan eens een duidelijk vraagquote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:11 schreef Ties02 het volgende:
Waar is H-D die had me vast kunnen helpen bij mijn vraag
Een verpandingsverbod (3:83 lid 2) heeft goederenrechtelijke werking. Dat er ondanks een verpandingsverbod vervreemd/bezwaard is, is geen kwestie van beschikkingsonbevoegdheid maar van onoverdraagbaarheid. De goede trouw van 3:88 BW is hierdoor niet van toepassing.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:05 schreef Ties02 het volgende:
Dat verpandingsverbod (3:83 lid 2) m.b.t. vorderingen mag toch gewoon? Ik heb hier staan dat het leidt tot niet overdraagbaarheid van de vordering zelf en daarom in de weg staat aan de overdracht van de vordering.
Ja dat heb ik ook, ik snap misschien alleen niet hoe dat verpandingsverbod dan werkt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:23 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Een verpandingsverbod (3:83 lid 2) heeft goederenrechtelijke werking. Dat er ondanks een verpandingsverbod vervreemd/bezwaard is, is geen kwestie van beschikkingsonbevoegdheid maar van onoverdraagbaarheid. De goede trouw van 3:88 BW is hierdoor niet van toepassing.
Precies, en die derde kan zich dan niet op goede trouw beroepen. (Mocht er toch overgedragen zijn)quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:30 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ja dat heb ik ook, ik snap misschien alleen niet hoe dat verpandingsverbod dan werkt.
Het gaat om onoverdraagbaarheid naar een derde toch? Dus dat 2 partijen opmaken dat de vordering verder niet overgedragen kan worden.
Aaaah ja okequote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:31 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Precies, en die derde kan zich dan niet op goede trouw beroepen. (Mocht er toch overgedragen zijn)
Ja voor 3:36 moet er afgegaan zijn op zo'n verklaring of gedraging van de debiteur van de vordering.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:34 schreef Bruce_Cutler het volgende:
Volgens mij zit er nog wel een addertje onder het gras. Die derde zou zich eventueel op de goede trouw van 3:36 BW kunnen beroepen maar dat kan alleen als de partij die zich beroept op het verpandingsverbod hem gerechtvaardigd heeft doen vertrouwen op het niet aanwezig zijn van het verbod. Dus gaat niet om de eventueel gerechtvaardigde verwachtingen die de vervreemder gecreëerd heeft.
Ja maar denk niet dat ze zo ver doorvragen. Gaat er denk ik vooral om dat je 3:88 uitsluit omdat het geen kwestie van beschikkingsonbevoegdheid is.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:36 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ja voor 3:36 moet er afgegaan zijn op zo'n verklaring of gedraging van de debiteur van de vordering.
'... die voortvloeit uit de ongeldigheid van een vroegere overdracht'quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:39 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Ja maar denk niet dat ze zo ver doorvragen. Gaat er denk ik vooral om dat je 3:88 uitsluit omdat het geen kwestie van beschikkingsonbevoegdheid is.
Verpandingsverbod brengt geen beschikkingsonbevoegdheid met zich mee, 3:88 n.v.t.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:05 schreef Ties02 het volgende:
Jammer, maar zoals ik je gister al vertelde....het leek er wel op. Ik zou het gewoon doen, heb je die stage voor MER ook mooi af.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 18:06 schreef Yreal het volgende:
Bijzonder gesprek.
Eigenlijk te horen gekregen dat het waardeloos werk is waar je niet voor hoeft te hebben gestudeerd ...
1b was makkelijker.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:30 schreef Paxcon het volgende:
Is staats 1b bij de rug net zo'n slachting als 1a?
Welnee, RWD auto en goan! Fantastisch.quote:
Ik geloof dat het in Brasserie terloops ter sprake kwam, maar dat de echte aansprakelijkheid in dit geval pas de essentie was van Kobler.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 11:03 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Als ze dat onterecht denken, dan kan de staat wel aansprakelijk worden gesteld (Frankovich en Brasserie du Pecheur).
Wintersport? of waar ben je geweestquote:Op dinsdag 15 januari 2013 23:50 schreef De_Fietser het volgende:
weer terug van vakantie, mooie tijd gehad, morgen maar weer eens de boeken in.
Grappig dat ik nu even in die Facebook kijk en jouw in een dikke discussie zie met allemaal anderen. Haha, ik vermaak mij korstendrijkquote:Op dinsdag 15 januari 2013 21:15 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Geen idee, had er nog nooit van gehoord. Maar ook die reactie klopt volgens mij weer niet. Op de eerstejaarsfacebook is ook iedereen ervan overtuigd dat het onjuist moet zijn.
Link?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 23:53 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
[..]
Grappig dat ik nu even in die Facebook kijk en jouw in een dikke discussie zie met allemaal anderen. Haha, ik vermaak mij korstendrijk
Ik ben naar Polen geweest, even een paar dagen weg van alle drukte.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 23:53 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Wintersport? of waar ben je geweest
Ich hab keine Link.quote:
Ja wat een kutantwoorden geeft die gast he.. Er is ook gewoon niemand die twijfelt aan antwoord C maar Gormley maakt zich er met twee woorden van af.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 23:53 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
[..]
Grappig dat ik nu even in die Facebook kijk en jouw in een dikke discussie zie met allemaal anderen. Haha, ik vermaak mij korstendrijk
UGH UGH?quote:Op woensdag 16 januari 2013 00:12 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja wat een kutantwoorden geeft die gast he.. Er is ook gewoon niemand die twijfelt aan antwoord C maar Gormley maakt zich er met twee woorden van af.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |