quote:Op maandag 14 januari 2013 20:52 schreef Bombvis het volgende:
Waarom alleen die twee geloven? Wat is er mis met bv. Hindoeïsme, Boeddhisme etc.? Vind dit wel heel erg kort door de bocht
Geef me gelijk de naam van jou eiland en kom daar ook wonen.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:56 schreef padlarf het volgende:
'Het christendom' ? 'De islam'?
Bestaan niet.
Wat bedoel je?quote:Op maandag 14 januari 2013 20:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Geef me gelijk de naam van jou eiland en kom daar ook wonen.![]()
Want iedereen is Darwinist bedoel je?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:01 schreef Scabies het volgende:
Als er bewijzen waren dan was of iedereen christen of iedereen moslim.
Het juiste 'geloof' is heel persoonlijk. De term geloof geeft dat al aan. Beide denken hun religie met feiten te kunnen onderbouwen, maar als je een beetje nadenkt dan begint alles met de 'aanname' dat wat je leest de waarheid is.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:45 schreef malikbrani het volgende:
Wat is nou het juiste geloof en wat zijn de bewijzen en tekenen daarvoor? In deze topic staan het christendom en de islam tegenover elkaar.
Hoe is Allah wetenschappelijk te bewijzen dan?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:01 schreef malikbrani het volgende:
Omdat deze geloven pas onzin zijn. Deze geloven zijn onder geen enkele voorwaarde wetenschappelijk te bewijzen zijn. En zou jij willen geloven in een religie zonder hiernamaals?
Ik geloof niet in deze sprookjes. Allemaal verzonnen. Wist je niet he ?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:01 schreef malikbrani het volgende:
Omdat deze geloven pas onzin zijn. Deze geloven zijn onder geen enkele voorwaarde wetenschappelijk te bewijzen zijn. En zou jij willen geloven in een religie zonder hiernamaals?
Jij komt ineens met een raar verhaal over een eiland aanzetten.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, wat zou ik daarmee bedoelen....lees je eigen post eens voor de verandering.
Jou kunnen ze alles wijsmaken zo te merken.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:08 schreef malikbrani het volgende:
Islam en wetenschap ontvangen elkaar met open armen in tegenstelling tot christendom en alle andere geloven. Op al-gidr.jimdo.nl zie je daar ee paar van maar er zijn er nog duizenden
quote:Op maandag 14 januari 2013 21:12 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Hoe is Allah wetenschappelijk te bewijzen dan?
Is nou de 2e keer dat je mij quote en geen antwoord geeft, daar schiet ik ook niks mee op hèquote:
Weet je wat pas raar is ? Dit:quote:Op maandag 14 januari 2013 21:14 schreef padlarf het volgende:
[..]
Jij komt ineens met een raar verhaal over een eiland aanzetten.
Op jouw eiland niet dus. Wel op de rest van de wereld. Valt je centje al of moet ik het er nog verder induwen.quote:'Het christendom' ? 'De islam'?
Bestaan niet.
De islam en het christendom bestaan toch ook niet, aangezien iedereen (ja, iedereen) het anders invult. Hoe wil het christendom zien dan? Is dat volgens de Rooms-Katholieken, de protestanten of de hervormden?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, wat zou ik daarmee bedoelen....lees je eigen post eens voor de verandering.
Ben jij nu echt zo zwakzinnig dat je denkt dat ik dat bedoelde?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Weet je wat pas raar is ? Dit:
[..]
Op jouw eiland niet dus. Wel op de rest van de wereld. Valt je centje al of moet ik het er nog verder induwen.
Moet ik je lijstje nog verder aanvullen of ga je zelf eens Wiki-kijken. ALLEMAAL ' christendom'. Snappy ?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:19 schreef Bombvis het volgende:
Hoe wil het christendom zien dan? Is dat volgens de Rooms-Katholieken, de protestanten of de hervormden?
Verse luier nodig ?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:19 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ben jij nu echt zo zwakzinnig dat je denkt dat ik dat bedoelde?Domme mongool.
Er zijn dus zoveel stromingen dat je niet kunt spreken van HET christendom. En dat geldt ook voor DE islam. Maar jij bent overduidelijk te dom om dat te snappen.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Moet ik je lijstje nog verder aanvullen of ga je zelf eens Wiki-kijken. ALLEMAAL ' christendom'. Snappy ?
Hoe oud ben jij? (serieuze vraag)quote:Op maandag 14 januari 2013 21:24 schreef padlarf het volgende:
[..]
Er zijn dus zoveel stromingen dat je niet kunt spreken van HET christendom. En dat geldt ook voor DE islam. Maar jij bent overduidelijk te dom om dat te snappen.
Ik probeer te peilen of we met een puber te maken hebben of met iemand die een geestelijke achterstand heeft.quote:
Als daar iets staat dat van waarde is voor deze discussie, graag hier posten. Dan kunnen we dat hier bespreken.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:08 schreef malikbrani het volgende:
Islam en wetenschap ontvangen elkaar met open armen in tegenstelling tot christendom en alle andere geloven. Op al-gidr.jimdo.nl zie je daar ee paar van maar er zijn er nog duizenden
Lees het topic nog eens terug. Dan zie je dat ATON enkel oogst wat hij zaait. Mijn punt dat 'het' christendom en 'de' islam niet bestaan blijft gewoon overeind.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:34 schreef Scabies het volgende:
[..]
Ik probeer te peilen of we met een puber te maken hebben of met iemand die een geestelijke achterstand heeft.
Dat laatste is hier namelijk al eens vaker voorgekomen en daar werd nogal heftig op gereageerd, vandaar.
wie is ZE ? Die site is van mij. Als je verder geen nuttige dingen te zeggen ga dan terug naar je eilandquote:Op maandag 14 januari 2013 21:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Jou kunnen ze alles wijsmaken zo te merken.
Er bestaan inderdaad verschillende stromingen binnen de islam en het christendom, daar heb je gelijk in. Als je ook iets van die stromingen zou afweten dan zou je ook beseffen dat dat voor de eventuele bewijsvoering of discussie tussen die religies niet zo heel erg relevant is.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:36 schreef padlarf het volgende:
[..]
Lees het topic nog eens terug. Dan zie je dat ATON enkel oogst wat hij zaait. Mijn punt dat 'het' christendom en 'de' islam niet bestaan blijft gewoon overeind.
Zucht. Alweer? Omdat al die zgn goddelijke boeken barstensvol aantoonbare fouten staan. Maar dat is pas een paar honderd jaar bekend hoor...quote:Op maandag 14 januari 2013 20:54 schreef malikbrani het volgende:
Leg dan maar uit waarom dat onzinnig is. Want een mening zonder argument is niks waard
Ja das waar. Sperma wordt bij je nieren aangemaakt, bergen houden aardbevingen tegen en de aarde is platquote:Op maandag 14 januari 2013 21:08 schreef malikbrani het volgende:
Inhoudelijk debateren is een vaardigheid die niet iedereen gegeven is. Het is iets dat je moet leren, en voor veel mensen is de verleiding ontzettend groot om dan maar te gaan schelden of, de mildere vorm, met ad hominems te gaan strooien. Dat op zich heeft vrij weinig met leeftijd te maken denk ik.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:45 schreef Scabies het volgende:
[..]
Er bestaan inderdaad verschillende stromingen binnen de islam en het christendom, daar heb je gelijk in. Als je ook iets van die stromingen zou afweten dan zou je ook beseffen dat dat voor de eventuele bewijsvoering of discussie tussen die religies niet zo heel erg relevant is.
Vandaar dat je inhoudsloze gescheld me deed vermoeden dat het of aan je leeftijd lag, of wellicht aan je geestelijke vermogens. Mijn excuses als dit te voorbarig was.
dat de bijbel vol met fouten staat daar ben ik het met je eens maar laat eens een fout in de qoran zien, die zul je nergens vinden. Laat maar zien dan. Nu piep je heel anders hèquote:Op maandag 14 januari 2013 21:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zucht. Alweer? Omdat al die zgn goddelijke boeken barstensvol aantoonbare fouten staan. Maar dat is pas een paar honderd jaar bekend hoor...
Sja, laat mij maar eens een fout zien in Lord of the Rings. Dat er geen fouten in staat betekent niet noodzakelijk dat ook maar iets dat erin staat waar is.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:51 schreef malikbrani het volgende:
[..]
dat de bijbel vol met fouten staat daar ben ik het met je eens maar laat eens een fout in de qoran zien, die zul je nergens vinden. Laat maar zien dan. Nu piep je heel anders hè
Jouw "bewijzen" uit de Koran zijn dingen die al jaren geleden ontkracht zijn.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:47 schreef malikbrani het volgende:
Kijk jij ook eens naar al-gidr.jimdo.nl dan zul je de waarheid onder ogen zien
That's the spirit!quote:Op maandag 14 januari 2013 21:54 schreef padlarf het volgende:
Ik heb me inderdaad teveel laten meeslepen door de door mij al dan niet onterecht zo opgevatte provocatie van een ander. F&L is niet echt het forum voor mij, maar ik zal verder inhoudelijk posten of niet posten.
dat is wat in de bijbel staat en niet in de qoranquote:Op maandag 14 januari 2013 21:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja das waar. Sperma wordt bij je nieren aangemaakt, bergen houden aardbevingen tegen en de aarde is plat
Oh en onzichtbare boze geesten zijn ook heel wetenschappelijk bewezen.
Hier staan een stuk of 180 fouten duidelijk uitgelegd. Van interne tegenstrijdigheden tot ronduit onwaarheden. http://www.answering-islam.org/Quran/Contra/index.htmlquote:Op maandag 14 januari 2013 21:51 schreef malikbrani het volgende:
laat eens een fout in de qoran zien, die zul je nergens vinden. Laat maar zien dan. Nu piep je heel anders hè
Ik twijfel er niet aan dat er fouten in dat boek staan. Persoonlijk kan de Koran mij niet genoeg boeien om op zoek te gaan naar fouten.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:55 schreef Scabies het volgende:
[..]
Hier staan een stuk of 180 fouten duidelijk uitgelegd. Van interne tegenstrijdigheden tot ronduit onwaarheden. http://www.answering-islam.org/Quran/Contra/index.html
quote:Op maandag 14 januari 2013 21:51 schreef malikbrani het volgende:
[..]
dat de bijbel vol met fouten staat daar ben ik het met je eens maar laat eens een fout in de qoran zien, die zul je nergens vinden. Laat maar zien dan. Nu piep je heel anders hè
Doeiquote:The Quran implies that semen production takes place in the kidney or back area:
"Now let man but think from what he is created! He is created from a drop emitted - Proceeding from between the backbone and the ribs:" S. 86:5-7
Jij kent je eigen koran niet?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:54 schreef malikbrani het volgende:
[..]
dat is wat in de bijbel staat en niet in de qoran
Bergen zijn juist het gevolg van platenteknoniek en de daarmee bijbehorende aarbevingenquote:“Hij schiep de hemelen en de aarde, zonder pilaren die jullie kunnen zien, en Hij plaatste op de aarde bergen opdat zij jullie niet zou doen wankelen…” (Soerat Loeqmaan (31), aayah 10)
Ja mee eens. Dat vind ik heel rationeel en juist gedacht.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:56 schreef Molurus het volgende:
Waarom niet? Omdat als je geen fouten vindt daarmee nog steeds niets gezegd is over de waarheid van het islamitische geloof. 'Geen fouten' en 'waar' zijn verschillende dingen.
wat ben jij toch dom. Voordat een mens geboren wordt is het een embryo. Tussen zoet en zout water is er een scheiding die niet kan worden overschreden.(ontdekt door professor heiye en autenthiek verklaard door de moderne wetenschap).quote:Op maandag 14 januari 2013 21:53 schreef Scabies het volgende:
[..]
Jouw "bewijzen" uit de Koran zijn dingen die al jaren geleden ontkracht zijn.
Zoet/zout water, ijzer uit de ruimte, bergen en platen tectoniek, embryologie, etc.
Er staat op je website "De rest van de bewijzen volgen binnenkort in deel 2 en 3".
Ik zou als ik jou was de moeite besparen, of je eerst eens goed inlezen.
Dit is herkauwde onzin namelijk.
Het is toch een ietwat glibberige handreiking. Want daarmee wek je de indruk dat de uitkomst van die gezamelijke zoektocht naar fouten iets gaat zeggen over de waarheid van het islamitische geloof.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:59 schreef Scabies het volgende:
[..]
Ja mee eens. Dat vind ik heel rationeel en juist gedacht.
Echter denkt niet iedereen zo, en iemand die beweert dat er geen fouten in de Koran staan zou er toch goed aan doen die link te bekijken.
Helemaal gezien hij bezig is z'n eigen website op te zetten met bewijsvoering die al redelijk achterhaald is.
Dat begrijp ik. Het gaat erom dat dit geen bewijzen zijn voor goddelijke inspiratie in de Koran.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:03 schreef malikbrani het volgende:
wat ben jij toch dom. Voordat een mens geboren wordt is het een embryo. Tussen zoet en zout water is er een scheiding die niet kan worden overschreden.(ontdekt door professor heiye en autenthiek verklaard door de moderne wetenschap).
je kletst. In de islam kent maar 1 stroming en dat is de islam zelf. Maar jammer genoeg hebben dwaze mensen een substroming uitgeroepen(wat volgens de islam ten strengst verboden is). Deze dwalingen worden ook wel sjieëten genoemd. De normale moslims worden soennieten genoemdquote:Op maandag 14 januari 2013 21:24 schreef padlarf het volgende:
[..]
Er zijn dus zoveel stromingen dat je niet kunt spreken van HET christendom. En dat geldt ook voor DE islam. Maar jij bent overduidelijk te dom om dat te snappen.
Er zijn er nog wel meer hoor:quote:Op maandag 14 januari 2013 22:11 schreef malikbrani het volgende:
[..]
je kletst. In de islam kent maar 1 stroming en dat is de islam zelf. Maar jammer genoeg hebben dwaze mensen een substroming uitgeroepen(wat volgens de islam ten strengst verboden is). Deze dwalingen worden ook wel sjieëten genoemd. De normale moslims worden soennieten genoemd
Sjiieten zullen hetzelfde over jou zeggen. Sorry, maar ontkennen dat er meerdere stromingen zijn die zichzelf als islamitisch beschouwen is gewoon je ogen sluiten voor de waarheid.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:11 schreef malikbrani het volgende:
[..]
je kletst. In de islam kent maar 1 stroming en dat is de islam zelf. Maar jammer genoeg hebben dwaze mensen een substroming uitgeroepen(wat volgens de islam ten strengst verboden is). Deze dwalingen worden ook wel sjieëten genoemd. De normale moslims worden soennieten genoemd
Uiteraard zegt dat heel veel, als het boek niet geinspireerd is door Allah/God dan zullen er fouten in staan.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:04 schreef Molurus het volgende:
Het is toch een ietwat glibberige handreiking. Want daarmee wek je de indruk dat de uitkomst van die gezamelijke zoektocht naar fouten iets gaat zeggen over de waarheid van het islamitische geloof.
Het zijn niet zozeer fouten in context, meer beweringen die niet op waarheid berusten die vaak aangehaald worden als bewijsvoering. Niet iets dat openstaat tot interpretatie zogezegd.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:04 schreef Molurus het volgende:
Nou zul je die fouten ongetwijfeld wel vinden, maar als je die niet vindt heb je debat-technisch een enorm probleem. Bovendien bespaart dat je een lange zoektocht door de Koran. Vers X zegt dit, ja maar vers Y zegt dat dus moeten we vers X zus of zo interpreteren, etc etc.
Dat is wat mij betreft een heel ander onderwerp. Ik geloof niet dat de Koran daar iets zinnigs over kan zeggen behalve als de lezer het tegen alle bewijzen in voor waarheid aanneemt.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:04 schreef Molurus het volgende:
Als de Koran inhoudelijk interessant vindt, op voorhand, dan is er natuurlijk volstrekt geen probleem. Maar ik zou, voordat we dat gaan doen, eerst wel eens willen weten op basis van welke argumenten de Koran iets te zeggen zou kunnen hebben over het al dan niet bestaan van goden.
Dat denk ik niet. Het is heel goed denkbaar dat een boek dat niet door Allah/God is geinspireerd geen fouten bevat. En het is evenzeer denkbaar dat een boek dat wel door Allah/God is geinspireerd wel fouten bevat.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:15 schreef Scabies het volgende:
[..]
Uiteraard zegt dat heel veel, als het boek niet geinspireerd is door Allah/God dan zullen er fouten in staan.
jawel dit is de goddelijke inspiratie: hoe kon men 1400 jaar geleden aan deze wetenschappen komen terwijl terwijl er geen elektrichteit was noch optische lenzen noch ruimte telescopen noch raketten noch ruimtevaarders? Het enige antwoord is dat dit alleen van een alwetende kan komen, een god. vanaf nu zijn je argumenten weerlegd en zal ik dus niet meer op je vragen meer in gaan omdat je nu nog alleen onzin kan kletsenquote:Op maandag 14 januari 2013 22:05 schreef Scabies het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Het gaat erom dat dit geen bewijzen zijn voor goddelijke inspiratie in de Koran.
En dat is al lang en breed aangetoond, je argumenten zijn achterhaald.
Dit staat ook wel bekend als 'het argument from ignorance': "ik kan het niet verklaren, dus is god de enige verklaring".quote:Op maandag 14 januari 2013 22:21 schreef malikbrani het volgende:
[..]
jawel dit is de goddelijke inspiratie: hoe kon men 1400 jaar geleden aan deze wetenschappen komen terwijl terwijl er geen elektrichteit was noch optische lenzen noch ruimte telescopen noch raketten noch ruimtevaarders? Het enige antwoord is dat dit alleen van een alwetende kan komen, een god. vanaf nu zijn je argumenten weerlegd en zal ik dus niet meer op je vragen meer in gaan omdat je nu nog alleen onzin kan kletsen
Nee niet een boek: de Koran.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Het is heel goed denkbaar dat een boek dat niet door Allah/God is geinspireerd geen fouten bevat. En het is evenzeer denkbaar dat een boek dat wel door Allah/God is geinspireerd wel fouten bevat.
Het is allemaal mogelijk, er derhave zegt het allemaal niets.
Ik heb me verre van een goede debater getoond in dit topic, maar jij lijkt helemaal niet geïnteresseerd in een debat. Wat hoop je nu te bereiken met dit topic, als ik vragen mag?quote:Op maandag 14 januari 2013 22:21 schreef malikbrani het volgende:
[..]
jawel dit is de goddelijke inspiratie: hoe kon men 1400 jaar geleden aan deze wetenschappen komen terwijl terwijl er geen elektrichteit was noch optische lenzen noch ruimte telescopen noch raketten noch ruimtevaarders? Het enige antwoord is dat dit alleen van een alwetende kan komen, een god. vanaf nu zijn je argumenten weerlegd en zal ik dus niet meer op je vragen meer in gaan omdat je nu nog alleen onzin kan kletsen
Alleen als je uitgaat van een god die geen fouten maakt. Als er een god bestaat zou dat nog steeds een god kunnen zijn die wel fouten maakt en die bovendien erg arrogant is.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:24 schreef Scabies het volgende:
[..]
Nee niet een boek: de Koran.
Een boek dat vanuit zichzelf verklaart door Allah/God geinspireerd te zijn en geen fouten te bevatten.
"Dit is het volmaakte Boek, daaraan is geen twijfel, een gids voor de godvrezenden." (2:2)
Een boek dat de mensheid zelfs uitdaagt om ook maar 1 vers te maken zoals dat in de Koran staat:
"En, indien je in twijfel bent omtrent hetgeen Wij aan Onze dienaar hebben geopenbaard, probeert dan een dergelijk hoofdstuk voort te brengen en roept jouw helpers buiten God, als je waarachtig bent." (2:23)
Als daar fouten inzitten dan zegt dat meer dan genoeg over de waarheid van het boek.
nee. De sjieeten zijn dwalingen omdat ze ali meer gedenken dan god en omdat deze stroming pas later is ontstaan en niet de ORIGinele is. Vanaf nu zijn al je argumenten weerlegd en alles wat je nog zal zeggen zal onzin zijn.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:14 schreef padlarf het volgende:
[..]
Sjiieten zullen hetzelfde over jou zeggen. Sorry, maar ontkennen dat er meerdere stromingen zijn die zichzelf als islamitisch beschouwen is gewoon je ogen sluiten voor de waarheid.
Je realiseert je hoop ik dat het Christendom en de Islam dezelfde oorsprong hebben? Als hier geldt 'hoe origineler hoe beter' dan zou je zowel Christendom als Islam moeten verwerpen.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:28 schreef malikbrani het volgende:
[..]
nee. De sjieeten zijn dwalingen omdat ze ali meer gedenken dan god en omdat deze stroming pas later is ontstaan en niet de ORIGinele is. Vanaf nu zijn al je argumenten weerlegd en alles wat je nog zal zeggen zal onzin zijn.
De sjieeten beschouwen zichzelf niet als moslims, is dat wat je zegt? En wederom een erg belachelijke manier van debatteren.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:28 schreef malikbrani het volgende:
[..]
nee. De sjieeten zijn dwalingen omdat ze ali meer gedenken dan god en omdat deze stroming pas later is ontstaan en niet de ORIGinele is. Vanaf nu zijn al je argumenten weerlegd en alles wat je nog zal zeggen zal onzin zijn.
In de koran wordt bijvoorbeeld aangehaald dat de discipelen zeggen 'Jezus zoon van Maria... etc'. In typisch koranisch taalgebruik. Nu de koran geen fouten kent en het woord van god is, is het toch wel reuze opmerkelijk dat de discipelen zich bedienen van het taalgebruik van Allah.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:51 schreef malikbrani het volgende:
[..]
zie je: je hebt niks zinnigs meer te zeggen.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:24 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ik heb me verre van een goede debater getoond in dit topic, maar jij lijkt helemaal niet geïnteresseerd in een debat. Wat hoop je nu te bereiken met dit topic, als ik vragen mag?
Daar ga ik niet vanuit, daar gaat de Islam vanuit.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alleen als je uitgaat van een god die geen fouten maakt. Als er een god bestaat zou dat nog steeds een god kunnen zijn die wel fouten maakt en die bovendien erg arrogant is.
Dus als er fouten staan in de Koran is daarmee de onwaarheid van het islamitische geloof nog steeds niet aangetoond, hoe graag je dat wellicht ook zou willen.
Ah, maar dan zou het hooguit een foutieve interpretatie van gelovigen betreffen. Allah zou daarmee nog steeds kunnen bestaan.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:32 schreef Scabies het volgende:
[..]
Daar ga ik niet vanuit, daar gaat de Islam vanuit.
Volgens de Koran kunnen de woorden van Allah niet veranderd worden, heeft Allah de Koran beschermd, en staan er geen fouten in de Koran.
Als er dus fouten in de Koran staan, dan is dit niet waar. De waarheidsvinding is simpel.
Dat jij dit wilt ontzenuwen tot het punt dat noch Islam, noch de Koran iets zinnigs over God kunnen zeggen vind ik verder allemaal prima, dan zijn er allerlei theoretische visies op hoe men verder kan speculeren.
Maar binnen de Islam niet, en daar ging het mij even om.
Ik ga niet twee keer de fout in op een avond. Maar voor iemand die beweert een debat te willen gedraag je je op z'n zachtst gezegd een beetje raar.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:32 schreef malikbrani het volgende:
[..]
zie je: je hebt niks zinnigs meer te zeggen.
Beste malikbrani... er zijn inmiddels ontzettend veel reacties hier gepost die veel inhoudelijker zijn dan dat waar je niet op hebt gereageerd. Door op zulke reacties wel te reageren en op deze manier ben jij geen haar beter dan de mensen die je bekritiseert.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:32 schreef malikbrani het volgende:
[..]
zie je: je hebt niks zinnigs meer te zeggen.
Dat zou inderdaad theoretisch kunnen, het zouden fouten van mensen kunnen zijn.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, maar dan zou het hooguit een foutieve interpretatie van gelovigen betreffen. Allah zou daarmee nog steeds kunnen bestaan.
je kraait alleen maar onzin uit. Wat bedoel je bijv. Met : de dicipelen bedienen zich met het taalgebruik van allah. Leg me dat eens uit meneer.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:31 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
In de koran wordt bijvoorbeeld aangehaald dat de discipelen zeggen 'Jezus zoon van Maria... etc'. In typisch koranisch taalgebruik. Nu de koran geen fouten kent en het woord van god is, is het toch wel reuze opmerkelijk dat de discipelen zich bedienen van het taalgebruik van Allah.
Uit alleen al dit foutje van Mohammed valt op te maken (wel begrijpelijk, want hij moest zich afzetten tegen de christenen en dus benadrukken dat Jezus niet de zoon van God was, maar de zoon van Maria) dat de koran het werk van Mohammed is, en niet het woord van god.
en vertel me ook welke dicipelen je bedoelt.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:37 schreef malikbrani het volgende:
[..]
je kraait alleen maar onzin uit. Wat bedoel je bijv. Met : de dicipelen bedienen zich met het taalgebruik van allah. Leg me dat eens uit meneer.
Hij wil helemaal geen debat, dit is niets anders dan dawa.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:36 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ik ga niet twee keer de fout in op een avond. Maar voor iemand die beweert een debat te willen gedraag je je op z'n zachtst gezegd een beetje raar.
Daar zijn hele duidelijke verklaringen voor.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:21 schreef malikbrani het volgende:
jawel dit is de goddelijke inspiratie: hoe kon men 1400 jaar geleden aan deze wetenschappen komen terwijl terwijl er geen elektrichteit was noch optische lenzen noch ruimte telescopen noch raketten noch ruimtevaarders?
Nou nee.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:21 schreef malikbrani het volgende:
Het enige antwoord is dat dit alleen van een alwetende kan komen, een god.
De discipelen en Jezus hebben een gezellig samenzijn. Ze hebben tevens honger, en vragen Jezus om voor eten te zorgen via zijn connecties in den hoge. Daarbij spreken ze hem aan (het is een letterlijk citaat, en dus niet een vertelling door Allah) met Jezus zoon van Maria. Dat is wat raar, want de discipelen wisten wel dat Jezus de zoon van Maria was, dat hoefden ze er niet bij te zeggen. De hele koran (en we weten dat dat het letterlijke woord van Allah is) staat bol van dit soort aanduidingen van mensen. De discipelen hanteren hier dus de taalstijl van Allah. Dat is wat ongeloofwaardig.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:37 schreef malikbrani het volgende:
[..]
je kraait alleen maar onzin uit. Wat bedoel je bijv. Met : de dicipelen bedienen zich met het taalgebruik van allah. Leg me dat eens uit meneer.
hé ik dacht dat zo'n goede debater als jij wel wist dat wikipedia een onbetrouwbare website was omdat deze door gewone mensen is geschreven die hun info niet op feiten basseren. Bovendien is jouw bron subjectief. En het kan zijn dat er nog meer stromingen zijn maar dan basseren deze niet op de islam en zijn het nieuwe religies. De ware moslim is iemand die het voorbeeld volgt van muhammad en zich houd aan de qoran en geen nieuwe wetten of tradities hieraan toevoegd zoals de sjieëten dat doen. Je moeste je dus gewoon houden aan de echte originele islamquote:Op maandag 14 januari 2013 22:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn er nog wel meer hoor:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stromingen_in_de_islam
De interessante vraag is: waarom zouden we de enige stroming 'normaal' moeten noemen en de andere stromingen 'dwazen'?
Dit argument komt me verdacht bekend voor. Namelijk van (allerlei verschillende) christenen ten aanzien van de bijbel.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:51 schreef malikbrani het volgende:
[..]
hé ik dacht dat zo'n goede debater als jij wel wist dat wikipedia een onbetrouwbare website was omdat deze door gewone mensen is geschreven die hun info niet op feiten basseren. Bovendien is jouw bron subjectief. En het kan zijn dat er nog meer stromingen zijn maar dan basseren deze niet op de islam en zijn het nieuwe religies. De ware moslim is iemand die het voorbeeld volgt van muhammad en zich houd aan de qoran en geen nieuwe wetten of tradities hieraan toevoegd zoals de sjieëten dat doen. Je moeste je dus gewoon houden aan de echte originele islam
Begrijp ik nu goed dat jij alleen de Koran als goede bron beschouwt? En wellicht de Hadith?quote:Op maandag 14 januari 2013 22:51 schreef malikbrani het volgende:
[..]
hé ik dacht dat zo'n goede debater als jij wel wist dat wikipedia een onbetrouwbare website was omdat deze door gewone mensen is geschreven die hun info niet op feiten basseren. Bovendien is jouw bron subjectief. En het kan zijn dat er nog meer stromingen zijn maar dan basseren deze niet op de islam en zijn het nieuwe religies. De ware moslim is iemand die het voorbeeld volgt van muhammad en zich houd aan de qoran en geen nieuwe wetten of tradities hieraan toevoegd zoals de sjieëten dat doen. Je moeste je dus gewoon houden aan de echte originele islam
daar klopt geen moer van het enige wat hypocrates zei was: de mens volledig in miniatuur in de spermatozoïde geschapen is, dus hypocrates wist niet dat het embryo bestond . Beste mensen, ik moet nu gaan morgen ben ij weer onlinequote:Op maandag 14 januari 2013 22:47 schreef Scabies het volgende:
[..]
Daar zijn hele duidelijke verklaringen voor.
Het voorbeeld van embryologie in de Koran is bijvoorbeeld iets wat Hippocrates, een Griekse arts, allang wist. Dit was in de tijd van Mohammed al bekend.
Sterker nog, Hippocrates heeft wat betreft de beschrijving van embryologische fases ook fouten gemaakt. Fouten die in de Koran gewoon overgenomen zijn, want in die tijd wist men simpelweg niet beter.
Hoe Hippocrates dit wist? Autopsies. Om een embryo van een paar millimeter te zien heb je geen microscopen nodig, en vanuit de embryo in verschillende fases terugredenerend kwam Hippocrates een heel eind. Aristoteles, ook een Griek, geloofde dat bevruchting plaatsvond doordat sperma met menstruatiebloed vermengd werd, dit heeft de Koran ook overgenomen door te zeggen dat de mens uit een "bloedklont" gemaakt is.
Zelfde met de productie van spermacellen, speculatieve theorie die in die tijd gezien werd als medische wetenschap. Dit heeft de Koran ook (verkeerd) overgenomen.
Dit is slechts 1 voorbeeld.
[..]
Nou nee.
ook de hadith is een betrouwbare bron en mijn site is pas begonnen moet nog afgewerkt wordenquote:Op maandag 14 januari 2013 22:55 schreef padlarf het volgende:
[..]
Begrijp ik nu goed dat jij alleen de Koran als goede bron beschouwt? En wellicht de Hadith?
Hoe zit het dan met je eigen site?
en ik heb tot nu toe aleen koran als bron gebruikt. Moge allah mij vergeven en verbeteren als ik die informatie verkeerd heb opgeschreven.quote:Op maandag 14 januari 2013 23:03 schreef malikbrani het volgende:
[..]
ook de hadith is een betrouwbare bron en mijn site is pas begonnen moet nog afgewerkt worden
Jazeker wel, hier heb je de Engelse vertaling van wat Galen (de bekendste Griekse arts uit de oudheid) schreef over de onderzoeken van Hippocrates:quote:Op maandag 14 januari 2013 22:59 schreef malikbrani het volgende:
daar klopt geen moer van het enige wat hypocrates zei was: de mens volledig in miniatuur in de spermatozoïde geschapen is, dus hypocrates wist niet dat het embryo bestond
Ik snap je afkeer van de bijbel en evt. de torah niet. Aangezien allah zelf aangeeft dat het eerdere ( en correcte ) delen uit een trilogie zijn.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:51 schreef malikbrani het volgende:
[..]
hahahaha! Is dat alles wat die griek zei?! In de qoran staan niet alleen de fasen maar ook de vormen van het embryo de toestand van het embryo en in de hadith zelfs de dagen dat het zich ontwikkeld. Ik zal je die dingen vanavond nog sturen en op de site plaatsenquote:Op maandag 14 januari 2013 23:13 schreef Scabies het volgende:
[..]
Jazeker wel, hier heb je de Engelse vertaling van wat Galen (de bekendste Griekse arts uit de oudheid) schreef over de onderzoeken van Hippocrates:
"But let us take the account back again to the first conformation of the animal, and in order to make our account orderly and clear, let us divide the creation of the foetus overall into four periods of time.
The first is that in which. as is seen both in abortions and in dissection, the form of the semen prevails. At this time, Hippocrates too, the all-marvelous, does not yet call the conformation of the animal a foetus; as we heard just now in the case of semen voided in the sixth day, he still calls it semen. But when it has been filled with blood, and heart, brain and liver are still unarticulated and unshaped yet have by now a certain solidarity and considerable size, this is the second period; the substance of the foetus has the form of flesh and no longer the form of semen. Accordingly you would find that Hippocrates too no longer calls such a form semen but, as was said, foetus.
The third period follows on this, when, as was said, it is possible to see the three ruling parts clearly and a kind of outline, a silhouette, as it were, of all the other parts. You will see the conformation of the three ruling parts more clearly, that of the parts of the stomach more dimly, and much more still, that of the limbs. Later on they form "twigs", as Hippocrates expressed it, indicating by the term their similarity to branches. The fourth and final period is at the stage when all the parts in the limbs have been differentiated; and at this part Hippocrates the marvelous no longer calls the foetus an embryo only, but already a child, too when he says that it jerks and moves as an animal now fully formed.
The time has come for nature to articulate the organs precisely and to bring all the parts to completion. Thus it caused flesh to grow on and around all the bones, and at the same time it made at the ends of the bones ligaments that bind them to each other, and along their entire length it placed around them on all sides thin membranes, called periosteal, on which it caused flesh to grow. "
Dit schreef hij rond 150 na Chr.
Vergelijk dit nu eens met soera 23:13-14 in de Koran, die zo'n 400 jaar later geschreven werd.
Slaap lekker!
Zo vreemd is dit niet hoor. De voornaam werd steeds door de naam van de vader toegevoegd. Jezus' werkelijke naam zou dan Yeshua bar Jehosef zijn, maar hij was uiteraard ook de zoon van Maria. En het is zeker niet zo dat toen iedereen er van overtuigd was dat Jezus de zoon van God was. Dit idee is maar pas in de 4e eeuw aangenomen ( zie concilie van Nicea ). Er waren misschien wel meer ' christenen ' die dit niet aannamen en werden door de Roomse christenen als ketters aanzien. Er is zelfs een bloedige vervolging geweest waarbij deze Nestorianen en Arianen naar Syrië en het Arabisch schiereiland gevlucht zijn. Het is door deze gemeenschappen dat de islam ontstaan is. Dit kan je nalezen in http://www.uitgeverijmeinema/shop_details.php?productId=22768quote:Op maandag 14 januari 2013 22:47 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Waarom is het toch belangrijk dat hier gezegd wordt Jezus zoon van Maria? Dat is omdat in de tijd van Mohammed de algemene overtuiging was dat Jezus de zoon van God was.
Zelfde beweren ook de christenen als zou de bijbel het woord van god zijn. De oudste manuscripten die men in de koran kan terugvinden zijn in het Syrisch-Aramees geschreven. Er zijn honderden jaren over gegaan tot uiteindelijk in de 8e eeuw de koran voltooid was. Zo is het met het N.T. ook vergaan. Weinig moslims weten hoe dicht hun geloof staat bij het Mazdaïsme en het Christendom.quote:Mohammed leerde iets anders, dus dit moest benadrukt worden. Het zijn dus Mohammeds woorden, en niet de woorden van Allah. Dat is vervelend, nu volgens de islamitische leer de koran het letterlijke woord van Allah is. Nu blijkt dat Mohammed niet slechts doorgeefluik is, maar verteller. Daarmee gaat een van de belangrijkste leerstellingen van de islam onderuit.
Mijn vergiffenis heb je al.quote:Op maandag 14 januari 2013 23:06 schreef malikbrani het volgende:
[..]
en ik heb tot nu toe aleen koran als bron gebruikt. Moge allah mij vergeven en verbeteren als ik die informatie verkeerd heb opgeschreven.
Tja, en toch is het van Griekse kant dat deze informatie komt. Een grote bron van informatie hebben ze uit de biblitheek van Alexandrië, wat ze achteraf in de fik hebben gestoken ( Abd al-Malik ). Kwestie van het bronmateriaal te laten verdwijnen. Bijkomende informatie kwam van de uitgeweken joods-Hellenistische christenen die zich op het Arabische schiereiland hadden gevestigd.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:15 schreef malikbrani het volgende:
hahahaha! Is dat alles wat die griek zei?! In de qoran staan niet alleen de fasen maar ook de vormen van het embryo de toestand van het embryo en in de hadith zelfs de dagen dat het zich ontwikkeld. Ik zal je die dingen vanavond nog sturen en op de site plaatsen
Zo op basis van een vertaling zie ik nog niet echt een één-op-één-match tussen de uitgebreide beschrijving van Galenus en de veel beknoptere beschrijving in de Koran, hoewel er wel parallellen in zitten. Je zou misschien eens moeten kijken of de Arabische termen die in de Koran worden gebruikt overeenstemmen met die van Arabische Galenus-vertalingen. Je zou trouwens verwachten dat middeleeuwse commentatoren zulke overeenkomsten zouden hebben opgemerkt. Ik weet niet of dat het geval is. Anders zou de beschrijving eventueel een parafrase kunnen zijn van een aanverwante tekst of van mondelinge informatie.quote:
quote:G1. The first is that in which, as is seen both in abortions and in dissections, the form of the semen prevails. (Galenus, De semine, I 9, vert. Ph. De Lacy)
quote:Q1: Daarna maakten Wij hem een druppel in een welverzekerde rustplaats. (S. 23, vert. J.H. Kramer)
quote:G2: ... But when it has been filled with blood, and heart, brain, and liver are (still) unarticulated and unshaped yet have by now a certain solidity and considerable size, this is the second period; the substance of the fetus has the form of flesh and no longer the form of semen. Accordingly you would find that Hippocrates too no longer calls such a form semen but, as was said, fetus.
quote:Q2: Daarop schiepen Wij de druppel tot een bloedklomp, waarop Wij de bloedklomp tot een vleesklomp schiepen,
quote:G3: The third period follows on this when, as was said, it is possible to see the three ruling parts clearly and a kind of outline, a silhouette, as it were, of all the other parts. You will see the conformation of the three ruling parts more clearly, that of the parts at the stomach more dimly, and much more still that of the limbs. Later on they form ‘twigs’, as Hippocrates expressed it, indicating by the term their similarity to branches.
quote:Q3: waarop wij de vleesklomp tot beenderen schiepen,
quote:G4. The fourth and final period is at the stage when all the parts in the limbs have been differentiated; and at this point Hippocrates the marvellous no longer calls the fetus an embryo only, but already a child, too, when he says that it jerks and moves as an animal now fully formed.
The time has come for nature to articulate the organs precisely and to bring all the parts to completion. Thus it caused flesh to grow on and around all the bones, and at the same time it made at the ends of the bones ligaments that bind them to each other, and along their entire length it placed around them on all sides thin membranes, called periosteal, on which it caused flesh to grow.
quote:Q4: waarop wij de beenderen bekleedden met vlees;daarna brachten Wij hem voort in een tweede schepping.
Die staan er ook.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:15 schreef malikbrani het volgende:
[..]
hahahaha! Is dat alles wat die griek zei?! In de qoran staan niet alleen de fasen maar ook de vormen van het embryo de toestand van het embryo en in de hadith zelfs de dagen dat het zich ontwikkeld.
Precies.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 09:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, en toch is het van Griekse kant dat deze informatie komt. Een grote bron van informatie hebben ze uit de biblitheek van Alexandrië, wat ze achteraf in de fik hebben gestoken ( Abd al-Malik ). Kwestie van het bronmateriaal te laten verdwijnen. Bijkomende informatie kwam van de uitgeweken joods-Hellenistische christenen die zich op het Arabische schiereiland hadden gevestigd.
Nog een bijkomend probleem, wat men in de middeleeuwen nog niet kon weten is, dat deze teksten in het Aramees zijn doorgegeven. Zeker wat de Grieks-Perzische insteek betreft. Pas later is men die in het Arabisch gaan omzetten, waarbij er heel wat woorden mis begrepen werden en het resultaat van de vertaling afhing van de kennis en/of fantasie van de tolk. Ruimte genoeg voor misvattingen, gezien het Arabisch schrift zich in minstens drie stappen heeft ontwikkeld. Zelfs de ' Genesis' -teksten waren reeds van vreemde origine en waren reeds een interpretatie uit joodse bron. Ik zie hier regelmatig het woord ' bloed ' en ' aarde ' door elkaar gebruiken. Logisch, gezien bloed en aarde ( en rood ) in het Sumerisch hetzelfde woord is.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 10:06 schreef Iblardi het volgende:
Zo op basis van een vertaling zie ik nog niet echt een één-op-één-match tussen de uitgebreide beschrijving van Galenus en de veel beknoptere beschrijving in de Koran, hoewel er wel parallellen in zitten. Je zou misschien eens moeten kijken of de Arabische termen die in de Koran worden gebruikt overeenstemmen met die van Arabische Galenus-vertalingen. Je zou trouwens verwachten dat middeleeuwse commentatoren zulke overeenkomsten zouden hebben opgemerkt. Ik weet niet of dat het geval is. Anders zou de beschrijving eventueel een parafrase kunnen zijn van een aanverwante tekst of van mondelinge informatie.
En vergeet vooral het Zoroastrisch dipsausje niet ( Perzisch Mazdaïsme ).quote:Op dinsdag 15 januari 2013 10:21 schreef Scabies het volgende:
Precies.
Gooi er naast wat wetenschappelijk plagiaat nog wat verbasterde bijbelteksten bij gecombineerd met wat Joods-Christelijke legendes die toen de omloop deden, en je hebt de basis van de Koran.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |