En voor die debielen was de wereld te klein toen er de plannen waren om te niveleren via de zorgverzekering. Maar ja, dan hebben ze er zelf last van. Nu waarschijnlijk niet.quote:Op donderdag 17 januari 2013 09:23 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Scheefwoners (wat een teringterm eigenlijk) zijn mensen die in de woning zijn gekomen toen ze een laag inkomen hadden en daarna in salaris omhoog zijn gegaan, het is echt niet zo dat er veel mensen in een sociale huurflat wonen die een ton per jaar verdienen ofzo. Wel zijn er veel mensen die een huurwoning aangeboden kregen toen ze op 32k per jaar zaten en na een paar jaar salarisverhoging op 34k zaten en nu ineens bestempeld worden als crimineel, scheefhuurder en asociaal en dus maar meer moeten betalen dan de buurman die op 32,9k zit.
[..]
Omdat de zittende huurder misschien geen hypotheek kan krijgen?
Omdat de zittende huurder misschien niet WIL kopen en met een enorme schuld wil zitten?
Jij wil mensen dwingen een schuld van anderhalve ton of meer aan te gaan omdat ze een paar tientjes boven de grens van sociaal huren verdienen?
Ik begin echt mijn vertrouwen in mensen te verliezen. In de overheid was ik het al kwijt maar er zijn nog genoeg debielen die het er mee eens zijn ook. Dat is echt schokkend.
Piet Hein Donner, Liesbeth Spies en Stef Blok zijn dan ook de loopjongen/meisjes van de bouwfraude wereld.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:34 schreef xenobinol het volgende:
De term scheefhuurder is gewoon een walgelijke term, verzonnen door hogehuizenprijsminners met een onderwaterhypotheek. Deze gesubsidieerde 'kopers met geleend geld' zijn in feite de werkelijke scheefwoners van onze samenleving, vandaar deze walgelijke afleidingsmanoeuvre![]()
Demagogen als Piet Hein Donner, Liesbeth Spies en Stef Blok proberen u een rad voor de ogen te draaien met hun walgelijke typering van 'de rijke stinkerd' die erop uit is te parasiteren op de samenleving.
Feit is dat deze mensen vaak wonen in huizen die dik geld opleveren voor de corporaties zodat men daarmee meer huisvesting voor de minder bedeelden kunnen realiseren en deze mensen betalen ook nog eens hun volledige belastingen. Iets wat je niet kan zeggen van scheeflenend Nederland
Zoals die zogenaamde zuinige auto's bedoel je?quote:Op zondag 13 januari 2013 18:24 schreef TweeGrolsch het volgende:
Wel als die auto gesubsidieerd zou worden door de overheid
Buiten dat het niet slim is is dat natuurlijk gewoon zijn of haar eigen keuze om zo te leven. Als de overheid daar ineens even fors komt ingrijpen in je vaste uitgaven dan is dat gewoon domweg niet normaal.quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:19 schreef PLAE@ het volgende:
Door een huurverhoging van 10% moet jij je pensioenverzekering (lijfrente?) opzeggen terwijl je daar al 32 jaar woont?
Dan heb je dus in al die jaren helemaal geen spaargeld opgebouwd oid en leef je op het randje?
dat klopt ja. Ik ga er verder niet over uitweiden, maar mensen kunnen wel eens met meevallers of tegenslagen te maken hebben...Sparen lukt echt niet bij iedereenquote:Op donderdag 17 januari 2013 12:19 schreef PLAE@ het volgende:
Door een huurverhoging van 10% moet jij je pensioenverzekering (lijfrente?) opzeggen terwijl je daar al 32 jaar woont?
Dan heb je dus in al die jaren helemaal geen spaargeld opgebouwd oid en leef je op het randje?
Dit. Waarom en hoe maakt in wezen niet zoveel uit. Het gaat mij erom dat het voor de huurders niet telt, maar voor de huizenbezitters wel. Die leven vaak ook boven hun kunnen en moeten daarom gespaard worden...quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Buiten dat het niet slim is is dat natuurlijk gewoon zijn of haar eigen keuze om zo te leven. Als de overheid daar ineens even fors komt ingrijpen in je vaste uitgaven dan is dat gewoon domweg niet normaal.
Geen crimineel hoor, althans in mijn ogen niet, maar je valt gewoon niet meer onder de beleidsdoelgroep en dus moet je verhuizen of op een of andere manier de woning uit de sociale huur halen bijvoorbeeld door de woning te kopen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 09:23 schreef Metro2005 het volgende:
Scheefwoners (wat een teringterm eigenlijk) zijn mensen die in de woning zijn gekomen toen ze een laag inkomen hadden en daarna in salaris omhoog zijn gegaan, het is echt niet zo dat er veel mensen in een sociale huurflat wonen die een ton per jaar verdienen ofzo. Wel zijn er veel mensen die een huurwoning aangeboden kregen toen ze op 32k per jaar zaten en na een paar jaar salarisverhoging op 34k zaten en nu ineens bestempeld worden als crimineel, scheefhuurder en asociaal en dus maar meer moeten betalen dan de buurman die op 32,9k zit.
Je verhaal doet me erg aan het mijne denken. Ik val net in de laagste categorie van wat door de overheid als scheefhuurders wordt aangemerkt (en die waarschijnlijk 1% extra huurverhoging krijgen). Ik verdien een redelijk salaris, maar heb geen vast contract en val daarom buiten de boot bij het verstrekken van een hypotheek. Ik huur voor weinig maar zou, als ik in de particuliere sector iets vergelijkbaars zou huren, meer betalen als wanneer ik een koophuis zou hebben. Dat is dus geen optie (dan bouw ik niets meer op) en omdat kopen het ook niet is zit ik dus vast. M'n hoop is dat ik op termijn toch een vaste baan krijg maar tot die tijd kan ik geen kant op.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:17 schreef raredruif het volgende:
Ik ben dus een scheefhuurder. Nu wil ik helemaal niet zeikerig overkomen, er zijn heel veel mensen die het met minder moeten doen, en ik ben dus best bereid om te verhuizen naar een vergelijkbare andere woning voor iets meer geld. Maar ik kan nergens anders heen.
Toen ik een aantal jaren geleden het huis betrok was er geen sprake van een inkomenseis m.b.t. de woning. Ik heb overigens jaren moeten wachten tot ik aan de beurt was, er is een woningtekort hier.
Het huis waar ik woon kost me 500 euro kale huur. Tuurlijk is 500 euro tegenwoordig een schappelijk bedrag (al is het ruim 1100 gulden !!!), het huis is gedateerd, kleine kamers, slechte isolatie enz
Het huis is vlak na de oorlog gebouwd voor NLG 15.000,- wist mijn 90 jarige buurvrouw te vertellen. Tuurlijk is er sprake van inflatie, en heeft de woningbouwvereniging zijn jaarlijkse onderhoud, maar dit huis in die 60 jaar al veel meer opgeleverd dan dat er belasting geld aan gespendeerd heeft. Dus ik betwijfel of men kan zeggen dat het schofterig is dat ik scheefwoon. Het is eerder een melkkoe voor de WBV.
-Ik krijg geen huurtoeslag en betaal dus al meer dan een ander.
-Ook heb ik een tijdelijke baan zonder de garantie dat dat verlengd wordt. Wie verteld me dat de huur weer meteen verlaagd wordt op het moment dat ik mijn baan kwijtraak,
-Zoals iemand al aangaf op het forum, ga je dan ook extra belasting heffen voor mensen die een suzuki alto rijden , maar die een mercedes kunnen betalen ?
-Er zijn geen alternatieven, ALS ik al een hypotheek krijgen kan ik misschien ergens een 2kamer flatje op 4 hoog zonder lift kopen (lekker handig met vrouw en kind op 1 kamer) in of nabij mijn woonplaats (woon in de randstad). Hetzelfde geld voor huren uit de vrije sector, veel te duur (maar kwestie van vraag en aanbod). De woningmarkt zit op slot. Koophuizen zijn te duur, de banken verstrekken moeilijk een hypotheek, er zijn te weinig huurhuizen. In plaats van een flat te bouwen met veel goedkope huurwoningen om de woningnood op te lossen, worden er van die wijkjes gebouwd met dure woningen van meer dan 3 ton.
Wet je zeker dat je dit wilt, juist door de wbv's en huurpunten hebben we in nederland nog best redelijk wat waar voor je geld ipv dat je voor 400 euro alleen nog maar een studio van 30 m^2 kan huren.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:44 schreef raredruif het volgende:
Als de overheid zich ook al gaat bemoeien met de huurprijzen , wordt het inderdaad een communistische staat. Laat de marktwerking zijn werk doen
Maar doel je dan op het behouden van de status quo of bedoel je dat de overheid veranderingen te snel doorvoert? De huidige situatie op de woningmarkt is dermate verstoord dat wil je die situatie weer normaliseren dat dat onherroepelijk ingrijpende gevolgen gaat hebben voor sommige mensen. Als je stelt dat de overheid geen beleid mag voeren wat ingrijpende gevolgen heeft voor sommige mensen pleit je in feit voor het behouden van de status quo.quote:Op donderdag 17 januari 2013 12:43 schreef Metro2005 het volgende:
Buiten dat het niet slim is is dat natuurlijk gewoon zijn of haar eigen keuze om zo te leven. Als de overheid daar ineens even fors komt ingrijpen in je vaste uitgaven dan is dat gewoon domweg niet normaal.
HRA bestaat al sinds 1893 dus dat heeft de overheid altijd al gedaan. De overheid heeft alleen toegelaten dat er cowboy hypotheekconstructies (aflossingsvrij voor 120%, beleggingshypotheken, spaarhypotheken enz..) ook in aanmerking kwamen voor de HRA, dat heeft men nu ook terug gedraaid voor nieuwe kopers en huidige hypotheekeigenaren worden ook geconfroteerd met jaarlijks wat minder aftrek, tot men ook nog maar 38% van de betaalde rente op hun belastingen mag terug vragen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:11 schreef raredruif het volgende:
de overheid stimuleerde huizenbezit door de HRA
Bouwgrond en grond bouwrijp maken schijnt in Nederland erg duur te zijn. En dat heeft natuurlijk met het aanbod van bouwgrond te maken, maar de Nederlandse overheid wordt aan de andere kant er ook weer op aangesproken dat mensen meer natuur willen, meer open ruimte willen en minder grootschaligheid willen. De verhouding tussen die krachten zorgt weer voor een strenger ruimtelijk ordeningsbeleid dan bijvoorbeeld in Duitsland, en dat zie je in de prijzen van bouwgrond. Er is ook sprake van grondspeculatie door gemeenten, maar dat verklaart niet de volledig prijs voor bouwgrond.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:11 schreef raredruif het volgende:
In Duitsland zijn de huizenprijzen voor aankoop een stuk lager dan in Nederland, terwijl de bouwkosten toch ongeveer het zelfde moet zijn. Het zijn gewoon bakstenen en beton.
Dat heb je dan verkeerd begrepen denk ik, want wat je hier schrijft slaat op de situatie in de VS en niet op de situatie in Nederland. In Nederland is het bijzonder lastig en vervelend om onder je schuld uit te komen en dus betalen veel mensen nog gewoon de rente/aflossing op hun hypothecaire lening en dus hoeven de banken daar ook niet op af te schrijven. Dat er banken gered moesten worden in Nederland heeft in het geval van Fortis en ABN Amro te maken met een mislukte overnamepoging en verkeerde beleggingen, maar dat heeft dus niks met de Nederlandse huizenmarkt te maken.quote:De laatste jaren zijn de huizenprijzen in Nederland zo enorm gestegen dat je geen representatief beeld meer hebt. De banken verstrekten kredieten aan mensen die dat eigenlijk niet konden betalen en de overheid stimuleerde huizenbezit door de HRA. Banken verdienden er jarenlang goed aan, en toen het misging moest de overheid de banken overeind houden. (waarom eigenlijk)
Ik ben het met je eens dat er meer woningen zouden moeten komen, maar dan kom je dus ook deels uit op een ander beleid van ruimtelijke ordening en dat ligt heel gevoelig zoals de post van Basp1 al laat zien:quote:Door de woningnood rijzen de huurprijzen in de vrije sector de pan uit. (veel vraag, weinig aanbod). Laat de overheid zich concentreren op het oplossen van de woningnood. Als er meer aanbod van huizen is, dalen de prijzen ook weer, ook in de vrije sector.
Daarnaast zullen bij een sterke groei van het aanbod van woning en als gevolg daarvan een lagere woningprijs veel huizenbezitters nog verder onder water komen te staan. Dat heeft weer ingrijpende gevolgen voor die mensen en kan daarnaast tot faillissementen leiden waardoor de banken in de problemen kunnen komen. Voor de overheid is het dus niet heel aantrekkelijk om zich te richten op factoren die een voldoende groot woningaanbod beperken.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:58 schreef Basp1 het volgende:
[...] wil je hier net zo'n chaos als in belgie hebben qau bebouwing.
Waarom zou de overheid eigenlijk woningbezit stimuleren?quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:24 schreef Basp1 het volgende:
HRA bestaat al sinds 1893 dus dat heeft de overheid altijd al gedaan.
Het was niet eens om wonigbezit te stimuleren als je de link volgt kun je het zelf lezen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid eigenlijk woningbezit stimuleren?
Ik vind de notie van scheefhuren ook onzinnig, maar dit is geen argument. Natuurlijk is huren duurder dan kopen, je hebt immers te maken met een extra partij. Dat is geen argument om niet te huren. Huren heeft oa het voordeel dat je er zo vanaf kan, daarom kan je dat ook wel doen en kan je niet zomaar die lening krijgen voor een koophuis. Bovendien heeft een huis kopen veel 'verborgen' kosten, welke huren niet heeft (als de huurbaas z'n werk doet). Je vermijd gewoon veel risico, maar betaald daar uiteraard wel voor.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:57 schreef beantherio het volgende:
[..] Ik huur voor weinig maar zou, als ik in de particuliere sector iets vergelijkbaars zou huren, meer betalen als wanneer ik een koophuis zou hebben. Dat is dus geen optie (dan bouw ik niets meer op) en omdat kopen het ook niet is zit ik dus vast. M'n hoop is dat ik op termijn toch een vaste baan krijg maar tot die tijd kan ik geen kant op.
Ik kan de woning waar ik nu woon niet kopen, wil ik niet kopen als ik het wel zou willen en kunnen zou ik de hypotheek niet kunnen rondkrijgen. Particulier kan ik niet huren omdat ik daarvoor te weinig verdien. Moet ik dan in een kartonnen doos gaan wonen? Bovendien is het gewoon raar dat ik ineens meer moet gaan betalen. Er is een inkomenseis ten tijde van het aangaan van de huurovereenkomst, daar voldeed ik aan en nu zit ik er (een klein beetje) overheen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:55 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Geen crimineel hoor, althans in mijn ogen niet, maar je valt gewoon niet meer onder de beleidsdoelgroep en dus moet je verhuizen of op een of andere manier de woning uit de sociale huur halen bijvoorbeeld door de woning te kopen.
Overigens kan deze hele rompslomp voorkomen worden door de sociale huur op te heffen en de subsidie niet meer via de woning maar het inkomen te laten lopen. Dan koppel je het feit of iemand woonlastensubsidie ontvangt en de woning los van elkaar zodat het probleem van scheefhuren is opgelost.
Je moet geen wijzigingen doorvoeren terwijl veel mensen geen alternatief hebben. Je 'straft' nu een groep mensen die nergens anders heen kunnen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:08 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar doel je dan op het behouden van de status quo of bedoel je dat de overheid veranderingen te snel doorvoert? De huidige situatie op de woningmarkt is dermate verstoord dat wil je die situatie weer normaliseren dat dat onherroepelijk ingrijpende gevolgen gaat hebben voor sommige mensen. Als je stelt dat de overheid geen beleid mag voeren wat ingrijpende gevolgen heeft voor sommige mensen pleit je in feit voor het behouden van de status quo.
Zet ik dan een bril als beleidsmaker op, dan vind ik dat een slechte zaak omdat er aantoonbaar veel mis op de woningmarkt en dat moet naar mijn mening gecorrigeerd worden. En ja, dat zal voor sommige mensen betekenen dat zij met een grote verandering in lasten te maken krijgt, maar dat is dan een gevolg van normalisatie op woningmarkt.
Probeer jij je in Nederland maar eens niet afhankelijk van de overheid te maken.quote:Tot slot vind ik jezelf afhankelijk maken van de overheid op wat voor manier dan ook (huursubsidie of HRA) als je dat kan voorkomen altijd een slecht plan waar de overheid niet perse rekening mee hoeft te houden. Dat iemand daardoor moet verhuizen is toch echt hun eigen schuld.
Diezelfde beleidsmakers hebben dit hele kaartenhuis opgebouwd en laten instorten. Moet de gewone burger daar dan de dupe van worden?quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:08 schreef Kowloon het volgende:
Zet ik dan een bril als beleidsmaker op, dan vind ik dat een slechte zaak omdat er aantoonbaar veel mis op de woningmarkt en dat moet naar mijn mening gecorrigeerd worden. En ja, dat zal voor sommige mensen betekenen dat zij met een grote verandering in lasten te maken krijgt, maar dat is dan een gevolg van normalisatie op woningmarkt.
Dat is gewoonweg niet waar. De situatie is verre van ideaal maar iemand met een inkomen wat niet aan de eis voldoet kan gegarandeerd aan een woning komen. Geef mensen 2 jaar om iets nieuws te vinden en er is helemaal niet zo'n groot probleem. Hetzelfde met de HRA, kwestie van afbouwen. Als je niet wil dat er mensen zijn die moeten verhuizen wordt het probleem nooit opgelost, dat lijkt me toch duidelijk?quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:47 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je moet geen wijzigingen doorvoeren terwijl veel mensen geen alternatief hebben. Je 'straft' nu een groep mensen die nergens anders heen kunnen.
Kortom: Eerst bouw je betaalbare woningen, zowel koop als huur
Daarna pak je de hypotheekregels aan
Daarna ga je de hypotheekrente aftrek aanpassen voor nieuwe hypotheken (ook hier weer: blijf met je handen van bestaande afspraken af) en pas je de huurvoorwaarden aan.
Ik verkondig geen mening maar ik leg wat feiten neer. Heel in het kort: particulier huren is duur. Wat daar de redenen van zijn en of dat terecht is daar spreek ik me niet over uit. Feit is dat je er niets mee opbouwt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:43 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ik vind de notie van scheefhuren ook onzinnig, maar dit is geen argument. Natuurlijk is huren duurder dan kopen, je hebt immers te maken met een extra partij. Dat is geen argument om niet te huren. Huren heeft oa het voordeel dat je er zo vanaf kan, daarom kan je dat ook wel doen en kan je niet zomaar die lening krijgen voor een koophuis. Bovendien heeft een huis kopen veel 'verborgen' kosten, welke huren niet heeft (als de huurbaas z'n werk doet). Je vermijd gewoon veel risico, maar betaald daar uiteraard wel voor.
Nee dat is helemaal niet duidelijk. Mensen verhuizen ook om andere redenen dan alleen geld niet. Wat denk je van kinderen die in de buurt naar school gaan, werk wat je in de buurt hebt etc.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:12 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat is gewoonweg niet waar. De situatie is verre van ideaal maar iemand met een inkomen wat niet aan de eis voldoet kan gegarandeerd aan een woning komen. Geef mensen 2 jaar om iets nieuws te vinden en er is helemaal niet zo'n groot probleem. Hetzelfde met de HRA, kwestie van afbouwen. Als je niet wil dat er mensen zijn die moeten verhuizen wordt het probleem nooit opgelost, dat lijkt me toch duidelijk?
Mensen zullen, bij gebrek aan alternatieven, nu ook niet verhuizen. Ze zien alleen hun koopkracht dalen en (in de nijpendere gevallen) hun schulden groeien. Het kernprobleem is dat men geen keuze heeft en daar veranderen de genomen maatregelen niets aan. De scheefhuurders die kunnen kopen hebben dat allang gedaan.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:12 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat is gewoonweg niet waar. De situatie is verre van ideaal maar iemand met een inkomen wat niet aan de eis voldoet kan gegarandeerd aan een woning komen. Geef mensen 2 jaar om iets nieuws te vinden en er is helemaal niet zo'n groot probleem. Hetzelfde met de HRA, kwestie van afbouwen. Als je niet wil dat er mensen zijn die moeten verhuizen wordt het probleem nooit opgelost, dat lijkt me toch duidelijk?
Ja dat snap ik, maar je zet het in de context van "Ik moet wel" en dat is onzin. Zonder de overheid zat je gewoon bij een particuliere verhuurder, je draait daarmee de zaken om. Vanuit de overheid gezien 'hoor' je bij een particulier en daar hebben ze gelijk in. Wat jij wil - wonen voor de huidige prijs, in je huidige huis, op de huidige plek - kan namelijk in de praktijk niet zonder subsidie momenteel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:15 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik verkondig geen mening maar ik leg wat feiten neer. Heel in het kort: particulier huren is duur. Wat daar de redenen van zijn en of dat terecht is daar spreek ik me niet over uit. Feit is dat je er niets mee opbouwt.
Het voordeel "dat je er zo vanaf kan" is in de huidige markt natuurlijk geen echt voordeel. Het voordeel is misschien dat je kunt kiezen bij wie je die hoge huurprijzen wilt betalen, maar dat zou ik niet echt een voordeel willen noemen.
Je hyperbool slaat nergens op, de overheid dwingt mensen nergens toe. Zonder de overheid hadden die mensen daar niet eens gezeten. Je kunt het wel goed praten voor jezelf, maar dat maakt het moreel niet juist. Je wist waar het voor bedoelt was toen je er ging wonen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:17 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee dat is helemaal niet duidelijk. Mensen verhuizen ook om andere redenen dan alleen geld niet. Wat denk je van kinderen die in de buurt naar school gaan, werk wat je in de buurt hebt etc.
Mensen dwingen om te verhuizen, gatver . Misschien hebben ze in China of Rusland nog een leuk baantje bij de communistische huisvesting over voor je.
Maakt verder niet uit hoor, als ze dit achterlijke plan doorzetten ga ik wel een dag minder werken zodat ik weer onder die grens kom.
Dat is hun eigen keuze, een keuze die ze daadwerkelijk wel hebben. Ik zou me ook kut voelen om meer te moeten betalen, maar ik vind het ook jammer dat ik geen uitkering krijg. Daar klaag je toch ook niet over? Je hebt gewoon geen recht meer op hulp van de overheid, that's it. En met een modaal inkomen kun je gewoon, met groot gemak ook nog eens, schuldeloos leven.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:19 schreef beantherio het volgende:
[..]
Mensen zullen, bij gebrek aan alternatieven, nu ook niet verhuizen. Ze zien alleen hun koopkracht dalen en (in de nijpendere gevallen) hun schulden groeien. Het kernprobleem is dat men geen keuze heeft en daar veranderen de genomen maatregelen niets aan. De scheefhuurders die kunnen kopen hebben dat allang gedaan.
Welk voordeel is dat? Ik bouw niets op behalve datgene wat ik spaar. Het geld dat huizenbezitters betalen voor hun huis vloeit naar hen terug in de vorm van bezit. Dat voordeel heb ik niet.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:20 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, maar je zet het in de context van "Ik moet wel" en dat is onzin. Zonder de overheid zat je gewoon bij een particuliere verhuurder, je draait daarmee de zaken om. Vanuit de overheid gezien 'hoor' je bij een particulier en daar hebben ze gelijk in. Wat jij wil - wonen voor de huidige prijs, in je huidige huis, op de huidige plek - kan namelijk in de praktijk niet zonder subsidie momenteel.
Ik ben van mening dat als de markt gezond was je dat waarschijnlijk wel kon, of iig makkelijker iets kon kopen, maar dat is niet de situatie waarin we zitten. Het is ook niet eerlijk dat de rest meebetaald aan jouw voordeeltje toch?
De markt is compleet naar de klote, en wel geholpen dóór de overheid door alles naar de klote te reguleren en subsidieren en intussen lekker aan alle kanten de zakken vullen door grond voor een torenhoge prijs te verkopen. In dit land betalen we allemaal voor elkaar, voor zo'n beetje alles. Wil je niet dat mensen meebetalen aan andermans voordeeltje dan gaan we alles schrappen ook.quote:Ik ben van mening dat als de markt gezond was je dat waarschijnlijk wel kon, of iig makkelijker iets kon kopen, maar dat is niet de situatie waarin we zitten. Het is ook niet eerlijk dat de rest meebetaald aan jouw voordeeltje toch?
Je denkt te egoïstisch. Jouw voordeel is dat je überhaupt daar kan wonen voor die prijs. Dat voordeel wordt betaald door de overheid en dus door iedereen die dat voordeel niet heeft. je hebt volgens de regels geen recht op dat voordeel. Wees blij dat men gehoor heeft voor de bijkomende problemen. De discussie zou moeten gaan over hoe men de overgang regelt, niet of dit 'kan'.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Welk voordeel is dat? Ik bouw niets op behalve datgene wat ik spaar. Het geld dat huizenbezitters betalen voor hun huis vloeit naar hen terug in de vorm van bezit. Dat voordeel heb ik niet.
M.b.t. het "zonder de overheid zat je gewoon bij een particuliere verhuurder" kan ik alleen maar zeggen: zonder de overheid betaalde je nu de volle mep voor je huis i.p.v. het voordeeltje dat je krijgt via de HRA. Als ik al "gesubsidieerd" wordt dan wordt jij dat ook. Het verschil is dat ik er niets blijvends aan over houdt maar jij wel.
Ondertussen misbruik jij een regeling en betalen anderen daarvoor. Maar de overheid heeft uiteraard de schuld. Hoeveel de overheid ook de schuld heeft volgens jou, je benadeelt andere burgers die jou niks hebben aangedaan. Bovendien blokkeer je een woning die gebruikt kan worden door iemand die hem harder nodig heeft.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:35 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De markt is compleet naar de klote, en wel geholpen dóór de overheid door alles naar de klote te reguleren en subsidieren en intussen lekker aan alle kanten de zakken vullen door grond voor een torenhoge prijs te verkopen. In dit land betalen we allemaal voor elkaar, voor zo'n beetje alles. Wil je niet dat mensen meebetalen aan andermans voordeeltje dan gaan we alles schrappen ook.
- Huursubside
- Hypotheekrente aftrek
- Subsidie op sociale huren
- Kinderbijslag
- Subsidie op autorijden klik
- kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen niet meer toestaan
- Zorgverzekeringen allemaal weg en alles zelf betalen
- OV subsidies weg
- subsidie op alleenstaanden met een bijstandsuitkering die op zichzelf wonen weg
- Uberhaupt uitkeringen weg
- kunstsubsidies weg
- verplichte pensioenafdracht weg
Aangezien ik door al deze dingen elke maand honderden euro's kwijt ben en dat dalijk allemaal in mijn portomonee blijft ben ik bereid de marktconforme prijs voor mijn huurwoning te betalen. Eerlijk toch? Precies zoals jij het wil.
Man, ik verdien samen met mijn vriendin (!) net 1000 euro boven de norm en toen ik de huurflat aangewezen kreeg zat ik er net onder . Ik ben echt een enorme scheefhuurder jaquote:Op donderdag 17 januari 2013 15:38 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ondertussen misbruik jij een regeling en betalen anderen daarvoor. Maar de overheid heeft uiteraard de schuld. Hoeveel de overheid ook de schuld heeft volgens jou, je benadeelt andere burgers die jou niks hebben aangedaan. Bovendien blokkeer je een woning die gebruikt kan worden door iemand die hem harder nodig heeft.
Wat meer zelfkritiek mag wel. Het is allemaal geen schande, maar je bent ook geen engel.
Ik reed maar 1 km te hardquote:Op donderdag 17 januari 2013 15:46 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Man, ik verdien samen met mijn vriendin (!) net 1000 euro boven de norm en toen ik de huurflat aangewezen kreeg zat ik er net onder . Ik ben echt een enorme scheefhuurder jahou nou toch op.
Rij jij auto?
Heb je kinderen?
Geniet jij HRA?
Krijg je een andere vorm van subsidie?
Allemaal dingen waar ik ook aan meebetaal
Of woon je nog op je zolderkamer want zo kom je namelijk wel over. totaal geen kijk op de realiteit.
Zo lust ik er nog wel een paar... Ik heb ook geen recht op de nadelen die ik ondervind (en die ik eerder heb beschreven). Scheefhuren is niet enkel een kwestie van weinig betalen voor huur maar ook een kwestie van te weinig verdienen om andere opties te hebben. Nogmaals: iedereen die kan koopt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:36 schreef kingmob het volgende:
[..]
Je denkt te egoïstisch. Jouw voordeel is dat je überhaupt daar kan wonen voor die prijs. Dat voordeel wordt betaald door de overheid en dus door iedereen die dat voordeel niet heeft. je hebt volgens de regels geen recht op dat voordeel.
Daar zijn we het dan wel over eens.quote:Wees blij dat men gehoor heeft voor de bijkomende problemen. De discussie zou moeten gaan over hoe men de overgang regelt, niet of dit 'kan'.
Mag ik niet voor mijn belangen opkomen? Of duidelijk maken dat bepaalde overheidsmaatregelen hele kwalijke gevolgen hebben?quote:Verder huur ik, neem niet zoveel aannames. Schijnbaar kun je je eigen situatie enkel verdedigen door te denken dat ik HRA ontvang, dat zou iets moeten zeggen toch? De problemen lijken idd op elkaar, maar hebben strikt gezien geen bal met elkaar te maken. Nu klink je als een roker die anti-rook beleid verdedigt door te wijzen op uitlaatgassen. Een totale non-sequitur.
Ik zit helemaal niet fout, ik heb namelijk precies volgens de regels die door de overheid zijn opgesteld gehandeld. Er is een inkomensgrens, daar voldeed ik aan en daarna kon ik het huis huren. Tevens zit ik op de 1/3 van mijn inkomen wat als norm geldt voor wat je kwijt bent aan woonlasten.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:51 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ik reed maar 1 km te hard
Je wijst naar anderen, wijs eens naar jezelf. Al die drama is nergens voor nodig. Je kan ook een beetje fout zitten en de overheid kan dan nog steeds in haar recht staan om dat recht te zetten. je geeft zelf toe dat je scheef huurt. Je kent de regels, maar je staat er op dat je er recht op hebt. Waarom vraag je jezelf niet af waarom jij of all people daar recht op zou moeten hebben?
Onzinvergelijking natuurlijk, maar dat weet je zelf ook. Je eist van de overheid dat ze jouw woning subsidieert terwijl die subsidie niet voor jou bedoeld was, dat maakt je precies hetzelfde als iemand die claimt dat de HRA behouden moet worden.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:53 schreef beantherio het volgende:
[..]
Zo lust ik er nog wel een paar... Ik heb ook geen recht op de nadelen die ik ondervind (en die ik eerder heb beschreven). Scheefhuren is niet enkel een kwestie van weinig betalen voor huur maar ook een kwestie van te weinig verdienen om andere opties te hebben. Nogmaals: iedereen die kan koopt.
Welke subsidie krijgt een huurder dan wanneer hij geen huurtoeslag krijgt en wel 650 euro per maand huur moet betalen?quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:58 schreef kingmob het volgende:
[..]
Onzinvergelijking natuurlijk, maar dat weet je zelf ook. Je eist van de overheid dat ze jouw woning subsidieert terwijl die subsidie niet voor jou bedoeld was, dat maakt je precies hetzelfde als iemand die claimt dat de HRA behouden moet worden.
Ik kan je moeilijk ongelijk geven dat je gebruik maakt van een regeling zolang dat kan, maar je moet gewoon niet klagen zodra het feestje voorbij is, zeker niet als je gewoon weet dat de regeling niet voor jou bedoeld was.
Ik zie niet hoe dit anders is dan onterecht zorgtoeslag krijgen bijvoorbeeld, of onterecht een uitkering innen, behalve in de ernst/mate van de overtreding.
Zowel de woning zelf is met subsidie gebouwd en de corporatie ontvangt subsidie om het zonder winst te verhuren (er zijn vast uitzonderingen, dit is het idee). De huurtoeslag staat daar van los (en zou natuurlijk gewoon de oplossing moeten zijn voor dit 'probleem' en de huurverhoging compenseert dit slechts ten dele. Als het geen probleem was hoefde het ook niet opgelost te worden immersquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:00 schreef GibsonHummingbird het volgende:
[..]
Welke subsidie krijgt een huurder dan wanneer hij geen huurtoeslag krijgt en wel 650 euro per maand huur moet betalen?
Ik claim helemaal niets. Sowieso geen subsidie, waar in dit geval feitelijk ook geen sprake van is. Er staat in ieder geval nergens op mijn nota's iets van "aftrek subsidie voor sociale woningbouw". Het huisje dat ik huur dateert van rond 1910 en ik neem aan mijn woningbouwcorporatie de oorspronkelijke investering allang heeft afbetaald. De lage prijs van mijn huur is gebaseerd op een puntensysteem, en omdat mijn huis niet beschikt over de voorzieningen (of ruimte) die moderne nieuwbouwhuizen wel hebben is het puntenaantal (en de bijbehorende huur) laag.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:58 schreef kingmob het volgende:
[..]
Onzinvergelijking natuurlijk, maar dat weet je zelf ook. Je eist van de overheid dat ze jouw woning subsidieert terwijl die subsidie niet voor jou bedoeld was, dat maakt je precies hetzelfde als iemand die claimt dat de HRA behouden moet worden.
Ze bouwen die woningen niet met subsidie maar ze maken minder winst op die woningen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:09 schreef kingmob het volgende:
Zowel de woning zelf is met subsidie gebouwd en de corporatie ontvangt subsidie om het zonder winst te verhuren (er zijn vast uitzonderingen, dit is het idee). De huurtoeslag staat daar van los (en zou natuurlijk gewoon de oplossing moeten zijn voor dit 'probleem' en de huurverhoging compenseert dit slechts ten dele. Als het geen probleem was hoefde het ook niet opgelost te worden immers
Die worden niet gesubsidieerd. Daar betaal je geen belasting over.quote:Op donderdag 17 januari 2013 10:43 schreef GibsonHummingbird het volgende:
[..]
Zoals die zogenaamde zuinige auto's bedoel je?
Ze krijgen bijvoorbeeld wel goedkopere grond en komen in aanmerking om lagere rentes op leningen te krijgen via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, dat zie ik toch wel als verkapte subsidies.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:16 schreef GibsonHummingbird het volgende:
Ze bouwen die woningen niet met subsidie maar ze maken minder winst op die woningen.
Dat is dan toch subsidie?quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:19 schreef TweeGrolsch het volgende:
Die worden niet gesubsidieerd. Daar betaal je geen belasting over.
Maar het gaat erom of de huren (zonder toeslag) kostendekkend zijn.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:20 schreef Basp1 het volgende:
Ze krijgen bijvoorbeeld wel goedkopere grond en komen in aanmerking om lagere rentes op leningen te krijgen via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, dat zie ik toch wel als verkapte subsidies.
Nee, dat zijn twee verschillende dingen. Je betaald ook geen belasting over je fiets. Dat is geen subsidie, maar ook een vervoersmiddel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:43 schreef GibsonHummingbird het volgende:
[..]
Dat is dan toch subsidie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |