Zit er bij jullie dan ook een bewegingsmelder tussen ?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:04 schreef machtpen het volgende:
Klopt niet dat hebben wij hier ook , maar nergens last van. Probeer de stroom eens na te meten en te kijken of er spanningspieken zijn.
De installatie is een jaar of vier geleden aangelegd door derden.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:09 schreef Catch22- het volgende:
tl lampen zijn ervoor gemaakt om 16 uur te branden, niet om constant te schakelen. Ik zou er andere lampen ophangen.
of heeft het wel goed gewerkt?
Er is al voldoende licht als men zich goed kan oriėnteren in het donker bij het in en uitstappen van de auto en het wegrijden of inrijden van de garage of het pakken van de fiets uit de schuur.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:03 schreef netolk het volgende:
de oplossing sowieso (behalve dan dat die waarschijnlijk meer energie verbruiken voor de zelfde hoeveelheid licht) en tl's vinden het bij mijn weten idd niet zo leuk om vaak in en uitgeschakeld te worden en kou vinden ze ook niet zo leuk nee
Misschien is het iets om gewoon een paar (simpele) LED strips dan wel lampen tegen het plafond te plakken die dingen gebruiken bijna geen energie en hebben (dacht ik zo) veel minder last van kou en vaak schakelen
Geen bewegingsmelder, maar wel veel tl die kort brand in een onverwarmde schuur. Sommige zijn zelfs al 20 jaar oud. Als er verder in het huis geen problemen zijn moet het toch in die groep zitten en dat zou ook de bewegingsmelder kunnen zijn. Alles stuk voor stuk nalopen en kijken waar het probleem zit.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:07 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zit er bij jullie dan ook een bewegingsmelder tussen ?
Verder hebben ze nergens in de woning hetzelfde probleem; dat er veel lampen stuk gaan.
oke, dan zou je waarschijnlijk idd wel meet een gloeilamp kunnen volstaan (voor zolang die nog te koop zijn) overigens zijn led stripjes nog geen ¤50,- bij de IKEA en die hebben als het goed is wel veel meer brandurenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:17 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Er is al voldoende licht als men zich goed kan oriėnteren in het donker bij het in en uitstappen van de auto en het wegrijden of inrijden van de garage of het pakken van de fiets uit de schuur.
Verder wordt de garage daar eigenlijk nergens anders voor gebruikt.
owja dan krijg je dat soort gezeik weer met dat die dingen niet met LED kunnen omgaanquote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:32 schreef gateway het volgende:
mijn ervaring is de laatste tijd met bewegingsmelders icm. led dat de bewegingsmelder er niet zo goed tegenkunnen en snel kapot gaan
over die tl's: Meet eens of er wel 230 volt is? te lage spanning kunnen tl's ook slecht tegen schijnbaar?
(bij een klant al eens gehad, achter elkaar de buizen kapot, al tijdens de bouwperiode. Vertegenwoordiger erbij, die gooide het op spanningspieken of onderspanning, helaas voor hem zat er op de nuts aansluiting van 400 ampere alleen maar dat beetje TL verlichting)
en dan zijn het melders van een gerennomeerd (??) merk.... je zou toch verwachten dat men daar iets op verzint... (al worden de melders dan natuurlijk weer 3x duurder)quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:51 schreef netolk het volgende:
[..]
owja dan krijg je dat soort gezeik weer met dat die dingen niet met LED kunnen omgaan
ach dat is vaak zo van eigenlijk is dit elektronisch gezien gewoon ruk maar het werkt voor een gloeilamp dus lekker laten zoquote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:54 schreef gateway het volgende:
[..]
en dan zijn het melders van een gerennomeerd (??) merk.... je zou toch verwachten dat men daar iets op verzint... (al worden de melders dan natuurlijk weer 3x duurder)
en laat de installateur het maar oplossen........ (er zou evt een magneetschakelaar tussen kunnen, moet nu ook al vaak bij grotere vermogens aan TL)quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:55 schreef netolk het volgende:
[..]
ach dat is vaak zo van eigenlijk is dit elektronisch gezien gewoon ruk maar het werkt voor een gloeilamp dus lekker laten zo
De bewegingsmelder staat volgens mij redelijk goed afgestelt; hij schakeld ook alleen wanneer het donker genoeg is; dus overdag gaan de lampen ook niet onnodig branden.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:30 schreef z80 het volgende:
hoe gevoelig staat de bewegings melder? gaat de verlichting ook aan als er een huisdier langs loopt?
of erger nog als er een knaagdier langs komt? zo ja dan gaan de lampen zeer vaak voor korte tijd aan. en daar kunnen lagedruk kwik gasontladingslampen (tl buis) niet tegen.
als het koud genoeg is zal de lamp helemaal niet aan gaan wat er voor zorgt dat de starter zeer snel slijt en de gloeidraden in de tl buis doorbranden. vooral te herkennen aan de de zwarte uiteinden van de glazen buis.
Met ledlampen kan ik denk ik niet de benodigde lichtsterkte behalenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:20 schreef netolk het volgende:
[..]
oke, dan zou je waarschijnlijk idd wel meet een gloeilamp kunnen volstaan (voor zolang die nog te koop zijn) overigens zijn led stripjes nog geen ¤50,- bij de IKEA en die hebben als het goed is wel veel meer branduren
kan je niet de bulleye die er zit laten schakelen met de melder, en de tl's op een schakelaar?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De bewegingsmelder staat volgens mij redelijk goed afgestelt; hij schakeld ook alleen wanneer het donker genoeg is; dus overdag gaan de lampen ook niet onnodig branden.
Willen ze overdag toch om wat voor reden dan ook even licht nodig hebben dan zit er in de garage nog zo'n oud armuur (zo'n bolletje) met een E27 fitting met daarin een 60 watt lamp.
[..]
Met ledlampen kan ik denk ik niet de benodigde lichtsterkte behalen, denk dat het gewoon een paar bulleye's worden met een gloeilamp van 60 watt o.i.d.
Ik weet nog wel een adresje in de buurt waar ze die lampen nog voldoende hebben liggen.
oke, dat je met LED niet de benodigde sterkte kan halen is onzin want er bestaan ook led lampen die vergelijkbaar zijn met zo'n 600 W bouwlamp (overigens zijn die wel wat duurder dan wat gloeilampen ben ik bang)quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De bewegingsmelder staat volgens mij redelijk goed afgestelt; hij schakeld ook alleen wanneer het donker genoeg is; dus overdag gaan de lampen ook niet onnodig branden.
Willen ze overdag toch om wat voor reden dan ook even licht nodig hebben dan zit er in de garage nog zo'n oud armuur (zo'n bolletje) met een E27 fitting met daarin een 60 watt lamp.
[..]
Met ledlampen kan ik denk ik niet de benodigde lichtsterkte behalen, denk dat het gewoon een paar bulleye's worden met een gloeilamp van 60 watt o.i.d.
Ik weet nog wel een adresje in de buurt waar ze die lampen nog voldoende hebben liggen.
Zag je die "quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:09 schreef netolk het volgende:
[..]
oke, dat je met LED niet de benodigde sterkte kan halen is onzin want er bestaan ook led lampen die vergelijkbaar zijn met zo'n 600 W bouwlamp (overigens zijn die wel wat duurder dan wat gloeilampen ben ik bang)
ow hehe nee ik had die "quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zag je die "" niet in mijn post
Het is meer dat ik ze niet vertrouw in samenwerking met de bewegingsmelder.
De bewegingsmelder is ook een compleet naamloos, merkloos "ding" gemaakt in verweggistan ofzo
De starters gaan gemiddeld een heel jaar meequote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:07 schreef gateway het volgende:
[..]
kan je niet de bulleye die er zit laten schakelen met de melder, en de tl's op een schakelaar?
Vervangen ze trouwens altijd alleen de TL? Maw. is de starter nog nooit vervangen? (geen idee of dit invloed heeft, maargoed...)
en aangezien hij zelf thuis druk is: Beste dat ze het zelf doenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:27 schreef netolk het volgende:
uiteraard moet je alles op hun risico doen haha
Spaarlamp van de action erin van 2 euro.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is ook de situatie zoals het ooit was; vroeger was er alleen dat ene lichtpunt aan de wand maar ervaring leerde dat ze zelf vaak genoeg de lamp in de garage vergeten uit te doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik zou die bewegingsmelder vervangen door een normale schakelaar. Kan bijna niet anders dan dat die af en toe (bij schemering?) achterlijk vaak de TL's aan en uit zet.
Ik heb zelf in mijn berging aan de voorkant (onverwarmd en halfsteens) ook een TL buis hangen als verlichting, die brand ook gemiddeld 2 minuten per dag (als ie dat al redt) en die werkt al 6 jaar prima.
Vroegah had je bij een trap in bv een flat van die schakelaars die je indrukte en na een paar minuten zelf weer uitschakelden. Is dat wat dan?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is ook de situatie zoals het ooit was; vroeger was er alleen dat ene lichtpunt aan de wand maar ervaring leerde dat ze zelf vaak genoeg de lamp in de garage vergeten uit te doen.
Vandaar dat die bewegingsmelder en die extra verlichting er toen bij gekomen is.
De manier van schakelen is denk ik niet zozeer het probleem; meer het feit dat het een onverwarmde en ongeisoleerde garage is die verlicht wordt met tl'squote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vroegah had je bij een trap in bv een flat van die schakelaars die je indrukte en na een paar minuten zelf weer uitschakelden. Is dat wat dan?
Dat denk ik dus niet.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:46 schreef Vonkenboer het volgende:
De manier van schakelen is denk ik niet zozeer het probleem; meer het feit dat het een onverwarmde en ongeisoleerde garage is die verlicht wordt met tl's
Er zit wel een soort van schemerschakelaar op; of in ieder geval een lichtgevoeligheidsdrempel.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat denk ik dus niet.
Ik denk eerder dat die low cost bewegingsmelder die TL's een keer of tig per dag die tl's onnodig aanzet. Of die schemerschakelaar (zit die erbij in? Lijkt me niet)
Even samenvatten. Vroeger, toen het nog op een schakelaar zat, werkte het prima maar vergaten ze het licht weleens uit te doen. Nu met de bewegingsmelder + schemerschakelaar gaan ze elke 3 maanden stuk. Maar daar kan het niet aan liggen, het moet dus aan de korte brandtijd i.c.m. kou liggen. Zoiets?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Er zit wel een soort van schemerschakelaar op; of in ieder geval een lichtgevoeligheidsdrempel.
Want overdag schakelt de verlichting doorgaans niet onnodig in wanneer het door natuurlijke lichtinval licht genoeg is.
Ook als je in de avonduren als het buiten donker is langs het raam van de schuur loopt of voor het raam blijft staan schakelt de verlichting zich niet onnodig in. Verder staan er buiten binnen het gezichtsveld van de melder geen grote bomen of hoge struiken of iets wat door de wind kan bewegen. Daar heb ik extra nog even op gelet.
^^ Daar dacht ik ook aan. Vervang dat ook eens. Blijft het een probleem, dan gewoon een gloeilamp ophangen, die zijn gemaakt om veel te schakelen, TL's niet.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:07 schreef gateway het volgende:
Vervangen ze trouwens altijd alleen de TL? Maw. is de starter nog nooit vervangen? (geen idee of dit invloed heeft, maargoed...)
Dit dus, gebruik zelf hier in de schuur Philips 'TL RS' 40W 'dikke maat' 38mm buis, i.c.m. een elektronische starter 'S10E'. Van vaak starten heeft de buis dan weinig last.quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:28 schreef maart78 het volgende:
er zijn ook nog tl-buizen in de handel voor koude omgevingen
Voor zover ik melders ken, zijn ze allemaal met solid state relais of thyristors (die ook klikken). Dus ik denk dat het in dat schakelen zit.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:46 schreef Simba het volgende:
Werken de bewegingsmelders met relais (=klikken bij schakelen) of wordt er intern elektronisch geschakeld (thyristor/triac oid)?
hmm.. tja zou kunnen, extra relais in de kring opnemen? en dubbel schakelen?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 09:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor zover ik melders ken, zijn ze allemaal met solid state relais of thyristors (die ook klikken). Dus ik denk dat het in dat schakelen zit.
Beiden 'klikken' niet.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 09:34 schreef blomke het volgende:
Voor zover ik melders ken, zijn ze allemaal met solid state relais of thyristors (die ook klikken).
Helaas zul je zien dat het relais dan, ook in de uit-stand, continu bekrachtigd blijft (door diezelfde lekstroom).quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
extra relais in de kring opnemen?
Wat hoor ik dan klikken in aL die detectors?quote:
Dan moet er een normaal (mechanisch) relais inzitten. Een solid state relais heeft geen bewegende delen, een thyristor al helemaal niet.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:31 schreef blomke het volgende:
Wat hoor ik dan klikken in aL die detectors?
groter relais nemen:?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:25 schreef Simba het volgende:
[..]
Helaas zul je zien dat het relais dan, ook in de uit-stand, continu bekrachtigd blijft (door diezelfde lekstroom).
De tl armaturen zijn van het merk Norton en zitten er Philips TL-D 36 watt lampen in. De starters zijn volgens mij Philips S10.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:56 schreef quo_ het volgende:
Bij TL verlichting heb je 3 componenten die samenwerken: de starter, de buis en het voorschakelapparaat.
Als buizen en starters al diverse malen vervangen zijn ga ik er van uit dat het voorschakelapparaat niet deugt.
Voor een paar centen haal je bij de bouwmarkt een complete bak. Dat is weliswaar ook geen topkwaliteit maar ik heb er in vergelijkbare omstandigheden geen enkel probleem mee. (wel even de baggerstarters vervangen door wat beter kwaliteit)
Tevens de ingeschakelde tijd wat verhogen naar een minuut of 10.
Vroeger was er maar één lichtpunt dat geschakeld werd met de schakelaar naast de deur.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 23:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Even samenvatten. Vroeger, toen het nog op een schakelaar zat, werkte het prima maar vergaten ze het licht weleens uit te doen. Nu met de bewegingsmelder + schemerschakelaar gaan ze elke 3 maanden stuk. Maar daar kan het niet aan liggen, het moet dus aan de korte brandtijd i.c.m. kou liggen. Zoiets?
No way.
Dan kom je al snel op het punt dat dit niet heel energiezuinig isquote:Op woensdag 9 januari 2013 13:28 schreef usernaamvergeten het volgende:
En wat nou als je de bewegingsmelder op een half uur zet? Dan zouden ze toch warmer moeten worden en minder snel slijten?
Volgens mij schakelt de melder idd. elektronisch en niet met een relais; al geeft de product pagina van de melder mij geen duidelijkheid http://www.klemko.nl/nl/artnr/870020quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:46 schreef Simba het volgende:
Werken de bewegingsmelders met relais (=klikken bij schakelen) of wordt er intern elektronisch geschakeld (thyristor/triac oid)?
Bij de elektronische versie zit vaak een toevoeging die als bijwerking heeft dat er een hele kleine stroom blijft lopen in de uit-stand.
Niets te merken dan met gloeilampen, maar ik kan me voorstellen dat de gloeidraden in de tl-buizen er versneld van doorbranden.
De gloeidraden van tl buizen gloeien normaal gesproken alleen even tijdens het inschakelen.
De bewegingsmelder een relais laten schakelen die dan op zijn buurt de verlichting inschakeld.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hmm.. tja zou kunnen, extra relais in de kring opnemen? en dubbel schakelen?
Uit die gegevens kan ik het ook niet opmaken.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Volgens mij schakelt de melder idd. elektronisch en niet met een relais; al geeft de product pagina van de melder mij geen duidelijkheid http://www.klemko.nl/nl/artnr/870020
die dikke buizen worden al een paar jaar niet meer gemaakt, zijn ook nauwelijks meer te verkrijgenquote:Op donderdag 10 januari 2013 12:39 schreef Made-In-Holland het volgende:
[..]
Dit dus, gebruik zelf hier in de schuur Philips 'TL RS' 40W 'dikke maat' 38mm buis, i.c.m. een elektronische starter 'S10E'. Van vaak starten heeft de buis dan weinig last.
Als alternatief zouden de buren nog een armatuur met elektronisch voorschakelapparaat kunnen overwegen.
Philips maakt ze nog steeds, al dan niet voor speciale toepassingen.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 21:41 schreef gateway het volgende:
[..]
die dikke buizen worden al een paar jaar niet meer gemaakt, zijn ook nauwelijks meer te verkrijgen
Ey! Bedankt voor de site. Ik zocht nog T5 28W buizen kleur 865 voor een normale prijsquote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:13 schreef Made-In-Holland het volgende:
Philips maakt ze nog steeds, al dan niet voor speciale toepassingen.
Waarom zou je bij een relais schakeling vermelden dat er verschil is tussen ohms of inductieve belasting.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 21:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Uit die gegevens kan ik het ook niet opmaken.
Ehmmmm... Nee. Hier zomaar even een willekeurige datasheet van een normaal mechanisch relais:quote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:50 schreef crowone het volgende:
Waarom zou je bij een relais schakeling vermelden dat er verschil is tussen ohms of inductieve belasting.
Electronic dus.
Hehe graag gedaanquote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ey! Bedankt voor de site. Ik zocht nog T5 28W buizen kleur 865 voor een normale prijs
Tss, beetje voor de makkelijke oplossing gaanquote:Op zondag 3 maart 2013 13:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Vorige week had ik eindelijk tijd om het probleem van de tl-verlichting bij de overburen op te lossen.![]()
We hadden in eerste instantie het plan om led schijnwerpers te plaatsen, maar deze bleken toch achteraf wel erg veel licht te geven voor in hun garage.
Dus de schijnwerpers maar retour afzender gestuurd en ingeruild voor twee simpele Bull-eye armaturen met daarin een 100W gloeilamp met een standaard fitting.
[ afbeelding ]
Dit bevalt tot nu toe prima
Wie betaald die bepaald !:s)quote:Op zondag 3 maart 2013 19:09 schreef netolk het volgende:
[..]
Tss, beetje voor de makkelijke oplossing gaan
Ook simpel ogende dingen kunnen soms doeltreffender zijn dan allerlei hightech oplossingen.quote:Op zondag 3 maart 2013 19:31 schreef Tikbalang het volgende:
Zo'n soortige oplossing heb ik ook gedaan (ander vormpje van het armartuurtje dat dan weer wel) om TL te vervangen. Gewoon gedaan met bulleye led lampen werkt ook perfect en genoeg licht 3 * 9W (60W gloei). Probleem met TL is dat zeer langzame starten. Dan ben je al 3 keer door de garage heen.
Prima oplossing ook al vinden sommige techneuten het wat simpeltjes.
Vroegah wel ja...quote:Op zondag 3 maart 2013 19:31 schreef Tikbalang het volgende:
Probleem met TL is dat zeer langzame starten. Dan ben je al 3 keer door de garage heen.
Dan had ik in huis hier dus alleen ouwe TL verlichting, nou ja zijn nu weg en of je nou je geld aan een nieuw armatuurtje met lampje uitgeeft of nieuwe TL-buis met adapter en starter lijkt mij niet veel verschil inzitten.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 01:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vroegah wel ja...
De huidige T5 lampen starten net zo snel als een gloeilamp (geen gein, je zult het verschil niet merken tot je omhoog kijkt. Geen geflikker, ook geen 0,01 seconde. Schakelaar aan = onmiddelijk licht aan. Flikkert niet 1 keer. Punt.)
Ik heb in al mijn t8 armaturen (ghehe, klinkt veel, maar dat zijn maar 10 stuks) een t5 adapter + t5 buis gezet (hoef je verder niks voor te veranderen, alleen even de oorspronkelijke starter te verwijderen) en klaar is klara. Zijn nog energiezuiniger ook.
Dat dacht ik ook, ik heb gewoon van die slagvaste armaturen van de gamma (10,- per stuk ofzo), maar ten eerste hingen die er uiteraard al, dus dat scheelt de meuk naar beneden halen en de nieuwe ophangen, en ten tweede, zoek maar eens een low cost T5 armatuur in slagvaste uitvoering. Ik kon ze niet onder 39,- per stuk vinden. Ik was nu voor 13,95 per stuk (adapter incl. buis) klaar, en installeren duurt 1 minuut. Werkt perfect.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 08:30 schreef Tikbalang het volgende:
Dan had ik in huis hier dus alleen ouwe TL verlichting, nou ja zijn nu weg en of je nou je geld aan een nieuw armatuurtje met lampje uitgeeft of nieuwe TL-buis met adapter en starter lijkt mij niet veel verschil inzitten.
Ik heb ze nu 2 jaar in gebruik. 1 gaat hooguit 30 x per jaar een half uur aan. 1 een keer of 3 per week een paar minuten, en een setje van 4 gemiddeld 20 x per dag (totaal 6 uur per dag schat ik). Ik merk geen verschil, buizen branden gewoon netjes over heel de lengte, geen verkleuringen aan de uiteinden. Overigens gloeien ze volgens mij wel degelijk heel kortstondig voor, je merkt er alleen niks van.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:53 schreef Made-In-Holland het volgende:
Instant-start is dan wel handig en gemakkelijk, het is bijzonder slecht om fluorescentielampen vaak (direct) te starten met koude lampelectroden. Dat zou hoogstens 3x per dag mogen.
Aha dan was ik wel iets meer kwijt. Maar dat mag de pret niet drukken wat er hing was toch lelijk en aan vervanging toe. Zoals wel meer lampen in mijn huis die de vorige bewoners hadden laten hangen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, ik heb gewoon van die slagvaste armaturen van de gamma (10,- per stuk ofzo), maar ten eerste hingen die er uiteraard al, dus dat scheelt de meuk naar beneden halen en de nieuwe ophangen, en ten tweede, zoek maar eens een low cost T5 armatuur in slagvaste uitvoering. Ik kon ze niet onder 39,- per stuk vinden. Ik was nu voor 13,95 per stuk (adapter incl. buis) klaar, en installeren duurt 1 minuut. Werkt perfect.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |