abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121332881
Ik zou die bewegingsmelder vervangen door een normale schakelaar. Kan bijna niet anders dan dat die af en toe (bij schemering?) achterlijk vaak de TL's aan en uit zet.

Ik heb zelf in mijn berging aan de voorkant (onverwarmd en halfsteens) ook een TL buis hangen als verlichting, die brand ook gemiddeld 2 minuten per dag (als ie dat al redt) en die werkt al 6 jaar prima.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 22:32:56 #27
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121333066
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik zou die bewegingsmelder vervangen door een normale schakelaar. Kan bijna niet anders dan dat die af en toe (bij schemering?) achterlijk vaak de TL's aan en uit zet.

Ik heb zelf in mijn berging aan de voorkant (onverwarmd en halfsteens) ook een TL buis hangen als verlichting, die brand ook gemiddeld 2 minuten per dag (als ie dat al redt) en die werkt al 6 jaar prima.
Dat is ook de situatie zoals het ooit was; vroeger was er alleen dat ene lichtpunt aan de wand maar ervaring leerde dat ze zelf vaak genoeg de lamp in de garage vergeten uit te doen.

Vandaar dat die bewegingsmelder en die extra verlichting er toen bij gekomen is. :)
pi_121333523
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is ook de situatie zoals het ooit was; vroeger was er alleen dat ene lichtpunt aan de wand maar ervaring leerde dat ze zelf vaak genoeg de lamp in de garage vergeten uit te doen.

Vandaar dat die bewegingsmelder en die extra verlichting er toen bij gekomen is. :)
Vroegah had je bij een trap in bv een flat van die schakelaars die je indrukte en na een paar minuten zelf weer uitschakelden. Is dat wat dan?
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 22:46:53 #29
92034 crew  Vonkenboer
pi_121333735
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vroegah had je bij een trap in bv een flat van die schakelaars die je indrukte en na een paar minuten zelf weer uitschakelden. Is dat wat dan?
De manier van schakelen is denk ik niet zozeer het probleem; meer het feit dat het een onverwarmde en ongeisoleerde garage is die verlicht wordt met tl's ;)
pi_121333958
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:46 schreef Vonkenboer het volgende:
De manier van schakelen is denk ik niet zozeer het probleem; meer het feit dat het een onverwarmde en ongeisoleerde garage is die verlicht wordt met tl's ;)
Dat denk ik dus niet.

Ik denk eerder dat die low cost bewegingsmelder die TL's een keer of tig per dag die tl's onnodig aanzet. Of die schemerschakelaar (zit die erbij in? Lijkt me niet)
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 22:56:06 #31
92034 crew  Vonkenboer
pi_121334185
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat denk ik dus niet.

Ik denk eerder dat die low cost bewegingsmelder die TL's een keer of tig per dag die tl's onnodig aanzet. Of die schemerschakelaar (zit die erbij in? Lijkt me niet)
Er zit wel een soort van schemerschakelaar op; of in ieder geval een lichtgevoeligheidsdrempel.
Want overdag schakelt de verlichting doorgaans niet onnodig in wanneer het door natuurlijke lichtinval licht genoeg is.

Ook als je in de avonduren als het buiten donker is langs het raam van de schuur loopt of voor het raam blijft staan schakelt de verlichting zich niet onnodig in. Verder staan er buiten binnen het gezichtsveld van de melder geen grote bomen of hoge struiken of iets wat door de wind kan bewegen. Daar heb ik extra nog even op gelet.
pi_121334217
Bij TL verlichting heb je 3 componenten die samenwerken: de starter, de buis en het voorschakelapparaat.

Als buizen en starters al diverse malen vervangen zijn ga ik er van uit dat het voorschakelapparaat niet deugt.
Voor een paar centen haal je bij de bouwmarkt een complete bak. Dat is weliswaar ook geen topkwaliteit maar ik heb er in vergelijkbare omstandigheden geen enkel probleem mee. (wel even de baggerstarters vervangen door wat beter kwaliteit)
Tevens de ingeschakelde tijd wat verhogen naar een minuut of 10.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_121334781
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Er zit wel een soort van schemerschakelaar op; of in ieder geval een lichtgevoeligheidsdrempel.
Want overdag schakelt de verlichting doorgaans niet onnodig in wanneer het door natuurlijke lichtinval licht genoeg is.

Ook als je in de avonduren als het buiten donker is langs het raam van de schuur loopt of voor het raam blijft staan schakelt de verlichting zich niet onnodig in. Verder staan er buiten binnen het gezichtsveld van de melder geen grote bomen of hoge struiken of iets wat door de wind kan bewegen. Daar heb ik extra nog even op gelet.
Even samenvatten. Vroeger, toen het nog op een schakelaar zat, werkte het prima maar vergaten ze het licht weleens uit te doen. Nu met de bewegingsmelder + schemerschakelaar gaan ze elke 3 maanden stuk. Maar daar kan het niet aan liggen, het moet dus aan de korte brandtijd i.c.m. kou liggen. Zoiets?

No way.
pi_121341949
TL-buizen (en dus ook spaarlampen) gaan niet goed samen met bewegingsmelder.
Dat kort branden nadelige invloed heeft op de TL-buislevensduur is mij niet bekend; ik (hand)schakel al jaren dezelfde buizen in onze schuur kort (< min.). Dat een starter te lijden heeft onder schakelen, kan ik me iets bij voorstellen, maar de TL-buis........

Advies (open deur eigenlijk): gewone gloeilamp erin.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121342228
en ik denk eerder weer aan de kwaliteit van de buis/starter/armatuur. op mijn werk gingen de buizen en starters elk jaar wel kapot (ook philips/osram) was wel ook in een koude hal
pi_121349962
En wat nou als je de bewegingsmelder op een half uur zet? Dan zouden ze toch warmer moeten worden en minder snel slijten?
pi_121350086
zijn de lampen wel geaard ?
zou misschien kunnen omdat de nul niet geschakeld is dan maar dan zouden ze ook heel lichtjes ee ngloed geven dacht ik.

als het met starter is kan je de kleine condensator die op het kroonsteenblokje zit wegknippen, kan ook nog wel eens problemen geven ( zo heeft een oud-electricien mij ooit eens geleerd )

zou niet mogen zijn dat een tl lamp minder lang meegaat , anders zouden ze nooit tl's ophangen in garage's
pi_121351961
Als ik zo brutaal mag zijn om in te haken op dit topic.
Ik heb zelf ook TL`s in de garage, dit zijn armaturen (4 stuks) die uit een oud systeem plafond komen.
Maar bij 1 armatuur hoor ik soms een knal bij het uitschakelen van de verlichting, en soms vliegt de automaat in de meterkast er ook nog bij uit :X .
Wat kan dit zijn, defect voorschakelapparaat ?
Kun je die los kopen ?
  woensdag 9 januari 2013 @ 14:34:17 #39
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121352496
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:07 schreef gateway het volgende:
Vervangen ze trouwens altijd alleen de TL? Maw. is de starter nog nooit vervangen? (geen idee of dit invloed heeft, maargoed...)
^^ Daar dacht ik ook aan. Vervang dat ook eens. Blijft het een probleem, dan gewoon een gloeilamp ophangen, die zijn gemaakt om veel te schakelen, TL's niet.
censuur :O
pi_121352612
Wij hebben al jaren een stuk of 20 tl's in een onvervwarmde schuur. Die gaan zeer regelmatig aan en uit maar nooit problemen gehad met de lampen. Gaan jaren mee. Ik denk ook dat je het in de bewegingsmelder moet zoeken.
pi_121375753
startes voor koude ruimtes toepassen?
pi_121385717
Het zou misschien ook helpen om het voorschakelapparaat (of het gehele armatuur) te vervangen door armaturen met een elektronisch voorschakelapparaat, zonder starter. Hierdoor start de TL-buis vrijwel direct na inschakelen (zonder geflikker) en brandt ook gelijkmatiger. Komt de levensduur van de TL-buis ook ten goede.
pi_121387186
er zijn ook nog tl-buizen in de handel voor koude omgevingen
  donderdag 10 januari 2013 @ 12:39:52 #44
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_121389299
quote:
99s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:28 schreef maart78 het volgende:
er zijn ook nog tl-buizen in de handel voor koude omgevingen
Dit dus, gebruik zelf hier in de schuur Philips 'TL RS' 40W 'dikke maat' 38mm buis, i.c.m. een elektronische starter 'S10E'. Van vaak starten heeft de buis dan weinig last.
Als alternatief zouden de buren nog een armatuur met elektronisch voorschakelapparaat kunnen overwegen.
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
pi_121456679
Werken de bewegingsmelders met relais (=klikken bij schakelen) of wordt er intern elektronisch geschakeld (thyristor/triac oid)?
Bij de elektronische versie zit vaak een toevoeging die als bijwerking heeft dat er een hele kleine stroom blijft lopen in de uit-stand.

Niets te merken dan met gloeilampen, maar ik kan me voorstellen dat de gloeidraden in de tl-buizen er versneld van doorbranden.
De gloeidraden van tl buizen gloeien normaal gesproken alleen even tijdens het inschakelen.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_121463657
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 23:46 schreef Simba het volgende:
Werken de bewegingsmelders met relais (=klikken bij schakelen) of wordt er intern elektronisch geschakeld (thyristor/triac oid)?
Voor zover ik melders ken, zijn ze allemaal met solid state relais of thyristors (die ook klikken). Dus ik denk dat het in dat schakelen zit.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121468187
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Voor zover ik melders ken, zijn ze allemaal met solid state relais of thyristors (die ook klikken). Dus ik denk dat het in dat schakelen zit.
hmm.. tja zou kunnen, extra relais in de kring opnemen? en dubbel schakelen? :P
pi_121468254
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:34 schreef blomke het volgende:
Voor zover ik melders ken, zijn ze allemaal met solid state relais of thyristors (die ook klikken).
Beiden 'klikken' niet.
pi_121471679
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]
extra relais in de kring opnemen?
Helaas zul je zien dat het relais dan, ook in de uit-stand, continu bekrachtigd blijft (door diezelfde lekstroom).
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_121471866
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Beiden 'klikken' niet.
Wat hoor ik dan klikken in aL die detectors?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')