abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121471916
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:31 schreef blomke het volgende:
Wat hoor ik dan klikken in aL die detectors?
Dan moet er een normaal (mechanisch) relais inzitten. Een solid state relais heeft geen bewegende delen, een thyristor al helemaal niet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121472064
Gelijk heb je. Ik zat er naast... 8)7
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121473615
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:25 schreef Simba het volgende:

[..]

Helaas zul je zien dat het relais dan, ook in de uit-stand, continu bekrachtigd blijft (door diezelfde lekstroom).
groter relais nemen:?
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:42:02 #54
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121477420
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:56 schreef quo_ het volgende:
Bij TL verlichting heb je 3 componenten die samenwerken: de starter, de buis en het voorschakelapparaat.

Als buizen en starters al diverse malen vervangen zijn ga ik er van uit dat het voorschakelapparaat niet deugt.
Voor een paar centen haal je bij de bouwmarkt een complete bak. Dat is weliswaar ook geen topkwaliteit maar ik heb er in vergelijkbare omstandigheden geen enkel probleem mee. (wel even de baggerstarters vervangen door wat beter kwaliteit)
Tevens de ingeschakelde tijd wat verhogen naar een minuut of 10.
De tl armaturen zijn van het merk Norton en zitten er Philips TL-D 36 watt lampen in. De starters zijn volgens mij Philips S10.
Lijkt mij dat het dan aan de apparatuur bijna niet kan liggen :P
De tijd hadden ze zelf al eens opgeschroefd naar +/- 15 minuten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 23:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Even samenvatten. Vroeger, toen het nog op een schakelaar zat, werkte het prima maar vergaten ze het licht weleens uit te doen. Nu met de bewegingsmelder + schemerschakelaar gaan ze elke 3 maanden stuk. Maar daar kan het niet aan liggen, het moet dus aan de korte brandtijd i.c.m. kou liggen. Zoiets?

No way.
Vroeger was er maar één lichtpunt dat geschakeld werd met de schakelaar naast de deur.
Toen hebben ze een automatische garagedeuropener laten installeren en toen bleek de huidige verlichting niet toereikend genoeg meer te zijn; dat kwam door de onlogische plaats van het lichtpunt in de garage.

De verlichting was dus niet meer toereikend, er is toen door derden TL-verlichting aangebracht samen met een bewegingsmelder om het comfort te verhogen; men vergat idd. vaak de lamp in de garage uit te doen bij het verlaten van de garage.

Ik was in de veronderstelling dat het één of andere no-name bewegingsmelder is; maar na nadere inspectie vanmiddag blijkt het geen merkloos "ding" te zijn maar een Klemko PIR240-10AW te zijn. Die ook nog volledig instelbaar is in: tijd, luxwaarde en gevoeligheid. Volgens mij schakelt de melder puur elektronisch, al weet ik dat niet zeker.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:28 schreef usernaamvergeten het volgende:
En wat nou als je de bewegingsmelder op een half uur zet? Dan zouden ze toch warmer moeten worden en minder snel slijten?
Dan kom je al snel op het punt dat dit niet heel energiezuinig is ;)
Maar ik begrijp de gedachte !

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 23:46 schreef Simba het volgende:
Werken de bewegingsmelders met relais (=klikken bij schakelen) of wordt er intern elektronisch geschakeld (thyristor/triac oid)?
Bij de elektronische versie zit vaak een toevoeging die als bijwerking heeft dat er een hele kleine stroom blijft lopen in de uit-stand.

Niets te merken dan met gloeilampen, maar ik kan me voorstellen dat de gloeidraden in de tl-buizen er versneld van doorbranden.
De gloeidraden van tl buizen gloeien normaal gesproken alleen even tijdens het inschakelen.
Volgens mij schakelt de melder idd. elektronisch en niet met een relais; al geeft de product pagina van de melder mij geen duidelijkheid http://www.klemko.nl/nl/artnr/870020

Of ik kijk er even overheen dat kan natuurlijk ook :+

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hmm.. tja zou kunnen, extra relais in de kring opnemen? en dubbel schakelen? :P
De bewegingsmelder een relais laten schakelen die dan op zijn buurt de verlichting inschakeld.
En dat voor maar liefst 72 watt aan tl-verlichting ? :+
pi_121478745
je kan er ook LED buizen in steken natuurlijk :')
pi_121482811
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Volgens mij schakelt de melder idd. elektronisch en niet met een relais; al geeft de product pagina van de melder mij geen duidelijkheid http://www.klemko.nl/nl/artnr/870020
Uit die gegevens kan ik het ook niet opmaken.

Evengoed klinkt de reactie dat er een lekstroom is en daardoor de gloeidraden van de TL's wellicht verwarmt blijven plausibel, maar uit ervaring weet ik dat solidstate relais en triac schakelingen wel een klein lekstroompje hebben in de 'uit'-stand, maar dat die lekstroom hooguit een neonlampje zwak kan laten branden.

Maar meten is weten. Hang een meter aan de ingang van het tl armatuur en je zult vanzelf zien of er spanning op blijft staan als het licht uit is.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 21:41:13 #57
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_121484018
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 12:39 schreef Made-In-Holland het volgende:

[..]

Dit dus, gebruik zelf hier in de schuur Philips 'TL RS' 40W 'dikke maat' 38mm buis, i.c.m. een elektronische starter 'S10E'. Van vaak starten heeft de buis dan weinig last.
Als alternatief zouden de buren nog een armatuur met elektronisch voorschakelapparaat kunnen overwegen.
die dikke buizen worden al een paar jaar niet meer gemaakt, zijn ook nauwelijks meer te verkrijgen
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:13:15 #58
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_121487514
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:41 schreef gateway het volgende:

[..]

die dikke buizen worden al een paar jaar niet meer gemaakt, zijn ook nauwelijks meer te verkrijgen
Philips maakt ze nog steeds, al dan niet voor speciale toepassingen.
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
pi_121487970
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:13 schreef Made-In-Holland het volgende:

Philips maakt ze nog steeds, al dan niet voor speciale toepassingen.
Ey! Bedankt voor de site. Ik zocht nog T5 28W buizen kleur 865 voor een normale prijs ^O^
pi_121488756
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Uit die gegevens kan ik het ook niet opmaken.
Waarom zou je bij een relais schakeling vermelden dat er verschil is tussen ohms of inductieve belasting.

Electronic dus.

Ik vind het sowieso niet slim om TL als loop verlichting te gebruiken of je moet wel een hele grote garage hebben. Voor een paar tientjes heb je een led bouwlamp met bewegingsmelder bij de Gamma. Zet een gewone schakelaar voor de TL.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_121489128
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:50 schreef crowone het volgende:
Waarom zou je bij een relais schakeling vermelden dat er verschil is tussen ohms of inductieve belasting.

Electronic dus.
Ehmmmm... Nee. Hier zomaar even een willekeurige datasheet van een normaal mechanisch relais:

http://www.farnell.com/datasheets/1648380.pdf

Je zult zien dat er grote verschillen zijn tussen een 'resistive load' en een 'inductive load met een Cos. Phi van 0.4'
pi_121490787
8)7

Je hebt gelijk, het zou nog kunnen.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
  zondag 13 januari 2013 @ 02:00:16 #63
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_121492724
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ey! Bedankt voor de site. Ik zocht nog T5 28W buizen kleur 865 voor een normale prijs ^O^
Hehe graag gedaan :) haal ook veel van m'n spul daar
  zondag 13 januari 2013 @ 07:04:07 #64
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_121494791
- knip =

[ Bericht 14% gewijzigd door Wandtegeltje op 13-01-2013 15:51:57 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 07:12:01 #65
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_121494802
Het probleem zit hem niet in de TL balken denk ik. Ook andere posters schrijven dat ze er geen problemen mee hebben als ze normaal geschakeld worden..

Waarom de bewegingsmelder dan niet vervangen door een deurschakelaar? Deur open = TL aan, deur dicht = TL uit.

Dat ze overdag dan ook aan gaan weegt niet op tegen de kosten van om de drie maanden TL's vervangen, zo vaak rij je de garage niet in en uit.

De theorie van bewegingsmelders gaat mij een beetje boven mijn pet waarom die niet alles kunnen schakelen,maar dat ze niet alles kunnen schakelen en vaker voor problemen zorgen is mij wel bekend. Bij sommige bewegingsmelders/schemeringsschakelaars werd vroeger ook wel vermeld dat ze alleen geschikt waren voor gloeilampen en bijvoorbeeld niet voor spaarlampen.

Als het goed ging voordat de bewegingsmelder werd geïnstalleerd lijkt mij het logisch dat de bewegingsmelder de oorzaak zou moeten zijn voor dit ongemak. Simpel... :)

[ Bericht 18% gewijzigd door Wandtegeltje op 13-01-2013 16:01:38 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 11:34:23 #66
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_121497294
ff vlug gelezen hier, maar zit er een degelijk ding in of zo een knaken armatuur ding.

Moderator zondag 3 maart 2013 @ 13:19:36 #67
92034 crew  Vonkenboer
pi_123569324
Vorige week had ik eindelijk tijd om het probleem van de tl-verlichting bij de overburen op te lossen. :@

We hadden in eerste instantie het plan om led schijnwerpers te plaatsen, maar deze bleken toch achteraf wel erg veel licht te geven voor in hun garage.

Dus de schijnwerpers maar retour afzender gestuurd en ingeruild voor twee simpele Bull-eye armaturen met daarin een 100W gloeilamp met een standaard fitting.

Dit bevalt tot nu toe prima ^O^
  zondag 3 maart 2013 @ 19:09:12 #68
189216 netolk
maar dan andersom
pi_123584173
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Vorige week had ik eindelijk tijd om het probleem van de tl-verlichting bij de overburen op te lossen. :@

We hadden in eerste instantie het plan om led schijnwerpers te plaatsen, maar deze bleken toch achteraf wel erg veel licht te geven voor in hun garage.

Dus de schijnwerpers maar retour afzender gestuurd en ingeruild voor twee simpele Bull-eye armaturen met daarin een 100W gloeilamp met een standaard fitting.

[ afbeelding ]

Dit bevalt tot nu toe prima ^O^
Tss, beetje voor de makkelijke oplossing gaan :{w
Beware of the Raping Zebra's
  Moderator zondag 3 maart 2013 @ 19:11:48 #69
92034 crew  Vonkenboer
pi_123584294
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:09 schreef netolk het volgende:

[..]

Tss, beetje voor de makkelijke oplossing gaan :{w
Wie betaald die bepaald !:s)

[ Bericht 7% gewijzigd door Vonkenboer op 03-03-2013 19:32:17 ]
  zondag 3 maart 2013 @ 19:31:40 #70
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_123585184
Zo'n soortige oplossing heb ik ook gedaan (ander vormpje van het armartuurtje dat dan weer wel) om TL te vervangen. Gewoon gedaan met bulleye led lampen werkt ook perfect en genoeg licht 3 * 9W (60W gloei). Probleem met TL is dat zeer langzame starten. Dan ben je al 3 keer door de garage heen.

Prima oplossing ook al vinden sommige techneuten het wat simpeltjes.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  zondag 3 maart 2013 @ 19:54:46 #71
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123586312
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:31 schreef Tikbalang het volgende:
Zo'n soortige oplossing heb ik ook gedaan (ander vormpje van het armartuurtje dat dan weer wel) om TL te vervangen. Gewoon gedaan met bulleye led lampen werkt ook perfect en genoeg licht 3 * 9W (60W gloei). Probleem met TL is dat zeer langzame starten. Dan ben je al 3 keer door de garage heen.

Prima oplossing ook al vinden sommige techneuten het wat simpeltjes.
Ook simpel ogende dingen kunnen soms doeltreffender zijn dan allerlei hightech oplossingen. :P
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  maandag 4 maart 2013 @ 09:16:21 #72
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_123647604
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:31 schreef Tikbalang het volgende:
Probleem met TL is dat zeer langzame starten. Dan ben je al 3 keer door de garage heen.
Vroegah wel ja...

De huidige T5 lampen starten net zo snel als een gloeilamp (geen gein, je zult het verschil niet merken tot je omhoog kijkt. Geen geflikker, ook geen 0,01 seconde. Schakelaar aan = onmiddelijk licht aan. Flikkert niet 1 keer. Punt.)

Ik heb in al mijn t8 armaturen (ghehe, klinkt veel, maar dat zijn maar 10 stuks) een t5 adapter + t5 buis gezet (hoef je verder niks voor te veranderen, alleen even de oorspronkelijke starter te verwijderen) en klaar is klara. Zijn nog energiezuiniger ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 05-03-2013 01:44:49 ]
pi_123649304
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 01:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vroegah wel ja...

De huidige T5 lampen starten net zo snel als een gloeilamp (geen gein, je zult het verschil niet merken tot je omhoog kijkt. Geen geflikker, ook geen 0,01 seconde. Schakelaar aan = onmiddelijk licht aan. Flikkert niet 1 keer. Punt.)

Ik heb in al mijn t8 armaturen (ghehe, klinkt veel, maar dat zijn maar 10 stuks) een t5 adapter + t5 buis gezet (hoef je verder niks voor te veranderen, alleen even de oorspronkelijke starter te verwijderen) en klaar is klara. Zijn nog energiezuiniger ook.
Dan had ik in huis hier dus alleen ouwe TL verlichting, nou ja zijn nu weg en of je nou je geld aan een nieuw armatuurtje met lampje uitgeeft of nieuwe TL-buis met adapter en starter lijkt mij niet veel verschil inzitten.

Verder ken ik alleen maar TL's die altijd aan staan en kapot gaan wanneer 1 keer uit. Maar die hangen dan ook in temperaturen tot een graad-je of 80-100 C daar zou ik als lamp zijnde ook niet blij van worden.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 12:53:54 #75
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_123656397
Instant-start is dan wel handig en gemakkelijk, het is bijzonder slecht om fluorescentielampen vaak (direct) te starten met koude lampelectroden. Dat zou hoogstens 3x per dag mogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')