abonnement Unibet Coolblue
pi_121304581


De vorige delen teruglezen kan door op deze topictitel te klikken, dan krijg je ze allemaal te zien.

Bij Sanquin kun je je hier aanmelden om bloeddonor te worden.
Geen zin, tijd of fut om bloed te geven?
Helaas, daar tuinen we vanaf nu niet meer in:

SMOEZEN TOP 7

Ik ben bang voor de naald.
Dat zijn veel patiënten ook. Zij hebben geen keus, jij wel. Probeer het gewoon eens, je zult zien dat het meevalt. En medewerkers nemen de tijd om je op je gemak te stellen.

Geen idee waar een bloedbank in mijn buurt zit.
Sanquin heeft meer dan driehonderd afname locaties verspreid over Nederland. Wedden dat er ook eentje
in de buurt van jouw huis of werk zit? Ga naar www.bloedverwant.nl/bloedlinks , typ je postcode in en lees op hoeveel kilometer afstand je terechtkunt.

Daar heb ik met mijn drukke baan echt geen tijd voor.
Bloed geven duurt inclusief de keuring en het kopje koffie na afloop vaak maar een uurtje. Het kan bovendien op veel donorcentra ook ’s avonds. En menig werkgever geeft graag een uurtje vrij om onder werktijd te gaan geven. ‘Voor jou maar even, voor de patiënt een heel leven’, zeggen ze bij Sanquin.

Ik ben vast te dik, te dun, te kort, te lang, te jong, te oud...
In principe kan iedere persoon tussen de 18 en 65 jaar en met een gewicht van minimaal 50 kilo bloed geven, mits zijn of haar gezondheid dat toelaat.

Ik heb geen zin om gratis bloed te geven, waarmee Sanquin dan veel geld verdient.
Sanquin gebruikt alle inkomsten voor het testen en bewerken van het bloed, voor de ontwikkeling en verbetering van de bloedtransfusie en voor de ontwikkeling en productie van geneesmiddelen. Sanquin is een stichting zonder winstoogmerk.
En je krijgt wel hele gave erkenningen: http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik-geef-bloed/erkenningen/

Sanquin wil mijn bloed niet
Als je het met iemand doet uit een risicogebied, met prostituees hebt geslapen of veel wisselende partners hebt mag je 6 maanden geen bloed geven. Heb je bloed ontvangen, bepaalde operaties of behandelingen ondergaan of heb je als man sex met andere mannen, dan is je bloed nooit welkom. In andere gevallen heb je eigenlijk geen excuus.

Je hebt er zo lang last van
In het algemeen heeft een bloeddonatie weinig effect op het functioneren. Donoren wordt wel verzocht om na de afname nog even te rusten en wat te drinken: men kan zich direct na de afname wat duizelig voelen. Ook kan men de ervaring hebben dat men zich de rest van de dag wat "flauw" voelt. Inspannend werk of zwaar sporten kan dan beter vermeden worden de eerste 12 uur na de afname. De meeste bloedbanken laten donoren de eerste 30 minuten na donatie in de kantine plaatsnemen en een snack en verfrissing nemen, zodat ze kunnen herstellen.
Het lichaam gaat na afname weer nieuw bloed maken. Het volume van het bloedplasma is na ongeveer 12 uur weer op het oude peil, het bloedplasma en de bloedplaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, de rode bloedcellen zijn na enkele weken vervangen, en het ijzergehalte is na circa twee maanden hersteld.

Potentiele smoes nr. 8: Ik ben homo
Hier wordt momenteel uitgebreid over gediscussieerd. Sanquin wacht europese richtlijnen af, de tweede kamer heeft de motie van Pia Dijkstra (D66) aangenomen. De eerste kamer wordt nog spannend vanwege de sterkere positie van conservatief christenen.

Topic vol? Hier kan je de tekst vandaan halen
pi_121304597
Laatste post vorige topic:

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 09:58 schreef kahlie het volgende:

[..]
Misschien moet je doen wat ik heb gedaan... iemand anders overtuigen om te gaan geven. Dat was nogal lastig hier, maar uiteindelijk heb ik iemand omgekocht ;) Ik zorg voor een heerlijk diner van favo eten en hij doneert bloed :) Achteraf vond hij het trouwens ook helemaal niet zo heftig als hij had verwacht.
Mooi idee! Ik laat het ook altijd aan iedereen weten als ik bloed heb gegeven (foto van verbandje op facebook en twitter, die dingen), in de hoop mensen op een idee te brengen.
pi_121304833
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:17 schreef lunapuella het volgende:
Laatste post vorige topic:

[..]

Mooi idee! Ik laat het ook altijd aan iedereen weten als ik bloed heb gegeven (foto van verbandje op facebook en twitter, die dingen), in de hoop mensen op een idee te brengen.
Toen ik nog in Enschede woonde gingen we meestal met meerdere mensen van de sportvereniging tegelijk bloed geven. Dat stimuleert om te gaan en samen probeerden we ook andere leden enthousiast te maken. Zo hebben we ook een keer een etentje georganiseerd voor geïnteresseerden met allemaal eten wat extra ijzerhoudend was :P Uiteindelijk waren we met een groep van 7 personen :)
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_121305216
Hé leuk, ik wist niet dat er een reeks was :P Heb zelf 'liefst' 3 keer gegeven en loop in de running om ook plasma af te geven :)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:38:47 #5
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121305253
Ja ja geef maar bloed en de directeur van sanquin lacht zich kapot met zijn vet salaris.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_121305288
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:38 schreef controlaltdelete het volgende:
Ja ja geef maar bloed en de directeur van sanquin lacht zich kapot met zijn vet salaris.
Dus moeten we de mensen die het echt nodig hebben in de kou laten staan?
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:41:04 #7
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121305322
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:38 schreef controlaltdelete het volgende:
Ja ja geef maar bloed en ik tyf al op uit dit topic
Fixed.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121305352
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Fixed.

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:42:06 #9
265449 rechtsom
En anders gaan we linksom!
pi_121305355
Heb mij tijdje geleden al ingeschreven, bevestiging gekregen maar nog geen uitnodiging gehad voor een eerste test. Ik lurk hier ff mee :)
Als je snel last heb van een brok in de keel, moet je godverdomme eens van dat hondenvoer afblijven!
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:45:59 #10
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121305476
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:39 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Dus moeten we de mensen die het echt nodig hebben in de kou laten staan?
Naja als iedereen maar blijft geven als een kip zonder kop met het idee iets goed te doen voor de medemens hou je zo wel in stand dat deze directeuren voorzien blijven van een riant salaris. Sanquin staat trouwens op nr 1 van best/zwaarst betaalde directie van de goede doelen.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:47:28 #11
265449 rechtsom
En anders gaan we linksom!
pi_121305526
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:45 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Naja als iedereen maar blijft geven als een kip zonder kop met het idee iets goed te doen voor de medemens hou je zo wel in stand dat deze directeuren voorzien blijven van een riant salaris. Sanquin staat trouwens op nr 1 van best/zwaarst betaalde directie van de goede doelen.
Dan moet je bij de ziekenhuizen zijn die betalen voor het bloed of bij de regering, niet bij degene die zo nu en dan wat bloed afstaand omdat ze daar een goed gevoel bij hebben!
Als je snel last heb van een brok in de keel, moet je godverdomme eens van dat hondenvoer afblijven!
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:50:31 #12
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121305596
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:45 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Naja als iedereen maar blijft geven als een kip zonder kop met het idee iets goed te doen voor de medemens hou je zo wel in stand dat deze directeuren voorzien blijven van een riant salaris. Sanquin staat trouwens op nr 1 van best/zwaarst betaalde directie van de goede doelen.
Als jouw leven zo leeg en inhoudloos is dat je je dient te wenden tot het afkraken van een organisatie die goede dingen doet, omdat iemand in die organisatie in jouw ogen een riant salaris opstrijkt, dan ben je nog triester dan ik dacht. En geloof me, ik had al een heel laag beeld van je, dus dat wil wel iets zeggen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121305639
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:45 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Naja als iedereen maar blijft geven als een kip zonder kop met het idee iets goed te doen voor de medemens hou je zo wel in stand dat deze directeuren voorzien blijven van een riant salaris. Sanquin staat trouwens op nr 1 van best/zwaarst betaalde directie van de goede doelen.
En wat is je oplossing precies?
pi_121305648
Ik vind het altijd zo'n onzindiscussie. Natuurlijk verdienen die directeuren goed - dit zijn ook geen gemiddelde banen tenslotte. Dit zijn posities die 60-80 werk per week vragen en een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengen.

Vraag je voor je oordeelt eens af - zou jij die baan willen hebben? Nee? Zeur dan ook niet over het salaris.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:53:00 #15
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121305665
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:47 schreef rechtsom het volgende:

[..]

Dan moet je bij de ziekenhuizen zijn die betalen voor het bloed of bij de regering, niet bij degene die zo nu en dan wat bloed afstaand omdat ze daar een goed gevoel bij hebben!
De ziekenhuizen zijn niet fout maar Sanquin is fout door woekerprijzen te vragen voor een zakje bloed (wat ze gratis gekregen hebben van vrijwilligers) en daar worden weer de riante salarissen van betaald voor hun bestuur. Voor een vrijwillige bloedbank vind ik dit niet erg netjes. Het kan ook anders.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_121305681
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:42 schreef rechtsom het volgende:
Heb mij tijdje geleden al ingeschreven, bevestiging gekregen maar nog geen uitnodiging gehad voor een eerste test. Ik lurk hier ff mee :)
misschien moet je even bellen, ik heb ook lang voor niks zitten wachten op uitnodiging toen bleek dat ik met bevestigingsbrief naar afname locatie moest komen voor test
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:58:25 #17
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121305800
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:52 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik vind het altijd zo'n onzindiscussie. Natuurlijk verdienen die directeuren goed - dit zijn ook geen gemiddelde banen tenslotte. Dit zijn posities die 60-80 werk per week vragen en een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengen.

Vraag je voor je oordeelt eens af - zou jij die baan willen hebben? Nee? Zeur dan ook niet over het salaris.
Ik vind het nogal wat hoor als 3 leden van het bestuur een gemiddeld salaris hebben van ruim 2,5 ton p/j, betaald door een organisatie zonder winstoogmerk. Het zou al simpel op te lossen zijn door geen woekerprijzen voor een zakje bloed te vragen en het bestuur eens wat minder riant te belonen.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_121305818
Pfff, weer die discussie? Ja joh? :N
Zijn er écht zo veel mensen op Fok die niks anders te doen hebben dan alleen 'nieuwe topics' te checken?? Want het valt me op dat deze discussie steeds weer aan het begin van een nieuw topic terugkomt...

@controlaltdelete: jij hebt ook geen hypotheek of bankrekening ofzo?
Smile, tomorrow will be worse...
pi_121305852
*zucht*
8)7

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
pi_121305898
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:38 schreef controlaltdelete het volgende:
Ja ja geef maar bloed en de directeur van sanquin lacht zich kapot met zijn vet salaris.
ik moest even flink zoeken
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 11:22 schreef Fratz het volgende:
Beste mensen donoren!

Ik wil jullie weer eens bedanken voor wat jullie voor een ander overhebben!
Gister heb ik een bloedtransfusie moeten ondergaan en zonder jullie zou dat toch echt niet kunnen.
Het idee dat het best zou kunnen dat ik bloed van een fok!ker heb gekregen vind ik eigenlijk nog mooier, dus ik doe net alsof het van een van jullie is! Hartstikke bedankt! :* :)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:04:11 #21
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121305962
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:59 schreef BrainTeaser het volgende:
Pfff, weer die discussie? Ja joh? :N
Zijn er écht zo veel mensen op Fok die niks anders te doen hebben dan alleen 'nieuwe topics' te checken?? Want het valt me op dat deze discussie steeds weer aan het begin van een nieuw topic terugkomt...

@controlaltdelete: jij hebt ook geen hypotheek of bankrekening ofzo?
Een hypotheek of bankrekening kun je er niet mee vergelijken, ik snap wel dat een directeur van een bank goed betaald wordt maar een bank is niet afhankelijk van giften cq. donors en betaald daar het vette salaris van de directeur van.
Maar dit heeft Sanquin inmiddels al een hoop donors gekost hoor. Mensen die dit ook tegen de borst stootten en er zo geen zin meer in hebben.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_121306136
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:04 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Een hypotheek of bankrekening kun je er niet mee vergelijken, ik snap wel dat een directeur van een bank goed betaald wordt maar een bank is niet afhankelijk van giften cq. donors en betaald daar het vette salaris van de directeur van.
Maar dit heeft Sanquin inmiddels al een hoop donors gekost hoor. Mensen die dit ook tegen de borst stootten en er zo geen zin meer in hebben.
Die bankdirecteur is niet afhankelijk van duizenden mensen die hun geld bij zijn bank parkeren?? En waar hij vervolgens bakken met geld aan verdient?
En die bankdirecteur helpt jaarlijks geen honderden/duizenden levens redden met zijn werk!

Ik doneer omdat ik mensen wil helpen die het keihard nodig hebben! En of die directeur nu het minimumsalaris krijgt of tonnen per jaar doet daar niets aan af!
Elk leven dat ik kan redden met mijn bloed is mij nog veel meer waard dan het salaris van die directeur.

Als ik een goedkopere manier had waarop ik net zoveel mensen kon helpen, zou mijn voorkeur daar ook naar uit gaan. Maar aangezien ik die niet heb, zal ik het moeten doen met de manier die wél voorhanden is.
Smile, tomorrow will be worse...
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:22:18 #23
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121306360
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:04 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Een hypotheek of bankrekening kun je er niet mee vergelijken, ik snap wel dat een directeur van een bank goed betaald wordt maar een bank is niet afhankelijk van giften cq. donors en betaald daar het vette salaris van de directeur van.
Maar dit heeft Sanquin inmiddels al een hoop donors gekost hoor. Mensen die dit ook tegen de borst stootten en er zo geen zin meer in hebben.
Zeg, zou je aub op het ''stop volgen'' knopje willen klikken?
Jij maakt me echt ziek. Wij zijn hier als vrijwilligers in dit topic, ga jij een beetje dit lopen verkloten.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_121306399
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:22 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Zeg, zou je aub op het ''stop volgen'' knopje willen klikken?
Jij maakt me echt ziek. Wij zijn hier als vrijwilligers in dit topic, ga jij een beetje dit lopen verkloten.
+1
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:27:54 #25
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121306470
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:12 schreef BrainTeaser het volgende:

[..]

Die bankdirecteur is niet afhankelijk van duizenden mensen die hun geld bij zijn bank parkeren?? En waar hij vervolgens bakken met geld aan verdient?
En die bankdirecteur helpt jaarlijks geen honderden/duizenden levens redden met zijn werk!

Ik doneer omdat ik mensen wil helpen die het keihard nodig hebben! En of die directeur nu het minimumsalaris krijgt of tonnen per jaar doet daar niets aan af!
Elk leven dat ik kan redden met mijn bloed is mij nog veel meer waard dan het salaris van die directeur.

Als ik een goedkopere manier had waarop ik net zoveel mensen kon helpen, zou mijn voorkeur daar ook naar uit gaan. Maar aangezien ik die niet heb, zal ik het moeten doen met de manier die wél voorhanden is.
De bank verleent je een dienst, beheert je geld, hoe meer geld je achterlaat des te meer rente je krijgt. Het zou dan ook wat eerlijker zijn om een donor te betalen voor zijn bloed maar Sanquin beweert niet winstgevend te zijn terwijl ze toch iets van 320 milj per jaar omzetten waar ze een winst van 30 mil aan overhouden. De zakjes bloed verkopen ze voor ruim 200 ¤ wat haast 2x zo duur is als bloed uit Belgie of Duitsland. Ik blijf het niet kosher vinden maar goed jullie doen het voor de medemens maar vergeet dan niet dat Sanquin ook goed aan verdient aan wat iemand vrijwillig doneert.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:30:44 #26
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121306533
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:22 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Zeg, zou je aub op het ''stop volgen'' knopje willen klikken?
Jij maakt me echt ziek. Wij zijn hier als vrijwilligers in dit topic, ga jij een beetje dit lopen verkloten.
Als de waarheid je ziek maakt okee. Maar ja hoor ik heb mijn punt gemaakt. Steek nu maar je kop weer in het zand.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:42:09 #27
265449 rechtsom
En anders gaan we linksom!
pi_121306822
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:53 schreef computergirl het volgende:

[..]

misschien moet je even bellen, ik heb ook lang voor niks zitten wachten op uitnodiging toen bleek dat ik met bevestigingsbrief naar afname locatie moest komen voor test
Had mailtje gestuurd net, moet idd ff bellen. In verband met de vele aanmeldingen lopen ze wat achter.
Als je snel last heb van een brok in de keel, moet je godverdomme eens van dat hondenvoer afblijven!
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:43:20 #28
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121306851
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:22 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Zeg, zou je aub op het ''stop volgen'' knopje willen klikken?
Jij maakt me echt ziek. Wij zijn hier als vrijwilligers in dit topic, ga jij een beetje dit lopen verkloten.
Je kan ook overdrijven.
  † In Memoriam † dinsdag 8 januari 2013 @ 12:50:52 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_121307082
Bedankt voor de donaties. Ik ben een regelmatige ontvanger.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_121307118
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:38 schreef controlaltdelete het volgende:
Ja ja geef maar bloed en de directeur van sanquin lacht zich kapot met zijn vet salaris.
open even lekker een eigen rtopic zeg :{
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:52:18 #31
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121307120
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:43 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Je kan ook overdrijven.
Het is anders hoogst onpasselijk om mensen die uit liefde voor hun medemens bloed geven een beetje te lopen lastig vallen met een nietszeggend salaris van directeuren.

Echt, wie de neuk geeft daarom, alsof ik ook maar 1 nacht minder slaap heb om zoiets :') Volgens mij kan je ook alleen maar zo super gefrustreerd en verzuurd reageren als je zelf een enorm kut leven hebt, zoals controlaltdelete. Ik kan me niet voorstellen dat een normaal persoon met een normaal, leuk leven zich zo op zou winden.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121307160
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:27 schreef controlaltdelete het volgende:

Het zou dan ook wat eerlijker zijn om een donor te betalen voor zijn bloed
Dan ontvang ik liever geen bloed meer in Nederland denk ik. :')
Ik weet niet of je ook maar iets af weet van bloed doneren in NL, maar dat berust voor een deel op vertrouwen in donors die de vragenlijst naar waarheid invullen. Ik schat dat dat vertrouwen een flinke deuk oploopt als donoren verdienen aan hun donatie...

quote:
Ik blijf het niet kosher vinden maar goed jullie doen het voor de medemens maar vergeet dan niet dat Sanquin ook goed aan verdient aan wat iemand vrijwillig doneert.
En omdat Sanquin eraan verdient werkt mijn bloed minder goed ofzo? Of worden er minder mensen mee geholpen? Of als ik stop met doneren, krijg ik dat geld voortaan zelf?

Leg mij maar eens uit hoe iemand erbij gebaat is wanneer ik stop als donor. Volgens mij is het namelijk een heel simpel rekensommetje:

(1) Ik doneer wel

• Ontvanger blijft in leven
• Ik heb 3x per jaar een gratis mini-gezondheidscheck
• Sanquin verdient aan mijn bloed

(2) Ik doneer niet

• Ontvanger van hierboven sterft
• Ik hou per jaar 3 uurtjes over aan tijd ( :') )
• Sanquin verdient niet aan mijn bloed

Mag jij mij uitleggen hoe de gevolgen van (2) opwegen tegen die van (1)
En dat mag je nog een keer doen als jij degene bent die bloed nodig heeft
Smile, tomorrow will be worse...
pi_121307197
BrainTeaser ^O^
  † In Memoriam † dinsdag 8 januari 2013 @ 12:57:25 #34
34726 Fratz
Max
pi_121307252
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:55 schreef computergirl het volgende:
BrainTeaser ^O^
:* :* :*

_O_

Ook voor alle andere gulle gevers hier trouwens :)
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:59:09 #35
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121307300
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het is anders hoogst onpasselijk om mensen die uit liefde voor hun medemens bloed geven een beetje te lopen lastig vallen met een nietszeggend salaris van directeuren.

Echt, wie de neuk geeft daarom, alsof ik ook maar 1 nacht minder slaap heb om zoiets :') Volgens mij kan je ook alleen maar zo super gefrustreerd en verzuurd reageren als je zelf een enorm kut leven hebt, zoals controlaltdelete. Ik kan me niet voorstellen dat een normaal persoon met een normaal, leuk leven zich zo op zou winden.
Look who's talking. Ik doe ook aan goede doelen maar niet aan deze. Verder boeit het me verder geen reet dat jij zo stom bent om je bloed af te staan aan een organisatie die beweert niet winstgevend te zijn maar ondertussen wel handelt in de gratis vekregen zakjes bloed en daar ook nog vet winst op maken terwijl het ook anders kan, kijk maar naar DL of Belgie. Maar goed je gaat je gang maar, je voelt je er vast beter door met je zogenaamde goede daad ^O^
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_121307367
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:59 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Look who's talking. Ik doe ook aan goede doelen maar niet aan deze. Verder boeit het me verder geen reet dat jij zo stom bent om je bloed af te staan aan een organisatie die beweert niet winstgevend te zijn maar ondertussen wel handelt in de gratis vekregen zakjes bloed en daar ook nog vet winst op maken terwijl het ook anders kan, kijk maar naar DL of Belgie. Maar goed je gaat je gang maar, je voelt je er vast beter door met je zogenaamde goede daad ^O^
Nogmaals, wat voor een oplossing heb je in gedachten? Ik zie je alleen maar donateurs kleineren en niet echt met alternatieven komen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:02:12 #37
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121307376
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:59 schreef controlaltdelete het volgende:
Look who's talking. Ik doe ook aan goede doelen maar niet aan deze.
Dus je bent net zo 'dom' bezig als wij, alleen vind je het nodig dit in een topic te komen verkondigen als een of ander kutje dat denkt het beter te weten en te moeten wijzen met een vingertje :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')


quote:
Verder boeit het me verder geen reet dat jij zo stom bent om je bloed af te staan aan een organisatie die beweert niet winstgevend te zijn maar ondertussen wel handelt in de gratis vekregen zakjes bloed en daar ook nog vet winst op maken terwijl het ook anders kan, kijk maar naar DL of Belgie. Maar goed je gaat je gang maar, je voelt je er vast beter door met je zogenaamde goede daad
Zegt de hypocriet die zelf goede doelen sponsort met geld _O-
Meid/jongen, wat je ook bent, ga gewoon uit dit topic voordat je jezelf nog meer belachelijk maakt.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:02:42 #38
333374 Lithia
Too serious
pi_121307387
Ik wil doneren, maar ik denk niet dat het mag met bloedarmoede. -O-
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_121307406
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:02 schreef Lithia het volgende:
Ik wil doneren, maar ik denk niet dat het mag met bloedarmoede. -O-
Helaas ;(
pi_121307411
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:59 schreef controlaltdelete het volgende:
. Maar goed je gaat je gang maar, je voelt je er vast beter door met je zogenaamde goede daad ^O^
ik voel mij inderdaad beter door mijn goede daad.
pi_121307417
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:59 schreef controlaltdelete het volgende:
Look who's talking. Ik doe ook aan goede doelen maar niet aan deze. Verder boeit het me verder geen reet dat jij zo stom bent om je bloed af te staan aan een organisatie die beweert niet winstgevend te zijn maar ondertussen wel handelt in de gratis vekregen zakjes bloed en daar ook nog vet winst op maken terwijl het ook anders kan, kijk maar naar DL of Belgie. Maar goed je gaat je gang maar, je voelt je er vast beter door met je zogenaamde goede daad ^O^
Jij staat niet achter het huidige model van bloeddonatie? Dan stel ik voor dat jij je straks laat scheppen door een vrachtwagen, en vervolgens in de ambulance aangeeft dat je geen bloed wilt ontvangen van de corrupte organisatie Sanquin en de naïeve sukkels die hun bloed gratis afstaan. Jij blij, wij blij :Y
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:05:37 #42
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121307467
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:03 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Jij staat niet achter het huidige model van bloeddonatie? Dan stel ik voor dat jij je straks laat scheppen door een vrachtwagen, en vervolgens in de ambulance aangeeft dat je geen bloed wilt ontvangen van de corrupte organisatie Sanquin en de naïeve sukkels die hun bloed gratis afstaan. Jij blij, wij blij :Y
Sowieso dient ze niet opgenomen te worden, of uberhaupt door een ambulance meegenomen te worden, want die organisaties verdienen ook geld aan haar verwondingen, dus als ze echt zo principieel is als ze hier roeptoetert, dan mogen we haar rustig laten creperen als de kakkerlak die ze is _O_
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  † In Memoriam † dinsdag 8 januari 2013 @ 13:11:06 #43
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_121307627
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Sowieso dient ze niet opgenomen te worden, of uberhaupt door een ambulance meegenomen te worden, want die organisaties verdienen ook geld aan haar verwondingen, dus als ze echt zo principieel is als ze hier roeptoetert, dan mogen we haar rustig laten creperen als de kakkerlak die ze is _O_
Nou nou, een ferme tik op het achterhoofd mag toch wel? Mensen laten lijden is ook zo wreed.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:12:37 #44
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_121307677
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Sowieso dient ze niet opgenomen te worden, of uberhaupt door een ambulance meegenomen te worden, want die organisaties verdienen ook geld aan haar verwondingen, dus als ze echt zo principieel is als ze hier roeptoetert, dan mogen we haar rustig laten creperen als de kakkerlak die ze is _O_
Jij snapt de logica niet maar ik ga niet eens mijn best ervoor doen. Je laat nu genoeg van je kortzichtige persoonlijkheid zien door met scheldwoorden te gaan gooien in een discussie. Ook al ben je het niet met iemand eens dan is schelden een tekortkoming, een teken van onmacht dat je verbaal het niet redt en dus niet erg sterk staat. Verder ga maar eens de documentaire kijken van de Rekenkamer over Sanquin, dit heeft een hoop aan het licht gebracht.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_121307703
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
Bedankt voor de donaties. Ik ben een regelmatige ontvanger.
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:57 schreef Fratz het volgende:

[..]

:* :* :*

_O_

Ook voor alle andere gulle gevers hier trouwens :)
Jullie herinneren ons eraan waar we het voor doen, dankjewel! :)

Edit: over 2 dagen mag ik weer trouwens!
Smile, tomorrow will be worse...
  † In Memoriam † dinsdag 8 januari 2013 @ 13:17:42 #46
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_121307838
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:12 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Jij snapt de logica niet maar ik ga niet eens mijn best ervoor doen. Je laat nu genoeg van je kortzichtige persoonlijkheid zien door met scheldwoorden te gaan gooien in een discussie. Ook al ben je het niet met iemand eens dan is schelden een tekortkoming, een teken van onmacht dat je verbaal het niet redt en dus niet erg sterk staat. Verder ga maar eens de documentaire kijken van de Rekenkamer over Sanquin, dit heeft een hoop aan het licht gebracht.
Dat Sanquin tevens een farmaceutische tak heeft waar ze medicatie testen en maken en daarnaast veel meer aan onderzoek doet dan de Belgische of Duitse variant? Het verschil in prijs zit hem niet alleen in de winstmarge.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_121308735
Ik negeer deze discussie even - blijkbaar kan controlaltdelete niet inzien dat het ons als donors niet uitmaakt dat de directeur er ook aan verdient, zolang er maar levens gered worden.

Een ander onderwerp: zijn hier mensen die anderen hebben overgehaald te gaan doneren? Ik zet het ook, net als iemand hierboven, altijd even op FB enzo als ik aan het doneren ben, maar ik krijg mijn vriend niet zover.
pi_121308893
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik negeer deze discussie even - blijkbaar kan controlaltdelete niet inzien dat het ons als donors niet uitmaakt dat de directeur er ook aan verdient, zolang er maar levens gered worden.

Een ander onderwerp: zijn hier mensen die anderen hebben overgehaald te gaan doneren? Ik zet het ook, net als iemand hierboven, altijd even op FB enzo als ik aan het doneren ben, maar ik krijg mijn vriend niet zover.
Ik heb één persoon zover gekregen. Veel mensen in mijn omgeving mogen wegens medische issues niet doneren.
pi_121308905
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik negeer deze discussie even - blijkbaar kan controlaltdelete niet inzien dat het ons als donors niet uitmaakt dat de directeur er ook aan verdient, zolang er maar levens gered worden.

Een ander onderwerp: zijn hier mensen die anderen hebben overgehaald te gaan doneren? Ik zet het ook, net als iemand hierboven, altijd even op FB enzo als ik aan het doneren ben, maar ik krijg mijn vriend niet zover.
Ik heb wel degelijk mensen overgehaald te doneren, maar als ze aangeven niet te willen doe ik verder ook geen moeite, ze moeten het niet tegen hun zin in doen
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_121309126
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik negeer deze discussie even - blijkbaar kan controlaltdelete niet inzien dat het ons als donors niet uitmaakt dat de directeur er ook aan verdient, zolang er maar levens gered worden.

Een ander onderwerp: zijn hier mensen die anderen hebben overgehaald te gaan doneren? Ik zet het ook, net als iemand hierboven, altijd even op FB enzo als ik aan het doneren ben, maar ik krijg mijn vriend niet zover.
ik heb een paar fokkers zover gekregen en een collega. Het is eigenlijk niet iets waar ik het veel over heb, dat zou ik meer kunnen doen. Maar als ik kijk in mijn directe vriendenkring dan is iedereen al donor, mag niet door medische oorzaken of heeft hevige prikangst en ik vind het ook weer niet iets om af te dwingen.

Mijn HB zit al tijden op het randje voor donatie, als die te laag wordt dan stop ik, jammer maar helaas. Ik ga er geen extra preparaten voor slikken als ik er in het dagelijks leven geen last van heb.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_121309262
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 13:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik negeer deze discussie even - blijkbaar kan controlaltdelete niet inzien dat het ons als donors niet uitmaakt dat de directeur er ook aan verdient, zolang er maar levens gered worden.

Een ander onderwerp: zijn hier mensen die anderen hebben overgehaald te gaan doneren? Ik zet het ook, net als iemand hierboven, altijd even op FB enzo als ik aan het doneren ben, maar ik krijg mijn vriend niet zover.
Ik heb een jaartje geleden mijn vriendin overgehaald om ook te doneren, alleen heeft ze 2x een uitnodiging gehad en kwam het beide keren niet uit en heeft ze het gewoon laten schieten zonder afmelding. }:|
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_121309771
Bellen ze dan niet mee na? Of doen ze alleen bij de mensen die al vaker geweest zijn?
pi_121310190
Sorry maar de directeur van Sanquin verdient iets van 260K per jaar toch? :') Daar moeilijk om doen :')

Als de directeur een beetje goed met zijn tijd omgaat en niet meer dan 50 uur per week bezig is dan ontvangt hij netto iets van 50 euro per uur. Ik ken consultants die meer verdienen :P Dat je daar jaloers op gaat zijn omdat je niet op dat niveau kan of wil werken is een tweede.

Ah en sorry maar ik moest het even kwijt :P Nu allemaal weer doneren :7
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_121311271
Ok, het is dus niet zo dat jullie hier allemaal op iedere verjaardag zieltjes proberen te winnen ofzo :P.

Ik vroeg me even af of ik meer zou moeten doen, maar ik vind ook dat het ieders eigen beslissing is.
pi_121311452
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:42 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ok, het is dus niet zo dat jullie hier allemaal op iedere verjaardag zieltjes proberen te winnen ofzo :P.

Ik vroeg me even af of ik meer zou moeten doen, maar ik vind ook dat het ieders eigen beslissing is.
Het komt wel vaak ter sprake en als je dan vertelt hoe en waarom zijn er altijd wel mensen die daarom besluiten ook te gaan doneren :Y Maar de jehova uithangen is niet slim denk ik :P
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:47:02 #56
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121311475
Ik heb het er nooit over met iemand.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:48:13 #57
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_121311516
Ik heb 14 juni wel op FB gepromoot, geloof ik. En mijn 150e donatie vond ik ook wel het vermelden waard
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_121311683
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:48 schreef Mark het volgende:
Ik heb 14 juni wel op FB gepromoot, geloof ik. En mijn 150e donatie vond ik ook wel het vermelden waard
150 :o Plasma hoop ik dan :P
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:55:34 #59
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_121311774
Eerste jaren volbloed, daarna plasma :Y
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_121311818
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:55 schreef Mark het volgende:
Eerste jaren volbloed, daarna plasma :Y
Mag ik vragen hoe oud je bent en hoe lang je dan al doneert? :@
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_121312402
Echt op mensen inpraten doe ik ook niet nee, maar ik vertel er wel eens over.
Sowieso zet ik ook regelmatig na een donatie iets op FB, gewoon om mensen te herinneren aan het bestaan van de bloedbank. En als iemand er iets over vraagt zeg ik wel standaard "Anders ga je toch een keer mee? ;) " maar daar is tot nu nog niemand op in gegaan :P
Smile, tomorrow will be worse...
pi_121312440
Ik gaf al jaren.... toen ging Sanquin zich als een nare werkgever gedragen :') :P
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_121314067
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:42 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ok, het is dus niet zo dat jullie hier allemaal op iedere verjaardag zieltjes proberen te winnen ofzo :P.

Ik vroeg me even af of ik meer zou moeten doen, maar ik vind ook dat het ieders eigen beslissing is.
Nee hoor, ik zet het soms wel eens op fb en de laatste bloedverwant is ook door zeer veel mensen in mijn omgeving (vrijwilligerswerk, gewone werk, vrienden/familie) gezien omdat ik erin sta, verder heb ik het er niet zo heel veel over.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 16:08:38 #64
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_121314690
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:56 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe oud je bent en hoe lang je dan al doneert? :@
43 en donateur sinds 1992 ofzo. Denk dat ik zo'n 30-40 volbloed donaties heb gedaan voordat ik overstapte op plasma. Ben er door een kijkoperatie wel een jaar uitgeweest, dat vond ik toch jammer.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:10 schreef BrainTeaser het volgende:
Echt op mensen inpraten doe ik ook niet nee, maar ik vertel er wel eens over.
Sowieso zet ik ook regelmatig na een donatie iets op FB, gewoon om mensen te herinneren aan het bestaan van de bloedbank. En als iemand er iets over vraagt zeg ik wel standaard "Anders ga je toch een keer mee? ;) " maar daar is tot nu nog niemand op in gegaan :P
Zo werkte het onlangs bij mij ook: een vriend zette iets op FB over orgaandonatie, en toen wist ik weer: Oja, dat moest ik nog doen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_121315087
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:10 schreef BrainTeaser het volgende:
Echt op mensen inpraten doe ik ook niet nee, maar ik vertel er wel eens over.
Sowieso zet ik ook regelmatig na een donatie iets op FB, gewoon om mensen te herinneren aan het bestaan van de bloedbank. En als iemand er iets over vraagt zeg ik wel standaard "Anders ga je toch een keer mee? ;) " maar daar is tot nu nog niemand op in gegaan :P
Doe ik ook op die manier, ik vind het zelf ook vervelend als mensen me iets op proberen te dringen. Mijn vriendin ging trouwens een keer mee om te kijken en prompt mocht ik voor het eerst niet doneren... HB te laag :P
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_121315500
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 16:08 schreef Mark het volgende:

[..]

43 en donateur sinds 1992 ofzo. Denk dat ik zo'n 30-40 volbloed donaties heb gedaan voordat ik overstapte op plasma. Ben er door een kijkoperatie wel een jaar uitgeweest, dat vond ik toch jammer.

Netjes :Y Ik mag nu voor de derde keer niet doneren :( Nu een buikvliesontsteking. Gaat lekker zo.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 16:17 schreef Fyodor het volgende:

[..]

Doe ik ook op die manier, ik vind het zelf ook vervelend als mensen me iets op proberen te dringen. Mijn vriendin ging trouwens een keer mee om te kijken en prompt mocht ik voor het eerst niet doneren... HB te laag :P
Meer roken :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_121323614
Ik heb wel eens een mail gestuurd naar vrienden en collega's over bloeddonatie.
Van 3 vriendinnen weet ik dat ze zich in ieder geval aangemeld hebben.

Op zulke momenten denk ik dat een Facebookaccount wel handig is, maar toch maar niet.....:P
  dinsdag 8 januari 2013 @ 20:37:29 #68
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_121326586
Ik zit nu op 4 keer volgens mij. Op 5 keer krijg je toch een prijs? :+
pi_121327983
Op de Sanquin site vind ik niet echt duidelijke antwoorden (kan ook komen doordat ik op mobiele site zit), dus ik vraag het even hier. Ik vroeg me af hoe veel bloed er gemiddeld wordt afgenomen als je doneert per keer. Als ik 18 ben (over een jaar) wil ik ook bloed gaan doneren dus ik probeer me alvast een beetje in te lezen. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2013 21:03:52 ]
pi_121328153
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:02 schreef msacras het volgende:
Op de Sanquin site vind ik niet echt duidelijke antwoorden (kan ook komen doordat ik op mobiele site zit), dus ik vraag het even hier. Ik vroeg me af hoe veel bloed er gemiddeld wordt afgenomen als je doneert per keer. Als ik 18 ben (over een jaar) wil ik ook bloed gaan doneren dus ik probeer me alvast een beetje in te lezen. :)
Een halve liter. En dat is best wel exact, want de machine begint te piepen zodra die hoeveelheid bereikt is en dan word je afgekoppeld.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_121328409
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:05 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Een halve liter. En dat is best wel exact, want de machine begint te piepen zodra die hoeveelheid bereikt is en dan word je afgekoppeld.
Ah oke bedankt, en hoe voel je je dan gemiddeld na zo'n afname? Slapjes, pijn in je arm etc? Ik moest namelijk vandaag bloed laten prikken, 120 ml, en dat vond ik al vrij vervelend. :')
pi_121328610
Ik ga donderdag voor de derde keer en heb eigenlijk nergens last van, ik blijf wel altijd even zitten en neem een kop koffie en een broodje/koek :9 en zorg dat ik daarna geen zware inspanning doe.
Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag
pi_121329005
Ik heb ook nooit écht last van het doneren. Eén of twee keer gehad dat ik het naderhand wat moeilijker warm kreeg (in de winter) of een blauwe plek in mijn arm als de naald niet zo lekker zat, maar dat is wel echt het ernstigste. Helemaal niet ernstig dus. ;)
pi_121329192
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:10 schreef msacras het volgende:

[..]

Ah oke bedankt, en hoe voel je je dan gemiddeld na zo'n afname? Slapjes, pijn in je arm etc? Ik moest namelijk vandaag bloed laten prikken, 120 ml, en dat vond ik al vrij vervelend. :')
in deze reeks staan diverse ervaringen. Het varieert van nul last tot flauwvallen.

Ik heb er nauwelijks last van, hooguit ietsjes meer vermoeid diezelfde avond. Als ze goed prikken en dat lukt meestal wel, heb ik geen last van een pijnlijke arm of blauwe plek. Dus: prima te doen voor mij!
Want anders zou ik het ook niet doen natuurlijk. :)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_121329296
Wat is het maximum aantal keren dat je per jaar kunt geven?
pi_121329411
Volgens mij om de 4 maanden zoiets want ik ben in Mei, September en dan nu in Januari opgeroepen :)
Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag
pi_121329559
Dan ben ik verdomme ik de zeventig voor ik een fotolijstje krijg :r

Nou ja, pakketje aangevraagd/t
pi_121329770
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:30 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Dan ben ik verdomme ik de zeventig voor ik een fotolijstje krijg :r

Nou ja, pakketje aangevraagd/t
Dit is volbloed, plasma mag je geloof ik bijna iedere maand dus dat schiet beter op :P
Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag
pi_121329772
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:28 schreef indaha het volgende:
Volgens mij om de 4 maanden zoiets want ik ben in Mei, September en dan nu in Januari opgeroepen :)
Mannen mogen vaker volbloed geven dan vrouwen, en plasma mag echt heel vaak geloof ik
pi_121330083
Ah, dan is 't de moeite. Ik krijg gewoon een pakketje in de post en mag me dan in de buurt melden? Heb je dan altijd een vast punt?
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:40:19 #81
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_121330100
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:26 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Wat is het maximum aantal keren dat je per jaar kunt geven?
Vrouwen 3x
Mannen 5x

Volgens mij dan. Ik ben in mei ofzo begonnen en ben nu op 4x
pi_121330588
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:10 schreef msacras het volgende:

[..]

Ah oke bedankt, en hoe voel je je dan gemiddeld na zo'n afname? Slapjes, pijn in je arm etc? Ik moest namelijk vandaag bloed laten prikken, 120 ml, en dat vond ik al vrij vervelend. :')
Ik ben nu 2x misgeprikt (1x keuring, 1x donatie) en 1x flauwgevallen. Teller staat op 6 geslaagde donaties.
En ik ga mij voor deze ronde maar even afmelden, ben al een paar dagen niet lekker.
pi_121330826
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:34 schreef computergirl het volgende:

[..]

Mannen mogen vaker volbloed geven dan vrouwen, en plasma mag echt heel vaak geloof ik
Bloedplasma is dan ook zo weer aangemaakt. Bloed kan wel tot 12 weken duren eer je weer 'op peil' bent :)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:56:07 #84
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121331040
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:34 schreef computergirl het volgende:

[..]

Mannen mogen vaker volbloed geven dan vrouwen, en plasma mag echt heel vaak geloof ik
Om de twee weken.
pi_121333223
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:56 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Om de twee weken.
Dan doen we dat.
pi_121334448
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:36 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Dan doen we dat.
Als je goedgekeurd wordt. ;)

Ik ben afgekeurd omdat ik te slecht aanprikbare vaten had voor plasma. Volbloed gaat gelukkig wel.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_121334868
Ik heb een aantal vragen over plasma geven. Hebben ze het hard nodig? Moet je het zelf aangeven bij donatie of vragen ze erom? Voelt het anders dan bloed doneren? Ik weet wel dat je dan langer bezig bent, maar da's verder geen probleem :P
pi_121334924
Je moet goede vaten hebben, want de naald is dikker.
En minder energeiverlies, want al je rode bloedcellen krijg je terug.
pi_121341113
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:36 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Dan doen we dat.
Mag je niet als je O-neg bent, ken je je bloedgroep al?
pi_121341249
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 07:13 schreef computergirl het volgende:

[..]

Mag je niet als je O-neg bent, ken je je bloedgroep al?
Hmmm. Ik heb dat wel ergens staan, maar zou het zo niet weten. Maar ik neem aan dat ze mij daar een keertje op testen?
  woensdag 9 januari 2013 @ 07:49:34 #91
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_121341356
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 07:13 schreef computergirl het volgende:

[..]

Mag je niet als je O-neg bent, ken je je bloedgroep al?
Dat ligt er maar net aan wat ze van je bloed kunnen gebruiken. Soms zijn er bepaalde stoffen die iemand bij zich heeft die zeldzamer zijn dan 0-negatief bloed.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_121341807
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 07:33 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Hmmm. Ik heb dat wel ergens staan, maar zou het zo niet weten. Maar ik neem aan dat ze mij daar een keertje op testen?
ja bij je eerste bezoek, dan worden er buisjes bloed afgenomen oa voor bloedgroep
pi_121342117
Ik val er een beetje tussenin qua last achteraf - ik ben nog nooit flauwgevallen ofzo, maar voel me meestal wel 24 tot 48 uur slapper en sneller vermoeid/duizelig enzo. Het is 1 keer zo erg geweest dat ik twijfelde of ik ermee door moest gaan, maar vorige keer (vorige week) had ik er bijna geen last van (wel voor de zekerheid rustig gehouden), dus nu heb ik er weer vertrouwen in. :)
pi_121342406
Ik heb vrijwel nooit echt 'last' na een donatie, hooguit een beetje moe of sneller buiten adem op de fiets naar huis (maar da's ook alleen dezelfde dag). Maar ik zorg ook altijd dat ik de rest van de dag weinig meer hoef te doen, dus ik hou me altijd rustig.

En de laatste keer wel last gehad van m'n arm, maar dat kwam door een stomme vervangster die niet kon prikken }:|
Smile, tomorrow will be worse...
pi_121393775
3 maanden geleden was m'n Hb nog te laag, nu is-ie 8.8! :)

Halve liter wordt afgetapt 'as we speak'! ;)
Smile, tomorrow will be worse...
pi_121394643
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 09:09 schreef BrainTeaser het volgende:

En de laatste keer wel last gehad van m'n arm, maar dat kwam door een stomme vervangster die niet kon prikken }:|
Ik heb in één jaar tijd 2x een stagiaire gehad. De eerste keer (een jongen) dacht ik 'oh als dat maar goed gaat' en no kidding, ik heb nog nooit zo weinig gevoeld van de prik. De tweede keer was een meisje, ging het ook prima en heb ik haar zelfs nog even laten schrikken door heel hard 'auw' te zeggen toen ze de naald er weer uit haalde ~O>

Alles goed gegaan met de donatie?
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_121395079
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:13 schreef Fyodor het volgende:

[..]

Ik heb in één jaar tijd 2x een stagiaire gehad. De eerste keer (een jongen) dacht ik 'oh als dat maar goed gaat' en no kidding, ik heb nog nooit zo weinig gevoeld van de prik. De tweede keer was een meisje, ging het ook prima en heb ik haar zelfs nog even laten schrikken door heel hard 'auw' te zeggen toen ze de naald er weer uit haalde ~O>

Alles goed gegaan met de donatie?
Verder ook nog nooit last gehad inderdaad, terwijl ik met gewoon bloedprikken bijna altijd last had.

Donatie ging goed :Y
Hb zoals gezegd 8.8, dus was erg netjes.
Bloeddruk 126/82, pols 93 dus was ook prima.

Alleen het wondje wilde maar niet dicht; bij elkaar echt een paar minuten dichtgedrukt en m'n arm omhoog gehouden enzo, maar het bleef maar komen. Bloed geven is leuk, maar een halve liter vind ik wel genoeg, haha! ;)
Maar met een icepack was-ie gelukkig zo dicht!
Smile, tomorrow will be worse...
pi_121398348
Ik ben ook weer geweest en alles is goed gegaan, ik had een HB van 9,3 :)
Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag
pi_121398525
Ugh, zijn dat grote naalden?
pi_121398900
@indaha: zo, da's ook netjes! :Y

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 16:52 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ugh, zijn dat grote naalden?
Eerlijk of geruststellend antwoord? ;)

De naalden zijn inderdaad wel groter dan die ze gebruiken bij gewoon bloedprikken. Maar je went er vanzelf aan hoor. En als je bang bent voor naalden is het misschien juist een mooie manier om daar vanaf te komen?

En je hoeft er natuurlijk niet per se naar te kijken als ze je aanprikken he? Het prikje is niet anders dan bij een andere naald (vind ik althans, al ben ik ook iemand die juist wél graag kijkt :9 ).
Smile, tomorrow will be worse...
pi_121402511
Hmm, haal net het verbandje eraf (+/- 3 uur na de donatie) en het wondje leek goed dicht te zijn, en verder was er ook niets geks aan te zien.
Maar trek net een trui aan en voelde m'n arm helemaal warm worden; was het wondje dus toch weer gaan bloeden... -O- Niet heel erg ofzo, en het is nu al weer dicht, maar het plekje van het wondje is nu wel aardig dik geworden en heel donkerblauw (net alsof er een speldenkopje op m'n huid zit).

Iemand dit ook wel eens gehad? :{
Smile, tomorrow will be worse...
  woensdag 23 januari 2013 @ 09:33:32 #102
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_121925706
Vorige week zat ik in Singapore voor mijn werk, precies dan een oproep. Dus ik net bellen, betekent een maand uitstel. Helaas zit ik dan in Afrika... 6 maanden uitstel. :') Volgende keer ga ik daar even over nadenken en mss dan maar een afspraak net voor zo'n reis maken. Zo zonde dat er nu weer zo lang overheen gaat... -O-
***
  woensdag 23 januari 2013 @ 10:07:40 #103
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_121926541
Mensen die bang zijn voor naalden :')
Mijn nieuwe ondertitel
  woensdag 23 januari 2013 @ 13:55:01 #104
265449 rechtsom
En anders gaan we linksom!
pi_121935474
Heb morgen de eerste test. Ben benieuwd!
Als je snel last heb van een brok in de keel, moet je godverdomme eens van dat hondenvoer afblijven!
  woensdag 23 januari 2013 @ 14:03:15 #105
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121935789
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 13:55 schreef rechtsom het volgende:
Heb morgen de eerste test. Ben benieuwd!
In combinatie met je sig :D
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 23 januari 2013 @ 14:03:44 #106
265449 rechtsom
En anders gaan we linksom!
pi_121935809
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 14:03 schreef KaBuf het volgende:

[..]

In combinatie met je sig :D
LOL :D

Dan weet ik het wel tenminste ;)
Als je snel last heb van een brok in de keel, moet je godverdomme eens van dat hondenvoer afblijven!
pi_121936607
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:42 schreef BrainTeaser het volgende:
Hmm, haal net het verbandje eraf (+/- 3 uur na de donatie) en het wondje leek goed dicht te zijn, en verder was er ook niets geks aan te zien.
Maar trek net een trui aan en voelde m'n arm helemaal warm worden; was het wondje dus toch weer gaan bloeden... -O- Niet heel erg ofzo, en het is nu al weer dicht, maar het plekje van het wondje is nu wel aardig dik geworden en heel donkerblauw (net alsof er een speldenkopje op m'n huid zit).

Iemand dit ook wel eens gehad? :{
Had ik ook een keer, volgende keer wat langer dichtdrukken en verband erop laten
  † In Memoriam † woensdag 23 januari 2013 @ 15:30:51 #108
34726 Fratz
Max
pi_121939842
Namens mijn buurvrouw die tegenover mij lag op de verpleegafdeling en een bloedtransfusie kreeg:

"Allemaal hartelijk bedankt voor het doneren!"

Zo mooi om te zien dat ze weer kleur op haar wangen kreeg! :) *O*
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_121940206
:W ^O^
jij kan voorlopig weer zonder fratz?
pi_121940571
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 15:30 schreef Fratz het volgende:

Zo mooi om te zien dat ze weer kleur op haar wangen kreeg! :) *O*
En daar doe ik het voor, heb destijds ook bij mijn kleine, toen best wel zieke broertje gezien hoeveel een bloedtransfusie kan doen :) Kleur, energie :)
  † In Memoriam † woensdag 23 januari 2013 @ 18:57:38 #111
34726 Fratz
Max
pi_121948837
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 15:38 schreef computergirl het volgende:
:W ^O^
jij kan voorlopig weer zonder fratz?
yep! het gaat behoorlijk goed de afgelopen tijd :)
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  † In Memoriam † woensdag 23 januari 2013 @ 20:25:36 #112
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_121953349
Ik denk dat ik binnenkort een halve liter kom pinnen.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 23 januari 2013 @ 20:28:27 #113
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_121953515
Fratz! ^O^

quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2013 09:33 schreef Brighteyes het volgende:
Vorige week zat ik in Singapore voor mijn werk, precies dan een oproep. Dus ik net bellen, betekent een maand uitstel. Helaas zit ik dan in Afrika... 6 maanden uitstel. :') Volgende keer ga ik daar even over nadenken en mss dan maar een afspraak net voor zo'n reis maken. Zo zonde dat er nu weer zo lang overheen gaat... -O-
:o En ik bedenk me dus net dat ik over 6 maanden weer in Singapore zit met een driedaags uitstapje naar Indonesie eraanvast. Ik gok dat ik weinig zal doneren dit jaar... -O-
***
pi_121998157
Eerste oproep binnen *O*
Dus niks uit de keuring gekomen *O*
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_122161334
Hallo allen,

Kort vraagje: ik sport bestwel regelmatig en intensief en ben daarnaast ook bloeddonor. Nu heb ik me net helemaal kapot getraind en vroeg me af wat de effecten op het herstel van mijn lichaam na zo een training zijn als ik vanavond ook nog eens een halve liter bloed kwijt ben.

Heeft iemand ervaring of info hierover?

Anders ga ik het gewoon proefondervindelijk uitzoeken :P
pi_122162182
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 14:06 schreef HansWurst het volgende:
Hallo allen,

Kort vraagje: ik sport bestwel regelmatig en intensief en ben daarnaast ook bloeddonor. Nu heb ik me net helemaal kapot getraind en vroeg me af wat de effecten op het herstel van mijn lichaam na zo een training zijn als ik vanavond ook nog eens een halve liter bloed kwijt ben.

Heeft iemand ervaring of info hierover?

Anders ga ik het gewoon proefondervindelijk uitzoeken :P
wat het effect van herstel van training van vandaag is weet ik niet, wel is het zo dat je een periode na volbloeddonatie je een performance verschil kan merken. Ook afhankelijk van hoe hoog je Hb nu is.
Toen ik nog fanatiek hardloper was werd mij aangeraden een week niet te sporten na donatie.
pi_122167350
Bij normaal sporten merk ik vrij weinig verschil, maar als ik mijn limieten opzoek merk ik dat ik eerder buiten adem ben. Ik doe aan mtben en ik kan het merken aan trainingsmaatje. Normaal ben ik sneller, vooral heuvelop. Als ik bloed heb gegeven kan ik hem niet bijhouden, na een paar weken (week of 3) is het weer normaal. Maar als ik alleen fiets merk ik er niet zoveel van.
pi_122168222
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:28 schreef Brighteyes het volgende:
Fratz! ^O^

[..]

:o En ik bedenk me dus net dat ik over 6 maanden weer in Singapore zit met een driedaags uitstapje naar Indonesie eraanvast. Ik gok dat ik weinig zal doneren dit jaar... -O-
vakantie in afrika kostte me bijna een jaar.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 30 januari 2013 @ 10:25:30 #119
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_122247340
Vanavond mijn eerste halve liter maar eens weggeven :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_122247469
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 10:25 schreef KaBuf het volgende:
Vanavond mijn eerste halve liter maar eens weggeven :)
*O*
  woensdag 30 januari 2013 @ 20:44:15 #121
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_122271232
Ik leef nog *O*

Toen ik klaar was werd ik wel ff licht in m'n hoofd, maar nu ook geen last meer van :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 30 januari 2013 @ 21:30:33 #122
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_122274210
^O^
***
pi_122287767
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:26 schreef the85mc het volgende:
Bij normaal sporten merk ik vrij weinig verschil, maar als ik mijn limieten opzoek merk ik dat ik eerder buiten adem ben. Ik doe aan mtben en ik kan het merken aan trainingsmaatje. Normaal ben ik sneller, vooral heuvelop. Als ik bloed heb gegeven kan ik hem niet bijhouden, na een paar weken (week of 3) is het weer normaal. Maar als ik alleen fiets merk ik er niet zoveel van.
Waar je ook voor kan kiezen is ipv bloed plasma te gaan geven. Dit is een stuk minder belastend voor je lichaam aangezien je je rode bloedcellen weer terug krijgt. Ik kan na een donatie iig meteen alles weer doen.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_122288011
Ik vind de tekst op bloedgeven.nl wel erg, man die zegt dat hij zich schuldig voelt dat hij nu bloed nodig heeft omdat hij zelf nooit gegeven heeft... Op mijn schuldgevoel spelen werkt bij mij niet :N

Ik wil ook bloed gaan geven, maar heb het nooit gedaan omdat het teveel moeite was ( :@ ) nu is het ziekenhuis echter om de hoek en wil ik het dus echt gaan doen.
Ik heb alleen een bloeddruk die aan de lage kant is, niet TE laag overigens, maakt dat iets uit?

Verder heb ik in december een ongeluk gehad, sindsdien heb ik last van duizelingen af en toe. Maakt dat iets uit? Als het aan mijn bloeddruk lag natuurlijk wel, maar dat is niet zo (al weet ik niet waar het wél aan ligt)
Zou ik moeten wachten tot ze over zijn (als dat gebeurt) of zou het zo ook wel kunnen?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :@
compact en kleverig.
pi_122288093
Wat vind je een lage bloeddruk? Ik zit zelf altijd rond de 105/60, dus ook niet echt hoog. Toen ik nog bloed gaf ( geef nu plasma ) bleef ik na de donatie gewoon iets langer zitten en de dag voor de donatie zorgde ik ervoor dat ik genoeg vocht en zout binnen kreeg. Verder nooit last van gehad. Wil je zeker weten dat jij kan doneren moet je je gewoon een keer opgeven en laten testen. Door ervaring leer je het meest :) .
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_122288153
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 09:23 schreef Wolken het volgende:
Wat vind je een lage bloeddruk? Ik zit zelf altijd rond de 105/60, dus ook niet echt hoog. Toen ik nog bloed gaf ( geef nu plasma ) bleef ik na de donatie gewoon iets langer zitten en de dag voor de donatie zorgde ik ervoor dat ik genoeg vocht en zout binnen kreeg. Verder nooit last van gehad. Wil je zeker weten dat jij kan doneren moet je je gewoon een keer opgeven en laten testen. Door ervaring leer je het meest :) .
ik weet het eerlijk gezegd niet meer :') maar de artsen die mn bloeddruk maten, zeiden die keren alledrie dat hij aan de lage kant was, daar ga ik dus maar vanuit ;)

Ik ga me ook zeker opgeven :Y
compact en kleverig.
pi_122288258
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2013 09:28 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

ik weet het eerlijk gezegd niet meer :') maar de artsen die mn bloeddruk maten, zeiden die keren alledrie dat hij aan de lage kant was, daar ga ik dus maar vanuit ;)

Ik ga me ook zeker opgeven :Y
Na iets van 55 donaties vergeet ik nog steeds wat nou mijn bloedgroep is :') . Iets met O geloof ik... Maar een wat lagere bloeddruk is beter dan een te hoge. Ik krijg ook altijd te horen dat die van mij aan de lage kant is, maar dus nog nooit problemen mee gehad.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_122288339
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 09:33 schreef Wolken het volgende:

[..]

Na iets van 55 donaties vergeet ik nog steeds wat nou mijn bloedgroep is :') . Iets met O geloof ik... Maar een wat lagere bloeddruk is beter dan een te hoge. Ik krijg ook altijd te horen dat die van mij aan de lage kant is, maar dus nog nooit problemen mee gehad.
bloedgroep weet ik dan weer wel. *)

Dan ga ik me gewoon opgeven :)
compact en kleverig.
pi_122291856
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2013 09:28 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

ik weet het eerlijk gezegd niet meer :') maar de artsen die mn bloeddruk maten, zeiden die keren alledrie dat hij aan de lage kant was, daar ga ik dus maar vanuit ;)

Ik ga me ook zeker opgeven :Y
Lage kant is heel ruim. De meeste mensen met een bloeddruk aan de lage kant hebben daar geen last van en dus is er geen reden om niet te kunnen doneren.

Je wordt eerst goed getest en alles wordt doorgesproken dus als er een reden is waarom je niet kan doneren dan hoor je het van zelf. Goed dat je je opgeeft. ^O^
pi_122317272
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 11:49 schreef kahlie het volgende:

[..]

Lage kant is heel ruim. De meeste mensen met een bloeddruk aan de lage kant hebben daar geen last van en dus is er geen reden om niet te kunnen doneren.

Je wordt eerst goed getest en alles wordt doorgesproken dus als er een reden is waarom je niet kan doneren dan hoor je het van zelf. Goed dat je je opgeeft. ^O^
ik denk dat het wel zou moeten kunnen idd, ik hoor het wel dan :)

Ik heb me in elk geval opgegeven nu, dus zal er gauw genoeg iets van horen. Ben benieuwd :)
compact en kleverig.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 00:25:53 #131
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_122327032
Ik ben er al een tijdje over aan het nadenken en ik ben best bereid om bloed te geven. Er is alleen een klein probleempje: ik val standaard flauw als ik word geprikt (of als er een klein sneetje wordt gemaakt).

Heeft iemand anders ervaring met flauwvallen en bloed doneren?
pi_122330162
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 00:25 schreef Azorius het volgende:
Ik ben er al een tijdje over aan het nadenken en ik ben best bereid om bloed te geven. Er is alleen een klein probleempje: ik val standaard flauw als ik word geprikt (of als er een klein sneetje wordt gemaakt).

Heeft iemand anders ervaring met flauwvallen en bloed doneren?
kerels _O-
Ik denk dat Sanquin daar niet zo blij mee zou zijn. Dan val je al flauw bij het bepalen van je HB (prikje vinger) en weer als je in de stoel ligt.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 09:43:04 #133
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_122331434
Ik heb een vraag.

Kan je eigenlijk bloed geven als je wel eens alcohol of andere drugs gebruikt?

Of moet je per se helemaal nuchter zijn als je het geeft?

Lijkt me wel tof om wat te doen voor de wereld zoals bloed geven of zo zodat mensen gered kunnen worden na een ongeluk maar ja ze hoeven ook niet knetter stoned te worden van mij of zo of gaat dat niet zo snel? :P
Mijn nieuwe ondertitel
pi_122331774
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:43 schreef sinepedraap het volgende:
Ik heb een vraag.

Kan je eigenlijk bloed geven als je wel eens alcohol of andere drugs gebruikt?

Of moet je per se helemaal nuchter zijn als je het geeft?

Lijkt me wel tof om wat te doen voor de wereld zoals bloed geven of zo zodat mensen gered kunnen worden na een ongeluk maar ja ze hoeven ook niet knetter stoned te worden van mij of zo of gaat dat niet zo snel? :P
Wat bedoel je nou precies? Er zit een verschil tussen "weleens" alcohol of drugs gebruiken en lazarus of high bloed komen geven. :P Het eerste mag gewoon (hoewel het bij drugs wel afhankelijk is van de soort, drugs spuiten mag bijvoorbeeld sowieso niet), het tweede zijn ze minder blij mee denk ik. :P
  vrijdag 1 februari 2013 @ 09:57:44 #135
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_122331820
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:55 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Wat bedoel je nou precies? Er zit een verschil tussen "weleens" alcohol of drugs gebruiken en lazarus of high bloed komen geven. :P Het eerste mag gewoon (hoewel het bij drugs wel afhankelijk is van de soort, drugs spuiten mag bijvoorbeeld sowieso niet), het tweede zijn ze minder blij mee denk ik. :P
Ja maar het blijft toch een paar weken in je bloed bijvoorbeeld?

Testen ze je bloed wel of kan het dus idd zo zijn dat de gast die je bloed krijgt dan echt gelijk ook drugs in zich krijgt via jou bijvoorbeeld
Mijn nieuwe ondertitel
pi_122331875
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:57 schreef sinepedraap het volgende:

[..]

Ja maar het blijft toch een paar weken in je bloed bijvoorbeeld?

Testen ze je bloed wel of kan het dus idd zo zijn dat de gast die je bloed krijgt dan echt gelijk ook drugs in zich krijgt via jou bijvoorbeeld
Je kan de donortest doen en daar komt geen vraag aan bod wanneer je voor het laatst alcohol/drugs hebt gebruikt.
https://www.sanquin.nl/bloed-geven/donortest/
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  vrijdag 1 februari 2013 @ 10:02:06 #137
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_122331941
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:59 schreef rene90 het volgende:

[..]

Je kan de donortest doen en daar komt geen vraag aan bod wanneer je voor het laatst alcohol/drugs hebt gebruikt.
https://www.sanquin.nl/bloed-geven/donortest/
Werkt niet hier, hij blijft grijzig zodat ik niet op de pagina kan of zo en hij zegt na 6 vragen dat ik me moet aanmelden eerst

Edit oh je kon erdoorheen klikken

Ja mag gewoon volgens dat ding maar hij vroeg ook niks geks of zo :')
Mijn nieuwe ondertitel
pi_122332245
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 10:02 schreef sinepedraap het volgende:

[..]

Werkt niet hier, hij blijft grijzig zodat ik niet op de pagina kan of zo en hij zegt na 6 vragen dat ik me moet aanmelden eerst

Edit oh je kon erdoorheen klikken

Ja mag gewoon volgens dat ding maar hij vroeg ook niks geks of zo :')
Misschien even bellen met Sanquin om te vragen wat het beleid precies is? Spuiten is iig een no go.

Bereikbaarheid:
ma t/m vr: 08.00-16.30 uur
T 0800-256 33 22 65
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  vrijdag 1 februari 2013 @ 10:10:48 #139
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_122332274
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 10:10 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

Misschien even bellen met Sanquin om te vragen wat het beleid precies is? Spuiten is iig een no go.

Bereikbaarheid:
ma t/m vr: 08.00-16.30 uur
T 0800-256 33 22 65
Ja gewoon puur uit interesse hoor. Ik denk ook niet dat mensen die spuiten bloed zouden willen geven.

Die hebben het veel te druk met iemand pijpen in een steegje voor een hit
Mijn nieuwe ondertitel
pi_122332393
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:59 schreef rene90 het volgende:

[..]

Je kan de donortest doen en daar komt geen vraag aan bod wanneer je voor het laatst alcohol/drugs hebt gebruikt.
https://www.sanquin.nl/bloed-geven/donortest/
op de vragenlijst die je bij elke donatie invult staat toch wel iets over drugsgebruik (dacht ik?)
pi_122332527
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 10:14 schreef computergirl het volgende:

[..]

op de vragenlijst die je bij elke donatie invult staat toch wel iets over drugsgebruik (dacht ik?)
Nee volgens mij dus niet, alleen bij aanmelding of je gespoten hebt want dan mag je nooit bloed geven. Die vragenlijst van internet is een korte check of je wel of niet hoeft te komen, dus het lijkt me dat ze die vraag daar anders ook wel in hadden gezet.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  vrijdag 1 februari 2013 @ 10:31:06 #142
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_122332860
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 10:14 schreef computergirl het volgende:

[..]

op de vragenlijst die je bij elke donatie invult staat toch wel iets over drugsgebruik (dacht ik?)
Volgens mij iets over sex voor drugs oid
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 1 februari 2013 @ 12:10:15 #143
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_122336186
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 08:44 schreef computergirl het volgende:

[..]

kerels _O-
Ik denk dat Sanquin daar niet zo blij mee zou zijn. Dan val je al flauw bij het bepalen van je HB (prikje vinger) en weer als je in de stoel ligt.
Oh, het HB prikje (toevallig laatst gemeten; 10,2) overleef ik wel :P . Ik vraag me alleen af of ik bij zinnen blijf als het bloed daadwerkelijk wordt afgenomen.
pi_122336682
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:10 schreef Azorius het volgende:

[..]

Oh, het HB prikje (toevallig laatst gemeten; 10,2) overleef ik wel :P . Ik vraag me alleen af of ik bij zinnen blijf als het bloed daadwerkelijk wordt afgenomen.
Maar 1 manier om daar achter te komen. :+

Je ligt er al in een soort bedstoel die ze achterover kunnen klappen. Als je het vooraf aangeeft word je sowieso goed in de gaten gehouden. Naast de vingerprik nemen ze de eerste keer wat buisjes bloed af. De volgende keer mag je dan echt gaan doneren. Dus je kunt dan ook rustig kijken of het gaat lukken.

Sommige mensen komen zo juist van hun prikangst af. Stoer dat je het in ieder geval overweegt. ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_122336716
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:10 schreef Azorius het volgende:

[..]

Oh, het HB prikje (toevallig laatst gemeten; 10,2) overleef ik wel :P . Ik vraag me alleen af of ik bij zinnen blijf als het bloed daadwerkelijk wordt afgenomen.
probeer het uit, niemand kan je die garantie geven.
Voordat je echt gaat doneren wordt er bloed afgenomen om oa ziektes te controleren en bloegroep te bepalen. Als je dan al onderuit gaat dan gaat Sanquin je denk ik een negatief advies geven.
pi_122382909
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:10 schreef Azorius het volgende:

[..]

Oh, het HB prikje (toevallig laatst gemeten; 10,2) overleef ik wel :P . Ik vraag me alleen af of ik bij zinnen blijf als het bloed daadwerkelijk wordt afgenomen.
HB prikje is peanuts vergeleken bij 15 jaar geleden :) Kan ik zelfs tegen, mega-naald-foob :s)

Net oproep gekregen voor m'n 2e keer. 1e keer (september) dus bijna flauwgevallen, maar door de dames liefdevol weer op aarde teruggebracht. Zodra het fout gaat, naald eruit, bank plat en heel, heel rustig bijkomen.

Iemand een idee hoe ik dat dit keer kan voorkomen? Had dus vroeger mega-naaldangst, maar het prikken ging eigenlijk prima O+
Had het idee dat ik toch teveel gefocust was op wat er met me heen gebeurde. Zou het helpen om een muziekje mee te nemen, of iets te lezen?
Mr. eismeiske gaat in ieder geval mee om me weer netjes thuis te brengen :)
pi_122385036
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:10 schreef Azorius het volgende:

[..]

Oh, het HB prikje (toevallig laatst gemeten; 10,2) overleef ik wel :P . Ik vraag me alleen af of ik bij zinnen blijf als het bloed daadwerkelijk wordt afgenomen.
Het HB prikje is erger dan de afnameprik.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  zaterdag 2 februari 2013 @ 19:09:50 #148
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_122387000
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:10 schreef eismeiske het volgende:

[..]

HB prikje is peanuts vergeleken bij 15 jaar geleden :) Kan ik zelfs tegen, mega-naald-foob :s)

Net oproep gekregen voor m'n 2e keer. 1e keer (september) dus bijna flauwgevallen, maar door de dames liefdevol weer op aarde teruggebracht. Zodra het fout gaat, naald eruit, bank plat en heel, heel rustig bijkomen.

Iemand een idee hoe ik dat dit keer kan voorkomen? Had dus vroeger mega-naaldangst, maar het prikken ging eigenlijk prima O+
Had het idee dat ik toch teveel gefocust was op wat er met me heen gebeurde. Zou het helpen om een muziekje mee te nemen, of iets te lezen?
Mr. eismeiske gaat in ieder geval mee om me weer netjes thuis te brengen :)
Meh, ik werd ook niet goed eerste keer. Voor mij gold dat ik gewoon wat extra moest drinken die dag :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_122390754
Van de week toch iets te weinig van tevoren gegeten (havermoutpap en twee tosti's in ongeveer 4 uur). Dus het ging niet zo lekker, zei dat ik me niet zo lekker voelde en meteen werd de stoel achterover geklapt, doekje over mijn hoofd gelegd. Ik begon ook wel flink te zweten, maar het viel allemaal wel mee gelukkig.
Volgende keer toch maar weer veel meer eten, al zat ik wel gewoon vol.
pi_122512942
Zo, vanmiddag eindelijk weer eens geweest voor mijn 15e donatie. HB maar liefst 10,2 en de donatie was in recordtijd voorbij. Alleen was door mijn ietwat strakke trui het verbandje helemaal opgeschoven, maar heb gelukkig geen nabloedinkje gehad :+

En n.a.v. een flyer me ook maar aangemeld als stamceldonor!
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_122537676
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 16:33 schreef Fyodor het volgende:
Zo, vanmiddag eindelijk weer eens geweest voor mijn 15e donatie. HB maar liefst 10,2 en de donatie was in recordtijd voorbij. Alleen was door mijn ietwat strakke trui het verbandje helemaal opgeschoven, maar heb gelukkig geen nabloedinkje gehad :+

En n.a.v. een flyer me ook maar aangemeld als stamceldonor!
Goede bezig!
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_122544764
Dat stamceldonorschap is een beetje ver van mijn bed. Wel een flyer gekregen maar nog niks mee gedaan. Iemand ervaring mee?
  zondag 10 februari 2013 @ 13:02:42 #153
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_122708336
Ik ben dus bloeddonor en had een vreemde gedacht. Je bloed wordt dus 5x per jaar getest (als je geeft).
Is niet niet een automatische soa-test (betreft aids en andere die in je bloed zitten)?

:s)
pi_122708802
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:02 schreef Ambicioso het volgende:
Ik ben dus bloeddonor en had een vreemde gedacht. Je bloed wordt dus 5x per jaar getest (als je geeft).
Is niet niet een automatische soa-test (betreft aids en andere die in je bloed zitten)?

:s)
Ten dele wel ja (volgens mij), want er wordt er op bepaalde bloedziekten getest. Maar er zijn natuurlijk meerdere soa's :+
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_122708886
En het is geen zwangerschaps-, danwel vaderschapstest.
  zondag 10 februari 2013 @ 13:36:53 #156
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_122709440
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:16 schreef Fyodor het volgende:

[..]

Ten dele wel ja (volgens mij), want er wordt er op bepaalde bloedziekten getest. Maar er zijn natuurlijk meerdere soa's :+
Ja ik had het ook over aids bijvoorbeeld. De ergste soa's (waar je niet van af komt) zitten ook wel in je bloed, best logisch eigenlijk.

Hoe doen ze dat eigenlijk met incubatietijd? Gebruiken ze bijvoorbeeld bloed wat ze vandaag bij mij tappen pas over een half jaar ofzo na de incubatietijd van alle ziekten?

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:18 schreef wyccie het volgende:
En het is geen zwangerschaps-, danwel vaderschapstest.
Klopt. Maar het ging ook om het soa gedeelte ;)
  zondag 10 februari 2013 @ 13:51:59 #157
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_122710034
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:36 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Ja ik had het ook over aids bijvoorbeeld. De ergste soa's (waar je niet van af komt) zitten ook wel in je bloed, best logisch eigenlijk.

Hoe doen ze dat eigenlijk met incubatietijd? Gebruiken ze bijvoorbeeld bloed wat ze vandaag bij mij tappen pas over een half jaar ofzo na de incubatietijd van alle ziekten?

[..]

Klopt. Maar het ging ook om het soa gedeelte ;)
Niet aantoonbaar is niet aantoonbaar, je zult niet in een keer in hetzelfde bloedmonster wel antistoffen tegen syfilis aantreffen als je het bloed een aantal weken laat staan.
Als je voor de veiligheid een half jaar aanhoudt zijn de rode bloedcellen al lang niet meer bruikbaar. Daarom is het ook de bedoeling dat je die vragenlijst naar eer en geweten invult.

Bij quarantaine plasma wachten ze wel met het uitgeven van het product totdat je een volgende keer bent geweest, dat kan ook prima wat dat is ingevroren nog wel een jaar of 4 (meende ik, pin me er niet geheel op vast. In ieder geval lang genoeg om pas uit te geven als de donor weer nieuw plasma en dus een bloedmonster voor testen op BOA's gegeven heeft) houdbaar.
  zondag 10 februari 2013 @ 13:54:06 #158
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_122710127
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:51 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Niet aantoonbaar is niet aantoonbaar, je zult niet in een keer in hetzelfde bloedmonster wel antistoffen tegen syfilis aantreffen als je het bloed een aantal weken laat staan.
Als je voor de veiligheid een half jaar aanhoudt zijn de rode bloedcellen al lang niet meer bruikbaar. Daarom is het ook de bedoeling dat je die vragenlijst naar eer en geweten invult.

Bij quarantaine plasma wachten ze wel met het uitgeven van het product totdat je een volgende keer bent geweest, dat kan ook prima wat dat is ingevroren nog wel een jaar of 4 (meende ik, pin me er niet geheel op vast. In ieder geval lang genoeg om pas uit te geven als de donor weer nieuw plasma en dus een bloedmonster voor testen op BOA's gegeven heeft) houdbaar.
Ja maar dan is de kans toch nog best groot? Je mag volgens de vragenlijst wel 'normaal' onveilige seks hebben (gratis dus). Dan is het risico toch ook best groot dat je iets hebt. Dat risico kunnen ze toch niet nemen?
  zondag 10 februari 2013 @ 14:07:32 #159
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_122710696
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:54 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Ja maar dan is de kans toch nog best groot? Je mag volgens de vragenlijst wel 'normaal' onveilige seks hebben (gratis dus). Dan is het risico toch ook best groot dat je iets hebt. Dat risico kunnen ze toch niet nemen?
Wat wil je dan, alle sexueel actieve donoren van deelname uitsluiten? Ergens hebben ze een grens moeten stellen en kennelijk is de groep donoren die overblijft na het invullen van vragenlijst veilig genoeg om verder te gaan met op dat moment screenen en daarna doneren. Als een donor zelf al twijfels heeft over hoe veilig zijn/haar bloed is zal deze toch zelf al bij Sanquin moeten informerenen eigenlijk al eerder aan de bel moeten trekken bij de huisarts.

Vergeet btw niet dat met incubatietijd de tijd tot de eerste klachten/symptomen van de ziekte bedoeld wordt, antistoffen kunnen vaak al wel eerder aangetoond worden.
  zondag 10 februari 2013 @ 14:09:09 #160
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_122710762
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 14:07 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Wat wil je dan, alle sexueel actieve donoren van deelname uitsluiten? Ergens hebben ze een grens moeten stellen en kennelijk is de groep donoren die overblijft na het invullen van vragenlijst veilig genoeg om verder te gaan met op dat moment screenen en daarna doneren. Als een donor zelf al twijfels heeft over hoe veilig zijn/haar bloed is zal deze toch zelf al bij Sanquin moeten informerenen eigenlijk al eerder aan de bel moeten trekken bij de huisarts.

Vergeet btw niet dat met incubatietijd de tijd tot de eerste klachten/symptomen van de ziekte bedoeld wordt, antistoffen kunnen vaak al wel eerder aangetoond worden.
Oke, dit veranderd de zaak natuurlijk.
Dan is er in de twee a drie maanden die er tussen zitten wel degelijk een grote kans dat de ziekte al kan worden aangetoond. :Y
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 10 februari 2013 @ 16:09:00 #161
39237 crew  H_T
2733
pi_122716114
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 11:11 schreef Mathijz het volgende:
Dat stamceldonorschap is een beetje ver van mijn bed. Wel een flyer gekregen maar nog niks mee gedaan. Iemand ervaring mee?
Ik heb me vorig jaar opgegeven en buisjes bloed af laten nemen. Dat kan bij een huisarts of een keer bij een bloeddonatie. De buisjes zijn nodig om een uitgebreidere typering te kunnen doen. Die doen ze niet bij elke bloeddonor, want het is reteduur. Daarna krijg je nog een keer post thuis waarin ze je bedanken voor je aanmelding. Sindsdien heb ik niets meer van ze vernomen. De kans dat je opgeroepen wordt is vrij klein, want het moet echt een zeer precieze match zijn.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_122719501
Ik ben in September ook voor de eerste keer geweest, heb er nu al weer 3 op zitten. Ben er ook mee begonnen omdat ik het onzin vond dat ik het niet deed, en ik geen fan van naalden ben. Dat wordt nu ook steeds een beetje minder erg, maar ik wend toch graag mijn hoofd af op het moment dat er geprikt wordt.

Ik moet zeggen dat ik nog geen problemen heb ondervonden, behalve dat vorige keer mijn bloeddruk heel erg hoog was. Ik had het alleen de andere keren niet onthouden dus weet ik niet of het een uitschieter was of een structureel iets. Ben dus ongeduldig op mijn volgende uitnodiging aan het wachten.
Azwethinkweiz
pi_122719588
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:22 schreef El.Wulfo het volgende:

Ik moet zeggen dat ik nog geen problemen heb ondervonden, behalve dat vorige keer mijn bloeddruk heel erg hoog was. Ik had het alleen de andere keren niet onthouden dus weet ik niet of het een uitschieter was of een structureel iets. Ben dus ongeduldig op mijn volgende uitnodiging aan het wachten.
en je toen afgekeurd op de bloeddruk?
Ik zit sosm net tegen de 160 bovendruk, daarboven moet je geloof ik naar de keuringsarts
volgens mij is het bij mij alleen omdat ik net hard gefietst heb en een beetje zenuwachtig ben
pi_122719863
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:25 schreef computergirl het volgende:

[..]

en je toen afgekeurd op de bloeddruk?
Ik zit sosm net tegen de 160 bovendruk, daarboven moet je geloof ik naar de keuringsarts
volgens mij is het bij mij alleen omdat ik net hard gefietst heb en een beetje zenuwachtig ben
Nee niet afgekeurd, niet eens iets over gezegd, maar ik was nadien benieuwd of mijn waardes normaal waren, bleek niet zo te zijn :{ 150 over 72 met hartslag van 64.
Azwethinkweiz
pi_122720056
de bovendruk is volgens mij niet zo erg - gevoelig voor spanning en inspanning
pi_122833424
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:34 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Nee niet afgekeurd, niet eens iets over gezegd, maar ik was nadien benieuwd of mijn waardes normaal waren, bleek niet zo te zijn :{ 150 over 72 met hartslag van 64.
Alleen je bovendruk is te hoog, dat gebeurd wel vaker als je zenuwachtig bent. Witte-jassen-bloeddruk noemen ze dat. Heb ik ook weleens in het ziekenhuis gehad, bij een arts-assistent, die wilde vervolgens al bijna een verhaaltje hierover gaan afsteken (was 180 geloof ik) toen de arts haar vertelde dat ze nog weleens mocht nameten. 120 was het dus 10 minuten later. :P

Koude meting, net zodra iemand binnen komt die hard heeft gerend/gefietst en/of zenuwachtig is geeft gewoon veel hoger aan dan wat iemands normale bloeddruk is. Hij zakt heel snel weer naar beneden dan.

Ik zou me dus nergens zorgen over maken.
pi_122847182
Weet iemand of de gezondheidseisen voor plasma doneren anders zijn dan voor volbloed doneren? Ik kan dat op de sanguin site niet vinden..

Ik ben namelijk wel als bloeddonor ingeschreven en heb een paar keer gedoneerd maar mag nu vanwege medicijnen die ik gebruik geen bloed meer geven (medicijn kan de aanmaak van bloedcellen verstoren), maar omdat in het plasma geen bloedcellen zitten, zou dat wel moeten kunnen toch? Weet iemand dit heel toevallig?
pi_122848092
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:11 schreef kahlie het volgende:

[..]

Alleen je bovendruk is te hoog, dat gebeurd wel vaker als je zenuwachtig bent. Witte-jassen-bloeddruk noemen ze dat. Heb ik ook weleens in het ziekenhuis gehad, bij een arts-assistent, die wilde vervolgens al bijna een verhaaltje hierover gaan afsteken (was 180 geloof ik) toen de arts haar vertelde dat ze nog weleens mocht nameten. 120 was het dus 10 minuten later. :P

Koude meting, net zodra iemand binnen komt die hard heeft gerend/gefietst en/of zenuwachtig is geeft gewoon veel hoger aan dan wat iemands normale bloeddruk is. Hij zakt heel snel weer naar beneden dan.

Ik zou me dus nergens zorgen over maken.
Ik kan niet echt zeggen dat ik nerveus of zo was, was er heen gewandeld, dat is nou ook niet inspannend. Het is dat ik niet van naalden houd, denk dat het daar dan aan gelegen heeft :P
Azwethinkweiz
pi_122849150
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:35 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Ik kan niet echt zeggen dat ik nerveus of zo was, was er heen gewandeld, dat is nou ook niet inspannend. Het is dat ik niet van naalden houd, denk dat het daar dan aan gelegen heeft :P
Ik heb echt een wittejassen bloeddruk.. Thuis heb ik meestal iets van 125/70 bij 50 bpm, bij bloedbank 155/80 bij 75-80 bpm.. Ik had eerder nog hoger bij doktoren, maar ik gebruik nu lichte medicijnen tegen hoge bloeddruk.
Vreemd genoeg is mijn bloeddruk lager als ze tegelijk vingerprikken en bloeddruk meten. Dan let ik op vingerprik, dus blijkbaar vind ik bloeddrukmeten stressvoller dan vingerprik :D
  woensdag 13 februari 2013 @ 23:27:17 #170
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_122854873
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:22 schreef El.Wulfo het volgende:
Ik moet zeggen dat ik nog geen problemen heb ondervonden, behalve dat vorige keer mijn bloeddruk heel erg hoog was. Ik had het alleen de andere keren niet onthouden dus weet ik niet of het een uitschieter was of een structureel iets.
Kun je nazien op je formulier (bij plasma iig wel)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_122856622
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:19 schreef Scissor het volgende:
Weet iemand of de gezondheidseisen voor plasma doneren anders zijn dan voor volbloed doneren? Ik kan dat op de sanguin site niet vinden..

Ik ben namelijk wel als bloeddonor ingeschreven en heb een paar keer gedoneerd maar mag nu vanwege medicijnen die ik gebruik geen bloed meer geven (medicijn kan de aanmaak van bloedcellen verstoren), maar omdat in het plasma geen bloedcellen zitten, zou dat wel moeten kunnen toch? Weet iemand dit heel toevallig?
Zou even de donorlijn bellen, heb je gelijk antwoord.
Ik verwacht dat het wel een bezwaar zou kunnen zijn als dat medicijn aanwezig is in je plasma, het is natuurlijk niet de bedoeling om de bloedcelaanmaak van de ontvanger te versturen.

Over het algemeen zijn de gezondheidseisen hetzelfde.
pi_122858738
Ik zou t best willen zijn, maar mag het niet ivm bloedtransfusie gehad in de jaren '80.

Ik vraag me wel af waar die arbitraire grens van 1980 vandaan komt.. :{ Alsof bloed van 31 dec 1979 wel veilig is, en 1 jan 1980 niet..
Heeft het wat te maken met BSE/Creutzfeldt-Jacob? Gezien mensen die van 1980 t/m 1996 minstens x maanden in de UK hebben geleefd het ook niet mogen geven.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_122859720
quote:
19s.gif Op donderdag 14 februari 2013 02:26 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik zou t best willen zijn, maar mag het niet ivm bloedtransfusie gehad in de jaren '80.

Ik vraag me wel af waar die arbitraire grens van 1980 vandaan komt.. :{ Alsof bloed van 31 dec 1979 wel veilig is, en 1 jan 1980 niet..
Heeft het wat te maken met BSE/Creutzfeldt-Jacob? Gezien mensen die van 1980 t/m 1996 minstens x maanden in de UK hebben geleefd het ook niet mogen geven.
Volgens mij hangt die grens daar inderdaad wel mee samen ja. In Engeland zijn mensen overleden die bloed ontvangen hadden van donoren die later CJ bleken te hebben (donoren zijn later zelf ook overleden daaraan).

Meer algemeen is het een kwestie van risicobeperking denk ik; met elke transfusie hou je toch een bepaald risico. Als een ontvanger van een transfusie zelf ook donor wordt, 'verdubbelt' het risico daarmee ook.

Maar kan me voorstellen dat het erg zuur is; je weet als geen ander hoe belangrijk het is en toch mag je zelf niet geven.
Smile, tomorrow will be worse...
pi_122861367
quote:
19s.gif Op donderdag 14 februari 2013 02:26 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik zou t best willen zijn, maar mag het niet ivm bloedtransfusie gehad in de jaren '80.

Ik vraag me wel af waar die arbitraire grens van 1980 vandaan komt.. :{ Alsof bloed van 31 dec 1979 wel veilig is, en 1 jan 1980 niet..
Heeft het wat te maken met BSE/Creutzfeldt-Jacob? Gezien mensen die van 1980 t/m 1996 minstens x maanden in de UK hebben geleefd het ook niet mogen geven.
Volgens mij is het ook omdat een aantal ziekten, waaronder hiv, toen nog niet bekend waren en het bloed er dus destijds niet op gescreend werd. Genoeg gevallen bekend van mensen die toen hiv hebben opgelopen via bloedtransfusies.
pi_122861725
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 09:46 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Volgens mij is het ook omdat een aantal ziekten, waaronder hiv, toen nog niet bekend waren en het bloed er dus destijds niet op gescreend werd. Genoeg gevallen bekend van mensen die toen hiv hebben opgelopen via bloedtransfusies.
Maar nu zouden ze er toch wel op kunnen screenen om te kijken of hij het in zich draagt? Of zijn dat soort tests niet betrouwbaar als iemand 2 soorten bloed in zijn lichaam heeft (gehad)?
Azwethinkweiz
pi_122861747
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 23:27 schreef Mark het volgende:

[..]

Kun je nazien op je formulier (bij plasma iig wel)
Volgens mij normaal niet. Heb daar eigenlijk nooit zo goed op gelet, weet alleen dat mijn bloedgroep er staat :P
Azwethinkweiz
pi_122861834
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 09:46 schreef lunapuella het volgende:
Genoeg gevallen bekend van mensen die toen hiv hebben opgelopen via bloedtransfusies.
die zijn nu wel dood hoor.
Dat AIDS een chronische ziekte is geworden is volgens mij een vrij recnete ontwikkeling
pi_122864406
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 10:03 schreef computergirl het volgende:

[..]

die zijn nu wel dood hoor.
Dat AIDS een chronische ziekte is geworden is volgens mij een vrij recnete ontwikkeling
Nee hoor, iemand in mijn schoonfamilie leeft met een hiv-besmetting die hij via een bloedtransfusie heeft opgedaan.
pi_122864446
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 11:26 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Nee hoor, iemand in mijn schoonfamilie leeft met een hiv-besmetting die hij via een bloedtransfusie heeft opgedaan.
rond 1980?
pi_122865364
quote:
2s.gif Op donderdag 14 februari 2013 00:04 schreef Roolio het volgende:

[..]

Zou even de donorlijn bellen, heb je gelijk antwoord.
Ik verwacht dat het wel een bezwaar zou kunnen zijn als dat medicijn aanwezig is in je plasma, het is natuurlijk niet de bedoeling om de bloedcelaanmaak van de ontvanger te versturen.

Over het algemeen zijn de gezondheidseisen hetzelfde.
Heb idd even gebeld maar niet gelijk antwoord. Ze gingen het uitzoeken en word teruggebeld. Eisen voor bloed en plasma waren inderdaad hetzelfde maar nu lijkt het geen probleem te zijn ofzo, 8)7 mag waarschijnlijk toch wel bloed geven.
pi_122866729
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 09:46 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Volgens mij is het ook omdat een aantal ziekten, waaronder hiv, toen nog niet bekend waren en het bloed er dus destijds niet op gescreend werd. Genoeg gevallen bekend van mensen die toen hiv hebben opgelopen via bloedtransfusies.
Maar daar kan ik nu gewoon op getest worden, en ik heb t niet.. :{
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_122868044
quote:
19s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:36 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Maar daar kan ik nu gewoon op getest worden, en ik heb t niet.. :{
HIV kan inderdaad op getest worden nu, vroeger niet, vandaar de besmettingen die plaats hebben gevonden in het verleden vanwege een bloedonatie.

De regel die geldt wat betreft bloeddonaties vanaf 1980 heeft te maken met Creutzfeldt-Jakob. Er is sinds 2004 een bloedtest voor persoonlijk gebruik, maar nog geen die kan testen op de hoeveelheden bloed in bloeddonaties.

Dus hebben meerdere landen besproken om regels in te voeren op jaren. Kan je hier vinden.
  donderdag 14 februari 2013 @ 16:20:54 #183
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_122875316
Ik rij elke dag langs een bloedbank, dus denk er sinds kort over na. Heb alleen piercings en weer plannen om binnenkort een erbij te nemen. Dan is het een no-go dus?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_122877065
quote:
4s.gif Op donderdag 14 februari 2013 16:20 schreef SEMTEX het volgende:
Ik rij elke dag langs een bloedbank, dus denk er sinds kort over na. Heb alleen piercings en weer plannen om binnenkort een erbij te nemen. Dan is het een no-go dus?
Moet volgens mij 6 maanden tussen zitten tussen plaatsen piercing en bloed doneren. Want dat is volgens mij hetzelfde als voor een tattoo.
Azwethinkweiz
pi_122877111
Maar gewoon doen dus! Nadat ik me aangemeld had moest ik ook eerst 6 maanden wachten voor ik bloed mocht geven, daarna is het geen probleem.
Azwethinkweiz
pi_122901974
Ik dacht dat het een jaar wachten was, maar misschien is dat inmiddels veranderd?
pi_122903274
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 10:01 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Volgens mij normaal niet. Heb daar eigenlijk nooit zo goed op gelet, weet alleen dat mijn bloedgroep er staat :P
Ik geef volbloed en kan ook van de laatste drie afnames onder meer de bloeddruk en het Hb zien.
pi_122903874
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 07:44 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Ik geef volbloed en kan ook van de laatste drie afnames onder meer de bloeddruk en het Hb zien.
Staat dat op dat vragenformulier ja? Dan ga ik volgende keer eens zoeken :P
Azwethinkweiz
pi_122904369
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 08:46 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Staat dat op dat vragenformulier ja? Dan ga ik volgende keer eens zoeken :P
Correct, op de achterkant staat het!
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
  vrijdag 15 februari 2013 @ 10:20:38 #190
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_122905826
En ook je aantal donaties
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_122906819
Na eetst bloeddonor geweest te zijn vrij snel overgestapt op plasma. Ook aangemeld voor beenmergdonor. Al is de kans dat je daarvoor opgeroepen wordt heel klein. Bloeddruk is altijd aan de lage kant, ijzer rond de 9.

Leuk dat er hier op fok uitgebreid over gesproken wordt. Nu mag ik een poosje niet geven omdat zwanger, maar als dat voorbij is ga ik er weer voor.
  † In Memoriam † vrijdag 15 februari 2013 @ 12:43:16 #192
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122910134
Weer een aantal zakjes gehad! Misschien wel van iemand hier! Bedankt.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_122914343
Ik hoop dat je snapt hoe dit bedoeld is :@ maar tof om te horen! ;)
Smile, tomorrow will be worse...
pi_122914350
Afspraakje gemaakt, we zien het wel.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 17:04:17 #195
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_122920144
Mok verdiend :P
pi_122924130
Hoe lang zou het moeten duren voor je iets hoort na inschrijving? Ik heb dat nu ruim twee weken geleden gedaan en weet niet of ik na t weekend even moet bellen of het goed gegaan is, of dat het normaal is dat er een aantal weken overheen gaan.

Ik heb overigens afgelopen woensdag te horen gekregen dat ik waarschijnlijk binnenkort geopereerd moet worden (schríjf je je eindelijk in...) dus dan duurt het sowieso nog even voor ik bloed zou mogen geven geloof ik. Maar goed, dat hoor ik dan ook vanzelf wel.

[ Bericht 18% gewijzigd door JaniesBrownie op 15-02-2013 19:29:04 ]
compact en kleverig.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 19:42:47 #197
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_122925715
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 19:07 schreef JaniesBrownie het volgende:
Hoe lang zou het moeten duren voor je iets hoort na inschrijving? Ik heb dat nu ruim twee weken geleden gedaan en weet niet of ik na t weekend even moet bellen of het goed gegaan is, of dat het normaal is dat er een aantal weken overheen gaan.

Ik heb overigens afgelopen woensdag te horen gekregen dat ik waarschijnlijk binnenkort geopereerd moet worden (schríjf je je eindelijk in...) dus dan duurt het sowieso nog even voor ik bloed zou mogen geven geloof ik. Maar goed, dat hoor ik dan ook vanzelf wel.
Ik werd binnen twee weken na inschrijving gebeld voor de keuring. Al is dat inmiddels alweer ruim tien jaar geleden.
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_122930080
Ik kreeg laatst een brief van Sanquin, of ik donor wil worden :') Ze hebben de adresbestanden daar niet helemaal op orde geloof ik :P
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_122930164
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 19:07 schreef JaniesBrownie het volgende:
Hoe lang zou het moeten duren voor je iets hoort na inschrijving? Ik heb dat nu ruim twee weken geleden gedaan en weet niet of ik na t weekend even moet bellen of het goed gegaan is, of dat het normaal is dat er een aantal weken overheen gaan.

Ik heb overigens afgelopen woensdag te horen gekregen dat ik waarschijnlijk binnenkort geopereerd moet worden (schríjf je je eindelijk in...) dus dan duurt het sowieso nog even voor ik bloed zou mogen geven geloof ik. Maar goed, dat hoor ik dan ook vanzelf wel.
Heb me meer dan een maand geleden aangemeld, kreeg gister telefoon.
pi_122930544
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:07 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Heb me meer dan een maand geleden aangemeld, kreeg gister telefoon.
ok, dan wacht ik nog wel even af :)
compact en kleverig.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 11:20:42 #201
39237 crew  H_T
2733
pi_123653358
Ik ben gisteren weer geweest. Donatie nummer 23 is nu een feit. Na de volgende keer heb ik dus een groot tray bier aan bloed afgestaan *O*
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_123653422
Hoeveel tappen ze eigenlijk per keer?
pi_123653432
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:22 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Hoeveel tappen ze eigenlijk per keer?
Iets meer dan een halve liter
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 11:25:25 #204
39237 crew  H_T
2733
pi_123653499
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:22 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Hoeveel tappen ze eigenlijk per keer?
500 ml + drie buisjes. Alles bij elkaar iets van 550 ml denk ik zo.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_123653932
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:25 schreef Hawaii_Tim het volgende:
500 ml + drie buisjes. Alles bij elkaar iets van 550 ml denk ik zo.
In een buisje gaat echt niet meer dan 5 ml. Dus 515 ml :P
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:44:01 #206
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_123654048
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:40 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

In een buisje gaat echt niet meer dan 5 ml. Dus 515 ml :P
nee hoor, 5 ml is 5 druppels, in die buisjes gaat zo 15 ml hoor. hawaii_tim zit best goed met z'n schatting.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_123654085
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:44 schreef Pluizel het volgende:
nee hoor, 5 ml is 5 druppels, in die buisjes gaat zo 15 ml hoor. hawaii_tim zit best goed met z'n schatting.
Ik werk als verpleegkundige, vul regelmatig zelf zulke buisjes als ik patiënten prik. Maar als jij wil denken dat 3 buisjes samen 50 ml bevatten, moet je het helemaal zelf weten.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:45:52 #208
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_123654114
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:45 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ik werk als verpleegkundige, vul regelmatig zelf zulke buisjes als ik patiënten prik. Maar als jij wil denken dat 3 buisjes samen 50 ml bevatten, moet je het helemaal zelf weten.
De buizen die ik hier op het lab gebruik waar 10 ml in gaat zijn een stuk groter dan die schatjes bij de bloedbank O+
pi_123654375
Buisjes? Heb dat alleen de eerste keer gehad. Andere keren ging het in een extra reservoir van de 'bloedzak' zeg maar.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:54:41 #210
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_123654417
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:45 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ik werk als verpleegkundige, vul regelmatig zelf zulke buisjes als ik patiënten prik. Maar als jij wil denken dat 3 buisjes samen 50 ml bevatten, moet je het helemaal zelf weten.
Een snelle google zoektocht vertelt me dat je gelijk hebt! Ik heb voor m'n beurt gepraat :X
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_123654429
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:54 schreef Pluizel het volgende:
Een snelle google zoektocht vertelt me dat je gelijk hebt! Ik heb voor m'n beurt gepraat :X
*O* Oh, en 1 ml is 20 druppels :)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:57:48 #212
103192 El.Wulfo
I Am Mine
pi_123654501
Van het weekend een flyer over stamceldonor in de bus gekregen en me daar ook maar voor aangemeld, kan geen kwaad toch! :D
Azwethinkweiz
pi_123655702
Ieieieks, naalden.

Strakkies eerste afspraak, hoelang duurt het normaal voor je bericht krijgt?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 12:34:24 #214
39237 crew  H_T
2733
pi_123655747
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:44 schreef Pluizel het volgende:

[..]

nee hoor, 5 ml is 5 druppels, in die buisjes gaat zo 15 ml hoor. hawaii_tim zit best goed met z'n schatting.
*O*

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:45 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ik werk als verpleegkundige, vul regelmatig zelf zulke buisjes als ik patiënten prik. Maar als jij wil denken dat 3 buisjes samen 50 ml bevatten, moet je het helemaal zelf weten.
-O-
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:53 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Buisjes? Heb dat alleen de eerste keer gehad. Andere keren ging het in een extra reservoir van de 'bloedzak' zeg maar.
Vanuit het minizakje vulden ze afgelopen keer enkele buisjes. Er kwam ook een blauwe sticker op de bloedzak. Misschien dat dat komt omdat ik ergens in de afgelopen zes maanden twee keer een middagje in Duitsland ben geweest.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 12:35:45 #215
39237 crew  H_T
2733
pi_123655792
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 12:33 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ieieieks, naalden.

Strakkies eerste afspraak, hoelang duurt het normaal voor je bericht krijgt?
Dat verschilt per geval, waarbij het onder andere ervan afhangt hoeveel je bloedgroep voorkomt. Ik heb zelf 0+, net als een groot deel van Nederland, en wordt daarom vaak opgeroepen (ze hebben immers veel voorraad nodig). Als je AB- hebt krijg je gemiddeld minder vaak een oproep
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_123656714
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 12:35 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dat verschilt per geval, waarbij het onder andere ervan afhangt hoeveel je bloedgroep voorkomt. Ik heb zelf 0+, net als een groot deel van Nederland, en wordt daarom vaak opgeroepen (ze hebben immers veel voorraad nodig). Als je AB- hebt krijg je gemiddeld minder vaak een oproep
Volgens mij is het bij de Rhesus-factor (het + of - bij de bloedgroep) toch precies andersom? AB+ komt volgens mij het minst voor.

Bij O- word je het meest opgeroepen, maar dit heeft niet te maken met de meest voorkomende bloedgroep. Dat komt omdat O- universeel donor is: iedereen kan bloed krijgen dat O- is, dus is hier de grootste voorraad van, omdat dit gebruikt kan worden wanneer er geen tijd is om eerst de bloedgroep van de patiënt te bepalen.

Overigens is AB+ dan weer universeel ontvanger: iemand met die bloedgroep kan bloed van alle andere bloedgroepen ontvangen.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 13:09:52 #217
39237 crew  H_T
2733
pi_123656888
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 13:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Volgens mij is het bij de Rhesus-factor (het + of - bij de bloedgroep) toch precies andersom? AB+ komt volgens mij het minst voor.
Volgens Sanquin heeft 85% van de mensen + en 15% -. Maar ook als het andersom zou zijn word je met AB nauwelijks opgeroepen, omdat er weinig mensen zijn die het hebben.
quote:
Bij O- word je het meest opgeroepen, maar dit heeft niet te maken met de meest voorkomende bloedgroep. Dat komt omdat O- universeel donor is: iedereen kan bloed krijgen dat O- is, dus is hier de grootste voorraad van, omdat dit gebruikt kan worden wanneer er geen tijd is om eerst de bloedgroep van de patiënt te bepalen.

Overigens is AB+ dan weer universeel ontvanger: iemand met die bloedgroep kan bloed van alle andere bloedgroepen ontvangen.
0- is inderdaad heel handig (want universeel donor), maar 0+ en A+ komen zoveel voor dat ze daar ook een aanzienlijke voorraad van zullen hebben. Indien mogelijk is het beter de kloppende bloedgroep te gebruiken: beter voor de patiënt en beter omdat je dan je voorraad 0- niet hoeft aan te spreken.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_123691534
Ah ok, van +/- wist ik niet. :)
pi_123692007
Als ik het mij goed herinner heb ik B-, dat zou dan waarschijnlijk inhouden dat ik weinig oproepen krijg? Maar plasma kan dan altijd gegeven worden, toch?
pi_123704947
Als ik refusal slik mag ik zeker niet doneren he? :N Ik ga me maar eens afmelden dan, komende jaar geen donaties meer voor mij ;(
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_123705187
quote:
5s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:54 schreef KapiteinGasthof het volgende:
refusal
Volgens mij niet ;( Sterkte ermee!
pi_123705258
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:00 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Volgens mij niet ;( Sterkte ermee!
Dat dacht ik al ;(

Tnx ^O^
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_123706607
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef El.Wulfo het volgende:
Van het weekend een flyer over stamceldonor in de bus gekregen en me daar ook maar voor aangemeld, kan geen kwaad toch! :D
Goed bezig! Heb ik ook laatst gedaan en kreeg niet al te lang daarna een envelop met een retourenvelop voor bloedbuisjes en de vraag of ik binnenkort wat bloedbuisjes extra wil laten tappen. Dat laat ik binnenkort doen als ik weer (normaal) bloed mag geven.
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_123715179
Van iedere bloedgroep hebben ze eigenlijk evenveel nodig. Heb je veel voorkomende bloedgroep, dan is er statiatisch gezien ook meer vraag. Weinig voorkomende bloedgroep weinig vraag. Enige uitzondering is 0-, omdat iedereen dat kan ontvangen. Heb zelf ook 0- en krijg ieder jaar 5 oproepen. Mijn vader heeft ook 0- maar die krijgt zelden een oproep. Best vreemd.
pi_123763503
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 08:08 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Als ik het mij goed herinner heb ik B-, dat zou dan waarschijnlijk inhouden dat ik weinig oproepen krijg? Maar plasma kan dan altijd gegeven worden, toch?
B is zeldzaam vergeleken met de andere bloedgroepen binnen het AB0-systeem in Nederland en ze zullen er blij mee zijn :)
pi_123763988
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 13:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Volgens mij is het bij de Rhesus-factor (het + of - bij de bloedgroep) toch precies andersom? AB+ komt volgens mij het minst voor.
De rhesusfactor (D) is een eiwitstructuur op rode bloedcellen die aanwezig is (85%) of niet aanwezig is (15%). Het lichaam (de ontvanger) maakt antistoffen aan tegen eiwitstructuren die het niet kent. Universeel donormateriaal is daarom per definitie rhesus d negatief. Maar omdat er zoveel mensen zijn die rhesus positief zijn, kan vaak ook beroep worden gedaan op rhesus positief bloed.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 13:09 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Volgens Sanquin heeft 85% van de mensen + en 15% -. Maar ook als het andersom zou zijn word je met AB nauwelijks opgeroepen, omdat er weinig mensen zijn die het hebben.
Geen idee hoe vaak je wordt opgeroepen, maar het lijkt mij onzin. AB+donormateriaal geeft universeel plasma en daarnaast zijn zorginstellingen verplicht een vaste voorraad bloedproducten te hebben waarvan sowieso de rode bloedcelproducten om de zeven dagen moeten worden ververst.
pi_123764473
Net de eerste donatie helemaal afgemaakt, vorige keer van m'n stokkie gekukeld. Kiplekker, dus ik kan het wel *O*
pi_123779645
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef El.Wulfo het volgende:
Van het weekend een flyer over stamceldonor in de bus gekregen en me daar ook maar voor aangemeld, kan geen kwaad toch! :D
dat durf ik dan weer niet :@

Maar ik heb ook nog steeds niets gehoord na mijn aanmelding, nu ben ik met mijn hoofd ook eigenlijk ergens anders, maar ik wil toch komende week even bellen om te vragen of het wel goed is gegaan :Y
compact en kleverig.
pi_123779756
Ik wist trouwens niet dat er in verhouding maar zo weinig mensen zijn met rhesus negatief bloed :o
Vind het verschil zo groot!
compact en kleverig.
pi_123780454
Ik mag alweer bijna *O*

Ik denk erover me aan te melden als stamceldonor, wie is dit ook? Ik twijfel omdat het nogal belastend kan zijn.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 8 maart 2013 @ 10:52:06 #231
39237 crew  H_T
2733
pi_123782100
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:06 schreef Uberkullie het volgende:
Ik mag alweer bijna *O*

Ik denk erover me aan te melden als stamceldonor, wie is dit ook? Ik twijfel omdat het nogal belastend kan zijn.
Ik heb me ruim een jaar geleden aangemeld, buisjes laten afnemen en alles. Het enige dat ik er sindsdien van gemerkt heb was dat ik een brief kreeg dat mijn aanmelding voltooid was.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 10:58:06 #232
103192 El.Wulfo
I Am Mine
pi_123782275
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 09:38 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

dat durf ik dan weer niet :@

Maar ik heb ook nog steeds niets gehoord na mijn aanmelding, nu ben ik met mijn hoofd ook eigenlijk ergens anders, maar ik wil toch komende week even bellen om te vragen of het wel goed is gegaan :Y
Dat kan sowieso pas na minimaal drie normale bloeddonaties, denk dat ik daarom ook nu die flyer gekregen heb. En ik heb het idee dat het niet heel veel verschilt van normaal bloed doneren omdat het tegenwoordig niet meer perse met een dikke naald uit je ruggemerg gehaald hoeft te worden maar ook gewoon uit bloed. Anders had ik er ook nog echt wel een keer extra over nagedacht. Maar ik ga bij mijn volgende donatie gewoon nog even extra informeren, uit de mond van iemand komt het toch heel anders over dan wat tekst op een internetsite.

Misschien denk je er na 3 donaties ook wel anders over :)
Azwethinkweiz
pi_123783075
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:06 schreef Uberkullie het volgende:
Ik mag alweer bijna *O*

Ik denk erover me aan te melden als stamceldonor, wie is dit ook? Ik twijfel omdat het nogal belastend kan zijn.
Aanmelden kan altijd. De kans dat je daadwerkelijk een match bent voor iemand is niet zo groot en tegen die tijd kun je het altijd nog weigeren.
pi_123784178
Ik heb me ruim twee jaar geleden aangemeld, ook nog weinig van gemerkt. ;)
Als ik een match ben zou ik het wel op de ouderwetse manier doen, uit het bot dus. Op de nieuwe manier moet je eerst allerlei groeifactoren innemen met daarvan mogelijk allerlei bijwerkingen.
pi_123820091
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 12:34 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Er kwam ook een blauwe sticker op de bloedzak. Misschien dat dat komt omdat ik ergens in de afgelopen zes maanden twee keer een middagje in Duitsland ben geweest.
Als ik me goed herinner (heb het gevraagd toen ze er enkele jaren geleden mee begonnen) is dat omdat je een man bent.
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 10:35:41 #236
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123821020
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 11:22 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Aanmelden kan altijd. De kans dat je daadwerkelijk een match bent voor iemand is niet zo groot en tegen die tijd kun je het altijd nog weigeren.
Je weet wel dat als je weigert er één persoon overlijdt? Als je twijfelt meldt je dan niet aan.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123821086
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:35 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Je weet wel dat als je weigert er één persoon overlijdt? Als je twijfelt meldt je dan niet aan.
Hahaha :')
Wat is het verschil tussen weigeren en dat je stamcellen niet beschikbaar zijn of niet aanmelden waardoor je stamcellen niet beschikbaar zijn?
Azwethinkweiz
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 10:51:44 #238
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123821319
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:40 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Hahaha :')
Wat is het verschil tussen weigeren en dat je stamcellen niet beschikbaar zijn of niet aanmelden waardoor je stamcellen niet beschikbaar zijn?
Dan krijgen bijvoorbeeld de ouders van een kind met leukemie niet eerste nog valse hoop dat er mogelijk een donor gevonden is waardoor hun kind een kans maakt om te overleven. En na een korte periode weer krijgen te horen dat de donor zich heeft teruggetrokken. Dat blijft je als ouder je hele leven bij, hoe zo het geweest zijn als de donor zich niet had terug getrokken? Dat is het verschil en dat had je niet even zelf kunnen bedenken?

Maar goed dat er donoren zijn die zich opgeven met het idee van als ik daar voor opgeroepen wordt dan doe ik het ook.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123821695
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan krijgen bijvoorbeeld de ouders van een kind met leukemie niet eerste nog valse hoop dat er mogelijk een donor gevonden is waardoor hun kind een kans maakt om te overleven. En na een korte periode weer krijgen te horen dat de donor zich heeft teruggetrokken. Dat blijft je als ouder je hele leven bij, hoe zo het geweest zijn als de donor zich niet had terug getrokken? Dat is het verschil en dat had je niet even zelf kunnen bedenken?

Maar goed dat er donoren zijn die zich opgeven met het idee van als ik daar voor opgeroepen wordt dan doe ik het ook.
Dat is heel wat anders dan wat je in je vorige post zei. Ga dus alsjeblieft ergens anders trollen.
Je bent nu mensen af aan het schrikken waardoor er sommige mensen zullen gaan twijfelen die als het er uiteindelijk op neer komt het wel zouden doen zich nu niet aangemeld hebben. Kan jij daar mee leven?

Beter 10 mensen die zich extra aanmelden waarvan er 5 uiteindelijk mee door gaan in plaats van 0 extra donoren.

En ik denk ook dat de doktoren professioneel genoeg zijn en weten dat donoren er niet altijd mee door gaan en er dus voor zorgen dat de ouders nog geen valse hoop krijgen. Sowieso is op het moment dat je bericht krijgt nog helemaal niet zeker of je wel dezelfde HLA-typering hebt. Die moet namelijk nog veel uitgebreider gedaan worden voordat er van een eventuele match gesproken kan worden.
Azwethinkweiz
pi_123821697
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:35 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Je weet wel dat als je weigert er één persoon overlijdt? Als je twijfelt meldt je dan niet aan.
In alle filmpjes die ik heb gezien is dit niet het beeld dat werd geschetst. Er werd verteld dat je opgeroepen wordt als je een mogelijke match bent. Daarna krijg je vervolgonderzoeken. Het kan best zijn dat je niet de beste mogelijke match bent. Als de best mogelijke match afhaakt dan kan jij worden opgeroepen.

In het verhaal een donor bij 1 van de 2 donorbanken in NL komt dit ook terug: http://www.stamceldonor.org/edward

Er kunnen allemaal redenen zijn waarom iemand toch moet afhaken. Bijvoorbeeld omdat je inmiddels zelf niet meer gezond genoeg bent, omdat er in je leven wat anders speelt waardoor je niet kan of mag (eigen operatie bijv.).

Ik respecteer iedereen die het wil proberen, ook mensen die uiteindelijk afhaken. Beter dat mensen er bij na denken en het willen, dan mensen die nooit wat doen.
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 11:29:39 #241
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123822093
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 11:08 schreef kahlie het volgende:

[..]

In alle filmpjes die ik heb gezien is dit niet het beeld dat werd geschetst. Er werd verteld dat je opgeroepen wordt als je een mogelijke match bent. Daarna krijg je vervolgonderzoeken. Het kan best zijn dat je niet de beste mogelijke match bent. Als de best mogelijke match afhaakt dan kan jij worden opgeroepen.

In het verhaal een donor bij 1 van de 2 donorbanken in NL komt dit ook terug: http://www.stamceldonor.org/edward

Er kunnen allemaal redenen zijn waarom iemand toch moet afhaken. Bijvoorbeeld omdat je inmiddels zelf niet meer gezond genoeg bent, omdat er in je leven wat anders speelt waardoor je niet kan of mag (eigen operatie bijv.).

Ik respecteer iedereen die het wil proberen, ook mensen die uiteindelijk afhaken. Beter dat mensen er bij na denken en het willen, dan mensen die nooit wat doen.
Ja, dat zijn begrijpelijk redenen. "Geen zin in", vind ik van een hele andere categorie. Het is ook niet zo dat er veel mensen gevonden die passen bij de donor. Vaak zijn de meest geschikten kandidaten (familieleden) al afgevallen of niet beschikbaar. Het is meer een toevalstreffer.

Beter dat mensen er bij na denken en het willen was hier niet van toepassing. Het was meer meldt je gewoon aan zonder na te denken en zie dan maar.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123827107
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:35 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Je weet wel dat als je weigert er één persoon overlijdt? Als je twijfelt meldt je dan niet aan.
Je weet dat als je je niet aanmeldt dat die persoon dan ook overlijdt?
pi_123827131
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan krijgen bijvoorbeeld de ouders van een kind met leukemie niet eerste nog valse hoop dat er mogelijk een donor gevonden is waardoor hun kind een kans maakt om te overleven. En na een korte periode weer krijgen te horen dat de donor zich heeft teruggetrokken. Dat blijft je als ouder je hele leven bij, hoe zo het geweest zijn als de donor zich niet had terug getrokken? Dat is het verschil en dat had je niet even zelf kunnen bedenken?
Klinkt meer als een luxeprobleem.
pi_123830503
Maandag mag ik weer! *O*
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
pi_123830826
Ik ga de komende twee weken ook weer een halve liter Oneg achter laten
pi_123859668
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 14:55 schreef boyv het volgende:

[..]

Klinkt meer als een luxeprobleem.
luxe ja?

Wat een achterlijke woordkeus 8)7
compact en kleverig.
  zondag 10 maart 2013 @ 12:20:07 #247
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_123860334
volgende week weer (tweede)
  zondag 10 maart 2013 @ 12:22:20 #248
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_123860424
Ik ga morgen weer. Ben een paar maanden niet geweest vanwege tijdgebrek, maar ze belden me of ik wilde komen. Dan zeg je geen 'nee' he.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_123884333
quote:
2s.gif Op zondag 10 maart 2013 12:22 schreef mazaru het volgende:
Ik ga morgen weer. Ben een paar maanden niet geweest vanwege tijdgebrek, maar ze belden me of ik wilde komen. Dan zeg je geen 'nee' he.
Waarom bellen ze dan? Schrijven ze je anders uit als donor?
  zondag 10 maart 2013 @ 22:56:59 #250
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_123891739
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:02 schreef Uberkullie het volgende:

[..]

Waarom bellen ze dan? Schrijven ze je anders uit als donor?
Nee hoor, als ik een tijdje niet geweest ben en er staat geen afspraak vast, dan bellen ze me altijd op om te vragen of ik kan doneren. Volgens mij is dat standaard.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_123894685
Mij bellen ze niet maar sturen ze na 2 weken weer oproepkaart. Heb er vandaag weer 1 in de bus gehad, maar ben nu wat verkouden en was gister wat koortsig. Dat mag geloof ik niet toch?
  maandag 11 maart 2013 @ 08:34:04 #252
258612 nytar
boys boys boys
pi_123899579
Ze bellen als er een tekort is aan een bepaalde bloedgroep. Dan willen ze dat je zo snel mogelijk komt.
  maandag 11 maart 2013 @ 10:20:05 #253
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_123901647
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:02 schreef Uberkullie het volgende:
Waarom bellen ze dan? Schrijven ze je anders uit als donor?
Niet direct. Je krijgt eerst een aantal herinneringen. Als je daar niet op reageert, krijg je een brief met de vraag of ze je voor een x tijd niet meer hoeven uit te nodigen of dat je uitgeschreven wil worden.

Ik ga vanavond weer eens na ruim twee maanden geen plasma te hebben gegeven. (normaal ging ik om de drie weken) Benieuwd hoe het bevalt om 's avonds te doneren. De afgelopen jaren ging ik altijd 's ochtends en dat beviel erg goed.
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_123908695
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:37 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Hé leuk, ik wist niet dat er een reeks was :P Heb zelf 'liefst' 3 keer gegeven en loop in de running om ook plasma af te geven :)
Ik neem aan dat je dit doet omdat je financieel wat krap zit en daarna flink aan de Coca cola mag zitten? >:)
  maandag 11 maart 2013 @ 14:48:38 #255
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_123911899
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 08:34 schreef nytar het volgende:
Ze bellen als er een tekort is aan een bepaalde bloedgroep. Dan willen ze dat je zo snel mogelijk komt.
Ik geef anti-D, daar is altijd een chronisch tekort aan.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_123912410
quote:
15s.gif Op maandag 11 maart 2013 13:36 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dit doet omdat je financieel wat krap zit en daarna flink aan de Coca cola mag zitten? >:)
:?
pi_123914099
quote:
15s.gif Op maandag 11 maart 2013 13:36 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dit doet omdat je financieel wat krap zit en daarna flink aan de Coca cola mag zitten? >:)
Ja, dat doen heel veel mensen. Het kost je minimaal een uur, maar dan krijg je wel mooi een gratis cola.
pi_123914299
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:40 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ja, dat doen heel veel mensen. Het kost je minimaal een uur, maar dan krijg je wel mooi een gratis cola.
en koek! :Y)
  maandag 11 maart 2013 @ 15:51:45 #259
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_123914521
Nog nooit cola gezien bij de bloedbank :N
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 11 maart 2013 @ 16:03:11 #260
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_123914930
He.. een topic hierover :)

Zelf 3x bloed (of 2x) gegeven en toen overgestapt op plasma, want daar hadden ze meer vraag naar. Zogezegd zo gedaan. Maandag mag ik voor de 4e keer (ofzo) weer. :)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 11 maart 2013 @ 23:57:38 #261
39237 crew  H_T
2733
pi_123941962
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:51 schreef Mark het volgende:
Nog nooit cola gezien bij de bloedbank :N
Ik ook niet. Ik ga altijd voor koffie met roze koek/appelkoek/stroopwafel
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  maandag 11 maart 2013 @ 23:58:15 #262
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_123941991
Meestal thee of water, en de appelkoek :@
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_123945124
Thee, appelkoek en de gummibeertjes. :P
  dinsdag 12 maart 2013 @ 08:19:17 #264
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_123946001
Aanmaak en stroopwafel :9
pi_123946303
geen liefhebbers voor bouillon en tucjes? Helpt om je volume weer snel op pijl peil te krijgen.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 08:58:41 #266
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_123946624
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:41 schreef computergirl het volgende:
geen liefhebbers voor bouillon en tucjes? Helpt om je volume weer snel op pijl peil te krijgen.
Neh. Daarbij heb ik nooit last van de afnames :)
pi_123946910
Ik neem wel altijd bouillon maar ik hou niet van tucjes :P. Meestal zo'n gevulde wasacracker of een stroopwafel. :)
  dinsdag 12 maart 2013 @ 10:35:54 #268
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_123949084
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:41 schreef computergirl het volgende:
geen liefhebbers voor bouillon en tucjes? Helpt om je volume weer snel op pijl peil te krijgen.
Al dat zout heb ik niet nodig, en volume is vooral vocht, dus water is goed genoeg
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_123949858
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 10:35 schreef Mark het volgende:

[..]

Al dat zout heb ik niet nodig, en volume is vooral vocht, dus water is goed genoeg
zout helpt om volume vast te houden
pi_123950049
De gemiddelde nederlander eet al meer dan genoeg zout..
Na bloedgeven drink ik meestal glas water en koffie met een broodje. Heb nooit last van flauwtes gehad als ik normaal doe. 1 keer wel bijna flauwgevallen, maae toen ging ik kort erna zware krachttraining doen :') Ik voelde me prima, dus ik dacht waarom niet?
pi_123967072
Crisis op locatie valkenburgstraat: Geen tucjes, en nog maar 1 roze koek


Edit:Hb 9.1 ^O^

[ Bericht 47% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 12-03-2013 18:24:40 ]
pi_123974390
Ik mag volgende week weer!
pi_123976170
Ik blijf nooit voor koffie en koek. :@

Omdat de afname plaats vindt in zo'n mobiele locatie dus dan moet je weer 100 meter teruglopen naar de kantine. :') Dan loop ik liever tien meter naar mijn auto (of fiets) en drink thuis wat op het gemakje.

Disclaimer: dit werkt goed voor mij, maar is eigenlijk heel onverstandig dus doe me niet na o|O
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_124036246
Was afgelopen maandag weer aan de beurt, bloeddruk 165/84 (is inmiddels normaal, thuis en bij de huisarts is hij keurig, alleen bij de bloedbank loopt hij zo op :P), HB 10.1. Donatie zelf duurde 3:35, snelste voor mij tot nu toe..

Ik heb tot nu toe elke keer de dag na de donatie last van vermoeidheid en ben ik de hele dag gaperig enzo.. De dag zelf (ben elke keer rond 15:15/30 gegaan) eigenlijk nergens last van. Iemand die dit hetzelfde heeft?
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
pi_124037040
3:35 is wel heel erg snel niet? Bij mij keken ze laatst al raar toen het in 9 minuten ofzo was. Had je van te voren gesport?
Azwethinkweiz
pi_124038213
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 00:38 schreef Benedykt1 het volgende:
Was afgelopen maandag weer aan de beurt, bloeddruk 165/84 (is inmiddels normaal, thuis en bij de huisarts is hij keurig, alleen bij de bloedbank loopt hij zo op :P),
dit heb ik ook, dinsdag was hij bij eerste meting 162/118, bij twee gezakt naar 162/98
pi_124038813
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 01:37 schreef El.Wulfo het volgende:
3:35 is wel heel erg snel niet? Bij mij keken ze laatst al raar toen het in 9 minuten ofzo was. Had je van te voren gesport?
9 minuten is volgens mij wel erg lang. Ik zit meestal op ruim 5 a 6 minuten volgens mij. Zal het de volgende keer eens timen.
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
  donderdag 14 maart 2013 @ 09:21:35 #278
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_124039479
quote:
Het bloed geven zelf duurt ongeveer tien minuten.
http://www.sanquin.nl/blo(...)g-duurt-bloed-geven/


:+
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_124039494
quote:
inclusief ontsmetten, naald erin, afkoppelen etc neem ik aan.
  donderdag 14 maart 2013 @ 09:24:08 #280
258612 nytar
boys boys boys
pi_124039509
Ik dacht dat 12 minuten de max was. Dan moet je eraf. Ik ben meestal ook rond de 6 minuten klaar...
pi_124039873
Bij mij wisselt het. Minimaal 5 minuten met uitschieters tot 10 minuten. Al gaat het de laatste jaren best goed en zit ik gemiddeld op 6 minuten. Voor de pure donatie dan. Na het afkoppelen moet je uiteraard nog een minuut of vijf blijven zitten met watje op je arm voor ze het wondje afplakken.
Al in al ben ik met een half uurtje altijd wel klaar.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_124040228
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 09:39 schreef Cat22 het volgende:
Bij mij wisselt het. Minimaal 5 minuten met uitschieters tot 10 minuten. Al gaat het de laatste jaren best goed en zit ik gemiddeld op 6 minuten. Voor de pure donatie dan. Na het afkoppelen moet je uiteraard nog een minuut of vijf blijven zitten met watje op je arm voor ze het wondje afplakken.
Al in al ben ik met een half uurtje altijd wel klaar.
Oke hier mijn grondige 'breakdown' van een bezoek aan Sanquin :D
Die minuut of 5 wachten met watje op je arm is bij mij aanzienlijk korter!

1. Binnenkomst, jas ophangen en naar de balie lopen. 1 minuut
2. Melden en overhandigen ID bewijs en oproepkaart, checklist in ontvangst nemen 2 minuten
3. Checklist invullen en wachten, minimaal 5 minuten (erg afhankelijk van de drukte natuurlijk).
4. Bezoekje keuringsarts, formulier doorlopen, invoeren en hb/bloeddruk, zeker 5 minuten
5. Lopen naar afnameruimte en wachten op medewerker 1 tot 2 minuten
6. Checklist overhandigen tot en met naald in arm prikken 4 minuten (schatting, ook erg afhankelijk van ervaring en tempo van de medewerker)
7. Start van donatie en zolang het bloed stroomt, ongeveer 6 minuten
8. Wachttijd met piepend apparaat en naald nog altijd in arm (ik moet altijd wachten ;( ) 1 minuut
9. Afkoppelen naald, opruimen bloedzak en buisjes en verbinden arm, 2 minuten
10. Kopje koffie/thee, glas water en koek. Hier trek ik meestal 10 minuten voor uit :Y)

De volgende keer ga ik de klok even goed in de gaten houden om te kijken of dit allemaal klopt :+
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_124040314
quote:
2. Melden en overhandigen ID bewijs en oproepkaart, checklist in ontvangst nemen 2 minuten
hele optimistische schatting :D
pi_124040364
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 10:00 schreef computergirl het volgende:

[..]

hele optimistische schatting :D
2 maximaal 3, gaat best vlot hoor :P
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_124040397
bij mij zijn het sosm suffe dames :Z
pi_124040669
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 09:56 schreef Fyodor het volgende:

[..]

Oke hier mijn grondige 'breakdown' van een bezoek aan Sanquin :D
Die minuut of 5 wachten met watje op je arm is bij mij aanzienlijk korter!

1. Binnenkomst, jas ophangen en naar de balie lopen. 1 minuut
2. Melden en overhandigen ID bewijs en oproepkaart, checklist in ontvangst nemen 2 minuten
3. Checklist invullen en wachten, minimaal 5 minuten (erg afhankelijk van de drukte natuurlijk).
4. Bezoekje keuringsarts, formulier doorlopen, invoeren en hb/bloeddruk, zeker 5 minuten
5. Lopen naar afnameruimte en wachten op medewerker 1 tot 2 minuten
6. Checklist overhandigen tot en met naald in arm prikken 4 minuten (schatting, ook erg afhankelijk van ervaring en tempo van de medewerker)
7. Start van donatie en zolang het bloed stroomt, ongeveer 6 minuten
8. Wachttijd met piepend apparaat en naald nog altijd in arm (ik moet altijd wachten ;( ) 1 minuut
9. Afkoppelen naald, opruimen bloedzak en buisjes en verbinden arm, 2 minuten
10. Kopje koffie/thee, glas water en koek. Hier trek ik meestal 10 minuten voor uit :Y)

De volgende keer ga ik de klok even goed in de gaten houden om te kijken of dit allemaal klopt :+
Ik ben benieuwd! ^O^
Checklist invullen doe ik in een minuut (makkelijk als alles 'nee' is behalve die paar 'ja's ' waarvan ik weet waar je die in moet vullen)
(wachttijd en) Keuringsarts reken ik 10 minuten voor, vaak is het druk.
Donatietijd ongeveer hetzelfde maar echt wel 5 minuten wachten voor je van die stoel af kan en mag.

Koffie sla ik over. :@
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  donderdag 14 maart 2013 @ 10:35:19 #287
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_124041218
Ik reken altijd een uur :+
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_124041273
Een uur ben je zo kwijt. Vaak is het redelijk druk op mijn bloedbank (bij UMC) en dan moet je af en toe wat wachten.
pi_124041703
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 10:14 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd! ^O^
Checklist invullen doe ik in een minuut (makkelijk als alles 'nee' is behalve die paar 'ja's ' waarvan ik weet waar je die in moet vullen)
(wachttijd en) Keuringsarts reken ik 10 minuten voor, vaak is het druk.
Donatietijd ongeveer hetzelfde maar echt wel 5 minuten wachten voor je van die stoel af kan en mag.

Koffie sla ik over. :@
Wanneer ze die checklist een keer aanpassen moeten ze het er misschien ook maar heel groot en duidelijk boven zetten voordat ze rare lijsten terug krijgen :P

Ik moet zeggen dat je het dan nooit echt druk hebt meegemaakt denk ik als je maar 10 minuten hoeft te wachten en checken. Ik ben zo 10 minuten kwijt als het rustig is, 3/4 mensen voor me.

Maar dat zal ook wel afhankelijk van de afnamelocatie zijn. Zelf ga ik altijd in Eindhoven bij het mmc.
Azwethinkweiz
pi_124042197
Ik zit altijd echt wel langer te wachten hoor :o . Nu ga ik misschien ook wel op een druk tijdstip (eind van de middag), maar ik zit altijd minimaal een kwartier te wachten voor ik naar de keuringsarts mag, en dan na de keuring ook nog minimaal een kwartier. Neem ook altijd een boek mee. :)
pi_124042207
Afnamelocatie in Spijkenisse overigens.
  donderdag 14 maart 2013 @ 11:07:40 #292
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124042283
Hallo donoren! Volbloed en plaatjesdonor hier. Op weg naar m'n gouden druppel :)
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_124042431
quote:
6s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:07 schreef robdriessen het volgende:
Hallo donoren! Volbloed en plaatjesdonor hier. Op weg naar m'n gouden druppel :)
Hallo, volbloed O-neg hier :W
Doen ze plaatjes tegelijkertijd of is het om en om, of alleen op oproep?
pi_124043113
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Afnamelocatie in Spijkenisse overigens.
Een redelijk drukke locatie (al komt dat ook door de verminderde openingstijden). Je zal daar weleens door m'n vrouw geprikt zijn ;).
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_124043556
Ik ga altijd meteen na het werk, zo rond een uur of zes en dan zit je mooi na de middagdrukte en voor de avondspits. Op sommige dagen zijn er maar twee stoelen bezet.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  donderdag 14 maart 2013 @ 12:15:05 #296
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124044521
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:12 schreef computergirl het volgende:

[..]

Hallo, volbloed O-neg hier :W
Doen ze plaatjes tegelijkertijd of is het om en om, of alleen op oproep?
Hoi. Ik ben A: positief en B: gezellig :+

Plaatjes altijd alleen op bestelling, aangezien ze niet lang houdbaar zijn. Ik krijg twee of drie keer per jaar een telefoontje dat er een match is, dan mag ik zo snel mogelijk naar een donatiecentrum (bijvoorbeeld Dordrecht na mijn werk, Vlaardingen als ik thuis ben of Rotterdam Centrum als het direct richting patiënt moet). Met een beetje 'pech' mag ik meteen een dubbele donatie doen, dan hang je een uur aan de centrifuge. Snel een halve liter Chocomel naar binnen slaan, calciumtabletje tijdens de donatie en ondertussen dat rooie knijpkussentje mishandelen :D Er zijn meestal wel een handjevol plaatjes-donateurs per patiënt. Soms moet je nog één of twee keer terugkomen om weer te doneren voor dezelfde patiënt, maar vaak wordt het gerouleerd onder de matchende donoren om geen van hen overmatig te belasten qua tijd en moeite.

In principe mag je 2-3 dagen na een plaatjesdonatie weer een volbloed donatie doen. Andersom weet ik het niet, maar ik vermoed dat die tussenperiode langer zal zijn.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_124044706
is de bloedplaatjes-match ook gekoppeld aan A/B/O type of is daar weer ander typering voor?
  donderdag 14 maart 2013 @ 12:30:36 #298
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124045011
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 12:20 schreef computergirl het volgende:
is de bloedplaatjes-match ook gekoppeld aan A/B/O type of is daar weer ander typering voor?
Ik moest het even opzoeken bij Sanquin:

quote:
Meestal halen we bloedplaatjes voor een transfusie uit het bloed van meerdere bloeddonaties (verschillende donors). Extra kwetsbare patienten, zoals heel jonge baby's, geven we liever bloedplaatjes van één donor.

Het komt ook voor dat een transfusie van willekeurige bloedplaatjes niet helpt, omdat het lichaam van de patiënt de bloedplaatjes van de donor direct afbreekt. Dan vragen we een donor om bloedplaatjes te geven, die precies passen bij de patiënt. In dit geval moeten van die donor speciale bloedgroepen (HLA / weefseltypering) bekend zijn.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_124045891
quote:
6s.gif Op donderdag 14 maart 2013 12:30 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Ik moest het even opzoeken bij Sanquin:

[..]

cool, jammer dat ik er te oud voor ben. Je bent wel heel direct voor een ernstig ziek persoon aan het doneren, niet als met volboed dat het in de koeling gaat en nu maar 'hopen' dan iemand het nodig heeft voordat het weggegooid moet worden
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:05:15 #300
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_124046049
Ik heb volgens mij alleen de eerste even nagezeten.. de tweede keer met bloed gelijk vertrokken richting huis. .
Met plasma vertrek ik sowieso ook gelijk.
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:16:53 #301
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124046404
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 13:05 schreef Cue_ het volgende:
Ik heb volgens mij alleen de eerste even nagezeten.. de tweede keer met bloed gelijk vertrokken richting huis. .
Met plasma vertrek ik sowieso ook gelijk.
Niet eens een roze koek? :o
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')