Iets meer dan een halve literquote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:22 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Hoeveel tappen ze eigenlijk per keer?
500 ml + drie buisjes. Alles bij elkaar iets van 550 ml denk ik zo.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:22 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Hoeveel tappen ze eigenlijk per keer?
In een buisje gaat echt niet meer dan 5 ml. Dus 515 mlquote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:25 schreef Hawaii_Tim het volgende:
500 ml + drie buisjes. Alles bij elkaar iets van 550 ml denk ik zo.
nee hoor, 5 ml is 5 druppels, in die buisjes gaat zo 15 ml hoor. hawaii_tim zit best goed met z'n schatting.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:40 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
In een buisje gaat echt niet meer dan 5 ml. Dus 515 ml
Ik werk als verpleegkundige, vul regelmatig zelf zulke buisjes als ik patiënten prik. Maar als jij wil denken dat 3 buisjes samen 50 ml bevatten, moet je het helemaal zelf weten.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:44 schreef Pluizel het volgende:
nee hoor, 5 ml is 5 druppels, in die buisjes gaat zo 15 ml hoor. hawaii_tim zit best goed met z'n schatting.
De buizen die ik hier op het lab gebruik waar 10 ml in gaat zijn een stuk groter dan die schatjes bij de bloedbankquote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:45 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Ik werk als verpleegkundige, vul regelmatig zelf zulke buisjes als ik patiënten prik. Maar als jij wil denken dat 3 buisjes samen 50 ml bevatten, moet je het helemaal zelf weten.
Een snelle google zoektocht vertelt me dat je gelijk hebt! Ik heb voor m'n beurt gepraatquote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:45 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Ik werk als verpleegkundige, vul regelmatig zelf zulke buisjes als ik patiënten prik. Maar als jij wil denken dat 3 buisjes samen 50 ml bevatten, moet je het helemaal zelf weten.
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:54 schreef Pluizel het volgende:
Een snelle google zoektocht vertelt me dat je gelijk hebt! Ik heb voor m'n beurt gepraat
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:44 schreef Pluizel het volgende:
[..]
nee hoor, 5 ml is 5 druppels, in die buisjes gaat zo 15 ml hoor. hawaii_tim zit best goed met z'n schatting.
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:45 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Vanuit het minizakje vulden ze afgelopen keer enkele buisjes. Er kwam ook een blauwe sticker op de bloedzak. Misschien dat dat komt omdat ik ergens in de afgelopen zes maanden twee keer een middagje in Duitsland ben geweest.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:53 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Buisjes? Heb dat alleen de eerste keer gehad. Andere keren ging het in een extra reservoir van de 'bloedzak' zeg maar.
Dat verschilt per geval, waarbij het onder andere ervan afhangt hoeveel je bloedgroep voorkomt. Ik heb zelf 0+, net als een groot deel van Nederland, en wordt daarom vaak opgeroepen (ze hebben immers veel voorraad nodig). Als je AB- hebt krijg je gemiddeld minder vaak een oproepquote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:33 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ieieieks, naalden.
Strakkies eerste afspraak, hoelang duurt het normaal voor je bericht krijgt?
Volgens mij is het bij de Rhesus-factor (het + of - bij de bloedgroep) toch precies andersom? AB+ komt volgens mij het minst voor.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:35 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Dat verschilt per geval, waarbij het onder andere ervan afhangt hoeveel je bloedgroep voorkomt. Ik heb zelf 0+, net als een groot deel van Nederland, en wordt daarom vaak opgeroepen (ze hebben immers veel voorraad nodig). Als je AB- hebt krijg je gemiddeld minder vaak een oproep
Volgens Sanquin heeft 85% van de mensen + en 15% -. Maar ook als het andersom zou zijn word je met AB nauwelijks opgeroepen, omdat er weinig mensen zijn die het hebben.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Volgens mij is het bij de Rhesus-factor (het + of - bij de bloedgroep) toch precies andersom? AB+ komt volgens mij het minst voor.
0- is inderdaad heel handig (want universeel donor), maar 0+ en A+ komen zoveel voor dat ze daar ook een aanzienlijke voorraad van zullen hebben. Indien mogelijk is het beter de kloppende bloedgroep te gebruiken: beter voor de patiënt en beter omdat je dan je voorraad 0- niet hoeft aan te spreken.quote:Bij O- word je het meest opgeroepen, maar dit heeft niet te maken met de meest voorkomende bloedgroep. Dat komt omdat O- universeel donor is: iedereen kan bloed krijgen dat O- is, dus is hier de grootste voorraad van, omdat dit gebruikt kan worden wanneer er geen tijd is om eerst de bloedgroep van de patiënt te bepalen.
Overigens is AB+ dan weer universeel ontvanger: iemand met die bloedgroep kan bloed van alle andere bloedgroepen ontvangen.
Dat dacht ik alquote:Op woensdag 6 maart 2013 16:00 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Volgens mij nietSterkte ermee!
Goed bezig! Heb ik ook laatst gedaan en kreeg niet al te lang daarna een envelop met een retourenvelop voor bloedbuisjes en de vraag of ik binnenkort wat bloedbuisjes extra wil laten tappen. Dat laat ik binnenkort doen als ik weer (normaal) bloed mag geven.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef El.Wulfo het volgende:
Van het weekend een flyer over stamceldonor in de bus gekregen en me daar ook maar voor aangemeld, kan geen kwaad toch!
B is zeldzaam vergeleken met de andere bloedgroepen binnen het AB0-systeem in Nederland en ze zullen er blij mee zijnquote:Op woensdag 6 maart 2013 08:08 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Als ik het mij goed herinner heb ik B-, dat zou dan waarschijnlijk inhouden dat ik weinig oproepen krijg? Maar plasma kan dan altijd gegeven worden, toch?
De rhesusfactor (D) is een eiwitstructuur op rode bloedcellen die aanwezig is (85%) of niet aanwezig is (15%). Het lichaam (de ontvanger) maakt antistoffen aan tegen eiwitstructuren die het niet kent. Universeel donormateriaal is daarom per definitie rhesus d negatief. Maar omdat er zoveel mensen zijn die rhesus positief zijn, kan vaak ook beroep worden gedaan op rhesus positief bloed.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Volgens mij is het bij de Rhesus-factor (het + of - bij de bloedgroep) toch precies andersom? AB+ komt volgens mij het minst voor.
Geen idee hoe vaak je wordt opgeroepen, maar het lijkt mij onzin. AB+donormateriaal geeft universeel plasma en daarnaast zijn zorginstellingen verplicht een vaste voorraad bloedproducten te hebben waarvan sowieso de rode bloedcelproducten om de zeven dagen moeten worden ververst.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:09 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Volgens Sanquin heeft 85% van de mensen + en 15% -. Maar ook als het andersom zou zijn word je met AB nauwelijks opgeroepen, omdat er weinig mensen zijn die het hebben.
dat durf ik dan weer nietquote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef El.Wulfo het volgende:
Van het weekend een flyer over stamceldonor in de bus gekregen en me daar ook maar voor aangemeld, kan geen kwaad toch!
Ik heb me ruim een jaar geleden aangemeld, buisjes laten afnemen en alles. Het enige dat ik er sindsdien van gemerkt heb was dat ik een brief kreeg dat mijn aanmelding voltooid was.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:06 schreef Uberkullie het volgende:
Ik mag alweer bijna
Ik denk erover me aan te melden als stamceldonor, wie is dit ook? Ik twijfel omdat het nogal belastend kan zijn.
Dat kan sowieso pas na minimaal drie normale bloeddonaties, denk dat ik daarom ook nu die flyer gekregen heb. En ik heb het idee dat het niet heel veel verschilt van normaal bloed doneren omdat het tegenwoordig niet meer perse met een dikke naald uit je ruggemerg gehaald hoeft te worden maar ook gewoon uit bloed. Anders had ik er ook nog echt wel een keer extra over nagedacht. Maar ik ga bij mijn volgende donatie gewoon nog even extra informeren, uit de mond van iemand komt het toch heel anders over dan wat tekst op een internetsite.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:38 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
dat durf ik dan weer niet![]()
Maar ik heb ook nog steeds niets gehoord na mijn aanmelding, nu ben ik met mijn hoofd ook eigenlijk ergens anders, maar ik wil toch komende week even bellen om te vragen of het wel goed is gegaan
Aanmelden kan altijd. De kans dat je daadwerkelijk een match bent voor iemand is niet zo groot en tegen die tijd kun je het altijd nog weigeren.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:06 schreef Uberkullie het volgende:
Ik mag alweer bijna
Ik denk erover me aan te melden als stamceldonor, wie is dit ook? Ik twijfel omdat het nogal belastend kan zijn.
Als ik me goed herinner (heb het gevraagd toen ze er enkele jaren geleden mee begonnen) is dat omdat je een man bent.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:34 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Er kwam ook een blauwe sticker op de bloedzak. Misschien dat dat komt omdat ik ergens in de afgelopen zes maanden twee keer een middagje in Duitsland ben geweest.
Je weet wel dat als je weigert er één persoon overlijdt? Als je twijfelt meldt je dan niet aan.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:22 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Aanmelden kan altijd. De kans dat je daadwerkelijk een match bent voor iemand is niet zo groot en tegen die tijd kun je het altijd nog weigeren.
Hahahaquote:Op zaterdag 9 maart 2013 10:35 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Je weet wel dat als je weigert er één persoon overlijdt? Als je twijfelt meldt je dan niet aan.
Dan krijgen bijvoorbeeld de ouders van een kind met leukemie niet eerste nog valse hoop dat er mogelijk een donor gevonden is waardoor hun kind een kans maakt om te overleven. En na een korte periode weer krijgen te horen dat de donor zich heeft teruggetrokken. Dat blijft je als ouder je hele leven bij, hoe zo het geweest zijn als de donor zich niet had terug getrokken? Dat is het verschil en dat had je niet even zelf kunnen bedenken?quote:Op zaterdag 9 maart 2013 10:40 schreef El.Wulfo het volgende:
[..]
Hahaha![]()
Wat is het verschil tussen weigeren en dat je stamcellen niet beschikbaar zijn of niet aanmelden waardoor je stamcellen niet beschikbaar zijn?
Dat is heel wat anders dan wat je in je vorige post zei. Ga dus alsjeblieft ergens anders trollen.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 10:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dan krijgen bijvoorbeeld de ouders van een kind met leukemie niet eerste nog valse hoop dat er mogelijk een donor gevonden is waardoor hun kind een kans maakt om te overleven. En na een korte periode weer krijgen te horen dat de donor zich heeft teruggetrokken. Dat blijft je als ouder je hele leven bij, hoe zo het geweest zijn als de donor zich niet had terug getrokken? Dat is het verschil en dat had je niet even zelf kunnen bedenken?
Maar goed dat er donoren zijn die zich opgeven met het idee van als ik daar voor opgeroepen wordt dan doe ik het ook.
In alle filmpjes die ik heb gezien is dit niet het beeld dat werd geschetst. Er werd verteld dat je opgeroepen wordt als je een mogelijke match bent. Daarna krijg je vervolgonderzoeken. Het kan best zijn dat je niet de beste mogelijke match bent. Als de best mogelijke match afhaakt dan kan jij worden opgeroepen.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 10:35 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Je weet wel dat als je weigert er één persoon overlijdt? Als je twijfelt meldt je dan niet aan.
Ja, dat zijn begrijpelijk redenen. "Geen zin in", vind ik van een hele andere categorie. Het is ook niet zo dat er veel mensen gevonden die passen bij de donor. Vaak zijn de meest geschikten kandidaten (familieleden) al afgevallen of niet beschikbaar. Het is meer een toevalstreffer.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 11:08 schreef kahlie het volgende:
[..]
In alle filmpjes die ik heb gezien is dit niet het beeld dat werd geschetst. Er werd verteld dat je opgeroepen wordt als je een mogelijke match bent. Daarna krijg je vervolgonderzoeken. Het kan best zijn dat je niet de beste mogelijke match bent. Als de best mogelijke match afhaakt dan kan jij worden opgeroepen.
In het verhaal een donor bij 1 van de 2 donorbanken in NL komt dit ook terug: http://www.stamceldonor.org/edward
Er kunnen allemaal redenen zijn waarom iemand toch moet afhaken. Bijvoorbeeld omdat je inmiddels zelf niet meer gezond genoeg bent, omdat er in je leven wat anders speelt waardoor je niet kan of mag (eigen operatie bijv.).
Ik respecteer iedereen die het wil proberen, ook mensen die uiteindelijk afhaken. Beter dat mensen er bij na denken en het willen, dan mensen die nooit wat doen.
Je weet dat als je je niet aanmeldt dat die persoon dan ook overlijdt?quote:Op zaterdag 9 maart 2013 10:35 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Klinkt meer als een luxeprobleem.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 10:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dan krijgen bijvoorbeeld de ouders van een kind met leukemie niet eerste nog valse hoop dat er mogelijk een donor gevonden is waardoor hun kind een kans maakt om te overleven. En na een korte periode weer krijgen te horen dat de donor zich heeft teruggetrokken. Dat blijft je als ouder je hele leven bij, hoe zo het geweest zijn als de donor zich niet had terug getrokken? Dat is het verschil en dat had je niet even zelf kunnen bedenken?
Waarom bellen ze dan? Schrijven ze je anders uit als donor?quote:Op zondag 10 maart 2013 12:22 schreef mazaru het volgende:
Ik ga morgen weer. Ben een paar maanden niet geweest vanwege tijdgebrek, maar ze belden me of ik wilde komen. Dan zeg je geen 'nee' he.
Nee hoor, als ik een tijdje niet geweest ben en er staat geen afspraak vast, dan bellen ze me altijd op om te vragen of ik kan doneren. Volgens mij is dat standaard.quote:Op zondag 10 maart 2013 21:02 schreef Uberkullie het volgende:
[..]
Waarom bellen ze dan? Schrijven ze je anders uit als donor?
Niet direct. Je krijgt eerst een aantal herinneringen. Als je daar niet op reageert, krijg je een brief met de vraag of ze je voor een x tijd niet meer hoeven uit te nodigen of dat je uitgeschreven wil worden.quote:Op zondag 10 maart 2013 21:02 schreef Uberkullie het volgende:
Waarom bellen ze dan? Schrijven ze je anders uit als donor?
Ik neem aan dat je dit doet omdat je financieel wat krap zit en daarna flink aan de Coca cola mag zitten?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:37 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Hé leuk, ik wist niet dat er een reeks wasHeb zelf 'liefst' 3 keer gegeven en loop in de running om ook plasma af te geven
Ik geef anti-D, daar is altijd een chronisch tekort aan.quote:Op maandag 11 maart 2013 08:34 schreef nytar het volgende:
Ze bellen als er een tekort is aan een bepaalde bloedgroep. Dan willen ze dat je zo snel mogelijk komt.
quote:Op maandag 11 maart 2013 13:36 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dit doet omdat je financieel wat krap zit en daarna flink aan de Coca cola mag zitten?
Ja, dat doen heel veel mensen. Het kost je minimaal een uur, maar dan krijg je wel mooi een gratis cola.quote:Op maandag 11 maart 2013 13:36 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dit doet omdat je financieel wat krap zit en daarna flink aan de Coca cola mag zitten?
en koek!quote:Op maandag 11 maart 2013 15:40 schreef the85mc het volgende:
[..]
Ja, dat doen heel veel mensen. Het kost je minimaal een uur, maar dan krijg je wel mooi een gratis cola.
Ik ook niet. Ik ga altijd voor koffie met roze koek/appelkoek/stroopwafelquote:
Neh. Daarbij heb ik nooit last van de afnamesquote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:41 schreef computergirl het volgende:
geen liefhebbers voor bouillon en tucjes? Helpt om je volume weer snel op pijl peil te krijgen.
Al dat zout heb ik niet nodig, en volume is vooral vocht, dus water is goed genoegquote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:41 schreef computergirl het volgende:
geen liefhebbers voor bouillon en tucjes? Helpt om je volume weer snel op pijl peil te krijgen.
zout helpt om volume vast te houdenquote:Op dinsdag 12 maart 2013 10:35 schreef Mark het volgende:
[..]
Al dat zout heb ik niet nodig, en volume is vooral vocht, dus water is goed genoeg
dit heb ik ook, dinsdag was hij bij eerste meting 162/118, bij twee gezakt naar 162/98quote:Op donderdag 14 maart 2013 00:38 schreef Benedykt1 het volgende:
Was afgelopen maandag weer aan de beurt, bloeddruk 165/84 (is inmiddels normaal, thuis en bij de huisarts is hij keurig, alleen bij de bloedbank loopt hij zo op),
9 minuten is volgens mij wel erg lang. Ik zit meestal op ruim 5 a 6 minuten volgens mij. Zal het de volgende keer eens timen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 01:37 schreef El.Wulfo het volgende:
3:35 is wel heel erg snel niet? Bij mij keken ze laatst al raar toen het in 9 minuten ofzo was. Had je van te voren gesport?
http://www.sanquin.nl/blo(...)g-duurt-bloed-geven/quote:Het bloed geven zelf duurt ongeveer tien minuten.
inclusief ontsmetten, naald erin, afkoppelen etc neem ik aan.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:21 schreef KaBuf het volgende:
[..]
http://www.sanquin.nl/blo(...)g-duurt-bloed-geven/
Oke hier mijn grondige 'breakdown' van een bezoek aan Sanquinquote:Op donderdag 14 maart 2013 09:39 schreef Cat22 het volgende:
Bij mij wisselt het. Minimaal 5 minuten met uitschieters tot 10 minuten. Al gaat het de laatste jaren best goed en zit ik gemiddeld op 6 minuten. Voor de pure donatie dan. Na het afkoppelen moet je uiteraard nog een minuut of vijf blijven zitten met watje op je arm voor ze het wondje afplakken.
Al in al ben ik met een half uurtje altijd wel klaar.
hele optimistische schattingquote:2. Melden en overhandigen ID bewijs en oproepkaart, checklist in ontvangst nemen 2 minuten
2 maximaal 3, gaat best vlot hoorquote:
Ik ben benieuwd!quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:56 schreef Fyodor het volgende:
[..]
Oke hier mijn grondige 'breakdown' van een bezoek aan Sanquin![]()
Die minuut of 5 wachten met watje op je arm is bij mij aanzienlijk korter!
1. Binnenkomst, jas ophangen en naar de balie lopen. 1 minuut
2. Melden en overhandigen ID bewijs en oproepkaart, checklist in ontvangst nemen 2 minuten
3. Checklist invullen en wachten, minimaal 5 minuten (erg afhankelijk van de drukte natuurlijk).
4. Bezoekje keuringsarts, formulier doorlopen, invoeren en hb/bloeddruk, zeker 5 minuten
5. Lopen naar afnameruimte en wachten op medewerker 1 tot 2 minuten
6. Checklist overhandigen tot en met naald in arm prikken 4 minuten (schatting, ook erg afhankelijk van ervaring en tempo van de medewerker)
7. Start van donatie en zolang het bloed stroomt, ongeveer 6 minuten
8. Wachttijd met piepend apparaat en naald nog altijd in arm (ik moet altijd wachten) 1 minuut
9. Afkoppelen naald, opruimen bloedzak en buisjes en verbinden arm, 2 minuten
10. Kopje koffie/thee, glas water en koek. Hier trek ik meestal 10 minuten voor uit![]()
De volgende keer ga ik de klok even goed in de gaten houden om te kijken of dit allemaal klopt
Wanneer ze die checklist een keer aanpassen moeten ze het er misschien ook maar heel groot en duidelijk boven zetten voordat ze rare lijsten terug krijgenquote:Op donderdag 14 maart 2013 10:14 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd!![]()
Checklist invullen doe ik in een minuut (makkelijk als alles 'nee' is behalve die paar 'ja's ' waarvan ik weet waar je die in moet vullen)
(wachttijd en) Keuringsarts reken ik 10 minuten voor, vaak is het druk.
Donatietijd ongeveer hetzelfde maar echt wel 5 minuten wachten voor je van die stoel af kan en mag.
Koffie sla ik over.
Hallo, volbloed O-neg hierquote:Op donderdag 14 maart 2013 11:07 schreef robdriessen het volgende:
Hallo donoren! Volbloed en plaatjesdonor hier. Op weg naar m'n gouden druppel
Een redelijk drukke locatie (al komt dat ook door de verminderde openingstijden). Je zal daar weleens door m'n vrouw geprikt zijnquote:Op donderdag 14 maart 2013 11:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Afnamelocatie in Spijkenisse overigens.
Hoi. Ik ben A: positief en B: gezelligquote:Op donderdag 14 maart 2013 11:12 schreef computergirl het volgende:
[..]
Hallo, volbloed O-neg hier![]()
Doen ze plaatjes tegelijkertijd of is het om en om, of alleen op oproep?
Ik moest het even opzoeken bij Sanquin:quote:Op donderdag 14 maart 2013 12:20 schreef computergirl het volgende:
is de bloedplaatjes-match ook gekoppeld aan A/B/O type of is daar weer ander typering voor?
quote:Meestal halen we bloedplaatjes voor een transfusie uit het bloed van meerdere bloeddonaties (verschillende donors). Extra kwetsbare patienten, zoals heel jonge baby's, geven we liever bloedplaatjes van één donor.
Het komt ook voor dat een transfusie van willekeurige bloedplaatjes niet helpt, omdat het lichaam van de patiënt de bloedplaatjes van de donor direct afbreekt. Dan vragen we een donor om bloedplaatjes te geven, die precies passen bij de patiënt. In dit geval moeten van die donor speciale bloedgroepen (HLA / weefseltypering) bekend zijn.
cool, jammer dat ik er te oud voor ben. Je bent wel heel direct voor een ernstig ziek persoon aan het doneren, niet als met volboed dat het in de koeling gaat en nu maar 'hopen' dan iemand het nodig heeft voordat het weggegooid moet wordenquote:Op donderdag 14 maart 2013 12:30 schreef robdriessen het volgende:
[..]
Ik moest het even opzoeken bij Sanquin:
[..]
Niet eens een roze koek?quote:Op donderdag 14 maart 2013 13:05 schreef Cue_ het volgende:
Ik heb volgens mij alleen de eerste even nagezeten.. de tweede keer met bloed gelijk vertrokken richting huis. .
Met plasma vertrek ik sowieso ook gelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |