abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 11:20:42 #201
39237 crew  H_T
2733
pi_123653358
Ik ben gisteren weer geweest. Donatie nummer 23 is nu een feit. Na de volgende keer heb ik dus een groot tray bier aan bloed afgestaan *O*
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_123653422
Hoeveel tappen ze eigenlijk per keer?
pi_123653432
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:22 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Iets meer dan een halve liter
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 11:25:25 #204
39237 crew  H_T
2733
pi_123653499
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:22 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
500 ml + drie buisjes. Alles bij elkaar iets van 550 ml denk ik zo.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_123653932
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:25 schreef Hawaii_Tim het volgende:
500 ml + drie buisjes. Alles bij elkaar iets van 550 ml denk ik zo.
In een buisje gaat echt niet meer dan 5 ml. Dus 515 ml :P
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:44:01 #206
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_123654048
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:40 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

In een buisje gaat echt niet meer dan 5 ml. Dus 515 ml :P
nee hoor, 5 ml is 5 druppels, in die buisjes gaat zo 15 ml hoor. hawaii_tim zit best goed met z'n schatting.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_123654085
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:44 schreef Pluizel het volgende:
nee hoor, 5 ml is 5 druppels, in die buisjes gaat zo 15 ml hoor. hawaii_tim zit best goed met z'n schatting.
Ik werk als verpleegkundige, vul regelmatig zelf zulke buisjes als ik patiënten prik. Maar als jij wil denken dat 3 buisjes samen 50 ml bevatten, moet je het helemaal zelf weten.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:45:52 #208
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_123654114
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:45 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ik werk als verpleegkundige, vul regelmatig zelf zulke buisjes als ik patiënten prik. Maar als jij wil denken dat 3 buisjes samen 50 ml bevatten, moet je het helemaal zelf weten.
De buizen die ik hier op het lab gebruik waar 10 ml in gaat zijn een stuk groter dan die schatjes bij de bloedbank O+
pi_123654375
Buisjes? Heb dat alleen de eerste keer gehad. Andere keren ging het in een extra reservoir van de 'bloedzak' zeg maar.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:54:41 #210
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_123654417
quote:

[..]

Een snelle google zoektocht vertelt me dat je gelijk hebt! Ik heb voor m'n beurt gepraat :X
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_123654429
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:54 schreef Pluizel het volgende:
Een snelle google zoektocht vertelt me dat je gelijk hebt! Ik heb voor m'n beurt gepraat :X
*O* Oh, en 1 ml is 20 druppels :)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:57:48 #212
103192 El.Wulfo
I Am Mine
pi_123654501
Van het weekend een flyer over stamceldonor in de bus gekregen en me daar ook maar voor aangemeld, kan geen kwaad toch! :D
Azwethinkweiz
pi_123655702
Ieieieks, naalden.

Strakkies eerste afspraak, hoelang duurt het normaal voor je bericht krijgt?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 12:34:24 #214
39237 crew  H_T
2733
pi_123655747
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:44 schreef Pluizel het volgende:

[..]

*O*

quote:

[..]

-O-
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:53 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Buisjes? Heb dat alleen de eerste keer gehad. Andere keren ging het in een extra reservoir van de 'bloedzak' zeg maar.
Vanuit het minizakje vulden ze afgelopen keer enkele buisjes. Er kwam ook een blauwe sticker op de bloedzak. Misschien dat dat komt omdat ik ergens in de afgelopen zes maanden twee keer een middagje in Duitsland ben geweest.
Ik ben de kleur MAGENTA
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 12:35:45 #215
39237 crew  H_T
2733
pi_123655792
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 12:33 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ieieieks, naalden.

Strakkies eerste afspraak, hoelang duurt het normaal voor je bericht krijgt?
Dat verschilt per geval, waarbij het onder andere ervan afhangt hoeveel je bloedgroep voorkomt. Ik heb zelf 0+, net als een groot deel van Nederland, en wordt daarom vaak opgeroepen (ze hebben immers veel voorraad nodig). Als je AB- hebt krijg je gemiddeld minder vaak een oproep
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_123656714
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 12:35 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dat verschilt per geval, waarbij het onder andere ervan afhangt hoeveel je bloedgroep voorkomt. Ik heb zelf 0+, net als een groot deel van Nederland, en wordt daarom vaak opgeroepen (ze hebben immers veel voorraad nodig). Als je AB- hebt krijg je gemiddeld minder vaak een oproep
Volgens mij is het bij de Rhesus-factor (het + of - bij de bloedgroep) toch precies andersom? AB+ komt volgens mij het minst voor.

Bij O- word je het meest opgeroepen, maar dit heeft niet te maken met de meest voorkomende bloedgroep. Dat komt omdat O- universeel donor is: iedereen kan bloed krijgen dat O- is, dus is hier de grootste voorraad van, omdat dit gebruikt kan worden wanneer er geen tijd is om eerst de bloedgroep van de patiënt te bepalen.

Overigens is AB+ dan weer universeel ontvanger: iemand met die bloedgroep kan bloed van alle andere bloedgroepen ontvangen.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 5 maart 2013 @ 13:09:52 #217
39237 crew  H_T
2733
pi_123656888
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 13:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Volgens mij is het bij de Rhesus-factor (het + of - bij de bloedgroep) toch precies andersom? AB+ komt volgens mij het minst voor.
Volgens Sanquin heeft 85% van de mensen + en 15% -. Maar ook als het andersom zou zijn word je met AB nauwelijks opgeroepen, omdat er weinig mensen zijn die het hebben.
quote:
Bij O- word je het meest opgeroepen, maar dit heeft niet te maken met de meest voorkomende bloedgroep. Dat komt omdat O- universeel donor is: iedereen kan bloed krijgen dat O- is, dus is hier de grootste voorraad van, omdat dit gebruikt kan worden wanneer er geen tijd is om eerst de bloedgroep van de patiënt te bepalen.

Overigens is AB+ dan weer universeel ontvanger: iemand met die bloedgroep kan bloed van alle andere bloedgroepen ontvangen.
0- is inderdaad heel handig (want universeel donor), maar 0+ en A+ komen zoveel voor dat ze daar ook een aanzienlijke voorraad van zullen hebben. Indien mogelijk is het beter de kloppende bloedgroep te gebruiken: beter voor de patiënt en beter omdat je dan je voorraad 0- niet hoeft aan te spreken.
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_123691534
Ah ok, van +/- wist ik niet. :)
pi_123692007
Als ik het mij goed herinner heb ik B-, dat zou dan waarschijnlijk inhouden dat ik weinig oproepen krijg? Maar plasma kan dan altijd gegeven worden, toch?
pi_123704947
Als ik refusal slik mag ik zeker niet doneren he? :N Ik ga me maar eens afmelden dan, komende jaar geen donaties meer voor mij ;(
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_123705187
quote:
5s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:54 schreef KapiteinGasthof het volgende:
refusal
Volgens mij niet ;( Sterkte ermee!
pi_123705258
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 16:00 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Volgens mij niet ;( Sterkte ermee!
Dat dacht ik al ;(

Tnx ^O^
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_123706607
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef El.Wulfo het volgende:
Van het weekend een flyer over stamceldonor in de bus gekregen en me daar ook maar voor aangemeld, kan geen kwaad toch! :D
Goed bezig! Heb ik ook laatst gedaan en kreeg niet al te lang daarna een envelop met een retourenvelop voor bloedbuisjes en de vraag of ik binnenkort wat bloedbuisjes extra wil laten tappen. Dat laat ik binnenkort doen als ik weer (normaal) bloed mag geven.
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_123715179
Van iedere bloedgroep hebben ze eigenlijk evenveel nodig. Heb je veel voorkomende bloedgroep, dan is er statiatisch gezien ook meer vraag. Weinig voorkomende bloedgroep weinig vraag. Enige uitzondering is 0-, omdat iedereen dat kan ontvangen. Heb zelf ook 0- en krijg ieder jaar 5 oproepen. Mijn vader heeft ook 0- maar die krijgt zelden een oproep. Best vreemd.
pi_123763503
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 08:08 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Als ik het mij goed herinner heb ik B-, dat zou dan waarschijnlijk inhouden dat ik weinig oproepen krijg? Maar plasma kan dan altijd gegeven worden, toch?
B is zeldzaam vergeleken met de andere bloedgroepen binnen het AB0-systeem in Nederland en ze zullen er blij mee zijn :)
pi_123763988
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 13:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

De rhesusfactor (D) is een eiwitstructuur op rode bloedcellen die aanwezig is (85%) of niet aanwezig is (15%). Het lichaam (de ontvanger) maakt antistoffen aan tegen eiwitstructuren die het niet kent. Universeel donormateriaal is daarom per definitie rhesus d negatief. Maar omdat er zoveel mensen zijn die rhesus positief zijn, kan vaak ook beroep worden gedaan op rhesus positief bloed.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 13:09 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Volgens Sanquin heeft 85% van de mensen + en 15% -. Maar ook als het andersom zou zijn word je met AB nauwelijks opgeroepen, omdat er weinig mensen zijn die het hebben.
Geen idee hoe vaak je wordt opgeroepen, maar het lijkt mij onzin. AB+donormateriaal geeft universeel plasma en daarnaast zijn zorginstellingen verplicht een vaste voorraad bloedproducten te hebben waarvan sowieso de rode bloedcelproducten om de zeven dagen moeten worden ververst.
pi_123764473
Net de eerste donatie helemaal afgemaakt, vorige keer van m'n stokkie gekukeld. Kiplekker, dus ik kan het wel *O*
pi_123779645
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef El.Wulfo het volgende:
dat durf ik dan weer niet :@

Maar ik heb ook nog steeds niets gehoord na mijn aanmelding, nu ben ik met mijn hoofd ook eigenlijk ergens anders, maar ik wil toch komende week even bellen om te vragen of het wel goed is gegaan :Y
compact en kleverig.
pi_123779756
Ik wist trouwens niet dat er in verhouding maar zo weinig mensen zijn met rhesus negatief bloed :o
Vind het verschil zo groot!
compact en kleverig.
pi_123780454
Ik mag alweer bijna *O*

Ik denk erover me aan te melden als stamceldonor, wie is dit ook? Ik twijfel omdat het nogal belastend kan zijn.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 8 maart 2013 @ 10:52:06 #231
39237 crew  H_T
2733
pi_123782100
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:06 schreef Uberkullie het volgende:
Ik mag alweer bijna *O*

Ik denk erover me aan te melden als stamceldonor, wie is dit ook? Ik twijfel omdat het nogal belastend kan zijn.
Ik heb me ruim een jaar geleden aangemeld, buisjes laten afnemen en alles. Het enige dat ik er sindsdien van gemerkt heb was dat ik een brief kreeg dat mijn aanmelding voltooid was.
Ik ben de kleur MAGENTA
  vrijdag 8 maart 2013 @ 10:58:06 #232
103192 El.Wulfo
I Am Mine
pi_123782275
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 09:38 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

dat durf ik dan weer niet :@

Maar ik heb ook nog steeds niets gehoord na mijn aanmelding, nu ben ik met mijn hoofd ook eigenlijk ergens anders, maar ik wil toch komende week even bellen om te vragen of het wel goed is gegaan :Y
Dat kan sowieso pas na minimaal drie normale bloeddonaties, denk dat ik daarom ook nu die flyer gekregen heb. En ik heb het idee dat het niet heel veel verschilt van normaal bloed doneren omdat het tegenwoordig niet meer perse met een dikke naald uit je ruggemerg gehaald hoeft te worden maar ook gewoon uit bloed. Anders had ik er ook nog echt wel een keer extra over nagedacht. Maar ik ga bij mijn volgende donatie gewoon nog even extra informeren, uit de mond van iemand komt het toch heel anders over dan wat tekst op een internetsite.

Misschien denk je er na 3 donaties ook wel anders over :)
Azwethinkweiz
pi_123783075
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 10:06 schreef Uberkullie het volgende:
Ik mag alweer bijna *O*

Aanmelden kan altijd. De kans dat je daadwerkelijk een match bent voor iemand is niet zo groot en tegen die tijd kun je het altijd nog weigeren.
pi_123784178
Ik heb me ruim twee jaar geleden aangemeld, ook nog weinig van gemerkt. ;)
Als ik een match ben zou ik het wel op de ouderwetse manier doen, uit het bot dus. Op de nieuwe manier moet je eerst allerlei groeifactoren innemen met daarvan mogelijk allerlei bijwerkingen.
pi_123820091
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 12:34 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Er kwam ook een blauwe sticker op de bloedzak. Misschien dat dat komt omdat ik ergens in de afgelopen zes maanden twee keer een middagje in Duitsland ben geweest.
Als ik me goed herinner (heb het gevraagd toen ze er enkele jaren geleden mee begonnen) is dat omdat je een man bent.
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 10:35:41 #236
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123821020
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 11:22 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Aanmelden kan altijd. De kans dat je daadwerkelijk een match bent voor iemand is niet zo groot en tegen die tijd kun je het altijd nog weigeren.
Je weet wel dat als je weigert er één persoon overlijdt? Als je twijfelt meldt je dan niet aan.
pi_123821086
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:35 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Je weet wel dat als je weigert er één persoon overlijdt? Als je twijfelt meldt je dan niet aan.
Hahaha :')
Wat is het verschil tussen weigeren en dat je stamcellen niet beschikbaar zijn of niet aanmelden waardoor je stamcellen niet beschikbaar zijn?
Azwethinkweiz
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 10:51:44 #238
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123821319
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:40 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Hahaha :')
Wat is het verschil tussen weigeren en dat je stamcellen niet beschikbaar zijn of niet aanmelden waardoor je stamcellen niet beschikbaar zijn?
Dan krijgen bijvoorbeeld de ouders van een kind met leukemie niet eerste nog valse hoop dat er mogelijk een donor gevonden is waardoor hun kind een kans maakt om te overleven. En na een korte periode weer krijgen te horen dat de donor zich heeft teruggetrokken. Dat blijft je als ouder je hele leven bij, hoe zo het geweest zijn als de donor zich niet had terug getrokken? Dat is het verschil en dat had je niet even zelf kunnen bedenken?

Maar goed dat er donoren zijn die zich opgeven met het idee van als ik daar voor opgeroepen wordt dan doe ik het ook.
pi_123821695
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan krijgen bijvoorbeeld de ouders van een kind met leukemie niet eerste nog valse hoop dat er mogelijk een donor gevonden is waardoor hun kind een kans maakt om te overleven. En na een korte periode weer krijgen te horen dat de donor zich heeft teruggetrokken. Dat blijft je als ouder je hele leven bij, hoe zo het geweest zijn als de donor zich niet had terug getrokken? Dat is het verschil en dat had je niet even zelf kunnen bedenken?

Maar goed dat er donoren zijn die zich opgeven met het idee van als ik daar voor opgeroepen wordt dan doe ik het ook.
Dat is heel wat anders dan wat je in je vorige post zei. Ga dus alsjeblieft ergens anders trollen.
Je bent nu mensen af aan het schrikken waardoor er sommige mensen zullen gaan twijfelen die als het er uiteindelijk op neer komt het wel zouden doen zich nu niet aangemeld hebben. Kan jij daar mee leven?

Beter 10 mensen die zich extra aanmelden waarvan er 5 uiteindelijk mee door gaan in plaats van 0 extra donoren.

En ik denk ook dat de doktoren professioneel genoeg zijn en weten dat donoren er niet altijd mee door gaan en er dus voor zorgen dat de ouders nog geen valse hoop krijgen. Sowieso is op het moment dat je bericht krijgt nog helemaal niet zeker of je wel dezelfde HLA-typering hebt. Die moet namelijk nog veel uitgebreider gedaan worden voordat er van een eventuele match gesproken kan worden.
Azwethinkweiz
pi_123821697
quote:

[..]

In alle filmpjes die ik heb gezien is dit niet het beeld dat werd geschetst. Er werd verteld dat je opgeroepen wordt als je een mogelijke match bent. Daarna krijg je vervolgonderzoeken. Het kan best zijn dat je niet de beste mogelijke match bent. Als de best mogelijke match afhaakt dan kan jij worden opgeroepen.

In het verhaal een donor bij 1 van de 2 donorbanken in NL komt dit ook terug: http://www.stamceldonor.org/edward

Er kunnen allemaal redenen zijn waarom iemand toch moet afhaken. Bijvoorbeeld omdat je inmiddels zelf niet meer gezond genoeg bent, omdat er in je leven wat anders speelt waardoor je niet kan of mag (eigen operatie bijv.).

Ik respecteer iedereen die het wil proberen, ook mensen die uiteindelijk afhaken. Beter dat mensen er bij na denken en het willen, dan mensen die nooit wat doen.
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 11:29:39 #241
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123822093
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 11:08 schreef kahlie het volgende:

[..]

In alle filmpjes die ik heb gezien is dit niet het beeld dat werd geschetst. Er werd verteld dat je opgeroepen wordt als je een mogelijke match bent. Daarna krijg je vervolgonderzoeken. Het kan best zijn dat je niet de beste mogelijke match bent. Als de best mogelijke match afhaakt dan kan jij worden opgeroepen.

In het verhaal een donor bij 1 van de 2 donorbanken in NL komt dit ook terug: http://www.stamceldonor.org/edward

Er kunnen allemaal redenen zijn waarom iemand toch moet afhaken. Bijvoorbeeld omdat je inmiddels zelf niet meer gezond genoeg bent, omdat er in je leven wat anders speelt waardoor je niet kan of mag (eigen operatie bijv.).

Ik respecteer iedereen die het wil proberen, ook mensen die uiteindelijk afhaken. Beter dat mensen er bij na denken en het willen, dan mensen die nooit wat doen.
Ja, dat zijn begrijpelijk redenen. "Geen zin in", vind ik van een hele andere categorie. Het is ook niet zo dat er veel mensen gevonden die passen bij de donor. Vaak zijn de meest geschikten kandidaten (familieleden) al afgevallen of niet beschikbaar. Het is meer een toevalstreffer.

Beter dat mensen er bij na denken en het willen was hier niet van toepassing. Het was meer meldt je gewoon aan zonder na te denken en zie dan maar.
pi_123827107
quote:

[..]

Je weet dat als je je niet aanmeldt dat die persoon dan ook overlijdt?
pi_123827131
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Klinkt meer als een luxeprobleem.
pi_123830503
Maandag mag ik weer! *O*
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
pi_123830826
Ik ga de komende twee weken ook weer een halve liter Oneg achter laten
pi_123859668
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 14:55 schreef boyv het volgende:

[..]

Klinkt meer als een luxeprobleem.
luxe ja?

Wat een achterlijke woordkeus 8)7
compact en kleverig.
  zondag 10 maart 2013 @ 12:20:07 #247
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_123860334
volgende week weer (tweede)
  zondag 10 maart 2013 @ 12:22:20 #248
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_123860424
Ik ga morgen weer. Ben een paar maanden niet geweest vanwege tijdgebrek, maar ze belden me of ik wilde komen. Dan zeg je geen 'nee' he.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_123884333
quote:
2s.gif Op zondag 10 maart 2013 12:22 schreef mazaru het volgende:
Ik ga morgen weer. Ben een paar maanden niet geweest vanwege tijdgebrek, maar ze belden me of ik wilde komen. Dan zeg je geen 'nee' he.
Waarom bellen ze dan? Schrijven ze je anders uit als donor?
  zondag 10 maart 2013 @ 22:56:59 #250
38396 mazaru
pi_123891739
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:02 schreef Uberkullie het volgende:

[..]

Nee hoor, als ik een tijdje niet geweest ben en er staat geen afspraak vast, dan bellen ze me altijd op om te vragen of ik kan doneren. Volgens mij is dat standaard.
pi_123894685
Mij bellen ze niet maar sturen ze na 2 weken weer oproepkaart. Heb er vandaag weer 1 in de bus gehad, maar ben nu wat verkouden en was gister wat koortsig. Dat mag geloof ik niet toch?
  maandag 11 maart 2013 @ 08:34:04 #252
258612 nytar
boys boys boys
pi_123899579
Ze bellen als er een tekort is aan een bepaalde bloedgroep. Dan willen ze dat je zo snel mogelijk komt.
  maandag 11 maart 2013 @ 10:20:05 #253
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_123901647
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:02 schreef Uberkullie het volgende:
Niet direct. Je krijgt eerst een aantal herinneringen. Als je daar niet op reageert, krijg je een brief met de vraag of ze je voor een x tijd niet meer hoeven uit te nodigen of dat je uitgeschreven wil worden.

Ik ga vanavond weer eens na ruim twee maanden geen plasma te hebben gegeven. (normaal ging ik om de drie weken) Benieuwd hoe het bevalt om 's avonds te doneren. De afgelopen jaren ging ik altijd 's ochtends en dat beviel erg goed.
I will work to elevate you. Just enough to bring you down
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_123908695
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:37 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Hé leuk, ik wist niet dat er een reeks was :P Heb zelf 'liefst' 3 keer gegeven en loop in de running om ook plasma af te geven :)
Ik neem aan dat je dit doet omdat je financieel wat krap zit en daarna flink aan de Coca cola mag zitten? >:)
  maandag 11 maart 2013 @ 14:48:38 #255
38396 mazaru
pi_123911899
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 08:34 schreef nytar het volgende:
Ze bellen als er een tekort is aan een bepaalde bloedgroep. Dan willen ze dat je zo snel mogelijk komt.
Ik geef anti-D, daar is altijd een chronisch tekort aan.
pi_123912410
quote:
15s.gif Op maandag 11 maart 2013 13:36 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dit doet omdat je financieel wat krap zit en daarna flink aan de Coca cola mag zitten? >:)
:?
pi_123914099
quote:
15s.gif Op maandag 11 maart 2013 13:36 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Ja, dat doen heel veel mensen. Het kost je minimaal een uur, maar dan krijg je wel mooi een gratis cola.
pi_123914299
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:40 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ja, dat doen heel veel mensen. Het kost je minimaal een uur, maar dan krijg je wel mooi een gratis cola.
en koek! :Y)
  maandag 11 maart 2013 @ 15:51:45 #259
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_123914521
Nog nooit cola gezien bij de bloedbank :N
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 11 maart 2013 @ 16:03:11 #260
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_123914930
He.. een topic hierover :)

Zelf 3x bloed (of 2x) gegeven en toen overgestapt op plasma, want daar hadden ze meer vraag naar. Zogezegd zo gedaan. Maandag mag ik voor de 4e keer (ofzo) weer. :)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 11 maart 2013 @ 23:57:38 #261
39237 crew  H_T
2733
pi_123941962
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:51 schreef Mark het volgende:
Nog nooit cola gezien bij de bloedbank :N
Ik ook niet. Ik ga altijd voor koffie met roze koek/appelkoek/stroopwafel
Ik ben de kleur MAGENTA
  maandag 11 maart 2013 @ 23:58:15 #262
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_123941991
Meestal thee of water, en de appelkoek :@
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Dommage arachide-fromage
pi_123945124
Thee, appelkoek en de gummibeertjes. :P
  dinsdag 12 maart 2013 @ 08:19:17 #264
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_123946001
Aanmaak en stroopwafel :9
pi_123946303
geen liefhebbers voor bouillon en tucjes? Helpt om je volume weer snel op pijl peil te krijgen.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 08:58:41 #266
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_123946624
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:41 schreef computergirl het volgende:
geen liefhebbers voor bouillon en tucjes? Helpt om je volume weer snel op pijl peil te krijgen.
Neh. Daarbij heb ik nooit last van de afnames :)
pi_123946910
Ik neem wel altijd bouillon maar ik hou niet van tucjes :P. Meestal zo'n gevulde wasacracker of een stroopwafel. :)
  dinsdag 12 maart 2013 @ 10:35:54 #268
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_123949084
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:41 schreef computergirl het volgende:
Al dat zout heb ik niet nodig, en volume is vooral vocht, dus water is goed genoeg
Dommage arachide-fromage
pi_123949858
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 10:35 schreef Mark het volgende:

[..]

Al dat zout heb ik niet nodig, en volume is vooral vocht, dus water is goed genoeg
zout helpt om volume vast te houden
pi_123950049
De gemiddelde nederlander eet al meer dan genoeg zout..
Na bloedgeven drink ik meestal glas water en koffie met een broodje. Heb nooit last van flauwtes gehad als ik normaal doe. 1 keer wel bijna flauwgevallen, maae toen ging ik kort erna zware krachttraining doen :') Ik voelde me prima, dus ik dacht waarom niet?
pi_123967072
Crisis op locatie valkenburgstraat: Geen tucjes, en nog maar 1 roze koek

Edit:Hb 9.1 ^O^

[ Bericht 47% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 12-03-2013 18:24:40 ]
pi_123974390
Ik mag volgende week weer!
pi_123976170
Ik blijf nooit voor koffie en koek. :@

Omdat de afname plaats vindt in zo'n mobiele locatie dus dan moet je weer 100 meter teruglopen naar de kantine. :') Dan loop ik liever tien meter naar mijn auto (of fiets) en drink thuis wat op het gemakje.

Disclaimer: dit werkt goed voor mij, maar is eigenlijk heel onverstandig dus doe me niet na o|O
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_124036246
Was afgelopen maandag weer aan de beurt, bloeddruk 165/84 (is inmiddels normaal, thuis en bij de huisarts is hij keurig, alleen bij de bloedbank loopt hij zo op :P), HB 10.1. Donatie zelf duurde 3:35, snelste voor mij tot nu toe..

Ik heb tot nu toe elke keer de dag na de donatie last van vermoeidheid en ben ik de hele dag gaperig enzo.. De dag zelf (ben elke keer rond 15:15/30 gegaan) eigenlijk nergens last van. Iemand die dit hetzelfde heeft?
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
pi_124037040
3:35 is wel heel erg snel niet? Bij mij keken ze laatst al raar toen het in 9 minuten ofzo was. Had je van te voren gesport?
Azwethinkweiz
pi_124038213
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 00:38 schreef Benedykt1 het volgende:
Was afgelopen maandag weer aan de beurt, bloeddruk 165/84 (is inmiddels normaal, thuis en bij de huisarts is hij keurig, alleen bij de bloedbank loopt hij zo op :P),
dit heb ik ook, dinsdag was hij bij eerste meting 162/118, bij twee gezakt naar 162/98
pi_124038813
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 01:37 schreef El.Wulfo het volgende:
3:35 is wel heel erg snel niet? Bij mij keken ze laatst al raar toen het in 9 minuten ofzo was. Had je van te voren gesport?
9 minuten is volgens mij wel erg lang. Ik zit meestal op ruim 5 a 6 minuten volgens mij. Zal het de volgende keer eens timen.
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
  donderdag 14 maart 2013 @ 09:21:35 #278
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_124039479
quote:
Het bloed geven zelf duurt ongeveer tien minuten.
http://www.sanquin.nl/blo(...)g-duurt-bloed-geven/

:+
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_124039494
quote:
inclusief ontsmetten, naald erin, afkoppelen etc neem ik aan.
  donderdag 14 maart 2013 @ 09:24:08 #280
258612 nytar
boys boys boys
pi_124039509
Ik dacht dat 12 minuten de max was. Dan moet je eraf. Ik ben meestal ook rond de 6 minuten klaar...
pi_124039873
Bij mij wisselt het. Minimaal 5 minuten met uitschieters tot 10 minuten. Al gaat het de laatste jaren best goed en zit ik gemiddeld op 6 minuten. Voor de pure donatie dan. Na het afkoppelen moet je uiteraard nog een minuut of vijf blijven zitten met watje op je arm voor ze het wondje afplakken.
Al in al ben ik met een half uurtje altijd wel klaar.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_124040228
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 09:39 schreef Cat22 het volgende:
Bij mij wisselt het. Minimaal 5 minuten met uitschieters tot 10 minuten. Al gaat het de laatste jaren best goed en zit ik gemiddeld op 6 minuten. Voor de pure donatie dan. Na het afkoppelen moet je uiteraard nog een minuut of vijf blijven zitten met watje op je arm voor ze het wondje afplakken.
Al in al ben ik met een half uurtje altijd wel klaar.
Oke hier mijn grondige 'breakdown' van een bezoek aan Sanquin :D
Die minuut of 5 wachten met watje op je arm is bij mij aanzienlijk korter!

1. Binnenkomst, jas ophangen en naar de balie lopen. 1 minuut
2. Melden en overhandigen ID bewijs en oproepkaart, checklist in ontvangst nemen 2 minuten
3. Checklist invullen en wachten, minimaal 5 minuten (erg afhankelijk van de drukte natuurlijk).
4. Bezoekje keuringsarts, formulier doorlopen, invoeren en hb/bloeddruk, zeker 5 minuten
5. Lopen naar afnameruimte en wachten op medewerker 1 tot 2 minuten
6. Checklist overhandigen tot en met naald in arm prikken 4 minuten (schatting, ook erg afhankelijk van ervaring en tempo van de medewerker)
7. Start van donatie en zolang het bloed stroomt, ongeveer 6 minuten
8. Wachttijd met piepend apparaat en naald nog altijd in arm (ik moet altijd wachten ;( ) 1 minuut
9. Afkoppelen naald, opruimen bloedzak en buisjes en verbinden arm, 2 minuten
10. Kopje koffie/thee, glas water en koek. Hier trek ik meestal 10 minuten voor uit :Y)

De volgende keer ga ik de klok even goed in de gaten houden om te kijken of dit allemaal klopt :+
pi_124040314
quote:
2. Melden en overhandigen ID bewijs en oproepkaart, checklist in ontvangst nemen 2 minuten
hele optimistische schatting :D
pi_124040364
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 10:00 schreef computergirl het volgende:

[..]

hele optimistische schatting :D
2 maximaal 3, gaat best vlot hoor :P
pi_124040397
bij mij zijn het sosm suffe dames :Z
pi_124040669
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 09:56 schreef Fyodor het volgende:

[..]

Oke hier mijn grondige 'breakdown' van een bezoek aan Sanquin :D
Die minuut of 5 wachten met watje op je arm is bij mij aanzienlijk korter!

1. Binnenkomst, jas ophangen en naar de balie lopen. 1 minuut
3. Checklist invullen en wachten, minimaal 5 minuten (erg afhankelijk van de drukte natuurlijk).
4. Bezoekje keuringsarts, formulier doorlopen, invoeren en hb/bloeddruk, zeker 5 minuten
5. Lopen naar afnameruimte en wachten op medewerker 1 tot 2 minuten
6. Checklist overhandigen tot en met naald in arm prikken 4 minuten (schatting, ook erg afhankelijk van ervaring en tempo van de medewerker)
7. Start van donatie en zolang het bloed stroomt, ongeveer 6 minuten
8. Wachttijd met piepend apparaat en naald nog altijd in arm (ik moet altijd wachten ;( ) 1 minuut
9. Afkoppelen naald, opruimen bloedzak en buisjes en verbinden arm, 2 minuten
10. Kopje koffie/thee, glas water en koek. Hier trek ik meestal 10 minuten voor uit :Y)

De volgende keer ga ik de klok even goed in de gaten houden om te kijken of dit allemaal klopt :+
Ik ben benieuwd! ^O^
Checklist invullen doe ik in een minuut (makkelijk als alles 'nee' is behalve die paar 'ja's ' waarvan ik weet waar je die in moet vullen)
(wachttijd en) Keuringsarts reken ik 10 minuten voor, vaak is het druk.
Donatietijd ongeveer hetzelfde maar echt wel 5 minuten wachten voor je van die stoel af kan en mag.

Koffie sla ik over. :@
  donderdag 14 maart 2013 @ 10:35:19 #287
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_124041218
Ik reken altijd een uur :+
Dommage arachide-fromage
pi_124041273
Een uur ben je zo kwijt. Vaak is het redelijk druk op mijn bloedbank (bij UMC) en dan moet je af en toe wat wachten.
pi_124041703
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 10:14 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd! ^O^
Checklist invullen doe ik in een minuut (makkelijk als alles 'nee' is behalve die paar 'ja's ' waarvan ik weet waar je die in moet vullen)
(wachttijd en) Keuringsarts reken ik 10 minuten voor, vaak is het druk.
Donatietijd ongeveer hetzelfde maar echt wel 5 minuten wachten voor je van die stoel af kan en mag.

Koffie sla ik over. :@
Wanneer ze die checklist een keer aanpassen moeten ze het er misschien ook maar heel groot en duidelijk boven zetten voordat ze rare lijsten terug krijgen :P

Ik moet zeggen dat je het dan nooit echt druk hebt meegemaakt denk ik als je maar 10 minuten hoeft te wachten en checken. Ik ben zo 10 minuten kwijt als het rustig is, 3/4 mensen voor me.

Maar dat zal ook wel afhankelijk van de afnamelocatie zijn. Zelf ga ik altijd in Eindhoven bij het mmc.
Azwethinkweiz
pi_124042197
Ik zit altijd echt wel langer te wachten hoor :o . Nu ga ik misschien ook wel op een druk tijdstip (eind van de middag), maar ik zit altijd minimaal een kwartier te wachten voor ik naar de keuringsarts mag, en dan na de keuring ook nog minimaal een kwartier. Neem ook altijd een boek mee. :)
pi_124042207
Afnamelocatie in Spijkenisse overigens.
  donderdag 14 maart 2013 @ 11:07:40 #292
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124042283
Hallo donoren! Volbloed en plaatjesdonor hier. Op weg naar m'n gouden druppel :)
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_124042431
quote:
6s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:07 schreef robdriessen het volgende:
Hallo donoren! Volbloed en plaatjesdonor hier. Op weg naar m'n gouden druppel :)
Hallo, volbloed O-neg hier :W
Doen ze plaatjes tegelijkertijd of is het om en om, of alleen op oproep?
pi_124043113
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Afnamelocatie in Spijkenisse overigens.
Een redelijk drukke locatie (al komt dat ook door de verminderde openingstijden). Je zal daar weleens door m'n vrouw geprikt zijn ;).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_124043556
Ik ga altijd meteen na het werk, zo rond een uur of zes en dan zit je mooi na de middagdrukte en voor de avondspits. Op sommige dagen zijn er maar twee stoelen bezet.
  donderdag 14 maart 2013 @ 12:15:05 #296
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124044521
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:12 schreef computergirl het volgende:

[..]

Hallo, volbloed O-neg hier :W
Doen ze plaatjes tegelijkertijd of is het om en om, of alleen op oproep?
Hoi. Ik ben A: positief en B: gezellig :+

Plaatjes altijd alleen op bestelling, aangezien ze niet lang houdbaar zijn. Ik krijg twee of drie keer per jaar een telefoontje dat er een match is, dan mag ik zo snel mogelijk naar een donatiecentrum (bijvoorbeeld Dordrecht na mijn werk, Vlaardingen als ik thuis ben of Rotterdam Centrum als het direct richting patiënt moet). Met een beetje 'pech' mag ik meteen een dubbele donatie doen, dan hang je een uur aan de centrifuge. Snel een halve liter Chocomel naar binnen slaan, calciumtabletje tijdens de donatie en ondertussen dat rooie knijpkussentje mishandelen :D Er zijn meestal wel een handjevol plaatjes-donateurs per patiënt. Soms moet je nog één of twee keer terugkomen om weer te doneren voor dezelfde patiënt, maar vaak wordt het gerouleerd onder de matchende donoren om geen van hen overmatig te belasten qua tijd en moeite.

In principe mag je 2-3 dagen na een plaatjesdonatie weer een volbloed donatie doen. Andersom weet ik het niet, maar ik vermoed dat die tussenperiode langer zal zijn.
pi_124044706
is de bloedplaatjes-match ook gekoppeld aan A/B/O type of is daar weer ander typering voor?
  donderdag 14 maart 2013 @ 12:30:36 #298
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124045011
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 12:20 schreef computergirl het volgende:
is de bloedplaatjes-match ook gekoppeld aan A/B/O type of is daar weer ander typering voor?
Ik moest het even opzoeken bij Sanquin:

quote:
Meestal halen we bloedplaatjes voor een transfusie uit het bloed van meerdere bloeddonaties (verschillende donors). Extra kwetsbare patienten, zoals heel jonge baby's, geven we liever bloedplaatjes van één donor.

Het komt ook voor dat een transfusie van willekeurige bloedplaatjes niet helpt, omdat het lichaam van de patiënt de bloedplaatjes van de donor direct afbreekt. Dan vragen we een donor om bloedplaatjes te geven, die precies passen bij de patiënt. In dit geval moeten van die donor speciale bloedgroepen (HLA / weefseltypering) bekend zijn.
pi_124045891
quote:
6s.gif Op donderdag 14 maart 2013 12:30 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Ik moest het even opzoeken bij Sanquin:

[..]

cool, jammer dat ik er te oud voor ben. Je bent wel heel direct voor een ernstig ziek persoon aan het doneren, niet als met volboed dat het in de koeling gaat en nu maar 'hopen' dan iemand het nodig heeft voordat het weggegooid moet worden
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:05:15 #300
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_124046049
Ik heb volgens mij alleen de eerste even nagezeten.. de tweede keer met bloed gelijk vertrokken richting huis. .
Met plasma vertrek ik sowieso ook gelijk.
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:16:53 #301
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_124046404
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 13:05 schreef Cue_ het volgende:
Ik heb volgens mij alleen de eerste even nagezeten.. de tweede keer met bloed gelijk vertrokken richting huis. .
Met plasma vertrek ik sowieso ook gelijk.
Niet eens een roze koek? :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')