abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 januari 2013 @ 12:44:08 #26
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121265571
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 11:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

Loodgieters verdienen pakweg 83k bruto per jaar tegenwoordig? :P
Daaromtrent is zeer goed mogelijk.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 7 januari 2013 @ 12:50:39 #27
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_121265761
Heel goed. Het is belachelijk dat ouderen meer verdienen dan Jongeren :)
pi_121265778
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 11:10 schreef SeLang het volgende:

Het gaat er niet om of iemand hard werkt maar om de output. .
Output is in bepaalde beroepen/ sectoren nogal moeilijk meetbaar. Gaat het om het aantal geklopte regels per uur die een programmeur maakt, of gaat het om het eindproduct wat ze als team aan het maken zijn en gewoon moet functioneren volgens de specificaties.

Zeker ontwerp functies zijn nogal moeilijk om in te schatten hoeveel uur nu echt iemand kwijt zal zijn aan dat project / sub project.
pi_121266683
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 12:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ze kunnen ook gewoon omvallen. Dan heeft niemand meer wat. Ik snap dat gehuil niet. Als het goed gaat gaat het iedereen goed en gaat het minder dan lever je weer wat in.
Solidariteit moet van twee kanten komen. Die eigenschap moet ik bij Cap Gemini nog ontdekken. Nu salaris inleveren en straks alsnog met een lagere ww-uitkering zitten zie ik als het meest realistische scenario.
  maandag 7 januari 2013 @ 13:27:10 #30
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_121266902
Exact,

Toon maar eerst aan dat er inderdaad een correlatie bestaat tussen het verlagen van mijn loon, en het voortbestaan van banen, en dat er niet op andere punten bezuinigd kan worden.

Waarom mij wel vragen om 10% in te leveren omdat het "slecht gaat" maar in bepaalde lagen nog steeds bonussen uitdelen die vele malen meer kosten, en dat terwijl het slecht gaat, hoe kan je dan een bonus geven ?
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_121266955
quote:
2s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:20 schreef SlaadjeBla het volgende:
Solidariteit moet van twee kanten komen. Die eigenschap moet ik bij Cap Gemini nog ontdekken. Nu salaris inleveren en straks alsnog met een lagere ww-uitkering zitten zie ik als het meest realistische scenario.
Een bedrijf om solidariteit vragen is onzin, bedrijven zijn namelijk niet solidair. Als huidige werknemer van Capgemini moet je hier dan natuurlijk ook niet mee akkoord gaan, er is immers een contract. Maar dit topic gaat volgens mij meer over de meer abstracte gedachte dat het verband tussen inkomen en leeftijd niet altijd stijgend moet zijn maar ook moet dalen.
pi_121267119
onzin, een goede werkgever is wel solidair. Met nadruk op goede. Mijn werkgever is er een die wel geeft om zijn werknemers. In goede en slechte tijden. Wellicht dungezaaid, maar ze bestaan wel.

Je moet dan natuurlijk niet bij de multinationals met aandeelhouders zijn. Dat spreekt voor zich.
  maandag 7 januari 2013 @ 13:37:43 #33
27026 xstatic1975
No pain no gain
pi_121267273
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 12:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ze kunnen ook gewoon omvallen. Dan heeft niemand meer wat. Ik snap dat gehuil niet. Als het goed gaat gaat het iedereen goed en gaat het minder dan lever je weer wat in.
Omvallen lijkt me vanwege salarissen van 400 man overdreven. Als dat risico er was hadden ze geen salarisverlagingen voorgesteld.
Op zich vind ik loon naar werken en scheefgroei tussen salarissen wel valide punten, maar 10% inleveren vind ik wel erg veel. En Cap Gemini is er toch zelf ook debet aan dat ze naar dat salaris gegroeid zijn..
En altijd moeten inleveren wanneer het minder gaat met een bedrijf vind ik onzin, alsof je aandeelhouder bent. Dan zou je als werknemer ook nooit zekerheid hebben.
  maandag 7 januari 2013 @ 13:39:43 #34
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121267358
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:28 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Een bedrijf om solidariteit vragen is onzin, bedrijven zijn namelijk niet solidair. Als huidige werknemer van Capgemini moet je hier dan natuurlijk ook niet mee akkoord gaan, er is immers een contract. Maar dit topic gaat volgens mij meer over de meer abstracte gedachte dat het verband tussen inkomen en leeftijd niet altijd stijgend moet zijn maar ook moet dalen.
Goed punt. Een jongere werknemer die net zo productief is als een ouder moet hetzelfde verdienen. Toch kan ik me er ook in vinden een deel van het inkomen conjunctuurgevoelig te maken. Stroomt het geld met bakken binnen dan profiteren de werknemers ook mee. Gaat het minder dan lever je dat weer in. Behoud van werk voor inkomen zeg maar.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_121267547
Iedereen wil (terecht) loonsverhoging elk jaar. Dus dan moet je ook niet moeilijk doen over een hoger inkomen op latere leeftijd.

En die besparing kan Cap ook wel halen door wat aan bonussen aan de top te doen.

Nu proberen ze werknemers te chanteren door ze uit te spelen tegen de rest van het bedrijf (anders volgen er reorganisaties). Zou wat moois worden als bedrijven dat gaan doen met allerlei groepen werknemers.
  maandag 7 januari 2013 @ 14:00:56 #36
6468 zuigmarmot
pi_121268124
Wedden dat wanneer je bij de onderhandelingen aangeeft dat je het prima vindt, mits contractueel vastgelegd dat je in betere tijden 10% extra gaat krijgen je plotseling dovemansoren tegenover je hebt.

Zoals eerder al iemand heeft gezecht. Solidariteit dient van 2 kanten te komen. Een baas die solidair tegenover mij is, kan dat ook terugverwachten.

Helaas heb ik uit ervaring gemerkt dat dit bijna altijd maar van een kant uit komt, en dat je niks terug hoeft te verwachten
pi_121268319
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:44 schreef novel het volgende:
Iedereen wil (terecht) loonsverhoging elk jaar. Dus dan moet je ook niet moeilijk doen over een hoger inkomen op latere leeftijd.

En die besparing kan Cap ook wel halen door wat aan bonussen aan de top te doen.

Nu proberen ze werknemers te chanteren door ze uit te spelen tegen de rest van het bedrijf (anders volgen er reorganisaties). Zou wat moois worden als bedrijven dat gaan doen met allerlei groepen werknemers.
Ware het niet dat de kloof in salaris tussen oudere en jongere werknemers in Nederland wel een behoorlijk stuk groter is dan in omringende landen.
pi_121268351
Ik denk dat deze ontwikkeling zich wel gaat doorzetten naar andere sectoren. De tijd dat salarissen van oudere werknemers vanzelfsprekend alsmaar stijgen en stijgen, is voorbij. Alleen een werkelijke schat aan ervaring en kennis rechtvaardigt nog een hoger loon.

In diverse andere landen is het nu al zo dat oudere werknemers minder verdienen. In Nederland gaan we ook die kant op en volgens mij is dat alleen maar gunstig. Het houdt meer ouderen aan het werk (ze zijn beter betaalbaar) en het dwingt oudere werknemers tot voortdurende bijscholing; ook op latere leeftijd. Weg met de "het zal mijn tijd wel duren"-houding.
pi_121269793
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:00 schreef zuigmarmot het volgende:
Wedden dat wanneer je bij de onderhandelingen aangeeft dat je het prima vindt, mits contractueel vastgelegd dat je in betere tijden 10% extra gaat krijgen je plotseling dovemansoren tegenover je hebt.
Nee, je mag nu 10% inleveren en dan krijg je straks 10% (van het dan geldende salaris) er weer bij. :X
  maandag 7 januari 2013 @ 15:01:01 #40
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_121270196
Wereldwijd groeit Capgemini nog steeds, ook in de landen om ons heen. De Nederlandse tak daarentegen is een grote puinhoop, beetje raar...
  maandag 7 januari 2013 @ 15:19:25 #41
6468 zuigmarmot
pi_121270867
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 15:01 schreef YazooW het volgende:
Wereldwijd groeit Capgemini nog steeds, ook in de landen om ons heen. De Nederlandse tak daarentegen is een grote puinhoop, beetje raar...
Dat dus:
Als ze er een puinhoop van maken, maar het bedrijf aan zich draait goed, zou ik ze gewoon aan het contract houden
  maandag 7 januari 2013 @ 15:20:02 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121270893
Een werkgever kan het vragen, een werknemer kan het weigeren. Ik mag trouwens hopen dat degenen die het betreft, dat ook gewoon doen.

Maar CG heeft natuurlijk wel gelijk dat er geen noodzakelijk verband is tussen leeftijd en beloning. Alleen is belonen naar prestatie in Nederland nogal een vies woord, en is het bijna onmogelijk om iemand terug te zetten in salarisschaal, zelfs als iemand aantoonbaar minder functioneert.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 7 januari 2013 @ 15:23:24 #43
6468 zuigmarmot
pi_121271009
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 15:20 schreef Janneke141 het volgende:
Een werkgever kan het vragen, een werknemer kan het weigeren. Ik mag trouwens hopen dat degenen die het betreft, dat ook gewoon doen.

Maar CG heeft natuurlijk wel gelijk dat er geen noodzakelijk verband is tussen leeftijd en beloning. Alleen is belonen naar prestatie in Nederland nogal een vies woord, en is het bijna onmogelijk om iemand terug te zetten in salarisschaal, zelfs als iemand aantoonbaar minder functioneert.
True,

maar dan had je dat in de afspraken moeten vastleggen toen je degene aannam, en niet naderhand gaan janken om de afspraken die zijn gemaakt, waarschijnlijk is degene al die jaren wel gevraagd de afspraken na te komen.

Als dat zo werkt kan die werknemer ook zeggen, tja we hebben wel afspraken gemaakt over hoeveel uur ik moet werken per maand, of hoeveel betaalde vakantiedagen ik heb, maar het gaat even niet zo goed met mij, dus pas ik dat even eenzijdig aan.

als ik dat zo stel, zien de meeste wel in hoe idioot dat is.
  maandag 7 januari 2013 @ 15:25:47 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121271092
Er is toch ook helemaal geen sprake van een eenzijdige wijziging? Als de werknemer niet tekent verandert er niets. Als een werknemer graag een dag minder in de week wil gaan werken kan hij toch ook gewoon aan de wg vragen of die akkoord is?

En als je als bedrijf (of als samenleving voor mijn part) van mening bent dat je beloningsmodel niet meer bij de tijd is, dan komt er natuurlijk een moment dat je moet gaan beginnen met aanpassen. Dan beginnen er her en der wat te steigeren, maar anders verandert er natuurlijk nooit wat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 7 januari 2013 @ 15:27:49 #45
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_121271160
quote:
Ze zitten rond de 40 euro, en dat is minder dan de gemiddelde loodgieter verdient.
Ja tuurlijk..... :') :') :') Dat ze het uitgekotst krijgen.... :r :r
  maandag 7 januari 2013 @ 15:28:03 #46
6468 zuigmarmot
pi_121271175
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 15:25 schreef Janneke141 het volgende:
Er is toch ook helemaal geen sprake van een eenzijdige wijziging? Als de werknemer niet tekent verandert er niets. Als een werknemer graag een dag minder in de week wil gaan werken kan hij toch ook gewoon aan de wg vragen of die akkoord is?

En als je als bedrijf (of als samenleving voor mijn part) van mening bent dat je beloningsmodel niet meer bij de tijd is, dan komt er natuurlijk een moment dat je moet gaan beginnen met aanpassen. Dan beginnen er her en der wat te steigeren, maar anders verandert er natuurlijk nooit wat.
Nou, er wordt anders via de Media alleen al redelijke sociale druk opgevoerd. impliciet wordt er aangegeven dat bij niet akkoord je waarschijnlijk je baan kwijt bent.
pi_121271770
quote:
2s.gif Op maandag 7 januari 2013 10:49 schreef SeLang het volgende:
Als mij wordt gevraagd om vrijwillig salaris in te leveren dan zeg ik natuurlijk ook "fuck you!".
Maar wel lekker makkelijk zeggen dat ambtenaren geld in moeten leveren. Want daar heb je zelf natuurlijk geen last van.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bulletdodger op 07-01-2013 15:55:11 ]
  maandag 7 januari 2013 @ 15:55:22 #48
136738 peleetje
He is a big mouth...
pi_121272093
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:00 schreef zuigmarmot het volgende:

Zoals eerder al iemand heeft gezecht. Solidariteit dient van 2 kanten te komen. Een baas die solidair tegenover mij is, kan dat ook terugverwachten.

Helaas heb ik uit ervaring gemerkt dat dit bijna altijd maar van een kant uit komt, en dat je niks terug hoeft te verwachten
Inderdaad... werkgevers roepen inderdaad al te vaak dat ze een solidair/menselijk beleid voeren. Maar alleen wel als het in hun voordeel is.

Mag hopen dat de werknemers die gevraagd gaat worden 10% inleveren gewoon netjes weigeren. Jammer voor CG. Hadden ze maar een beter beleid moeten voeren.
  maandag 7 januari 2013 @ 15:57:45 #49
136738 peleetje
He is a big mouth...
pi_121272179
Maar goed... er zijn genoeg bedrijven die contracten hebben waarin staat dat: als het met 't bedrijf in economische tijden slecht gaat dan mogen de salarissen daarop worden aangepast.
  maandag 7 januari 2013 @ 16:25:24 #50
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_121273126
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 12:37 schreef trovey het volgende:

[..]

Omdat jongeren goedkoper zijn en makkelijker kwijt te raken zijn en omdat het idee heerste dat als je ouder gaat worden je wel constant ziek zal zijn...wat bewezen is dat dat niet zo is.
Nee, maar het risico op een echte serieuze aandoening (=langdurige absentie) is veel groter. Bovendien leveren die oudere werknemers meestal veel minder op, terwijl ze veel meer kosten. Ze zijn nog al eens de connectie met de hedendaagse processen kwijt, snappen niet hoe de programma's werken waar ze mee behoren te werken etc.

Ik heb het bij mijn eigen pa gezien, die was technisch tekenaar en ontwierp/calculeerde staalconstructies etc. Hij was heel goed in zijn werk, moest vaak werk van jongere collega's corrigeren of opnieuw doen. Maar alle correspondentie deed hij nog handgeschreven en gebruikte geen computer. Vanwege zijn vakkennis was hij een tijd lang nog heel erg welkom bij zijn werkgever, maar op een gegeven moment was hij helemaal door de realiteit buiten spel gezet. Misschien wel een erg zwart/wit voorbeeld, maar ik durf te wedden dat dit in mindere mate nog heel veel voorkomt in bedrijven en met name bij overheden/non-profit.
Scratch a liberal and you will find a fascist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')