Ik denk dat die 'stortvloed' aan waarschuwingen vooral komt omdat er geen luisterend oor is. Niet omdat technici pessimistischer zijn dan andere beroepsgroepen. Veel mensen hebben de neiging om steeds harder te roepen wanneer ze niet gehoord worden, dat is redelijk natuurlijk gedrag.quote:Dat is niet alleen de manager in kwestie te verwijten. Het punt is vaak dat die techneut voor nog heel veel meer dingen waarschuwt die achteraf gezien wel meevallen. En dat is omdat techneuten van nature vrij pessimistisch ingesteld zijn als het om risico's gaat. Begrijpelijk, want zij zijn ook degene die de troep moeten opruimen en daarnaast begrijpen ze het product beter en voelen dus misschien wel te goed aan waar het mis zou kunnen gaan.
En dat is dus de weeffout in het moderne systeem. De verdeling manager (beslisser) - techneut (uitvoerder) zorgt er vaak voor dat inhoudelijk beslissingen vaak genomen worden door degene die er het minste van begrijpt.quote:Het lastige als manager is dat die stortvloed aan waarschuwingen, problemen en bezwaren bijzonder lastig te filteren is zonder iets van inhoudelijke kennis.
Heb je wel eens een subtiele hint laten vallen?quote:Op zondag 6 januari 2013 07:55 schreef raptorix het volgende:
Omdat we in nederland liever Marketing & Communicatie studeren, man man ik zie ze elke dag bij me bureau voorbij schuifelen, totaal wereldvreemd, en bezig met hun "brand', oh kuuuuut ons bedrijf heeft een kut reputatie, oh ja snel laten we een kekke marketing actie starten, totaal niet beseffend dat ze een kut reputatie hebben omdat hun product faalt
och ikzelf ben 47 en dat is gemiddeld bij ons. Onze oudste projectmanager (is nu soort kwartiermeester bij DAF) is 62quote:Op zondag 6 januari 2013 11:48 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waanzinnig toch, dat werknemers van 35+ al onder het kopje oud vallen.
Verder prima verhaal, daar niet van.
Vooral minder subtielequote:Op zondag 6 januari 2013 12:56 schreef Aether het volgende:
[..]
Heb je wel eens een subtiele hint laten vallen?
Het is een systeemfout, en geen fout van managers die niets van techniek begrijpen en technici die geen prioriteiten kunnen stellen danwel praktische keuzes kunnen maken. Ik vind het daarom niet zo constructief om het vanuit 1 kant te bekijken zoals meestal gebeurt.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:52 schreef delpit het volgende:
[..]
Ik denk dat die 'stortvloed' aan waarschuwingen vooral komt omdat er geen luisterend oor is. Niet omdat technici pessimistischer zijn dan andere beroepsgroepen. Veel mensen hebben de neiging om steeds harder te roepen wanneer ze niet gehoord worden, dat is redelijk natuurlijk gedrag.
[..]
En dat is dus de weeffout in het moderne systeem. De verdeling manager (beslisser) - techneut (uitvoerder) zorgt er vaak voor dat inhoudelijk beslissingen vaak genomen worden door degene die er het minste van begrijpt.
Wanneer de gemiddelde manager dat gebrek aan inhoudelijke kennis nou zou goedmaken met een overmaat aan sociale kennis dan zou er nog niet zoveel aan de hand zijn. Helaas is dat ook niet vaak het geval. Ook daar zie je het fenomeen ontstaan dat de goede technicus met slechte sociale vaardigheden het vaak aflegt tegen de slechte technicus met goede sociale vaardigheden.
Daar zie je dus één van de redenen waarom veel technici op enig moment afhaken en van een goed techneut een (vaak helaas nogal slechte) manager worden. Niet beoordeeld worden op technische kennis, maar op kunnen babbelen en verkopen en 'het ontwikkelen van kernkwadranten'.
Gemiddelde startsalarissen die wij en onze klanten kennen zijn vanaf 2600 tot 3200 voor een ervaren storing en onderhoudsmonteur vanaf 5 jaar ervaring. Er zijn ook klanten die het tekort aan ervaren monteurs erkennen en een zg marktconform toeslag kennen. Dit kan soms oplopen tot 600 bruto p/mnd bovenop je salaris. Dit zodat de monteur een marktconform salaris krijgt en niet snel weggaat. Enne salarissen zijn ex ploegen toeslagen/ consignatie vergoedingen enz..Er zijn dus monteurs die wij ter werk stellen die netto meer naar huis brengen dan ik of mijn manager.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:21 schreef raptorix het volgende:
Ach het is gewoon vraag en aanbod, over aantal jaar zullen de salarissen automatisch stijgen.
Het is ook heel natuurlijk gedrag van managers om te roepen dat ze iets niet geweten hebben dat ze wel gezegd is als het fout gaat.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:52 schreef delpit het volgende:
[..]
Ik denk dat die 'stortvloed' aan waarschuwingen vooral komt omdat er geen luisterend oor is. Niet omdat technici pessimistischer zijn dan andere beroepsgroepen. Veel mensen hebben de neiging om steeds harder te roepen wanneer ze niet gehoord worden, dat is redelijk natuurlijk gedrag.
Sowieso zijn de meeste startsalarissen over het algemeen niet bijster hoog.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
De startsalarissen zijn helemaal niet zo extreem laag...
Niet zo gek als je nog niks kan als je begint met werken.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:34 schreef Mignon het volgende:
[..]
Sowieso zijn de meeste startsalarissen over het algemeen niet bijster hoog.
Zijn de technici dan nu op niet-technische functies aan het solliciteren omdat het te weinig betaalt?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:52 schreef ukga het volgende:
Het zou al helpen om de startsalarissen eens te verhogen
Klopt, vandaar dat ik het enigszins vreemd vind om de startsalarissen te verhogen. Alsof personen een studie uitkiezen vanwege een startsalaris.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Niet zo gek als je nog niks kan als je begint met werken.
Hoezo marktconforme toeslag? Als je geen personeel kan krijgen is er maar 1 conclussie, je betaalt te weinig, zie ik overigens in mijn sector (Internet) ook.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:06 schreef jefjef het volgende:
[..]
Gemiddelde startsalarissen die wij en onze klanten kennen zijn vanaf 2600 tot 3200 voor een ervaren storing en onderhoudsmonteur vanaf 5 jaar ervaring. Er zijn ook klanten die het tekort aan ervaren monteurs erkennen en een zg marktconform toeslag kennen. Dit kan soms oplopen tot 600 bruto p/mnd bovenop je salaris. Dit zodat de monteur een marktconform salaris krijgt en niet snel weggaat. Enne salarissen zijn ex ploegen toeslagen/ consignatie vergoedingen enz..Er zijn dus monteurs die wij ter werk stellen die netto meer naar huis brengen dan ik of mijn manager.
Ze (de kandidaat technici) kiezen deels voor de niet-technische studie omdat dat een baan geeft die meer betaalt. Dus in zekere zin wel ja.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zijn de technici dan nu op niet-technische functies aan het solliciteren omdat het te weinig betaalt?
quote:Op zondag 6 januari 2013 20:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo marktconforme toeslag? Als je geen personeel kan krijgen is er maar 1 conclussie, je betaalt te weinig, zie ik overigens in mijn sector (Internet) ook.
Dit wil men niet weten, klagen bij de overheid is goedkoperquote:Op zondag 6 januari 2013 20:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo marktconforme toeslag? Als je geen personeel kan krijgen is er maar 1 conclussie, je betaalt te weinig, zie ik overigens in mijn sector (Internet) ook.
Mijn vader was een echte vakman, allround timmerman, ik ken maar weinig mensen met zoveel skills, stucadoren, timmeren, metselen, electriciteit, etc Kan in zijn eentje een huis bouwen, mijn vader heeft me op me hart meegegeven: als je ooit in je hoofd haalt om in de bouw te gaan werken breek ik je armen, hij had gelijk, met mijn eerste baantje als knullige developer verdiende ik al meer als hem, ik schaamde me diep, hij had gelijk.quote:Op zondag 6 januari 2013 22:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit wil men niet weten, klagen bij de overheid is goedkoper
Tja, nog los van het maatschappelijke gebrek in aanzien voor het ambacht.quote:Op zondag 6 januari 2013 22:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn vader was een echte vakman, allround timmerman, ik ken maar weinig mensen met zoveel skills, stucadoren, timmeren, metselen, electriciteit, etc Kan in zijn eentje een huis bouwen, mijn vader heeft me op me hart meegegeven: als je ooit in je hoofd haalt om in de bouw te gaan werken breek ik je armen, hij had gelijk, met mijn eerste baantje als knullige developer verdiende ik al meer als hem, ik schaamde me diep, hij had gelijk.
Helemaal mee eens, een advocaat of arts met 10 jaar studie/ervaring staat hoog in aanzien, een vakman met 30 jaar ervaring (want dan ben je pas een goed timmerman) heeft men nul respect, noemen ze een "mannetje", deze maatschappij is ziek tot op het botquote:Op zondag 6 januari 2013 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, nog los van het maatschappelijke gebrek in aanzien voor het ambacht.
Vind nog maar eens een schilder die stucco venetiano kan, of weet wat minerale verf is, die met lijnolieverf kan werken, weet wat siccatief is.quote:Op zondag 6 januari 2013 22:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, een advocaat of arts met 10 jaar studie/ervaring staat hoog in aanzien, een vakman met 30 jaar ervaring (want dan ben je pas een goed timmerman) heeft men nul respect, noemen ze een "mannetje", deze maatschappij is ziek tot op het bot
Zo te horen hoeft dat niet, jij weet het.quote:Op zondag 6 januari 2013 22:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vind nog maar eens een schilder die stucco venetiano kan, of weet wat minerale verf is, die met lijnolieverf kan werken, weet wat siccatief is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |