Nee. Dan kan je dat vak gaan leren. daarbij VMBO is geen LTS...quote:Op zaterdag 25 mei 2013 22:22 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Kan je niet aan de slag als loodgieter, electricien timmerman en metselaar dan als je van de lts komt?
Trouwens, 63.000 vacatures betekent nog niet dat er 63.000 banen beschikbaar zijn. Ik loop soms ook te zoeken en heel veel van die vacatures staan uit bij detacheringsbureau's. Kan soms zo vertellen van welk bedrijf die vacature eigenlijk afkomstig is.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 14:53 schreef Ryon het volgende:
[..]
Pubers wonen over het algemeen nog gewoon bij hun ouders thuis en worden elke avond liefdevol door hun moeder in bed gestopt en besteden hun zakgeld aan benzine voor hun scootertje en aan merkkleding in de hoop daarmee een eerste vriendinnetje te regelen. Dat zijn al zorgen genoeg en je hoeft niet te verwachten dat die al zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien.
En nogmaals: als men per se die 63.000 vacatures willen invullen dan staat niets een bedrijf in de weg om zelf tijd en moeite te steken in de scholing van mensen. Maar goed, personeel en opleidingskosten is hetgeen waar binnen de technische sector meer op te bezuinigen valt dan op materiaal dus verwacht men dat iemand anders de rekening wel lapt.
Ik zoek storing en onderhouds monteurs e/wtb of mechatronica/AOT. niveau LTS/MTS (niv 3 of 4) MBO/ROC. Maintenance engineers op MTS of HTS niveauquote:
als je goed bent komt dat wel.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan jij dan met een hypotheek betalen met plezier in je werk?
daar kom jij steeds mee.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 23:01 schreef cempexo het volgende:
2013: goed opgeleiden emigreren...zo simpel is dat !
Hoger inkomen - minder belastingdruk - groter huis - ruimte - meer menselijke beschaving - meer vrijheid.
Ben geen automonteur, wel E opgeleid.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 23:51 schreef jefjef het volgende:
[..]
Ik zoek automonteurs die in een nieuw project (2 jaar) gave dure sport auto's wil gaan ombouwen naar e-aangedreven sport auto's!
enz..enz..
ik heb je gepmt!quote:Op zondag 26 mei 2013 00:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ben geen automonteur, wel E opgeleid.
Meer info?
Nou graag een onderzoek van je bewering dan maar...quote:Op zondag 26 mei 2013 00:14 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
daar kom jij steeds mee.
je hebt dus gepensioeneerden, studenten en expats ( Nederlanders die bij een groot bedrijf werken, overal op de wereld ) verder heb je nog buitenlanders die emigreren, als je dit er allemaal afhaalt, dan blijven er hooguit 10.000 over die aan jouw profiel voldoen
Nou, dan houdt het op..... Vooral ook niet proberen danquote:
Hier zit wat in. De manier waarop in Nederland met technisch personeel wordt omgegaan, maakt werken in de techniek vervelend. Met een goed loon kun je meer starters werven, maar wil je echt succes behalen als techniekland, dan zul je ook iets aan het managen van je toppers moeten doen.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:14 schreef delpit het volgende:
[..]
Het echt problematische is, dat de meeste managers ook niet geschikt zijn als manager. Dankzij het achterblijven van het managementvak bij de ontwikkelingen in de wereld ontstaan juist de problemen.
Traditionele managers zijn van nature risicomijdend en achterdochtig. Gedrag dat in de weg staat om moderne ondernemingen te laten groeien. Juist technici hebben last van dat managementgedrag. Niets is zo vermoeiend dan iets ingewikkelds uit te moeten leggen aan iemand met het technisch verstand van een baby. Negentig procent van wat zich manager noemt is in principe alleen maar geschikt om lopende band processen of een supermarktje te leiden. Klokje, simpel taakje, excelletje maken en klaar. Heel veel anders kunnen ze eigenlijk niet.
De werkelijkheid van veel complexe trajecten is dat de precieze uitkomst vaak niet vaststaat. Dat het moeilijk te voorspellen is hoe lang het precies gaat duren en dat het vaak ook lastig is te voorspellen hoeveel het precies gaat kosten. Op hoofdlijnen ja, maar qua details echt niet. Wanneer in dergelijke trajecten niet de technici in de lead zijn krijg je dus de zoveelste mislukking. Mislukkingen waar dan die techneut (die al heel vaak gewaarschuwd heeft) de schuld van krijgt.
Noem eens 10 bedrijven in NL waar je nog differentiaalvergelijkingen moet oplossing dan tijdens je werk? Als het al gedaan moet worden, dan heb je gewoon een PC, die het uitrekent, zonder dat iemand hoeft te weten hoe dit werkt.quote:Daarnaast is het ook waar dat technici niet automatisch goede managers zijn. Ik heb met uitstekende technici samengewerkt, die totaal wereldvreemd waren en geen idee hadden hoe ze een klein groepje mensen moeste leiden. Dat is ook iets - ik spreek uit ervaring - dat je met vallen en opstaan leert, maar feit is dat mensen die heel goed differentiaalvergelijkingen op kunnen lossen minder goed zijn in het oplossen van een ruzie tussen twee werknemers.
Ik vond mijn studie wel leuk. Over die druk kan ik met je meepraten net zoals de lage marges. Vaak werk je voor niks of moet je geld toeleggen. Techneuten hebben in NL inderdaad een status als underdog, maar dat interesseert menig techneut geen ruk, net zoals ik.quote:Laten we eerlijk zijn: veel technische functies zijn gewoon niet leuk! Het is moeilijk, vaak saai, hoge druk en frustrerend door de lage marges omdat je concurreert met Aziaten die relatief gezien veel beter betaald krijgen. Bovendien kan niet iedereen het, maar desondanks heeft dit werk nauwelijks "status". Als je mensen wilt aantrekken dan zul je dit alles moeten compenseren met een beter salaris.
Als je nauwelijks met goedope Aziaten kunt concurreren, dan moet je het niet doen.quote:Op zondag 26 mei 2013 10:03 schreef SeLang het volgende:
Laten we eerlijk zijn: veel technische functies zijn gewoon niet leuk! Het is moeilijk, vaak saai, hoge druk en frustrerend door de lage marges omdat je concurreert met Aziaten die relatief gezien veel beter betaald krijgen. Bovendien kan niet iedereen het, maar desondanks heeft dit werk nauwelijks "status". Als je mensen wilt aantrekken dan zul je dit alles moeten compenseren met een beter salaris.
ASML investeert groot geld in R&D, tegen elke theorie en systeem in. Andere bedrijven doen dat niet en omdat managers die theorien en systemen krijgen aangeleerd op universiteiten, zie ik daar ook geen verandering in komen.quote:Op zondag 26 mei 2013 10:12 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ken idd weinig bedrijven waar het uitrekenen van een differentiaalvergelijking toegevoegde waarde heeft. Toch ben ik van mening dat technici van dat niveau nodig zijn om een bedrijf in de globaliserende wereld mee te kunnen laten doen. Er is MI een groot tekort aan technische toppers.
ASML is een goed voorbeeld van een bedrijf dat met die toppers nieuwe producten heeft bedacht, waardoor ze nu wereldmarktleider zijn.
Philips daarentegen is een bedrijf dat met generalisten en knip en plakwerk heeft geprobeerd goedkoop te ontwikkelen, maar die zijn MI van een koude kermis thuis gekomen.
Technische toppers zijn techneuten, die weten wat 1+1 is en die niet schrikken van een functie met 2 variabelen, daarnaast moeten die (en dat is het belangrijkste) commercieel zijn en communicatief goed zijn. Meer technische kennis is niet nodig, want dan snapt de manager het niet meer en dan vraagt die zich af wat die met je moet. Daarnaast moet je braaf excel sheets invullen en antwoorden kopieren, zonder na te denken of ze kunnen kloppen en als je vraagt hoe zo'n sheet werkt dan krijg je steevast het antwoord: is niet belangrijk, want zo werken we altijd en het werkt.quote:Ik ken idd weinig bedrijven waar het uitrekenen van een differentiaalvergelijking toegevoegde waarde heeft. Toch ben ik van mening dat technici van dat niveau nodig zijn om een bedrijf in de globaliserende wereld mee te kunnen laten doen. Er is MI een groot tekort aan technische toppers.
Is dat ergens anders op de wereld dan anders? De hoogst mogelijke carriere functie die je kan krijgen is toch overal senior engineer?quote:Op zondag 26 mei 2013 10:18 schreef SeLang het volgende:
Vraag jezelf eens het volgende af: waarom is er hier op Fok! een hele topic reeks over investmentbanking en niet over technische carrieres? Een aantal van de meest prominent postende investment bankers hier op Fok heeft een TU opleiding! Dat zegt toch genoeg?
In de VS kun je als technicus een hele aardige boterham verdienen, zonder dat je jezelf hoeft te vermoeien met managementjargon.quote:Op zondag 26 mei 2013 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Is dat ergens anders op de wereld dan anders? De hoogst mogelijke carriere functie die je kan krijgen is toch overal senior engineer?
Ja, dat klopt idd. Investment banking is sexy, techniek is sloom.quote:Op zondag 26 mei 2013 10:18 schreef SeLang het volgende:
Vraag jezelf eens het volgende af: waarom is er hier op Fok! een hele topic reeks over investmentbanking en niet over technische carrieres? Een aantal van de meest prominent postende investment bankers hier op Fok heeft een TU opleiding! Dat zegt toch genoeg?
In NL kan je ook aardig een boterham verdienen hoor. Senior techneuten (niet leidinggevend) bij het bedrijf waar ik werk verdienen 70-80k per jaar.quote:Op zondag 26 mei 2013 10:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In de VS kun je als technicus een hele aardige boterham verdienen, zonder dat je jezelf hoeft te vermoeien met managementjargon.
In Amerika is de manager een meewerkend voorman, die keihard het goede voorbeeld geeft. In Nederland is de manager een omhooggevallen bedrijfskundige, die geen affiniteit met techniek heeft.
Dat hou je altijd bij nieuwe bedrijfstakken. MIdden jaren 90 was IT helemaal hot en sexy. Daar kan je miljonair worden zonder iets te doen. Tot de bubbel brak begin jaren 2000.quote:Op zondag 26 mei 2013 10:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ja, dat klopt idd. Investment banking is sexy, techniek is sloom.
Moeten ze uren schrijven? Hoe zit het met vergaderingen en cursussen die niet direct aansluiten op het product waar ze aan werken?quote:Op zondag 26 mei 2013 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In NL kan je ook aardig een boterham verdienen hoor. Senior techneuten (niet leidinggevend) bij het bedrijf waar ik werk verdienen 70-80k per jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |