Chronologisch verhaal Zaak Vaatstra:quote:Jasper S. bekent moord op Marianne Vaatstra
LEEUWARDEN - Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend. Het Openbaar Ministerie liet dat donderdag weten.
De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde donderdag tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.
Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.
De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte tijdens het verhoor heeft verklaard.
Beperking
Woensdag besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden. Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld, alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen.
S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.
Zo'n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar na dato de moordenaar van Marianne te vinden.
Peter R.
Misdaadjournalist Peter R. de Vries meldt op Twitter: ''Bewijslast was te groot, ontkennen hielp niet meer. Zaak Vaatstra opgelost. Jasper S. is de dader die dit geheim 13 jaar verborgen hield. Is bekentenis Jasper S. een verrassing? Nee.. hier viel niet aan te ontkomen. Alleen schriftgeleerden meenden dat er een opening was."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu:http://www.ad.nl/ad/nl/11(...)-complotdenker.dhtmlquote:Bauke Vaatstra, de vader van de vermoorde Marianne Vaatstra, wordt sinds de arrestatie van Jasper S. gestalkt door een man die beweert dat de verkeerde vastzit voor de moord. Dat meldt de Gooi- en Eemlander.
De zelfbenoemde speurder, Wim Dankbaar uit Overveen, mailt Vaatstra voortdurend zijn complottheorie en vertelt de vader daarbij gedetailleerd wat er volgens hem tijdens Koninginnedag 1999 in het Friese Veenklooster is voorgevallen.
Dankbaar is nog steeds van mening dat de twee asielzoekers die eerder werden aangehouden de daders zijn. Hij gelooft dat er destijds met het DNA geknoeid is, om zo de werkelijke daders buiten schot te houden.
'Het is allemaal om gek van te worden. Ik heb met de zaaksofficier overlegd of we die vieze leugenaar juridisch aan kunnen pakken, maar dat ligt moeilijk', vertelt Vaatstra aan het dagblad.
De complotdenker begrijpt echter niets van de reactie van Vaatstra: 'Het gaat mij niet om de familie Vaatstra, maar om het feit dat zich een groot onrecht afspeelt.' Daarnaast zouden Jan Vlug, de advocaat van Japers S., en het Openbaar Ministerie onder een hoedje spelen. Dat concludeerde hij nadat de advocaat de verklaring van S. openbaar maakte.
Half november vond het Nederlands Forensisch Instituut een match met het DNA dat op het lichaam van Marianne was gevonden in 1999. Kort daarna werd Jasper S. aangehouden, een melkveehouder die slechts 2,5 kilometer van het weiland woont waar het lichaam van Marianne werd gevonden.
Dat kan ik me heel erg goed voorstellen. Die vent is geschift.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:16 schreef Leandra het volgende:
Maar Dankbaar zou op straffe van een echtscheiding toch stoppen met de Vaatstra-zaak?
Dat betekent dat mevrouw Dankbaar inmiddels vertrokken is?
Het liefst samen.....quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik zou de families Vaatstra en S. aanraden een kort geding te voeren wegens stalking en vragen om een straat/omgevingsverbod voor die gek.
Yep. Dat zou een mooie actie zijn en hopelijk een afdoende signaal dat het nou maar eens uit moet zijn met die zieke racistisch-geinspireerde complottheorieen.quote:
Die lui schromen er ook niet voor om langs te gaan, aan te bellen, brieven te sturen etc.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:50 schreef TUFKAL het volgende:
Waarom zoekt papa de media op? Mailwasher aan, bounch mail en klaar met het gezeik toch?
Dan snap ik niet waarom hij geen aangifte van stalken kan doen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:02 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Die lui schromen er ook niet voor om langs te gaan, aan te bellen, brieven te sturen etc.
Goed dat steeds meer mensen zien hoe mesjogge deze lui zijn...quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:38 schreef Fannie het volgende:
Ik heb vanaf dat Jasper S. is gearresteerd de weblogs van Dankbaar en Kat gevolgd.
Je wil niet weten wat daar allemaal op gezet is, ook door de reageerders daar..
Echt, die complottheorie gastjes sporen voor geen meter, als het niet om zo'n trieste zaak ging dan was het lachwekkend. Ze gaan werkelijk te ver.....
Ik heb het gelezen net.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:52 schreef Copycat het volgende:
En in de reacties gaat die mafkees gewoon door:
http://www.gooieneemlande(...)talkt-Bauke-Vaatstra
Ik kijk er niet meer, too far out, wat had hij laatst weer te mekkeren over Demmink: dat-ie achter de shooting in Alphen a/d Rijn zat?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:56 schreef Copycat het volgende:
Je moet voortaan http://www.klokkenluideronline.net/ hebben.
Dit dus, je haalt de woorden uit mn mond.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:51 schreef Samson het volgende:
Wat een gezeur allemaal, die Pa Vaatstra weet zelf toch hoe het zit. Dan negeer je toch gewoon die onzin? Is eindelijk die zaak opgelost en blijft ie gewoon de publiciteit zoeken. Als je het blijft negeren houdt het op een gegeven moment heus wel op. Als je juist de media zoekt (sorry hoor, maar Pa Vaatstra is toch eerlijk gezegd best wel mediageil) dan houdt het natuurlijk nooit op.
Het gaat hier niet om een paar mailtjes.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:51 schreef Samson het volgende:
Wat een gezeur allemaal, die Pa Vaatstra weet zelf toch hoe het zit. Dan negeer je toch gewoon die onzin? Is eindelijk die zaak opgelost en blijft ie gewoon de publiciteit zoeken. Als je het blijft negeren houdt het op een gegeven moment heus wel op. Als je juist de media zoekt (sorry hoor, maar Pa Vaatstra is toch eerlijk gezegd best wel mediageil) dan houdt het natuurlijk nooit op.
Ik zal jou eens een mailtje sturen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 06:20 schreef hexje het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om een paar mailtjes.
Bluf!!!!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 06:35 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik zal jou eens een mailtje sturen.
Dat kan heel goed zijn en het zal zeker vervelend zijn. Ik wil enkel zeggen dat dit steeds in de publiciteit brengen nu niet bepaald helpt. Dat is koren op de molen van dat soort mensen. Ik zeg net wel dat Pa Vaatstra wel publiciteitsgeil zal zijn maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat hij niet bepaald de slimste is en zich snel laat gebruiken door de media. Face it, die snoepen hier natuurlijk van en pikken elke sensatie mee.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 06:20 schreef hexje het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om een paar mailtjes.
Je moet wel een bizar dikke huid hebben om alles wat geschreven en gezegd wordt over jezelf, je familie en dochter te negeren, hoe erg beledigend en respectloos het ook is, en dan ook nog eens in grote getallen. Dat negeren, dat is eerder ongezond dan af en toe wel reagerenquote:Op zaterdag 5 januari 2013 08:31 schreef Samson het volgende:
[..]
Dat kan heel goed zijn en het zal zeker vervelend zijn. Ik wil enkel zeggen dat dit steeds in de publiciteit brengen nu niet bepaald helpt. Dat is koren op de molen van dat soort mensen. Ik zeg net wel dat Pa Vaatstra wel publiciteitsgeil zal zijn maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat hij niet bepaald de slimste is en zich snel laat gebruiken door de media. Face it, die snoepen hier natuurlijk van en pikken elke sensatie mee.
Dat vind jij. Wat ik vind? Dat er na 13! jaar eindelijk 1 moordzaak is opgelost, hetgeen bakken met geld heeft gekost zodat de familie gemoedsrust kan hebben. Het is ze gegund, maar dan nu weer lopen mekkeren dat je lastig gevallen wordt door een of andere idioot met een complottheorie en dat vervolgens weer uitgebreid in de media moet gaan ventileren vind ik nogal dom, danwel publiciteitsgeil. Wees blij dat het opgelost is en wees blij dat de gemeenschap hier het geld voor heeft opgehoest. Zo'n luxe hebben niet bepaald alle nabestaanden van slachtoffers van misdrijven. Ik denk dat er een hoop ergere zaken zijn dan een stalkerige complottheoriedenker.....quote:Op zaterdag 5 januari 2013 09:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je moet wel een bizar dikke huid hebben om alles wat geschreven en gezegd wordt over jezelf, je familie en dochter te negeren, hoe erg beledigend en respectloos het ook is, en dan ook nog eens in grote getallen. Dat negeren, dat is eerder ongezond dan af en toe wel reageren
De familie wordt al jaren lastig gevallen door complotdenkers. Nu de zaak is opgelost zou je denken dat ze zouden stoppen. Maar nee ze gaan gewoon door.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 10:19 schreef Samson het volgende:
[..]
Dat vind jij. Wat ik vind? Dat er na 13! jaar eindelijk 1 moordzaak is opgelost, hetgeen bakken met geld heeft gekost zodat de familie gemoedsrust kan hebben. Het is ze gegund, maar dan nu weer lopen mekkeren dat je lastig gevallen wordt door een of andere idioot met een complottheorie en dat vervolgens weer uitgebreid in de media moet gaan ventileren vind ik nogal dom, danwel publiciteitsgeil. Wees blij dat het opgelost is en wees blij dat de gemeenschap hier het geld voor heeft opgehoest. Zo'n luxe hebben niet bepaald alle nabestaanden van slachtoffers van misdrijven. Ik denk dat er een hoop ergere zaken zijn dan een stalkerige complottheoriedenker.....
bron:http://www.zijonline.nl/2(...)r-dochter-vermoorde/quote:Moeder Marianne Vaatstra gelooft niet dat Jasper S. haar dochter vermoorde!
Maaike Vaatstra, de moeder van de in 1999 verkachte en vermoorde Marianne, weigert te geloven dat het Jasper S. is geweest die haar dochter om het leven heeft gebracht. De afgelopen jaren trad Maaike geregeld naar buiten met het verhaal dat de dader gezocht diende te worden in het asielzoekerscentrum, niet ver van de plek waar Marianne gevonden werd. In die theorie werd zij gesteund door oud NRC-journalist Micha Kat. Volgens diezelfde Kat durft moeder Vaatstra, inmiddels gescheiden van de vader van Marianne, niet naar buiten te treden. Voor Kat staat vast dat Jasper S. ten onrechte is opgepakt…
Deze week is eindelijk, na 13 jaar onzekerheid, de verdachte van de moord op Marianne Vaatstra opgepakt. Maaike Terpstra, de moeder van Marianne, sprak in 2005 openhartig met Libelle over haar verdriet, het gemis, de pijn en de frustratie. Ze was er toen al van overtuigd dat haar dochter verkracht en vermoord was daar een man uit het nabijgelegen asielzoekerscentrum, In de loop der jaren werd die overtuiging steeds sterker. Nu de dader boer Jasper S. lijkt te zijn, een man die op steenworp afstand woonde, lijkt dat, zo zegt haar omgeving een bittere pil voor Maaike en durft ze ook niet met haar mening naar buiten te treden.
In Libelle zei moeder Vaatstra destijds: “Marianne ging uit in Kollum, dat deed ze wel vaker. Ze zorgde altijd dat ze veilig met de taxi thuiskwam en ze was nooit overdreven laat thuis. Toen ze ‘s nachts maar niet thuiskwam, wist ik dat het mis was. We zijn een zoektocht begonnen en hebben haar die ochtend gevonden. Het is niet te beschrijven wat er dan door je heengaat. Verslagenheid, verdriet en woede. Een niet te bevatten woede, dat iemand het recht heeft genomen om jouw, jóuw kind iets aan te doen. Meteen flitste een verhaal door mijn hoofd wat Marianne me enkele weken daarvoor had verteld. Ze had toen op een uitgaansavond in een discotheek ruzie gekregen met twee asielzoekers. Ze wilden met haar dansen, maar Marianne weigerde. Een van de twee jongens heeft haar toen bedreigd en hij werd daarna door de uitsmijter buiten de deur gezet. Marianne kon er wel om lachen, zag er het gevaar niet van in. Ik heb het gevoel dat deze jongens meer met de moord op Marianne te maken hebben. Marianne is op een steenworp afstand van het asielzoekerscentrum gevonden. We hebben het vermoeden dat de daders daarvandaan komen. Maar in mijn beleving heeft justitie het daar vanaf het begin af aan juist niet willen zoeken. Later hebben ze ook toegegeven dat ze fout zaten. En daar moet ik het maar mee doen. Een ander aanknopingspunt naar de dader is er tot op heden niet. Het is frustrerend en het maakt me voortdurend kwaad. En we zijn niet van plan ons erbij neer te leggen!”
“Zo geloof ik niets van het verhaal dat ze er bewust voor heeft gekozen alleen naar huis te gaan. Dat zou ze nooit doen want ze was bang in het donker en de weg naar huis was ook nog eens erg afgelegen. Ik denk dat ze is gedwongen. Maar het verhaal dat ze vrijwillig in haar uppie is weggefietst, wordt ondertussen overal verteld. En dat steekt me. Ook heb ik regelmatig aanvaringen gehad met kranten en tijdschriften over mijn standpunt dat het asielzoekerscentrum iets met de moord op mijn dochter te maken heeft. Vraag het me dan niet, denk ik dan. Als iedereen toch zo goed weet hoe het zit, dan kunnen ze net zo goed stoppen om mij naar mijn visie te vragen. Ik heb er wel eens over gedacht míjn verhaal op te laten schrijven. Ik heb de afgelopen jaren allerlei stukken en aantekeningen verzameld. De titel heb ik al: De moord die niet opgelost mócht worden’.”
In 2010 deed moeder Vaatstra nog een dramatische oproep voor de Friese radio.
In die een radioboodschap, uitgezonden via lokale Friese radiostations, vroeg ze iedereen haar te helpen met het oplossen van de moord op haar dochter. Maaike beklaagde zich over het politieonderzoek en de rol van het Openbaar Ministerie en vraagt zich vertwijfeld af waarom haar zoveel leugens zijn verteld.
Na 11,5 jaar onzekerheid was het nu wel duidelijk voor de moeder dat de vrienden van haar dochter Marianne, Spencer Sletering en Wietse Steenstra, het verhaal over de fietstocht verzonnen hebben. Maar waarom hebben ze die leugen verteld?, vroeg ze zich af en verwees in haar radioboodschap naar de site Klokkenluidersonline voor meer onthullingen.
Op die site beweerden Mischa Kat en Wim Dankbaar dat de dader een asielzoeker zou zijn. Dat doen ze ook vandaag nog! Op de site valt van de hand van oud NRC-journalist Micha Kat te lezen:
DRANK MAAKT MEER KAPOT DAN JE LIEF IS: VADER VAN MARIANNE VAATSTRA MAAKT COMPLEET GEZIN KAPOT NA TE ZIJN BEWERKT, GEINTIMIDEERD EN TE ZIJN VOLGEGOTEN MET DRANK DOOR JUSTITIE EN PETER ‘KIPPENVEL’ DE VRIES * BAUKE VAATSTRA BEDREIGT DEZE SITE * MOEDER VAN MARIANNE TE BANG OM NAAR BUITEN TE TREDEN * TERREUR IN FRIESLAND.
Is dat niet een fout van de journalist......quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:57 schreef JohnDDD het volgende:
vermoorDe? laat ze eerst Nederlands leren, dan lees ik misschien hun leugens.
Des te meer reden om dit verhaal niet serieus te nemen. Van zijonline.nl en dan ook nog met zo'n vieze spelfout, gewoon onzinverhaal dus.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:02 schreef hexje het volgende:
[..]
Is dat niet een fout van de journalist......
PETER ‘KIPPENVEL’ DE VRIESquote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:20 schreef hexje het volgende:
Droevig hoor.
[..]
bron:http://www.zijonline.nl/2(...)r-dochter-vermoorde/
En dan gebruiken ze Micha Kat als bron voor het "feit" dat de moeder van Marianne het niet gelooft...quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:20 schreef hexje het volgende:
Droevig hoor.
[..]
bron:http://www.zijonline.nl/2(...)r-dochter-vermoorde/
zelfs zij zien hoe mesjogge de andere zijnquote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Goed dat steeds meer mensen zien hoe mesjogge deze lui zijn...
Hier link naar Barracuda:
http://barracudanls.blogspot.nl/2013/01/stalker.html
Jammer dat er weinig tegen valt te ondernemen...
iets met splinter en balkquote:Als Micha alles verwijdert over zijn supergetuige, dan verwijder ik dit bericht en het vorige bericht. Als hij niet via zijn supergetuige op een schandalige manier de famile Van Korlaar bleef belasteren, zou ik dit op een andere manier doen, maar ook dat is allang een gepasseerd station. Is reeds talloze malen geprobeerd. Micha is niet voor rede vatbaar en verblind door zijn “gelijk”. Degenen die het wagen aan de grote goddelijke Micha te twijfelen zijn allemaal jaloerse NSB-ers die voor Joris Demmink werken. Het enige dat voor die mensen past, is neerbuigendheid. Hieronder slechts een paar voorbeelden
nu.nlquote:Jasper S. eind februari voor rechter
LEEUWARDEN - Jasper S. moet op 27 februari voor het eerst voor de rechtbank in Leeuwarden verschijnen.
Foto: ANP
Dat maakte de rechtbank in Leeuwarden donderdag bekend.
De 45-jarige S. wordt verdacht van de verkrachting en moord op de 16-jarige Marianne Vaatstra in een weiland bij Veenklooster in 1999.
Op 27 februari zal de zaak worden besproken in een pro-formazitting. De zaak wordt dan nog niet inhoudelijk behandeld. De verwachting is dat er een tussenstand van het onderzoek zal worden gegeven. De inhoudelijke behandeling van de zaak zal op een later tijdstip plaatsvinden.
DNA-onderzoek
Jasper S. kwam in november vorig jaar in beeld tijdens een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek. S. stond zelf DNA af tijdens dit onderzoek. Hij deed volgens zijn advocaat mee aan het onderzoek om gepakt te worden.
''Hij voelde dat het spel uit was'', aldus advocaat Jan Vlug. De boer uit Oudwoude bekende de moord en verkrachting uiteindelijk tijdens een verhoor door de politie.
Ik hoop dat ook.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:45 schreef Doodloper het volgende:
Hoop dat het niet achter gesloten deuren plaatsvindt.
Denk dat Nederland al bijna alle details weet die erg zijn. De (anale) verkrachting, opengesneden kleding brrrquote:Op donderdag 24 januari 2013 11:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik hoop dat ook.
Als het mijn eigen dochter was die vermoord zou zijn zou ik het vreselijk vinden trouwens als heel NL alle details weet, maar ik vind deze zaak wel erg interessant.
Klopt, maar dat is het nadeel van de zaak zo in het openbaar houden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik hoop dat ook.
Als het mijn eigen dochter was die vermoord zou zijn zou ik het vreselijk vinden trouwens als heel NL alle details weet, maar ik vind deze zaak wel erg interessant.
Ik zou het juist wel openbaar willen omdat je dan kan zeggen "Zie je wat deze gek allemaal met mijn dochter heeft gedaan".quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik hoop dat ook.
Kom je hier nu enkel een link dumpen zonder te kijken of dit nieuws hier al staat?quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:10 schreef HD9 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_voor_rechter__.html
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:13 schreef Doodloper het volgende:
Iemand die een livestream weet, of wordt het niet live uitgezonden?
Kan tot nu toe nergens een stream vinden helaas.
en hopen dat het niet in het Fries gaat allemaal
Pff, wat een rechten heeft een verdachte...quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:38 schreef Isegrim het volgende:
Als de verdachte wil dat er Fries wordt gesproken in de rechtszaal, wordt er Fries gesproken in de rechtszaal. Een rechter die in Friesland werkt (elke ambtenaar die in Friesland werkt) moet het Fries beheersen.
Is enkel omdat Fries een officiële taal is binnen Nederland. Wil de verdachte dat er Swahili wordt gesproken, heeft 'ie pech.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Pff, wat een rechten heeft een verdachte...
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor een stom commentaar.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ga nu maar weer De Telegraaf lezen.
Een verdachte mag niet eisen dat zijn rechtzaak in een officiële taal wordt gevoerd?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:05 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor een stom commentaar.
Ik vind gewoon dat een verdachte daar echt niks in heeft te eisen. Mag ik? En dan ben ik meer een Volkskrant-lezer.
Laat het maar aan de rechters over.
Ach, als hij Fries en Nederlands wel goed beheerst vind ik het raar dat een verdachte mag bepalen welke taal er wordt gesproken tijdens de zitting.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:18 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind het overigens behoorlijk des Telegraafs om iemand al een deel van zijn rechten te willen afnemen nog voordat hij überhaupt veroordeeld is.
Waarom vind je dat?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:25 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ach, als hij Fries en Nederlands wel goed beheerst vind ik het raar dat een verdachte mag bepalen welke taal er wordt gesproken tijdens de zitting.
Je zegt dat het belangrijk is dat de verdachte begrijpt wat er tijdens een zitting wordt gezegd, maar dat geldt voor iedereen die met deze zaak te maken heeft. Ik vind dat een verdachte niet bepalend mag zijn hierin.
Tuurlijk, maar niet de eis dat de hele rechtzaak in zijn/haar taal gesproken wordt.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:35 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Waarom vind je dat?
Mag iemand die het Nederlands niet goed beheerst, wel een tolk eisen?
Nee, ik ben gewoon op zoek naar je beweegredenen. Ik vind het zelf namelijk vanzelfsprekend dat de verdachte daarin het laatste woord heeft. Net zoals ik het vanzelfsprekend vind dat de verdachte / verdediging het laatste woord heeft in de hele rechtszaak. We verdenken iemand van een behoorlijk heftig feit, dat is niet zomaar iets. Zodra je gaat wegknabbelen van het 'innocent until proven guilty'-principe, begeef je je op gevaarlijk terrein. En we hebben het hier over een redelijk basaal mensenrecht denk ik. Alleen de verdachte kan beoordelen bij welke van de twee ofiiciële talen hij zich het prettigst voelt.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar niet de eis dat de hele rechtzaak in zijn/haar taal gesproken wordt.
Natuurlijk heeft een dader recht op een tolk, dat ontken ik toch nergens dat dat raar is?
de rechtbank in Leeuwarden verwacht grote belangstelling bij de eerste rechtszitting in de zaak Vaatstra. Verdachte Jasper S uit Oudwold moet dan in de proforma ziting voor de eerste keer terecht staan voor de verkrachting van en moord op Marianne Vaatstra. De zaak wordt nog niet inhoudelijk behandeld. Dat gebeurt pas over een paar mand. Het openbaar ministerie komt wel met de aanklacht tegen Jasper Squote:Op dinsdag 26 februari 2013 19:36 schreef Snoopyfrl het volgende:
Jasper S. heeft ondertussen aangegeven op te zien tegen de rechtzaak, even in het Fries omdat het de tweede rijkstaal is en ik het stukje niet in het Nederlands kan vinden![]()
Jasper S. sjocht op tsjin de rjochtsaak fan moarn. Dat seit syn advokaat Jan Vlug.
De rjochtbank yn Ljouwert ferwachtet in soad belangstelling by de earste echte rjochtsitting yn de saak-Vaatstra. Fertochte Jasper S. fan Aldwâld moat dan yn in proformasitting foar it earst terjochte stean foar de ferkrêfting fan en de moard op Marianne Vaatstra. De saak wurdt noch net ynhâldlik behannele. Dat bart pas oer in pear moanne. It Iepenbier Ministearje komt wol mei de oanklacht tsjin Jasper S.
Der wurdt moarn in soad parse ferwachte. Sawat tritich kranten en omroppen hawwe harren no al oanmeld om ferslach te dwaan.
Misschien ging hij daar naar toe ivm fantasieën die hij niet kon of mocht bij zijn vrouw.quote:Op woensdag 27 februari 2013 09:47 schreef JohnDDD het volgende:
Beetje jammer dat gedoe over dat hij naar de hoeren ging. Alsof daar iets mis mee is.
Dat zal wellicht onderzocht moeten worden, alsmede eventuele verbanden met vermiste of vermoorde prostituees in die regio. (Waren er nogal wat geloof ik)quote:Op woensdag 27 februari 2013 10:28 schreef hexje het volgende:
[..]
Misschien ging hij daar naar toe ivm fantasieën die hij niet kon of mocht bij zijn vrouw.
Nou vraag ik me af: wat denk je te zien?quote:Op woensdag 27 februari 2013 10:33 schreef SonicVolcano het volgende:
Ik ga straks ook even kijken, denk ik. Woon er op loopafstand.
Met name interesse. Mijn vader zit in het 3D-team en heb ooit meegedaan aan een reconstructie. Thuis kreeg ik ook genoeg mee. Ben ook gewoon benieuwd hoeveel media erop af komt. Noem het ramptoerisme, maar ik ben serieus geïnteresseerd.quote:Op woensdag 27 februari 2013 10:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou vraag ik me af: wat denk je te zien?
twitter:RNoordNederland twitterde op woensdag 27-02-2013 om 10:55:17Vandaag pro forma Vaatstra. Geen inhoudelijke behandeling. Daarom beperkte ruimte voor publiek. #leeuwarden reageer retweet
Ik vermoed dat ze media voor 'gewone burgers' laten gaan en dat er dus weinig kans is dat je er bij kan... al kun je het proberen uiteraard, zeker als je er toch naast woont.quote:De zitting vandaag belooft overigens een waar mediaspektakel te worden: er worden veertig journalisten, negen camerateams en vijf tekenaars verwacht; een flinke opkomst voor een pro-formazitting.
Jammer dat wij geen livestream kunnen zien dan... desnoods enkel op de rechters gericht met Jasper buiten beeld.twitter:LC_Live twitterde op woensdag 27-02-2013 om 12:56:26Pro forma-zitting tegen Jasper S. trekt 50 journalisten. Speciale perszaal met videobeeld stroomt vol. Zaak begint 13.30 uur. #vaatstra reageer retweet
28 maart, 09:30.twitter:SaskiaBelleman twitterde op woensdag 27-02-2013 om 13:40:27OM en NIFP vinden nader onderzoek naar zijn geestesgesteldheid niet nodig. OvJ wil inhoudelijke behandeling 28 maart. #Vaatstra reageer retweet
Dat was het.twitter:SaskiaBelleman twitterde op woensdag 27-02-2013 om 13:48:32Er komt ook 4de rechter bij, om te voorkomen dat door ziekte oid strafproces vertraging oploopt. #Vaatstra reageer retweet
hahaquote:Op woensdag 27 februari 2013 14:01 schreef Snoopyfrl het volgende:
[ afbeelding ]
LC_Live LC_Live 1 min.
Nieuwsgierige Leeuwarders dromden samen bij de NOS-reportagewagen. Ze keken naar rechtstreekse beelden vd zitting.
sneutwitter:lammert twitterde op woensdag 27-02-2013 om 13:57:40Enige consternatie nu, journaliste heeft zich uitgegeven voor vriendin van Marianne en kon op die manier wel de zaal in. #Vaatstra reageer retweet
al die tijd bewaard dustwitter:Harmen_vd_Veen twitterde op woensdag 27-02-2013 om 14:05:27De politie heeft bij de doorzoeking van de boerderij van #JasperS het moordwapen gewonden. Een zakmes. #Vaatstra #BNR reageer retweet
daar zeg je watquote:Op woensdag 27 februari 2013 14:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
Vraag me wel het volgende af: hoe kun je als je geestelijk volledig gezond bent zo iets verschrikkelijks doen?
En je het vervolgens zolang kunt verzwijgen en doodleuk door kunt gaan met je gezinsleven.quote:Op woensdag 27 februari 2013 14:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
Vraag me wel het volgende af: hoe kun je als je geestelijk volledig gezond bent zo iets verschrikkelijks doen?
Ik betwijfel of volledig toerekeningsvatbaar hetzelfde is als "geestelijk volledig gezond".quote:Op woensdag 27 februari 2013 14:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
En waarom is dit nu weer noodzakelijk om te vermelden? "de 45-jarige BOER uit Oudwoude"quote:Op woensdag 27 februari 2013 13:59 schreef Snoopyfrl het volgende:
LEEUWARDEN - Jasper S, de 45-jarige boer uit Oudwoude die heeft bekend dat hij Marianne Vaatstra (16) uit De Westereen heeft vermoord en seksueel misbruikt, is volgens gedragsdeskundigen volledig toerekeningsvatbaar.
Een nader psychiatrisch onderzoek is niet nodig.
Dit bleek woensdag tijdens de korte pro-formazitting bij de Leeuwarder rechtbank. Inhoudelijk wordt de zaak behandeld op donderdag 28 maart, met een eventueel vervolg op de dag erna.
Zowel het openbaar ministerie als de verdediging vindt een snelle afhandeling wenselijk.
bron http://www.lc.nl/frieslan(...)-toerekeningsvatbaar
Dat zou betekenen dat alle moordenaars voortaan naar psychiatrisch ziekenhuis gaan.quote:Op woensdag 27 februari 2013 14:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
Vraag je je dat echt af, kijkend naar de geschiedenis van de mensheid? Lees eens iets over het Stanford Prison Experiment of over de Milgram Experimenten of over WOII of over... etc.quote:Op woensdag 27 februari 2013 14:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
misschien nog even benadrukken dat het geen asielzoeker is.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:11 schreef henkde_j het volgende:
[..]
En waarom is dit nu weer noodzakelijk om te vermelden? "de 45-jarige BOER uit Oudwoude"
Als hij tegelzetter was stond het er vast niet bij
Natuurlijk is ieder mens tot gruweldaden in staat, zeker onder extreme omstandigheden. Maar als dat allemaal zo 'normaal' was waren er heel wat Mariannes. Er is meestal toch heel wat voor nodig om mensen tot zoiets te laten komen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:18 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Vraag je je dat echt af, kijkend naar de geschiedenis van de mensheid? Lees eens iets over het Stanford Prison Experiment of over de Milgram Experimenten of over WOII of over... etc.
Ieder mens is tot gruwelijkheden in staat. De één heeft alleen van nature wat duisterder neigingen dan de ander.
Dat laatste vind ik niet vreemd. De drang tot zelfbehoud is erg groot. In dit geval kennelijk groter dan de drang tot het hebben van een rein geweten. Je hebt er zelf weinig aan om te bekennen natuurlijk.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:23 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Natuurlijk is ieder mens tot gruweldaden in staat, zeker onder extreme omstandigheden. Maar als dat allemaal zo 'normaal' was waren er heel wat Mariannes. Er is meestal toch heel wat voor nodig om mensen tot zoiets te laten komen.
En ik vraag me toch af hoe het kan dat je dit met volledige toerekeningsvatbaarheid kan doen. En er dan jaren over zwijgen en verdergaan met je leven of er niks aan de hand is.
Tja, ik zou dat niet kunnen hoor. Een moord plegen en mijn eigen hachje redden belangrijker vinden dan dat bv de familie ooit nog hoort wat er met hun dochter is gebeurd.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik niet vreemd. De drang tot zelfbehoud is erg groot. In dit geval kennelijk groter dan de drang tot het hebben van een rein geweten. Je hebt er zelf weinig aan om te bekennen natuurlijk.
Dat zeg je nu wel. Maar ik denk dat je het wegstopt om je eigen familie te beschermen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Tja, ik zou dat niet kunnen hoor. Een moord plegen en mijn eigen hachje redden belangrijker vinden dan dat bv de familie ooit nog hoort wat er met hun dochter is gebeurd.
Dan ben je mijn inziens toch een door-en door slecht mens. Er is een jonge meid verkracht en vermoord, er is een leven ontnomen, je praat er erg makkelijk over Isegrim.
Er wordt ook door niemand ontkend dat hij door en door slecht zou zijn toch?quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Tja, ik zou dat niet kunnen hoor. Een moord plegen en mijn eigen hachje redden belangrijker vinden dan dat bv de familie ooit nog hoort wat er met hun dochter is gebeurd.
Dan ben je mijn inziens toch een door-en door slecht mens. Er is een jonge meid verkracht en vermoord, er is een leven ontnomen, je praat er erg makkelijk over Isegrim.
Ik zeg ook niet dat ik het zou kunnen, alleen dat ik het niet zo vreemd vind.quote:Op woensdag 27 februari 2013 15:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
quote:Proces Jasper S. niet opgenomen uit respect voor Marianne
Uit respect voor Marianne Vaatstra wordt niet de hele rechtszaak tegen Jasper S. opgenomen en uitgezonden. De rechtbank in Leeuwarden denkt 'met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' te weten dat Marianne niet zou hebben gewild dat alle details in beeld en geluid vastgelegd zouden worden.
Marianne Vaatstra was 16 jaar toen ze in 1999 werd verkracht en vermoord. Pas onlangs is de vermoedelijke dader, Jasper S., ontmaskerd door DNA-onderzoek. S. staat volgende week donderdag voor de rechter in Leeuwarden. Omrop Fryslân wilde zoveel mogelijk van de rechtszaak, inclusief de stem van de verdachte, opnemen en uitzenden.
Nu blijven die opnames beperkt tot de opkomst van de rechtbank, de voordracht van de zaak door de aanklager, het requisitoir en het pleidooi van de advocaat. Die worden met een vertraging van een kwartier uitgezonden, zodat eventuele incidenten in de rechtszaal eruit zijn te filteren. Per 1 maart is de persrichtlijn van de rechtbanken en gerechtshoven versoepeld en mogen beeld en geluid van strafrechtszaken in principe worden vastgelegd, tenzij de rechter anders beslist.
Net als dat haar ouders zeker wisten dat ze niet alleen in het donker naar huis zou fietsen....quote:
Wat heeft dat er nou mee te maken? Ik zou ook niet willen dat heel NL van de laatste details en laatst gesproken woorden vlak voor de moord op m'n dochter zou kunnen meegenieten.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:04 schreef hexje het volgende:
[..]
Net als dat haar ouders zeker wisten dat ze niet alleen in het donker naar huis zou fietsen....
Dat ook ja. Niemand zou dat willen, ook al ben je dood en ben je er niet meer bij.quote:Op donderdag 28 maart 2013 10:07 schreef Leandra het volgende:
De rechtbank denkt te weten dat ze dat niet zou willen.
En volgens mij zou dat voor de meeste mensen gelden.
Als je kijkt hoe er op de diverse fora gespeculeerd is, waarbij de vermeende "eigen schuld" van het slachtoffer niet van de lucht is, dan zie ik niet waar het voor het slachtoffer wenselijk zou zijn dat ieder ranzig detail bekend wordt gemaakt.
Of zou je het zelf geen probleem vinden als jij gruwelijk verkracht en vermoord was en zelfs je laatste beetje waardigheid nog geschonden zou worden doordat alle gruwelijke details van de rechtzaak rechtstreeks worden uitgezonden?
ik zou niet willen dat mijn moeder het te horen kreegquote:Op donderdag 28 maart 2013 10:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat ook ja. Niemand zou dat willen, ook al ben je dood en ben je er niet meer bij.
desondanks wordt er altijd aangeraden om je niet te verzetten (doch wel te gillen) wanneer je verkracht wordt. da's mij iig van klens af geleerdquote:Op donderdag 28 maart 2013 10:45 schreef SonicVolcano het volgende:
Natuurlijk heeft ze zich verzet. Dat zou iedereen doen...
Tsja, in zo'n situatie handel je eerder impulsief. Wat ook volkomen logisch is. Kalm blijven lukt bijna niemand, denk ik.quote:Op donderdag 28 maart 2013 10:48 schreef simmu het volgende:
[..]
desondanks wordt er altijd aangeraden om je niet te verzetten (doch wel te gillen) wanneer je verkracht wordt. da's mij iig van klens af geleerd
Jep!quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:23 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nog iemand die de liveblog volgt?
True, en hij ontkent ook nog dat hij een moment van bezinning had gehad, maar als je die fietsen rechtzet om geen aandacht te trekken, dan weet je toch dat je met foute dingen bezig bent?quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:23 schreef nummer_zoveel het volgende:
Apart hoor, dat Jasper S. wel er over nadacht de fietsen netjes naast elkaar te zetten om geen aandacht te trekken, dat zegt hij ook, maar niet meer weet hoe erg Marianne zich verzet heeft en wat hij precies heeft gezegd en gedaan om haar in bedwang te houden en mee te nemen dat weiland in.
wat een dom volk loopt er ook op aardetwitter:Bhofwatcher twitterde op donderdag 28-03-2013 om 11:23:45Rechter zeikt door over afstanden tussen weilanden. Nederland op z'n smalst. Hij heeft dat meisje verkracht en vermoord! #vaatstra #steringa reageer retweet
Lijkt mij ook een bewuste actie om geen aandacht te trekken (voor het geval er heel misschien iemand voorbij komt) om daarna over te gaan tot waarmee hij van plan was.quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:25 schreef Doodloper het volgende:
True, en hij ontkent ook nog dat hij een moment van bezinning had gehad, maar als je die fietsen rechtzet om geen aandacht te trekken, dan weet je toch dat je met foute dingen bezig bent?
Tsja, een rechter die grondig te werk gaat en echt wil uitzoeken wat er precies op welk moment gebeurd is, dat willen we natuurlijk niet...quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:27 schreef Doodloper het volgende:
wat een dom volk loopt er ook op aardetwitter:Bhofwatcher twitterde op donderdag 28-03-2013 om 11:23:45Rechter zeikt door over afstanden tussen weilanden. Nederland op z'n smalst. Hij heeft dat meisje verkracht en vermoord! #vaatstra #steringa reageer retweet
En vindt het vreemd dat de fietsen er een stuk vandaan liggen, wat S. niet kan verklaren.quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
De rechter vindt het toch erg toevallig dat hij net dat weiland vond?
Nope, ze zijn nu chronologisch bezig bij waar ze samen 't weiland inlopen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:38 schreef Bayswater het volgende:
Die Playboy aansteker al langsgekomen?
Speculatiesquote:Op donderdag 28 maart 2013 11:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
Was die niet gewoon van Marianne?
Misschien heeft ie nog in haar tas gerommeld en na afloop een peukie gerookt.
Het was volle maan, dus waarschijnlijk kon je wel een beetje zien waar je moest lopen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:45 schreef nummer_zoveel het volgende:
S. weet niet meer hoe Marianne er op dat moment aan toe was. 'De lichtsituatie was op dat moment bijna hetzelfde als op het fietspad.'
Hoe kan hij dan wel zien welk weiland geschikt is?
Het valt me nog mee dat hij die details geeft en het niet overal op "ik weet het niet meer" gooit.quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nou, er komen toch wel pijnlijke details hoor.
Mja, als 30-jarige (?) sterke boer met een mes (hij zegt zelf dat 't scherp was) tegen een 16-jarig meisje dat bang is in het donker en wellicht hoopt het er levend vanaf te brengen als ze meewerkt...quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:58 schreef md89 het volgende:
Ik vind het ook vreemd dat hij blijkbaar en Marianne in bedwang kon houden en tegelijkertijd 2 fietsen weg kon zetten.
Dat zou best is kunnen ja...quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:04 schreef Doodloper het volgende:
Volgens mij wil de verdediging het op doodslag gooien ipv moord, Jasper laat wel heel duidelijk weten dat hij nergens vooraf over heeft nagedacht, "Het geheel heeft zich ontwikkeld zoals het zich ontwikkeld heeft.".
Ja dat is waar..ze was waarschijnlijk te bang om iets te beginnen..quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:59 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Mja, als 30-jarige (?) sterke boer met een mes (hij zegt zelf dat 't scherp was) tegen een 16-jarig meisje dat bang is in het donker en wellicht hoopt het er levend vanaf te brengen als ze meewerkt...
quote:'Ik heb haar toen omgedraaid. Daar hoefde ik geen moeite voor te doen', zegt S. De rechter stelt dat Marianne nog maar één angst moet hebben gehad, voor wat zou komen.
S. barst in tranen uit en komt moeilijk uit zijn woorden.
'In die paniek heb ik haar omgedraaid. Ik hem om me heen gegrepen en het eerste gepakt wat ik aan kon grijpen. Dat was haar BH. Die heb ik om haar hoofd gelegd en aangetrokken. Dat heeft maar heel kort geduurd. Ik hoorde haar nog ademen.'
'Op hetzelfde moment heb ik mijn mes gepakt en toen heb ik haar keel doorgesneden.'
De rechter vraagt of hij dit drie keer heeft gedaan. S: drie keer ja.
De doodsoorzaak is dus waarschijnlijk toch het de keel doorsnijden. Arme meid. Afgeslacht als een beest.quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:41 schreef Adolecens het volgende:
Wat fucking bizar om dat zo live mee te lezen!![]()
![]()
Jezus zeg..
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |