... of omdat ze zo'n grote plaat voor hun kop hebben, zodat ze die boodschap nog steeds niet hebben meegekregen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:56 schreef Norrage het volgende:
[..]
Integendeel....
Studenten bereiden het vaak wat beter voor. Profs of docenten willen nog wel eens onvoorbereid aan zo'n presentatie beginnen omdat ze denken dat ze het toch wel bij elkaar kunnen lullen...tsja.
Een congres over hersentumoren, eind mei.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 02:07 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Welk congres in San Sebastian trouwens, want daar ga ik begin Mei naartoe!
Het werkt echter veel slechter voor een deel van de studenten. Daar moet je ook rekening mee houden! Ga als docent nooit van jezelf uit aangezien van mens tot men (en statistisch gezien ook nog eens tussen de geslachten) verschilt welke methode goed werkt. Je kan geen maatwerk leveren maar je kan wel voor een methode kiezen waar iedereen zich goed mee kan reden.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 07:58 schreef Jagärtrut het volgende:
Dat vind ik onzin, ik heb liever dat ze luisteren en aantekeningen maken, maar zo wordt dus gedacht!
Jij vertelt het kleurrijk maar een veel belangrijker probleem is dat de mens simpelweg geen fotografisch geheugen heeft. Alleen daarom al is het een taak van de docent om ervoor te zorgen dat alles op papier staat.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 08:59 schreef speknek het volgende:
Normaal gesproken probeer ik mijn presentaties zoveel mogelijk plaatjes te geven en zo min mogelijk tekst. Maar bij colleges krijg je dan weer studenten langs die bububu mijn lieve omaatje is overleden dus ik kon er niet bij zijn en ik snap niets van de slides. Niet te doen, dus die probeer ik dan wel informatief te houden, of de tentamenvragen baseren op dingen die wel op de slides staan.
Afhankelijk van je publiek is er niets mis met formules, je moet er alleen voor zorgen dat ze niet dermate veel afleidingen moeten doen dat ze niets meer meekrijgen van wat je zegt. Als je echter een paar formules op een slide plaatst en je schrijft het dermate duidelijk op dat van jouw publiek verwacht mag worden dat ze direct die afleidingen zien dan is er niets mis met het gebruiken van formules op slides. Die meisjes die je leren presenteren zijn zeer waarschijnlijk slecht in wiskunde, vanuit die bias geven ze advies.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:49 schreef Felagund het volgende:
Toevalligerwijs heb ik deze week een korte cursus Engelse presentatie geven. Gisteren zijn de slides voor de theorie naar ons toegestuurd, het lijkt erop dat er de standaard hints worden gegeven: niet teveel tekst, geen formules, meer met plaatjes uitleggen, etc. Hoewel ik er wel mee eens ben, vind ik het altijd lastig om het op mijn eigen onderwerp toe te passen. Dat is vrij abstract dat juist een formule nog iets van abstractie kan wegnemen bij iemand die er niets van af weet.
Dat gevecht ga je echt niet winnen. If you cant beat them, join them. Netwerken is IMHO een cruciaal onderdeel van wetenschap, hoort bij het spelletje. Kun je een verschrikkelijke hekel aan hebben, is helemaal te begrijpen, maar zolang wetenschap door mensen wordt bedreven gaat dat echt niet veranderen. Wees maar blij dat je niet (meer) in een ziekenhuis werkt, daar is de politiek nog van veel grotere invloed dan op een universiteit.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:43 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Goed om te horen dat ik niet de enige ben.Denk dat je gelijk hebt dat ons soort mensen (het werkende & klagende type) niet genoeg geduld heeft om zich in te laten met dat soort onzin. Wij willen gewoon wetenschap doen, en niets te maken hebben met alle politiek die komt kijken bij het organiseren van een conferentie, of het zitten in een commissie.
Ik heb gelukkig nog wat krediet bij een aantal ouwe knarren in mijn vakgebied (zal nu onderhand wel op zijn trouwens), dus ik word nog net niet verwezen naar bijzaaltjes, maar het begint knap lastig (en irritant) te worden.
Ik zat wat mee te lurken maar reageer toch even: wat je zegt heeft m.i. weinig met slides te maken; die van mij zijn ook meer illustrerend om wat ik zeg direct duidelijk(er) te maken, als ondersteuning dus. Er moet wel wat op papier staan wat de student rustig kan bestuderen, maar dat is het bijbehorende boek (of dictaat). De presentatie en slides geven de intuitie; details staan in elders uitgewerkt. Leren doen ze dus beter vanuit het boek, en niet vanuit slides.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 17:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij vertelt het kleurrijk maar een veel belangrijker probleem is dat de mens simpelweg geen fotografisch geheugen heeft. Alleen daarom al is het een taak van de docent om ervoor te zorgen dat alles op papier staat.
...
Mwah, dat netwerken leek mij altijd ook vervelend, maar veel meeste onderzoekers (vanuit mijn gebied dan) zijn ook gewoon aardige mensen. Gaat dan min of meer automatisch goed. (Misschien wel dom geluk dat die mensen ook op relevante posities zitten.)quote:Op dinsdag 19 februari 2013 17:48 schreef Shivo het volgende:
[..]
Dat gevecht ga je echt niet winnen. If you cant beat them, join them.
...
Dat heb ik hier eerder ook opgemerkt. Het beste is als de docent een dictaat schrijft en aanvullend een handboek wordt gebruikt zodat de student datgene wat niet duidelijk is kan opzoeken. Speknek merkte op dat de docent hier geen tijd voor krijgt.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 18:18 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ik zat wat mee te lurken maar reageer toch even: wat je zegt heeft m.i. weinig met slides te maken; die van mij zijn ook meer illustrerend om wat ik zeg direct duidelijk(er) te maken, als ondersteuning dus. Er moet wel wat op papier staan wat de student rustig kan bestuderen, maar dat is het bijbehorende boek (of dictaat). De presentatie en slides geven de intuitie; details staan in elders uitgewerkt. Leren doen ze dus beter vanuit het boek, en niet vanuit slides.
Ik vind dat colleges dienen ter ondersteuning van het leerproces, niet als verplaatsing ervan. Ok, bijeen vak als wiskunde kan ik me een dictaat nog voorstellen. In de vakken waar ik les in ter, breek ik de laatste etenshqppelijke ontwikkelingen, en licht ik die toe in m'n colleges. M'n solides zijn dan alleen maar om de structuur van de colleges aan te geven, of om bijvoorbeeld oefeningen/discussies aan te geven. Voor colleges die wat interactiever zijn gebruik ik graag prezi, laatst een college gegeven over de Congo, en veel video's en foto's laten zien en dan is dat ideaal.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe gaat dat netwerken? Gewoon eens een praatje maken bij conferenties en visitekaartjes uitwisselen?
[..]
Dat heb ik hier eerder ook opgemerkt. Het beste is als de docent een dictaat schrijft en aanvullend een handboek wordt gebruikt zodat de student datgene wat niet duidelijk is kan opzoeken. Speknek merkte op dat de docent hier geen tijd voor krijgt.
Het ging nu om een andere situatie, namelijk de situatie waarin die informatie niet in een dictaat of handboek staat. Als dan de keuze is tussen het volledige verhaal vertellen op de PP-slides of het halve verhaal vertellen dan is het eerste beter. Vanzelfsprekend zou het nog veel beter zijn als de docent een dictaat zou schrijven maar dat was blijkbaar, in ieder geval binnen dat tijdsbestek, geen optie.
Lijkt me de goede manier ja. Een professor hebben die veel mensen kent helpt ook wel. Dat samen met praatjes geven op internationale bijeenkomsten werkt primaquote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:41 schreef oompaloompa het volgende:
Ik vind netwerken stom en leuke mensen ontmoeten leuk. Gevolg is dat ik ondertussen een vrij grote groep fijne mensen ken. Dus als je een mij zou vragen "hoe gaat netwerken" zou ik zeggen door gewoon normaal te doen
Ik denk, maar ik ben natuurlijk enorm biased, dat dat gedrag me veel meer opgeleverd heeft dan dat a-relaxte opgefokte handjes schudden.
Vanmiddag werd Prezi ook als voorbeeld gegeven als alternatief. Ik vind het er wel mooi uit zien, maar je presentatie moet er ook geschikt voor zijn, niet ieder onderwerp leent zich ervoor.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 07:58 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ik heb laatst een college gegeven waar ik een prezi gebruikte, ipv powerpoint. De feedback die ik van m'n studenten kreeg was dat ze het tijdens het college heel fijn vinden, qua verschillende structuur enzo. Maar, toen het tijd was om te leren voor het tentamen hadden ze liever een powerpoint gehad, omdat ze dan de kernboodschap in een keer eraf kunnen halen.
Dat vind ik onzin, ik heb liever dat ze luisteren en aantekeningen maken, maar zo wordt dus gedacht!
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:11 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Lijkt me de goede manier ja. Een professor hebben die veel mensen kent helpt ook wel. Dat samen met praatjes geven op internationale bijeenkomsten werkt primaKreeg vandaag nog een uitnodiging om een paper te reviewen van een editor die ik daar een keer gesproken heb.
Ah, ik zat niet goed te lurken dus :p Helemaal mee eens met wat je zegt. Lijkt me wel een zeldzame situatie wanneer er totaal geen boek te vinden is. Netwerken, precies wat oompaloompa zegt dusquote:Op dinsdag 19 februari 2013 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe gaat dat netwerken? Gewoon eens een praatje maken bij conferenties en visitekaartjes uitwisselen?
[..]
Dat heb ik hier eerder ook opgemerkt. Het beste is als de docent een dictaat schrijft en aanvullend een handboek wordt gebruikt zodat de student datgene wat niet duidelijk is kan opzoeken. Speknek merkte op dat de docent hier geen tijd voor krijgt.
Het ging nu om een andere situatie, namelijk de situatie waarin die informatie niet in een dictaat of handboek staat. Als dan de keuze is tussen het volledige verhaal vertellen op de PP-slides of het halve verhaal vertellen dan is het eerste beter. Vanzelfsprekend zou het nog veel beter zijn als de docent een dictaat zou schrijven maar dat was blijkbaar, in ieder geval binnen dat tijdsbestek, geen optie.
De nadruk ligt voor mij op het woord ondersteuning, het moet een service zijn naar de studenten. Het woord service kan gemakkelijk verkeerd worden geīnterpreteerd, ik doel hiermee op het op verschillende manieren de stof aangereikt krijgen en het eens wat extra's vertellen wat je niet zo zeer moet weten maar wat wel kan helpen om de stof goed te verweren of wat je inzicht kan vergroten. De basis moet gewoon op papier staan. Onder die basis versta ik alle te kennen theorie, oefeningen met uitwerkingen en eventueel voormalige examens (ofwel op papier ofwel niet maar dan ook niet in de les).quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:11 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ik vind dat colleges dienen ter ondersteuning van het leerproces, niet als verplaatsing hiervan.
Ik weet niet of dat dit een taak is van een docent, ik heb de indruk dat dat vanzelf komt, of niet, maar dat het niet een kunstje is wat je leert.quote:Anyways, dat is mijn pedagogische visie. Studenten opleiden om zelfstandig na te denken.
zie hierboven, ik had te vroeg op invoeren gedrukt.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De nadruk ligt voor mij op het woord ondersteuning, het moet een service zijn naar de studenten. Het woord service kan gemakkelijk verkeerd worden geīnterpreteerd, ik doel hiermee op het op verschillende manieren de stof aangereikt krijgen en het eens wat extra's vertellen wat je niet zo zeer moet weten maar wat wel kan helpen om de stof goed te verweren of wat je inzicht kan vergroten. De basis moet gewoon op papier staan. Onder die basis versta ik alle te kennen theorie, oefeningen met uitwerkingen en eventueel voormalige examens (ofwel op papier ofwel niet maar dan ook niet in de les).
'Onze' politici hebben steeds een grote bek over het investeren in de kenniseconomie, dit ondanks dat Nederland steeds minder geld uitgeeft aan het onderwijs en het onderzoek (zie het structureel verdwijnen van de aardgasbaten voor het onderzoek). Het regelen van goede dictaten (vaak volstaat het recyclen van oude dictaten al!) kost relatief weinig en de kwaliteitswinst zou groot zijn. Sowieso zou het onderwijsgeld eens geoormerkt moeten worden, volgens mij zou dat al veel schelen. In België kunnen ze immers wel dictaten schrijven en bij mijn weten krijgen ze daar niet minder geld per student dan in Nederland. Ook zijn de groepen voor de actieve lesvormen veel kleiner.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:13 schreef Felagund het volgende:
[..]
Vanmiddag werd Prezi ook als voorbeeld gegeven als alternatief. Ik vind het er wel mooi uit zien, maar je presentatie moet er ook geschikt voor zijn, niet ieder onderwerp leent zich ervoor.
Leren van powerpointslides vond ik trouwens verschrikkelijk, meestal kon ik maar de helft terugvinden en herinneren. Dan heb ik het liever meer uitgeschreven in een dictaat of een referentie naar een boek wat je kan gebruiken om te leren.
Bij het oormerken van het onderwijsgeld zouden de verantwoordelijken hier naar alle waarschijnlijkheid wel tijd voor krijgen gezien het budget wat de universiteiten voor onderwijs krijgen (in mijn geval 8000-9000 Euro per jaar per student, toch geen klein bedrag!).quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:26 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
zie hierboven, ik had te vroeg op invoeren gedrukt.
Maar goed, ik praat vanuit een ander perspectief dan jij. De student staat niet altijd vooraan op de uni. Ik heb geen onderwijstijd over om een dictaat te verzorgen, of om de studenten alles aan te reiken. Ik spendeer al teveel tijd aan lesgeven.
Ik begrijp dat (daarom wijs ik niet met mijn vinger naar de individuele docent) maar als het geld wordt geoormerkt (met een voldoende grote pakkans en voldoende zware sancties) dan wordt het hoe dan ook aan onderwijs besteedt. Dan zorgen de 'managers' er wel voor dat je voldoende tijd krijgt voor de onderwijstaak of verdelen ze die onderwijstaak over meer mensen. Althans, dit zou de logische uitkomst moeten zijn. Een gevolg zou kunnen zijn dat postdoccers die nu enkel onderzoek doen ook les moeten gaan geven. Spreek me rustig tegen als jij (of iemand anders) daar anders over denkt.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:25 schreef trancethrust het volgende:
Het is geen onwil, het is een te hoge werkdruk. Ik ken UHD's die met moeite aan onderzoek toekomen vanwege de lesdruk.
Een andere niet minder realistische verklaring is dat maar een deel van dat geld aan het onderwijs wordt besteed, wat gemakkelijk kan aangezien de universiteiten niet verplicht zijn om dit geld aan onderwijs te besteden. Ik zal eens proberen te achterhalen wat de universiteiten in België per student krijgen, indien dat minder is dan volstaat het bedrag voor de onderwijstaken aangezien ze in België en met kleinere groepen werken voor alle actieve lesvormen (pak hem beet 20 per werkcollege (het maken van oefeningen) en 10-20 per practicumm aar dit verschilt natuurlijk van opleiding tot opleiding) en voor bijna elk vak dictaten gebruiken. Als ik het bedrag vind dan zal ik wel even een linkje plaatsen.quote:8000-9000 euro per student mag dan veel lijken, maar blijkbaar is het niet voldoende om de lesdruk laag te houden.
Heb jij het over het aantal gepubliceerde artikelen? Zo ja, dan vind ik dat dom aangezien je zulke zaken niet kwantitatief kan meten, de kwaliteit is niet kwantitatief uit te drukken en de kwaliteit is belangrijker dan de kwantiteit. Je kan beter een groep van onafhankelijke deskundigen laten beoordelen of dat er goed onderzoek wordt verricht en hoe 'nuttig' dat onderzoek is en hierbij als maatschappij prioriteiten stellen (wat extra investeringen in techniek en fundamentele bčtawetenschap betaalt zich altijd terug, vrijetijdskundig onderzoek of onderzoek naar emancipatie lijkt mij niet heel erg relevant).quote:Een groot probleem is de lag tussen instroom en uitstroom; het geld dat een departement krijgt hangt voornamelijk van het laatste af (in Nederland, op zijn minst 2 jaar terug nog). En dat is erg dom.
Is iemand hier een tegenstander van het Engelse model (dus ook USA) waarin de lesgevende taken strikt worden gescheiden van de onderzoekende taken en waarbij per persoon wordt bekeken of dat hij enkel onderzoek doet, enkel lesgeeft of een combinatie van beiden?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:45 schreef oompaloompa het volgende:
Dat is de voornaamste reden dat ik, voor veel minder geld, hoop straks een postdoc te doen. Zie te veel gepromoveerden niet meer aan goed onderzoek toe komen door te grote onderwijs druk.
Vraag me af hoe realistisch dat is. In NL krijg je bv 50% onderzoekstijd en 50% onderwijstijd. Hoe meer tijd je in je onderwijs stopt, hoe beter het is maar hoe minder tijd je over hebt. Maakt niet echt uit hoe vast die nummers staan, voor je carriere is het altijd het beste als je slechts het minimum doet om een " voldoende" voor je onderwijs te krijgen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is iemand hier een tegenstander van het Engelse model (dus ook USA) waarin de lesgevende taken strikt worden gescheiden van de onderzoekende taken en waarbij per persoon wordt bekeken of dat hij enkel onderzoek doet, enkel lesgeeft of een combinatie van beiden?
Ik zie geen nadelen: de personeelsleden zijn meer tevreden en dus doen ze hun werk beter, de studenten krijgen hoogwaardiger onderwijs. Voor specialismes kan de briljante onderzoeker gastlezingen geven.
Slechts een deel van het academisch personeel.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:53 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Vraag me af hoe realistisch dat is. In NL krijg je bv 50% onderzoekstijd en 50% onderwijstijd.
Jij stelt dus dat het onderwijs het stiefkindje is op de Nederlandse universiteiten.quote:Hoe meer tijd je in je onderwijs stopt, hoe beter het is maar hoe minder tijd je over hebt. Maakt niet echt uit hoe vast die nummers staan, voor je carriere is het altijd het beste als je slechts het minimum doet om een " voldoende" voor je onderwijs te krijgen.
Ik vraag me af (wat oompaloompa al aangaf) in hoeverre iemand die alleen lesgeeft nog dicht genoeg op de stof (en op de ontwikkelingen in het vakgebied) zit om op een nuttige manier het vak te kunnen geven. Dat is niet bij alle vakken een probleem (vooral als het gaat om de geschiedenis van het vakgebied maar het niet veel uit bijvoorbeeld) maar ik vind dat een docent nog wel een verbinding moet hebben met de wetenschap door middel van onderzoek doen. Ik vraag me daarnaast af of er genoeg mensen te vinden zouden zijn die full-time les willen geven zonder onderzoek te doen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Slechts een deel van het academisch personeel.
[..]
Jij stelt dus dat het onderwijs het stiefkindje is op de Nederlandse universiteiten.
Juist daarom zou het toch goed zijn om de een enkel te laten onderzoeken, de ander enkel te laten onderwijzen en de ander beiden te laten doen. Nu zijn er veel onderzoekers die les moeten geven maar er niets van bakken (ook omdat ze het niet willen). Waarom niet iedereen laten doen waar hij goed in is. Met het Engelse model zouden juist die briljante onderzoekers geen tijd aan onderwijs hoeven te besteden (buiten wat gastlezingen), dat versterkt het onderzoek. De mensen die het lesgeven leuk vinden en hier goed in zijn en die weinig onderzoeksambities hebben zouden beter onderwijs verzorgen dan de huidige docenten. Ik zie geen nadeel.
Ja mijn bv was niet op een handige plek in de zin gezet. Bedoelde niet dat het in nederland 50-50 is, maar dat een voorbeeld in nederland 50-50 zou kunnen zijn...quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Slechts een deel van het academisch personeel.
[..]
Ja maar dan haal je dus wel de beste onderzoekers uit het onderwijs, ik vermoed sterk dat de beste onderzoekers ook degenen zijn met de meeste en de recentste kennis over de onderwerpen.quote:Jij stelt dus dat het onderwijs het stiefkindje is op de Nederlandse universiteiten.
Juist daarom zou het toch goed zijn om de een enkel te laten onderzoeken, de ander enkel te laten onderwijzen en de ander beiden te laten doen. Nu zijn er veel onderzoekers die les moeten geven maar er niets van bakken (ook omdat ze het niet willen). Waarom niet iedereen laten doen waar hij goed in is. Met het Engelse model zouden juist die briljante onderzoekers geen tijd aan onderwijs hoeven te besteden (buiten wat gastlezingen), dat versterkt het onderzoek. De mensen die het lesgeven leuk vinden en hier goed in zijn en die weinig onderzoeksambities hebben zouden beter onderwijs verzorgen dan de huidige docenten. Ik zie geen nadeel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |