abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123064430
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 10:56 schreef Norrage het volgende:

[..]

Integendeel....
Studenten bereiden het vaak wat beter voor. Profs of docenten willen nog wel eens onvoorbereid aan zo'n presentatie beginnen omdat ze denken dat ze het toch wel bij elkaar kunnen lullen...tsja.
... of omdat ze zo'n grote plaat voor hun kop hebben, zodat ze die boodschap nog steeds niet hebben meegekregen.

In de VS heb ik een stel hotemetoot wetenschappers meegemaakt, die heel erg hun best deden om zo arrogant mogelijk over te komen. Door bijvoorbeeld tijdens een presentatie een telefoongesprek te voeren, of op te staan om een versnapering te halen, en die zo luid mogelijk op te eten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_123076548
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 02:07 schreef xienix84 het volgende:

[..]
Welk congres in San Sebastian trouwens, want daar ga ik begin Mei naartoe!
Een congres over hersentumoren, eind mei.
Jesus saves but death prevails.
pi_123079611
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 07:58 schreef Jagärtrut het volgende:
Dat vind ik onzin, ik heb liever dat ze luisteren en aantekeningen maken, maar zo wordt dus gedacht!
Het werkt echter veel slechter voor een deel van de studenten. Daar moet je ook rekening mee houden! Ga als docent nooit van jezelf uit aangezien van mens tot men (en statistisch gezien ook nog eens tussen de geslachten) verschilt welke methode goed werkt. Je kan geen maatwerk leveren maar je kan wel voor een methode kiezen waar iedereen zich goed mee kan reden.
Zelf neem ik veel minder op wanneer ik aantekeningen moet maken, daarom doe ik dat liever niet, het heeft dus niets met luiheid of een passieve houding te maken. Sommige mensen schrijven dermate langzaam dat ze niet of nauwelijks aantekeningen kunnen maken. Daarentegen kunnen studenten voor wie dat wel goed werkt sowieso aantekeningen maken of dat een docent studenten hier toe dwingt of niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123080053
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 08:59 schreef speknek het volgende:
Normaal gesproken probeer ik mijn presentaties zoveel mogelijk plaatjes te geven en zo min mogelijk tekst. Maar bij colleges krijg je dan weer studenten langs die bububu mijn lieve omaatje is overleden dus ik kon er niet bij zijn en ik snap niets van de slides. Niet te doen, dus die probeer ik dan wel informatief te houden, of de tentamenvragen baseren op dingen die wel op de slides staan.
Jij vertelt het kleurrijk maar een veel belangrijker probleem is dat de mens simpelweg geen fotografisch geheugen heeft. Alleen daarom al is het een taak van de docent om ervoor te zorgen dat alles op papier staat.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 10:49 schreef Felagund het volgende:
Toevalligerwijs heb ik deze week een korte cursus Engelse presentatie geven. Gisteren zijn de slides voor de theorie naar ons toegestuurd, het lijkt erop dat er de standaard hints worden gegeven: niet teveel tekst, geen formules, meer met plaatjes uitleggen, etc. Hoewel ik er wel mee eens ben, vind ik het altijd lastig om het op mijn eigen onderwerp toe te passen. Dat is vrij abstract dat juist een formule nog iets van abstractie kan wegnemen bij iemand die er niets van af weet.
Afhankelijk van je publiek is er niets mis met formules, je moet er alleen voor zorgen dat ze niet dermate veel afleidingen moeten doen dat ze niets meer meekrijgen van wat je zegt. Als je echter een paar formules op een slide plaatst en je schrijft het dermate duidelijk op dat van jouw publiek verwacht mag worden dat ze direct die afleidingen zien dan is er niets mis met het gebruiken van formules op slides. Die meisjes die je leren presenteren zijn zeer waarschijnlijk slecht in wiskunde, vanuit die bias geven ze advies.

Negeer dat advies dus en gebruik wat formules als jij dat nodig vindt en jij denkt dat jouw publiek dat prima kan volgen. Inderdaad, zonder formules blijft het vaag.

[ Bericht 44% gewijzigd door Bram_van_Loon op 19-02-2013 17:34:17 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123080889
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Goed om te horen dat ik niet de enige ben. :) Denk dat je gelijk hebt dat ons soort mensen (het werkende & klagende type) niet genoeg geduld heeft om zich in te laten met dat soort onzin. Wij willen gewoon wetenschap doen, en niets te maken hebben met alle politiek die komt kijken bij het organiseren van een conferentie, of het zitten in een commissie.

Ik heb gelukkig nog wat krediet bij een aantal ouwe knarren in mijn vakgebied (zal nu onderhand wel op zijn trouwens), dus ik word nog net niet verwezen naar bijzaaltjes, maar het begint knap lastig (en irritant) te worden.
Dat gevecht ga je echt niet winnen. If you cant beat them, join them. Netwerken is IMHO een cruciaal onderdeel van wetenschap, hoort bij het spelletje. Kun je een verschrikkelijke hekel aan hebben, is helemaal te begrijpen, maar zolang wetenschap door mensen wordt bedreven gaat dat echt niet veranderen. Wees maar blij dat je niet (meer) in een ziekenhuis werkt, daar is de politiek nog van veel grotere invloed dan op een universiteit.
Jesus saves but death prevails.
pi_123082224
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij vertelt het kleurrijk maar een veel belangrijker probleem is dat de mens simpelweg geen fotografisch geheugen heeft. Alleen daarom al is het een taak van de docent om ervoor te zorgen dat alles op papier staat.
...
Ik zat wat mee te lurken maar reageer toch even: wat je zegt heeft m.i. weinig met slides te maken; die van mij zijn ook meer illustrerend om wat ik zeg direct duidelijk(er) te maken, als ondersteuning dus. Er moet wel wat op papier staan wat de student rustig kan bestuderen, maar dat is het bijbehorende boek (of dictaat). De presentatie en slides geven de intuitie; details staan in elders uitgewerkt. Leren doen ze dus beter vanuit het boek, en niet vanuit slides.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:48 schreef Shivo het volgende:

[..]

Dat gevecht ga je echt niet winnen. If you cant beat them, join them.
...
Mwah, dat netwerken leek mij altijd ook vervelend, maar veel meeste onderzoekers (vanuit mijn gebied dan) zijn ook gewoon aardige mensen. Gaat dan min of meer automatisch goed. (Misschien wel dom geluk dat die mensen ook op relevante posities zitten.)
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_123082560
Hoe gaat dat netwerken? Gewoon eens een praatje maken bij conferenties en visitekaartjes uitwisselen?

quote:
2s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:18 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Ik zat wat mee te lurken maar reageer toch even: wat je zegt heeft m.i. weinig met slides te maken; die van mij zijn ook meer illustrerend om wat ik zeg direct duidelijk(er) te maken, als ondersteuning dus. Er moet wel wat op papier staan wat de student rustig kan bestuderen, maar dat is het bijbehorende boek (of dictaat). De presentatie en slides geven de intuitie; details staan in elders uitgewerkt. Leren doen ze dus beter vanuit het boek, en niet vanuit slides.
Dat heb ik hier eerder ook opgemerkt. Het beste is als de docent een dictaat schrijft en aanvullend een handboek wordt gebruikt zodat de student datgene wat niet duidelijk is kan opzoeken. Speknek merkte op dat de docent hier geen tijd voor krijgt.
Het ging nu om een andere situatie, namelijk de situatie waarin die informatie niet in een dictaat of handboek staat. Als dan de keuze is tussen het volledige verhaal vertellen op de PP-slides of het halve verhaal vertellen dan is het eerste beter. Vanzelfsprekend zou het nog veel beter zijn als de docent een dictaat zou schrijven maar dat was blijkbaar, in ieder geval binnen dat tijdsbestek, geen optie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123085785
Ik vind netwerken stom en leuke mensen ontmoeten leuk. Gevolg is dat ik ondertussen een vrij grote groep fijne mensen ken. Dus als je een mij zou vragen "hoe gaat netwerken" zou ik zeggen door gewoon normaal te doen ;)
Ik denk, maar ik ben natuurlijk enorm biased, dat dat gedrag me veel meer opgeleverd heeft dan dat a-relaxte opgefokte handjes schudden.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123087391
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe gaat dat netwerken? Gewoon eens een praatje maken bij conferenties en visitekaartjes uitwisselen?

[..]

Dat heb ik hier eerder ook opgemerkt. Het beste is als de docent een dictaat schrijft en aanvullend een handboek wordt gebruikt zodat de student datgene wat niet duidelijk is kan opzoeken. Speknek merkte op dat de docent hier geen tijd voor krijgt.
Het ging nu om een andere situatie, namelijk de situatie waarin die informatie niet in een dictaat of handboek staat. Als dan de keuze is tussen het volledige verhaal vertellen op de PP-slides of het halve verhaal vertellen dan is het eerste beter. Vanzelfsprekend zou het nog veel beter zijn als de docent een dictaat zou schrijven maar dat was blijkbaar, in ieder geval binnen dat tijdsbestek, geen optie.
Ik vind dat colleges dienen ter ondersteuning van het leerproces, niet als verplaatsing ervan. Ok, bijeen vak als wiskunde kan ik me een dictaat nog voorstellen. In de vakken waar ik les in ter, breek ik de laatste etenshqppelijke ontwikkelingen, en licht ik die toe in m'n colleges. M'n solides zijn dan alleen maar om de structuur van de colleges aan te geven, of om bijvoorbeeld oefeningen/discussies aan te geven. Voor colleges die wat interactiever zijn gebruik ik graag prezi, laatst een college gegeven over de Congo, en veel video's en foto's laten zien en dan is dat ideaal.

Maar, mijn punt is dat de studenten zelfstandig moeten zijn, en de stof ook uit de artikelen moeten kunnen halen. De powerpoint slides hebben niet veel informatie, maar vertellen wel wat belangrijk is om te snappen. Als iets niet op de slides genoemd wordt komt het ook niet op het tentamen.

Anyways, dat is mijn pedagogische visie. Studenten opleiden om zelfstandig na te denken.

Op conferenties geef ik Een andere soort presentatie. Gelukkig presenteer ik vrij makkelijk. Op m'n eerste grote conferentie heb ik zelfs met 39 graden koorts staan presenteren. Dat was niet zo grappig, maar ging wel goed!

[ Bericht 30% gewijzigd door Jagärtrut op 19-02-2013 20:17:18 ]
  dinsdag 19 februari 2013 @ 20:11:04 #210
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_123087396
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:41 schreef oompaloompa het volgende:
Ik vind netwerken stom en leuke mensen ontmoeten leuk. Gevolg is dat ik ondertussen een vrij grote groep fijne mensen ken. Dus als je een mij zou vragen "hoe gaat netwerken" zou ik zeggen door gewoon normaal te doen ;)
Ik denk, maar ik ben natuurlijk enorm biased, dat dat gedrag me veel meer opgeleverd heeft dan dat a-relaxte opgefokte handjes schudden.
Lijkt me de goede manier ja. Een professor hebben die veel mensen kent helpt ook wel. Dat samen met praatjes geven op internationale bijeenkomsten werkt prima :) Kreeg vandaag nog een uitnodiging om een paper te reviewen van een editor die ik daar een keer gesproken heb.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_123087508
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 07:58 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik heb laatst een college gegeven waar ik een prezi gebruikte, ipv powerpoint. De feedback die ik van m'n studenten kreeg was dat ze het tijdens het college heel fijn vinden, qua verschillende structuur enzo. Maar, toen het tijd was om te leren voor het tentamen hadden ze liever een powerpoint gehad, omdat ze dan de kernboodschap in een keer eraf kunnen halen.

Dat vind ik onzin, ik heb liever dat ze luisteren en aantekeningen maken, maar zo wordt dus gedacht!
Vanmiddag werd Prezi ook als voorbeeld gegeven als alternatief. Ik vind het er wel mooi uit zien, maar je presentatie moet er ook geschikt voor zijn, niet ieder onderwerp leent zich ervoor.

Leren van powerpointslides vond ik trouwens verschrikkelijk, meestal kon ik maar de helft terugvinden en herinneren. Dan heb ik het liever meer uitgeschreven in een dictaat of een referentie naar een boek wat je kan gebruiken om te leren.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_123087806
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:11 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Lijkt me de goede manier ja. Een professor hebben die veel mensen kent helpt ook wel. Dat samen met praatjes geven op internationale bijeenkomsten werkt prima :) Kreeg vandaag nog een uitnodiging om een paper te reviewen van een editor die ik daar een keer gesproken heb.
Helemaal mee eens.

Aan de andere kant, toen als jong PhD studentje voor 't eerst met mijn prof. naar een grote conferentie ging, zei hij ook dat hij me best aan mensen voor zou stellen, maar ook dat ik juist zelf rond moest gaan lopen, in m'n eentje, naar posters en praatjes toe etc en dan gewoon "hoi, ik ben xiennix en ik...". En ik denk inderdaad dat je je dan goed als "independent" laat zien. Een beetje van beiden. En zoals al werd gezegd, veel mensen zijn gewoon heel vriendelijk, 'netwerken' hoeft niet rigide en ongemakkelijk te zijn. En recepties/etentjes/feestjes rondom een conferentie helpen ook natuurlijk.

Vorige week hebben we hier trouwens een "elevator speech"-workshop georganiseerd, om te oefenen om jezelf binnen 1 minuut te verkopen. Tot mijn verrassing was dit echt ontzettend leuk en leerzaam. Het was in een soort van speed-dating setup (een helft roteert tafels, de andere helft blijft zitten) en het was vooral interessant om te zien hoe snel mensen beter werden. Goeie oefening ook.
pi_123087877
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe gaat dat netwerken? Gewoon eens een praatje maken bij conferenties en visitekaartjes uitwisselen?

[..]

Dat heb ik hier eerder ook opgemerkt. Het beste is als de docent een dictaat schrijft en aanvullend een handboek wordt gebruikt zodat de student datgene wat niet duidelijk is kan opzoeken. Speknek merkte op dat de docent hier geen tijd voor krijgt.
Het ging nu om een andere situatie, namelijk de situatie waarin die informatie niet in een dictaat of handboek staat. Als dan de keuze is tussen het volledige verhaal vertellen op de PP-slides of het halve verhaal vertellen dan is het eerste beter. Vanzelfsprekend zou het nog veel beter zijn als de docent een dictaat zou schrijven maar dat was blijkbaar, in ieder geval binnen dat tijdsbestek, geen optie.
Ah, ik zat niet goed te lurken dus :p Helemaal mee eens met wat je zegt. Lijkt me wel een zeldzame situatie wanneer er totaal geen boek te vinden is. Netwerken, precies wat oompaloompa zegt dus ;)
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_123088042
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik vind dat colleges dienen ter ondersteuning van het leerproces, niet als verplaatsing hiervan.
De nadruk ligt voor mij op het woord ondersteuning, het moet een service zijn naar de studenten. Het woord service kan gemakkelijk verkeerd worden geīnterpreteerd, ik doel hiermee op het op verschillende manieren de stof aangereikt krijgen en het eens wat extra's vertellen wat je niet zo zeer moet weten maar wat wel kan helpen om de stof goed te verweren of wat je inzicht kan vergroten. De basis moet gewoon op papier staan. Onder die basis versta ik alle te kennen theorie, oefeningen met uitwerkingen en eventueel voormalige examens (ofwel op papier ofwel niet maar dan ook niet in de les).

quote:
Anyways, dat is mijn pedagogische visie. Studenten opleiden om zelfstandig na te denken.
Ik weet niet of dat dit een taak is van een docent, ik heb de indruk dat dat vanzelf komt, of niet, maar dat het niet een kunstje is wat je leert.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123088189
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De nadruk ligt voor mij op het woord ondersteuning, het moet een service zijn naar de studenten. Het woord service kan gemakkelijk verkeerd worden geīnterpreteerd, ik doel hiermee op het op verschillende manieren de stof aangereikt krijgen en het eens wat extra's vertellen wat je niet zo zeer moet weten maar wat wel kan helpen om de stof goed te verweren of wat je inzicht kan vergroten. De basis moet gewoon op papier staan. Onder die basis versta ik alle te kennen theorie, oefeningen met uitwerkingen en eventueel voormalige examens (ofwel op papier ofwel niet maar dan ook niet in de les).
zie hierboven, ik had te vroeg op invoeren gedrukt.

Maar goed, ik praat vanuit een ander perspectief dan jij. De student staat niet altijd vooraan op de uni. Ik heb geen onderwijstijd over om een dictaat te verzorgen, of om de studenten alles aan te reiken. Ik spendeer al teveel tijd aan lesgeven.
pi_123088382
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:13 schreef Felagund het volgende:

[..]

Vanmiddag werd Prezi ook als voorbeeld gegeven als alternatief. Ik vind het er wel mooi uit zien, maar je presentatie moet er ook geschikt voor zijn, niet ieder onderwerp leent zich ervoor.

Leren van powerpointslides vond ik trouwens verschrikkelijk, meestal kon ik maar de helft terugvinden en herinneren. Dan heb ik het liever meer uitgeschreven in een dictaat of een referentie naar een boek wat je kan gebruiken om te leren.
'Onze' politici hebben steeds een grote bek over het investeren in de kenniseconomie, dit ondanks dat Nederland steeds minder geld uitgeeft aan het onderwijs en het onderzoek (zie het structureel verdwijnen van de aardgasbaten voor het onderzoek). Het regelen van goede dictaten (vaak volstaat het recyclen van oude dictaten al!) kost relatief weinig en de kwaliteitswinst zou groot zijn. Sowieso zou het onderwijsgeld eens geoormerkt moeten worden, volgens mij zou dat al veel schelen. In België kunnen ze immers wel dictaten schrijven en bij mijn weten krijgen ze daar niet minder geld per student dan in Nederland. Ook zijn de groepen voor de actieve lesvormen veel kleiner.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123088778
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:26 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

zie hierboven, ik had te vroeg op invoeren gedrukt.

Maar goed, ik praat vanuit een ander perspectief dan jij. De student staat niet altijd vooraan op de uni. Ik heb geen onderwijstijd over om een dictaat te verzorgen, of om de studenten alles aan te reiken. Ik spendeer al teveel tijd aan lesgeven.
Bij het oormerken van het onderwijsgeld zouden de verantwoordelijken hier naar alle waarschijnlijkheid wel tijd voor krijgen gezien het budget wat de universiteiten voor onderwijs krijgen (in mijn geval 8000-9000 Euro per jaar per student, toch geen klein bedrag!).
Nu kunnen wij, bij 'mijn' opleiding (een heel ander soort opleiding dan waar jij bij betrokken bent), in principe altijd handboeken gebruiken maar het beschikbaar zijn van goede dictaten zou enorm veel schelen. In de praktijk lukt het geen student om al die handboeken te lezen, we krijgen daar simpelweg niet de tijd voor (veel practica en projecten naast de theorie). Het ergerlijke is dat er veel goede oude dictaten zijn maar de universiteit heeft er nooit werkg van gemaakt om die te blijven drukken of te digitaliseren.

Ik begrijp heel erg goed dat voor veel onderzoekers het onderzoek doen interessanter is dan het opleiden en dat er de nodige druk is om voldoende te publiceren maar het schrijven van dictaten hoort gewoon bij het onderwijswerk, daar moet maar tijd voor worden gemaakt. Ik wijs niet met de vinger naar de individuele docent, het probleem moet volgens mij hogerop worden gezocht (organisatie).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123091666
Het is geen onwil, het is een te hoge werkdruk. Ik ken UHD's die met moeite aan onderzoek toekomen vanwege de lesdruk. Diezelfde lesdruk voorkomt ook het updaten van lesmateriaal. 8000-9000 euro per student mag dan veel lijken, maar blijkbaar is het niet voldoende om de lesdruk laag te houden. Een groot probleem is de lag tussen instroom en uitstroom; het geld dat een departement krijgt hangt voornamelijk van het laatste af (in Nederland, op zijn minst 2 jaar terug nog). En dat is erg dom.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_123092863
Dat is de voornaamste reden dat ik, voor veel minder geld, hoop straks een postdoc te doen. Zie te veel gepromoveerden niet meer aan goed onderzoek toe komen door te grote onderwijs druk.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123092887
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:25 schreef trancethrust het volgende:
Het is geen onwil, het is een te hoge werkdruk. Ik ken UHD's die met moeite aan onderzoek toekomen vanwege de lesdruk.
Ik begrijp dat (daarom wijs ik niet met mijn vinger naar de individuele docent) maar als het geld wordt geoormerkt (met een voldoende grote pakkans en voldoende zware sancties) dan wordt het hoe dan ook aan onderwijs besteedt. Dan zorgen de 'managers' er wel voor dat je voldoende tijd krijgt voor de onderwijstaak of verdelen ze die onderwijstaak over meer mensen. Althans, dit zou de logische uitkomst moeten zijn. Een gevolg zou kunnen zijn dat postdoccers die nu enkel onderzoek doen ook les moeten gaan geven. Spreek me rustig tegen als jij (of iemand anders) daar anders over denkt.

quote:
8000-9000 euro per student mag dan veel lijken, maar blijkbaar is het niet voldoende om de lesdruk laag te houden.
Een andere niet minder realistische verklaring is dat maar een deel van dat geld aan het onderwijs wordt besteed, wat gemakkelijk kan aangezien de universiteiten niet verplicht zijn om dit geld aan onderwijs te besteden. Ik zal eens proberen te achterhalen wat de universiteiten in België per student krijgen, indien dat minder is dan volstaat het bedrag voor de onderwijstaken aangezien ze in België en met kleinere groepen werken voor alle actieve lesvormen (pak hem beet 20 per werkcollege (het maken van oefeningen) en 10-20 per practicumm aar dit verschilt natuurlijk van opleiding tot opleiding) en voor bijna elk vak dictaten gebruiken. Als ik het bedrag vind dan zal ik wel even een linkje plaatsen.

quote:
Een groot probleem is de lag tussen instroom en uitstroom; het geld dat een departement krijgt hangt voornamelijk van het laatste af (in Nederland, op zijn minst 2 jaar terug nog). En dat is erg dom.
Heb jij het over het aantal gepubliceerde artikelen? Zo ja, dan vind ik dat dom aangezien je zulke zaken niet kwantitatief kan meten, de kwaliteit is niet kwantitatief uit te drukken en de kwaliteit is belangrijker dan de kwantiteit. Je kan beter een groep van onafhankelijke deskundigen laten beoordelen of dat er goed onderzoek wordt verricht en hoe 'nuttig' dat onderzoek is en hierbij als maatschappij prioriteiten stellen (wat extra investeringen in techniek en fundamentele bčtawetenschap betaalt zich altijd terug, vrijetijdskundig onderzoek of onderzoek naar emancipatie lijkt mij niet heel erg relevant).

Als dat de reden is dat de onderwijstaak onder druk staat dan heeft de overheid een giftige coctail gemaakt:
- kwaliteit onder druk zetten door publicatie'plicht'
- de lat lager laten leggen door te belonen voor het aantal gedrukte diploma's en aantal studenten

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 19-02-2013 21:50:31 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123093179
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:45 schreef oompaloompa het volgende:
Dat is de voornaamste reden dat ik, voor veel minder geld, hoop straks een postdoc te doen. Zie te veel gepromoveerden niet meer aan goed onderzoek toe komen door te grote onderwijs druk.
Is iemand hier een tegenstander van het Engelse model (dus ook USA) waarin de lesgevende taken strikt worden gescheiden van de onderzoekende taken en waarbij per persoon wordt bekeken of dat hij enkel onderzoek doet, enkel lesgeeft of een combinatie van beiden?
Ik zie geen nadelen: de personeelsleden zijn meer tevreden en doen waar ze goed in zijn dus doen ze hun werk beter, de studenten krijgen hoogwaardiger onderwijs. Voor specialismes kan de briljante onderzoeker gastlezingen geven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123093376
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is iemand hier een tegenstander van het Engelse model (dus ook USA) waarin de lesgevende taken strikt worden gescheiden van de onderzoekende taken en waarbij per persoon wordt bekeken of dat hij enkel onderzoek doet, enkel lesgeeft of een combinatie van beiden?
Ik zie geen nadelen: de personeelsleden zijn meer tevreden en dus doen ze hun werk beter, de studenten krijgen hoogwaardiger onderwijs. Voor specialismes kan de briljante onderzoeker gastlezingen geven.
Vraag me af hoe realistisch dat is. In NL krijg je bv 50% onderzoekstijd en 50% onderwijstijd. Hoe meer tijd je in je onderwijs stopt, hoe beter het is maar hoe minder tijd je over hebt. Maakt niet echt uit hoe vast die nummers staan, voor je carriere is het altijd het beste als je slechts het minimum doet om een " voldoende" voor je onderwijs te krijgen.

Als je alleen onderwijs geeft, is de vraag of je nog wel " bij bent" met de wetenschap.

MBT of extra geld helpt. Het meeste is geen geld-probleem maar een capaciteitsprobleem. Zolang je als uni wilt dat onderzoekers lesgeven, heb je altijd die wrijving dat de mensen die lesgeven voor een groot deel liever in het lab staan.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123093734
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:53 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Vraag me af hoe realistisch dat is. In NL krijg je bv 50% onderzoekstijd en 50% onderwijstijd.
Slechts een deel van het academisch personeel. ;)

quote:
Hoe meer tijd je in je onderwijs stopt, hoe beter het is maar hoe minder tijd je over hebt. Maakt niet echt uit hoe vast die nummers staan, voor je carriere is het altijd het beste als je slechts het minimum doet om een " voldoende" voor je onderwijs te krijgen.
Jij stelt dus dat het onderwijs het stiefkindje is op de Nederlandse universiteiten.
Juist daarom zou het toch goed zijn om de een enkel te laten onderzoeken, de ander enkel te laten onderwijzen en de ander beiden te laten doen. Nu zijn er veel onderzoekers die les moeten geven maar er niets van bakken (ook omdat ze het niet willen). Waarom niet iedereen laten doen waar hij goed in is. Met het Engelse model zouden juist die briljante onderzoekers geen tijd aan onderwijs hoeven te besteden (buiten wat gastlezingen), dat versterkt het onderzoek. De mensen die het lesgeven leuk vinden en hier goed in zijn en die weinig onderzoeksambities hebben zouden beter onderwijs verzorgen dan de huidige docenten. Ik zie geen nadeel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123094547
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Slechts een deel van het academisch personeel. ;)

[..]

Jij stelt dus dat het onderwijs het stiefkindje is op de Nederlandse universiteiten.
Juist daarom zou het toch goed zijn om de een enkel te laten onderzoeken, de ander enkel te laten onderwijzen en de ander beiden te laten doen. Nu zijn er veel onderzoekers die les moeten geven maar er niets van bakken (ook omdat ze het niet willen). Waarom niet iedereen laten doen waar hij goed in is. Met het Engelse model zouden juist die briljante onderzoekers geen tijd aan onderwijs hoeven te besteden (buiten wat gastlezingen), dat versterkt het onderzoek. De mensen die het lesgeven leuk vinden en hier goed in zijn en die weinig onderzoeksambities hebben zouden beter onderwijs verzorgen dan de huidige docenten. Ik zie geen nadeel.
Ik vraag me af (wat oompaloompa al aangaf) in hoeverre iemand die alleen lesgeeft nog dicht genoeg op de stof (en op de ontwikkelingen in het vakgebied) zit om op een nuttige manier het vak te kunnen geven. Dat is niet bij alle vakken een probleem (vooral als het gaat om de geschiedenis van het vakgebied maar het niet veel uit bijvoorbeeld) maar ik vind dat een docent nog wel een verbinding moet hebben met de wetenschap door middel van onderzoek doen. Ik vraag me daarnaast af of er genoeg mensen te vinden zouden zijn die full-time les willen geven zonder onderzoek te doen.
pi_123094630
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 21:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Slechts een deel van het academisch personeel. ;)

[..]
Ja mijn bv was niet op een handige plek in de zin gezet. Bedoelde niet dat het in nederland 50-50 is, maar dat een voorbeeld in nederland 50-50 zou kunnen zijn...

quote:
Jij stelt dus dat het onderwijs het stiefkindje is op de Nederlandse universiteiten.
Juist daarom zou het toch goed zijn om de een enkel te laten onderzoeken, de ander enkel te laten onderwijzen en de ander beiden te laten doen. Nu zijn er veel onderzoekers die les moeten geven maar er niets van bakken (ook omdat ze het niet willen). Waarom niet iedereen laten doen waar hij goed in is. Met het Engelse model zouden juist die briljante onderzoekers geen tijd aan onderwijs hoeven te besteden (buiten wat gastlezingen), dat versterkt het onderzoek. De mensen die het lesgeven leuk vinden en hier goed in zijn en die weinig onderzoeksambities hebben zouden beter onderwijs verzorgen dan de huidige docenten. Ik zie geen nadeel.
Ja maar dan haal je dus wel de beste onderzoekers uit het onderwijs, ik vermoed sterk dat de beste onderzoekers ook degenen zijn met de meeste en de recentste kennis over de onderwerpen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')