Dat klinkt wel erg fatalistisch.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:33 schreef Shivo het volgende:
Nou ja, ik kan altijd nog leraar worden.
Dat was naar aanleiding van het bericht dat al het onderzoek voltooid is en er geen vervolg verder meer nodig is, een paar posts boven die van mij.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat klinkt wel erg fatalistisch.
Ik hoop dat ze alles rond krijgen voor 1feb en anders voor 15feb... een appartement is inmiddels geregeld... nu nog verhuizen enzo.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:24 schreef Quoi het volgende:
[..]
Hey BB, wanneer begin je?
Ik start volgende week vrijdag en probeer mijn vrije week voorafgaand aan 1 febr te bewaken. Er moet hier deze week nog 'even' een review af...
Net koffie gedaan met toekomstige baas/collega, en damn...wat wordt het een leuke, afwisselende baan. Ze staan om me te trappelen, dus waarschijnlijk krijg ik volgende week BAM een bak werk op mijn bordje...
OK, endje uit de buurt?quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:37 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze alles rond krijgen voor 1feb en anders voor 15feb... een appartement is inmiddels geregeld... nu nog verhuizen enzo.
Ja rotterdam is niet te doen vanuit zwollequote:
Ah! Welkom in 010 en omgeving in dat gevalquote:Op woensdag 23 januari 2013 13:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja rotterdam is niet te doen vanuit zwolle
nope de 15dequote:Op maandag 4 februari 2013 19:35 schreef Quoi het volgende:
Het loopt hier weer lekker storm![]()
Mijn nieuwe baan bevalt na 2 dagen nog steeds goedBB al begonnen?
Wauw, tof! Of zijn dat in jouw vakgebied 'kleine' bedragen?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 05:24 schreef Lyrebird het volgende:
Bij ons is gisteren de zilvervloot binnengevaren. Mag voor bijna $200k aan componenten gaan uitzoeken. De nieuwe regering van Japan wil de economie stimuleren. Weten zij veel dat we 90% van onze componenten importeren.
Het jaar is nog maar net begonnen, wie weet wat er nog meer in de pijplijn zit.
Voor de toppers in mijn vakgebied zijn dit kleine bedragen (die werken al snel met een budget van een half miljoen tot een miljoen dollar), maar voor mij is dit meer dan dat we het afgelopen jaar mochten besteden.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 10:00 schreef Operc het volgende:
[..]
Wauw, tof! Of zijn dat in jouw vakgebied 'kleine' bedragen?
Op dit moment 2 PhD studenten, 2 MSc studenten en 2 BSc studenten (4e jaars). We hebben ook een tijdje een postdoc gehad, maar die was dramatisch slecht.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 10:23 schreef Felagund het volgende:
Hoe groot is jouw groep eigenlijk Lyrebird?
Hij en ik hadden het vast goed kunnen vindenquote:Op dinsdag 5 februari 2013 10:49 schreef Lyrebird het volgende:
Op dit moment 2 PhD studenten, 2 MSc studenten en 2 BSc studenten (4e jaars). We hebben ook een tijdje een postdoc gehad, maar die was dramatisch slecht.
Ik ben een universitair hoofddocent, dus dan past een knus groepje wel. Als promovendus zat ik in een groep met twee andere promovendi en een postdoc, waar later nog een postdoc en promovendus zijn bijgekomen. Dat is wat mij betreft de ideale mix en grootte. Japanse BSc en MSc studenten zijn over het algemeen niet productief. Bij meer promovendi heb je meer (goede) postdocs nodig die het zaakje op de rails houden.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:32 schreef Grumpey het volgende:
Klein knus groepje nog, waar ik post-doc ben/word zitten we met 1 prof, 2 post-docs, 1 UD, 12 promovendi, en +/- een 5-tal studentassistenten. We delen de afdeling (en secretariaat van 1 persoon) met een andere vakgroep die ook 1 prof, 1 UHD, 1 UD, 1 post-doc, en 10 promovendi heeft, en nog iets van 3 studentassistenten. Verder nog een bijzonder hoogleraar ergens en een hele bak aan MSc-studenten (+/- 80) en BSc studenten (+/- 60) die scripties schrijven voor een van onze twee vakgroepen.
Wat veel studenten per docent. Hier begeleiden drie profs plus een paar andere wetenschappelijke medewerkers minder dan de helft van de studenten. Veel meer studenten wordt echt een probleem qua begeleiding. Maar misschien is de begeleiding hier een stuk intensiever? Post-docs worden hier echter nauwelijks in het onderwijs gebruikt.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:32 schreef Grumpey het volgende:
Klein knus groepje nog, waar ik post-doc ben/word zitten we met 1 prof, 2 post-docs, 1 UD, 12 promovendi, en +/- een 5-tal studentassistenten. We delen de afdeling (en secretariaat van 1 persoon) met een andere vakgroep die ook 1 prof, 1 UHD, 1 UD, 1 post-doc, en 10 promovendi heeft, en nog iets van 3 studentassistenten. Verder nog een bijzonder hoogleraar ergens en een hele bak aan MSc-studenten (+/- 80) en BSc studenten (+/- 60) die scripties schrijven voor een van onze twee vakgroepen.
Ben je dramatisch slecht, speknek? Dat zal toch wel meevallen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Hij en ik hadden het vast goed kunnen vinden.
Aan wat voor signalen merk je zoiets dan? Niet genoeg affectie met het onderwerp?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 14:01 schreef Lyrebird het volgende:
Achteraf gezien was het mijn fout dat die jongen hier begonnen is. Er waren genoeg tekenen dat het op een enorm fiasco uit zou lopen. Wat had die jongen een enorm blok beton voor zijn hoofd. Ik blijkbaar ook. Eens maar nooit meer.
Een belangrijk signaal was dat hij me - toen hij nog in India woonde - om 2 uur 's nachts probeerde te bellen. Hij had nota bene jaren in Japan gewoond, dus hij was op de hoogte van het tijdsverschil. Ik werd een keer wakker 's morgens, en op mijn telefoon stond dat hij me 8 keer had geprobeerd te bereiken. 's Nachts. Wie doet zoiets?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 14:13 schreef Operc het volgende:
[..]
Aan wat voor signalen merk je zoiets dan? Niet genoeg affectie met het onderwerp?
Nee ik ben natuurlijk fantastisch, maar mijn onderzoek zit redelijk op een dood spoor. Waar ik nu zit is meer een veredelde beroepsopleiding zonder (onderzoeks)afstudeerders, en er zijn geen collega's op mijn vakgebied; dan heb je wel heel weinig tijd om goed onderzoek te doen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 14:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ben je dramatisch slecht, speknek? Dat zal toch wel meevallen.
Achteraf gezien was het mijn fout dat die jongen hier begonnen is. Er waren genoeg tekenen dat het op een enorm fiasco uit zou lopen. Wat had die jongen een enorm blok beton voor zijn hoofd. Ik blijkbaar ook. Eens maar nooit meer.
Jij had toch een onderzoeksvoorstel voor 2 Brazilianen geschreven? Of was dat iemand anders?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 14:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee ik ben natuurlijk fantastisch, maar mijn onderzoek zit redelijk op een dood spoor. Waar ik nu zit is meer een veredelde beroepsopleiding zonder (onderzoeks)afstudeerders, en er zijn geen collega's op mijn vakgebied; dan heb je wel heel weinig tijd om goed onderzoek te doen.
Lekker! Mijn eerste R01 wordt deze week gereviewed, behoorlijk spannend.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 05:24 schreef Lyrebird het volgende:
Bij ons is gisteren de zilvervloot binnengevaren. Mag voor bijna $200k aan componenten gaan uitzoeken. De nieuwe regering van Japan wil de economie stimuleren. Weten zij veel dat we 90% van onze componenten importeren.
Het jaar is nog maar net begonnen, wie weet wat er nog meer in de pijplijn zit.
quote:
Dat heb ik nog niet durven zeggen, ik heb het wel al vaak gedacht en op mijn tong gebeten.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 14:33 schreef speknek het volgende:
Waar ik nu zit is meer een veredelde beroepsopleiding zonder (onderzoeks)afstudeerders, en er zijn geen collega's op mijn vakgebied; dan heb je wel heel weinig tijd om goed onderzoek te doen.
Hoe komt het eigenlijk dat de ene groep (veel) meer PhD-studenten heeft dan de andere? Ik ben benieuwd waar die middelen vandaan komen (eerste stroom, tweede stroom, ...) en hoe wordt bepaald hoe die middelen worden verdeeld.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:32 schreef Grumpey het volgende:
Klein knus groepje nog, waar ik post-doc ben/word zitten we met 1 prof, 2 post-docs, 1 UD, 12 promovendi, en +/- een 5-tal studentassistenten. We delen de afdeling (en secretariaat van 1 persoon) met een andere vakgroep die ook 1 prof, 1 UHD, 1 UD, 1 post-doc, en 10 promovendi heeft, en nog iets van 3 studentassistenten. Verder nog een bijzonder hoogleraar ergens en een hele bak aan MSc-studenten (+/- 80) en BSc studenten (+/- 60) die scripties schrijven voor een van onze twee vakgroepen.
Dat is nogal een verschil.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 13:57 schreef Lyrebird het volgende:
Voor het managen van een grote groep moet je vooral ook verkoper en politicus zijn. Daar heb ik helemaal geen zin in, dus tegen die tijd hoop ik een eigen bedrijfje te hebben.
Dat had ik misschien wat politiek correcter kunnen verwoordenquote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat heb ik nog niet durven zeggen, ik heb het wel al vaak gedacht en op mijn tong gebeten.
Het levert in ieder geval wat vrouwelijk schoon op op het universiteits-terrein.
quote:
Inzet is het halve werk. Je aanpassen aan je omgeving telt ook mee. Als hij het vuur uit z'n sloffen had gelopen, en z'n best had gedaan om zich aan te passen aan de groep (door bijvoorbeeld beter te luisteren) dan had ik z'n tekortkomingen op andere gebieden door de vingers gezien.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:47 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik hoop dat mijn aankomende prof geen lyrebird ervaringen gaat hebben. Het veld waar ik me in stort is toch iets nieuws voor mij, ik zie het nu als iets waar ik me in kan storten, maar ik moet toch nog wel zien of dat goed gaat...![]()
zelfverzekerheid is me bij mijn geboorte niet uitgedeeld.
Het komt neer op ongeveer 4 studenten per medewerker per jaar. Is goed te doen hoor, maar ik weet zeker dat ze minder aandacht krijgen dan elders. Maar goed, de uni heeft bedacht dat sociale en economische studies het geld moeten verdienen voor de overige opleidingen, dus onze studenten zijn de beperkte waar voor hun geld gewend geraakt na 3/4 jaar. Dat scheelt.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 13:57 schreef Felagund het volgende:
[..]
Wat veel studenten per docent. Hier begeleiden drie profs plus een paar andere wetenschappelijke medewerkers minder dan de helft van de studenten. Veel meer studenten wordt echt een probleem qua begeleiding. Maar misschien is de begeleiding hier een stuk intensiever? Post-docs worden hier echter nauwelijks in het onderwijs gebruikt.
In ons geval: klinisch relevant onderzoek doen geeft ons relatief eenvoudig toegang tot 3e geldstroom vanuit zorgverzekeraars, zorginstellingen en farmacie, naast de 1e en 2e stroom van de overheid. Eerste stroom wordt verdeeld op basis van onderwijsdruk, maar zoals ik al zei: dat is bij ons vakgebied relatief weinig geld in verhouding tot aantal studenten wat we hebben. Inderdaad oneerlijk, maar goed, dat is al sinds de jaren 60 zo gegroeid.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe komt het eigenlijk dat de ene groep (veel) meer PhD-studenten heeft dan de andere? Ik ben benieuwd waar die middelen vandaan komen (eerste stroom, tweede stroom, ...) en hoe wordt bepaald hoe die middelen worden verdeeld.
[..]
Dat is nogal een verschil.
Mooi!quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn eerste werkdag was veelbelovend, ik ga daar veel leren.... leuke groep, leuke onderwerpen, gave technieken
Programmeren zonder fouten is helaas nog niet uitgevonden.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 23:43 schreef Norrage het volgende:
Ik heb schijt aan een model dat niet doet wat ik wil, verdomme. Ik heb het gevoel dat ik de laatste maand volledig heb weggegooid
Het is niet echt handig als je het niet van tevoren mededeelt (doch de verantwoordelijkheid van de persoon die presenteert) maar het bord is zeker geen slechter middel dan een projectiescherm, onder de voorwaarde dat de ruimte niet al te groot is zodat iedereen het goed kan zien. Nadelen van het presenteren via een projectiescherm zijn de passievere houding van de presentator, het slechter aanvoelen van het gepaste tempo en het voorlezen. Het hangt natuurlijk van de persoon af in welke mate dit een probleem is maar voor de minder grote talenten (90% van de docenten?) helpt het volgens mij wel dat het bord de presentator dwingt om met een andere houding en in een andere stijl te presenteren.quote:Op maandag 18 februari 2013 16:41 schreef speknek het volgende:
Wat een arremoei, ik zou mijn laptop omhooghouden, dat ze daar maar naar moeten kijken.
Welke zaal in welke gebouw? Ik heb inmiddels in het merendeel van de gebouwen les gehad of een examen afgelegd maar dat ben ik nog niet tegen gekomen. Toegegeven, de inrichting is vaak nogal sober (het voelt wat Oostblokachtig en dat gevoel krijg je al als je de buitenkant van sommige gebouwen ziet) maar niet zo erg als dat jij hier omschrijft.quote:Over armoede gesproken, had vandaag mijn eerste college bij m'n nieuwe baan (ja na een jaar), werd me een of ander zaaltje gegeven dat ik niet kende. Het was maar goed dat ik een uur van tevoren ging kijken, want het was echt een soort bezemhok aan tafels en stoelen die opgestapeld stonden. Gordijnen die half naar beneden hingen, ondefinieerbare vlekken overal. Ben een half uur bezig geweest de boel te verschuiven naar iets toonbaars (was nog steeds een dump, de brandweer zou het hele gebouw afgesloten hebben als ze het zagen). En dan hebben ze wel een beamer, maar geen computer. Het is dat ik van m'n eigen geld een laptop had gekocht, anders kon ik alsnog geen lesgeven. Ik was altijd verbaasd dat ze bij de TU zoveel geld voor dingen hadden, maar ik weet nu waar ze het vandaan halen.
Dat is alleen als je slides met bulletpoints hebt. In de sequentie van beelden en timing kun je echt wel meer overbrengen dan alleen wat verbale communicatie.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet echt handig als je het niet van tevoren mededeelt (doch de verantwoordelijkheid van de persoon die presenteert) maar het bord is zeker geen slechter middel dan een projectiescherm, onder de voorwaarde dat de ruimte niet al te groot is zodat iedereen het goed kan zien. Nadelen van het presenteren via een projectiescherm zijn de passievere houding van de presentator, het slechter aanvoelen van het gepaste tempo en het voorlezen. Het hangt natuurlijk van de persoon af in welke mate dit een probleem is maar voor de minder grote talenten (90% van de docenten?) helpt het volgens mij wel dat het bord de presentator dwingt om met een andere houding en in een andere stijl te presenteren.
Veel docenten komen vlak voordat de les begint binnen, zij moeten net als de studenten in het kwartier pauze van de ene zaal naar de andere, soms van de ene kant van het terrein naar het Paviljoen.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:56 schreef speknek het volgende:
Dat komt je ook niet tegen als de docent van tevoren het een beetje toonbaar maakt.
De standaardlokalen daar ken ik maar dat zaaltje zal ik waarschijnlijk nog niet hebben gezien. Ach ja, het is ook geen feest om met 120 studenten gedumpt te worden in een lokaal wat een capaciteit van 100 studenten heeft. Dat maken ze bij andere faculteiten mee. Het lijkt me leuk om ooit nog eens met 10 studenten of minder les te hebben in een normaal lokaal, hopelijk gebeurt dat tijdens de masterfase.quote:Was in het Hoofdgebouw, maar echt in zo'n zaaltje dat alleen wij gebruiken.
Eens, het kan een mooie aanvulling zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ook de rest van de les het projectiescherm moet gebruiken. Los van een discussie over wat beter is, ik denk dat het ook van de persoon afhangt wat voor hem beter werkt maar ik merk bij veel docenten een veel te passieve houding en dat is altijd bij docenten die met een projectiescherm lesgeven. Jij zal dat vast wel herkennen.quote:Dat is alleen als je slides met bulletpoints hebt. In de sequentie van beelden en timing kun je echt wel meer overbrengen dan alleen wat verbale communicatie.
Dit is heel erg herkenbaar, ik ben het volledig met je eens.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:22 schreef Grumpey het volgende:
Sowieso raak ik steeds meer geďrriteerd door de mate waarin wetenschappers (en studenten) hun praatje en hun uitleg laten vormgeven door hun powerpoint ipv andersom. Het stramien waar men zich in powerpoint aan moet houden bepaald in grote mate hoe een praatje loopt. Iedereen kent al die ongeschreven regels wel: niet teveel tekst, grappige opening en afsluiting, een leuke opsomming van onder af, een tabel die je eigenlijk alleen maar uitlegt omdat je hem op je sheet had staan, dat zijpad dat je maar niet uitlegt omdat je sheet dan te verwarrend wordt etc. Ik heb het gevoel dat daarmee het denkproces heel rigide blijft, in ieder geval merk ik dat gevoel bij mezelf.
Waarom niet? Van wie niet?quote:Soms zou ik gewoon weer leuk een praatje al staand en rondlopend willen vertellen aan mensen, met alleen 1 sheet met contactgegevens in beeld. Helaas mag dat bijna al niet meer in de tak waar ik in zit
Structuur is goed, het niet kunnen afwijken van die structuur niet. Wat me echter echt stoort aan die PP-slides is dat je tegenwoordig wordt verondersteld om ervan te leren. Dat is echt rampzalig gezien de telegramstijl, een goed dictaat werkt veel beter.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:57 schreef speknek het volgende:
Naar mijn mening is er an sich niets mis met een herkenbare structuur, dat kan de leeropbrengst vergroten.
Op mijn afdeling kan ik het nog wel maken, zeker als ik het in 3 zinnen aangeef aan het begin. Maar op een conferentie, met allemaal hele serieuze artsen en professoren, is weinig flexibiliteit aanwezig over hoe iets gebracht moet worden. Als een Chinees op een conferentie alleen maar paarse letters heeft wordt daar al lacherig en enigzins afkeurend over gedaan.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit is heel erg herkenbaar, ik ben het volledig met je eens.
[..]
Waarom niet? Van wie niet?
Ohja dat sowieso. Er wordt je alleen geen tijd meer gegund om ze te schrijvenquote:Op maandag 18 februari 2013 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Structuur is goed, het niet kunnen afwijken van die structuur niet. Wat me echter echt stoort aan die PP-slides is dat je tegenwoordig wordt verondersteld om ervan te leren. Dat is echt rampzalig gezien de telegramstijl, een goed dictaat werkt veel beter.
Je doelt op je wetenschappelijke geboorte: een thesis?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Ohja dat sowieso. Er wordt je alleen geen tijd meer gegund om ze te schrijven. Met de manier waarop ze bij een gemiddelde universiteit je tijd aan onderwijs normeren (50/50 m'n reet) heb je net genoeg tijd een extreem slechte PP in elkaar te flansen. Een dictaat schrijven is natuurlijk ook nergens onderdeel van een tenure track. Sowieso betekent een boek schrijven linea recta de wetenschappelijke wiegendood.
Dat doe ik voortdurendquote:Op maandag 18 februari 2013 22:27 schreef Grumpey het volgende:
Mijn schrikbeeld is een presentatie geven waarbij ik eerst kijk wat er op de sheet sta voordat ik bedenk wat ik ga vertellen, en dan vertel wat precies gewoon letterlijk op die sheet staat. Als ik zulke presentaties ga geven mag je me een stomp verkopen
Bedenk je dan wel dat dit voor een deel van je publiek de doodsteek is voor hun interesse om te luisteren. Bij zulke presentaties luister ik niet eens. Of ik kijk idd uit het raam, of ik (als het belangrijk is) ga zelfstandig de sheet doorlezen. Luisteren en lezen tegelijk lukt niet, maar lezen lukt beter dan luisteren, dus vandaar dat ik dan lees. Wel goed om te weten voor je denk ikquote:Op maandag 18 februari 2013 22:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat doe ik voortdurend. Het is de enige manier voor mij om te voorkomen dat ik doorratel, en gepaste pauzes neem voor het publiek; als ik de powerpoint 'omsla' en moet denken wat de neuk had ik hier nou weer bij bedacht.
Nadat ik tot de constatering was gekomen dat:quote:Op maandag 18 februari 2013 22:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Ohja dat sowieso. Er wordt je alleen geen tijd meer gegund om ze te schrijven.
Het verklaart de spelfouten en typfouten die ik teveel op de slides zie staan waaruit duidelijk blijkt dat ze vaak niet worden nagelezen. Ik haat dat altijd (het haalt me uit mijn ritme op de een of andere manier), vooral als ik ze in de vorm van een PDF krijg waardoor ik ze kan corrigeren.quote:Met de manier waarop ze bij een gemiddelde universiteit je tijd aan onderwijs normeren (50/50 m'n reet) heb je net genoeg tijd een extreem slechte PP in elkaar te flansen.
Tja, kwestie van prioriteiten stellen, door de universiteiten of de overheid wel te verstaan. Zorg ervoor dat het onderwijsgeld daadwerkelijk aan onderwijs wordt besteed, zorg ervoor dat de docenten voldoende uren krijgen voor het onderwijs. Last but not least, durf ook mensen puur voor het doceren en puur voor het onderzoeken aan te nemen, dat hoeft echt niet altijd samen te gaan. In de USA en de UK doen ze hier niet moeilijk over en de goede universiteiten daar presteren toch prima?quote:Een dictaat schrijven is natuurlijk ook nergens onderdeel van een tenure track.
Waarom? Gaan collega's op alle slakken zout leggen?quote:Sowieso betekent een boek schrijven linea recta de wetenschappelijke wiegendood.
quote:Op maandag 18 februari 2013 22:33 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Je doelt op je wetenschappelijke geboorte: een thesis?
De grootste mislukking van Hollywood. In ieder geval in de annalen, want ze hebben gewoon miljoenen winst gemaaktquote:
Ik vond de film helemaal niet zo slecht, het idee is inspirerend, de uitvoering was ook wel oké maar ze hadden de film een half uur of meer korter moeten laten duren. Dat geldt wel voor meer films. Andere films daarentegen (Phone Booth) krijgen veel meer gewicht doordat de editor en regisseur er wel voor kozen om de film kort te houden.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:41 schreef Grumpey het volgende:
[..]
De grootste mislukking van Hollywood. In ieder geval in de annalen, want ze hebben gewoon miljoenen winst gemaakt
Bij sommige onderwerpen leent PP zich meer dan andere, bij jou duidelijk wel inderdaadquote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:15 schreef oompaloompa het volgende:
Re de powerpoint discussie,
Ik doe onderzoek naar perceptuele effecten, die eigelijk voor veel mensen enorm herkenbaar zijn maar waar eigenlijk helemaal geen onderzoek of verklaring voor is.
Omdat er ook zo weinig achtergrond over bekend is, ben ik heel erg afhankelijk van plaatjes die het punt illustreren, zodat iedereen meteen het punt er vaart. Voor mij zou over dit onderwerp zonder pp presenteren echt een heel stuk moeilijker en slechter zijn.
Mijn visie is iets anders. Zo weinig mogelijk op de slides behalve misschien wat kernwoorden.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:36 schreef Operc het volgende:
[..]
Bij sommige onderwerpen leent PP zich meer dan andere, bij jou duidelijk wel inderdaad
Ik heb echter ook eens een presentatie van iemand gezien die, toen ik hem van te voren sprak vertelde: "Ja je zo min mogelijk tekst op powerpointslides zetten, vooral afbeeldingen ter verduidelijking. De tekst moet je vertellen, niet opschrijven. Ik heb helaas toch op 4 slides tekst gebruikt, maar verder zijn het alleen maar afbeeldingen ter verduidelijking." Om vervolgens inderdaad een presentatie te geven waar maar 4 tekstslides in zaten, dat er per slide vervolgens 20 (!) regels tekst stonden deed er niet toe.
Een powerpoint is naar mijn mening geslaagd, als je het verhaal van de persentator erbij nodig hebt om alle slides volledig te begrijpen, maar dat zodra je na de presentatie de slides terugleest, je het verhaal toch begrijpt.
Altijd zo droevig als je bij een van de laatste praatjes van een congres mensen hebt die de N etc. helemaal gaan toelichten, terwijl het weinig relevant is en iedereen de aandacht er toch al moeilijk bij kan houden.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:42 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Mijn visie is iets anders. Zo weinig mogelijk op de slides behalve misschien wat kernwoorden.
Voor de rest illustraties die het inzichtelijk maken (afbeeldingen + grafieken/plotjes) en saaie shit die je niet hardop wilt vertellen maar wel wil geven als mensen er interesse in hebben (N, mean+sd's, f-waarde, effect size etc)
Ik wil dat mensen naar mij luisteren, niet de slides lezen.
Denk dat mijn slides an sich niet genoeg zijn om het verhaal te begrijpen, wel om een herinnering te triggeren waar het ongeveer over ging
Ik was eerst helemaal er tegen, zette het zelfs niet op mijn slides, men leest het paper wel. Maar aangezien mijn veld een beetje in crisis is, en ik merk dat ik steeds vaker als luisteraar dat soort dingen wil zien om te interpreteren hoe veel gezicht ik aan de vindingen moet geven, zet ik nu altijd alles er in.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:44 schreef Operc het volgende:
[..]
Altijd zo droevig als je bij een van de laatste praatjes van een congres mensen hebt die de N etc. helemaal gaan toelichten, terwijl het weinig relevant is en iedereen de aandacht er toch al moeilijk bij kan houden.
Mijn recentste background slide is:quote:Edit: Wat betreft tekst op slides: hele zinnen zijn naar mijn mening sowieso uit den boze, tenzij je er een specifiek doel mee hebt, anders vooral steekwoorden gebruiken inderdaad
Soms heb je inderdaad meer nodig om de kritische mensen te overtuigen, maar dan hoef je het nog niet te noemen nee.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:47 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik was eerst helemaal er tegen, zette het zelfs niet op mijn slides, men leest het paper wel. Maar aangezien mijn veld een beetje in crisis is, en ik merk dat ik steeds vaker als luisteraar dat soort dingen wil zien om te interpreteren hoe veel gezicht ik aan de vindingen moet geven, zet ik nu altijd alles er in.
[..]
Mijn recentste background slide is:
Gestalt
complexity
fluency
en dat was het
Dat is nu precies de reden dat een PPT onmogelijk een dictaat of een handboek kan vervangen. Het is niet de bedoeling dat je met enkel wat slides en tekstjes in telegramstijl alles begrijpt aangezien je dan niet goed kan presenteren en de toehoorders hebben nu eenmaal geen fotografisch geheugen. Een programma als PP kan een handig presentatiemiddel zijn, net als een bord en een krijt, als je het op een handige manier gebruikt maar het is ook slechts dat, een presentatiemiddel. Ik ben het eens met Oompaloompa dat het beter is om de inhoud zoveel mogelijk te vertellen. In het geval van een opleiding koppel je die presentatie aan een dictaat of, minder ideaal, een handboek (ideaal gesproken beiden waarbij het handboek wordt gebruikt wanneer een deel van het dictaat te beknopt is voor een student). In het geval van een congres koppel je de presentatie aan een wetenschappelijk artikel. Niet teveel tekst op de slides maar geweoon goed vertellen en verwijzen naar de literatuur.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:36 schreef Operc het volgende:
Een powerpoint is naar mijn mening geslaagd, als je het verhaal van de persentator erbij nodig hebt om alle slides volledig te begrijpen, maar dat zodra je na de presentatie de slides terugleest, je het verhaal toch begrijpt.
Ja, hier ook uitnodigingen via via de laatste tijd. Mijn regels zijn oa. minimaal 1 minuut per slide (gemiddeld), dus voor een uur heb ik rond de 45 slides. Daar moet natuurlijk wel flexibiliteit in zitten, maar dit werkt voor mij prima. Daarnaast, veel illustraties en weinig tekst en het moet via de presentatie zelf. Sowieso is mijn baas heel erg gefocused op de illustraties wat ik wel prima vind. De direkteur van ons centrum is zelf van "veel en felle kleuren", maar daar doe ik niet aan. Na 10 min heb je pijn aan je ogen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:58 schreef Shivo het volgende:
Een PPT is effectief wanneer de toeschouwer iedere slide binnen 30 seconden kan begrijpen. En je moet er vanuit gaan dat de toehoorder ongeveer 30% opvangt van wat je vertelt. De beste presentaties kun je snappen zonder dat je de uitleg erbij hoort.
Ik geef gemiddels iedere maand wel ergens een seminar of praatje en dat is mijn ervaring. Het gebeurt vaak dat ik naar aanleiding van een verhaal wat ik ergens heb gegeven, elders wordt uitgenodigd.
Ik kreeg begin deze maand een uitnodiging voor een congres in San Sebastian maar die heb ik helaas moeten weigerenMisschien dat een van mijn postdocs in mijn plaats gaat.
Helemaal mee eensquote:Op dinsdag 19 februari 2013 02:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is nu precies de reden dat een PPT onmogelijk een dictaat of een handboek kan vervangen. Het is niet de bedoeling dat je met enkel wat slides en tekstjes in telegramstijl alles begrijpt aangezien je dan niet goed kan presenteren en de toehoorders hebben nu eenmaal geen fotografisch geheugen. Een programma als PP kan een handig presentatiemiddel zijn, net als een bord en een krijt, als je het op een handige manier gebruikt maar het is ook slechts dat, een presentatiemiddel. Ik ben het eens met Oompaloompa dat het beter is om de inhoud zoveel mogelijk te vertellen. In het geval van een opleiding koppel je die presentatie aan een dictaat of, minder ideaal, een handboek (ideaal gesproken beiden waarbij het handboek wordt gebruikt wanneer een deel van het dictaat te beknopt is voor een student). In het geval van een congres koppel je de presentatie aan een wetenschappelijk artikel. Niet teveel tekst op de slides maar geweoon goed vertellen en verwijzen naar de literatuur.
Tegenwoordig kan je als student helaas niet meer ontsnappen aan het presenteren dus ik heb al wat deskundigen aan het woord gehoord, ze zijn unaniem in hun mening dat het het beste is om presentaties sober te houden: geen rare kleuren (contrastcircle gebruiken!), niets flashy, geen rare geluidjes. Transitieanimaties tussen slides zijn voor discussie vatbaar ook die het liefst sober (misschien schuiven maar bijv. niet roteren).quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:51 schreef Operc het volgende:
Ik heb een keer gezeur gehad over mijn slides. "Ja Operc, prima presentatie hoor, maar die slides waren wel een beetje leeg..." "Stond niet al het nodige op de slides dan?" "Jawel, maar dat was het dan ook wel." Bleek dat ze liever hadden gezien dat ik flitsende achtergronden en bewegende onderdelen had, in plaats van simpel zwarte tekst op een witte achtergrond. Mja als dat een presentatie goed of slecht maakt....
Voor bepaalde vakken wel (computerhardware en digitale communicatie bijv.) maar voor heel veel vakken niet. Voor analyse, algebra, calculus, differentiaalvergelijkingen, mechanica, elektrodynamica, thermodynamica enz. kan je rustig dictaten gebruiken die tientallen jaren oud zijn. Voor sommige vakgebieden kan je perfect dictaten of boeken gebruiken die meer dan 100 jaar oud zijn, bijv. voor analytische meetkunde.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 02:16 schreef Operc het volgende:
Wat betreft dictaten, prima middel voor gebruik bij vakken, maar ze moeten wel up to date gehouden worden (wat helaas niet altijd gebeurt.)
Vind ik wel goed gevonden.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 02:07 schreef xienix84 het volgende:
Een andere opmerking die ik ooit hoorde was "iemand moet jouw slides via powerpoint-karaoke kunnen presenteren" http://scottberkun.com/20(...)-powerpoint-karaoke/
Helemaal mee eens. De rode draad moet je kennen, eventuele zinnetjes waar je naar terug kan grijpen zijn heel handig. Een collega van mij had ooit een keer alles helemaal ingestudeerd, tot de pauzes tussen zinnen aan toe, hele aparte ervaring.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 03:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Vind ik wel goed gevonden.
Ik heb twee promovendi die bij conferenties heel erg nerveus kunnen worden. Hadden ze een week aan hun slides gewerkt, uren geoefend, met als gevolg dat het er robot-achtig uit kwam. We zitten ook vaak heel erg aan de tijdslimiet vast, waardoor ze nog nerveuzer worden.
Toen heb ik als oefening promovendus A de presentatie van promovendus B laten doen, en andersom (in ons eigen lab). Daar hebben ze wel wat van opgestoken. Je kunt ook te veel oefenen.
Ik heb laatst een college gegeven waar ik een prezi gebruikte, ipv powerpoint. De feedback die ik van m'n studenten kreeg was dat ze het tijdens het college heel fijn vinden, qua verschillende structuur enzo. Maar, toen het tijd was om te leren voor het tentamen hadden ze liever een powerpoint gehad, omdat ze dan de kernboodschap in een keer eraf kunnen halen.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Structuur is goed, het niet kunnen afwijken van die structuur niet. Wat me echter echt stoort aan die PP-slides is dat je tegenwoordig wordt verondersteld om ervan te leren. Dat is echt rampzalig gezien de telegramstijl, een goed dictaat werkt veel beter.
Wij hadden een tijdje de Shock and awe methode. Laat na je introductie slide meteen je beste resultaat zien, en bouw van daaruit je praatje op.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 08:59 schreef speknek het volgende:
Bij conferenties ben ik steeds meer af aan het stappen van mijn onderzoek droog uit te leggen. Dan denken ze oh ja leuk, en handig hoef ik het artikel niet te lezen, en drie presentaties later zijn ze het alweer vergeten. Terwijl wat je eigenlijk wil is dat ze een sterk beeld bij je hebben en je later gaan mailen voor een vraag of om samen te werken. Ik ben het dus meer flashy betogen aan het maken, waarbij ik soms expres een gechargeerde stelling inneem, zodat mensen me er bij het diner op aanspreken.
Ja ik begin er ook steeds meer op af te knappen. Dat je bij de conferentieorganisator soms al zoiets hebt van 'wie?!', en dat diegene dan ineens bij alle tafeltjes zit, en een jaar later als autoriteit gezien wordt. Puur en alleen omdat ze handig kunnen sjacheren, want het onderzoek gaat nergens over. Het wordt in Europa volgens mij ook steeds erger, omdat een groot gedeelte van het onderzoeksgeld overgeheveld is naar Brussel, en dat zijn Europese bureaucraten en naar mijn idee zijn dat vooral een stel handige Duitsers en Zuid-Europeanen die met die bureaucratie om kunnen gaan. Types die een stijfje krijgen van statutes and bylaws. Dus die organiseren nu ineens alle conferenties en zitten in alle boards.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:14 schreef Lyrebird het volgende:
Over conferenties gesproken: ergeren jullie je aan politiek tijdens een conferentie? Met politiek bedoel ik wie de plenary talk mag houden, wie goed geprogrammeerd staan / wie niet. Of aan het uitreiken van prijzen?
Ik erger me er kapot aan. Misschien moet ik wat minder competitiegericht denken.
Goed om te horen dat ik niet de enige ben.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja ik begin er ook steeds meer op af te knappen. Dat je bij de conferentieorganisator soms al zoiets hebt van 'wie?!', en dat diegene dan ineens bij alle tafeltjes zit, en een jaar later als autoriteit gezien wordt. Puur en alleen omdat ze handig kunnen sjacheren, want het onderzoek gaat nergens over. Het wordt in Europa volgens mij ook steeds erger, omdat een groot gedeelte van het onderzoeksgeld overgeheveld is naar Brussel, en dat zijn Europese bureaucraten en naar mijn idee zijn dat vooral een stel handige Duitsers en Zuid-Europeanen die met die bureaucratie om kunnen gaan. Types die een stijfje krijgen van statutes and bylaws. Dus die organiseren nu ineens alle conferenties en zitten in alle boards.
Niet alleen studenten...quote:Op dinsdag 19 februari 2013 03:27 schreef Lyrebird het volgende:
Idd iets dat studenten in hun oren moeten knopen: ga NOOIT over je tijdslimiet heen. Onbeschoft, kun je niet maken.
.......
Integendeel....quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |