Ik denk dat alleen De Ommelanden dit misschien zouden willen zoals voorheen het geval was. De stad Groningen moet je er sowieso niet bij betrekken.quote:Op woensdag 2 januari 2013 07:32 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
http://www.frieslandrail.nl/staatslijn%20b
[..]
Deze lijn kan heropgestart worde, wanneer Groningen medewerking zou verlenen.
Als Groningen onderdeel wordt van de Republyk Fryslan-Groningen, waarin Groningen een vergaande autonomie krijgt binnen de federatie van Fryslan en Groningen, zou de federatieve republyk grenzen aan Duitsland. Wat heeft Groningen te winnen? Ze mogen de aardgasbaten houden voor de ontwikkeling van Groningen zelf en hoeven ze niet af te staan aan Nederland, die toch nooit in Groningen geïnvesteerd heeft. Groningen heeft autonomie binnen de federatie, dus de voertaal daar is Nederland of Gronings, dat is aan het bestuur in Groningen, ook belastingzaken en binnenlandse politiek en politieke partijen worden overgelaten aan Groningen zelf. Alleen buitenlandse zaken, defensie worden centraal geregeld in Leeuwarden, of misschien beter in Visvliet, aan de grens tussen de twee federatieve gebieden.
Ik heb niets tegen Groningers, dus als Groningen en Fryslan de eeuwenlange onderlinge strijd een beetje vergeet en we elkaars vrijheid en ruimte - en kom op, ruimte genoeg bij ons- een beetje gunnen gaan we vast goede vrienden worden.
Hebben we het nog niet eens gehad over de volksvertegenwoordigers in het EU parlement. Tenenkrommend om te zien hoe ze in hun eigen taal blijven koeterwalen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 10:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Eh, nee dat komt niet echt overeen met de praktijk.
Heb er op mijn werk dagelijks mee te maken. Vrachtwagen chauffeurs uit Polen, Hongarije. Probeer deze eens wat duidelijk te maken. De polen op de werkvloer in de fabriek.
En dat is zo'n enorm probleem dat we er allerlei talen voor moeten afschaffen?quote:Op woensdag 2 januari 2013 11:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hebben we het nog niet eens gehad over de volksvertegenwoordigers in het EU parlement. Tenenkrommend om te zien hoe ze in hun eigen taal blijven koeterwalen.
Voldoende werkgelegenheid voor tolken.quote:Op woensdag 2 januari 2013 11:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hebben we het nog niet eens gehad over de volksvertegenwoordigers in het EU parlement. Tenenkrommend om te zien hoe ze in hun eigen taal blijven koeterwalen.
Bovendien een kniesoor die zich er druk om maaktquote:Op woensdag 2 januari 2013 11:57 schreef waht het volgende:
[..]
Voldoende werkgelegenheid voor tolken.
Die krijg je ook niet mee met die gekke Friezenquote:Op woensdag 2 januari 2013 11:08 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik denk dat alleen De Ommelanden dit misschien zouden willen zoals voorheen het geval was. De stad Groningen moet je er sowieso niet bij betrekken.
Tevens is het praktisch onmogelijk om bepaalde volkeren een andere taal te leren.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bovendien een kniesoor die zich er druk om maakt
Ik woon er te dichtbij en burgeroorlog en chaos stralen uit op de omgevingquote:Op woensdag 2 januari 2013 10:10 schreef Monolith het volgende:
Friesland als libertarische heilstaat. Lijkt me best een leuk experiment.
Sowieso zijn volksvertegenwoordigers vaak van middelbare leeftijd, die nog leren goed te discussiëren in een andere taal zit er gewoon niet inquote:Op woensdag 2 januari 2013 12:04 schreef waht het volgende:
[..]
Tevens is het praktisch onmogelijk om bepaalde volkeren een andere taal te leren.
Ik ben bereid om Drenthe op te offeren.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik woon er te dichtbij en burgeroorlog en chaos stralen uit op de omgeving
quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben bereid om Drenthe op te offeren.
Verschaft ons ook mooi wat extra lebensraum als iedereen in het Noorden elkaar heeft uitgemoord.
Voorlopig niet nee, dat is pas een latere zorg. Misschien als ze er voordeel bij kunnen hebben in de toekomst.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die krijg je ook niet mee met die gekke Friezen
Voordeel van je aansluiten bij een verarmende republiek zonder fatsoenlijk perspectief, hoe bedoel je dat?quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:07 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Voorlopig niet nee, dat is pas een latere zorg. Misschien als ze er voordeel bij kunnen hebben in de toekomst.
Voordeel op allerlij gebieden. Bijvoorbeeld taxen omdat de uitgaven minder zullen zijn dan die van Nederland op dit moment. Soepelere regelgeving voor bijvoorbeeld de landbouw. Ik zie Finland een beetje als voorbeeldland.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voordeel van je aansluiten bij een verarmende republiek zonder fatsoenlijk perspectief, hoe bedoel je dat?
In ieder geval een goed idee om Engels overal als eerste taal te onderwijzen en dan vanuit folkloristisch oogpunt ook nog allemaal de landstaal bijbrengen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 11:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat is zo'n enorm probleem dat we er allerlei talen voor moeten afschaffen?
Het illustreert hoe verdeeld Europa is.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bovendien een kniesoor die zich er druk om maakt
Het is nu voor een groot deel al achterstandsgebied. Uitgaven (en daarmee de belastingen) zullen in veel gevallen dus juist hoger zijn.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:18 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Voordeel op allerlij gebieden. Bijvoorbeeld taxen omdat de uitgaven minder zullen zijn dan die van Nederland op dit moment. Soepelere regelgeving voor bijvoorbeeld de landbouw. Ik zie Finland een beetje als voorbeeldland.
Kun je daar nu eens een goed argument voor geven om de landstaal te degraderen naar tweederangs taal?quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
In ieder geval een goed idee om Engels overal als eerste taal te onderwijzen en dan vanuit folkloristisch oogpunt ook nog allemaal de landstaal bijbrengen.
Kant noch wal vergelijkingquote:Op woensdag 2 januari 2013 12:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het illustreert hoe verdeeld Europa is.
Omdat ze met z'n allen in een gedeeld parlement zitten en daar samen beleid maken?quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het illustreert hoe verdeeld Europa is.
Was het maar zo, dan was ik het helemaal met je eens. Kijk als we het nu tweetalig maken en de kinderen echt gelijk vanaf de peuterspeelzaal met zowel Engels als Nederlands lieten opgroeien dan is het geen issue meer, maar dat gebeurd gewoon niet.quote:Op woensdag 2 januari 2013 09:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wie in en internationale omgeving wil werken zorgt nu wel dat ie Engels beheerst.
Non-probleem
Als je al niet eens met z'n allen in een taal kan spreken waarom zal de rest dan wel gezamenlijk lukken? Samen met het doorlopend verhuizen van Brussel naar Straatsburg illusoir voor het verdeelde Europa.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat ze met z'n allen in een gedeeld parlement zitten en daar samen beleid maken?
Van een politicus verwacht ik ook geen begrip voor zaken uit het echte leven.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kun je daar nu eens een goed argument voor geven om de landstaal te degraderen naar tweederangs taal?
Welk onoverkomelijk probleem gaan we daar nu mee oplossen?
[..]
Kant noch wal vergelijking
Tegen welke enorme problemen lopen we nu aan dan?quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:57 schreef Harlon het volgende:
[..]
Was het maar zo, dan was ik het helemaal met je eens. Kijk als we het nu tweetalig maken en de kinderen echt gelijk vanaf de peuterspeelzaal met zowel Engels als Nederlands lieten opgroeien dan is het geen issue meer, maar dat gebeurd gewoon niet.
Achterstandsgebied?quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is nu voor een groot deel al achterstandsgebied. Uitgaven (en daarmee de belastingen) zullen in veel gevallen dus juist hoger zijn.
En de milieuwetgeving voor landbouw overboord gooien is niet zo handig als je aan de andere kant met toerisme ook nog wat wilt verdienen. Verder is de schaal van Friesland veel te klein om daar echt iets in te betekenen, dan kan je beter voor de luxere categorie gaan, daar willen mensen nog wel voor betalen. De bulk mooi van elders laten komen.
Dat blijkt in veel gevallen best heel aardig te gaan. Je zoekt weer spijkers op laag water vrees ik...quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je al niet eens met z'n allen in een taal kan spreken waarom zal de rest dan wel gezamenlijk lukken?
o.a. op het inkomenquote:Op woensdag 2 januari 2013 13:00 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Achterstandsgebied?Waar baseer je die uitspraken op?
Die zal eerder hoger worden. Nu betaalt heel Nederland nog mee aan de zeeweringen e.d. in Friesland. Dat zal bij een onafhankelijk Friesland door enkel de Friezen opgebracht moeten worden.quote:En landbouwregelgeving hoeft niet percé uit milieutechnisch oogpunt versoepeld te worden. Ik zat meer te denken aan de torenhoge waterschapsbelasting enzo.
Daar moet iedereen (dus de staat) aan meebetalen niet alleen de grootgrondbezitters. Mensen in de stad houden nu bijna gratis droge voeten.quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:05 schreef 99.999 het volgende:
Die zal eerder hoger worden. Nu betaalt heel Nederland nog mee aan de zeeweringen e.d. in Friesland. Dat zal bij een onafhankelijk Friesland door enkel de Friezen opgebracht moeten worden.
Het door de Friezen op te brengen bedrag zal in elk geval stijgen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:12 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Daar moet iedereen (dus de staat) aan meebetalen niet alleen de grootgrondbezitters. Mensen in de stad houden nu bijna gratis droge voeten.
Hoezo opofferen? Die drie trollen die daar diep in de moerassen leven?quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben bereid om Drenthe op te offeren.
Verschaft ons ook mooi wat extra lebensraum als iedereen in het Noorden elkaar heeft uitgemoord.
Dat zeker, maar wel eerlijk verdeeld.quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het door de Friezen op te brengen bedrag zal in elk geval stijgen.
Ach, de investeringen in het noorden zijn natuurlijk nu ook al nihil dus daar merk je niks van.quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
o.a. op het inkomen
Dit plaatje geeft de afwijking aan ten opzichte van het gemiddelde inkomen
Dit illustreert het ook wel aardig
[..]
I
Die zal eerder hoger worden. Nu betaalt heel Nederland nog mee aan de zeeweringen e.d. in Friesland. Dat zal bij een onafhankelijk Friesland door enkel de Friezen opgebracht moeten worden.
Dan is er dus nog steeds onderwijs nodig.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:54 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een ander dialect hoef je niet te leren spreken, enkel verstaan. Dan is er ook geen ondertiteling meer nodig als een Vlaming of Limburger op TV praat.
Eensch. Hier is echter geen sprake van.quote:[..]
Het opzettelijk laten verdwijnen van streektalen om deze te vervangen door een geconstrueerd Standaard Nederlands is net zo belachelijk.
Nou nou, geweldig. En dan? Een hele taal met bijbehorende cultuur om zeep geholpen. Op een gegeven moment zal ook het Engels zijn beste tijd gehad hebben. Dan allemaal maar Hindi leren?quote:Als er vanaf groep 3 meteen Engels gegeven wordt spreekt de volgende generatie het gewoon perfect. Dus dat is puur een kwestie van onderwijs aanpassen.
Als het nu al 'niet zo'n enorme opgave' is, dan denk ik dat je er ook weinig aandacht meer aan hoeft te besteden.quote:Op woensdag 2 januari 2013 10:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hij heeft het dan ook over verstaan, niet over spreken. En dat is gezien de overeenkomsten van de dialecten binnen Nederland niet zo'n enorme opgave.
Geen grappen over de moeder van duukje.quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Hoezo opofferen? Die drie trollen die daar diep in de moerassen leven?
Volgens mij komt het noorden door Groningen en Friesland ook in aanmerking voor gelden tegen achterstanden vanuit Europaquote:Op woensdag 2 januari 2013 13:43 schreef UpsideDown het volgende:
Ach, als je het afzet tegen de gemiddelde inkomens in geheel Europa is het zo slecht nog niet.
Het is idd de opoffering die je wilt maken. Jij hecht meer waarde aan cultuur. Ik aan meer gemak en economie.quote:Op woensdag 2 januari 2013 09:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik verwijs maar even naar deze post van mij
[..]
Het lijkt me echt een destructief idee dat niets bijdraagt en een oplossing is voor niet bestaande problemen
Oost-Groningen als 'kansregio'quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij komt het noorden door Groningen en Friesland ook in aanmerking voor gelden tegen achterstanden vanuit Europa
Vergelijk het met de Friezen. Ze leren weliswaar hun eigen taal, maar de facto wordt er verwacht dat ze het Nederlands gebruiken. Wat weer ten goede van de economie komt.quote:Op woensdag 2 januari 2013 09:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wie in en internationale omgeving wil werken zorgt nu wel dat ie Engels beheerst.
Non-probleem
Binnen een jaar is Friesland armer dan Zimbabwe.quote:Op woensdag 2 januari 2013 14:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
Een autonoom Friesland met eigen belastingregime kan alleen maar succesvol zijn. Binnen 10 jaar zullen ze ontwikkelingshulp sturen aan de kwijnende naburige provincies.
Zeker wanneer van die zogenaamd libertarische mafklappers zich er mee gaan bemoeienquote:Op woensdag 2 januari 2013 14:19 schreef waht het volgende:
[..]
Binnen een jaar is Friesland armer dan Zimbabwe.
Dan moet onze krijgsmacht binnen de kortste keren de orde herstellen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 14:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zeker wanneer van die zogenaamd libertarische mafklappers zich er mee gaan bemoeien
quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:55 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het is idd de opoffering die je wilt maken. Jij hecht meer waarde aan cultuur. Ik aan meer gemak en economie.
Ik vind het een akelige gedachte als alles maar moet wijken voor economische doeleinden. Het is een schrale maatschappij als economie overal de drijfveer voor moet zijn.quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:59 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Vergelijk het met de Friezen. Ze leren weliswaar hun eigen taal, maar de facto wordt er verwacht dat ze het Nederlands gebruiken. Wat weer ten goede van de economie komt.
Nadeel is dat je idd een deel van je culturele bagage opoffert.
In Friesland is niets gelegerd volgens mij. Die zijn dus goed aan te pakken.quote:Op woensdag 2 januari 2013 14:26 schreef waht het volgende:
[..]
Dan moet onze krijgsmacht binnen de kortste keren de orde herstellen.
Er zit ook niks van waarde. In tegenstelling tot Groningen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 14:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In Friesland is niets gelegerd volgens mij. Die zijn dus goed aan te pakken.
Dat het taalonderwijs schrikbarend slecht is in Nederland en dat we onze voorsprong op andere landen verliezen. Op privéscholen over de hele wereld wordt vanaf de basisschool Engels onderwezen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tegen welke enorme problemen lopen we nu aan dan?
Vliegbasis Leeuwardenquote:Op woensdag 2 januari 2013 14:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In Friesland is niets gelegerd volgens mij. Die zijn dus goed aan te pakken.
Lagere inkomens zegt ook weinig. Het gaat eerder om de relatie tussen prijzen en inkomens. Een huis in Friesland is bijvoorbeeld stukken goedkoper.quote:Op woensdag 2 januari 2013 13:43 schreef UpsideDown het volgende:
Ach, als je het afzet tegen de gemiddelde inkomens in geheel Europa is het zo slecht nog niet.
Het leven is hier inderdaad goedkoper dan in de randstad.quote:Op woensdag 2 januari 2013 14:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Lagere inkomens zegt ook weinig. Het gaat eerder om de relatie tussen prijzen en inkomens. Een huis in Friesland is bijvoorbeeld stukken goedkoper.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |