abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:21:46 #1
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121045765
Catalonië wordt wellicht een eigen staat, waarom Friesland dan niet. En het liefst gewoon op een nette wijze, niet bloederig en zo. Gewoon als vrienden uit elkaar gaan, Rutte een hand geven, bedankt voor alle jaren samen en vervolgens gaat Friesland een eigen richting op.

Volgens mij gaan wij het veel beter doen dan Nederland. Friezen zijn nuchter, alles functioneert gewoon beter in Friesland, wij zijn toleranter, al die repressie is bij ons niet nodig, want we hebben nauwelijks criminaliteit.
Aangezien de Euro op klappen staat, zou ik voorstander zijn van een eigen munt, de Friese Kroon, die we kunnen devalueren indien nodig. Een douane-unie met Nederland zou kunnen, maar beter gaan we uit Schengen en uit de E.U., we kunnen wel lid blijven van de Benelux. Een soort van Zwitserse politiek, ook met referenda en echte democratie, want daar schort het aanzienlijk aan in Nederland.

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/bnn/2020/bb.20030217.asf

Friesland onafhankelijk, een uitzending van BNN. :7 (dit is een persiflage, maar mijn topic is wel degelijk serieus) :D

Poll: Friesland (Fryslan) een eigen staat?
Friesland een eigen staat
Nee Friesland moet onderdeel blijven van Nederland
Anders:
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Indien je ja hebt gestemd voor onafhankelijkheid, stem dan verder hier:

Poll: Friesland uit de E.U.?
Ja, uit de EU, uit de EER, geen douane-unie met Nederland (visum-plicht)
Ja, uit de EU, maar binnen de EER
Ja, uit de EU, uit de EER, maar binnen de Benelux
Ja, alleen douane-unie met Nederland
Nee, binnen de EU blijven
Anders namelijk:
Tussenstand:

Indien je stemde voor onafhankelijkheid van Friesland (Fryslan), graag ook nog deze laatste vraag invullen:

Poll: Friesland een eigen munt?
Friesland uit de Euro, eigen Friese Kroon invoeren
Friesland uit de Euro, gulden terug in Friesland
Friesland uit de Euro, bestaande andere munt invoeren bijv. Noorse Kroon
Friesland uit de Euro, maar andere munt dan hierboven beschreven invoeren
Friesland moet in de Euro blijven
Anders namelijk:
Tussenstand:

Andere suggesties zijn welkom en meerdere polls zijn ook welkom. Friesland moet net zo democratisch worden als Zwitserland! :D
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:22:30 #2
379943 Paper_Tiger
pi_121045794
Geweldig topic. Ik ga zeker in Friesland wonen als ze zelfstandig worden.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:24:03 #3
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_121045858
quote:
Grote machten zullen daar goedschiks of kwaadschiks een invloed op hebben
Gewoon meestemmen met een grote macht en je afzijdig houden van buitenlandse politiek
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:30:35 #4
379943 Paper_Tiger
pi_121046125
Even over Harlingen. Ik kan me voorstellen dat Chinezen ook graag een eigen ingang in Noord Europa zouden hebben. Een investeerder is best te vinden.
pi_121046276
Er is geen realistisch scenario te bedenken waarin Friesland zich af kan scheiden van Nederland of de EU.

Met nadruk op realistisch.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:43:58 #6
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_121046732
Limburg, Groningen en Noord-Brabant mogen ook wel weg.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:48:50 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121046955
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
Even over Harlingen. Ik kan me voorstellen dat Chinezen ook graag een eigen ingang in Noord Europa zouden hebben. Een investeerder is best te vinden.
Maargoed, dan is het in Friesland. Dan moet het altijd nog door Nederland heen om ergens anders te komen.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:49:58 #8
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121046998
Het gaat ook niet zozeer om economische belangen, maar ook over de problemen in het dagelijkse leven tegenop loopt. Als een buitenlander in Nederland komt wonen moet hij volgens de wet inburgeren. Als Nederlander zijnde verwacht je dat je gewoon je eigen taal kan spreken als je dagelijkse dingetjes wilt regelen zonder dat je daarvoor beledigd wordt.

In Friesland is dat niet vanzelfsprekend meer. Je krijgt vaak te horen dat je 'gewoon Nederlands' moet spreken, terwijl je denk in het Fries. Voorbeeld: als je met 10 personen in een groep zit met 1 'Nederlander' moet je al Nederlans spreken terwijl de overige 9 Fries zijn, anders verstaat die ene het niet. En als je voor jezelf op komt ben je een 'nationalist', 'domme boer', 'iemand met spraakgebrek', etc. ;(

Beeld maar in dat Nederland bij Duitsland ingelijfd wordt en op alle belangrijke posten Duitsers worden gezet. Bitte sprechen sie deutsch!
Say what?
pi_121047769
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:49 schreef UpsideDown het volgende:
Het gaat ook niet zozeer om economische belangen, maar ook over de problemen in het dagelijkse leven tegenop loopt. Als een buitenlander in Nederland komt wonen moet hij volgens de wet inburgeren. Als Nederlander zijnde verwacht je dat je gewoon je eigen taal kan spreken als je dagelijkse dingetjes wilt regelen zonder dat je daarvoor beledigd wordt.

In Friesland is dat niet vanzelfsprekend meer. Je krijgt vaak te horen dat je 'gewoon Nederlands' moet spreken, terwijl je denk in het Fries. Voorbeeld: als je met 10 personen in een groep zit met 1 'Nederlander' moet je al Nederlans spreken terwijl de overige 9 Fries zijn, anders verstaat die ene het niet. En als je voor jezelf op komt ben je een 'nationalist', 'domme boer', 'iemand met spraakgebrek', etc. ;(

Beeld maar in dat Nederland bij Duitsland ingelijfd wordt en op alle belangrijke posten Duitsers worden gezet. Bitte sprechen sie deutsch!
Hier heeft men in elke provincie buiten de randstad last van.
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_121048019
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:49 schreef UpsideDown het volgende:

Friezen die in het openbaar met niet-Friezen er bij zijn dan ook vrij asociaal.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:14:08 #11
56749 BlaZ
pi_121048020
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:08 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Hier heeft men in elke provincie buiten de randstad last van.
Daarom moeten alle provincies zich ook gezamelijk losvechten van de Haagse onderdrukking
pi_121048214
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Daarom moeten alle provincies zich ook gezamelijk losvechten van de Haagse onderdrukking
In vredesnaam, over wat voor onderdrukking heb je het?
Ik woon in Limburg, waar 3/4 van de mensen dialect spreekt. De dialecten verschillen ook van dorp tot dorp, en iemand uit Venlo zal grote moeite hebben een Kerkradenaar te verstaan als hij zijn dialect spreekt.
Wil je Nederland een lappendeken van onafhankelijke steden en dorpjes maken?

Overigens is het bijzonder storend als anderen in een groep een taal gaan spreken die jij niet verstaat. Beeld je maar eens in al je vrienden morgen Spaans zouden gaan praten(ervan uitgaande dat jij geen Spaans spreekt ;) ). Zelfs al kunnen jullie nog gewoon in een andere taal direct met elkaar communiceren, het blijft storend.
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_121048324
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:18 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Ik woon in Limburg, waar 3/4 van de mensen dialect spreekt. De dialecten verschillen ook van dorp tot dorp, en iemand uit Venlo zal grote moeite hebben een Kerkradenaar te verstaan als hij zijn dialect spreekt.

Overigens is het bijzonder storend als anderen in een groep een taal gaan spreken die jij niet verstaat. Beeld je maar eens in al je vrienden morgen Spaans zouden gaan praten(ervan uitgaande dat jij geen Spaans spreekt ;) ). Zelfs al kunnen jullie nog gewoon in een andere taal direct met elkaar communiceren, het blijft storend.
Limburgs is een taal. Voor de rest heb je gelijk.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_121048450
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:20 schreef miro86 het volgende:

[..]

Limburgs is een taal. Voor de rest heb je gelijk.
Hmm, als dat zo is, bestaat hij uit verschillende dialecten ;)
Maargoed, terug ontopic.
-Linkse Boomknuffelaar
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:25:09 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121048553
Maargoed, zelfs het kwakkelende Limburg heeft nog meer toekomstperspectief dan Friesland.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:28:45 #16
56749 BlaZ
pi_121048713
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:18 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Ja ik ben een voorstander van een lappendeken van onafhankelijke gebieden of op zijn minst decentralisatie.

Dat mensen elkaars dialect niet verstaan heeft te maken met gebrekkig op de provincie toegespitst onderwijs.
Verder is de noodzaak van het leren van standaard Nederlands eigenlijk langzaamaan overbodig. Je kunt in de rest van Nederland ook gewoon met Engels terecht.
pi_121048883
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:28 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Ja ik ben een voorstander van een lappendeken van onafhankelijke gebieden of op zijn minst decentralisatie.

Dat mensen elkaars dialect niet verstaan heeft te maken met gebrekkig op de provincie toegespitst onderwijs.
Verder is de noodzaak van het leren van standaard Nederlands eigenlijk langzaamaan overbodig. Je kunt in de rest van Nederland ook gewoon met Engels terecht.
Nederlands wordt misschien langzamerhand overbodig, maar streektalen zijn al eeuwen overbodig - om die zelfde reden.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:32:41 #18
56749 BlaZ
pi_121048888
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:23 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Hmm, als dat zo is, bestaat hij uit verschillende dialecten ;)
Maargoed, terug ontopic.
Dat is puur een kwestie van taalpolitiek, daarnaast als het een dialect is ... is het dan een dialect van het Nederlands of van het Duits...
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:41:56 #19
56749 BlaZ
pi_121049388
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:32 schreef miro86 het volgende:

[..]

Nederlands wordt misschien langzamerhand overbodig, maar streektalen zijn al eeuwen overbodig - om die zelfde reden.
Wat mensen op lokaal niveau spreken doet eigenlijk niet zo ter zake. Dit kan Fries zijn of Nederlands of Limburgs.
Echter als tweede taal om met mensen buiten je gebied te communiceren is Engels veel belangrijker dan Nederlands.
pi_121049664
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:41 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Wat mensen op lokaal niveau spreken doet eigenlijk niet zo ter zake. Dit kan Fries zijn of Nederlands of Limburgs.
Echter als tweede taal om met mensen buiten je gebied te communiceren is Engels veel belangrijker dan Nederlands.
Inderdaad, daarom moet Nederland ophouden met geld verspillen aan Fries onderwijs. Wat je op lokaal niveau spreekt doet toch niet zo ter zake.
pi_121049894
Het frysk is toch geen dialect. Het is een officieel erkende taal voor zover mij bekent.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_121050137
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:50 schreef Digi2 het volgende:
Het frysk is toch geen dialect. Het is een officieel erkende taal voor zover mij bekent.
Net als Limburgs. Maar dit is niet bepaald relevant. Niemand beweert dat Fries geen taal is.
pi_121050199
Wanneer is het referendum?
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:57:05 #24
56749 BlaZ
pi_121050230
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:47 schreef miro86 het volgende:

[..]

Inderdaad, daarom moet Nederland ophouden met geld verspillen aan Fries onderwijs. Wat je op lokaal niveau spreekt doet toch niet zo ter zake.
Nederland moet niks, laat de provincie Friesland zelf maar bepalen hoe ze hun onderwijs inrichten.
pi_121050808
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Herfederalisering _O_
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_121050894
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Nederland moet niks, laat de provincie Friesland zelf maar bepalen hoe ze hun onderwijs inrichten.
Alleen wat doe je met de 45% bewoners van Friesland voor wie Fries geen moedertaal is? Vooral qua taal is dit een heel gevaarlijk spelletje - kijk naar onze zuiderburen.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 22:11:48 #27
56749 BlaZ
pi_121051041
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 22:08 schreef miro86 het volgende:

[..]

Alleen wat doe je met de 45% bewoners van Friesland voor wie Fries geen moedertaal is? Vooral qua taal is dit een heel gevaarlijk spelletje - kijk naar onze zuiderburen.
Dat laat ik over aan de provincie Friesland en ik wens ze er alle succes mee.
pi_121056139
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:28 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Aha, dus men zou op school nog een paar andere dialecten moeten leren? Is het niet handiger als iedereen gewoon Nederlands spreekt?
quote:
Ik denk dat je de Engelse taalvermogens van het Nederlandse volk overschat. Zelfs al zou dat niet zo zijn, dan is dit alsnog vanuit cultureel oogpunt een belachelijk plan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_121056556
Ik ben er voorstander van het nederlands uit te faseren en engels te gaan gebruiken. Chinees en engels zijn toch echt de handelstalen van deze eeuw. Ik heb het idee dat onderschat wordt hoeveel kosten aan taalbarrieres kleven. Het is denk ik ook lastig in getallen uit te drukken maar denk alleen al aan al het vertaalwerk wat het oplevert bijv.
pi_121056917
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 23:44 schreef Digi2 het volgende:
Ik ben er voorstander van het nederlands uit te faseren en engels te gaan gebruiken.
Zal wss een hoop tegenstand opleveren, maar ik ben ook voor.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 23:54:25 #31
56749 BlaZ
pi_121057054
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 23:36 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Aha, dus men zou op school nog een paar andere dialecten moeten leren? Is het niet handiger als iedereen gewoon Nederlands spreekt?
Een ander dialect hoef je niet te leren spreken, enkel verstaan. Dan is er ook geen ondertiteling meer nodig als een Vlaming of Limburger op TV praat.
quote:
Ik denk dat je de Engelse taalvermogens van het Nederlandse volk overschat. Zelfs al zou dat niet zo zijn, dan is dit alsnog vanuit cultureel oogpunt een belachelijk plan.
Het opzettelijk laten verdwijnen van streektalen om deze te vervangen door een geconstrueerd Standaard Nederlands is net zo belachelijk.

Als er vanaf groep 3 meteen Engels gegeven wordt spreekt de volgende generatie het gewoon perfect. Dus dat is puur een kwestie van onderwijs aanpassen.
  woensdag 2 januari 2013 @ 00:00:12 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121057327
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 23:51 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En wat is het nut van die maatregel?
  woensdag 2 januari 2013 @ 00:00:25 #33
56749 BlaZ
pi_121057333
quote:

[..]

Tweetalig onderwijs op de basisschool vanaf groep I lijkt me eigenlijk geen enkel probleem.
  woensdag 2 januari 2013 @ 00:04:07 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121057489
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 23:44 schreef Digi2 het volgende:
Ik ben er voorstander van het nederlands uit te faseren en engels te gaan gebruiken. Chinees en engels zijn toch echt de handelstalen van deze eeuw. Ik heb het idee dat onderschat wordt hoeveel kosten aan taalbarrieres kleven. Het is denk ik ook lastig in getallen uit te drukken maar denk alleen al aan al het vertaalwerk wat het oplevert bijv.
Ja lekker, laten we het cultureel erfgoed gaan offeren voor wat economische grijpstuivers. Een taal met een lange geschiedenis en een hoop mooie poetische, humoristische en literaire zaken die eruit ontstaan zijn. 8)7

Het regelt zichzelf wel. Iedereen die iets wil voorstellen in de wereld leert vanzelf wel de talen die nodig zijn. Daar hebben we dit soort rare maatregelen echt niet bij nodig.
pi_121057740
Meer talen zijn de weg van de Dodo gegaan. Ik vind talen leuk en spreek er verschillende (leer nu ook het chinees) maar de belangrijkte functie is toch communicatie. Er zijn nog genoeg duurzamer cultuuruitingen waar je van kan genieten.
pi_121058697
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:43 schreef GSbrder het volgende:
Limburg, Groningen en Noord-Brabant mogen ook wel weg.
vergeet zeeland niet
pi_121060012
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 00:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En wat is het nut van die maatregel?
Lagere kosten voor het onderwijs, meegaan in de globalisering, aantrekkelijker voor hoogopgeleide kenniswerkers om hier te komen werken en aan de economie bij te dragen.
pi_121060682
quote:

[..]

Des te eerder dit gebeurd des te beter. Nederlands is een belachelijk moeilijke taal dus buitenlanders gaan het echt niet leren. Voor een handelsland als Nederland moet je dus zorgen dat je de andere talen goed machtig bent, wat voor meerwaarde heeft het dan nog het Nederlands te behouden. Als je nu het Engels van veel mensen hoort, ook jongeren, echt niet om aan te horen :X
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_121061543
Als een aanzienlijk deel van de Friezen voor afscheiding stemt dan mogen ze wat mij betreft vertrekken, vraag me echter af wat ze er aan hebben. Of je nou door knuppels in Den Haag geregeerd wordt of door knuppels in Leeuwarden / Heerenveen.
  woensdag 2 januari 2013 @ 07:09:35 #40
379943 Paper_Tiger
pi_121062797
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 22:07 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Herfederalisering _O_
De eerste stap op weg naar zelfbeschikking. Dat het mogelijk is bewijzen ze in Zuid-Afrika http://en.wikipedia.org/wiki/Orania,_Northern_Cape
  woensdag 2 januari 2013 @ 07:12:04 #41
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_121062804
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
Geweldig topic. Ik ga zeker in Friesland wonen als ze zelfstandig worden.
Je bent welkom, echt!

Ook al verschillen we wat van politieke mening, maar dat geeft niet.

Friesland moet een land worden voor iedereen, voor iedere mening. Friesland moet een land worden waar mensenrechten hoog in het vaandel staan en burgerrechten. Friesland moet een land worden met echte democratie, waar alle partijen welkom zijn.

Friesland moet een land worden van vooruitstrevendheid, van gastvrijheid, van een echt welkom. Iets dat je zelden, maar dan ook echt zelden nog tegenkomt in Nederland.

Oh en ook al steunt Hexagon onze vrijheid niet, ook hij is van harte welkom. Want zo zijn wij Friezen nu eenmaal, wij houden van iedereen. :P
  woensdag 2 januari 2013 @ 07:32:32 #42
pi_121062851
http://www.frieslandrail.nl/staatslijn%20b
quote:
De spoorlijn sluit bij de grens aan op de spoorlijn naar het Duitse Ihrhove. Staatslijn B werd aangelegd om een goede verbinding tussen Engeland en Noord-Duitsland mogelijk te maken. Van groot internationaal belang werd de spoorlijn echter nooit. Pas na de Eerste Wereldoorlog reden er regelmatig doorgaande rijtuigen tussen Amsterdam, Bremen en Hamburg. Niet veel later werd de internationale treindienst ingekort tot Groningen - Bremen. De doorgaande verbinding vanuit Engeland via de Harlingse haven is nooit van de grond gekomen.
Deze lijn kan heropgestart worde, wanneer Groningen medewerking zou verlenen.

Als Groningen onderdeel wordt van de Republyk Fryslan-Groningen, waarin Groningen een vergaande autonomie krijgt binnen de federatie van Fryslan en Groningen, zou de federatieve republyk grenzen aan Duitsland. Wat heeft Groningen te winnen? Ze mogen de aardgasbaten houden voor de ontwikkeling van Groningen zelf en hoeven ze niet af te staan aan Nederland, die toch nooit in Groningen geïnvesteerd heeft. Groningen heeft autonomie binnen de federatie, dus de voertaal daar is Nederland of Gronings, dat is aan het bestuur in Groningen, ook belastingzaken en binnenlandse politiek en politieke partijen worden overgelaten aan Groningen zelf. Alleen buitenlandse zaken, defensie worden centraal geregeld in Leeuwarden, of misschien beter in Visvliet, aan de grens tussen de twee federatieve gebieden.

Ik heb niets tegen Groningers, dus als Groningen en Fryslan de eeuwenlange onderlinge strijd een beetje vergeet en we elkaars vrijheid en ruimte - en kom op, ruimte genoeg bij ons :D - een beetje gunnen gaan we vast goede vrienden worden. :P
  woensdag 2 januari 2013 @ 07:37:55 #43
pi_121062868
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 07:09 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De eerste stap op weg naar zelfbeschikking. Dat het mogelijk is bewijzen ze in Zuid-Afrika http://en.wikipedia.org/wiki/Orania,_Northern_Cape
Ek het dit gelees en ek is 'n groot voorstander van 'n sodanige politiek! Dit is jammer om te sien hoe Suid-Afrika nou gepla word deur 'n baie hoë mate van misdaad. Die Afrikaners het die reg op 'n eie stuk grond.
  woensdag 2 januari 2013 @ 09:55:19 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121063952
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2013 01:19 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Lagere kosten voor het onderwijs, meegaan in de globalisering, aantrekkelijker voor hoogopgeleide kenniswerkers om hier te komen werken en aan de economie bij te dragen.
Ik verwijs maar even naar deze post van mij

quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 00:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja lekker, laten we het cultureel erfgoed gaan offeren voor wat economische grijpstuivers. Een taal met een lange geschiedenis en een hoop mooie poetische, humoristische en literaire zaken die eruit ontstaan zijn. 8)7

Het regelt zichzelf wel. Iedereen die iets wil voorstellen in de wereld leert vanzelf wel de talen die nodig zijn. Daar hebben we dit soort rare maatregelen echt niet bij nodig.
Het lijkt me echt een destructief idee dat niets bijdraagt en een oplossing is voor niet bestaande problemen
  woensdag 2 januari 2013 @ 09:57:18 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121063973
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 01:43 schreef Harlon het volgende:

[..]

Des te eerder dit gebeurd des te beter. Nederlands is een belachelijk moeilijke taal dus buitenlanders gaan het echt niet leren. Voor een handelsland als Nederland moet je dus zorgen dat je de andere talen goed machtig bent, wat voor meerwaarde heeft het dan nog het Nederlands te behouden. Als je nu het Engels van veel mensen hoort, ook jongeren, echt niet om aan te horen :X
Wie in en internationale omgeving wil werken zorgt nu wel dat ie Engels beheerst.

Non-probleem
pi_121064160
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 09:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wie in en internationale omgeving wil werken zorgt nu wel dat ie Engels beheerst.

Non-probleem
Eh, nee dat komt niet echt overeen met de praktijk.
Heb er op mijn werk dagelijks mee te maken. Vrachtwagen chauffeurs uit Polen, Hongarije. Probeer deze eens wat duidelijk te maken. De polen op de werkvloer in de fabriek.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 02-01-2013 10:15:12 ]
pi_121064161
Friesland als libertarische heilstaat. Lijkt me best een leuk experiment.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 2 januari 2013 @ 10:16:16 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121064245
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 10:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Eh, nee dat komt niet echt overeen met de praktijk.
Heb er op mijn werk dagelijks mee te maken. Vrachtwagen chauffeurs uit Polen, Hongarije. Probeer deze eens wat duidelijk te maken. De polen op de werkvloer in de fabriek.
Dat heeft dan toch weinig met het Nederlandse onderwijs te maken?
pi_121064859
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 07:09 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Goh, ik ben erg voor sterke decentralisatie op provinciaal niveau en het inperken van de macht in Den Haag maar ik ben dan wel weer fel tegen seperatisme. Daarom moeten we de Antillen in zijn geheel inlijven als provincie (te beginnen met de BES eilanden) en moeten we poeslief doen tegen de Vlamingen in de hoop op Anschluss }) .
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_121064956
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 23:36 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

[..]

Hij heeft het dan ook over verstaan, niet over spreken. En dat is gezien de overeenkomsten van de dialecten binnen Nederland niet zo'n enorme opgave.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')