Ze zitten daar omdat anderen meer te bieden hebben voor het minimumloon en ze niet voor minder aan de slag mogen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:03 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je roept nu een hele stapel problemen, maar ik weet er nog wel een aardige: er gaat een shitload geld in bijstandsuitkeringen om.
Ik ben me er van bewust dat er mensen in de bijstand zitten die eigenlijk gewoon ziek zijn en daar niet in horen. Enerzijds zitten ze daar vanwege bezuinigingen die nodig zijn omdat mensen als jij met 'ja maar, ja maar' de hakken in het zand zetten. En anderzijds wordt dat probleem nu een beetje gecamoufleerd omdat die mensen toch thuis zitten. Met zo'n werk-voor-uitkeringprincipe wordt dit verborgen probleem tenminste goed duidelijk waardoor het tenminste niet onzichtbaar kan blijven bestaan.
Betaalt een ander dan ook jouw rekening?quote:Op vrijdag 28 december 2012 09:57 schreef lezzer het volgende:
Gewoon het hele idee van loondienst maar opheffen dan?
Waarbij je een aantal mensen wederom de shit induwt, omdat ze wegens bezuinigingen op de WAO destijds al de WAO uitgezet zijn (vaak omdat ze vrouw en gehuwd waren, en een partner met inkomen hadden), want ik heb niet de illusie dat de medewerkers van de sociale diensten kunnen inschatten wie wat voor werkzaamheden met zijn/haar beperkingen wel zou kunnen uitvoeren.quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:03 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je roept nu een hele stapel problemen, maar ik weet er nog wel een aardige: er gaat een shitload geld in bijstandsuitkeringen om.
Ik ben me er van bewust dat er mensen in de bijstand zitten die eigenlijk gewoon ziek zijn en daar niet in horen. Enerzijds zitten ze daar vanwege bezuinigingen die nodig zijn omdat mensen als jij met 'ja maar, ja maar' de hakken in het zand zetten. En anderzijds wordt dat probleem nu een beetje gecamoufleerd omdat die mensen toch thuis zitten. Met zo'n werk-voor-uitkeringprincipe wordt dit verborgen probleem tenminste goed duidelijk waardoor het tenminste niet onzichtbaar kan blijven bestaan.
Die ZZP'er van jou ook niet....quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je kan jezelf ook arm rekenen. Ik ken iemand die in de zorg werkt. Bezoekt allemaal verslaafden in Haarlem en reist ook met eigen vervoer in eigen tijd. Die 15 Euro per uur die haalt hij niet.
Ja, dus? Lekker in de bijstand laten zitten? Thuis ziek op de bank met een te laag inkomen?quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarbij je een aantal mensen wederom de shit induwt, omdat ze wegens bezuinigingen op de WAO destijds al de WAO uitgezet zijn (vaak omdat ze vrouw en gehuwd waren, en een partner met inkomen hadden), want ik heb niet de illusie dat de medewerkers van de sociale diensten kunnen inschatten wie wat voor werkzaamheden met zijn/haar beperkingen wel zou kunnen uitvoeren.
Laat ze maar eens beginnen de jonge bijstanders aan het werk te zetten, dat zijn degenen die sowieso al minder kansloos zijn dan mensen die al > 10 jaar in een uitkering zitten.
En ik noemde maar een paar van de argumenten waarom deze kunstgreep fout is.quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:03 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Die mensen zullen zo onderhand wel in de AOW zitten.quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zijn massaal mensen in de arbeidsongeschiktheid gedumpt, een deal tussen bonden, overheid en bv failliete scheepswerven om oudere werknemers niet werkeloos te maken.
Dit legde de bom onder de ziektewet in Nederland.
Prima, laten we het dwangarbeid noemenquote:Op vrijdag 28 december 2012 11:14 schreef Teslynd het volgende:
[..]
En ik noemde maar een paar van de argumenten waarom deze kunstgreep fout is.
Je kan beginnen met wat géén vrijwilligerswerk is, ook geen vrijwilligerswerk te noemen.
Ik zei net al: het wordt genereren. Dat is een funeste fout.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens: een deel van uitkeringsontvangers kan een deeltijd werktaak uitvoeren, maar dan moet er wel gekeken worden wie er wat kán doen. Laat om te beginnen die mensen zélf naar vrijwilligerswerk zoeken, evenals alle WW'ers die zinloos bergen sollisitatiebrieven/formulieren in sturen en daarom geen vrijwilligerswerk mogen doen. Daarmee neem je een boel druk van de ketel, met name bij de arbeidsgehandicapten en mensen kunnen bezig blijven in hun eigen vak/interessenrichting. Dat is ook weer goed voor hun marktwaarde.
Zeg ik ook niet. We praten hier n.a.v. het Rotterdamse voornemen en volgens het nieuwsbericht gaat het om opgelegd vrijwilligerswerk.quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:16 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Prima, laten we het dwangarbeid noemen
Geen enkele moeite mee, volgens mij heb ik het woord 'vrijwilligerswerk' ook niet in de mond genomen.
ah, op die manier. Dat is inderdaad nogal eufemistischquote:Op vrijdag 28 december 2012 11:18 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Zeg ik ook niet. We praten hier n.a.v. het Rotterdamse voornemen en volgens het nieuwsbericht gaat het om opgelegd vrijwilligerswerk.
Komt hij weer aan hoor, die zuunigerd.quote:Op vrijdag 28 december 2012 09:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Thuiszorg kost een godsvermogen door alle bijkomende kosten. Laat iedereen die thuiszorg uitvoert ZZP-er zijn met BTW vrijstelling. Ook de mensen die dat onder dwang vanuit de bijstand doen.
Piet, in Duitsland heb je ook zoiets, die Hartz-maatregelen. Die lopen nu een paar jaar, hoe gaat dat in de praktijk? Zoals verwacht (werklozen die hun oude werk zo doen) of blijkt het toch een beetje te helpen?quote:Op vrijdag 28 december 2012 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Twintig jaar geleden gebeurde dat ook
Vriendin van mij werd ontslagen van haar baan in zwakzinnigenzorg, kon daarna wel aan de slag als "vrijwilliger" op haar oude plek...
De stupiditeit zit hem dan ook in de holle rechtse retoriek dat werkloosheid een individueel probleem is en opgelost kan worden wanneer het individu maar hard genoeg zijn best doet.quote:Op vrijdag 28 december 2012 12:03 schreef Ryon het volgende:
Ironisch. Jarenlang heeft men geroepen dat uitkeringtrekkers van de bank af moeten komen en maar ergens moeten gaan billen wassen en werken voor hun geld. Nu daar gehoor aangegeven is komt men er dus achter dat een dergelijk plan toch niet geheel waterdicht is.
Je hebt helemaal gelijk maar in de praktijk blijkt dus dat zowel de klantmanagersquote:Op vrijdag 28 december 2012 11:14 schreef Teslynd het volgende:
[..]
En ik noemde maar een paar van de argumenten waarom deze kunstgreep fout is.
Je kan beginnen met wat géén vrijwilligerswerk is, ook geen vrijwilligerswerk te noemen.
Ik zei net al: het wordt genereren. Dat is een funeste fout.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens: een deel van uitkeringsontvangers kan een deeltijd werktaak uitvoeren, maar dan moet er wel gekeken worden wie er wat kán doen. Laat om te beginnen die mensen zélf naar vrijwilligerswerk zoeken, evenals alle WW'ers die zinloos bergen sollisitatiebrieven/formulieren in sturen en daarom geen vrijwilligerswerk mogen doen. Daarmee neem je een boel druk van de ketel, met name bij de arbeidsgehandicapten en mensen kunnen bezig blijven in hun eigen vak/interessenrichting. Dat is ook weer goed voor hun marktwaarde.
Dat is geen holle rechtse retoriek maar de waarheid. Ieder mens kan voorzien in zijn eigen levensonderhoud. Als er geen baantje voor je is dan kun je iets gaan ondernemen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De stupiditeit zit hem dan ook in de holle rechtse retoriek dat werkloosheid een individueel probleem is en opgelost kan worden wanneer het individu maar hard genoeg zijn best doet.
Het is toch ook een vreemd plan? Ik vraag me af wat hier het voordeel van is.quote:Op vrijdag 28 december 2012 12:03 schreef Ryon het volgende:
Ironisch. Jarenlang heeft men geroepen dat uitkeringtrekkers van de bank af moeten komen en maar ergens moeten gaan billen wassen en werken voor hun geld. Nu daar gehoor aangegeven is komt men er dus achter dat een dergelijk plan toch niet geheel waterdicht is.
Ik noem het niet voor niks stupiditeit. De vraag naar arbeid verandert niet doordat iemand erin slaagt ervoor te zorgen dat het zijn arbeid is waar naar gevraagd wordt. Die gaat dan ten koste van de vraag naar arbeid door een ander.quote:Op vrijdag 28 december 2012 14:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is geen holle rechtse retoriek maar de waarheid. Ieder mens kan voorzien in zijn eigen levensonderhoud. Als er geen baantje voor je is dan kun je iets gaan ondernemen.
Niet noodzakelijkerwijs. Je kan ook zelf werk creëren. De economie is geen taart van een vaste grote die verdeeld wordt onder alle mensen minus de mensen die buiten de boot vallen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 15:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik noem het niet voor niks stupiditeit. De vraag naar arbeid verandert niet doordat iemand erin slaagt ervoor te zorgen dat het zijn arbeid is waar naar gevraagd wordt. Die gaat dan ten koste van de vraag naar arbeid door een ander.
Nee, maar het is ook geen taart die je kunt vergroten met het deel wat je zelf nodig hebt. Iemand anders moet een stukje van zijn taartpunt afstaan in ruil voor je arbeid, die moet dat vrijwillig doen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 15:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs. Je kan ook zelf werk creëren. De economie is geen taart van een vaste grote die verdeeld wordt onder alle mensen minus de mensen die buiten de boot vallen.
De vraag naar arbeid wordt gecreëerd. Er is geen vaste hoeveelheid banen. Als niemand je een baan aanbied dan creëer je gewoon zelf werk.quote:Op vrijdag 28 december 2012 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, maar het is ook geen taart die je kunt vergroten met het deel wat je zelf nodig hebt. Iemand anders moet een stukje van zijn taartpunt afstaan in ruil voor je arbeid, die moet dat vrijwillig doen.
Prima, maar daarmee krijg je nog niet betaald voor dat werk.quote:Op vrijdag 28 december 2012 15:14 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De vraag naar arbeid wordt gecreëerd. Er is geen vaste hoeveelheid banen. Als niemand je een baan aanbied dan creëer je gewoon zelf werk.
Mijn gedachte was dat dat wel gebeurde.quote:Op vrijdag 28 december 2012 15:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Prima, maar daarmee krijg je nog niet betaald voor dat werk.
Tja, dat is dan jouw communistische denkwijze of zo. We bedenken wel even wat mensen gaan doen en dan gaan ze dat doen. Zo werkt het niet. In landen als het onze maken mensen in hoofdzaak zelf uit waar ze hun geld aan uitgeven en hoeveel geld ze uitgeven. Als ze er niet genoeg van willen uitgeven aan arbeid, dan is er te weinig vraag naar arbeid om iedereen van betaald werk te voorzien, loondienst of zelfstandige, dat maakt niet uit.quote:Op vrijdag 28 december 2012 15:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mijn gedachte was dat dat wel gebeurde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |