Zo dus ze falen hard maar de bestuurders bij de NS willen niet de verantwoordelijkheid nemen en willen dit gewoon een regulier overleg noemen. Als je het niet voor elkaar krijgt om 33% van je treinen te laten rijden noem ik dat toch erg fout.quote:België roept NS-top en Hispeed op het matje
BRUSSEL - De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS roept de top van de Nederlandse Spoorwegen en NS Hispeed op het matje wegens de aanhoudende problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein Fyra. ....
Regulier overleg
De NS laat weten ''regulier overleg'' te hebben met collega's van NMBS.
''Dergelijke woorden (op het matje roepen red.) zou ik niet gebruiken om de situatie uit te leggen'', zegt een woordvoerder van NS.
.....
De NS stelt dat twee derde van de internationale Fyra-reizigers met hooguit een kwartier vertraging op zijn bestemming arriveerde. Over de resterende 33 procent is de spoorwegmaatschappij niet tevreden.
....
Den haag faalt in deze ook dat er nu pas een onderzoek gaat komen terwijl het al meerdere jaren bekend was dat dit eraan zat te komen.quote:Den Haag onderzoekt alternatief voor Fyra
DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat de mogelijkheden bekijken voor een alternatieve intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. In januari begint een onderzoek......
dat denk ik ook, straks wordt het zomer en dan kan er weinig meer fout gaan, totdat de volgende herst/winter weer komt. Goede timing iig, het kan alleen maar beter.quote:Op donderdag 27 december 2012 21:20 schreef kurk_droog het volgende:
Volgens mij gaat hij wel beter rijden, al die roeptoeterende Nederlanders meteen terwijl het gewoon op orde komt.
quote:Op donderdag 27 december 2012 22:49 schreef ArnosL het volgende:
Jep, eergister ofzo een punctualiteit van ongeveer 90% zag ik in het treinentopic.
Tweederde van de reizigers heeft vertraging, daar is de NS tevreden over. Wat is er met het overige deel aan de hand?quote:Op donderdag 27 december 2012 21:02 schreef niels0 het volgende:
[..]
Zo dus ze falen hard maar de bestuurders bij de NS willen niet de verantwoordelijkheid nemen en willen dit gewoon een regulier overleg noemen. Als je het niet voor elkaar krijgt om 33% van je treinen te laten rijden noem ik dat toch erg fout.
Ondertussen in denhaag zijn ze ook niet meer zo blij.
[..]
Den haag faalt in deze ook dat er nu pas een onderzoek gaat komen terwijl het al meerdere jaren bekend was dat dit eraan zat te komen.
Maar blijkbaar is de overheid er ook niet meer voor de burgers, alleen op het moment dat het helemaal mis gaat kom men in beweging, terwijl besturen juist vooruitzien zou moeten zijn, Maar tegenwoordig proberen die brassers maar wat en lukt het niet dan proberen we de veranwoordelijkheid maar zo vaak mogelijk over te pingpongen en niemand is dan meer echt verantwoordelijk.
Spuid U hier Uw gal over de HSL.![]()
quote:Op zaterdag 29 december 2012 00:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Tweederde van de reizigers heeft vertraging, daar is de NS tevreden over. Wat is er met het overige deel aan de hand?
Oh dan was het nieuwberichtje dus een beetje tendentieus?quote:Op zaterdag 29 december 2012 01:16 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gisteren reed de Fyra anders heel behoorlijk, die problemen worden gewoon opgelost.
Tsja, het oorspronkelijke nieuwsbericht van Nu.nl dateert ook al van 13 december. In drie weken tijd is er dus wel het een en ander verbeterd.quote:Op zaterdag 29 december 2012 01:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Oh dan was het nieuwberichtje dus een beetje tendentieus?
Sinds die software update zag je al een hele verbetering en ook de laatste dagen is er weer een grote stap gezet want 2 treinen met 20 minuten vertraging ( tijdens de rit ) en 2 op het station van 6 en 8 minuten. Heb er wel vertrouwen in dat het dus goedkomt..quote:Op zaterdag 29 december 2012 01:21 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Tsja, het oorspronkelijke nieuwsbericht van Nu.nl dateert ook al van 13 december. In drie weken tijd is er dus wel het een en ander verbeterd.
bronquote:Reizigersclubs willen af van Fyra
AMSTERDAM - Reizigersverenigingen Rover en de Maatschappij voor beter OV hebben genoeg van de problemen met de Fyra-trein.
Zij willen dat de hogesnelheidstrein op het traject tussen Amsterdam en Brussel wordt vervangen, laten woordvoerders van de reizigersclubs maandag weten.
De staatssecretaris moet ingrijpen, vindt de Maatschappij voor beter OV.
"NS Hispeed voldoet niet aan de eisen die werden gesteld bij de aanbesteding wat betreft het aantal treinen en de vertraging op het traject. Zo zouden er achttien treinen per dag heen en weer moeten rijden en zijn dat er nu maar tien", aldus de zegsman.
"Daarnaast vallen de treinen met bosjes uit." De reizigervereniging wil dat Arriva de exploitatie van treinen tussen Amsterdam en Brussel op zich neemt.
“We zijn altijd bereid een stuk vervoer op ons te nemen, mits het rendabel is”, zegt Arriva-directeur Anne Hettinga desgevraagd tegen NU.nl.
Wel vindt Hettinga dat het tijd wordt om meer trajecten uit de handen van de NS te nemen.
Rover
Ook reizigersclub Rover wil dat NS Hispeed stopt met de Fyra vanwege de vele problemen. Rover vreest echter dat Arriva te onervaren is en pleit ervoor de oude Beneluxtreinen weer in te zetten. "Pas wanneer de Fyra zonder problemen rijdt, is die weer aan de beurt", aldus een woordvoerder van de reizigersvereniging.
Arriva-directeur Hettinga vindt de angst van Rover onzin. "We rijden al 15 jaar lang in Nederland, in het buitenland nog langer. En ik pleit voor het inzetten van nieuwe materieel."
Maandagochtend ontstonden opnieuw problemen met de Fyra-trein. Tussen Rotterdam en Breda stond de hogesnelheidstrein ruim een halfuur stil vanwege problemen met een spanningsbrug, meldt een woordvoerder van de NS. Zaterdag stond de Fyra eveneens enige tijd stil, ditmaal bij de grens.
De Fyra kampt sinds zijn lancering bijna een maand geleden veelvuldig met technische problemen en staat daardoor geregeld stil of valt in zijn geheel uit.
bronquote:Fyra staat weer stil
Opnieuw hebben reizigers maandag last gehad van vertragingen tijdens hun reis met de hogesnelheidstrein Fyra. Op twee plaatsen in Nederland stond de trein in de ochtend stil. Dat meldde een woordvoerder van de NS.
Tussen Rotterdam en Breda was sprake van een defect aan de trein. Bij Schiphol was sprake van problemen met de hoogspanning.Zaterdag stond er ook al een Fyra stil bij de grens bij België.
Volgens de Belgische krant De Standaard waren maandag ook in België problemen met de trein. De trein van Brussel naar Amsterdam bleef 45 minuten stilstaan aan de Nederlandse grens. Dat zou te maken hebben met problemen met de boordcomputer.
Achteraf gezien waarschijnlijk idd wel goedkoper!quote:Op vrijdag 28 december 2012 01:00 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Had de NS niet beter een paar toffe treinen van de Hekurudha Shqiptare kunnen overkopen?
Stukken goedkoper en in elk geval sneller en betrouwbaarder dan dat Italiaanse schroot.
Het is nou ook niet zo of de Fyra pas een maand rijdt en toen Thalys begon had je vast nog goede alternatieven.quote:Op maandag 7 januari 2013 19:06 schreef BezigAapje het volgende:
[..]
Achteraf gezien waarschijnlijk idd wel goedkoper!
Echter moet men niet vergeten dat ook de Thalys en ICE in Nederland de nodige opstartproblemen, net als de Fyra, kenden!
Denk dat we het beste pas over een half jaar ons echte oordeel kunnen vellen.
quote:Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra
Hij rijdt nu ruim een maand en de kritiek is niet van de lucht. Voor veel mensen is de nieuwe Fyra-trein tussen Amsterdam en Brussel te duur en heeft hij te veel vertraging. Het gevolg is dat de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen stampvol zit. Zo vol zelfs, dat de Belgische spoorwegen hem dubbel zo lang hebben moeten maken
Zo hoort dat.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 17:08 schreef Basp1 het volgende:
Maar de stoprein tussen antwerpen en roosendaal is dan wel opeens een doorslaand succes geworden.![]()
[..]
Waarschijnlijk niet alleen vanuit zeeland, ik verwacht eigenlijk ook vanuit brabant.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 17:19 schreef Tokus het volgende:
het "grappige" is dat als je vanuit Zeeland komt, die stoptrein nog sneller is ook om in Antwerpen of Brussel te komen. Wel 1x meer overstappen, maar ook 8 minuten sneller als je naar Brussel wil. Naar Antwerpen is het zelfs 25 minuten sneller.
ligt eraan....quote:Op vrijdag 11 januari 2013 17:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet alleen vanuit zeeland, ik verwacht eigenlijk ook vanuit brabant.
Dat je uberhaubt een trein overweegt het vliegtuig is vaak sneller en goedkoper.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 10:52 schreef macca728 het volgende:
Nou dat is lekker dan, over een maand moet ik naar Engeland, zal wel weer een ramp worden.
Da's alleen Brussel en niet Inclusief Breda neem ik aan?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 10:02 schreef Basp1 het volgende:
op stubru zei men dat gisteren er 6 van de 20 uitgevallen waren, en een nmbs woordvoerder vertelde dat de problemen nog wel een tijd zullen aanhouden.
de Fyra naar Brussel stopt niet in Breda, he.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 10:57 schreef Aether het volgende:
[..]
Da's alleen Brussel en niet Inclusief Breda neem ik aan?
Nee, dat weet ik - maar soms worden cijfers van beide verbindingen gebruikt.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 10:58 schreef Tokus het volgende:
[..]
de Fyra naar Brussel stopt niet in Breda, he.
nee dan kom je ver boven de 20 treinen per dag uit.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:00 schreef Aether het volgende:
[..]
Nee, dat weet ik - maar soms worden cijfers van beide verbindingen gebruikt.
Nee stel je voor dat je je klanten service geeft.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:03 schreef Basp1 het volgende:
http://www.gva.be/nieuws/(...)g-maanden-duren.aspx
Maar ook de nmbs wil niet de oude beneluxtrein terug zetten.
ben je gek, dan gaat iedereen weer met die intercity want dat is goedkoper (en zoals ik hierboven aangaf, vanuit de zuidelijke provincies sneller) dus is die Fyra weer helemaal leeg.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee stel je voor dat je je klanten service geeft.
Waarom laten ze niet tijdelijk dagelijks intercity's rijden om deze problemen op te vangen ?
Nou ze gaan nu met de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, die hebben ze 2x zo lang moeten maken.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:14 schreef Tokus het volgende:
[..]
ben je gek, dan gaat iedereen weer met die intercity want dat is goedkoper (en zoals ik hierboven aangaf, vanuit de zuidelijke provincies sneller) dus is die Fyra weer helemaal leeg.
ja precies. maar moet je dus indenken dat ze daar weer een intercity doen. dat is veel te comfortabel voor de reizigers, want dan krijg je ze nooit in de veel te dure Fyra waar ze dan ook voor moeten omreizen...quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou ze gaan nu met de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, die hebben ze 2x zo lang moeten maken.
Dinsdag gaat het sneeuwen dan weten we het zo.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:09 schreef macca728 het volgende:
in het Ad stond dat de Fyra's geen afsluitbare neus hebben en dat ze er dus niet tegen kunnen als er sneeuw komt net als de nieuwe sprinters van NS de afgelopen jaren. Klopt dit ?
Het is echt belachelijk ja, politiek moet eens ingrijpen. Maar dat doenz e toch nooit.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:19 schreef Tokus het volgende:
[..]
ja precies. maar moet je dus indenken dat ze daar weer een intercity doen. dat is veel te comfortabel voor de reizigers, want dan krijg je ze nooit in de veel te dure Fyra waar ze dan ook voor moeten omreizen...
nee, alles moet wijken voor de Fyra. Eerst al de route Rotterdam - Schiphol - Amsterdam. Die ging ineens via Haarlem en niet meer via Schiphol, zodat er meer mensen in de Fyra van R'dam naar Schiphol en Amsterdam gingen (en met de intercity werd het dan ineens ook een kwartier langzamer dan eerst, zodat de Fyra tijdwinst nog groter werd). Dit is godzijdank teruggedraaid met de nieuwe dienstregeling, omdat er teveel klachten over waren.
Nu dus de internationale Fyra waar je veel meer moet betalen, en waar je vanuit het zuiden veel langzamer bent dan voorheen (vooral aangezien je destijds met de intercity er nog een half uur korter over deed dan nu met die stoptrein).
Inderdaad , NS geeft het advies de Fyra te mijden.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dinsdag gaat het sneeuwen dan weten we het zo.
Ach niet fyra gerelateerd, maar in brabant ligt ongeveer alles plat van de NS. Staat er bij de storingen van denbosch dat je vanaf eindhoven via rotterdam zou moeten rijden, terwijl bij de breda storing staat dat je via den bosch moet rijden.quote:Op woensdag 16 januari 2013 08:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Inderdaad , NS geeft het advies de Fyra te mijden.
Ze kennen niet tegen sneeuw......Ze hebben dus niets geleerd van het fiasco met de nieuwe sprinters.
Verklap de reizigers hoe deze dan een trein naar rotterdam kunen nemen als er geen 1 rijdt.quote:Tussen Breda en Dordrecht rijden geen treinen door een wisselstoring.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min.
De verstoring is naar verwachting rond 9:30 uur verholpen.
Reizigers naar Den Haag C of Dordrecht en Dordrecht Stadsp reizen via Rotterdam C. Extra reistijd: 30 minuten.
Reizigers naar Lage Zwaluwe reizen via Roosendaal. Extra reistijd: 50 minuten.
Ja lekkere info altijd bij de NS. Er was een keer een storing tussen Den Haag en Rotterdam, gaven ze ook geen info dat mensen naar Rotterdam gewoon de Randstad Rail konden nemen.quote:Op woensdag 16 januari 2013 08:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach niet fyra gerelateerd, maar in brabant ligt ongeveer alles plat van de NS. Staat er bij de storingen van denbosch dat je vanaf eindhoven via rotterdam zou moeten rijden, terwijl bij de breda storing staat dat je via den bosch moet rijden.Dat is nu wel verwijderd.
[..]
Verklap de reizigers hoe deze dan een trein naar rotterdam kunen nemen als er geen 1 rijdt.
Ja maar dat irriteert de mensen het meest he, geen info geven.quote:Op woensdag 16 januari 2013 08:58 schreef Basp1 het volgende:
Ook deze : Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min, als er niets rijdt, rijdt er niets en moet je rekeing houden met wachten totdat de treinen weer gaan rijden of men uiteindelijk toch bussen heeft ingezet. Als je dan op een station staat kun je ervan uit gaan dat het eerder een vertraging van 1 a 2 uur gaat worden.
Maar een reguliere buslijn waar maar 50 mensen in passen zit dan meteen snel vol als er 200 reizigers in een trein zitten.quote:Op woensdag 16 januari 2013 09:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja maar dat irriteert de mensen het meest he, geen info geven.
Ik had een keer een zelfmoord vlak na Dordecht, stond er een volle intercity richting Rotterdam, die mensen moesten maar wachten op de extra bussen van de NS. Wanneer die kwamen wisten ze niet.
Terwijl er vanaf Dordecht ook reguliere bussen rijden naar Rotterdam, nou er reed nog een controleur van de bus mee ook, die wist niet wat hem overkwam. Het was om 10 uur s'avonds.
Nou nog de goede treinen kopen....quote:Op woensdag 16 januari 2013 13:57 schreef Aether het volgende:
Den Haag reserveert treinroute Brussel
De gemeente Den Haag heeft bij spoorbeheerder ProRail capaciteit aangevraagd voor een nieuwe intercity-verbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid/Midi. De hofstad voert eind deze maand gesprekken met zeven vervoersbedrijven over de mogelijke exploitatie van de lijn.
Het is voor het eerst in Nederland dat een gemeente naar ProRail stapt om ruimte op het spoor te reserveren. De Haagse verkeerswethouder Smit (VVD) wil een besloten vennootschap oprichten, die als doel heeft een treinverbinding tussen Den Haag en Brussel mogelijk te maken. De BV zal later worden overgenomen door het spoorbedrijf dat de verbinding gaat verzorgen.
Door het verdwijnen van de Beneluxtrein is Den Haag sinds 9 december de eerste regeringsstad op het Europese vasteland zonder internationale treinverbinding. Het Haagse stadhuis is daar woest over, omdat veel medewerkers van internatonale bedrijven en instellingen in de hofstad met grote regelmaat naar Brussel moeten.
Wethouder Smit kondigde eerder al een marktonderzoek aan om te bekijken of een lijn met als stopplaatsen Den Haag, Delft, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen en Brussel rendabel is. Komend voorjaar verwacht de stadsbestuurder meer te kunnen vertellen over de uitkomsten.
Wat is er dan met de oude benelux locs en rijtuigen gebeurd?quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou nog de goede treinen kopen....
Het zal wel te lang duren, over een jaar rijdt de Fyra wellicht wel op tijd.
bronquote:Fyra rijdt morgen opnieuw niet
De Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel, zal ook vrijdag niet rijden. De Fyratreinen worden uit voorzorg uit de dienstregeling genomen, omdat ze zijn beschadigd door grote ijsbrokken. Dat heeft NS Hispeed vanavond gemeld.
Sinds donderdagmiddag rijdt de Fyra niet meer nadat de schade was ontstaan. Reizigers naar België krijgen het advies via Roosendaal te reizen. Vanaf daar worden extra treinen naar België ingezet.
bronquote:Geen Fyra-treinen meer door winterschade
Drie Fyra-treinen hebben donderdag schade opgelopen door winterse omstandigheden. Dat meldt de NS. Het plaatwerk onder de trein is kapot. Uit voorzorg rijden daarom donderdag tussen Amsterdam en Brussel geen Fyratreinen meer.
Reizigers kunnen gebruikmaken van de Fyra tussen Amsterdam en Breda. Tussen Breda en Antwerpen heeft de NS bussen ingezet. Op de route Antwerpen - Brussel rijden intercitytreinen. Ook kunnen reizigers via Roosendaal reizen.
Om te kijken wat de oorzaak is, is de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Antwerpen geïnspecteerd. Dit heeft nog niets opgeleverd. Voor het achterhalen van de oorzaak van de beschadiging is meer tijd nodig, zo zegt de NS. Uit voorzorg zijn daardoor de Fyra-treinen tussen Amsterdam en Brussel uit het schema gehaald.
De Fyra, die ruim een maand geleden voor het eerst reed, kent een moeizame start. De treinen hebben vaak vertragingen of vallen uit.
bronquote:Treinen uitgevallen of vertraagd door winter
Weer wanprestatie Fyra
De spiksplinternieuwe hogesnelheidstrein Fyra van de NS (Amsterdam-Brussel) heeft een nieuw dieptepunt bereikt. De trein lijkt ook niet tegen de winter te kunnen.
Dinsdag viel de helft van de treinen uit door materiaalproblemen, terwijl de andere helft met een gemiddelde vertraging van vijftig minuten op de eindbestemming aankwam. Gisteren was het niet anders. Zes van de twintig internationale Fyra’s werden opgeheven, en de wel rijdende Fyra’s waren tientallen minuten vertraagd. NS Hispeed zette tussen Breda en Antwerpen de hele dag bussen in.
Al sinds het begin van de dienstregeling, begin december, is het paradepaardje van de NS een ramp. De supersnelle trein is, als hij al rijdt, nauwelijks sneller dan een intercity. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) heeft NS Hispeed onder curatele gesteld. Elke maand geeft ze in de Tweede Kamer uitleg over de vorderingen van de Fyra.
Overigens werd gisteren ook bekend dat de gemeente Den Haag bij ProRail ruimte claimt op het spoor om ieder uur een intercity te kunnen laten rijden van Den Haag Centraal naar Brussel-Midi. VVD-wethouder Peter Smit (Verkeer) gaat eind deze maand met zeven spoorbedrijven praten over de exploitatie van de lijn.
Wethouder Smit is zelf tot actie overgegaan omdat Den Haag door het verdwijnen van de Beneluxtrein sinds december de eerste regeringsstad is op het Europese vasteland zonder directe treinverbinding naar het buitenland. Het Haagse stadhuis stelt dat dit een ramp is voor de pendelende ambtenaren, medewerkers van internationale gerechtshoven en vele multinationals in de hofstad.
Elke euro is weggegooid geld. En de reputatieschade is gigantisch natuurlijk, zeker als ze serieus werk gaan maken van een andere intercity tussen Den Haag en Brussel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:43 schreef Janneke141 het volgende:
Kwaliteitje. Gelukkig kosten die dingen bijna niks.
QFT!quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dinsdag gaat het sneeuwen dan weten we het zo.
Dat is dan wel weer het mooie van concurrentiemogelijkheden op het spoor. Zou mooi zijn als het alternatief er komt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Elke euro is weggegooid geld. En de reputatieschade is gigantisch natuurlijk, zeker als ze serieus werk gaan maken van een andere intercity tussen Den Haag en Brussel.
Omdat dat propaganda technisch gezien niet echt lekker is.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:54 schreef macca728 het volgende:
Waarom zetten ze dan niet gewoon de oude intercities in, als de Fyra niet kan rijden ?
Nu moet je 3 uur omreizen of in een bus gaan zitten.
Is het daar niet een beetje te laat voor? Iedereen weet al dat Fyra een faaltrein is.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat dat propaganda technisch gezien niet echt lekker is.
nee kijk maar naar de chaos bij HTMquote:Op donderdag 17 januari 2013 21:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
QFT!
Fucking waaaw...
Wat een farce. Maargoed, dat wisten we al en dat wordt weer eens bevestigd. Schitterend vind ik het. Prachtig. Alleen zullen de verantwoordelijke ambtenaren van de staat en de ns (ja, ambtenaren) nooit als schuldige worden aangewezen.
Wat een prutsbedrijf is en blijft de NS toch ook.quote:omdat Den Haag door het verdwijnen van de Beneluxtrein sinds december de eerste regeringsstad is op het Europese vasteland zonder directe treinverbinding naar het buitenland.
nou de overheid wist dat ook allang hoor, ze komen er nu pas zog. achter.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:57 schreef Jareth het volgende:
[..]
Wat een prutsbedrijf is en blijft de NS toch ook.
Er zou een Fyra vanaf Den Haag gaan rijden, maar dit ging uiteindelijk niet door:quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:57 schreef Jareth het volgende:
[..]
Wat een prutsbedrijf is en blijft de NS toch ook.
quote:Het ministerie van Infrastructuur lag al sinds 2000 overhoop met België. De Belgen zeiden geen geld te hebben om afspraken uit 2005 na te komen om een trein te laten rijden tussen Den Haag en Brussel, via Breda. De lijn zou daarnaast niet rendabel zijn. Ook een tussenoplossing, alleen een trein tussen Breda en Antwerpen, werd afgekeurd.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-en-belgie-opgelost/
Tja, die NS-kneusjes komen overal mee weg. Monopoliequote:Op donderdag 17 januari 2013 23:18 schreef niels0 het volgende:
Wat? Rijdt 'ie nu helemaal niet meer?![]()
Dat ze er mee weg kunnen komen, niet te geloven.
PTA / Treinentopic #504: Code Toverbalquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:18 schreef niels0 het volgende:
Wat? Rijdt 'ie nu helemaal niet meer?![]()
Dat ze er mee weg kunnen komen, niet te geloven.
quote:FYRA V250 GROOTSTE MISKOOP NEDERLANDSE SPOORGESCHIEDENIS
Na problemen met de elektronica en de deuren, is de ellende met de beplating van de onderzijde van de Fyra-treinen het zoveelste bewijs dat NS HiSpeed als financieel grootste deelnemer aan de Fyra-verbinding met de aanschaf van zo’n 20 van deze treinen verreweg de grootste miskoop in ruim anderhalve eeuw Nederlandse spoorgeschiedenis heeft begaan. Het lukt niet eens om drie van deze treinen aan de praat te houden. Want meer dan drie treinen zijn er niet nodig om de uiterst schamele treindienst tussen Amsterdam en Brussel op de been te houden zoals deze op 9 december jongstleden van start is gegaan. Dit gehannes doet ook geen recht aan het grote belang van een goede en snelle treinverbinding tussen Nederland en België, vindt Voor Beter OV.
Dit fiasco kan naar de mening van Voor Beter OV niet zonder gevolgen blijven. Voor Beter OV komt een dezer dagen met een evaluatie van een dikke maand Fyra-dienst en een dik decennium voorgeschiedenis. Daarbij zullen ook aanbevelingen worden geformuleerd over snelle oplossingen voor de nu ontstane, onaanvaardbare situatie.
Als de overheid nu niet ingrijpt bij de top van NS Hispeed (meerdere dagen een puntualiteit van NUL procent!) dan geeft ze zelf een compleet brevet van onvermogen af.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:05 schreef trancethrust het volgende:
Allemaal ontslaan die fags bij NS HiSpeed. Als enige aandeelhouder moet de Nederlandse staat dat best kunnen klaarspelen.
Waar blijven de kamervragen zeg ik dan.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 07:09 schreef Q. het volgende:
[..]
Als de overheid nu niet ingrijpt bij de top van NS Hispeed (meerdere dagen een puntualiteit van NUL procent!) dan geeft ze zelf een compleet brevet van onvermogen af.
quote:NMBS en NS mogen Fyra-flop komen uitleggen
BRUSSEL - De politici willen de toplui van het Belgische en Nederlandse spoor ondervragen over problemen met de Fyra. Alle treinen werden gistermiddag afgeschaft. Ook vandaag rijden ze niet.
‘De Beneluxtreinen zijn toch nog niet tot schroot verwerkt? Wel, zet ze dan opnieuw tijdelijk in, tot alle problemen met de Fyratreinen zijn opgelost. Dat zal nog maanden duren. In afwachting daarvan moet er iets gebeuren', zegt Etienne Schouppe, senator voor CD&V en ex-topman van de NMBS.
‘Het kan niet dat de NMBS de reizigers in de kou laat staan. De dienstverlening is nog nooit zo slecht geweest. Bovendien is het ongehoord dat de reiziger geen alternatief heeft.'
Idioot dat Nederland / de NS zo streng naar die regels leeft, dat doet verder niemand in Europa. Het braafste jongetje van de klas zijn heeft er alleen maar voor gezorgd dat er weer geld van het noorden naar het zuiden is gevloeid.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Top die verplichte Europese aanbesteding
Dat heeft niets met europese aanbesteding te maken maar meer met incompetentie bij het opstellen van de eisen waaraan het had moeten voldoen en het niet goed indekken door de de aankopende partij voor calimiteiten om deze te kunnen verhalen op de verkopende partij.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Top die verplichte Europese aanbesteding
Ik hoop dat ze goed door de mangel gehaald worden door de policiti. Die topman van de NMBS (Marc Descheemaecker) is ook zo'n arrogante eikel, niet te geloven. Nog erger dan die NSers.quote:
Ze moeten Europees aanbesteden en dan de goedkoopste kopen hé.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat heeft niets met europese aanbesteding te maken maar meer met incompetentie bij het opstellen van de eisen waaraan het had moeten voldoen en het niet goed indekken door de de aankopende partij voor calimiteiten om deze te kunnen verhalen op de verkopende partij.
Als ze de eisen wat strenger hadden opgesteld hadden ze gewoon AnsaldoBreda kunnen uitsluiten van meedingen naar het contract. Geen enkel probleem. Zo doen ze dat in andere landen ook.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:42 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ze moeten Europees aanbesteden en dan de goedkoopste kopen hé.
Dit dus, en zodoende kunnen we dus het fyra managment ook van de slechte aanbesteding de schuld geven. Maar zoals ik al eerder stellen die gaan echt niet publiekelijk door het stof kruipen om hun megefalen toe te geven.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:44 schreef Q. het volgende:
[..]
Als ze de eisen wat strenger hadden opgesteld hadden ze gewoon AnsaldoBreda kunnen uitsluiten van meedingen naar het contract. Geen enkel probleem. Zo doen ze dat in andere landen ook.
Nog bizarder om dan te lezen dat ministers ook hun poot niet stijf blijven houden en fyra gewoon kan doen wat men goeddunkt, alles zolang dat ding maar ging rijden dat zo'n trein dient om reizigers te vervoeren en reizigers een betrouwbaar en betaalbaar product wensen is maar bijzaak bij zowel de politiek als de fyra lijkt het wel.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:57 schreef Aether het volgende:
Apart om die oude berichten te lezen:
Minister eist Fyra Den Haag - Brussel.
het ergste is dat dat bericht nog niet eens zo heel oud is, maar de NS dus gewoon heeft doorgedramd met die gare plannen die ze al hadden.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:57 schreef Aether het volgende:
Apart om die oude berichten te lezen:
Minister eist Fyra Den Haag - Brussel.
Dat is wel typerend aan de huidige tijd. Gebrek aan zelfreflectie. Het bedrijf waar ik de laatste 2 jaar voor heb gewerkt had er ook last van en ik zie het steeds vaker. Ik zag gisteren een kort interview met die arrogante directrice van NS Hispeed. Die zou je toch willen bitchslappen? Zo van; "Hé, word 'ns wakker."quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit dus, en zodoende kunnen we dus het fyra managment ook van de slechte aanbesteding de schuld geven. Maar zoals ik al eerder stellen die gaan echt niet publiekelijk door het stof kruipen om hun megefalen toe te geven.
Dat is toch bij alles met OV en overheid ?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nog bizarder om dan te lezen dat ministers ook hun poot niet stijf blijven houden en fyra gewoon kan doen wat men goeddunkt, alles zolang dat ding maar ging rijden dat zo'n trein dient om reizigers te vervoeren en reizigers een betrouwbaar en betaalbaar product wensen is maar bijzaak bij zowel de politiek als de fyra lijkt het wel.
Ze moeten die complete directie deporteren naar Brussel en elke dag verplicht met de Fyra naar het werk moeten laten gaan. Moet je eens zien hoe snel die problemen opgelost zijn.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:01 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dat is wel typerend aan de huidige tijd. Gebrek aan zelfreflectie. Het bedrijf waar ik de laatste 2 jaar voor heb gewerkt had er ook last van en ik zie het steeds vaker. Ik zag gisteren een kort interview met die arrogante directrice van NS Hispeed. Die zou je toch willen bitchslappen? Zo van; "Hé, word 'ns wakker."
Ik zou er heel makkelijk in zijn. Complete NS-Hispeed-top ontslaan plus verantwoordelijke minister/staatssecretaris en de Beneluxlijn weer ingebruiknemen. Zo moeilijk is dat toch allemaal niet?
Iedereen die denkt dat NSH er voor de reizigers is moet zich eens goed laten nakijken.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:13 schreef Basp1 het volgende:
Nu met lapmiddelen de reizigers aan het vervoeren, is het nu zo moeilijk om dan toch even wederom die oude beneluxtreinen weer van stal te halen en de reizigers te dienen waarvoor je er zou moeten zitten in de functie ipv hun eigen belangen.
Ik zou eerder zeggen iedereen die denk dat de NSH er niet voor de reizigers is moet wanneer men in een organisatie die hieraan gelinkt is per direct uit de organisatie gedonderd worden(NSH, ministeries/ ministers / ambtenaren)quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:22 schreef Q. het volgende:
[..]
Iedereen die denkt dat NSH er voor de reizigers is moet zich eens goed laten nakijken.
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:59 schreef raptorix het volgende:
Er ligt 4 cm sneeuw en dan kunnen ze niet meer rijden?![]()
![]()
![]()
![]()
Reis naar Roosendaal en koop daar een kaartje voor de Belgische stoptrein naar Antwerpen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:01 schreef Nailpolish het volgende:
Ik weet niet of ik hier goed zit..
Van de NSH site word ik niet wijzer.
Ik wil begin volgende week naar Antwerpen. Liever niet met de Fyra omdat hij niet/amper rijdt en best duur is. Ik vertrok normaal gesproken (voor de Fyra) vanaf Den Haag. Hoe moet ik nu gaan?
Iemand een idee hoe duur het kaartje ongeveer is? In Nl reis ik gratis, zou dus vanaf de grens zijn.
De intercity Lelystad - Vlissingen --> Den Haag HS opstappen, Roosendaal uitstappen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:01 schreef Nailpolish het volgende:
Ik weet niet of ik hier goed zit..
Van de NSH site word ik niet wijzer.
Ik wil begin volgende week naar Antwerpen. Liever niet met de Fyra omdat hij niet/amper rijdt en best duur is. Ik vertrok normaal gesproken (voor de Fyra) vanaf Den Haag. Hoe moet ik nu gaan?
Iemand een idee hoe duur het kaartje ongeveer is? In Nl reis ik gratis, zou dus vanaf de grens zijn.
Graag gedaan. Ik neem die verbinding vaak, vandaar dat ik het uit m'n hoofd weet =).quote:
Haha persoonlijk geholpen en nog snel ook!quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:18 schreef niels0 het volgende:
[..]
Graag gedaan. Ik neem die verbinding vaak, vandaar dat ik het uit m'n hoofd weet =).
OV-reis-informatie via Fok!, en je wordt nog persoonlijk geholpen ook.![]()
kan je in de automaten geen kaartjes meer kopen voor het buitenland? gewoon roosendaal - Antwerpen opgeven?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:15 schreef niels0 het volgende:
[..]
De intercity Lelystad - Vlissingen --> Den Haag HS opstappen, Roosendaal uitstappen.
Zorg ervoor dat je de trein neemt die 50 over op Roosendaal aankomt omdat je nog een kaartje moet kopen Roosendaal - Antwerpen (is dacht ik iets van 7 euro).
22 over gaat er een stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen.
Niet meer.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:18 schreef niels0 het volgende:
Wat? Rijdt 'ie nu helemaal niet meer?![]()
Dat ze er mee weg kunnen komen, niet te geloven.
nrcquote:‘Fyra stuk door winterweer’ – parlementen willen opheldering.
Het Belgische en Nederlandse parlement willen nu samen een hoorzitting houden over de Fyra-problemen.
Iedereen zit wel over die aanbesteding maar de NS moest en zou een eigen ontwerp qua trein krijgen waardoor dus al die anderen eigenlijk al afvielen en alleen de V250 overbleef.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:26 schreef gebrokenglas het volgende:
DIt is echt duurkoop: bij de aanbesteding voor de goedkoopste willen gaan, en dan bij oplevering ettelijke miljoenen meer kwijt zijn aan het oplossen van problemen. Want nu reizigers er niet meer mee willen reizen, levert dat ook geen inkomsten op.
Als ze nu een duurdere fabrikant (Siemens oid) hadden gekozen, met veel minder problemen en geen jaren vertraging, waren ze uiteindelijk misschien wel goedkoper uit geweest. En minder gezichtsverlies. Dit is echt een blamage.
quote:Fyra-treinen krijgen rijverbod in België’
door Judith Laanen
Buitenland
De Fyratreinen mogen niet meer rijden in België vanwege hun onbetrouwbaarheid, meldt De Morgen.
De Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de hoogste veiligheidsinstantie van de spoorwegen, heeft alle commerciële treinritten van de Fyra op de Belgische spoorlijn 4 verboden. De DVIS laat wel nog testritten toe met lege treinstellen.
Het verbod van de DVIS kan alleen worden opgeheven als het Belgische spoorwegbedrijf NMBS aantoont dat de treinstellen opnieuw betrouwbaar zijn.
Vandaag worden wel al enkele testritten uitgevoerd met Fyra-treinen, weet de GVA.
En terecht. Dat soort rommel moet je niet op je spoornet willen.quote:
Ook alleen maar omdat het bestuur in belgie iets doortastender is als de scheeuwerds in denhaag, die vaak niet verder komen als schreeuwen maar niet hun geschreeuw in concrete maatregelen vertalen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:46 schreef Tokus het volgende:
hahahaha net als je denkt dat het niet triester kan, mogen ze gewoon niet meer rijden. Serves them right.
Ik kan me voorstellen dat in DLD na dat grote ongeluk met de ICE ze deze tijdelijk van het spoor hebben gehaald/ snelheids restricties opgelegd hadden.quote:
Jeeeeeeezzzzzzzuuuuuusssssssquote:
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook alleen maar omdat het bestuur in belgie iets doortastender is als de scheeuwerds in denhaag
Daar los van lijkt de Fyra tot nu toe niet echt een geslaagd project, aangezien andere hogesnelheidstreinen wel blijven rijden.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:18 schreef ShaoliN het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)traal-ligt-plat.html
Heeft niks met Fyra te maken. Maar alles omtrent het spoor en de dienstregelingen zijn hier wel zo dermate kut geregeld dat de gemiddelde bananen republiek in Afrika ons keihard uitlacht volgens mij.
Ja dat kan, er rijdt namelijk nog een stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, maar die doet er ruim 3 kwartier over. Ook niet alles. Moet je eerst naar Roosendaal, daar overstappen, 3 kwartier in de trein naar Antwerpen zitten en dan weer overstappen als je nog verder moet.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:20 schreef Tokus het volgende:
[..]
kan je in de automaten geen kaartjes meer kopen voor het buitenland? gewoon roosendaal - Antwerpen opgeven?
Ook met ICE problemen: PTA / Treinentopic #505: Zonder Fyraquote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:38 schreef Reya het volgende:
[..]
Daar los van lijkt de Fyra tot nu toe niet echt een geslaagd project, aangezien andere hogesnelheidstreinen wel blijven rijden.
Interessant. Hebben dergelijke problemen zich al eerder voorgedaan bij de ICE?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:56 schreef Aether het volgende:
[..]
Ook met ICE problemen: PTA / Treinentopic #505: Zonder Fyra
ja dat ie rijdt weet ik wel en ook hoe lang ie er over doet, dat had ik op een vorige pagina namelijk uitgebreid al gezetquote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:45 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja dat kan, er rijdt namelijk nog een stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, maar die doet er ruim 3 kwartier over. Ook niet alles. Moet je eerst naar Roosendaal, daar overstappen, 3 kwartier in de trein naar Antwerpen zitten en dan weer overstappen als je nog verder moet.
oei, dit zou ook een tof idee zijn. Fuck die Fyra, de Thalys gaat toch nog wat sneller en comfortabeler.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:22 schreef Aether het volgende:
Daarnaast wil Rover dat de Thalys wordt opengesteld tegen een normaal tarief zolang de problemen aanhouden.
Vraag me af hoe ze dat willen doen want alleen NMBS is voor een deel aandeelhouder.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 19:06 schreef Tokus het volgende:
[..]
oei, dit zou ook een tof idee zijn. Fuck die Fyra, de Thalys gaat toch nog wat sneller en comfortabeler.
Let op, straks gaat ns zeggen dat het allemaal de schuld is van de politiek en rover omdat ze over moesten van hun naar de normale dienst. 'In de speciale had dit nooit voor kunnen komen'.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:18 schreef ShaoliN het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)traal-ligt-plat.html
Heeft niks met Fyra te maken. Maar alles omtrent het spoor en de dienstregelingen zijn hier wel zo dermate kut geregeld dat de gemiddelde bananen republiek in Afrika ons keihard uitlacht volgens mij.
Niet naar het centrum natuurlijk. De oom van mijn vrouw woont in Kapellen. We zetten de auto in een van zijn garages en gaan dan met de trein verder. 5 stops in de stoptrein en je bent op Antwerpen Centraal.quote:
Aha, ok. lol.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 20:00 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Niet naar het centrum natuurlijk. De oom van mijn vrouw woont in Kapellen. We zetten de auto in een van zijn garages en gaan dan met de trein verder. 5 stops in de stoptrein en je bent op Antwerpen Centraal.
Op de website van NS Hispeed hebben ze het over aangepaste dienstregeling haha.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 00:09 schreef Holy_Goat het volgende:
Uhu. Door verstoorde dienstregeling...
hebben ze het niet verduitst? Zerstorungquote:Op zaterdag 19 januari 2013 00:24 schreef niels0 het volgende:
[..]
Op de website van NS Hispeed hebben ze het over aangepaste dienstregeling haha.
Vluchten worden ge-annuleerd als er niet wordt gevlogen maar bij de NS heeft men het over een aangepaste dienstregeling als er niet wordt gereden. Die lui zijn echt van de pot gerukt als je het mij vraagt.
En dan waar jij het over hebt, Verstoring, ook weer zo'n nieuw uitgevonden woord. Vroeger had je storing, stremming, uitval, dat soort dingen.
Maaarrr... de Fyra rijd wel tussen Amsterdam en Breda.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 00:09 schreef Holy_Goat het volgende:
Melding vrijdag 18 januari 2013, 20:30 uur:
Oorzaak: Verstoorde dienstregeling
Door de verstoorde dienstregeling rijdt tot en met woensdag 23 januari Fyra V250 tussen Amsterdam en Brussel niet.
NS Hispeed adviseert reizigers naar België via Roosendaal te reizen. Vanaf daar zetten NS en NMBS extra treinen naar België in.
Houdt u rekening met een langere reistijd. Kijk op de dag van reizen op de reisplanners van www.nshispeed.nl of www.ns.nl voor een actueel reisadvies.
------
Uhu. Door verstoorde dienstregeling...
Niet vreemd, als partner hebben ze amper iets geïnvesteerd.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_Fyra_dumpen___.html
Kort door de bocht? Dat ding is gewoon een prutstrein dus logisch dat ze ervan af willen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:24 schreef gebrokenglas het volgende:
't is wel wat kort door de bocht, die trein nu al dumpen. En het alternatief dan? Weer een aanbesteding? Weer afwegen welke treinen te bestellen? Weer jaren wachten?
Pardon? Je reis uitstellen? Soms kan dat niet hè?quote:Opschorting Fyra verkeer tussen België en Nederland: reisadvies voor 19, 20 en 21 januari
Vanwege de schade door grote ijsbrokken aan een aantal Fyra treinen is uit voorzorg besloten om zeker tot en met 21 januari Fyra niet te laten rijden.
Fyra vraagt haar klanten hun reis uit te stellen.
Voor reizigers die toch wensen te reizen werd een alternatief transportplan via Antwerpen uitgewerkt. Gelieve hiervoor rekening te houden met langere reistijden en extra overstappen.
ja, ze zijn daar in de veronderstelling dat je die reis maakt zodat je met de Fyra kan. Jouw reis draait om de Fyra. geen gezeur, de Fyra is het hoogtepunt van elke reis.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:36 schreef gebrokenglas het volgende:
Op de fyra.com website zie je allemaal foto's van blije mensen die blij zijn met deze trein te mogen reizen.
Met daaronder de tekst:
[..]
Pardon? Je reis uitstellen? Soms kan dat niet hè?
"het spoor bijster" was een nog toepasselijkere uitdrukking geweestquote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:42 schreef Basp1 het volgende:
De reis wordt gewoon als consumptie goed gezien, en niet als dienstverlening, daarin zien we wederom dat ze gewoon de weg kwijt zijn.
idd helaas was ik nog niet wakker genoeg.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:51 schreef Tokus het volgende:
[..]
"het spoor bijster" was een nog toepasselijkere uitdrukking geweest
Gratis parkeren op de linkeroever, 10 minuten lopen door de voetgangerstunnel en hartje centrumquote:
Dat zal de baas leuk vinden als je voor je werk afhankelijk bent van dat ding.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:36 schreef gebrokenglas het volgende:
Pardon? Je reis uitstellen? Soms kan dat niet hè?
Good one! Vanaf de jachthaven is het ook goed te doen door de voetgangerstunnel. 1 keertje gedaan heeeeeeel lang geleden.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:54 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Gratis parkeren op de linkeroever, 10 minuten lopen door de voetgangerstunnel en hartje centrum
'Sorry, maar Fyra heeft me verzocht om mijn reis uit te stellen.'quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:39 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat zal de baas leuk vinden als je voor je werk afhankelijk bent van dat ding.
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:24 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
'Sorry, maar Fyra heeft me verzocht om mijn reis uit te stellen.'
'Je reis uitstellen? Maar het is toch gewoon een kwestie van dagelijks van A naar B naar je werk of afspraak gaan, zoals zoveel mensen in de wereld dat moeten doen?'
'Nee, dat heeft u verkeerd begrepen. Vroeger kon dat, maar anno 2013 is een reis vlak over de landsgrens weer, net als in de middeleeuwen, een gevaarlijke onderneming die veel tijd en geld kost. Ik kan eventueel nog net morgenmiddag aankomen als ik nu direct met de koets vertrek, maar het is wel gevaarlijk in deze tijd van het jaar, er zijn veel rovers en hongerige wilde dieren in de wildernis tussen Roosendaal en Antwerpen.'
'Ach nee, we begrijpen het wel, blijf maar thuis.'
Alleen al het feit dat een trein, ja een trein, ik herhaal een trein, niet kan rijden zonder verbinding met een mobiel telefoon netwerk..quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:20 schreef gebrokenglas het volgende:
[simplistische gedachte]
Raar dat iets complex als een vliegtuig stukken beter werkt als iets als een trein, een Fyra. Dat ding hoeft alleen maar voor of achteruit te gaan, sturen hoeft niet eens. Een vliegtuig heeft zelfs 3 assen van manoeuvreren.
Die Fyra bevat teveel electronicsche troep misschien wel.
[/simplistische gedachte]
Draadloze verbinding is goedkoper. Een trein zou autonoom moeten kunnen werken maar: Remote shutdown commands en max speed info zullen toch van het besturings-systeem van de verkeersleiding naar de trein gebracht moeten worden. Een systeem met (eventueel magnetische) actuators langs het spoor lijken me beter.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat een trein, ja een trein, ik herhaal een trein, niet kan rijden zonder verbinding met een mobiel telefoon netwerk..![]()
Who the hell deden ze dat in 1870 op de pacificrailroad in VS dan?
1. Waarom zouden al die informatiestromen een vereiste moeten zijn?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:18 schreef niels0 het volgende:
[..]
Draadloze verbinding is goedkoper. Een trein zou autonoom moeten kunnen werken maar: Remote shutdown commands en max speed info zullen toch van het besturings-systeem van de verkeersleiding naar de trein gebracht moeten worden. Een systeem met (eventueel magnetische) actuators langs het spoor lijken me beter.
Ik bekijk het even puur veiligheids-/betrouwbaarheids-technisch. Ik kijk niet naar de kosten.
Mogelijkheid tot remote shutdown vind ik wel een vereiste maar inderdaad, als dat afhangt van een mobiel netwerk ben ik het er ook niet mee eens. Sterker nog, met ethernet-achtige (ook koper) -verbindingen ben ik het sowieso niet eens met dat soort zaken. Solid state logic is altijd het veiligst, maarja, probeer dat de nieuwe generatie engineers maar 'ns aan hun verstand te krijgen. Ik heb daar zo vaak discussies over gehad.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
1. Waarom zouden al die informatiestromen een vereiste moeten zijn?
2. Als je dat zou willen hebben, zou het mobiele netwerk geen optie voor mij zijn, maar wat jij schetst, een aparte verbinding van alleen de trein in/ langs het spoor verwerken.
Op een mobiele provider kun je niet vertrouwen.
Bij dit soort grote vertragingen heb je recht op 100% vergoeding van de ticketprijs.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:45 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat die Fyra problemen heeft, kut maar ok, maar die hogere tarieven maakt het natuurlijk helemaal krom.
Als je met bussen verder vervoerd wordt omdat het kreng weer stilgevallen is, heb je dan recht op geld terug? Ipv met 160km/u ga je maar 80km/u met omwegen, en moeten er geen files staan ook.... En de beoogde catering voor koude en warme snacks - waar ze mee schermen op de site - is in een bus ook niet aanwezig.
(veilig vanachter mijn pc ben ik een veeleisende klant/reiziger. Ik zou nooit die catering gebruiken maar ik heb er wel recht op want ik betaal er ook voor)![]()
Tja, toen hoefde ze niet bang te zijn dat er op een voorliggende trein gebotst zou worden.. aangezien de eerstvorige trein een week eerder al was vertrokken en niet slechts een minuut of 2.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 14:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat een trein, ja een trein, ik herhaal een trein, niet kan rijden zonder verbinding met een mobiel telefoon netwerk..![]()
Who the hell deden ze dat in 1870 op de pacificrailroad in VS dan?
Gaat het niet om, gewoon om het feit KUNNEN rijden of niet.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 15:37 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Tja, toen hoefde ze niet bang te zijn dat er op een voorliggende trein gebotst zou worden.. aangezien de eerstvorige trein een week eerder al was vertrokken en niet slechts een minuut of 2.
En terecht, als je veiligheidsvoorzieningen niet goed werken moet een trein met mogelijk honderden reizigers niet kunnen vertrekken.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 15:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gaat het niet om, gewoon om het feit KUNNEN rijden of niet.
Met een mobiel netwerk? Ga toch weg joh.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 15:42 schreef Q. het volgende:
[..]
En terecht, als je veiligheidsvoorzieningen niet goed werken moet een trein met mogelijk honderden reizigers niet kunnen vertrekken.
Ligt een provider plat, kan er geen trein rijden. Heheh. Da's pas middeleeuws.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 15:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met een mobiel netwerk? Ga toch weg joh.
Met de Boeing 787 gaat het ook niet heel goed hè? Die is ook nieuw.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:20 schreef gebrokenglas het volgende:
[simplistische gedachte]
Raar dat iets complex als een vliegtuig stukken beter werkt als iets als een trein, een Fyra. Dat ding hoeft alleen maar voor of achteruit te gaan, sturen hoeft niet eens. Een vliegtuig heeft zelfs 3 assen van manoeuvreren.
Die Fyra bevat teveel electronicsche troep misschien wel.
[/simplistische gedachte]
Dus alles wat nieuw is, is slecht, kinderziektes en de rest. Dat klopt ten dele. Men wil goedkoper plus innovatief zijn. Slechte combi.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:20 schreef remcoP het volgende:
[..]
Met de Boeing 787 gaat het ook niet heel goed hè? Die is ook nieuw.
Dat gaan om een accutje. Niet om het complete apparaat.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:20 schreef remcoP het volgende:
[..]
Met de Boeing 787 gaat het ook niet heel goed hè? Die is ook nieuw.
Wat lijkt jou dan wel een goede manier van communicatie tussen treinen onderling en treindienstleiders?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 15:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met een mobiel netwerk? Ga toch weg joh.
Gewoon via de stroomvoorziening, de bovenleiding. De babyfoon techniek.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:40 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Wat lijkt jou dan wel een goede manier van communicatie tussen treinen onderling en treindienstleiders?
Modulatie (hoeft niet perse via radio, in dit geval via de bovenleiding) en ge-superponeerd Ireyon. Als vanouds.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:42 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Gewoon via de stroomvoorziening, de bovenleiding. De babyfoon techniek.
De laatste keer dat ik er rondliep had de treindienstleider geen bovenleiding in z'n kantoor hangen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:42 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Gewoon via de stroomvoorziening, de bovenleiding. De babyfoon techniek.
? of jij ?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:47 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik er rondliep had de treindienstleider geen bovenleiding in z'n kantoor hangen.
Alles behalve een mobiel netwerk. Daarbij is het autonoom rijden met dodemansknop en detectoren in het spoor ook altijd nog een goede optie.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:40 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Wat lijkt jou dan wel een goede manier van communicatie tussen treinen onderling en treindienstleiders?
Nee dat is het niet, want dan kun je blokafstanden niet variëren. Dan zou de afstand tussen 2 opeenvolgende treinen bij een snelheid van 80km/h minstens net zo groot zijn als wanneer er 300km/h wordt gereden, puur capaciteitsverlies.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles behalve een mobiel netwerk. Daarbij is het autonoom rijden met dodemansknop en detectoren in het spoor ook altijd nog een goede optie.
Kan best wezen, maar een mobiel netwerkquote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:04 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nee dat is het niet, want dan kun je blokafstanden niet variëren. Dan zou de afstand tussen 2 opeenvolgende treinen bij een snelheid van 80km/h minstens net zo groot zijn als wanneer er 300km/h wordt gereden, puur capaciteitsverlies.
Waar baseer je dat op? Heb je een berekening?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:04 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nee dat is het niet, want dan kun je blokafstanden niet variëren. Dan zou de afstand tussen 2 opeenvolgende treinen bij een snelheid van 80km/h minstens net zo groot zijn als wanneer er 300km/h wordt gereden, puur capaciteitsverlies.
Mijn ook niet, maar capaciteitsberekeningen kan ik met mijn achtergrond wel berekenen. Maar dan nog is het idee van jou beter dan de positiebepaling via een fucking mobiel netwerk.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:07 schreef niels0 het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Heb je een berekening?
Als er dan toch data-overdracht moet zijn, mocht dat gewenst zijn, zou ik kiezen voor control via bovenleiding, shutdown via actuators langs het spoor.
Ik moet toegeven dat treinen-business niet mijn vak is.
Positiebepaling gebeurt wel via bakens tussen het spoor e.d., maar het gaat erom dat er een centraal communicatie-punt om het overzicht te behouden. De positie van een trein weten is niet genoeg, je wilt weten of-tie accelereert, afremt en hoe snel dat gebeurt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mijn ook niet, maar capaciteitsberekeningen kan ik met mijn achtergrond wel berekenen. Maar dan nog is het idee van jou beter dan de positiebepaling via een fucking mobiel netwerk.
Dat is het momenteel nog niet nee, maar in de toekomst wil je zo'n traject natuurlijk optimaal gebruiken. Er rijden (bij normale dienstregeling) 4 treinen in dezelfde richting over de noordsectie van de HSL. 1 Fyra die 250km/h rijdt, 2 Fyra's die 160km/h rijden en een Thalys met 300km/h. Dan is het toch fijn als je de trage Fyra's korter achter een snellere trein aan kunt wegsturen zodat een snellere trein nooit achter een trage Fyra komt te zitten.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:19 schreef niels0 het volgende:
Ik ben iemand die vaak moet schatten Ireyon. Zo druk is dat HSL-spoor toch niet? Acceleration-info lijkt me momenteel niet zo'n aandachtspunt.
Ik praat de invoering van Fyra ook absoluut niet goed hoor. Als Roosendaler is het reizen naar België voor mij aanzienlijk moeilijker, trager én duurder geworden. Maar het is wel belangrijk om te weten wat er is misgegaan en waarom ogenschijnlijk simpele oplossingen niet zo simpel zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:04 schreef niels0 het volgende:
Ok, Reyon, ik volg je. Vind je het nou zelf ook niet een beetje raar dat treinen die zich al jaren hebben bewezen met 300 rijden en een nieuwe maar 250? Ik snap best dat er logistiek voor nodig is dat wel te doen. En om de treinreizigende burger te forceren in een dergeljike trein ipv de gebruikelijke Benelux-lijn vergeet men even. Sorry, aan mij is het niet te verkopen. De vertragingen en uitval daargelaten. Simpelweg on-ver-koop-baar. Ondertussen mogen we met de stoptrein. Weet je wel wat dat spoor heeft gekost?
Het is inderdaad een bijzonder achterlijke reden. Maar het geldt voor elke trein; de sprinters, de dubbeldekkers, de koplopers, stuk voor stuk uniek voor NS. Terwijl Arriva en Veolia dezelfde soort treinen hebben in een andere kleurstelling en ook in het buitenland gewoon treinen uit de catalogus worden aangeschaft.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:22 schreef niels0 het volgende:
2) Waarom? Ego? Waarschijnlijk/Plausible. Nogmaals, waarom is dat zo nodig? De klant zit er niet op te wachten.
PTA / Treinentopic #505: Zonder Fyraquote:Op zaterdag 19 januari 2013 20:13 schreef Mylene het volgende:
De NS zei van de van de week op tv dat ze zelfs in Tsjechië ofzo de toestellen hebben getest. Alleen dat waren andere omstandigheden en was er andere sneeuw. Serieus waar dat laatste.
Eerst is er getest (door de fabrikant) in de nachtelijke uren op de spoorbanen in Frankrijk en Italie.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 20:08 schreef Alleskids het volgende:
ze hebben 2,5 jaar getest, maar niet gerekend op Nederlandse/Belgische omstandigheden.
vraag 1: WAAR hebben ze 2,5 jaar lang getest?
vraag 2: WAT is er 2,5 jaar lang getest?
vraag 3: WIE heeft het ding getest? hetzelfde 5 jarig kind dat de Fyra getekend heeft?
En volgt nu wel een grote schoonmaak bij de NS. En bij ProRail, als ze toch bezig zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 22:20 schreef Tokus het volgende:
nou, het lijkt erop dat de Fyra Lance Armstrong verdreven heeft uit het nieuws.
Hopelijk snappen ze nu hogerop ook dat er echt wat mis is en wordt de NS teruggefloten.
Wat is dit voor 1-2 tje dat een politicus opeens beweert dat de ns er voor de reizigers zou zijn?quote:'Hogesnelheidstrein Fyra nog maanden uit de running'
UTRECHT - Het gaat nog maanden duren voordat de kapotte Fyra-treinen zo zijn aangepast dat ze weer veilig zijn voor gebruik.
Foto: ANP
Dat verwacht de NS die om deze periode te overbruggen op zoek is naar een noodoplossing.
Het bedrijf zegt in een reactie aan NU.nl druk bezig te zijn met de fabrikant om tot een oplossing voor de storing aan het materieel te komen.
"Daar gaat wel tijd in zitten”, stelt een woordvoerder van de NS. "Tot alle problemen zijn opgelost wordt er niet met de Fyra gereden. Dat kan maanden duren.”
Donderdag verbood de Belgische overheid de V250-trein op het spoor, omdat er door ijs schade ontstond aan de trein en onderdelen op het spoor lagen.
Nooddienstregeling
Ondertussen wordt gewerkt aan een noodoplossing om treinreizigers toch tussen Amsterdam en Antwerpen/Brussel te kunnen vervoeren.
"Dat betekent niet dat de Benelux-trein terugkomt", stelt de woordvoerder. Volgens hem is dat niet mogelijk, omdat daarvoor geen ruimte op het spoor is. "We hebben een intercity van Amsterdam naar Vlissingen in de dienstregeling opgenomen en die kun je niet zomaar schrappen."
Inmiddels heeft het bedrijf bij Prorail een verzoek ingediend om toch ruimte op het spoor te vinden. Hoe dat precies vorm moet krijgen weet de zegsman nog niet. "Alle opties liggen wat dat betreft open", stelt hij.
Inhuren
Of het bedrijf bij de Franse of Duitse spoorwegen hogesnelheidstreinen gaat inhuren, zoals wordt geopperd, is voor hem nog niet duidelijk. Maandag, uiterlijk dinsdag wil het bedrijf aangeven hoe de concessie-verplichting tussen Amsterdam en Brussel gaat worden ingevuld.
De perikelen met de V250-treinen zullen volgens het bedrijf ook impact hebben op de introductie van de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Breda. Ook op dat traject zou vanaf april met de door storing geplaagde treinen worden gereden. Die datum wordt mogelijk niet gehaald.
NS is wel van plan uiteindelijk alle bestelde treinen af te nemen, maar heeft de aflevering van nieuwe treinen stopgezet tot de voertuigen probleemloos functioneren.
Knudde
Duco Hoogland van de PvdA noemt de situatie met de falende Fyra ''absoluut knudde''. Hij vindt het goed dat de NS ''duidelijk laat blijken naast de reiziger te staan''. Het verhalen van de kosten is een goede stap, ''want de fabrikant levert niet wat contractueel is beloofd.''
In het programma Nieuwsuur opperde Hoogland dat de Nederlandse overheid contact moet opnemen met de Italiaanse overheid, om te zien of de kwestie via die weg op te lossen is. ''Minister Timmermans (Buitenlandse Zaken) spreekt prima Italiaans'', aldus Hoogland.
Beide politici zijn ook blij dat de NS probeert op korte termijn een alternatief te regelen voor de Fyra. ''Er moet gewoon een goede verbinding zijn tussen Amsterdam en Brussel'', aldus Hoogland.
Nee, ze zijn geïntroduceerd om meer reizigers te trekken op de verbinding van Limburg met de randstad. Ik werkte toen in Den Haag en nam 'em als favoriet naar m'n woonplaats R'dam destijds.quote:Op zondag 20 januari 2013 10:28 schreef Tokus het volgende:
die wagons waren ook onderdeel van de Beneluxtrein, als ik het zo zie. Maar dan wel met wat andere kleuren vanbinnen.
nou, de binnenkant (stoelen, die glazen plaat, de ramen) zien er wel heel erg uit als enkele wagons die in de Beneluxtrein zaten, hoor. Alleen dus met andere kleuren. Die Beneluxtrein was op het laatst ook een mengelmoesje van diverse types wagons.quote:Op zondag 20 januari 2013 10:31 schreef niels0 het volgende:
[..]
Nee, ze zijn geïntroduceerd om meer reizigers te trekken op de verbinding van Limburg met de randstad. Ik werkte toen in Den Haag en nam 'em als favoriet naar m'n woonplaats R'dam destijds.
Er zat ook geen toeslag op.
WTF? Er was ook een Fyra toegoevoegd, en die rijdt niet meer. Dan is er toch per definitie ruimte? Hij loopt niet dezelfde stations af maar je kan toch in ieder geval iets hebben? Of is het onmogelijk dat een `normale' intercity achter de Thalys aanhobbelt op een `hogesnelheidslijn' (waar anders bijna niets rijdt)?quote:Op zondag 20 januari 2013 08:39 schreef Basp1 het volgende:
"We hebben een intercity van Amsterdam naar Vlissingen in de dienstregeling opgenomen en die kun je niet zomaar schrappen." [aldus de NS]
Er zijn verder geen treinen die over de HSL kunnen/mogen rijden en de oude route via Den Haag HS zit nu dus vol.quote:Op zondag 20 januari 2013 12:24 schreef trancethrust het volgende:
[..]
WTF? Er was ook een Fyra toegoevoegd, en die rijdt niet meer. Dan is er toch per definitie ruimte? Hij loopt niet dezelfde stations af maar je kan toch in ieder geval iets hebben? Of is het onmogelijk dat een `normale' intercity achter de Thalys aanhobbelt op een `hogesnelheidslijn' (waar anders bijna niets rijdt)?
sterker nog, die wordt momenteel in Roosendaal weer gesplitst. Zit je in het achterste deel, dan mag je dus uitstappen en naar het voorste deel.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:31 schreef niels0 het volgende:
Vol? Tuurlijk. Trein naar Vlissingen verlengen en in Roosendaal splitsen, probleem opgelost.
Het is gewoon onwil van de NS.
Splitsen in wat? De Nederlandse dubbeldekkers kunnen niet rijden in België. Ze zijn te breed en rijden onder 1.5kV terwijl in België 3kV ligt. Omgekeerd zijn er maar een paar Belgische treinen die, enkel op halve kracht, in Nederland kunnen rijden.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:31 schreef niels0 het volgende:
Vol? Tuurlijk. Trein naar Vlissingen verlengen en in Roosendaal splitsen, probleem opgelost.
Het is gewoon onwil van de NS.
Fyra maakt gebruik van GSM-R, dit heeft een andere frequentie dan een normale GSM.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:29 schreef igottagun het volgende:
Ik lees hier dat de Fyra via GSM verbinding maakt en alleen dan kan rijden.
Als ik dus een GSM jammer ( zak formaat ) meeneem en in een tunnel activeer, gaat die trein dan vol op de remmen?
Makkelijke gijzeling dan.
"De frequentieband die gebruikt wordt voor de uplink is 876–880 MHz en voor de downlink 921–925 MHz."quote:Op zondag 20 januari 2013 14:35 schreef remcoP het volgende:
[..]
Fyra maakt gebruik van GSM-R, dit heeft een andere frequentie dan een normale GSM.
Die plannen liggen er vast wel. Bovendien is er vast iets van beveiliging tegen dit soort anti-GSM-R aanvallen.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:37 schreef igottagun het volgende:
[..]
"De frequentieband die gebruikt wordt voor de uplink is 876–880 MHz en voor de downlink 921–925 MHz."
Lijkt me nou niet super veilig eerlijk gezegd, kun je dus een trein in een tunnel tot stilstand brengen zonder geweld. Iedereen denkt storing en ondertussen is er een heel ander scenario gaande.
Maar er zullen vast wel anti terreur plannen liggen bij de NS... ( toch ? )
Minder treinen tussen Amsterdam en Brussel. Minder dan de 0 die er nu rijden, of wat zou die man bedoelen?quote:111 Teletekst zo 20 jan
***************************************
NMBS:brutale maatregelen over Fyra
***************************************
` De Belgische spoorwegmaatschappij
NMBS zegt morgen "brutale maatregelen"
te nemen over de toekomst van de Fyra.
Dat zei NMBS-bestuurder Descheemaecker
tegen de VRT.Morgen komt de raad van
bestuur van NMBS bijeen om te kijken
hoe en of het verder wil met de trein.
Descheemaecker noemde de problemen met
de Fyra "hallucinant".Hij overweegt de
bestelling van drie Fyra-treinen bij de
Italiaanse fabrikant te schrappen.Ook
wil hij mogelijk minder treinen tussen
Amsterdam en Brussel inzetten.
De Fyra werd vorige week uit de dienst
gehaald,omdat treinstellen door sneeuw
en ijs beschadigd waren geraakt.
***************************************
Minder dan de 32 per dag wat oorspronkelijk (ergens in 2000) gepland was.quote:Op zondag 20 januari 2013 15:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Minder treinen tussen Amsterdam en Brussel. Minder dan de 0 die er nu rijden, of wat zou die man bedoelen?
Maar de Fyra is ook een paar keer in een tunnel stilgevallen omdat het GSM signaal meer dan 30 seconden lang wegviel.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:37 schreef igottagun het volgende:
[..]
"De frequentieband die gebruikt wordt voor de uplink is 876–880 MHz en voor de downlink 921–925 MHz."
Lijkt me nou niet super veilig eerlijk gezegd, kun je dus een trein in een tunnel tot stilstand brengen zonder geweld. Iedereen denkt storing en ondertussen is er een heel ander scenario gaande.
Als je dat leest, kun je niet anders dan je hoofd schudden.quote:
Omgestickerd naar blauw en ingezet in andere intercitytreinen, denk ik?quote:Op zondag 20 januari 2013 17:17 schreef Alditrein het volgende:
Wat hebben ze eigenlijk gedaan met de BeNeLux-treinstellen?
Krijg je niet, want het is toch aangekondigd door NS HISpeed.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 15:14 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Bij dit soort grote vertragingen heb je recht op 100% vergoeding van de ticketprijs.
Ook als je de kaarten van tevoren kocht?quote:Op zondag 20 januari 2013 18:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
Krijg je niet, want het is toch aangekondigd door NS HISpeed.
Die kon je toch omboeken ? Ik heb ze omgeboekt naar Thalys kosteloos. Niet dat die op tijd reed, wat een chaos zeg, staat er een Thalys klaar op Brussel Zuid, weet niemand waar hij heengaat.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:33 schreef Jareth het volgende:
[..]
Ook als je de kaarten van tevoren kocht?
Eens... woon in omgeving Dordrecht en was op deze manier juist prettig om naar Antwerpen en verder te gaan. Je was er zo en nog betaalbaar ook!quote:Op vrijdag 18 januari 2013 19:47 schreef Nielsch het volgende:
Sowieso zal ik nu nooit meer met de trein naar België gaan. In het verleden best vaak spontaan gedaan. Kind naar opa en oma in Dordrecht gebracht en vanaf daar dan met de trein naar Antwerpen. Dat spontane is er nu helaas vanaf omdat je - als je het nog een beetje betaalbaar wil houden - lang van tevoren moet boeken. Dat vertik ik dus, omdat ik niet nu al ga bedenken dat ik over 2 maanden eens een keer een weekendje naar Antwerpen wil. Dat wil ik gewoon een dag van tevoren bedenken als ik zie dat het weer in Antwerpen lekker is bijvoorbeeld. Nee, nu gaan we gewoon fijn met de auto.
Hoelang vantevoren? Als ze het pas een uur vantevoren aankondigen kun je toch zo snel niet iets anders regelen?quote:Op zondag 20 januari 2013 18:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die kon je toch omboeken ? Ik heb ze omgeboekt naar Thalys kosteloos. Niet dat die op tijd reed, wat een chaos zeg, staat er een Thalys klaar op Brussel Zuid, weet niemand waar hij heengaat.
Ze zulen nu misschien wel coulant zijn bij NSHispeed maar normaal is dat als ze het aankondigen dat er vertragingen zijn (en dat hebben ze) je geen schadevergoeding krijgt.
Meer dan 24 uur toch, mensen hebben emails gehad, staat op de website (al moet je wel goed kijken)quote:Op zondag 20 januari 2013 19:34 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Hoelang vantevoren? Als ze het pas een uur vantevoren aankondigen kun je toch zo snel niet iets anders regelen?
ok. Nouja.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
Meer dan 24 uur toch, mensen hebben emails gehad, staat op de website (al moet je wel goed kijken)
Ja ik vind het raar hoor. Je kan nattuurlijk niet altijd je mail checken of die website in de gaten houden.quote:
Behalve dat de Thalys ook veel vertraging had (+90 min). Bovendien had ik dat ook maar net op tijd gelezen op hun website.quote:Op zondag 20 januari 2013 20:32 schreef trancethrust het volgende:
Als er geen alternatieven op hetzelfde niveau zijn krijg je gewoon al je geld terug.
D.w.z., als ze gratis een omboeking naar Thalys geven dan is dat acceptabel; als het alternatief een bus kun je je geld terug krijgen.
Hmm ja. Daar heb je gelijk in. Een IC Roosendaal - Antwerpen zou eigenlijk alles oplossen.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:48 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Splitsen in wat? De Nederlandse dubbeldekkers kunnen niet rijden in België. Ze zijn te breed en rijden onder 1.5kV terwijl in België 3kV ligt. Omgekeerd zijn er maar een paar Belgische treinen die, enkel op halve kracht, in Nederland kunnen rijden.
Oftewel, laat ze de huidige IC van Essen nog een station verder rijden...quote:Op zondag 20 januari 2013 21:11 schreef niels0 het volgende:
[..]
Hmm ja. Daar heb je gelijk in. Een IC Roosendaal - Antwerpen zou eigenlijk alles oplossen.
De huidige IC Essen - Antwerpen (- Charleroi) past niet langs het perron in Roosendaal. Het aanpassen van het perron zou te duur/niet mogelijk zijn.quote:Op zondag 20 januari 2013 21:12 schreef Tokus het volgende:
[..]
Oftewel, laat ze de huidige IC van Essen nog een station verder rijden...
Dus met 1 enkele IC3 (diesel) laten shuttlelen tussen Roosendaal en Essen kunnen we het oplossen.quote:Op zondag 20 januari 2013 21:23 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De huidige IC Essen - Antwerpen (- Charleroi) past niet langs het perron in Roosendaal. Het aanpassen van het perron zou te duur/niet mogelijk zijn.
Dat ding heeft geen ATB of Memor en is zodoende niet toegelaten in Nederland en België. Voordat die systemen zijn ingebouwd dan wel getest en goedgekeurd ben je al gauw een jaar verder.quote:Op zondag 20 januari 2013 21:43 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dus met 1 enkele IC3 (diesel) laten shuttlelen tussen Roosendaal en Essen kunnen we het oplossen.
Ik denk dat ik maar 'ns een lening ga aanvragen. Daarna koop ik er een paar bij en laat ik 'em doorrijden naar Antwerpen. Langzaamaan uitbreiden naar uiteindelijk Den Haag CS - Bruxelles Midi
okquote:Op zondag 20 januari 2013 22:37 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat ding heeft geen ATB of Memor en is zodoende niet toegelaten in Nederland en België. Voordat die systemen zijn ingebouwd dan wel getest en goedgekeurd ben je al gauw een jaar verder.
Had al héél lang moeten gebeuren. Maar de Fyra-faal zou op zich al genoeg moeten zijn om de directie de Inktpot uit te sleuren.quote:Op maandag 21 januari 2013 01:16 schreef Bombshell het volgende:
Dr moeten toch wel kopen gaan rollen bij de NS.
Ik werk voor niemand hoor.quote:Op maandag 21 januari 2013 00:35 schreef niels0 het volgende:
@Ireyon. Het is maar een trein hoor. De boel stagneren hebben we niet zo veel aan. Jij schijnt voor bepaalde clubs te werken. Wat is dan jouw oplossing?
Wij wilden weer iets wat er nog niet was een trein die 250 kan terwijl de duitse en franse dingen 300 kunnen.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:31 schreef Drugshond het volgende:
Probleem moet je eerder zoeken bij de Europese aanbesteding.
In Denemarken ging het ook fout, en de directie in Nederland wist zogenaamd van niks (hoezo vakkundig).
Op dat moment hadden ze op de rem kunnen trappen en voor een andere oplossing kiezen. Probleem was echter dat alle orderboeken inzake hoge snelheidslijnen al vol zaten en er slechts 2 gegadigden waren (die het voor die prijs wilde doen). Het was of een dubbeldekker of een enkeldekker.
Die intercity A'dam-Vlissingen is t/m Roosendaal in de spits al ongeveer zo lang als hij kan, in R'dam past het maar net langs het perron. In Roosendaal wordt deze al gesplitst waar alleen het voorste stuk doorgaat, anders past het niet op alle stations die erna komen.quote:Op maandag 21 januari 2013 08:54 schreef Ireyon het volgende:
Dus, wat uiteindelijk mij de best *mogelijke* oplossing lijkt; de IC Amsterdam - Vlissingen verdubbelen tussen Amsterdam en Roosendaal, daar een directe cross-platform overstap geven op een Intercity naar Brussel die dus met eerdergenoemd Belgisch materieel gereden wordt. Echter zal het door beperkte beschikbaarheid (of gewoon simpele onwil vanuit de vervoerders) waarschijnlijk zo zijn dat deze trein niet verder dan Antwerpen zal rijden.
Makkelijk om met een vinger naar Europa te wijzen. Maar als je een openbaar moet aanbesteden wilt niet zeggen dat je dat moet verkloten. Goede voorwaarden stellen en degelijke tests eisen, of gefaseerd afnemen, is nog steeds mogelijk.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:31 schreef Drugshond het volgende:
Probleem moet je eerder zoeken bij de Europese aanbesteding.
...
Het lijkt wel of de vakbonden zelfs medelijden hebben met de NS bestuurders.quote:'Problemen Fyra ook door politieke keuzes'
UTRECHT - Ook de overheid is schuldig aan de problemen met de Fyra, niet alleen de fabrikant en de exploitant. Dat stelde bestuurder Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor maandag.
''De problemen met de Fyra gaan verder dan de gebruikelijke kinderziektes die zich voordoen bij het in gebruik nemen van een nieuwe trein'', zei Berghuis. Er zijn volgens hem van meet af aan verkeerde ''politieke keuzes'' gemaakt.
Zo is bij de aanleg van de hogesnelheidslijn niet overlegd met de Belgen om de lijnen op elkaar af te stemmen. Bij de verplichte Europese aanbesteding is bovendien alleen naar de prijs gekeken, stelt de vakbondsbestuurder.
Daardoor werd de opdracht verstrekt aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, die de treinstellen voor de laagste prijs aanbood, maar geen enkele ervaring had met de bouw van hogesnelheidstreinen.
Kundige mensen
Volgens Berghuis dreigt het treinpersoneel de kop van jut te worden. ''Er werken bij NS Hispeed kundige mensen, die roeien met de riemen die ze hebben en daarbij de veiligheid altijd voorop stellen. Zij hebben veel last van het falen van de Fyra.''
FNV Spoor wijst er verder op dat de Fyra ook te kampen heeft met problemen aan de infrastructuur, zoals gebroken bovenleidingen en wisselstoringen. Die vallen onder de verantwoordelijkheid van spoorbeheerder Prorail en dus het ministerie, aldus Berghuis.
Prima postquote:
Hij bedoelt de machinisten, conducteurs...quote:Op maandag 21 januari 2013 10:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het lijkt wel of de vakbonden zelfs medelijden hebben met de NS bestuurders.Of zou men het hebben over de kundige mensen die op kaderniveau en lager zitten.
Blijkbaar hadden andere leveranciers een dusdanig dikke orderportefeuille dat ze niet wilden leveren. Er schreven maar 2 leveranciers in op de aanbesteding waarvan AnsaldoBreda de enige was die een trein kon leveren die voldeed aan de gevraagde specificaties. Zie dit artikel van BNR.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wij wilden weer iets wat er nog niet was een trein die 250 kan terwijl de duitse en franse dingen 300 kunnen.![]()
Met de uitgelopen levertijden van die italiaan hadden ze met 2 vingers de neus het alsnog bij fransen of duitser kunnnen bestellen.
Dat is de intrepetatie van een NS bestuurder die hij eraan geeft, het zou ook zomaar geweest kunnen zijn dat die andere leveranciers de aanbestedings-eisen van NS hispeed zo bezopen vonden dat ze er niet eens serieus op wilden inschrijven.quote:Op maandag 21 januari 2013 13:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Blijkbaar hadden andere leveranciers een dusdanig dikke orderportefeuille dat ze niet wilden leveren. Er schreven maar 2 leveranciers in op de aanbesteding waarvan AnsaldoBreda de enige was die een trein kon leveren die voldeed aan de gevraagde specificaties. Zie dit artikel van BNR.
Kijk eens aan ipv te zeveren en de schuldvraag steeds maar tussen van alles en nog wat te willen verschuiven slaan ze in belgie spijkers met koppen lijkt het wel.quote:Belgisch spoorbedrijf stelt vervangende verbinding in
AMSTERDAM - Het Belgische spoorbedrijf NMBS voert vanaf komend weekeinde een directe treinverbinding in tussen Antwerpen en Roosendaal ter vervanging van de Fyra.
Dat heeft NMBS maandag bekendgemaakt op een persconferentie.
Ook de NS wil een structurele intercityverbinding opzetten om een alternatief te bieden voor de Fyra. De NS heeft al aan Prorail gevraagd ruimte te maken voor de intercity in de planning.
“We hebben de afgelopen weken behoorlijk wat meegemaakt. Op een gegeven moment was de maat vol. We willen een structurele oplossing hebben tot de Fyra weer voldoet”, zei de woordvoerder van de NS eerder op maandag.
Met de hogesnelheidstrein die werd ingezet op lijn Amsterdam Brussel, de V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda, zijn diverse problemen. De treinen zijn tot nader orde uit de dienstregeling genomen.
3 maanden
De Italiaanse fabrikant krijgt 3 maanden de tijd om ''alle problemen'' op te lossen, anders verbreekt de NMBS het contract met AnsaldoBreda. Dat werd maandag tijdens een persconferentie bekendgemaakt.
De topman van de Belgische spoorwegen Marc Descheemaecker sprak van een catastrofale situatie.
Roosendaal is vanuit Nederland al goed bereikbaar, daar hoeven geen extra treinen naar toe.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:49 schreef Janneke141 het volgende:
In Nederland moeten er eerst 28 commissies aan het werk om uit te zoeken wat er is misgegaan. In België zetten ze gewoon een extra trein in. Typisch.
Ditquote:Op maandag 21 januari 2013 15:49 schreef Janneke141 het volgende:
In Nederland moeten er eerst 28 commissies aan het werk om uit te zoeken wat er is misgegaan. In België zetten ze gewoon een extra trein in. Typisch.
Misschien interessant: http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/quote:Op maandag 21 januari 2013 09:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wij wilden weer iets wat er nog niet was een trein die 250 kan terwijl de duitse en franse dingen 300 kunnen.![]()
Met de uitgelopen levertijden van die italiaan hadden ze met 2 vingers de neus het alsnog bij fransen of duitser kunnnen bestellen.
Interessant inderdaad, maar niet bepaald foutloos (nog los van de spelling).quote:Op maandag 21 januari 2013 21:30 schreef Aether het volgende:
[..]
Misschien interessant: http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/
Klopt, maar bijvoorbeeld op http://www.treinreiziger.(...)sche_levering-144924 staat dan:quote:Op maandag 21 januari 2013 21:51 schreef Janneke141 het volgende:
- Dat Alstom geen trein op de plank had liggen is wel waar, maar dat gold voor Ansaldo natuurlijk ook. Het neemt nog steeds niet weg dat Alstom vele malen meer (zeg een jaar of 25) ervaring had met het ontwikkelen, bouwen en afleveren van hogesnelheidstreinen.
Dan zou alleen Siemens nog in aamerking komen.quote:Alleen AnsaldoBreda en Alstom schreven in. Volgens De Ingenieur balenceerde Alstom in die tijd op het randje van een faillissement.
quote:Op maandag 21 januari 2013 22:36 schreef Aether het volgende:
[..]
Klopt, maar bijvoorbeeld op http://www.treinreiziger.(...)sche_levering-144924 staat dan:
[..]
Dan zou alleen Siemens nog in aamerking komen.
twitter:SiemensNL twitterde op maandag 21-01-2013 om 22:21:28Er waren geen twee maar drie aanbieders voor de #Fyra Siemens heeft ook een aanbieding gedaan en verloren #nieuwsuur reageer retweet
Niet alleen de NS, het OV in het algemeen. Denk maar aan dat gezwel genaamd ov-chipkaart.quote:Op maandag 21 januari 2013 17:27 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Volgens een Geenstijl user.
TGV : al meer dan dertig jaar
Thalys : al meer dan 16 jaar
Eurostar : al meer dan 16 jaar
ICE : al meer dan 20 jaar.
Een normaal mens zou dus gewoon één van bovenstaande treinen kopen. Maar neehoor, Nederland moest natuurlijk weer iets hebben dat niemand anders gebruikt.
Nederland is namelijk zo bijzonder dat het altijd iets unieks moet hebben ... Nou, dat is in elk geval goed gelukt.
James Lastig | 21-01-13 | 15:45 |
NS,typisch Nederland denken![]()
Niet het OV in het algemeen, maar:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 09:51 schreef Jareth het volgende:
[..]
Niet alleen de NS, het OV in het algemeen. Denk maar aan dat gezwel genaamd ov-chipkaart.
Hoge snelheidslijnen en chipkaarten werken namelijk in andere landen wel aardig tot prima. Omdat NL'se bestuursleden denken dat NL speciaal is en daarom van alle soorten eisen erbij willen hebben, zijn ze op hun bek gegaan. Ze hadden kunnen copy/pasten, maar dat kan natuurlijk niet. Iemand moet het wiel opnieuw uitvinden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 09:48 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Bestuurlijke onkunde begint de nieuwe Nederlandse ziekte te worden
Het OV in Nederland bedoelde ik ook.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet het OV in het algemeen, maar:
[..]
Hoge snelheidslijnen en chipkaarten werken namelijk in andere landen wel aardig tot prima.
Andere landen hebben ook OV-chipkaart....zonder problemen die wij hier hebben.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 09:51 schreef Jareth het volgende:
[..]
Niet alleen de NS, het OV in het algemeen. Denk maar aan dat gezwel genaamd ov-chipkaart.
Die van ons zie ik toch als een gezwel. Ik heb ook gehoord van bijvoorbeeld de oystercard, en daarbij vergeleken blijft onze ov-chipkaart, of eigenlijk het systeem erachter, gewoon een ziek geval.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:33 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Andere landen hebben ook OV-chipkaart....zonder problemen die wij hier hebben.
Kloptquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:35 schreef Jareth het volgende:
[..]
Die van ons zie ik toch als een gezwel. Ik heb ook gehoord van bijvoorbeeld de oystercard, en daarbij vergeleken blijft onze ov-chipkaart, of eigenlijk het systeem erachter, gewoon een ziek geval.
Het verschil is dat de Oystercard alleen geldt voor Londen en omstreken en de OV Chipkaart voor een heel land. Het is appels met peren vergelijkbaar, er is nergens op de wereld een soortgelijk systeem wat landelijk werkt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:35 schreef Jareth het volgende:
[..]
Die van ons zie ik toch als een gezwel. Ik heb ook gehoord van bijvoorbeeld de oystercard, en daarbij vergeleken blijft onze ov-chipkaart, of eigenlijk het systeem erachter, gewoon een ziek geval.
Nee daarom had het ook beperkt moeten blijven tot de metro of de grote steden. Of had men een dual systeem moeten kiezen voor de NS.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:43 schreef Q. het volgende:
[..]
Het verschil is dat de Oystercard alleen geldt voor Londen en omstreken en de OV Chipkaart voor een heel land. Het is appels met peren vergelijkbaar, er is nergens op de wereld een soortgelijk systeem wat landelijk werkt.
500x beter dan dat lelijke V250-ding. En Siemens maakt tenminste treinen die rijden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:45 schreef kurk_droog het volgende:
[ afbeelding ]
Waar Siemens mee kwam wil je toch ook niet levend in gevonden worden
Ik hoor echt iedereen klagen over het uiterlijk van de Fyra maar misschien ben ik de enige maar ik vind hem dus wel mooi. Alleen het innerlijk is wel lelijk en verrotquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:48 schreef Q. het volgende:
[..]
500x beter dan dat lelijke V250-ding. En Siemens maakt tenminste treinen die rijden.
Alleen als onderaannemer dus, niet als enige aannemer.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:50 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Blijf het raar vinden ook dan ze zoveel problemen hebben...AnsaldoBreda maakt ( in samenwerking met Bombardier ofzo ) toch ook de hogesnelheidstreinen in Italië? Dan moet er toch wel enige kennis aanwezig zijn...
Wat is er dan nu werkelijk zo vreselijk anders, afgezien dat het om meer reizigers gaat die van A naar B moeten en dat de afstand tussen A en B over het algemeen wat groter zal zijn?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:43 schreef Q. het volgende:
[..]
Het verschil is dat de Oystercard alleen geldt voor Londen en omstreken en de OV Chipkaart voor een heel land. Het is appels met peren vergelijkbaar, er is nergens op de wereld een soortgelijk systeem wat landelijk werkt.
En dat voor een land dat NOG bureaucratischer is dan de onze.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kijk eens aan ipv te zeveren en de schuldvraag steeds maar tussen van alles en nog wat te willen verschuiven slaan ze in belgie spijkers met koppen lijkt het wel.
Deze geeft meer het idee van snelheid, dan die Fyra. Die wagons van de Fyra zijn net normale rijtuigen, die je bij wijze van aan een koploper kunt koppelen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:45 schreef kurk_droog het volgende:
[ afbeelding ]
Waar Siemens mee kwam wil je toch ook niet levend in gevonden worden
De vervoerders wilden perse van het zone systeem af, hierdoor moeten de afgelegde kilometers precies berekend worden wat het een stukje moeilijker maakt. In londen en parijs heeft men nog steeds een zone systeem. Dat je met bussen per definitie omrijdt en dus gewoon meer betaald voor de toeristische route waar je nog langer over doet dan met de snelbus dat is men zomaar vergeten, maar dat maakt niet uit het ging bij deze kaart meer om de vervoerders en niet zo zeer om de reizigers.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:55 schreef Jareth het volgende:
[..]
Wat is er dan nu werkelijk zo vreselijk anders, afgezien dat het om meer reizigers gaat die van A naar B moeten en dat de afstand tussen A en B over het algemeen wat groter zal zijn?
Met de neus is niet zoveel mis. Maar Shinkansen en ook de Thalys verslaat het ruim.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:59 schreef o.us2.0 het volgende:
Ben ik de enige die de uiterlijk van de Fyra wel mooi vind?
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met de neus is niet zoveel mis. Maar Shinkansen en ook de Thalys verslaat het ruim.
Veel plezier met stilstaan.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:10 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
[ afbeelding ] Doe mij de Fyra maar![]()
Jaquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:59 schreef o.us2.0 het volgende:
Ben ik de enige die de uiterlijk van de Fyra wel mooi vind?
Jawel.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met de neus is niet zoveel mis. Maar Shinkansen en ook de Thalys verslaat het ruim.
Zie je toch niet als je erin zit. Dat ding rijdt tenminste!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:45 schreef kurk_droog het volgende:
[ afbeelding ]
Waar Siemens mee kwam wil je toch ook niet levend in gevonden worden
Wat ik denk: Een vleugje prestige speelde ook mee met de beslissing. De powerpoint presentatie of het promotiefilmpje van de Italianen zag er waarschijnlijk het gelikst uit.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:18 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Jawel.
Ik vind het nog steeds debiel dat HSA Alstom hadden afgeslagen. Niet vanwege de situatie met Ansaldo Breda nu, maar puur omdat zij de beste treinen hebben gemaakt van de afgelopen decennia. Dat zij de makers zijn van de Thalys en TGV en dikke partners zijn met de SNCF had bij de HSA echt een belletje moet doen rinkelen. Onbegrijpelijk.
OV-chipkaart werkt nu toch gewoon prima?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:33 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Andere landen hebben ook OV-chipkaart....zonder problemen die wij hier hebben.
Afgelopen zondag was inchecken en uitchecken helemaal een ramp: kaart ongeldig,maar toch geld afgehaaldquote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:58 schreef TC03 het volgende:
[..]
OV-chipkaart werkt nu toch gewoon prima?
Ik heb er geen enkel probleem mee in elk geval. Superhandig dat je met één pasje overal kan reizen.
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:01 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Afgelopen zondag was inchecken en uitchecken helemaal een ramp: kaart ongeldig,maar toch geld afgehaald![]()
![]()
Dus dezelfde problemen die bijv de oyster card ook kent?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:01 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Afgelopen zondag was inchecken en uitchecken helemaal een ramp: kaart ongeldig,maar toch geld afgehaald![]()
![]()
Ik meen dat SNCF de concessie had verloren, het schijnt dat Alstom daarom niet zat te springen om die trein voor een (in)directe concurrent te produceren.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:18 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Jawel.
Ik vind het nog steeds debiel dat HSA Alstom hadden afgeslagen. Niet vanwege de situatie met Ansaldo Breda nu, maar puur omdat zij de beste treinen hebben gemaakt van de afgelopen decennia. Dat zij de makers zijn van de Thalys en TGV en dikke partners zijn met de SNCF had bij de HSA echt een belletje moet doen rinkelen. Onbegrijpelijk.
Dat is het juist,mijn kaart is juist niet kapotquote:
Ik weet het nietquote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:03 schreef Plantagehouder het volgende:
[..]
Dus dezelfde problemen die bijv de oyster card ook kent?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |