Over 1 of 2 weken zit de schorsing van 6 maanden er op.quote:Op vrijdag 28 december 2012 19:38 schreef rubbereend het volgende:
Zit de schorsing van Nadal er nou nog niet op
Even het belangrijkste: heeft ie al een nieuwe jongere deerne?quote:Op vrijdag 28 december 2012 21:06 schreef marcodej het volgende:
Nikkels over Romme:
http://nos.nl/video/456228-nikkels-romme-nooit-gebruikt.html
Wat een verschrikkelijke held was die Romme ook.
quote:Italiaanse aanklager over doping: "Niets is veranderd"
De Italiaanse aanklager Benedetto Roberti heeft tegenover Tuttobici verklaard dat de problemen rondom het dopinggebruik in de wielrennerij niet opgelost zijn. Roberti was recentelijk nog actief in de rechtszaak tegen dopingarts Ferrari en concludeerde dat de situatie onveranderd is. “Renners hebben mij kort geleden verteld dat er nieuwe ontraceerbare versies van EPO worden gebruikt. Het is gewoon niet waar dat de situatie de afgelopen jaren verbeterd is. Er is niets veranderd,” aldus Roberti.
“Sport en het wielrennen in het bijzonder is nog niet een nieuwe weg in geslagen. Iedereen die het tegenovergestelde zegt, houdt niet van deze sport,” zo beweert de Italiaan. Volgens hem moet er een nieuwe generatie aan de macht komen in de wielersport. “De renners die in de jaren 80 en 90 actief waren, kunnen gevaarlijk zijn.”
“Het wielrennen moet een cultuuromslag en een mentaliteitsverandering ondergaan. Daar zijn nieuwe managers voor nodig. De UCI zou de licentie van Bjarne Riis moeten intrekken. Ze laten hem zijn werk doen alsof er niets is gebeurd. De wielerunie zou een duidelijk standpunt moeten innemen, zij zijn ook verantwoordelijk,” zo besluit Roberti.
http://www.wielerflits.nl(...)ts-is-veranderd.html
quote:Italian judge says doping is still a problem in cycling
Benedetto Roberti calls for a change of cycling culture
Benedetto Roberti, the Italian investigating judge who has uncovered key evidence against Dr. Michele Ferrari and a long list of his clients, has given a rare interview with Tuttobici magazine, claiming that little has changed in the sport, with new, undetectable versions of EPO and other doping products still being used by professional, amateur and even Gran Fondo riders.
Roberti revealed his own passion for cycling, saying he has ridden numerous Gran Fondo events, where he has seen riders use cortisone suppositories as they line-up for the start. Roberti is a former military judge and angered the Italian Olympic Committee anti-doping investigators by refusing to share evidence he has collected during his meticulous investigations. His penal investigation is expected to be concluded in the New Year, with much of the evidence likely to emerge when a preliminary judge decides who should go on trial. Some evidence has already emerged as part of the USADA Reasoned Decision documentation that snared Lance Armstrong and lead to the UCI disqualifying him from his seven Tour de France victories.
"I've seen things that people can't even imagine," Roberti told Tuttobici, talking about doping in every level of cycling.
"I've learnt never to trust some people. Riders are often considered the weakest link in all of this but the riders are responsible for what they do. They're the start and the end of it all. The rest is just a lot of talking."
"Not all of cycling is bad but things aren't looking good and believe me, nothing has changed. It's not true that the situation has improved in the last few years. We're dealing with scruple-less people who inject themselves with everything, without knowing what they're doing: products stolen from hospitals, from Eastern countries without any guarantees on the quality."
"Riders have recently told me that there are substances in use that can't be found by anti-doping tests. One is Erythropoietin Z by Retacrit, it's known as EPO Z. There's a Chinese EPO that has been released, I don't know its name but it can’t be found (in tests) and was definitely the queen of the Olympics. There's also AICAR, that is brought in from the East as a powder and is apparently a kind of genetic doping. In simple terms, it helps reset muscle fibres after huge efforts. It can't be found in anti-doping tests either."
"So have things improved? Has sport and especially cycling really taken a new direction? I say no and whoever says the opposite doesn't love our sport."
Take Bjarne Riis' licence away
Roberti calls for a generation change and a change of culture in cycling. While the UCI has allowed Bjarne Riis to continue as a team manager with the Saxo-Tinkoff WorldTour team, despite his doping confession and links to the past, Roberti is adamant that people like the Dane should have no place in cycling.
"The UCI should take away Bjarne Riis' licence, he's confessed. They didn’t take away his 1996 Tour win and they even let him work as if nothing has happened. The UCI should take a clear stance and for sure is responsible too," Tuttobici reported Roberti as saying.
"We've got to control whoever teaches cycling to young people. Who raced in the eighties and nineties could be dangerous. Things have to be cleaned up at this level. We need new managers and technical staff rather than a manifesto and ethics codes. We need a jump in the culture and to make doping not worth it. We've got to work with the families because it's about contracts and money. We've got to teach young people that it's more important to promote a sponsor's good name rather than just easy wins."
"You can't fight doping with just repression. The problem is to change people's mentality, make them more responsible. Nobody seems ashamed of what they do. It's not only cycling, the world is like that today; drugged by a thousand offers, especially culturally. People don’t know how to distinguish between good and bad."
dat is aanwezig, alleen krijg je een blessure als gepakt wordt, om de sponsers niet weg te jagen.quote:Op zondag 30 december 2012 15:52 schreef Tommeke het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met doping in het schaatsen?
ik heb een keer gelezen dat ze een epo variant aan een virus hebben gekoppeld, alleen bij hartslag 100 of hoger werkte het.quote:Op zondag 30 december 2012 22:01 schreef marcodej het volgende:
Ik las ergens dat er 100'en varianten van EPO zijn die nog niet detecteerbaar zijn de een gevaarlijker dan de ander, en dat vooral Spanjaarden en Italianen bereid zijn veel risico te nemen.
Repoxgen werkt ongeveer vergelijkbaar, alleen werkzaam als er te weinig zuurstof geleverd wordt en de zuurstofopname door de trigger een boost krijgt.quote:Op zondag 30 december 2012 22:03 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik heb een keer gelezen dat ze een epo variant aan een virus hebben gekoppeld, alleen bij hartslag 100 of hoger werkte het.
Net als Nadal en co.quote:Op zondag 30 december 2012 22:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat is aanwezig, alleen krijg je een blessure als gepakt wordt, om de sponsers niet weg te jagen.
waar las je dat precies?quote:Op zondag 30 december 2012 22:01 schreef marcodej het volgende:
Ik las ergens dat er 100'en varianten van EPO zijn die nog niet detecteerbaar zijn de een gevaarlijker dan de ander, en dat vooral Spanjaarden en Italianen bereid zijn veel risico te nemen.
Dit.quote:"I've learnt never to trust some people. Riders are often considered the weakest link in all of this but the riders are responsible for what they do. They're the start and the end of it all. The rest is just a lot of talking."
quote:Zaalvoetballers, hockeyers en boksers testen vaker positief dan wielrenners
Een weetje in tijden van goede voornemens: mocht u vanavond nog gaan joggen dan bent u per definitie sportbeoefenaar en kan u op doping worden gecontroleerd. ‘In theorie kan dat', zegt Hans Cooman, controle-arts bij de Vlaamse Gemeenschap. ‘Maar in de praktijk zal het niet gebeuren. Alleen in fitnesscentra controleren we recreatieve sporters. Meer dan dertig procent van de recreanten neemt anabolen. Dat is een gezondheidsprobleem.'
Voorts controleert de Vlaamse Gemeenschap louter competitieve sporters. En ja, wielrenners krijgen veel vaker bezoek dan de rest. De Vlaamse cijfers van 2012 (eerste drie kwartalen) zijn duidelijk: 471 controles in het wielrennen, 204 in de atletiek en 78 in het voetbal. Cooman legt uit: ‘De statistieken en de verhalen bewijzen dat er in het wielrennen inderdaad een klein probleempje zou kunnen zijn. Meer dan in tafeltennis.'
De verhalen bewijzen dat inderdaad. Geen sport waarin doping ruimer gedocumenteerd is dan ‘de koers'. Maar de statistieken vertellen toch iets anders: met 13 positieve gevallen op 471 controles binnen en buiten competitie (2,8 procent positief) scoort wielrennen slechter dan pakweg voetbal (1,3 procent), atletiek (1 procent) en zwemmen (0 procent). Maar nog altijd een stuk beter dan zaalvoetbal (33,3 procent), boksen (5,3 procent) en zelfs hockey (8,3 procent).
Biologisch paspoort
Waarom dan toch zo vaak wielrenners controleren? Cooman legt uit: ‘Onze criteria zijn: dopinggevoeligheid, het verleden van de sport, het verleden van de individuele sporter en het belang van de sport. In Vlaanderen is wielrennen belangrijker dan pakweg American Football.'
Komt nog bij: wielrenners ondergaan niet alleen stringente controle van de Vlaamse gemeenschap. Ook hun federatie – de veelbesproken UCI – is veeleisender dan die van alle andere sporten. Sinds 2008 maakt de UCI gebruik van het biologisch paspoort dat fysiologische parameters analyseert. In 2009 al volgenden de eerste schorsingen met onder meer Pietro Caucchioli en Ricardo Serrano.
Ter vergelijking: zwemmen, ook een individuele sport, heeft op dit moment alleen een pilotproject wat het biologisch paspoort betreft. Atletiek schorste met de Griekse Irini Kokkinariou pas in december 2012 voor het eerst een atleet op basis van het paspoort. Ook tekenend: renner Nick Nuyens heeft een bloedpaspoort, atletiek-topper Hans Van Alphen niet.
De grondigheid van het anti-doping programma in het wielrennen blijkt ook uit de internationale cijfers van anti-doping agentschap Wada. Hun labo's registreerden in 2011 wereldwijd 19.193 tests voor de internationaal kleine wielersport. Veel meer dan bijvoorbeeld zwemmen (11.953) en tennis, waar anti-doping met 3.161 controles een lachertje lijkt. Wielrennen scoort met 1,68 procent positieve gevallen ook beter dan gewichtheffen (3,16 procent) of zelfs basketbal (1,76 procent).
Zaak-Fuentes
Opvallend: het hoogste aantal controles vond plaats in het voetbal (28.578), wat internationaal met 300 miljoen leden uiteraard ook de grootste sport is. Het weerlegt wel het populaire idee dat er in voetbal geen controles zijn. ‘Ons anti-dopingprogramma is effectief', zegt Michel D'Hooghe, voorzitter van het FIFA Medical Committee. ‘En onze statistieken zijn bijzonder gunstig. Het laatste geval van georganiseerd misbruik door een club was Juventus Turijn midden jaren negentig.'
Maar knijpt de voetbalwereld soms geen oogje dicht? Zoals in de zaak-Fuentes waarbij grote Spaanse voetbalclubs werden genoemd, maar toch alleen wielrenners werden geschorst. D'Hooghe: ‘We hebben de genoemde clubs in alle discretie grondiger gescreend en zijn op niets gestoten. Misschien bestaat er in bepaalde disciplines jaloezie over onze gunstige cijfers. Neen, inzake doping zitten wij aan de goede kant.'
Romme was 100% schoon, volgens hem, de rest dus niet?quote:Op vrijdag 28 december 2012 18:43 schreef marcodej het volgende:
http://nos.nl/video/456219-stierenbloed-dat-kwam-van-fuentes.html
Nu al het volledige interview op internet. Zo'n beetje alles wat al in dat stukje staat...
http://nos.nl/artikel/457(...)laring-rabobank.htmlquote:Weer belastende verklaring Rabobank
Opnieuw heeft een oud-renner van Rabobank tegenover de NOS gezegd dat binnen de ploeg doping werd gebruikt. De anekdotes gaan dit keer terug tot vóór 1999. En opnieuw valt de naam Michael Boogerd.
Op zaterdag 22 december deed een andere oud-coureur al uit de doeken dat Rabobank-renners voor epo terecht konden bij ploegarts Geert Leinders.
De nieuwe getuige herinnert zich hoe hij in de jaren negentig in het vliegtuig een gesprek opving tussen Boogerd en mensen van de ploegleiding. "We zaten in het vliegtuig naar Spanje voor het eerste trainingskamp van het jaar. Boogerd was in paniek omdat zijn hematocrietwaarde slechts 37 was." De maximaal toegestane waarde voor renners is vijftig.
"De Rooij zat er naast"
"Hoe moet dat nou?", vervolgde Boogerd volgens de bron. "Mijn wedstrijden komen eraan, maar ik kan toch niet koersen met een hematocriet van 37! Dokter Geert Leinders moest uitvoerig op hem inpraten dat het wel goed zou komen. En Theo de Rooij zat daar vlak naast en deed gewoon mee aan dat gesprek."
Luttenberger
Een andere voormalig kopman van de Rabobank-ploeg wordt ook aangemerkt als dopinggebruiker. "Ik sliep bij Peter Luttenberger op de kamer. Hij trok zich op een bepaald moment terug op de badkamer. Ik mocht niet binnenkomen van hem. Maar ik moest plassen en na een paar minuten ben ik toch maar gewoon de badkamer binnengegaan. Zat-ie daar met een centrifuge zijn bloed te checken."
De oud-renner zegt dat Luttenberger niet de enige in de ploeg was met zo'n machine, maar wel de enige van wie hij het gezien heeft.
Openlijk over gesproken
Volgens de oud-coureur werd er openlijk over doping gesproken binnen de ploeg. Zowel op de training als rond de wedstrijden. "We reden in 1998 een Franse koers en 's ochtends in het hotel hoorde ik Patrick Jonker en nog wat ploegmaten aan elkaar vragen hoeveel water ze hadden gedronken. Ik snapte er op dat moment niks van, maar later natuurlijk wel."
Dopingstructuur
Dat er bij de Rabobank-ploeg wel degelijk een dopingstructuur aanwezig was, onderschrijft de bron van de NOS. "De eerste keer dat ik bij Geert Leinders kwam, vertelde hij me dat ik in twee jaar tijd naturel naar een hoog niveau zou worden gebracht. Daarna zouden we gaan pieken. Toen ik vroeg wat hij daarmee bedoelde, antwoordde Leinders: 'daar kom ik nog wel op terug'. Ik wist meteen dat ik daar nooit aan zou meedoen. Ik dacht - heel naïef - dat ik het op talent zou redden, maar dat bleek een misvatting."
Volgens mij moet een journalist zichzelf aan het werk houden, anders worden ze ontslagen, dus stoffen ze maar weer eens oude dossier af. Ga dan op zoek in andere sporten, ofzoquote:Op donderdag 3 januari 2013 18:06 schreef DeeBee het volgende:
Ik snap ook echt niet wat ze nou nog willen met dat soort berichten... Het is niet eens nieuws meer, iedereen weet dat toch...
Meeste journalisten werken free-lance tegenwoordig. Dus ze moeten verhaaltjes verkopen. Dit is dan vrij makkelijk idd.quote:Op donderdag 3 januari 2013 18:18 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Volgens mij moet een journalist zichzelf aan het werk houden, anders worden ze ontslagen, dus stoffen ze maar weer eens oude dossier af. Ga dan op zoek in andere sporten, ofzo
quote:
Omdat het teringlang geleden is en er voor niemand winst te behalen valt.quote:Op donderdag 3 januari 2013 19:30 schreef Slobeend het volgende:
Er worden namen genoemd toch? Luttenberger, Jonker en Boogerd. Die put moet helemaal leeg, waarom snappen jullie dat niet?
twitter:BoogieLive twitterde op donderdag 03-01-2013 om 20:00:15Klopt! Ik twijfelde meestal over mijn vorm! Helaas! Nerveus mannetje!#nooitrust reageer retweet
Ik vind Elijzen toch grappigerquote:Op donderdag 3 januari 2013 20:31 schreef marcodej het volgende:
twitter:BoogieLive twitterde op donderdag 03-01-2013 om 20:00:15Klopt! Ik twijfelde meestal over mijn vorm! Helaas! Nerveus mannetje!#nooitrust reageer retweet
Ja, er worden namen genoemd, geruchten verspreid, maar niets concreets.quote:Op donderdag 3 januari 2013 19:30 schreef Slobeend het volgende:
Er worden namen genoemd toch? Luttenberger, Jonker en Boogerd. Die put moet helemaal leeg, waarom snappen jullie dat niet?
Je vraagt je spontaan af wat Luttenberger dan allemaal slikte bij Carrera ...quote:Op donderdag 3 januari 2013 17:33 schreef Pino112 het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/457(...)laring-rabobank.html
Ja toen stond hij nog onder begeleiding van de doping Godfather.quote:Op donderdag 3 januari 2013 21:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Je vraagt je spontaan af wat Luttenberger dan allemaal slikte bij Carrera ...
quote:Doping
The team doctor of the Carrera cycling team, Dr. Giovanni Grazzi, worked with Professor Francesco Conconi at the University of Ferrara in 1993. It was reported in the Rome based newspaper, La Republica, in January 2000 that Conconi was involved with administering EPO to riders on the Carrera team. In March 2000 the Italian Judge Franca Oliva published a report detailing the conclusions of an investigation into a number of sports doctors including Professor Conconi. This official judicial investigation concluded that the riders of the Carrera team were administered EPO in 1993. The riders included Stephen Roche, Claudio Chiappucci, Guido Bontempi, Rolf Sørensen, Mario Chiesa, Massimo Ghirotto and Fabio Roscioli.
Files seized as part of the judicial investigation allegedly detail a number of aliases for former Tour de France, Giro d'Italia winner and World Champion Stephen Roche including Rocchi, Rossi, Rocca, Roncati, Righi and Rossini. In 1997, Claudio Chiappucci told prosecutor Vincenzo Scolastico that he had been using EPO since 1993, but later he recalled that statement.
Ralf Sorensenquote:Op donderdag 3 januari 2013 21:37 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ja toen stond hij nog onder begeleiding van de doping Godfather.
[..]
Dat gespeculeer met geruchten van anonieme bronnen...quote:Op donderdag 3 januari 2013 19:30 schreef Slobeend het volgende:
Wat een onzin. Dit gaat over mensen die het voor hun lol doen en er wordt niet bijgezegd wat voor doping, alleen dat ze positief waren. Lijkt me eerder dat die zaalvoetballers hun sport niet zo serieus nemen en 's avonds een jointje roken dan dat ze allemaal aan de anabolen zitten.quote:
SPOILER: Raboteams in koersen met Jonker in 1998 in Frankrijk:Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vooral het team van Paris - Nice 1998 vind ik interessant, aangezien daar zowel Jonker aanwezig was in een Franse koers, alswel ook Luttenberger in een meerdaagse koers waar hij op piekte (werd 9e op slechts 1:29), dus grote kans dat hij daar ook z'n centrifuge meehad. De quote wordt namelijk wat opgesplitst, zodat het nog heel wat lijkt, maar eigenlijk worden er zo weinig details genoemd dat het wel eens prima 1 koers kan zijn geweest waarin hij bij Luttenberger sliep én Jonker zo hoorde praten.
Daarnaast noemt de bron dat hij bij Geert Leinders kwam voor het eerst (dus kort bij de ploeg), ze het hadden over 2 jaar pieken en hij wist dat hij daaraan nooit mee zou doen en later tot de conclusie kwam dat hij het talent niet had om clean te winnen. Verder komt hij ook nogal naief over (beginnende coureur lijkt mij dus) en was hij verbaasd over de gang van zaken.
Als ik dan naar het lijstje van Paris - Nice kijk, lijkt Bert Hiemstra mij de bron. Van 1996 - 1999 namelijk stagiar, dus kon in 1997 ook prima meegeweest zijn naar Spanje, heeft weinig met de 'big boys' gereden, vandaar dat er weinig details in dit verhaal naar buiten komen, en heeft in 1999 Rabobank ook alweer verlaten en een vrij beperkte carriere gehad qua ereplaatsen en overwinningen bij kleine ploegen daarna... Koerts, Dekker, McEwen, Van Bon, B. Zberg lijken mij het niet te zijn geweest uit die ploeg, want Koerts zou niet anoniem blijven denk (toch al verguisd...) en de rest gaat toch niet toegeven, want nog actief in de wielersport bijv. of hebben toch nog aardige carrieres weten te rijden (al dan niet clean).
Als de 'anonieme bron' dus in verschillende koersen Jonker gehoord zou hebben en Luttenberger bezig gezien zou hebben, dan zou hij nog in een andere grote koers met Luttenberger hebben moeten rijden in 1997 / 1998:SPOILER: Andere grote koersen van Luttenberger voor RabobankOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je die teams cross-referenced met Paris - Nice 1998 en Dauphine 1998 hou je naast Hiemstra nog 5 andere kandidaten over in mijn ogen: Van Bon, Boven, Lotz, Vierhouten, Jonasson.
Van Bon is nog actief en Boven is ploegleider bij Rabobank, dus die kunnen wel geschrapt denk. Dan zou het Lotz kunnen zijn, maar dat lijkt mij ook sterk, aangezien die al zo vaak redelijk open is geweest in interviews en Vierhouten werkt nu veel voor Studio Sport / Radio Tour, dus tsja, ook niet echt een kandidaat... Jonasson zou nog kunnen, want reed ook maar 2 jaar voor Rabobank, maar die won zelfs in 1998 nog, dus die zou niet zo 'teleurgesteld' zijn geweest op dat moment zoals in de alinea staat lijkt mij. Ook is hij de neef van Rolf Sorensen, die t/m 2001 bij Rabobank reed, dus je oom lap je er ook niet zo snel bij lijkt mij...
Kortom, Bert Hiemstra (van wie ik nog nooit had gehoord...), lijkt mij de grootste kandidaat om de anonieme bron te zijn. Nou nou, wat een nieuws weer, twee flintertjes uit Paris - Nice 1998 van een onbeduidende renner vanuit de anonimiteit... Wel weer treffend dat Paris - Nice 1998 gewonnen werd door VDB, wat dat betreft past het wel bij het bericht over dopinggebruik, god hebbe zijn ziel.
Jack does it in real time...
Eens, ik begrijp je punt.quote:Op donderdag 3 januari 2013 20:50 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ja, er worden namen genoemd, geruchten verspreid, maar niets concreets.
Steek dan godver gewoon je nek uit en zeg dat je als Jan Boven of wie dan ook deze shit hebt gezien. Dat je zelf hebt gepakt, de rest heeft gepakt, je vertelt hoe en waar Leinders de mosterd haalde, dat soort werk... Nu is het allemaal van die makkelijk 'hear say' van: 'ja, die had volgens mij ook ooit een opmerking over of hij wel genoeg water had gedronken, ergens tijdens een training in 1998!'
Dat is gewoon geen nieuws. Niks extra's, niks substantieels en ik snap die hele focus op de Rabo-ploeg van 1996/1997/1998 ook niet zo, want er is na de openbaringen van Hamilton en de zaak tegen Armstrong toch geen enkele ziel meer van overtuigd dat er in die periode niet gebruikt werd door ploegen?!
Kom dan met gedegen onderzoek waarom Leinders nu nog steeds een carriere heeft in de wielrennerij of waarom het zo verdorven is dat er in de begeleiding van Rabo / Blanco bepaalde personen rondlopen... Dit zijn inderdaad gewoon idiote oude koeien, met als enige doel wat makkelijke puntjes scoren en zogenaamd 'schokkend' berichten over doping, terwijl diezelfde journalisten 15 jaar lang hun ogen dicht hadden en nu wat makkelijke quotjes in een bericht knallen... Ze moeten iemand niet eens meer anoniem laten getuigen, gewoon on the record, en anders geen podium geven...
quote:Luttenberger: „Feiten kloppen niet”
Peter Luttenberger zegt dat de verklaring van een anonieme Rabobank-renner tegenover de NOS niet klopt. De betreffende renner benadrukt dat er al voor 1999 dopinggebruik in de Nederlandse wielerformatie was. Dit meldde Telesport reeds vorige week toen een Rabo-renner aangaf dat epo in de ploeg was gekomen in de aanloop naar de Tour van 1996 vanwege tegenvallende prestaties in het voorjaar.
Tegenover de NOS geeft een voormalig renner van de oranje formatie nu aan dat de Rabobank-renners destijds bij Geert Leinders voor epo terecht konden. Hij refereert aan een gesprek tijdens een trainingskamp in Spanje waar Michael Boogerd in paniek was toen zijn hematocrietwaarde slechts 37 bedroeg. Leinders en ploegleider Theo de Rooij spraken op hem in. Ook de Oostenrijkse kopman voor de grote rondes Peter Luttenberger wordt aangeduid als een dopingzondaar. Hij zat zijn bloed met een centrifuge op de badkamer van zijn hotelkamer te checken.
„Ik weet niet wie dit interview heeft gegeven, maar er kloppen simpele feiten niet”, verklaarde Luttenberger gisteravond tegenover deze krant. „Ik werd door de leiding van de Rabo-ploeg juist bekritiseerd dat ik niet met Leinders wilde werken. Daarbij was een van mijn voorwaarden dat ik altijd alleen in een hotelkamer sliep. De ploeg vond juist dat ik te veel een buitenstaander voor hen was.”
inderdaadquote:
positiefquote:Op vrijdag 4 januari 2013 02:44 schreef wimderon het volgende:
En Theo de Rooy was nog wel zo positief in 1998. Nieuwe generatie, wisseling van de wacht, Boogerd die ineens even tweede wordt in een tijdritje, tussen Zulle en Jalabert.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)r-Theo-de-Rooy.dhtml
quote:Voor de Hagenaar eindigt de eerste fase van het seizoen over twee weken, na de Ronde van Romandië. De Tour en het WK zijn de volgende twee speerpunten. “Als Michael straks na Romandië is uitgesjeesd moet hij een maand in de wachtkamer. In deze periode moet hij pakken wat hij pakken kan. Dat is goed voor zijn zelfvertrouwen. Het maakt hem sterker en het leert hem beter met de druk om te gaan.
Onzin dat dat niet zonder doping kan. Het kan niet zonder doping als ze 42 km/u gemiddeld rijden over die 3 weken.quote:Op donderdag 3 januari 2013 21:12 schreef THEFXR het volgende:
Als je anders tegenaan kijkt is de TDF ook medeschuldig aan de doping.
het is 8 dagen volle bak, 1 dag rust, dan weer 8 dagen vol aan hem, 1 dag rust en dan nog eens 5 dagen tot aan de finish.
Dat zie je in geen enkele andere duursport terug er zit altijd 1 of meerdere dagen rust tussen.
Het programma is gewoon te zwaar om schoon te rijden, maar de commercie rulezzz, de organisatie is een papieren tijger.
Ik zou geen moeite doen, waarschijnlijk krijg je nu een reactie dat jij ook een pakhaas bent.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 08:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Onzin dat dat niet zonder doping kan. Het kan niet zonder doping als ze 42 km/u gemiddeld rijden over die 3 weken.
Ik heb zelf een paar keer de Ronde van Sardinië al;s cyclosportieve gereden. Da's 700 km in 6 dagen volle bak. Kan prima. Als ik dat kan, moeten profs die 3x zoveel trainen als ik en veel betere begeleiding hebben zonder doping een tour kunnen rijden.
pakhaas!quote:Op vrijdag 4 januari 2013 08:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Onzin dat dat niet zonder doping kan. Het kan niet zonder doping als ze 42 km/u gemiddeld rijden over die 3 weken.
Ik heb zelf een paar keer de Ronde van Sardinië al;s cyclosportieve gereden. Da's 700 km in 6 dagen volle bak. Kan prima. Als ik dat kan, moeten profs die 3x zoveel trainen als ik en veel betere begeleiding hebben zonder doping een tour kunnen rijden.
Haha, ik wilde precies hetzelfde quoten...quote:
Zij moeten 3,500 km rijden in 21 dagen, dus jouw vergelijk gaat niet op, als ze het allemaal schoon zouden rijden, komen ze pas om 20.00 uur binnen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 08:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De vergelijking gaat prima op. Zoveel extremer is dat niet, 3500 km in 21 dagen tov 700 in 6 dagen. In die 6 dagen zat ik ca. 25 uur op de fiets. In diezelfde tijd rijden de profs een derde meer (zonder doping, met doping de helft meer).quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:32 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Zij moeten 3,500 km rijden in 21 dagen, dus jouw vergelijk gaat niet op, als ze het allemaal schoon zouden rijden, komen ze pas om 20.00 uur binnen.
De commercie heerst gewoon.
Hoe kom je aan de referentie zonder doping?, die doping nemen ze zeer zeker omdat het zwaar is., je hc en testo daalt hard in de TDF. denk nu maar niet dat ze elke dag 100% clean kunnen herstellen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:48 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De vergelijking gaat prima op. Zoveel extremer is dat niet, 3500 km in 21 dagen tov 700 in 6 dagen. In die 6 dagen zat ik ca. 25 uur op de fiets. In diezelfde tijd rijden de profs een derde meer (zonder doping, met doping de helft meer).
Kan echt prima zonder doping, Ze nemen die doping niet omdat het zo zwaar is, maar omdat ze willen winnen.
Ze kunnen makkelijk voor 18.00 uur binnen komen. Moeten ze misschien wel een uurtje eerder starten.
Doping nemen ze omdat ze willen winnen. Ben Johnson nam ook geen doping omdat de 100 m zo lang was.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:53 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Hoe kom je aan de referentie zonder doping?, die doping nemen ze zeer zeker omdat het zwaar is., je hc en testo daalt hard in de TDF. denk nu maar niet dat ze elke dag 100% clean kunnen herstellen.
Ik neem aan dat je ooit nog eens een amateur TDF gaat rijden, want volgens jou rijden profs maar een derde meer?
Ga je nu een sprint van 10 sec vergelijken met een 21-daagse tour?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:59 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Doping nemen ze omdat ze willen winnen. Ben Johnson nam ook geen doping omdat de 100 m zo lang was.
Die helft meer is uitgegaan van het hoogste gemiddelde in de tour (700 km in 25 uur is 28 gem., hoogste gemiddelde tour is 42). Een derde meer is een schatting, uitgaande van de snelheden die gereden werden voor de intrede van epo: ca. 37 km/u. Die ze overigens reden met een tour die nog langer was dan de huidige tour. En toen kwamen ze ruim voor 6 uur 's avonds aan.
Nou was er voor de intrede van epo ook wel dopinggebruik natuurlijk, maar de aard van die doping was toch wel wat anders dan van epo. Niet dat die doping niet werkte, maar had toch een duidelijk minder effect dan epo en aanverwante middelen.
er is nog altijd en verschil tussen lang+vlak of veel bergop, dus ik weet niet of dat zomaar te vergelijken is.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:17 schreef Ericr het volgende:
In de jaren 50 reden ze al bijna 37 km/uur gemiddeld op een langer parcours dan nu. Met minder renners, op zwaardere fietsen en op zeker mindere voeding en begeleiding. Ja er was toen ook al doping in de vorm van anabole steroiden maar dat werd zeer experimenteel toegepast in sporten gericht op kracht.
Buiten het knettergekke EPO/CERA tijdperk zijn ze nou ook weer niet heel veel harder gaan rijden door de jaren heen. Dat terwijl de begeleiding, voeding, training wel verbeterd is en er wordt ook nog eens gereden op fietsen die zo'n 3 kilo lichter zijn dan in het tijdperk van het stalen ros uitgerust met relatief zware onderdelen.
Ik zeg toch ook niet dat ze 100% herstellen? Ze zullen er vast wel moe van worden.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:09 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Ga je nu een sprint van 10 sec vergelijken met een 21-daagse tour?
Je denkt dat het lichaam elke dag 100% schoon kan herstellen, dat is niet waar, dat kan je aan elke dokter of fysio vragen. Ze nemen ook altijd HGH en testo om de volgende dag wel hersteld te zijn, van hgh en testo ga je echt niet harder van rijden, daar nemen ze weer andere middelen voor.
EPO was echt een revolutie in de duursport.
Ik ben eens benieuwd of je dat TDF schema nog een keer gaat rijden en dan vertel je ons daarna hoe je je dan voelt, als het je nog lukt
In de jaren 50 reden ze meer tijdritkilometers en het aantal bergritten was vergelijkbaar met nu en soms zelfs meer dan tegenwoordig. Als ze in die tijd al 36 a 37 km/uur gemiddeld konden rijden met minder renners dan is 38 a 39 km/uur per uur in het huidige tijdperk zeker geen reden om te vermoeden dat het geen natuurlijke progressie is. Toen er eenmaal 40+ gemiddeld gereden werd kon je wel je vraagtekens er bij zetten, zeker omdat op alle vlakken de gemiddeldes opeens omhoog knalden.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:22 schreef THEFXR het volgende:
[..]
er is nog altijd en verschil tussen lang+vlak of veel bergop, dus ik weet niet of dat zomaar te vergelijken is.
ik hoop dat Wombcat het verschil ziet tussen de impact van een dagrace en een 21-daagse ronde.
Wat je dus eigenlijk zegt, je wordt er kwaad om dat ik jouw sport aanval? je gaat er iig fel tegenin.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat ze 100% herstellen? Ze zullen er vast wel moe van worden.
Meeste wat ik gefietst heb ooit in drie weken was 1500 km. De eerste week daarvan werkte ik er nog naast, de twee weken daarna was fietsvakantie. In die drie weken zaten drie wedstrijddagen. En na die drie weken was ik wel redelijk op ja.
Rond de kerst nog twee weken op Fuerteventura geweest, 1325 km, 14000 hoogtemeters, 50 uur. Vooral alleen gefietst, dan gaat het wat minder hard. Als ik daar dezelfde hoeveelheid in groepsverband had gefietst, was het gemiddelde een km of 3-4 hoger geweest. Was het in wedstrijdverband geweest, dan nog hoger.
En heb jij wel eens op een racefiets gezeten? Ik denk dat ik héél wat meer ervaring ermee heb dan jij. Ik heb in totaal meer dan 700 wedstrijden gereden op verschillend niveau (waaronder dus ook wat meerdaagsen) en meer dan 185.000 km gefietst sinds 1992. Ook veel op fietsvakanties/trainingskampen geweest, waar je gedurende 1-2 weken vrijwel elke dag fietst.
vanaf 1886 al dopingquote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:28 schreef Ericr het volgende:
[..]
In de jaren 50 reden ze meer tijdritkilometers en het aantal bergritten was vergelijkbaar met nu en soms zelfs meer dan tegenwoordig. Als ze in die tijd al 36 a 37 km/uur gemiddeld konden rijden met minder renners dan is 38 a 39 km/uur per uur in het huidige tijdperk zeker geen reden om te vermoeden dat het geen natuurlijke progressie is. Toen er eenmaal 40+ gemiddeld gereden werd kon je wel je vraagtekens er bij zetten, zeker omdat op alle vlakken de gemiddeldes opeens omhoog knalden.
Nee hoor, ik ben niet kwaad.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:31 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Wat je dus eigenlijk zegt, je wordt er kwaad om dat ik jouw sport aanval? je gaat er iig fel tegenin.
Ik beweer dat de TDF gewoon te zwaar is voor het menselijk lichaam, prof of niet.
die dokter nikkels had het ook over het bijspuiten om de hc naar normale levels te brengen, dat is ook doping.
Als dat soort dingen er voor nodig zijn om de TDF uit te rijden, dan is de TDF te zwaar of het gros rijdt in de laatste week buiten de tijdslimiet.
Je hebt doping en doping.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:36 schreef THEFXR het volgende:
[..]
vanaf 1886 al doping
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_doping_cases_in_cycling
Dus er is geen dopingvrije benchmark.
Aangezien Wombcat ook regelmatig rijdt, haalt hij ook makkelijk 37 km/uur?
We hebben het over doping die het herstel kan verbeteren, niet over allerlei ongein voordat die middelen hun intrede deden. Doping is zo oud als de sport zelf, dat staat niet ter discussie. Het ging er om of je clean bepaalde gemiddelden kan rijden in een wedstrijd van 3 weken. Uitgaande van de jaren 50 en ook de jaren daarvoor is dat zeker mogelijk. Of je moet van mening zijn dat de zooi die renners in de jaren 50 namen ook maar enigszins bijdroegen aan een verbeterd herstel na een zware inspanning. Eerder het tegenovergestelde als het gaat om middelen als amfetaminen, daar wordt je alleen maar slechter van gedurende een TDF of andere wedstrijd die meerdere weken duurt.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:36 schreef THEFXR het volgende:
[..]
vanaf 1886 al doping
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_doping_cases_in_cycling
Dus er is geen dopingvrije benchmark.
Aangezien Wombcat ook regelmatig rijdt, haalt hij ook makkelijk 37 km/uur?
Je snapt dat als het menselijk lichaam meer traint, het ook meer herstel nodig heeft?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben niet kwaad.
Ik ben het er alleen niet mee eens dat de TDF te zwaar is voor het menselijk lichaam. Dat is echt onzin. Met de trainingsuren die profs maken, kan dat prima zonder doping. Zoals Ericr al aangeeft werden er in de jaren en 50 en 60 al hoge gemiddeldes gereden in tours die zwaarder waren en op zwaardere fietsen.
Je hebt geen doping nodig om de tour uit te rijden. Je hebt doping nodig om de tour te rijden met een gemiddelde van boven de 40. En misschien ook wel een gemiddelde van 39. Maar rond de 35/36 moet een prof zonder doping makkelijk kunnen redden.
Je praat teveel over jezelf en gaat te weinig in over het onderwerp, de TDF is te zwaar voor het lichaam en er zijn genoeg artsen die dat ook beweert hebben.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je hebt doping en doping.
In wedstrijdverband is 37 per uur niet hard. Sterker nog, dat is langzaam (bij vlakke wedstrijden tenminste, in het hooggebergte is het natuurlijk wat anders).
Momenteel fiets ik wat minder en rijd ik geen wedstrijden meer. Maar ik heb wel eens een tijdrit afgelegd met 40 gemiddeld. En dat was op mijn gewone racefiets, want ik heb geen tijdritfiets
Mijn hoogste gemiddelde in een wedstrijd (vlak en snel rondje) is 45,6. Nou weet ik natuurlijk niet of iedereen daar zonder doping reed, want er was geen controle (ik wel zonder doping, maar dat geloof je vast niet).
Ja dat snap ik. Ik moest werken naast mijn trainingen, een prof niet. Dus die heeft meer tijd om te herstellen. En verder wat Ericr hierboven zegt. De middelen die tot in de jaren 80 werden genomen hadden geen effect op herstel en toen konden ze ook 37 gem. rijden in de tour.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:41 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Je snapt dat als het menselijk lichaam meer traint, het ook meer herstel nodig heeft?
Alsof een prof dat wel bezit en andere niet?
Jij vroeg of ik wel eens 37 km/u had geredenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:42 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Je praat teveel over jezelf en gaat te weinig in over het onderwerp, de TDF is te zwaar voor het lichaam en er zijn genoeg artsen die dat ook beweert hebben.
ja klopt, dat rijden er wel meer maar niet in een 21-daagse tour inclusief enorme bergen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:43 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Jij vroeg of ik wel eens 37 km/u had gereden
We zijn het gewoon niet eens en ieder probeert zijn punt te maken.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:47 schreef Ericr het volgende:
Maar Wombcat is verder natuurlijk gewoon een pakhaas![]()
![]()
Maar goed dat ik voor mijn KOM's op Strava niet naar de dopingcontrole hoefde, gemiddelden van boven de 50 of er tegenaan dat kan geen zuivere koffie zijn (uitroepteken!!)
Moeizame discussie wederom. Om podium of top 10 te rijden in de TDF zal er zo goed als zeker nog gepakt moeten worden maar de waterdragers of andere pelotonvulling zouden gelet op hun vermogen en conditie toch wel beter moeten kunnen presteren dan renners van 60 jaar terug (of langer geleden).
Dus al die renners die een TDF uitreden voordat er echte herstelmiddelen op de markt kwamen hebben gewoonweg niet bestaan? Of is strychnine, amfetamine, wijn of weet ik veel welke zooi ze toen gebruikten eigenlijk een soort van verkapte vroege EPO, CERA, HGH, AAS?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:52 schreef THEFXR het volgende:
We zijn het gewoon niet eens en ieder probeert zijn punt te maken.
Ik beweer dat de TDF te hard voor het menselijk lichaam is om uit te rijden.
Ja, op de 39x21 zelfs een keertje.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:52 schreef THEFXR het volgende:
Wilde wel nog weten of wombcat de keutenberg opkwam? ik trapte mijn bracket ram doormidden, nooit een souplessse rijder geweest, altijd maar brute kracht.
Hoewel ik het meestal niet eens ben met Kuipers, kun je natuurlijk wel degelijk de tour clean winnen. Als iedereen clean rijdt, moet er wel eentje clean winnen natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:56 schreef THEFXR het volgende:
'Tour de France kun je ook 'clean' winnen'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)k-clean-winnen.dhtml
door harm kuipers![]()
![]()
nuff said
De tour is gewoon een hoax, net als de maanlandingquote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:54 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dus al die renners die een TDF uitreden voordat er echte herstelmiddelen op de markt kwamen hebben gewoonweg niet bestaan? Of is strychnine, amfetamine, wijn of weet ik veel welke zooi ze toen gebruikten eigenlijk een soort van verkapte vroege EPO, CERA, HGH, AAS?
je hebt iig een betere onderbouwing dan Harm kuipers, hij neemt gewoon aan dat een bepaalde renner schoon is en redeneert dan verder. ik zou het Harm maillen?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:47 schreef Ericr het volgende:
Maar Wombcat is verder natuurlijk gewoon een pakhaas![]()
![]()
Maar goed dat ik voor mijn KOM's op Strava niet naar de dopingcontrole hoefde, gemiddelden van boven de 50 of er tegenaan dat kan geen zuivere koffie zijn (uitroepteken!!)
Moeizame discussie wederom. Om podium of top 10 te rijden in de TDF zal er zo goed als zeker nog gepakt moeten worden maar de waterdragers of andere pelotonvulling zouden gelet op hun vermogen en conditie toch wel beter moeten kunnen presteren dan renners van 60 jaar terug (of langer geleden).
irrelevant en onnodig commentaar, zo nemen mensen je niet serieus meer.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De tour is gewoon een hoax, net als de maanlanding
Jouw statement dat iedere renner wel moet gebruiken om een klein maandje elke dag te fietsen is pas onnozel.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:14 schreef THEFXR het volgende:
[..]
irrelevant en onnodig commentaar, zo nemen mensen je niet serieus meer.
ja jongen, jouw comentaar voegt wat toequote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:15 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Jouw statement dat iedere renner wel moet gebruiken om een klein maandje elke dag te fietsen is pas onnozel.
Ik lees echt te veel onzin van je.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ja jongen, jouw comentaar voegt wat toe
je bent zelf onzin!quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:21 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ik lees echt te veel onzin van je.
Harm, vind dit niet leukquote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:28 schreef marcodej het volgende:
http://www.outsideonline.(...)h-Journal-Study.html
Dat zeiden van David walsh ook, die mocht niet meer mee in de auto van zijn nepvrienden.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:48 schreef FredWielergek het volgende:
thefxr, pak toch lekker de fiets en ga een eindje fietsen in plaats van onzin uit te kramen, niemand neemt je serieus meer.
twitter:rachidfinge twitterde op zaterdag 05-01-2013 om 03:47:01Hmmmm, dus Lance Armstrong overweegt publiekelijk toe te geven dat hij doping heeft gebruikt, meldt de New York Times. reageer retweet
Heeft ie al half gedaan door op twitter te verwijzen naar een stukje van Graham Watson.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 03:51 schreef Pino112 het volgende:
twitter:rachidfinge twitterde op zaterdag 05-01-2013 om 03:47:01Hmmmm, dus Lance Armstrong overweegt publiekelijk toe te geven dat hij doping heeft gebruikt, meldt de New York Times. reageer retweet
twitter:lancearmstrong twitterde op woensdag 02-01-2013 om 16:38:11It took a "photographer" to "write" the most balanced piece we've seen yet. http://t.co/ziGmTenu reageer retweet
Daar zie ik geen bekentenis in. Ook geen halve. Misschien een kwart.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 03:58 schreef wimderon het volgende:
[..]
Heeft ie al half gedaan door op twitter te verwijzen naar een stukje van Graham Watson.twitter:lancearmstrong twitterde op woensdag 02-01-2013 om 16:38:11It took a "photographer" to "write" the most balanced piece we've seen yet. http://t.co/ziGmTenu reageer retweet
Natuurlijk is het uitputtend, dat is ook onderdeel van de heroïek. De TDF korter maken lost het probleem niet op. In andere sporten waar het duurvermogen minder wordt aangesproken wordt net zo hard doping gepakt. Zeker op het hoogste niveau.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:42 schreef THEFXR het volgende:
Je praat teveel over jezelf en gaat te weinig in over het onderwerp, de TDF is te zwaar voor het lichaam en er zijn genoeg artsen die dat ook beweert hebben.
inderdaad, wat zou zo'n tour langer duren denken jullie? Per dag een half uurtje tot een uurtje misschien? Vergelijkbaar met een 'slome' etappe waarin men wat relaxter rondfietst.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoewel ik het meestal niet eens ben met Kuipers, kun je natuurlijk wel degelijk de tour clean winnen. Als iedereen clean rijdt, moet er wel eentje clean winnen natuurlijk.
Probleem is dat niet iedereen clean rijdt (het zal eerder zo zijn dat iedereen niet clean rijdt).
Dan nu? Of dan in de EPO-jaren?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:02 schreef kawotski het volgende:
[..]
inderdaad, wat zou zo'n tour langer duren denken jullie? Per dag een half uurtje tot een uurtje misschien? Vergelijkbaar met een 'slome' etappe waarin men wat relaxter rondfietst.
Ritsmaquote:Op zaterdag 5 januari 2013 01:33 schreef THEFXR het volgende:
Ik hoor in bureau sport, Ritsma zeggen dat hij denk dat Nederlandse sporters niet clean zijn ivm verplichtingen naar sponsers toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |