Over 1 of 2 weken zit de schorsing van 6 maanden er op.quote:Op vrijdag 28 december 2012 19:38 schreef rubbereend het volgende:
Zit de schorsing van Nadal er nou nog niet op
Even het belangrijkste: heeft ie al een nieuwe jongere deerne?quote:Op vrijdag 28 december 2012 21:06 schreef marcodej het volgende:
Nikkels over Romme:
http://nos.nl/video/456228-nikkels-romme-nooit-gebruikt.html
Wat een verschrikkelijke held was die Romme ook.
quote:Italiaanse aanklager over doping: "Niets is veranderd"
De Italiaanse aanklager Benedetto Roberti heeft tegenover Tuttobici verklaard dat de problemen rondom het dopinggebruik in de wielrennerij niet opgelost zijn. Roberti was recentelijk nog actief in de rechtszaak tegen dopingarts Ferrari en concludeerde dat de situatie onveranderd is. “Renners hebben mij kort geleden verteld dat er nieuwe ontraceerbare versies van EPO worden gebruikt. Het is gewoon niet waar dat de situatie de afgelopen jaren verbeterd is. Er is niets veranderd,” aldus Roberti.
“Sport en het wielrennen in het bijzonder is nog niet een nieuwe weg in geslagen. Iedereen die het tegenovergestelde zegt, houdt niet van deze sport,” zo beweert de Italiaan. Volgens hem moet er een nieuwe generatie aan de macht komen in de wielersport. “De renners die in de jaren 80 en 90 actief waren, kunnen gevaarlijk zijn.”
“Het wielrennen moet een cultuuromslag en een mentaliteitsverandering ondergaan. Daar zijn nieuwe managers voor nodig. De UCI zou de licentie van Bjarne Riis moeten intrekken. Ze laten hem zijn werk doen alsof er niets is gebeurd. De wielerunie zou een duidelijk standpunt moeten innemen, zij zijn ook verantwoordelijk,” zo besluit Roberti.
http://www.wielerflits.nl(...)ts-is-veranderd.html
quote:Italian judge says doping is still a problem in cycling
Benedetto Roberti calls for a change of cycling culture
Benedetto Roberti, the Italian investigating judge who has uncovered key evidence against Dr. Michele Ferrari and a long list of his clients, has given a rare interview with Tuttobici magazine, claiming that little has changed in the sport, with new, undetectable versions of EPO and other doping products still being used by professional, amateur and even Gran Fondo riders.
Roberti revealed his own passion for cycling, saying he has ridden numerous Gran Fondo events, where he has seen riders use cortisone suppositories as they line-up for the start. Roberti is a former military judge and angered the Italian Olympic Committee anti-doping investigators by refusing to share evidence he has collected during his meticulous investigations. His penal investigation is expected to be concluded in the New Year, with much of the evidence likely to emerge when a preliminary judge decides who should go on trial. Some evidence has already emerged as part of the USADA Reasoned Decision documentation that snared Lance Armstrong and lead to the UCI disqualifying him from his seven Tour de France victories.
"I've seen things that people can't even imagine," Roberti told Tuttobici, talking about doping in every level of cycling.
"I've learnt never to trust some people. Riders are often considered the weakest link in all of this but the riders are responsible for what they do. They're the start and the end of it all. The rest is just a lot of talking."
"Not all of cycling is bad but things aren't looking good and believe me, nothing has changed. It's not true that the situation has improved in the last few years. We're dealing with scruple-less people who inject themselves with everything, without knowing what they're doing: products stolen from hospitals, from Eastern countries without any guarantees on the quality."
"Riders have recently told me that there are substances in use that can't be found by anti-doping tests. One is Erythropoietin Z by Retacrit, it's known as EPO Z. There's a Chinese EPO that has been released, I don't know its name but it can’t be found (in tests) and was definitely the queen of the Olympics. There's also AICAR, that is brought in from the East as a powder and is apparently a kind of genetic doping. In simple terms, it helps reset muscle fibres after huge efforts. It can't be found in anti-doping tests either."
"So have things improved? Has sport and especially cycling really taken a new direction? I say no and whoever says the opposite doesn't love our sport."
Take Bjarne Riis' licence away
Roberti calls for a generation change and a change of culture in cycling. While the UCI has allowed Bjarne Riis to continue as a team manager with the Saxo-Tinkoff WorldTour team, despite his doping confession and links to the past, Roberti is adamant that people like the Dane should have no place in cycling.
"The UCI should take away Bjarne Riis' licence, he's confessed. They didn’t take away his 1996 Tour win and they even let him work as if nothing has happened. The UCI should take a clear stance and for sure is responsible too," Tuttobici reported Roberti as saying.
"We've got to control whoever teaches cycling to young people. Who raced in the eighties and nineties could be dangerous. Things have to be cleaned up at this level. We need new managers and technical staff rather than a manifesto and ethics codes. We need a jump in the culture and to make doping not worth it. We've got to work with the families because it's about contracts and money. We've got to teach young people that it's more important to promote a sponsor's good name rather than just easy wins."
"You can't fight doping with just repression. The problem is to change people's mentality, make them more responsible. Nobody seems ashamed of what they do. It's not only cycling, the world is like that today; drugged by a thousand offers, especially culturally. People don’t know how to distinguish between good and bad."
dat is aanwezig, alleen krijg je een blessure als gepakt wordt, om de sponsers niet weg te jagen.quote:Op zondag 30 december 2012 15:52 schreef Tommeke het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met doping in het schaatsen?
ik heb een keer gelezen dat ze een epo variant aan een virus hebben gekoppeld, alleen bij hartslag 100 of hoger werkte het.quote:Op zondag 30 december 2012 22:01 schreef marcodej het volgende:
Ik las ergens dat er 100'en varianten van EPO zijn die nog niet detecteerbaar zijn de een gevaarlijker dan de ander, en dat vooral Spanjaarden en Italianen bereid zijn veel risico te nemen.
Repoxgen werkt ongeveer vergelijkbaar, alleen werkzaam als er te weinig zuurstof geleverd wordt en de zuurstofopname door de trigger een boost krijgt.quote:Op zondag 30 december 2012 22:03 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik heb een keer gelezen dat ze een epo variant aan een virus hebben gekoppeld, alleen bij hartslag 100 of hoger werkte het.
Net als Nadal en co.quote:Op zondag 30 december 2012 22:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat is aanwezig, alleen krijg je een blessure als gepakt wordt, om de sponsers niet weg te jagen.
waar las je dat precies?quote:Op zondag 30 december 2012 22:01 schreef marcodej het volgende:
Ik las ergens dat er 100'en varianten van EPO zijn die nog niet detecteerbaar zijn de een gevaarlijker dan de ander, en dat vooral Spanjaarden en Italianen bereid zijn veel risico te nemen.
Dit.quote:"I've learnt never to trust some people. Riders are often considered the weakest link in all of this but the riders are responsible for what they do. They're the start and the end of it all. The rest is just a lot of talking."
quote:Zaalvoetballers, hockeyers en boksers testen vaker positief dan wielrenners
Een weetje in tijden van goede voornemens: mocht u vanavond nog gaan joggen dan bent u per definitie sportbeoefenaar en kan u op doping worden gecontroleerd. ‘In theorie kan dat', zegt Hans Cooman, controle-arts bij de Vlaamse Gemeenschap. ‘Maar in de praktijk zal het niet gebeuren. Alleen in fitnesscentra controleren we recreatieve sporters. Meer dan dertig procent van de recreanten neemt anabolen. Dat is een gezondheidsprobleem.'
Voorts controleert de Vlaamse Gemeenschap louter competitieve sporters. En ja, wielrenners krijgen veel vaker bezoek dan de rest. De Vlaamse cijfers van 2012 (eerste drie kwartalen) zijn duidelijk: 471 controles in het wielrennen, 204 in de atletiek en 78 in het voetbal. Cooman legt uit: ‘De statistieken en de verhalen bewijzen dat er in het wielrennen inderdaad een klein probleempje zou kunnen zijn. Meer dan in tafeltennis.'
De verhalen bewijzen dat inderdaad. Geen sport waarin doping ruimer gedocumenteerd is dan ‘de koers'. Maar de statistieken vertellen toch iets anders: met 13 positieve gevallen op 471 controles binnen en buiten competitie (2,8 procent positief) scoort wielrennen slechter dan pakweg voetbal (1,3 procent), atletiek (1 procent) en zwemmen (0 procent). Maar nog altijd een stuk beter dan zaalvoetbal (33,3 procent), boksen (5,3 procent) en zelfs hockey (8,3 procent).
Biologisch paspoort
Waarom dan toch zo vaak wielrenners controleren? Cooman legt uit: ‘Onze criteria zijn: dopinggevoeligheid, het verleden van de sport, het verleden van de individuele sporter en het belang van de sport. In Vlaanderen is wielrennen belangrijker dan pakweg American Football.'
Komt nog bij: wielrenners ondergaan niet alleen stringente controle van de Vlaamse gemeenschap. Ook hun federatie – de veelbesproken UCI – is veeleisender dan die van alle andere sporten. Sinds 2008 maakt de UCI gebruik van het biologisch paspoort dat fysiologische parameters analyseert. In 2009 al volgenden de eerste schorsingen met onder meer Pietro Caucchioli en Ricardo Serrano.
Ter vergelijking: zwemmen, ook een individuele sport, heeft op dit moment alleen een pilotproject wat het biologisch paspoort betreft. Atletiek schorste met de Griekse Irini Kokkinariou pas in december 2012 voor het eerst een atleet op basis van het paspoort. Ook tekenend: renner Nick Nuyens heeft een bloedpaspoort, atletiek-topper Hans Van Alphen niet.
De grondigheid van het anti-doping programma in het wielrennen blijkt ook uit de internationale cijfers van anti-doping agentschap Wada. Hun labo's registreerden in 2011 wereldwijd 19.193 tests voor de internationaal kleine wielersport. Veel meer dan bijvoorbeeld zwemmen (11.953) en tennis, waar anti-doping met 3.161 controles een lachertje lijkt. Wielrennen scoort met 1,68 procent positieve gevallen ook beter dan gewichtheffen (3,16 procent) of zelfs basketbal (1,76 procent).
Zaak-Fuentes
Opvallend: het hoogste aantal controles vond plaats in het voetbal (28.578), wat internationaal met 300 miljoen leden uiteraard ook de grootste sport is. Het weerlegt wel het populaire idee dat er in voetbal geen controles zijn. ‘Ons anti-dopingprogramma is effectief', zegt Michel D'Hooghe, voorzitter van het FIFA Medical Committee. ‘En onze statistieken zijn bijzonder gunstig. Het laatste geval van georganiseerd misbruik door een club was Juventus Turijn midden jaren negentig.'
Maar knijpt de voetbalwereld soms geen oogje dicht? Zoals in de zaak-Fuentes waarbij grote Spaanse voetbalclubs werden genoemd, maar toch alleen wielrenners werden geschorst. D'Hooghe: ‘We hebben de genoemde clubs in alle discretie grondiger gescreend en zijn op niets gestoten. Misschien bestaat er in bepaalde disciplines jaloezie over onze gunstige cijfers. Neen, inzake doping zitten wij aan de goede kant.'
Romme was 100% schoon, volgens hem, de rest dus niet?quote:Op vrijdag 28 december 2012 18:43 schreef marcodej het volgende:
http://nos.nl/video/456219-stierenbloed-dat-kwam-van-fuentes.html
Nu al het volledige interview op internet. Zo'n beetje alles wat al in dat stukje staat...
http://nos.nl/artikel/457(...)laring-rabobank.htmlquote:Weer belastende verklaring Rabobank
Opnieuw heeft een oud-renner van Rabobank tegenover de NOS gezegd dat binnen de ploeg doping werd gebruikt. De anekdotes gaan dit keer terug tot vóór 1999. En opnieuw valt de naam Michael Boogerd.
Op zaterdag 22 december deed een andere oud-coureur al uit de doeken dat Rabobank-renners voor epo terecht konden bij ploegarts Geert Leinders.
De nieuwe getuige herinnert zich hoe hij in de jaren negentig in het vliegtuig een gesprek opving tussen Boogerd en mensen van de ploegleiding. "We zaten in het vliegtuig naar Spanje voor het eerste trainingskamp van het jaar. Boogerd was in paniek omdat zijn hematocrietwaarde slechts 37 was." De maximaal toegestane waarde voor renners is vijftig.
"De Rooij zat er naast"
"Hoe moet dat nou?", vervolgde Boogerd volgens de bron. "Mijn wedstrijden komen eraan, maar ik kan toch niet koersen met een hematocriet van 37! Dokter Geert Leinders moest uitvoerig op hem inpraten dat het wel goed zou komen. En Theo de Rooij zat daar vlak naast en deed gewoon mee aan dat gesprek."
Luttenberger
Een andere voormalig kopman van de Rabobank-ploeg wordt ook aangemerkt als dopinggebruiker. "Ik sliep bij Peter Luttenberger op de kamer. Hij trok zich op een bepaald moment terug op de badkamer. Ik mocht niet binnenkomen van hem. Maar ik moest plassen en na een paar minuten ben ik toch maar gewoon de badkamer binnengegaan. Zat-ie daar met een centrifuge zijn bloed te checken."
De oud-renner zegt dat Luttenberger niet de enige in de ploeg was met zo'n machine, maar wel de enige van wie hij het gezien heeft.
Openlijk over gesproken
Volgens de oud-coureur werd er openlijk over doping gesproken binnen de ploeg. Zowel op de training als rond de wedstrijden. "We reden in 1998 een Franse koers en 's ochtends in het hotel hoorde ik Patrick Jonker en nog wat ploegmaten aan elkaar vragen hoeveel water ze hadden gedronken. Ik snapte er op dat moment niks van, maar later natuurlijk wel."
Dopingstructuur
Dat er bij de Rabobank-ploeg wel degelijk een dopingstructuur aanwezig was, onderschrijft de bron van de NOS. "De eerste keer dat ik bij Geert Leinders kwam, vertelde hij me dat ik in twee jaar tijd naturel naar een hoog niveau zou worden gebracht. Daarna zouden we gaan pieken. Toen ik vroeg wat hij daarmee bedoelde, antwoordde Leinders: 'daar kom ik nog wel op terug'. Ik wist meteen dat ik daar nooit aan zou meedoen. Ik dacht - heel naïef - dat ik het op talent zou redden, maar dat bleek een misvatting."
Volgens mij moet een journalist zichzelf aan het werk houden, anders worden ze ontslagen, dus stoffen ze maar weer eens oude dossier af. Ga dan op zoek in andere sporten, ofzoquote:Op donderdag 3 januari 2013 18:06 schreef DeeBee het volgende:
Ik snap ook echt niet wat ze nou nog willen met dat soort berichten... Het is niet eens nieuws meer, iedereen weet dat toch...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |