quote:KNWU stelt onderzoekscommissie in
Toegevoegd: dinsdag 6 nov 2012, 23:05
De KNWU gaat een onderzoekscommissie instellen die het dopinggebruik in de wielersport in Nederland in kaart moet brengen. De commissie wordt eind deze maand geinstalleerd en zal uiterlijk 1 juli rapport uitbrengen.
Renners en begeleiders die meewerken met het onderzoek en schuld bekennen, kunnen volgens de commissie rekenen op strafvermindering. Dit zal nog wel met het mondiale anti-dopingagentschap WADA moeten worden kortgesloten.
Aanvankelijk onderzocht de KNWU of het mogelijk was een waardheidscommissie in te stellen, maar aan het verklaren onder ede zaten te veel juridische haken en ogen.
Ach ja. Iemand die denkt dat je spieren verbrandt door duurtraining weet er weinig van... Begin dan eerst maar eens wat over trainingsleer te lezen.quote:Op woensdag 26 december 2012 21:15 schreef TheArt het volgende:
[..]
Omdat dat niet in zijn straatje past dat iedere sporter doping pakt. Het heeft ook geen enkele zin om hier met hem een discussie over te voeren. Ik ken persoonlijk ook een topsporter en ik weet 100% zeker dat hij niet aan de doping zit. Het is o zo makkelijk om dat te roeptoeteren terwijl je geen fluit bewijs hebt.
Ik hou er mee op. Jij staat slechts open voor je eigen mening zonder ook maar enige mening van een ander te respecteren. En wanneer je opmerkingen onderuit gehaald worden reageer je niet. Goede discussie partner.quote:Op woensdag 26 december 2012 22:28 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik vind haar uit zien als een kerel en je weet toch zelf ook hoe vrouwen uitzien na jarenlang schoon trainen, voor 99% hetzelfde.
er zijn genoeg mensen die denken dat ze aan de doping zit, daar ben ik niet de enigste in.
http://www.nujij.nl/sport(...)-vrij.18237850.lynkx
ben je soms fan of familie van haar?
omdat wielrenen jouw sport is en je daarom niet objectief mijn mening kan beroordelen ofzo, iets van, ik boor je sport de grond in ,hahaquote:Op woensdag 26 december 2012 22:44 schreef Tommeke het volgende:
@THEFXR: Waarom neem je niet aan wat ik zeg?
Tommeke, verspilde energie jonguh, die gast heeft een plaat voor z'n kop zo dik als de Berlijnse muur. En die was dik hoor....quote:Op woensdag 26 december 2012 22:44 schreef Tommeke het volgende:
@THEFXR: Waarom neem je niet aan wat ik zeg?
met die persoonlijke aanvallen van jou, was het alleen geen discussie meer.quote:Op woensdag 26 december 2012 22:50 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ik hou er mee op. Jij staat slechts open voor je eigen mening zonder ook maar enige mening van een ander te respecteren. En wanneer je opmerkingen onderuit gehaald worden reageer je niet. Goede discussie partner.
En nee ik ben geen familie.
Tabe, want met jou discusieer ik dus niet meer.
gek, dat denk ik nu juist van navievelingen, die vinden dat er maar een paar aan de doping zitten. de geschiedenis herhaalt zich altijd.quote:Op woensdag 26 december 2012 22:52 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Tommeke, verspilde energie jonguh, die gast heeft een plaat voor z'n kop zo dik als de Berlijnse muur. En die was dik hoor....
Haha, wielerfans zijn de eersten om te onderkennen dat de wielersport een dopingprobleem heeft. Net zoals de totale sport een dopingprobleem heeft.quote:Op woensdag 26 december 2012 22:51 schreef THEFXR het volgende:
[..]
omdat wielrenen jouw sport is en je daarom niet objectief mijn mening kan beroordelen ofzo, iets van, ik boor je sport de grond in ,haha
Ik ben de laatste die de illusie heeft dat wielrennen clean is. Maar dat geldt voor bijna alle (prof)sport waar geld verdient wordt.quote:Op woensdag 26 december 2012 22:51 schreef THEFXR het volgende:
[..]
omdat wielrenen jouw sport is en je daarom niet objectief mijn mening kan beroordelen ofzo, iets van, ik boor je sport de grond in ,haha
ik zou graag willen zien dat die journalisten eens andere sporten gingen onderzoeken, maar ze blijven maar het wielrennen torpederen, en dan zelfs nog dingen uit 1996, dat is 17 jaar geleden.quote:Op woensdag 26 december 2012 22:57 schreef marcodej het volgende:
[..]
Haha, wielerfans zijn de eersten om te onderkennen dat de wielersport een dopingprobleem heeft. Net zoals de totale sport een dopingprobleem heeft.
DIe meiden uit oost duitsland waren even breed met de sterioden, kan je voorstellen dat ik dan denk dat ze gewoon aan de doping zit, ik zie echt geen vrouwen die er zo breed natty uitzien.quote:Op woensdag 26 december 2012 22:58 schreef Tommeke het volgende:
Ik zeg alleen dat Ranomi haar lichaamsbouw best natuurlijk kan, aangezien ik amateursporters ken die amper voor haar onderdoen qua lichaamsbouw.
quote:Op woensdag 26 december 2012 22:59 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik zou graag willen zien dat die journalisten eens andere sporten gingen onderzoeken, maar ze blijven maar het wielrennen torpederen, en dan zelfs nog dingen uit 1996, dat is 17 jaar geleden.
Er is pas een docu uitgekomen over het langlaufen; When Heroes Lie. Ook een behoorlijk ziek wereldje. Kent, net als het biathlon, ook genoeg schandalen. In de atletiek komen ook behoorlijk wat incidenten naar boven. In het tennis wordt nauwelijks gecontroleerd. Het baseball in Amerika is ook behoorlijk verziekt.quote:Op woensdag 26 december 2012 22:59 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik zou graag willen zien dat die journalisten eens andere sporten gingen onderzoeken, maar ze blijven maar het wielrennen torpederen, en dan zelfs nog dingen uit 1996, dat is 17 jaar geleden.
Ze moeten eens gaan controleren bij de Mr. Olympia.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:09 schreef marcodej het volgende:
[..]
[..]
Er is pas een docu uitgekomen over het langlaufen; When Heroes Lie. Ook een behoorlijk ziek wereldje. Kent, net als het biathlon, ook genoeg schandalen. In de atletiek komen ook behoorlijk wat incidenten naar boven. In het tennis wordt nauwelijks gecontroleerd. Het baseball in Amerika is ook behoorlijk verziekt.
De dopingschandalen in het wielrennen worden wmb wat overbelicht inderdaad. Ik vind het prima dat het zo breed uitgemeten wordt, maar dan mag dat ook bij andere sporten.
Dat snap ikquote:Op woensdag 26 december 2012 23:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
DIe meiden uit oost duitsland waren even breed met de sterioden, kan je voorstellen dat ik dan denk dat ze gewoon aan de doping zit, ik zie echt geen vrouwen die er zo breed natty uitzien.
ze mogen eens wat meer schrijven over de corruptie bij de verschillende sportbonden, ipv het zoveelste rabobank verhaal.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:09 schreef marcodej het volgende:
[..]
[..]
Er is pas een docu uitgekomen over het langlaufen; When Heroes Lie. Ook een behoorlijk ziek wereldje. Kent, net als het biathlon, ook genoeg schandalen. In de atletiek komen ook behoorlijk wat incidenten naar boven. In het tennis wordt nauwelijks gecontroleerd. Het baseball in Amerika is ook behoorlijk verziekt.
De dopingschandalen in het wielrennen worden wmb wat overbelicht inderdaad. Ik vind het prima dat het zo breed uitgemeten wordt, maar dan mag dat ook bij andere sporten.
Ik vind Ranomi weldegelijk een behoorlijke schouderpartij en rug hebben. Ze is weldegelijk breed. Desondanks ziet ze er vooral in haar gezicht niet mannelijk uit, en kan ik me best voorstellen dat dat door training en een bepaalde genetische aanleg zich zo kan ontwikkelen. Het is allemaal wel fors, maar niet onnatuurlijk fors.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Niet om het één of ander, maar dat fysiek van Ranomi is echt niet indrukwekkend en zeker wel haalbaar zonder doping oid.
Als je iemand op basis van fysieke uiterlijkheden wil gaan verdenken is Inge de Bruijn inderdaad het eerste aan de beurt.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:20 schreef Ericr het volgende:
Vergelijken met een Oost-Duitse zwemster of welke uitwas van de doping jaren 70 en 80 heeft weinig zin. Ze wisten goed hoe je je vol moest gooien met allerlei anabolen (vooral Turanibol in de DDR) maar de trainingsleer heeft in de tussentijd niet stilgestaan. Wat Kromowidjojo aan fysiek haalt is voor vrouwen ook natural haalbaar, alleen willen veel vrouwen er niet zo uitzien. Een Kristin Otto zag er overigens nog wel wat blokkiger en mannelijker uit dan Kromo. Als je dan toch gaat vergelijken is Inge de Bruin eerder een kandidaat om te verdenken van dopinggebruik.
ook,ja, maar hoe zit het dan met v/d Hoogeband en zijn vriend Maarten van der Weijden?quote:Op woensdag 26 december 2012 23:22 schreef marcodej het volgende:
[..]
Als je iemand op basis van fysieke uiterlijkheden wil gaan verdenken is Inge de Bruijn inderdaad het eerste aan de beurt.
Wat zou daar mis mee moeten zijn?quote:Op woensdag 26 december 2012 23:29 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ook,ja, maar hoe zit het dan met v/d Hoogeband en zijn vriend Maarten van der Weijden?
Juist VDH vindt ik geen duidelijk voorbeeld van dopegebruik, zeker niet qua fysiek. Over MvdW heb ik eigenlijk ook geen twijfels. Laat op zijn palmares een redelijk normale groei naar wereldtop zien.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:29 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ook,ja, maar hoe zit het dan met v/d Hoogeband en zijn vriend Maarten van der Weijden?
Idd.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:12 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ze mogen eens wat meer schrijven over de corruptie bij de verschillende sportbonden, ipv het zoveelste rabobank verhaal.
en dat is nu juist waarover die docu "when heroes lie" over gaat. heb hem nog niet gezien, ik zie iig veel positieve recentiesquote:Op woensdag 26 december 2012 23:32 schreef Ericr het volgende:
Maar het blijft makkelijk speculeren natuurlijk aan de zijlijn. Als je van mening bent dat iedere sporter die op Olympisch niveau een prestatie kan neerzetten voor de top 10 of zelfs het podium een dopinggebruiker is dan geloof je ook in een omerta die zo ver reikt dat iedere Olympische sport er door vergiftigd is. Lastig voor te stellen in een sportwereld waar sporters vaak relaties met elkaar hebben, ook buiten de eigen sport. Zou knap zijn dat er in al die jaren zo goed als nooit iemand uit de school is geklapt.
Er zullen zeker dopingprogramma's bestaan in diverse sporten maar er zullen net zo goed legio sporters zijn die het er niet op wagen om zich te branden aan doping terwijl het economisch rendement in veel sporten amper meetbaar is.
eigenlijk spiegel ik Armstrong naar MvdW toe. ik hoop natuurlijk van niet en aan de andere kant is het ook weer lang geleden.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:34 schreef marcodej het volgende:
[..]
Zeker VDH vindt ik geen duidelijk voorbeeld van dopegebruik, zeker niet qua fysiek. Over MvdW heb ik eigenlijk ook geen twijfels. Laat op zijn palmares een redelijk normale groei naar wereldtop zien.
Maar goed, het blijft speculeren. Jij weet het net zo goed niet als wij. Maar jij schijnt het allemaal 100% zeker te weten, terwijl anderen nuance aan willen brengen of twijfels hebben.
Lance was voor zijn ziekte een talentvolle eendagscoureur, na zijn ziekte een onverslaanbare ronderenner.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:38 schreef THEFXR het volgende:
[..]
eigenlijk spiegel ik Armstrong naar MvdW toe. ik hoop natuurlijk van niet en aan de andere kant is het ook weer lang geleden.
Die omerta binnen de langlauf- en biathlonwereld is niet zodanig sterk dat die verhalen in When Heroes Lie als verrassing gezien kunnen worden. Die sport kent een lange historie van dopingschandalen; tijdens de Spelen van 2002 en 2006 nog. Dat die sport een structureel dopingprobleem heeft is al langer bekend. Wil die docu wel graag zien overigens.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:36 schreef THEFXR het volgende:
[..]
en dat is nu juist waarover die docu "when heroes lie" over gaat. heb hem nog niet gezien, ik zie iig veel positieve recenties
Voor zijn ziekte nam hij ook genoeg middelen, sterker nog sommige denken dat hij daardoor K heeft gekregen, dat is er zo bizar aan, weer de doping nem waarvan je die k hebt gekregen. een normaal denkend mens was gwoon gestopt.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:42 schreef marcodej het volgende:
[..]
Lance was voor zijn ziekte een talentvolle eendagscoureur, na zijn ziekte een onverslaanbare ronderenner.
Maar worden dan nu opeens alle ex-kankerpatiënten die later iets presteren op een hoop gegooid omdat 1 van hen iets deed wat niet mocht? Straks ga je nog je twijfels hebben bij alle openlijk homoseksuele sporters omdat er één homoseksuele sporter betrapt is.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:38 schreef THEFXR het volgende:
[..]
eigenlijk spiegel ik Armstrong naar MvdW toe. ik hoop natuurlijk van niet en aan de andere kant is het ook weer lang geleden.
Daarom wil ook niemand dit onderwerp aansnijden, omdat je dan een schandalige hond bent zoals David Walsh.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:53 schreef TheArt het volgende:
Iedereen kan kanker krijgen, dus ook topsporters. Dat zijn tenslotte ook mensen. Ik zou het werkelijk waar schandalig vinden als jij zou beweren dat alle topsporters die kanker krijgen dat gekregen hebben door gebruik van doping.
Interessantquote:Op woensdag 26 december 2012 23:57 schreef marcodej het volgende:
Hier trouwens een aardig artikeltje over doping in het langlaufen: http://hetiskoers.nl/2012(...)an-de-langlaufsport/
Volgens mij is er hier niemand die gelooft in een compleet schone topsport. Maar dat betekent niet dat je 100% zeker weet dat 100% van de topsporters gebruikt.quote:Op donderdag 27 december 2012 00:22 schreef THEFXR het volgende:
even een quote van een reply onder dat artikel:
De naiveteit van mensen is grenzeloos. maar volgend jaar komen de stukken weer hoor , van de journalisten, over schone sport. Met allemaal debiele bewijsvoeringen erbij. Kant en klaar, kan ze je zo oplepelen, nu al. IN when heroes lie, die docu , komt een arts aan het woord die zegt dat het geen sport meer is, de topsport. Het is entertainment en de dopingcontroles zijn reclame voor het entertainment – die geven de illusie van de schone sport..
Dat lijkt me ook. Die traint al sinds haar jeugd zeer veel en je ziet gewoon dat zwemmers vaak breedgeschouderd worden (ook degenen ver onder de top)quote:Op woensdag 26 december 2012 23:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Niet om het één of ander, maar dat fysiek van Ranomi is echt niet indrukwekkend en zeker wel haalbaar zonder doping oid.
Dit lijkt me een mooie verwoording van wat zo ongeveer de algemene mening is, hier in elk gevalquote:Op donderdag 27 december 2012 01:10 schreef One_of_the_few het volgende:
100% vrij van doping geloven is net zo naief als zeggen dat iedereen gebruikt.
Ik kan best begrijpen dat mensen denken dat ze vrij van doping is, maar niet de mensen zulke brede meiden dagelijks zien rondlopen, want ze is echt vet breed, zelfs nog tov haar concurrenten is zij een paar maten breder.quote:Op donderdag 27 december 2012 01:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook. Die traint al sinds haar jeugd zeer veel en je ziet gewoon dat zwemmers vaak breedgeschouderd worden (ook degenen ver onder de top)
die suggestie is in deze reeks al regelmatig gedaanquote:Op woensdag 26 december 2012 23:53 schreef TheArt het volgende:
Ik zou het werkelijk waar schandalig vinden als jij zou beweren dat alle topsporters die kanker krijgen dat gekregen hebben door gebruik van doping.
Ze is een topsporter, begiftigd met het talent dat 99,99% van de mensen nou eenmaal ontberen. Iedere topsporter is op enige wijze een freak of nature, het zij door een enorme hoog zuurstofopname, aanwas van spierweefsel, verdeling van spierweefsel of welke eigenschap ook waardoor ze kunnen excelleren.quote:Op donderdag 27 december 2012 01:44 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Ik kan best begrijpen dat mensen denken dat ze vrij van doping is, maar niet de mensen zulke brede meiden dagelijks zien rondlopen, want ze is echt vet breed, zelfs nog tov haar concurrenten is zij een paar maten breder.
Interessant dat je Cologna noemt Marco.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:57 schreef marcodej het volgende:
Hier trouwens een aardig artikeltje over doping in het langlaufen: http://hetiskoers.nl/2012(...)an-de-langlaufsport/
Overigens zijn er twijfels bij een langlaufer als Dario Cologna, die er een nogal dubieuze entourage op nahoudt met Marc Biver (ex-Astana en Liberty Seguros) en twee 'materiaalmannen' die eerder bij Johann Muhlegg betrokken waren.
Ik denk dan ook aan basketbal. Het gebruik van steroiden in de jaren 80 en 90 is een publiek geheim net zoals dat Stern twee handen op één buik was met bepaalde toppers.quote:Op woensdag 26 december 2012 23:09 schreef marcodej het volgende:
[..]
[..]
Dekker vergeet toevallig wel dat hij in 1998 ook gewoon een te hoog hematocriet had (oh nee, het bandje zat te strak). Vreemd dat journalisten dat onderwerp steeds bij hem vermijden.quote:Dekker: 'Heb ik doping gebruikt? Nee!'
Erik Dekker zet zijn twijfels bij de anonieme bron die tegenover de NOS gezegd heeft dat de Raboploeg na een slechte Tour de France in 1999 besloten had om doping te gaan gebruiken. De oud-renner werd de voorbije tijd vaak gelinkt aan de uitlatingen van de anonieme renner, omdat Dekker het jaar erop in de Tour de France van 2000 drie ritoverwinningen wist te behalen. ,,Het is hetzelfde als altijd. Dezelfde beschuldiging die de wielerwereld al zo vaak aan mij heeft gericht. In 1999 was het niets en in 2000 won die Dekker zomaar drie ritten. Dat zal dus wel niet anders kunnen. Tja, die opstelsom kan iedereen maken, maar dat lijkt mij scorebordjournalistiek", aldus Dekker in het Algemeen Dagblad.
'Niet betrokken'
De anonieme bron vertelde dat het team na een slechte Tour de France bij elkaar kwam om een georganiseerd dopingprogramma te bespreken. ,,Dus de renners moeten toen na die Tour van 1999 bij elkaar zijn gaan zitten om zoiets af te spreken? Nou, ik vind het een rare setting. Ik ben er niet bij betrokken geweest en herken met er totaal niet in."
,,Je kunt je afvragen of deze anonieme bron de waarheid spreekt, of dat hij zijn eigen waarheid spreekt? Ik wil ook wel eens weten wie dit dan heeft gezegd, want tricky is het allemaal wel. Zelf niet je naam noemen, maar je pijlen op anderen richten."
,,Wat nu wordt gezegd lijkt toch verdacht veel op een directe beschuldiging aan mijn adres", aldus Dekker.
,,Word ik opgeroepen voor een onderzoekscommissie, dan ga ik daar met alle liefde heen. Wat ik daar ga zeggen, hoef ik niet te delen met jullie. Maar ik heb niets op te biechten. Heb ik doping gebruikt? Nee!"
Boogerd
Dekker's oud-ploeggenoot Michael Boogerd wil geen 'kop-van-jut' worden door als enige te gaan zeggen wat hij allemaal weet. ,,Michael wilde alleen maar zeggen dat hij het meer dan zat is dat hij altijd als enige gebeld wordt als er stront aan de knikker is", zo legt Dekker uit.
WK 1999quote:Op donderdag 27 december 2012 14:01 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dekker vergeet toevallig wel dat hij in 1998 ook gewoon een te hoog hematocriet had (oh nee, het bandje zat te strak). Vreemd dat journalisten dat onderwerp steeds bij hem vermijden.
daar is toen een zeer vakkundig onderzoek naar gedaanquote:Op donderdag 27 december 2012 14:01 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dekker vergeet toevallig wel dat hij in 1998 ook gewoon een te hoog hematocriet had (oh nee, het bandje zat te strak). Vreemd dat journalisten dat onderwerp steeds bij hem vermijden.
Dat heb ik wel vaker gehoord van andere mensen over topsporters, het zit allemaal in de genen, zo breed, no way, uiteindelijk worden ze toch wel een keer gepakt of ze stoppen te vroeg.quote:Op donderdag 27 december 2012 09:14 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ze is een topsporter, begiftigd met het talent dat 99,99% van de mensen nou eenmaal ontberen. Iedere topsporter is op enige wijze een freak of nature, het zij door een enorme hoog zuurstofopname, aanwas van spierweefsel, verdeling van spierweefsel of welke eigenschap ook waardoor ze kunnen excelleren.
Kromowidjojo kent ook geen vreemde vormpieken zoals bijvoorbeeld een Steffen of andere zwemsters die van prut naar top gaan binnen enkele weken of maanden. Daarmee niet gezegd dat Steffen dan maar een gebruikster is en Kromo clean, sporters die een vormcrisis regelmatig overwinnen zijn echter wel verdachter.
Maar goed dat jij dan zeker weet dat Williams, Kromo en weet ik veel welke andere topsporter op zeker doping moet gebruiken. Ik sluit het niet uit en volgens mij velen in dit topic evenmin dus er is zeker geen sprake van een ontkenningsfase. Het gaat echter te ver om iedere sporter die op enig niveau presteert maar gelijk als gebruiker aan te merken. Vermoedens kan je zeker uitspreken en vermoedens van velen die in deze reeks hebben gepost kwamen dan ook vaak uit.quote:Op donderdag 27 december 2012 15:48 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Dat heb ik wel vaker gehoord van andere mensen over topsporters, het zit allemaal in de genen, zo breed, no way, uiteindelijk worden ze toch wel een keer gepakt of ze stoppen te vroeg.
Deze zwemster is breder dan Serena williams en van haar is het wel duidelijk dat ze aan de doping zit. Alleen nog niet officieel bekend gemaakt door haar acties, weinig testen en corruptie.Ik snap wel dat jullie in de ontkenningsfase zitten, want alleen als er een positireve test in de media verschijnt, springen jullie er boven op. Want dit is veel gemakkelijker te verdedigen.
ik ben wat meer stellig, dan vermoedens. Mijn visie is medailles op de spelen=dopingquote:Op donderdag 27 december 2012 16:00 schreef Ericr het volgende:
[..]
Maar goed dat jij dan zeker weet dat Williams, Kromo en weet ik veel welke andere topsporter op zeker doping moet gebruiken. Ik sluit het niet uit en volgens mij velen in dit topic evenmin dus er is zeker geen sprake van een ontkenningsfase. Het gaat echter te ver om iedere sporter die op enig niveau presteert maar gelijk als gebruiker aan te merken. Vermoedens kan je zeker uitspreken en vermoedens van velen die in deze reeks hebben gepost kwamen dan ook vaak uit.
Als je van mening bent dat freaks of nature niet kunnen bestaan dan begrijp je topsport niet. Zelfs met veel mindere faciliteiten en zeker geen toegang tot werkzame doping werden er al meer dan een halve eeuw prestaties neergezet die voor een normale sterveling onbereikbaar zijn. Zo vreemd is het dan niet dat een genetisch begiftigd persoon in het huidige tijdperk prestaties neerzet die ver boven de prestaties uitstijgen van 50 of 100 jaar terug.
Je moet pas op je hoede zijn als een prestatiecurve in welke sport dan ook wordt verbroken. Als daar geen technologische oorzaak voor te vinden is zoals de klapschaats of zwempak dan kan je het vaak wel herleiden naar betere doping. De geruchten over EPO en daarmee samenhangende verbeterde prestaties hoorde je al eind jaren 80 waarna je ook vrij snel de curve in meerdere sporten stijl omhoog zag schieten. Een beetje volger van welke sport ook wist toen al dat er iets loos was, daarvoor heb je geen positieve tests nodig.
Doe het dan goed, Top 10 OS = doping. Want iedereen die top 10 kan halen is zo goed als een medaille kandidaat. In dat geval zou de sport in het algemeen net zo verziekt of nog verziekter zijn dan in de jaren 80. Gelet op de prestaties in de atletiek o.a. lijkt me dat overigens heel erg sterk ook al kennen vooral de krachtnummers nog steeds redelijk veel positieve gevallen. De prestatiecurve is echter buiten de sprintnummers bij de heren al jaren zo goed als negatief, of ze hebben amper werkzame doping terwijl er betere begeleiding is met meer fondsen of er wordt gewoon minder gebruikt.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:12 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik ben wat meer stellig, dan vermoedens. Mijn visie is medailles op de spelen=doping
gepakt worden=stom geweest.
Het draait heden ten dage niet echt meer om de sporter zelf, maar wie de beste medische begeleiding heeft.
Aan welke sporten denk je zoal? Waar je een enorme prestatiecurve omhoog zag?quote:Op donderdag 27 december 2012 16:00 schreef Ericr het volgende:
[..]
Maar goed dat jij dan zeker weet dat Williams, Kromo en weet ik veel welke andere topsporter op zeker doping moet gebruiken. Ik sluit het niet uit en volgens mij velen in dit topic evenmin dus er is zeker geen sprake van een ontkenningsfase. Het gaat echter te ver om iedere sporter die op enig niveau presteert maar gelijk als gebruiker aan te merken. Vermoedens kan je zeker uitspreken en vermoedens van velen die in deze reeks hebben gepost kwamen dan ook vaak uit.
Als je van mening bent dat freaks of nature niet kunnen bestaan dan begrijp je topsport niet. Zelfs met veel mindere faciliteiten en zeker geen toegang tot werkzame doping werden er al meer dan een halve eeuw prestaties neergezet die voor een normale sterveling onbereikbaar zijn. Zo vreemd is het dan niet dat een genetisch begiftigd persoon in het huidige tijdperk prestaties neerzet die ver boven de prestaties uitstijgen van 50 of 100 jaar terug.
Je moet pas op je hoede zijn als een prestatiecurve in welke sport dan ook wordt verbroken. Als daar geen technologische oorzaak voor te vinden is zoals de klapschaats of zwempak dan kan je het vaak wel herleiden naar betere doping. De geruchten over EPO en daarmee samenhangende verbeterde prestaties hoorde je al eind jaren 80 waarna je ook vrij snel de curve in meerdere sporten stijl omhoog zag schieten. Een beetje volger van welke sport ook wist toen al dat er iets loos was, daarvoor heb je geen positieve tests nodig.
Het hoeft toch niet altijd een prestatiecurve omhoog te zijn, als bepaalde middelen verboden worden of er zijn testen ontwikkeld, dan neemt de curve af. jij koppelt alleen maar een curve omhoog aan doping. het is ook mogelijk dat het op en neer gaat.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:29 schreef Ericr het volgende:
[..]
Doe het dan goed, Top 10 OS = doping. Want iedereen die top 10 kan halen is zo goed als een medaille kandidaat. In dat geval zou de sport in het algemeen net zo verziekt of nog verziekter zijn dan in de jaren 80. Gelet op de prestaties in de atletiek o.a. lijkt me dat overigens heel erg sterk ook al kennen vooral de krachtnummers nog steeds redelijk veel positieve gevallen. De prestatiecurve is echter buiten de sprintnummers bij de heren al jaren zo goed als negatief, of ze hebben amper werkzame doping terwijl er betere begeleiding is met meer fondsen of er wordt gewoon minder gebruikt.
Wielrennen moge bekend zijn, kan je genoeg grafieken over vinden op het internet. Atletiek vooral eind jaren 70, jaren 80 en begin jaren 90. Zwemmen jaren 70 en 80. Langlaufen en biathlon is lastiger meetbaar mede door omstandigheden maar ook daar is tijdens het EPO-tijdperk de prestatiecurve omhoog geschoten.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Aan welke sporten denk je zoal? Waar je een enorme prestatiecurve omhoog zag?
en wat te denken vanb paarden, duiven en hondensport?quote:Op donderdag 27 december 2012 16:36 schreef Ericr het volgende:
[..]
Wielrennen moge bekend zijn, kan je genoeg grafieken over vinden op het internet. Atletiek vooral eind jaren 70, jaren 80 en begin jaren 90. Zwemmen jaren 70 en 80. Langlaufen en biathlon is lastiger meetbaar mede door omstandigheden maar ook daar is tijdens het EPO-tijdperk de prestatiecurve omhoog geschoten.
Op kleinere schaal, schaatsen en dan vooral Koss 1994. Kan natuurlijk een echte freak of nature zijn geweest maar het valt wel samen met het EPO-tijdperk en de sprongen die je ook zag in andere duursporten.
Losse gevallen als de Chinese loopsters die WR na WR verbraken op middenafstanden zijn ook zeer verdacht ook al is de kans daar groot dat ze gewoon iets gedaan hebben met de afstand.
Er zijn ook nog meetbare bloedwaarden en ook daar valt aan af te meten dat het gebruik minder wordt. Minder betekent niet 0 maar wel een veel grotere kans dat je sporters hebt die inderdaad niks gebruiken.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:36 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Het hoeft toch niet altijd een prestatiecurve omhoog te zijn, als bepaalde middelen verboden worden of er zijn testen ontwikkeld, dan neemt de curve af. jij koppelt alleen maar een curve omhoog aan doping. het is ook mogelijk dat het op en neer gaat.
klopt ook, dan gaan ze op zoek naar andere producten, de wielrenners van tegenwoordig lijken wel anorexia patienten, geen gram vet teveel, dat lukt je niet clean zo laag vetpercentage.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:40 schreef Ericr het volgende:
[..]
Er zijn ook nog meetbare bloedwaarden en ook daar valt aan af te meten dat het gebruik minder wordt. Minder betekent niet 0 maar wel een veel grotere kans dat je sporters hebt die inderdaad niks gebruiken.
Wielrennen zijn de bloedwaarden bekend en her en der gepubliceerd. Rond 2000 gebruikte zo'n beetje iedereen en tot 2008 was het nog steeds redelijk vuil spel. Daarna zie je zowel de prestatiecurve afnemen als de bloedwaarden die duiden op dopinggebruik verminderen.
Kijk ook nog maar eens naar de records op de lange afstanden in de atletiek. Op de marathon en 5 en 10 km zie je wel degelijk dat records die jaren stonden in de jarten 90 opeens weer gebroken werden en daarna weer regelmatig werden gebroken.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:36 schreef Ericr het volgende:
[..]
Wielrennen moge bekend zijn, kan je genoeg grafieken over vinden op het internet. Atletiek vooral eind jaren 70, jaren 80 en begin jaren 90. Zwemmen jaren 70 en 80. Langlaufen en biathlon is lastiger meetbaar mede door omstandigheden maar ook daar is tijdens het EPO-tijdperk de prestatiecurve omhoog geschoten.
Is ook wat te vinden over atletiek? Hoe kan het dat sindsdien toch wat records verbroken zijn in de atletiek?quote:Op donderdag 27 december 2012 16:36 schreef Ericr het volgende:
[..]
Op kleinere schaal, schaatsen en dan vooral Koss 1994. Kan natuurlijk een echte freak of nature zijn geweest maar het valt wel samen met het EPO-tijdperk en de sprongen die je ook zag in andere duursporten.
Losse gevallen als de Chinese loopsters die WR na WR verbraken op middenafstanden zijn ook zeer verdacht ook al is de kans daar groot dat ze gewoon iets gedaan hebben met de afstand.
Wat wel samenvalt met de grote instroom van Afrikanen in die disciplines. Die waren er al eerder maar de hausse begon in de jaren 90.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kijk ook nog maar eens naar de records op de lange afstanden in de atletiek. Op de marathon en 5 en 10 km zie je wel degelijk dat records die jaren stonden in de jarten 90 opeens weer gebroken werden en daarna weer regelmatig werden gebroken.
Vind je het dan niet erg dat het al een tijdje in de amateur wielrensport voorkomt?quote:Op donderdag 27 december 2012 17:26 schreef Ericr het volgende:
r
[..]
Wat wel samenvalt met de grote instroom van Afrikanen in die disciplines. Die waren er al eerder maar de hausse begon in de jaren 90.
Dat er werd en wordt gebruikt in atletiek mag duidelijk zijn maar de gemiddelde prestaties namen wel af half jaren 90 en op sommige disciplines al eerder. Vaak een teken dat er minder wordt gebruikt maar zekerheid heb j nooit
Schone topsport bestaat niet, schonere wel
Nee, ben ook geen dopingtegenstander. Kan me echter wel voorstellen dat begiftigde atleten liever niet gedwongen worden om zich te doperen om mee te tellen voor de prijzen.quote:Op donderdag 27 december 2012 17:40 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Vind je het dan niet erg dat het al een tijdje in de amateur wielrensport voorkomt?
Ach joh, het komt al tientallen jaren ook in de amateursport voor. Niets opziensbarends aan. Je doet nou net of we allemaal nu opeens wakker geschud moeten worden.quote:Op donderdag 27 december 2012 17:40 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Vind je het dan niet erg dat het al een tijdje in de amateur wielrensport voorkomt?
Net of een laag vetpercentage alleen bij topsporters voorkomt. Een vriend van mij doet een sportopleiding en sport dan ook veel en heeft een vetpercentage van tussen de 4% en 5%. Het lukt je amper om een stukje huid beet te pakken bij hem. Dus hij gebruikt ook doping?quote:Op donderdag 27 december 2012 16:44 schreef THEFXR het volgende:
[..]
klopt ook, dan gaan ze op zoek naar andere producten, de wielrenners van tegenwoordig lijken wel anorexia patienten, geen gram vet teveel, dat lukt je niet clean zo laag vetpercentage.
nee joh, 4 a 5 % bestaat alleen bij BB, jouw vriend is gewoon een ecto.quote:Op donderdag 27 december 2012 17:54 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ach joh, het komt al tientallen jaren ook in de amateursport voor. Niets opziensbarends aan. Je doet nou net of we allemaal nu opeens wakker geschud moeten worden.
[..]
Net of een laag vetpercentage alleen bij topsporters voorkomt. Een vriend van mij doet een sportopleiding en sport dan ook veel en heeft een vetpercentage van tussen de 4% en 5%. Het lukt je amper om een stukje huid beet te pakken bij hem. Dus hij gebruikt ook doping?
Jij doet telkens net voorkomen of de dingen die jij ziet van die extreme dingen zijn. Je pakt elke keer een ander aspect, maar in 95% van de gevallen zie je dat soort dingen bij mensen die veel sporten ook wel.
Er nog even op terugkomend, kijk naar de technische nummers zoals verspringen, hoogspringen, polstokhoogspringen en hinkstapsprong. Na 1995 nog amper prestaties van formaat. Mede veroorzaakt door een afname van de populariteit van atletiek maar de afbuiging in de curve is vaak wel heel erg extreem. Zelfs al zouden de prestaties stil hebben gestaan was het opvallend geweest gelet op de vooruitgang in begeleiding op diverse gebieden.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kijk ook nog maar eens naar de records op de lange afstanden in de atletiek. Op de marathon en 5 en 10 km zie je wel degelijk dat records die jaren stonden in de jarten 90 opeens weer gebroken werden en daarna weer regelmatig werden gebroken.
Hij lijkt in de verste verte niet op een ecto. Hij is gewoon graadmager van zichzelf en sport dan ook nog eens heel veel. Hij kan dingen op een avond eten die ik een hele dag lang niet eens kan eten. Spijsvertering is bizar.quote:Op donderdag 27 december 2012 17:55 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee joh, 4 a 5 % bestaat alleen bij BB, jouw vriend is gewoon een ecto.
ik zie dingen die andere niet zien,.
jongen, hou toch op met je vrienden, kenissen en familie, bij 4% verpercentage is je gezonheid ernstig in gevaar, hou toch op met je loze claimsquote:Op donderdag 27 december 2012 18:02 schreef TheArt het volgende:
[..]
Hij lijkt in de verste verte niet op een ecto. Hij is gewoon graadmager van zichzelf en sport dan ook nog eens heel veel. Hij kan dingen op een avond eten die ik een hele dag lang niet eens kan eten. Spijsvertering is bizar.
Alleen al die dingen die we hier zeggen om het te weerleggen, leg je direct simpel naast je neer om maar je tunnelvisie te blijven roeptoeteren. Je zou de wereld moeten behoeden voor het kwaad van de topsporters. Jij ziet dingen die niemand anders ziet!
Zo'n tunnel is erg donker hè.quote:Op donderdag 27 december 2012 18:05 schreef THEFXR het volgende:
[..]
jongen, hou toch op met je vrienden, kenissen en familie, bij 4% verpercentage is je gezonheid ernstig in gevaar, hou toch op met je loze claims
Raar aspect dat je daar uitlicht, want dat is nu juist iets wat je niet kan sturen met doping. Zelfs Hamilton was daar redelijk duidelijk over: dat is juist het moeilijkste. Je eten uitspugen in je servet, tussen gangen door naar de wc gaan en zoveel mogelijk een "vol" gevoel creëren in je maag. Allemaal om maar richting, of zelfs onder, de 60 kilo te gaan bij 1,85.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:44 schreef THEFXR het volgende:
klopt ook, dan gaan ze op zoek naar andere producten, de wielrenners van tegenwoordig lijken wel anorexia patienten, geen gram vet teveel, dat lukt je niet clean zo laag vetpercentage.
Niet zozeer spijsvertering, gewoon verbranding. Spieren in rust verbranden een shitload aan calorieën.quote:Op donderdag 27 december 2012 18:02 schreef TheArt het volgende:
[..]
Hij lijkt in de verste verte niet op een ecto. Hij is gewoon graadmager van zichzelf en sport dan ook nog eens heel veel. Hij kan dingen op een avond eten die ik een hele dag lang niet eens kan eten. Spijsvertering is bizar.
Je zegt het al, dat zijn technische nummers. Vaak waren de besten niet degenen met een enorm spierstelsel oid.quote:Op donderdag 27 december 2012 18:02 schreef Ericr het volgende:
[..]
Er nog even op terugkomend, kijk naar de technische nummers zoals verspringen, hoogspringen, polstokhoogspringen en hinkstapsprong. Na 1995 nog amper prestaties van formaat. Mede veroorzaakt door een afname van de populariteit van atletiek maar de afbuiging in de curve is vaak wel heel erg extreem. Zelfs al zouden de prestaties stil hebben gestaan was het opvallend geweest gelet op de vooruitgang in begeleiding op diverse gebieden.
Kracht en inhoud zijn natuurlijk niet alleen zichtbaar door spieren, verbeterd herstel en dus meer trainingsarbeid zijn ook een positief effect van dopingmiddelen.quote:Op donderdag 27 december 2012 18:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je zegt het al, dat zijn technische nummers. Vaak waren de besten niet degenen met een enorm spierstelsel oid.
Als atletiek is verminderd in populariteit, welke sport(en) heeft aan populariteit gewonnen onder beoefenaars, sponsoren en begeleiding?
Je doe iig je best om de omerta voor je topsport vrienden in de stand te houden!quote:Op donderdag 27 december 2012 18:07 schreef TheArt het volgende:
[..]
Zo'n tunnel is erg donker hè.
Veel succes met je eenzame strijd jochie!
kom op, he, je verpercentage kan je prima naar beneden krijgen met clennie, contador, he!quote:Op donderdag 27 december 2012 18:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Raar aspect dat je daar uitlicht, want dat is nu juist iets wat je niet kan sturen met doping. Zelfs Hamilton was daar redelijk duidelijk over: dat is juist het moeilijkste. Je eten uitspugen in je servet, tussen gangen door naar de wc gaan en zoveel mogelijk een "vol" gevoel creëren in je maag. Allemaal om maar richting, of zelfs onder, de 60 kilo te gaan bij 1,85.
of betablockers bij boogschieten, de lijst lijkt wel eindeloos te zijn.quote:Op donderdag 27 december 2012 18:57 schreef Ericr het volgende:
[..]
Kracht en inhoud zijn natuurlijk niet alleen zichtbaar door spieren, verbeterd herstel en dus meer trainingsarbeid zijn ook een positief effect van dopingmiddelen.
quote:Erik Dekker ontkent dopinggebruik
Nieuwe dopingonthullingen brengen enkele kopstukken van het voormalige Rabobank in nauwe schoentjes. Erik Dekker ontkent in het Algemeen Dagblad staalhard ooit doping genomen te hebben.
"Het is altijd hetzelfde. De wielerwereld heeft mij al zo vaak beschuldigd. In 1999 was het niets en in 2000 won die Dekker zomaar drie ritten in de Tour. Die optelsom kan iedereen maken, hé. Dat is scorebordjournalistiek", zegt Dekker.
"Je kunt je afvragen of de anonieme bron die mij beschuldigt (in een interview met de NOS) dé waarheid spreekt, of dat hij z'n eigen waarheid spreekt?"
De anonieme bron is lang niet de enige die een boekje opendeed over dopinggebruik bij Rabobank. Ook Levi Leipheimer sprak in het onderzoek naar Armstrong over onfrisse praktijken bij de Nederlandse ploeg.
"Daar heb ik nooit iets van gemerkt", zegt Dekker. Wat bedoelde zijn medekopman van weleer, Michael Boogerd, dan dat hij niet de kop van Jut wenste te worden? "Michael wilde alleen maar zeggen dat hij het meer dan zat is dat hij altijd als enige gebeld wordt als er stront aan de knikker is."
De huidige generatie renners wil schoon schip maken met het verleden. "Als ik opgeroepen zou worden voor een onderzoekscommissie, dan ga ik daar met alle liefde heen. Wat ik daar ga zeggen, hoef ik niet te delen met de lezers van het AD. Ik heb niets op te biechten. Of ik ooit doping gebruikt heb? Neen!"
Erik Dekker was jaren renner en ploegleider bij Rabobank. Hij stapt volgend seizoen ook in de volgauto bij Blanco, het "witte" team dat ontstond, nadat Rabobank het als naamsponsor voor bekeken had gehouden.
Was mijn standaard, 62 kilo bij 1.88. Hoef ik niets voor te doen, qua gezondheid maar gekozen om afgelopen jaar iets zwaarder te worden. Ligt dus erg aan je bouw.quote:Op donderdag 27 december 2012 18:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Raar aspect dat je daar uitlicht, want dat is nu juist iets wat je niet kan sturen met doping. Zelfs Hamilton was daar redelijk duidelijk over: dat is juist het moeilijkste. Je eten uitspugen in je servet, tussen gangen door naar de wc gaan en zoveel mogelijk een "vol" gevoel creëren in je maag. Allemaal om maar richting, of zelfs onder, de 60 kilo te gaan bij 1,85.
quote:"Stierenbloed, hormonen... gekkenwerk"
NOS
Toegevoegd: vrijdag 28 dec 2012, 17:45
Update: vrijdag 28 dec 2012, 17:51
"Wat het gekste was? Gedenatureerd stierenbloed. En dat kwam dan van die Fuentes." Oud-wielrenner Berend Nikkels onderzocht, als arts van het Academisch Ziekenhuis in Utrecht, in de jaren negentig de effecten van erythropoëtine. Oftewel epo.
Later werkte Nikkels met Rabobank-renners en coureurs van TVM. Rond de eeuwwisseling was hij teamarts van de schaatsploeg Spaarselect - het team van coach Peter Mueller, Gianni Romme, Erben Wennemars en Tonny de Jong.
Hij werd vaak benaderd door renners die medische vragen stelden. "Ik heb twee renners over de vloer gehad die gedenatureerd stierenbloed uit Spanje hadden gehaald. Ze vroegen mij: wat is dat? Ik heb mijn zusje gebeld, die is dierenarts. Ze zei, dat wordt gebruikt bij dure hondjes die dreigen dood te bloeden bij sterilisatie met nabloedingen. Ik zeg: lever maar in, want dit gaan jullie niet gebruiken. Wie heeft jullie dit gegeven? Ja... dat was dan die Fuentes."
Kreutzfeld-Jacob
En daar bleef het niet bij. "Ampullen groeihormoon met Russisch opschrift. Destijds werd groeihormoon gewonnen uit hypofyses van lijken. Daar moet je niet aan denken, dat je dat gaat gebruiken. Levensgevaarlijk? Ja. Er is een ziekte, Kreutzfeld-Jacob, die je daarmee kunt overbrengen. Een dodelijke ziekte."
Nikkels constateerde geen structureel dopinggebruik bij Rabobank of TVM. "Er was een andere cultuur dan bij US Postal, ook qua omvang. In mijn ervaring is het in Nederland puur op individuele basis gebeurd. Op veel kleinere schaal. Niet met facilitering, maar wel met medeweten van de ploegleiding."
Op de vraag of het over toprenners als Michael Boogerd en Erik Dekker gaat of om ook waterdragers, antwoordt Nikkels: "Nee, waterdragers niet. Maar Boogerd, Dekker wel? U zegt het."
Anti-bedplasmiddel
Nikkels was bekend met alle middelen om een positieve controle tegen te gaan. "Bijvoorbeeld fysiologisch zout in je aderen spuiten. Of Minrin, een anti-bedplasmiddel, in je neus spuiten. Dan houd je op met de productie van urine. Dus dan gaat je hematocriet omlaag. Dan ben je voor de wedstrijdcontrole weer goed."
Verantwoord was het niet wat de renners deden, zo stelt de 54-jarige arts. "Omdat er meestal geen medisch toezicht was. Bloedtransfusies in een Tour-setting. Dat kan medisch niet. Je moet zakken bloed vervoeren... Dat moet onder strikte voorwaarden. Dat moet je op bepaalde temperatuur houden. Dat kan geen uur misgaan. Anders krijg je bedorven bloed, zoals bij Riccardo Riccó. Le-vens-gevaarlijk."
"Of Gesink schoon is? Ja"
Nikkels heeft de overtuiging dat het peloton in 2012 een stuk schoner is. "Streep trekken en doorgaan met de sport. Het peloton van nu? Ik denk dat het een heel stuk schoner is geworden. Zeker de Nederlandse scene. De rest kan ik niet over oordelen. Daar zat ik niet in."
Kijkend naar de patronen in de huidige grote etappekoersen, ziet Nikkels wel een verschil. "De buitenlanders weten nog aardig de mosterd te vinden. Dat kun je zien aan patronen. Bijvoorbeeld Gesink... die heeft altijd moeite met de laatste week van een drieweekse etappekoers. Dat zijn voor een kenner aanwijzingen dat-ie afloopt. Dat hij langzaam minder wordt. En dus schoon is? En dus schoon is, ja."
Dit verhaal gaat over anderen, wat ik mis is de vraag of hij zelf betrokken is geweest bij het verstrekken van doping.quote:
Zijn rol in de zaak Vroemen blijft ook altijd wat schimmig.quote:Op vrijdag 28 december 2012 18:58 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Dit verhaal gaat over anderen, wat ik mis is de vraag of hij zelf betrokken is geweest bij het verstrekken van doping.
mmm, toch komt hier TVM en wennemars naar voren en die link had ik al eerder gelegd met Fuentes.quote:
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 28 december 2012 19:10 schreef THEFXR het volgende:
[..]
mmm, toch komt hier TVM en wennemars naar voren en die link had ik al eerder gelegd met Fuentes.
2 topics terug had ik link gemaakt met fuentes, canarische eilanden, tvm en wennemars, dat zie ik nu terugkomenquote:
Kun je dat nog ergens terughalen? (Heb zelf geen zin om te zoeken.quote:Op vrijdag 28 december 2012 19:21 schreef THEFXR het volgende:
[..]
2 topics terug had ik link gemaakt met fuentes, canarische eilanden, tvm en wennemars, dat zie ik nu terugkomen
quote:Op vrijdag 28 december 2012 19:24 schreef marcodej het volgende:
[..]
Kun je dat nog ergens terughalen? (Heb zelf geen zin om te zoeken.)
En als ik aan dubieuze SpaarSelect'ers denk, kom ik als eerste terecht bij Jakko Jan Leeuwangh.
quote:Op zaterdag 22 december 2012 13:07 schreef THEFXR het volgende:
Kan ik een aanslag plegen op jullie geheugen?
ik weet uit mijn hoofd dat er een nederlandse schaatsploeg was, die hun seizoens voorbereiding op de canarische eilanden deed, valt hier een link te maken met Fuentes?
quote:
quote:Op zaterdag 22 december 2012 13:54 schreef CPS2000 het volgende:
[..]
https://maps.google.nl/ma(...)lto,+Spanje&t=m&z=14
and the plot thickens..
Vind die blessures van Kramer wel verdacht moet ik zeggen, zo vaak kort voor een seizoen. En van een schommel vallen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |