quote:Op maandag 24 december 2012 19:13 schreef -Spring het volgende:
Tijdje geleden vertelde een kerel op tv dat spinnen het überhaupt erg onprettig vinden om op een mensenlichaam te lopen. Wij zijn te warm waardoor het voor een spin aanvoelt alsof ie op een gloeiende plaat loopt. Hij ontkrachtte daarmee dus meteen bovenstaand fabeltje.
quote:The Tic Tac dispenser is specifically engineered to allot ONE AT A TIME.
Is idd al eens voorbij gekomen, en ook al 'ontkracht'.quote:Op donderdag 27 december 2012 14:23 schreef Gwywen het volgende:
Misschien al eerder voorbijgekomen, ik heb het iig altijd verkeerd gedaan:
[ afbeelding ]
[..]
Nederlanders. Cheap-ass gedoe.quote:Op donderdag 27 december 2012 14:29 schreef Moira. het volgende:
[..]
Sowieso, wie neemt er één tic-tac at a time?
quote:Op zaterdag 29 december 2012 18:16 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Moest toen straks nog aan dit topic denken:
Ik dacht vroeger als kind dat Don McLean "Disteldiedeldeedeldaidai" zong, als een soort alternatief voor "lalalalalalalalala". Bleek later "This will Be the day that I die" te zijn
Heb ik ook lang gedacht iddquote:Op zaterdag 29 december 2012 21:32 schreef vencodark het volgende:
Dat het Kirstie Alley is en niet Kristie Alley. Denk dat ik dat vorige maand pas echt hoorde/zag/besefte.
Kirstie Alley is toch een actrice?quote:
Geen id?quote:Op zaterdag 29 december 2012 21:48 schreef Moira. het volgende:
[..]
Kirstey Alley is toch een actrice?
Proost! Geen idee waar het over gaat laat staan dat ik Kirstey? ken, welke film?quote:Op zaterdag 29 december 2012 21:55 schreef vencodark het volgende:
[..]
Cheers, Look who's talking. Euh...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kirstie_Alleyquote:Op zaterdag 29 december 2012 22:10 schreef Geerd het volgende:
[..]
Proost! Geen idee waar het over gaat laat staan dat ik Kirstey? ken, welke film?
Uhmzz ja King of Queens voor de rest, geen id wie het is.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:20 schreef Moira. het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kirstie_Alley
& http://tiny.cc/t6j3pw
Staat vast wel iets bekends tussen.
Ok, voor de rest van de wereld klinkt Kirstie Alley wel bekend in de oren, dus die zullen het wél snappenquote:Op zaterdag 29 december 2012 22:33 schreef Geerd het volgende:
[..]
Uhmzz ja King of Queens voor de rest, geen id wie het is.
Als het nou een post was met, Ik dacht dat het altijd Sylvester Alone was, zou ik hem snappen
Ja blijkbaar, wist niet dat ze zo bekend was.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:34 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ok, voor de rest van de wereld klinkt Kirstie Alley wel bekend in de oren, dus die zullen het wél snappen
Je had het even zelf kunnen opzoeken met Google. Niet de eerste keer dat ik dat denk bij een post van jou.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:40 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ja blijkbaar, wist niet dat ze zo bekend was.
Klopt alles is te googelen, maar hoe komt dat?quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:59 schreef padlarf het volgende:
[..]
Je had het even zelf kunnen opzoeken met Google. Niet de eerste keer dat ik dat denk bij een post van jou.
Lijkt me niet zo vreemd dat mensen dat niet weten als je hem op afbeeldingen en beelden met een wereldbol ziet staan.quote:Op zondag 30 december 2012 08:32 schreef padlarf het volgende:
Dat Atlas de hemel draagt en niet de aarde. Ik wist dat wel, maar ik zag onlangs twee fokkers die dat pas na jaren begrepen hebben.
Dat is dus geen wereldbol.quote:Op zondag 30 december 2012 09:36 schreef Samson het volgende:
[..]
Lijkt me niet zo vreemd dat mensen dat niet weten als je hem op afbeeldingen en beelden met een wereldbol ziet staan.
Doordat Google websites indexeert. Vanwaar de vraag?quote:Op zondag 30 december 2012 00:32 schreef Geerd het volgende:
[..]
Klopt alles is te googelen, maar hoe komt dat?
quote:Op zondag 30 december 2012 09:37 schreef padlarf het volgende:
[..]
Dat is dus geen wereldbol.
Edit: Je hebt inderdaad in zoverre gelijk dat Atlas vaak met wereldbol is afgebeeld door kunstenaars die het ook niet helemaal wisten, en dat de daardoor ontstane verwarring goed te begrijpen is.
Dat bedoel ik idd, op het merendeel van de afbeeldingen zie je hem met een wereldbol, ik vraag me ook af hoe je in godsnaam de hemel zou moeten vormgeven?quote:Op zondag 30 december 2012 09:37 schreef padlarf het volgende:
[..]
Dat is dus geen wereldbol.
Edit: Je hebt inderdaad in zoverre gelijk dat Atlas vaak met wereldbol is afgebeeld door kunstenaars die het ook niet helemaal wisten, en dat de daardoor ontstane verwarring goed te begrijpen is.
Was het idee vroeger niet dat de hemel een soort van tweede aarde is? Maar dan utopischer, en alleen toegankelijk als je dood bent en goed geleefd hebt?quote:Op zondag 30 december 2012 13:05 schreef Samson het volgende:
[..]
[..]
Dat bedoel ik idd, op het merendeel van de afbeeldingen zie je hem met een wereldbol, ik vraag me ook af hoe je in godsnaam de hemel zou moeten vormgeven?
Zou idd heel goed kunnen denk ik.quote:Op zondag 30 december 2012 13:09 schreef Sautor het volgende:
[..]
Was het idee vroeger niet dat de hemel een soort van tweede aarde is? Maar dan utopischer, en alleen toegankelijk als je dood bent en goed geleefd hebt?
Wist ik nog niet! Leukquote:Op zondag 30 december 2012 02:17 schreef Tim86 het volgende:
Vandaag achter de oorsprong van het woord steenrijk gekomen. Best logisch:
in de vroege middeleeuwen konden enkel kapitaalkrachtigen zich een stenen huis permitteren; de standaard was toen hout
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijke_stinkerd heeft trouwens twee definities, ik neem aan dat jij het over de tweede hebt (idd wel een leukequote:Op zondag 30 december 2012 19:20 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Wist ik nog niet! Leuk![]()
Van stinkend rijk blijf ik ook een mooi verhaal vinden
Dat laatste stukje!quote:Op zondag 30 december 2012 22:47 schreef LintuxCx het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijke_stinkerd heeft trouwens twee definities, ik neem aan dat jij het over de tweede hebt (idd wel een leuke).
Nooooit bij stil gestaan dat je die graven in een kerk zou kunnen ruiken in die tijdquote:Een soms gehoorde etymologie is dat men in de Middeleeuwen in of bij de kerk begraven wilde en ook kon worden. Arme mensen kregen buiten een plekje op het kerkhof, rijke mensen binnen in de kerk onder de vloer. Omdat de afdichting van de graven niet optimaal was, kwam de geur van het ontbindende lichaam de kerk binnen. Dit was tijdens de kerkdienst of mis te ruiken, en werd dan weggewerkt met wierook. Het is echter niet geheel zeker of dit werkelijk de oorsprong van de uitdrukking is.
Nee idd!quote:Op zondag 30 december 2012 23:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat laatste stukje!
[..]
Nooooit bij stil gestaan dat je die graven in een kerk zou kunnen ruiken in die tijd
Oh god niet dit weerquote:Op zondag 30 december 2012 23:58 schreef ejvdb het volgende:
Zal ongetwijfeld hier ergens tussenstaan maar ik kwam er van de week acher dat het ver-standskies (dus staat ver weg) en niet verstands-kies is...
Vreemd is wel dan het in het Engels wisdom teeth heet...
dat is het dus nietquote:Op maandag 31 december 2012 00:01 schreef padlarf het volgende:
[..]
Oh god niet dit weerHet is dus wel verstands-kies.
Gast.. rustig ik zie het nu op de tandartsensite ja...quote:Op maandag 31 december 2012 00:02 schreef padlarf het volgende:
[..]
Gast, dat is al 20 keer voorbij gekomen in deze reeks.
Wiki.quote:Een verstandskies zou zo heten omdat verstandskiezen pas laat opkomen, net als volgens sommigen het verstand. In ouder Nederlands sprak men ook wel van wijsheidskies. In het Vlaams is wijsheidstand nog steeds het meest gangbare woord. Verstandskies, wijsheidskies en wijsheidstand gaan terug op het Latijnse dens sapientiae, 'tand der wijsheid'. Dit verklaart ook waarom de woorden voor verstandskies in veel talen zo op elkaar lijken: veel medische termen zijn leenvertalingen uit het Latijn, dat lang de voornaamste wetenschapstaal was. Het zijn de laatste tanden die bij de mens doorkomen.
De alternatieve volksetymologische verklaring dat verstandskiezen zo worden genoemd omdat ze achter in de mond staan (ver-stands-kies) is daarentegen onwaarschijnlijk, gezien men bijvoorbeeld in het Engels ook spreekt over wisdom teeth en in het Belgisch-Nederlands over "wijsheidstand"
Ik had voor mijn PWS nog als extraatje 'onderzoek' gedaan naar Nederlandse leenwoorden in de Engelse taal. Het Engels heeft ook een hoop Nederlandse woorden gejat, meer dan we denken en ook veel woorden waarvan wij juist denken dat we ze uit het Engels hebben. Wisdomtooth/teeth was daar één van, een geleend Nederlands woord dus. Zou ook verklaren waarom ze dus 'verstand' naar 'wisdom' hebben vertaald in plaats van verre stand.quote:
Net zo betrouwbaar als The Encyclopædia Britannica.quote:
En wat heb je gevonden qua etymologie?quote:Op maandag 31 december 2012 00:23 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ik had voor mijn PWS nog als extraatje 'onderzoek' gedaan naar Nederlandse leenwoorden in de Engelse taal. Het Engels heeft ook een hoop Nederlandse woorden gejat, meer dan we denken en ook veel woorden waarvan wij juist denken dat we ze uit het Engels hebben. Wisdomtooth/teeth was daar één van, een geleend Nederlands woord dus. Zou ook verklaren waarom ze dus 'verstand' naar 'wisdom' hebben vertaald in plaats van verre stand.
België is gewoon uitschot te dom om te poepen, dus die zullen het wel weer vanuit het Engels gejat hebben
Wisdom teeth so called from 1848 (earlier teeth of wisdom, 1660s), a loan-translation of L. dentes sapientiae, itself a loan-translation of Gk. sophronisteres (used by Hippocrates, from sophron "prudent, self-controlled"), so called because they usually appear ages 17-25, when a person reaches adulthood.quote:Op maandag 31 december 2012 00:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wat heb je gevonden qua etymologie?
Ik vroeg het Moira. Die had er toch onderzoek naar gedaan?quote:Op maandag 31 december 2012 00:31 schreef padlarf het volgende:
[..]
Wisdom teeth so called from 1848 (earlier teeth of wisdom, 1660s), a loan-translation of L. dentes sapientiae, itself a loan-translation of Gk. sophronisteres (used by Hippocrates, from sophron "prudent, self-controlled"), so called because they usually appear ages 17-25, when a person reaches adulthood.
bron
Ik ben ook benieuwd naar haar antwoord.quote:Op maandag 31 december 2012 00:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vroeg het Moira. Die had er toch onderzoek naar gedaan?
Dit is ook zoiets dat mensen na jaren maar niet willen begrijpen.quote:Op maandag 31 december 2012 00:25 schreef brother52 het volgende:
[..]
Net zo betrouwbaar als The Encyclopædia Britannica.
Betrouwbaarder zou ik zeggen. Ik las een stukje van iemand die van de EB het verzoek kreeg een stukje over iets te schrijven en dat werd gewoon geplaatst zoals hij het had geschreven zonder dat er nog meer mensen met verstand van de materie echt naar gekeken hadden. Hij zei dat Wikipedia veel betrouwbaarder was.quote:Op maandag 31 december 2012 00:25 schreef brother52 het volgende:
Net zo betrouwbaar als The Encyclopædia Britannica.
Ik vind het altijd nogal makkelijk geblaat dat wikipedia onbetrouwbaar zou zijn. Natuurlijk moet je het niet blind geloven, en zijn sommige artikelen betrouwbaarder dan anderen, maar voor welke bron geldt dat nu eigenlijk niet?quote:Op maandag 31 december 2012 00:36 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Betrouwbaarder zou ik zeggen. Ik las een stukje van iemand die van de EB het verzoek kreeg een stukje over iets te schrijven en dat werd gewoon geplaatst zoals hij het had geschreven zonder dat er nog meer mensen met verstand van de materie echt naar gekeken hadden. Hij zei dat Wikipedia veel betrouwbaarder was.
Daarbij buigen erg veel mensen zich over wikipedia en doorgaans worden stukken gecorrigeerd door mensen wiens vakgebied het is. En ze hebben meestal een uitgebreide bronvermelding.quote:Op maandag 31 december 2012 00:39 schreef padlarf het volgende:
Ik vind het altijd nogal makkelijk geblaat dat wikipedia onbetrouwbaar zou zijn. Natuurlijk moet je het niet blind geloven, en zijn sommige artikelen betrouwbaarder dan anderen, maar voor welke bron geldt dat nu eigenlijk niet?
Dit. Er lezen dusdanig veel mensen het, dat alles wat niet klopt binnen drie minuten weer weg is. En tuurlijk geldt dat voor een drukbezochte pagina meer dan voor een rustige pagina, maar meestal klopt t voor mijn gevoel wel. Ik gebruik het sowieso regelmatig als ik mijn studiemateriaal niet snapquote:Op maandag 31 december 2012 00:47 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Daarbij buigen erg veel mensen zich over wikipedia en doorgaans worden stukken gecorrigeerd door mensen wiens vakgebied het is. En ze hebben meestal een uitgebreide bronvermelding.
Dat het dus van verre stand komt, en een Nederlands woord is. Of iig dat de andere talen het woord later hebben overgenomen vanuit het Nederlands.quote:Op maandag 31 december 2012 00:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wat heb je gevonden qua etymologie?
Ah, je lult dus maar wat in de ruimte. Zie mijn post bovenaan deze pagina.quote:Op maandag 31 december 2012 10:54 schreef Moira. het volgende:
[..]
Dat het dus van verre stand komt, en een Nederlands woord is. Of iig dat de andere talen het woord later hebben overgenomen vanuit het Nederlands.
Het is al 3 jaar geleden en heb dat PWS niet meer bij de hand, dus kan geen bronnen na gaan ofzo.
Denk dat het altijd een mysterie zal blijven, want zolang de éne bron zegt dat het van ver-stand komt, zal de andere bron zeggen dat het van 'wijsheid' komt. Met één of andere mythe dat die kiezen iets met wijsheid te maken zouden hebben.
Zag het al iddquote:Op maandag 31 december 2012 12:43 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ah, je lult dus maar wat in de ruimte. Zie mijn post bovenaan deze pagina.
Interessant dat je op basis van dat artikel denkt dat er waarheid in astrologie schuilt. Je zou eerder het tegenovergestelde verwachten.quote:Op maandag 31 december 2012 11:47 schreef ArtistA het volgende:
Dat er misschien toch meer waarheid schuilt in astrologie dan ik dacht.
http://www.psychologistworld.com/cognitive/cold_reading.php
Dat dus.quote:Op maandag 31 december 2012 12:44 schreef padlarf het volgende:
[..]
Interessant dat je op basis van dat artikel denkt dat er waarheid in astrologie schuilt. Je zou eerder het tegenovergestelde verwachten.
ook al een goede vraagquote:Op maandag 31 december 2012 15:29 schreef Teslynd het volgende:
Wat heeft cold reading met astrologie te maken?
Je hoeft niet veel in te vullen. Het is geen vragenlijst o.i.d.quote:Op maandag 31 december 2012 15:29 schreef Teslynd het volgende:
Wat heeft cold reading met astrologie te maken?
En het is niet netjes om vragen onbeantwoord te laten.quote:
Maar dat is toch juist allemaal 'bewijs' voor dat astrologie niet waar is?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:25 schreef ArtistA het volgende:
Eenvijfde zie ik net. Maar het zijn idd allemaal redelijk standaard dingen die specifiek in lijken te gaan op je persoonlijkheid, maar in feite hele algemene dingen zijn.
Nee hoor, je sterrenbeeld zegt niet zoveel. Dat is niet meer dan het geboortemoment. Je ascendant zegt veel meer. Om de ascendant te bepalen, moeten zowel geboortedatum als geboortetijd bekend zijn.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:16 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Je hoeft niet veel in te vullen. Het is geen vragenlijst o.i.d.
Ze zullen veel informatie pakken uit je sterrenbeeld, want dat is eenderde van alle informatie die je ze geeft. Dat en een verhaal wat ik onlangs hoorde laten mij doen geloven dat er vast wel íets van waar is.
[..]
En het is niet netjes om vragen onbeantwoord te laten.
Ik weet het niet.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:28 schreef padlarf het volgende:
[..]
Maar dat is toch juist allemaal 'bewijs' voor dat astrologie niet waar is?
Ja dat klopt. Ik zag ooit een tv programma waar iemand cold reading uitgelegd kreeg in een middagje en dat ging toepassen bij mensen. Iedereen vond hem zeer overtuigend, maar dat zijn ook van die mensen die erin wíllen geloven natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:30 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Nee hoor, je sterrenbeeld zegt niet zoveel. Dat is niet meer dan het geboortemoment. Je ascendant zegt veel meer. Om de ascendant te bepalen, moeten zowel geboortedatum als geboortetijd bekend zijn.
Wel, als je dat opgeeft, zijn ze bezig met een ad hoc horoscoopje van een miserabel kaliber. Er zijn immers veel meer invloeden die op je horoscoop in werken en dus medebepalend zijn voor je persoonlijkheid, voorkomen, gedrag, etc.
Cold reading is inspelen op wat je direct waarneemt en zo algemeen mogelijk te blijven praten, zodat je via een soort "Warm of koud"-spelletje bij iets bruikbaars komt.
.
Je overdrijft wel een beetje. Ik zei nergens dat dit hét bewijs is voor de geloofwaardigheid van astrologiequote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:32 schreef padlarf het volgende:
[..]
Je zegt het zelf, het is gewoon beredeneerd gokken.
Nou sorry, ik snap gewoon niet hoe jij iets precies tegenovergesteld interpreteert. Maar ja, dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:36 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Je overdrijft wel een beetje. Ik zei nergens dat dit hét bewijs is voor de geloofwaardigheid van astrologie![]()
Het lijkt enkel meer plausibel.
Weet je toevallig nog welk programma dat was?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:34 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Ik zag ooit een tv programma waar iemand cold reading uitgelegd kreeg in een middagje en dat ging toepassen bij mensen. Iedereen vond hem zeer overtuigend, maar dat zijn ook van die mensen die erin wíllen geloven natuurlijk.
Tijdens dezelfde aflevering was er ook een meisje die ging doen alsof die reader alles goed raadde over haar overleden opa. Kort daarna zijn ze op bezoek gegaan met die opa om die gast voor het blok te zetten.
Volgens mij hebben ze toen die Derek Ogilvie bezeikt.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:44 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Weet je toevallig nog welk programma dat was?Ben wel benieuwd!
volgens mij eerder omdat de pen dan niet meegenomen wordt na gebruik.quote:Op woensdag 2 januari 2013 00:33 schreef cherrycoke het volgende:
Is het waar dat die pennen bij de bank met een ketting eraan is, omdat je dan niemand kan neersteken met die pen?
Nee, die ketting zit vast zodat je daar niemand mee kan wurgen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 00:33 schreef cherrycoke het volgende:
Is het waar dat die pennen bij de bank met een ketting eraan is, omdat je dan niemand kan neersteken met die pen?
Als je iemand wil neersteken in een bank neem je toch gewoon een mes meequote:Op woensdag 2 januari 2013 00:33 schreef cherrycoke het volgende:
Dat zal eerder als bedoeling hebben dat niet iedereen die pennen meeneemt denk ik.quote:Op woensdag 2 januari 2013 00:33 schreef cherrycoke het volgende:
Jij moet ze wel vertrouwen met jouw geld, maar ze vertrouwen jou niet om een pen uit te lenenquote:Op woensdag 2 januari 2013 00:40 schreef Markeerstift het volgende:
[..]
volgens mij eerder omdat de pen dan niet meegenomen wordt na gebruik.
Is overigens niet alleen bij banken hoor, zie het best vaak ook bij bibliotheken en bij de kijkshop bijv.quote:Op woensdag 2 januari 2013 10:29 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Jij moet ze wel vertrouwen met jouw geld, maar ze vertrouwen jou niet om een pen uit te lenen
volgens mij is dat al 10 jaar standaardquote:Op woensdag 2 januari 2013 12:27 schreef DarkSkywise het volgende:
Dat ik bij de laatste twee upgrades van mijn internet-pc helemaal geen losse internetkaart meer nodig had, omdat ze allebei al een internet-aansluiting op het moederbord hadden.
En ik dus iedere keer zonder op te letten die ouwe kaart braaf in mijn versverbouwde systeem schuiven... pas toen ik onlangs een keer echt *achter* de computer moest zijn, dacht ik: "hee, waarom heb ik eigenlijk twee kabelaansluitingen?"
Een aantal foutmeldingen bij schone installaties werden toen zomaar ineens erg logisch.
Jan de hollander.quote:Op woensdag 2 januari 2013 14:02 schreef DarkSkywise het volgende:
(tenslotte, wie gaat er nou 400 pagina's aan nieuwe manuals lezen als het meteen werkt?)
Heb je zelf die kaart teruggeplaatst of heb je dat laten doen?quote:Afijn, bij de daaropvolgende overhaul (±2010), gewoon die kaart weer terugplaatsen, wat hij deed het toch nog steeds?
quote:Op woensdag 2 januari 2013 17:12 schreef DarkSkywise het volgende:
ik ga echt niet iedere keer kijken of daar een nieuw dingesigheidsje is bijgekomen.
Nee joh, wel een enorme 2 upgrades in 10 jaar tijd. Dan kan werkelijk niemand verwachten dat je je even verdiept in de nieuwe ontwikkelingen. Wat denken ze wel?quote:Op woensdag 2 januari 2013 14:02 schreef DarkSkywise het volgende:
Bij mijn eerste systeem was dat nog niet niet en kreeg ik een kaart van de kabelaar (2001).
bij mijn eerstvolgende overhaul (±2004)
Afijn, bij de daaropvolgende overhaul (±2010)
Toch krijg ik sterk het gevoel dat je de geest van het topic niet helemaal begrepen hebt, dus jij hebt over een paar jaar ook iets te posten.quote:Op woensdag 2 januari 2013 17:26 schreef Beavis het volgende:
Nee joh, wel een enorme 2 upgrades in 10 jaar tijd. Dan kan werkelijk niemand verwachten dat je je even verdiept in de nieuwe ontwikkelingen. Wat denken ze wel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |