Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 15:39 |
We hebben laatst de AMC getest. Of de remmen goed werkten, de automaat, etc. De olie moest toen nog goed door de bak heen gaan en hij haperde dus ook wat. En de auto ging niet eerder vooruit dan wanneer je gas gaf. Gisteren hebben we hem weer uit de garage gehaald om hem weer te testen. De olie zit er nu wel zo'n beetje goed in en hij haperde bijna niet meer. Alleen hadden we wel een ander probleempje. Zodra ik hem in z'n versnelling zette, schoot ie ineens vooruit, zonder dat ik gas gaf. Met bijna tot gevolg dat ie tegen ons huis aan reed. Dit deed ie in alle versnellingen. In de handmatige 3, de 'drive' en de achteruit. Waar kan dit aan liggen? Want dit is gewoonlijk toch niet zo? | |
Klonk | zondag 23 december 2012 @ 15:40 |
wel toch, ouwe automaten die ik me kan herinneren kruipen als de pest. | |
Surveillance-Fiets | zondag 23 december 2012 @ 15:40 |
Dat hoort zo hoor. | |
Dennis101 | zondag 23 december 2012 @ 15:41 |
Ehh, ik zou maar niet meer in een automaat stappen als je dit niet eens weet.. Levensgevaarlijk. | |
Surveillance-Fiets | zondag 23 december 2012 @ 15:41 |
| |
Surveillance-Fiets | zondag 23 december 2012 @ 15:41 |
Hoe kan hij ineens vooruit schieten als je de rem ingetrapt hebt om hem in de D te zetten? | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 15:42 |
Automaten die ik gewend ben rijden niet eerder voordat je gas geeft. Onder andere in een vrachtwagen. | |
KeesBromfiets | zondag 23 december 2012 @ 15:42 |
Ouwe automaten, poot op de rem houden, en uit de drive halen bij stoplichten etc. | |
Dennis101 | zondag 23 december 2012 @ 15:44 |
Zoals ik zeg, levensgevaarlijk dat je dit niet weet. Bij een 'echte' automaat is dit altijd zo. Bij die semi-automaten is dat geloof ik niet zo. | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 15:45 |
Ik heb ook geen ervaring met oude automaten inderdaad. Ik dacht dat dat allemaal hetzelfde werkte, maar niet dus. Nouja, dan weten we het nu. | |
Parzival | zondag 23 december 2012 @ 15:45 |
wellicht te veel olie in de bak? mijn gaat ook vooruit als je m in D zet.. maar dan blijft die wel kruipen.. en beetje remdruk is voldoende om hem te stoppen | |
Palomar | zondag 23 december 2012 @ 15:46 |
Het is volgens mij alleen bij de traditionele automaten met koppelomvormer (ong. alles van >6-7 jaar oud en tegenwoordig nog steeds bij wat grotere auto's). | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 15:47 |
Het ging deze keer redelijk hard, maar dat had ook te maken met dat ie stationair wat te hard liep. Hij was nog niet goed afgesteld, maar dat is inmiddels gefixt. | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 15:47 |
Deze komt uit '69. Inderdaad met koppelomvormer. | |
Dennis101 | zondag 23 december 2012 @ 15:48 |
Nou ja, ook een moderne auto kan nog een automaat met koppelomvormer hebben. | |
Parzival | zondag 23 december 2012 @ 15:49 |
daarom voet op de rem als je schakelt.. - overigens heeft de mijne wel wat PK'tjes.. maar echt er vandoor gaat die niet als je geen gas geeft | |
Sounddragon | zondag 23 december 2012 @ 15:50 |
Bijna een PTA topper dit | |
jitzzzze | zondag 23 december 2012 @ 15:51 |
laat dat bijna maar weg | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 15:52 |
Tja. | |
Surveillance-Fiets | zondag 23 december 2012 @ 15:53 |
Bij ekte automaten kan je niet eens schakelen zonder de rem in te trappen. | |
Palomar | zondag 23 december 2012 @ 15:54 |
idd.. zelfde als dat je een handgeschakelde auto altijd start met de koppeling ingetrapt. | |
TC_Artemis | zondag 23 december 2012 @ 15:55 |
Hier moet ik gepost hebben daarom voetje op de rem, k snap dat hij graag vooruit wilt als hij hoog stationair loopt. Iets met koppelomvormer enzo. | |
Sounddragon | zondag 23 december 2012 @ 15:55 |
Ouwere Yanken rijden idd gewoon weg, en meestal kun je die idd zonder remmetje in D kwakken, héél slekt voor de bak, maar ze doen het wel. Voortaan maar eerst effe je pootje op de rem zetten he | |
DeRakker. | zondag 23 december 2012 @ 15:58 |
WTF... Alle automaten waar ik in heb gereden is dat de normaalste zaak van de wereld... begint te rijden als je de rem loslaat. | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 16:01 |
Nja Shit happens als je alleen maar handbakken rijdt. | |
erikkll | zondag 23 december 2012 @ 16:01 |
Ik wil nog even opmerken dat alle automaten waarin ik heb gereden dit óók deden. Omdat nog niemand dat heeft opgemerkt! Guys?! | |
Parzival | zondag 23 december 2012 @ 16:02 |
je moet toch ook eerst langs de R, de N en dan pas D.. dus dan trap je toch altijd de rem in? dadelijk gaat die ineens achteruit tegen het paaltje! ( na de D natuurlijk de S.. en dan met de flippers naar 1.. ) | |
sinepedraap | zondag 23 december 2012 @ 16:28 |
Ik dacht even dat dit een troll was toen ik de TT las | |
blackbeartje | zondag 23 december 2012 @ 16:31 |
Laatste mijn MOEDER laten rijden in mijn automaat auto... Serieus hoe stom kunnen mensen zijn.. ik leg het haar uit.. 1 doe je voet op de rem 2 pak de handel en zet hem in de D als je vooruit wil en in de R als je achteruit wil... mens zet hem in de R en we vliegen achteruit.. was ze vergeten druk op de rem uit te oefenen... gelukkig heb ik sterke handrem en ze wil nu elke keer met links remmen en rechts gas geven.. en bij elke bocht zet ze hem in de sportstand [ knop zit op de pook ] en dan schakelt hij terug en raakt ze in paniek xD ja ze rijd al 30 jaar handbak ... hoe VASTGEKOEKT KAN JE ZIJN | |
Gummiebeer | zondag 23 december 2012 @ 16:43 |
Standaard fail als je van schakel naar automaat gaat. Ook ik deed dit bij mijn eerste automaat, na 1 keer is het trouwens wel afgeleerd | |
Chuck-N0rr1s | zondag 23 december 2012 @ 16:51 |
een echte man toch nog 1 op de valreep | |
Palomar | zondag 23 december 2012 @ 17:11 |
De R van Racen! | |
Sounddragon | zondag 23 december 2012 @ 17:17 |
Ghi.. PTA / PTA toppers | |
Parzival | zondag 23 december 2012 @ 17:24 |
en als we dan toch aan het topperen zijn.. ook de Knight Rider KITT reed vanzelf weg in de D stand.. | |
DeRakker. | zondag 23 december 2012 @ 17:26 |
| |
Gummiebeer | zondag 23 december 2012 @ 17:27 |
Maar das niet eerlijk, want KITT kon ook springen! | |
Cybje | zondag 23 december 2012 @ 17:56 |
Bij een oude Amerikaan moet je de rem inderdaad vrij fors intrappen. In m'n Corvette kan ik 'm niet in D zetten zonder de rem in te trappen, maar als ik de rem maar heel erg lichtjes heb ingetrapt, schiet hij toch een eind vooruit. Veel moderne automaten hebben dit ook nog wel, alhoewel het meestal in wat mindere mate is. Dan kruipen ze gewoon rustig. Ik reed een keer in de Honda Insight van mijn ouders (heeft een moderne CVT) en die kruipt ook gewoon. Bij veel semi-automaten (dus met gerobotiseerde koppeling) is dit vaak niet zo. Dan gaat de koppeling vaak pas aangrijpen als je gas geeft. Nadeel hiervan is bij sommige auto's ook dat als je op een helling staat en je laat je rem los, je achteruit rijdt. | |
Palomar | zondag 23 december 2012 @ 18:07 |
Dat is wel een voordeel van traditionele automaten. De hellingproef wordt echt een eitje. Zelfs op steile bergweggetjes in Frankijk bijvoorbeeld (al vind ik het zelf doen met koppeling en handrem leuker ). | |
Chuck-N0rr1s | zondag 23 december 2012 @ 18:30 |
| |
KnightSolaire | zondag 23 december 2012 @ 18:55 |
Ik kan nog één ding toevoegen wat niet gezegd is: zelfs elektrische (dus heule nieuwe) auto's gaan vanzelf rollen als je het rempedaal loslaat, hoewel best langzaam. Zo, heb ik ook iets toegevoegd aan dit topic. | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 20:04 |
M'n vader vertelde me net ook dat als hij op de rem trapte tijdens het rijden, de motor afsloeg. Wat kan dit zijn? Heeft dat nog iets met die automaat te maken of..? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 23 december 2012 @ 20:09 |
kan bak olie pijlen | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 20:10 |
Ik voel me trots. | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 20:11 |
Kan kloppen dat ie nog niet helemaal vol met olie zit. We hebben er nu 6 liter inzitten, volgens mij kan er maximaal 7 in. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 23 december 2012 @ 20:12 |
met of zonder koppelomvormer? die dingen lusten ook gauw een liter of 2. | |
TommyGun | zondag 23 december 2012 @ 20:15 |
Met links remmen geeft sowieso leuke effecten. Bijzonder om te zien hoe minder gedoseerd dat over het algemeen gaat . | |
Karina | zondag 23 december 2012 @ 20:16 |
Ik rijd ook automaat en als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht sta en niet op de rem trap of de auto niet in N zet dan rijd hij ook langzaam naar voren, dat is altijd bij een automaat voorzover ik weet. | |
Whiskers2009 | zondag 23 december 2012 @ 20:23 |
| |
Chuck-N0rr1s | zondag 23 december 2012 @ 20:23 |
ja boeiend, TS snapt wat ik bedoel, al dat grammer nazi gezeik | |
Whiskers2009 | zondag 23 december 2012 @ 20:24 |
Tot iemand je advies letterlijk neemt.. Zeik op jezelf.. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 23 december 2012 @ 20:25 |
doe het gewoon niet, of wordt docent Nederlands, | |
Whiskers2009 | zondag 23 december 2012 @ 20:26 |
Schrijf gewoon correct Nederlands.. Is jouw gebrek.. | |
powerflux | zondag 23 december 2012 @ 20:28 |
rembekrachtiger, vacuumlek.. | |
Kriegel | zondag 23 december 2012 @ 20:34 |
En dat maakt een automaat dus zo über-relaxed in de file. Lekker meekruipen door enkel de rem wat op te laten komen, laat de rest maar klooien steeds met die korte eerste versnelling van ze. Dat wil zeggen, tenzij je een auto hebt die fatsoenlijk wegkomt in z'n twee, dan is het niet zo'n punt. | |
.Neovo. | zondag 23 december 2012 @ 20:35 |
Moet ie de koppeling intrappen Flauw, ik weet het | |
Karina | zondag 23 december 2012 @ 20:35 |
Dat was destijds inderdaad de reden dat ik op automaat was overgestapt Tegenwoordig sta ik zelden meer in de file, maar ook in de stad, als je veel moet stoppen bij stoplichten en er veel bochten zijn waar je normaal zou moeten schakelen is het heel relaxt rijden | |
Chuck-N0rr1s | zondag 23 december 2012 @ 20:38 |
gefeliciteerd | |
Gwywen | zondag 23 december 2012 @ 20:40 |
Is ook het eerste wat ik dacht. | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 20:41 |
Met. | |
Compoantje | zondag 23 december 2012 @ 20:44 |
Ja, nou, zo gaat het wel inderdaad. | |
FkTwkGs2012 | zondag 23 december 2012 @ 20:47 |
ik heb wel eens in een fiat panda automaat gereden, die deed dit ook. maar omdat ik niemand anders hier dit zie posten, is het misschien wel iets dat niet goed is. ik zou hem naar de dealer brengen voor een grote onderhoudsbeurt. kost wat, maar dan heb je ook wat! | |
FkTwkGs2012 | zondag 23 december 2012 @ 20:48 |
van die irritante droeftoeters die met een automaat voor je staan en constant de remlichtjes aanhebben | |
Karina | zondag 23 december 2012 @ 20:49 |
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook meestal op de rem trap en de auto niet in N zet. | |
FkTwkGs2012 | zondag 23 december 2012 @ 20:51 |
ik begrijp dat dit lekkerder rijdt. maar irritant is het wel | |
Fer | zondag 23 december 2012 @ 21:44 |
Oude automaten willen soms ook een slagje draaien met de achterwielen als je hem in D zet, zeker met een verhoogd toerental. | |
blup | zondag 23 december 2012 @ 22:56 |
Bij (oude) automaten is het niveau van de bak olie essentieel. Te veel, te weinig, te oud, verkeerde olie, kan allemaal bijdragen aan nerveus schakelen, stoten tijdens schakelen, veelste laat door schakelen noem het op. | |
T42 | zondag 23 december 2012 @ 23:02 |
mijn semi automaat kon ik zonder gas geven toch bijn 25kmh uit halen op stationair | |
Mano_ | maandag 24 december 2012 @ 01:01 |
Idd, vooral in het donker. Sinds LED's gemeengoed zijn is het zicht er niet beter op geworden | |
Prullenbak6 | maandag 24 december 2012 @ 01:49 |
Bij de nieuwere automaten houdt het ABS-systeem de auto toch automatisch op de rem als je stilstaat? | |
DeRakker. | maandag 24 december 2012 @ 01:51 |
Het parkeren maakt het ook erg chill, je hoeft alleen de rem te gebruiken. | |
#ANONIEM | maandag 24 december 2012 @ 01:53 |
Je kunt alleen vooruit parkeren? | |
sinepedraap | maandag 24 december 2012 @ 08:23 |
huh | |
Pizza_Boom | maandag 24 december 2012 @ 08:38 |
Dat valt mij dus op als ik automaat rijd, ik zit constant aan de pook. Ook leuk zijn automaten schakelfunctie. Tik tegen de pook (of flippers) en opschakelen. Ook leuk speelgoed. | |
sinepedraap | maandag 24 december 2012 @ 09:41 |
Met een handgeschakelde bak moet je ook gewoon de rem ingetrapt houden hoor. Van die gasten die lopen te spelen met de koppeling en voor en achteruit rijden Ook als je een keer geraakt wordt van achter kan je maar beter al op de rem staan. Tevens: automaat rijden voor de elite Lekker linkerbeen laten rusten en in je rechthand een bakje koffie in de lucht houden en je hoeft geen fuck te doen behalve beetje sturen en gassen/remmen Pubertjes van 18 in een Golf die automaatvrees hebben | |
Pizza_Boom | maandag 24 december 2012 @ 10:10 |
Zodra de auto achter mij stil staat, wil ik de rem wel eens los laten. | |
Gokhan03 | maandag 24 december 2012 @ 11:44 |
Ook dat je motor perfect moet lopen. Heb 2.5 jaar in automaten gereden en had de volgende problemen: -Automaat klapte in zijn 3 en 4 bij rustig optrekken. Scheen te komen door valse lucht omdat ze buis bij de gasklep een dikke scheur had. -Automaat wilde niet doorschakelen naar de 5e versnelling. Kapotte nokkenaspositiesensor. Bij een kickdown wilde hij ook niet meer dan 5000 toeren maken waardoor je ook vast zat in de 4e versnelling. -Automaat bleef schommelen tussen een lagere en hogere versnelling -> motor liep op 5 cilinders soms ipv 6 door een half kapotte bobine. -Automaat bleef soms hangen in de 2e versnelling wanneer je harder dan normaal remt en stopt. Kwam te komen door een te lage bandenspanning tov vooras die wel de juiste spanning had. Al deze problemen duurden hooguit een week en waren makkelijk op te lossen maar ik voelde me wel zuur als ik moest denken aan een spontane bakrevisie wat oploopt tot ongeveer 2000 euro | |
vosss | maandag 24 december 2012 @ 12:17 |
Een koe eet gras. | |
DeRakker. | maandag 24 december 2012 @ 13:33 |
? | |
ZwartmetSuiker | maandag 24 december 2012 @ 13:59 |
Automaten moeten ook vooruit kruipen, dat is vet stoer bij het stoplicht. Altijd als ik het doe zie ik mensen vol verademing kijken naar mijn koele auto. | |
powerflux | maandag 24 december 2012 @ 14:52 |
Nog chillere automaat: variomatic. volledig traploos dus geen 'klappen' of slome kickdown, en dan ook nog een centrifugaalkoppeling dus niet met je voet op de rem voor het stoplicht en toch lekker in de D laten staan. minpuntje: verbruik en geluid. maar chicks kicken op variomatics. | |
KnightSolaire | maandag 24 december 2012 @ 15:04 |
Nog beter: elektrische auto. 100% koppel vanaf 0 omwentelingen en heeft simpelweg geen versnellingen: gegarandeerd een rustige rijervaring . | |
Grielen | maandag 24 december 2012 @ 15:53 |
altijd? | |
Cybje | dinsdag 25 december 2012 @ 09:02 |
Verbruik van een auto met Variomatic valt best wel mee. Een Daf 46 kan bijvoorbeeld makkelijk 1:15 rijden. Het zijn natuurlijk wel oudere auto's, zonder bijvoorbeeld modern injectiesysteem om de inspuiting volledig strak te regelen. Dus een vergelijkbare moderne auto zal uiteraard iets zuiniger rijden. De Prius en Civic Hybrid gebruiken in principe ook een soort van moderne variant op de Variomatic. En dat zijn auto's die juist gemaakt zijn om zuinig mee te rijden. | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 25 december 2012 @ 09:04 |
op zich best een net verbruik. voor 780 kg ofzo. daihatsu cuore doet 1:18 ofzo met automaat, zelfde gewichtsklasse (wel wat meer pk's). maar veel is er niet gewijzigd mbt verbruik helaas. | |
HenkXL | dinsdag 25 december 2012 @ 12:59 |
Bij onze omega drei liter v6 automaat rijdt ie ook heel zachtjes in de drive zonder gas te geven. | |
Compoantje | dinsdag 25 december 2012 @ 15:56 |
Gisteravond ervoor gezorgd dat de olie op peil was en even weer gestart en mee gereden, nu kroop hij gewoon vooruit, in 'drive', de 1 en de 2. Zoals het volgens jullie hoort Een heel verschil vergeleken met vorige keer, toen schoot ie dus echt vooruit, nadat we de rem op lieten komen. En zonder dat we gas gaven. M'n vader blijft erbij dat ie gewoon stil hoort te staan als je hem in de versnelling hebt. Maakt nie tuit in welke versnelling. Hij hoort geen cm vooruit/achteruit te rijden. Mede omdat ie dit zelf ook gewend is in z'n vrachtwagen. Maar zoals ik al zei, we hebben geen ervaring in auto's met automaten, dus het zal bij vrachtwagens wel anders zijn. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 25 december 2012 @ 16:05 |
Zoals je zelf al zegt; mbt auto's lult je vader uit zijn nek | |
Cybje | dinsdag 25 december 2012 @ 22:12 |
Bij auto's is het een uitzondering als ze niet kruipen. Bij semi-automaten is het dus niet helemaal normaal, maar daarbij bouwen fabrikanten soms toch een kruip-functie in, zodat het zich in elk geval maar gedraagt als een normale automaat. Ik snap niet helemaal dat dit geen algemene kennis is. Misschien moeten mensen met een 'handgeschakeld' rijbewijs gewoon niet in een automaat mogen rijden | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 25 december 2012 @ 22:27 |
Zo moeilijk is automaat rijden niet. Kijk maar naar buschauffeurs. Die mensen hebben in feite amper rijvaardigheden en mogen toch automaat rijden. | |
Cybje | dinsdag 25 december 2012 @ 22:29 |
Klopt, ware het niet dat TS bijna tegen z'n eigen huis aan reed | |
powerflux | dinsdag 25 december 2012 @ 22:35 |
*vind-ik-leuk | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 25 december 2012 @ 22:45 |
Ja omdat Compoantje Senior TS heeft gefopt. | |
Palomar | dinsdag 25 december 2012 @ 23:03 |
Of het komt omdat vrachtwagens zwaarder zijn of meestal zwaar beladen zijn. Dan zullen ze misschien minder snel uit zichzelf gaan rollen als je geen gas bijgeeft. Een personenauto met automaat zal ook minder snel gaan kruipen als er een zware aanhanger achter zit. | |
Fenomeno | dinsdag 25 december 2012 @ 23:13 |
Verbruik is met een Bosch CVT (opvolger variomatic) in stadsverkeer juist lager dan met een handbak. | |
Compoantje | woensdag 26 december 2012 @ 00:13 |
Nee, maar helemaal niet in de vrachtwagen van m'n vader. Ook als er geen oplegger achter zit. Hij blijft gewoon helemaal stil staan. | |
Kriegel | woensdag 26 december 2012 @ 00:33 |
Je pa zit er echt naast, een vol-automaat met koppelomvormer in een personenauto zal in D en R altijd aan het kruipen/rijden slaan zodra je de rem loslaat*. Hoort gewoon bij het mechanisme en zodra je eraan gewend bent is het eigenlijk alleen maar handig. Je start toch altijd in P (geen andere optie, hoewel N misschien ook wel werkt) en kunt alleen schakelen door eerst op de rem te trappen, dus op het moment dat je in D of R komt sta je altijd vastgenageld. De auto kan er daardoor nooit zomaar vandoor vliegen. * Uitzonderingsgeval is als er een richel van een goot of een ander soort stijle helling tegen je wielen zit, en met name de achterwielen als je achteruit wil. Heb regelmatig gemerkt dat je dan eerst een klein tikje gas moet geven voor de boel van z'n plek komt. Zoveel kracht zit er blijkbaar niet achter dat kruipen vanuit stilstand. [ Bericht 4% gewijzigd door Kriegel op 26-12-2012 01:23:07 ] | |
Ridocar | woensdag 26 december 2012 @ 08:09 |
Nee, Vrachtauto's hebben vrijwel altijd een robotbak. Dat is in feite een gewone versnellingsbak met split, tussenbak en een gewone droge platenkoppeling. Alleen het schakelen en koppelen wordt gedaan door een computer. Daarom kan een vrachtauto de aandrijving geheel ontkloppelen. Dat is ook de reden dat een vrachtauto met automaat precies rijdt als eentjemet een handbak. Dus met dezelfde pauzes tussen het schakelen. Alleen heeft een automaat maat twee pedalen en een knopje met D, N en R (en soms nog wat keuzes) maar zeker geen standje P. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 09:25 |
Als je dat niet beheerst idd. Ik rem vaak links, maar heb dat ook geleerd in de racerij voordat ik op de openbare weg die fratsen uit ging halen. Verder lees ik her en der dat moderne 'automaten' niet meer kruipen, maar ook de moderne varianten doen dit meestal. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 09:28 |
Eens. Tenzij op pole position voor het verkeerslicht zet ik de automaat altijd in de neutraal. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 09:35 |
Nederland is vrijwel altijd vlak, dus waar heb je het over? En dan heb je altijd nog de handrem om de persoon achter je niet te verblinden. | |
sinepedraap | woensdag 26 december 2012 @ 09:36 |
Genoeg hellingen, drempels, etc en alsnog wordt het je tegenwoordig ook gewoon zo geleerd hoor. Verblinden? Misschien ietsje meer afstand houden, zodat je de achterwielen nog kan zien. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 09:43 |
Waarom blijft mijn auto dan vrijwel altijd gewoon op zijn plek? En hoe het geleerd wordt interesseert mij niet. Als het niet nodig is je rem inhouden is gewoon zwakzinnig. Niet dat dat helpt met die bak licht die remlichten tegenwoordig produceren, maar de weg onnodig ruim bezet houden getuigt ook al niet van verkeersinzicht. Heb je net een week je rijbewijs ofzo? | |
sinepedraap | woensdag 26 december 2012 @ 09:44 |
Omdat jij blijkbaar op dat moment niet op een helling staat he Sherlock. En dat andere wat je uit je bek poept slaat nergens op. Alsof mensen opeens dan maar zo min mogelijk hun rem moeten gebruiken. Dat zou echt een stuk veiliger zijn ja. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 09:48 |
Dus je bent het ineens met mij eens dat je in NL zelden op een helling staat? Dank daarvoor! Ja, de veiligheid is enorm in geding als je stil staat... *zucht* Ben je nog aan het lessen ofzo? | |
daNpy | woensdag 26 december 2012 @ 09:49 |
Veel nieuwe automaten hebben tegenwoordig een auto-hold functie. Dan neemt de auto de remmen over tot je weer gas geeft, en ja dan blijven de remlichten ook aan | |
sinepedraap | woensdag 26 december 2012 @ 09:50 |
Ga maar lekker heen en weer rollen bij het stilstaan en expres zo min mogelijk je voetrem gebruiken zodat je andere mensen niet 'verblind'. Aan het lessen? Ik heb bijna al m'n categorieën en ben vakbekwaam en heb duizenden km's rijervaring. Weet het sowieso beter dan jij, daar komt het op neer. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 09:54 |
Wat begrijp jij niet aan 'stil staan'? Duizenden... Nou, nou. Ik heb er zo'n miljoen km's achter de kiezen, dus net effe wat meer ervaring. Wat ik al dacht. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 09:56 |
Dan houdt het op natuurlijk. | |
sinepedraap | woensdag 26 december 2012 @ 09:58 |
Ik geloof er geen ene fuck van als jij met zoiets stompzinnigs komt als niet op de rem staan bij het stoplicht omdat je andere mensen 'verblind'. Sorry maar het slaat gewoon helemaal nergens op. Misschien in de regen in het donker met een één of andere kermisattractie van een auto vol met lichten, dat het een beetje vervelend is, zoals mensen met een mistlicht aan, maar dat het daarom maar niet meer gedaan moet worden is de reinste bullshit. Staat je voertuig stil? Dan zet je hem vast. Op de handrem of op de voetrem bij het stoplicht op een vlakke weg. | |
daNpy | woensdag 26 december 2012 @ 10:00 |
Ik vind het wel een handige functie (behalve bij parkeren) maar dat de remlichten de hele tijd branden vind ik als ik er achter sta ook wel weer vervelend | |
daNpy | woensdag 26 december 2012 @ 10:01 |
Ik gebruik ook meestal de handrem, maar als hij niet uit zichzelf wegrolt niet. Wel als ik vermoed dat er eens iemand achterin kan klappen. | |
sinepedraap | woensdag 26 december 2012 @ 10:03 |
Je kan ook zachtjes beginnen met rollen zonder dat je het doorhebt. En dan is het opeens boem achter je. Klein stukje helling, drempel, icm met eventuele harde wind etc. Met een lichte personenauto is deze kans misschien wat minder groot, maar met een 40 tonner bijv. Stilstaan op een vlakke weg gebruik ik altijd m'n voetrem. Hellingen die te stijl zijn voor voetrem doe ik de handrem. | |
daNpy | woensdag 26 december 2012 @ 10:04 |
Daarom kijk ik ook naar mijn spiegel en het wegdek/trottoir om te kunnen zien of ik wegrol. | |
sinepedraap | woensdag 26 december 2012 @ 10:08 |
Dat is een stuk handiger dan gewoon je rem gebruiken ja | |
daNpy | woensdag 26 december 2012 @ 10:09 |
Je hoeft er geen uur naar te kijken hoor Ik houd mijn rem niet in bij het stoplicht want dan kan de warmte niet uit de blokken en schijven. En de remlichten zijn irritant voor degene achter je. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 10:51 |
Ik merk op dat ik niet de enige ben in dit draadje die het irritant vindt. Verder valt aan jouw reacties op dat je een stuitend gebrek aan inzicht hebt, reden waarom ik onmiddellijk dacht aan een beginnend bestuurder. Dat ontken je met de tekst dat je al duizenden km's ervaring had, hetgeen normale mensen zien als "beginnend". Iedereen heeft het moeten leren, dus verder niets mis mee, maar je mag jezelf best realiseren dat hetgeen je geleerd hebt nog voorzien moet worden van een bak ervaring voordat je echt goed kan rijden. Wist je overigens dat derde remlichten ooit verboden waren omdat ze medeweggebruikers zouden verblinden? Nou vond ik dat ook weer onzin, maar toch... het zij maar gezegd. Ik constateer dagelijks dat te veel vrachtwagenchauffeurs weinig rekening houden met andere weggebruiker en misschien is het dan ook wel in die kringen je reinste bullshit om dat te doen, maar ik vind het dus een pré. Daarmee wil ik niet meteen zeggen dat iedereen dat maar moet doen op straffe van een draai om zijn oren ofzo, maar het is gewoon beter. Nog afgezien van het feit dat een auto minder verbruikt als deze in de N staat ipv de D voor het verkeerslicht. Zo hebben ze het jou geleerd kennelijk. Kom nog eens terug als je 100.000 km achter de rug hebt (met een personenauto!) en vertel dan eens of je het er nog steeds mee eens bent. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 26 december 2012 @ 11:25 |
Ik zet de automaat best vaak in de P bij het stoplicht om de remschijven goed af te laten koelen zodat ze niet krom trekken. | |
gimmilan | woensdag 26 december 2012 @ 13:46 |
Paar dagen ook voor het eerst in een automaat gereden. Diegene waarvan de auto zei heel droog. Van mij part vouw je, jouw poot onder de stoel. Niet naar de rem ermee. Duidelijk zoals het maar kon en me linkervoet laten slapen. Nu hopen dat ik het niet fout doe. En ook deze auto kroop rustig vooruit. Ookal heeft het 200 pk'tjes. | |
Prullenbak6 | woensdag 26 december 2012 @ 14:43 |
Ik rijd zelf ook automaat, als ik stil sta voor het stoplicht houd ik gewoon de rem in. Waarom? 1. Die paar seconden dat het remlicht aanstaat, doe toch niet zo moeilijk na 10 seconden is het alweer voorbij. Ik heb trouwens de originele verlichting in de auto zitten dus geen pauper led bakken zoals sommige hebben. 2. Elke keer de auto in N of P zetten als je stilstaat is slecht voor een automaatbak, het mechaniek in de bak moet zichzelf dan steeds weer verstellen. En hierdoor krijg je vergrote slijtage. Ik ben het wel eens met ZwartmetSuiker over remschijven die kromtrekken, maar dat gebeurt alleen als je hard rijdt en veel remt daarna stil staat etc. Iets wat ik toch niet zo vaak doe. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 26 december 2012 @ 14:47 |
Is niet vaak nodig nee maar als ik van de snelweg afkom ofzo en ik moet lang stilstaan dan laat ik 'm kruipen of ik klik 'm ff in de P of N. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 16:10 |
Als je goed leest dan zie je dat ik reageer op de stelling dat je ook je rem ingedrukt moet houden bij een handbak... Verder klaag ik niet, ik geef slechts aan dat ik niet de rem ingedrukt houd, maar gewoon terug ga naar de N. Eigenlijk ben ik van mening dat het logischer zou zijn dat het derde remlicht uit gaat zodra de auto meer dan 3 sec. stil staat en de rem ingedrukt blijft, maar dat geheel terzijde. Dan heb je een kwalitatief uitermate teleurstellende automaat... Overigens denk ik dat een automaat meer slijt in de D dan in de N. Ik rij vaak wel door, dus lijkt mij dan dat het voor mij een prima keuze is. | |
Prullenbak6 | woensdag 26 december 2012 @ 16:14 |
Ik heb gewoon een automaat van ZF Friedrichshafen (ZF 5HP24) , een van de beste merken ter wereld. Het maakt niet uit of je automaat van A kwaliteit is of B kwaliteit. Constant de bak in de P of N zetten geeft gewoon meer slijtage. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 16:21 |
Ik 'hoor' het je zeggen. Persoonlijk denk ik dat mijn bak meer te lijden heeft als ik aan het rijden ben dan als ik stil sta, maar goed... doe jij het toch niet? | |
Warrie.in.de.Harry | woensdag 26 december 2012 @ 16:32 |
Volgens mij gaat het niet zozeer over rijden of stilstaan, maar meer om het telkens overschakelen. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 17:49 |
Overschakelen is weer wat anders en dat doe je overigens alleen als je rijdt. | |
RetepV | woensdag 26 december 2012 @ 21:05 |
Dat hoort inderdaad! | |
RetepV | woensdag 26 december 2012 @ 21:12 |
Hmm, heb dat nog nooit gedaan... Nooit problemen gehad met mijn Nissan 1.6 SGX. Ach, wat was dat lekker rijden, met zo'n automaat. Zeker toen ik mijn linkerbeen gebroken had en gewoon prima kon autorijden. De enige auto waarmee ik ooit een kromme remschijf had, was een Citroen ZX, handgeschakeld. | |
Broekpaling | woensdag 26 december 2012 @ 21:43 |
Heb een automaat en laat 'm onderweg bij stoplichten in D staan en poot op de rem. Minder slijtage voor de bak en ik kom niet racend van een rally circuit dus die remmen overleven het prima. Af en toe wil ik 'm wel eens handmatig in 3 zetten om af te remmen op de snelweg om de remmen niet te gebruiken mocht de snelheid er opeens een beetje uit gaan bij m'n voorganger. En op vakantie in de bergen in een hogere versnelling laten om bergop het koelwater rond te pompen en bergaf de remmen te ontlasten door op de motor te remmen. Het is niet moeilijk, alhoewel een handbak wel leuker is. | |
daNpy | woensdag 26 december 2012 @ 21:56 |
In de bergen in een lagere versnelling bedoel je | |
OEM | woensdag 26 december 2012 @ 21:58 |
In D of DS en dat was het. Alleen manual als het moet, want ik ga niet voor m'n plezier door 8 trappen heen roeren. P of N bij stoplicht? No way. Kromme remschijven? Fixt de dealer wel mocht dat gebeuren. Tis geen audi, dus auto's achter me hebben geen last van veels te felle achter- of remlichten. | |
Yoda87 | woensdag 26 december 2012 @ 22:11 |
Tussen door rijden en de openbare weg als racecircuit gebruiken zit een verschil. Van door rijden en stevig remmen alleen trekken ze echt niet krom. Daar moet je echt wel je best voor doen. | |
DS4 | woensdag 26 december 2012 @ 23:36 |
Kromme schijven zijn niet het probleem, maar dat gaat wel erg off topic. | |
Broekpaling | woensdag 26 december 2012 @ 23:36 |
Ja, je snapt waar ik heen wil. | |
daNpy | donderdag 27 december 2012 @ 09:50 |
Ja, heel snel naar beneden wat ik lees | |
Ridocar | donderdag 27 december 2012 @ 11:52 |
Een automaat heeft over het algemeen overmaatse remmerij. Althans, bij m'n Polo 1600 automaat zaten schijven rondom, terwijl trommels op de achteras standaard waren... | |
ZwartmetSuiker | donderdag 27 december 2012 @ 12:43 |
Met een automaat moet je ook forser remmen omdat je minder op de motor af kan remmen. | |
daNpy | donderdag 27 december 2012 @ 12:47 |
Kan wel, maar dan moet je handmatig terug schakelen. En daar rijdt je geen automaat voor | |
ZwartmetSuiker | donderdag 27 december 2012 @ 13:00 |
Precies, zonde van de moeite en uitrollen duur ziek lang. | |
Peunage | donderdag 27 december 2012 @ 13:14 |
Nooit in een automaat gereden/gezeten maar als ik het dus goed begrijp; Bij oude automaten moet je op de rem drukken als je hem in Drive zet, omdat hij anders wegrijd. Bij nieuwe automaten hoef je de rem niet in te drukken. Klopt dit of mis ik iets? | |
Compoantje | donderdag 27 december 2012 @ 13:19 |
Je kan beter altijd de rem indrukken. Ook bij nieuwe automaten. Alleen vrachtwagens met nieuwere automaten ( ik weet niet of het bij alle vrachtwagens zo is) rijden niet weg. | |
OEM | donderdag 27 december 2012 @ 13:20 |
Klopt niet. Is afhankelijk van de automaat en/of andere elektronische foefjes. | |
Ridocar | donderdag 27 december 2012 @ 13:57 |
Ik had een post gezet over vrachtauto's, maar dat is ergens blijven hangen wegens een of andere bitchfight ergens in dit topic. | |
Kriegel | donderdag 27 december 2012 @ 15:06 |
Ja. Maar nogmaals kun je pas schakelen met het rempedaal ingedrukt, dus het is niet alsof je een fout kan maken. | |
yup | donderdag 27 december 2012 @ 15:21 |
Overigens niet alle half-automaten blijven stil in D. DSG is toch echt geen automaat met koppelomvormer maar rijd gewoon rustig weg in D. Technisch gezien is dat gewoon een gerobotiseerde handbak met 2 koppelingen. | |
daNpy | donderdag 27 december 2012 @ 16:02 |
Voor het echte automaat gevoel | |
Djurres | donderdag 27 december 2012 @ 16:42 |
Gewoon bij iedere automaat poot op de rem. Punt. | |
Broekpaling | donderdag 27 december 2012 @ 16:52 |
Dit. Zoals je met een handbak voor het stoplicht de koppeling in drukt en evt remt, sta je met je automaat ipv op de koppeling op de rem. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 27 december 2012 @ 16:53 |
Met een handbak hoef je toch alleen de koppeling te laten slippen als je op een helling staat? | |
Compoantje | donderdag 27 december 2012 @ 17:29 |
doe ik meestal ja. En op de steilere hellingen de rem er nog bij. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 27 december 2012 @ 17:30 |
Ik maak een grap. Jij hopelijk ook. | |
Djurres | donderdag 27 december 2012 @ 17:48 |
Sommige mensen moeten ze het recht ontnemen een auto te hebben. Zo te horen worden de meeste auto's/voertuigen gewoon zwaar mishandeld | |
Compoantje | donderdag 27 december 2012 @ 19:15 |
Ja. Ik houd rekening met FOK!kers achter mij die verblind raken door mijn felle remlichten. | |
Catch22- | donderdag 27 december 2012 @ 19:26 |
ga zelfs eens achter t stuur van zon bus zitten, kijken wat voor je held je dan nog bent. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 27 december 2012 @ 20:13 |
Nouja dat zal niet lang duren zodra de buschauffeur bijkomt of de politie mij klemrijd. | |
Light | donderdag 27 december 2012 @ 22:17 |
Nee, voor die tijd heb je jezelf wel ergens klemgereden | |
Light | donderdag 27 december 2012 @ 22:21 |
Kruipen? Die van mij hou je lopend niet bij... | |
AdoraBelle | donderdag 27 december 2012 @ 22:47 |
Bus vast rijden op een hoge stoeprand omdat je de draaicirkel niet gewend bent... dat soort dingen... | |
ZwartmetSuiker | donderdag 27 december 2012 @ 22:57 |
Ik heb heel wat stoepranden overreden als passagier zijnde, geen enkele was te hoog. | |
Andyy | vrijdag 28 december 2012 @ 13:04 |
Ik heb ooit een keer een vrachtwagen gereden op een parcoursje, is natuurlijk niet vergelijkbaar met echt praktijk. Maar kon het wel redelijk en dat voor iemand die nooit zoiets heeft gereden. Dus denk dat een bus ook wel mee zal vallen (gewoon alle bochten vrij ruim nemen) | |
Dimitri_ | vrijdag 28 december 2012 @ 14:50 |
Het lastige bij een bus is dat de sturende wielen achter je zitpositie zitten, in tegenstelling tot bij een personenauto. Een vrachtauto heeft dit in veel mindere mate. Dat maakt het lastig met bochten pakken. | |
Compoantje | zondag 30 december 2012 @ 00:00 |
Kijk, hier nog een filmpje ter ondersteuning van de TT en OP: Vanaf ongeveer 1:00 kun je goed zien hoe snel ie optrekt. En dit is ook nog met de rem er half op. We moesten hem draaien op onze oprit, vandaar dat we de rem niet helemaal op lieten komen. Maar deze rijdt sneller weg als dat het hoort. Ik geloof er niets van dat ie normaal nog sneller optrekt en dat dit als normaal wordt beschouwd. | |
TC_Artemis | zondag 30 december 2012 @ 00:17 |
Ik zou me niet zo druk maken om je automaat de rest van je auto is ook niet helemaal oke . Verder mis je nu volgensmij ook nog wel wat gewicht aan je auto, misschien dat dat ook scheelt. | |
Compoantje | zondag 30 december 2012 @ 00:25 |
Zoveel gewicht is dat niet. Alleen wat carrosserie delen en het interieur missen. Je kan me niet vertellen dat ie langzamer optrekt als dat er op zit. | |
TC_Artemis | zondag 30 december 2012 @ 00:27 |
hij is maar 1200 kg zo te lezen normaal, onze kever stond ook al flink hoger toen het interieur, benzinetank en wat ander grut er uit ging. Kan me voorstellen dat t flink scheelt, paar deurtjes, beetje platen en interieurtje tikt wel aan. | |
Compoantje | zondag 30 december 2012 @ 01:03 |
Ik hoop het Helemaal origineel weegt deze auto bijna 2000kg. gelukkig geldt er geen wegenbelasting voor | |
Kriegel | zondag 30 december 2012 @ 02:16 |
Hmm, dat is inderdaad niet echt normaal nee. Dit is geen kruipen, dit is ervandoor willen gaan. | |
Cybje | zondag 30 december 2012 @ 10:18 |
Ik kan het niet heel goed horen via m'n laptopspeakertjes, maar is het toerental van de motor ook nog aan de hoge kant? Dan willen ze ook wel eens wegrijden. Die Amerikaanse motoren hebben al flink wat koppel op een laag toerental, dus over het algemeen wil je stationair niet al te hoog zitten. Ter vergelijking: mijn Corvette doet koud 900 rpm stationair en warm 600 rpm. Nou is dat ding dus geregeld door een ECM. Maar als hij stationair 1000 rpm doet (is te doen met een datakabel), wat dus niet eens heel veel meer is, moet ik echt heel goed mijn voet op de rem houden bij stoplichten en dergelijken. | |
Prullenbak6 | zondag 30 december 2012 @ 12:39 |
Jij hebt de TH200-4R automaat in je Javelin zitten, ik kan zo niet een service manual vinden. Maar ik heb nog wel deze, het is de service manual van een Hydramatic automaat. Een compleet ander model automaat (voorganger van de THxxx automaten). Maar er staat wel een troubleshooting guide in, dus misschien helpt dat. http://www.61-62cadillacs(...)smission_service.pdf | |
Andyy | zondag 30 december 2012 @ 13:36 |
M'n ex probeerde dat altijd, ging ze vragen hoe ik wist wanneer ze met links probeerde te remmen | |
Compoantje | zondag 30 december 2012 @ 14:22 |
Volgens mij is het een T96 3-speed die we erin hebben, maar dat zal ik even moeten nakijken. Mijn vader denkt ook dat 1 van de 2 spanbanden nog aangespannen moet worden. | |
YoshiBignose | woensdag 2 januari 2013 @ 15:38 |
Ik heb nog nooit een automaat gereden die niet wegrolt in de D. Wat me wel opvalt is dat in m'n iQ het veel langzamer gaat dan in m'n Lexus. Daar ga je echt gewoon hard zonder gas bij te geven en moet je eigenlijk constant een beetje remmen. Ook als je het gas los laat op bijv. 50 km/u rem je nauwelijks af. Waar heeft dit mee te maken, de kracht van de motor? | |
Gummiebeer | woensdag 2 januari 2013 @ 15:41 |
Wat je zelf zegt, kracht van de motor icm transmissie | |
daNpy | woensdag 2 januari 2013 @ 16:01 |
Zo'n Lexus heeft wat meer koppel als een hondehok idd. En er zijn toch echt genoeg 'automaten' die niet wegrollen in zijn 'D'. Zoals gezegd zijn dit dus geen conventionele automaten met een vloeistof koppeling (koppelomvormer), maar gerobotiseerde handbakken of CVTs/Variomatics met droge platen- of schoenen koppeling |