quote:
Op dinsdag 15 januari 2013 16:49 schreef Beathoven het volgende:[..]
Geen idee.. ik eet van meerdere walletjes

Ik hou vooral van religie en stromingen met een progressief karakter en die dingen in balans proberen te trekken ipv eroverheen. Ik sluit het bestaan van een God niet uit.
Ik bewonder sommige geestelijke stromingen zoals het Soefisme, dat een soort pre-humanisme was en het Boeddhisme. Ik bewonder o.a. Rumi (die het voor elkaar kreeg moslims, joden en christenen te verbinden en te laten "vechten" (met woorden) wie 'm naar z'n graf mocht tillen), daarnaast heb ik veel met Yunus Emre en de 14e Dalai Lama. Maar ik bewonder ook Jezus en Mohammed als sleutelfiguren voor de tijd waarin ze leefden en om hun 'voor die tijd' vernieuwende 'progressieve' denkbeelden iets dat soms te weinig met de tijd is meegegaan helaas.
Als ik de Paus soms hoor dan lijkt 't alsof deze nog ergens in 1800-zoveel rondhuppelt, wat moet je daarmee? Als het Vaticaan pas begin jaren '90 accepteert dat de aarde om de zon draait is dat geen reden tot een debat of tot een feestje. De Dalai Lama kijkt erg naar de toekomst met goede statements, die zit ergens in 2050 en zo zou geloof 'in mijn beleving' meer met de toekomst bezig moeten zijn ipv met het verleden of het nu.
Als ik het zo lees is het meer dat je het goede lijkt te willen halen uit bepaalde filosofieën en/of personen; nergens proef ik uit dat je ook werkelijk ergens in gelooft. Je spreekt over bewondering, maar geeft nergens echt aan waar je dan wel in gelooft.
Uiteindelijk draait het om het achterhalen van de waarheid in mijn ogen. Je kunt geloven dat een bepaalde religie of stroming je aantrekt om wat voor reden dan ook, maar dat maakt het niet per se waar. Ergens in geloven omdat het je goed laat voelen kan, gebeurt ook veel, maar lijkt mij nu niet echt bevredigend. Zoals Russel Bertrand al eens zei in een beroemd interview:
"Q: Do you think there’s a practical reason for having a religious belief, for many people?
Russell: Well, there can’t be a practical reason for believing what isn’t true. That’s quite... at least, I rule it out as impossible. Either the thing is true, or it isn’t. If it is true, you should believe it, and if it isn’t, you shouldn’t. And if you can’t find out whether it’s true or whether it isn’t, you should suspend judgment. But you can’t... it seems to me a fundamental dishonesty and a fundamental treachery to intellectual integrity to hold a belief because you think it’s useful, and not because you think it’s true."
Stiekem vermoed ik dat je gewoon een (agnositische) atheïst bent, al wil je misschien jezelf dat labeltje niet opplakken om wat voor reden dan ook. (Vergeet overigens niet dat atheïsme en spiritualisme elkaar niet per se hoeven uit te sluiten). Maar ben wel benieuwd of je het hier oneens mee bent, en waarom dan wel, en waar je dan wel in gelooft wat het plakkertje 'atheïsme' weerlegt...

quote:
Mwoh, valt wel mee of het geniaal is. Het is eigenlijk Pascal's Wager waar veel mis mee is. Wat als het nu wel waar was maar het blijkt dat een andere religie waar is? Het is meer dan de gok dat 'of het christendom is waar' of er is niks. Het is dan ook geen goed argument (en dus ook niet echt geniaal imo) om dan maar de gok op het christelijke geloof te nemen.
Los van het feit mbt Pascal's Wager, en mijn insziens het grootste manco daarmee, is dat je niet echt kunt kiezen om te geloven en zo de hemel in te komen. Je gelooft het nu eenmaal of niet. Het is niet echt een keuze.
Iemand kan tegen je zeggen: als je lang genoeg naar je muur kijkt, dan verandert ie van een witte naar een rode muur, helemaal vanzelf. En als je dat gelooft kom je in de hemel. Zo niet, dan ga je naar de hel. Je kunt dan om dat te verdienen niet ineens écht geloven dat dit waar is.
Maar dan kom je ook weer op het terrein van Daniël Dennett, 'belief in belief'. Maar nu dwaal ik wel erg af
[ Bericht 8% gewijzigd door LuNaTiC op 15-01-2013 19:16:56 ]