sowieso vind ik de bedragen die zelfs een simpele fotostudio vraagt voor een portretje behoorlijk overdreven, gezien de kwaliteit ervan. Schoolfotografen dito. Ik ben geen wereldfotograaf (verre van zelfs), maar als ik zie wat zij vragen kan ik zo binnen lopen en nog betere kwaliteit bieden ook voor hetzelfde geld. In dat opzicht denk ik dat er te weinig echt goede fotografen zijn en de markt overspoeld wordt met mensen die zich - net als ik - een beetje hebben ingelezen en 'wel aardige' foto's maken maar wel dezelfde tarieven hanteren als de echt goede fotografen.quote:Op maandag 8 juli 2013 17:41 schreef Stefan het volgende:
Ik vind dat geklaag van collegas over mensen met goedkope cameraatjes die de markt verpesten altijd wel leuk. Ik ben pas eind vorig jaar in de fotografiemarkt gestapt en mn omzet komt voor 30 procent uit de fotografie. Er is dus nog steeds markt, ook voor beginnners, je moet er alleen je best voor doen.
En ik vraag dus geen marktverpestende tarieven voor de duidelijkheid. Ik denk dat er wel verwende oldbies zijn die wat te hoog in de boom zijn beland.
terechte klachtquote:Op maandag 8 juli 2013 18:29 schreef FouteMensenStaff het volgende:
Mijn klacht is dat ik hier klachten zit te lezen terwijl ik beter met fotograferen bezig kan zijn..
Je bent echt te pretentieus bezig hoor.quote:
Precies dat idd. Schoolfoto's ook. Als je zo eens uitrekent wat zo'n kerel verdient dan loopt dat in de duizenden euro's, en dat allemaal voor foto's van op z'n vriendelijkst gezegd 'dubieuze kwaliteit'. Maar ja, iedereen wil de schoolfoto's hebben om door te geven aan oma en opa en oom bob en tante zus. Score!quote:Op maandag 8 juli 2013 18:46 schreef Stefan het volgende:
Fotografen hebben jaren enorm gecasht op nabestellingen, dure nabestellingen waarvan de prijs 10x of meer over de kop ging, los van kosten van de reportage. En dat per foto. Van bruidsrepos kreeg je nooit een negatief maar moest je een duur boek erbij kopen en familie kon dure afdrukken nabestellen.
Ja, dat is alleen niet het probleem van de fotografen met compact/mobiel, de organisatie heeft er namelijk veel voordeel bij dat blogs en websites komen voor hun fotoverslag, omdat ze meer lezers hebben dan papierenmedia en ook nog eens veel sneller zijn, soms al binnen een paar uur of zelfs directquote:Op maandag 8 juli 2013 19:31 schreef Tokus het volgende:
concertfotografen zullen trouwens beamen dat mensen met compactcamera's (of telefoons) in de fotopit vreselijk irritant zijn. En dan dus vanwege dat ze die dingen altijd met gestrekte armen vasthouden, dus lekker voor andermans lens.
Zit Jolanthe op Fok? Even FoBo checken.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:23 schreef Stefan het volgende:
Dan staat er ook ineens een FOK!fotograafamateur naast de 'pro' die daar niet mee kan omgaan![]()
[ afbeelding ]
dat hoofd op die onderste foto is geniaal.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:23 schreef Stefan het volgende:
Dan staat er ook ineens een FOK!fotograafamateur naast de 'pro' die daar niet mee kan omgaan![]()
[ afbeelding ]
niet alleen papieren media maakt gebruik van spiegelreflexcamera's, hoor. De meeste fotografen die voor ezines werken hebben ook dslr's. En de meeste blogjes komen (gelukkig) niet binnen bij de concerten waar een fotopit is.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:22 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, dat is alleen niet het probleem van de fotografen met compact/mobiel, de organisatie heeft er namelijk veel voordeel bij dat blogs en websites komen voor hun fotoverslag, omdat ze meer lezers hebben dan papierenmedia en ook nog eens veel sneller zijn, soms al binnen een paar uur of zelfs direct
De media is veranderd, daar kunnen sommigen niet goed mee omgaan.
Weet ik toch, fokfotografen hebben ook dslrs maar ging over de klacht van de fotopotquote:Op maandag 8 juli 2013 20:40 schreef Tokus het volgende:
[..]
niet alleen papieren media maakt gebruik van spiegelreflexcamera's, hoor. De meeste fotografen die voor ezines werken hebben ook dslr's. En de meeste blogjes komen (gelukkig) niet binnen bij de concerten waar een fotopit is.
Als je van je hobby je werk maakt moet je eerst op zoek naar een nieuwe hobbyquote:Op maandag 8 juli 2013 17:37 schreef Dark_Angelus het volgende:
Fotografen die met chagrijnige hoofden ergens zijn. Je hebt verdorie van je hobby je werk gemaakt, geniet er dan ook van
Dat is geen pro, dat is een irritante paparazzoquote:Op maandag 8 juli 2013 20:23 schreef Stefan het volgende:
[ afbeelding ]
Klinkt bekend. Irritanter zijn dus die VIPs in een foto pit, kan je je kont niet keren... Nou heb ik mijn lengte mee, maar toch...quote:Op maandag 8 juli 2013 19:31 schreef Tokus het volgende:
concertfotografen zullen trouwens beamen dat mensen met compactcamera's (of telefoons) in de fotopit vreselijk irritant zijn. En dan dus vanwege dat ze die dingen altijd met gestrekte armen vasthouden, dus lekker voor andermans lens.
Wat denk je dan van de SLT serie van Sony? Strikt gezien is dat al geen spiegelreflex meer.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:31 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Heel eerlijk ?
Eigenlijk vind ik iets pas een (foto) camera als je de sensor zondermeer door film "zou kunnen" vervangen... Iets zonder echte sluiter is bij mij dus al geen camera. Maar dat is mijn mening.
Tuurlijk kan je tegenwoordig met vanalles en nog wat filmen en fotograferen ... en daar zitten best "leuke plaatjes" tussen
Dat ding heeft een (gordijn) sluiter en is dus een echte camera..quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat denk je dan van de SLT serie van Sony? Strikt gezien is dat al geen spiegelreflex meer.
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:05 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Dat ding heeft een (gordijn) sluiter en is dus een echte camera..
Dat de spiegel vast zit en halfdoorlatend is maakt voor de definitie camera of niet wat mij betreft niks uit. Maar het is idd geen spiegelreflex camera ( maar dat is een meetzoeker camera als leica ook niet) Vraag me alleen af wat de nadelen van deze constructie zijn.. je MOET ergens licht verliezen..
Oh ik zie .. electronic viewfinder.. dat wil zeggen je kijkt helemaal niet door de lens maar je ziet het beeld op een schermpje...(ook in de zoeker !) Niet mijn ding...
Das ook meer een irritatie die je moet neerleggen bij de organisatie. Als je als VIP wordt toegelaten maak je uiteraard fotosquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Klinkt bekend. Irritanter zijn dus die VIPs in een foto pit, kan je je kont niet keren... Nou heb ik mijn lengte mee, maar toch...
Ben je in jouw ogen ook pas een echte fotograaf als je met een 'echte' camera werkt?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:05 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Dat ding heeft een (gordijn) sluiter en is dus een echte camera..
Dat de spiegel vast zit en halfdoorlatend is maakt voor de definitie camera of niet wat mij betreft niks uit. Maar het is idd geen spiegelreflex camera ( maar dat is een meetzoeker camera als leica ook niet) Vraag me alleen af wat de nadelen van deze constructie zijn.. je MOET ergens licht verliezen..
Oh ik zie .. electronic viewfinder.. dat wil zeggen je kijkt helemaal niet door de lens maar je ziet het beeld op een schermpje... Niet mijn ding...
Die hebben er al helemaal niets te zoeken, nee. Als ze daar zonodig mogen komen, doe dat dan pas na 3 nummers...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Klinkt bekend. Irritanter zijn dus die VIPs in een foto pit, kan je je kont niet keren... Nou heb ik mijn lengte mee, maar toch...
Maar als jij als VIP van de organisatie in de fotopit gaat staan zeg je toch ook niet, nee bedankt, ik blijf hier wel achteraan tussen de rest staanquote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:15 schreef Tokus het volgende:
[..]
Die hebben er al helemaal niets te zoeken, nee. Als ze daar zonodig mogen komen, doe dat dan pas na 3 nummers...
Mogen we hier alleen klagen als we het hier ook kunnen oplossen?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:17 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar als jij als VIP van de organisatie in de fotopit gaat staan zeg je toch ook niet, nee bedankt, ik blijf hier wel achteraan tussen de rest staan
In principe ja, maar dat zit niet in de prijs, noch in de "status" maar meer in de vraag of het een (foto) camera is of meer een webcam waar ook "een frame" uit komt. snap je mijn betoog ?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:08 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ben je in jouw ogen ook pas een echte fotograaf als je met een 'echte' camera werkt?
Ik zeg alleen dat je je dan irriteert aan de verkeerde mensenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:19 schreef Tokus het volgende:
[..]
Mogen we hier alleen klagen als we het hier ook kunnen oplossen?
En de echte fotograaf die een keer op pad gaat met een systeemcamera of compact om de DSLR niet mee te slepen is dan even geen echte fotograaf?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
In principe ja, maar dat zit niet in de prijs, noch in de "status" maar meer in de vraag of het een (foto) camera is of meer een webcam waar ook "een frame" uit komt. snap je mijn betoog ?
Alles met een sluiter is bij mij een "echte" camera.. ( dus elke camera waar een rolletje ingaat zoieso)
Nee, die mensen staan op dat moment in de weg en irritant te doen, dus ik erger me aan hen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat je je dan irriteert aan de verkeerde mensen
Ik snap je betoog wel, ik ben het er alleen niet mee eens. Een fotograaf maakt foto's. En een goeie fotograaf maakt goeie foto's. Daar herken je de goeie fotograaf dus ook aan, aan z'n goeie foto's. Niet aan z'n camera.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
In principe ja, maar dat zit niet in de prijs, noch in de "status" maar meer in de vraag of het een (foto) camera is of meer een webcam waar ook "een frame" uit komt. snap je mijn betoog ?
Alles met een sluiter is bij mij een "echte" camera.. ( dus elke camera waar een rolletje ingaat zoieso)
Dan heb je niet helemaal goed gelezen wat ik schreefquote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik snap je betoog wel, ik ben het er alleen niet mee eens. Een fotograaf maakt foto's. En een goeie fotograaf maakt goeie foto's. Daar herken je de goeie fotograaf dus ook aan, aan z'n goeie foto's. Niet aan z'n camera.
En natuurlijk snap ik echt wel dat technisch een 5d mark III beter is dan één of andere ouwe Nokia. Alleen is dat niet hét kenmerk van een goeie fotograaf. Immers, een fotograaf die goeie foto's maakt (een goeie fotograaf dus), is niet ineens geen goeie fotograaf meer als 'ie even een foto maakt met z'n iPhone.
Er staat "echte" in plaats van "goeie" zie ik nu, maar dat is dan ook het enige. Jij schrijft:quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:44 schreef EdwinMartens het volgende:
Dan heb je niet helemaal goed gelezen wat ik schreef
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:08 schreef Stefan het volgende:
Ben je in jouw ogen ook pas een echte fotograaf als je met een 'echte' camera werkt?
Dus, je bent pas een echte fotograaf als je met een echte camera werkt. En dat is dus onzin. Je bent een echte fotograaf als je echte foto's maakt. Mijn punt blijft staan. Het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een sluiter bedient. Als je een 5D mark III om je nek hebt hangen maar er 0 foto's mee schiet, ben je natuurlijk geen echte fotograaf. Dus de apparatuur is niet van belang, het eindproduct (de foto) is van belang.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef EdwinMartens het volgende:
Natuurlijk, als je mij een stradivarius geeft komt er alsnog kattengejank uit...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:50 schreef DonJames het volgende:
Dus, je bent pas een echte fotograaf als je met een echte camera werkt. En dat is dus onzin. Je bent een echte fotograaf als je echte foto's maakt. Mijn punt blijft staan. Het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een sluiter bedient. Als je een 5D mark III om je nek hebt hangen maar er 0 foto's mee schiet, ben je natuurlijk geen echte fotograaf. Dus de apparatuur is niet van belang, het eindproduct (de foto) is van belang.
Je snapt mijn punt niet, aangezien je door blijft gaan op het technische aspect van hetgeen waarmee je de foto maakt. Nogmaals: het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een camera met sluiter heeft. Eens?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:57 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Natuurlijk, als je mij een stradivarius geeft komt er alsnog kattengejank uit...
Maar er is een reden waarom mensen een bepaalde camera gebruiken..
( alleen al het verschil in lensopening en het snel openen en sluiten van een mechanische sluiter)
een sluiterloze camera schakelt alleen de sensor aan en uit. ( wat veel trager gaat)
ook kan je dan niet meer van sluitertijden spreken.. een van de dingen waarmee je de foto maakt zoals jij 'm hebben wil als fotograaf.
Dat lukt met een "telefoon" domweg niet
Dat ligt dan eerder aan jou dan aan de camera.quote:ook kan je dan niet meer van sluitertijden spreken.. een van de dingen waarmee je de foto maakt zoals jij 'm hebben wil als fotograaf.
Dat lukt met een "telefoon" domweg niet
Wet plates... ik hoef nieteens naar dat filmpje te kijken..quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:02 schreef Ener-G het volgende:
Omdat er geen sluiter in zit, is het geen camera?
En hoe noem je dan de mensen die een fashion shoot doen met RED achtige toestanden die ipv met hoge fps klikken, gewoon een 4K of 8K filmpje schieten en daar de beste frame uit pakken?
Eeen dop op een (oude) camera waarmee de lens "geopend" en "gesloten" wordt is bij mij een sluiter.. Je begrijpt mijn punt niet.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je snapt mijn punt niet, aangezien je door blijft gaan op het technische aspect van hetgeen waarmee je de foto maakt. Nogmaals: het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een camera met sluiter heeft. Eens?
Daarnaast ben ik het niet met jouw sluiter-punt eens. Een oude Daguerrotype-camera had geen sluiter (alleen een lensdop). Een simpele pinhole heeft tevens geen sluiter. Komen daar volgens jouw beperkte definitie geen foto's uit?
..en als je de 5D Mark III op volautomatisch laat staan bepaal je dat dus niet zelf. Dus wat is het nou? Ben je wel een fotograaf omdat je een camera met sluiter hebt, of ben je het niet omdat je niet zelf bepaalt hoeveel licht er op het medium valt?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:06 schreef EdwinMartens het volgende:
Wet plates... ik hoef nieteens naar dat filmpje te kijken..
Zo werden de eerste foto's gemaakt ja .. en "er zat een DOP op de camera"
dat ding had dus een sluiter, volledig handmatig weliswaar maar de fotograaf bepaalt hoeveel licht er op de plaat komt ...
..
Maar een sensor die je aan-en-uit zet is dat niet? Wat is daarin het verschil?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:09 schreef EdwinMartens het volgende:
Een dop op een (oude) camera waarmee de lens "geopend" en "gesloten" wordt is bij mij een sluiter..
Ik snap het prima, ik vind het alleen onzin.quote:Je begrijpt mijn punt niet.
Dat is geen vraag. Natuurlijk is dat fotografie. Hoe kom je erbij dat reproductie een criterium is voor fotografie? Dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen..quote:Verder het is de vraag of Daguerreotypie al fotografie is, of een voorloper hiervan...
reproductie is hierbij namelijk niet mogelijk.
Hopeloos... Maar vraag een willekeurige fotograaf wat het verschil is, ik heb het al uit proberen te leggen, je WIL het niet snappenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:13 schreef DonJames het volgende:
Maar een sensor die je aan-en-uit zet is dat niet? Wat is daarin het verschil?
nou.. ook daarvoor waren er al procedures om licht om te zetten in beeld en die worden niet allemaal als fotografie gezien.. dus waar leg je de grens.. fotografie is niet in een keer uitgevonden dus er is geen scherpe lijnquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:13 schreef DonJames het volgende:
Dat is geen vraag. Natuurlijk is dat fotografie. Hoe kom je erbij dat reproductie een criterium is voor fotografie? Dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen..
Dus een filmbeeld is geen foto? Volgens mij zijn films heel veel foto's achter elkaar, maw, filmen bestaat niet. Wel bursten met je toestel. En dus zijn alle cameramannen eigenlijk fotografen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:06 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Wet plates... ik hoef nieteens naar dat filmpje te kijken..
Zo werden de eerste foto's gemaakt ja .. en "er zat een DOP op de camera"
dat ding had dus een sluiter, volledig handmatig weliswaar maar de fotograaf bepaalt hoeveel licht er op de plaat komt ...
verder Filmen is GEEN fotograferen
Vandaar dat sommige van dergelijke camera's burstrates van 30 of meer fps hebben, waar de duurste en snelste dslr de 10 amper haalt?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:57 schreef EdwinMartens het volgende:
een sluiterloze camera schakelt alleen de sensor aan en uit. ( wat veel trager gaat)
Juistem ...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus een filmbeeld is geen foto? Volgens mij zijn films heel veel foto's achter elkaar, maw, filmen bestaat niet. Wel bursten met je toestel. En dus zijn alle cameramannen eigenlijk fotografen.
Die sensor blijft aan staan in dat geval en filmt zoals een webcam dat ook doet .. CCD ;-)quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:23 schreef Danny het volgende:
[..]
Vandaar dat sommige van dergelijke camera's burstrates van 30 of meer fps hebben, waar de duurste en snelste dslr de 10 amper haalt?
Nee, zo:quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:25 schreef Danny het volgende:
Mijn zoon en dochter hebben een nikon compactcamera. Als die zeggen 'we gaan even foto's maken', wat moet ik dan zeggen? 'nee, foto's maken doe je met deze D3s, wat jullie doen heeft geen echte naam'?
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:25 schreef Danny het volgende:
Mijn zoon en dochter hebben een nikon compactcamera. Als die zeggen 'we gaan even foto's maken', wat moet ik dan zeggen? 'nee, foto's maken doe je met deze D3s, wat jullie doen heeft geen echte naam'?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |