abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121039147
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2012 22:11 schreef forwood1 het volgende:

[..]

Wie zijn die architecten? Kun en wil je dat met ons delen?
Ik heb net op je PM gereageerd, maar voor de liefhebbers, dit zijn onze architecten (en we zijn er tot nu toe heel erg tevreden over):
Baas_Kleinbloesem

En de update (hoewel die nog maar heel klein is):
we hebben de eerste concepttekeningen van de architecten gehad (op schaal), wat ontzettend leuke ideeen hebben ze! We hadden dit zelf nooit zo kunnen bedenken en al onze wensen zitten erin. We willen nog wat wijzigingen aanbrengen en dan zal ik wat dingen hier plaatsen.
We krijgen boven, om de zolder te benutten, 2 vides. Dit omdat een grote trap plaatsen heel veel ruimte inneemt en we de trappen nu in slaapkamers kunnen zetten.
Verder een kookeiland, openslaande deuren naar de kamer vanuit de keuken en de grootste verandering: in de aanbouw, bij de keuken, openslaande deuren en ramen over de hele breedte! Hierdoor krijgen we daarineens heel erg veel licht (en kunnen we daar een terras maken buiten om te eten :D ).
Hopelijk komt deze of volgende week de contructeur om een en ander te berekenen.

As maandag krijgen we de sleutel als het goed is! Heel spannend dus want door alle feestdagen loopt het iets langer en moet alles waarschijnlijk op het laatste moment :)

[ Bericht 46% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 01-01-2013 17:01:27 ]
  Moderator dinsdag 1 januari 2013 @ 17:54:17 #52
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121040929
Ik krijg er nu echt zo'n horror beeld bij dat het hele huis straks door zo'n binnenhuis architect helemaal strak gemaakt wordt en dat het in de verste verte straks niet op een karakteristieke jaren 30 woning gaat lijken.

Of heb ik het helemaal mis :@
pi_121043544
Het is geen uitzending van één of ander hip fashion programma en die dude heet geen Jan des Bouvrie, dus ik denk dat het wel mee zal vallen. ;)

Op z'n website zien de jaren '30 woningen er best OK uit. :)
pi_121043637
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 17:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik krijg er nu echt zo'n horror beeld bij dat het hele huis straks door zo'n binnenhuis architect helemaal strak gemaakt wordt en dat het in de verste verte straks niet op een karakteristieke jaren 30 woning gaat lijken.

Of heb ik het helemaal mis :@
Nee hoor, we hebben er juist voor gekozen om het een karateristiek huis te laten en het zo ook te laten ontwerpen! Het mag geen modern ingericht huis worden.

Even een inpressie van wat we willen:

Keuken met bar (alleen krijgen wij niet zo'n grote open bar maar zit de bar direct aan de achterkant van het kookeiland - en gewoon houten kastjes zoals de verticale planken hier op de foto of zoals op de tweede foto - zo gedetailleerd zijn we nog niet bezig, dit is een impressie van onze stijl)

Andere stijl van een keuken die we mooi vinden (de kastjes dan he :P )

En een Smeg koelkast als de financiën het toelaten! :D

De glaswand in de keuken (misschien nog met meer kleine raampjes)

De openslaande deuren tussen woonkamer en keuken

In de keuken is de lichtinval gewoon veel te weinig, dus we moesten of het raam groter maken, of iets anders verzinnen.

Boven willen we de zolder benutten, maar doordat een "normale" trap te veel ruimte inneemt moet er een andere oplossing komen. Ook is er op zolder op dit moment een iniminie raampje, dus daar moet meer lichtinval komen. Door een vide te plaatsen en enkele dakramen krijg je meteen licht over 2 verdiepingen. We hebben overigens 2 vides, beiden boven de slaapkamers, om 1 reden: de draagconstructie van het dak bloot te laten en dus zeer zichtbaar in de overloop boven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 01-01-2013 19:31:49 ]
pi_121043669
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:19 schreef 4wood het volgende:
Het is geen uitzending van één of ander hip fashion programma en die dude heet geen Jan des Bouvrie, dus ik denk dat het wel mee zal vallen. ;)

Op z'n website zien de jaren '30 woningen er best OK uit. :)
Dat is ook precies waarom we deze architecten hebben gekozen: we willen niet zo'n strak huis, maar juist iemand met ervaring die een jaren '30 huis van alle gemakken kan voorzien maar zo dat de sfeer intact blijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 01-01-2013 19:32:05 ]
pi_121227040
Ik heb een vraagje aan de ervaren klussers / metselaars: wij zijn nu bezig met het uitzoeken waar precies de contructie verzwaard moet worden met balken (wordt uiteraard door een contructeur berekend) en de spouwmuur in de aanbouw.

De schoorsteen:
De constructeur vertelde ons dat we een balk over de hele lengte van de kamer kunnen plaatsen (zeg maar van het voorraam naar de muur bij de keuken) zodat we de schoorsteen kunnen verplaatsen.

Het plaatje zoals op Funda hieronder klopt niet en de schoorsteen staan een stuk naar rechts, waardoor dus het linkerdeel van de tussenmuur veel groter is dan het rechter:

Aangezien we een kant open willen maken en de andere kant een muur willen laten staan, zijn we nu dus aan het overwegen de schoorsteen zo te plaatsen zodat het plaatje op Funda klopt :)
Dit betekent wel dat er een knik in de leiding naar boven moet komen ivm de plaats van huidige schoorsteen. We willen een gashaard daarin maken.
De vraag dus: is dit een probleem bij afvoeren van de lucht van de gashaard als er een knik in zit (want zo ja dan kunnen we het idee meteen laten varen om de schoorsteen opnieuw te zetten :) )?

De spouwmuur
Op de tekening staat in de aanbouw (na de keuken) dat hier spouwmuur zit, dat is dus niet zo :) we willen daar dus isolatie maken.
Nu hebben we 2 keuzes: isolatenplaten (maar welke dan, zag in het topic van Vonkenboer de Wedi-platen voorbij komen), of het metselen van een binnenmuur (en dan meteen isoleren). Wat is de beste keuze nu we toch nog kunnen kiezen? En als we besluiten het te metselen, moet het dan met "gewone" buitenstenen (en dus door een metselaar) of kan dat ook met een soort gasbetonblokken (of een ander type wat we zelf kunnen metselen)?

Alvast bedankt!

Kleine update:
de overdracht moest worden uitgesteld :( de bank kreeg de hypotheek niet op tijd geregeld (door alle drukte dat nu iedereen een hypotheek wil afsluiten en de feestdagen. De verwerking van hypotheken gaat op datum van binnenkomst van dossier en niet op datum dat het huis moet passeren ... Niet zo handig voor ons dus). We zijn inmiddels wel een "spoedje" dus ze zijn er nu wel mee bezig! Hopelijk dus snel de goedkeuring en de levering! :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 06-01-2013 17:59:01 ]
  Moderator zondag 6 januari 2013 @ 18:04:55 #57
92034 crew  Vonkenboer
pi_121233512
Tinkerbell_ACC_,

Ik heb je reactie even aangepast; of beter gezegd ik heb je geplaatste bouwtekening even aangepast.
Daarop stonden namelijk duidelijk leesbaar complete adresgegevens duidelijk op vermeld.

En ik ga er vanuit dat je die niet klakkeloos met iedereen op het internet wil delen ! :)
pi_121237554
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Tinkerbell_ACC_,

Ik heb je reactie even aangepast; of beter gezegd ik heb je geplaatste bouwtekening even aangepast.
Daarop stonden namelijk duidelijk leesbaar complete adresgegevens duidelijk op vermeld.

En ik ga er vanuit dat je die niet klakkeloos met iedereen op het internet wil delen ! :)
Tnx, had ik niet eens gezien!
pi_121243314
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 13:55 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Aangezien we een kant open willen maken en de andere kant een muur willen laten staan, zijn we nu dus aan het overwegen de schoorsteen zo te plaatsen zodat het plaatje op Funda klopt :)
Dit betekent wel dat er een knik in de leiding naar boven moet komen ivm de plaats van huidige schoorsteen. We willen een gashaard daarin maken.
De vraag dus: is dit een probleem bij afvoeren van de lucht van de gashaard als er een knik in zit (want zo ja dan kunnen we het idee meteen laten varen om de schoorsteen opnieuw te zetten :) )?

Twee dingen: je hebt een schoorsteen (het gemetselde geval) en een rookgaskanaal (van staal bijv, of gemetseld binnen de schoorsteen).
Even aangenomen dat je een stalen rookgaskanaal aanbrengt binnen de (nieuwe) schoorsteen, kan je daarin ee verloop aanbrengen. Zalng de bocht niet groter is dan 30 graden (t.o.v. de vertikaal), is dat brandtechnisch toegestaan. Althans, dat geldt voor houtkachelrookgaskanalen.

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 13:55 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Nu hebben we 2 keuzes: isolatenplaten (maar welke dan, zag in het topic van Vonkenboer de Wedi-platen voorbij komen), of het metselen van een binnenmuur (en dan meteen isoleren). Wat is de beste keuze nu we toch nog kunnen kiezen? En als we besluiten het te metselen, moet het dan met "gewone" buitenstenen (en dus door een metselaar) of kan dat ook met een soort gasbetonblokken (of een ander type wat we zelf kunnen metselen)?

Het makkelijkst qua afwerking zijn gipsblokken (GIBO). Wedi en gasbetonblokken moet je nog afstuccen.

Qua gemak zou ik Wedi kiezen: isolatie en cementlaag in één.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 6 januari 2013 @ 21:59:25 #60
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_121247497
Ik kwam op pinterest net de volgende link tegen om verf van hardware te verwijderen....
http://www.familyhandyman(...)-paint-from-hardware
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_121248277
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Twee dingen: je hebt een schoorsteen (het gemetselde geval) en een rookgaskanaal (van staal bijv, of gemetseld binnen de schoorsteen).
Even aangenomen dat je een stalen rookgaskanaal aanbrengt binnen de (nieuwe) schoorsteen, kan je daarin ee verloop aanbrengen. Zalng de bocht niet groter is dan 30 graden (t.o.v. de vertikaal), is dat brandtechnisch toegestaan. Althans, dat geldt voor houtkachelrookgaskanalen.

[..]

Het makkelijkst qua afwerking zijn gipsblokken (GIBO). Wedi en gasbetonblokken moet je nog afstuccen.

Qua gemak zou ik Wedi kiezen: isolatie en cementlaag in één.
Dank! Die bocht moet lukken!

Dus als we die Wedi-platen nemen, dan hoeft er geen spouw meer gezet te worden en die kunnen we direct tegen de bestaande buitenmuur schroeven?
pi_121248372
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:59 schreef YskaFredriksson het volgende:
Ik kwam op pinterest net de volgende link tegen om verf van hardware te verwijderen....
http://www.familyhandyman(...)-paint-from-hardware
Grappig dat het soms zo simpel kan zijn :D
pi_121343308
Het is geen probleem om een knik te maken in een schoorsteenkanaal, maar het is beter als het een enigzins recht kanaal is, dus zonder al te veel scherpe knikken.

Waarschijnlijk zal de schoorsteen ook apart gefundeerd zijn, dwz doorgaand gemetseld. Let hier wel op bij de constructie waarmee je e.e.a. gaat opvangen. Je kunt het laten onderzoeken door een constructeur.

Als ik het zou moeten doen zou ik gewoon een voorzetwand plaatsen. Beter te isoleren, makkelijker, goedkoper en kost minder ruimte.
pi_121343464
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 09:50 schreef Fender75 het volgende:

Waarschijnlijk zal de schoorsteen ook apart gefundeerd zijn, dwz doorgaand gemetseld. Let hier wel op bij de constructie waarmee je e.e.a. gaat opvangen.
Dat klopt; je nieuwe schoorsteen moet ook vanuit de kruipruimpte worden opgemetseld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121348550
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 09:50 schreef Fender75 het volgende:
Het is geen probleem om een knik te maken in een schoorsteenkanaal, maar het is beter als het een enigzins recht kanaal is, dus zonder al te veel scherpe knikken.

Waarschijnlijk zal de schoorsteen ook apart gefundeerd zijn, dwz doorgaand gemetseld. Let hier wel op bij de constructie waarmee je e.e.a. gaat opvangen. Je kunt het laten onderzoeken door een constructeur.

Als ik het zou moeten doen zou ik gewoon een voorzetwand plaatsen. Beter te isoleren, makkelijker, goedkoper en kost minder ruimte.
Dank je!

Ja we zullen het zeker zien als we de vloer eruit halen :) we nemen het mee voor de constructeur!

Dan wordt de voorzetwand een serieuze optie :)) is de isolatie net zo goed als een spouw met de juiste materialen?
pi_121348559
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 09:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat klopt; je nieuwe schoorsteen moet ook vanuit de kruipruimpte worden opgemetseld.
Dat is geen probleem, de vloer gaat er toch uit beneden.
pi_121503679
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:45 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Dank je!

Ja we zullen het zeker zien als we de vloer eruit halen :) we nemen het mee voor de constructeur!

Dan wordt de voorzetwand een serieuze optie :)) is de isolatie net zo goed als een spouw met de juiste materialen?
Zeker, meer dan goed. Met de juiste opbouw, goede isolatie zit je met een dikte van ca. 100mm dikte altijd goed. Beter als een spouwmuur metselen in mijn ogen.

Wat ik ook bedoelde met een apart gefundeerde schoorsteen is dat deze niet altijd is afgesteund aan verdiepingsvloeren of andere constructies. Vroeger werden deze nog wel eens losstaand uitgevoerd, waarbij je dus het hele zootje op je hoofd kan krijgen als je in de woonkamer alles wegsloopt. Kijk hier dus voor uit.
pi_121505517
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:47 schreef Fender75 het volgende:

[..]

Zeker, meer dan goed. Met de juiste opbouw, goede isolatie zit je met een dikte van ca. 100mm dikte altijd goed. Beter als een spouwmuur metselen in mijn ogen.

Wat ik ook bedoelde met een apart gefundeerde schoorsteen is dat deze niet altijd is afgesteund aan verdiepingsvloeren of andere constructies. Vroeger werden deze nog wel eens losstaand uitgevoerd, waarbij je dus het hele zootje op je hoofd kan krijgen als je in de woonkamer alles wegsloopt. Kijk hier dus voor uit.
Dank je! Dan gaan we dar eens rustig naar kijken, want zelf isoleren is toch makkelijker :)

We hebben de constructeur iig gevraagd om te zorgen dat de schoorsteen niet meer dragend is voor de eerste verdieping, waardoor we deze een stukje kunnen verplaatsen (is veel handiger ivm de ruimte beneden). Scheelt ook een hoop ruimte boven!
pi_121512467
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:45 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Dank je!

Ik heb door het hele huis voorzetwanden geplaatst met 2"x3", 7cm rockwool, 9mm underlayment en dan nog gipsplaten erover.

Je hoort de buren niet meer praten en het is een stuk warmer binnen itt de ongeisoleerde spouwmuur die we hadden.
pi_121983187
Update!

Maandag krijgen we eindelijk de sleutel: de hypotheek is goedgekeurd! Met 3 weken vertraging maar goed ...

De tekeningen van de architecten hebben we nog en keertje doorgesproken en met wat kleine aanpassingen zijn ze voor nu definitief. Dit betekent dat alles nu bij de constructeur ligt om de benodigde berekeningen te maken. We gaan begin februari op skivakantie (dat staat al lang gepland), dus als we terug komen is hopelijk alles berekend en kunnen we daar een aannemer voor gaan zoeken. De schoorsteen gaat overigens verplaatst worden, we willen een gashaard en daar mag een hoek van 90 graden in de buis zitten, zo'n grote ombouw als nu boven staat is dus niet meer nodig tegenwoordig en neemt te veel ruimte in.

We wilden eigenlijk buiten beginnen met de tuin (een oprit vrijmaken) en het leggen van krachtstroom naar onze bijbouw, maar dat gaat gezien het weer even niet, dus we gaan binnen beginnen, en de volgende taken staan als eerste op het lijstje (ik zet niet alles neer wat we gaan doen dit jaar, dat wordt een veel te grote en deprimerende lijst ... We gaan het in fases doen :) ):
* afspraken voor offertes: loodgieter / electricien / dakdekker / aannemer
* de huidige bovenste vloer in de hal eruit (er ligt een mooie granito vloer maar nu met zeil er overheen geplakt en de plinten geverfd ... Ik ga deze week nog HG kracht afbijt halen, lijkt me een mooi middel daarvoor na me ingelezen te hebben hier en elders op het inet)
* Slopen badkamer
* slopen muren eerste verdieping
* kelder: trapje verven, vinyl vloer leggen (evt incl egaliseren, moeten even kijken of dat nodig is, zo gedetailleerd heb ik nog niet naar de vloer gekeken), stellingkastjes maken
* nieuw kozijn & deur in de bijbouw
* antenne van het dak :D

tot zover, vanaf volgende week dus ook ondersteunt met foto's ;)
pi_122044494
Succes, ben benieuwd!
pi_122245017
Update! De eeste echte na een dag klussen gisteren (foto's volgen later, was gister te laat om nog goede foto's te maken van het resultaat)!

Nadat we maandag de sleutel hebben gekregen niks meer gedaan, gewoon even rondlopen en een inventarisatie maken waar we konden beginnen.

Dinsdagmorgen 2 auto's ingeladen met spullen (gereedschap en boodschappen die ik al had gedaan) en al redelijk vroeg op weg nar het huis. Daar ben ik begonnen met de schoonmaak van de WC en de keuken, mijn vriend heeft met een dakdekkersbedrijf rondgelopen om te kijken naar de mogelijkheden van het dak (daar willen we gaan beginnen, we werken in principe grotendeels van boven naar beneden).
Ook hebben we 2 dingen losgehaald, wat we tijdens de bezichtiging eigenlijk al wel wilden doen. De koof in de voorkamer (was van zachtboard) om te kijken wat daar achter zit (een tweede pijp voor een open haard / kachel) en de vloer in de hal (daar lagen groene tegels overheen) - zoals we al dachten en hoopten: een granitovloer!

's middags kwamen mijn ouders en begon het grote slopen. Wat hebben we tot nu toe gedaan:
* laatste dingen schoongemaakt
* de koof in de voorkamer is inmiddels helemaal weg
* de vloer in de hal is helemaal vrij van tegels en kit (zwarte :( ) - nu moeten we nog een manier vinden om deze echt goed schoon te maken. De kit is er al helemaal af (met afbijt van HG), maar de vloer blijft een zwart / gelige gloed houden. We zijn er met schuursponzen overheen gegaan wat al goed hielp, dus dat willen we de komende tijd nog een paar keer doen. Ook laten we hem nog onafgedekt zolang er niet met zware dingen / te veel mensen overheen gelopen wordt, zo schuurt ie nog een beetje. De vloer is, op een plekje van 1x1 cm helemaal gaaf, een mooie verrassing dus!
* in de kamer beneden de vaste kasten eruit gehaald
* boven: één kamer is al helemaal leeg (vloerbedekking en kasten eruit), in de berging de kast er bijna uit (steunt een soort zelfgemaakte muurconstructie op voor de zolder, dus we gaan daarbij bovenaan beginnen met afbreken en dan kan als laatste deze kast er ook uit), kast op de overloop weg en in de 3e slaapkamer 1 van de 3 kasten afgebroken. Alles zit vast met spijkers en een paar schroeven, dus met wat geweld ligt veel er redelijk snel uit, maar het geeft wel een hoop puin (en spierpijn vandaag ... ;) )
* mijn vriend is gaan kijken voor dakpannen: er moeten een aantal nieuwe komen en we hebben redelijk oude (Tuile du Nord, blauwe met een platte wel - worden niet meer gemaakt ...). We zoeken ook nog verder nar gevelpannen, maar die zijn helemaal niet te krijgen lijkt het ... De zoektocht gaat verder!

Morgen (donderdag) gaan we er weer de hele dag heen!
pi_122409493
En een foto-update (niet alles is up to date, moet vandaag weer foto's maken)!

De hal:
voor (toe we al een stukje open hadden gebroken om te zien wat eronder ligt)

Nu (we moeten hem nog een keertje behandelen met "iets" weten nog neit wat, er zit nog een donkere waas overheen van de zwarte kit ...)

Voorkamer
Voor

Nu (de stapel hout was nog hoger en is inmiddels op de stort)

Gang boven
voor

Tijdens

Nu (de gangkast is er nu al helemaal uit en de platen tegen het dakbeschot ook)

De badkamer
Voor (de kast links is ook al weg)

Nu (ongeveer, de douchebak en de geiser links zijn inmiddels ook al weg - de rest gaat vandaag)

Onze slaapkamer boven
Nu (met tijdelijke doorgang naar de berging / toekomstige badkamer - de kast in de berging zijn er ook al allemaal uit)

Computerkamer
Voor

Inmiddels is de achterwand helemaal gestript en kijk je tegen de vloerplanken van het dakbeschoot aan

We hebben dus vooral gesloopt, en dat moeten we nog veel meer doen :D we gaan sneller als ik dacht, omdat eigenlijk alles met spijkers is gemaakt en dus redelijk makkelijk los gaat (als je eenmaal weet in welke volgorde het eruit moet ...)

Taken voor deze week:
* badkamer er helemaal uit
* bepalen dakramen (ivm aanpassen en isoleren dak)
* Slopen muren boven
* bed afbreken boven

Tot zover!
pi_122409945
Indrukwekkend!

Heb je al een tekening hoe e.e.a. er qua indeling uit gaat zien?
pi_122410004
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 10:37 schreef blomke het volgende:
Indrukwekkend!

Heb je al een tekening hoe e.e.a. er qua indeling uit gaat zien?
Die heb ik, zal ik even posten!
pi_122410073
De tekeningen van ons huis:
* tekening ff wegehaald*

Op de eerste verdiepingen komen op de kamers rechts aan allebei de kanten een vide, dus de kamers worden meer qua oppervlakte!

Alles credits naar onze architecten :D

We hebben inmiddels ook besloten om in principe vloerverwarming aan te leggen onder een houten vloer (een multiplank, dus de bovenlaag Eiken, de laag eronder multiplex), waardoor het wel kan. Wel leggen we ook de leidingen voor radiatoren in de vloer (we zijn toch bezig), mocht de vloerverwarming als hoofdverwarming niet goed werken.
Morgen gaan we nog naar de bouwbeurs om eens te kijken voor isolatie (dak- en spouwmuur) en andere nieuwe ontwikkelingen die we kunnen gebruiken.

Hopelijk kunnen we deze of volgende week een dakdekker vastleggen, dus na aanvraag van de omgevingsvergunning kunnen we dan beginnen (wordt waarschijnlijk snel afgegeven omdat het kleine wijzigingen zijn of omdat het een soort groot onderhoud is met behoud van het vooraanzicht).

[ Bericht 20% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 03-02-2013 18:37:38 ]
  Moderator zondag 3 februari 2013 @ 18:52:03 #77
92034 crew  Vonkenboer
pi_122428937
Hebben jullie een goede reden waarom jullie de badkamer van de begane grond verplaatsen naar de eerste verdieping ? Je offert dan toch slaapkamer ruimte op ? :)
pi_122433580
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Hebben jullie een goede reden waarom jullie de badkamer van de begane grond verplaatsen naar de eerste verdieping ? Je offert dan toch slaapkamer ruimte op ? :)
We hebben verschillende redenen:
* Op de plaats waar de badkamer komt is nu een berghok, dus (nog) geen slaapkamer, we offeren daar dus niks aan op tov nu
* beneden, waar de badkamer nu zit, moet alles eruit, dat deel is niet geïsoleerd en moeten alles toch opnieuw opbouwen (de indeling was ook niet handig)
* ik vind het fijn de badkamer boven te hebben :D

Dus heeft meerdere redenen. En badkamer bij de slaapkamer vinden wij wel heel relaxt. We houden nu 3 slaapkamers over, dus niet slecht :)

Houden jullie hem beneden?
  Moderator zondag 3 februari 2013 @ 22:28:37 #79
92034 crew  Vonkenboer
pi_122442879
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:23 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

We hebben verschillende redenen:
* Op de plaats waar de badkamer komt is nu een berghok, dus (nog) geen slaapkamer, we offeren daar dus niks aan op tov nu
* beneden, waar de badkamer nu zit, moet alles eruit, dat deel is niet geïsoleerd en moeten alles toch opnieuw opbouwen (de indeling was ook niet handig)
* ik vind het fijn de badkamer boven te hebben :D

Dus heeft meerdere redenen. En badkamer bij de slaapkamer vinden wij wel heel relaxt. We houden nu 3 slaapkamers over, dus niet slecht :)

Houden jullie hem beneden?
Wij houden de badkamer wel beneden om meerdere redenen :); de hoofdreden is dat we er boven een slaapkamer voor zouden moeten opofferen om plaats te maken voor de badkamer.
De huidige badkamer hebben we ook helemaal moeten strippen en aan de opbouw daarvan zijn we eigenlijk nog niet eens begonnen, waar ooit de badkamer was hebben we nu nog een inpandige zandbak ! :D

Ook hangt de cv ketel die ook zorgt voor het voor het warme water in de badkamer op de zolder precies boven de badkamer, scheelt een hoop qua leidingwerk e.d. en in de toekomst dus ook lekker snel warm water.

En van huis uit vind ik een badkamer beneden veel makkelijker, ik ken eigenlijk ook niet anders :P

Het hangt er natuurlijk ook vanaf van wat voor werkzaamheden je in het dagelijkse leven doet qua werk. In mijn geval hoef ik dan niet met mijn werk kloffie wat vaak genoeg onder het zand en smeer zit door het hele huis te kleppen om dan boven te gaan douchen. Ik kan straks buiten de werkschoenen uit doen om dan wanneer nodig binnen zo onder de douche te gaan staan. :s)

Maar als je nu één of ander kantoorbaantje hebt kan ik mij voorstellen dat je daar heel anders tegen aan kijkt.
pi_122454866
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 22:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wij houden de badkamer wel beneden om meerdere redenen :); de hoofdreden is dat we er boven een slaapkamer voor zouden moeten opofferen om plaats te maken voor de badkamer.
De huidige badkamer hebben we ook helemaal moeten strippen en aan de opbouw daarvan zijn we eigenlijk nog niet eens begonnen, waar ooit de badkamer was hebben we nu nog een inpandige zandbak ! :D

Ook hangt de cv ketel die ook zorgt voor het voor het warme water in de badkamer op de zolder precies boven de badkamer, scheelt een hoop qua leidingwerk e.d. en in de toekomst dus ook lekker snel warm water.

En van huis uit vind ik een badkamer beneden veel makkelijker, ik ken eigenlijk ook niet anders :P

Het hangt er natuurlijk ook vanaf van wat voor werkzaamheden je in het dagelijkse leven doet qua werk. In mijn geval hoef ik dan niet met mijn werk kloffie wat vaak genoeg onder het zand en smeer zit door het hele huis te kleppen om dan boven te gaan douchen. Ik kan straks buiten de werkschoenen uit doen om dan wanneer nodig binnen zo onder de douche te gaan staan. :s)

Maar als je nu één of ander kantoorbaantje hebt kan ik mij voorstellen dat je daar heel anders tegen aan kijkt.
Wij hebben idd allebei een kantoorbaan, maar kan idd goed snappen dat je hem dan beneden houdt. Wij hebben wel een wasbak beneden, en er komt er ook 1 in de aanbouw voor als we in de tuin hebben gewerkt of zo.
En wij hebben de badkamer altijd boven gehad, dus bij ons was het heel logisch om hem te verplaatsen :D Wij hangen de ketel waaschijnlijk in de berging achter in het huis, wel iets verder weg idd maar gezien de ruimte de beste oplossing.

En bij ons is het niet eens een zandbak, maar een dun betonlaagje :D
pi_122455432
Wij hebben de badkamer ook beneden. Vind het wel handig om je handen te wassen als je geklust hebt en iemand is al in de keuken bezig (en dat gebeurt bij ons nogal eens). Verder hebben we een badgeiser die ook warm water voor de keuken levert.

Boven heb ik op de overloop een aparte hoek afgezet met toilet en wastafel, zodat je ook boven kan tandenpoetsen en warm&koud stromend water hebt.

Wastafels e.d. heb je nooit genoeg....net als toiletten.
pi_122459670
We krijgen idd 2 toiletten (1 boven en 1 beneden), dan wasbak in beide wc's , 1 in de keuken, 1 in de bijkeuken en 1 in het bijgebouw :) dis redelijk wat! :)
pi_122460645
Slim! En handig!
pi_123123190
Eindelijk weer een update!

Vorige week zjin we op vakantie geweest (even een weekje relaxt voor we er echt tegenaan gaan :) ), en vandaag weer echt verder gegaan.

We zijn momenteel bezig met het leeghalen van de bovenverdieping:alle muren / deuren / vloerbedekking enz moeten eruit voordat de nieuwe balkenlaag erin komt. We zijn nu zover:

Alles tot de nok toe er bijna uit, we kijken al helemaal naar het dak!

Hier stonden 2 kamers ... Nu alleen nog het frame!

En zo'n berg hout geeft het:

Beneden zijn we bezig geweest met het slopen van de geiser, badkamer en voorzetwanden:

De gele lijnen zijn de plaatsen waar de nieuwe muren ongeveer komen te staan - vanuit dit oogpunt: rechts achterin de WC, daarvoor de meterkast / verdeelkast voor water, gas & electriciteit, ik sta in het washok (loopt dus over de hele breedte) - het hokje links is de huidige WC die uiteraard nog even blijft staan - en de grotere ruimte is de entree.

Ook zijn we inmiddels in de tuin begonnen, een middagje werk met 2 personen en ongeveer 1/30e deel is gedaan ... dus daar zijn we nog wel even mee bezig :D

Morgen gaan we weer verder: dan gaan we het laatste hout uit de bovenverdieping halen en verder met de tuin!
pi_123123704
Succes ermee!!
pi_123170253
Nou, we zijn weer verder met slopen (hopelijk gaan volgende week de laatste muren boven neer!), maar nu moet ik een bed afbreken en heb geen idee hoe, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen!

We hebben een Auping Auronde bed:

Dit zit op de volgende manier vast (volgens mij moet ik de verschillende delen op deze punten uit elkaar halen? - alle 4 de hoeken zijn hetzelfde):

Een soort schroefje met een gaatje dus ... Nu heb ik geprobeerd om een kleine imbussleutel in dat gaatje te steken en het schroefje in beweging te krijgen, maar dat lukte niet (wilde niet te veel kracht zetten want dadelijk breekt er iets af ...).

Dus wie kan mij vertellen hoe ik dit bed uit elkaar moet halen?

En weet iemand toevallig welke kleur bed dit is (ik kan het op de Auping site niet vinden? Het is en soort gebroken wit / beige)?

[ Bericht 3% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 21-02-2013 18:40:13 ]
pi_123197977
quote:
Tnx! ik ga het ff proberen, maar denk dat het hiermee wel lukt! Stom dat ik die niet kon vinden!
pi_123415676
En hier weer een update! Ik ga het proberen wekelijks te doen, zodat de voortgang in relatief kleine stappen gaat :)

We zijn inmiddels begonnen in de tuin, er stonden veel planten ed in en voor het dadelijk uit begint te lopen in de lente willen we er al ze veel mogelijk uit hebben. Dus de stand na 2,5 dag zwoegen in de tuin:

Langs het huis zijn alle planten weg, alle planten langs het pad zijn weg

Waar de grote struiken stonden zijn nu alleen nog kleine stronkjes

De tuin voor is vrij van struikjes

Bijna alle klimop (met de ladder moeten we de laatste dingen nog weghalen) en alle struiken zijn weg! We kunnen nu een rondje om het huis lopen :)

Binnen zijn we heel hard opgeschoten! We moeten alles afbreken omdat de vloer tussen de begane grond en eerste verdieping opnieuw wordt gelegd als broodjesvloer. Daarom eerst alle kamers weg:

Alle kozijnen en deuren zijn bewaard gebleven (alleen sommige afdeklatten van de deurkozijnen zijn gesneuveld, maar die kunnen we opnieuw laten frezen) om later terug te kunnen zetten, deze moeten alleen opnieuw geschilderd worden.

Je kunt al door het grootste deel vande bovenverdieping heenkijken (toen het stof was opgetrokken ...)

De rest van de week hopen we de laatste muren er boven uit te halen, verder te gaan met de tuin en vaaaaaaak naar de stort te kunnen rijden om alles af te voeren.

Ook willen we beginnen aan de kelder, deze moet gecoat worden. Maar daarvoor moet deze eerst echt brandschoon zijn en zo!
pi_123417057
Succes!! Ziet er al goed uit hehe.
Ben na 3 jaar gelukkig "klaar" en doe het nooit weer, druk aan het inrichten nu.

Mooi huisje gaat wel wat worden!
  Moderator woensdag 27 februari 2013 @ 21:42:23 #91
92034 crew  Vonkenboer
pi_123430384
Pfff.. als ik het bij jullie nu zie dan ben ik blij dat wij dat punt allang voorbij zijn ! _O-
Maar jullie pakken het wel rigoureus aan ! Is er een reden waarom er specifiek een broodjesvloer geplaatst moet worden ? Waren de oude balklagen dan allemaal zo slecht ?
pi_123444078
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Pfff.. als ik het bij jullie nu zie dan ben ik blij dat wij dat punt allang voorbij zijn ! _O-
Maar jullie pakken het wel rigoureus aan ! Is er een reden waarom er specifiek een broodjesvloer geplaatst moet worden ? Waren de oude balklagen dan allemaal zo slecht ?
Ja het is nogal een zooitje momenteel :D Maar ik moet zeggen, het gaat ook heel hard, veel sneller als dat ik dacht. Ik was gisterenmiddag in de tuin bezig, kwam na 3 uurtjes boven, had mijn pa dus al die muren al omliggen, dus dat was even schrikken ;)

De reden voor de broodjesvloer is dat er een nieuwe vloer in komt. Doordat we boven en beneden een aantal muren gaan verplaatsen, de schoorsteen kleiner willen maken - maar deze blijft wel ongeveer op dezelfde plaats door het huis lopen (het rookkanaal nu is erg groot en is niet nodig voor een gashaard) en 1 dragende balk die er nu beneden inzit een beetje verzakt is (niet heel dramatisch, maar die moest op termijn toch vervangen worden) moet de dragende constructie worden aangepast. Dus dan doen we het maar in 1 keer goed :D Dan is het opbouwen van de eerste en tweede verdieping veel makkelijker.
We moeten overigens de schoorsteen op het dak afbreken, die moet opnieuw opgebouwd worden ivm de slechte staat, maar daar willen we een nieuwe schoorsteen op. Dit wordt waarschijnlijk een "neppe" - zelfde uiterlijk als een echte maar een stuk lichter en hoeft geen volledige ondersteuning te hebben eronder. We hebben op de bouwbeurs een fabrikant gezien, dus zoiets wordt het waarschijnlijk: klik . We hebben ze in het echt gezien en ze zien er heel realistisch uit!

Beneden (zeg maar in de kruipruimte) moeten de balken er wel uit, want die zijn wel gedeeltelijk rot. Daar komt dus meteen een betonvloer in ivm de isolatie, vloerverwarming erop (we leggen ook de leidinge voor radiatoren meteen aan, just in case) en een houten vloer. Dus je ziet straks niks meer van de verandering van de ondervloer, het is alleen een stuk confortabeler.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 28-02-2013 08:53:58 ]
pi_123445921
Even een vraagje: iemand ervaring met Aquaplan Kelder-Epoxy? Ik heb iemand over de vloer gehad om de kelder te bekijken en hij vertelde dat coaten voldoende is. Nu kwam ik die van Aquaplan tegen, maar vraag me af hoeveel lagen ik die erop moet zetten ...
Het gaat om 17 m2 dat gecoat moet worden, waarvan zo'n 8 m2 vloer en de rest muren. Aangezien 4L zo'n ¤ 85,- is, wil ik niet te veel aanschaffen (excl alle 20% kortingen die je nu bij veel bouwmarkten krijgt :D )!
  Official ESF Kreviewer donderdag 28 februari 2013 @ 10:13:58 #94
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_123446144
Zo'n mega verbouwing en dan tussendoor maar ff de tuin doen. Je moet er de kracht maar voor hebben. Respect. Ik ben na 4 weken verbouwen (jaren 20 huis, maar was al gerenoveerd) al kapot. :').
pi_123448304
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 10:07 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Even een vraagje: iemand ervaring met Aquaplan Kelder-Epoxy? Ik heb iemand over de vloer gehad om de kelder te bekijken en hij vertelde dat coaten voldoende is. Nu kwam ik die van Aquaplan tegen, maar vraag me af hoeveel lagen ik die erop moet zetten ...
Het gaat om 17 m2 dat gecoat moet worden, waarvan zo'n 8 m2 vloer en de rest muren. Aangezien 4L zo'n ¤ 85,- is, wil ik niet te veel aanschaffen (excl alle 20% kortingen die je nu bij veel bouwmarkten krijgt :D )!
Ik heb met epoxy op de kelderwanden & - vloeren geen ervaring, wel ervaring met het waterdichtmaken.

De vloer heb ik afgestreken met een zandcementlaag met Pudloo erdoor -> dicht. Wand waar vocht doorkwam afgejekkerd en opnieuw geraaprd met stucmortel, daarna een laag Keimverf erover -> dicht.

Al met al 6 tientjes mortel en 4 tientjes Keim. Maar wel een hoop werk, dus misschien is een expoxylaag wel veel makkelijker.
pi_123459156
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb met epoxy op de kelderwanden & - vloeren geen ervaring, wel ervaring met het waterdichtmaken.

De vloer heb ik afgestreken met een zandcementlaag met Pudloo erdoor -> dicht. Wand waar vocht doorkwam afgejekkerd en opnieuw geraaprd met stucmortel, daarna een laag Keimverf erover -> dicht.

Al met al 6 tientjes mortel en 4 tientjes Keim. Maar wel een hoop werk, dus misschien is een expoxylaag wel veel makkelijker.
Tnx! Ja gemak is wel redelijk belangrijk, want het huis is al veel werk, willen we niet nog te veel uren alleen in de kelder bezig zijn :D Epoxy is idd een paar lagen en dan is het klaar, vandaar de optie.
pi_123459190
quote:
5s.gif Op donderdag 28 februari 2013 10:13 schreef Kreator het volgende:
Zo'n mega verbouwing en dan tussendoor maar ff de tuin doen. Je moet er de kracht maar voor hebben. Respect. Ik ben na 4 weken verbouwen (jaren 20 huis, maar was al gerenoveerd) al kapot. :').
Als we de tuin niet doen dan kunnen de bouwmaterialen niet naar achter :D We moeten dus wel. Maar gelukkig zie je snel grote stappen in de tuin als je er een paar uurtjes bezig bent, dus dat is wel heel fijn!
pi_123460430
Wat zijn jullie van plan te doen met de mooie oude grenen vloerdelen aangezien jullie een broodjesvloer plaatsen? Niet weggooien hoop ik, dat zou zonde zijn...
pi_123460923
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:46 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Tnx! Ja gemak is wel redelijk belangrijk, want het huis is al veel werk, willen we niet nog te veel uren alleen in de kelder bezig zijn :D Epoxy is idd een paar lagen en dan is het klaar, vandaar de optie.
De wanden van onze kelder waren bezet met geel-groen-bruin tegeltjes met bloemetjesmotief :r . Toen ik dat eraf had gejekkerd, kwam de stuclaag ook mee, vandaar m'n raaplaag.

Als jouw wanden verder goed zijn, maar vocht doorlatten, zou die epoxycoating een beter, in de zin van sneller, alternatief zijn voor opnieuw stucken.
pi_123460951
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 16:13 schreef usernaamvergeten het volgende:
Wat zijn jullie van plan te doen met de mooie oude grenen vloerdelen aangezien jullie een broodjesvloer plaatsen? Niet weggooien hoop ik, dat zou zonde zijn...
Die willen we indeien mogelijk gaan hergebruiken. Boven worden waarschijnlijk de grenen vloer (of wat er nu boven ligt), beneden (daar storten we beton met vloerverwarming en een andere vloer - een multiplank ivm die vloerverwarming) moeten we nog even kijken. De kans is namelijk groot dat de vloer eronder niet meer goed is (is op een oude vloer gelegd) en wat voor schade dat geeft op de vloer erop. Maar in principe proberen we zo veel mogelijk te hergebruiken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')