Sneeuw? Waar?quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:48 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Het verschil als je een besneeuwde helling op moet rijden bijvoorbeeld.
Temperaturen onder 7 graden is bij nat wegdek winterse omstandigheden in duitsland.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:47 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ik heb lang nagedacht over winterbanden: nadat min. gehersenspoelde Duitse collega's mij probeerde te overtuigen van het voordeel van winterbanden! Welke ik dus niet zien, aangezien ik enkel een Duitse wet zie die verbied met zomerbandjes door sneeuw, ijzel etc te rijden.
Dus 9 van de 10 winterdagen mag ik gewoon met mijn zomerbandjes in Duitsland komen, want zo vaak ligt er geen ijzel of sneeuw op de weg. Wat niet wegneemt dat winterbanden geen voordeel hebben, je hebt er alleen bijna geen profijt van!
Het sneeuwt ja nauwelijks in dit land en als, dan zijn de wegen ook weer snel sneeuwvrij. Dus in het ergste geval laat ik de auto wel staan bij extreem winterweer, alleen ik denk dat die dagen op een hand zijn te tellen.
Heb er moeite mee te geloven dat er mensen zijn die met en zonder winterbanden door 5 cm sneeuw gereden hebben en niet overtuigd zijn van het verschil.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:42 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ik heb al 26 jaar hands-on ervaring.
[..]
Ik heb het niet over Duitsland.
[..]
Welk verschil?
Zo vaak valt er ook vijf cm sneeuw in Nederlandquote:Op dinsdag 6 december 2016 21:06 schreef XL het volgende:
[..]
Heb er moeite mee te geloven dat er mensen zijn die met en zonder winterbanden door 5 cm sneeuw gereden hebben en niet overtuigd zijn van het verschil.
In welk verkooppraatje ben jij getraptquote:Op dinsdag 6 december 2016 21:05 schreef XL het volgende:
[..]
Temperaturen onder 7 graden is bij nat wegdek winterse omstandigheden in duitsland.
Ik woon er en ken mijn verzekeringspolisquote:Op dinsdag 6 december 2016 21:14 schreef butz0rs het volgende:
[..]
In welk verkooppraatje ben jij getrapt
Staat toch los van de discussie. Kijk eens naar de extra files doordat mensen niet veilig kunnen rijden, naar de blikschade. Dan kun je een winterband toch niet in twijfel trekken. Dat je zelden het maximale voordeel eruit haalt is irrelevant. De kosten zijn minimaal, zelfs als je een werkplaats die banden laat wisselen betaal je 40 euro per jaar. Druppel op de gloeiende plaat die een auto sowieso kost. Kleine moeite om in je eigen veiligheid te investeren. Het is niet dat als er geen sneeuw ligt je een nadeel hebt. Alleen het verschil in je voordeel is dan marginaal.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:08 schreef Falco het volgende:
[..]
Zo vaak valt er ook vijf cm sneeuw in Nederland. En als het valt, rijdt iedereen toch supervoorzichtig in dat soort omstandigheden. En terecht overigens.
Dan zal het een eis van de verzekeraar zijn.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:21 schreef XL het volgende:
[..]
Ik woon er en ken mijn verzekeringspolis
quote:"Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nr. 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).
Kraftfahrzeuge der Klassen M2, M3, N2 und N3 [dabei handelt es sich um Lkw über 3,5 Tonnen und Kraftomnibusse mit mehr als 8 Sitzplätzen] gemäß Anlage XXIX der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung in der Fassung der Bekanntmachung vom 28. September 1988, zuletzt geändert durch Verordnung vom 21. April 2009 (BGBl. I S. 872) dürfen bei solchen Wetterverhältnissen auch gefahren werden, wenn an den Rädern der Antriebsachsen "M+S-Reifen" angebracht sind.
Satz 1 gilt nicht für Nutzfahrzeuge der Land- und Forstwirtschaft sowie für Einsatzfahrzeuge der in § 35 Absatz 1 genannten Organisationen, soweit für diese Fahrzeuge bauartbedingt keine "M+S-Reifen" verfügbar sind."
Ben absoluut overtuigd van het verschil....in de sneeuw.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:06 schreef XL het volgende:
Heb er moeite mee te geloven dat er mensen zijn die met en zonder winterbanden door 5 cm sneeuw gereden hebben en niet overtuigd zijn van het verschil.
Dat is de wet, dan heb je aan je verzekering sowieso niks meer. Je verzekering maakt je alleen aansprakelijk, verlies no-claim etc.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:27 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Dan zal het een eis van de verzekeraar zijn.
Als ik naar regelgeving zoek, kom ik alleen het volgende tegen:
[..]
Vorig jaar volgens knmi 3 dagen, 2010 58 dagen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:29 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ben absoluut overtuigd van het verschil....in de sneeuw.
Welke sneeuw?!
Een paar uur duurt je ritje naar huis door alle idioten die dezelfde rit met zomerbanden proberen te maken.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:34 schreef Falco het volgende:
58 dagen dat de sneeuw bleef liggen. Na een paar uur is die sneeuw wel weer van de weg gereden hoor.
Niet, dus.quote:
Hoe weet jij dat er 'extra' files zijn, alleen door het niet gebruiken van winterbanden? En wat is er met de blikschade: leaserijders op winterbanden zijn vaker bij aanrijdingen betrokken dan leaserijders zonder winterbanden.quote:Kijk eens naar de extra files doordat mensen niet veilig kunnen rijden, naar de blikschade.
Maar wat wel relevant is, zijn al die dagen dat jouw winterbanden het slechter doen als mijn zomerbanden....zonder dat jij dat weet! Dan ben jij dus een gevaar op de weg.quote:Dat je zelden het maximale voordeel eruit haalt is irrelevant.
Ik heb nog nooit schade gereden in de sneeuw. Dus winterbanden zijn altijd duurder.quote:De kosten zijn minimaal, zelfs als je een werkplaats die banden laat wisselen betaal je 40 euro per jaar. Druppel op de gloeiende plaat die een auto sowieso kost.
En dat is waarom jij een potentieel gevaarlijke weggebruiker bent. Want dat nadeel is er welquote:Het is niet dat als er geen sneeuw ligt je een nadeel hebt.
Dan heb jij niet in het noorden gereden. Buiten de hoofdwegen en in wijken blijft het spiegelglad. Bovendien was er toen in 1 nacht 20cm gevallen. Dat red je niet meer met zomerbanden en winterbanden (snowtrac2 destijds) hebben het ook ontzettend moeilijk. Als je in Limburg en heuvel op moet rijden, gaat dat wel met winterbanden, niet met zomerbanden.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:34 schreef Falco het volgende:
58 dagen dat de sneeuw bleef liggen. Na een paar uur is die sneeuw wel weer van de weg gereden hoor.
Kom je nu aan met die 50% langere remweg bij +35 graden indien je op gloednieuwe winterbanden rijdt?quote:En dat is waarom jij een potentieel gevaarlijke wegebruiker bent. Want dat nadeel is er wel
Ik heb nog nooit 'een paar uur' over mijn rit van huis naar werk of v.v. gedaan. Ik rij motor vanaf 1988 en auto vanaf 1991. Het komt niet door de 'idioten' op zomerbanden, maar door de 70% van de mensen die rijden in de sneeuw per definitie eng vinden. En door de 'superieuren' op winterbanden, die denken dat ze dus hun snelheid niet hoeven aan te passen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:40 schreef XL het volgende:
Een paar uur duurt je ritje naar huis door alle idioten die dezelfde rit met zomerbanden proberen te maken.
Doe toch normaal, man. 3 dagen sneeuw....quote:Je kunt zeggen dat als je in Nederland de weinige dagen dat er sneeuw ligt je de auto alleen voor noodgevallen gebruikt dat te verantwoorden is. Het ontregelde beroepsverkeer is een absolute schande.
Een test van de Adac in 2012 toonde aan dat bij 12 graden sommige winterbanden, bij een shelheid van 100km/h, 17 mtr meer (= inderdaad 50%) remweg nodig hadden dan zomerbanden. Dus als jij dan geen 3 seconden afstand houdt op de snelweg, en ik moet een noodstop maken, dan rij jij mijn kinderen dood. Maar.....jij hebt geen blikschade in de sneeuw. Is ook belangrijk.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:49 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Kom je nu aan met die 50% langere remweg bij +35 graden indien je op gloednieuwe winterbanden rijdt?
Ja op droog remmen en sturen winterbanden minder goed, maar het verschil wordt pas duidelijk zodra je je als een mongool begint te gedragen
1x in Spanje in de bergen was mistachterlicht nuttig. Mist was zo dik, met mistachterlicht aan kon je de auto 10m voor je net herkennen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik heb weleens een uur gedaan over een stukje waar ik gewoonlijk 20 min over deed. Maar dat was met mist. 15m zicht of zo, oudjaarsavond 8 jaar geleden of zo. Dimlicht verblindde al.. ik kon de weg volgen door de belijning aan de zijkant. Maar verder zag ik geen steek..
Dat was ook het enige moment ooit dat ik mistlicht vóór nuttig vond.. gewoonlijk heb je er niks aan, en het was ook echte petjes verlichting
Er is zoveel onjuist in je post. Wat boeien leaserijder vergelijkingen, kijk eens naar blikschade met en zonder winterbanden bij sneeuw. Jouw persoonlijke goede statistieken kunnen net zo'n uitzondering zijn als mijn goede statistieken. Winterbandentest (bijv autobild) laten betere prestatie bij lage temperatuur en nat wegdek zien (ook in de zomer). Als nadeel heb je eigenlijk alleen meer geluid. Als ik met winterbanden op droge wegen bij +15 moet rijden, dan moet ik daarover nadenken. Zoals vorig jaar rond deze tijd, misschien zelfs aanpassen. Jij moet dat nu iedere dag en als het sneeuwt zou je binnen moeten blijven, voor je het weet knal je achterop een leaserijder die wel kon remmen en vervuil je zijn statistieken.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:47 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Niet, dus.
[..]
Hoe weet jij dat er 'extra' files zijn, alleen door het niet gebruiken van winterbanden? En wat is er met de blikschade: leaserijders op winterbanden zijn vaker bij aanrijdingen betrokken dan leaserijders zonder winterbanden.
[..]
Maar wat wel relevant is, zijn al die dagen dat jouw winterbanden het slechter doen als mijn zomerbanden....zonder dat jij dat weet! Dan ben jij dus een gevaar op de weg.
[..]
Ik heb nog nooit schade gereden in de sneeuw. Dus winterbanden zijn altijd duurder.
[..]
En dat is waarom jij een potentieel gevaarlijke weggebruiker bent. Want dat nadeel is er wel
Er zijn ook sommige zomerbanden die 17 meter langer nodig hebben.quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:56 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Een test van de Adac in 2012 toonde aan dat bij 12 graden sommige winterbanden, bij een shelheid van 100km/h, 17 mtr meer (= inderdaad 50%) remweg nodig hadden dan zomerbanden. Dus als jij dan geen 3 seconden afstand houdt op de snelweg, en ik moet een noodstop maken, dan rij jij mijn kinderen dood. Maar.....jij hebt geen blikschade in de sneeuw. Is ook belangrijk.
Had die post niet gelezen, maar adac is een groot voorvechter van winterbanden, hier in Duitsland.quote:Op dinsdag 6 december 2016 22:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er zijn ook sommige zomerbanden die 17 meter langer nodig hebben.
deze man, deze post.quote:Op woensdag 7 december 2016 07:44 schreef Piet__Piraat het volgende:
Joh, laat gaan. Je zal altijd voor- en tegenstanders hebben. En winterbanden hebben voor- en nadelen. Uit alle tests blijkt dat je op glad en besneeuwd wegdek in het voordeel bent met goede winterbanden. Maar ook uit veel tests blijkt dat als de omstandigheden niet meer zo gunstig zijn voor de winterbanden, ze regelmatig door het ijs zakken (). Het is voor iedereen de afweging die ie persoonlijk moet maken.
Al zou het hele land op winterbanden staan, dan nog schiet het verkeer bij extremere omstandigheden niet op omdat er te veel angstige en onkundige mensen op de weg zijn.
Jij kunt dus gewoon niet lezen, of blijft vasthouden aan 'resultaten uit het verleden zijn een garantie in de toekomst'..quote:Op dinsdag 6 december 2016 21:56 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Een test van de Adac in 2012 toonde aan dat bij 12 graden sommige winterbanden, bij een shelheid van 100km/h, 17 mtr meer (= inderdaad 50%) remweg nodig hadden dan zomerbanden. Dus als jij dan geen 3 seconden afstand houdt op de snelweg, en ik moet een noodstop maken, dan rij jij mijn kinderen dood. Maar.....jij hebt geen blikschade in de sneeuw. Is ook belangrijk.
Dus een test bij 10-13 en één bij 35 graden.quote:Die Tests auf trockener Fahrbahn wurden einmal bei frühlingshaften 10 bis 13 Grad Celsius und ein andermal bei sommerlichen 35 Grad Celsius durchgeführt.
Dus hoe groter de profieldiepte en hoe hoger de temperatuur, hoe groter de verschillen. Wat dus 16 meter is bij nieuwe winterbanden bij 35 graden!quote:Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. Je höher die Profiltiefe der Winterreifen und je höher die Umgebungs- und Asphalttemperaturen desto größer fallen die Unterschiede aus. Bei Winterreifen mit 4 mm Restprofiltiefe reduzieren sich die Bremswegdifferenzen auf 5 m.
Nieuwe winterbanden moet je eigenlijk niet gebruiken in de zomer. Versleten winterbanden met profiel tussen 3 en 4mm kunnen een aardig compromis zijn als je ze af wil rijden..quote:Aufgrund dieser Ergebnisse sollten neue Winterreifen mit Ausgangsprofiltiefe im Sommer möglichst nicht verwendet werden. Weitgehend abgefahrene Winterreifen (mit Restprofiliefen zwischen 3 und 4 mm) stellen bei mäßigen Temperaturen in der Übergangsjahreszeit allenfalls einen Kompromiss dar.
Geen grote verschillen. Geringe nadelenquote:Die Untersuchungen zeigten keine großen Unterschiede der Bremsleistungen auf Nässe bei verschiedenen Außentemperaturen. Winterreifen mit guten Nassbremseigenschaften liegen im Bereich der Sommerreifen, ebenso der Ganzjahresreifen. Auf nasser Fahrbahn zeigen Winterreifen auch im Sommer nur geringe Nachteile gegenüber Sommerreifen.
quote:[...] Het is hier op Fok! een doodzonde als je met je zomerbanden de winter in gaat.
Het maakt niet uit of je abs hebt, of een airbag. Of dat je van "doorrijden" houdt. Dat schijnt helemaal niet te boeien. U heeft een oldtimer zonder gordels? Uw ruitenwissers hadden twee jaar geleden vervangen moeten worden? U heeft geen dodehoekdetectie of achteruitrijsensoren. Geen probleem.
Maar in december zonder winterbanden? Moordenaar! Schaam je! Heb je geen fatsoen? Ik hoop dat je tegen een boom glijdt...
Dat is het natuurlijk wel, de zomerbanden extremisten en winterbanden extremisten hebben dezelfde kans fouten te maken. De zomerbanden rijder moet zich gewoon bij lage temperaturen en nat wegdek goed realiseren dat hij op zomerbanden rijdt, de winterbanden rijder moet zich dat bij hoge temperaturen en droog wegdek op nieuwe setjes goed realiseren dat hij een nadeel heeft.quote:Op woensdag 7 december 2016 08:26 schreef Sounddragon het volgende:
ennnn.... dan gaan we weer statistiekjes vergelijken![]()
![]()
De belangrijkste factor blijft nog steeds dat ding in de bestuurdersstoel.
Wat dan?quote:
Heel erg zelfs. Veel kilometers, veel ervaring. 'Boeien' meer dan jouw persoonlijke ervaringen.quote:Wat boeien leaserijder vergelijkingen
Link?quote:Winterbandentest (bijv autobild) laten betere prestatie bij lage temperatuur en nat wegdek zien (ook in de zomer).
O, ja? Bij 100 km/h, hoeveel meter remweg hebben mijn P Zero Nero's 215/45 ZR 17of Dunlop Sport Blureponse 195/45V16 dan meer nodig dan jouw winterbanden?quote:Jij moet dat nu iedere dag
Dit zegt de ADAC werkelijk. Komt van de pagina die jij linkt.quote:Op woensdag 7 december 2016 07:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Jij kunt dus gewoon niet lezen, of blijft vasthouden aan 'resultaten uit het verleden zijn een garantie in de toekomst'..
Want wat zegt de adac nu werkelijk?
Wat snap jij niet aan "bis zu"? Het staat in ieder geval niet voor dat elke winterband dat heeft.quote:Op woensdag 7 december 2016 16:53 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Dit zegt de ADAC werkelijk. Komt van de pagina die jij linkt.
"Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. "
16 meter meer. Gemiddeld heeft een auto op normale zomerbanden 33 meter asfalt nodig. 16 meter is daar de helft van.
Hetzelfde geldt voor jou als voor XL: als jullie verhaal waar zou zijn, zouden normale banden geen bestaansrecht meer hebben.
Maar voel je maar lekker superieur op je winterbandjes. Ik heb meer respect voor mensen die blijven nadenken.
Bis zuquote:Op woensdag 7 december 2016 16:53 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Dit zegt de ADAC werkelijk. Komt van de pagina die jij linkt.
"Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. "
16 meter meer. Gemiddeld heeft een auto op normale zomerbanden 33 meter asfalt nodig. 16 meter is daar de helft van.
Hetzelfde geldt voor jou als voor XL: als jullie verhaal waar zou zijn, zouden normale banden geen bestaansrecht meer hebben.
Maar voel je maar lekker superieur op je winterbandjes. Ik heb meer respect voor mensen die blijven nadenken.
Ik wel, ja.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:52 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Bis zu
Bis zu
Bis zu
Ach, je snapt het best
Nee, dat klopt. In de lijst van 2012 stonden keurig de banden vermeld met de meters remweg er bij. Toen wist je in ieder geval welke banden je niet moest hebben. Nu weet je het niet van jouw banden. Maar rekening er mee houden doe je niet, wedden?quote:Op woensdag 7 december 2016 17:55 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan "bis zu"? Het staat in ieder geval niet voor dat elke winterband dat heeft.
Trolololoquote:
2012..quote:Op woensdag 7 december 2016 18:56 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. In de lijst van 2012 stonden keurig de banden vermeld met de meters remweg er bij. Toen wist je in ieder geval welke banden je niet moest hebben. Nu weet je het niet van jouw banden. Maar rekening er mee houden doe je niet, wedden?
Overigens had de beste winterband in de lijst van 202 nog steeds 1 autolengte (4,5 meter) meer nodig om tot stilstand te komen dan de zomerband. Weet je hoe hard die klap nog is?
Joh, laat maar. Jij bent superieur, want jij rijdt op winterbanden. Maar het volgende kan je nog wel vertellen: winterbanden zijn geen cure voor 'stupid'.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Trolololo
En dan trek je ook nog eens de verkeerde conclusie dat 'gewone banden' geen nut zouden hebben.
Die zijn namelijk zeker beter in de lente, zomer en groot deel van de herfst, en dat staat daar ook gewoon beschreven.
Alleen bij 35 graden moet je gewoon niet op nieuwe winterbanden rijden, omdat dán de remweg 50% langer is. Ook op winterbanden met minder profiel verlies je bij 35 graden nog steeds 5 meter = ~17%.. Dus gewoon niet doen.
Maar tot 15 graden zijn de verschillen m.i. niet gigantisch als je dat leest.
Inderdaad. Je kunt tellen. Knap, hoor. Hoe oud zijn jouw winterbanden? Hmmm?quote:
Die hele pagina gaat over de verdediging van winterbanden en jij haalt die regel eruit waar de winterband (minimale profieldiepte, 25 graden langer remt). Het zal je verbazen maar een versleten zomerband in de kou gaat ook minder goed remmen.quote:Op woensdag 7 december 2016 16:53 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Dit zegt de ADAC werkelijk. Komt van de pagina die jij linkt.
"Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. "
16 meter meer. Gemiddeld heeft een auto op normale zomerbanden 33 meter asfalt nodig. 16 meter is daar de helft van.
Hetzelfde geldt voor jou als voor XL: als jullie verhaal waar zou zijn, zouden normale banden geen bestaansrecht meer hebben.
Maar voel je maar lekker superieur op je winterbandjes. Ik heb meer respect voor mensen die blijven nadenken.
Week 26 2016 volgens de DOT-code en ze zijn dit jaar uitgebrachtquote:Op woensdag 7 december 2016 19:12 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Inderdaad. Je kunt tellen. Knap, hoor. Hoe oud zijn jouw winterbanden? Hmmm?
(En dan bedoel ik niet hoelang ze onder de auto liggen, maar hoe lang geleden ze geproduceerd zijn).
Met ijzel heb je sowieso niks aan winterbanden.quote:Op dinsdag 6 december 2016 22:17 schreef Tango5Romeo het volgende:
En als afsluiter: De afgelopen jaren ben ik twee keer 's avonds naar huis gereden, terwijl er freezing rain voorspeld was. En twee keer was er sprake van 'black ice'. Omdat ik een zeer oplettende en nadenkende automobilist ben, heeft de ijzel mij niet verrast. Wel een stuk of 15 andere automobilisten, die links en rechts van de snelweg in de berm, greppel of vangrail stonden.
Aangezien 40% van de Nederlanders op winterbanden rijdt, zaten daar dus ook 6 winterbandenrijders bij. Banden denken niet voor jou na.
Maar ik hou daar rekening mee en jij niet op je winterbanden als de temperatuur toeneemt.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:25 schreef XL het volgende:
Het zal je verbazen maar een versleten zomerband in de kou gaat ook minder goed remmen.
Dus jij bent iemand die, als iemand het niet met je eens is, en dan (heel irritant) ook nog eens redelijke argumenten aandraagt, je die persoon een ongeluk toewenst?quote:Respect voor mensen die nadenken lijkt me voor jou logisch, aangezien je dat zelf niet kunt. Ik heb respect voor natuurlijke selectie en hoop dus op veel sneeuw deze winter. Dan kan het zijn werk doen.
Ongeteste banden, dus? Hoe weet je dan of ze goed zijn? Kunnen wel slechter zijn dan de slechtste band van 2012.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
Week 26 2016 volgens de DOT-code en ze zijn dit jaar uitgebracht
Hoe heten die A-merken, dan? Want 100 euro voor een 17" inch band, kan niet veel soeps zijn.quote:Lees: Zomerbanden kosten een A-merk 100euro
Winterbanden kost een A-merk 65 euro
Zomerquote:Op woensdag 7 december 2016 19:58 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ongeteste banden, dus? Hoe weet je dan of ze goed zijn? Kunnen wel slechter zijn dan de slechtste band van 2012.
[..]
Hoe heten die A-merken, dan? Want 100 euro voor een 17" inch band, kan niet veel soeps zijn.
En ik geloof niet dat ik, nadat ik mijn eerste auto heb weggedaan in 1992, ooit nog een band van 65 euro onder mijn auto heb gelegd.
Koop alles van internet, maar niet mijn banden.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:18 schreef Glijdt_licht het volgende:
Als jij zegt 'kan niet veel soep zijn'. Zeg ik: Leer het internet te gebruiken.
Je hebt gelijk dat veel mensen die rijden op winterbanden denken da ze in een tank op rupsbanden rijden. Dat werkt inderdaad nogal contraproductief.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:01 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Koop alles van internet, maar niet mijn banden.
Maar voor 65 euro per band, ben je gek dat je terug wisselt naar zomerbanden. Waarom zou je? Het maakt toch alleen maar verschil bij 35 graden....en dan ook nog eens 'bis zu'.
Anyway, alles gaat om bewustzijn. Ik ken de tekortkomingen van mijn banden, maar veel winterbandenrijders doen alsof ze 4 toverlollies onder hun auto hebben laten zetten. En omdat ze zo denken, is de kans dat zij een klapper maken met hun winterbandjes, aanzienlijk groter dan dat ik dat doe op mijn normale banden. En die 2 dagen dat het sneeuwt, dan sneeuwt het. Pas gewoon mijn snelheid aan.
Het werd marketing toen ze de naam van sneeuwbanden naar winterbanden veranderden.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:
Mensen die winterbanden marketing vinden mogen wat mij betreft bij de eerste oprit de sloot in vliegen.
Ik weet het wel. Ik heb bewust gekozen voor winterbanden die heel goed op droog en nat wegdek presteren ten opzichte van andere winterbanden. En iets minder op sneeuw en ijs. Maar aangezien we meer regen en droge dagen hebben heb ik naar mij mening een juiste keuze gemaakt.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:56 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. In de lijst van 2012 stonden keurig de banden vermeld met de meters remweg er bij. Toen wist je in ieder geval welke banden je niet moest hebben. Nu weet je het niet van jouw banden. Maar rekening er mee houden doe je niet, wedden?
Overigens had de beste winterband in de lijst van 2012 nog steeds 1 autolengte (4,5 meter) meer nodig om tot stilstand te komen dan de zomerband. Weet je hoe hard die klap nog is?
Maar je weet helemaal niet wat mijn mening is. Ik heb alleen maar cijfers uit metingen aangedragen.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik weet het wel. Ik heb bewust gekozen voor winterbanden die heel goed op droog en nat wegdek presteren ten opzichte van andere winterbanden. En iets minder op sneeuw en ijs. Maar aangezien we meer regen en droge dagen hebben heb ik naar mij mening een juiste keuze gemaakt.
Maar goed, eigenlijk heb ik alweer teveel gezegd in deze discussie. Sommige mensen staan er namelijk niet voor open en hun mening is de enige juiste. Jij bent daar een perfect voorbeeld van.
Andere kijk noemt ie dat. Kale banden hebben meer raakoppervlak. Dat is mijn kijk op de zaken en daarom rijd ik altijd met versleten banden rond.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:03 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Het werd marketing toen ze de naam van sneeuwbanden naar winterbanden veranderden.
Heb je dat altijd, dat je mensen met een andere kijk op zaken, een ongeluk toewenst?
Het is een andere kijk. Gebaseerd op data en de afwezigheid van data. Niet gebaseerd op fabrikantenpropaganda. Niet gebaseerd op testen op natgespoten plastic.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Andere kijk noemt ie dat.
Yup. Maar wel totaal uit verband. Om je eigen mening kracht bij te zetten. En ja, uit al je post is echt wel je mening af te lezen. "Winterbanden zijn allemaal kut".quote:Op woensdag 7 december 2016 21:04 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Maar je weet helemaal niet wat mijn mening is. Ik heb alleen maar cijfers uit metingen aangedragen.
Tuurlijk. Want echte metingen met echte banden is natuurlijk niet waar we op zitten te wachten.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:27 schreef RealBizkit666 het volgende:
Yup. Maar wel totaal uit verband.
Dat is mijn mening helemaal niet.quote:En ja, uit al je post is echt wel je mening af te lezen. "Winterbanden zijn allemaal kut".
Ok.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:32 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Tuurlijk. Want echte metingen met echte banden is natuurlijk niet waar we op zitten te wachten.
[..]
Dat is mijn mening helemaal niet.
Dus eigenlijk heb je geen idee waar dit allemaal over ging. Als je bandentesten ook zo leest, dan komt het wel goed.quote:
Niemand vind het nodig of vereist dat de winterband beter moet zijn dan de zomerband. Sterker nog we weten allemaal wel dat de zomerband beter presteert dan de winterband, die vergelijking is ook niet nodig. Het gaat er om dat de winterband beter moet presteren dan de zomerband wanneer de omstandigheden vereisten. Een winterband die op alle fronten een 6 haalt is niet per definitie slechter dan een zomerband die overal een 9 behaald behalve een 2 op sneeuw. Een onvoldoende blijft een onvoldoende, wat uiteindelijk tot een ongeluk kan leiden.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:15 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Het is een andere kijk. Gebaseerd op data en de afwezigheid van data. Niet gebaseerd op fabrikantenpropaganda. Niet gebaseerd op testen op natgespoten plastic.
Waarom is het zo dat geen enkel blad of organisatie een referentiezomerband meeneemt bij een winterbandentest? Als je wilt dat automobilisten zo veilig mogelijk onderweg zijn, dan toon je toch aan dat het waanzin is dat je op zomerbanden blijft rijden? Maar dat doen ze niet. En dat kan eigenlijk alleen maar zijn, omdat de getallen die daar mogelijk uitrollen een heel andere verhaal vertellen. Net als de winterbandentest van Autobild in 2009. Temperatuur was net boven het vriespunt. Je hoefde de hele test niet eens te lezen (heb ik wel gedaan, natuurlijk). Tweede zin van de tweede alinea:
"De referentiezomerband deed het onder alle omstandigheden beter, behalve in de sneeuw. En op ijzel maakte het niets uit".
Dat is geen 30 jaar geleden, maar 2009. Wist jij dat?
En dat is nou precies waar het om draait. Ik denk dat (guestimate) 90% van de winterbandengebruikers denkt dat hun winterbanden echt veel beter presteren dan zomerbanden, zodra de temperatuur onder de 7 graden komt. Want dat is het enige dat ze (verkeerd) hebben onthouden van de fabrikantenpropaganda.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:56 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Sterker nog we weten allemaal wel dat de zomerband beter presteert dan de winterband
Waarom negeer je gewoon een heel deel van mijn post en begin je een random betoog over zomerbanden? Niet iedereen rijdt op zomerbanden.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:15 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Het is een andere kijk. Gebaseerd op data en de afwezigheid van data. Niet gebaseerd op fabrikantenpropaganda. Niet gebaseerd op testen op natgespoten plastic.
Waarom is het zo dat geen enkel blad of organisatie een referentiezomerband meeneemt bij een winterbandentest? Als je wilt dat automobilisten zo veilig mogelijk onderweg zijn, dan toon je toch aan dat het waanzin is dat je op zomerbanden blijft rijden? Maar dat doen ze niet. En dat kan eigenlijk alleen maar zijn, omdat de getallen die daar mogelijk uitrollen een heel andere verhaal vertellen. Net als de winterbandentest van Autobild in 2009. Temperatuur was net boven het vriespunt. Je hoefde de hele test niet eens te lezen (heb ik wel gedaan, natuurlijk). Tweede zin van de tweede alinea:
"De referentiezomerband deed het onder alle omstandigheden beter, behalve in de sneeuw. En op ijzel maakte het niets uit".
Dat is geen 30 jaar geleden, maar 2009. Wist jij dat?
Kant en klaar van de ANWB.quote:Uit onze bandentests blijkt keer op keer dat de best mogelijke aanpassing aan zomerse- en winterse rijomstandigheden is: een goede zomerband voor de zomer en een goede winterband voor de winter. Een alternatief voor de seizoensgebonden wissel van zomer- en winterbanden is sinds enige jaren de zogeheten all seasonband.
Nee. Ik ben gewoon helemaal klaar met je.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:33 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Dus eigenlijk heb je geen idee waar dit allemaal over ging. Als je bandentesten ook zo leest, dan komt het wel goed.
Ik geloof niet dat hier iemand beweert dat een zomerband alleen bij sneeuw/ijs minder presteert. Dat zou heel dom zijn. Alleen past de zomerbandenrijder zich beter aan, omdat hij zich niet superieur voelt is een beetje het betoog.quote:Op woensdag 7 december 2016 22:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waarom negeer je gewoon een heel deel van mijn post en begin je een random betoog over zomerbanden? Niet iedereen rijdt op zomerbanden.
Daarnaast neem je een test uit 2009 als maatstaf voor hoe het zou moeten zijn. En dan ook nog in de situatie ''zomer'' band tov ''winter''band.
[..]
Kant en klaar van de ANWB.
Bovendien kom je zelf met het argument dat ''je je aanpast'' maar waarom dan? Een zomerband presteert toch beter, behalve in de sneeuw? En jij past je aan en vangt misschien fouten op, maar er zijn ook andere weggebruikers. Die misschien wat minder op letten.
Het is aanpassing naar omstandigheden, zowel met je rechtervoet als banden.
Jij snapt het.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:03 schreef XL het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat hier iemand beweert dat een zomerband alleen bij sneeuw/ijs minder presteert. Dat zou heel dom zijn. Alleen past de zomerbandenrijder zich beter aan, omdat hij zich niet superieur voelt is een beetje het betoog.
Volgens mij moet je eens echt posts van mij gaan terug lezen in dit topic, want dat denk je dus verkeerd. De testen die ik heb gelezen presteren winterbanden pas beter als de temperatuur onder het vriespunt liggen bij droog en nat weer (en uiteraard bij sneeuw en ijs). En dat heeft met de rubbersamenstelling te maken van de zomerbanden, die worden dan hard.quote:Op woensdag 7 december 2016 22:00 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
En dat is nou precies waar het om draait. Ik denk dat (guestimate) 90% van de winterbandengebruikers denkt dat hun winterbanden echt veel beter presteren dan zomerbanden, zodra de temperatuur onder de 7 graden komt. Want dat is het enige dat ze (verkeerd) hebben onthouden van de fabrikantenpropaganda.
Ik denk dat XL, Glijd Licht, RealBizkit666 en Straatcommando dat ook denken.
Het verkooppraatje is dat winterbanden bij 7 graden en lager een must zijn.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Volgens mij moet je eens echt posts van mij gaan terug lezen in dit topic, want dat denk je dus verkeerd. De testen die ik heb gelezen presteren winterbanden pas beter als de temperatuur onder het vriespunt liggen bij droog en nat weer (en uiteraard bij sneeuw en ijs). En dat heeft met de rubbersamenstelling te maken van de zomerbanden, die worden dan hard.
Verder is er ook al een verschil qua remkracht tussen een Porsche en een polo (ook dat heb ik al eens eerder behandeld hier, zelfs met auto's van users die toen actief waren in het topic). Die eerste remt veel harder, het is niet zo dat alleen banden het verschil uitmaken. Waarschijnlijk dat mijn auto eerder stil staat dan die van jou, ondanks dat mijn remweg verlengt wordt door winterbanden (en ook dat kwam toen naar voren).
Maar goed. Blijf je vooral blind staren op prestaties van alleen de banden. Jij komt er wel.
Dus? Dat zeg ik toch ook.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Het verkooppraatje is dat winterbanden bij 7 graden en lager een must zijn.
Wat gewoon dikke onzin is. Zeker in Nederland.
Ze zijn ook beter bij nat wegdek en lage temperaturen. Dan is alleen het verschil niet zo groot. Zeg maar vergelijkbaar met het nadeel wat je hebt bij hoge temperaturen om droog wegdek als je winterbanden hebt. Sneeuw was 3 dagen in 2015, 2016 vermoedelijk ook zoiets.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:09 schreef aloa het volgende:
[..]
Jij snapt het.
Winterbanden zijn beter...als het sneeuwt...daar houdt het dan ook wel op.
Hoe vaak sneeuwt het in Nederland?
Bewijs? In meters remweg, graag. En de snelheid waarbij aquaplaning optreedt?quote:Op woensdag 7 december 2016 23:17 schreef XL het volgende:
[..]
Ze zijn ook beter bij nat wegdek en lage temperaturen. .
Heb nog nooit een dag werk gemist door sneeuwval.quote:Op woensdag 7 december 2016 22:32 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nee. Maar met winterbanden is de auto wel voorbereid op sneeuwval, zodat ik gewoon kan blijven werken
Ik ben helemaal niet anti-winterband. Als ik in Zweden of Zuid-Duitsland zou wonen, zou ik geen seconde twijfelen. Maar in Nederland? Absoluut onnodig.quote:Het enige dat jij doet is alles uit z'n verband trekken, en draaien, zodat het in jouw anti winterband straatje past..
Niet als maatstaf, maar als ondersteuning voor mijn betoog dat winterbanden het niet automatisch beter doen bij lage temperaturen. Ook in 2016 niet. En het gaat ook over de normale band vs de winterband. En mijn stelling: winterbanden zijn in Nederland volledig overbodig. 3 dagen sneeuw in een hele winter en dan moet je ook net de pech hebben dat je die dag de deur uit moet. En daar rijdt 35% van de Nederlanders dan voor op winterbanden. Waarvan een deel absoluut roekelozer zal rijden, juist omdat ze op winterbanden rijden. Maar die aanrijdingen worden niet opgemerkt. Behalve door leasemaatschappijen. Die registreren dat leaserijders op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken dan leaserijders op normale banden. Uiteindelijk gaat het over de veiligheid op de Nederlandse wegen, toch? Niet of je naar Duitsland wil of dat je op tijd op je werk komt, toch?quote:Op woensdag 7 december 2016 22:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Daarnaast neem je een test uit 2009 als maatstaf voor hoe het zou moeten zijn. En dan ook nog in de situatie ''zomer'' band tov ''winter''band.
Je blijft maar de waarheid verdraaien. Slechts 1 (één) enkele leasemaatschappij heeft in een persbericht gezegd dat leaserijders op winterbanden iets vaker bij ongevallen betrokken zijn dan leaserijders die niet op winterbanden rijden. Niet meerdere zoals je ons wilt doen laten geloven.quote:Op donderdag 8 december 2016 20:09 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Niet als maatstaf, maar als ondersteuning voor mijn betoog dat winterbanden het niet automatisch beter doen bij lage temperaturen. Ook in 2016 niet. En het gaat ook over de normale band vs de winterband. En mijn stelling: winterbanden zijn in Nederland volledig overbodig. 3 dagen sneeuw in een hele winter en dan moet je ook net de pech hebben dat je die dag de deur uit moet. En daar rijdt 35% van de Nederlanders dan voor op winterbanden. Waarvan een deel absoluut roekelozer zal rijden, juist omdat ze op winterbanden rijden. Maar die aanrijdingen worden niet opgemerkt. Behalve door leasemaatschappijen. Die registreren dat leaserijders op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken dan leaserijders op normale banden. Uiteindelijk gaat het over de veiligheid op de Nederlandse wegen, toch? Niet of je naar Duitsland wil of dat je op tijd op je werk komt, toch?
Hoezo? Het is toch gemeten? Dan is het toch waarheid? Misschien een waarheid die jij niet wilt horen, maar dat maakt het niet minder waar.quote:Op donderdag 8 december 2016 20:30 schreef oldford het volgende:
Je blijft maar de waarheid verdraaien.
Dat doet helemaal niet ter zake. Ook al was het niet zijn/haar schuld, hij is wel ergens tegenaan gereden. Dat noemen we nou 'betrokken bij een aanrijding'.quote:hoeveel van die gerigstreerde ongevallen was b.v. de schuld van de leaserijder en hoeveel niet?
Dat is 1 keer gebeurt in de 29 jaar dat ik mezelf gemotoriseerd voortbeweeg.quote:zoveel zelfs dat op een gegeven moment het strooizout op was.
Zeker, niet mogelijk. Zo werken de menselijke psyche, namelijk.quote:Mogelijk gaan mensen met winterbanden iets roekelozer rijden
Omdat jij waarschijnlijk niet in een heuvelachtig gebied woont (Limburg), waar je met wat sneeuw echt niet zomaar omhoog komt, niet in het noorden van NL hebt gewoond (waar ik meermaals 20+cm in 1 nacht heb gezien) én Duitsland niet om de hoek hebt liggen (10km)quote:Op donderdag 8 december 2016 20:01 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Heb nog nooit een dag werk gemist door sneeuwval.
[..]
Ik ben helemaal niet anti-winterband. Als ik in Zweden of Zuid-Duitsland zou wonen, zou ik geen seconde twijfelen. Maar in Nederland? Absoluut onnodig.
Daar denk je nu wel heel erg simpel over. En wat doen we met de gevallen waarin iemand met zomerbanden doorglijdt en de stilstaande leaserijder met winterbanden raakt?quote:Op donderdag 8 december 2016 20:37 schreef Tango5Romeo het volgende:
Dat doet helemaal niet ter zake. Ook al was het niet zijn/haar schuld, hij is wel ergens tegenaan gereden. Dat noemen we nou 'betrokken bij een aanrijding'.
Dat is misschien wel de essentie van de hele discussie. De een vindt winterbanden noodzakelijk, de ander overbodig. Natuurlijk heb je te maken met aansprakelijkheid, maar om nu te roepen dat je met winterbanden in het voordeel bent als het vier graden boven nul is en nul neerslag is een beetje overdreven. Toch zullen de pro-winterbandmensen graag hun oordeel klaar hebben als ze onder eerder genoemde omstandigheden van achter aangereden worden. "Tja, dat komt ervan als je geen winterbanden hebt". En dan sla je de plank goed mis.quote:Op donderdag 8 december 2016 20:50 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Omdat jij waarschijnlijk niet in een heuvelachtig gebied woont (Limburg), waar je met wat sneeuw echt niet zomaar omhoog komt, niet in het noorden van NL hebt gewoond (waar ik meermaals 20+cm in 1 nacht heb gezien) én Duitsland niet om de hoek hebt liggen (10km)
Even twee voorbeelden van mijn tijd in het noorden:
2 maart 2005 - 35cm in 1 nacht waar ik woonde - alles, maar dan ook alles gesloten.. Ik ben destijds lopend naar de middelbare school gegaan, maar die was natuurlijk gesloten![]()
17 dec 2009 - 25 cm in 1 nacht waar ik woonde - Plekken waar ik tot mijn knieën in de sneeuw stond door sneeuwduinvorming. - Vrijwel niks was open, volgens mij had ik toen al vakantie, kan me het moment van wakker worden nog wel herinneren
Dat iets wat bij jou wellicht niet voorkomt, maar in Groningen en Friesland kan zoiets best voorkomen.
En als ik 10km hier over de grens in DE bij een ongeval betrokken raak, die wellicht niet mijn schuld is, maar er ligt een beetje sneeuw, dan kan ik zonder winterbanden een probleem hebben.
Liever niet.
Dan hebben we nog dat pekel de lm-velgen aantast, waar ik geen zin in heb.
En aangezien winterbanden voor mij niks duurder zijn om te rijden, zoals al aangetoond hierboven, boeit mij de aanschaf ervan ook geen drol. En met een A-merk zit je altijd wel goed, muv eco-bandjes.
Ik rij al 40 jaar auto en ook vrachtauto, heb nog nooit winterbanden gebruikt, wel sneeuwkettingenquote:Op dinsdag 18 december 2012 09:43 schreef TNA het volgende:
Die paar dagen met sneeuw rij ik wel wat rustiger.
Waar heb je die ABS dan voor nodig?quote:Op donderdag 8 december 2016 21:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik rij al 40 jaar auto en ook vrachtauto, heb nog nooit winterbanden gebruikt, wel sneeuwkettingen
winterbanden zijn voor sukkels en oude vrouwtjes
gewoon voor de winter even naar de banden kijken en goed profiel handhaven
en een auto met ABS nemen ( wat tegenwoordig iedere auto heeft)
Ik heb ze ook nog nooit gehad. Altijd doorgereden, geen probleem.quote:Op donderdag 8 december 2016 21:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik rij al 40 jaar auto en ook vrachtauto, heb nog nooit winterbanden gebruikt, wel sneeuwkettingen
winterbanden zijn voor sukkels en oude vrouwtjes
gewoon voor de winter even naar de banden kijken en goed profiel handhaven
en een auto met ABS nemen ( wat tegenwoordig iedere auto heeft)
die ABS is voor noodstops, dan draaien de wielen als je remt en remt de auto iedere meter , das kan niet glijden, ook handig met aquaplaning of olie op de weg , of gewoon een noodstopquote:Op donderdag 8 december 2016 22:02 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Waar heb je die ABS dan voor nodig?
Je kunt ook betrokken zijn bij een aanrijding, zonder ergens tegenaan te rijden. Bijvoorbeeld als je met je winterbanden snel genoeg stilstaat als het nodig is, maar iemand achter je door de sneeuw/gladheid op z'n zomerbanden wel doorglijdt en tegen je aan boemelt. Maar goed, ik snap dat je oogkleppen er voor zorgen dat zulke ideeën niet bij je opkomen. Het is veel makkelijker om een conclusie te trekken die er niet staat. Want dát is wat andere users hier bedoelen met de waarheid verdraaien. Er staat niet meer of minder dan 'betrokken zijn bij een aanrijding'. Er staat geen woord over schuldvraag of zelf ergens tegenaan rijden, die conclusie trek jij en vervolgens presenteer je het als de waarheid en insinueer je dat andere users dom zijn. Dat lijkt me niet heel handig.quote:Op donderdag 8 december 2016 20:37 schreef Tango5Romeo het volgende:
Dat doet helemaal niet ter zake. Ook al was het niet zijn/haar schuld, hij is wel ergens tegenaan gereden. Dat noemen we nou 'betrokken bij een aanrijding'.
Ah, behalve winterbandenspecialist ben je ook nog gedragswetenschapper? En je kunt bewijzen dat bij élk persoon het zo werkt? Want dat jij denkt dat het zo werkt en dat sommige anderen het roepen, maakt het nog geen waarheid.quote:Op donderdag 8 december 2016 20:37 schreef Tango5Romeo het volgende:
Zeker, niet mogelijk. Zo werken de menselijke psyche, namelijk.
quote:Op woensdag 7 december 2016 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:
Niet deze discussie weer.
Paar kernwoorden.
Temperatuur.
Compound.
Profiel.
Mensen die winterbanden marketing vinden mogen wat mij betreft bij de eerste oprit de sloot in vliegen.
quote:Op woensdag 7 december 2016 20:02 schreef Straatcommando. het volgende:
En daar ook verzuipen. Dat eigenwijze Nederlandse krenterige gedoe over de enige 4 raakvlakken met het asfalt is de reden dat het elke keer weer janken is op de weg als het enigszins gevroren of gesneeuwd heeft.
Mensen die na het zien van dit filmpje nog steeds roepen dat winterbanden voor sukkels zijn, zijn zelf een sukkel.quote:
Het is in Nederland niet verplicht. Het verhaal verzekering is dus onzin.quote:Op zaterdag 10 december 2016 03:01 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Mensen die na het zien van dit filmpje nog steeds roepen dat winterbanden voor sukkels zijn, zijn zelf een sukkel.
Gewoon verplicht stellen die winterbanden..is al in meerdere landen zo. Maak je een aanrijding met zomerbanden, dan betaalt je verzekering niks aan je eigen schade en de schade die je aan een ander gemaakt hebt worden op jou verhaald.
Ja, heel verstandig. Laten we het denkwerk vooral niet uitbesteden aan burgers. Die snappen het niet en kunnen niet met de vrijheid omgaan.quote:Op zaterdag 10 december 2016 03:01 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Mensen die na het zien van dit filmpje nog steeds roepen dat winterbanden voor sukkels zijn, zijn zelf een sukkel.
Gewoon verplicht stellen die winterbanden..is al in meerdere landen zo. Maak je een aanrijding met zomerbanden, dan betaalt je verzekering niks aan je eigen schade en de schade die je aan een ander gemaakt hebt worden op jou verhaald.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |