abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167152235
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:48 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Het verschil als je een besneeuwde helling op moet rijden bijvoorbeeld.
Sneeuw? Waar?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:05:06 #202
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167153585
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:47 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ik heb lang nagedacht over winterbanden: nadat min. gehersenspoelde Duitse collega's mij probeerde te overtuigen van het voordeel van winterbanden! Welke ik dus niet zien, aangezien ik enkel een Duitse wet zie die verbied met zomerbandjes door sneeuw, ijzel etc te rijden.

Dus 9 van de 10 winterdagen mag ik gewoon met mijn zomerbandjes in Duitsland komen, want zo vaak ligt er geen ijzel of sneeuw op de weg. Wat niet wegneemt dat winterbanden geen voordeel hebben, je hebt er alleen bijna geen profijt van!

Het sneeuwt ja nauwelijks in dit land en als, dan zijn de wegen ook weer snel sneeuwvrij. Dus in het ergste geval laat ik de auto wel staan bij extreem winterweer, alleen ik denk dat die dagen op een hand zijn te tellen.
Temperaturen onder 7 graden is bij nat wegdek winterse omstandigheden in duitsland.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:06:33 #203
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167153638
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:42 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Ik heb al 26 jaar hands-on ervaring.

[..]

Ik heb het niet over Duitsland.

[..]

Welk verschil?
Heb er moeite mee te geloven dat er mensen zijn die met en zonder winterbanden door 5 cm sneeuw gereden hebben en niet overtuigd zijn van het verschil.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:08:23 #204
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_167153693
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:06 schreef XL het volgende:

[..]

Heb er moeite mee te geloven dat er mensen zijn die met en zonder winterbanden door 5 cm sneeuw gereden hebben en niet overtuigd zijn van het verschil.
Zo vaak valt er ook vijf cm sneeuw in Nederland :'). En als het valt, rijdt iedereen toch supervoorzichtig in dat soort omstandigheden. En terecht overigens.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:14:20 #205
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_167153899
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:05 schreef XL het volgende:

[..]

Temperaturen onder 7 graden is bij nat wegdek winterse omstandigheden in duitsland.
In welk verkooppraatje ben jij getrapt :D
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:21:01 #206
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167154150
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:14 schreef butz0rs het volgende:

[..]

In welk verkooppraatje ben jij getrapt :D
Ik woon er en ken mijn verzekeringspolis
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_167154230
Naja in Duitsland moet het gewoon, echter als er geen ijzel op de weg ligt of sneeuw doe ik niets onwettig. Anders parkeer ik mijn auto wel aan de Nederlandse kant van de Nieuwstraat/Neustrasse en loop ik die 100 meter wel naar de Duitse Aldi 🙊
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:26:19 #208
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167154323
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:08 schreef Falco het volgende:

[..]

Zo vaak valt er ook vijf cm sneeuw in Nederland :'). En als het valt, rijdt iedereen toch supervoorzichtig in dat soort omstandigheden. En terecht overigens.
Staat toch los van de discussie. Kijk eens naar de extra files doordat mensen niet veilig kunnen rijden, naar de blikschade. Dan kun je een winterband toch niet in twijfel trekken. Dat je zelden het maximale voordeel eruit haalt is irrelevant. De kosten zijn minimaal, zelfs als je een werkplaats die banden laat wisselen betaal je 40 euro per jaar. Druppel op de gloeiende plaat die een auto sowieso kost. Kleine moeite om in je eigen veiligheid te investeren. Het is niet dat als er geen sneeuw ligt je een nadeel hebt. Alleen het verschil in je voordeel is dan marginaal.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:27:02 #209
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_167154343
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:21 schreef XL het volgende:

[..]

Ik woon er en ken mijn verzekeringspolis
Dan zal het een eis van de verzekeraar zijn.
Als ik naar regelgeving zoek, kom ik alleen het volgende tegen:
quote:
"Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nr. 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).
Kraftfahrzeuge der Klassen M2, M3, N2 und N3 [dabei handelt es sich um Lkw über 3,5 Tonnen und Kraftomnibusse mit mehr als 8 Sitzplätzen] gemäß Anlage XXIX der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung in der Fassung der Bekanntmachung vom 28. September 1988, zuletzt geändert durch Verordnung vom 21. April 2009 (BGBl. I S. 872) dürfen bei solchen Wetterverhältnissen auch gefahren werden, wenn an den Rädern der Antriebsachsen "M+S-Reifen" angebracht sind.
Satz 1 gilt nicht für Nutzfahrzeuge der Land- und Forstwirtschaft sowie für Einsatzfahrzeuge der in § 35 Absatz 1 genannten Organisationen, soweit für diese Fahrzeuge bauartbedingt keine "M+S-Reifen" verfügbar sind."
pi_167154445
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:06 schreef XL het volgende:

Heb er moeite mee te geloven dat er mensen zijn die met en zonder winterbanden door 5 cm sneeuw gereden hebben en niet overtuigd zijn van het verschil.
Ben absoluut overtuigd van het verschil....in de sneeuw.

Welke sneeuw?!
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:30:00 #211
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167154455
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:27 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Dan zal het een eis van de verzekeraar zijn.
Als ik naar regelgeving zoek, kom ik alleen het volgende tegen:

[..]

Dat is de wet, dan heb je aan je verzekering sowieso niks meer. Je verzekering maakt je alleen aansprakelijk, verlies no-claim etc.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:32:45 #212
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167154554
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:29 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Ben absoluut overtuigd van het verschil....in de sneeuw.

Welke sneeuw?!
Vorig jaar volgens knmi 3 dagen, 2010 58 dagen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:34:15 #213
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_167154613
58 dagen dat de sneeuw bleef liggen. Na een paar uur is die sneeuw wel weer van de weg gereden hoor.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 6 december 2016 @ 21:40:16 #214
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167154782
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:34 schreef Falco het volgende:
58 dagen dat de sneeuw bleef liggen. Na een paar uur is die sneeuw wel weer van de weg gereden hoor.
Een paar uur duurt je ritje naar huis door alle idioten die dezelfde rit met zomerbanden proberen te maken.

Je kunt zeggen dat als je in Nederland de weinige dagen dat er sneeuw ligt je de auto alleen voor noodgevallen gebruikt dat te verantwoorden is. Het ontregelde beroepsverkeer is een absolute schande.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_167155009
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:26 schreef XL het volgende:

Staat toch los van de discussie.
Niet, dus.

quote:
Kijk eens naar de extra files doordat mensen niet veilig kunnen rijden, naar de blikschade.
Hoe weet jij dat er 'extra' files zijn, alleen door het niet gebruiken van winterbanden? En wat is er met de blikschade: leaserijders op winterbanden zijn vaker bij aanrijdingen betrokken dan leaserijders zonder winterbanden.

quote:
Dat je zelden het maximale voordeel eruit haalt is irrelevant.
Maar wat wel relevant is, zijn al die dagen dat jouw winterbanden het slechter doen als mijn zomerbanden....zonder dat jij dat weet! Dan ben jij dus een gevaar op de weg.

quote:
De kosten zijn minimaal, zelfs als je een werkplaats die banden laat wisselen betaal je 40 euro per jaar. Druppel op de gloeiende plaat die een auto sowieso kost.
Ik heb nog nooit schade gereden in de sneeuw. Dus winterbanden zijn altijd duurder.

quote:
Het is niet dat als er geen sneeuw ligt je een nadeel hebt.
En dat is waarom jij een potentieel gevaarlijke weggebruiker bent. Want dat nadeel is er wel

[ Bericht 0% gewijzigd door Tango5Romeo op 06-12-2016 21:57:32 ]
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167155024
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:34 schreef Falco het volgende:
58 dagen dat de sneeuw bleef liggen. Na een paar uur is die sneeuw wel weer van de weg gereden hoor.
Dan heb jij niet in het noorden gereden. Buiten de hoofdwegen en in wijken blijft het spiegelglad. Bovendien was er toen in 1 nacht 20cm gevallen. Dat red je niet meer met zomerbanden en winterbanden (snowtrac2 destijds) hebben het ook ontzettend moeilijk. Als je in Limburg en heuvel op moet rijden, gaat dat wel met winterbanden, niet met zomerbanden.
Dus ik ben liever voorbereid dat ik altijd kan blijven rijden, en mocht ik in DE zijn, ik geen gezeik ga krijgen.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167155110
quote:
En dat is waarom jij een potentieel gevaarlijke wegebruiker bent. Want dat nadeel is er wel
Kom je nu aan met die 50% langere remweg bij +35 graden indien je op gloednieuwe winterbanden rijdt?

Ja op droog remmen en sturen winterbanden minder goed, maar het verschil wordt pas duidelijk zodra je je als een mongool begint te gedragen
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167155268
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:40 schreef XL het volgende:
Een paar uur duurt je ritje naar huis door alle idioten die dezelfde rit met zomerbanden proberen te maken.
Ik heb nog nooit 'een paar uur' over mijn rit van huis naar werk of v.v. gedaan. Ik rij motor vanaf 1988 en auto vanaf 1991. Het komt niet door de 'idioten' op zomerbanden, maar door de 70% van de mensen die rijden in de sneeuw per definitie eng vinden. En door de 'superieuren' op winterbanden, die denken dat ze dus hun snelheid niet hoeven aan te passen.

quote:
Je kunt zeggen dat als je in Nederland de weinige dagen dat er sneeuw ligt je de auto alleen voor noodgevallen gebruikt dat te verantwoorden is. Het ontregelde beroepsverkeer is een absolute schande.
Doe toch normaal, man. 3 dagen sneeuw....
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167155387
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:49 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Kom je nu aan met die 50% langere remweg bij +35 graden indien je op gloednieuwe winterbanden rijdt?

Ja op droog remmen en sturen winterbanden minder goed, maar het verschil wordt pas duidelijk zodra je je als een mongool begint te gedragen
Een test van de Adac in 2012 toonde aan dat bij 12 graden sommige winterbanden, bij een shelheid van 100km/h, 17 mtr meer (= inderdaad 50%) remweg nodig hadden dan zomerbanden. Dus als jij dan geen 3 seconden afstand houdt op de snelweg, en ik moet een noodstop maken, dan rij jij mijn kinderen dood. Maar.....jij hebt geen blikschade in de sneeuw. Is ook belangrijk.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167155474
Ik heb weleens een uur gedaan over een stukje waar ik gewoonlijk 20 min over deed. Maar dat was met mist. 15m zicht of zo, oudjaarsavond 8 jaar geleden of zo. Dimlicht verblindde al.. ik kon de weg volgen door de belijning aan de zijkant. Maar verder zag ik geen steek..

Dat was ook het enige moment ooit dat ik mistlicht vóór nuttig vond.. gewoonlijk heb je er niks aan, en het was ook echte petjes verlichting
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167156274
En als afsluiter: De afgelopen jaren ben ik twee keer 's avonds naar huis gereden, terwijl er freezing rain voorspeld was. En twee keer was er sprake van 'black ice'. Omdat ik een zeer oplettende en nadenkende automobilist ben, heeft de ijzel mij niet verrast. Wel een stuk of 15 andere automobilisten, die links en rechts van de snelweg in de berm, greppel of vangrail stonden.
Aangezien 40% van de Nederlanders op winterbanden rijdt, zaten daar dus ook 6 winterbandenrijders bij. Banden denken niet voor jou na.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167157411
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik heb weleens een uur gedaan over een stukje waar ik gewoonlijk 20 min over deed. Maar dat was met mist. 15m zicht of zo, oudjaarsavond 8 jaar geleden of zo. Dimlicht verblindde al.. ik kon de weg volgen door de belijning aan de zijkant. Maar verder zag ik geen steek..

Dat was ook het enige moment ooit dat ik mistlicht vóór nuttig vond.. gewoonlijk heb je er niks aan, en het was ook echte petjes verlichting
1x in Spanje in de bergen was mistachterlicht nuttig. Mist was zo dik, met mistachterlicht aan kon je de auto 10m voor je net herkennen.
.
  dinsdag 6 december 2016 @ 22:48:20 #223
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167157706
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:47 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Niet, dus.

[..]

Hoe weet jij dat er 'extra' files zijn, alleen door het niet gebruiken van winterbanden? En wat is er met de blikschade: leaserijders op winterbanden zijn vaker bij aanrijdingen betrokken dan leaserijders zonder winterbanden.

[..]

Maar wat wel relevant is, zijn al die dagen dat jouw winterbanden het slechter doen als mijn zomerbanden....zonder dat jij dat weet! Dan ben jij dus een gevaar op de weg.

[..]

Ik heb nog nooit schade gereden in de sneeuw. Dus winterbanden zijn altijd duurder.

[..]

En dat is waarom jij een potentieel gevaarlijke weggebruiker bent. Want dat nadeel is er wel
Er is zoveel onjuist in je post. Wat boeien leaserijder vergelijkingen, kijk eens naar blikschade met en zonder winterbanden bij sneeuw. Jouw persoonlijke goede statistieken kunnen net zo'n uitzondering zijn als mijn goede statistieken. Winterbandentest (bijv autobild) laten betere prestatie bij lage temperatuur en nat wegdek zien (ook in de zomer). Als nadeel heb je eigenlijk alleen meer geluid. Als ik met winterbanden op droge wegen bij +15 moet rijden, dan moet ik daarover nadenken. Zoals vorig jaar rond deze tijd, misschien zelfs aanpassen. Jij moet dat nu iedere dag en als het sneeuwt zou je binnen moeten blijven, voor je het weet knal je achterop een leaserijder die wel kon remmen en vervuil je zijn statistieken.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_167158037
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:56 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Een test van de Adac in 2012 toonde aan dat bij 12 graden sommige winterbanden, bij een shelheid van 100km/h, 17 mtr meer (= inderdaad 50%) remweg nodig hadden dan zomerbanden. Dus als jij dan geen 3 seconden afstand houdt op de snelweg, en ik moet een noodstop maken, dan rij jij mijn kinderen dood. Maar.....jij hebt geen blikschade in de sneeuw. Is ook belangrijk.
Er zijn ook sommige zomerbanden die 17 meter langer nodig hebben. :')
  dinsdag 6 december 2016 @ 23:04:10 #225
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167158199
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 22:58 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Er zijn ook sommige zomerbanden die 17 meter langer nodig hebben. :')
Had die post niet gelezen, maar adac is een groot voorvechter van winterbanden, hier in Duitsland.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_167161442
Joh, laat gaan. Je zal altijd voor- en tegenstanders hebben. En winterbanden hebben voor- en nadelen. Uit alle tests blijkt dat je op glad en besneeuwd wegdek in het voordeel bent met goede winterbanden. Maar ook uit veel tests blijkt dat als de omstandigheden niet meer zo gunstig zijn voor de winterbanden, ze regelmatig door het ijs zakken ( :P ). Het is voor iedereen de afweging die ie persoonlijk moet maken.

Al zou het hele land op winterbanden staan, dan nog schiet het verkeer bij extremere omstandigheden niet op omdat er te veel angstige en onkundige mensen op de weg zijn.
Schip ahoy!
  woensdag 7 december 2016 @ 07:48:05 #227
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167161473
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 07:44 schreef Piet__Piraat het volgende:
Joh, laat gaan. Je zal altijd voor- en tegenstanders hebben. En winterbanden hebben voor- en nadelen. Uit alle tests blijkt dat je op glad en besneeuwd wegdek in het voordeel bent met goede winterbanden. Maar ook uit veel tests blijkt dat als de omstandigheden niet meer zo gunstig zijn voor de winterbanden, ze regelmatig door het ijs zakken ( :P ). Het is voor iedereen de afweging die ie persoonlijk moet maken.

Al zou het hele land op winterbanden staan, dan nog schiet het verkeer bij extremere omstandigheden niet op omdat er te veel angstige en onkundige mensen op de weg zijn.
deze man, deze post.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_167161522
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 21:56 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Een test van de Adac in 2012 toonde aan dat bij 12 graden sommige winterbanden, bij een shelheid van 100km/h, 17 mtr meer (= inderdaad 50%) remweg nodig hadden dan zomerbanden. Dus als jij dan geen 3 seconden afstand houdt op de snelweg, en ik moet een noodstop maken, dan rij jij mijn kinderen dood. Maar.....jij hebt geen blikschade in de sneeuw. Is ook belangrijk.
Jij kunt dus gewoon niet lezen, of blijft vasthouden aan 'resultaten uit het verleden zijn een garantie in de toekomst'..

Want wat zegt de adac nu werkelijk?
https://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/
Klik daar op het kopje 'winterreifen in Sommer'
quote:
Die Tests auf trockener Fahrbahn wurden einmal bei frühlingshaften 10 bis 13 Grad Celsius und ein andermal bei sommerlichen 35 Grad Celsius durchgeführt.
Dus een test bij 10-13 en één bij 35 graden.

quote:
Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. Je höher die Profiltiefe der Winterreifen und je höher die Umgebungs- und Asphalttemperaturen desto größer fallen die Unterschiede aus. Bei Winterreifen mit 4 mm Restprofiltiefe reduzieren sich die Bremswegdifferenzen auf 5 m.
Dus hoe groter de profieldiepte en hoe hoger de temperatuur, hoe groter de verschillen. Wat dus 16 meter is bij nieuwe winterbanden bij 35 graden!

Bij winterbanden met 4mm profiel was het maximale verschil tot 5 meter.
De conclusie van de adac luidt dan ook:
quote:
Aufgrund dieser Ergebnisse sollten neue Winterreifen mit Ausgangsprofiltiefe im Sommer möglichst nicht verwendet werden. Weitgehend abgefahrene Winterreifen (mit Restprofiliefen zwischen 3 und 4 mm) stellen bei mäßigen Temperaturen in der Übergangsjahreszeit allenfalls einen Kompromiss dar.
Nieuwe winterbanden moet je eigenlijk niet gebruiken in de zomer. Versleten winterbanden met profiel tussen 3 en 4mm kunnen een aardig compromis zijn als je ze af wil rijden..


Dan op nat:
quote:
Die Untersuchungen zeigten keine großen Unterschiede der Bremsleistungen auf Nässe bei verschiedenen Außentemperaturen. Winterreifen mit guten Nassbremseigenschaften liegen im Bereich der Sommerreifen, ebenso der Ganzjahresreifen. Auf nasser Fahrbahn zeigen Winterreifen auch im Sommer nur geringe Nachteile gegenüber Sommerreifen.
Geen grote verschillen. Geringe nadelen


Kortom je praat volledig poep, behalve als je het over nieuwe winterbanden hebt bij 35 graden. maar inmiddels ben ik dat wel gewend. Een beetje resultaten verdraaien als ze niet in je straatje passen. Dan ineens die 16-17m toepassen bij alle temperaturen om 'aan te geven' hoe slecht winterbanden zijn
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  woensdag 7 december 2016 @ 08:26:28 #229
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167161645
ennnn.... dan gaan we weer statistiekjes vergelijken _O- _O-

De belangrijkste factor blijft nog steeds dat ding in de bestuurdersstoel.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_167162413
Ik vind het weer jammer dat de discussie deze kant opgaat. Van mij mag iedereen zelf weten wat 'ie onder zijn/haar auto legt. Maar sommigen gaan helemaal volle razernij als je geen winterbanden hebt.

Zoals ik al eens zei:
quote:
[...] Het is hier op Fok! een doodzonde als je met je zomerbanden de winter in gaat.
Het maakt niet uit of je abs hebt, of een airbag. Of dat je van "doorrijden" houdt. Dat schijnt helemaal niet te boeien. U heeft een oldtimer zonder gordels? Uw ruitenwissers hadden twee jaar geleden vervangen moeten worden? U heeft geen dodehoekdetectie of achteruitrijsensoren. Geen probleem.

Maar in december zonder winterbanden? Moordenaar! Schaam je! Heb je geen fatsoen? Ik hoop dat je tegen een boom glijdt...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 7 december 2016 @ 09:42:01 #231
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167162563
quote:
10s.gif Op woensdag 7 december 2016 08:26 schreef Sounddragon het volgende:
ennnn.... dan gaan we weer statistiekjes vergelijken _O- _O-

De belangrijkste factor blijft nog steeds dat ding in de bestuurdersstoel.
Dat is het natuurlijk wel, de zomerbanden extremisten en winterbanden extremisten hebben dezelfde kans fouten te maken. De zomerbanden rijder moet zich gewoon bij lage temperaturen en nat wegdek goed realiseren dat hij op zomerbanden rijdt, de winterbanden rijder moet zich dat bij hoge temperaturen en droog wegdek op nieuwe setjes goed realiseren dat hij een nadeel heeft.

De zomerbanden rijder moet vervolgens bij sneeuw eigenlijk alleen in noodgevallen de weg op gaan en de winterbanden rijder moet er bij sneeuw rekening mee houden dat hij ten opzichte van de sommige andere rijders extreme gripverschillen heeft.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 7 december 2016 @ 10:50:47 #232
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167163603
Ik ben afgelopen week al 2 keer gewaarschuwd door mijn voiture dat de grip op was met het all weather rubber.. overigens deed ik dat min of meer expres om te kijken waar de limiet lag op de bevroren ondergrond, want maagdelijk vers bevroren asfalt levert natuurlijk never nooit de grip die je gewend bent, en ik heb nu ander rubber eronder als vorig jaar winter..

Gewoon weten hoe ver je kunt gaan en daar je rijstijl op aanpassen is het enige wat echt spannend is in de winter..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_167167637
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167169428
Vanmiddag 9c en een vaal zonnetje, licht vochtig asfalt. Pakt een haakse bocht met iets teveel gas erop, daar merkte ik toch het limiet van mijn winterrubber. Maakte zowaar een zijwaardse Tango, voordat de ESP ingreep.
.
pi_167169444
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 december 2016 22:48 schreef XL het volgende:

Er is zoveel onjuist in je post.
Wat dan?

quote:
Wat boeien leaserijder vergelijkingen
Heel erg zelfs. Veel kilometers, veel ervaring. 'Boeien' meer dan jouw persoonlijke ervaringen.

quote:
Winterbandentest (bijv autobild) laten betere prestatie bij lage temperatuur en nat wegdek zien (ook in de zomer).
Link?

quote:
Jij moet dat nu iedere dag
O, ja? Bij 100 km/h, hoeveel meter remweg hebben mijn P Zero Nero's 215/45 ZR 17of Dunlop Sport Blureponse 195/45V16 dan meer nodig dan jouw winterbanden?

Jouw denken is de reden dat winterbanden 'gevaarlijk' zijn. Ik ken de restricties van mijn banden. Jij die van jouw niet. Want als jouw verhaal waar zou zijn, zouden normale banden niet meer bestaan.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167169571
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 07:59 schreef Glijdt_licht het volgende:

Jij kunt dus gewoon niet lezen, of blijft vasthouden aan 'resultaten uit het verleden zijn een garantie in de toekomst'..

Want wat zegt de adac nu werkelijk?

Dit zegt de ADAC werkelijk. Komt van de pagina die jij linkt.
"Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. "

16 meter meer. Gemiddeld heeft een auto op normale zomerbanden 33 meter asfalt nodig. 16 meter is daar de helft van.

Hetzelfde geldt voor jou als voor XL: als jullie verhaal waar zou zijn, zouden normale banden geen bestaansrecht meer hebben.

Maar voel je maar lekker superieur op je winterbandjes. Ik heb meer respect voor mensen die blijven nadenken.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167170777
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:53 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Dit zegt de ADAC werkelijk. Komt van de pagina die jij linkt.
"Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. "

16 meter meer. Gemiddeld heeft een auto op normale zomerbanden 33 meter asfalt nodig. 16 meter is daar de helft van.

Hetzelfde geldt voor jou als voor XL: als jullie verhaal waar zou zijn, zouden normale banden geen bestaansrecht meer hebben.

Maar voel je maar lekker superieur op je winterbandjes. Ik heb meer respect voor mensen die blijven nadenken.
Wat snap jij niet aan "bis zu"? Het staat in ieder geval niet voor dat elke winterband dat heeft. :)
pi_167171940
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:53 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Dit zegt de ADAC werkelijk. Komt van de pagina die jij linkt.
"Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. "

16 meter meer. Gemiddeld heeft een auto op normale zomerbanden 33 meter asfalt nodig. 16 meter is daar de helft van.

Hetzelfde geldt voor jou als voor XL: als jullie verhaal waar zou zijn, zouden normale banden geen bestaansrecht meer hebben.

Maar voel je maar lekker superieur op je winterbandjes. Ik heb meer respect voor mensen die blijven nadenken.
Bis zu
Bis zu
Bis zu

Ach, je snapt het best :')

Inderdaad is 16m +/- 50% langer.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167171993
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:52 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Bis zu
Bis zu
Bis zu

Ach, je snapt het best :')
Ik wel, ja.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167172020
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 17:55 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Wat snap jij niet aan "bis zu"? Het staat in ieder geval niet voor dat elke winterband dat heeft. :)
Nee, dat klopt. In de lijst van 2012 stonden keurig de banden vermeld met de meters remweg er bij. Toen wist je in ieder geval welke banden je niet moest hebben. Nu weet je het niet van jouw banden. Maar rekening er mee houden doe je niet, wedden?

Overigens had de beste winterband in de lijst van 2012 nog steeds 1 autolengte (4,5 meter) meer nodig om tot stilstand te komen dan de zomerband. Weet je hoe hard die klap nog is?

[ Bericht 2% gewijzigd door Tango5Romeo op 07-12-2016 19:13:36 ]
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167172067
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:55 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Ik wel.
Trolololo
En dan trek je ook nog eens de verkeerde conclusie dat 'gewone banden' geen nut zouden hebben.

Die zijn namelijk zeker beter in de lente, zomer en groot deel van de herfst, en dat staat daar ook gewoon beschreven.

Alleen bij 35 graden moet je gewoon niet op nieuwe winterbanden rijden, omdat dán de remweg 50% langer is. Ook op winterbanden met minder profiel verlies je bij 35 graden nog steeds 5 meter = ~17%.. Dus gewoon niet doen.

Maar tot 15 graden zijn de verschillen m.i. niet gigantisch als je dat leest.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167172259
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:56 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. In de lijst van 2012 stonden keurig de banden vermeld met de meters remweg er bij. Toen wist je in ieder geval welke banden je niet moest hebben. Nu weet je het niet van jouw banden. Maar rekening er mee houden doe je niet, wedden?

Overigens had de beste winterband in de lijst van 202 nog steeds 1 autolengte (4,5 meter) meer nodig om tot stilstand te komen dan de zomerband. Weet je hoe hard die klap nog is?
2012..
Is 4 jaar geleden. :)

Een Xbox360 of PS3 was in 2012 ook de beste console..
In 2012 wisten we nog niet officieel dat er sjoemeldiesels waren
In 2012 bestond Hyves nog
In 2012 was Gangnam Style populair
In 2012 zou de wereld vergaan

Of vind jij de Ford Sierra ook nog steeds de beste middenklasser omdat dat eens in 1986 gezegd is? :)
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167172282
Bij 5 graden en donker weer is het asfalt ook gewoon 5 graden, zeker als het gevroren heeft 's nachts. Bij 25 en veel zon kan het asfalt oplopen tot 35-40 graden, dat scheelt echt enorm.
.
pi_167172295
quote:
19s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:58 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Trolololo
En dan trek je ook nog eens de verkeerde conclusie dat 'gewone banden' geen nut zouden hebben.

Die zijn namelijk zeker beter in de lente, zomer en groot deel van de herfst, en dat staat daar ook gewoon beschreven.

Alleen bij 35 graden moet je gewoon niet op nieuwe winterbanden rijden, omdat dán de remweg 50% langer is. Ook op winterbanden met minder profiel verlies je bij 35 graden nog steeds 5 meter = ~17%.. Dus gewoon niet doen.

Maar tot 15 graden zijn de verschillen m.i. niet gigantisch als je dat leest.
Joh, laat maar. Jij bent superieur, want jij rijdt op winterbanden. Maar het volgende kan je nog wel vertellen: winterbanden zijn geen cure voor 'stupid'.

Ik kan gewoon autorijden (en dus ook in 15 cm sneeuw tegen een helling op, op zomerbanden met een 240pk op de voorwielen aangedreven automaat) en hou ten alle tijden mijn koppie er bij.

Rij 26 jaar auto, en dus ook in sneeuw en met ijzel (DE beruchte nieuwjaarsnacht van 1995, bijvoorbeeld. Toen had ik 4 jaar mijn rijbewijs en ook toen werd ik niet verrast). Heb nog nooit een krasje op mijn lak gemaakt, zelfs niet eens een stoeprandje geraakt. Komt omdat ik mijn gedrag aanpas aan de omstandigheden. En als iemand op winterbanden vindt, dat het niet snel genoeg gaat: boeiuh!
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167172323
quote:
19s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:09 schreef Glijdt_licht het volgende:

2012..
Is 4 jaar geleden. :)

Inderdaad. Je kunt tellen. Knap, hoor. Hoe oud zijn jouw winterbanden? Hmmm?

(En dan bedoel ik niet hoelang ze onder de auto liggen, maar hoe lang geleden ze geproduceerd zijn).
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  woensdag 7 december 2016 @ 19:25:16 #246
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167172616
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:53 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Dit zegt de ADAC werkelijk. Komt van de pagina die jij linkt.
"Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. "

16 meter meer. Gemiddeld heeft een auto op normale zomerbanden 33 meter asfalt nodig. 16 meter is daar de helft van.

Hetzelfde geldt voor jou als voor XL: als jullie verhaal waar zou zijn, zouden normale banden geen bestaansrecht meer hebben.

Maar voel je maar lekker superieur op je winterbandjes. Ik heb meer respect voor mensen die blijven nadenken.
Die hele pagina gaat over de verdediging van winterbanden en jij haalt die regel eruit waar de winterband (minimale profieldiepte, 25 graden langer remt). Het zal je verbazen maar een versleten zomerband in de kou gaat ook minder goed remmen.

Respect voor mensen die nadenken lijkt me voor jou logisch, aangezien je dat zelf niet kunt. Ik heb respect voor natuurlijke selectie en hoop dus op veel sneeuw deze winter. Dan kan het zijn werk doen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_167172718
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:12 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Inderdaad. Je kunt tellen. Knap, hoor. Hoe oud zijn jouw winterbanden? Hmmm?

(En dan bedoel ik niet hoelang ze onder de auto liggen, maar hoe lang geleden ze geproduceerd zijn).
Week 26 2016 volgens de DOT-code en ze zijn dit jaar uitgebracht :). Heb ze begin oktober gekocht en om de velgen laten leggen, vorige winterbandjes waren op (3,5mm). Daarna begin november de winterbanden onder de auto gedaan, omdat ik mijn zomerwielen wil beschermen tegen pekel, en mijn voorbanden nog maar 2mm profiel hadden, wat met regen niet fantastisch is. Daarvoor ga ik begin maart even twee nieuwe zomerbanden kopen.


En dan zal ik halverwege maart/begin april de wielen weer wisselen naar de zomerset.

En qua kosten boeit het werkelijk geen drol.

Of ik nu 15k rijd op winterbanden en 20k op zomerbanden, of alleen 35k op zomerbanden, boeit vrij weinig. Bovendien zijn mijn winterbanden vanwege de maat (205/55/16) een stuk goedkoper om aan te schaffen dan mijn zomerbanden (205/50/17).

Lees: Zomerbanden kosten een A-merk 100euro
Winterbanden kost een A-merk 65 euro
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167172951
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 22:17 schreef Tango5Romeo het volgende:
En als afsluiter: De afgelopen jaren ben ik twee keer 's avonds naar huis gereden, terwijl er freezing rain voorspeld was. En twee keer was er sprake van 'black ice'. Omdat ik een zeer oplettende en nadenkende automobilist ben, heeft de ijzel mij niet verrast. Wel een stuk of 15 andere automobilisten, die links en rechts van de snelweg in de berm, greppel of vangrail stonden.
Aangezien 40% van de Nederlanders op winterbanden rijdt, zaten daar dus ook 6 winterbandenrijders bij. Banden denken niet voor jou na.
Met ijzel heb je sowieso niks aan winterbanden.
Dan heb je net zoveel aan zomerbanden dan aan winterbanden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2016 19:41:20 ]
pi_167173162
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:25 schreef XL het volgende:

Het zal je verbazen maar een versleten zomerband in de kou gaat ook minder goed remmen.
Maar ik hou daar rekening mee en jij niet op je winterbanden als de temperatuur toeneemt.

quote:
Respect voor mensen die nadenken lijkt me voor jou logisch, aangezien je dat zelf niet kunt. Ik heb respect voor natuurlijke selectie en hoop dus op veel sneeuw deze winter. Dan kan het zijn werk doen.
Dus jij bent iemand die, als iemand het niet met je eens is, en dan (heel irritant) ook nog eens redelijke argumenten aandraagt, je die persoon een ongeluk toewenst?

Wow, wat voel ik me nu ineens heel erg moreel superieur.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167173361
quote:
19s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:30 schreef Glijdt_licht het volgende:

Week 26 2016 volgens de DOT-code en ze zijn dit jaar uitgebracht
Ongeteste banden, dus? Hoe weet je dan of ze goed zijn? Kunnen wel slechter zijn dan de slechtste band van 2012.

quote:
Lees: Zomerbanden kosten een A-merk 100euro
Winterbanden kost een A-merk 65 euro
Hoe heten die A-merken, dan? Want 100 euro voor een 17" inch band, kan niet veel soeps zijn.

En ik geloof niet dat ik, nadat ik mijn eerste auto heb weggedaan in 1992, ooit nog een band van 65 euro onder mijn auto heb gelegd.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')