abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167175216
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:

Mensen die winterbanden marketing vinden mogen wat mij betreft bij de eerste oprit de sloot in vliegen.
Het werd marketing toen ze de naam van sneeuwbanden naar winterbanden veranderden.

Heb je dat altijd, dat je mensen met een andere kijk op zaken, een ongeluk toewenst?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167175239
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:56 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. In de lijst van 2012 stonden keurig de banden vermeld met de meters remweg er bij. Toen wist je in ieder geval welke banden je niet moest hebben. Nu weet je het niet van jouw banden. Maar rekening er mee houden doe je niet, wedden?

Overigens had de beste winterband in de lijst van 2012 nog steeds 1 autolengte (4,5 meter) meer nodig om tot stilstand te komen dan de zomerband. Weet je hoe hard die klap nog is?
Ik weet het wel. Ik heb bewust gekozen voor winterbanden die heel goed op droog en nat wegdek presteren ten opzichte van andere winterbanden. En iets minder op sneeuw en ijs. Maar aangezien we meer regen en droge dagen hebben heb ik naar mij mening een juiste keuze gemaakt.

Maar goed, eigenlijk heb ik alweer teveel gezegd in deze discussie. Sommige mensen staan er namelijk niet voor open en hun mening is de enige juiste. Jij bent daar een perfect voorbeeld van. :)
pi_167175273
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:03 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ik weet het wel. Ik heb bewust gekozen voor winterbanden die heel goed op droog en nat wegdek presteren ten opzichte van andere winterbanden. En iets minder op sneeuw en ijs. Maar aangezien we meer regen en droge dagen hebben heb ik naar mij mening een juiste keuze gemaakt.

Maar goed, eigenlijk heb ik alweer teveel gezegd in deze discussie. Sommige mensen staan er namelijk niet voor open en hun mening is de enige juiste. Jij bent daar een perfect voorbeeld van. :)
Maar je weet helemaal niet wat mijn mening is. Ik heb alleen maar cijfers uit metingen aangedragen.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  Forum Admin woensdag 7 december 2016 @ 21:08:11 #259
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167175377
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:03 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Het werd marketing toen ze de naam van sneeuwbanden naar winterbanden veranderden.

Heb je dat altijd, dat je mensen met een andere kijk op zaken, een ongeluk toewenst?
Andere kijk noemt ie dat. Kale banden hebben meer raakoppervlak. Dat is mijn kijk op de zaken en daarom rijd ik altijd met versleten banden rond.

Sneeuw en winterband zijn inderdaad marketing termen. De feiten zijn echter dat er banden voor diverse toepassingen. De banden die je hier het beste in wat wij winter noemen kan gebruiken mag je dus best winterbanden noemen. Ze hebben doorgaans een ander profiel, andere rubbersamenstelling en dat soort zaken. Dat is waarom ze in voor Nederlandse begrippen "winter" beter presteren dan banden die daar niet voor gemaakt zijn.

Zo simpel is het.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167175641
quote:
9s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:08 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Andere kijk noemt ie dat.
Het is een andere kijk. Gebaseerd op data en de afwezigheid van data. Niet gebaseerd op fabrikantenpropaganda. Niet gebaseerd op testen op natgespoten plastic.

Waarom is het zo dat geen enkel blad of organisatie een referentiezomerband meeneemt bij een winterbandentest? Als je wilt dat automobilisten zo veilig mogelijk onderweg zijn, dan toon je toch aan dat het waanzin is dat je op zomerbanden blijft rijden? Maar dat doen ze niet. En dat kan eigenlijk alleen maar zijn, omdat de getallen die daar mogelijk uitrollen een heel andere verhaal vertellen. Net als de winterbandentest van Autobild in 2009. Temperatuur was net boven het vriespunt. Je hoefde de hele test niet eens te lezen (heb ik wel gedaan, natuurlijk). Tweede zin van de tweede alinea:
"De referentiezomerband deed het onder alle omstandigheden beter, behalve in de sneeuw. En op ijzel maakte het niets uit".
Dat is geen 30 jaar geleden, maar 2009. Wist jij dat?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167176005
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:04 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Maar je weet helemaal niet wat mijn mening is. Ik heb alleen maar cijfers uit metingen aangedragen.
Yup. Maar wel totaal uit verband. Om je eigen mening kracht bij te zetten. En ja, uit al je post is echt wel je mening af te lezen. "Winterbanden zijn allemaal kut".
pi_167176159
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:27 schreef RealBizkit666 het volgende:

Yup. Maar wel totaal uit verband.
Tuurlijk. Want echte metingen met echte banden is natuurlijk niet waar we op zitten te wachten.

quote:
En ja, uit al je post is echt wel je mening af te lezen. "Winterbanden zijn allemaal kut".
Dat is mijn mening helemaal niet.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167176182
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:32 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Tuurlijk. Want echte metingen met echte banden is natuurlijk niet waar we op zitten te wachten.

[..]

Dat is mijn mening helemaal niet.
Ok. :)
pi_167176219
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:32 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ok. :)
Dus eigenlijk heb je geen idee waar dit allemaal over ging. Als je bandentesten ook zo leest, dan komt het wel goed. ^O^
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167177022
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:15 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Het is een andere kijk. Gebaseerd op data en de afwezigheid van data. Niet gebaseerd op fabrikantenpropaganda. Niet gebaseerd op testen op natgespoten plastic.

Waarom is het zo dat geen enkel blad of organisatie een referentiezomerband meeneemt bij een winterbandentest? Als je wilt dat automobilisten zo veilig mogelijk onderweg zijn, dan toon je toch aan dat het waanzin is dat je op zomerbanden blijft rijden? Maar dat doen ze niet. En dat kan eigenlijk alleen maar zijn, omdat de getallen die daar mogelijk uitrollen een heel andere verhaal vertellen. Net als de winterbandentest van Autobild in 2009. Temperatuur was net boven het vriespunt. Je hoefde de hele test niet eens te lezen (heb ik wel gedaan, natuurlijk). Tweede zin van de tweede alinea:
"De referentiezomerband deed het onder alle omstandigheden beter, behalve in de sneeuw. En op ijzel maakte het niets uit".
Dat is geen 30 jaar geleden, maar 2009. Wist jij dat?
Niemand vind het nodig of vereist dat de winterband beter moet zijn dan de zomerband. Sterker nog we weten allemaal wel dat de zomerband beter presteert dan de winterband, die vergelijking is ook niet nodig. Het gaat er om dat de winterband beter moet presteren dan de zomerband wanneer de omstandigheden vereisten. Een winterband die op alle fronten een 6 haalt is niet per definitie slechter dan een zomerband die overal een 9 behaald behalve een 2 op sneeuw. Een onvoldoende blijft een onvoldoende, wat uiteindelijk tot een ongeluk kan leiden.
pi_167177166
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:56 schreef DarkerThanBlack het volgende:

Sterker nog we weten allemaal wel dat de zomerband beter presteert dan de winterband
En dat is nou precies waar het om draait. Ik denk dat (guestimate) 90% van de winterbandengebruikers denkt dat hun winterbanden echt veel beter presteren dan zomerbanden, zodra de temperatuur onder de 7 graden komt. Want dat is het enige dat ze (verkeerd) hebben onthouden van de fabrikantenpropaganda.

Ik denk dat XL, Glijd Licht, RealBizkit666 en Straatcommando dat ook denken.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167178491
Nee. Maar met winterbanden is de auto wel voorbereid op sneeuwval, zodat ik gewoon kan blijven werken, ook bij 15cm sneeuw. Tevens kan ik gewoon naar Duitsland zonder gezeik, want dat ligt hier om de hoek.


Het enige dat jij doet is alles uit z'n verband trekken, en draaien, zodat het in jouw anti winterband straatje past..
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  Forum Admin woensdag 7 december 2016 @ 22:34:46 #268
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167178549
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:15 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Het is een andere kijk. Gebaseerd op data en de afwezigheid van data. Niet gebaseerd op fabrikantenpropaganda. Niet gebaseerd op testen op natgespoten plastic.

Waarom is het zo dat geen enkel blad of organisatie een referentiezomerband meeneemt bij een winterbandentest? Als je wilt dat automobilisten zo veilig mogelijk onderweg zijn, dan toon je toch aan dat het waanzin is dat je op zomerbanden blijft rijden? Maar dat doen ze niet. En dat kan eigenlijk alleen maar zijn, omdat de getallen die daar mogelijk uitrollen een heel andere verhaal vertellen. Net als de winterbandentest van Autobild in 2009. Temperatuur was net boven het vriespunt. Je hoefde de hele test niet eens te lezen (heb ik wel gedaan, natuurlijk). Tweede zin van de tweede alinea:
"De referentiezomerband deed het onder alle omstandigheden beter, behalve in de sneeuw. En op ijzel maakte het niets uit".
Dat is geen 30 jaar geleden, maar 2009. Wist jij dat?
Waarom negeer je gewoon een heel deel van mijn post en begin je een random betoog over zomerbanden? Niet iedereen rijdt op zomerbanden.

Daarnaast neem je een test uit 2009 als maatstaf voor hoe het zou moeten zijn. En dan ook nog in de situatie ''zomer'' band tov ''winter''band.

quote:
Uit onze bandentests blijkt keer op keer dat de best mogelijke aanpassing aan zomerse- en winterse rijomstandigheden is: een goede zomerband voor de zomer en een goede winterband voor de winter. Een alternatief voor de seizoensgebonden wissel van zomer- en winterbanden is sinds enige jaren de zogeheten all seasonband.
Kant en klaar van de ANWB.

Bovendien kom je zelf met het argument dat ''je je aanpast'' maar waarom dan? Een zomerband presteert toch beter, behalve in de sneeuw? En jij past je aan en vangt misschien fouten op, maar er zijn ook andere weggebruikers. Die misschien wat minder op letten.

Het is aanpassing naar omstandigheden, zowel met je rechtervoet als banden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167179314
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 21:33 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Dus eigenlijk heb je geen idee waar dit allemaal over ging. Als je bandentesten ook zo leest, dan komt het wel goed. ^O^
Nee. Ik ben gewoon helemaal klaar met je.
  woensdag 7 december 2016 @ 23:03:52 #270
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167179455
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2016 22:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Waarom negeer je gewoon een heel deel van mijn post en begin je een random betoog over zomerbanden? Niet iedereen rijdt op zomerbanden.

Daarnaast neem je een test uit 2009 als maatstaf voor hoe het zou moeten zijn. En dan ook nog in de situatie ''zomer'' band tov ''winter''band.

[..]

Kant en klaar van de ANWB.

Bovendien kom je zelf met het argument dat ''je je aanpast'' maar waarom dan? Een zomerband presteert toch beter, behalve in de sneeuw? En jij past je aan en vangt misschien fouten op, maar er zijn ook andere weggebruikers. Die misschien wat minder op letten.

Het is aanpassing naar omstandigheden, zowel met je rechtervoet als banden.
Ik geloof niet dat hier iemand beweert dat een zomerband alleen bij sneeuw/ijs minder presteert. Dat zou heel dom zijn. Alleen past de zomerbandenrijder zich beter aan, omdat hij zich niet superieur voelt is een beetje het betoog.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_167179633
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:03 schreef XL het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat hier iemand beweert dat een zomerband alleen bij sneeuw/ijs minder presteert. Dat zou heel dom zijn. Alleen past de zomerbandenrijder zich beter aan, omdat hij zich niet superieur voelt is een beetje het betoog.
Jij snapt het.
Winterbanden zijn beter...als het sneeuwt...daar houdt het dan ook wel op.
Hoe vaak sneeuwt het in Nederland? :{
pi_167179722
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 22:00 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

En dat is nou precies waar het om draait. Ik denk dat (guestimate) 90% van de winterbandengebruikers denkt dat hun winterbanden echt veel beter presteren dan zomerbanden, zodra de temperatuur onder de 7 graden komt. Want dat is het enige dat ze (verkeerd) hebben onthouden van de fabrikantenpropaganda.

Ik denk dat XL, Glijd Licht, RealBizkit666 en Straatcommando dat ook denken.
Volgens mij moet je eens echt posts van mij gaan terug lezen in dit topic, want dat denk je dus verkeerd. De testen die ik heb gelezen presteren winterbanden pas beter als de temperatuur onder het vriespunt liggen bij droog en nat weer (en uiteraard bij sneeuw en ijs). En dat heeft met de rubbersamenstelling te maken van de zomerbanden, die worden dan hard.

Verder is er ook al een verschil qua remkracht tussen een Porsche en een polo (ook dat heb ik al eens eerder behandeld hier, zelfs met auto's van users die toen actief waren in het topic). Die eerste remt veel harder, het is niet zo dat alleen banden het verschil uitmaken. Waarschijnlijk dat mijn auto eerder stil staat dan die van jou, ondanks dat mijn remweg verlengt wordt door winterbanden (en ook dat kwam toen naar voren).

Maar goed. Blijf je vooral blind staren op prestaties van alleen de banden. Jij komt er wel. ^O^
pi_167179827
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:12 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Volgens mij moet je eens echt posts van mij gaan terug lezen in dit topic, want dat denk je dus verkeerd. De testen die ik heb gelezen presteren winterbanden pas beter als de temperatuur onder het vriespunt liggen bij droog en nat weer (en uiteraard bij sneeuw en ijs). En dat heeft met de rubbersamenstelling te maken van de zomerbanden, die worden dan hard.

Verder is er ook al een verschil qua remkracht tussen een Porsche en een polo (ook dat heb ik al eens eerder behandeld hier, zelfs met auto's van users die toen actief waren in het topic). Die eerste remt veel harder, het is niet zo dat alleen banden het verschil uitmaken. Waarschijnlijk dat mijn auto eerder stil staat dan die van jou, ondanks dat mijn remweg verlengt wordt door winterbanden (en ook dat kwam toen naar voren).

Maar goed. Blijf je vooral blind staren op prestaties van alleen de banden. Jij komt er wel. ^O^
Het verkooppraatje is dat winterbanden bij 7 graden en lager een must zijn.
Wat gewoon dikke onzin is. Zeker in Nederland.
pi_167179855
quote:
2s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:16 schreef aloa het volgende:

[..]

Het verkooppraatje is dat winterbanden bij 7 graden en lager een must zijn.
Wat gewoon dikke onzin is. Zeker in Nederland.
Dus? Dat zeg ik toch ook.
  woensdag 7 december 2016 @ 23:17:38 #275
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167179879
quote:
2s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:09 schreef aloa het volgende:

[..]

Jij snapt het.
Winterbanden zijn beter...als het sneeuwt...daar houdt het dan ook wel op.
Hoe vaak sneeuwt het in Nederland? :{
Ze zijn ook beter bij nat wegdek en lage temperaturen. Dan is alleen het verschil niet zo groot. Zeg maar vergelijkbaar met het nadeel wat je hebt bij hoge temperaturen om droog wegdek als je winterbanden hebt. Sneeuw was 3 dagen in 2015, 2016 vermoedelijk ook zoiets.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 7 december 2016 @ 23:19:56 #276
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167179951
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_167180009
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dus? Dat zeg ik toch ook.
top ^O^
pi_167180613
Tussen 0-10 graden, droog of nat gaat het wel aardig gelijk op. Zodra in Februari het lentezonnetje zich af en toe laat zien en het boven de 10 graden oploopt moet ik oppassen met mijn winterrubber, moeten er nog wel om blijven zitten ivm wintersport in de laatste week van Februari.

Daarna de stalling in en hopen dat we geen witte pasen krijgen.


Een hele grote troef van de bandenfabrikanten zijn trouwens de eco-banden geweest. Michelin Energy, Conti Econtact, een paar % zuiniger en in sneeuw een drama. Heb in 2009 op een dag ooit 3x vastgezeten, gewoon in Amsterdam met die troep. Jaar erna kregen we winterbanden.
.
pi_167180785
En daarnaast dat banden steeds breder worden.

In de jaren 80 had je op een Ford Sierra 165/70/13 oid..
Tegenwoordig heb je onder een Golf minimaal 205/55/16

De toenemende breedte zorgt voor slechtere sneeuw eigenschappen
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167197107
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:17 schreef XL het volgende:

[..]

Ze zijn ook beter bij nat wegdek en lage temperaturen. .
Bewijs? In meters remweg, graag. En de snelheid waarbij aquaplaning optreedt?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167197194
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 22:32 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nee. Maar met winterbanden is de auto wel voorbereid op sneeuwval, zodat ik gewoon kan blijven werken
Heb nog nooit een dag werk gemist door sneeuwval.

quote:
Het enige dat jij doet is alles uit z'n verband trekken, en draaien, zodat het in jouw anti winterband straatje past..
Ik ben helemaal niet anti-winterband. Als ik in Zweden of Zuid-Duitsland zou wonen, zou ik geen seconde twijfelen. Maar in Nederland? Absoluut onnodig.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167197396
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2016 22:34 schreef Straatcommando. het volgende:

Daarnaast neem je een test uit 2009 als maatstaf voor hoe het zou moeten zijn. En dan ook nog in de situatie ''zomer'' band tov ''winter''band.
Niet als maatstaf, maar als ondersteuning voor mijn betoog dat winterbanden het niet automatisch beter doen bij lage temperaturen. Ook in 2016 niet. En het gaat ook over de normale band vs de winterband. En mijn stelling: winterbanden zijn in Nederland volledig overbodig. 3 dagen sneeuw in een hele winter en dan moet je ook net de pech hebben dat je die dag de deur uit moet. En daar rijdt 35% van de Nederlanders dan voor op winterbanden. Waarvan een deel absoluut roekelozer zal rijden, juist omdat ze op winterbanden rijden. Maar die aanrijdingen worden niet opgemerkt. Behalve door leasemaatschappijen. Die registreren dat leaserijders op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken dan leaserijders op normale banden. Uiteindelijk gaat het over de veiligheid op de Nederlandse wegen, toch? Niet of je naar Duitsland wil of dat je op tijd op je werk komt, toch?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167197949
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 20:09 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Niet als maatstaf, maar als ondersteuning voor mijn betoog dat winterbanden het niet automatisch beter doen bij lage temperaturen. Ook in 2016 niet. En het gaat ook over de normale band vs de winterband. En mijn stelling: winterbanden zijn in Nederland volledig overbodig. 3 dagen sneeuw in een hele winter en dan moet je ook net de pech hebben dat je die dag de deur uit moet. En daar rijdt 35% van de Nederlanders dan voor op winterbanden. Waarvan een deel absoluut roekelozer zal rijden, juist omdat ze op winterbanden rijden. Maar die aanrijdingen worden niet opgemerkt. Behalve door leasemaatschappijen. Die registreren dat leaserijders op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken dan leaserijders op normale banden. Uiteindelijk gaat het over de veiligheid op de Nederlandse wegen, toch? Niet of je naar Duitsland wil of dat je op tijd op je werk komt, toch?
Je blijft maar de waarheid verdraaien. Slechts 1 (één) enkele leasemaatschappij heeft in een persbericht gezegd dat leaserijders op winterbanden iets vaker bij ongevallen betrokken zijn dan leaserijders die niet op winterbanden rijden. Niet meerdere zoals je ons wilt doen laten geloven.
Het onderzoek zelf van die ene leasemaatschappij is er niet bij de discussie betrokken, hoeveel van die gerigstreerde ongevallen was b.v. de schuld van de leaserijder en hoeveel niet?

Niet elke winter zijn er maar 3 dagen sneeuw. Nog niet zolang geleden hadden we verschillende strenge winters achter elkaar met weken lang sneeuw, zoveel zelfs dat op een gegeven moment het strooizout op was.

Mogelijk gaan mensen met winterbanden iets roekelozer rijden dan die zonder, maar diezelfde opmerking kan ook gemaakt worden over mensen wiens auto ABS heeft. Ook daar geldt dat het hebben van ABS een veiligheids gevoel zou kunnen geven waardoor er mogelijk harder gereden wordt. Gaan we dan maar weer de ABS en ESP systemen afschaffen? En dan ook alle andere niet verplichte veiligheids maatregelen? Zoals xenon verlichting, mistlampen etc., etc.

En wat wil je met mensen die onder weg zijn naar Duitsland (al dan niet zakelijk)? Grote parkeerterreinen bij de grensovergangen in niemansland waar je kunt wisselen van banden? En moeten buitenlanders met winterbanden dan ook wisselen als ze Nederland in willen?
pi_167197967
Oeps, dubbel
pi_167198173
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 20:30 schreef oldford het volgende:

Je blijft maar de waarheid verdraaien.
Hoezo? Het is toch gemeten? Dan is het toch waarheid? Misschien een waarheid die jij niet wilt horen, maar dat maakt het niet minder waar.

quote:
hoeveel van die gerigstreerde ongevallen was b.v. de schuld van de leaserijder en hoeveel niet?
Dat doet helemaal niet ter zake. Ook al was het niet zijn/haar schuld, hij is wel ergens tegenaan gereden. Dat noemen we nou 'betrokken bij een aanrijding'.

quote:
zoveel zelfs dat op een gegeven moment het strooizout op was.
Dat is 1 keer gebeurt in de 29 jaar dat ik mezelf gemotoriseerd voortbeweeg.

quote:
Mogelijk gaan mensen met winterbanden iets roekelozer rijden
Zeker, niet mogelijk. Zo werken de menselijke psyche, namelijk.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167198649
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 20:01 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Heb nog nooit een dag werk gemist door sneeuwval.

[..]

Ik ben helemaal niet anti-winterband. Als ik in Zweden of Zuid-Duitsland zou wonen, zou ik geen seconde twijfelen. Maar in Nederland? Absoluut onnodig.
Omdat jij waarschijnlijk niet in een heuvelachtig gebied woont (Limburg), waar je met wat sneeuw echt niet zomaar omhoog komt, niet in het noorden van NL hebt gewoond (waar ik meermaals 20+cm in 1 nacht heb gezien) én Duitsland niet om de hoek hebt liggen (10km)

Even twee voorbeelden van mijn tijd in het noorden:

2 maart 2005 - 35cm in 1 nacht waar ik woonde - alles, maar dan ook alles gesloten.. Ik ben destijds lopend naar de middelbare school gegaan, maar die was natuurlijk gesloten :P
17 dec 2009 - 25 cm in 1 nacht waar ik woonde - Plekken waar ik tot mijn knieën in de sneeuw stond door sneeuwduinvorming. - Vrijwel niks was open, volgens mij had ik toen al vakantie, kan me het moment van wakker worden nog wel herinneren

Dat iets wat bij jou wellicht niet voorkomt, maar in Groningen en Friesland kan zoiets best voorkomen.

En als ik 10km hier over de grens in DE bij een ongeval betrokken raak, die wellicht niet mijn schuld is, maar er ligt een beetje sneeuw, dan kan ik zonder winterbanden een probleem hebben.
Liever niet.

Dan hebben we nog dat pekel de lm-velgen aantast, waar ik geen zin in heb.

En aangezien winterbanden voor mij niks duurder zijn om te rijden, zoals al aangetoond hierboven, boeit mij de aanschaf ervan ook geen drol. En met een A-merk zit je altijd wel goed, muv eco-bandjes.

[ Bericht 3% gewijzigd door Glijdt_licht op 08-12-2016 21:31:09 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167199977
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 20:37 schreef Tango5Romeo het volgende:

Dat doet helemaal niet ter zake. Ook al was het niet zijn/haar schuld, hij is wel ergens tegenaan gereden. Dat noemen we nou 'betrokken bij een aanrijding'.
Daar denk je nu wel heel erg simpel over. En wat doen we met de gevallen waarin iemand met zomerbanden doorglijdt en de stilstaande leaserijder met winterbanden raakt?
Zeg je dan ook dat de leaserijder ergens tegen aan gereden is? Het doet dus wel degelijk ter zake. Maar ja, dat komt in jouw kraam niet van pas, dus vergeet je dat maar liever even.

En, tactisch reageer je maar liever niet op de opmerking van het ABS. Want dat is normaal geen punt van discussie, howel ook daar de menselijke psyche op dezelfde manier werkt.

En je weet dus dat de waarheid is dat er winters zijn waarin er meer als 3 dagen zijn met sneeuw.
Je kunt je zelf herinneren dat het strooizout op was. Kijk, en dan maar bliven roepen dat de winters in Nederland maar 3 dagen sneeuw hebben, DAT is de waarheid verdraaien.
pi_167200958
quote:
19s.gif Op donderdag 8 december 2016 20:50 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Omdat jij waarschijnlijk niet in een heuvelachtig gebied woont (Limburg), waar je met wat sneeuw echt niet zomaar omhoog komt, niet in het noorden van NL hebt gewoond (waar ik meermaals 20+cm in 1 nacht heb gezien) én Duitsland niet om de hoek hebt liggen (10km)

Even twee voorbeelden van mijn tijd in het noorden:

2 maart 2005 - 35cm in 1 nacht waar ik woonde - alles, maar dan ook alles gesloten.. Ik ben destijds lopend naar de middelbare school gegaan, maar die was natuurlijk gesloten :P
17 dec 2009 - 25 cm in 1 nacht waar ik woonde - Plekken waar ik tot mijn knieën in de sneeuw stond door sneeuwduinvorming. - Vrijwel niks was open, volgens mij had ik toen al vakantie, kan me het moment van wakker worden nog wel herinneren

Dat iets wat bij jou wellicht niet voorkomt, maar in Groningen en Friesland kan zoiets best voorkomen.

En als ik 10km hier over de grens in DE bij een ongeval betrokken raak, die wellicht niet mijn schuld is, maar er ligt een beetje sneeuw, dan kan ik zonder winterbanden een probleem hebben.
Liever niet.

Dan hebben we nog dat pekel de lm-velgen aantast, waar ik geen zin in heb.

En aangezien winterbanden voor mij niks duurder zijn om te rijden, zoals al aangetoond hierboven, boeit mij de aanschaf ervan ook geen drol. En met een A-merk zit je altijd wel goed, muv eco-bandjes.
Dat is misschien wel de essentie van de hele discussie. De een vindt winterbanden noodzakelijk, de ander overbodig. Natuurlijk heb je te maken met aansprakelijkheid, maar om nu te roepen dat je met winterbanden in het voordeel bent als het vier graden boven nul is en nul neerslag is een beetje overdreven. Toch zullen de pro-winterbandmensen graag hun oordeel klaar hebben als ze onder eerder genoemde omstandigheden van achter aangereden worden. "Tja, dat komt ervan als je geen winterbanden hebt". En dan sla je de plank goed mis.

Heb je vaak te maken met winterse omstandigheden of rij je regelmatig in Duitsland, dan is het wel handig om winterbanden te hebben, maar rij je in de randstad of in Zeeland/West-Brabant dan hoeft dat wmb echt niet. Ja, dikke pecht voor diegenen die op zomerbanden een keertje in de sneeuw terechtkomen, maar om de verantwoording volledig op dergelijke bestuurders te hangen en ze te behandelen als aangeschoten wild is vergezocht.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 8 december 2016 @ 21:49:50 #289
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_167201054
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 december 2012 09:43 schreef TNA het volgende:
Die paar dagen met sneeuw rij ik wel wat rustiger.
Ik rij al 40 jaar auto en ook vrachtauto, heb nog nooit winterbanden gebruikt, wel sneeuwkettingen

winterbanden zijn voor sukkels en oude vrouwtjes
gewoon voor de winter even naar de banden kijken en goed profiel handhaven
en een auto met ABS nemen ( wat tegenwoordig iedere auto heeft)
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_167201512
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 21:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik rij al 40 jaar auto en ook vrachtauto, heb nog nooit winterbanden gebruikt, wel sneeuwkettingen

winterbanden zijn voor sukkels en oude vrouwtjes
gewoon voor de winter even naar de banden kijken en goed profiel handhaven
en een auto met ABS nemen ( wat tegenwoordig iedere auto heeft)
Waar heb je die ABS dan voor nodig?
pi_167201739
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 21:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik rij al 40 jaar auto en ook vrachtauto, heb nog nooit winterbanden gebruikt, wel sneeuwkettingen

winterbanden zijn voor sukkels en oude vrouwtjes
gewoon voor de winter even naar de banden kijken en goed profiel handhaven
en een auto met ABS nemen ( wat tegenwoordig iedere auto heeft)
Ik heb ze ook nog nooit gehad. Altijd doorgereden, geen probleem.
Maar zoals hierboven al ergens wordt gezegd...het is niet echt heel vaak winter in Nederland en hier heb je die banden niet noodzakelijk nodig (op die paar dagen na).
  donderdag 8 december 2016 @ 22:13:55 #292
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_167201867
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 22:02 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Waar heb je die ABS dan voor nodig?
die ABS is voor noodstops, dan draaien de wielen als je remt en remt de auto iedere meter , das kan niet glijden, ook handig met aquaplaning of olie op de weg , of gewoon een noodstop

http://www.anwb.nl/auto/o(...)/auto-onderdelen/abs
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_167202156
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 20:37 schreef Tango5Romeo het volgende:
Dat doet helemaal niet ter zake. Ook al was het niet zijn/haar schuld, hij is wel ergens tegenaan gereden. Dat noemen we nou 'betrokken bij een aanrijding'.
Je kunt ook betrokken zijn bij een aanrijding, zonder ergens tegenaan te rijden. Bijvoorbeeld als je met je winterbanden snel genoeg stilstaat als het nodig is, maar iemand achter je door de sneeuw/gladheid op z'n zomerbanden wel doorglijdt en tegen je aan boemelt. Maar goed, ik snap dat je oogkleppen er voor zorgen dat zulke ideeën niet bij je opkomen. Het is veel makkelijker om een conclusie te trekken die er niet staat. Want dát is wat andere users hier bedoelen met de waarheid verdraaien. Er staat niet meer of minder dan 'betrokken zijn bij een aanrijding'. Er staat geen woord over schuldvraag of zelf ergens tegenaan rijden, die conclusie trek jij en vervolgens presenteer je het als de waarheid en insinueer je dat andere users dom zijn. Dat lijkt me niet heel handig.

Voor het gros van NL zal het heus zijn dat winterbanden niet per se nodig zijn. En onder de 7 graden is vast ook mooie marketingpraat. Maar om te stellen dat het voor niemand ooit nodig is, is vooral kortzichtig en egocentrisch redeneren.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 20:37 schreef Tango5Romeo het volgende:
Zeker, niet mogelijk. Zo werken de menselijke psyche, namelijk.
Ah, behalve winterbandenspecialist ben je ook nog gedragswetenschapper? En je kunt bewijzen dat bij élk persoon het zo werkt? Want dat jij denkt dat het zo werkt en dat sommige anderen het roepen, maakt het nog geen waarheid.
Schip ahoy!
pi_167227449
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:
Niet deze discussie weer.

Paar kernwoorden.

Temperatuur.
Compound.
Profiel.

Mensen die winterbanden marketing vinden mogen wat mij betreft bij de eerste oprit de sloot in vliegen.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 20:02 schreef Straatcommando. het volgende:
En daar ook verzuipen. Dat eigenwijze Nederlandse krenterige gedoe over de enige 4 raakvlakken met het asfalt is de reden dat het elke keer weer janken is op de weg als het enigszins gevroren of gesneeuwd heeft.
_O_

Slotje. ^O^
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_167227486
quote:
Mensen die na het zien van dit filmpje nog steeds roepen dat winterbanden voor sukkels zijn, zijn zelf een sukkel.
Gewoon verplicht stellen die winterbanden..is al in meerdere landen zo. Maak je een aanrijding met zomerbanden, dan betaalt je verzekering niks aan je eigen schade en de schade die je aan een ander gemaakt hebt worden op jou verhaald. ^O^
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_167227688
Ik heb echt zin in de volgende winter, kunnen we het voor de zoveelste keer over winterbanden hebben. :D
pi_167228841
Welke winter?
pi_167228939
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 03:01 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Mensen die na het zien van dit filmpje nog steeds roepen dat winterbanden voor sukkels zijn, zijn zelf een sukkel.
Gewoon verplicht stellen die winterbanden..is al in meerdere landen zo. Maak je een aanrijding met zomerbanden, dan betaalt je verzekering niks aan je eigen schade en de schade die je aan een ander gemaakt hebt worden op jou verhaald. ^O^

Het is in Nederland niet verplicht. Het verhaal verzekering is dus onzin.
pi_167228978
Als we banden gaan verbieden trekken we de regels gelijk door en verbieden we ook c-merk bandjes zonder grip en die harde eco-banden. En remvertraging verplicht op hetzelfde niveau als af fabriek opgegeven.

Dit scheelt zeker wel 0,1% ongelukken, aangezien het grootste probleem tussen de voordeuren zit.
.
pi_167230523
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 03:01 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Mensen die na het zien van dit filmpje nog steeds roepen dat winterbanden voor sukkels zijn, zijn zelf een sukkel.
Gewoon verplicht stellen die winterbanden..is al in meerdere landen zo. Maak je een aanrijding met zomerbanden, dan betaalt je verzekering niks aan je eigen schade en de schade die je aan een ander gemaakt hebt worden op jou verhaald. ^O^

Ja, heel verstandig. Laten we het denkwerk vooral niet uitbesteden aan burgers. Die snappen het niet en kunnen niet met de vrijheid omgaan. 8)7
En over een paar jaar kunnen we weer ongelooflijk gaan zeiken over hoe Nederland weer is verzand in een regetjesland...

Het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? Heb je zomerbanden en kom je al dan niet per ongeluk in een sneeuwbui terecht, dan pas je zelf je rijgedrag aan. Dan ga je maar langzamer rijden. Dikke pech als je met winterbanden en bijbehorend superieure gevoel erachter komt te hangen. Dat gebeurt vaker, zondagsrijders, bejaarden en vrachtauto's genoeg die ook wel eens in de weg rijden. Dan pas je je aan of haal je in.

Moeilijk hoor, normaal rijden...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167254237
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 12:02 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ja, heel verstandig. Laten we het denkwerk vooral niet uitbesteden aan burgers. Die snappen het niet en kunnen niet met de vrijheid omgaan. 8)7
En over een paar jaar kunnen we weer ongelooflijk gaan zeiken over hoe Nederland weer is verzand in een regetjesland...

Het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? Heb je zomerbanden en kom je al dan niet per ongeluk in een sneeuwbui terecht, dan pas je zelf je rijgedrag aan. Dan ga je maar langzamer rijden. Dikke pech als je met winterbanden en bijbehorend superieure gevoel erachter komt te hangen. Dat gebeurt vaker, zondagsrijders, bejaarden en vrachtauto's genoeg die ook wel eens in de weg rijden. Dan pas je je aan of haal je in.

Moeilijk hoor, normaal rijden...
Sorry maar in meerdere landen is dit verplicht. Dus vind het geen raar idee. Het is geen betutteling in vergelijking met mensen die bijvoorbeeld niet meer in hun eigen vrachtwagen mogen roken omdat het als werkplek beschouwd wordt.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')