abonnement Unibet Coolblue
pi_120416802


Welkom bij Het grote Excel vragentopic waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het pseudo-code is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen code-FEBO waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een user definded function, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN


Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 17 december 2012 @ 15:08:12 #2
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120417725
quote:
3s.gif Op maandag 17 december 2012 14:43 schreef Deetch het volgende:
Met een hulpkolom helmaal vooraan (ivm VLOOKUP) zou je een heel eind moeten komen. Hierin zet je de volgende formule:

=(B1)&" #" &COUNTIF($B$1:B1,B1)

De tweede keer dat de tekst "banaan" voorkomt in kolom B komt er in de hulpkolom "banaan #2" te staan.

Op die manier zou je ook de vijfde keer banaan kunnen door een vlookup te doen in de hulp kolom

In D2 zet je de zoeknaam
In D3 de hoeveelste je wilt vinden (1,2 3, etc

Om dan de corresponderende waarde uit kolom C weer te geven:
In D4:=vlookup(D2 & " #" & D3,a1:z100,3)
Dat zou een optie kunnen zijn idd, maar op mijn manier heb ik direct het rijnummer te pakken. Nu handmatig nog even de foutjes er uit slopen en de formule aanpassen :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 19 december 2012 @ 10:27:03 #3
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120498944
Zo jammer dat die niet voor 2007 beschikbaar is.. http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011

Weet iemand anders een goed alternatief om toch een fuzzy match te kunnen doen?

-edit-

Gewoon eigenwijs zijn en de plugin alsnog installeren schijnt ook te werken :)

Nu m'n tabellen even optimaliseren en kijken of t ook echt gaat werken :s)

[ Bericht 39% gewijzigd door qu63 op 19-12-2012 11:03:22 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_120503140
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 10:27 schreef qu63 het volgende:
Zo jammer dat die niet voor 2007 beschikbaar is.. http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011

Weet iemand anders een goed alternatief om toch een fuzzy match te kunnen doen?

-edit-

Gewoon eigenwijs zijn en de plugin alsnog installeren schijnt ook te werken :)

Nu m'n tabellen even optimaliseren en kijken of t ook echt gaat werken :s)
Heb deze plugin ook al een poosje staan om te testen maar nog niet aan toe gekomen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 19 december 2012 @ 12:52:55 #5
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120503739
quote:
3s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:35 schreef Deetch het volgende:

[..]

Heb deze plugin ook al een poosje staan om te testen maar nog niet aan toe gekomen.
Als ik m'n sheets straks op orde heb ga ik 600 rijen fuzzy matchen met 50.000 rijen.. Op hoop van zege!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_120504498
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:52 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als ik m'n sheets straks op orde heb ga ik 600 rijen fuzzy matchen met 50.000 rijen.. Op hoop van zege!
brrrr, grote kans op false-postives
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 19 december 2012 @ 15:27:16 #7
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120509819
quote:
3s.gif Op woensdag 19 december 2012 13:13 schreef Deetch het volgende:

[..]

brrrr, grote kans op false-postives
Jup.. Ik zal wel zien hoe t gaat, hopelijk heb ik t niet nodig en zijn mijn voorbereidingen goed genoeg geweest :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_120520875
Hallo mensen,

Ik heb een mooie spreadsheet gemaakt, maar nu wil ik een (voor mij té) ingewikkelde verschuivingsfunctie daarin verwerken... Alleen hoe?

Laat ik het uitleggen. Ik heb een kolom met waarden. De bedoeling is dat Excel begint met de waarde in de bovenste cel (A1 voor het gemak) en vervolgens het verschil tussen A1 en A2 optelt bij A1. Vervolgens het verschil tussen A2 en A3 optelt bij die vorige waarde. Daarna het verschil tussen A3 en A4 optelt bij de waarde uit de vorige som. En dat dan met een dynamisch bereik (AANTALARG) dus.

Heeft iemand enig idee of Excel dit kan? En zo ja hoe?
Ik heb 2007 NL-versie.
pi_120521871
Waarom niet in een hulpkolom?
A1 bij A1 optellen kan alleen met VBA.
  woensdag 19 december 2012 @ 20:20:14 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_120521973
Als je het verschil tussen A1 en A2, dus (A2-A1), optelt bij A1, hou je dan niet gewoon A2 over? of mis ik ergens een niet vermelde absolute-waarde?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_120522416
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
Als je het verschil tussen A1 en A2, dus (A2-A1), optelt bij A1, hou je dan niet gewoon A2 over? of mis ik ergens een niet vermelde absolute-waarde?
Ja, dat klopt, geloof ik. Jij bent scherper dan ik. Ehm... maar nu twijfel ik aan mezelf. Volgens mij kan het ook anders (maar dan weet ik nog steeds niet hoe). Als ik steeds het verschil t.o.v. A1 wil zien, kan dat wel? Want dat is wat ik wil, geloof ik: voor elke waarde die ik erbij krijg, een verschilwaarde t.o.v. de eerste zien.
*sorry, ik maak het veel verwarrend*

quote:
Waarom niet in een hulpkolom?
Omdat het een spreadsheet is met 15 kolommen... En dan moet ik dus voor al die kolommen een hulpkolom maken. Weg overzicht ;)
pi_120522751
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:25 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Ja, dat klopt, geloof ik. Jij bent scherper dan ik. Ehm... maar nu twijfel ik aan mezelf. Volgens mij kan het ook anders (maar dan weet ik nog steeds niet hoe). Als ik steeds het verschil t.o.v. A1 wil zien, kan dat wel? Want dat is wat ik wil, geloof ik: voor elke waarde die ik erbij krijg, een verschilwaarde t.o.v. de eerste zien.
*sorry, ik maak het veel verwarrend*

[..]

Omdat het een spreadsheet is met 15 kolommen... En dan moet ik dus voor al die kolommen een hulpkolom maken. Weg overzicht ;)

Dus je moet een hulpkolom hebben.
pi_120523079
quote:
7s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:30 schreef DaFan het volgende:

[..]

Dus je moet een hulpkolom hebben.
Oke, ik zie dat ik het weer verkeerd zeg :S Sorry hoor.
Ik wil dus niet voor élke waarde die ik erbij krijg het verschil zien, want dat is hetzelfde als wat ik eerst zei. Ik wil voor de láátste waarde die ik erbij krijg, het verschil zien met A1. Heb ik dan alsnog een hulpkolom nodig?
  woensdag 19 december 2012 @ 20:37:39 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_120523206
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:35 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Oke, ik zie dat ik het weer verkeerd zeg :S Sorry hoor.
Ik wil dus niet voor élke waarde die ik erbij krijg het verschil zien, want dat is hetzelfde als wat ik eerst zei. Ik wil voor de láátste waarde die ik erbij krijg, het verschil zien met A1. Heb ik dan alsnog een hulpkolom nodig?
OK, even voor mijn beeldvorming: je hebt een kolom waar in A1 t/m A371 allerlei waarden staan, en het enige dat je interessant vindt is A371-A1, en alles er tussenin boeit niet?

Want in dat geval kun je het beste een hulp-rij maken helemaal bovenaan waarin je dat verschil zet. Onderaan kan ook wel, maar alleen als je weet dat de lengte van je rijen aan een zeker maximum gebonden is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_120523224
Ja, in ieder geval een hulpcel, want waar ga je die waarde neerzetten?
Boven A1 is het makkelijkst (dus hulprij bovenaan wat Janneke zegt)
pi_120523805
Ja, jullie hebben gelijk. Hulprij is inderdaad een goed idee.
Dan zit ik alleen nog even te denken.... Hoe maak ik dan die waarde in de hulprij afhankelijk van het aantal A-waarden? Het kan namelijk net zo goed A189 zijn, dat weet ik nu nog niet. Een verschuiving met optellen maken, kan ik. Maar hoe doe ik dat met aftrekken?
  woensdag 19 december 2012 @ 20:50:40 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_120523945
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:47 schreef Pinklady89 het volgende:
Ja, jullie hebben gelijk. Hulprij is inderdaad een goed idee.
Dan zit ik alleen nog even te denken.... Hoe maak ik dan die waarde in de hulprij afhankelijk van het aantal A-waarden? Het kan namelijk net zo goed A189 zijn, dat weet ik nu nog niet. Een verschuiving met optellen maken, kan ik. Maar hoe doe ik dat met aftrekken?
Ja, die zag ik al aankomen.

De waarde van de laatste cel krijg je door =INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999))
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_120524693
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, die zag ik al aankomen.

De waarde van de laatste cel krijg je door =INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999))
Dank je wel. Nog één vraagje... Hij pakt met dit hierboven niet de laatste, maar de één na laatste cel als ik 'm voor het proberen even in een nieuwe spreadsheet plak... Hoe pakt 'ie de laatste?
  woensdag 19 december 2012 @ 21:07:50 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_120524792
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:06 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Dank je wel. Nog één vraagje... Hij pakt met dit hierboven niet de laatste, maar de één na laatste cel als ik 'm voor het proberen even in een nieuwe spreadsheet plak... Hoe pakt 'ie de laatste?
Hmm, je hebt gelijk, even slecht opgelet

Deze moet het dan wel doen:
=INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999)+1)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_120524956
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hmm, je hebt gelijk, even slecht opgelet

Deze moet het dan wel doen:
=INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999)+1)
Super! Hij doet het inderdaad. Hartstikke bedankt!
  donderdag 20 december 2012 @ 14:54:07 #21
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120552352
Uiteindelijk geen fuzzy search nodig gehad, wel deze mooie handleiding gevonden: http://www.k2e.com/tech-u(...)zzy-lookups-in-excel
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_120553228
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:11 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Super! Hij doet het inderdaad. Hartstikke bedankt!
Denk erom dat deze functie niet goed werkt als er lege cellen in je kolom A staan. Dit omdat AANTALARG deze niet meetelt.

Op een andere site vond ik onderstaande functie die altijd de onderste celwaarde vind, ook als er lege plekken in de kolom zijn.

=ZOEKEN(2;1/(A2:A99999<>"");A2:A99999)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 20 december 2012 @ 15:48:46 #23
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120554364
quote:
3s.gif Op donderdag 20 december 2012 15:20 schreef Deetch het volgende:

[..]

Denk erom dat deze functie niet goed werkt als er lege cellen in je kolom A staan. Dit omdat AANTALARG deze niet meetelt.

Op een andere site vond ik onderstaande functie die altijd de onderste celwaarde vind, ook als er lege plekken in de kolom zijn.

=ZOEKEN(2;1/(A2:A99999<>"");A2:A99999)
En voor een laatste cel in een rij gebruik je deze:
=ZOEKEN(2;1/(1-ISLEEG(1:1));1:1)
bron: http://xldynamic.com/source/xld.LastValue.html#S012
(wat ook eigenlijk de originele bron van Deetch' formule is)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 21 december 2012 @ 12:21:14 #24
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120592867
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 10:27 schreef qu63 het volgende:
Zo jammer dat die niet voor 2007 beschikbaar is.. http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011

Weet iemand anders een goed alternatief om toch een fuzzy match te kunnen doen?

-edit-

Gewoon eigenwijs zijn en de plugin alsnog installeren schijnt ook te werken :)

Nu m'n tabellen even optimaliseren en kijken of t ook echt gaat werken :s)
Heb em nu al bijna 2 uur draaien en de sheet lijkt vast te zijn gelopen.. -O-
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_120593044
Ik wil een draaitabel maken op basis van een kolom waarin een datum staat. De celeigenschappen van die kolom zijn 'dddd' opgemaakt. Dus je ziet alleen de dag. Ik wil namelijk zien of er op bepaalde dagen meer activiteit is dan op andere dagen. Het werkt alleen niet want bij het maken van de draaitabel kijkt Excel naar de hele datum en aggregeert Excel de dagen niet. Iemand een idee hoe dat op te lossen?
Aldus.
  vrijdag 21 december 2012 @ 12:46:52 #26
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120593690
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 december 2012 12:26 schreef Z het volgende:
Ik wil een draaitabel maken op basis van een kolom waarin een datum staat. De celeigenschappen van die kolom zijn 'dddd' opgemaakt. Dus je ziet alleen de dag. Ik wil namelijk zien of er op bepaalde dagen meer activiteit is dan op andere dagen. Het werkt alleen niet want bij het maken van de draaitabel kijkt Excel naar de hele datum en aggregeert Excel de dagen niet. Iemand een idee hoe dat op te lossen?
=weekdag()?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_120594046
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 12:46 schreef qu63 het volgende:

[..]

=weekdag()?
Ach ja natuurlijk!
Aldus.
  vrijdag 21 december 2012 @ 14:36:37 #28
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120597424
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 12:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Heb em nu al bijna 2 uur draaien en de sheet lijkt vast te zijn gelopen.. -O-
Ah, het is natuurlijk ook niet slim om van de ene tabel 4 kolommen te matchen tegenover 10 kolommen uit de andere tabel.. Logisch dat ie er dan lang over doet :D

Met 1 kolom uit beide tabellen was ie in een paar seconden klaar :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_120810680
Beste Excel professionals, ik heb nog (uitdagende?) vraag mbt Excel.

Ik heb momenteel twee kolommen in mijn bankafschrift. Kolom 1 is de datum waarop een transactie is verwerkt door de bank en kolom 2 is voor de datum waarop de transactie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. In deze kolom 2 staat echter niet altijd de datum. Voorbeelden hoe het verwerkt is:

• 04-06-12 16:12 BETAALAUTOMAAT
• 04-06-12 16:13 GELDAUTOMAAT
• MAAND JUL. NR. 200190386T200013
• PIESSEN MAXIM

In verband met een huishoudboekje wil ik graag de datum van kolom 2 identificeren en laten vervangen voor de datum in kolom 1. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?
  donderdag 27 december 2012 @ 11:11:34 #30
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_120810711
Kan ik met een voorwaardelijke opmaak cellen verbergen als ik er geen tekst in heb?

Bedenk me net dat dit per definitie niet kan omdat en cel verbergen geen opmaak is.
Heeft iemand een ander idee?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_120810978
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:09 schreef DarkSavior het volgende:
Beste Excel professionals, ik heb nog (uitdagende?) vraag mbt Excel.

Ik heb momenteel twee kolommen in mijn bankafschrift. Kolom 1 is de datum waarop een transactie is verwerkt door de bank en kolom 2 is voor de datum waarop de transactie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. In deze kolom 2 staat echter niet altijd de datum. Voorbeelden hoe het verwerkt is:

• 04-06-12 16:12 BETAALAUTOMAAT
• 04-06-12 16:13 GELDAUTOMAAT
• MAAND JUL. NR. 200190386T200013
• PIESSEN MAXIM

In verband met een huishoudboekje wil ik graag de datum van kolom 2 identificeren en laten vervangen voor de datum in kolom 1. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?
Je wilt dus eigenlijk in kolom 2 ook gewoon de datum van kolom 1 hebben? Of wi je als er geen datum in de vage omchrijving te vinden is de datum vervangen wordt?

Met kolom 2 zou je in kolom 3 en verder eens wat kunnen spelen met vind.alles en dan op een spatie zoeken, zodat je de locatie van de eerste spatie weet, en vervolgens met links of rechts aan de slag kan om de datum eruit te halen.
pi_120811115
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je wilt dus eigenlijk in kolom 2 ook gewoon de datum van kolom 1 hebben? Of wi je als er geen datum in de vage omchrijving te vinden is de datum vervangen wordt?

Met kolom 2 zou je in kolom 3 en verder eens wat kunnen spelen met vind.alles en dan op een spatie zoeken, zodat je de locatie van de eerste spatie weet, en vervolgens met links of rechts aan de slag kan om de datum eruit te halen.
Het komt eigenlijk op het volgende neer:
1. Check of er een datum in kolom 2 te vinden is.
Zo ja, kopieer deze datum naar kolom 1.
Zo nee, doe niks.

Het liefst zou ik dan een functie hebben die ik kan oproepen elke keer als ik een spreadsheet laad.
pi_120811864
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:27 schreef DarkSavior het volgende:

[..]

Het komt eigenlijk op het volgende neer:
1. Check of er een datum in kolom 2 te vinden is.
Zo ja, kopieer deze datum naar kolom 1.
Zo nee, doe niks.

Het liefst zou ik dan een functie hebben die ik kan oproepen elke keer als ik een spreadsheet laad.
Nou het is kerst vakantie druk eens op de F1 bij excel en ga kijken hoe je het als macro kunt maken en deze vervolgens altijd kunt gebruiken. Ik ga er in ieder geval geen tijd in steken, als je al wat hebt gemaakt en je komt er niet uit wil ik je graag proberen verder te helpen.
pi_120813092
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou het is kerst vakantie druk eens op de F1 bij excel en ga kijken hoe je het als macro kunt maken en deze vervolgens altijd kunt gebruiken. Ik ga er in ieder geval geen tijd in steken, als je al wat hebt gemaakt en je komt er niet uit wil ik je graag proberen verder te helpen.
Bedankt! Ik heb idd de tijd om nu wat meer te weten te komen over macro's. Tot nu toe heb ik macro's toegevoegd aan mijn lint en weet ik dat ik een macro kan opnemen en bewerken. Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik niet weet welke functies ik nodig heb om mijn macro te kunnen maken. Als ik mijn macro splits in elementaire functies kom ik uit op het volgende:

• Selecteer kolom
• Zoek en selecteer datum
• Kopieer datum
• Selecteer kolom
• Plak in kolom
• En dan een while statement voor alle rijen.

Heeft iemand tips hoe ik erachter kan komen welke functies ik nodig heb? Ik denk dat het mij wel lukt om in visual basic in elkaar te brijen. Bedankt!
  donderdag 27 december 2012 @ 12:53:24 #35
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_120813899
Hoe ziet een datum er bij je uit dan? Dat is de eerste vraag die je je moet stellen

Wat is de getalsnotatie van zo'n cel? Is het een tekst, getal of datumnotatie? Bij tekst of datumnotatie, wat voor notatie precies? yyyy-mm-dd of yymmdd of ? Is dit anders dan de andere cellen in de kolom? Wat kan er nog meer in zo'n kolom staan? Tekst, getallen?

Als je hier antwoord op hebt kan ik je verder helpen. Heb je niet eens vba of macros voor nodig.
pi_120813914
Als ik jou was zou ik wat simpele vba voorbeelden downloaden als ik jou was daarin staan de meeste elementaire functies wel in om een waarde uit een cel te selecteren, en wederom in een cel weg te schrijven.

Om je dan even iets op weg te helpen

For i = 2 To 10
woord1 = Cells(i, 1).Value
woord2 = Cells(i, 2).Value
Cells(i, 3).Value = woord1&woord2
Next i

Deze functie haal van rij 2 tm 10 de waarde uit kolom 1 en 2 en zet vervolgens de waarde van die waardenopgeteld in kolom 3 neer. (en daarin zie je ook wat er mis kan gaan, aangezien hij getallen wel optelt , 2 strings optelt maar een getal en een string een foutmelding geeft. )

Let erop je kunt op verschillende manieren de cellen benaderen en wegschrijven, je kunt ook A2 enz gebruiken, meteen naar ander werkbladen,tabbladen, enz.. Maar daar kom je het beste achter door gewoon wat bestaande dingen uit te pluizen en te editten naar eigen inzicht.

Het moeilijkst zal je stukje selecteer datum gaan worden in die tekstbrij, als ik ervan uit ga dat deze niet altijd hetzelfde opgemaakt zal zijn en niet altijd op dezelfde positie met dezelfde lengte in de lange naam zal staan.

Veel succes er verder mee.
  donderdag 27 december 2012 @ 13:13:48 #37
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_120814616
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:09 schreef DarkSavior het volgende:
Beste Excel professionals, ik heb nog (uitdagende?) vraag mbt Excel.

Ik heb momenteel twee kolommen in mijn bankafschrift. Kolom 1 is de datum waarop een transactie is verwerkt door de bank en kolom 2 is voor de datum waarop de transactie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. In deze kolom 2 staat echter niet altijd de datum. Voorbeelden hoe het verwerkt is:

• 04-06-12 16:12 BETAALAUTOMAAT
• 04-06-12 16:13 GELDAUTOMAAT
• MAAND JUL. NR. 200190386T200013
• PIESSEN MAXIM

In verband met een huishoudboekje wil ik graag de datum van kolom 2 identificeren en laten vervangen voor de datum in kolom 1. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?
Als dat alle datums zijn, kun je zoiets proberen
1=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN("??-??-???? ??:??*";B1;0));A1;LINKS(B1;16))
Indien cel B1 matched met "??-??-???? ??:??*" (wat schijnbaar je datumnotatie is) worden de eerste 16 karakters van cel B1 naar je output kolom gehaald, anders pakt ie cel A1.
pi_120814800
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:13 schreef ralfie het volgende:

[..]

Als dat alle datums zijn, kun je zoiets proberen
[ code verwijderd ]

Indien cel B1 matched met "??-??-???? ??:??*" (wat schijnbaar je datumnotatie is) worden de eerste 16 karakters van cel B1 naar je output kolom gehaald, anders pakt ie cel A1.
Het nadeel hiervan is natuurlijk wel dat deze formule steeds opnieuw in de sheet erbij gezet of doorgetrokken moet worden en bij een VBA ding je dit programmaatje wat zelf laten zoeken.

Verder begin ik steeds meer een hekel te krijgen aan complexe formules in excel omdat deze in grote sheets vaak voor een flinke vertraging zorgen, alhoewel dit bij de vraag van een rekeningoverzicht waarschijnlijk niet zo snel te groot zal worden. :+
pi_120815707
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het nadeel hiervan is natuurlijk wel dat deze formule steeds opnieuw in de sheet erbij gezet of doorgetrokken moet worden en bij een VBA ding je dit programmaatje wat zelf laten zoeken.

Verder begin ik steeds meer een hekel te krijgen aan complexe formules in excel omdat deze in grote sheets vaak voor een flinke vertraging zorgen, alhoewel dit bij de vraag van een rekeningoverzicht waarschijnlijk niet zo snel te groot zal worden. :+
Calculate op manual zetten scheelt al heel wat.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_120816936
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:13 schreef ralfie het volgende:

[..]

Als dat alle datums zijn, kun je zoiets proberen
[ code verwijderd ]

Indien cel B1 matched met "??-??-???? ??:??*" (wat schijnbaar je datumnotatie is) worden de eerste 16 karakters van cel B1 naar je output kolom gehaald, anders pakt ie cel A1.
Wat vet! Het werkt! Bedankt!

Er rest mij alleen 1 vraag. Iets dat ik over het hoofd heb gezien. Ik wil namelijk dat de format veranderen voordat die geplakt wordt, van dd-mm-yy naar yyyymmdd. Het lukt me namelijk niet bij celeigenschappen de datum format handmatig veranderen.

1=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN("??-??-??*";B1;0));A1;LINKS(B1;8))

Daarnaast nog de vraag hoe jullie dit hebben geleerd? Gebruiken jullie excel tijdens werk? Dit is super handig om te kunnen. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door DarkSavior op 27-12-2012 14:22:40 ]
  donderdag 27 december 2012 @ 14:27:51 #41
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120817467
quote:
3s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:45 schreef Deetch het volgende:

[..]

Calculate op manual zetten scheelt al heel wat.
Of die 2 VBA-codes uit de OP gebruiken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 27 december 2012 @ 14:32:21 #42
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120817659
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 14:16 schreef DarkSavior het volgende:

[..]

Wat vet! Het werkt! Bedankt!

Er rest mij alleen 1 vraag. Iets dat ik over het hoofd heb gezien. Ik wil namelijk dat de format veranderen voordat die geplakt wordt, van dd-mm-yy naar yyyymmdd. Het lukt me namelijk niet bij celeigenschappen de datum format handmatig veranderen.
[ code verwijderd ]
Dat komt omdat je nu tekst invoerd, geen datum. (een datum is in Excel een getal, vandaag is het bijvoorbeeld 41270 )
Je kan wel met =JAAR(A1)&MAAND(A1)&DAG(A1) je eigen YYYMMDD opmaak maken.
quote:
Daarnaast nog de vraag hoe jullie dit hebben geleerd? Gebruiken jullie excel tijdens werk? Dit is super handig om te kunnen. :)
Door veel te doen en op te zoeken :) Ik gebruik het voor mijn studie en voor thuis, heb ook sheets verbeterd voor mijn stagebedrijf (consultancybureau) vorig jaar.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_120818373
ik heb alles van qu63 geleerd :P
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 27 december 2012 @ 14:57:22 #44
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120818648
quote:
3s.gif Op donderdag 27 december 2012 14:50 schreef Deetch het volgende:
ik heb alles van qu63 geleerd :P
Dat is iets teveel eer denk ik :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_120833119
quote:
3s.gif Op donderdag 27 december 2012 14:50 schreef Deetch het volgende:
ik heb alles van qu63 geleerd :P
Troll.
pi_120852470
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2012 20:19 schreef DaFan het volgende:

[..]

Troll.
oh en dafan natuurlijk, vooral de sumproduct ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_121065230
Hai.

Ein kleines problempchen (oid) en ik kom er maar niet uit.

Heb 2 kolommen, waarbij de ene kolom alleen 1 of niets bevat, en de tweede kolom 1-10 of niets bevat.
Kolom 1 wil ik in een grafiek laten zien als een maskeer vlak op een bepaalde tijd, kolom 2 als een punt op een bepaalde tijd.

Echter... De lege vakjes gooien roet in het eten, aangezien ze als 0 worden aangemerkt. Hierdoor krijg ik dus te veel punten, en indien er niet zo veel items zijn wordt het 'masker' links en rechts schuin, in plaats van recht naar beneden. Hoe negeer ik in excel 2010 lege waarden?


edit: ter aanvulling; wat ik eigenlijk wil is simpelgezegd dit: op de x as getallen 1-100 , en dan bijvoorbeeld ALLEEN bij 25-50 een lijn, en bij 60-80 een lijn, omdat daar waarden ingevuld staan. Dus GEEN lijnen bij niet ingevulde x as waarden, en GEEN schuine lijn van of naar y=0

[ Bericht 19% gewijzigd door Holy_Goat op 02-01-2013 11:13:42 ]
  woensdag 2 januari 2013 @ 11:17:04 #48
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121065394
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Hai.

Ein kleines problempchen (oid) en ik kom er maar niet uit.

Heb 2 kolommen, waarbij de ene kolom alleen 1 of niets bevat, en de tweede kolom 1-10 of niets bevat.
Kolom 1 wil ik in een grafiek laten zien als een maskeer vlak op een bepaalde tijd, kolom 2 als een punt op een bepaalde tijd.

Echter... De lege vakjes gooien roet in het eten, aangezien ze als 0 worden aangemerkt. Hierdoor krijg ik dus te veel punten, en indien er niet zo veel items zijn wordt het 'masker' links en rechts schuin, in plaats van recht naar beneden. Hoe negeer ik in excel 2010 lege waarden?

edit: ter aanvulling; wat ik eigenlijk wil is simpelgezegd dit: op de x as getallen 1-100 , en dan bijvoorbeeld ALLEEN bij 25-50 een lijn, en bij 60-80 een lijn, omdat daar waarden ingevuld staan. Dus GEEN lijnen bij niet ingevulde x as waarden, en GEEN schuine lijn van of naar y=0
Lege cellen overslaan?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121065422
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:17 schreef qu63 het volgende:

[..]

Lege cellen overslaan?
als je me wilt vertellen hoe ik dat aan een grafiek vertellen kan, graag
  woensdag 2 januari 2013 @ 11:43:49 #50
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121065960
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:18 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

als je me wilt vertellen hoe ik dat aan een grafiek vertellen kan, graag
Zet een kop thee en begin een goed gesprek.

Als dat niet werkt, ga naar gegevens selecteren en klik dan op verborgen en lege cellen :)

Of verander de lege cellen in =NB() :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121084494
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Hai.

Ein kleines problempchen (oid) en ik kom er maar niet uit.

Heb 2 kolommen, waarbij de ene kolom alleen 1 of niets bevat, en de tweede kolom 1-10 of niets bevat.
Kolom 1 wil ik in een grafiek laten zien als een maskeer vlak op een bepaalde tijd, kolom 2 als een punt op een bepaalde tijd.

Echter... De lege vakjes gooien roet in het eten, aangezien ze als 0 worden aangemerkt. Hierdoor krijg ik dus te veel punten, en indien er niet zo veel items zijn wordt het 'masker' links en rechts schuin, in plaats van recht naar beneden. Hoe negeer ik in excel 2010 lege waarden?

edit: ter aanvulling; wat ik eigenlijk wil is simpelgezegd dit: op de x as getallen 1-100 , en dan bijvoorbeeld ALLEEN bij 25-50 een lijn, en bij 60-80 een lijn, omdat daar waarden ingevuld staan. Dus GEEN lijnen bij niet ingevulde x as waarden, en GEEN schuine lijn van of naar y=0
Ik begrijp niet precies of er wel iets in A kan staan maar niet in B en andersom. Mocht dit niet zo zijn dan zou je in de betreffende x-as kolom alleen je waarden 25-50 en 60-80 moeten opnemen. Vervolgens kan je de x-as opmaak veranderen om hier een vaste waarde te nemen via rechter muistoets en dan As-opmaak. Op deze manier verkom je het gebruik van niet bestaande waarden.

Voor de volledigheid een stappenplan om een grafiek te krijgen met een lijn met punten en opvulling aan de onderkant:
1) Maak 4 kolommen, 1 voor de x-as van de punten van bijvoorbeeld 25 tot 35
2) een kolom voor je lijn met de waarden
3) een kolom van 1 tot 100 voor de 2e x-as
4) een kolom die gelijk is aan de 2e kolom

5) Voeg een grafiek in met de selectie van kolom 1 en 2, dus bijvoorbeeld A25:B36 en kies voor het type Vlak.
6) Selecteer vervolgens C1:D101 en druk op Kopieren. Selecteer je grafiek en kies vervolgens Plakken Speciaal. Voeg de lijn toe als nieuwe reeks met nieuwe x-waarden (zonder overschrijven).

7) Check desnoods even bij Gegevens selecteren dat je 2 lijnen hebt waarvan de eerste dus y-waarden heeft van B26:B36 en de tweede y-waarden van D2:D100 en in de rechter kolom zie je de bijbehorende x-waarden varianten ook van 25-35 en 1-100 lopen.
8) Druk even op het knopje Verborgen en lege cellen zodat je lege cellen niet als punt gaat weergeven.
9) Selecteer de 2e lijn en klik met je rechter muistoets bij gegevensreeks opmaken en vervolgens selecteer je de optie Secundaire as.
10) Je ziet de gratiek veranderen waarbij die bijna helemaal ingekleurd is. Ga via het menu bovenin "Indeling" zodat je links bovenin je eerste lijn kunt selecteren. Ga vervolgens naar menu Ontwerpen om hier je gratiek type te veranderen naar Spreiding.
11) Je gratieken worden nu naast elkaar weergegeven. Kies in het menu Indeling onder Assen om de secundaire horizontale as weer te geven (van links naar rechts). Je ziet dit nu als een ondersteboven inkleuring van je grafiek.
12) Kies onder je optie Secundaire verticale as voor Meer opties en zorg dat onderin de optie van het snijden van de horizontale as niet bij Maximaal staat maar op automatisch.
13) Ga naar het ontwerp van je primaire horizontale as en vul daar de minimum en maximum waarde van 0 en 100 in.
14) Verwijder eventuele overbodige x en y assen in je beeld.
15) Klik eventueel nog op de lijn zelf om de symbooltjes van spreiding op de punten mooier weer te geven.

Als het goed is heb je nu je grafiek.

[ Bericht 39% gewijzigd door snabbi op 02-01-2013 23:01:14 ]
pi_121104239
Hallo,

Ik heb een klein probleempje in verband met indirecte verwijzingen in excel.
Ik werk namelijk in Solid Edge, waar ik afmetingen laat variëren van tekeningen door middel van een excel sheet.
In Solid edge worden deze waarden binnen genomen via de 'harde code' uit excel.
Deze waarden werden opgeslaan via een engelse versie van excel en worden dus verwezen als R1C1. (Row 1 Column 1), nu zit ik op een andere computer met een nederlandse versie van excel, waar er dus verwezen wordt als R1K1 (Rij 1 Kolomn 1).
Hierdoor wordt er dus geen link meer gelegd tussen excel en solid edge.
Daarom zou ik graag de verwijzing in het engels zetten in plaats van in het nederlands.
(Ik zou eventueel kunnen alle verwijzingen in solid edge aanpassen, maar dat zou vrij veel werk zijn, en dan zou het programma ook niet meer werken wanneer ik terug met de engelse versie werk.)

Alvast bedankt voor uw hulp!
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121105015
Ik ben wel benieuwd , hoe haal je de "harde code" uit excel direct binnen in solid edge?

Wat ik zo lees is dat het niet zo 1,2,3, te doen is, en het problematisch zal blijven als je met de verwijzingen blijft werken. ;)

Ik snap sowieso niet dat ze in de pakketen alles afhankelijk gemaakt hebben van lokale talen, en landinstellingen.
pi_121105272
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 11:38 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben wel benieuwd , hoe haal je de "harde code" uit excel direct binnen in solid edge?

Wat ik zo lees is dat het niet zo 1,2,3, te doen is, en het problematisch zal blijven als je met de verwijzingen blijft werken. ;)

Ik snap sowieso niet dat ze in de pakketen alles afhankelijk gemaakt hebben van lokale talen, en landinstellingen.
Hoe ik dat allemaal binnen neem, staat kort omschreven in dit topic op GrabCAD.

Zo te zien vond u een link waarbij iemand hetzelfde probleem aankaartte, ik zal dit eens doornemen.
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121105402
En inderdaad, het zal niet op 1,2,3 te fixen zijn.
Heb ook al wat zitten proberen met 'Adress()' en 'Indirect()' maar dit helpt ook niet omdat excel in het nederlands naar zijn cellen blijft verwijzen met R(ij) en K(olom)

En inderdaad, enorm vervelend dat de pakketten afhankelijk zijn van talen..
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121105435
Dank je voro de link even doorgelezen, het komt er dus eigenlijk op neer dat de koppeling die men vanuit solidedge creert niet met die R1C1 had moeten maken maar met een a2, of 2,1

Zeg verder alsjeblieft je of jij, maar niet u dan voel ik me zo oud. :+
pi_121105598
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 11:53 schreef Basp1 het volgende:

Zeg verder alsjeblieft je of jij, maar niet u dan voel ik me zo oud. :+
Haha, Ok!

Wel, het probleem is, dat je niet kunt verwijzen via 'A1'. Solid Edge kan enkel excel verwijzingen lezen als harde code en dus via 'R1C(K)1'
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121105794
Werkt solid edge ook niet met benamingen van cellen. Zo werkte autocad toen ik de koppeling maakt in ieder geval en had ik daar totaal geen problemen meer mee. Het voordeel daarvan was ook nog eens dat wanneer er een rij of kolom werd toevoegd de vewijzing wel goed meeschuift.

In excel onder formules namen beheren zit het geven van benamingen aan cellen.
pi_121105852
Neen, met Solid Edge heb ik dat al geprobeerd om met 'A1' en dergelijke te verwijzen, maar hij wil dit niet aanvaarden.

Helaas...

Zou er geen manier zijn om die verwijzingen naar het engels te plaatsen en de rest in het nederlands te laten?
Of eventueel in het uiterste geval, de versie van excel volledig in het engels te zetten?
Every man is the artisan of his own fortune
  donderdag 3 januari 2013 @ 12:21:39 #60
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121106272
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:08 schreef Caecus het volgende:
Neen, met Solid Edge heb ik dat al geprobeerd om met 'A1' en dergelijke te verwijzen, maar hij wil dit niet aanvaarden.

Helaas...

Zou er geen manier zijn om die verwijzingen naar het engels te plaatsen en de rest in het nederlands te laten?
Of eventueel in het uiterste geval, de versie van excel volledig in het engels te zetten?
Je kan wel een languagepack installeren voor je huidige MS Office. Nadeeltje is dan dat heel Office in het Engels (Duits, Frans, whatever) is..
http://office.microsoft.com/nl-nl/language-packs/
of zo: http://office.microsoft.c(...)ing-HP003088462.aspx
Of zo: http://www.techgenie.com/(...)-in-microsoft-excel/

[ Bericht 14% gewijzigd door qu63 op 03-01-2013 12:26:54 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121106340
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
  donderdag 3 januari 2013 @ 12:27:52 #62
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121106470
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
Een 'named range' (van 1 cel) bedoel je?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121106759
Ik bedoel de benamings functie die je krijgt als je ctrl+F3 intypt in een excel sheet. Ik weet niet of dat 'named range' heet.

Ik ben op dit moment toevallig ook met een eenzijdige domme koppelingen vanuit een erp pakket bezig en ook daarvoor moet ik cellen namen geven en mbv die benamingen en de waarden die in erp daarbij horen worden dan nieuwe sheets gevuld.
pi_121106972
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
Ja! Dat blijkt goed te lukken!
Nu zal ik wel éénmalig de verwijzingen in Solid Edge moeten aanpassen, maar dit zal (hopelijk) eenmalig blijven.

Ik wist eerlijk gezegd niet van die benamingsfuncties af? En deze zouden dus altijd dezelfde moeten blijven (in gelijk welke taal)?

Alvast bedankt! Hiermee ben ik enorm goed geholpen!
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121107003
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je kan wel een languagepack installeren voor je huidige MS Office. Nadeeltje is dan dat heel Office in het Engels (Duits, Frans, whatever) is..
http://office.microsoft.com/nl-nl/language-packs/
of zo: http://office.microsoft.c(...)ing-HP003088462.aspx
Of zo: http://www.techgenie.com/(...)-in-microsoft-excel/
Ook bedankt! ;)
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121107207
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:42 schreef Caecus het volgende:

[..]

Ja! Dat blijkt goed te lukken!
Nu zal ik wel éénmalig de verwijzingen in Solid Edge moeten aanpassen, maar dit zal (hopelijk) eenmalig blijven.

Ik wist eerlijk gezegd niet van die benamingsfuncties af? En deze zouden dus altijd dezelfde moeten blijven (in gelijk welke taal)?

Alvast bedankt! Hiermee ben ik enorm goed geholpen!
Volgens mij moet dat idd wel altijd zo blijven werken, omdat de celbenaming wat harder in excel zit.

Je kunt nu je leverancier vertellen dat ze excel koppeling compleet anders moeten gaan aanpakken.

Mag ik even vangen 1 uur consultancy a 200 euro. :D
pi_121124855
Als het goed is zou het ook moeten werken met de OFFSET functie zoals ook in een van de links wordt aangeraden. Deze functie (VERSCHUIVEN) werkt precies hetzelfde als de R1C1 variant, maar doordat je alleen met getallen werkt ipv met een input string heb je er geen last van.
pi_121145995
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 december 2012 08:17 schreef Deetch het volgende:

[..]

Die puntcomma en komma is geheel afhankelijk van je windows instellingen en wat je daar als lijstscheidingsteken (list-seperator) gebruikt. Over het algemeen is het zo dat een Nederlands ingestelde computer ALS gebruik icm ; en een Engels/Amerikaans ingestelde computer IF icm met , . Combinaties komen ook voor maar dat is imho verwarrend.
Sowieso moet degene die ooit heeft bedacht dat de functies vertaald moesten worden een nekschot krijgen.

Kleine extra uitleg over IF
=IF(A1<10,1) geeft een 1 als de waarde kleiner dan 10 is. Als de waarde groter is (of gelijk aan) 10 dan krijg je FALSE te zien. Als je achter de 1 een komma zet kun je daar een uitdrukking neer zetten die getoond moet worden als A1 groter is dan 10.
=IF(A1<10,1,"groter dan 10")

Je kunt meerdere IFs ook combineren door eerste te checken op 1 voorwaarde en als die voorwaarde niet waar is kun je op de plek van de "groter dan 10" hierboven een tweede IF neerzetten, dit kan tot 7 niveaus.

Met het < of > teken sla je de grenswaarden nog over. <10 betekent exclusief 10. Dus je moet de grenzen ook ergens meenemen.
Ik ga er even vanuit dat er een 1 moet staan als de waarde 10 of kleiner is en een 2 als de waarde 20 of kleiner is maar groter dan 10.

Samenvattend zou dit de formule moeten zijn:
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3))
• als A1 kleiner of gelijk aan 10 dan 1
• als A1 niet kleiner of gelijk aan 10 dan check of A1 kleiner of gelijk aan 20 en dan 2
• alle andere gevallen 3
Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4

Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
Love is in the air!
  vrijdag 4 januari 2013 @ 12:11:33 #69
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121146221
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4

Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formule

-edit-
Of je kan de waarde delen door 10 en afronden naar boven op hele getallen :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121150788
VLOOKUP
  vrijdag 4 januari 2013 @ 14:13:27 #71
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121150918
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4

Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
=AFRONDEN.BOVEN(cel;10)/10
?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_121221587
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formule

-edit-
Of je kan de waarde delen door 10 en afronden naar boven op hele getallen :)
En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?
Love is in the air!
pi_121222264
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:41 schreef Landgeld het volgende:

[..]

En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,IF(A1<=30,3,4)))

volgens mij zoiets.

Let op de if functie kun je niet te vaak binnen zichzelf gebruiken.
  zondag 6 januari 2013 @ 12:01:20 #74
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121223027
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Let op de if functie kun je niet te vaak binnen zichzelf gebruiken.
Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_121223176
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.
Ik dacht maar een keer of 8, en aangezien het over een oplopende rij van die vraag ging zie ik sommige mensen wel in staat om die grens te bereiken.
pi_121249028
Hoe kan ik ook alweer refereren naar een statische cel. Als ik een formule doortrek gaat Excel automatisch de cel ook aanpassen, maar ik wil referen naar een vaste cel.
pi_121250531
$A$1
pi_121278240
Klein vraagje mbt tot het opvragen van informatie uit andere tabbladen:

Stel ik heb 2 tabbladen.
Tabblad a:
A1: Verkoopprijs product
A2: Afzet

Tabblad b:
A1: Verkoopprijs product
B2: Bijbehorende afzet
A2: Verkoopprijs product
B2: bijbehorende afzet
dit gaat dan door tot B137.

Stel dat ik bij Tab A, A1 ¤10 invul. In Tabblad B is er dan ook een waarde ¤10 met in de kolom ernaast de bijbehorende afzet. Hoe kan ik het zo instellen dat als ik in Tab A, A1 ¤10 invul, Excel in Tab B de waarde naast ¤10 opzoekt en deze invult in Tab A, A2?

Kort samengevat: Waarde invullen in AA1, Excel zoekt waarde op in BA1, pakt waarde uit BB1 en vult deze in AA2 in.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_121278958
Kan iemand mij vertellen hoe ik onderstaande code kan aanpassen zodat het niet automatisch een maand / jaar kiest, maar ik zelf de maand kan kiezen? Dus bijvoorbeeld maart 2012 of zo?

quote:
=SOMMEN.ALS(AT_RISK;WIN;"<>P";WIN;"<>"&"";BET_DATE;">="&DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG());1);BET_DATE;"<="&VANDAAG())
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_121279157
Alles vervangen waar VANDAAG() staat door bv A1 en dan zet je in A1 de gewenste datum. (1 maart 2012 ofzo)
  maandag 7 januari 2013 @ 18:55:43 #81
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_121279397
quote:
7s.gif Op maandag 7 januari 2013 18:50 schreef DaFan het volgende:
Alles vervangen waar VANDAAG() staat door bv A1 en dan zet je in A1 de gewenste datum. (1 maart 2012 ofzo)
Min of meer, als ik het goed zie. De formule telt op in de lopende maand vanaf dag 1 tot en met vandaag. Ik gok dat JD een maandtotaal van een volledige maand wil hebben, en dan moet je dus in jouw cel A1 31 maart 2012 zetten.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_121285947
Dank heren!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_121288015
quote:
11s.gif Op maandag 7 januari 2013 18:29 schreef TJV het volgende:
Klein vraagje mbt tot het opvragen van informatie uit andere tabbladen:

Stel ik heb 2 tabbladen.
Tabblad a:
A1: Verkoopprijs product
A2: Afzet

Tabblad b:
A1: Verkoopprijs product
B2: Bijbehorende afzet
A2: Verkoopprijs product
B2: bijbehorende afzet
dit gaat dan door tot B137.

Stel dat ik bij Tab A, A1 ¤10 invul. In Tabblad B is er dan ook een waarde ¤10 met in de kolom ernaast de bijbehorende afzet. Hoe kan ik het zo instellen dat als ik in Tab A, A1 ¤10 invul, Excel in Tab B de waarde naast ¤10 opzoekt en deze invult in Tab A, A2?

Kort samengevat: Waarde invullen in AA1, Excel zoekt waarde op in BA1, pakt waarde uit BB1 en vult deze in AA2 in.
Gebruik de formule vert.zoeken of in het engels vlookup
Het beste is om het een keer met de help te leren. Wanneer er problemen zijn kunnen we hier verder helpen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:18:28 #84
279213 Robbiedd
Tilburg till I die!
pi_121295767
Hoi :+.

Klein, stom vraagje, maar ik kom er zelf niet uit.

Hoe kan ik instellen dat in een kolom de ingevoerde letter altijd een hoofdletter wordt? Je vult dus bijvoorbeeld 'a' in en dat verschijnt als 'A'. Al het een en ander geprobeerd en rond gezocht, maar kan het niet vinden.

Alvast bedankt :).
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:55:30 #85
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_121296827
Geen domme vraag. Dit kan namelijk niet standaard in Excel met opmaak. Wel kun je een lettertype kiezen met alleen caps bv, of een macro die alleen actief is in een bepaald gebied zou dit kunnen doen voor je. Maar dit heb je zelf ook al gevonden denk ik na zoeken op format text caps Excel
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:33:48 #86
279213 Robbiedd
Tilburg till I die!
pi_121305101
Ja dat had ik inderdaad gevonden, als ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb al een data validation op die kolom staan en voor zover ik kan zien kun je er niet meerdere op zetten :+.

Maar bedankt voor je antwoord, hou het wel even op kleine letters :+.
pi_121386919
Hallo,

Ik wil graag een data bestand gaan maken op Excel (Nederlandse 2007 versie) (text based). Nu werk ik vaker op deze manier met Excel, maar ik kom hier niet helemaal uit.

#1. Is het mogelijk om tekst op bijv. Sheet 1/ kolom A te schrijven en dat deze dan verschijnt op Sheet 2,3, enz. ?
Het mooiste is als hier een formule achter staat, dat zo daar ik een naam bijvoeg deze overal verschijnt.

#2. Ik weet dat je meerdere werkmappen kan samenvatten, maar is het ook mogelijk om dit per rij,kolom en sheet te doen? Het idee is bijv.

Bedrijf X in op Sheet 1,2 en 3 in Kolom D, E, F en G/Rij 6 --> samenvatting op 1 pagina

Alle hulp is welkom en als men vindt dat ik dit beter in een ander Programma kan gaan doen hoor ik het graag.
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:42:45 #88
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121387603
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:18 schreef SinthorasNL het volgende:
Hallo,

Ik wil graag een data bestand gaan maken op Excel (Nederlandse 2007 versie) (text based). Nu werk ik vaker op deze manier met Excel, maar ik kom hier niet helemaal uit.

#1. Is het mogelijk om tekst op bijv. Sheet 1/ kolom A te schrijven en dat deze dan verschijnt op Sheet 2,3, enz. ?
Het mooiste is als hier een formule achter staat, dat zo daar ik een naam bijvoeg deze overal verschijnt.
Op sheet 2(etc): =Sheet1!A1 (of andere cellen etc.)
quote:
#2. Ik weet dat je meerdere werkmappen kan samenvatten, maar is het ook mogelijk om dit per rij,kolom en sheet te doen? Het idee is bijv.

Bedrijf X in op Sheet 1,2 en 3 in Kolom D, E, F en G/Rij 6 --> samenvatting op 1 pagina

Alle hulp is welkom en als men vindt dat ik dit beter in een ander Programma kan gaan doen hoor ik het graag.
Ook dit is gewoon met formules te doen zoals met =som(), gemiddelde(), etc.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121388145
Bedankt voor de tips, ik heb er veel aan. Maar ik zit nu nog met een probleempje.

Als ik cellen verwijs in verschillende sheet werkt dit goed. De volgende stap die ik wil, maar niet voor elkaar krijg is dit:

Op het moment dat ik in sheet 1 een naam/waarde verander, doe Excel dit niet bij de verwijzingen en moet ik de nieuwe naam/waarde weer handmatig aanpassen in alle sheets. Nu is dit geen probleem was het niet dat ik dit voor een honderdtal bedrijven moet gaan doen.

Kan Excel dit niet automatisch? Of moet hier een macro voor gemaakt worden?

[ Bericht 91% gewijzigd door SinthorasNL op 10-01-2013 14:04:58 ]
  donderdag 10 januari 2013 @ 14:25:49 #90
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121392938
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 12:00 schreef SinthorasNL het volgende:
Bedankt voor de tips, ik heb er veel aan. Maar ik zit nu nog met een probleempje.

Als ik cellen verwijs in verschillende sheet werkt dit goed. De volgende stap die ik wil, maar niet voor elkaar krijg is dit:

Op het moment dat ik in sheet 1 een naam/waarde verander, doe Excel dit niet bij de verwijzingen en moet ik de nieuwe naam/waarde weer handmatig aanpassen in alle sheets. Nu is dit geen probleem was het niet dat ik dit voor een honderdtal bedrijven moet gaan doen.

Kan Excel dit niet automatisch? Of moet hier een macro voor gemaakt worden?

Als je op sheet 2 in A1 dit hebt staan =Sheet1!A1 dan zal deze waarde aangepast worden als je op sheet 1 de cel A1 aanpast.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 14 januari 2013 @ 15:57:43 #91
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_121550130
Hallo,

Is het mogelijk om in excel het maximaal aantal karakters per cel in te stellen en te zorgen dat de tekst die in desbetreffende cel staat of wordt gekopieerd te beperken tot 8 karakters.

het lukt met valideren wel om de lengte van de tekst te beperken maar niet om de huidige tekst tot 8 karakters te beperken.
Wat doe ik hier?
  maandag 14 januari 2013 @ 16:01:29 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121550334
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:57 schreef tdrone het volgende:
Hallo,

Is het mogelijk om in excel het maximaal aantal karakters per cel in te stellen en te zorgen dat de tekst die in desbetreffende cel staat of wordt gekopieerd te beperken tot 8 karakters.

het lukt met valideren wel om de lengte van de tekst te beperken maar niet om de huidige tekst tot 8 karakters te beperken.
Als je éénmalig een serie data wil verkorten, kun je even een hulpkolom in het leven roepen en dan met de formule =LINKS(A1,8) de bestaande cellen verkorten tot de 8 eerste karakters. Daarna kun je met kopiëren, waarden plakken de bestaande cellen vervangen.

Alles wat dan later nog aan data wordt ingevoerd kun je dan kort houden met je validatieregel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 14 januari 2013 @ 16:26:49 #93
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_121551453
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je éénmalig een serie data wil verkorten, kun je even een hulpkolom in het leven roepen en dan met de formule =LINKS(A1,8) de bestaande cellen verkorten tot de 8 eerste karakters. Daarna kun je met kopiëren, waarden plakken de bestaande cellen vervangen.

Alles wat dan later nog aan data wordt ingevoerd kun je dan kort houden met je validatieregel.
bedankt
Wat doe ik hier?
pi_121582325
Hoi,
ik heb een vraagje over conditionele opmaak. Ik heb een excelfile met horizontaal en verticaal veel waarden.

Nu wil ik horizontaal de hele rij checken of de waarden lager/hoger zijn als de laatste waarde van die rij en zoja een kleurtje geven (hoger=rood, lager=groen). Nu kan dit eenvoudig uitgevoerd worden door de hele rij op de laatste waarde na te selecteren en naar conditional formatting te gaan, maar ik wil het voor een bestand doen met 950 rijen. Hoe doe ik dit snel?
  dinsdag 15 januari 2013 @ 10:35:14 #95
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121583729
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 09:54 schreef hello_moto1992 het volgende:
Hoi,
ik heb een vraagje over conditionele opmaak. Ik heb een excelfile met horizontaal en verticaal veel waarden.

Nu wil ik horizontaal de hele rij checken of de waarden lager/hoger zijn als de laatste waarde van die rij en zoja een kleurtje geven (hoger=rood, lager=groen). Nu kan dit eenvoudig uitgevoerd worden door de hele rij op de laatste waarde na te selecteren en naar conditional formatting te gaan, maar ik wil het voor een bestand doen met 950 rijen. Hoe doe ik dit snel?
Alle 950 rijen selecteren (niet de hele rij, alleen de cellen die je wil opmaken), kleurtje geven op basis van formule (=A1>$A99 (of hoe lang je rij ook is) en A1<$A99) en invoeren maar :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121586222


Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat in BE en BF voor de linkerdijk en rechterdijk een waarde komt uit regel 1 (is eigenlijk 100-5000 maar hier 3200-5000). De waarde daaruit die het beste 'rechterdijk' benaderd wil ik zoeken en hierbij het getal (100-5000). Zo zou dan in BF het getal 3200 komen. Ik kwam zelf met Hlookup, maar ik kom er eigenlijk niet uit.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 11:58:56 #97
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121586697
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 11:45 schreef hello_moto1992 het volgende:
[ afbeelding ]

Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat in BE en BF voor de linkerdijk en rechterdijk een waarde komt uit regel 1 (is eigenlijk 100-5000 maar hier 3200-5000). De waarde daaruit die het beste 'rechterdijk' benaderd wil ik zoeken en hierbij het getal (100-5000). Zo zou dan in BF het getal 3200 komen. Ik kwam zelf met Hlookup, maar ik kom er eigenlijk niet uit.
vergelijken()
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121587436
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 11:58 schreef qu63 het volgende:

[..]

vergelijken()
Oke, thx. Nu krijg ik een getal er uit dat de zoveelste rij aangeeft (bijv. 32). Hoe zet ik dit om naar het 32e getal uit de 1e rij?
Edit: al gelukt. Aangezien het van 100-5000 loopt komt 32 overeen met 3200.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 12:22:50 #99
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_121587483
Hoi,

Ik heb een excel sheet die automatisch een aantal gegevens moet kopieeren uit een ander tabblad. Kan niet moeilijk zijn maar toch lukt het niet.
(de code is iets uitgebreider want het bestand waarin de andere gegevens in staan heeft een variabele naam.). Ik krijg de gegevens niet gekopieerd. De code loopt gewoon goed door, geen foutmelding maar er staat uiteindelijk niets in het huidige bestand. Als ik ctrl-v druk zie ik overigens wel dezelfde celgrootte als in het bronbestand. Dit zou betekenen dat hij wel iets kopieerd maar de gegevens niet mee neemt..
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Sub gaan()

    Dim weekdag As String
    Dim weeknummer As String
    Dim plantool As String
    Dim plantoola As String
    weeknummer = Range("D4")
    weekdag = Range("D5")
    plantool = "X:\rapportage\Agenda 2013 week " & weeknummer & ".xls "
    plantoola = "Agenda week " & weeknummer & ".xls"
    Workbooks.Open Filename:=plantool
    Sheets(weekdag).Select
       Application.ScreenUpdating = False
Range("AH76:AU84").Copy
    Windows("Map1.xls").Activate
    Range("AH76").PasteSpecial Paste:=xlPasteFormulas, Operation:=xlNone, _
        SkipBlanks:=False, Transpose:=False
    Application.ScreenUpdating = True

End Sub
  dinsdag 15 januari 2013 @ 13:39:42 #100
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121590477
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 12:20 schreef hello_moto1992 het volgende:

[..]

Oke, thx. Nu krijg ik een getal er uit dat de zoveelste rij aangeeft (bijv. 32). Hoe zet ik dit om naar het 32e getal uit de 1e rij?
Edit: al gelukt. Aangezien het van 100-5000 loopt komt 32 overeen met 3200.
Dat zou je dus kunnen doen met index().
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 15 januari 2013 @ 13:41:18 #101
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121590541
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 12:22 schreef Orealo het volgende:
Hoi,

Ik heb een excel sheet die automatisch een aantal gegevens moet kopieeren uit een ander tabblad. Kan niet moeilijk zijn maar toch lukt het niet.
(de code is iets uitgebreider want het bestand waarin de andere gegevens in staan heeft een variabele naam.). Ik krijg de gegevens niet gekopieerd. De code loopt gewoon goed door, geen foutmelding maar er staat uiteindelijk niets in het huidige bestand. Als ik ctrl-v druk zie ik overigens wel dezelfde celgrootte als in het bronbestand. Dit zou betekenen dat hij wel iets kopieerd maar de gegevens niet mee neemt..
-
[ code verwijderd ]

range() aanpassen naar workbook().range() oid? Lijkt er op alsof ie nu gegevens uit je huidige sheet wil kopiëren (denk ik)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 15 januari 2013 @ 14:29:44 #102
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_121592390
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

range() aanpassen naar workbook().range() oid? Lijkt er op alsof ie nu gegevens uit je huidige sheet wil kopiëren (denk ik)
Wat stom. Je hebt gelijk. Ik heb er activesheet.range van gemaakt en loopt nu als een zonnetje.
Bedankt!
  donderdag 17 januari 2013 @ 14:17:50 #103
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121678775
Heeft iemand al eens iets moois met Power View gemaakt? http://office.microsoft.c(...)iew-HA102835646.aspx

http://office.microsoft.c(...)102835634.aspx?CTT=3

Toch jammer dat ik nog een oude versie van Excel heb ;(
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121683699
- voor reclame mag je mailen met pr@fok.nl -

[ Bericht 45% gewijzigd door Bart op 17-01-2013 18:11:24 ]
  donderdag 17 januari 2013 @ 17:54:36 #105
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121687044
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:22 schreef Peter_Nijhuis het volgende:
knip
En je hebt je helemaal speciaal geregistreerd om dat met ons te delen? Wat tof van je!

TR

[ Bericht 37% gewijzigd door Bart op 17-01-2013 18:11:38 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_121891973
Volgend probleem:

Ik speel online spelletje Valor, hierbij moet je citys veroveren....
ik heb al een heel sheet gemaakt met verschillende reistijden legers.... maar ik wil een automatische
attack plan laten maken, die mn citys selecteerd op basis van reistijd...

B2 C2 D2 e2 F 2 g2 O2 P2 Q R S T
plaatsnaam A 184 238 1000 500 1 3:20:17 8:10:12 plaatsnaam A
plaatsnaam B 187 251 1000 500 1 2:19:147 9:12:40 plaatsnaam B
plaatsnaam C 210 240 1000 500 1 5:20:25 12:39:40 plaatsnaam C
plaatsnaam D 192 220 1000 500 1 4:10:56 8:10:12 plaatsnaam D
plaatsnaam E 188 227 000 500 1 3:35:20 8:25:19 plaatsnaam E

B2 zijn citynamen
C2 zijn coordinaten
D2 zijn coordinaten
E2/Ef/G2 zijn troepen aantallen
O2 zijn reistijden van E2/F2
P2 zijn reistijden van G2

Bovenste gedeelde is dus waar mijn onderste gedeelte zijn gegevens vandaan haald...

Onderste gedeelte:
Is aanvalsplan:
TIJDEN PLaats van uit verzenden( opzoeken uit schema boven
B74 =KLEINSTE(P2:P65;5) C74=VERT.ZOEKEN(B74;P2:T65;5;ONWAAR
B75 =KLEINSTE(P2:P65;4) C74=VERT.ZOEKEN(B74;P2:T65;5;ONWAAR
B75 =KLEINSTE(P2:P65;3) C74=VERT.ZOEKEN(B74;P2:T65;5;ONWAAR
B75 =KLEINSTE(P2:P65;2) C74=VERT.ZOEKEN(B74;P2:T65;5;ONWAAR
B75 =KLEINSTE(P2:P65;1) C74=VERT.ZOEKEN(B74;P2:T65;5;ONWAAR

Maar nu het probleem dat als 2 tijden hetzelfde zijn in kolom P... dat ik 2 dezelfde plaatsnamen krijg... Dus ik krijg nu bijvoorbeeld 2 x Plaatsnaam A.....

Ik wil dus dat bij gelijke reistijd hij allebei de verschillende plaatsnamen aangeeft....

Ik heb het nu in het verkort geprobeerd uit te leggen.

Ik kan het bestand mailen mocht iemand er uitgebreider naar willen kijken...

Kan iemand mij hierbij helpen?
pi_121892088
Je zou even een check op dezelfde tijden kunnen doen in die kolom en dan bij 1 van dubbele tijden steeds 1 seconde optellen. Als dit niet al teveel uitmaakt op het geheel natuurlijk. Als het over korte reistijden gaat dan werkt dit natuurlijk niet, maar als het om berekeningen van meer dan 10 minuten gaat = 600 seconden maakt die ene seconde natuurlijk ook niet uit.
pi_121892357
hoe kan ik dat bij dubbele tijden dan oplaten tellen dan?
pi_121892433
Liefst wel dat het automattisch gebeurt.....:-)
pi_121892537
Internet gaming srs business.
Deed ik ook altijd hoor :*
pi_121892949
De tabel op tijden sorteren,het handmatig doen aangezien het maar om 65 getallen gaat.

Niet geheel automagisch, nog steeds de tabel op tijden sorteren en er een VBA programmatje over heen laten lopen.

Om je een beetje op weg te helpen hier iets wat werkt, maar als er tijden 3* voorkomen in de rij dan gaat het nog fout. ;)

Ook bij het optellen tel hij er nu 1 dag bij op ipv 1 seconden, maar daaar moet je wel uit kunnen komen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Sub dubbelplus1()

Dim i, j  As Integer
    Dim date1, date2 As Date
  
   For i = 1 To 65 'rijen
     j = 16 '(dat is kolom P )
      date1 = Cells(i, j).Value
      date2 = Cells(i + 1, j).Value
       If date2 = date1 Then
         Cells(i + 1, j).Value = date2 + 1
    End If
   Next i
End Sub
pi_121893182
THX! ik ga het proberen....
  donderdag 24 januari 2013 @ 16:05:19 #113
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_121988691
Hoi, ik heb een korte vraag en hoop dat iemand met ervaring mij kan helpen.

Ik heb een kolom 'Zender' met daarin als eerstvolgende rij 'RTL 8'. Ik wil deze naar beneden slepen zonder dat de 8 in de rij optelt. Waarschijnlijk erg simpel, maar ik krijg het niet voor elkaar en kan ook de juiste zoekopdrachten in Google niet beredeneren op dit moment.
The remedy is the experience.
  donderdag 24 januari 2013 @ 17:15:10 #114
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121992082
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 16:05 schreef Klonterpot het volgende:
Hoi, ik heb een korte vraag en hoop dat iemand met ervaring mij kan helpen.

Ik heb een kolom 'Zender' met daarin als eerstvolgende rij 'RTL 8'. Ik wil deze naar beneden slepen zonder dat de 8 in de rij optelt. Waarschijnlijk erg simpel, maar ik krijg het niet voor elkaar en kan ook de juiste zoekopdrachten in Google niet beredeneren op dit moment.
Vul in =tekst("RTL 8")
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 24 januari 2013 @ 17:22:10 #115
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121992375
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 17:15 schreef qu63 het volgende:

[..]

Vul in =tekst("RTL 8")
Dit inderdaad, of gewoon kopiëren en plakken in plaats van slepen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 24 januari 2013 @ 19:17:53 #116
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_121996617
of control (CTRL) ingedrukt houden bij het doortrekken :7
heitieh
pi_122006845
ik hou de uitslagen van het jeugdelftal dat ik train in een excel bestandje bij, maar nu verandert excel een uitslag van bijvoorbeeld 2-1, automatisch in 2 januari 2013. Hoe kan ik het instellen dat dit niet meer gebeurt?
  donderdag 24 januari 2013 @ 22:08:57 #118
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_122007078
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 22:04 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
ik hou de uitslagen van het jeugdelftal dat ik train in een excel bestandje bij, maar nu verandert excel een uitslag van bijvoorbeeld 2-1, automatisch in 2 januari 2013. Hoe kan ik het instellen dat dit niet meer gebeurt?
Opmaak instellen op 'getal' of 'standaard'..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_122007196
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 22:08 schreef qu63 het volgende:

[..]

Opmaak instellen op 'getal' of 'standaard'..
nope, dan maakt hij er nog steeds een datum van
  donderdag 24 januari 2013 @ 23:37:56 #120
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_122012485
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 22:04 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
ik hou de uitslagen van het jeugdelftal dat ik train in een excel bestandje bij, maar nu verandert excel een uitslag van bijvoorbeeld 2-1, automatisch in 2 januari 2013. Hoe kan ik het instellen dat dit niet meer gebeurt?
Opmaak instellen op Tekst.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_122012567
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Opmaak instellen op Tekst.
Top, bedankt :). Het kan allemaal zo simpel zijn als je weet hoe het moet :P
pi_122019975
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 16:05 schreef Klonterpot het volgende:
Hoi, ik heb een korte vraag en hoop dat iemand met ervaring mij kan helpen.

Ik heb een kolom 'Zender' met daarin als eerstvolgende rij 'RTL 8'. Ik wil deze naar beneden slepen zonder dat de 8 in de rij optelt. Waarschijnlijk erg simpel, maar ik krijg het niet voor elkaar en kan ook de juiste zoekopdrachten in Google niet beredeneren op dit moment.
quote:
99s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:17 schreef Joooo-pi het volgende:
of control (CTRL) ingedrukt houden bij het doortrekken :7
Die kende ik nog niet en er zijn nog meer mogelijkheden

of de hele range die gevuld moet worden met RTL8 selecteren.
Vervolgens "RTL8" intypen en CTRL+ENTER

Of als de eerste RTL8 er al staat deze selecteren samen met de gehele range eronder en dan CTRL+D doen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 25 januari 2013 @ 12:32:32 #123
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_122025569
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 09:28 schreef Deetch het volgende:

[..]

[..]

Die kende ik nog niet en er zijn nog meer mogelijkheden

Die CTRL optie is superhandig, en het werkt ook andersom. Als je in een cel het getal 1 zet en je trekt deze naar beneden, dan is de standaard dat de opvolgende cellen ook gevuld worden met 1. Druk je op CTRL, dan wordt het 1, 2, 3, 4, ..... Als dat klaar is en je trekt 4 cellen door met 1, 2, 3, 4 erin, dan is de standaard dat de opvolgende cellen worden gevuld met 5, 6, 7 ..., maar druk je op CTRL dan wordt het 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4 ...

:)
heitieh
  dinsdag 29 januari 2013 @ 13:38:59 #124
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_122210013
Excelkoningen,

Ik ben redelijk bedreven in formules, maar VBA is nogal nieuw voor me. Ik heb een probleem met een verwijzingsbestand. De gebruiker voort een aantal gegevens in (zeg dag en week) en vervolgens tovert de sheet de juiste link naar voren, in de vorm van een verwijzing. Dus stel:
Gebruiker voert in: week 1, dag dinsdag.

De sheet maakt dan in een cel de volgende verwijzing: "='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30"

Als ik vervolgens de verwijzing kopieer in notepad en weer plak wordt de verwijzing gepakt en komen de juiste gegevens naar voren.
Ik wil dat laatste nu met VBA doen, maar zonder omslachtig via VBA notepad te laten openen hoop ik dat er een makkelijkere methode bestaat.. Weten jullie daar iets van?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 13:50:31 #125
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_122210443
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:38 schreef Orealo het volgende:
Excelkoningen,

Ik ben redelijk bedreven in formules, maar VBA is nogal nieuw voor me. Ik heb een probleem met een verwijzingsbestand. De gebruiker voort een aantal gegevens in (zeg dag en week) en vervolgens tovert de sheet de juiste link naar voren, in de vorm van een verwijzing. Dus stel:
Gebruiker voert in: week 1, dag dinsdag.

De sheet maakt dan in een cel de volgende verwijzing: "='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30"

Als ik vervolgens de verwijzing kopieer in notepad en weer plak wordt de verwijzing gepakt en komen de juiste gegevens naar voren.
Ik wil dat laatste nu met VBA doen, maar zonder omslachtig via VBA notepad te laten openen hoop ik dat er een makkelijkere methode bestaat.. Weten jullie daar iets van?
cel.value='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30;

:?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 29 januari 2013 @ 13:59:00 #126
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_122210746
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:50 schreef qu63 het volgende:

[..]

cel.value='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30;

:?
Het gaat om iets meer dan 200 cellen die aangepast moeten worden.
Ik kan dan inderdaad 200 keer in VBA aangeven hoe hij de celwaarde moet berekenen (en hopen dat hij er dan een formule van maakt) maar dat moet toch sneller kunnen?
pi_122214976
Ik heb een vraagje;

Stel ik heb een hoop getallen die ik laat optellen en die komt uit op 100 (voor gemak)

Nu wil ik die 100 als 100% gebruiken.

Naast al die getallen zet ik een nieuwe reeks neer die bijvoorbeeld op 50 uitkomt, nu wil ik onder elke aantal dat er uit de reeks komt zien staan hoeveel procent dat is in vergelijking met die eerdere gestelde 100%.

Dus 100/50 (daaronder 50%)/25 (daaronder 25%)/76 (daaronder 76%) en ga zo maar door...

Hopelijk is het duidelijk :P
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:19:53 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_122216605
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:42 schreef wc-eend het volgende:
Hopelijk is het duidelijk
Eigenlijk niet echt, maar ik wil wel wat gokken:
Zorg in ieder geval dat al die kolom-totalen in dezelfde rij uitkomen. Ik neem voor het gemak even aan dat die totalen in rij 37 staan. En dat je referentie-totaal (de gestelde 100%) in kolom A staat.

In B38 zet je dan =B37/$A37 en die formule kopieer je door naar rechts. De celeigenschappen van heel rij 38 stel je in op Percentage met het gewenste aantal decimalen.

Als je bedoelt wat ik denk, dan zou dit goed moeten gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_122218170
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Eigenlijk niet echt, maar ik wil wel wat gokken:
Zorg in ieder geval dat al die kolom-totalen in dezelfde rij uitkomen. Ik neem voor het gemak even aan dat die totalen in rij 37 staan. En dat je referentie-totaal (de gestelde 100%) in kolom A staat.

In B38 zet je dan =B37/$A37 en die formule kopieer je door naar rechts. De celeigenschappen van heel rij 38 stel je in op Percentage met het gewenste aantal decimalen.

Als je bedoelt wat ik denk, dan zou dit goed moeten gaan.
Mijn excuus..

Als wat jij zegt niet werkt dan zal ik ff een voorbeeldplaatje maken met wat ik bedoel :P
pi_122243255
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:38 schreef Orealo het volgende:
Excelkoningen,

Ik ben redelijk bedreven in formules, maar VBA is nogal nieuw voor me. Ik heb een probleem met een verwijzingsbestand. De gebruiker voort een aantal gegevens in (zeg dag en week) en vervolgens tovert de sheet de juiste link naar voren, in de vorm van een verwijzing. Dus stel:
Gebruiker voert in: week 1, dag dinsdag.

De sheet maakt dan in een cel de volgende verwijzing: "='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30"

Als ik vervolgens de verwijzing kopieer in notepad en weer plak wordt de verwijzing gepakt en komen de juiste gegevens naar voren.
Ik wil dat laatste nu met VBA doen, maar zonder omslachtig via VBA notepad te laten openen hoop ik dat er een makkelijkere methode bestaat.. Weten jullie daar iets van?
Ik snap er eigenlijk niets van. Als je week 1 invult heb je week 5 nodig?
Vervolgens heb je het over dat de verwijzing wordt 'gepakt'. Bedoel je dat er een hyperlink van wordt gemaakt?

Zoek je gewoon iets van:
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=HYPERLINK(""x:\rapportage\2013 week" & A1 & ".xls"")"
pi_122245226
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Eigenlijk niet echt, maar ik wil wel wat gokken:
Zorg in ieder geval dat al die kolom-totalen in dezelfde rij uitkomen. Ik neem voor het gemak even aan dat die totalen in rij 37 staan. En dat je referentie-totaal (de gestelde 100%) in kolom A staat.

In B38 zet je dan =B37/$A37 en die formule kopieer je door naar rechts. De celeigenschappen van heel rij 38 stel je in op Percentage met het gewenste aantal decimalen.

Als je bedoelt wat ik denk, dan zou dit goed moeten gaan.
Het werkt maar hij zegt inplaats van 100% dat het een 1% is, dus als ik 50% eraf haal krijg ik niet 100/50 maar 1/0,5..

Er moeten dus twee nullen bij :P


Opgelost, thanks :D
  woensdag 30 januari 2013 @ 18:24:03 #132
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_122264380
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 01:04 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik snap er eigenlijk niets van. Als je week 1 invult heb je week 5 nodig?
Vervolgens heb je het over dat de verwijzing wordt 'gepakt'. Bedoel je dat er een hyperlink van wordt gemaakt?

Zoek je gewoon iets van:
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=HYPERLINK(""x:\rapportage\2013 week" & A1 & ".xls"")"
Ik ben niet zo goed in uitleggen.
Maar wat ik bedoel is dat de gebruiker door het invullen van twee velden zelf de verwijzing maakt naar het juiste excelbestand. De waarde die benodigd is komt uit dat excelbestand, uit een tabblad die dat de gebruiker aangeeft (maandag, dinsdag, etc).

Met ActiveCell kan ik dat invullen. Maar het is voor 200+ cellen bedoeld en dan ben ik nog wel even bezig.
pi_122268410
quote:
2s.gif Op woensdag 30 januari 2013 18:24 schreef Orealo het volgende:

[..]

Ik ben niet zo goed in uitleggen.
Maar wat ik bedoel is dat de gebruiker door het invullen van twee velden zelf de verwijzing maakt naar het juiste excelbestand. De waarde die benodigd is komt uit dat excelbestand, uit een tabblad die dat de gebruiker aangeeft (maandag, dinsdag, etc).

Met ActiveCell kan ik dat invullen. Maar het is voor 200+ cellen bedoeld en dan ben ik nog wel even bezig.
Probeer eens wat met "indirect"
pi_122272137
met macro moet je een loop bouwen of iets kopieren.

zonder macro kan je ook gebruik maken van iets als:
=HYPERLINK("file://c:/test/"&A1&".xlsx";"link")

waarbij A1 natuurlijk je random tekst is.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 30 januari 2013 @ 21:05:50 #135
862 Arcee
Look closer
pi_122272607
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:38 schreef Orealo het volgende:
Excelkoningen,

Ik ben redelijk bedreven in formules, maar VBA is nogal nieuw voor me. Ik heb een probleem met een verwijzingsbestand. De gebruiker voort een aantal gegevens in (zeg dag en week) en vervolgens tovert de sheet de juiste link naar voren, in de vorm van een verwijzing. Dus stel:
Gebruiker voert in: week 1, dag dinsdag.

De sheet maakt dan in een cel de volgende verwijzing: "='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30"

Als ik vervolgens de verwijzing kopieer in notepad en weer plak wordt de verwijzing gepakt en komen de juiste gegevens naar voren.
Ik wil dat laatste nu met VBA doen, maar zonder omslachtig via VBA notepad te laten openen hoop ik dat er een makkelijkere methode bestaat.. Weten jullie daar iets van?
Bedoel je dat die link niet standaard klikbaar is direct?

Met =HYPERLINK() wordt-ie dat wel idd, zoals diverse mensen al aangaven.
pi_122324835
Ik heb meer een algoritme nodig die ik in Excel wil programmeren. Ik heb de volgende lijst met waardes:
1: 0,07 | 2: 0,45 | 3: 0,3 | 4: 0,2 | 5: 0,5 | 6: 0,2 | 7: 0,28 | 8: 0,40 | 9> 0,53 | 10: 0,5 | 11: 0,5.
(nog heel veel meer). Deze waardes kun je zien als dozen met een bepaalde inhoud die op een pallet moeten komen.

Nu zou ik willen dat Excel terugkomt met de optimale samenstelling waarbij:
1) het niet uitmaakt of er 2 of meerdere componenten op 1 palet komen
2) De inhoud mag nooit boven 1 komen
3) Vaak is er geen combinatie mogelijk die tot 1 komt
4) Zo weinig mogelijk pallets moeten worden gebruikt

In het bovenstaande voorbeeld zou optimaal zijn:
Pallet 1: 1 + 8 + 9 => 0,07 + 0,4 + 0,53 = 1
Pallet 2: 10 + 11 => 0,5 + 0,5 = 1
Pallet 3: 3 + 4 + 5 => 0,3 + 0,2 + 0,5 = 1
Pallet 4: 2 + 6 + 7 => 0,45 + 0,2 + 0,28 = 0,93

Pfff opschrijven duurt al een half uur. Ik hoop dat iemand een slim algoritme weet. Thx alvast!
pi_122327788
De oplossing zit in de Solver van Excel (Oplosser in het Nederlands).
Je moet hiervoor via de Excel opties de Oplosser Invoegtoepassing activeren.

Door middel van deze tool kan je restricties opgeven en de optimale waarde opzoeken.

Voorbeeld:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ZEVNCEM77J87.xlsx

(in de gekleurde cellen kun je de maten wijzigen en door de solver te gebruiken gaat hij de combinaties zoeken die werken.

[ Bericht 37% gewijzigd door snabbi op 01-02-2013 01:12:36 ]
  vrijdag 1 februari 2013 @ 10:12:54 #138
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_122332347
Geen idee of ik het hier juist vraag, maar heb een grote kans dat jullie het weten....

Ik wil graag de taal van Excel/Office 2013 veranderen.
Prive heb ik van de week Office 2013 in het Nederlands geïnstalleerd, op het werk gebruik in een Engelstalige versie waar ik dus liever iets mee doe. (op google zoeken in het Engels naar formules werkt ook wat beter).

Anyway ik krijg 'm dus niet in het Engels :(
Ik heb een language pack voor Win8 geinstalleerd (gewoon via Config. Scherm, maar dat doet ie zo snel dat ik me niet kan voorstellen dat die heel dat pakket zo heeft gedownload).
Als ik dat instel dan is de helft van m'n menu's in Win8 idd in het Engels maar Office helaas niet.
Ook de mogelijkheid Engels in te stellen lukt niet binnen Office.
Iemand enige tips?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 10:52:30 #139
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_122333531
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 10:12 schreef nils7 het volgende:
Geen idee of ik het hier juist vraag, maar heb een grote kans dat jullie het weten....

Ik wil graag de taal van Excel/Office 2013 veranderen.
Prive heb ik van de week Office 2013 in het Nederlands geïnstalleerd, op het werk gebruik in een Engelstalige versie waar ik dus liever iets mee doe. (op google zoeken in het Engels naar formules werkt ook wat beter).

Anyway ik krijg 'm dus niet in het Engels :(
Ik heb een language pack voor Win8 geinstalleerd (gewoon via Config. Scherm, maar dat doet ie zo snel dat ik me niet kan voorstellen dat die heel dat pakket zo heeft gedownload).
Als ik dat instel dan is de helft van m'n menu's in Win8 idd in het Engels maar Office helaas niet.
Ook de mogelijkheid Engels in te stellen lukt niet binnen Office.
Iemand enige tips?
Dit zou moeten werken: http://office.microsoft.c(...)ams-HA010356057.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 1 februari 2013 @ 11:11:31 #140
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_122334151
quote:
Die had ik idd al gevonden maar helaas (al ging ik er wel vanuit dat de Win7 instructies ook van toepassing zijn op Win8) dat werkte niet.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_122338642
welke versie van office? Office starter kan bijvoorbeeld niet van taal wisselen.

Als je in office de taal wil wisselen van de menu's enzo doe je dat normaliter als volgt:
file, options, languages, en dan bij overal voor engels kiezen (of match windows default als dat ook enegels is)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_122355087
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 00:53 schreef snabbi het volgende:
De oplossing zit in de Solver van Excel (Oplosser in het Nederlands).
Je moet hiervoor via de Excel opties de Oplosser Invoegtoepassing activeren.

Door middel van deze tool kan je restricties opgeven en de optimale waarde opzoeken.

Voorbeeld:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ZEVNCEM77J87.xlsx

(in de gekleurde cellen kun je de maten wijzigen en door de solver te gebruiken gaat hij de combinaties zoeken die werken.
held!

Is het ook mogelijk om dit met een formule aan te sturen? Thx alvast!
pi_122362483
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:19 schreef jakees het volgende:

[..]

held!

Is het ook mogelijk om dit met een formule aan te sturen? Thx alvast!
Nee. Het probleem wat je beschrijft noemen we in de wiskunde lineair programmeren. Het is een optimaliseringsprobleem. Je formule approach zou betekenen dat er maar 1 uitkomst is, dat is niet zo. Er zijn meerdere uitkomsten maar er is er maar 1 (of meerdere) de beste.

Wel kan je natuurlijk gewoon alle waarden aanpassen en via de solver iedere keer opnieuw de beste uitrekenen. Wel moet je je even verdiepen in hoe ik die constraints voor je hebt gebouwd.
pi_122374129
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 22:45 schreef snabbi het volgende:

[..]

Nee. Het probleem wat je beschrijft noemen we in de wiskunde lineair programmeren. Het is een optimaliseringsprobleem. Je formule approach zou betekenen dat er maar 1 uitkomst is, dat is niet zo. Er zijn meerdere uitkomsten maar er is er maar 1 (of meerdere) de beste.

Wel kan je natuurlijk gewoon alle waarden aanpassen en via de solver iedere keer opnieuw de beste uitrekenen. Wel moet je je even verdiepen in hoe ik die constraints voor je hebt gebouwd.
ok je bent een kanjer! Die contraints snap ik wel redelijk maar ik vraag me toch af of ik dat niet wat dynamisch kan maken. Ik weet namelijk niet of ik 5 of 15 pallets nodig heb. Ik zit zelf te denken aan ok dan de contraints wat ruimer op te zetten en ook het aantal pallets. Is het dan geen probleem als er een aantal pallets niet gevuld zijn?
pi_122375056
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 22:45 schreef snabbi het volgende:

[..]

Nee. Het probleem wat je beschrijft noemen we in de wiskunde lineair programmeren. Het is een optimaliseringsprobleem. Je formule approach zou betekenen dat er maar 1 uitkomst is, dat is niet zo. Er zijn meerdere uitkomsten maar er is er maar 1 (of meerdere) de beste.

Wel kan je natuurlijk gewoon alle waarden aanpassen en via de solver iedere keer opnieuw de beste uitrekenen. Wel moet je je even verdiepen in hoe ik die constraints voor je hebt gebouwd.
Ik probeer hem even na te bouwen maar als ik dan de constraint: $B$2:$K$4 =geheeltallig wil wijzigen naar wat groter bereik krijg ik de melding: "een randvoorwaarde moet een getal, verwijziging of formule met een numerieke waarde zijn". Wat doe ik verkeerd?
pi_122377430
Tools als matlab zijn er beter geschikt voor complexere problemen. Ook zou je het na kunnen bouwen in een programmeertaal.

ik had voor het aantal pallets nog zitten kijken naar het toevoegen van een extra voorwaarde in je doelcel, door het aantal pallets zo klein mogelijk te maken. Heb dit ook niet zo snel werkend gekregen.

Voor war betreft de foutmelding. Let goed op dat je in een constraint maar 1 bereik kan opgeven. dus wanneer je er van maakt $B$2:$K$10 INT kan het wel, maar niet wanneer je 2 bereiken in 1 constraint zet.

Tot slot je kan ook alleen de int afdwingen op cellen die ook zijn aangemerkt als cellen die veranderen mogen.
pi_122787605
Vraag:

Ik heb een excel bestand met ongeveer 400 rijen.
Nu wil ik echter onder iedere rij een lege rij toevoegen..

Dus feitelijk komen dan de waarden in de oneven rijen te staan en de even rijen zijn leeg..

Ik krijg het echter niet voor elkaar om dit bij alle rijen tegelijk te doen.. Iemand een idee?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 12 februari 2013 @ 14:09:49 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_122787899
Volgens mij kan dat niet subtiel. De onsubtiele manier is om op een leeg werkblad een rij getallen 1..800 in kolom A te zetten, in kolom B een combi ALS/INDEX* te zetten en dan vervolgens met waarden plakken alles weer terug te zetten op je oorspronkelijke werkblad.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 februari 2013 @ 16:03:24 #149
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_122792297
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:09 schreef Janneke141 het volgende:
Volgens mij kan dat niet subtiel. De onsubtiele manier is om op een leeg werkblad een rij getallen 1..800 in kolom A te zetten, in kolom B een combi ALS/INDEX* te zetten en dan vervolgens met waarden plakken alles weer terug te zetten op je oorspronkelijke werkblad.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of op deze manier: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,1785247,00.asp
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_122793332
Ik ben wat aan het oefenen met macro's. Deze zou het witregelprobleem moeten tackelen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Sub witregel()

Dim rw As Integer
Dim x As Integer

rw = Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row
x = 0

For i = 0 To rw

Range("A1").Offset(x, 0).Select
ActiveCell.EntireRow.Insert

x = x + 2

Next i

End Sub
Aldus.
pi_122793838
quote:
deze was wel heel erg makkelijk :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 12 februari 2013 @ 18:24:38 #152
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_122797264
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 16:43 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

deze was wel heel erg makkelijk :)
Lang leve google :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_122822103
Ik heb een lijst met 150 cijfers (1;150) in cellen A1;A150, nu wil ik dat excel dezen in willekeurige volgorde zet in cellen B1;B150. Cijfers mogen niet 2x voorkomen in kolom B.

Ik krijg het niet voor elkaar. -O-
Het gaat hier om XL 2003.

Mag ook een VB/Macro oplossing zijn. Niet dat ik daar heel veel verstand van heb, maar red me er wel aardig mee.

Voorbeeldje
1
2
3
4
5
[  ][ A ][ B]
[1 ]   1  [3 ]
[2 ]   2  [1 ]
[3 ]   3  [2 ]
...


[ Bericht 6% gewijzigd door mien-moeke op 13-02-2013 11:36:35 ]
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:36:32 #154
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_122822665
Maak een hulpkolom met willekeurige getallen [ =ASELECT() ] en sorteer ze op die kolom?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_122822748
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:36 schreef Janneke141 het volgende:
Maak een hulpkolom met willekeurige getallen [ =ASELECT() ] en sorteer ze op die kolom?
??
Wil je dit iets uitgebreider uitleggen? Snap je idee erachter niet.
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:42:44 #156
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_122822895
Wat je wil kan niet in één formule, maar wel met een paar handelingen. Je mag er een macro voor schrijven als je dat leuk vindt, maar dit is wat je doet:

- Kopieer je getallen 1..150 naar kolom B.
- in C1 zet je de formule =ASELECT(). Deze genereert een willekeurig getal tussen 0 en 1 met een stuk of 12 decimalen.
- Kopieer de formule naar C2..C150.
- Selecteer nu de cellen B1..C150 en sorteer op kolom C. De getallen in kolom B staan nu in willekeurige volgorde.
- Verwijder de inhoud van kolom C.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_122823290
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je wil kan niet in één formule, maar wel met een paar handelingen. Je mag er een macro voor schrijven als je dat leuk vindt, maar dit is wat je doet:

- Kopieer je getallen 1..150 naar kolom B.
- in C1 zet je de formule =ASELECT(). Deze genereert een willekeurig getal tussen 0 en 1 met een stuk of 12 decimalen.
- Kopieer de formule naar C2..C150.
- Selecteer nu de cellen B1..C150 en sorteer op kolom C. De getallen in kolom B staan nu in willekeurige volgorde.
- Verwijder de inhoud van kolom C.
Ik 'ruik' hierin mogelijkheden. Ik ga er even mee stoeien. Thnx alvast.
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:20:37 #158
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_122824258
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je wil kan niet in één formule, maar wel met een paar handelingen. Je mag er een macro voor schrijven als je dat leuk vindt, maar dit is wat je doet:

- Kopieer je getallen 1..150 naar kolom B.
- in C1 zet je de formule =ASELECT(). Deze genereert een willekeurig getal tussen 0 en 1 met een stuk of 12 decimalen.
- Kopieer de formule naar C2..C150.
- Selecteer nu de cellen B1..C150 en sorteer op kolom C. De getallen in kolom B staan nu in willekeurige volgorde.
- Verwijder de inhoud van kolom C.
Dat kan sneller :)

Gebruik ASELECTTUSSEN(1;150) en zit dit in B1:B150 en je bent klaar :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:21:10 #159
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_122824278
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:20 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat kan sneller :)

Gebruik ASELECTTUSSEN(1;150) en zit dit in B1:B150 en je bent klaar :)
Niet als je geen doublures wil toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:25:11 #160
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_122824396
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet als je geen doublures wil toch?
Hmm, fair point..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_122825760
Hoe zien de getallen in kolom A er uit?
Aldus.
pi_122826011
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:03 schreef Z het volgende:
Hoe zien de getallen in kolom A er uit?
1 tot en met 150. Geen decimalen. Celeigenschappen: Getal
Of bedoel je wat anders?
pi_122826313
Nee dat. Maar er kunnen dus een paar dubbele tussen zitten?
Aldus.
pi_122826407
Voorts heb ik nog een soortgelijk edoch iets ingewikkelder probleem.

Ik heb 8 mensen, 8 taken, en 5 weken.
In kolom A2;A9 staan de taken
In rij B1;F1 staan de weeknummers
in kolom A 11;A18 staan de namen van de personen.
(Uiteraard is de hoeveelheid taken en namen behoorlijk wat langer. Maar voor t overzicht hier effe ingekort)

Ik wil volledig willekeurig door xl de namen bij de taken laten plaatsen. Maar:
1- 1 iemand kan niet meer dan 1 taak/wk uitvoeren
2- 1 iemand kan niet meer tijd dan 1wk/taak hebben
(beetje sudoku achtig dus)

Ik wil dus per cel 1 naam hebben. Die naam mag verder in de rij en kolom niet weer voorkomen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
T=taak
[ ][A][B][C][D][E][F]
[1][  ][1][2][3][4][5]   (weken)
[2][T1]
[3][T2]
[4][T3]
[5][T4]
[6][T5]
[7][T6]
[8][T7]
[9][T8]

[11][naam1]
[12][naam2]
[13][naam3]
[14][naam4]
[15][naam5]
[16][naam6]
[17][naam7]
[18][naam8]

Eigenlijk denk ik, als ik deze heb, red ik me met die ander ook wel :)

[ Bericht 67% gewijzigd door mien-moeke op 13-02-2013 13:29:51 ]
pi_122826426
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:18 schreef Z het volgende:
Nee dat. Maar er kunnen dus een paar dubbele tussen zitten?
Nee, geen dubbellen
pi_122828520
Dat is toch een kwestie van 40 (8 x 5) cellen random verdelen over de 8 namen?
Aldus.
pi_122828863
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:18 schreef Z het volgende:
Dat is toch een kwestie van 40 (8 x 5) cellen random verdelen over de 8 namen?
Ja,volgens mij wel.Maar hoe doe je dat?
pi_122828999
Wil je dat met een druk op de knop of in een paar stappen? In een paar stappen kan je de namen als uitgangspunt nemen en daar random per week de taken over verdelen toch?
Aldus.
pi_122829082
quote:
10s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:31 schreef Z het volgende:
Wil je dat met een druk op de knop of in een paar stappen? In een paar stappen kan je de namen als uitgangspunt nemen en daar random per week de taken over verdelen toch?
Graag met een druk op de knop. Aangezien de hele sheet nogal aan verandering onderhevig is.
pi_122847640
Dit klinkt een beetje als het klassieke 8-koninginnen probleem. Dat is de casus, zet 8 koninginnen op een schaakbord zonder dat ze elkaar kunnen slaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Eight_queens_puzzle

Volgens mij maak je het probleem alleen te ingewikkeld. Als je 1 werkende oplossing hebt, kun je vervolgens de namen willekeurig bepalen?

In mijn ogen kan je verschillende scenario's uitwerken:
1) Je bouwt een macro dat gebruik maakt van de voorwaarden die je schetst.
2) Je gebruikt de solver van Excel
3) Je maakt 1 werkend model en plaatst daar random namen in.

Overigens denk ik niet dat je alle voorwaarden hebt benoemd, en dat dit een onderdeel van het probleem is. Zoals ik je vraag interpreteer:
8 mensen, 8 taken, 5 weken:
1) ieder mens moet 1 taak uitvoeren in een week (dus niet wat je zegt niet meer dan, want niemand die 1 taak uitvoert is ook niet meer dan).
2) ieder mens mag de taak maar 1 keer uitvoeren
of mis ik hier iets?
pi_122859838
Ik zit met een excel probleem waar ik maar niet uit kom.
Ik heb het grotendeels al voorelkaar maar een aantal zaken niet:
Het zou als volgt moeten gaan: Als ik bij uitgifte een getal invoer en ik klik op de button "verwerken" dan zou hij dat getal moeten aftrekken van de huidige voorraad en het kolom van "uitgifte" moet dan weer leeg zijn.
Kom je onder de minimum voorraad dan zou er in kolom K en L "bestellen" moeten komen te staan.
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
Ander probleem is dat ik op mijn werk zit en alles is nogal redelijk afgeschermd dus ik kan deze file niet zomaar even ergens sharen.
Ik kan het wel via email doen.
Iemand die mij wil helpen?

THANX!!
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_122860368
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 08:19 schreef sloopkogel het volgende:
Ik zit met een excel probleem waar ik maar niet uit kom.
Ik heb het grotendeels al voorelkaar maar een aantal zaken niet:
Het zou als volgt moeten gaan: Als ik bij uitgifte een getal invoer en ik klik op de button "verwerken" dan zou hij dat getal moeten aftrekken van de huidige voorraad en het kolom van "uitgifte" moet dan weer leeg zijn.
Kom je onder de minimum voorraad dan zou er in kolom K en L "bestellen" moeten komen te staan.
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
Ander probleem is dat ik op mijn werk zit en alles is nogal redelijk afgeschermd dus ik kan deze file niet zomaar even ergens sharen.
Ik kan het wel via email doen.
Iemand die mij wil helpen?

THANX!!
Stel in kolom A (vanaf A2) staat je artikelomschrijving, in kolom B (vanaf B2) je actuele voorraad en in kolom C je minimale voorraad. In kolom D typ je de uitgiftewaarde in en doet op de knop drukken.
Die knop moet je aan de volgende code koppelen:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Sub uitgeven()

Dim iUit As Integer
Dim iVoor As Integer
Dim iMin As Integer
Dim iRest As Integer

If ActiveCell.Column <> 4 Then
    MsgBox "Selecteer cel in kolom D met uitgifte waarde"
    Exit Sub
End If

iUit = ActiveCell.Value
iMin = ActiveCell.Offset(0, -1).Value
iVoor = ActiveCell.Offset(0, -2).Value
omschrijving = ActiveCell.Offset(0, -3).Value
iRest = iVoor - iUit

Select Case iRest
Case Is < 0
    MsgBox "Je hebt te weinig voorraad voor deze uitlevering (" & iUit & " stuks)"
    Exit Sub
Case 0
    MsgBox "Je nieuwe voorraad is 0, direct nieuwe bestellen"
Case Is <= iMin
    MsgBox "Je komt na uitleveren onder je minimale voorraad, direct bestellen"
End Select

'bevestigen
btnCheck = MsgBox("Wil je " & iUit & " stuks van materiaal " & omschrijving & " uitgeven?", vbYesNo)
If btnCheck = vbNo Then Exit Sub

'voorraad aanpassen
ActiveCell.Offset(0, -2).Value = iRest
ActiveCell.Select
Selection.ClearContents
MsgBox ("Uitgifte is verwerkt")

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_122860404
En in kolom K en L zet je de functie: =if(b2<=C2, "BESTELLEN")
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_122861188
quote:
3s.gif Op donderdag 14 februari 2013 08:59 schreef Deetch het volgende:
En in kolom K en L zet je de functie: =if(b2<=C2, "BESTELLEN")
Ik heb je een prive-bericht geschreven
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_122866934
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 09:38 schreef sloopkogel het volgende:

[..]

Ik heb je een prive-bericht geschreven
en beantwoord
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_122876315
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:27 schreef snabbi het volgende:
Dit klinkt een beetje als het klassieke 8-koninginnen probleem. Dat is de casus, zet 8 koninginnen op een schaakbord zonder dat ze elkaar kunnen slaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Eight_queens_puzzle

Volgens mij maak je het probleem alleen te ingewikkeld. Als je 1 werkende oplossing hebt, kun je vervolgens de namen willekeurig bepalen?

In mijn ogen kan je verschillende scenario's uitwerken:
1) Je bouwt een macro dat gebruik maakt van de voorwaarden die je schetst.
2) Je gebruikt de solver van Excel
3) Je maakt 1 werkend model en plaatst daar random namen in.

Overigens denk ik niet dat je alle voorwaarden hebt benoemd, en dat dit een onderdeel van het probleem is. Zoals ik je vraag interpreteer:
8 mensen, 8 taken, 5 weken:
1) ieder mens moet 1 taak uitvoeren in een week (dus niet wat je zegt niet meer dan, want niemand die 1 taak uitvoert is ook niet meer dan).
2) ieder mens mag de taak maar 1 keer uitvoeren
of mis ik hier iets?
Even een simpelere uitleg.
Iedereen moet per week 1 taak uitvoeren
Niemand mag 2 x dezelfde taak uitvoeren in de gehele periode van (hier) 5 weken
Om iedereen tevreden te houden worden de taken willekeurig verdeelt.

Het liefst alles in een macro/vb script, zodat ik die aan een knop kan koppellen.
Hiermee kan ik eenvoudig de taken en namen veranderen, zonder in de code/formules te moeten 'kloten'.
pi_122877301
Deze macro zet de getallen 1 t/m 5 in een random volgorde:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Sub Shuffle()
     
Dim intNumbers(5) As Integer
Dim rngNumbers As Range
Dim rngRandom As Range
Dim rngSort As Range
Dim rngTemp As Range

    Set rngNumbers = ActiveSheet.Range("A1:A5")
    Set rngRandom = ActiveSheet.Range("B1:B5")
    Set rngSort = ActiveSheet.Range("A1:B5")
     
    Randomize
     ' store number and random sequence
    For Each rngTemp In rngRandom
        rngTemp = Rnd()
        rngTemp.Offset(0, -1) = rngTemp.Row
    Next
     
    rngSort.Sort key1:=rngSort.Columns(2)
    For Each rngTemp In rngNumbers
        intNumbers(rngTemp.Row) = rngTemp
        Debug.Print "Order "; rngTemp.Row, "number "; intNumbers(rngTemp.Row)
    Next
     
Range("A1").Select
ActiveCell.Offset(0, 1).EntireColumn.Delete

End Sub

En plaatst de waarden in A1 t/m A5. Dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt toch?
Aldus.
pi_122893400
quote:
12s.gif Op donderdag 14 februari 2013 16:43 schreef mien-moeke het volgende:
Om iedereen tevreden te houden worden de taken willekeurig verdeelt.
Zoek een oplossing in de trant van:
Mens 1, taak 1, week 1
mens 2, taak 2, week 1 etc

Wanneer je een werkende combinatie hebt gevonden over de weken heen, dan kan je daarna random toewijzen dat mens 1 = Piet.

Voor Piet is de taak die hij moet uitvoeren nog steeds random, omdat Piet vooraf niet weet of hij het schema van mens 1, 2 of 3 gaat volgen. Het schema van mens 1, 2 en 3 ligt wel vast.
pi_122904345
quote:
2s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:04 schreef Z het volgende:
Deze macro zet de getallen 1 t/m 5 in een random volgorde:
[ code verwijderd ]

En plaatst de waarden in A1 t/m A5. Dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt toch?
Dit lijkt er heel erg op. Alleen kreeg ik een foutmelding bij het moment waarop t script wil gaan sorteren.
Op één of andere manier kan ik geen cellen/bereiken selecteren om opdrachten op uit te voeren, die in een vooraf gedefinieerde range staan.

Heb t op de volgende manier opgelost:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Sub Shuffle()
     
Dim intNumbers(9) As Integer
Dim RngOne As Range
Dim rngAll As Range
Dim rngNumbers As Range
Dim rngRandom As Range
Dim rngSort As Range
Dim rngTemp As Range

    Set rngNumbers = ActiveSheet.Range("A1:A9")
    Set rngRandom = ActiveSheet.Range("B1:B9")
    Set rngSort = ActiveSheet.Range("A1:A9")
    Set rngAll = ActiveSheet.Range("B9:A1")
    Set RngOne = ActiveSheet.Range("B1")
     
    Randomize
     ' store number and random sequence
    For Each rngTemp In rngRandom
        rngTemp = Rnd()
        rngTemp.Offset(0, -1) = rngTemp.Row
    Next
     
    rngAll.Select
    RngOne.Activate
    Selection.sort Key1:=RngOne, Order1:=xlAscending
    
End Sub

Snap ook niet helemaal wat dit:
1
2
3
4
5
rngSort.Sort key1:=rngSort.Columns(2)
    For Each rngTemp In rngNumbers
        intNumbers(rngTemp.Row) = rngTemp
        Debug.Print "Order "; rngTemp.Row, "number "; intNumbers(rngTemp.Row)
    Next
stukje code precies doet. (Uiteraard ligt dit aan mijn VB kennis. -O- )

Nog 1 vraag:
Hoe ga ik dit bv 5x herhalen, zodat ik, als t script afgelopen is, in de kolommen A,B,C,D en E een rij met 5 willekeurige cijfers (van 1 t/m 5) heb? En t liefst ook dat elk cijfer maar 1x per rij voorkomt?
Thnx

[ Bericht 7% gewijzigd door mien-moeke op 15-02-2013 09:34:55 ]
pi_122945548
Een korte vraag als deze nog niet is gesteld.

Ik merk plotseling dat ik bij Excel niet meer e.a. kan saven maar gelijk moet uitprinten wil ik het niet verloren laten gaan. Iemand een oplossing?
  zondag 17 februari 2013 @ 06:21:51 #181
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_122977769
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 12:15 schreef Iwanius het volgende:
Een korte vraag als deze nog niet is gesteld.

Ik merk plotseling dat ik bij Excel niet meer e.a. kan saven maar gelijk moet uitprinten wil ik het niet verloren laten gaan. Iemand een oplossing?
Is dat bij 1 werkblad of bij alle?

Check de com-toepassingen, plugins en macro's als t bij alle is..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123020733
Tabbladen niet zichtbaar.
Hoe kun je de tabbladen weer zichtbaar maken?
Bij een bepaald bestand zie ik ze niet meer. Minimaliseren en Maximaliseren helpt niet.
Het zal wel iets eenvoudigs zijn...
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_123021873
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 08:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Tabbladen niet zichtbaar.
Hoe kun je de tabbladen weer zichtbaar maken?
Bij een bepaald bestand zie ik ze niet meer. Minimaliseren en Maximaliseren helpt niet.
Het zal wel iets eenvoudigs zijn...
http://office.microsoft.c(...)den-HA010278741.aspx
Hallo Twentsche Ros,

Ik heb het even nagezocht, het ligt aan de horizontale taakbalk. Die heb je waarschijnlijk over de tabbladen heengeschoven naar links. Als je op het streepje links van het driehoekje gaat staan (Echte Jip en Janneke taal) dan kun je het weer naar rechts schuiven.
Probeer maar!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_123021884
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 09:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

http://office.microsoft.c(...)den-HA010278741.aspx
Hallo Twentsche Ros,

Ik heb het even nagezocht, het ligt aan de horizontale taakbalk. Die heb je waarschijnlijk over de tabbladen heengeschoven naar links. Als je op het streepje links van het driehoekje gaat staan (Echte Jip en Janneke taal) dan kun je het weer naar rechts schuiven.
Probeer maar!
Inderdaad je hebt gelijk! Bedankt!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_123022206
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 06:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Is dat bij 1 werkblad of bij alle?

Check de com-toepassingen, plugins en macro's als t bij alle is..
Wij hebben hier op het werk daar last van als de file in de explorerer met een preview ook nog zichtbaar is, als we dan in de explorerer een andere file kiezen kunnen we opeens wel weer saven.
  maandag 18 februari 2013 @ 11:45:47 #186
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123024935
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 09:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Inderdaad je hebt gelijk! Bedankt!
:D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123058300
Klein vraagje:

Ik heb op B1 de formule =COUNT(D2:D10).
En nu wil ik dat hij op C1 de formule =SUM(D2:D10) automatisch invult zo gauw ik het bereik van B1 selecteer(dus niet de uitkomst, maar alleen de formule), wat hier dus D2:D10 is

Ik selecteer op B2 =COUNT(D11:D20) en dat hij dan automatisch op C2 =SUM(D11:D20) zet.
Ik selecteer op B3 =COUNT(D21:D35) en dat hij dan automatisch op C3 =SUM(D21:D35) zet.
etc.

Moet ik een aantal honderd keer achter elkaar doen dus dan is het handig om het automatisch te doen. Iemand suggestie?

[ Bericht 9% gewijzigd door MaxC op 19-02-2013 00:57:42 ]
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  dinsdag 19 februari 2013 @ 10:58:12 #188
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123064361
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 00:44 schreef MaxC het volgende:
Klein vraagje:

Ik heb op B1 de formule =COUNT(D2:D10).
En nu wil ik dat hij op C1 de formule =SUM(D2:D10) automatisch invult zo gauw ik het bereik van B1 selecteer(dus niet de uitkomst, maar alleen de formule), wat hier dus D2:D10 is

Ik selecteer op B2 =COUNT(D11:D20) en dat hij dan automatisch op C2 =SUM(D11:D20) zet.
Ik selecteer op B3 =COUNT(D21:D35) en dat hij dan automatisch op C3 =SUM(D21:D35) zet.
etc.

Moet ik een aantal honderd keer achter elkaar doen dus dan is het handig om het automatisch te doen. Iemand suggestie?
Je zou de count()'s uit kolom B kunnen kopieren naar kolom C en dan met ctrl+h count vervangen door sum :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123064594
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 10:58 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je zou de count()'s uit kolom B kunnen kopieren naar kolom C en dan met ctrl+h count vervangen door sum :)
Bedankt! Alleen hoe voorkom ik dat de formule in kolom C als het ware opschuift? Als ik B naar C kopieer dan vervangt hij bv D2:D10 door E2:E10
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  dinsdag 19 februari 2013 @ 11:13:38 #190
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123064938
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 11:04 schreef MaxC het volgende:

[..]

Bedankt! Alleen hoe voorkom ik dat de formule in kolom C als het ware opschuift? Als ik B naar C kopieer dan vervangt hij bv D2:D10 door E2:E10
Maak er $D2:$D10 of $D$2:$D$10 van. Aan het gebruik van het dollarteken ($) ziet Excel dat de verwijzing naar D2:D10 "absoluut" is, hetgeen betekent dat wanneer je de formule naar een andere cel kopieert, de verwijzing altijd naar cel D2:D10 blijft.

Dollarteken voor de kolomletter zet dus de kolomletter vast, dollarteken voor het rijnummer zet het rijnummer vast. Dollarteken voor beiden zet beiden vast :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123066520
Top, enorm bedankt! _O_
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_123068709
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 11:59 schreef MaxC het volgende:
Top, enorm bedankt! _O_
En met F4 kun je deze Dollartjes snel inbrengen en verwisselen, zolang je in de edit-mode (F2) zit bij de betreffende cel.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 20 februari 2013 @ 17:32:14 #193
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_123124852
Is het mogelijk om in een formule de inhoud van een cel te gebruiken als verwijzing naar een werkblad?

En natuurlijk, zo ja, hoe?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_123125269
Jep, kijk maar s naar INDIRECT()
  woensdag 20 februari 2013 @ 18:09:57 #195
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_123126153
Lijkt idd een goede mogelijkheid, nu nog op de goede manier in de formule. Ik krijg het niet voor elkaar.

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($A7;'NED-3GT'!$J$3:$L$25;2;0));" ";(VERT.ZOEKEN($A7;'NED-3GT'!$J$3:$L$25;2;0)))

Het gaat om het vervangen van de 'NED-3GT' of 'NED-3GT'!$J$3 door de inhoud van B2(oid). Beide delen vervangen door een indirect() geven foutmeldingen.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  woensdag 20 februari 2013 @ 19:30:39 #196
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123129525
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 18:09 schreef Invictus_ het volgende:
Lijkt idd een goede mogelijkheid, nu nog op de goede manier in de formule. Ik krijg het niet voor elkaar.

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($A7;'NED-3GT'!$J$3:$L$25;2;0));" ";(VERT.ZOEKEN($A7;'NED-3GT'!$J$3:$L$25;2;0)))

Het gaat om het vervangen van de 'NED-3GT' of 'NED-3GT'!$J$3 door de inhoud van B2(oid). Beide delen vervangen door een indirect() geven foutmeldingen.
Het zou moeten werken. In dit geval zou er in je indirect-verwijzing zoiets als het volgende moeten staan: (Dat is, als de cellenreeks identiek blijft, en de naam van het werkblad is gegeven in B2)

=INDIRECT(B2&"!$J$3:$L$25")
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 21 februari 2013 @ 09:36:55 #197
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_123151037
Ik heb een vraag: Ik gebruik Excel 2010, de taal staat ingesteld op Nederlands, maar toch krijg ik een punt als scheidingsteken ipv een komma. Hoe kan ik dit aanpassen?

Never mind. Al gevonden. :)

[ Bericht 28% gewijzigd door DaviniaHR op 21-02-2013 13:50:25 ]
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 21 februari 2013 @ 13:42:40 #198
195027 D.Licious
Ik heb geen ondertitel
pi_123158981
Ik heb een Excel file toegestuurd gekregen, en de prijzen daarin wil ik dmv een formule aanpassen. Nu is het zo dat elke cel uit 2 regels bestaat, waardoor de formule dus niet kan worden uitgevoerd. Hoe kan ik deze ongewenste 2e regels verwijderen? Met de hand duurt te lang, 6 kolommen van 1000+ rijen... Kan dat met een macro oid?

Excel 2010
extensie is .xlsb

Help aub!

[ Bericht 0% gewijzigd door D.Licious op 21-02-2013 13:50:13 ]
Wie altijd achter de kudde aanloopt, staat altijd in de stront.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
  donderdag 21 februari 2013 @ 13:53:49 #199
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123159384
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 13:42 schreef D.Licious het volgende:
Ik heb een Excel file toegestuurd gekregen, en de prijzen daarin wil ik dmv een formule aanpassen. Nu is het zo dat elke cel uit 2 regels bestaat, waardoor de formule dus niet kan worden uitgevoerd. Hoe kan ik deze ongewenste 2e regels verwijderen? Met de hand duurt te lang, 6 kolommen van 1000+ rijen... Kan dat met een macro oid?

Excel 2010
extensie is .xlsb

Help aub!
Je zou een nieuw werkblad kunnen invoegen, waar je in kolom A de getallen 1, 3, 5, 7 etc. zet en dan vervolgens met een INDIRECT-verwijzing de data uit je oorspronkelijke werkblad ophaalt. Daarna kun je ermee rekenen zoveel je wil.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 21 februari 2013 @ 13:57:54 #200
195027 D.Licious
Ik heb geen ondertitel
pi_123159544
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 13:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je zou een nieuw werkblad kunnen invoegen, waar je in kolom A de getallen 1, 3, 5, 7 etc. zet en dan vervolgens met een INDIRECT-verwijzing de data uit je oorspronkelijke werkblad ophaalt. Daarna kun je ermee rekenen zoveel je wil.
Ok, bedankt. Ik probeer het even en je hoort er zo weer van. :)
Wie altijd achter de kudde aanloopt, staat altijd in de stront.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
  donderdag 21 februari 2013 @ 14:00:39 #201
195027 D.Licious
Ik heb geen ondertitel
pi_123159633
Die INDIRECT functie snap ik niet helemaal...
Wie altijd achter de kudde aanloopt, staat altijd in de stront.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
  donderdag 21 februari 2013 @ 14:27:37 #202
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123160647
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 21 februari 2013 @ 14:34:20 #203
195027 D.Licious
Ik heb geen ondertitel
pi_123160869
quote:
Naar gezocht maar die functie biedt geen oplossing.
Inmiddels heb ik iets anders gevonden en dat werkt wel *O*

Je selecteert de bewuste cellen
Control + H
Bij 'zoeken naar' voer je in Alt + 010
'vervangen door' laat je leeg
En voila *O*

Waarom kwam ik daar nou niet zelf op :')
Wie altijd achter de kudde aanloopt, staat altijd in de stront.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
  donderdag 21 februari 2013 @ 14:34:43 #204
195027 D.Licious
Ik heb geen ondertitel
pi_123160885
-dubbel-
Wie altijd achter de kudde aanloopt, staat altijd in de stront.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
pi_123162031
Hallo,

Ik heb een simpele som;
=SOM(A1)-8
Nu wil ik dat als veld A1 leeg of 0 is dat hij dan niet -8 rekent maar er dan 0 van maakt. Heeft iemand enig idee wat ik voor code hiervoor moet gebruiken?

Alvast bedankt voor de hulp!

ps. Ik werk met Excel 2007 Nederlands
pi_123162142
Indirect was inderdaad niet echt van toepassing daar D.Licious. Mooi dat je er zelf bent uitgekomen.

Ringomanic: met een ALS eromheen. Zit op m'n mobiel dus kan niet echt goed voor je uitwerken. Kijk even of je er zelf uitkomt.
  Redactie Frontpage donderdag 21 februari 2013 @ 15:11:11 #207
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123162250
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:06 schreef ringomanic het volgende:
Hallo,

Ik heb een simpele som;
=SOM(A1)-8
Nu wil ik dat als veld A1 leeg of 0 is dat hij dan niet -8 rekent maar er dan 0 van maakt. Heeft iemand enig idee wat ik voor code hiervoor moet gebruiken?

Alvast bedankt voor de hulp!

ps. Ik werk met Excel 2007 Nederlands
=ALS(OF(A1="";A1=0);0;A1-8)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123162334
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:11 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

=ALS(OF(A1="";A1=0);0;A1-8)
Kijk dat werkt! Hartstikke bedankt voor de snelle reactie en oplossing!!
  Redactie Frontpage donderdag 21 februari 2013 @ 15:13:55 #209
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123162369
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:12 schreef ringomanic het volgende:

[..]

Kijk dat werkt! Hartstikke bedankt voor de snelle reactie en oplossing!!
Geen probleem :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123162618
Ik heb een lus met berekeningen (150x) voor X
Nou wil ik elke waarde van X in een tabel hebben, zodat ik hiervan een grafiek kan plotten.
Echter: Ik wil maar 50 waardes van X laten zien in die grafiek. Dus een soort van 'schuivende' grafiek.

dus:
1
2
3
4
5
| | A | B |...
|1|3,0|
|2|5,0|
|3|7,0|
... (Tot |150|)

met als grafiek
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
x |10|
  |09|
  |08|
  |07|      X
  |06|
  |05|    X
  |04|
  |03| X
  |02|
  |01|
  |00|t1|t2|t3|t4|t5|...
Waarbij de rij t verschuift van t1 naar t150, en er steeds 50xt zichtbaar is

Hoe ga ik dit in xl03.NL voor elkaar krijgen?

(Eerst alleen die waardes van X in een tabel is al heel wat :D )
pi_123164421
Ik heb een vraag:

Ik heb een bestand waarmee ik bij hou welke films ik gekeken heb.
Ik hou hierin bij wanneer ik ze keek, welke genre, filmstudio, regisseur, productiejaar, speelduur, enzovoort.
In een ander werkblad kan ik door middel van draaitabellen en dergelijke bepaalde statistieken zien. Zoals van welke filmstudio ik de meeste films zag.
Er moet bij gezegd worden dat van elke films alles op 1 rij in excel staat.

Het probleem wat ik nu tegenkom is wanneer ik bijvoorbeeld drie acteurs/actrices aangeef bij een film, en ik zet die in drie kolommen achter elkaar, dan kan ik daar geen optelling van maken.

Wat ik dus wil is dat ik kan optellen hoevaak bijvoorbeeld de naam 'Jason Statham' voorkomt in een bereik van B2 tot E850. Ik heb het inmiddels geprobeerd met draaitabellen, verticaal zoeken en index-functie maar ik kom er niet uit.
Ik krijg het wel voor elkaar om de naam 'Jason Statham' om te zetten naar een getal zodat hij naar een getal kan zoeken.

Wellicht is er een hele voor de hand liggende oplossing voor maar weet iemand die?

PS: ivm de opmaak kon ik de acteur niet onderelkaar zetten.

Visualisatie:

A-----B------------C------------------D-------------------E-------------------------F-------------------G-------------------------H
1 Film---Datum gezien---filmstudio---acteur/actrice1---acteur/actrice2---acteur/actrice3--speelduur
2 Argo---20-01-2013---blablabla---jason statham---britney spears---theo van gogh--------120
3 Gladiator---24-01-2013---blablabla---britney spears---megan fox---felicitas woll--------130

En hier wil ik zo ongeveer een tabel van creeren:

Jason Statham: 1x
Britney Spears: 2x
Theo van gogh: 1x
Megan Fox: 1x
Felicitas Woll: 1x
  Redactie Frontpage donderdag 21 februari 2013 @ 16:17:17 #212
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123164949
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 16:02 schreef mistermysterion het volgende:
Ik heb een vraag:

Ik heb een bestand waarmee ik bij hou welke films ik gekeken heb.
Ik hou hierin bij wanneer ik ze keek, welke genre, filmstudio, regisseur, productiejaar, speelduur, enzovoort.
In een ander werkblad kan ik door middel van draaitabellen en dergelijke bepaalde statistieken zien. Zoals van welke filmstudio ik de meeste films zag.
Er moet bij gezegd worden dat van elke films alles op 1 rij in excel staat.

Het probleem wat ik nu tegenkom is wanneer ik bijvoorbeeld drie acteurs/actrices aangeef bij een film, en ik zet die in drie kolommen achter elkaar, dan kan ik daar geen optelling van maken.

Wat ik dus wil is dat ik kan optellen hoevaak bijvoorbeeld de naam 'Jason Statham' voorkomt in een bereik van B2 tot E850. Ik heb het inmiddels geprobeerd met draaitabellen, verticaal zoeken en index-functie maar ik kom er niet uit.
Ik krijg het wel voor elkaar om de naam 'Jason Statham' om te zetten naar een getal zodat hij naar een getal kan zoeken.

Wellicht is er een hele voor de hand liggende oplossing voor maar weet iemand die?

PS: ivm de opmaak kon ik de acteur niet onderelkaar zetten.

Visualisatie:

A-----B------------C------------------D-------------------E-------------------------F-------------------G-------------------------H
1 Film---Datum gezien---filmstudio---acteur/actrice1---acteur/actrice2---acteur/actrice3--speelduur
2 Argo---20-01-2013---blablabla---jason statham---britney spears---theo van gogh--------120
3 Gladiator---24-01-2013---blablabla---britney spears---megan fox---felicitas woll--------130

En hier wil ik zo ongeveer een tabel van creeren:

Jason Statham: 1x
Britney Spears: 2x
Theo van gogh: 1x
Megan Fox: 1x
Felicitas Woll: 1x
Kan je een openbaar google doc document maken? Dan kan ik ff knoeien.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123165994
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ag66GZ2DHAR2dG5ucnNNWkZSSFoxdDFybnpHRjhwN3c&usp=sharing


Dit bedoel je neem ik aan? Ik heb even snel het belangrijke deel geknipt en geplakt.. Werkbladen met draaitabellen heb ik eronder gezet maar die werken hier niet geloof ik.

[ Bericht 29% gewijzigd door mistermysterion op 21-02-2013 16:41:53 (extra info) ]
pi_123166584
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 16:17 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Kan je een openbaar google doc document maken? Dan kan ik ff knoeien.
Op P4: =+I4&"/"&J4&"/"&K4
Op Q4 =+P4
Op P5 =+I5&"/"&J5&"/"&K5
Copieren naar P6 en meer naar onder

Op Q5 =+Q4&"/"&P5
Copieren naar Q6 en meer naar beneden

Op A40 t/m A44:
Jason
Britney
Theo
Megan
Felicitas

Op C40: =+Q6
Op C41 =+D40
copieren naar beneden

Op D40: =SUBSTITUEREN(C40;A40;"1")
copieren naar beneden

Op B40: =+(LENGTE(C40)-LENGTE(D40))/(LENGTE(+A40)-1)
Copieren naar beneden

P4 t/m P 6 wordt dan:
Jason/Britney/Theo
Britney/Megan/Felicitas
Britney/Joop/Theo

Q4 t/m Q6 wordt dan:
Jason/Britney/Theo
Jason/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas
Jason/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo

D40 t/m D44 wordt dan:
1/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
1/1/Theo/1/Megan/Felicitas/1/Joop/Theo
1/1/1/1/Megan/Felicitas/1/Joop/1
1/1/1/1/1/Felicitas/1/Joop/1
1/1/1/1/1/1/1/Joop/1

C40 t/m C44 wordt dan:
Jason/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
1/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
1/1/Theo/1/Megan/Felicitas/1/Joop/Theo
1/1/1/1/Megan/Felicitas/1/Joop/1
1/1/1/1/1/Felicitas/1/Joop/1

B40 t/m B44 wordt dan:
1
3
2
1
1
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 21 februari 2013 @ 17:05:02 #215
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123167177
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 16:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[knip]
Is 3x een aantal.als() niet makkelijker? Voor kolom E, F en G dus..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123169346
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 17:05 schreef qu63 het volgende:

[..]

Is 3x een aantal.als() niet makkelijker? Voor kolom E, F en G dus..
Kan ook natuurlijk, alleen mocht mistermysterion de kolommen willen uitbreiden met nog meer acteurs, is in mijn ontwerp nog steeds 2 extra kolommen voldoende, anders moet je steeds nog weer een kolom toevoegen. Maar 't kan natuurlijk wel. Echter: voor een mooiere database is het wellicht fraaier om de naam van de artiest vast als kolom-hoofd te hebben, waarbij je 0 of 1 neerzet in geval deze dame/heer meespeelt in de film.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_123171187
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 16:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Op P4: =+I4&"/"&J4&"/"&K4
Op Q4 =+P4
Op P5 =+I5&"/"&J5&"/"&K5
Copieren naar P6 en meer naar onder

Op Q5 =+Q4&"/"&P5
Copieren naar Q6 en meer naar beneden

Op A40 t/m A44:
Jason
Britney
Theo
Megan
Felicitas

Op C40: =+Q6
Op C41 =+D40
copieren naar beneden

Op D40: =SUBSTITUEREN(C40;A40;"1")
copieren naar beneden

Op B40: =+(LENGTE(C40)-LENGTE(D40))/(LENGTE(+A40)-1)
Copieren naar beneden

P4 t/m P 6 wordt dan:
Jason/Britney/Theo
Britney/Megan/Felicitas
Britney/Joop/Theo

Q4 t/m Q6 wordt dan:
Jason/Britney/Theo
Jason/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas
Jason/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo

D40 t/m D44 wordt dan:
1/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
1/1/Theo/1/Megan/Felicitas/1/Joop/Theo
1/1/1/1/Megan/Felicitas/1/Joop/1
1/1/1/1/1/Felicitas/1/Joop/1
1/1/1/1/1/1/1/Joop/1

C40 t/m C44 wordt dan:
Jason/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
1/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
1/1/Theo/1/Megan/Felicitas/1/Joop/Theo
1/1/1/1/Megan/Felicitas/1/Joop/1
1/1/1/1/1/Felicitas/1/Joop/1

B40 t/m B44 wordt dan:
1
3
2
1
1
thx, na wat gevogel had ik hem er ook in staan. Zal eens kijken of dit handig is. Anders is je latere opmerking ook een idee. Alle acteurs/actrices bovenaan te zetten en dan met 0 en 1's werken.
pi_123172189
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 18:59 schreef mistermysterion het volgende:

[..]

thx, na wat gevogel had ik hem er ook in staan. Zal eens kijken of dit handig is. Anders is je latere opmerking ook een idee. Alle acteurs/actrices bovenaan te zetten en dan met 0 en 1's werken.
Om niet te veel "brede" kolommen te krijgen kun je er voor kiezen om de celeigenschappen van de namen bovenaan aan te passen, uitlijning naar boven, zodat je niet zulke brede kolommen nodig hebt. Die 0 en die 1 behoeven niet veel breedte.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_123180048
quote:
12s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:20 schreef mien-moeke het volgende:
Ik heb een lus met berekeningen (150x) voor X
Nou wil ik elke waarde van X in een tabel hebben, zodat ik hiervan een grafiek kan plotten.
Echter: Ik wil maar 50 waardes van X laten zien in die grafiek. Dus een soort van 'schuivende' grafiek.

dus:
[ code verwijderd ]

met als grafiek
[ code verwijderd ]

Hoe ga ik dit in xl03.NL voor elkaar krijgen?

(Eerst alleen die waardes van X in een tabel is al heel wat :D )
Kies voor de grafiekvorm Spreiding.
Onder de Ribbon (tabblad) Indeling heb je de optie Assen zitten. Kies voor de horizontale as en de meer opties variant. Nu kan je zelf instellen dat je bijvoorbeeld je as van minimaal 50 tot 100 laat lopen.
pi_123193773
-knip-

[ Bericht 98% gewijzigd door mien-moeke op 22-02-2013 09:02:04 ]
  vrijdag 22 februari 2013 @ 11:36:31 #221
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_123198969
Ik ben bezig met Excel, wat dingen automatiseren. Nu heb ik in kolom A B en C, respectievelijk datum staan in de vorm: "23-2-2013" "2013-08" "2013-2" (met code maar dat doet er niet toe).

Nu is dit een sheet met veel rijen, ik wil dus elke keer dat ik er nieuwe data indoe dat hij de datum automatisch gaat doortrekken. Dus in woorden:

Selecteer van de laatste rij kolom A, B en C.

Trek die datum door.

Vrij simpel lijkt me. Maar ik kom zover:

Selection.End(xlDown).Select
Range("A710:C710").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("A710:C711"), Type:=xlFillDefault

Je ziet dus dat hij specifiek A710 en A710 selecteert. Maar dat klopt alleen in dit geval, volgende keer dat ik er data in doe is dat weer een andere rij.
Iemand tips?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  vrijdag 22 februari 2013 @ 11:41:53 #222
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123199175
Wil je t per se als macro?

Je zou ook datum(jaar();maand();dag()) kunnen gebruiken. Dan neem je 1 vaste waarde (1-1-2013) en de anderen worden relatief aan die. Je kan ook dag(a1)+60 gebruiken, dan maakt ie er zelf de juiste maand en dag van.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123199192
Met Target kan je de huidige cel kiezen waar is toegevoegd, en dan kan je met Offset de cellen ernaast kiezen.
  vrijdag 22 februari 2013 @ 13:58:26 #224
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_123203827
Okay het is gelukt, ik heb het zo gedaan:

ActiveSheet.Paste
ActiveCell.Offset(-1, -3).Columns("A:C").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range(Selection, Selection.Offset(1, 0)), Type:=xlFillDefault

Even een kleine sample van wat ik doe :) :

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
23-2-2013    2013-08    2013-2    2858447    71-00    O    EZC    15004    0    Y    
23-2-2013    2013-08    2013-2    2858457    25-23    O    EZC    15005    0    Y    
23-2-2013    2013-08    2013-2    2860698    52-82    O    EZK    14979    0        L
23-2-2013    2013-08    2013-2    2860738    52-42    O    EZT    15004    0    Y    
23-2-2013    2013-08    2013-2    2860743    25-11    O    EZT    15005    0        C
24-2-2013    2013-08    2013-2    2859376    57-49    O    EZV    15025    0        L
00-0-0000    0000-00    0000-0    6017618    25-42    O    EZK    15016    0    Y    
00-0-0000    0000-00    0000-0    2686325    55-00    O    EZA    14814    0    Y    
00-0-0000    0000-00    0000-0    2725719    33-21    O    EZP    15003    0        C
00-0-0000    0000-00    0000-0    2725735    31-12    O    EZP    15006    0        C
00-0-0000    0000-00    0000-0    2725865    52-51    O    EZE    15005    0        D
00-0-0000    0000-00    0000-0    2725869    25-21    O    EZE    15006    0        D

Vanaf kolom D, dat is de data die ik er dagelijks in stop. Nu moet rij 7 t/m 12 gefilled worden, zelfde datum als rij 6.

Selection.AutoFill Destination:=Range("A6:C12"), Type:=xlFillCopy
Range("A6:C12").Select

Maar ik wil dit in een algemene vorm, dus:

Destination:=Range("kolom A:C vullen t/m laatste rij met ingevulde data")

Wat voor termen kan ik hiervoor gebruiken?

EDIT:
Ben eruit!

[ Bericht 1% gewijzigd door GoodGawd op 22-02-2013 17:24:09 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_123205608
Ik zit met een probleem waar ik maar niet uit kom, en ik hoop dat iemand mij hiermee wil helpen.
Ik heb een excel-file waarin ik keurig kan bijhouden hoeveel voorraad er is, zodra ik onder de min-vorraad komt krijg ik een meldinbg dat er weer besteld moet worden enz.
Maar wat ik niet kan zien is van welk artikel er hoeveel worden uitgegeven in een jaar tijd.

Dat moet toch mogelijk zijn d.m.v. een grafiek o.i.d.?

de file stuur ik je toe als je hem wil zien
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
  vrijdag 22 februari 2013 @ 14:41:06 #226
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_123205710
Dat lijkt me gewoon een gegeven,hoeveel artikelen er worden uitgegeven..?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_123205904
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 14:41 schreef GoodGawd het volgende:
Dat lijkt me gewoon een gegeven,hoeveel artikelen er worden uitgegeven..?
Ongeveer 40 artikelen
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
  vrijdag 22 februari 2013 @ 15:09:49 #228
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_123206680
Okay, je hebt dus overzicht over totaal voorraad en niet specifiek? Per artikel opnemen in een tabel en er een pivot table/draaitabel bijmaken en dan kan je genoeg uit opmaken denk ik. Als ik het probleem goed begrijp.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_123207971
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 15:09 schreef GoodGawd het volgende:
Okay, je hebt dus overzicht over totaal voorraad en niet specifiek? Per artikel opnemen in een tabel en er een pivot table/draaitabel bijmaken en dan kan je genoeg uit opmaken denk ik. Als ik het probleem goed begrijp.
Beste man,

Je gebruikt termen waar ik nog nooit van heb gehoord...:-)
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
  vrijdag 22 februari 2013 @ 16:13:30 #230
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123209416
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 15:40 schreef sloopkogel het volgende:

[..]

Beste man,

Je gebruikt termen waar ik nog nooit van heb gehoord...:-)
Ken je google?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123213239
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 16:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ken je google?
Tja....typisch zo'n fok-antwoord
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_123218682
En dat ook, luie donder.
Aldus.
pi_123222468
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 17:57 schreef sloopkogel het volgende:

[..]

Tja....typisch zo'n fok-antwoord
Dan gebruik je de excel help. Beetje zelf proberen ga je niet dood van.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 00:49:05 #234
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123230971
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 17:57 schreef sloopkogel het volgende:

[..]

Tja....typisch zo'n fok-antwoord
En hoe denk je dat dat komt.. Als je input van mij verwacht dan verwacht ik dat ook van jou, nietwaar? Denk je dat aan je ava af is te lezen welke dingen je wel of niet snapt?

En zonder dit topic was je nog nergens, dus niet te veel piepen :{
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123234047
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 06:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Is dat bij 1 werkblad of bij alle?

Check de com-toepassingen, plugins en macro's als t bij alle is..
Dank voor je antwoord maar mijn vraag was verkeerd gesteld(vraag niet waarom maar ik word echt dement ;) ) maar het ging er om dat ik mijn bestand die ik gesaved had niet meer zag.

Wat wil het geval: Ik keek niet goed waar ik het opsloeg en aangezien het normaal op mijn desktop beland had ik niet gezien dat de bestemming naar het mapje documenten verwees en waar dus alles werd opgeslagen i.p.v. op mijn desktop. :')

sorry en het is dus al zelf opgelost.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 11:29:36 #236
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123235065
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 10:25 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Dank voor je antwoord maar mijn vraag was verkeerd gesteld(vraag niet waarom maar ik word echt dement ;) ) maar het ging er om dat ik mijn bestand die ik gesaved had niet meer zag.

Wat wil het geval: Ik keek niet goed waar ik het opsloeg en aangezien het normaal op mijn desktop beland had ik niet gezien dat de bestemming naar het mapje documenten verwees en waar dus alles werd opgeslagen i.p.v. op mijn desktop. :')

sorry en het is dus al zelf opgelost.
Aaaaaaaah!

Ja, dat probleem ken ik ja :X
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 24 februari 2013 @ 13:27:12 #237
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_123273131
Vraagje.

Heb een eigen vba funcie gesjeft in een module:

public functinaam(byval foo as range) as string
...
end functionaam

Alles prima, maar ik wil graag in excel dat dit dan kan:
je typt:
=functienaam(
en dan dus intellisense dat foo as range ingevuld kan worden.

Intellisense wordt echter niet weergegeven voor mijn custom functie. Zwaar irritant als
je een paar functies hebt en niet precies weet welke input waar bij nodig is...
pi_123357451
Vraagje waarover ik al 2 dagen mijn hoofd breek: Excel versie 2010, google geeft heel veel informatie terug maar deze is niet te vinden, misschien dat iemand hier mij kan helpen.

VOORBEELD:
4 kolommen
kolom 1 getal 15
kolom 2 getal 20
kolom 3 letter z
kolom 4 formule

Bedoeling is dat de formule kijkt naar kolom 3 welke letter er staat, in dit voorbeeld z, dan moet hij kolom 2 van kolom 1 aftrekken en de waarde geven, in dit geval dus 5

zelf kwam ik tot: =SOM.ALS(C1:C4;"z";B1-A1) maar dit werkt niet, ik heb al zeker 50 verschillende dingen geprobeerd maar het lukt me gewoon niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 10:19:21 #239
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123359065
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 09:08 schreef butts het volgende:
Vraagje waarover ik al 2 dagen mijn hoofd breek: Excel versie 2010, google geeft heel veel informatie terug maar deze is niet te vinden, misschien dat iemand hier mij kan helpen.

VOORBEELD:
4 kolommen
kolom 1 getal 15
kolom 2 getal 20
kolom 3 letter z
kolom 4 formule

Bedoeling is dat de formule kijkt naar kolom 3 welke letter er staat, in dit voorbeeld z, dan moet hij kolom 2 van kolom 1 aftrekken en de waarde geven, in dit geval dus 5

zelf kwam ik tot: =SOM.ALS(C1:C4;"z";B1-A1) maar dit werkt niet, ik heb al zeker 50 verschillende dingen geprobeerd maar het lukt me gewoon niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.
=als(C1="z";B1-A1;"iets anders")
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_123359810
@qu63

Geweldig! Werkt precies zoals ik in gedachten had! Dank je wel!
pi_123363352
Nog iets uitgevonden wat niet kan in Excel (ook niet in 2010)
Een user defined functie, bijvoorbeeld

public function ()as string
'pseudocode
function = huidige tijd
als tijd = nacht dan kleur hokje zwart met witte letters
end function

kan dus niet. Je kunt geen layout dingen aanpassen vanuit een call in de sheet =function()
pi_123364479
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 12:56 schreef Holy_Goat het volgende:
Nog iets uitgevonden wat niet kan in Excel (ook niet in 2010)
Een user defined functie, bijvoorbeeld

public function ()as string
'pseudocode
function = huidige tijd
als tijd = nacht dan kleur hokje zwart met witte letters
end function

kan dus niet. Je kunt geen layout dingen aanpassen vanuit een call in de sheet =function()
Dat klopt, het resultaat van een functie moet altijd als inhoud in een cel waarin de functie wordt aangeroepen worden weergegeven. Wat jij wil kan wel met conditional formatting met als functie: =HOUR(NOW())<6
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123364941
quote:
3s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 13:29 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat klopt, het resultaat van een functie moet altijd als inhoud in een cel waarin de functie wordt aangeroepen worden weergegeven. Wat jij wil kan wel met conditional formatting met als functie: =HOUR(NOW())<6
ja true. Zat al andere trucjes te verzinnen.
Bv ipv =function ~function , en dat te laten herkennen door cell change event
pi_123364957
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 13:41 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

ja true. Zat al andere trucjes te verzinnen.
Bv ipv =function ~function , en dat te laten herkennen door cell change event
Meer irritant vind ik het ontbreken van intellisense voor udf's :|
ik loop tegen beperkingen an
pi_123365691
Dan is wellicht Excel niet meer de correcte keuze met waar je mee bezig bent?
pi_123366880
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 13:42 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Meer irritant vind ik het ontbreken van intellisense voor udf's :|
ik loop tegen beperkingen an
in je skillz en dan hoop je dat intellisense snapt wat je bedoelt? :P
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 26 februari 2013 @ 14:34:12 #247
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_123366884
Ik heb een issue met mijn macro. Ik krijg de volgende melding:

file.xlsx is already open. Reopening will cause any changes you made to be discarded. Do you want to reopen file.xlsx ?

Als ik meerdere keren achterelkaar de macro wil laten spelen. Mijn macro bewerkt een file en paste die in een andere door die te openen:

Workbooks.Open Filename:= _
"C:\Documents and Settings\......file.xlsx"

Als die file dus als open is komt die melding, dus ik moet iets maken dat zegt. If bestand open do not reopen but continue. Op google zie ik allemaal string bolean blabla. Dat wil ik allemaal niet.

Gewoon simpel in 1 regeltje kan dit toch wel?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_123367187
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 14:34 schreef Deetch het volgende:

[..]

in je skillz en dan hoop je dat intellisense snapt wat je bedoelt? :P
Oh vast zal het ook aan skillz ook liggen :)
Maar het schijnt bovendien ook niet te kunnen.
Op het hele interwebs heb ik 1 methode gevonden die zegt dat dat moet werken, maar helaas.

Ik wil gewoon in kunnen typen =function(
en dat ie dan aan kan geven welke argumenten daar bijhoren.

-----

Dit dus, maar dan met custom functie



En dat kan dus niet .

Edit: Het kan dus echt niet -.- Antwoord door een MVP
http://answers.microsoft.(...)11-8dfc-68b599b31bf5

[ Bericht 6% gewijzigd door Holy_Goat op 26-02-2013 14:54:33 ]
pi_123371252
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 14:34 schreef GoodGawd het volgende:
Ik heb een issue met mijn macro. Ik krijg de volgende melding:

file.xlsx is already open. Reopening will cause any changes you made to be discarded. Do you want to reopen file.xlsx ?

Als ik meerdere keren achterelkaar de macro wil laten spelen. Mijn macro bewerkt een file en paste die in een andere door die te openen:

Workbooks.Open Filename:= _
"C:\Documents and Settings\......file.xlsx"

Als die file dus als open is komt die melding, dus ik moet iets maken dat zegt. If bestand open do not reopen but continue. Op google zie ik allemaal string bolean blabla. Dat wil ik allemaal niet.

Gewoon simpel in 1 regeltje kan dit toch wel?
Ik ben niet zo'n held, maar ik zou het via error handling oplossen, bijvoorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Sub test()
bestandopenen ("D:\Dennis\eten.xlsx")
End Sub

Private Sub bestandopenen(naam As String)
On Error GoTo einde
Workbooks.Open Filename:=naam
einde:
On Error GoTo 0
End Sub
pi_123372323
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 16:35 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik ben niet zo'n held, maar ik zou het via error handling oplossen, bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]

Als de vraagsteller gewoon de file wil overschrijven zou hij toch ook gewoon on error resume kunnen toepassen?
pi_123380443
Ja on error resume is een prima oplossing. De reden waarom ik het hier iets meer uitschrijf is om te zorgen dat het 'beheerst' plaatsvindt. Vaak wordt de on error goto 0 vergeten, waardoor latere problemen niet gevonden worden.

Daarnaast geef je via de specifieke verwijzing de mogelijkheid meerdere stukken code over te slaan, maar in dit geval is 1 regel voldoende.
pi_123380761
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 14:44 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Oh vast zal het ook aan skillz ook liggen :)
Maar het schijnt bovendien ook niet te kunnen.
Op het hele interwebs heb ik 1 methode gevonden die zegt dat dat moet werken, maar helaas.

Ik wil gewoon in kunnen typen =function(
en dat ie dan aan kan geven welke argumenten daar bijhoren.

-----

Dit dus, maar dan met custom functie

[ afbeelding ]

En dat kan dus niet .

Edit: Het kan dus echt niet -.- Antwoord door een MVP
http://answers.microsoft.(...)11-8dfc-68b599b31bf5
Dit is wel beetje workaround maar toch...Ctrl-Shift-A?
http://stackoverflow.com/a/14473698
pi_123408524
Thanks dafan, maar dat was juist niet de bedoeling ;) kwam die ook al tegen
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:12:17 #254
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_123420600
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 16:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de vraagsteller gewoon de file wil overschrijven zou hij toch ook gewoon on error resume kunnen toepassen?
Nou wat er gebeurd is het volgende:

Als hij de file wilt openen terwijl deze al open is dan krijg je een melding. Opent hij de file opnieuw en slaat vorige bewerkingen niet op.

Hij zou moeten zeggen, als de file geopend is en de macro verteld mij deze weer te openen, dan moet ik het bestand eerst even op slaan en dan kan ik verder.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_123424503
Ik heb een gigantisch sheet met daarin jaren lang aan hitlijst informatie.
Nu staat in de eerste kolom de datum, de tweede de positie, en dan nog de titel en artiest.
Nu zou ik graag alle dubbele vermeldingen (elk nummer staat erin voor iedere week waarin ie in de lijst verscheen) willen verwijderen, zodat ik de hele lijst makkelijk kan sorteren op datum en dan alle nummers op volgorde van verschijnen heb.. is er één of andere manier om dit (niet handmatig) in Excel te doen? Iets met dubbele cellen wissen, of alle rijen waarin kolom C is bundelen oid?
  woensdag 27 februari 2013 @ 20:15:40 #256
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123424752
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:12 schreef Maartel het volgende:
Ik heb een gigantisch sheet met daarin jaren lang aan hitlijst informatie.
Nu staat in de eerste kolom de datum, de tweede de positie, en dan nog de titel en artiest.
Nu zou ik graag alle dubbele vermeldingen (elk nummer staat erin voor iedere week waarin ie in de lijst verscheen) willen verwijderen, zodat ik de hele lijst makkelijk kan sorteren op datum en dan alle nummers op volgorde van verschijnen heb.. is er één of andere manier om dit (niet handmatig) in Excel te doen? Iets met dubbele cellen wissen, of alle rijen waarin kolom C is bundelen oid?
In het menu onder 'gegevens' zit een knop Duplicaten verwijderen. Selecteer al je gegevens, klik op die knop en zet dan vinkjes bij de kolommen waar artiest en titel staan.

Op die manier hou je alle unieke waarden over met hun eerste week van notering.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_123425194
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In het menu onder 'gegevens' zit een knop Duplicaten verwijderen. Selecteer al je gegevens, klik op die knop en zet dan vinkjes bij de kolommen waar artiest en titel staan.

Op die manier hou je alle unieke waarden over met hun eerste week van notering.
Super, dank je wel!! Dat gaat me heeeeel erg veel werk schelen :)

Nog een vraag voor gevorderden: zou er ook nog een formule zijn om vóórdat ik de duplicaten verwijder de hoogste positie (dus eigenlijk het laagste getal) uit de paar rijen per nummer te pikken? (Zo niet dan zoek ik die gewoon lekker op in de originele sheet hoor, maar met ruim 60 jaar aan charts is elk hulpmiddel meegenomen!)
pi_123425907
Je kan toch de gefilterde lijst kopiëren naar een nieuwe sheet zodat je alleen unieke nummers hebt. Vanaf daar kan je aan de slag met formules om het laagste nummer te vinden.
Iets van
=MIN(ALS(Helelijst!A:A=A1;Helelijst!B:B))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter
Waar
Helelijst!A:A je lijst met titels is, A1 de cel met je unieke titel, en B:B de kolom met posities.

Beetje onduidelijk maar dan moet je maar ff een screenshot maken dan kan ik hem beter naar je behoefte aanpassen ;)
  woensdag 27 februari 2013 @ 20:31:52 #259
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123425935
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:21 schreef Maartel het volgende:

[..]

Super, dank je wel!! Dat gaat me heeeeel erg veel werk schelen :)

Nog een vraag voor gevorderden: zou er ook nog een formule zijn om vóórdat ik de duplicaten verwijder de hoogste positie (dus eigenlijk het laagste getal) uit de paar rijen per nummer te pikken? (Zo niet dan zoek ik die gewoon lekker op in de originele sheet hoor, maar met ruim 60 jaar aan charts is elk hulpmiddel meegenomen!)
Als je eerst je hele lijst sorteert op positie en dáárna de duplicaten verwijderen-handeling uitvoert, zou het goed moeten komen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_123426539
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je eerst je hele lijst sorteert op positie en dáárna de duplicaten verwijderen-handeling uitvoert, zou het goed moeten komen.
Alleen heb ik dan de eerste datum niet meer!
Maar ik bedenk nu net dat ik dat dan in een andere sheet kan doen, en dan de positie kolom kan kopieren! Opgelost :)
  donderdag 28 februari 2013 @ 08:19:08 #261
145874 mctwigt
Geestelijke vader van Kwaak
pi_123443751
Kan iemand me helpen. Ik werk met een engelstalige excell en ik moet een 11proefuit voeren voor 600 rekeningnummers. in een clioep gaf hij aan dat de nummers goed waren maar de bank gaf aan van niet. Nu is 600 nummers het truukje met vermeningvuldigen wat lang werk heeft iemand in excel hier een makkelijke formule voor die ik mooi kan doortrekken?
De versie die ik heb is 2003 en 2010

Bij voorbaat dank
Two guys and a Duck: #1 #2
#3 #4
Op vrijdag 26 augustus 2011 19:59 schreef ColaBlikje het volgende:
Deze eend moet een eigen stripboek krijgen :D Of een deel in de Donald Duck, of de krant ofzo.
pi_123443802
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 08:19 schreef mctwigt het volgende:
Kan iemand me helpen. Ik werk met een engelstalige excell en ik moet een 11proefuit voeren voor 600 rekeningnummers. in een clioep gaf hij aan dat de nummers goed waren maar de bank gaf aan van niet. Nu is 600 nummers het truukje met vermeningvuldigen wat lang werk heeft iemand in excel hier een makkelijke formule voor die ik mooi kan doortrekken?
De versie die ik heb is 2003 en 2010

Bij voorbaat dank
Je hele vraag hier typen kost meer tijd als in google 11 proof excel intypen.

Voor 9 en 10 cijfierige nummers.

http://www.veit.nl/365503-hoe-doe-ik-de-elfproef
  donderdag 28 februari 2013 @ 10:05:49 #263
145874 mctwigt
Geestelijke vader van Kwaak
pi_123445869
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 08:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je hele vraag hier typen kost meer tijd als in google 11 proof excel intypen.

Voor 9 en 10 cijfierige nummers.

http://www.veit.nl/365503-hoe-doe-ik-de-elfproef
Eentje voor giro rekeningen en 7 cijferige rekeningnummers kan ik niet vinden
Two guys and a Duck: #1 #2
#3 #4
Op vrijdag 26 augustus 2011 19:59 schreef ColaBlikje het volgende:
Deze eend moet een eigen stripboek krijgen :D Of een deel in de Donald Duck, of de krant ofzo.
pi_123446000
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 10:05 schreef mctwigt het volgende:

[..]

Eentje voor giro rekeningen en 7 cijferige rekeningnummers kan ik niet vinden
Voldoet een girorekeningnummer wel altijd een 11 proef?

En als je de formule van 9 en 10 ziet is het dan zo moeilijk om deze om te bouwen naar een 7 cijferig nummer? Zou het niet zomaar zijn dat je dan ipv die 1:9 of 1:10 die in die formules zitten je een 1:7 moet neerzetten. Hoe makkelijk kan het zijn?
pi_123446877
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

Girorekeningnummers voldoen niet altijd aan de elfproef.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123545632
Hoe kan ik VBA een cel automatisch laten vullen op basis van de tekst in een andere cel.

Voorbeeld: de voert voert het woord auto in, in cel A1 vervolgens verschijnt er in cel A2 het woord fiets...
  zaterdag 2 maart 2013 @ 19:48:05 #267
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_123546152
in een worksheet module bijvoorbeeld een worksheet_change() functie zetten met daarin
if (target.value="auto") then
cells(target.row,target.column+1)="Fiets"
end if

zoiets
pi_123547010
Dankjewel Holy_Goat!

Maar hoe verwijs ik dan naar de desbetreffende cellen..
pi_123584923
met
cells(target.row,target.column+1)

hier dus de zelfde rij en 1 kolom rechts van de bewerkte cel.
pi_123589977
ook de Range("B1").value of de Range("B1").Offset(aantalRijen,aantalKolommen).value kunnen hier meer begrijpbaar in zijn.
  maandag 4 maart 2013 @ 13:45:13 #271
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_123615181
Ik wil conditional formatting (voorwaardelijke opmaak) toepassen in combinatie met een referentie.

Voorbeeld:

Cel B2 moet een rode achtergrond krijgen als E2 de tekst 'onderbroken' bevat.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Een loftrompet voor degene met het juiste antwoord!
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  maandag 4 maart 2013 @ 13:47:50 #272
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123615285
Staat er in E2 alleen maar "onderbroken" of staat er meer in, waaronder dat woord?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 maart 2013 @ 14:11:42 #273
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_123616170
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:47 schreef Janneke141 het volgende:
Staat er in E2 alleen maar "onderbroken" of staat er meer in, waaronder dat woord?
Sorry, er staat inderdaad alleen 'onderbroken'.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  maandag 4 maart 2013 @ 14:14:44 #274
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123616270
Ik heb de NL versie hier, maar ik neem aan dat je het zelf wel kan vertalen. Gaat als volgt:

-Selecteer de cel(len) waaraan je de opmaak wil toekennen
-Klik op Voorwaardelijke opmaak, kies 'nieuwe regel'
-Kies 'een formule gebruiken'
-Zet in de formuleregel: =$E2="onderbroken"
-Kies de gewenste opmaak.

Succes!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 maart 2013 @ 14:17:38 #275
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_123616388
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:14 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb de NL versie hier, maar ik neem aan dat je het zelf wel kan vertalen. Gaat als volgt:

-Selecteer de cel(len) waaraan je de opmaak wil toekennen
-Klik op Voorwaardelijke opmaak, kies 'nieuwe regel'
-Kies 'een formule gebruiken'
-Zet in de formuleregel: =$E2="onderbroken"
-Kies de gewenste opmaak.

Succes!
Super, dat werkt perfect :) Dankjewel!
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_123619135
Misschien een makkelijke vraag, maar ik kom er even niet uit. Ik heb een lijst met tijdverschillen, maar negatieve tijden in Excel zijn niet mogelijk. Ik heb dus een als-functie gebouwd waardoor de ##### automatisch wegvalt. Echter, kan ik nog steeds niet zien of het tijdsverschil negatief of positief is. Is het mogelijk om de kleur van het lettertype aan te passen voor de verschillende positieve waarden (dus rood voor negatief tijdverschil, wat overigens nog steeds positief in Excel staat en groen voor positieve tijdsverschillen)?

=ALS(E708<F708;-(E708-F708);E708-F708)

Edit: het is alweer gelukt. Bedankt iig.
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
pi_123679648
Hoi,

Ik ben bezig met een inkomsten en uitgaven spreadsheet. Dit is waar ik nu ben:



Wat is de makkelijkste manier om er voor te zorgen dat de balans aan de rechterzijde zich constant automatisch update? Iemand die me hiermee kan helpen?

Alvast bedankt!
  dinsdag 5 maart 2013 @ 22:04:32 #278
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123680662
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:50 schreef G-Mart het volgende:
Iemand die me hiermee kan helpen?
Wellicht, als ik het probleem snap.

Wat wil je, dat hij de formule doortrekt als er een regel bijkomt? Dat de balans wordt aangepast als je een bedrag verandert? Dat de balans zich aanpast als je twee data omwisselt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_123681176
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 22:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wellicht, als ik het probleem snap.

Wat wil je, dat hij de formule doortrekt als er een regel bijkomt? Dat de balans wordt aangepast als je een bedrag verandert? Dat de balans zich aanpast als je twee data omwisselt?
Dat de formule zich automatisch doortrekt inderdaad. Op dit moment is de formule simpelweg =G6-F7+E7 in Cel G7, dan =G7-F8+E8 in Cel G8 etc.

Is er een makkelijke manier zodat iemand anders alle informatie in kan vullen, en vervolgens update de balans zich vanzelf? De enige manier die ik kan bedenken is de formule simpelweg in de lege balans cellen te kopieeren en dan hopen dat dat goed genoeg is voor de komende tijd...
  dinsdag 5 maart 2013 @ 22:16:41 #280
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123681565
Maak er een lijst van. Afhankelijk van je versie doe je dat via de optie Lijsten (2007) of Excel Tabellen (2010) als je dan regels toevoegt trekt hij de formules vanzelf door en kan je ook nog wat totaalopties e.d. maken. Heb nu geen tijd om dat verder uit te leggen, maar ik zou zeggen grut even in de helpfunctie en kijk of je eruit komt.

Heel globaal: selecteer je gegevensreeks inclusief formules, klik de functie Lijsten/Tabellen aan en dan kijken wat er gebeurt. Succes!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_123739114
Hallo,

Ik ben in Excel 2003 aan het stoeien met het automatisch updaten van een tabel aan de hand van bestanden die in een map worden gestopt. Deze bestanden zijn volgens een vast format en bevatten een datumstempel in de bestandsnaam. Vanuit de opgestelde tabel worden grafieken samengesteld. Het is echter de bedoeling dat alleen van de laatste 10 bestanden de tabel wordt opgebouwd.

Mijn vraag:
Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat een tabel de informatie bevat van de 10 laatste bestanden die in een folder/map zijn geplaatst?
pi_123745909
Geef eens een voorbeeld van de bestandnaam waar de data uit moet komen?
En hoe de data uit die andere bestanden in excel terecht komt?

Neem vervolgens een macro op waarin je een bestand opent.
Pas deze macro aan op basis van de datum van vandaag en de 9 voorliggende dagen.
Klaar!
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 7 maart 2013 @ 14:50:38 #283
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_123746916
Welke Excel-god legt mij uit wat het verschil is tussen een array-formule en een normale formule, buiten dat je bij de eerste CTRL+SHIFT+ENTER moet gebruiken om 'm te laten functioneren :P
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  donderdag 7 maart 2013 @ 15:05:03 #284
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123747441
quote:
5s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:50 schreef InTrePidIvity het volgende:
Welke Excel-god legt mij uit wat het verschil is tussen een array-formule en een normale formule, buiten dat je bij de eerste CTRL+SHIFT+ENTER moet gebruiken om 'm te laten functioneren :P
Bij een array-formule kan je met een formule meerdere cellen vullen. Vergelijkbaar met $bla[0], $bla[1], etc in PHP. Met de excel-formule vul je dus n-cellen in, van [0] tot [n].
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 7 maart 2013 @ 15:09:04 #285
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_123747553
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 11:28 schreef Heppy_tjoi het volgende:
Hallo,

Ik ben in Excel 2003 aan het stoeien met het automatisch updaten van een tabel aan de hand van bestanden die in een map worden gestopt. Deze bestanden zijn volgens een vast format en bevatten een datumstempel in de bestandsnaam. Vanuit de opgestelde tabel worden grafieken samengesteld. Het is echter de bedoeling dat alleen van de laatste 10 bestanden de tabel wordt opgebouwd.

Mijn vraag:
Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat een tabel de informatie bevat van de 10 laatste bestanden die in een folder/map zijn geplaatst?
Met behulp van een formule als deze kan je wel je grafiek opmaken dat ie alleen de laatste 10 entry's neemt:
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-10;0;1;1))
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-9;0;1;1))
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-8;0;1;1))
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-7;0;1;1))
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-6;0;1;1))
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-5;0;1;1))
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-4;0;1;1))
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-3;0;1;1))
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-2;0;1;1))
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-1;0;1;1))

-edit-

Dit zou dan je input zijn voor de grafiek:
=SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-10;0;1;1));SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-9;0;1;1));SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-8;0;1;1));SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-7;0;1;1));SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-6;0;1;1));SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-5;0;1;1));SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-4;0;1;1));SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-3;0;1;1));SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-2;0;1;1));SOM(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-1;0;1;1))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 7 maart 2013 @ 17:12:58 #286
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_123752567
Hallo, ik wil een macro met Visual basic maken voor het selecteren van alle pivot items. (Draai tabel items)

Behalve 1 item. Met het recorden gaat dit weer niet en krijg ik dit bijv:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night"). _
        CurrentPage = "(All)"
    With ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night")
        .PivotItems("25").Visible = True
        .PivotItems("49").Visible = True
        .PivotItems("55").Visible = True
        .PivotItems("60").Visible = True
        .PivotItems("62").Visible = True
    End With
End Sub

etc. Er zitten honderedn items in de tabel. Hij moet dus alles selecteren en dan 1tje uitvinken.

Maar er is niet zoiets als:

.PivotItems("all").Visible = True

en dan gewoon:

.PivotItems("0").Visible = False (voor dat ene item die uit moet)
Ik kom er niet op in ieder geval.

Anyone? Thx.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  donderdag 7 maart 2013 @ 21:48:18 #287
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_123765907
Macro opnemen, kijken hoe dat gaat
pi_123768880
Beter maak je toch een lijst van alle bestanden in gewoon Excel. En dan maak een dynamic named range aan om de laatste 10 te pakken.
pi_123770540
quote:
5s.gif Op donderdag 7 maart 2013 17:12 schreef GoodGawd het volgende:
Maar er is niet zoiets als:

.PivotItems("all").Visible = True

Dim pivItem As PivotItem
For Each pivItem In ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night").PivotItems
pivItem.Visible = True
next

of simpelweg

ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night").ClearAllFilters

[ Bericht 8% gewijzigd door snabbi op 07-03-2013 22:55:07 ]
pi_123772327
quote:
5s.gif Op donderdag 7 maart 2013 14:50 schreef InTrePidIvity het volgende:
Welke Excel-god legt mij uit wat het verschil is tussen een array-formule en een normale formule, buiten dat je bij de eerste CTRL+SHIFT+ENTER moet gebruiken om 'm te laten functioneren :P
Excel is niet anders dan een matrix. Elke cel in deze matrix bevat 1 waarde. Deze waarde is een formule of bijvoorbeeld een tekst-string (van 1 of meerdere regels).

Door gebruik te maken van een array-formule maakt Excel een matrix in de betreffende cel. Je krijgt dus een matrix in de matrix. De uitkomst van de bewerking die je doet over deze matrix, wordt weer als 1 waarde gepresenteerd.

Werkend voorbeeld:
Achtergrondinfo: In een computer wordt een boolean waarde (true of false) weergegeven met 1 of 0.

Stel je voor je hebt de onderstaande tabel gewoon in normale cellen staan en je wilt weten wat de som is van de 'Op te tellen waarden' wanneer Waarde 1 gelijk is aan a en Waarde 2 aan z.

quote:
Waarde 1 Waarde 2 Op te tellen waarden
a z 1
a x 2
a z 3
b z 4
b x 5
b z 6
De tabel hierboven zou je bij een array formule van: =SOM((A2:A7="a")*(B2:B7="z")*(C2:C7))
het antwoord 4 moeten krijgen. Dit komt doordat in die ene cel een nieuwe matrix wordt opgebouwd op de volgende manier:
Waarde 1: wanneer de waarde in de kolom van waarde 1 gelijk is aan a, dan is de waarde 1 anders 0
Waarde 2: wanneer de waarde inde kolom van waarde 2 gelijk is aan z dan is de waarde 1 anders 0

De inhoud van je cel wordt nu
quote:
1*1*1=1
1*0*2=0
1*1*3=3
0*1*4=0
0*0*5=0
0*1*6=0
Som van dit rijtje van {1/0/3/0/0/0} is gelijk aan 4. Dat rijtje is de array in de cel en zo wordt het ook weergegeven als je de Fx knop gebruikt.

[ Bericht 2% gewijzigd door snabbi op 07-03-2013 23:35:41 ]
  vrijdag 8 maart 2013 @ 13:08:24 #291
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_123787006
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 22:49 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dim pivItem As PivotItem
For Each pivItem In ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night").PivotItems
pivItem.Visible = True
next

of simpelweg

ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night").ClearAllFilters
Ah kijk dat is de lijn waar ik naar op zoek was! Bedankt :)
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_123915004
Hallo allen,

Een vraag want ik kom er helemaal niet meer uit

De kolommen:
D: een lijst met de maanden januari tot en met december
K, N en Q: een lijst met 56 motieven bijvoorbeeld "dienst niet bereikbaar"
L, O en R: een lijst met 2 antwoorden (ja of nee)

het volgende wil ik bereken:
alle cellen in kolom D met als maand « januari »
en alle cellen in of K of N of Q met als motief « dienst niet bereikbaar »
en alle cellen in of L, of O of R met als antwoord « ja »

Is hier een formule voor? Zo ja welke? En hoe?
Mocht ik niet duidelijk genoeg zijn dat hoor ik het graag.

Alvast bedankt
pi_123915019
dubbel
  maandag 11 maart 2013 @ 16:07:12 #294
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_123915057
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:05 schreef qu63 het volgende:

[..]

Bij een array-formule kan je met een formule meerdere cellen vullen. Vergelijkbaar met $bla[0], $bla[1], etc in PHP. Met de excel-formule vul je dus n-cellen in, van [0] tot [n].
Bedankt voor de poging :Y

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 23:18 schreef snabbi het volgende:

[..]

Excel is niet anders dan een matrix. Elke cel in deze matrix bevat 1 waarde. Deze waarde is een formule of bijvoorbeeld een tekst-string (van 1 of meerdere regels).

Door gebruik te maken van een array-formule maakt Excel een matrix in de betreffende cel. Je krijgt dus een matrix in de matrix. De uitkomst van de bewerking die je doet over deze matrix, wordt weer als 1 waarde gepresenteerd.

Werkend voorbeeld:
Achtergrondinfo: In een computer wordt een boolean waarde (true of false) weergegeven met 1 of 0.

Stel je voor je hebt de onderstaande tabel gewoon in normale cellen staan en je wilt weten wat de som is van de 'Op te tellen waarden' wanneer Waarde 1 gelijk is aan a en Waarde 2 aan z.

[..]

De tabel hierboven zou je bij een array formule van: =SOM((A2:A7="a")*(B2:B7="z")*(C2:C7))
het antwoord 4 moeten krijgen. Dit komt doordat in die ene cel een nieuwe matrix wordt opgebouwd op de volgende manier:
Waarde 1: wanneer de waarde in de kolom van waarde 1 gelijk is aan a, dan is de waarde 1 anders 0
Waarde 2: wanneer de waarde inde kolom van waarde 2 gelijk is aan z dan is de waarde 1 anders 0

De inhoud van je cel wordt nu

[..]

Som van dit rijtje van {1/0/3/0/0/0} is gelijk aan 4. Dat rijtje is de array in de cel en zo wordt het ook weergegeven als je de Fx knop gebruikt.
Maar deze vond ik stukken duidelijker ^O^ Merci :)
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  maandag 11 maart 2013 @ 16:10:04 #295
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123915152
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:05 schreef Prego het volgende:
Mocht ik niet duidelijk genoeg zijn dat hoor ik het graag.
In je post staat niet wat je wil berekenen, dus ik weet ook niet of daar een formule voor is.

Wat wil je?
- Het aantal regels waar de gevraagde combinatie voorkomt?
- Een lijst met die regels?
- Nog iets anders?

Hoe moet Excel weten dat jij juist die waarden bedoelt? Staan die ergens, of wil je die invullen in je formule?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_123915277
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In je post staat niet wat je wil berekenen, dus ik weet ook niet of daar een formule voor is.

Wat wil je?
- Het aantal regels waar de gevraagde combinatie voorkomt?
- Een lijst met die regels?
- Nog iets anders?

Hoe moet Excel weten dat jij juist die waarden bedoelt? Staan die ergens, of wil je die invullen in je formule?
ik wil inderdaad het aantal regels waar de gevraagde combinatie voorkomt. die waarden zou ik zelf in moeten vullen in de formule.
  maandag 11 maart 2013 @ 16:19:46 #297
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123915559
Mijn suggestie is dat je even drie vaste cellen uitkiest waar de vergelijkingswaarden instaan, zeg $Z$1, $Z$2 en $Z$3. Mocht je dan ooit de aantallen voor februari willen hebben, dan hoef je niet al je formules aan te passen.

Maak een kolom S. In bijvoorbeeld S37 komt dan te staan:
=ALS(EN(D37=$Z$1;OF(K37=$Z$2;N37=$Z$2;Q37=$Z$2);OF(L37=$Z$3;O37=$Z$3;R37=$Z$3);1;0)

Tel alle waarden in kolom S op en je hebt je gevraagde aantal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_123915833
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:19 schreef Janneke141 het volgende:
Mijn suggestie is dat je even drie vaste cellen uitkiest waar de vergelijkingswaarden instaan, zeg $Z$1, $Z$2 en $Z$3. Mocht je dan ooit de aantallen voor februari willen hebben, dan hoef je niet al je formules aan te passen.

Maak een kolom S. In bijvoorbeeld S37 komt dan te staan:
=ALS(EN(D37=$Z$1;OF(K37=$Z$2;N37=$Z$2;Q37=$Z$2);OF(L37=$Z$3;O37=$Z$3;R37=$Z$3);1;0)

Tel alle waarden in kolom S op en je hebt je gevraagde aantal.
Ik ga het direct proberen, veel dank voor je hulp!
pi_123917572
Beter doe je dit met sumproduct maar dat leg ik in het vervolgtopic wel uit want deze is bijna vol.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123917583
Sumproduct lijkt overigens heel erg op wat snabbi voorstelt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_123917592
en op naar de volgende :W
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')