SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN
Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wikiSupra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
Dat zou een optie kunnen zijn idd, maar op mijn manier heb ik direct het rijnummer te pakken. Nu handmatig nog even de foutjes er uit slopen en de formule aanpassenquote:Op maandag 17 december 2012 14:43 schreef Deetch het volgende:
Met een hulpkolom helmaal vooraan (ivm VLOOKUP) zou je een heel eind moeten komen. Hierin zet je de volgende formule:
=(B1)&" #" &COUNTIF($B$1:B1,B1)
De tweede keer dat de tekst "banaan" voorkomt in kolom B komt er in de hulpkolom "banaan #2" te staan.
Op die manier zou je ook de vijfde keer banaan kunnen door een vlookup te doen in de hulp kolom
In D2 zet je de zoeknaam
In D3 de hoeveelste je wilt vinden (1,2 3, etc
Om dan de corresponderende waarde uit kolom C weer te geven:
In D4:=vlookup(D2 & " #" & D3,a1:z100,3)
Heb deze plugin ook al een poosje staan om te testen maar nog niet aan toe gekomen.quote:Op woensdag 19 december 2012 10:27 schreef qu63 het volgende:
Zo jammer dat die niet voor 2007 beschikbaar is.. http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011
Weet iemand anders een goed alternatief om toch een fuzzy match te kunnen doen?
-edit-
Gewoon eigenwijs zijn en de plugin alsnog installeren schijnt ook te werken
Nu m'n tabellen even optimaliseren en kijken of t ook echt gaat werken
Als ik m'n sheets straks op orde heb ga ik 600 rijen fuzzy matchen met 50.000 rijen.. Op hoop van zege!quote:Op woensdag 19 december 2012 12:35 schreef Deetch het volgende:
[..]
Heb deze plugin ook al een poosje staan om te testen maar nog niet aan toe gekomen.
brrrr, grote kans op false-postivesquote:Op woensdag 19 december 2012 12:52 schreef qu63 het volgende:
[..]
Als ik m'n sheets straks op orde heb ga ik 600 rijen fuzzy matchen met 50.000 rijen.. Op hoop van zege!
Jup.. Ik zal wel zien hoe t gaat, hopelijk heb ik t niet nodig en zijn mijn voorbereidingen goed genoeg geweestquote:Op woensdag 19 december 2012 13:13 schreef Deetch het volgende:
[..]
brrrr, grote kans op false-postives
Ja, dat klopt, geloof ik. Jij bent scherper dan ik. Ehm... maar nu twijfel ik aan mezelf. Volgens mij kan het ook anders (maar dan weet ik nog steeds niet hoe). Als ik steeds het verschil t.o.v. A1 wil zien, kan dat wel? Want dat is wat ik wil, geloof ik: voor elke waarde die ik erbij krijg, een verschilwaarde t.o.v. de eerste zien.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
Als je het verschil tussen A1 en A2, dus (A2-A1), optelt bij A1, hou je dan niet gewoon A2 over? of mis ik ergens een niet vermelde absolute-waarde?
Omdat het een spreadsheet is met 15 kolommen... En dan moet ik dus voor al die kolommen een hulpkolom maken. Weg overzichtquote:Waarom niet in een hulpkolom?
Dus je moet een hulpkolom hebben.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:25 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Ja, dat klopt, geloof ik. Jij bent scherper dan ik. Ehm... maar nu twijfel ik aan mezelf. Volgens mij kan het ook anders (maar dan weet ik nog steeds niet hoe). Als ik steeds het verschil t.o.v. A1 wil zien, kan dat wel? Want dat is wat ik wil, geloof ik: voor elke waarde die ik erbij krijg, een verschilwaarde t.o.v. de eerste zien.
*sorry, ik maak het veel verwarrend*
[..]
Omdat het een spreadsheet is met 15 kolommen... En dan moet ik dus voor al die kolommen een hulpkolom maken. Weg overzicht
Oke, ik zie dat ik het weer verkeerd zeg :S Sorry hoor.quote:
OK, even voor mijn beeldvorming: je hebt een kolom waar in A1 t/m A371 allerlei waarden staan, en het enige dat je interessant vindt is A371-A1, en alles er tussenin boeit niet?quote:Op woensdag 19 december 2012 20:35 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Oke, ik zie dat ik het weer verkeerd zeg :S Sorry hoor.
Ik wil dus niet voor élke waarde die ik erbij krijg het verschil zien, want dat is hetzelfde als wat ik eerst zei. Ik wil voor de láátste waarde die ik erbij krijg, het verschil zien met A1. Heb ik dan alsnog een hulpkolom nodig?
Ja, die zag ik al aankomen.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:47 schreef Pinklady89 het volgende:
Ja, jullie hebben gelijk. Hulprij is inderdaad een goed idee.
Dan zit ik alleen nog even te denken.... Hoe maak ik dan die waarde in de hulprij afhankelijk van het aantal A-waarden? Het kan namelijk net zo goed A189 zijn, dat weet ik nu nog niet. Een verschuiving met optellen maken, kan ik. Maar hoe doe ik dat met aftrekken?
Dank je wel. Nog één vraagje... Hij pakt met dit hierboven niet de laatste, maar de één na laatste cel als ik 'm voor het proberen even in een nieuwe spreadsheet plak... Hoe pakt 'ie de laatste?quote:Op woensdag 19 december 2012 20:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, die zag ik al aankomen.
De waarde van de laatste cel krijg je door =INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999))
Hmm, je hebt gelijk, even slecht opgeletquote:Op woensdag 19 december 2012 21:06 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Dank je wel. Nog één vraagje... Hij pakt met dit hierboven niet de laatste, maar de één na laatste cel als ik 'm voor het proberen even in een nieuwe spreadsheet plak... Hoe pakt 'ie de laatste?
Super! Hij doet het inderdaad. Hartstikke bedankt!quote:Op woensdag 19 december 2012 21:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hmm, je hebt gelijk, even slecht opgelet
Deze moet het dan wel doen:
=INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999)+1)
Denk erom dat deze functie niet goed werkt als er lege cellen in je kolom A staan. Dit omdat AANTALARG deze niet meetelt.quote:Op woensdag 19 december 2012 21:11 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Super! Hij doet het inderdaad. Hartstikke bedankt!
En voor een laatste cel in een rij gebruik je deze:quote:Op donderdag 20 december 2012 15:20 schreef Deetch het volgende:
[..]
Denk erom dat deze functie niet goed werkt als er lege cellen in je kolom A staan. Dit omdat AANTALARG deze niet meetelt.
Op een andere site vond ik onderstaande functie die altijd de onderste celwaarde vind, ook als er lege plekken in de kolom zijn.
=ZOEKEN(2;1/(A2:A99999<>"");A2:A99999)
Heb em nu al bijna 2 uur draaien en de sheet lijkt vast te zijn gelopen..quote:Op woensdag 19 december 2012 10:27 schreef qu63 het volgende:
Zo jammer dat die niet voor 2007 beschikbaar is.. http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011
Weet iemand anders een goed alternatief om toch een fuzzy match te kunnen doen?
-edit-
Gewoon eigenwijs zijn en de plugin alsnog installeren schijnt ook te werken
Nu m'n tabellen even optimaliseren en kijken of t ook echt gaat werken
=weekdag()?quote:Op vrijdag 21 december 2012 12:26 schreef Z het volgende:
Ik wil een draaitabel maken op basis van een kolom waarin een datum staat. De celeigenschappen van die kolom zijn 'dddd' opgemaakt. Dus je ziet alleen de dag. Ik wil namelijk zien of er op bepaalde dagen meer activiteit is dan op andere dagen. Het werkt alleen niet want bij het maken van de draaitabel kijkt Excel naar de hele datum en aggregeert Excel de dagen niet. Iemand een idee hoe dat op te lossen?
Ah, het is natuurlijk ook niet slim om van de ene tabel 4 kolommen te matchen tegenover 10 kolommen uit de andere tabel.. Logisch dat ie er dan lang over doetquote:Op vrijdag 21 december 2012 12:21 schreef qu63 het volgende:
[..]
Heb em nu al bijna 2 uur draaien en de sheet lijkt vast te zijn gelopen..
Je wilt dus eigenlijk in kolom 2 ook gewoon de datum van kolom 1 hebben? Of wi je als er geen datum in de vage omchrijving te vinden is de datum vervangen wordt?quote:Op donderdag 27 december 2012 11:09 schreef DarkSavior het volgende:
Beste Excel professionals, ik heb nog (uitdagende?) vraag mbt Excel.
Ik heb momenteel twee kolommen in mijn bankafschrift. Kolom 1 is de datum waarop een transactie is verwerkt door de bank en kolom 2 is voor de datum waarop de transactie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. In deze kolom 2 staat echter niet altijd de datum. Voorbeelden hoe het verwerkt is:
• 04-06-12 16:12 BETAALAUTOMAAT
• 04-06-12 16:13 GELDAUTOMAAT
• MAAND JUL. NR. 200190386T200013
• PIESSEN MAXIM
In verband met een huishoudboekje wil ik graag de datum van kolom 2 identificeren en laten vervangen voor de datum in kolom 1. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?
Het komt eigenlijk op het volgende neer:quote:Op donderdag 27 december 2012 11:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je wilt dus eigenlijk in kolom 2 ook gewoon de datum van kolom 1 hebben? Of wi je als er geen datum in de vage omchrijving te vinden is de datum vervangen wordt?
Met kolom 2 zou je in kolom 3 en verder eens wat kunnen spelen met vind.alles en dan op een spatie zoeken, zodat je de locatie van de eerste spatie weet, en vervolgens met links of rechts aan de slag kan om de datum eruit te halen.
Nou het is kerst vakantie druk eens op de F1 bij excel en ga kijken hoe je het als macro kunt maken en deze vervolgens altijd kunt gebruiken. Ik ga er in ieder geval geen tijd in steken, als je al wat hebt gemaakt en je komt er niet uit wil ik je graag proberen verder te helpen.quote:Op donderdag 27 december 2012 11:27 schreef DarkSavior het volgende:
[..]
Het komt eigenlijk op het volgende neer:
1. Check of er een datum in kolom 2 te vinden is.
Zo ja, kopieer deze datum naar kolom 1.
Zo nee, doe niks.
Het liefst zou ik dan een functie hebben die ik kan oproepen elke keer als ik een spreadsheet laad.
Bedankt! Ik heb idd de tijd om nu wat meer te weten te komen over macro's. Tot nu toe heb ik macro's toegevoegd aan mijn lint en weet ik dat ik een macro kan opnemen en bewerken. Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik niet weet welke functies ik nodig heb om mijn macro te kunnen maken. Als ik mijn macro splits in elementaire functies kom ik uit op het volgende:quote:Op donderdag 27 december 2012 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou het is kerst vakantie druk eens op de F1 bij excel en ga kijken hoe je het als macro kunt maken en deze vervolgens altijd kunt gebruiken. Ik ga er in ieder geval geen tijd in steken, als je al wat hebt gemaakt en je komt er niet uit wil ik je graag proberen verder te helpen.
Als dat alle datums zijn, kun je zoiets proberenquote:Op donderdag 27 december 2012 11:09 schreef DarkSavior het volgende:
Beste Excel professionals, ik heb nog (uitdagende?) vraag mbt Excel.
Ik heb momenteel twee kolommen in mijn bankafschrift. Kolom 1 is de datum waarop een transactie is verwerkt door de bank en kolom 2 is voor de datum waarop de transactie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. In deze kolom 2 staat echter niet altijd de datum. Voorbeelden hoe het verwerkt is:
• 04-06-12 16:12 BETAALAUTOMAAT
• 04-06-12 16:13 GELDAUTOMAAT
• MAAND JUL. NR. 200190386T200013
• PIESSEN MAXIM
In verband met een huishoudboekje wil ik graag de datum van kolom 2 identificeren en laten vervangen voor de datum in kolom 1. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?
1 | =ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN("??-??-???? ??:??*";B1;0));A1;LINKS(B1;16)) |
Het nadeel hiervan is natuurlijk wel dat deze formule steeds opnieuw in de sheet erbij gezet of doorgetrokken moet worden en bij een VBA ding je dit programmaatje wat zelf laten zoeken.quote:Op donderdag 27 december 2012 13:13 schreef ralfie het volgende:
[..]
Als dat alle datums zijn, kun je zoiets proberen
[ code verwijderd ]
Indien cel B1 matched met "??-??-???? ??:??*" (wat schijnbaar je datumnotatie is) worden de eerste 16 karakters van cel B1 naar je output kolom gehaald, anders pakt ie cel A1.
Calculate op manual zetten scheelt al heel wat.quote:Op donderdag 27 december 2012 13:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het nadeel hiervan is natuurlijk wel dat deze formule steeds opnieuw in de sheet erbij gezet of doorgetrokken moet worden en bij een VBA ding je dit programmaatje wat zelf laten zoeken.
Verder begin ik steeds meer een hekel te krijgen aan complexe formules in excel omdat deze in grote sheets vaak voor een flinke vertraging zorgen, alhoewel dit bij de vraag van een rekeningoverzicht waarschijnlijk niet zo snel te groot zal worden.
Wat vet! Het werkt! Bedankt!quote:Op donderdag 27 december 2012 13:13 schreef ralfie het volgende:
[..]
Als dat alle datums zijn, kun je zoiets proberen
[ code verwijderd ]
Indien cel B1 matched met "??-??-???? ??:??*" (wat schijnbaar je datumnotatie is) worden de eerste 16 karakters van cel B1 naar je output kolom gehaald, anders pakt ie cel A1.
1 | =ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN("??-??-??*";B1;0));A1;LINKS(B1;8)) |
Of die 2 VBA-codes uit de OP gebruiken.quote:Op donderdag 27 december 2012 13:45 schreef Deetch het volgende:
[..]
Calculate op manual zetten scheelt al heel wat.
Dat komt omdat je nu tekst invoerd, geen datum. (een datum is in Excel een getal, vandaag is het bijvoorbeeld 41270 )quote:Op donderdag 27 december 2012 14:16 schreef DarkSavior het volgende:
[..]
Wat vet! Het werkt! Bedankt!
Er rest mij alleen 1 vraag. Iets dat ik over het hoofd heb gezien. Ik wil namelijk dat de format veranderen voordat die geplakt wordt, van dd-mm-yy naar yyyymmdd. Het lukt me namelijk niet bij celeigenschappen de datum format handmatig veranderen.
[ code verwijderd ]
Door veel te doen en op te zoeken Ik gebruik het voor mijn studie en voor thuis, heb ook sheets verbeterd voor mijn stagebedrijf (consultancybureau) vorig jaar.quote:Daarnaast nog de vraag hoe jullie dit hebben geleerd? Gebruiken jullie excel tijdens werk? Dit is super handig om te kunnen.
Dat is iets teveel eer denk ikquote:
oh en dafan natuurlijk, vooral de sumproductquote:
Lege cellen overslaan?quote:Op woensdag 2 januari 2013 11:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Hai.
Ein kleines problempchen (oid) en ik kom er maar niet uit.
Heb 2 kolommen, waarbij de ene kolom alleen 1 of niets bevat, en de tweede kolom 1-10 of niets bevat.
Kolom 1 wil ik in een grafiek laten zien als een maskeer vlak op een bepaalde tijd, kolom 2 als een punt op een bepaalde tijd.
Echter... De lege vakjes gooien roet in het eten, aangezien ze als 0 worden aangemerkt. Hierdoor krijg ik dus te veel punten, en indien er niet zo veel items zijn wordt het 'masker' links en rechts schuin, in plaats van recht naar beneden. Hoe negeer ik in excel 2010 lege waarden?
edit: ter aanvulling; wat ik eigenlijk wil is simpelgezegd dit: op de x as getallen 1-100 , en dan bijvoorbeeld ALLEEN bij 25-50 een lijn, en bij 60-80 een lijn, omdat daar waarden ingevuld staan. Dus GEEN lijnen bij niet ingevulde x as waarden, en GEEN schuine lijn van of naar y=0
Zet een kop thee en begin een goed gesprek.quote:Op woensdag 2 januari 2013 11:18 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
als je me wilt vertellen hoe ik dat aan een grafiek vertellen kan, graag
Ik begrijp niet precies of er wel iets in A kan staan maar niet in B en andersom. Mocht dit niet zo zijn dan zou je in de betreffende x-as kolom alleen je waarden 25-50 en 60-80 moeten opnemen. Vervolgens kan je de x-as opmaak veranderen om hier een vaste waarde te nemen via rechter muistoets en dan As-opmaak. Op deze manier verkom je het gebruik van niet bestaande waarden.quote:Op woensdag 2 januari 2013 11:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Hai.
Ein kleines problempchen (oid) en ik kom er maar niet uit.
Heb 2 kolommen, waarbij de ene kolom alleen 1 of niets bevat, en de tweede kolom 1-10 of niets bevat.
Kolom 1 wil ik in een grafiek laten zien als een maskeer vlak op een bepaalde tijd, kolom 2 als een punt op een bepaalde tijd.
Echter... De lege vakjes gooien roet in het eten, aangezien ze als 0 worden aangemerkt. Hierdoor krijg ik dus te veel punten, en indien er niet zo veel items zijn wordt het 'masker' links en rechts schuin, in plaats van recht naar beneden. Hoe negeer ik in excel 2010 lege waarden?
edit: ter aanvulling; wat ik eigenlijk wil is simpelgezegd dit: op de x as getallen 1-100 , en dan bijvoorbeeld ALLEEN bij 25-50 een lijn, en bij 60-80 een lijn, omdat daar waarden ingevuld staan. Dus GEEN lijnen bij niet ingevulde x as waarden, en GEEN schuine lijn van of naar y=0
Hoe ik dat allemaal binnen neem, staat kort omschreven in dit topic op GrabCAD.quote:Op donderdag 3 januari 2013 11:38 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben wel benieuwd , hoe haal je de "harde code" uit excel direct binnen in solid edge?
Wat ik zo lees is dat het niet zo 1,2,3, te doen is, en het problematisch zal blijven als je met de verwijzingen blijft werken.
Ik snap sowieso niet dat ze in de pakketen alles afhankelijk gemaakt hebben van lokale talen, en landinstellingen.
Haha, Ok!quote:Op donderdag 3 januari 2013 11:53 schreef Basp1 het volgende:
Zeg verder alsjeblieft je of jij, maar niet u dan voel ik me zo oud.
Je kan wel een languagepack installeren voor je huidige MS Office. Nadeeltje is dan dat heel Office in het Engels (Duits, Frans, whatever) is..quote:Op donderdag 3 januari 2013 12:08 schreef Caecus het volgende:
Neen, met Solid Edge heb ik dat al geprobeerd om met 'A1' en dergelijke te verwijzen, maar hij wil dit niet aanvaarden.
Helaas...
Zou er geen manier zijn om die verwijzingen naar het engels te plaatsen en de rest in het nederlands te laten?
Of eventueel in het uiterste geval, de versie van excel volledig in het engels te zetten?
Een 'named range' (van 1 cel) bedoel je?quote:Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
Ja! Dat blijkt goed te lukken!quote:Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
Ook bedankt!quote:Op donderdag 3 januari 2013 12:21 schreef qu63 het volgende:
[..]
Je kan wel een languagepack installeren voor je huidige MS Office. Nadeeltje is dan dat heel Office in het Engels (Duits, Frans, whatever) is..
http://office.microsoft.com/nl-nl/language-packs/
of zo: http://office.microsoft.c(...)ing-HP003088462.aspx
Of zo: http://www.techgenie.com/(...)-in-microsoft-excel/
Volgens mij moet dat idd wel altijd zo blijven werken, omdat de celbenaming wat harder in excel zit.quote:Op donderdag 3 januari 2013 12:42 schreef Caecus het volgende:
[..]
Ja! Dat blijkt goed te lukken!
Nu zal ik wel éénmalig de verwijzingen in Solid Edge moeten aanpassen, maar dit zal (hopelijk) eenmalig blijven.
Ik wist eerlijk gezegd niet van die benamingsfuncties af? En deze zouden dus altijd dezelfde moeten blijven (in gelijk welke taal)?
Alvast bedankt! Hiermee ben ik enorm goed geholpen!
Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.quote:Op vrijdag 14 december 2012 08:17 schreef Deetch het volgende:
[..]
Die puntcomma en komma is geheel afhankelijk van je windows instellingen en wat je daar als lijstscheidingsteken (list-seperator) gebruikt. Over het algemeen is het zo dat een Nederlands ingestelde computer ALS gebruik icm ; en een Engels/Amerikaans ingestelde computer IF icm met , . Combinaties komen ook voor maar dat is imho verwarrend.
Sowieso moet degene die ooit heeft bedacht dat de functies vertaald moesten worden een nekschot krijgen.
Kleine extra uitleg over IF
=IF(A1<10,1) geeft een 1 als de waarde kleiner dan 10 is. Als de waarde groter is (of gelijk aan) 10 dan krijg je FALSE te zien. Als je achter de 1 een komma zet kun je daar een uitdrukking neer zetten die getoond moet worden als A1 groter is dan 10.
=IF(A1<10,1,"groter dan 10")
Je kunt meerdere IFs ook combineren door eerste te checken op 1 voorwaarde en als die voorwaarde niet waar is kun je op de plek van de "groter dan 10" hierboven een tweede IF neerzetten, dit kan tot 7 niveaus.
Met het < of > teken sla je de grenswaarden nog over. <10 betekent exclusief 10. Dus je moet de grenzen ook ergens meenemen.
Ik ga er even vanuit dat er een 1 moet staan als de waarde 10 of kleiner is en een 2 als de waarde 20 of kleiner is maar groter dan 10.
Samenvattend zou dit de formule moeten zijn:
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3))
• als A1 kleiner of gelijk aan 10 dan 1
• als A1 niet kleiner of gelijk aan 10 dan check of A1 kleiner of gelijk aan 20 en dan 2
• alle andere gevallen 3
De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formulequote:Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.
Wat ik graag wil:
Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4
Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
=AFRONDEN.BOVEN(cel;10)/10quote:Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.
Wat ik graag wil:
Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4
Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 12:11 schreef qu63 het volgende:
[..]
De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formule
-edit-
Of je kan de waarde delen door 10 en afronden naar boven op hele getallen
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,IF(A1<=30,3,4)))quote:Op zondag 6 januari 2013 10:41 schreef Landgeld het volgende:
[..]
En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?
Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Let op de if functie kun je niet te vaak binnen zichzelf gebruiken.
Ik dacht maar een keer of 8, en aangezien het over een oplopende rij van die vraag ging zie ik sommige mensen wel in staat om die grens te bereiken.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.
quote:=SOMMEN.ALS(AT_RISK;WIN;"<>P";WIN;"<>"&"";BET_DATE;">="&DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG());1);BET_DATE;"<="&VANDAAG())
Min of meer, als ik het goed zie. De formule telt op in de lopende maand vanaf dag 1 tot en met vandaag. Ik gok dat JD een maandtotaal van een volledige maand wil hebben, en dan moet je dus in jouw cel A1 31 maart 2012 zetten.quote:Op maandag 7 januari 2013 18:50 schreef DaFan het volgende:
Alles vervangen waar VANDAAG() staat door bv A1 en dan zet je in A1 de gewenste datum. (1 maart 2012 ofzo)
Gebruik de formule vert.zoeken of in het engels vlookupquote:Op maandag 7 januari 2013 18:29 schreef TJV het volgende:
Klein vraagje mbt tot het opvragen van informatie uit andere tabbladen:
Stel ik heb 2 tabbladen.
Tabblad a:
A1: Verkoopprijs product
A2: Afzet
Tabblad b:
A1: Verkoopprijs product
B2: Bijbehorende afzet
A2: Verkoopprijs product
B2: bijbehorende afzet
dit gaat dan door tot B137.
Stel dat ik bij Tab A, A1 ¤10 invul. In Tabblad B is er dan ook een waarde ¤10 met in de kolom ernaast de bijbehorende afzet. Hoe kan ik het zo instellen dat als ik in Tab A, A1 ¤10 invul, Excel in Tab B de waarde naast ¤10 opzoekt en deze invult in Tab A, A2?
Kort samengevat: Waarde invullen in AA1, Excel zoekt waarde op in BA1, pakt waarde uit BB1 en vult deze in AA2 in.
Op sheet 2(etc): =Sheet1!A1 (of andere cellen etc.)quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:18 schreef SinthorasNL het volgende:
Hallo,
Ik wil graag een data bestand gaan maken op Excel (Nederlandse 2007 versie) (text based). Nu werk ik vaker op deze manier met Excel, maar ik kom hier niet helemaal uit.
#1. Is het mogelijk om tekst op bijv. Sheet 1/ kolom A te schrijven en dat deze dan verschijnt op Sheet 2,3, enz. ?
Het mooiste is als hier een formule achter staat, dat zo daar ik een naam bijvoeg deze overal verschijnt.
Ook dit is gewoon met formules te doen zoals met =som(), gemiddelde(), etc.quote:#2. Ik weet dat je meerdere werkmappen kan samenvatten, maar is het ook mogelijk om dit per rij,kolom en sheet te doen? Het idee is bijv.
Bedrijf X in op Sheet 1,2 en 3 in Kolom D, E, F en G/Rij 6 --> samenvatting op 1 pagina
Alle hulp is welkom en als men vindt dat ik dit beter in een ander Programma kan gaan doen hoor ik het graag.
Als je op sheet 2 in A1 dit hebt staan =Sheet1!A1 dan zal deze waarde aangepast worden als je op sheet 1 de cel A1 aanpast.quote:Op donderdag 10 januari 2013 12:00 schreef SinthorasNL het volgende:
Bedankt voor de tips, ik heb er veel aan. Maar ik zit nu nog met een probleempje.
Als ik cellen verwijs in verschillende sheet werkt dit goed. De volgende stap die ik wil, maar niet voor elkaar krijg is dit:
Op het moment dat ik in sheet 1 een naam/waarde verander, doe Excel dit niet bij de verwijzingen en moet ik de nieuwe naam/waarde weer handmatig aanpassen in alle sheets. Nu is dit geen probleem was het niet dat ik dit voor een honderdtal bedrijven moet gaan doen.
Kan Excel dit niet automatisch? Of moet hier een macro voor gemaakt worden?
Als je éénmalig een serie data wil verkorten, kun je even een hulpkolom in het leven roepen en dan met de formule =LINKS(A1,8) de bestaande cellen verkorten tot de 8 eerste karakters. Daarna kun je met kopiëren, waarden plakken de bestaande cellen vervangen.quote:Op maandag 14 januari 2013 15:57 schreef tdrone het volgende:
Hallo,
Is het mogelijk om in excel het maximaal aantal karakters per cel in te stellen en te zorgen dat de tekst die in desbetreffende cel staat of wordt gekopieerd te beperken tot 8 karakters.
het lukt met valideren wel om de lengte van de tekst te beperken maar niet om de huidige tekst tot 8 karakters te beperken.
bedanktquote:Op maandag 14 januari 2013 16:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je éénmalig een serie data wil verkorten, kun je even een hulpkolom in het leven roepen en dan met de formule =LINKS(A1,8) de bestaande cellen verkorten tot de 8 eerste karakters. Daarna kun je met kopiëren, waarden plakken de bestaande cellen vervangen.
Alles wat dan later nog aan data wordt ingevoerd kun je dan kort houden met je validatieregel.
Alle 950 rijen selecteren (niet de hele rij, alleen de cellen die je wil opmaken), kleurtje geven op basis van formule (=A1>$A99 (of hoe lang je rij ook is) en A1<$A99) en invoeren maarquote:Op dinsdag 15 januari 2013 09:54 schreef hello_moto1992 het volgende:
Hoi,
ik heb een vraagje over conditionele opmaak. Ik heb een excelfile met horizontaal en verticaal veel waarden.
Nu wil ik horizontaal de hele rij checken of de waarden lager/hoger zijn als de laatste waarde van die rij en zoja een kleurtje geven (hoger=rood, lager=groen). Nu kan dit eenvoudig uitgevoerd worden door de hele rij op de laatste waarde na te selecteren en naar conditional formatting te gaan, maar ik wil het voor een bestand doen met 950 rijen. Hoe doe ik dit snel?
vergelijken()quote:Op dinsdag 15 januari 2013 11:45 schreef hello_moto1992 het volgende:
[ afbeelding ]
Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat in BE en BF voor de linkerdijk en rechterdijk een waarde komt uit regel 1 (is eigenlijk 100-5000 maar hier 3200-5000). De waarde daaruit die het beste 'rechterdijk' benaderd wil ik zoeken en hierbij het getal (100-5000). Zo zou dan in BF het getal 3200 komen. Ik kwam zelf met Hlookup, maar ik kom er eigenlijk niet uit.
Oke, thx. Nu krijg ik een getal er uit dat de zoveelste rij aangeeft (bijv. 32). Hoe zet ik dit om naar het 32e getal uit de 1e rij?quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | Sub gaan() Dim weekdag As String Dim weeknummer As String Dim plantool As String Dim plantoola As String weeknummer = Range("D4") weekdag = Range("D5") plantool = "X:\rapportage\Agenda 2013 week " & weeknummer & ".xls " plantoola = "Agenda week " & weeknummer & ".xls" Workbooks.Open Filename:=plantool Sheets(weekdag).Select Application.ScreenUpdating = False Range("AH76:AU84").Copy Windows("Map1.xls").Activate Range("AH76").PasteSpecial Paste:=xlPasteFormulas, Operation:=xlNone, _ SkipBlanks:=False, Transpose:=False Application.ScreenUpdating = True End Sub |
Dat zou je dus kunnen doen met index().quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:20 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
Oke, thx. Nu krijg ik een getal er uit dat de zoveelste rij aangeeft (bijv. 32). Hoe zet ik dit om naar het 32e getal uit de 1e rij?
Edit: al gelukt. Aangezien het van 100-5000 loopt komt 32 overeen met 3200.
range() aanpassen naar workbook().range() oid? Lijkt er op alsof ie nu gegevens uit je huidige sheet wil kopiëren (denk ik)quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:22 schreef Orealo het volgende:
Hoi,
Ik heb een excel sheet die automatisch een aantal gegevens moet kopieeren uit een ander tabblad. Kan niet moeilijk zijn maar toch lukt het niet.
(de code is iets uitgebreider want het bestand waarin de andere gegevens in staan heeft een variabele naam.). Ik krijg de gegevens niet gekopieerd. De code loopt gewoon goed door, geen foutmelding maar er staat uiteindelijk niets in het huidige bestand. Als ik ctrl-v druk zie ik overigens wel dezelfde celgrootte als in het bronbestand. Dit zou betekenen dat hij wel iets kopieerd maar de gegevens niet mee neemt..
-
[ code verwijderd ]
Wat stom. Je hebt gelijk. Ik heb er activesheet.range van gemaakt en loopt nu als een zonnetje.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 13:41 schreef qu63 het volgende:
[..]
range() aanpassen naar workbook().range() oid? Lijkt er op alsof ie nu gegevens uit je huidige sheet wil kopiëren (denk ik)
En je hebt je helemaal speciaal geregistreerd om dat met ons te delen? Wat tof van je!quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | Sub dubbelplus1() Dim i, j As Integer Dim date1, date2 As Date For i = 1 To 65 'rijen j = 16 '(dat is kolom P ) date1 = Cells(i, j).Value date2 = Cells(i + 1, j).Value If date2 = date1 Then Cells(i + 1, j).Value = date2 + 1 End If Next i End Sub |
Vul in =tekst("RTL 8")quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:05 schreef Klonterpot het volgende:
Hoi, ik heb een korte vraag en hoop dat iemand met ervaring mij kan helpen.
Ik heb een kolom 'Zender' met daarin als eerstvolgende rij 'RTL 8'. Ik wil deze naar beneden slepen zonder dat de 8 in de rij optelt. Waarschijnlijk erg simpel, maar ik krijg het niet voor elkaar en kan ook de juiste zoekopdrachten in Google niet beredeneren op dit moment.
Dit inderdaad, of gewoon kopiëren en plakken in plaats van slepen.quote:
Opmaak instellen op 'getal' of 'standaard'..quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:04 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
ik hou de uitslagen van het jeugdelftal dat ik train in een excel bestandje bij, maar nu verandert excel een uitslag van bijvoorbeeld 2-1, automatisch in 2 januari 2013. Hoe kan ik het instellen dat dit niet meer gebeurt?
nope, dan maakt hij er nog steeds een datum vanquote:Op donderdag 24 januari 2013 22:08 schreef qu63 het volgende:
[..]
Opmaak instellen op 'getal' of 'standaard'..
Opmaak instellen op Tekst.quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:04 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
ik hou de uitslagen van het jeugdelftal dat ik train in een excel bestandje bij, maar nu verandert excel een uitslag van bijvoorbeeld 2-1, automatisch in 2 januari 2013. Hoe kan ik het instellen dat dit niet meer gebeurt?
quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:05 schreef Klonterpot het volgende:
Hoi, ik heb een korte vraag en hoop dat iemand met ervaring mij kan helpen.
Ik heb een kolom 'Zender' met daarin als eerstvolgende rij 'RTL 8'. Ik wil deze naar beneden slepen zonder dat de 8 in de rij optelt. Waarschijnlijk erg simpel, maar ik krijg het niet voor elkaar en kan ook de juiste zoekopdrachten in Google niet beredeneren op dit moment.
Die kende ik nog niet en er zijn nog meer mogelijkhedenquote:Op donderdag 24 januari 2013 19:17 schreef Joooo-pi het volgende:
of control (CTRL) ingedrukt houden bij het doortrekken
Die CTRL optie is superhandig, en het werkt ook andersom. Als je in een cel het getal 1 zet en je trekt deze naar beneden, dan is de standaard dat de opvolgende cellen ook gevuld worden met 1. Druk je op CTRL, dan wordt het 1, 2, 3, 4, ..... Als dat klaar is en je trekt 4 cellen door met 1, 2, 3, 4 erin, dan is de standaard dat de opvolgende cellen worden gevuld met 5, 6, 7 ..., maar druk je op CTRL dan wordt het 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4 ...quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:28 schreef Deetch het volgende:
[..]
[..]
Die kende ik nog niet en er zijn nog meer mogelijkheden
cel.value='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30;quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:38 schreef Orealo het volgende:
Excelkoningen,
Ik ben redelijk bedreven in formules, maar VBA is nogal nieuw voor me. Ik heb een probleem met een verwijzingsbestand. De gebruiker voort een aantal gegevens in (zeg dag en week) en vervolgens tovert de sheet de juiste link naar voren, in de vorm van een verwijzing. Dus stel:
Gebruiker voert in: week 1, dag dinsdag.
De sheet maakt dan in een cel de volgende verwijzing: "='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30"
Als ik vervolgens de verwijzing kopieer in notepad en weer plak wordt de verwijzing gepakt en komen de juiste gegevens naar voren.
Ik wil dat laatste nu met VBA doen, maar zonder omslachtig via VBA notepad te laten openen hoop ik dat er een makkelijkere methode bestaat.. Weten jullie daar iets van?
Het gaat om iets meer dan 200 cellen die aangepast moeten worden.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:50 schreef qu63 het volgende:
[..]
cel.value='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30;
Eigenlijk niet echt, maar ik wil wel wat gokken:quote:
Mijn excuus..quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eigenlijk niet echt, maar ik wil wel wat gokken:
Zorg in ieder geval dat al die kolom-totalen in dezelfde rij uitkomen. Ik neem voor het gemak even aan dat die totalen in rij 37 staan. En dat je referentie-totaal (de gestelde 100%) in kolom A staat.
In B38 zet je dan =B37/$A37 en die formule kopieer je door naar rechts. De celeigenschappen van heel rij 38 stel je in op Percentage met het gewenste aantal decimalen.
Als je bedoelt wat ik denk, dan zou dit goed moeten gaan.
Ik snap er eigenlijk niets van. Als je week 1 invult heb je week 5 nodig?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:38 schreef Orealo het volgende:
Excelkoningen,
Ik ben redelijk bedreven in formules, maar VBA is nogal nieuw voor me. Ik heb een probleem met een verwijzingsbestand. De gebruiker voort een aantal gegevens in (zeg dag en week) en vervolgens tovert de sheet de juiste link naar voren, in de vorm van een verwijzing. Dus stel:
Gebruiker voert in: week 1, dag dinsdag.
De sheet maakt dan in een cel de volgende verwijzing: "='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30"
Als ik vervolgens de verwijzing kopieer in notepad en weer plak wordt de verwijzing gepakt en komen de juiste gegevens naar voren.
Ik wil dat laatste nu met VBA doen, maar zonder omslachtig via VBA notepad te laten openen hoop ik dat er een makkelijkere methode bestaat.. Weten jullie daar iets van?
Het werkt maar hij zegt inplaats van 100% dat het een 1% is, dus als ik 50% eraf haal krijg ik niet 100/50 maar 1/0,5..quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eigenlijk niet echt, maar ik wil wel wat gokken:
Zorg in ieder geval dat al die kolom-totalen in dezelfde rij uitkomen. Ik neem voor het gemak even aan dat die totalen in rij 37 staan. En dat je referentie-totaal (de gestelde 100%) in kolom A staat.
In B38 zet je dan =B37/$A37 en die formule kopieer je door naar rechts. De celeigenschappen van heel rij 38 stel je in op Percentage met het gewenste aantal decimalen.
Als je bedoelt wat ik denk, dan zou dit goed moeten gaan.
Ik ben niet zo goed in uitleggen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 01:04 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik snap er eigenlijk niets van. Als je week 1 invult heb je week 5 nodig?
Vervolgens heb je het over dat de verwijzing wordt 'gepakt'. Bedoel je dat er een hyperlink van wordt gemaakt?
Zoek je gewoon iets van:
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=HYPERLINK(""x:\rapportage\2013 week" & A1 & ".xls"")"
Probeer eens wat met "indirect"quote:Op woensdag 30 januari 2013 18:24 schreef Orealo het volgende:
[..]
Ik ben niet zo goed in uitleggen.
Maar wat ik bedoel is dat de gebruiker door het invullen van twee velden zelf de verwijzing maakt naar het juiste excelbestand. De waarde die benodigd is komt uit dat excelbestand, uit een tabblad die dat de gebruiker aangeeft (maandag, dinsdag, etc).
Met ActiveCell kan ik dat invullen. Maar het is voor 200+ cellen bedoeld en dan ben ik nog wel even bezig.
Bedoel je dat die link niet standaard klikbaar is direct?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:38 schreef Orealo het volgende:
Excelkoningen,
Ik ben redelijk bedreven in formules, maar VBA is nogal nieuw voor me. Ik heb een probleem met een verwijzingsbestand. De gebruiker voort een aantal gegevens in (zeg dag en week) en vervolgens tovert de sheet de juiste link naar voren, in de vorm van een verwijzing. Dus stel:
Gebruiker voert in: week 1, dag dinsdag.
De sheet maakt dan in een cel de volgende verwijzing: "='X:\rapportage\2013 week 5.xls]maandag'!$C30"
Als ik vervolgens de verwijzing kopieer in notepad en weer plak wordt de verwijzing gepakt en komen de juiste gegevens naar voren.
Ik wil dat laatste nu met VBA doen, maar zonder omslachtig via VBA notepad te laten openen hoop ik dat er een makkelijkere methode bestaat.. Weten jullie daar iets van?
Dit zou moeten werken: http://office.microsoft.c(...)ams-HA010356057.aspxquote:Op vrijdag 1 februari 2013 10:12 schreef nils7 het volgende:
Geen idee of ik het hier juist vraag, maar heb een grote kans dat jullie het weten....
Ik wil graag de taal van Excel/Office 2013 veranderen.
Prive heb ik van de week Office 2013 in het Nederlands geïnstalleerd, op het werk gebruik in een Engelstalige versie waar ik dus liever iets mee doe. (op google zoeken in het Engels naar formules werkt ook wat beter).
Anyway ik krijg 'm dus niet in het Engels
Ik heb een language pack voor Win8 geinstalleerd (gewoon via Config. Scherm, maar dat doet ie zo snel dat ik me niet kan voorstellen dat die heel dat pakket zo heeft gedownload).
Als ik dat instel dan is de helft van m'n menu's in Win8 idd in het Engels maar Office helaas niet.
Ook de mogelijkheid Engels in te stellen lukt niet binnen Office.
Iemand enige tips?
Die had ik idd al gevonden maar helaas (al ging ik er wel vanuit dat de Win7 instructies ook van toepassing zijn op Win8) dat werkte niet.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 10:52 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dit zou moeten werken: http://office.microsoft.c(...)ams-HA010356057.aspx
held!quote:Op vrijdag 1 februari 2013 00:53 schreef snabbi het volgende:
De oplossing zit in de Solver van Excel (Oplosser in het Nederlands).
Je moet hiervoor via de Excel opties de Oplosser Invoegtoepassing activeren.
Door middel van deze tool kan je restricties opgeven en de optimale waarde opzoeken.
Voorbeeld:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ZEVNCEM77J87.xlsx
(in de gekleurde cellen kun je de maten wijzigen en door de solver te gebruiken gaat hij de combinaties zoeken die werken.
Nee. Het probleem wat je beschrijft noemen we in de wiskunde lineair programmeren. Het is een optimaliseringsprobleem. Je formule approach zou betekenen dat er maar 1 uitkomst is, dat is niet zo. Er zijn meerdere uitkomsten maar er is er maar 1 (of meerdere) de beste.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 20:19 schreef jakees het volgende:
[..]
held!
Is het ook mogelijk om dit met een formule aan te sturen? Thx alvast!
ok je bent een kanjer! Die contraints snap ik wel redelijk maar ik vraag me toch af of ik dat niet wat dynamisch kan maken. Ik weet namelijk niet of ik 5 of 15 pallets nodig heb. Ik zit zelf te denken aan ok dan de contraints wat ruimer op te zetten en ook het aantal pallets. Is het dan geen probleem als er een aantal pallets niet gevuld zijn?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:45 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nee. Het probleem wat je beschrijft noemen we in de wiskunde lineair programmeren. Het is een optimaliseringsprobleem. Je formule approach zou betekenen dat er maar 1 uitkomst is, dat is niet zo. Er zijn meerdere uitkomsten maar er is er maar 1 (of meerdere) de beste.
Wel kan je natuurlijk gewoon alle waarden aanpassen en via de solver iedere keer opnieuw de beste uitrekenen. Wel moet je je even verdiepen in hoe ik die constraints voor je hebt gebouwd.
Ik probeer hem even na te bouwen maar als ik dan de constraint: $B$2:$K$4 =geheeltallig wil wijzigen naar wat groter bereik krijg ik de melding: "een randvoorwaarde moet een getal, verwijziging of formule met een numerieke waarde zijn". Wat doe ik verkeerd?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:45 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nee. Het probleem wat je beschrijft noemen we in de wiskunde lineair programmeren. Het is een optimaliseringsprobleem. Je formule approach zou betekenen dat er maar 1 uitkomst is, dat is niet zo. Er zijn meerdere uitkomsten maar er is er maar 1 (of meerdere) de beste.
Wel kan je natuurlijk gewoon alle waarden aanpassen en via de solver iedere keer opnieuw de beste uitrekenen. Wel moet je je even verdiepen in hoe ik die constraints voor je hebt gebouwd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:09 schreef Janneke141 het volgende:
Volgens mij kan dat niet subtiel. De onsubtiele manier is om op een leeg werkblad een rij getallen 1..800 in kolom A te zetten, in kolom B een combi ALS/INDEX* te zetten en dan vervolgens met waarden plakken alles weer terug te zetten op je oorspronkelijke werkblad.Of op deze manier: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,1785247,00.aspSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | Sub witregel() Dim rw As Integer Dim x As Integer rw = Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row x = 0 For i = 0 To rw Range("A1").Offset(x, 0).Select ActiveCell.EntireRow.Insert x = x + 2 Next i End Sub |
deze was wel heel erg makkelijkquote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:03 schreef qu63 het volgende:
[..]
Of op deze manier: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,1785247,00.asp
Lang leve googlequote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:43 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
deze was wel heel erg makkelijk
1 2 3 4 5 | [ ][ A ][ B] [1 ] 1 [3 ] [2 ] 2 [1 ] [3 ] 3 [2 ] ... |
??quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:36 schreef Janneke141 het volgende:
Maak een hulpkolom met willekeurige getallen [ =ASELECT() ] en sorteer ze op die kolom?
Ik 'ruik' hierin mogelijkheden. Ik ga er even mee stoeien. Thnx alvast.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je wil kan niet in één formule, maar wel met een paar handelingen. Je mag er een macro voor schrijven als je dat leuk vindt, maar dit is wat je doet:
- Kopieer je getallen 1..150 naar kolom B.
- in C1 zet je de formule =ASELECT(). Deze genereert een willekeurig getal tussen 0 en 1 met een stuk of 12 decimalen.
- Kopieer de formule naar C2..C150.
- Selecteer nu de cellen B1..C150 en sorteer op kolom C. De getallen in kolom B staan nu in willekeurige volgorde.
- Verwijder de inhoud van kolom C.
Dat kan snellerquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je wil kan niet in één formule, maar wel met een paar handelingen. Je mag er een macro voor schrijven als je dat leuk vindt, maar dit is wat je doet:
- Kopieer je getallen 1..150 naar kolom B.
- in C1 zet je de formule =ASELECT(). Deze genereert een willekeurig getal tussen 0 en 1 met een stuk of 12 decimalen.
- Kopieer de formule naar C2..C150.
- Selecteer nu de cellen B1..C150 en sorteer op kolom C. De getallen in kolom B staan nu in willekeurige volgorde.
- Verwijder de inhoud van kolom C.
Niet als je geen doublures wil toch?quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:20 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dat kan sneller
Gebruik ASELECTTUSSEN(1;150) en zit dit in B1:B150 en je bent klaar
Hmm, fair point..quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet als je geen doublures wil toch?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | T=taak [ ][A][B][C][D][E][F] [1][ ][1][2][3][4][5] (weken) [2][T1] [3][T2] [4][T3] [5][T4] [6][T5] [7][T6] [8][T7] [9][T8] [11][naam1] [12][naam2] [13][naam3] [14][naam4] [15][naam5] [16][naam6] [17][naam7] [18][naam8] |
Nee, geen dubbellenquote:Op woensdag 13 februari 2013 13:18 schreef Z het volgende:
Nee dat. Maar er kunnen dus een paar dubbele tussen zitten?
Ja,volgens mij wel.Maar hoe doe je dat?quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:18 schreef Z het volgende:
Dat is toch een kwestie van 40 (8 x 5) cellen random verdelen over de 8 namen?
Graag met een druk op de knop. Aangezien de hele sheet nogal aan verandering onderhevig is.quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:31 schreef Z het volgende:
Wil je dat met een druk op de knop of in een paar stappen? In een paar stappen kan je de namen als uitgangspunt nemen en daar random per week de taken over verdelen toch?
Stel in kolom A (vanaf A2) staat je artikelomschrijving, in kolom B (vanaf B2) je actuele voorraad en in kolom C je minimale voorraad. In kolom D typ je de uitgiftewaarde in en doet op de knop drukken.quote:Op donderdag 14 februari 2013 08:19 schreef sloopkogel het volgende:
Ik zit met een excel probleem waar ik maar niet uit kom.
Ik heb het grotendeels al voorelkaar maar een aantal zaken niet:
Het zou als volgt moeten gaan: Als ik bij uitgifte een getal invoer en ik klik op de button "verwerken" dan zou hij dat getal moeten aftrekken van de huidige voorraad en het kolom van "uitgifte" moet dan weer leeg zijn.
Kom je onder de minimum voorraad dan zou er in kolom K en L "bestellen" moeten komen te staan.
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
Ander probleem is dat ik op mijn werk zit en alles is nogal redelijk afgeschermd dus ik kan deze file niet zomaar even ergens sharen.
Ik kan het wel via email doen.
Iemand die mij wil helpen?
THANX!!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 | Sub uitgeven() Dim iUit As Integer Dim iVoor As Integer Dim iMin As Integer Dim iRest As Integer If ActiveCell.Column <> 4 Then MsgBox "Selecteer cel in kolom D met uitgifte waarde" Exit Sub End If iUit = ActiveCell.Value iMin = ActiveCell.Offset(0, -1).Value iVoor = ActiveCell.Offset(0, -2).Value omschrijving = ActiveCell.Offset(0, -3).Value iRest = iVoor - iUit Select Case iRest Case Is < 0 MsgBox "Je hebt te weinig voorraad voor deze uitlevering (" & iUit & " stuks)" Exit Sub Case 0 MsgBox "Je nieuwe voorraad is 0, direct nieuwe bestellen" Case Is <= iMin MsgBox "Je komt na uitleveren onder je minimale voorraad, direct bestellen" End Select 'bevestigen btnCheck = MsgBox("Wil je " & iUit & " stuks van materiaal " & omschrijving & " uitgeven?", vbYesNo) If btnCheck = vbNo Then Exit Sub 'voorraad aanpassen ActiveCell.Offset(0, -2).Value = iRest ActiveCell.Select Selection.ClearContents MsgBox ("Uitgifte is verwerkt") End Sub |
Ik heb je een prive-bericht geschrevenquote:Op donderdag 14 februari 2013 08:59 schreef Deetch het volgende:
En in kolom K en L zet je de functie: =if(b2<=C2, "BESTELLEN")
en beantwoordquote:Op donderdag 14 februari 2013 09:38 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Ik heb je een prive-bericht geschreven
Even een simpelere uitleg.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:27 schreef snabbi het volgende:
Dit klinkt een beetje als het klassieke 8-koninginnen probleem. Dat is de casus, zet 8 koninginnen op een schaakbord zonder dat ze elkaar kunnen slaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Eight_queens_puzzle
Volgens mij maak je het probleem alleen te ingewikkeld. Als je 1 werkende oplossing hebt, kun je vervolgens de namen willekeurig bepalen?
In mijn ogen kan je verschillende scenario's uitwerken:
1) Je bouwt een macro dat gebruik maakt van de voorwaarden die je schetst.
2) Je gebruikt de solver van Excel
3) Je maakt 1 werkend model en plaatst daar random namen in.
Overigens denk ik niet dat je alle voorwaarden hebt benoemd, en dat dit een onderdeel van het probleem is. Zoals ik je vraag interpreteer:
8 mensen, 8 taken, 5 weken:
1) ieder mens moet 1 taak uitvoeren in een week (dus niet wat je zegt niet meer dan, want niemand die 1 taak uitvoert is ook niet meer dan).
2) ieder mens mag de taak maar 1 keer uitvoeren
of mis ik hier iets?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | Sub Shuffle() Dim intNumbers(5) As Integer Dim rngNumbers As Range Dim rngRandom As Range Dim rngSort As Range Dim rngTemp As Range Set rngNumbers = ActiveSheet.Range("A1:A5") Set rngRandom = ActiveSheet.Range("B1:B5") Set rngSort = ActiveSheet.Range("A1:B5") Randomize ' store number and random sequence For Each rngTemp In rngRandom rngTemp = Rnd() rngTemp.Offset(0, -1) = rngTemp.Row Next rngSort.Sort key1:=rngSort.Columns(2) For Each rngTemp In rngNumbers intNumbers(rngTemp.Row) = rngTemp Debug.Print "Order "; rngTemp.Row, "number "; intNumbers(rngTemp.Row) Next Range("A1").Select ActiveCell.Offset(0, 1).EntireColumn.Delete End Sub |
Zoek een oplossing in de trant van:quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:43 schreef mien-moeke het volgende:
Om iedereen tevreden te houden worden de taken willekeurig verdeelt.
Dit lijkt er heel erg op. Alleen kreeg ik een foutmelding bij het moment waarop t script wil gaan sorteren.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:04 schreef Z het volgende:
Deze macro zet de getallen 1 t/m 5 in een random volgorde:
[ code verwijderd ]
En plaatst de waarden in A1 t/m A5. Dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt toch?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 | Sub Shuffle() Dim intNumbers(9) As Integer Dim RngOne As Range Dim rngAll As Range Dim rngNumbers As Range Dim rngRandom As Range Dim rngSort As Range Dim rngTemp As Range Set rngNumbers = ActiveSheet.Range("A1:A9") Set rngRandom = ActiveSheet.Range("B1:B9") Set rngSort = ActiveSheet.Range("A1:A9") Set rngAll = ActiveSheet.Range("B9:A1") Set RngOne = ActiveSheet.Range("B1") Randomize ' store number and random sequence For Each rngTemp In rngRandom rngTemp = Rnd() rngTemp.Offset(0, -1) = rngTemp.Row Next rngAll.Select RngOne.Activate Selection.sort Key1:=RngOne, Order1:=xlAscending End Sub |
1 2 3 4 5 | rngSort.Sort key1:=rngSort.Columns(2) For Each rngTemp In rngNumbers intNumbers(rngTemp.Row) = rngTemp Debug.Print "Order "; rngTemp.Row, "number "; intNumbers(rngTemp.Row) Next |
Is dat bij 1 werkblad of bij alle?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:15 schreef Iwanius het volgende:
Een korte vraag als deze nog niet is gesteld.
Ik merk plotseling dat ik bij Excel niet meer e.a. kan saven maar gelijk moet uitprinten wil ik het niet verloren laten gaan. Iemand een oplossing?
http://office.microsoft.c(...)den-HA010278741.aspxquote:Op maandag 18 februari 2013 08:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Tabbladen niet zichtbaar.
Hoe kun je de tabbladen weer zichtbaar maken?
Bij een bepaald bestand zie ik ze niet meer. Minimaliseren en Maximaliseren helpt niet.
Het zal wel iets eenvoudigs zijn...
Inderdaad je hebt gelijk! Bedankt!quote:Op maandag 18 februari 2013 09:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
http://office.microsoft.c(...)den-HA010278741.aspx
Hallo Twentsche Ros,
Ik heb het even nagezocht, het ligt aan de horizontale taakbalk. Die heb je waarschijnlijk over de tabbladen heengeschoven naar links. Als je op het streepje links van het driehoekje gaat staan (Echte Jip en Janneke taal) dan kun je het weer naar rechts schuiven.
Probeer maar!
Wij hebben hier op het werk daar last van als de file in de explorerer met een preview ook nog zichtbaar is, als we dan in de explorerer een andere file kiezen kunnen we opeens wel weer saven.quote:Op zondag 17 februari 2013 06:21 schreef qu63 het volgende:
[..]
Is dat bij 1 werkblad of bij alle?
Check de com-toepassingen, plugins en macro's als t bij alle is..
quote:Op maandag 18 februari 2013 09:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Inderdaad je hebt gelijk! Bedankt!
Je zou de count()'s uit kolom B kunnen kopieren naar kolom C en dan met ctrl+h count vervangen door sumquote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:44 schreef MaxC het volgende:
Klein vraagje:
Ik heb op B1 de formule =COUNT(D2:D10).
En nu wil ik dat hij op C1 de formule =SUM(D2:D10) automatisch invult zo gauw ik het bereik van B1 selecteer(dus niet de uitkomst, maar alleen de formule), wat hier dus D2:D10 is
Ik selecteer op B2 =COUNT(D11:D20) en dat hij dan automatisch op C2 =SUM(D11:D20) zet.
Ik selecteer op B3 =COUNT(D21:D35) en dat hij dan automatisch op C3 =SUM(D21:D35) zet.
etc.
Moet ik een aantal honderd keer achter elkaar doen dus dan is het handig om het automatisch te doen. Iemand suggestie?
Bedankt! Alleen hoe voorkom ik dat de formule in kolom C als het ware opschuift? Als ik B naar C kopieer dan vervangt hij bv D2:D10 door E2:E10quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:58 schreef qu63 het volgende:
[..]
Je zou de count()'s uit kolom B kunnen kopieren naar kolom C en dan met ctrl+h count vervangen door sum
Maak er $D2:$D10 of $D$2:$D$10 van. Aan het gebruik van het dollarteken ($) ziet Excel dat de verwijzing naar D2:D10 "absoluut" is, hetgeen betekent dat wanneer je de formule naar een andere cel kopieert, de verwijzing altijd naar cel D2:D10 blijft.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 11:04 schreef MaxC het volgende:
[..]
Bedankt! Alleen hoe voorkom ik dat de formule in kolom C als het ware opschuift? Als ik B naar C kopieer dan vervangt hij bv D2:D10 door E2:E10
En met F4 kun je deze Dollartjes snel inbrengen en verwisselen, zolang je in de edit-mode (F2) zit bij de betreffende cel.quote:
Het zou moeten werken. In dit geval zou er in je indirect-verwijzing zoiets als het volgende moeten staan: (Dat is, als de cellenreeks identiek blijft, en de naam van het werkblad is gegeven in B2)quote:Op woensdag 20 februari 2013 18:09 schreef Invictus_ het volgende:
Lijkt idd een goede mogelijkheid, nu nog op de goede manier in de formule. Ik krijg het niet voor elkaar.
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($A7;'NED-3GT'!$J$3:$L$25;2;0));" ";(VERT.ZOEKEN($A7;'NED-3GT'!$J$3:$L$25;2;0)))
Het gaat om het vervangen van de 'NED-3GT' of 'NED-3GT'!$J$3 door de inhoud van B2(oid). Beide delen vervangen door een indirect() geven foutmeldingen.
Je zou een nieuw werkblad kunnen invoegen, waar je in kolom A de getallen 1, 3, 5, 7 etc. zet en dan vervolgens met een INDIRECT-verwijzing de data uit je oorspronkelijke werkblad ophaalt. Daarna kun je ermee rekenen zoveel je wil.quote:Op donderdag 21 februari 2013 13:42 schreef D.Licious het volgende:
Ik heb een Excel file toegestuurd gekregen, en de prijzen daarin wil ik dmv een formule aanpassen. Nu is het zo dat elke cel uit 2 regels bestaat, waardoor de formule dus niet kan worden uitgevoerd. Hoe kan ik deze ongewenste 2e regels verwijderen? Met de hand duurt te lang, 6 kolommen van 1000+ rijen... Kan dat met een macro oid?
Excel 2010
extensie is .xlsb
Help aub!
Ok, bedankt. Ik probeer het even en je hoort er zo weer van.quote:Op donderdag 21 februari 2013 13:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je zou een nieuw werkblad kunnen invoegen, waar je in kolom A de getallen 1, 3, 5, 7 etc. zet en dan vervolgens met een INDIRECT-verwijzing de data uit je oorspronkelijke werkblad ophaalt. Daarna kun je ermee rekenen zoveel je wil.
Al gezocht?quote:Op donderdag 21 februari 2013 14:00 schreef D.Licious het volgende:
Die INDIRECT functie snap ik niet helemaal...
Naar gezocht maar die functie biedt geen oplossing.quote:
=ALS(OF(A1="";A1=0);0;A1-8)quote:Op donderdag 21 februari 2013 15:06 schreef ringomanic het volgende:
Hallo,
Ik heb een simpele som;
=SOM(A1)-8
Nu wil ik dat als veld A1 leeg of 0 is dat hij dan niet -8 rekent maar er dan 0 van maakt. Heeft iemand enig idee wat ik voor code hiervoor moet gebruiken?
Alvast bedankt voor de hulp!
ps. Ik werk met Excel 2007 Nederlands
Geen probleemquote:Op donderdag 21 februari 2013 15:12 schreef ringomanic het volgende:
[..]
Kijk dat werkt! Hartstikke bedankt voor de snelle reactie en oplossing!!
1 2 3 4 5 | | | A | B |... |1|3,0| |2|5,0| |3|7,0| ... (Tot |150|) |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | x |10| |09| |08| |07| X |06| |05| X |04| |03| X |02| |01| |00|t1|t2|t3|t4|t5|... Waarbij de rij t verschuift van t1 naar t150, en er steeds 50xt zichtbaar is |
Kan je een openbaar google doc document maken? Dan kan ik ff knoeien.quote:Op donderdag 21 februari 2013 16:02 schreef mistermysterion het volgende:
Ik heb een vraag:
Ik heb een bestand waarmee ik bij hou welke films ik gekeken heb.
Ik hou hierin bij wanneer ik ze keek, welke genre, filmstudio, regisseur, productiejaar, speelduur, enzovoort.
In een ander werkblad kan ik door middel van draaitabellen en dergelijke bepaalde statistieken zien. Zoals van welke filmstudio ik de meeste films zag.
Er moet bij gezegd worden dat van elke films alles op 1 rij in excel staat.
Het probleem wat ik nu tegenkom is wanneer ik bijvoorbeeld drie acteurs/actrices aangeef bij een film, en ik zet die in drie kolommen achter elkaar, dan kan ik daar geen optelling van maken.
Wat ik dus wil is dat ik kan optellen hoevaak bijvoorbeeld de naam 'Jason Statham' voorkomt in een bereik van B2 tot E850. Ik heb het inmiddels geprobeerd met draaitabellen, verticaal zoeken en index-functie maar ik kom er niet uit.
Ik krijg het wel voor elkaar om de naam 'Jason Statham' om te zetten naar een getal zodat hij naar een getal kan zoeken.
Wellicht is er een hele voor de hand liggende oplossing voor maar weet iemand die?
PS: ivm de opmaak kon ik de acteur niet onderelkaar zetten.
Visualisatie:
A-----B------------C------------------D-------------------E-------------------------F-------------------G-------------------------H
1 Film---Datum gezien---filmstudio---acteur/actrice1---acteur/actrice2---acteur/actrice3--speelduur
2 Argo---20-01-2013---blablabla---jason statham---britney spears---theo van gogh--------120
3 Gladiator---24-01-2013---blablabla---britney spears---megan fox---felicitas woll--------130
En hier wil ik zo ongeveer een tabel van creeren:
Jason Statham: 1x
Britney Spears: 2x
Theo van gogh: 1x
Megan Fox: 1x
Felicitas Woll: 1x
Op P4: =+I4&"/"&J4&"/"&K4quote:Op donderdag 21 februari 2013 16:17 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Kan je een openbaar google doc document maken? Dan kan ik ff knoeien.
Is 3x een aantal.als() niet makkelijker? Voor kolom E, F en G dus..quote:
Kan ook natuurlijk, alleen mocht mistermysterion de kolommen willen uitbreiden met nog meer acteurs, is in mijn ontwerp nog steeds 2 extra kolommen voldoende, anders moet je steeds nog weer een kolom toevoegen. Maar 't kan natuurlijk wel. Echter: voor een mooiere database is het wellicht fraaier om de naam van de artiest vast als kolom-hoofd te hebben, waarbij je 0 of 1 neerzet in geval deze dame/heer meespeelt in de film.quote:Op donderdag 21 februari 2013 17:05 schreef qu63 het volgende:
[..]
Is 3x een aantal.als() niet makkelijker? Voor kolom E, F en G dus..
thx, na wat gevogel had ik hem er ook in staan. Zal eens kijken of dit handig is. Anders is je latere opmerking ook een idee. Alle acteurs/actrices bovenaan te zetten en dan met 0 en 1's werken.quote:Op donderdag 21 februari 2013 16:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Op P4: =+I4&"/"&J4&"/"&K4
Op Q4 =+P4
Op P5 =+I5&"/"&J5&"/"&K5
Copieren naar P6 en meer naar onder
Op Q5 =+Q4&"/"&P5
Copieren naar Q6 en meer naar beneden
Op A40 t/m A44:
Jason
Britney
Theo
Megan
Felicitas
Op C40: =+Q6
Op C41 =+D40
copieren naar beneden
Op D40: =SUBSTITUEREN(C40;A40;"1")
copieren naar beneden
Op B40: =+(LENGTE(C40)-LENGTE(D40))/(LENGTE(+A40)-1)
Copieren naar beneden
P4 t/m P 6 wordt dan:
Jason/Britney/Theo
Britney/Megan/Felicitas
Britney/Joop/Theo
Q4 t/m Q6 wordt dan:
Jason/Britney/Theo
Jason/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas
Jason/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
D40 t/m D44 wordt dan:
1/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
1/1/Theo/1/Megan/Felicitas/1/Joop/Theo
1/1/1/1/Megan/Felicitas/1/Joop/1
1/1/1/1/1/Felicitas/1/Joop/1
1/1/1/1/1/1/1/Joop/1
C40 t/m C44 wordt dan:
Jason/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
1/Britney/Theo/Britney/Megan/Felicitas/Britney/Joop/Theo
1/1/Theo/1/Megan/Felicitas/1/Joop/Theo
1/1/1/1/Megan/Felicitas/1/Joop/1
1/1/1/1/1/Felicitas/1/Joop/1
B40 t/m B44 wordt dan:
1
3
2
1
1
Om niet te veel "brede" kolommen te krijgen kun je er voor kiezen om de celeigenschappen van de namen bovenaan aan te passen, uitlijning naar boven, zodat je niet zulke brede kolommen nodig hebt. Die 0 en die 1 behoeven niet veel breedte.quote:Op donderdag 21 februari 2013 18:59 schreef mistermysterion het volgende:
[..]
thx, na wat gevogel had ik hem er ook in staan. Zal eens kijken of dit handig is. Anders is je latere opmerking ook een idee. Alle acteurs/actrices bovenaan te zetten en dan met 0 en 1's werken.
Kies voor de grafiekvorm Spreiding.quote:Op donderdag 21 februari 2013 15:20 schreef mien-moeke het volgende:
Ik heb een lus met berekeningen (150x) voor X
Nou wil ik elke waarde van X in een tabel hebben, zodat ik hiervan een grafiek kan plotten.
Echter: Ik wil maar 50 waardes van X laten zien in die grafiek. Dus een soort van 'schuivende' grafiek.
dus:
[ code verwijderd ]
met als grafiek
[ code verwijderd ]
Hoe ga ik dit in xl03.NL voor elkaar krijgen?
(Eerst alleen die waardes van X in een tabel is al heel wat )
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | 23-2-2013 2013-08 2013-2 2858447 71-00 O EZC 15004 0 Y 23-2-2013 2013-08 2013-2 2858457 25-23 O EZC 15005 0 Y 23-2-2013 2013-08 2013-2 2860698 52-82 O EZK 14979 0 L 23-2-2013 2013-08 2013-2 2860738 52-42 O EZT 15004 0 Y 23-2-2013 2013-08 2013-2 2860743 25-11 O EZT 15005 0 C 24-2-2013 2013-08 2013-2 2859376 57-49 O EZV 15025 0 L 00-0-0000 0000-00 0000-0 6017618 25-42 O EZK 15016 0 Y 00-0-0000 0000-00 0000-0 2686325 55-00 O EZA 14814 0 Y 00-0-0000 0000-00 0000-0 2725719 33-21 O EZP 15003 0 C 00-0-0000 0000-00 0000-0 2725735 31-12 O EZP 15006 0 C 00-0-0000 0000-00 0000-0 2725865 52-51 O EZE 15005 0 D 00-0-0000 0000-00 0000-0 2725869 25-21 O EZE 15006 0 D |
Ongeveer 40 artikelenquote:Op vrijdag 22 februari 2013 14:41 schreef GoodGawd het volgende:
Dat lijkt me gewoon een gegeven,hoeveel artikelen er worden uitgegeven..?
Beste man,quote:Op vrijdag 22 februari 2013 15:09 schreef GoodGawd het volgende:
Okay, je hebt dus overzicht over totaal voorraad en niet specifiek? Per artikel opnemen in een tabel en er een pivot table/draaitabel bijmaken en dan kan je genoeg uit opmaken denk ik. Als ik het probleem goed begrijp.
Ken je google?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 15:40 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Beste man,
Je gebruikt termen waar ik nog nooit van heb gehoord...:-)
Tja....typisch zo'n fok-antwoordquote:
Dan gebruik je de excel help. Beetje zelf proberen ga je niet dood van.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 17:57 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Tja....typisch zo'n fok-antwoord
En hoe denk je dat dat komt.. Als je input van mij verwacht dan verwacht ik dat ook van jou, nietwaar? Denk je dat aan je ava af is te lezen welke dingen je wel of niet snapt?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 17:57 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Tja....typisch zo'n fok-antwoord
Dank voor je antwoord maar mijn vraag was verkeerd gesteld(vraag niet waarom maar ik word echt dement ) maar het ging er om dat ik mijn bestand die ik gesaved had niet meer zag.quote:Op zondag 17 februari 2013 06:21 schreef qu63 het volgende:
[..]
Is dat bij 1 werkblad of bij alle?
Check de com-toepassingen, plugins en macro's als t bij alle is..
Aaaaaaaah!quote:Op zaterdag 23 februari 2013 10:25 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Dank voor je antwoord maar mijn vraag was verkeerd gesteld(vraag niet waarom maar ik word echt dement ) maar het ging er om dat ik mijn bestand die ik gesaved had niet meer zag.
Wat wil het geval: Ik keek niet goed waar ik het opsloeg en aangezien het normaal op mijn desktop beland had ik niet gezien dat de bestemming naar het mapje documenten verwees en waar dus alles werd opgeslagen i.p.v. op mijn desktop.
sorry en het is dus al zelf opgelost.
=als(C1="z";B1-A1;"iets anders")quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:08 schreef butts het volgende:
Vraagje waarover ik al 2 dagen mijn hoofd breek: Excel versie 2010, google geeft heel veel informatie terug maar deze is niet te vinden, misschien dat iemand hier mij kan helpen.
VOORBEELD:
4 kolommen
kolom 1 getal 15
kolom 2 getal 20
kolom 3 letter z
kolom 4 formule
Bedoeling is dat de formule kijkt naar kolom 3 welke letter er staat, in dit voorbeeld z, dan moet hij kolom 2 van kolom 1 aftrekken en de waarde geven, in dit geval dus 5
zelf kwam ik tot: =SOM.ALS(C1:C4;"z";B1-A1) maar dit werkt niet, ik heb al zeker 50 verschillende dingen geprobeerd maar het lukt me gewoon niet.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.
Dat klopt, het resultaat van een functie moet altijd als inhoud in een cel waarin de functie wordt aangeroepen worden weergegeven. Wat jij wil kan wel met conditional formatting met als functie: =HOUR(NOW())<6quote:Op dinsdag 26 februari 2013 12:56 schreef Holy_Goat het volgende:
Nog iets uitgevonden wat niet kan in Excel (ook niet in 2010)
Een user defined functie, bijvoorbeeld
public function ()as string
'pseudocode
function = huidige tijd
als tijd = nacht dan kleur hokje zwart met witte letters
end function
kan dus niet. Je kunt geen layout dingen aanpassen vanuit een call in de sheet =function()
ja true. Zat al andere trucjes te verzinnen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:29 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat klopt, het resultaat van een functie moet altijd als inhoud in een cel waarin de functie wordt aangeroepen worden weergegeven. Wat jij wil kan wel met conditional formatting met als functie: =HOUR(NOW())<6
Meer irritant vind ik het ontbreken van intellisense voor udf's :|quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:41 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
ja true. Zat al andere trucjes te verzinnen.
Bv ipv =function ~function , en dat te laten herkennen door cell change event
in je skillz en dan hoop je dat intellisense snapt wat je bedoelt?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:42 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Meer irritant vind ik het ontbreken van intellisense voor udf's :|
ik loop tegen beperkingen an
Oh vast zal het ook aan skillz ook liggenquote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:34 schreef Deetch het volgende:
[..]
in je skillz en dan hoop je dat intellisense snapt wat je bedoelt?
Ik ben niet zo'n held, maar ik zou het via error handling oplossen, bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:34 schreef GoodGawd het volgende:
Ik heb een issue met mijn macro. Ik krijg de volgende melding:
file.xlsx is already open. Reopening will cause any changes you made to be discarded. Do you want to reopen file.xlsx ?
Als ik meerdere keren achterelkaar de macro wil laten spelen. Mijn macro bewerkt een file en paste die in een andere door die te openen:
Workbooks.Open Filename:= _
"C:\Documents and Settings\......file.xlsx"
Als die file dus als open is komt die melding, dus ik moet iets maken dat zegt. If bestand open do not reopen but continue. Op google zie ik allemaal string bolean blabla. Dat wil ik allemaal niet.
Gewoon simpel in 1 regeltje kan dit toch wel?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Sub test() bestandopenen ("D:\Dennis\eten.xlsx") End Sub Private Sub bestandopenen(naam As String) On Error GoTo einde Workbooks.Open Filename:=naam einde: On Error GoTo 0 End Sub |
Als de vraagsteller gewoon de file wil overschrijven zou hij toch ook gewoon on error resume kunnen toepassen?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:35 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n held, maar ik zou het via error handling oplossen, bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]
Dit is wel beetje workaround maar toch...Ctrl-Shift-A?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:44 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Oh vast zal het ook aan skillz ook liggen
Maar het schijnt bovendien ook niet te kunnen.
Op het hele interwebs heb ik 1 methode gevonden die zegt dat dat moet werken, maar helaas.
Ik wil gewoon in kunnen typen =function(
en dat ie dan aan kan geven welke argumenten daar bijhoren.
-----
Dit dus, maar dan met custom functie
[ afbeelding ]
En dat kan dus niet .
Edit: Het kan dus echt niet -.- Antwoord door een MVP
http://answers.microsoft.(...)11-8dfc-68b599b31bf5
Nou wat er gebeurd is het volgende:quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de vraagsteller gewoon de file wil overschrijven zou hij toch ook gewoon on error resume kunnen toepassen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
In het menu onder 'gegevens' zit een knop Duplicaten verwijderen. Selecteer al je gegevens, klik op die knop en zet dan vinkjes bij de kolommen waar artiest en titel staan.quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:12 schreef Maartel het volgende:
Ik heb een gigantisch sheet met daarin jaren lang aan hitlijst informatie.
Nu staat in de eerste kolom de datum, de tweede de positie, en dan nog de titel en artiest.
Nu zou ik graag alle dubbele vermeldingen (elk nummer staat erin voor iedere week waarin ie in de lijst verscheen) willen verwijderen, zodat ik de hele lijst makkelijk kan sorteren op datum en dan alle nummers op volgorde van verschijnen heb.. is er één of andere manier om dit (niet handmatig) in Excel te doen? Iets met dubbele cellen wissen, of alle rijen waarin kolom C is bundelen oid?
Super, dank je wel!! Dat gaat me heeeeel erg veel werk schelenquote:Op woensdag 27 februari 2013 20:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In het menu onder 'gegevens' zit een knop Duplicaten verwijderen. Selecteer al je gegevens, klik op die knop en zet dan vinkjes bij de kolommen waar artiest en titel staan.
Op die manier hou je alle unieke waarden over met hun eerste week van notering.
Als je eerst je hele lijst sorteert op positie en dáárna de duplicaten verwijderen-handeling uitvoert, zou het goed moeten komen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:21 schreef Maartel het volgende:
[..]
Super, dank je wel!! Dat gaat me heeeeel erg veel werk schelen
Nog een vraag voor gevorderden: zou er ook nog een formule zijn om vóórdat ik de duplicaten verwijder de hoogste positie (dus eigenlijk het laagste getal) uit de paar rijen per nummer te pikken? (Zo niet dan zoek ik die gewoon lekker op in de originele sheet hoor, maar met ruim 60 jaar aan charts is elk hulpmiddel meegenomen!)
Alleen heb ik dan de eerste datum niet meer!quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je eerst je hele lijst sorteert op positie en dáárna de duplicaten verwijderen-handeling uitvoert, zou het goed moeten komen.
Je hele vraag hier typen kost meer tijd als in google 11 proof excel intypen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 08:19 schreef mctwigt het volgende:
Kan iemand me helpen. Ik werk met een engelstalige excell en ik moet een 11proefuit voeren voor 600 rekeningnummers. in een clioep gaf hij aan dat de nummers goed waren maar de bank gaf aan van niet. Nu is 600 nummers het truukje met vermeningvuldigen wat lang werk heeft iemand in excel hier een makkelijke formule voor die ik mooi kan doortrekken?
De versie die ik heb is 2003 en 2010
Bij voorbaat dank
Eentje voor giro rekeningen en 7 cijferige rekeningnummers kan ik niet vindenquote:Op donderdag 28 februari 2013 08:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je hele vraag hier typen kost meer tijd als in google 11 proof excel intypen.
Voor 9 en 10 cijfierige nummers.
http://www.veit.nl/365503-hoe-doe-ik-de-elfproef
Voldoet een girorekeningnummer wel altijd een 11 proef?quote:Op donderdag 28 februari 2013 10:05 schreef mctwigt het volgende:
[..]
Eentje voor giro rekeningen en 7 cijferige rekeningnummers kan ik niet vinden
Sorry, er staat inderdaad alleen 'onderbroken'.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:47 schreef Janneke141 het volgende:
Staat er in E2 alleen maar "onderbroken" of staat er meer in, waaronder dat woord?
Super, dat werkt perfect Dankjewel!quote:Op maandag 4 maart 2013 14:14 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb de NL versie hier, maar ik neem aan dat je het zelf wel kan vertalen. Gaat als volgt:
-Selecteer de cel(len) waaraan je de opmaak wil toekennen
-Klik op Voorwaardelijke opmaak, kies 'nieuwe regel'
-Kies 'een formule gebruiken'
-Zet in de formuleregel: =$E2="onderbroken"
-Kies de gewenste opmaak.
Succes!
Wellicht, als ik het probleem snap.quote:
Dat de formule zich automatisch doortrekt inderdaad. Op dit moment is de formule simpelweg =G6-F7+E7 in Cel G7, dan =G7-F8+E8 in Cel G8 etc.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wellicht, als ik het probleem snap.
Wat wil je, dat hij de formule doortrekt als er een regel bijkomt? Dat de balans wordt aangepast als je een bedrag verandert? Dat de balans zich aanpast als je twee data omwisselt?
Bij een array-formule kan je met een formule meerdere cellen vullen. Vergelijkbaar met $bla[0], $bla[1], etc in PHP. Met de excel-formule vul je dus n-cellen in, van [0] tot [n].quote:Op donderdag 7 maart 2013 14:50 schreef InTrePidIvity het volgende:
Welke Excel-god legt mij uit wat het verschil is tussen een array-formule en een normale formule, buiten dat je bij de eerste CTRL+SHIFT+ENTER moet gebruiken om 'm te laten functioneren
Met behulp van een formule als deze kan je wel je grafiek opmaken dat ie alleen de laatste 10 entry's neemt:quote:Op donderdag 7 maart 2013 11:28 schreef Heppy_tjoi het volgende:
Hallo,
Ik ben in Excel 2003 aan het stoeien met het automatisch updaten van een tabel aan de hand van bestanden die in een map worden gestopt. Deze bestanden zijn volgens een vast format en bevatten een datumstempel in de bestandsnaam. Vanuit de opgestelde tabel worden grafieken samengesteld. Het is echter de bedoeling dat alleen van de laatste 10 bestanden de tabel wordt opgebouwd.
Mijn vraag:
Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat een tabel de informatie bevat van de 10 laatste bestanden die in een folder/map zijn geplaatst?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night"). _ CurrentPage = "(All)" With ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night") .PivotItems("25").Visible = True .PivotItems("49").Visible = True .PivotItems("55").Visible = True .PivotItems("60").Visible = True .PivotItems("62").Visible = True End With End Sub |
Dim pivItem As PivotItemquote:Op donderdag 7 maart 2013 17:12 schreef GoodGawd het volgende:
Maar er is niet zoiets als:
.PivotItems("all").Visible = True
Excel is niet anders dan een matrix. Elke cel in deze matrix bevat 1 waarde. Deze waarde is een formule of bijvoorbeeld een tekst-string (van 1 of meerdere regels).quote:Op donderdag 7 maart 2013 14:50 schreef InTrePidIvity het volgende:
Welke Excel-god legt mij uit wat het verschil is tussen een array-formule en een normale formule, buiten dat je bij de eerste CTRL+SHIFT+ENTER moet gebruiken om 'm te laten functioneren
De tabel hierboven zou je bij een array formule van: =SOM((A2:A7="a")*(B2:B7="z")*(C2:C7))quote:Waarde 1 Waarde 2 Op te tellen waarden
a z 1
a x 2
a z 3
b z 4
b x 5
b z 6
Som van dit rijtje van {1/0/3/0/0/0} is gelijk aan 4. Dat rijtje is de array in de cel en zo wordt het ook weergegeven als je de Fx knop gebruikt.quote:1*1*1=1
1*0*2=0
1*1*3=3
0*1*4=0
0*0*5=0
0*1*6=0
Ah kijk dat is de lijn waar ik naar op zoek was! Bedanktquote:Op donderdag 7 maart 2013 22:49 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dim pivItem As PivotItem
For Each pivItem In ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night").PivotItems
pivItem.Visible = True
next
of simpelweg
ActiveSheet.PivotTables("PivotTable6").PivotFields("Minutes Night").ClearAllFilters
Bedankt voor de pogingquote:Op donderdag 7 maart 2013 15:05 schreef qu63 het volgende:
[..]
Bij een array-formule kan je met een formule meerdere cellen vullen. Vergelijkbaar met $bla[0], $bla[1], etc in PHP. Met de excel-formule vul je dus n-cellen in, van [0] tot [n].
Maar deze vond ik stukken duidelijker Merciquote:Op donderdag 7 maart 2013 23:18 schreef snabbi het volgende:
[..]
Excel is niet anders dan een matrix. Elke cel in deze matrix bevat 1 waarde. Deze waarde is een formule of bijvoorbeeld een tekst-string (van 1 of meerdere regels).
Door gebruik te maken van een array-formule maakt Excel een matrix in de betreffende cel. Je krijgt dus een matrix in de matrix. De uitkomst van de bewerking die je doet over deze matrix, wordt weer als 1 waarde gepresenteerd.
Werkend voorbeeld:
Achtergrondinfo: In een computer wordt een boolean waarde (true of false) weergegeven met 1 of 0.
Stel je voor je hebt de onderstaande tabel gewoon in normale cellen staan en je wilt weten wat de som is van de 'Op te tellen waarden' wanneer Waarde 1 gelijk is aan a en Waarde 2 aan z.
[..]
De tabel hierboven zou je bij een array formule van: =SOM((A2:A7="a")*(B2:B7="z")*(C2:C7))
het antwoord 4 moeten krijgen. Dit komt doordat in die ene cel een nieuwe matrix wordt opgebouwd op de volgende manier:
Waarde 1: wanneer de waarde in de kolom van waarde 1 gelijk is aan a, dan is de waarde 1 anders 0
Waarde 2: wanneer de waarde inde kolom van waarde 2 gelijk is aan z dan is de waarde 1 anders 0
De inhoud van je cel wordt nu
[..]
Som van dit rijtje van {1/0/3/0/0/0} is gelijk aan 4. Dat rijtje is de array in de cel en zo wordt het ook weergegeven als je de Fx knop gebruikt.
In je post staat niet wat je wil berekenen, dus ik weet ook niet of daar een formule voor is.quote:Op maandag 11 maart 2013 16:05 schreef Prego het volgende:
Mocht ik niet duidelijk genoeg zijn dat hoor ik het graag.
ik wil inderdaad het aantal regels waar de gevraagde combinatie voorkomt. die waarden zou ik zelf in moeten vullen in de formule.quote:Op maandag 11 maart 2013 16:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In je post staat niet wat je wil berekenen, dus ik weet ook niet of daar een formule voor is.
Wat wil je?
- Het aantal regels waar de gevraagde combinatie voorkomt?
- Een lijst met die regels?
- Nog iets anders?
Hoe moet Excel weten dat jij juist die waarden bedoelt? Staan die ergens, of wil je die invullen in je formule?
Ik ga het direct proberen, veel dank voor je hulp!quote:Op maandag 11 maart 2013 16:19 schreef Janneke141 het volgende:
Mijn suggestie is dat je even drie vaste cellen uitkiest waar de vergelijkingswaarden instaan, zeg $Z$1, $Z$2 en $Z$3. Mocht je dan ooit de aantallen voor februari willen hebben, dan hoef je niet al je formules aan te passen.
Maak een kolom S. In bijvoorbeeld S37 komt dan te staan:
=ALS(EN(D37=$Z$1;OF(K37=$Z$2;N37=$Z$2;Q37=$Z$2);OF(L37=$Z$3;O37=$Z$3;R37=$Z$3);1;0)
Tel alle waarden in kolom S op en je hebt je gevraagde aantal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |