abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120416802

Welkom bij Het grote Excel vragentopic waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het pseudo-code is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen code-FEBO waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een user definded function, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN

Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 17 december 2012 @ 15:08:12 #2
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120417725
quote:
3s.gif Op maandag 17 december 2012 14:43 schreef Deetch het volgende:
Met een hulpkolom helmaal vooraan (ivm VLOOKUP) zou je een heel eind moeten komen. Hierin zet je de volgende formule:

=(B1)&" #" &COUNTIF($B$1:B1,B1)

De tweede keer dat de tekst "banaan" voorkomt in kolom B komt er in de hulpkolom "banaan #2" te staan.

Op die manier zou je ook de vijfde keer banaan kunnen door een vlookup te doen in de hulp kolom

In D2 zet je de zoeknaam
In D3 de hoeveelste je wilt vinden (1,2 3, etc

Om dan de corresponderende waarde uit kolom C weer te geven:
In D4:=vlookup(D2 & " #" & D3,a1:z100,3)
Dat zou een optie kunnen zijn idd, maar op mijn manier heb ik direct het rijnummer te pakken. Nu handmatig nog even de foutjes er uit slopen en de formule aanpassen :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 19 december 2012 @ 10:27:03 #3
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120498944
Zo jammer dat die niet voor 2007 beschikbaar is.. http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011

Weet iemand anders een goed alternatief om toch een fuzzy match te kunnen doen?

-edit-

Gewoon eigenwijs zijn en de plugin alsnog installeren schijnt ook te werken :)

Nu m'n tabellen even optimaliseren en kijken of t ook echt gaat werken :s)

[ Bericht 39% gewijzigd door qu63 op 19-12-2012 11:03:22 ]
It's Time To Shine
pi_120503140
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 10:27 schreef qu63 het volgende:
Zo jammer dat die niet voor 2007 beschikbaar is.. http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011

-edit-

Heb deze plugin ook al een poosje staan om te testen maar nog niet aan toe gekomen.
Supra Groningam Nihil
  woensdag 19 december 2012 @ 12:52:55 #5
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120503739
quote:
3s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:35 schreef Deetch het volgende:

[..]

Heb deze plugin ook al een poosje staan om te testen maar nog niet aan toe gekomen.
Als ik m'n sheets straks op orde heb ga ik 600 rijen fuzzy matchen met 50.000 rijen.. Op hoop van zege!
It's Time To Shine
pi_120504498
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:52 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als ik m'n sheets straks op orde heb ga ik 600 rijen fuzzy matchen met 50.000 rijen.. Op hoop van zege!
brrrr, grote kans op false-postives
Supra Groningam Nihil
  woensdag 19 december 2012 @ 15:27:16 #7
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120509819
quote:
3s.gif Op woensdag 19 december 2012 13:13 schreef Deetch het volgende:

[..]

brrrr, grote kans op false-postives
Jup.. Ik zal wel zien hoe t gaat, hopelijk heb ik t niet nodig en zijn mijn voorbereidingen goed genoeg geweest :)
It's Time To Shine
pi_120520875
Hallo mensen,

Ik heb een mooie spreadsheet gemaakt, maar nu wil ik een (voor mij té) ingewikkelde verschuivingsfunctie daarin verwerken... Alleen hoe?

Laat ik het uitleggen. Ik heb een kolom met waarden. De bedoeling is dat Excel begint met de waarde in de bovenste cel (A1 voor het gemak) en vervolgens het verschil tussen A1 en A2 optelt bij A1. Vervolgens het verschil tussen A2 en A3 optelt bij die vorige waarde. Daarna het verschil tussen A3 en A4 optelt bij de waarde uit de vorige som. En dat dan met een dynamisch bereik (AANTALARG) dus.

Heeft iemand enig idee of Excel dit kan? En zo ja hoe?
Ik heb 2007 NL-versie.
pi_120521871
Waarom niet in een hulpkolom?
A1 bij A1 optellen kan alleen met VBA.
  woensdag 19 december 2012 @ 20:20:14 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_120521973
Als je het verschil tussen A1 en A2, dus (A2-A1), optelt bij A1, hou je dan niet gewoon A2 over? of mis ik ergens een niet vermelde absolute-waarde?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_120522416
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
Als je het verschil tussen A1 en A2, dus (A2-A1), optelt bij A1, hou je dan niet gewoon A2 over? of mis ik ergens een niet vermelde absolute-waarde?
Ja, dat klopt, geloof ik. Jij bent scherper dan ik. Ehm... maar nu twijfel ik aan mezelf. Volgens mij kan het ook anders (maar dan weet ik nog steeds niet hoe). Als ik steeds het verschil t.o.v. A1 wil zien, kan dat wel? Want dat is wat ik wil, geloof ik: voor elke waarde die ik erbij krijg, een verschilwaarde t.o.v. de eerste zien.
*sorry, ik maak het veel verwarrend*

quote:
Waarom niet in een hulpkolom?
Omdat het een spreadsheet is met 15 kolommen... En dan moet ik dus voor al die kolommen een hulpkolom maken. Weg overzicht ;)
pi_120522751
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:25 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Ja, dat klopt, geloof ik. Jij bent scherper dan ik. Ehm... maar nu twijfel ik aan mezelf. Volgens mij kan het ook anders (maar dan weet ik nog steeds niet hoe). Als ik steeds het verschil t.o.v. A1 wil zien, kan dat wel? Want dat is wat ik wil, geloof ik: voor elke waarde die ik erbij krijg, een verschilwaarde t.o.v. de eerste zien.
*sorry, ik maak het veel verwarrend*

[..]

Omdat het een spreadsheet is met 15 kolommen... En dan moet ik dus voor al die kolommen een hulpkolom maken. Weg overzicht ;)

Dus je moet een hulpkolom hebben.
pi_120523079
quote:
7s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:30 schreef DaFan het volgende:

[..]

Dus je moet een hulpkolom hebben.
Oke, ik zie dat ik het weer verkeerd zeg :S Sorry hoor.
Ik wil dus niet voor élke waarde die ik erbij krijg het verschil zien, want dat is hetzelfde als wat ik eerst zei. Ik wil voor de láátste waarde die ik erbij krijg, het verschil zien met A1. Heb ik dan alsnog een hulpkolom nodig?
  woensdag 19 december 2012 @ 20:37:39 #14
346939 Janneke141
pi_120523206
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:35 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Oke, ik zie dat ik het weer verkeerd zeg :S Sorry hoor.
Ik wil dus niet voor élke waarde die ik erbij krijg het verschil zien, want dat is hetzelfde als wat ik eerst zei. Ik wil voor de láátste waarde die ik erbij krijg, het verschil zien met A1. Heb ik dan alsnog een hulpkolom nodig?
OK, even voor mijn beeldvorming: je hebt een kolom waar in A1 t/m A371 allerlei waarden staan, en het enige dat je interessant vindt is A371-A1, en alles er tussenin boeit niet?

Want in dat geval kun je het beste een hulp-rij maken helemaal bovenaan waarin je dat verschil zet. Onderaan kan ook wel, maar alleen als je weet dat de lengte van je rijen aan een zeker maximum gebonden is.
pi_120523224
Ja, in ieder geval een hulpcel, want waar ga je die waarde neerzetten?
Boven A1 is het makkelijkst (dus hulprij bovenaan wat Janneke zegt)
pi_120523805
Ja, jullie hebben gelijk. Hulprij is inderdaad een goed idee.
Dan zit ik alleen nog even te denken.... Hoe maak ik dan die waarde in de hulprij afhankelijk van het aantal A-waarden? Het kan namelijk net zo goed A189 zijn, dat weet ik nu nog niet. Een verschuiving met optellen maken, kan ik. Maar hoe doe ik dat met aftrekken?
  woensdag 19 december 2012 @ 20:50:40 #17
346939 Janneke141
pi_120523945
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:47 schreef Pinklady89 het volgende:
Ja, jullie hebben gelijk. Hulprij is inderdaad een goed idee.
Dan zit ik alleen nog even te denken.... Hoe maak ik dan die waarde in de hulprij afhankelijk van het aantal A-waarden? Het kan namelijk net zo goed A189 zijn, dat weet ik nu nog niet. Een verschuiving met optellen maken, kan ik. Maar hoe doe ik dat met aftrekken?
Ja, die zag ik al aankomen.

De waarde van de laatste cel krijg je door =INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999))
pi_120524693
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 20:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, die zag ik al aankomen.

De waarde van de laatste cel krijg je door =INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999))
Dank je wel. Nog één vraagje... Hij pakt met dit hierboven niet de laatste, maar de één na laatste cel als ik 'm voor het proberen even in een nieuwe spreadsheet plak... Hoe pakt 'ie de laatste?
  woensdag 19 december 2012 @ 21:07:50 #19
346939 Janneke141
pi_120524792
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:06 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Dank je wel. Nog één vraagje... Hij pakt met dit hierboven niet de laatste, maar de één na laatste cel als ik 'm voor het proberen even in een nieuwe spreadsheet plak... Hoe pakt 'ie de laatste?
Hmm, je hebt gelijk, even slecht opgelet

Deze moet het dan wel doen:
=INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999)+1)
pi_120524956
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hmm, je hebt gelijk, even slecht opgelet

Deze moet het dan wel doen:
=INDIRECT("A"&AANTALARG(A2:A99999)+1)
Super! Hij doet het inderdaad. Hartstikke bedankt!
  donderdag 20 december 2012 @ 14:54:07 #21
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120552352
Uiteindelijk geen fuzzy search nodig gehad, wel deze mooie handleiding gevonden: http://www.k2e.com/tech-u(...)zzy-lookups-in-excel
It's Time To Shine
pi_120553228
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:11 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Super! Hij doet het inderdaad. Hartstikke bedankt!
Denk erom dat deze functie niet goed werkt als er lege cellen in je kolom A staan. Dit omdat AANTALARG deze niet meetelt.

Op een andere site vond ik onderstaande functie die altijd de onderste celwaarde vind, ook als er lege plekken in de kolom zijn.

=ZOEKEN(2;1/(A2:A99999<>"");A2:A99999)
Supra Groningam Nihil
  donderdag 20 december 2012 @ 15:48:46 #23
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120554364
quote:
3s.gif Op donderdag 20 december 2012 15:20 schreef Deetch het volgende:

[..]

Denk erom dat deze functie niet goed werkt als er lege cellen in je kolom A staan. Dit omdat AANTALARG deze niet meetelt.

Op een andere site vond ik onderstaande functie die altijd de onderste celwaarde vind, ook als er lege plekken in de kolom zijn.

=ZOEKEN(2;1/(A2:A99999<>"");A2:A99999)
En voor een laatste cel in een rij gebruik je deze:
=ZOEKEN(2;1/(1-ISLEEG(1:1));1:1)
bron: http://xldynamic.com/source/xld.LastValue.html#S012
(wat ook eigenlijk de originele bron van Deetch' formule is)
It's Time To Shine
  vrijdag 21 december 2012 @ 12:21:14 #24
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120592867
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 10:27 schreef qu63 het volgende:

-edit-

Heb em nu al bijna 2 uur draaien en de sheet lijkt vast te zijn gelopen.. -O-
It's Time To Shine
pi_120593044
Ik wil een draaitabel maken op basis van een kolom waarin een datum staat. De celeigenschappen van die kolom zijn 'dddd' opgemaakt. Dus je ziet alleen de dag. Ik wil namelijk zien of er op bepaalde dagen meer activiteit is dan op andere dagen. Het werkt alleen niet want bij het maken van de draaitabel kijkt Excel naar de hele datum en aggregeert Excel de dagen niet. Iemand een idee hoe dat op te lossen?
Aldus.
  vrijdag 21 december 2012 @ 12:46:52 #26
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120593690
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 december 2012 12:26 schreef Z het volgende:
Ik wil een draaitabel maken op basis van een kolom waarin een datum staat. De celeigenschappen van die kolom zijn 'dddd' opgemaakt. Dus je ziet alleen de dag. Ik wil namelijk zien of er op bepaalde dagen meer activiteit is dan op andere dagen. Het werkt alleen niet want bij het maken van de draaitabel kijkt Excel naar de hele datum en aggregeert Excel de dagen niet. Iemand een idee hoe dat op te lossen?
=weekdag()?
It's Time To Shine
pi_120594046
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 12:46 schreef qu63 het volgende:

[..]

=weekdag()?
Ach ja natuurlijk!
Aldus.
  vrijdag 21 december 2012 @ 14:36:37 #28
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120597424
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 12:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Heb em nu al bijna 2 uur draaien en de sheet lijkt vast te zijn gelopen.. -O-
Ah, het is natuurlijk ook niet slim om van de ene tabel 4 kolommen te matchen tegenover 10 kolommen uit de andere tabel.. Logisch dat ie er dan lang over doet :D

Met 1 kolom uit beide tabellen was ie in een paar seconden klaar :s)
It's Time To Shine
pi_120810680
Beste Excel professionals, ik heb nog (uitdagende?) vraag mbt Excel.

Ik heb momenteel twee kolommen in mijn bankafschrift. Kolom 1 is de datum waarop een transactie is verwerkt door de bank en kolom 2 is voor de datum waarop de transactie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. In deze kolom 2 staat echter niet altijd de datum. Voorbeelden hoe het verwerkt is:

• 04-06-12 16:12 BETAALAUTOMAAT
• 04-06-12 16:13 GELDAUTOMAAT
• MAAND JUL. NR. 200190386T200013
• PIESSEN MAXIM

In verband met een huishoudboekje wil ik graag de datum van kolom 2 identificeren en laten vervangen voor de datum in kolom 1. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?
  donderdag 27 december 2012 @ 11:11:34 #30
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_120810711
Kan ik met een voorwaardelijke opmaak cellen verbergen als ik er geen tekst in heb?

Bedenk me net dat dit per definitie niet kan omdat en cel verbergen geen opmaak is.
Heeft iemand een ander idee?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_120810978
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:09 schreef DarkSavior het volgende:

Ik heb momenteel twee kolommen in mijn bankafschrift. Kolom 1 is de datum waarop een transactie is verwerkt door de bank en kolom 2 is voor de datum waarop de transactie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. In deze kolom 2 staat echter niet altijd de datum. Voorbeelden hoe het verwerkt is:

• PIESSEN MAXIM

In verband met een huishoudboekje wil ik graag de datum van kolom 2 identificeren en laten vervangen voor de datum in kolom 1. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?
Je wilt dus eigenlijk in kolom 2 ook gewoon de datum van kolom 1 hebben? Of wi je als er geen datum in de vage omchrijving te vinden is de datum vervangen wordt?

Met kolom 2 zou je in kolom 3 en verder eens wat kunnen spelen met vind.alles en dan op een spatie zoeken, zodat je de locatie van de eerste spatie weet, en vervolgens met links of rechts aan de slag kan om de datum eruit te halen.
pi_120811115
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je wilt dus eigenlijk in kolom 2 ook gewoon de datum van kolom 1 hebben? Of wi je als er geen datum in de vage omchrijving te vinden is de datum vervangen wordt?

Met kolom 2 zou je in kolom 3 en verder eens wat kunnen spelen met vind.alles en dan op een spatie zoeken, zodat je de locatie van de eerste spatie weet, en vervolgens met links of rechts aan de slag kan om de datum eruit te halen.
Het komt eigenlijk op het volgende neer:
1. Check of er een datum in kolom 2 te vinden is.
Zo ja, kopieer deze datum naar kolom 1.
Zo nee, doe niks.

Het liefst zou ik dan een functie hebben die ik kan oproepen elke keer als ik een spreadsheet laad.
pi_120811864
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:27 schreef DarkSavior het volgende:

[..]

Het komt eigenlijk op het volgende neer:
1. Check of er een datum in kolom 2 te vinden is.
Zo ja, kopieer deze datum naar kolom 1.
Zo nee, doe niks.

Het liefst zou ik dan een functie hebben die ik kan oproepen elke keer als ik een spreadsheet laad.
Nou het is kerst vakantie druk eens op de F1 bij excel en ga kijken hoe je het als macro kunt maken en deze vervolgens altijd kunt gebruiken. Ik ga er in ieder geval geen tijd in steken, als je al wat hebt gemaakt en je komt er niet uit wil ik je graag proberen verder te helpen.
pi_120813092
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou het is kerst vakantie druk eens op de F1 bij excel en ga kijken hoe je het als macro kunt maken en deze vervolgens altijd kunt gebruiken. Ik ga er in ieder geval geen tijd in steken, als je al wat hebt gemaakt en je komt er niet uit wil ik je graag proberen verder te helpen.
Bedankt! Ik heb idd de tijd om nu wat meer te weten te komen over macro's. Tot nu toe heb ik macro's toegevoegd aan mijn lint en weet ik dat ik een macro kan opnemen en bewerken. Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik niet weet welke functies ik nodig heb om mijn macro te kunnen maken. Als ik mijn macro splits in elementaire functies kom ik uit op het volgende:

• Selecteer kolom
• Zoek en selecteer datum
• Kopieer datum
• Selecteer kolom
• Plak in kolom
• En dan een while statement voor alle rijen.

Heeft iemand tips hoe ik erachter kan komen welke functies ik nodig heb? Ik denk dat het mij wel lukt om in visual basic in elkaar te brijen. Bedankt!
  donderdag 27 december 2012 @ 12:53:24 #35
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_120813899
Hoe ziet een datum er bij je uit dan? Dat is de eerste vraag die je je moet stellen

Wat is de getalsnotatie van zo'n cel? Is het een tekst, getal of datumnotatie? Bij tekst of datumnotatie, wat voor notatie precies? yyyy-mm-dd of yymmdd of ? Is dit anders dan de andere cellen in de kolom? Wat kan er nog meer in zo'n kolom staan? Tekst, getallen?

Als je hier antwoord op hebt kan ik je verder helpen. Heb je niet eens vba of macros voor nodig.
pi_120813914
Als ik jou was zou ik wat simpele vba voorbeelden downloaden als ik jou was daarin staan de meeste elementaire functies wel in om een waarde uit een cel te selecteren, en wederom in een cel weg te schrijven.

Om je dan even iets op weg te helpen

For i = 2 To 10
woord1 = Cells(i, 1).Value
woord2 = Cells(i, 2).Value
Cells(i, 3).Value = woord1&woord2
Next i

Deze functie haal van rij 2 tm 10 de waarde uit kolom 1 en 2 en zet vervolgens de waarde van die waardenopgeteld in kolom 3 neer. (en daarin zie je ook wat er mis kan gaan, aangezien hij getallen wel optelt , 2 strings optelt maar een getal en een string een foutmelding geeft. )

Let erop je kunt op verschillende manieren de cellen benaderen en wegschrijven, je kunt ook A2 enz gebruiken, meteen naar ander werkbladen,tabbladen, enz.. Maar daar kom je het beste achter door gewoon wat bestaande dingen uit te pluizen en te editten naar eigen inzicht.

Het moeilijkst zal je stukje selecteer datum gaan worden in die tekstbrij, als ik ervan uit ga dat deze niet altijd hetzelfde opgemaakt zal zijn en niet altijd op dezelfde positie met dezelfde lengte in de lange naam zal staan.

Veel succes er verder mee.
  donderdag 27 december 2012 @ 13:13:48 #37
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_120814616
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:09 schreef DarkSavior het volgende:

• PIESSEN MAXIM

Als dat alle datums zijn, kun je zoiets proberen
1=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN("??-??-???? ??:??*";B1;0));A1;LINKS(B1;16))
Indien cel B1 matched met "??-??-???? ??:??*" (wat schijnbaar je datumnotatie is) worden de eerste 16 karakters van cel B1 naar je output kolom gehaald, anders pakt ie cel A1.
pi_120814800
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:13 schreef ralfie het volgende:

[..]

[ code verwijderd ]

Indien cel B1 matched met "??-??-???? ??:??*" (wat schijnbaar je datumnotatie is) worden de eerste 16 karakters van cel B1 naar je output kolom gehaald, anders pakt ie cel A1.
Het nadeel hiervan is natuurlijk wel dat deze formule steeds opnieuw in de sheet erbij gezet of doorgetrokken moet worden en bij een VBA ding je dit programmaatje wat zelf laten zoeken.

Verder begin ik steeds meer een hekel te krijgen aan complexe formules in excel omdat deze in grote sheets vaak voor een flinke vertraging zorgen, alhoewel dit bij de vraag van een rekeningoverzicht waarschijnlijk niet zo snel te groot zal worden. :+
pi_120815707
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het nadeel hiervan is natuurlijk wel dat deze formule steeds opnieuw in de sheet erbij gezet of doorgetrokken moet worden en bij een VBA ding je dit programmaatje wat zelf laten zoeken.

Verder begin ik steeds meer een hekel te krijgen aan complexe formules in excel omdat deze in grote sheets vaak voor een flinke vertraging zorgen, alhoewel dit bij de vraag van een rekeningoverzicht waarschijnlijk niet zo snel te groot zal worden. :+
Calculate op manual zetten scheelt al heel wat.
Supra Groningam Nihil
pi_120816936
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:13 schreef ralfie het volgende:

[..]

[ code verwijderd ]

Wat vet! Het werkt! Bedankt!

Er rest mij alleen 1 vraag. Iets dat ik over het hoofd heb gezien. Ik wil namelijk dat de format veranderen voordat die geplakt wordt, van dd-mm-yy naar yyyymmdd. Het lukt me namelijk niet bij celeigenschappen de datum format handmatig veranderen.

1=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN("??-??-??*";B1;0));A1;LINKS(B1;8))

Daarnaast nog de vraag hoe jullie dit hebben geleerd? Gebruiken jullie excel tijdens werk? Dit is super handig om te kunnen. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door DarkSavior op 27-12-2012 14:22:40 ]
  donderdag 27 december 2012 @ 14:27:51 #41
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120817467
quote:
3s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:45 schreef Deetch het volgende:

[..]

Calculate op manual zetten scheelt al heel wat.
Of die 2 VBA-codes uit de OP gebruiken.
It's Time To Shine
  donderdag 27 december 2012 @ 14:32:21 #42
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120817659
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 14:16 schreef DarkSavior het volgende:

[..]

Wat vet! Het werkt! Bedankt!

Er rest mij alleen 1 vraag. Iets dat ik over het hoofd heb gezien. Ik wil namelijk dat de format veranderen voordat die geplakt wordt, van dd-mm-yy naar yyyymmdd. Het lukt me namelijk niet bij celeigenschappen de datum format handmatig veranderen.
[ code verwijderd ]
Dat komt omdat je nu tekst invoerd, geen datum. (een datum is in Excel een getal, vandaag is het bijvoorbeeld 41270 )
Je kan wel met =JAAR(A1)&MAAND(A1)&DAG(A1) je eigen YYYMMDD opmaak maken.
quote:
Daarnaast nog de vraag hoe jullie dit hebben geleerd? Gebruiken jullie excel tijdens werk? Dit is super handig om te kunnen. :)
Door veel te doen en op te zoeken :) Ik gebruik het voor mijn studie en voor thuis, heb ook sheets verbeterd voor mijn stagebedrijf (consultancybureau) vorig jaar.
It's Time To Shine
pi_120818373
ik heb alles van qu63 geleerd :P
Supra Groningam Nihil
  donderdag 27 december 2012 @ 14:57:22 #44
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_120818648
quote:
3s.gif Op donderdag 27 december 2012 14:50 schreef Deetch het volgende:
Dat is iets teveel eer denk ik :D
It's Time To Shine
pi_120833119
quote:
3s.gif Op donderdag 27 december 2012 14:50 schreef Deetch het volgende:
Troll.
pi_120852470
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2012 20:19 schreef DaFan het volgende:

[..]

Troll.
oh en dafan natuurlijk, vooral de sumproduct ^O^
Supra Groningam Nihil
pi_121065230
Hai.

Ein kleines problempchen (oid) en ik kom er maar niet uit.

Heb 2 kolommen, waarbij de ene kolom alleen 1 of niets bevat, en de tweede kolom 1-10 of niets bevat.
Kolom 1 wil ik in een grafiek laten zien als een maskeer vlak op een bepaalde tijd, kolom 2 als een punt op een bepaalde tijd.

Echter... De lege vakjes gooien roet in het eten, aangezien ze als 0 worden aangemerkt. Hierdoor krijg ik dus te veel punten, en indien er niet zo veel items zijn wordt het 'masker' links en rechts schuin, in plaats van recht naar beneden. Hoe negeer ik in excel 2010 lege waarden?

edit: ter aanvulling; wat ik eigenlijk wil is simpelgezegd dit: op de x as getallen 1-100 , en dan bijvoorbeeld ALLEEN bij 25-50 een lijn, en bij 60-80 een lijn, omdat daar waarden ingevuld staan. Dus GEEN lijnen bij niet ingevulde x as waarden, en GEEN schuine lijn van of naar y=0

[ Bericht 19% gewijzigd door Holy_Goat op 02-01-2013 11:13:42 ]
  woensdag 2 januari 2013 @ 11:17:04 #48
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121065394
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Hai.

Heb 2 kolommen, waarbij de ene kolom alleen 1 of niets bevat, en de tweede kolom 1-10 of niets bevat.
Kolom 1 wil ik in een grafiek laten zien als een maskeer vlak op een bepaalde tijd, kolom 2 als een punt op een bepaalde tijd.

Echter... De lege vakjes gooien roet in het eten, aangezien ze als 0 worden aangemerkt. Hierdoor krijg ik dus te veel punten, en indien er niet zo veel items zijn wordt het 'masker' links en rechts schuin, in plaats van recht naar beneden. Hoe negeer ik in excel 2010 lege waarden?

edit: ter aanvulling; wat ik eigenlijk wil is simpelgezegd dit: op de x as getallen 1-100 , en dan bijvoorbeeld ALLEEN bij 25-50 een lijn, en bij 60-80 een lijn, omdat daar waarden ingevuld staan. Dus GEEN lijnen bij niet ingevulde x as waarden, en GEEN schuine lijn van of naar y=0
Lege cellen overslaan?
It's Time To Shine
pi_121065422
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:17 schreef qu63 het volgende:

[..]

Lege cellen overslaan?
als je me wilt vertellen hoe ik dat aan een grafiek vertellen kan, graag
  woensdag 2 januari 2013 @ 11:43:49 #50
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121065960
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:18 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

als je me wilt vertellen hoe ik dat aan een grafiek vertellen kan, graag
Zet een kop thee en begin een goed gesprek.

Als dat niet werkt, ga naar gegevens selecteren en klik dan op verborgen en lege cellen :)

Of verander de lege cellen in =NB() :)
It's Time To Shine
pi_121084494
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Hai.

Ik begrijp niet precies of er wel iets in A kan staan maar niet in B en andersom. Mocht dit niet zo zijn dan zou je in de betreffende x-as kolom alleen je waarden 25-50 en 60-80 moeten opnemen. Vervolgens kan je de x-as opmaak veranderen om hier een vaste waarde te nemen via rechter muistoets en dan As-opmaak. Op deze manier verkom je het gebruik van niet bestaande waarden.

Voor de volledigheid een stappenplan om een grafiek te krijgen met een lijn met punten en opvulling aan de onderkant:
1) Maak 4 kolommen, 1 voor de x-as van de punten van bijvoorbeeld 25 tot 35
2) een kolom voor je lijn met de waarden
3) een kolom van 1 tot 100 voor de 2e x-as
4) een kolom die gelijk is aan de 2e kolom

5) Voeg een grafiek in met de selectie van kolom 1 en 2, dus bijvoorbeeld A25:B36 en kies voor het type Vlak.
6) Selecteer vervolgens C1:D101 en druk op Kopieren. Selecteer je grafiek en kies vervolgens Plakken Speciaal. Voeg de lijn toe als nieuwe reeks met nieuwe x-waarden (zonder overschrijven).

7) Check desnoods even bij Gegevens selecteren dat je 2 lijnen hebt waarvan de eerste dus y-waarden heeft van B26:B36 en de tweede y-waarden van D2:D100 en in de rechter kolom zie je de bijbehorende x-waarden varianten ook van 25-35 en 1-100 lopen.
8) Druk even op het knopje Verborgen en lege cellen zodat je lege cellen niet als punt gaat weergeven.
9) Selecteer de 2e lijn en klik met je rechter muistoets bij gegevensreeks opmaken en vervolgens selecteer je de optie Secundaire as.
10) Je ziet de gratiek veranderen waarbij die bijna helemaal ingekleurd is. Ga via het menu bovenin "Indeling" zodat je links bovenin je eerste lijn kunt selecteren. Ga vervolgens naar menu Ontwerpen om hier je gratiek type te veranderen naar Spreiding.
11) Je gratieken worden nu naast elkaar weergegeven. Kies in het menu Indeling onder Assen om de secundaire horizontale as weer te geven (van links naar rechts). Je ziet dit nu als een ondersteboven inkleuring van je grafiek.
12) Kies onder je optie Secundaire verticale as voor Meer opties en zorg dat onderin de optie van het snijden van de horizontale as niet bij Maximaal staat maar op automatisch.
13) Ga naar het ontwerp van je primaire horizontale as en vul daar de minimum en maximum waarde van 0 en 100 in.
14) Verwijder eventuele overbodige x en y assen in je beeld.
15) Klik eventueel nog op de lijn zelf om de symbooltjes van spreiding op de punten mooier weer te geven.

Als het goed is heb je nu je grafiek.

[ Bericht 39% gewijzigd door snabbi op 02-01-2013 23:01:14 ]
pi_121104239
Hallo,

Ik heb een klein probleempje in verband met indirecte verwijzingen in excel.
Ik werk namelijk in Solid Edge, waar ik afmetingen laat variëren van tekeningen door middel van een excel sheet.
In Solid edge worden deze waarden binnen genomen via de 'harde code' uit excel.
Deze waarden werden opgeslaan via een engelse versie van excel en worden dus verwezen als R1C1. (Row 1 Column 1), nu zit ik op een andere computer met een nederlandse versie van excel, waar er dus verwezen wordt als R1K1 (Rij 1 Kolomn 1).
Hierdoor wordt er dus geen link meer gelegd tussen excel en solid edge.
Daarom zou ik graag de verwijzing in het engels zetten in plaats van in het nederlands.
(Ik zou eventueel kunnen alle verwijzingen in solid edge aanpassen, maar dat zou vrij veel werk zijn, en dan zou het programma ook niet meer werken wanneer ik terug met de engelse versie werk.)

Alvast bedankt voor uw hulp!
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121105015
Ik ben wel benieuwd , hoe haal je de "harde code" uit excel direct binnen in solid edge?

Wat ik zo lees is dat het niet zo 1,2,3, te doen is, en het problematisch zal blijven als je met de verwijzingen blijft werken. ;)

Ik snap sowieso niet dat ze in de pakketen alles afhankelijk gemaakt hebben van lokale talen, en landinstellingen.
pi_121105272
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 11:38 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben wel benieuwd , hoe haal je de "harde code" uit excel direct binnen in solid edge?

Wat ik zo lees is dat het niet zo 1,2,3, te doen is, en het problematisch zal blijven als je met de verwijzingen blijft werken. ;)

Ik snap sowieso niet dat ze in de pakketen alles afhankelijk gemaakt hebben van lokale talen, en landinstellingen.
Hoe ik dat allemaal binnen neem, staat kort omschreven in dit topic op GrabCAD.

Zo te zien vond u een link waarbij iemand hetzelfde probleem aankaartte, ik zal dit eens doornemen.
pi_121105402
En inderdaad, het zal niet op 1,2,3 te fixen zijn.
Heb ook al wat zitten proberen met 'Adress()' en 'Indirect()' maar dit helpt ook niet omdat excel in het nederlands naar zijn cellen blijft verwijzen met R(ij) en K(olom)

En inderdaad, enorm vervelend dat de pakketten afhankelijk zijn van talen..
pi_121105435
Dank je voro de link even doorgelezen, het komt er dus eigenlijk op neer dat de koppeling die men vanuit solidedge creert niet met die R1C1 had moeten maken maar met een a2, of 2,1

Zeg verder alsjeblieft je of jij, maar niet u dan voel ik me zo oud. :+
pi_121105598
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 11:53 schreef Basp1 het volgende:

Zeg verder alsjeblieft je of jij, maar niet u dan voel ik me zo oud. :+
Haha, Ok!

Wel, het probleem is, dat je niet kunt verwijzen via 'A1'. Solid Edge kan enkel excel verwijzingen lezen als harde code en dus via 'R1C(K)1'
pi_121105794
Werkt solid edge ook niet met benamingen van cellen. Zo werkte autocad toen ik de koppeling maakt in ieder geval en had ik daar totaal geen problemen meer mee. Het voordeel daarvan was ook nog eens dat wanneer er een rij of kolom werd toevoegd de vewijzing wel goed meeschuift.

In excel onder formules namen beheren zit het geven van benamingen aan cellen.
pi_121105852
Neen, met Solid Edge heb ik dat al geprobeerd om met 'A1' en dergelijke te verwijzen, maar hij wil dit niet aanvaarden.

Helaas...

Zou er geen manier zijn om die verwijzingen naar het engels te plaatsen en de rest in het nederlands te laten?
Of eventueel in het uiterste geval, de versie van excel volledig in het engels te zetten?
  donderdag 3 januari 2013 @ 12:21:39 #60
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121106272
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:08 schreef Caecus het volgende:
Neen, met Solid Edge heb ik dat al geprobeerd om met 'A1' en dergelijke te verwijzen, maar hij wil dit niet aanvaarden.

Helaas...

Zou er geen manier zijn om die verwijzingen naar het engels te plaatsen en de rest in het nederlands te laten?
Of eventueel in het uiterste geval, de versie van excel volledig in het engels te zetten?
Je kan wel een languagepack installeren voor je huidige MS Office. Nadeeltje is dan dat heel Office in het Engels (Duits, Frans, whatever) is..
http://office.microsoft.com/nl-nl/language-packs/
of zo: http://office.microsoft.c(...)ing-HP003088462.aspx
Of zo: http://www.techgenie.com/(...)-in-microsoft-excel/

[ Bericht 14% gewijzigd door qu63 op 03-01-2013 12:26:54 ]
It's Time To Shine
pi_121106340
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
  donderdag 3 januari 2013 @ 12:27:52 #62
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121106470
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
Een 'named range' (van 1 cel) bedoel je?
It's Time To Shine
pi_121106759
Ik bedoel de benamings functie die je krijgt als je ctrl+F3 intypt in een excel sheet. Ik weet niet of dat 'named range' heet.

Ik ben op dit moment toevallig ook met een eenzijdige domme koppelingen vanuit een erp pakket bezig en ook daarvoor moet ik cellen namen geven en mbv die benamingen en de waarden die in erp daarbij horen worden dan nieuwe sheets gevuld.
pi_121106972
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ja! Dat blijkt goed te lukken!
Nu zal ik wel éénmalig de verwijzingen in Solid Edge moeten aanpassen, maar dit zal (hopelijk) eenmalig blijven.

Ik wist eerlijk gezegd niet van die benamingsfuncties af? En deze zouden dus altijd dezelfde moeten blijven (in gelijk welke taal)?

Alvast bedankt! Hiermee ben ik enorm goed geholpen!
pi_121107003
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je kan wel een languagepack installeren voor je huidige MS Office. Nadeeltje is dan dat heel Office in het Engels (Duits, Frans, whatever) is..
http://office.microsoft.com/nl-nl/language-packs/
of zo: http://office.microsoft.c(...)ing-HP003088462.aspx
Of zo: http://www.techgenie.com/(...)-in-microsoft-excel/
Ook bedankt! ;)
pi_121107207
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:42 schreef Caecus het volgende:

[..]

Ja! Dat blijkt goed te lukken!
Nu zal ik wel éénmalig de verwijzingen in Solid Edge moeten aanpassen, maar dit zal (hopelijk) eenmalig blijven.

Ik wist eerlijk gezegd niet van die benamingsfuncties af? En deze zouden dus altijd dezelfde moeten blijven (in gelijk welke taal)?

Alvast bedankt! Hiermee ben ik enorm goed geholpen!
Volgens mij moet dat idd wel altijd zo blijven werken, omdat de celbenaming wat harder in excel zit.

Je kunt nu je leverancier vertellen dat ze excel koppeling compleet anders moeten gaan aanpakken.

Mag ik even vangen 1 uur consultancy a 200 euro. :D
pi_121124855
Als het goed is zou het ook moeten werken met de OFFSET functie zoals ook in een van de links wordt aangeraden. Deze functie (VERSCHUIVEN) werkt precies hetzelfde als de R1C1 variant, maar doordat je alleen met getallen werkt ipv met een input string heb je er geen last van.
pi_121145995
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 december 2012 08:17 schreef Deetch het volgende:

[..]

Die puntcomma en komma is geheel afhankelijk van je windows instellingen en wat je daar als lijstscheidingsteken (list-seperator) gebruikt. Over het algemeen is het zo dat een Nederlands ingestelde computer ALS gebruik icm ; en een Engels/Amerikaans ingestelde computer IF icm met , . Combinaties komen ook voor maar dat is imho verwarrend.
Sowieso moet degene die ooit heeft bedacht dat de functies vertaald moesten worden een nekschot krijgen.

Kleine extra uitleg over IF
=IF(A1<10,1) geeft een 1 als de waarde kleiner dan 10 is. Als de waarde groter is (of gelijk aan) 10 dan krijg je FALSE te zien. Als je achter de 1 een komma zet kun je daar een uitdrukking neer zetten die getoond moet worden als A1 groter is dan 10.
=IF(A1<10,1,"groter dan 10")

Je kunt meerdere IFs ook combineren door eerste te checken op 1 voorwaarde en als die voorwaarde niet waar is kun je op de plek van de "groter dan 10" hierboven een tweede IF neerzetten, dit kan tot 7 niveaus.

Met het < of > teken sla je de grenswaarden nog over. <10 betekent exclusief 10. Dus je moet de grenzen ook ergens meenemen.
Ik ga er even vanuit dat er een 1 moet staan als de waarde 10 of kleiner is en een 2 als de waarde 20 of kleiner is maar groter dan 10.

Samenvattend zou dit de formule moeten zijn:
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3))
• als A1 kleiner of gelijk aan 10 dan 1
• als A1 niet kleiner of gelijk aan 10 dan check of A1 kleiner of gelijk aan 20 en dan 2
• alle andere gevallen 3
Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4

Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
Love is in the air!
  vrijdag 4 januari 2013 @ 12:11:33 #69
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121146221
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formule

-edit-
Of je kan de waarde delen door 10 en afronden naar boven op hele getallen :)
It's Time To Shine
pi_121150788
VLOOKUP
  vrijdag 4 januari 2013 @ 14:13:27 #71
346939 Janneke141
pi_121150918
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Wat ik graag wil:

=AFRONDEN.BOVEN(cel;10)/10
?
pi_121221587
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formule

-edit-
Of je kan de waarde delen door 10 en afronden naar boven op hele getallen :)
En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?
Love is in the air!
pi_121222264
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:41 schreef Landgeld het volgende:

[..]

En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,IF(A1<=30,3,4)))

volgens mij zoiets.

Let op de if functie kun je niet te vaak binnen zichzelf gebruiken.
  zondag 6 januari 2013 @ 12:01:20 #74
346939 Janneke141
pi_121223027
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Let op de if functie kun je niet te vaak binnen zichzelf gebruiken.
Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.
pi_121223176
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.
Ik dacht maar een keer of 8, en aangezien het over een oplopende rij van die vraag ging zie ik sommige mensen wel in staat om die grens te bereiken.
pi_121249028
Hoe kan ik ook alweer refereren naar een statische cel. Als ik een formule doortrek gaat Excel automatisch de cel ook aanpassen, maar ik wil referen naar een vaste cel.
pi_121250531
$A$1
pi_121278240
Klein vraagje mbt tot het opvragen van informatie uit andere tabbladen:

Stel ik heb 2 tabbladen.
Tabblad a:
A1: Verkoopprijs product
A2: Afzet

Tabblad b:
B2: Bijbehorende afzet
A2: Verkoopprijs product
B2: bijbehorende afzet
dit gaat dan door tot B137.

Stel dat ik bij Tab A, A1 ¤10 invul. In Tabblad B is er dan ook een waarde ¤10 met in de kolom ernaast de bijbehorende afzet. Hoe kan ik het zo instellen dat als ik in Tab A, A1 ¤10 invul, Excel in Tab B de waarde naast ¤10 opzoekt en deze invult in Tab A, A2?

Kort samengevat: Waarde invullen in AA1, Excel zoekt waarde op in BA1, pakt waarde uit BB1 en vult deze in AA2 in.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_121278958
Kan iemand mij vertellen hoe ik onderstaande code kan aanpassen zodat het niet automatisch een maand / jaar kiest, maar ik zelf de maand kan kiezen? Dus bijvoorbeeld maart 2012 of zo?

quote:
=SOMMEN.ALS(AT_RISK;WIN;"<>P";WIN;"<>"&"";BET_DATE;">="&DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG());1);BET_DATE;"<="&VANDAAG())
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_121279157
Alles vervangen waar VANDAAG() staat door bv A1 en dan zet je in A1 de gewenste datum. (1 maart 2012 ofzo)
  maandag 7 januari 2013 @ 18:55:43 #81
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_121279397
quote:
7s.gif Op maandag 7 januari 2013 18:50 schreef DaFan het volgende:
Alles vervangen waar VANDAAG() staat door bv A1 en dan zet je in A1 de gewenste datum. (1 maart 2012 ofzo)
Min of meer, als ik het goed zie. De formule telt op in de lopende maand vanaf dag 1 tot en met vandaag. Ik gok dat JD een maandtotaal van een volledige maand wil hebben, en dan moet je dus in jouw cel A1 31 maart 2012 zetten.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_121285947
Dank heren!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_121288015
quote:
11s.gif Op maandag 7 januari 2013 18:29 schreef TJV het volgende:
Klein vraagje mbt tot het opvragen van informatie uit andere tabbladen:

Stel ik heb 2 tabbladen.
Tabblad a:
A2: Afzet

Tabblad b:
B2: Bijbehorende afzet
A2: Verkoopprijs product
B2: bijbehorende afzet
dit gaat dan door tot B137.

Stel dat ik bij Tab A, A1 ¤10 invul. In Tabblad B is er dan ook een waarde ¤10 met in de kolom ernaast de bijbehorende afzet. Hoe kan ik het zo instellen dat als ik in Tab A, A1 ¤10 invul, Excel in Tab B de waarde naast ¤10 opzoekt en deze invult in Tab A, A2?

Kort samengevat: Waarde invullen in AA1, Excel zoekt waarde op in BA1, pakt waarde uit BB1 en vult deze in AA2 in.
Gebruik de formule vert.zoeken of in het engels vlookup
Het beste is om het een keer met de help te leren. Wanneer er problemen zijn kunnen we hier verder helpen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:18:28 #84
279213 Robbiedd
Tilburg till I die!
pi_121295767
Hoi :+.

Klein, stom vraagje, maar ik kom er zelf niet uit.

Hoe kan ik instellen dat in een kolom de ingevoerde letter altijd een hoofdletter wordt? Je vult dus bijvoorbeeld 'a' in en dat verschijnt als 'A'. Al het een en ander geprobeerd en rond gezocht, maar kan het niet vinden.

Alvast bedankt :).
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:55:30 #85
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_121296827
Geen domme vraag. Dit kan namelijk niet standaard in Excel met opmaak. Wel kun je een lettertype kiezen met alleen caps bv, of een macro die alleen actief is in een bepaald gebied zou dit kunnen doen voor je. Maar dit heb je zelf ook al gevonden denk ik na zoeken op format text caps Excel
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:33:48 #86
279213 Robbiedd
Tilburg till I die!
pi_121305101
Ja dat had ik inderdaad gevonden, als ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb al een data validation op die kolom staan en voor zover ik kan zien kun je er niet meerdere op zetten :+.

Maar bedankt voor je antwoord, hou het wel even op kleine letters :+.
pi_121386919
Hallo,

Ik wil graag een data bestand gaan maken op Excel (Nederlandse 2007 versie) (text based). Nu werk ik vaker op deze manier met Excel, maar ik kom hier niet helemaal uit.

#1. Is het mogelijk om tekst op bijv. Sheet 1/ kolom A te schrijven en dat deze dan verschijnt op Sheet 2,3, enz. ?
Het mooiste is als hier een formule achter staat, dat zo daar ik een naam bijvoeg deze overal verschijnt.

#2. Ik weet dat je meerdere werkmappen kan samenvatten, maar is het ook mogelijk om dit per rij,kolom en sheet te doen? Het idee is bijv.

Bedrijf X in op Sheet 1,2 en 3 in Kolom D, E, F en G/Rij 6 --> samenvatting op 1 pagina

Alle hulp is welkom en als men vindt dat ik dit beter in een ander Programma kan gaan doen hoor ik het graag.
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:42:45 #88
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121387603
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:18 schreef SinthorasNL het volgende:
Hallo,

Ik wil graag een data bestand gaan maken op Excel (Nederlandse 2007 versie) (text based). Nu werk ik vaker op deze manier met Excel, maar ik kom hier niet helemaal uit.

#1. Is het mogelijk om tekst op bijv. Sheet 1/ kolom A te schrijven en dat deze dan verschijnt op Sheet 2,3, enz. ?
Het mooiste is als hier een formule achter staat, dat zo daar ik een naam bijvoeg deze overal verschijnt.
Op sheet 2(etc): =Sheet1!A1 (of andere cellen etc.)
quote:
#2. Ik weet dat je meerdere werkmappen kan samenvatten, maar is het ook mogelijk om dit per rij,kolom en sheet te doen? Het idee is bijv.

Bedrijf X in op Sheet 1,2 en 3 in Kolom D, E, F en G/Rij 6 --> samenvatting op 1 pagina

Alle hulp is welkom en als men vindt dat ik dit beter in een ander Programma kan gaan doen hoor ik het graag.
Ook dit is gewoon met formules te doen zoals met =som(), gemiddelde(), etc.
It's Time To Shine
pi_121388145
Bedankt voor de tips, ik heb er veel aan. Maar ik zit nu nog met een probleempje.

Als ik cellen verwijs in verschillende sheet werkt dit goed. De volgende stap die ik wil, maar niet voor elkaar krijg is dit:

Op het moment dat ik in sheet 1 een naam/waarde verander, doe Excel dit niet bij de verwijzingen en moet ik de nieuwe naam/waarde weer handmatig aanpassen in alle sheets. Nu is dit geen probleem was het niet dat ik dit voor een honderdtal bedrijven moet gaan doen.

Kan Excel dit niet automatisch? Of moet hier een macro voor gemaakt worden?

[ Bericht 91% gewijzigd door SinthorasNL op 10-01-2013 14:04:58 ]
  donderdag 10 januari 2013 @ 14:25:49 #90
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121392938
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 12:00 schreef SinthorasNL het volgende:
Bedankt voor de tips, ik heb er veel aan. Maar ik zit nu nog met een probleempje.

Als ik cellen verwijs in verschillende sheet werkt dit goed. De volgende stap die ik wil, maar niet voor elkaar krijg is dit:

Op het moment dat ik in sheet 1 een naam/waarde verander, doe Excel dit niet bij de verwijzingen en moet ik de nieuwe naam/waarde weer handmatig aanpassen in alle sheets. Nu is dit geen probleem was het niet dat ik dit voor een honderdtal bedrijven moet gaan doen.

Kan Excel dit niet automatisch? Of moet hier een macro voor gemaakt worden?

Als je op sheet 2 in A1 dit hebt staan =Sheet1!A1 dan zal deze waarde aangepast worden als je op sheet 1 de cel A1 aanpast.
It's Time To Shine
  maandag 14 januari 2013 @ 15:57:43 #91
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_121550130
Hallo,

Is het mogelijk om in excel het maximaal aantal karakters per cel in te stellen en te zorgen dat de tekst die in desbetreffende cel staat of wordt gekopieerd te beperken tot 8 karakters.

het lukt met valideren wel om de lengte van de tekst te beperken maar niet om de huidige tekst tot 8 karakters te beperken.
Wat doe ik hier?
  maandag 14 januari 2013 @ 16:01:29 #92
346939 Janneke141
pi_121550334
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:57 schreef tdrone het volgende:
Hallo,

Is het mogelijk om in excel het maximaal aantal karakters per cel in te stellen en te zorgen dat de tekst die in desbetreffende cel staat of wordt gekopieerd te beperken tot 8 karakters.

het lukt met valideren wel om de lengte van de tekst te beperken maar niet om de huidige tekst tot 8 karakters te beperken.
Als je éénmalig een serie data wil verkorten, kun je even een hulpkolom in het leven roepen en dan met de formule =LINKS(A1,8) de bestaande cellen verkorten tot de 8 eerste karakters. Daarna kun je met kopiëren, waarden plakken de bestaande cellen vervangen.

Alles wat dan later nog aan data wordt ingevoerd kun je dan kort houden met je validatieregel.
  maandag 14 januari 2013 @ 16:26:49 #93
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_121551453
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je éénmalig een serie data wil verkorten, kun je even een hulpkolom in het leven roepen en dan met de formule =LINKS(A1,8) de bestaande cellen verkorten tot de 8 eerste karakters. Daarna kun je met kopiëren, waarden plakken de bestaande cellen vervangen.

Alles wat dan later nog aan data wordt ingevoerd kun je dan kort houden met je validatieregel.
bedankt
Wat doe ik hier?
pi_121582325
Hoi,
ik heb een vraagje over conditionele opmaak. Ik heb een excelfile met horizontaal en verticaal veel waarden.

Nu wil ik horizontaal de hele rij checken of de waarden lager/hoger zijn als de laatste waarde van die rij en zoja een kleurtje geven (hoger=rood, lager=groen). Nu kan dit eenvoudig uitgevoerd worden door de hele rij op de laatste waarde na te selecteren en naar conditional formatting te gaan, maar ik wil het voor een bestand doen met 950 rijen. Hoe doe ik dit snel?
  dinsdag 15 januari 2013 @ 10:35:14 #95
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121583729
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 09:54 schreef hello_moto1992 het volgende:
Hoi,
ik heb een vraagje over conditionele opmaak. Ik heb een excelfile met horizontaal en verticaal veel waarden.

Nu wil ik horizontaal de hele rij checken of de waarden lager/hoger zijn als de laatste waarde van die rij en zoja een kleurtje geven (hoger=rood, lager=groen). Nu kan dit eenvoudig uitgevoerd worden door de hele rij op de laatste waarde na te selecteren en naar conditional formatting te gaan, maar ik wil het voor een bestand doen met 950 rijen. Hoe doe ik dit snel?
Alle 950 rijen selecteren (niet de hele rij, alleen de cellen die je wil opmaken), kleurtje geven op basis van formule (=A1>$A99 (of hoe lang je rij ook is) en A1<$A99) en invoeren maar :)
It's Time To Shine
pi_121586222

Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat in BE en BF voor de linkerdijk en rechterdijk een waarde komt uit regel 1 (is eigenlijk 100-5000 maar hier 3200-5000). De waarde daaruit die het beste 'rechterdijk' benaderd wil ik zoeken en hierbij het getal (100-5000). Zo zou dan in BF het getal 3200 komen. Ik kwam zelf met Hlookup, maar ik kom er eigenlijk niet uit.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 11:58:56 #97
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121586697
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 11:45 schreef hello_moto1992 het volgende:
[ afbeelding ]

Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat in BE en BF voor de linkerdijk en rechterdijk een waarde komt uit regel 1 (is eigenlijk 100-5000 maar hier 3200-5000). De waarde daaruit die het beste 'rechterdijk' benaderd wil ik zoeken en hierbij het getal (100-5000). Zo zou dan in BF het getal 3200 komen. Ik kwam zelf met Hlookup, maar ik kom er eigenlijk niet uit.
vergelijken()
It's Time To Shine
pi_121587436
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 11:58 schreef qu63 het volgende:

[..]

vergelijken()
Oke, thx. Nu krijg ik een getal er uit dat de zoveelste rij aangeeft (bijv. 32). Hoe zet ik dit om naar het 32e getal uit de 1e rij?
Edit: al gelukt. Aangezien het van 100-5000 loopt komt 32 overeen met 3200.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 12:22:50 #99
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_121587483
Hoi,

Ik heb een excel sheet die automatisch een aantal gegevens moet kopieeren uit een ander tabblad. Kan niet moeilijk zijn maar toch lukt het niet.
(de code is iets uitgebreider want het bestand waarin de andere gegevens in staan heeft een variabele naam.). Ik krijg de gegevens niet gekopieerd. De code loopt gewoon goed door, geen foutmelding maar er staat uiteindelijk niets in het huidige bestand. Als ik ctrl-v druk zie ik overigens wel dezelfde celgrootte als in het bronbestand. Dit zou betekenen dat hij wel iets kopieerd maar de gegevens niet mee neemt..
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Sub gaan()

Dim weekdag As String
    Dim weeknummer As String
    Dim plantool As String
    Dim plantoola As String
    weeknummer = Range("D4")
    weekdag = Range("D5")
    plantool = "X:\rapportage\Agenda 2013 week " & weeknummer & ".xls "
    plantoola = "Agenda week " & weeknummer & ".xls"
    Workbooks.Open Filename:=plantool
    Sheets(weekdag).Select
       Application.ScreenUpdating = False
Range("AH76:AU84").Copy
    Windows("Map1.xls").Activate
    Range("AH76").PasteSpecial Paste:=xlPasteFormulas, Operation:=xlNone, _
        SkipBlanks:=False, Transpose:=False
    Application.ScreenUpdating = True

End Sub
  dinsdag 15 januari 2013 @ 13:39:42 #100
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121590477
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 12:20 schreef hello_moto1992 het volgende:

[..]

Oke, thx. Nu krijg ik een getal er uit dat de zoveelste rij aangeeft (bijv. 32). Hoe zet ik dit om naar het 32e getal uit de 1e rij?
Edit: al gelukt. Aangezien het van 100-5000 loopt komt 32 overeen met 3200.
Dat zou je dus kunnen doen met index().
It's Time To Shine
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')