Zo. Hier verder.quote:http://www.nu.nl/binnenla(...)g-niet-geslaagd.html
http://binnenland.nieuws.nl/730949/bultrug_plengt_laatste_tranen
Er kan misschien met een paar graafmachines een 'dijk' van zeg 2 m hoog om de bultrug heen worden gelegd en die vervolgens volpompen met water zodat de bultrug in een voorlopig 'basinnetje' komt te liggen (in iedergeval weer drijvend), en dan bij harde wind (die komt) en hoog tij in een keer die dijk doorsteken aan de diepste kant zodat de bultrug via die geul in dieper water terrecht kan komen. Hij is nog sterk volgens Ecomare.
Ierland heeft maar 1 fjord, Killary fjord, en dat ligt niet bepaald afgelegenquote:Op zondag 16 december 2012 11:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ach. Was hij op een verlaten plekje ergens in een afgelegen fjord in Ierland aangespoeld was dat ook het resultaat.
Fixed.quote:Op zondag 16 december 2012 13:31 schreef Spouwerranger het volgende:
Condoleren op een website. Wat een niveau weer.
Vertel me ajb dat dit niet serieus isquote:Ik ben erg geschokt door het vreselijke nieuws dat Johannes de Bultrug niet meer onder ons is. Wat gaan we hem missen. Johannes. Je was altijd een goede vriend en stond altijd voor iedereen klaar. Spijtig dat je zo aan je einde bent
gekomen. Ik wens de familie en vrienden van Johannes heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.
De grap is dat je dit soort reacties ook bij registers van personen ziet.quote:Op zondag 16 december 2012 13:35 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Vertel me ajb dat dit niet serieus is
quote:Condoleance 19 is geplaatst door:
Robijn Jackson
Grote beek, 16 december 2012 13:25
Lieve Johannes,
Onbegrepen door de hele wereld, kwam jij in Nederland aan je einde.
Ik voel ontzettend met je mee, als eenling zijnde
Mijn einde is nog lang niet in zicht
Maar ik hoop dat dat niet op een standplaats ligt
Tot zover mijn zeemansgroet
Lieve Johannes, het gaat je na de dood goed!
quote:Op zondag 16 december 2012 13:54 schreef Eenskijken het volgende:
iedereen kan meedoen voor de stille tocht, doe aub mee!
http://www.noordhollandsd(...)ultrug-in-Den-Helder
quote:UPDATE: We hebben dit register opgezet voor serieuze dingen, dit kan blijkbaar niet. Ook worden we bespot door omstanders die dit register belachelijk vinden. Zo is het niet bedoeld.
Om 14.00 Nederlandse tijd word dit register gesloten.
UPDATE: CONDOLEANCEREGISTER GESLOTEN.
Tja. Dat zeiden ze vroeger over kinderen met een handicap ook. Uit medemenselijkheid of dierlievendheid iemand of iets helpen is het probleem niet. We moeten alleen waken voor vals sentiment.quote:Op zondag 16 december 2012 14:38 schreef Elfletterig het volgende:
Fijn... het beest is nu dus eindelijk écht dood? Mooi, dan kunnen we weer over tot de orde van de dag. Wat een debiel gedoe zeg. Zieke vis spoelt aan, kan niet gered worden. So be it.
Vroeger, toen mensen nog geen machines hadden, zijn er ongetwijfeld ook bultruggen aangespoeld. Is gewoon het lot van de natuur.
De media maakt er zo'n spektakel van hoor (en FOKkers)quote:Op zondag 16 december 2012 14:38 schreef Elfletterig het volgende:
Fijn... het beest is nu dus eindelijk écht dood? Mooi, dan kunnen we weer over tot de orde van de dag. Wat een debiel gedoe zeg. Zieke vis spoelt aan, kan niet gered worden. So be it.
Vroeger, toen mensen nog geen machines hadden, zijn er ongetwijfeld ook bultruggen aangespoeld. Is gewoon het lot van de natuur.
hoeveel zouden er per jaar op de rotsen knallen en verscheurd worden of aanspoelen op lege stranden in africa ??quote:Op zondag 16 december 2012 14:42 schreef Artillerieschaap het volgende:
Kom op. Het is toch niet grappig dat zo'n mooi dier sterft? Tuurlijk is het de natuur and all, maar dat gepruts van de autoriteiten verdient geen schoonheidsprijs.
En dit is relevant waarom?quote:Op zondag 16 december 2012 14:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoeveel zouden er per jaar op de rotsen knallen en verscheurd worden of aanspoelen op lege stranden in africa ??
De dood is niet grappig, maar de reacties wel.quote:Op zondag 16 december 2012 14:42 schreef Artillerieschaap het volgende:
Kom op. Het is toch niet grappig dat zo'n mooi dier sterft? Tuurlijk is het de natuur and all, maar dat gepruts van de autoriteiten verdient geen schoonheidsprijs.
Het draagt bij aan de verloedering van de samenleving. En daar heb ik wel degelijk last van. Daarbij geloof ik in de opvoedende waarde van afkeurend reageren op dit soort stille tochten of registers. Laat het besef dat het achterlijk gedrag is maar groeien.quote:Op zondag 16 december 2012 14:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Jullie hebben verder toch geen last van een stille tocht ja of nee?
laat ze dan gewoon met rust.
Ow... oké !quote:Op zondag 16 december 2012 14:48 schreef nikk het volgende:
[..]
Het draagt bij aan de verloedering van de samenleving. En daar heb ik wel degelijk last van. Daarbij geloof ik in de opvoedende waarde van afkeurend reageren op dit soort stille tochten of registers. Laat het besef dat het achterlijk gedrag is maar groeien.
omdat er jaarlijks duizenden bultruggen en whales de pijp uit gaan op allerlei stranden in de wereldquote:Op zondag 16 december 2012 14:45 schreef Artillerieschaap het volgende:
[..]
En dit is relevant waarom?
De communicatie was beneden peil. Als er mensen zijn die ervaring hebben met het redden van walvissen dan ga je die toch niet koste wat kost weghouden bij dat dier? Als ze meteen vanaf het begin de hulp hadden geaccepteerd en die mensen van Pieterburen/Noordgat erbij hadden gelaten dan hadden ze op z'n minst in overleg kunnen treden met Ecomare en de artsen van het Dolfinarium. Mogelijk was daar dan nog uitgekomen dat het dier niet te redden was, maar dan had je tenminste de best mogelijke input gehad.quote:Op zondag 16 december 2012 14:48 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
De dood is niet grappig, maar de reacties wel.
Verder: 'de autoriteiten'? Die hebben mensen gestuurd om de walvis uit z'n lijden te verlossen, helaas is dat niet gelukt. 'De autoriteiten' hebben het gedaan, ja hoor. Net alsof die het gewoon voor de lol hebben laten creperen. Lenie had hem ongetwijfeld terug in de zee gerold, maar de autoriteiten moesten zo nodig mannen in witte pakken sturen. Molenaars!
Volgens mij heb je moeite met lezen, want ik beweerde niets anders...quote:Op zondag 16 december 2012 14:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
omdat er jaarlijks duizenden bultruggen en whales de pijp uit gaan op allerlei stranden in de wereld
Dat is de natuur, geboren worden en dan weer sterven of opgegeten worden denk maar eens aan al die haringen en makrelen
.
Maar ach, die aaibaarheidsfactor he
Het dier moest daar tóch weg, of het nu dood of levend is, dus dan ga je toch eerst evenquote:Op zondag 16 december 2012 14:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
omdat er jaarlijks duizenden bultruggen de pijp uit gaan op allerlei stranden en ook walvissen en haaien spoelen aan om te sterven op onbekende stranden
nee dat is de natuur, laten sterven, dat beest hoeft daar niet weg, die spoelt wel wegquote:Op zondag 16 december 2012 15:01 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Het dier moest daar tóch weg, of het nu dood of levend is, dus dan ga je toch eerst even
proberen om hem levend te laten wegzwemmen? Als dat niet lukt moest het dier ''geruimd''
worden, dat kost ook geld (want ik denk dat er misschien mensen denken/roepen wat dat
niet allemaal moet kosten? Maar ''ruimen'' als het beest dood is is duurder denk ik.
Ik snap het probleem dus écht niet, dat dier moet daar weg, klaar, dus eerst proberen te
redden is dan toch normaal? Of ben ik nou gek ?
Waar heb jij het over? Je schiet in een Pavlov reactie denk ik.quote:Op zondag 16 december 2012 14:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ow... oké !Jij gaat je kinderen lekker hard opvoeden?
Visjes, natuur en beestjes zijn niet zo belangrijk hoor.![]()
(zeg er maar niet bij dat we zonder al die dingen niet kunnen voortbestaan want daar gaat
die kleine nog eng van dromen![]()
Hij/zij ziet het over 20 jaar wel in welke puinhoop ze zitten, dat is vroeg genoeg !
Of deze gekquote:Op zondag 16 december 2012 15:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is de natuur, laten sterven, dat beest hoeft daar niet weg, die spoelt wel weg
Na drie maand is er niets meer over
Hier willen ze hem naar naturalis brengen om te ontleden voor de studenten, dat kost geld
t is allemaal vet en snot zo''n walvis
http://en.wikipedia.org/wiki/Exploding_whale
dooie walvissen zijn voedsel voor andere beesten, net als kip voor jouquote:Op zondag 16 december 2012 14:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
(zeg er maar niet bij dat we zonder al die dingen niet kunnen voortbestaan want daar gaat
Hij/zij ziet het over 20 jaar wel in welke puinhoop ze zitten, dat is vroeg genoeg !
Die walvis had daar echt geen 3 maanden mogen blijven liggen hoor.quote:Op zondag 16 december 2012 15:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is de natuur, laten sterven, dat beest hoeft daar niet weg, die spoelt wel weg
Na drie maand is er niets meer over
ik ben vegetariërquote:Op zondag 16 december 2012 15:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dooie walvissen zijn voedsel voor andere beesten, net als kip voor jou
En dat wordt allemaal tegengegaan door een stille tocht voor een verdwaalde walvis?quote:Op zondag 16 december 2012 14:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Luxepositie.quote:
Neeeeeeee, ik ben ook geen voorstander van een stille tochtquote:Op zondag 16 december 2012 15:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
[quote]En dat wordt allemaal tegengegaan door een stille tocht voor een verdwaalde walvis?
Is het ook.quote:
Maar dat heeft hier toch echt niets mee te maken?quote:Op zondag 16 december 2012 15:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Neeeeeeee, ik ben ook geen voorstander van een stille tocht![]()
Maar mensen mogen er best eens wat meer over nadenken voordat ze beginnen
te schreeuwen dat het allemaal niks uitmaakt, natuurlijk maakt het wel wat uit als
de zee totaal naar de maan is geholpen door ''ons'', zonder zee, geen vis, maar
ik denk dat de schade wel wat groter is als de boel niet meer te redden is.
Maakt mij niet uit hoor, ik heb geen kinderen
[..]
Is het ook.
Wat heeft niks me elkaar te maken?quote:Op zondag 16 december 2012 15:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar dat heeft hier toch echt niets mee te maken?
God, daar heb je onze verslaggeverquote:Op zondag 16 december 2012 15:53 schreef KoosVogels het volgende:
Johannes, ik groet u.
Vaarwel, kameraad.
Daar heb je onze activist. Al een kaarsje ontstoken voor onze blubberige kameraad?quote:Op zondag 16 december 2012 15:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
God, daar heb je onze verslaggever
neh... bij wijze van spreken misschienquote:Op zondag 16 december 2012 15:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar heb je onze activist. Al een kaarsje ontstoken voor onze blubberige kameraad?
Aaibaar? Een walvis? Lijkt me nu bij uitstek niet aaibaar.quote:Op zondag 16 december 2012 14:56 schreef michaelmoore het volgende:
Maar ach, die aaibaarheidsfactor he
Jawel hoe groter / zachter het dier , hoe rechtevenredig groter de ABFquote:Op zondag 16 december 2012 15:57 schreef Ludd het volgende:
[..]
Aaibaar? Een walvis? Lijkt me nu bij uitstek niet aaibaar.
Ik dacht dat aaibaar gold voor beesten met een vacht. Konijnen, zeehonden, wasberen en zulks.quote:Op zondag 16 december 2012 16:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jawel hoe groter / zachter het dier , hoe rechtevenredig groter de ABF
[ afbeelding ]
denk aan muggen en marmotten en olifanten
[ afbeelding ]
nee ook voor walvissen en dolfijnen en olifanten.quote:Op zondag 16 december 2012 16:25 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik dacht dat aaibaar gold voor beesten met een vacht. Konijnen, zeehonden, wasberen en zulks.
Die zijn fascinerend ! Mijn vader had zo'n beest eens over zijn arm lopen op de Veluwe .quote:
En lekker !quote:Op zondag 16 december 2012 16:35 schreef michaelmoore het volgende:
reetjes zijn ook lief
[ afbeelding ]
Naaktslakken zijn echt superdom, die wachten gewoon midden op de stoep tot iemand ze per ongeluk platloopt.quote:
Een van de weinige diersoorten waar ik een hekel aan heb, kruipende drollen zijn 't. Dat die retards gewoon in de berm blijven.quote:Op zondag 16 december 2012 16:37 schreef Loedertje het volgende:
[..]
En lekker !
[..]
Naaktslakken zijn echt superdom, die wachten gewoon midden op de stoep tot iemand ze per ongeluk platloopt.
quote:Op zondag 16 december 2012 16:43 schreef Artillerieschaap het volgende:
[..]
Een van de weinige diersoorten waar ik een hekel aan heb, kruipende drollen zijn 't. Dat die retards gewoon in de berm blijven.
ja daar heb je een punt, over schorpioenen op het strand hoor je inderdaad nooit iets.quote:Op zondag 16 december 2012 16:26 schreef michaelmoore het volgende:
Over kwallen of schorpioenen op het strand hoor je niets
quote:Op zondag 16 december 2012 16:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jawel hoe groter / zachter het dier , hoe rechtevenredig groter de ABF
[ afbeelding ]
denk aan muggen en marmotten en olifanten
[ afbeelding ]
weet je hoeveel mensen wel niet bezig zijn met olifanten en adelaars redden?quote:Op zondag 16 december 2012 16:52 schreef J86 het volgende:
Kunnen we ons niet beter afvragen waarom hier zo'n ophef over is? Gaan we ook alle olifanten genezen die liggen te sterven omdat ze hun poot breken na een val? Of alle adelaars die hun vleugel breken tijdens de jacht en liggen te sterven op een rots? Deze bultrug heeft ergens een fout gemaakt en spoelt aan. Maar omdat we het nu een keer toevallig zien op tv is er ineens gigantisch ophef over... iets met de natuur? Als hij nou door menselijk invloed in de problemen was geraakt zou ik het nog begrijpen, maar dit...
quote:
Zachte winters en natte zomers. Dan neemt het ongedierte flink toe. 2010 hadden we een aardige winter en je merkte meteen dat het in 2011 weer wat minder was met die zooi.quote:Op zondag 16 december 2012 16:47 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof ze de laatste 2 jaar steeds meer voorkomen, zie ze echt overal en wéken achterelkaar, ze lijken wel wat op die Johannes alleen die was wat groter.
Er had weinig ophef over kunnen komen als Naturalis haar invloed niet had uitgeoefend en een financieel bod had gemaakt om dat skelet toe te eigenen. Het grote probleem (in Nederland) is dat voor organisaties (alsook het ministerie) die zogenaamt begaan zijn met de natuur en dieren (bijvoorbeeld het dolfinarium) commerciële belangen belangrijker zijn dan het dierenwelzijn. Dat mag moet wel gezegd worden want dat is wel degelijk het geval.quote:Op zondag 16 december 2012 16:52 schreef J86 het volgende:
Kunnen we ons niet beter afvragen waarom hier zo'n ophef over is? Gaan we ook alle olifanten genezen die liggen te sterven omdat ze hun poot breken na een val? Of alle adelaars die hun vleugel breken tijdens de jacht en liggen te sterven op een rots? Deze bultrug heeft ergens een fout gemaakt en spoelt aan. Maar omdat we het nu een keer toevallig zien op tv is er ineens gigantisch ophef over... iets met de natuur? Als hij nou door menselijk invloed in de problemen was geraakt zou ik het nog begrijpen, maar dit...
naturalis is alleen geïnteresseerd omdat ze meer subsidie krijgen danquote:Op zondag 16 december 2012 17:01 schreef Smeich het volgende:
[..]
Er had weinig ophef over kunnen komen als Naturalis haar invloed niet had uitgeoefend en een financieel bod had gemaakt om dat skelet toe te eigenen.
quote:Medewerkers Ecomare bedreigd
Waddencentrum Ecomare doet aangifte van bedreiging. Op Twitter hebben meerdere mensen bedreigingen geuit tegenover medewerkers van Ecomare omdat het hen niet is gelukt om de gestrande bultrug bij Texel te bevrijden.
Verschillende twitteraars schreven dat medewerkers van Ecomare zelf maar een spuitje moeten krijgen. "Wij vonden dat zodanig ernstig en onze mensen raakten daardoor zodanig van slag dat wij hebben besloten om aangifte te doen tegen de twitteraars", zegt directeur van Ecomare Martin Fröberg.
Fröberg snapt de boze reacties uit het publiek, maar vindt het te gek voor woorden dat zijn medewerkers en die van de reddingsbrigade door het slijk worden gehaald: "Dat hebben ze niet verdiend".
cavia politie komt ook van de PVVquote:Op zondag 16 december 2012 18:51 schreef maniack28 het volgende:
Ik vond het ook wel frappant dat op mijn fb (let op; dit is selectief) veel mensen die normaal rechtse gedachtegang vertonen en buitenlanders liever het land uit zien gaan, wel bereid zijn een fucking walvis te redden
The world is fucked...
Ja Johannes was eigenlijk lid van Al Qaeda en probeerde de afsluitdijk op te blazen. Hij is neergehaald door onze F16'squote:Op zondag 16 december 2012 18:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Walvissen zijn buitenlanders?
Kinderen met een handicap hebben helemaal niks te maken met een (waarschijnlijk al zieke en daardoor) aangespoelde bultrug. Er is geprobeerd om het beest te redden, wat een haast onmogelijke opgave was, gezien zijn positie. De mensen die het beest hebben proberen te redden, zijn inmiddels zelfs al met de dood bedeigd.quote:Op zondag 16 december 2012 14:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Tja. Dat zeiden ze vroeger over kinderen met een handicap ook. Uit medemenselijkheid of dierlievendheid iemand of iets helpen is het probleem niet. We moeten alleen waken voor vals sentiment.
Nederland anno 2012. Mensen vinden dat ze overal recht op hebben, dus ook op het doen van dit soort bizarre uitspraken. De volgevreten consument die verlangt dat het dier wordt gered; met minder nemen ze geen genoegen.quote:
quote:Op maandag 17 december 2012 01:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er lopen een boel rare mensen rond in Nederland, zo veel is wel duidelijk.
quote:Op maandag 17 december 2012 01:05 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vraag mij dan altijd af, zouden Nederlanders raardere mensen zijn dan mensen uit andere landen. Dat zou toch ook wel weer wat vreemd zijn.quote:Op maandag 17 december 2012 01:17 schreef ElizabethR het volgende:
Ik vertelde vanavond dit verhaal tegen een Ierse vriendin van me, en die kon het echt niet geloven. Ze heeft zich een breuk gelachen!!
Neu... dat denk ik niet maar in Ierland zijn ze wel ietsquote:Op maandag 17 december 2012 01:26 schreef Kowloon het volgende:
[..]
[..]
Ik vraag mij dan altijd af, zouden Nederlanders raardere mensen zijn dan mensen uit andere landen. Dat zou toch ook wel weer wat vreemd zijn.
Ja want het is een hele grote vis en daarom zielugquote:Op maandag 17 december 2012 01:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nederland anno 2012. Mensen vinden dat ze overal recht op hebben, dus ook op het doen van dit soort bizarre uitspraken. De volgevreten consument die verlangt dat het dier wordt gered; met minder nemen ze geen genoegen.
Ik heb geen idee of je serieus bent met deze walvis benoemen als een vis maar dit is een zeer intelligent en zelfbewust zoogdier, net als wij. Hoe zou jij het vinden om 3-4 dagen lang op een strand te liggen en bewust te zijn van je situatie? Na drie dagen en een dodelijke injectie nog heel veel activiteit laten zien. Ziek? Echt niet. Dat dit dier het verkeerde strand had opgezocht is zeker want je bent in Nederland gestrand.quote:Op maandag 17 december 2012 03:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja want het is een hele grote vis en daarom zielug
kleine visjes mogen aanspoelen wat ze willen
Grote vissen hebben een flinke aandachtsfactor, net als zeehonden en lieve beertjes
Dus moet dat beest, ziek als hij al was, met godsgeweld terug de zee in,
dat er jaarlijks duizenden van die beesten aanspoelen aan verre stranden om te sterven dondert niet
Beest heeft gewoon het verkeerde strand uitgezocht
Deze mensen dat zijn dezelfden, die willen dat alle landbouwgrond omgetoverd wordt tot "nieuwe" natuur, en die zich drie bladzijden verder opwinden over voedseltekorten in de wereld
Nederland anno 2012. Organisaties met financiële belangen die vinden dat ze overal recht op hebben, dus ook op het laten lijden van een dier dat makkelijk gered had kunnen worden. Het is eerder gebeurd en valt niet te ontkennen, het is triest en ziekelijk dat een ministerie en organisaties als Ecomare, het dolfinarium Harderwijk en Naturalis geld prefereren boven het dierenwelzijn. Grote kans dat deze organisaties straks met het nieuws komen dat dit dier ernstig ziek was, waar je dus gewoon doorheen dient te prikken.quote:Op maandag 17 december 2012 01:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nederland anno 2012. Mensen vinden dat ze overal recht op hebben, dus ook op het doen van dit soort bizarre uitspraken. De volgevreten consument die verlangt dat het dier wordt gered; met minder nemen ze geen genoegen.
Wie ben jij om te bepalen of dit dier "makkelijk" gered had kunnen worden?quote:Op maandag 17 december 2012 09:22 schreef Smeich het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of je serieus bent met deze walvis benoemen als een vis maar dit is een zeer intelligent en zelfbewust zoogdier, net als wij. Hoe zou jij het vinden om 3-4 dagen lang op een strand te liggen en bewust te zijn van je situatie? Na drie dagen en een dodelijke injectie nog heel veel activiteit laten zien. Ziek? Echt niet. Dat dit dier het verkeerde strand had opgezocht is zeker want je bent in Nederland gestrand.
[..]
Nederland anno 2012. Organisaties met financiële belangen die vinden dat ze overal recht op hebben, dus ook op het laten lijden van een dier dat makkelijk gered had kunnen worden. Het is eerder gebeurd en valt niet te ontkennen, het is triest en ziekelijk dat een ministerie en organisaties als Ecomare, het dolfinarium Harderwijk en Naturalis geld prefereren boven het dierenwelzijn. Grote kans dat deze organisaties straks met het nieuws komen dat dit dier ernstig ziek was, waar je dus gewoon doorheen dient te prikken.
Nouja, wachten op kamervragen dan dus. Ik neem aan dat je Marianne Thieme al hebt ingeseind?quote:Op maandag 17 december 2012 09:31 schreef Smeich het volgende:
Om te beginnen werk ik zelf voor een organisatie die zich bezighoudt met deze dieren en ik weet genoeg hoe een stranding werkt en dat er heel veel succesvolle pogingen zijn gedaan elders in de wereld. En die reddingsorganisaties werken niet met kleine rubberbootjes, zoals hier is gebeurd om de schijn van een reddingspoging op te houden terwijl groter materieel en mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met gestrande zeezoogdieren op een moment dat dit dier voor 3/4 al weer in het water lag gewoonweg geweigerd worden en geen kans is gegeven. Vanaf dag 2 werd al duidelijk dat dit dier geen kans was gegund (als je hier ook objectief naar kijkt, met de zaak goed in ogenschouw nemend en de rol van de belanghebbende organisaties, zou je niet anders kunnen/mogen concluderen).
Hier begint het al. Walvissen zijn lang niet zo zelfbewust en intelligent als mensen, en ik vind het schokkend hoe ze worden afgeschilderd als mensen in dierenlichamen. Dat is ver bezijden de waarheid.quote:Op maandag 17 december 2012 09:22 schreef Smeich het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of je serieus bent met deze walvis benoemen als een vis maar dit is een zeer intelligent en zelfbewust zoogdier, net als wij.
Die ''activiteit'' was het creperen van een dier dat zichzelf in de nesten gewerkt had, en dat (zoals gebleken is) niet meer te redden bleek. Triest, maar de vrijwilligers hebben hun uiterste best gedaan. Dat spuitje was bedoeld als verlossing van zijn lijden, helaas niet gelukt. Leermomentje voor de volgende keer.quote:Hoe zou jij het vinden om 3-4 dagen lang op een strand te liggen en bewust te zijn van je situatie? Na drie dagen en een dodelijke injectie nog heel veel activiteit laten zien. Ziek? Echt niet. Dat dit dier het verkeerde strand had opgezocht is zeker want je bent in Nederland gestrand.
Nederland anno 2012. Organisaties vol aandachtszieke dierenknuffelaars vinden dat ze overal recht op hebben, dus ook het leveren van ongefundeerde kritiek op vrijwilligers die hun uiterste best doen om een gestrande walvis te redden. Het is eerder gebeurd en valt niet te ontkennen, het is triest en ziekelijk dat eco/dierenterroristen als Lenie 't Hart, Sea Shepard en niet te vergeten de politieke tak van de georganiseerde milieumaffia, de Partij van de Dieren, mediaaandacht voor hun eigen zieke clubjes prefereren boven de waarheid. Grote kans dat deze organisaties straks met het nieuws komen dat het dier was vergiftigd, gemarteld en dat het lijk verkocht was voor hij stierf, waar je dus gewoon doorheen dient te prikken.quote:Nederland anno 2012. Organisaties met financiële belangen die vinden dat ze overal recht op hebben, dus ook op het laten lijden van een dier dat makkelijk gered had kunnen worden. Het is eerder gebeurd en valt niet te ontkennen, het is triest en ziekelijk dat een ministerie en organisaties als Ecomare, het dolfinarium Harderwijk en Naturalis geld prefereren boven het dierenwelzijn. Grote kans dat deze organisaties straks met het nieuws komen dat dit dier ernstig ziek was, waar je dus gewoon doorheen dient te prikken.
Als walvissen zo slim zijn, waarom zwemmen ze dan zo vaak een zandbank/strand op?quote:Op maandag 17 december 2012 04:40 schreef okiokinl het volgende:
...
walvissen zijn intelligente dieren dus daar voelen mensen een connectie mee tegenwoordig. behalve als het een varken is dan, want die zijn lekker. dat ie slimmer is dan je hond, dat maakt dan niet uit kennelijk.
Ik probeerde ook niet te zeggen dat zij zelfbewuster zijn als wij, maar dat het zelfbewuste dieren zijn wel en dat zij ook een hoge mate van intelligentie hebben waarvan wetenschappers nog steeds niet alles over weten ook.quote:Op maandag 17 december 2012 09:39 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Hier begint het al. Walvissen zijn lang niet zo zelfbewust en intelligent als mensen, en ik vind het schokkend hoe ze worden afgeschilderd als mensen in dierenlichamen. Dat is ver bezijden de waarheid.
Leermoment? Die experts hadden moeten weten dat de enige humane manier van het uit zijn lijden verlossen van zo'n walvis explosieven is. Maar als je dit doet, dan is hetquote:Die ''activiteit'' was het creperen van een dier dat zichzelf in de nesten gewerkt had, en dat (zoals gebleken is) niet meer te redden bleek. Triest, maar de vrijwilligers hebben hun uiterste best gedaan. Dat spuitje was bedoeld als verlossing van zijn lijden, helaas niet gelukt. Leermomentje voor de volgende keer.
Laat ik voorop stellen dat ik het ook erg vind hoe ontzettend veel mensen kritiek hebben geleverd en leveren op vrijwilligers om over al die doodsbedreigingen op twitter (quote:Nederland anno 2012. Organisaties vol aandachtszieke dierenknuffelaars vinden dat ze overal recht op hebben, dus ook het leveren van ongefundeerde kritiek op vrijwilligers die hun uiterste best doen om een gestrande walvis te redden. Het is eerder gebeurd en valt niet te ontkennen, het is triest en ziekelijk dat eco/dierenterroristen als Lenie 't Hart, Sea Shepard en niet te vergeten de politieke tak van de georganiseerde milieumaffia, de Partij van de Dieren, mediaaandacht voor hun eigen zieke clubjes prefereren boven de waarheid. Grote kans dat deze organisaties straks met het nieuws komen dat het dier was vergiftigd, gemarteld en dat het lijk verkocht was voor hij stierf, waar je dus gewoon doorheen dient te prikken.
An educated guess is dat dit voornamelijk komt door geluidsgolven onder water die de sonar en het communicatiesysteem van walvissen verstoren. Denk aan legeroefeningen met sonarsystemen onder water, of drilling (kom even niet op het Nederlandse woord, boren) in de zeeen.quote:Op maandag 17 december 2012 09:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als walvissen zo slim zijn, waarom zwemmen ze dan zo vaak een zandbank/strand op?
quote:Op maandag 17 december 2012 09:57 schreef Smeich het volgende:
An educated guess is dat dit voornamelijk komt door geluidsgolven onder water die de sonar en het communicatiesysteem van walvissen verstoren. Denk aan legeroefeningen met sonarsystemen onder water, of drilling (kom even niet op het Nederlandse woord, boren) in de zeeen.
Dat geloof ik graag.quote:Op maandag 17 december 2012 01:17 schreef ElizabethR het volgende:
Ik vertelde vanavond dit verhaal tegen een Ierse vriendin van me, en die kon het echt niet geloven. Ze heeft zich een breuk gelachen!!
Het trieste antwoord is: ja. We zijn er enorm bedreven in om klein leed op te blazen tot ongekende proporties. Zie ook de 'horrorwinter' die elk jaar op ons neerdaalt.quote:Op maandag 17 december 2012 01:26 schreef Kowloon het volgende:
Ik vraag mij dan altijd af, zouden Nederlanders raardere mensen zijn dan mensen uit andere landen. Dat zou toch ook wel weer wat vreemd zijn.
quote:Op maandag 17 december 2012 10:08 schreef nietzman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik denk dat we in deze ets uit 1577 het ultieme bewijs voor tijdreizen hebben gevonden, maar de overheid meent dit weer eens met de mantel der liefde te moeten bedekken!
Schoolvoorbeeld van emotionele reactie. Ook intelligente, zelfbewuste zoogdieren kunnen een ongeluk krijgen en doodgaan. Dat het voor de bultrug geen pretje was om daar op die zandbank te liggen, wil ik graag geloven. Maar is het relevant voor de discussie? Nee, totaal niet.quote:Op maandag 17 december 2012 09:22 schreef Smeich het volgende:
Ik heb geen idee of je serieus bent met deze walvis benoemen als een vis maar dit is een zeer intelligent en zelfbewust zoogdier, net als wij. Hoe zou jij het vinden om 3-4 dagen lang op een strand te liggen en bewust te zijn van je situatie? Na drie dagen en een dodelijke injectie nog heel veel activiteit laten zien. Ziek? Echt niet. Dat dit dier het verkeerde strand had opgezocht is zeker want je bent in Nederland gestrand.
Het dier had niet 'makkelijk gered kunnen worden'. Dat is een verdraaiing van de feiten. Het dier had haast onmogelijk gered kunnen worden; en dat is (helaas) ook gebleken. En juist omdat dierenwelzijn ook is meegenomen, is op een bepaald moment gezegd dat het beter zou zijn om de ernstig verzwakte bultrug te laten inslapen. Juist om verder lijden te voorkomen; juist omdat redding niet mogelijk bleek.quote:Op maandag 17 december 2012 09:22 schreef Smeich het volgende:
Nederland anno 2012. Organisaties met financiële belangen die vinden dat ze overal recht op hebben, dus ook op het laten lijden van een dier dat makkelijk gered had kunnen worden. Het is eerder gebeurd en valt niet te ontkennen, het is triest en ziekelijk dat een ministerie en organisaties als Ecomare, het dolfinarium Harderwijk en Naturalis geld prefereren boven het dierenwelzijn. Grote kans dat deze organisaties straks met het nieuws komen dat dit dier ernstig ziek was, waar je dus gewoon doorheen dient te prikken.
Tegenover succesvolle reddingspogingen (die het nieuws halen) staat ongetwijfeld een veelvoud aan voorbeelden van aangespoelde dieren die niet gered konden worden.quote:Op maandag 17 december 2012 09:31 schreef Smeich het volgende:
Om te beginnen werk ik zelf voor een organisatie die zich bezighoudt met deze dieren en ik weet genoeg hoe een stranding werkt en dat er heel veel succesvolle pogingen zijn gedaan elders in de wereld. En die reddingsorganisaties werken niet met kleine rubberbootjes, zoals hier is gebeurd om de schijn van een reddingspoging op te houden terwijl groter materieel en mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met gestrande zeezoogdieren op een moment dat dit dier voor 3/4 al weer in het water lag gewoonweg geweigerd worden en geen kans is gegeven. Vanaf dag 2 werd al duidelijk dat dit dier geen kans was gegund (als je hier ook objectief naar kijkt, met de zaak goed in ogenschouw nemend en de rol van de belanghebbende organisaties, zou je niet anders kunnen/mogen concluderen).
Dus er zijn vele verklaringen voor het stranden van die beesten, en ze kwamen ook al voor voordat er sonar was. Hoe kom je dan bij jouw educated guess dat het door sonar kwam?quote:Op maandag 17 december 2012 10:19 schreef Smeich het volgende:
[..]haha. Er zijn veel redenen (onverklaarbaar, vandaar dat ik ook educated guess zei) voor strandingen waarbij ook een verschil zit tussen een pod of een enkeling (die ook zwak en ziek kunnen zijn, die mogelijkheid bestaat uiteraard maar in dit geval betwijfel ik dat door de kracht van dit beest dat nog leefde na drie dagen stranding en een dodelijke [maar gefaalde] injectie). Wat die ets betreft, dat kan komen door o.a. variabele zeestromingen, verstoringen in het magnetisch veld, of de leider die een groep kleinere zeezoogdieren volgt maar uiteindelijk in ondiep water komt, of de leider van de pod die inderdaad letterlijk de weg kwijt is. Er schijnt wel bewijs te zijn dat sonaroefeningen ook debet is aan strandingen, dat dan weer wel.
Thanks wiki.quote:Op maandag 17 december 2012 10:19 schreef Smeich het volgende:
Wat die ets betreft, dat kan komen door o.a. variabele zeestromingen, verstoringen in het magnetisch veld, of de leider die een groep kleinere zeezoogdieren volgt maar uiteindelijk in ondiep water komt, of de leider van de pod die inderdaad letterlijk de weg kwijt is. Er schijnt wel bewijs te zijn dat sonaroefeningen ook debet is aan strandingen, dat dan weer wel.
waarom lopen zoveel mensen onder autos?quote:Op maandag 17 december 2012 09:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als walvissen zo slim zijn, waarom zwemmen ze dan zo vaak een zandbank/strand op?
Nou en humaan?quote:Op maandag 17 december 2012 11:06 schreef Smeich het volgende:
En tevens de enige humane oplossing...althans, explosieven
Mensen zijn het hoogtepunt in de evolutie volgens verschillende . maar zelfs dit van "hoogtepunt' knallen er individuen met de auto tegen lantaarnpalen op, zijn er individuen die van daken etc. vallen. Er zijn, bij dit hoogte punt van de evolutie, zelfs exemplaren aanwezig die zo raar dood gaan dat er een speciale soort van "prijs"(de darwinawards) voor in het leven geroepen. Dan kun je het van een een "inferieure soort" toch niet raar vinden wanneer er eens een strand??quote:Op maandag 17 december 2012 09:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Een kilo C4 was helemaal mooi geweest.quote:Op maandag 17 december 2012 11:06 schreef KoosVogels het volgende:
Jammer dat ze Johannes niet hebben opgeblazen met een handgranaat. Dat was een mooi spektakel geweest.
En dan in de splash-zone gaan staan.quote:Op maandag 17 december 2012 11:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een kilo C4 was helemaal mooi geweest.
Of gewoon kapotsteken met een harpoen.quote:Op maandag 17 december 2012 11:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een kilo C4 was helemaal mooi geweest.
Nice!quote:Op maandag 17 december 2012 11:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Of gewoon kapotsteken met een harpoen.
Ik ben geen deskundige maar volgens mij kan je sonargeluiden voor een walvis vergelijkenquote:Op maandag 17 december 2012 11:06 schreef okiokinl het volgende:
[..]
waarom lopen zoveel mensen onder autos?
tja..
Jij wordt zo ondertussen ook steeds sneuer en sneuerquote:Op maandag 17 december 2012 11:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Japan ff moeten bellen, die hadden hem zo bij zijn staart van het strand gesleept.quote:Op maandag 17 december 2012 11:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Behalve een dooie bultrug.quote:Op maandag 17 december 2012 11:32 schreef senesta het volgende:
Het is een zandplaat, er is daar echt helemaal niets op die plaat.
En een dode potvis! Laten we die niet vergeten!quote:
Of over Johannes heenknallen met je auto.quote:
Wat houdt je tegen? Bang voor dreig-tweets?quote:Op maandag 17 december 2012 11:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Of over Johannes heenknallen met je auto.
Misschien een aardige topicsuggestie: how to kill Johannes?
Aldus een dierenvriend die zich druk maakt over een aangespoelde vis.quote:Op maandag 17 december 2012 11:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Jij wordt zo ondertussen ook steeds sneuer en sneuer
quote:Op maandag 17 december 2012 11:37 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen? Bang voor dreig-tweets?
Je maakt inderdaad geen vrienden met dergelijke acties.quote:Op maandag 17 december 2012 11:37 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen? Bang voor dreig-tweets?
Ah... ik dacht dat het zelfs jouw broodwinning was die aangespoelde vissen?quote:Op maandag 17 december 2012 11:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aldus een dierenvriend die zich druk maakt over een aangespoelde vis.
Helaas. Na dreigementen van 'dierenvrienden' ben ik wel klaar met dergelijke incidenten.quote:Op maandag 17 december 2012 11:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah... ik dacht dat het zelfs jouw broodwinning was die aangespoelde vissen?
Ik denk dat het afkomt van Jona en de walvis, maar dat is een gokje.quote:Op maandag 17 december 2012 11:40 schreef DroogDok het volgende:
Waarom werd dat beest eigenlijk Johannes genoemd?
Omdat ie net zo populair werd als die Friese Johannes in The Voice vorige week?quote:Op maandag 17 december 2012 11:40 schreef DroogDok het volgende:
Ah... nou dan beperk je je toch lekker tot FOK met je puberale geschop?quote:Op maandag 17 december 2012 11:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Helaas. Na dreigementen van 'dierenvrienden' ben ik wel klaar met dergelijke incidenten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat denk ik ookquote:Op maandag 17 december 2012 11:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Omdat ie net zo populair werd als die Friese Johannes in The Voice vorige week?
Denk ik
quote:Op maandag 17 december 2012 11:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Omdat ie net zo populair werd als die Friese Johannes in The Voice vorige week?
Denk ik
Zou ut?quote:
quote:Op maandag 17 december 2012 11:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah... nou dan beperk je je toch lekker tot FOK met je puberale geschop?Waarom reageer jij eigenlijk zo opgefokt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
Neh... ik ben niet opgefokt, ik vind dat getrol (al maaaaaaaaaaaaaanden lang) in allequote:Op maandag 17 december 2012 11:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom reageer jij eigenlijk zo opgefokt?
Ik denk dat deze man een punt heeft. De verwachtingen zijn hooggespannen en dat is niet altijd terecht.quote:Ik ben geen echte kenner van het Waddengebied, maar geloof niet dat je 1,2,3 een dier van 20-30 ton weghaalt van die locatie: de zuigende, cq vacumerende werking van zand en water icm het enorme gewicht van het dier is niet te onderschatten, los van de drassige ondergrond en de getijdenwerking die dat probleem nog verergeren en, niet te vergeten, de aflandige oostenwind die woei, m.a.g. laagtij.
Met een bruikbaar schip kun je er niet bij, over helicopters die dat gewicht kunnen liften-voor zover die al bestaan(?)- beschikken we niet in NL en met transport op wielen of rupsbanden kom je er ook niet, omdat dat dat onder z'n eigen gewicht zal wegzakken in de drassige bodem. We hebben het hier wel over een totaalgewicht van wss >40 ton (dood gewicht). En mocht dat toch mogelijk zijn, voor je zulk zwaar transport ter plaatse en werkend hebt ben je al gauw tm. een dag verder: Texel is niet het vasteland.
In deze context kreeg een interessante discussie over wetenschap iha tussen een aantal Nobelprijswinnaars, die gisteravond was te zien op BBC World, nog een actueel tintje. Een van de deelnemers maakte gewag van het misplaatste verwachtingspatroon dat veel mensen hebben tav technologie: men denkt dat we alles kunnen en vooral, erg snel.
Dan is de stress die het dier zal ervaren temidden van het daarmee gepaard gaande mechanische lawaai en het gesleep aan z'n lijf, daar nog niet eens bij opgeteld. Ik vermoed daarom dat de bultrug al ten dode was opgeschreven du moment dat ie daar strandde. Bezweken onder z'n eigen gewicht (zoals velen kennelijk zijn bezweken onder het gewicht van hun eigen emoties aangaande het lijdend onderwerp). Machteloosheid is a bitch.
Maandenlang getroll. Mens, ik kom nooit in dierentopics en als ik mij toevallig meng in die orka-discussie dan gedraag ik me gewoon normaal. Een enkele uitzondering daargelaten.quote:Op maandag 17 december 2012 11:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Neh... ik ben niet opgefokt, ik vind dat getrol (al maaaaaaaaaaaaaanden lang) in alle
walvis topics behoorlijk storend worden, maar aan de andere kant laten jij en Voorschrift
wel zien wat een eikels er in de Politiek zitten en dat is dan wel weer mooi.
Dat jullie jezelf zo te kijk zetten, zeg maar...
Gewoon niet op reageren. Gewoon on-topic blijven en troll-posts negeren.quote:Op maandag 17 december 2012 11:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Neh... ik ben niet opgefokt, ik vind dat getrol (al maaaaaaaaaaaaaanden lang) in alle
walvis topics behoorlijk storend worden, maar aan de andere kant laten jij en Voorschrift
wel zien wat een eikels er in de Politiek zitten en dat is dan wel weer mooi.
Dat jullie jezelf zo te kijk zetten, zeg maar...
quote:Op maandag 17 december 2012 11:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maandenlang getroll. Mens, ik kom nooit in dierentopics en als ik mij toevallig meng in die orka-discussie dan gedraag ik me gewoon normaal. Een enkele uitzondering daargelaten.
Het gedrag dat je zo hekelt van mij speelt zich vooral af in je hoofd.
Ik zal het proberen vanaf nuquote:Op maandag 17 december 2012 11:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Gewoon niet op reageren. Gewoon on-topic blijven en troll-posts negeren.
Vertel. Wanneer heb ik mij gemengd in dieren-discussies?quote:Op maandag 17 december 2012 11:57 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]schijnheil !
[..]
Ik zal het proberen vanaf nu
Hoepel op, met je gezeur.quote:Op maandag 17 december 2012 11:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vertel. Wanneer heb ik mij gemengd in dieren-discussies?
Waarom kreeg het dier überhaupt een naam? Dat mensen hun huisdier een naam geven, snap ik. Maar een aangespoelde, bijna dode bultrug?quote:Op maandag 17 december 2012 11:40 schreef DroogDok het volgende:
Je moet je eigen advies natuurlijk wel opvolgen he (domme trollen negeren).quote:Op maandag 17 december 2012 12:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoepel op, met je gezeur.![]()
Dit topic gaat niet over jou, maar over een dode bultrug die niet gered is.
Joh... doe niet alsof je gek bent, hier ben je al in Dec, 2011 bezig met je POL vriendjesquote:Op maandag 17 december 2012 11:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vertel. Wanneer heb ik mij gemengd in dieren-discussies?
en dat !quote:Op maandag 17 december 2012 12:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat ik reageer op een beschuldiging.quote:Op maandag 17 december 2012 12:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
Waarom kreeg het dier überhaupt een naam? Dat mensen hun huisdier een naam geven, snap ik. Maar een aangespoelde, bijna dode bultrug?
Mooi dat ik gelijk bij normale reacties terechtkom. Dat je het er niet mee eens ben, betekent niet dat ik troll.quote:Op maandag 17 december 2012 12:03 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Joh... doe niet alsof je gek bent, hier ben je al in Dec, 2011 bezig met je POL vriendjes
F&F / Orka Morgan #4
Ik weet het, maar ik wilde even een beetje bijsturen (vervelend trekje van ex-mod), om te voorkomen dat dit topic ontspoort en een persoonlijke scheldpartij tussen 2-3 mensen wordt. De discussie hier gaat over een overleden bultrug, niet over wat KoosVogels tien jaar geleden over een orka zei.quote:Op maandag 17 december 2012 12:01 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Je moet je eigen advies natuurlijk wel opvolgen he (domme trollen negeren).
Gebruik de DM-functie maar.quote:Op maandag 17 december 2012 12:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat ik reageer op een beschuldiging.
En dat beest is waarschijnlijk vernoemd naar de vinder.
Ja ik ga niet al die topics langs om alle trollposts op toe zoeken, maar je mag me geloven dat alsquote:Op maandag 17 december 2012 12:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mooi dat ik gelijk bij normale reacties terechtkom. Dat je het er niet mee eens ben, betekent niet dat ik troll.
Ik vond het een terechte post. Het is een lastige gebied om zo een grootschalige operatie uit te voeren. Er spoelen ook niet iedere dag (gelukkig) walvissen aan dus het gebrek aan ervaring zal ook niet geholpen hebben. Tragisch dat dat dier is komen te overlijden maar van dag een waren de kansen al klein. Hopelijk hebben ze iets deze poging geleerd zodat men in de toekomst beter is voorbereid.quote:Op maandag 17 december 2012 12:14 schreef Elfletterig het volgende:
Fijn. Hoe wordt er gedacht over de opmerking die ik kopieerde, namelijk over de onterecht hoge verwachten die er bij mensen leven?
Is het terecht om te veronderstellen dat die bultrug gered had kunnen worden?
Dat laatste zou mooi zijn, maar de vraag is eigenlijk óf hier überhaupt lering uit te trekken valt. Want de conclusie zou ook zomaar eens kunnen zijn dat die bultrug met geen mogelijkheid te redden was geweest.quote:Op maandag 17 december 2012 12:19 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Ik vond het een terechte post. Het is een lastige gebied om zo een grootschalige operatie uit te voeren. Er spoelen ook niet iedere dag (gelukkig) walvissen aan dus het gebrek aan ervaring zal ook niet geholpen hebben. Tragisch dat dat dier is komen te overlijden maar van dag een waren de kansen al klein. Hopelijk hebben ze iets deze poging geleerd zodat men in de toekomst beter is voorbereid.
Toch wil ik daar nog even een kantteken bij zetten want al mocht het een lastig gebied zijn, feit is en feit blijft dat er niet genoeg gedaan is om dit dier te redden. Dat staat wel als een paal boven water. Die deskundigen hebben, geloof het of niet, financieel belang bij dit dier gehad. Het is sowieso erg vreemd om een organisatie als Naturalis hierbij te betrekken. De gehele gang van zaken en de timeline waarin dit allemaal is gebeurd is zeer zéér verontrustend te noemen.quote:Op maandag 17 december 2012 12:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat laatste zou mooi zijn, maar de vraag is eigenlijk óf hier überhaupt lering uit te trekken valt. Want de conclusie zou ook zomaar eens kunnen zijn dat die bultrug met geen mogelijkheid te redden was geweest.
Het rare is alleen dat bepaalde clubs beweren van wél. Deskundigen zijn twee dagen beziggeweest, zonder succes. Vervolgens komt die zeehondenclub met de opmerking dat hún mensen het karwei binnen twee uur kunnen klaren... - Hoe serieus moet je zoiets nemen?
Waarom ben je er zo zeker van dat er niet genoeg is gedaan? Er zijn meerdere pogingen ondernomen; het is niet gelukt. Op een bepaald moment is besloten om de pogingen te staken en dus ook geen reddingsacties meer toe te laten. Maar als de argumenten daarvoor gewoon kloppen, dan kan de conclusie prima luiden dat verdere pogingen totaal zinloos geweest zouden zijn en dat er (dus) is gedaan wat redelijkerwijs mogelijk was.quote:Op maandag 17 december 2012 12:29 schreef Smeich het volgende:
Interessant stuk inderdaad Elftetterig, dank voor het plaatsen hiervan alsmede ook deze post omtrent dat militaire oefenterrein, wat dus wellicht de oorzaak geweest kan zijn ja. Dat dat niet op die zandplaat aanwezig is, ja..hoe ver reikt sonar onder water he?
Toch wil ik daar nog even een kantteken bij zetten want al mocht het een lastig gebied zijn, feit is en feit blijft dat er niet genoeg gedaan is om dit dier te redden. Dat staat wel als een paal boven water.
Omdat je op een bepaald moment hebt te maken met een ernstig verzwakte (en mogelijk ook zieke) bultrug, waarbij je op een punt komt waarbij het de vraag is of je het dier überhaupt nog gezond terug het water in kunt krijgen.quote:Op maandag 17 december 2012 12:32 schreef Smeich het volgende:
Als er een groep mensen op de proppen komt met ervaring hierin en een grotere boot die, in tegenstelling tot die mensen die telkens mislukte pogingen hebben ondernomen, het niet eens mogen proberen. Ik bedoel, wat is twee uur nu als ze dat dier dagenlang laten liggen creperen daar?
maar voordat je zo een conclusie kunt maken moet er een hoop ervaring zijn opgebouwd! Dat zulke organisaties zulke rare dingen gaan roepen begrijp ik niet goed. Het is in ieder geval verre van verstandig, ze beweren dingen die ze ongetwijfeld zelf niet kunnen waarmaken. verder insinueren ze dat anderen incompetent zijn (wat ik betwijfel) of dat ze dat "Johannes" nauwelijks de moeite waar vonden en dus lieten creperen (wat ik mij al helemaal niet kan voorstellen). Ik denk dat iedereen gewoon een beetje de kluts kwijt is door dit uitzonderlijk iets.quote:Op maandag 17 december 2012 12:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat laatste zou mooi zijn, maar de vraag is eigenlijk óf hier überhaupt lering uit te trekken valt. Want de conclusie zou ook zomaar eens kunnen zijn dat die bultrug met geen mogelijkheid te redden was geweest.
Het rare is alleen dat bepaalde clubs beweren van wél. Deskundigen zijn twee dagen beziggeweest, zonder succes. Vervolgens komt die zeehondenclub met de opmerking dat hún mensen het karwei binnen twee uur kunnen klaren... - Hoe serieus moet je zoiets nemen?
Een ersntig verzwakt dier dat na drie dagen nog steeds erg actief was? Nee....niet dus. Alle omstandigheden waren er om het te proberen.quote:Op maandag 17 december 2012 12:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Omdat je op een bepaald moment hebt te maken met een ernstig verzwakte (en mogelijk ook zieke) bultrug, waarbij je op een punt komt waarbij het de vraag is of je het dier überhaupt nog gezond terug het water in kunt krijgen.
Met andere woorden: de bultrug was al zo verzwakt dat hij waarschijnlijk geen overlevingskansen in zee meer had gehad.
Wat mij ook steeds opvalt, is dat de indruk wordt gewekt dat de partijen die bij de operatie waren betrokken, niet deskundig waren. Was de reddingspoging wél gelukt, dan had waarschijnlijk niemand de deskundigheid van het team ter discussie gesteld, maar omdat het is mislukt, zijn ze ineens ondeskundige amateurs.quote:Op maandag 17 december 2012 12:46 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
maar voordat je zo een conclusie kunt maken moet er een hoop ervaring zijn opgebouwd! Dat zulke organisaties zulke rare dingen gaan roepen begrijp ik niet goed. Het is in ieder geval verre van verstandig, ze beweren dingen die ze ongetwijfeld zelf niet kunnen waarmaken. verder insinueren ze dat anderen incompetent zijn (wat ik betwijfel) of dat ze dat "Johannes" nauwelijks de moeite waar vonden en dus lieten creperen (wat ik mij al helemaal niet kan voorstellen). Ik denk dat iedereen gewoon een beetje de kluts kwijt is door dit uitzonderlijk iets.
Ik denk dat velen een beetje rijker zijn geworden door dit uitzonderlijk iets. Die organisaties waarvan jij zegt dat ze zulke rare dingen roepen hebben weldegelijk een goed punt want de groep die verantwoordelijk was voor de reddingspogingen (ik zeg verantwoordelijk he, die groep die toevallig ook financiele belangen heeft hierin en ik doel dus niet op de vrijwilligers of de KNRM) hebben toch laten zien dat ze incompetent zijn terwijl er een groep werd geweigerd dat bekend was met en ervaring heeft met het redden van gestrande walvissen.quote:Op maandag 17 december 2012 12:46 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
maar voordat je zo een conclusie kunt maken moet er een hoop ervaring zijn opgebouwd! Dat zulke organisaties zulke rare dingen gaan roepen begrijp ik niet goed. Het is in ieder geval verre van verstandig, ze beweren dingen die ze ongetwijfeld zelf niet kunnen waarmaken. verder insinueren ze dat anderen incompetent zijn (wat ik betwijfel) of dat ze dat "Johannes" nauwelijks de moeite waar vonden en dus lieten creperen (wat ik mij al helemaal niet kan voorstellen). Ik denk dat iedereen gewoon een beetje de kluts kwijt is door dit uitzonderlijk iets.
Heel ander voorbeeldje, maar onlangs lag er hier vlakbij een paard in de sloot. Kon er niet meer uit komen, beest streed zich haast dood. De brandweer probeerde álles... in de sloot bij het paard, tuig er om, hijsen, paard glipte dan door de nattigheid uit het tuig weer terug de sloot in en lag nóg meer vast. Hoeveel mensen er op zo'n moment dan 'KLOOTZAKKEN!!!!! GODVERDOMME!!!' tegen die brandweerlui roepen op het moment dat het paard weer terug valt, tis niet te geloven. Werkelijk... Alsof ze het expres deden, dat laten mislukken.quote:Op maandag 17 december 2012 12:52 schreef Elfletterig het volgende:
Ik denk inderdaad ook dat bepaalde mensen de kluts kwijt zijn. En niet zo'n beetje ook. Wanneer je hulpverleners met de dood gaat bedreigen omdat hun inzet niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, ben je heel erg de weg kwijt. Ik hoop eigenlijk dat ze nog een paar van die heethoofden weten aan te houden en strafrechtelijk vervolgen.
Ja, natuurlijk. Persoonlijk maken, dat bekt lekkerder dan 'de bultrug' in de media.quote:Waarom heeft het dier trouwens een naam gekregen? Is dat gedaan om het "persoonlijker" te maken? Zit daar een bewuste tactiek achter?
We moeten wel voor ogen houden dat pakweg 300 jaar geleden ook bultruggen aanspoelden en dat die toen echt niet werden opgeblazen of weggesleept, laat staan dat ze een spuitje kregen.quote:Op maandag 17 december 2012 12:48 schreef Greys het volgende:
Als het aan mij had gelegen hadden ze hem óf met rust gelaten na de eerste mislukte reddingspoging, óf ze hadden hem direct de dag er na (donderdag) met explosieven de dood in geholpen.
Toen dat allebei niet gebeurde en er vrijdagavond 'een spuitje' werd gegeven omdat ie 'niet nog eens een uur langer mocht lijden', kreeg ik er al een nare smaak van omdat het al leek dat het belang van Naturalis (skelet mot perse heel blijven) groter leek te zijn als die van de bultrug. En dan met het excuus 'hij mag niet langer lijden'. Maar tjee, 24 uur later lag ie er nog, levend.
Dus ja, natuur is natuur en stille tochten zijn wat mij betreft tenenkrommend en de bedreigingen naar Ecomare toe al helemaal, maar toch hadden ze het excuus 'omdat ie niet langer mag lijden' niet moeten gebruiken, want dat deden ze toch echt zelf. En nu wordt er zo ongeveer nationaal de schuld op de dierenliefhebbers afgeschoven, de boomknuffelaars enzo, in diverse media, dat het hun schuld is dat ie er zo lang gelegen heeft... maar ik denk dat het gros van de dierenliefhebbers liever had gezien dat er een explosiefje in was gegaan donderdag na de mislukte eerste redding(en).
Snap ik wel, maar de prioriteiten leken nogal verkeerd te liggen.quote:Op maandag 17 december 2012 12:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We moeten wel voor ogen houden dat pakweg 300 jaar geleden ook bultruggen aanspoelden en dat die toen echt niet werden opgeblazen of weggesleept, laat staan dat ze een spuitje kregen.
Het belang van het intact houden van het skelet is ook om wetenschappelijk onderzoek mogelijk te maken.
Je snijdt hier een interessant punt aan, dat eigenlijk voer is voor een complete topicreeks. Ik zei het eerder vanochtend ook al: de Nederlander als veeleisende consument, die niet accepteert dat hulpverlening ook mis kan gaan. Men wil een 100-procent-slagingspercentage. Dat hulpoperaties soms ook misgaan, past niet in het leventje van grote groepen Nederlanders, die niet of nauwelijks gewend zijn om met tegenslagen om te gaan.quote:Op maandag 17 december 2012 12:55 schreef Greys het volgende:
Heel ander voorbeeldje, maar onlangs lag er hier vlakbij een paard in de sloot. Kon er niet meer uit komen, beest streed zich haast dood. De brandweer probeerde álles... in de sloot bij het paard, tuig er om, hijsen, paard glipte dan door de nattigheid uit het tuig weer terug de sloot in en lag nóg meer vast. Hoeveel mensen er op zo'n moment dan 'KLOOTZAKKEN!!!!! GODVERDOMME!!!' tegen die brandweerlui roepen op het moment dat het paard weer terug valt, tis niet te geloven. Werkelijk... Alsof ze het expres deden, dat laten mislukken.
Als het ze alleen om commercieel gewin was te doen, zouden ze toch enorm hun eigen ruiten ingooien? Want juist de doelgroep die het meest in zulke zaken is geïnteresseerd, is dan de groep die uit woede massaal zo'n museum boycot.quote:Op maandag 17 december 2012 13:00 schreef Smeich het volgende:
Wederom, spot on! Het is ook al bekend hoe een walvis is geevolueerd dus ik snap de toegevoegde waarde van "wetenschappelijk onderzoek" naar dit skelet niet, behalve hun eigen waarde om dit vervolgens op te hangen in hun museum. Maar ik laat mij wel benieuwen naar enige nieuwe bruikbare informatie van Naturalis die het karkas al had opgeeist toen het dier nog leefde ()
Het is echt niet normaal. Ik stond er bij met dat paard, kon het amper aanzien, kon wel janken om dat paard, maar ik adoreerde de brandweer juist zo ongeveer omdat ze zoveel probeerden. En uiteindelijk lukte het ook nog, na heel veel pogingen waarbij ze uitgescholden werden..quote:Op maandag 17 december 2012 13:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je snijdt hier een interessant punt aan, dat eigenlijk voer is voor een complete topicreeks. Ik zei het eerder vanochtend ook al: de Nederlander als veeleisende consument, die niet accepteert dat hulpverlening ook mis kan gaan. Men wil een 100-procent-slagingspercentage. Dat hulpoperaties soms ook misgaan, past niet in het leventje van grote groepen Nederlanders, die niet of nauwelijks gewend zijn om met tegenslagen om te gaan.
Het énige dat me daar dan nog wel aan dwars zit, aan het 'deskundige mensen hebben geprobeerd het dier te redden', is dat ze het anderen (die het twee keer eerder succesvol hebben gedaan!!) het niet lieten proberen. Die hadden een heel andere manier die dus twee keer eerder werkte. Had hen dan er donderdag al bij gelaten, bedoel ik... Als dat ook mislukte was er denk ik veel minder ophef sowieso al als hij daarna dat spuitje kreeg, aan zijn lot zou worden overgelaten of een explosief er in.quote:Kijk ook maar naar het opgeschoten tuig dat hulpverleners bedreigt, terwijl die hun werk proberen te doen. Zo ook met de bultrug nu. Deskundige mensen hebben geprobeerd om het dier te redden; dat is helaas niet gelukt. Vervolgens krijgen medewerkers van Ecomare doodsbedreigingen. Van mensen die hun emoties kennelijk niet de baas kunnen. Volwassen mensen, geen kinderen van 10. En dan niet omdat een dierbaar familielid is overleden, maar een anonieme bultrug. Dus van enig direct belang is geen sprake.
Hoe hadden ze daar dan een kraan moeten krijgen die een beest van 30 ton ff 100 meter verplaatst? Weet je wel waar je het over hebt?quote:Op maandag 17 december 2012 13:40 schreef xenobinol het volgende:
Men had het beest toch gewoon terug kunnen rollen?
En anders even een kraan ingeschakeld om hem op te takelen en in dieper water weer los te laten.
Is gewoon een kwestie van geld i.p.v. technologie als je het mij vraagt.
Kraan? Hij lag niet op het strand he, maar op een zandbank, nogal een groot stuk uit de kust.quote:Op maandag 17 december 2012 13:40 schreef xenobinol het volgende:
Men had het beest toch gewoon terug kunnen rollen?
En anders even een kraan ingeschakeld om hem op te takelen en in dieper water weer los te laten.
Is gewoon een kwestie van geld i.p.v. technologie als je het mij vraagt.
Slaat ook wel een beetje op jou hè. Dat spreekwoord.quote:Op maandag 17 december 2012 12:50 schreef Smeich het volgende:
Maar de ervaren stuurlui stonden aan wal, om het zo maar te zeggen.....
Gewoon kraan op boot, stalen platen op de zandbank neerleggen, kraan erop rijden, beestje optakelen, naar dieper water toe rijden, beestje neerleggen en wachten op vloed zodat het beestje een duw in de goede richting krijgt. Klaar.quote:Op maandag 17 december 2012 13:42 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Hoe hadden ze daar dan een kraan moeten krijgen die een beest van 30 ton ff 100 meter verplaatst? Weet je wel waar je het over hebt?
'gewoon hop klaar makkelijk'.quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef xenobinol het volgende:
Gewoon kraan op boot, stalen platen op de zandbank neerleggen, kraan erop rijden, beestje optakelen, naar dieper water toe rijden, beestje neerleggen en wachten op vloed zodat het beestje een duw in de goede richting krijgt. Klaar.
We kunnen mensen op de maan zetten maar niet eens een bultrug van een zandplaat krijgen? Lijkt mij een kwestie van gebrek aan wil.
Waar een wil is...quote:
Getwitterd? Nee.... wel gehuildquote:
Mijn God.quote:
Ze hadden ook even een geul kunnen graven naar het dier toe en hem er dan even ingeduwd met een bulldozer. Is niet zo moeilijk hoor.quote:Op maandag 17 december 2012 13:49 schreef nietzman het volgende:
[..]
Zijn nog steeds een aantal natuurwetten.
Het probleem is dat veel volwassen Nederlanders goed te vergelijken zijn met kinderen van 10 of jonger, in de zin dat ze niet of nauwelijks in staat zijn tot nadere reflectie, zelfkritiek en zelfbeheersing. Wellicht dat zelfs die walvis nog meer cognitieve vermogens had, maar die had de vette pech dat hij niet weg kon.quote:Op maandag 17 december 2012 13:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je snijdt hier een interessant punt aan, dat eigenlijk voer is voor een complete topicreeks. Ik zei het eerder vanochtend ook al: de Nederlander als veeleisende consument, die niet accepteert dat hulpverlening ook mis kan gaan. Men wil een 100-procent-slagingspercentage. Dat hulpoperaties soms ook misgaan, past niet in het leventje van grote groepen Nederlanders, die niet of nauwelijks gewend zijn om met tegenslagen om te gaan.
Kijk ook maar naar het opgeschoten tuig dat hulpverleners bedreigt, terwijl die hun werk proberen te doen. Zo ook met de bultrug nu. Deskundige mensen hebben geprobeerd om het dier te redden; dat is helaas niet gelukt. Vervolgens krijgen medewerkers van Ecomare doodsbedreigingen. Van mensen die hun emoties kennelijk niet de baas kunnen. Volwassen mensen, geen kinderen van 10. En dan niet omdat een dierbaar familielid is overleden, maar een anonieme bultrug. Dus van enig direct belang is geen sprake.
Okay, óf je bent aan het trollen, óf je bent onsterfelijk dom. Je mag kiezen.quote:Op maandag 17 december 2012 13:51 schreef xenobinol het volgende:
Ze hadden ook even een geul kunnen graven naar het dier toe en hem er dan even ingeduwd met een bulldozer. Is niet zo moeilijk hoor.
Geen van beiden, ik ben gewoon ontzettend briljantquote:Op maandag 17 december 2012 13:52 schreef nietzman het volgende:
[..]
Okay, óf je bent aan het trollen, óf je bent onsterfelijk dom. Je mag kiezen.
QFT.... gewoon het probleem laten oplossen door deskundige engineers. Die draaien hun hand niet om voor dit soort probleempjes. Poe héé.... een bultrugje van slechts 12 ton op een zandplaat... kan nooit een echt groot probleem zijn als je het mij vraagt.quote:Op maandag 17 december 2012 13:52 schreef nikk het volgende:
Ach. Misschien moeten we voortaan het leger of private partijen als BAM of Boskalis het voortouw laten nemen in plaats van (goedbedoelende) amateurs. Dan is ook gelijk duidelijk of iets wel of niet haalbaar is en voorkom je dit soort discussies.
Lol, ff een stukkie rijden met 30 ton aan je giek. Je bent niet goed wijs man.quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gewoon kraan op boot, stalen platen op de zandbank neerleggen, kraan erop rijden, beestje optakelen, naar dieper water toe rijden, beestje neerleggen en wachten op vloed zodat het beestje een duw in de goede richting krijgt. Klaar.
We kunnen mensen op de maan zetten maar niet eens een bultrug van een zandplaat krijgen? Lijkt mij een kwestie van gebrek aan wil.
Ik vind het fascinerende materie, echt. We hebben het een tijdje geleden ook gezien toen een bijtende hond hardhandig van een andere hond werd afgetrokken en daarbij overleed. Ophef alom. Er was een Facebook-pagina genaamd Justice For Diesel en er was zelfs sprake van een stille tocht... Zie ook: http://www.nrcnext.nl/columnisten/2012/10/22/justice-for-diesel/quote:Op maandag 17 december 2012 13:51 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Het probleem is dat veel volwassen Nederlanders goed te vergelijken zijn met kinderen van 10 of jonger, in de zin dat ze niet of nauwelijks in staat zijn tot nadere reflectie, zelfkritiek en zelfbeheersing. Wellicht dat zelfs die walvis nog meer cognitieve vermogens had, maar die had de vette pech dat hij niet weg kon.
Mensen wier wereld dit weekend niet is vergaan omdat er een aangespoelde bultrug is overleden, zijn niet automatisch dierenhaters. Dat mensen zaken in perspectief kunnen plaatsen, of de ernst van de gebeurtenis relativeren, wil niet zeggen dat ze dierenleed toejuichen.quote:Op maandag 17 december 2012 14:15 schreef okiokinl het volgende:
ja want de dierenhaters in dit topic zijn zo beschaafd.. lol.
Ik denk dat het wel meevalt. Zo'n geval trekt juist de extremere mensen aan, mede doordat er veel aandacht voor is op televisie. Bij het asiel in de buurt zie je die figuren niet. De meeste dierenvrienden zijn gewoon prima mensen.quote:Op maandag 17 december 2012 14:05 schreef kingmob het volgende:
Wat is dat toch altijd met zogenaamde 'dierenvrienden' die uiterst onvriendelijk blijken in de omgang? Ik word daar een beetje achterdochtig van...
Hier een 'discussie' daarover:quote:Op maandag 17 december 2012 14:17 schreef Elfletterig het volgende:
Ik kan namelijk nog wel volgen dat mensen overstuur zijn wanneer hun huisdier opeens dood is. Maar hier gaat het om een dier dat in zee leeft, dat verder geen contact met mensen heeft, maar aanspoelt.
Nou.... dan zet je toch gewoon een vrachtwagen in?quote:Op maandag 17 december 2012 13:58 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Lol, ff een stukkie rijden met 30 ton aan je giek. Je bent niet goed wijs man.
Ik denk dat O. vooral doelt op al die lieden die onderlineg aan het vergelijken zijn wat de meest effectieve opblaasmethoden etc. zijn en vooral willen laten zien hoe "though"ze wel niet zijn (want stel je eens voor , als je eens aangeeft dat je het zonde vind voor dat beest, ben je gelijk een dierenknuffelaar)..quote:Op maandag 17 december 2012 14:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Mensen wier wereld dit weekend niet is vergaan omdat er een aangespoelde bultrug is overleden, zijn niet automatisch dierenhaters. Dat mensen zaken in perspectief kunnen plaatsen, of de ernst van de gebeurtenis relativeren, wil niet zeggen dat ze dierenleed toejuichen.
Misschien goed om even voor ogen te houden.
Ja, er zijn ook talloze vissen die niet opgegeten zijn door Johannes, toch? Ik vind dat die ook een naampje mogen hebben: Pieter de kabeljauw, Koos de paling en Margreet de haring, ik wens jullie veel geluk met je nieuwe toekomst.quote:Op maandag 17 december 2012 14:21 schreef Copycat het volgende:
[..]
Hier een 'discussie' daarover:
F&F / Orka Morgan , bultrug Johannes en anders aangespoelde zeedieren deel 2
Een dier is een dier en waarom het ene dier boven het andere stellen. Tja.
Nou ja, zelfs het opblazen van het dier wordt uitgelegd als "humaan", omdat het dier dan niet langer meer hoeft te lijden. Dus pleiten voor een effectieve manier van opblazen is ook niet per definitie hetzelfde als dierenhater zijn.quote:Op maandag 17 december 2012 14:22 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Ik denk dat O. vooral doelt op al die lieden die onderlineg aan het vergelijken zijn wat de meest effectieve opblaasmethoden etc. zijn en vooral willen laten zien hoe "though"ze wel niet zijn (want stel je eens voor , als je eens aangeeft dat je het zonde vind voor dat beest, ben je gelijk een dierenknuffelaar)..
en hoe krijg je de vrachwagen op die zandbank dan? Oh wacht, die rijdt gewoon ff een ponton af natuurlijk, en daarna tot een diepte van een paar meter de noordzee in.quote:Op maandag 17 december 2012 14:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nou.... dan zet je toch gewoon een vrachtwagen in?
Niet zo moeilijk doen hoor
ik las net nog posts als;quote:Op maandag 17 december 2012 14:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Mensen wier wereld dit weekend niet is vergaan omdat er een aangespoelde bultrug is overleden, zijn niet automatisch dierenhaters. Dat mensen zaken in perspectief kunnen plaatsen, of de ernst van de gebeurtenis relativeren, wil niet zeggen dat ze dierenleed toejuichen.
Misschien goed om even voor ogen te houden.
Het gaat om een visje he? Niet om je dementerende oma.quote:Op maandag 17 december 2012 14:25 schreef okiokinl het volgende:
[..]
ik las net nog posts als;
rij dr overheen met een vrachtwagen
gewoon opblazen, dat was een leuk gezicht geweest
aan kraan omhoog takelen en de zee in zwiepen
tenzij je dit soort opmerkingen als in perspectief plaatsen en relativeren ziet, had ik het dus niet over waar jij het over hebt.
Daarom. Het lijkt wel alsof sommigen alle realiteitszin zijn kwijtgeraakt. Je laat een hondje met een gebroken poot toch ook niet afmaken? Dat soort vergelijkingen. Dus ...quote:Op maandag 17 december 2012 14:23 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Ja, er zijn ook talloze vissen die niet opgegeten zijn door Johannes, toch? Ik vind dat die ook een naampje mogen hebben: Pieter de kabeljauw, Koos de paling en Margreet de haring, ik wens jullie veel geluk met je nieuwe toekomst.
Vergeet Gerrit Zalm nietquote:Op maandag 17 december 2012 14:23 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Ja, er zijn ook talloze vissen die niet opgegeten zijn door Johannes, toch? Ik vind dat die ook een naampje mogen hebben: Pieter de kabeljauw, Koos de paling en Margreet de haring, ik wens jullie veel geluk met je nieuwe toekomst.
ja, dat is ook weer zo. maar op een iets vredigere manier laten inslapen is toch wel het idealequote:Op maandag 17 december 2012 14:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nou ja, zelfs het opblazen van het dier wordt uitgelegd als "humaan", omdat het dier dan niet langer meer hoeft te lijden. Dus pleiten voor een effectieve manier van opblazen is ook niet per definitie hetzelfde als dierenhater zijn.
nee, het gaat om een zoogdierquote:Op maandag 17 december 2012 14:25 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Het gaat om een visje he? Niet om je dementerende oma.
bij wijze van spreken.quote:Op maandag 17 december 2012 14:27 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
nee, het gaat om een zoogdier
het is geen vis, het is een zoogdier.quote:Op maandag 17 december 2012 14:25 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Het gaat om een visje he? Niet om je dementerende oma.
Graag gedaan.quote:Op maandag 17 december 2012 14:28 schreef okiokinl het volgende:
[..]
het is geen vis, het is een zoogdier.
en inderdaad, mijn oma had bijna 15 jaar altzheimer. leuk dat je daarover begint.
Een dier....quote:Op maandag 17 december 2012 14:28 schreef okiokinl het volgende:
[..]
het is geen vis, het is een zoogdier.
en inderdaad, mijn oma had bijna 15 jaar altzheimer. leuk dat je daarover begint.
Oh God, niet ook hier.quote:Op maandag 17 december 2012 15:49 schreef okiokinl het volgende:
ja en? wel eens een hond of een kat gehad? parkietje, marmot?
Een huisdier is wel andere koek dan een willekeurig dat aanspoelt op een strand.quote:Op maandag 17 december 2012 15:49 schreef okiokinl het volgende:
[..]
ja en? wel eens een hond of een kat gehad? parkietje, marmot?
Je zou hem een moeten horen als er langs de provinciale weg in schubbekutteveen een konijn wordt aangereden en de dierenambulance is te laat.quote:Op maandag 17 december 2012 15:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een huisdier is wel andere koek dan een willekeurig dat aanspoelt op een strand.
Dat is het hele punt, deze mensen zijn volgens mij geen dierenvrienden, maar simpele misanthropen met een complexje. Als je zoiets als dit niet kan relativeren is er simpelweg iets mis met je.quote:Op maandag 17 december 2012 14:15 schreef okiokinl het volgende:
ja want de dierenhaters in dit topic zijn zo beschaafd.. lol.
Nou en. Een verse is altijd beter.quote:Op maandag 17 december 2012 17:06 schreef nietzman het volgende:
Trouwens, als Naturalis zo graag een nieuw walvis skelet wou hebben, de RUG had er nog eentje gratis af te halen.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=106890
Er liggen zat van die dingen in depots.
Waar het hart vol van is enzo.quote:Op maandag 17 december 2012 18:17 schreef Copycat het volgende:
Waarom lees ik de hele tijd buttplug?
Niks joy forever.
quote:Op maandag 17 december 2012 14:05 schreef kingmob het volgende:
Wat is dat toch altijd met zogenaamde 'dierenvrienden' die uiterst onvriendelijk blijken in de omgang? Ik word daar een beetje achterdochtig van...
Dierenambulance niet gebeld? Moordenaar!quote:Op maandag 17 december 2012 18:25 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik liep vandaag op het strand en er was een kwal aangespoeld. Zal ik het journaal bellen?
Wist je dat ook Hitler een dierenliefhebber was? Feit.quote:Op maandag 17 december 2012 14:05 schreef kingmob het volgende:
Dat is een andere soort, Balaenoptera physalus of gewone vinvis (zie hier).quote:Op maandag 17 december 2012 17:06 schreef nietzman het volgende:
Trouwens, als Naturalis zo graag een nieuw walvis skelet wou hebben, de RUG had er nog eentje gratis af te halen.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=106890
Er liggen zat van die dingen in depots.
quote:Op maandag 17 december 2012 19:56 schreef nikk het volgende:
[..]
Wist je dat ook Hitler een dierenliefhebber was? Feit.
ja okee, niet kunnen relativeren is nooit goed. typisch extremisten trekje.quote:Op maandag 17 december 2012 18:05 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat is het hele punt, deze mensen zijn volgens mij geen dierenvrienden, maar simpele misanthropen met een complexje. Als je zoiets als dit niet kan relativeren is er simpelweg iets mis met je.
Maar die vind je toch niet zo heel erg onaardig?quote:Op maandag 17 december 2012 19:56 schreef nikk het volgende:
[..]
Wist je dat ook Hitler een dierenliefhebber was? Feit.
Op het artikel hierboven zei ik al: "Dat doe je toch nog geen beest aan"quote:
quote:Op dinsdag 18 december 2012 14:15 schreef Specularium het volgende:
Laat me raden, Dion 'pinguin' Graus?
quote:De bultrug die aanspoelde en dood ging op een zandplaat bij Texel, is een vrouwtje. Dat zei een woordvoerster van Naturalis Biodiversity Center, dat het dier op Texel ontleedt.
De aangespoelde walvis werd op een gegeven moment 'Johannes' genoemd. Dat gebeurde toen zij nog leefde en het geslacht nog niet kon worden bepaald.
Het onderzoek naar de doodsoorzaak heeft nog geen resultaat opgeleverd. 'Aan de buitenkant van het kadaver zijn geen beschadigingen gevonden die bijvoorbeeld wijzen op een aanvaring met een schip. Ook voorlopig onderzoek van de ingewanden heeft nog geen oorzaak aan het licht gebracht', aldus de woordvoerster.
Monsters van het dier zullen nog wel microscopisch worden onderzocht.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)s-een-vrouwtje.dhtml
Ik heb maar een willekeurige post van je gequote, maar eigenlijk had ik ze allemaal wel kunnen quoten. Je zegt precies waar het op staat.quote:Op maandag 17 december 2012 13:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
UItermate kinderlijk gedrag inderdaad. Volslagen gebrek aan realisme en aan realiteitszin. Alsof die hulpverleners niet uitermate hun best hebben gedaan.quote:Kijk ook maar naar het opgeschoten tuig dat hulpverleners bedreigt, terwijl die hun werk proberen te doen. Zo ook met de bultrug nu. Deskundige mensen hebben geprobeerd om het dier te redden; dat is helaas niet gelukt. Vervolgens krijgen medewerkers van Ecomare doodsbedreigingen. Van mensen die hun emoties kennelijk niet de baas kunnen. Volwassen mensen, geen kinderen van 10. En dan niet omdat een dierbaar familielid is overleden, maar een anonieme bultrug. Dus van enig direct belang is geen sprake.
Het is vet en wil alleen maar op het strand liggen op texel, natuurlijk is het een vrouw.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Met het eerste ben ik het wel eens, onzin om die hulpverleners te bedreigen, niet alleenquote:Op dinsdag 18 december 2012 17:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
UItermate kinderlijk gedrag inderdaad. Volslagen gebrek aan realisme en aan realiteitszin. Alsof die hulpverleners niet uitermate hun best hebben gedaan.
En dan worden er nog kamervragen ook gesteld. Volslagen debiliteit.
We hebben te maken met een ernstige economische crisis, veel mensen zijn werkloos en redden het niet meer, de voedselbanken kampen met tekorten en waar gaan we kamervragen over stellen?
Een zielige bultrug die hoogstwaarschijnlijk al ziek/verzwakt was - want die beesten parkeren zich echt niet voor hun lol op een zandbank. En dan nog een stille tocht ook, hoe debiel wil je het hebben. Ongelooflijk.
quote:
quote:
quote:Op maandag 17 december 2012 09:55 schreef Smeich het volgende:
een financieel belanghebbende rol in dit geheel
quote:
quote:
quote:Wat gaan jullie nu met de bultrug doen?
...
Vervolgens bergen we de bultrug en geven we het skelet een plaats in de Rijkscollectie. In deze wetenschappelijke collectie kunnen biologen onderzoek doen aan de walvisbotten om meer te weten te komen over onder andere evolutie, anatomie, variatie binnen de soort en ziektes. Kennis over de anatomie en ontwikkeling van zeezoogdieren helpt ons bij de bescherming van deze dieren en het mogelijk voorkomen van toekomstige strandingen.
Het bultrugskelet krijgt wellicht ooit een plaats in museum Naturalis, maar zeker niet op korte termijn. Er is dan ook geen enkele sprake van welk commercieel belang dan ook van onze kant. Het gerucht dat wij voor het skelet betaald zouden hebben is onjuist en ongefundeerd.
Heeft Naturalis een financieel belang?
Nee. Het kost Naturalis juist veel geld als er een walvis moet worden geborgen. Onze teams moeten dagen aan het werk en er zijn hoge bergingskosten.
http://www.naturalis.nl/nl/kennis/walvisstranding/
quote:Op dinsdag 18 december 2012 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is vet en wil alleen maar op het strand liggen op texel, natuurlijk is het een vrouw.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
Ik zou graag wat anders zeggen, maar ik ben het er volkomen mee eens. Dit verschijnsel kon de komende jaren nog wel eens een groter probleem voor Nederland worden dan op dit moment wordt ingezien.quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Anno 2012 kunnen enorme groepen Nederlanders gewoon niet meer overweg met zaken die niet helemaal lopen zoals ze zouden willen. (...) Waar het aan ligt - pure verwendheid, verslaving aan de luxe van de afgelopen decennia....
De mediahype en het gedrag van bepaalde groepen mensen is inderdaad absurd. Dat politici over allerhande gebeurtenissen kamervragen stellen tijdens het Vragenuurtje, is een redelijk "normale" gang van zaken. Moet kunnen, al blijft het incidentpolitiek.quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En dan worden er nog kamervragen ook gesteld. Volslagen debiliteit.
We hebben te maken met een ernstige economische crisis, veel mensen zijn werkloos en redden het niet meer, de voedselbanken kampen met tekorten en waar gaan we kamervragen over stellen?
Een zielige bultrug die hoogstwaarschijnlijk al ziek/verzwakt was - want die beesten parkeren zich echt niet voor hun lol op een zandbank. En dan nog een stille tocht ook, hoe debiel wil je het hebben. Ongelooflijk.
Het kan dus wel !quote:Op woensdag 19 december 2012 01:47 schreef Smeich het volgende:
Toch vind ik dit wel een mooi en goed artikel om mee af te sluiten om mijn verhaal wat meer kracht bij te zetten
http://strandednomore.wor(...)#blog_subscription-2
Dat vrees ik ook.quote:Op woensdag 19 december 2012 00:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zou graag wat anders zeggen, maar ik ben het er volkomen mee eens. Dit verschijnsel kon de komende jaren nog wel eens een groter probleem voor Nederland worden dan op dit moment wordt ingezien.
Mee eens, en natuurlijk moeten politici wel degelijk in de gelegenheid worden (blijven) gesteld om vragen te stellen. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik zie dat veel politici dat tegenwoordig niet zozeer doen omdat het om een daadwerkelijk voor het land belangwekkende kwestie gaat, maar veeleer om zelf 'goedkoop te kunnen scoren' door in te haken op een overtrokken media-hype. Zeker als het gaat om kwesties met een hoog 'zieligheidsgehalte'.quote:De mediahype en het gedrag van bepaalde groepen mensen is inderdaad absurd. Dat politici over allerhande gebeurtenissen kamervragen stellen tijdens het Vragenuurtje, is een redelijk "normale" gang van zaken. Moet kunnen, al blijft het incidentpolitiek.
Jij ook .quote:Op woensdag 19 december 2012 00:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bedankt voor deze nuttige toevoeging.
Dolfinarium Harderwijk veegt de vloer aan met Lenie ’t Hart en Marianne Thiemequote:Op zondag 16 december 2012 15:00 schreef Artillerieschaap het volgende:
[..]
De communicatie was beneden peil. Als er mensen zijn die ervaring hebben met het redden van walvissen dan ga je die toch niet koste wat kost weghouden bij dat dier? Als ze meteen vanaf het begin de hulp hadden geaccepteerd en die mensen van Pieterburen/Noordgat erbij hadden gelaten dan hadden ze op z'n minst in overleg kunnen treden met Ecomare en de artsen van het Dolfinarium. Mogelijk was daar dan nog uitgekomen dat het dier niet te redden was, maar dan had je tenminste de best mogelijke input gehad.
Dit was gewoon gestuntel.
Bron: De Gelderlander 18/12/2012quote:Dolfinarium Harderwijk boos over ‘leugens’
HARDERWIJK – De dierenartsen van het Dolfinarium in Harderwijk en stichting SOS Dolfijn zijn ‘zeer verbolgen over de leugens’ die Lenie ’t Hart van de Zeehondencrèche en Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren hebben verspreid over de aanpak van bultrug Johannes.
De artsen gaven het dier vrijdag een slaapmiddel. De bultrug was aangespoeld op zandbank De Razende Bol en was ernstig verzwakt. Zaterdag bleek dat het slaapmiddel niet had gewerkt. De artsen zagen af van een tweede poging. De injectie moest nu in de staart, maar de dierenartsen vonden dat te gevaarlijk omdat de walvis met de staart kon gaan slaan.
De website van de Zeehondencrèche van Lenie ’t Hart meldde zondag dat een dierenarts van het Dolfinarium zaterdag opnieuw een euthanasiepoging had gedaan. „Het stoort het Dolfinarium in hoge mate dat zulke leugens worden verspreid. Het is stemmingmakerij. Onze dierenartsen zijn na vrijdagavond niet meer in de buurt van de bultrug geweest”, aldus directeur Marten Foppen.
Hij is ook boos over de uitlatingen van Marianne Thieme dat de artsen van het Dolfinarium ondeskundig hebben gehandeld.
En de situatie in Mexico was precies hetzelfde als op een zandbank voor Texel?quote:
Nee, wie zegt dat?quote:Op donderdag 20 december 2012 07:54 schreef DroogDok het volgende:
[..]
En de situatie in Mexico was precies hetzelfde als op een zandbank voor Texel?
Denk dat de situatie vraagt om een improvisatie, niet? "Normaal" en "het hoort zo"zou betekenen dat er zoveel bultruggen stranden en worden ingeslapen dat er een procedure voor is om dit te doen/af te wikkelen. En hoe zou je anders door huid en blubber heenkomen? Je kan niet even een ader prikken door een vinnetje in een tourniquet te leggenquote:Op donderdag 20 december 2012 08:01 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Nee, wie zegt dat?![]()
Geen enkele situatie is precies hetzelfde zeker niet als het om het redden van walvissen gaat.
Is dat trouwens ''normaal'' dat er gaten worden geboord in een levende walvis om een injectie
te kunnen toedienen?![]()
Ik vind het nogal lugubermaar misschien hoort dat zo?
http://strandednomore.wor(...)#blog_subscription-2
In case you have not heard last Wednesday 12/12/12 a fisherman discovered a live stranded humpback on a sandbar near Texel, Netherlands. What followed was nothing short of thrilling novel include clashes with police, controversy, people tweeting to the point of “fracturing their fingers”, name calling, drilling holes in a live whale, night rescue attempt, and sadly the death of a whale.
[ afbeelding ]
We kunnen verder!quote:Bij de Nederlandse kust is weer een bultrug gesignaleerd. Het 15 meter lange dier is gezien door onderzoekers van instituut Imares, die op zee bezig waren met vogeltellingen, een paar kilometer uit de kust bij Castricum.
Onderzoeker Mardik Leopold omschrijft de bultrug als "relaxt, fonteinen spuitend en etend’’.
Bultruggen komen af en toe voor langs de Nederlandse kust, met name in deze periode. Vorige week strandde een bultrug op een zandplaat bij Texel. Enkele dagen later overleed het dier.
jezusquote:Op donderdag 20 december 2012 11:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)oor_nederlandse.html
[..]
We kunnen verder!Noemen we deze alvast Maria?
een walvis moet johannes heten. tenzij ie weer een meisje is, dan is maria ook goed. want johanna is al bezet.quote:Op donderdag 20 december 2012 11:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Of Monstroquote:Op donderdag 20 december 2012 11:27 schreef okiokinl het volgende:
[..]
een walvis moet johannes heten. tenzij ie weer een meisje is, dan is maria ook goed. want johanna is al bezet.
Zul je zien dat het een mannetje blijkt te zijn...quote:Op donderdag 20 december 2012 11:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
quote:Weer koolmees in boom
APELDOORN - In een boom net buiten Apeldoorn is vanochtend een koolmees gezien. Het dier werd waargenomen door medewerkers van een nabijgelegen bedrijf, die bezig waren met hun dagelijkse werkzaamheden.
Woordvoerder E. L. Fletterig omschrijft de koolmees als "relaxt, melodietjes fluitend en etend."
Koolmezen komen af en toe voor in Nederlandse bomen, met name in deze periode. Vorige week strandde een koolmees op de grille van een BMW in Appelscha. Het dier overleed onmiddellijk aan de botsing.
quote:Op donderdag 20 december 2012 11:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zul je zien dat het een mannetje blijkt te zijn...
Overigens komt zojuist het volgende bericht binnen:
[..]
Huh?quote:Op donderdag 20 december 2012 11:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vlug, boor er een gat in en geef hem een spuitje! Maar dan een tweemaal zo grote dosis als bij Johannes, want dat mag niet nog een keer fout gaan!quote:Op donderdag 20 december 2012 11:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zul je zien dat het een mannetje blijkt te zijn...
[..]
Nee nee voor Johannes moest immers een slagschip komen, dus voor deze arme vogel mag dit opstijgenquote:Op donderdag 20 december 2012 11:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vlug, boor er een gat in en geef hem een spuitje! Maar dan een tweemaal zo grote dosis als bij Johannes, want dat mag niet nog een keer fout gaan!
Je kan er wel grapjes over maken, maar dit is wel het begin van ''een probleem''.quote:Op donderdag 20 december 2012 12:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee nee voor Johannes moest immers een slagschip komen, dus voor deze arme vogel mag dit opstijgen
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 20 december 2012 12:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Je kan er wel grapjes over maken, maar dit is wel het begin van ''een probleem''.
ik denk dat er steeds vaker dit soort grote dieren gaan aanspoelen, dus het is dan best
wel handig om een protocol te hebben.
wat is dat?quote:Op donderdag 20 december 2012 12:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Als er een blauwe vinvis aanspoelt deze maar regelen?
quote:
Waarom zouden er steeds vaker grote dieren aanspoelen?quote:Op donderdag 20 december 2012 12:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Je kan er wel grapjes over maken, maar dit is wel het begin van ''een probleem''.
ik denk dat er steeds vaker dit soort grote dieren gaan aanspoelen, dus het is dan best
wel handig om een protocol te hebben.
Omdat het morgen 21/12/2012 isquote:Op donderdag 20 december 2012 12:14 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom zouden er steeds vaker grote dieren aanspoelen?
één oorzaak waren de sonars geloof ik, misschien zijn al die schepen die op zee varen, diequote:Op donderdag 20 december 2012 12:14 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom zouden er steeds vaker grote dieren aanspoelen?
Nou, zullen we dan maar een protocol opstellen voor het geval er hier een dolfijn aanspoelt?quote:Op donderdag 20 december 2012 12:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
één oorzaak waren de sonars geloof ik, misschien zijn al die schepen die op zee varen, die
ook signalen afgeven, olieboringen en weetikveelwat, ook niet zo goed voor het ''richtingsgevoel''
van o.a. dolfijnen en walvissen en zwemmen ze daarom de verkeerde kant op.
Weetikveel... ik ben geen expert.
Dat is een hele blije dankbare walvis !quote:
Als er maar in komt te staan dat die dieren niet voor entertainment mogen worden verkochtquote:Op donderdag 20 december 2012 14:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nou, zullen we dan maar een protocol opstellen voor het geval er hier een dolfijn aanspoelt?
mooi he..quote:Op donderdag 20 december 2012 14:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is een hele blije dankbare walvis !![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |