Ik vind dit onterecht, je verwacht toch zeker niet dat als ik met vrienden uit eten ga en de 1 een ossenhaas van 30 euro haalt en 10 bier achterover tikt en ik een schnitzeltje van 15 euro en 4 biertjes dat ik voor hem ga betalen?quote:Op maandag 10 december 2012 18:09 schreef Keselo het volgende:
-Uit eten met mensen van de studie. De rekening komt aan het einde van de goede doch scherp geprijsde maaltijd en je stelt voor om de rekening gelijk te verdelen. Iedereen betaalt even veel. Iedereen is het er mee eens behalve een of twee man. Die gaan een hoop heisa maken en weigeren "meer te betalen dan dat ze op hebben". De meest uiteenlopende argumenten komen dan naar boven. "Er staat brood op de rekening en daar heb ik niets van op" (¤0,40), "Ik heb expres geen drinken besteld" () . Het toppunt was dan nog wel dat iemand het gore lef had om ¤2,- fooi die ik had ingelegd gaat terugpakken en in zijn eigen portemonnee stopt omdat "er teveel geld op tafel lag en ik vond het eten toch niet zo lekker". Wat..
Klacht: Gierig kutvolk.
Nee, maar als je in een restaurantje eet met als doelgroep studenten staat er niet veel duurs op de kaart. Het verschil is hooguit 5 euro op een hoofdgerecht wat er uiteindelijk op neer komt dat iemand misschien 2 euro teveel betaald en dan daarover gaan huilen. Dat bedoel ik. Stel dat ik in een gekke bui een gerecht van 50 euro bestel terwijl de rest op een gerecht van 20 euro zit is het natuurlijk logisch dat ik dan 30 euro meer inleg. Common sense is dat.quote:Op maandag 10 december 2012 22:11 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
Ik vind dit onterecht, je verwacht toch zeker niet dat als ik met vrienden uit eten ga en de 1 een ossenhaas van 30 euro haalt en 10 bier achterover tikt en ik een schnitzeltje van 15 euro en 4 biertjes dat ik voor hem ga betalen?
Gewoon mensen die normaal doen.quote:Op maandag 10 december 2012 22:14 schreef Eenskijken het volgende:
liever gierige mensen dan mensen die geld over de balk smijten.
Dat is natuurlijk niet echt fooi. Dat is hetzelfde als je zegt "laat maar" als je 5 cent terug moet krijgen bij de snackbar of zo.quote:Op maandag 10 december 2012 22:01 schreef VMSDKR het volgende:
[..]
Ik denk ook niet zo gauw aan of de bediening wel of niet goed was tijdens een etentje. Als er verder weinig op aan te merken valt, en de rekening komt uit 98,35 euro, zou ik geneigd zijn er 100 van te maken. Misschien omdat het zo 'hoort', een slechte reden natuurlijk, maar misschien ook voor het gemak.
Het 'dingen doen omdat ze nu eenmaal zo zijn' is exact de kern van het probleem. 'Omdat het altijd zo gedaan wordt' of 'omdat iedereen het doet' is geen geldige reden om iets ook te doen. Het is in feite juist de afwezigheid van een reden waarom je het doet.quote:Op maandag 10 december 2012 22:08 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Waarom zou het belachelijk zijn? Sommige dingen zijn nou eenmaal zo, wat is nu het probleem?
Ja maarja er zijn zat studenten die het al niet zo heel breed hebben, voor die 2 euro die je extra teveel betaald kan je toch een pak eieren en brood halenquote:Op maandag 10 december 2012 22:16 schreef Keselo het volgende:
[..]
Nee, maar als je in een restaurantje eet met als doelgroep studenten staat er niet veel duurs op de kaart. Het verschil is hooguit 5 euro op een hoofdgerecht wat er uiteindelijk op neer komt dat iemand misschien 2 euro teveel betaald en dan daarover gaan huilen. Dat bedoel ik. Stel dat ik in een gekke bui een gerecht van 50 euro bestel terwijl de rest op een gerecht van 20 euro zit is het natuurlijk logisch dat ik dan 30 euro meer inleg. Common sense is dat.
Laten we er voor het gemak van uit gaan dat de mensen met wie ik omga die zich op een dusdanige manier gedragen niet in zulke geldproblemen verkeren. Ik bedoel, als je je drie maal weeks klem kunt zuipen in de kroeg kun je ook wel 2 euro extra neerleggen. Dit zou zeker geen probleem moeten zijn omdat ze de boel er tijdens het stappen toch bijnaaien.quote:Op maandag 10 december 2012 22:18 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
Ja maarja er zijn zat studenten die het al niet zo heel breed hebben, voor die 2 euro die je extra teveel betaald kan je toch een pak eieren en brood halen
Ik zie nog steeds geen probleem, maar oke.quote:Op maandag 10 december 2012 22:17 schreef cricket het volgende:
[..]
Het 'dingen doen omdat ze nu eenmaal zo zijn' is exact de kern van het probleem. 'Omdat het altijd zo gedaan wordt' of 'omdat iedereen het doet' is geen geldige reden om iets ook te doen. Het is in feite juist de afwezigheid van een reden waarom je het doet.
Ja, dat is jouw mening. Horeca is entertainment/vermaak fooien hebben daar altijd bijgehoord. En ja, een goede bediening maakt je avond leuker, dat is gewoon de verdienste van de bediening hoor. Als kassameisje weet je dat je geen fooi krijgt, en in de horeca werkt dat wel zo. Dan hoeft dat nog niet oneerlijk te zijn, het is gewoon anders geregeld.quote:Er zijn een heleboel redenen om geen fooi te geven: bijvoorbeeld omdat het nogal willekeurig is wie je wel en geen fooi geeft (in een restaurant wel, aan het kassameisje in de supermarkt niet). Verder heb je een overeenkomst met het restaurant, niet met de bediening. De bediening is onderdeel van het restaurant en/of een vertegenwoordiging ervan. Als de bediening er voor zorgt dat je een leukere avond hebt, dan is dat de verdienste van het restaurant, niet van de personen in de bediening (net zo goed als dat een klacht bij het restaurant thuishoort, en niet bij de bediening - dat je in beide gevallen dezelfde persoon voor je kunt hebben doet daar niets aan af).
Ook zeer belangrijk is dat de bediening gewoon salaris krijgt voor hun werkzaamheden. Als ze hun werk extra goed doen, dan is het aan hun werkgever om hun salaris te verhogen, en als ze hun werk slecht doen om ze, bijvoorbeeld, te ontslaan.
98,50 wordt bij mij 110-120, ligt eraan of het echt goed was of niet. gewoon gebruikelijk klaar.quote:Op maandag 10 december 2012 22:10 schreef cricket het volgende:
[..]
Als de prijs 98,50 is, dan betaal je 98,50. Afronden is nergens voor nodig, dat kleingeld is ook prima ergens anders aan uit te geven.
Nee, het restaurant zoekt het personeel uit, net zo goed als dat ze het pand uitzoeken en inrichten, het menu samenstellen en de prijzen bepalen. De bediening is in feite niet meer dan een stuk gereedschap (of een middel, zo je wil) van het restaurant dat wordt gebruikt om de overeenkomst die ze met jou aangaan na te komen. Voor het kassameisje geldt dat net zo goed, het is zonder meer oneerlijk, maar dat maakt niet zoveel uit; belangrijker is dat het onlogisch is, en dat maakt het geven van fooi in alle gevallen onterecht.quote:Op maandag 10 december 2012 22:23 schreef BasEnAad het volgende:
Ja, dat is jouw mening. Horeca is entertainment/vermaak fooien hebben daar altijd bijgehoord. En ja, een goede bediening maakt je avond leuker, dat is gewoon de verdienste van de bediening hoor. Als kassameisje weet je dat je geen fooi krijgt, en in de horeca werkt dat wel zo. Dan hoeft dat nog niet oneerlijk te zijn, het is gewoon anders geregeld.
Ja, goed punt heb je.quote:Op maandag 10 december 2012 22:16 schreef Piye het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet echt fooi. Dat is hetzelfde als je zegt "laat maar" als je 5 cent terug moet krijgen bij de snackbar of zo.Fooi is dat je echt extra geld geeft, omdat de bediening goed was, dat heeft dus niks met afronden te maken. Dus in dit geval dat je bijvoorbeeld 110 euro geeft. Ook wel typisch Nederlands trouwens om 1 a 2 euro als fooi te geven.
In theorie misschien.quote:Op maandag 10 december 2012 22:26 schreef cricket het volgende:
[..]
Nee, het restaurant zoekt het personeel uit, net zo goed als dat ze het pand uitzoeken en inrichten, het menu samenstellen en de prijzen bepalen. De bediening is in feite niet meer dan een stuk gereedschap (of een middel, zo je wil) van het restaurant dat wordt gebruikt om de overeenkomst die ze met jou aangaan na te komen.
Oneerlijkheid zie ik ook niet, iedereen weet van te voren dat horeca fooi heeft en ander werk niet.quote:Voor het kassameisje geldt dat net zo goed, het is zonder meer oneerlijk, maar dat maakt niet zoveel uit; belangrijker is dat het onlogisch is, en dat maakt het geven van fooi in alle gevallen onterecht.
Onjuist. Heb zelf een tijdje in de horeca gewerkt en als bediening wordt je gewoon bij heel veel zaken betrokken. Je geeft niet alleen fooi voor de bediening, maar voor het geheel.quote:Op maandag 10 december 2012 22:26 schreef cricket het volgende:
[..]
Nee, het restaurant zoekt het personeel uit, net zo goed als dat ze het pand uitzoeken en inrichten, het menu samenstellen en de prijzen bepalen. De bediening is in feite niet meer dan een stuk gereedschap (of een middel, zo je wil) van het restaurant dat wordt gebruikt om de overeenkomst die ze met jou aangaan na te komen. Voor het kassameisje geldt dat net zo goed, het is zonder meer oneerlijk, maar dat maakt niet zoveel uit; belangrijker is dat het onlogisch is, en dat maakt het geven van fooi in alle gevallen onterecht.
Fooi is per definitie onterecht, er staat namelijk geen prestatie tegenover.quote:Op maandag 10 december 2012 22:27 schreef BasEnAad het volgende:
Fooi is niet onterecht, jij vindt fooi onterecht.
quote:Op maandag 10 december 2012 22:28 schreef cricket het volgende:
[..]
Fooi is per definitie onterecht, er staat namelijk geen prestatie tegenover.
Goede service = fooiquote:Op maandag 10 december 2012 22:28 schreef cricket het volgende:
[..]
Fooi is per definitie onterecht, er staat namelijk geen prestatie tegenover.
Het restaurant kan ervoor kiezen om dat te doen, maar daar heeft de klant/bezoeker verder niets mee te maken. De bediening, de locatie, het menu, de prijzen en de rest vormen samen een geheel, het restaurant. Dat is waar je zaken mee doet. De mate van invloed op de gang van zaken heeft er geen invloed op, in restaurants waar het personeel helemaal niets te zeggen heeft doet je nog steeds geen zaken met de eigenaar, maar met het restaurant.quote:Op maandag 10 december 2012 22:27 schreef shaderon het volgende:
[..]
Onjuist. Heb zelf een tijdje in de horeca gewerkt en als bediening wordt je gewoon bij heel veel zaken betrokken. Je geeft niet alleen fooi voor de bediening, maar voor het geheel.
De prestatie is het bedrag dat op de nota staat, wat overheen behoort te komen met het geleverde. Dat geleverde kan tegenvallen, dan kom je er niet weer terug, het kan ook positief opvallen, dan kom je er vaker omdat het een goede deal is. Omdat het allemaal onderdeel is van de prestatie is er eigenlijk niet zoiets als goede service. Je krijgt waar voor je geld, of niet.quote:Op maandag 10 december 2012 22:30 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Goede service = fooi
slechte service = geen fooi
Het verschil daartussen is de prestatie.
In Australië is soms zo dat ze de fooi zelf in rekening nemen, dus +15% voor bediening. Geheel terecht. Jij onderschat een goede ober gewoon. Daar mag je best wat extra's voor geven. De horeca is niet zo simpel als het lijkt, als je tenminste niet naar een plaatselijke dorps eettent gaat. Koken en Bediening is een kunst op zich dat best beloond mag worden met fooi.quote:Op maandag 10 december 2012 22:31 schreef cricket het volgende:
[..]
Het restaurant kan ervoor kiezen om dat te doen, maar daar heeft de klant/bezoeker verder niets mee te maken. De bediening, de locatie, het menu, de prijzen en de rest vormen samen een geheel, het restaurant. Dat is waar je zaken mee doet. De mate van invloed op de gang van zaken heeft er geen invloed op, in restaurants waar het personeel helemaal niets te zeggen heeft doet je nog steeds geen zaken met de eigenaar, maar met het restaurant.
quote:Op maandag 10 december 2012 18:18 schreef shaderon het volgende:
Nederlanders zijn ook arrogante gierige hypocriete mensen.
Ja, zo werkt het ook, maar het een sluit het ander toch niet uit? Iedereen weet toch dat er in de horeca fooi is en in de supermarkt niet, wat is daar oneerlijk of vreemd aan? Je weet van te voren waar je aan begint. Wat is er mis met een variabele beloning voor horecapersoneel?quote:Op maandag 10 december 2012 22:33 schreef cricket het volgende:
[..]
De prestatie is het bedrag dat op de nota staat, wat overheen behoort te komen met het geleverde. Dat geleverde kan tegenvallen, dan kom je er niet weer terug, het kan ook positief opvallen, dan kom je er vaker omdat het een goede deal is. Omdat het allemaal onderdeel is van de prestatie is er eigenlijk niet zoiets als goede service. Je krijgt waar voor je geld, of niet.
Nee, het is de werkgever van de ober die daar iets extras voor zou moeten geven. Het is namelijk aan hem dat het personeel verantwoording schuldig is over het functioneren. Het restaurant hoeft aan mij alleen maar de bestelde dienst te leveren. Dat kunnen ze met een goede ober doen, of met een minder goede ober, dat maakt mij verder totaal niet uit.quote:Op maandag 10 december 2012 22:34 schreef shaderon het volgende:
[..]
In Australië is soms zo dat ze de fooi zelf in rekening nemen, dus +15% voor bediening. Geheel terecht. Jij onderschat een goede ober gewoon. Daar mag je best wat extra's voor geven. De horeca is niet zo simpel als het lijkt, als je tenminste niet naar een plaatselijke dorps eettent gaat. Koken en Bediening is een kunst op zich dat best beloond mag worden met fooi.
Met een variabele beloning is op zich niets mis, maar je geeft geld weg voor iets waar aan jou geen prestatie voor is geleverd. De ober heeft niets voor jou gedaan, hij heeft alleen iets voor het restaurant gedaan.quote:Op maandag 10 december 2012 22:37 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja, zo werkt het ook, maar het een sluit het ander toch niet uit? Iedereen weet toch dat er in de horeca fooi is en in de supermarkt niet, wat is daar oneerlijk of vreemd aan? Je weet van te voren waar je aan begint. Wat is er mis met een variabele beloning voor horecapersoneel?
Ik betaal liever de ober dan de eigenaar die in principe weinig toevoeging heeft die avond.quote:Op maandag 10 december 2012 22:37 schreef cricket het volgende:
[..]
Nee, het is de werkgever van de ober die daar iets extras voor zou moeten geven. Het is namelijk aan hem dat het personeel verantwoording schuldig is over het functioneren. Het restaurant hoeft aan mij alleen maar de bestelde dienst te leveren. Dat kunnen ze met een goede ober doen, of met een minder goede ober, dat maakt mij verder totaal niet uit.
Dat niet iedereen het (goed) kan is zeker waar, maar die ober is niet bij mij in dienst, maar bij het restaurant. En dat restaurant betaal ik al. Bovendien geldt dat voor heel veel banen.
Dat ben ik dan niet met je eens.quote:Op maandag 10 december 2012 22:39 schreef cricket het volgende:
[..]
Met een variabele beloning is op zich niets mis, maar je geeft geld weg voor iets waar aan jou geen prestatie voor is geleverd. De ober heeft niets voor jou gedaan, hij heeft alleen iets voor het restaurant gedaan.
Zowel de ober als de eigenaar zijn onderdeel van het restaurant. Zolang de ober aan het werk is, is het voor hem niet mogelijk om persoonlijk een bijdrage te leveren aan jouw beleving van de avond. 100% van die beleving wordt veroorzaakt door het restaurant.quote:Op maandag 10 december 2012 22:39 schreef shaderon het volgende:
[..]
Ik betaal liever de ober dan de eigenaar die in principe weinig toevoeging heeft die avond.
Het is voor de bezoekende klant totaal niet interessant wie wat binnen het restaurant regelt en welke baan zwaarder is dan de andere. Het personeel dat de zwaarste taak heeft hoort daarvoor zeker het beste beloond te worden. Het is echter aan het restaurant zelf om dat onderling goed te regelen en te belonen. Ik bestel niet bij de ober, ik verwacht ook helemaal niets van de ober. Ik bestel bij het restaurant, en ik verwacht daarop een prestatie van het restaurant. De ober is puur een middel wat door het restaurant gebruikt wordt om daaraan te voldoen. Het restaurant moet je hier niet lezen als 'de eigenaar', maar het geheel wat relevant is aan de maaltijd, achter de schermen is dat ook de ober. Dat hij in feite de belangrijkste spil in het geheel kan zijn is prima mogelijk.quote:Op maandag 10 december 2012 22:45 schreef shaderon het volgende:
Dan heb jij toch echt een verkeerd beeld van een restaurant in je hoofd. Een beeld dat uitgaat van een bedrijf met een eigenaar die de hele onderneming regelt. Kijk eens kook programma's op tv waarin je kijkjes krijgt hoe het er in een goed restaurant op een avond aan toe gaat. De keuken en de bediening hebben een hele zware baan waarin alles in perfectie van hun verwacht wordt. De baas daarentegen draagt niet de zaak, nee zijn personeel doet dat. Fooi gaat naar de bediening / keuken.
Als je 2 euro nodig hebt om van rond te komen moet je verdomme niet in een restaurant gaan etenquote:Op maandag 10 december 2012 22:18 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
Ja maarja er zijn zat studenten die het al niet zo heel breed hebben, voor die 2 euro die je extra teveel betaald kan je toch een pak eieren en brood halen
Nee dat is niet terecht. Ik erken het belang van goede bediening echt wel, maar met deze regeling wordt dat dus niet gedaan. Je geeft namelijk automatisch fooi, ongeacht of de bediening goed of slecht was.quote:Op maandag 10 december 2012 22:34 schreef shaderon het volgende:
[..]
In Australië is soms zo dat ze de fooi zelf in rekening nemen, dus +15% voor bediening. Geheel terecht. Jij onderschat een goede ober gewoon. Daar mag je best wat extra's voor geven. De horeca is niet zo simpel als het lijkt, als je tenminste niet naar een plaatselijke dorps eettent gaat. Koken en Bediening is een kunst op zich dat best beloond mag worden met fooi.
Wat een keizerquote:Op maandag 10 december 2012 22:54 schreef rubensanti het volgende:
Heb ook zo'n gierige vriend tijdens het uitgaan. Had altijd genoeg geld bij zich, maar gaf nooit wat uit en verdween uit het niks. Later bleek dat hij steeds langs de hoeren ging
Ja en? Waarom is dat relevant voor Nederland? In Scandinavië is het gratisquote:Op maandag 10 december 2012 22:25 schreef shaderon het volgende:
net zoals studenten die zeuren dat het allemaal zo duur is in nederland. nou dat valt wel mee hoor. ga maar eens kijken wat een studie in Australië bijvoorbeeld kost
quote:Op maandag 10 december 2012 22:49 schreef Palomar het volgende:
idd irritant van die gierige mensen. Net als die mensen die je dan zo heel zelfingenomen ziet lachen als ze ergens op bespaard hebben
Godverdomme wtf.quote:Op maandag 10 december 2012 18:09 schreef Keselo het volgende:
Het toppunt was dan nog wel dat iemand het gore lef had om ¤2,- fooi die ik had ingelegd gaat terugpakken en in zijn eigen portemonnee stopt omdat "er teveel geld op tafel lag en ik vond het eten toch niet zo lekker". Wat..
Het is relevant omdat mensen zeuren dat alles zo duur is hier, terwijl dat in feite totaal niet zo is.quote:Op maandag 10 december 2012 23:03 schreef housesoftheholy het volgende:
[..]
Ja en? Waarom is dat relevant voor Nederland? In Scandinavië is het gratis
En vertegenwoordigers die het restaurant goed doen, lonen we.quote:Op maandag 10 december 2012 22:54 schreef cricket het volgende:
[..]
Het is voor de bezoekende klant totaal niet interessant wie wat binnen het restaurant regelt en welke baan zwaarder is dan de andere. Het personeel dat de zwaarste taak heeft hoort daarvoor zeker het beste beloond te worden. Het is echter aan het restaurant zelf om dat onderling goed te regelen en te belonen. Ik bestel niet bij de ober, ik verwacht ook helemaal niets van de ober. Ik bestel bij het restaurant, en ik verwacht daarop een prestatie van het restaurant. De ober is puur een middel wat door het restaurant gebruikt wordt om daaraan te voldoen. Het restaurant moet je hier niet lezen als 'de eigenaar', maar het geheel wat relevant is aan de maaltijd, achter de schermen is dat ook de ober. Dat hij in feite de belangrijkste spil in het geheel kan zijn is prima mogelijk.
Voor de schermen, en dat is waar het om gaat, is die ober echter niet een persoon die toevallig ober is, maar een vertegenwoordiger van het restaurant.
vs is ook ontwikkelingsland, dus zo werkt dat jaquote:Op maandag 10 december 2012 23:10 schreef Palomar het volgende:
Alhoewel ik niet gierig ben doe ik ook niet aan uitbundige fooien. Bij een restaurant om af te ronden vind ik het geen probleem om 4-5 euro te 'laten zitten', maar 10-20 euro extra begin ik uit principe niet aan. Het salaris is immers al de 'fooi'. Ik ga op mijn werk (kantoorbaan) ook niet aan klanten een fooi vragen bovenop mijn salaris
En ja, ik ben ook wel eens in de VS geweest, waar fooien gebruikelijker zijn. Ik doe dan maar mee met een extra briefje van 1 dollar bij ongeveer alles, maar vind het nogal 'derdewereld' overkomen. Vooral de manier waarop iedereen in de dienstensector zowat knielend voor je gaat liggen om maar een fooi te krijgen. Net of ze geen eergevoel hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |