abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120166685
Qua fooien kan ik me wel voorstellen dat je zuiniger wordt, en als een service ook daadwerkelijk slecht is zou ik zelf ook geen fooi geven. De klacht over de vrienden die geen rondjes geven is trouwens wel terecht, maar daar zou ik vrij snel wat van zeggen.
  maandag 10 december 2012 @ 21:51:31 #32
335452 cricket
cricket from space
pi_120169234
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:05 schreef VMSDKR het volgende:
Qua fooien kan ik me wel voorstellen dat je zuiniger wordt, en als een service ook daadwerkelijk slecht is zou ik zelf ook geen fooi geven.
Afhankelijk van de gemaakte afspraken is het logischer om bij een (te) slechte service korting te verwachten.
  maandag 10 december 2012 @ 21:52:29 #33
389802 Akantha
WROK EN HAAT
pi_120169290
Tis mijn geld he!
To be in the world
And not a part of it
That's the aim of the pain.
pi_120169307
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:51 schreef cricket het volgende:

[..]

Afhankelijk van de gemaakte afspraken is het logischer om bij een (te) slechte service korting te verwachten.
Werkt dat in een restaurant? Volgens mij betaal je namelijk voor de waren die je nuttigt, zo staat het ook op het bonnetje.
  maandag 10 december 2012 @ 21:54:16 #35
351780 Piye
King of Kush
pi_120169392
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:05 schreef VMSDKR het volgende:
Qua fooien kan ik me wel voorstellen dat je zuiniger wordt, en als een service ook daadwerkelijk slecht is zou ik zelf ook geen fooi geven. De klacht over de vrienden die geen rondjes geven is trouwens wel terecht, maar daar zou ik vrij snel wat van zeggen.
Fooi is toch juist als de service (uitzonderlijk) goed is? Als de service gewoon oke is, dan vind ik fooi een beetje misplaatst. Sowieso ook raar dat het tegenwoordig heel normaal is om fooi in een pot te stoppen.

quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:52 schreef VMSDKR het volgende:

[..]

Werkt dat in een restaurant? Volgens mij betaal je namelijk voor de waren die je nuttigt, zo staat het ook op het bonnetje.
Er zijn wel mensen die zeggen "hier betaal ik niet voor". :9
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
pi_120169437
Dat zijn echt de meest irritante mensen die er zijn.

Terechte klacht
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
  maandag 10 december 2012 @ 21:56:29 #37
335452 cricket
cricket from space
pi_120169494
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:52 schreef VMSDKR het volgende:

[..]

Dat hangt van de reden af. Bij 'de bediening keek te zuur' niet, maar om dezelfde reden horen ze ook geen fooi te krijgen als het tegenovergestelde het geval is. Als er een paar keer iets mis is met het eten, of je krijgt steeds het verkeerde gerecht, of het duurt veel te lang of het was (te) koud, dan valt er soms over te onderhandelen.
  maandag 10 december 2012 @ 21:57:41 #38
335452 cricket
cricket from space
pi_120169554
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:54 schreef Piye het volgende:
Er zijn wel mensen die zeggen "hier betaal ik niet voor". :9
Kan ook, als het niet te vreten is zou ik er ook niet voor betalen. (Dat is natuurlijk iets anders dan het bestelde gerecht achteraf niet lusten, als is het soms lastig daar onderscheid in te maken).
pi_120169594
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:56 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat hangt van de reden af. Bij 'de bediening keek te zuur' niet, maar om dezelfde reden horen ze ook geen fooi te krijgen als het tegenovergestelde het geval is. Als er een paar keer iets mis is met het eten, of je krijgt steeds het verkeerde gerecht, of het duurt veel te lang of het was (te) koud, dan valt er soms over te onderhandelen.
Nee precies, dus als de bediening inderdaad zuur kijkt en kortaf tegen je is zou ik geen fooi geven. Als het eten verder in orde is wel gewoon betalen natuurlijk.
  maandag 10 december 2012 @ 21:59:31 #40
335452 cricket
cricket from space
pi_120169649
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:58 schreef VMSDKR het volgende:
Nee precies, dus als de bediening inderdaad zuur kijkt en kortaf tegen je is. Dan zou ik geen fooi geven
Maar daarvoor verwacht je ook geen korting. Dat werkt net zo goed als de bediening super is/doet, dan hoort daar ook geen fooi tegenover te staan.
pi_120169771
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:59 schreef cricket het volgende:

[..]

Maar daarvoor verwacht je ook geen korting. Dat werkt net zo goed als de bediening super is/doet, dan hoort daar ook geen fooi tegenover te staan.
Ik denk ook niet zo gauw aan of de bediening wel of niet goed was tijdens een etentje. Als er verder weinig op aan te merken valt, en de rekening komt uit 98,35 euro, zou ik geneigd zijn er 100 van te maken. Misschien omdat het zo 'hoort', een slechte reden natuurlijk, maar misschien ook voor het gemak.
pi_120170023
Niet zeiken over fooi in Nederland. In sommige landen in het gebruikelijk 10-20% fooi te geven. In New York werden we raar aangekeken toen we 55$ met 100$ biljet betaalden en achteraf moesten vragen om het wisselgeld.
  maandag 10 december 2012 @ 22:06:04 #43
335452 cricket
cricket from space
pi_120170028
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:01 schreef VMSDKR het volgende:

[..]

Ik denk ook niet zo gauw aan of de bediening wel of niet goed was tijdens een etentje. Als er verder weinig op aan te merken valt, en de rekening komt uit 98,35 euro, zou ik geneigd zijn er 100 van te maken. Misschien omdat het zo 'hoort', een slechte reden natuurlijk, maar misschien ook voor het gemak.
'Voor het gemak' is een hele andere soort reden die vooral praktisch van aard is, net als bijvoorbeeld haast hebben en geen tijd om op het wisselgeld te wachten.
  maandag 10 december 2012 @ 22:06:46 #44
335452 cricket
cricket from space
pi_120170062
quote:
10s.gif Op maandag 10 december 2012 22:05 schreef shaderon het volgende:
Niet zeiken over fooi in Nederland. In sommige landen in het gebruikelijk 10-20% fooi te geven. In New York werden we raar aangekeken toen we 55$ met 100$ biljet betaalden en achteraf moesten vragen om het wisselgeld.
Dat er in andere landen nog meer fooi wordt gegeven zorgt er niet voor dat het hier opeens minder belachelijk is.
pi_120170151
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:06 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat er in andere landen nog meer fooi wordt gegeven zorgt er niet voor dat het hier opeens minder belachelijk is.
Toont aan dat we blij moeten zijn dat het zo laag is. Waar maak je je druk om, 1,50 meer betalen om het bedrag mooi af te ronden. 8)7
  maandag 10 december 2012 @ 22:08:18 #46
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_120170159
quote:

[..]

Waarom zou het belachelijk zijn? Sommige dingen zijn nou eenmaal zo, wat is nu het probleem?
pi_120170266
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 18:09 schreef Keselo het volgende:
Wanneer je stappen bent met vrienden en een geeft gewoon geen rondjes. Dit is iets wat hij nooit doet. Wanneer het zijn beurt is om bier te halen is hij plots naar de wc, naar buiten om een sigaret te roken of wat dan ook. Uiteindelijk haalt iemand anders maar bier en wat schertst ieders verbazing? Hij is er als de kippen bij om zijn biertje te innen. Dit gaat zo de gehele avond door. Als je hem vraagt waarom hij geen rondjes haalt, loopt hij naar de bar en haalt een biertje voor zichzelf en die ene persoon die hem vroeg naar zijn gebrek aan uitgedeelde rondjes.

Volgens mij heb je in elk vriendengroepje wel zo één.. Schijt irritant.
pi_120170279
quote:

[..]

'Voor het gemak' is een hele andere soort reden die vooral praktisch van aard is, net als bijvoorbeeld haast hebben en geen tijd om op het wisselgeld te wachten.
Ja precies, al gaat het er bij mij vooral om dat ik een enorme hekel aan muntgeld heb.
  maandag 10 december 2012 @ 22:10:31 #49
335452 cricket
cricket from space
pi_120170280
quote:
10s.gif Op maandag 10 december 2012 22:08 schreef shaderon het volgende:

[..]

Toont aan dat we blij moeten zijn dat het zo laag is. Waar maak je je druk om, 1,50 meer betalen om het bedrag mooi af te ronden. 8)7
Als de prijs 98,50 is, dan betaal je 98,50. Afronden is nergens voor nodig, dat kleingeld is ook prima ergens anders aan uit te geven.
pi_120170328
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 18:15 schreef Meloewa het volgende:
Had dan gezegdd heeeey dat is niet mijn 2 euro vriend!
  maandag 10 december 2012 @ 22:11:42 #51
362982 Jachtgeweer
Le toutre de droef.
pi_120170358
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 18:09 schreef Keselo het volgende:

-Uit eten met mensen van de studie. De rekening komt aan het einde van de goede doch scherp geprijsde maaltijd en je stelt voor om de rekening gelijk te verdelen. Iedereen betaalt even veel. Iedereen is het er mee eens behalve een of twee man. Die gaan een hoop heisa maken en weigeren "meer te betalen dan dat ze op hebben". De meest uiteenlopende argumenten komen dan naar boven. "Er staat brood op de rekening en daar heb ik niets van op" (¤0,40), "Ik heb expres geen drinken besteld" ( :') ) . Het toppunt was dan nog wel dat iemand het gore lef had om ¤2,- fooi die ik had ingelegd gaat terugpakken en in zijn eigen portemonnee stopt omdat "er teveel geld op tafel lag en ik vond het eten toch niet zo lekker". Wat..

Klacht: Gierig kutvolk.
Ik vind dit onterecht, je verwacht toch zeker niet dat als ik met vrienden uit eten ga en de 1 een ossenhaas van 30 euro haalt en 10 bier achterover tikt en ik een schnitzeltje van 15 euro en 4 biertjes dat ik voor hem ga betalen?
Vrouwen moet je behandelen als een jachtgeweer, voorover knikken en helemaal vol laden.
Mannen rijpen als wijn en vrouwen verzuren als melk.
"I am not a puppet. I was not made by the West to go to the West or to any other country." - Bashar al-Assad
pi_120170500
liever gierige mensen dan mensen die geld over de balk smijten.
There are only 151 Pokémon.
pi_120170606
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:11 schreef Jachtgeweer het volgende:

[..]

Ik vind dit onterecht, je verwacht toch zeker niet dat als ik met vrienden uit eten ga en de 1 een ossenhaas van 30 euro haalt en 10 bier achterover tikt en ik een schnitzeltje van 15 euro en 4 biertjes dat ik voor hem ga betalen?
Nee, maar als je in een restaurantje eet met als doelgroep studenten staat er niet veel duurs op de kaart. Het verschil is hooguit 5 euro op een hoofdgerecht wat er uiteindelijk op neer komt dat iemand misschien 2 euro teveel betaald en dan daarover gaan huilen. Dat bedoel ik. Stel dat ik in een gekke bui een gerecht van 50 euro bestel terwijl de rest op een gerecht van 20 euro zit is het natuurlijk logisch dat ik dan 30 euro meer inleg. Common sense is dat.
pi_120170634
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:14 schreef Eenskijken het volgende:
liever gierige mensen dan mensen die geld over de balk smijten.
Gewoon mensen die normaal doen.
  maandag 10 december 2012 @ 22:16:51 #55
351780 Piye
King of Kush
pi_120170642
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:01 schreef VMSDKR het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet echt fooi. Dat is hetzelfde als je zegt "laat maar" als je 5 cent terug moet krijgen bij de snackbar of zo. :9 Fooi is dat je echt extra geld geeft, omdat de bediening goed was, dat heeft dus niks met afronden te maken. Dus in dit geval dat je bijvoorbeeld 110 euro geeft. Ook wel typisch Nederlands trouwens om 1 a 2 euro als fooi te geven. _O-
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
  maandag 10 december 2012 @ 22:17:31 #56
335452 cricket
cricket from space
pi_120170673
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:08 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Waarom zou het belachelijk zijn? Sommige dingen zijn nou eenmaal zo, wat is nu het probleem?
Het 'dingen doen omdat ze nu eenmaal zo zijn' is exact de kern van het probleem. 'Omdat het altijd zo gedaan wordt' of 'omdat iedereen het doet' is geen geldige reden om iets ook te doen. Het is in feite juist de afwezigheid van een reden waarom je het doet.

Er zijn een heleboel redenen om geen fooi te geven: bijvoorbeeld omdat het nogal willekeurig is wie je wel en geen fooi geeft (in een restaurant wel, aan het kassameisje in de supermarkt niet). Verder heb je een overeenkomst met het restaurant, niet met de bediening. De bediening is onderdeel van het restaurant en/of een vertegenwoordiging ervan. Als de bediening er voor zorgt dat je een leukere avond hebt, dan is dat de verdienste van het restaurant, niet van de personen in de bediening (net zo goed als dat een klacht bij het restaurant thuishoort, en niet bij de bediening - dat je in beide gevallen dezelfde persoon voor je kunt hebben doet daar niets aan af).
Ook zeer belangrijk is dat de bediening gewoon salaris krijgt voor hun werkzaamheden. Als ze hun werk extra goed doen, dan is het aan hun werkgever om hun salaris te verhogen, en als ze hun werk slecht doen om ze, bijvoorbeeld, te ontslaan.
  maandag 10 december 2012 @ 22:18:09 #57
362982 Jachtgeweer
Le toutre de droef.
pi_120170702
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:16 schreef Keselo het volgende:

[..]

Nee, maar als je in een restaurantje eet met als doelgroep studenten staat er niet veel duurs op de kaart. Het verschil is hooguit 5 euro op een hoofdgerecht wat er uiteindelijk op neer komt dat iemand misschien 2 euro teveel betaald en dan daarover gaan huilen. Dat bedoel ik. Stel dat ik in een gekke bui een gerecht van 50 euro bestel terwijl de rest op een gerecht van 20 euro zit is het natuurlijk logisch dat ik dan 30 euro meer inleg. Common sense is dat.
Ja maarja er zijn zat studenten die het al niet zo heel breed hebben, voor die 2 euro die je extra teveel betaald kan je toch een pak eieren en brood halen :P
Vrouwen moet je behandelen als een jachtgeweer, voorover knikken en helemaal vol laden.
Mannen rijpen als wijn en vrouwen verzuren als melk.
"I am not a puppet. I was not made by the West to go to the West or to any other country." - Bashar al-Assad
pi_120170843
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:18 schreef Jachtgeweer het volgende:

[..]

Ja maarja er zijn zat studenten die het al niet zo heel breed hebben, voor die 2 euro die je extra teveel betaald kan je toch een pak eieren en brood halen :P
Laten we er voor het gemak van uit gaan dat de mensen met wie ik omga die zich op een dusdanige manier gedragen niet in zulke geldproblemen verkeren. Ik bedoel, als je je drie maal weeks klem kunt zuipen in de kroeg kun je ook wel 2 euro extra neerleggen. Dit zou zeker geen probleem moeten zijn omdat ze de boel er tijdens het stappen toch bijnaaien.
  maandag 10 december 2012 @ 22:23:06 #59
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_120170983
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:17 schreef cricket het volgende:

[..]

Het 'dingen doen omdat ze nu eenmaal zo zijn' is exact de kern van het probleem. 'Omdat het altijd zo gedaan wordt' of 'omdat iedereen het doet' is geen geldige reden om iets ook te doen. Het is in feite juist de afwezigheid van een reden waarom je het doet.
Ik zie nog steeds geen probleem, maar oke.

quote:
Er zijn een heleboel redenen om geen fooi te geven: bijvoorbeeld omdat het nogal willekeurig is wie je wel en geen fooi geeft (in een restaurant wel, aan het kassameisje in de supermarkt niet). Verder heb je een overeenkomst met het restaurant, niet met de bediening. De bediening is onderdeel van het restaurant en/of een vertegenwoordiging ervan. Als de bediening er voor zorgt dat je een leukere avond hebt, dan is dat de verdienste van het restaurant, niet van de personen in de bediening (net zo goed als dat een klacht bij het restaurant thuishoort, en niet bij de bediening - dat je in beide gevallen dezelfde persoon voor je kunt hebben doet daar niets aan af).
Ook zeer belangrijk is dat de bediening gewoon salaris krijgt voor hun werkzaamheden. Als ze hun werk extra goed doen, dan is het aan hun werkgever om hun salaris te verhogen, en als ze hun werk slecht doen om ze, bijvoorbeeld, te ontslaan.
Ja, dat is jouw mening. Horeca is entertainment/vermaak fooien hebben daar altijd bijgehoord. En ja, een goede bediening maakt je avond leuker, dat is gewoon de verdienste van de bediening hoor. Als kassameisje weet je dat je geen fooi krijgt, en in de horeca werkt dat wel zo. Dan hoeft dat nog niet oneerlijk te zijn, het is gewoon anders geregeld.
pi_120170986
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:10 schreef cricket het volgende:

[..]

Als de prijs 98,50 is, dan betaal je 98,50. Afronden is nergens voor nodig, dat kleingeld is ook prima ergens anders aan uit te geven.
98,50 wordt bij mij 110-120, ligt eraan of het echt goed was of niet. gewoon gebruikelijk klaar.
nederland is al een goedkoop land, om dan nou nog op zulk soort dingen op de cent terug te willen :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')