abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120157351
Hoi klaagbakertjes.

Wij wonen met zijn allen in Nederland (als je een Belg of Limburger bent doe je maar alsof) , een land waarvan de populatie alom bekend staat om haar gierigheid. Er worden doorgaans veel grapjens over gemaakt, welke ik vroeger erg leuk vond. Ik zag die overdreven gierigheid in mijn jongere jaren als een stereotype gebaseerd op leugens en vooroordelen.

Echter, de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het niet totaal ongegrond is. Ik word nu steeds vaker geconfronteerd met zulk gierig volk, dat een :') -gezicht gewoonweg niet volstaat. Enkele voorbeelden zijn misschien op zijn plaats.

-In een restaurant, tafel naast mij (ons) zitten 2 zussen en een broer, die gezellig uit eten zijn. Alle drie chique aangekleed, ik schat ze een jaar of 60 in. Uiteindelijk komt de ober met de rekening en dan komen de portemonnees op tafel. Tien minuten aan muntjes tellen, stemverheffingen (ik heb maar 2 glazen bier op, geen 3) en discussie over de fooi (zo lekker vond ik het ook weer niet) en ze zijn eindelijk klaar. Iedereen heeft precies betaald wat ze op hebben, geen cent meer. In plaats van 1 iemand te laten betalen en dit eventueel later verrekenen, of de rekening simpelweg door drieën te delen waardoor je misschien 3 euro teveel betaald zo moeilijk doen. Iedere keer als je ergens uit eten gaat. En geen fooi geven, terwijl het een prima restaurant is en er niets aan de service mankeerde.

-Wanneer je stappen bent met vrienden en een geeft gewoon geen rondjes. Dit is iets wat hij nooit doet. Wanneer het zijn beurt is om bier te halen is hij plots naar de wc, naar buiten om een sigaret te roken of wat dan ook. Uiteindelijk haalt iemand anders maar bier en wat schertst ieders verbazing? Hij is er als de kippen bij om zijn biertje te innen. Dit gaat zo de gehele avond door. Als je hem vraagt waarom hij geen rondjes haalt, loopt hij naar de bar en haalt een biertje voor zichzelf en die ene persoon die hem vroeg naar zijn gebrek aan uitgedeelde rondjes.

-Uit eten met mensen van de studie. De rekening komt aan het einde van de goede doch scherp geprijsde maaltijd en je stelt voor om de rekening gelijk te verdelen. Iedereen betaalt even veel. Iedereen is het er mee eens behalve een of twee man. Die gaan een hoop heisa maken en weigeren "meer te betalen dan dat ze op hebben". De meest uiteenlopende argumenten komen dan naar boven. "Er staat brood op de rekening en daar heb ik niets van op" (¤0,40), "Ik heb expres geen drinken besteld" ( :') ) . Het toppunt was dan nog wel dat iemand het gore lef had om ¤2,- fooi die ik had ingelegd gaat terugpakken en in zijn eigen portemonnee stopt omdat "er teveel geld op tafel lag en ik vond het eten toch niet zo lekker". Wat..

Klacht: Gierig kutvolk.
  maandag 10 december 2012 @ 18:13:58 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_120157533
Gedeeltelijk terechte klacht.
Als je steeds gul blijft doen, gaan anderen van je profiteren. Daarom zit ik meestal ook meer op m'n centen dan vroeger, juist omdat ik nog weiger alle gierigaards te sponsoren.
  maandag 10 december 2012 @ 18:15:51 #3
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_120157625
Had dan gezegdd heeeey dat is mijn 2 euro!
Doei!
pi_120157720
Nederlanders zijn ook arrogante gierige hypocriete mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door shaderon op 10-12-2012 22:35:08 ]
  † In Memoriam † maandag 10 december 2012 @ 18:18:31 #5
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_120157738
Ik ben iemand die te weinig betaald en zegt dat ze het wisselgeld maar moeten laten zitten! Bij onbeperkt ribben eten neem ik stiekem een koeltas mee! Ik neem mijn eigen theezakjes mee naar een restaurant! Als je ergens moet betalen voor het toiletgebruik dan neem ik 12 rollen plee-papier mee, ik heb er nota bene voor betaald!
pi_120157816
Die gasten met uitgaan zijn van die bacolullen. Zeer terechte klacht.
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
pi_120157937
Dat is niet gierig dat is zuinig :P
Overigens wel terechte klacht hoor, streep het gewoon tegen elkaar weg, heb jij vorige keer het eten betaalt dan betaal ik nu wel. Halen jullie twee drank dan regel ik een paar gram wiet en dan rouleer je dat onder je vriendengroep
-XOXO-
pi_120158056
Terechte klacht, zulke mensen erger ik me ook dood aan.
pi_120158134
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 18:09 schreef Keselo het volgende:
-Wanneer je stappen bent met vrienden en een geeft gewoon geen rondjes. Dit is iets wat hij nooit doet. Wanneer het zijn beurt is om bier te halen is hij plots naar de wc, naar buiten om een sigaret te roken of wat dan ook. Uiteindelijk haalt iemand anders maar bier en wat schertst ieders verbazing? Hij is er als de kippen bij om zijn biertje te innen. Dit gaat zo de gehele avond door. Als je hem vraagt waarom hij geen rondjes haalt, loopt hij naar de bar en haalt een biertje voor zichzelf en die ene persoon die hem vroeg naar zijn gebrek aan uitgedeelde rondjes
Zo herkenbaar dit :')

1: Extra lang rekken met zijn biertje tot dat de toko sluit zodat hij ze rondje niet hoeft te betalen
2: Gierig doen om 20 cent en de kleinste biertjes possible kopen

:')
pi_120158482
90% gelijk.
Maar rondjes geven ben ik om die reden ook mee gestopt.
Haal wel eens wat voor degene die ook aan mijn tafeltje zitten en voor mijn vriendin.
Sla een rondje dan ook altijd af en haal zelf wel wat of zorg dat degene die rondje gaf er 1 terug krijg.

Nee ik ben niet gierig, ik laat alleen niet van me profiteren.
blijf van mijn sig af! Nobody2.0 - Nobody2.0 - Nobody2.0
pi_120158614
Welkom in Nederland :')
pi_120158844
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 18:34 schreef Nobody2.0 het volgende:
90% gelijk.
Maar rondjes geven ben ik om die reden ook mee gestopt.
Haal wel eens wat voor degene die ook aan mijn tafeltje zitten en voor mijn vriendin.
Sla een rondje dan ook altijd af en haal zelf wel wat of zorg dat degene die rondje gaf er 1 terug krijg.

Nee ik ben niet gierig, ik laat alleen niet van me profiteren.
Dat is ook geen gierigheid. Maar als je de hele avond profiteert van rondjes en er nooit zelf een haalt en altijd met bullshit excusen komt als iemand vraagt waarom. Dan ben je gewoon een lamme gierige lul.
pi_120159001
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 18:42 schreef Keselo het volgende:

[..]

Dat is ook geen gierigheid. Maar als je de hele avond profiteert van rondjes en er nooit zelf een haalt en altijd met bullshit excusen komt als iemand vraagt waarom. Dan ben je gewoon een lamme gierige lul.
u right!
blijf van mijn sig af! Nobody2.0 - Nobody2.0 - Nobody2.0
pi_120159320
Vooral de laatste ja :r

Is het bijv ¤20pp, leg je braaf iets van ¤22 ofzo neer, denkt een tafelgenoot weg te kunnen komen met ¤18 :{ :{w
pi_120161404
Je hebt ook van die mensen die als je met elkaar betaald het duurste van het duurste gaan bestellen en dan de rekening willen delen. Tegenwoordig heb ik daar best geld voor, maar toen ik nog student was ging ik op die momenten ook 'gierig' doen.
  maandag 10 december 2012 @ 19:56:27 #16
351780 Piye
King of Kush
pi_120162291
Fooi. :') Verder wel terechte klacht.

quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 19:38 schreef Tja..1986 het volgende:
Je hebt ook van die mensen die als je met elkaar betaald het duurste van het duurste gaan bestellen en dan de rekening willen delen. Tegenwoordig heb ik daar best geld voor, maar toen ik nog student was ging ik op die momenten ook 'gierig' doen.
Dit is dan ook weer waar. Als iemand gewoon wat minder geld heeft en daarom bewust iets goedkopers haalt, dan naai je die persoon juist weer door te gaan roepen "deel de rekening gewoon door het aantal mensen", terwijl je zelf hebt zitten schranzen als een koning. Het werkt dus wel 2 kanten op.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
pi_120162604
:O

Misschien lees ik het voor het slapen gaan.

Fooien slaan in Nederland en omstreken trouwens nergens op. Je krijgt betaald om je werk te doen. Mensen die fooien ontvangen zijn meestal diegene die het simpelste werk doen, de kok maakt het eten. Degene die de fooi ontvangt brengt het enkel langs.

Geef je de bakker een fooi? Geef je de kaasboer een fooi? Geef je de caissière een fooi of de man bij de snackbar?

Of misschien de mevrouw achter de balie bij de bank of het postkantoor, waarom krijgen die geen fooi?
My love for you is ticking clock, Berserker
pi_120162640
Terechte, maar totaal niet herkenbare klacht, gelukkig.
pi_120163151
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 19:56 schreef Piye het volgende:
Fooi. :') Verder wel terechte klacht.

[..]

Dit is dan ook weer waar. Als iemand gewoon wat minder geld heeft en daarom bewust iets goedkopers haalt, dan naai je die persoon juist weer door te gaan roepen "deel de rekening gewoon door het aantal mensen", terwijl je zelf hebt zitten schranzen als een koning. Het werkt dus wel 2 kanten op.
Als ik krap zat deelde ik dat altijd van tevoren even mee. Aangezien delen altijd de standaard was.
  maandag 10 december 2012 @ 20:19:39 #20
351780 Piye
King of Kush
pi_120163608
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 20:12 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Als ik krap zat deelde ik dat altijd van tevoren even mee. Aangezien delen altijd de standaard was.
Ja zou ik ook wel doen, al is het maar om dus aan te geven dat ik iets goedkopers zal halen, maar dan dus niet opeens veel meer kan betalen dan ik heb besteld.
pi_120164051
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 19:38 schreef Tja..1986 het volgende:
Nja als iemand dat doet dan hoeft het voor mij ook niet. Maar meestal als ik ga eten met mensen dan zal er hoogstens 3 euro verschil zitten tussen de goedkoopste en de duurste dus waar praat je dan over :r
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_120164510
Haat aan aasgieren die steken je nog voor een donnie in je back man. Don't trust them snitches. Ik en mijn matties delen de loot.
Steun de nigga Game en koop Jesus Piece man.
  maandag 10 december 2012 @ 20:39:16 #23
335452 cricket
cricket from space
pi_120164874
quote:
En geen fooi geven, terwijl het een prima restaurant is en er niets aan de service mankeerde.
Geen fooi geven heeft niets met gierig zijn te maken. Het geven van fooi is flauwekul. Het personeel krijgt gewoon salaris voor hun werk. Je geeft het kassameisje toch ook geen fooi?
pi_120164913
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 18:37 schreef Smack10 het volgende:
Welkom in Nederland :')
Nederland is fokt op ja.
pi_120165009
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 20:39 schreef JesusPiece het volgende:

[..]

Nederland is fokt op ja.
Iedereen is skeer en de schulden worden meer :{
pi_120165043
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 20:41 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Iedereen is skeer en de schulden worden meer :{
Ja man maar de meeste mensen hier snappen de leven niet.
pi_120165400
Totaal niet herkenbaar. Ik tref voornamelijk gulle en royale mensen.

TS: je hebt gewoon de verkeerde vrienden of gedraagt je als deurmat :P
  maandag 10 december 2012 @ 21:00:37 #28
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_120166371
Terechte klachten ja. Vooral dat van die rondjes en de studiegenoten. Laatst hadden we een etentje, en toch ligt er op het eind ALTIJD te weinig geld op tafel. Dan zijn er altijd een paar paupers al naar buiten ofzo, en leg ik met een paar vrienden maar wat extra euro neer.

Overigens geef ik ook zelden nog rondjes als er vrouwen bij zijn, niet dat de vrouwen in kwestie dure shit willen, maar ze halen zelf nooit rondjes of houden het gewoon niet bij. Doe meestal rondjes met twee of drie vrienden met eenzelfde instelling/snelheid. Gelukkig kost een vaasje maar 1,50 in onze pub.

Overigens geef ik ook nooit fooi, alleen als ze het echt verdiend hebben. Maar om iemand anders' fooi terug te pakken :') dat gaat wel te ver.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_120166523
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 21:00 schreef finsdefis het volgende:
Terechte klachten ja. Vooral dat van die rondjes en de studiegenoten. Laatst hadden we een etentje, en toch ligt er op het eind ALTIJD te weinig geld op tafel. Dan zijn er altijd een paar paupers al naar buiten ofzo, en leg ik met een paar vrienden maar wat extra euro neer.

Overigens geef ik ook zelden nog rondjes als er vrouwen bij zijn, niet dat de vrouwen in kwestie dure shit willen, maar ze halen zelf nooit rondjes of houden het gewoon niet bij. Doe meestal rondjes met twee of drie vrienden met eenzelfde instelling/snelheid. Gelukkig kost een vaasje maar 1,50 in onze pub.

Overigens geef ik ook nooit fooi, alleen als ze het echt verdiend hebben. Maar om iemand anders' fooi terug te pakken :') dat gaat wel te ver.
Ik leg meestal 2 euro neer omdat ik het zo schraal vind staan wanneer er 78,75 op de rekening stond er ook precies 78,75 ligt.
  maandag 10 december 2012 @ 21:04:21 #30
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_120166638
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:02 schreef Keselo het volgende:

[..]

Ik leg meestal 2 euro neer omdat ik het zo schraal vind staan wanneer er 78,75 op de rekening stond er ook precies 78,75 ligt.
Ja, oke. Als het dat bedrag is maak ik er gewoon 80 euro van. Maar dat is meer om het gemak. Wat het personeel van me vindt boeit me niet :P (behalve in bepaalde goede zaken).
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_120166685
Qua fooien kan ik me wel voorstellen dat je zuiniger wordt, en als een service ook daadwerkelijk slecht is zou ik zelf ook geen fooi geven. De klacht over de vrienden die geen rondjes geven is trouwens wel terecht, maar daar zou ik vrij snel wat van zeggen.
  maandag 10 december 2012 @ 21:51:31 #32
335452 cricket
cricket from space
pi_120169234
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:05 schreef VMSDKR het volgende:
Qua fooien kan ik me wel voorstellen dat je zuiniger wordt, en als een service ook daadwerkelijk slecht is zou ik zelf ook geen fooi geven.
Afhankelijk van de gemaakte afspraken is het logischer om bij een (te) slechte service korting te verwachten.
  maandag 10 december 2012 @ 21:52:29 #33
389802 Akantha
WROK EN HAAT
pi_120169290
Tis mijn geld he!
To be in the world
And not a part of it
That's the aim of the pain.
pi_120169307
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:51 schreef cricket het volgende:

[..]

Afhankelijk van de gemaakte afspraken is het logischer om bij een (te) slechte service korting te verwachten.
Werkt dat in een restaurant? Volgens mij betaal je namelijk voor de waren die je nuttigt, zo staat het ook op het bonnetje.
  maandag 10 december 2012 @ 21:54:16 #35
351780 Piye
King of Kush
pi_120169392
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:05 schreef VMSDKR het volgende:
Qua fooien kan ik me wel voorstellen dat je zuiniger wordt, en als een service ook daadwerkelijk slecht is zou ik zelf ook geen fooi geven. De klacht over de vrienden die geen rondjes geven is trouwens wel terecht, maar daar zou ik vrij snel wat van zeggen.
Fooi is toch juist als de service (uitzonderlijk) goed is? Als de service gewoon oke is, dan vind ik fooi een beetje misplaatst. Sowieso ook raar dat het tegenwoordig heel normaal is om fooi in een pot te stoppen.

quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:52 schreef VMSDKR het volgende:

[..]

Werkt dat in een restaurant? Volgens mij betaal je namelijk voor de waren die je nuttigt, zo staat het ook op het bonnetje.
Er zijn wel mensen die zeggen "hier betaal ik niet voor". :9
pi_120169437
Dat zijn echt de meest irritante mensen die er zijn.

Terechte klacht
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
  maandag 10 december 2012 @ 21:56:29 #37
335452 cricket
cricket from space
pi_120169494
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:52 schreef VMSDKR het volgende:

[..]

Dat hangt van de reden af. Bij 'de bediening keek te zuur' niet, maar om dezelfde reden horen ze ook geen fooi te krijgen als het tegenovergestelde het geval is. Als er een paar keer iets mis is met het eten, of je krijgt steeds het verkeerde gerecht, of het duurt veel te lang of het was (te) koud, dan valt er soms over te onderhandelen.
  maandag 10 december 2012 @ 21:57:41 #38
335452 cricket
cricket from space
pi_120169554
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:54 schreef Piye het volgende:
Er zijn wel mensen die zeggen "hier betaal ik niet voor". :9
Kan ook, als het niet te vreten is zou ik er ook niet voor betalen. (Dat is natuurlijk iets anders dan het bestelde gerecht achteraf niet lusten, als is het soms lastig daar onderscheid in te maken).
pi_120169594
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:56 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat hangt van de reden af. Bij 'de bediening keek te zuur' niet, maar om dezelfde reden horen ze ook geen fooi te krijgen als het tegenovergestelde het geval is. Als er een paar keer iets mis is met het eten, of je krijgt steeds het verkeerde gerecht, of het duurt veel te lang of het was (te) koud, dan valt er soms over te onderhandelen.
Nee precies, dus als de bediening inderdaad zuur kijkt en kortaf tegen je is zou ik geen fooi geven. Als het eten verder in orde is wel gewoon betalen natuurlijk.
  maandag 10 december 2012 @ 21:59:31 #40
335452 cricket
cricket from space
pi_120169649
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:58 schreef VMSDKR het volgende:
Nee precies, dus als de bediening inderdaad zuur kijkt en kortaf tegen je is. Dan zou ik geen fooi geven
Maar daarvoor verwacht je ook geen korting. Dat werkt net zo goed als de bediening super is/doet, dan hoort daar ook geen fooi tegenover te staan.
pi_120169771
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:59 schreef cricket het volgende:

[..]

Maar daarvoor verwacht je ook geen korting. Dat werkt net zo goed als de bediening super is/doet, dan hoort daar ook geen fooi tegenover te staan.
Ik denk ook niet zo gauw aan of de bediening wel of niet goed was tijdens een etentje. Als er verder weinig op aan te merken valt, en de rekening komt uit 98,35 euro, zou ik geneigd zijn er 100 van te maken. Misschien omdat het zo 'hoort', een slechte reden natuurlijk, maar misschien ook voor het gemak.
pi_120170023
Niet zeiken over fooi in Nederland. In sommige landen in het gebruikelijk 10-20% fooi te geven. In New York werden we raar aangekeken toen we 55$ met 100$ biljet betaalden en achteraf moesten vragen om het wisselgeld.
  maandag 10 december 2012 @ 22:06:04 #43
335452 cricket
cricket from space
pi_120170028
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:01 schreef VMSDKR het volgende:

[..]

Ik denk ook niet zo gauw aan of de bediening wel of niet goed was tijdens een etentje. Als er verder weinig op aan te merken valt, en de rekening komt uit 98,35 euro, zou ik geneigd zijn er 100 van te maken. Misschien omdat het zo 'hoort', een slechte reden natuurlijk, maar misschien ook voor het gemak.
'Voor het gemak' is een hele andere soort reden die vooral praktisch van aard is, net als bijvoorbeeld haast hebben en geen tijd om op het wisselgeld te wachten.
  maandag 10 december 2012 @ 22:06:46 #44
335452 cricket
cricket from space
pi_120170062
quote:
10s.gif Op maandag 10 december 2012 22:05 schreef shaderon het volgende:
Niet zeiken over fooi in Nederland. In sommige landen in het gebruikelijk 10-20% fooi te geven. In New York werden we raar aangekeken toen we 55$ met 100$ biljet betaalden en achteraf moesten vragen om het wisselgeld.
Dat er in andere landen nog meer fooi wordt gegeven zorgt er niet voor dat het hier opeens minder belachelijk is.
pi_120170151
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:06 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat er in andere landen nog meer fooi wordt gegeven zorgt er niet voor dat het hier opeens minder belachelijk is.
Toont aan dat we blij moeten zijn dat het zo laag is. Waar maak je je druk om, 1,50 meer betalen om het bedrag mooi af te ronden. 8)7
  maandag 10 december 2012 @ 22:08:18 #46
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_120170159
quote:

[..]

Waarom zou het belachelijk zijn? Sommige dingen zijn nou eenmaal zo, wat is nu het probleem?
pi_120170266
quote:
Wanneer je stappen bent met vrienden en een geeft gewoon geen rondjes. Dit is iets wat hij nooit doet. Wanneer het zijn beurt is om bier te halen is hij plots naar de wc, naar buiten om een sigaret te roken of wat dan ook. Uiteindelijk haalt iemand anders maar bier en wat schertst ieders verbazing? Hij is er als de kippen bij om zijn biertje te innen. Dit gaat zo de gehele avond door. Als je hem vraagt waarom hij geen rondjes haalt, loopt hij naar de bar en haalt een biertje voor zichzelf en die ene persoon die hem vroeg naar zijn gebrek aan uitgedeelde rondjes.

Volgens mij heb je in elk vriendengroepje wel zo één.. Schijt irritant.
pi_120170279
quote:

[..]

'Voor het gemak' is een hele andere soort reden die vooral praktisch van aard is, net als bijvoorbeeld haast hebben en geen tijd om op het wisselgeld te wachten.
Ja precies, al gaat het er bij mij vooral om dat ik een enorme hekel aan muntgeld heb.
  maandag 10 december 2012 @ 22:10:31 #49
335452 cricket
cricket from space
pi_120170280
quote:
10s.gif Op maandag 10 december 2012 22:08 schreef shaderon het volgende:

[..]

Toont aan dat we blij moeten zijn dat het zo laag is. Waar maak je je druk om, 1,50 meer betalen om het bedrag mooi af te ronden. 8)7
Als de prijs 98,50 is, dan betaal je 98,50. Afronden is nergens voor nodig, dat kleingeld is ook prima ergens anders aan uit te geven.
pi_120170328
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 18:15 schreef Meloewa het volgende:
Had dan gezegdd heeeey dat is niet mijn 2 euro vriend!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')