Montenberg archief: je bedoelt die vijftien pagina's uittreksel van het 'onderzoeksrapport' dat inmiddels al bij Jan en alleman op de koffietafel ligt?quote:Op woensdag 12 december 2012 14:59 schreef aos het volgende:
p.s overigens sluit ik niet uit dat Montenberg deels aan waanvoorstellingen ging leiden op den duur...
-vind ik het ook jammer dat Schalkwijk niet meer bronnen etc geeft ,maar dit is door hem reeds verklaard waarom .Dit geheim nu eenmaal heel gevoelig ligt ;mensen wilden dit gewoon niet, en wat had hij dan moeten doen?...alle 'locals' verklaringen onder ede moeten laten afnemen? Vele bronnen/archieven zijn geheim........uit het Montenberg archief in het G-E mag niets verklaard worden tot 2015 etc........
- Vind ik het Wodan geoglief ook wat teleurstellend, maar wel heel knap door WGRH gevonden!
-In het begin werd ik steeds aangevallen door Bluesdude etc dat ik meer moest loslaten, maar dit kan dus gewoon niet! of is beloofd om niet te doen......en daar hij maar bleef doorzeuren heeft hij uiteindelijk de 'fitties' hier veroorzaakt verder nog wat onbeschofte opmerkingen en walla de vlam in de pan.....Niet DN of ik ben dus de aanstichter maar BD.....hiervan notie...
Ik niet hoorquote:Op woensdag 12 december 2012 15:50 schreef aos het volgende:
Heh! Lavenderr nu kan ik mijn spelfouten ook niet meer verbeteren, door je ge-edit....
Met alle 'mannengeweld'/haantjesgedrag hier is het voor een vrouw wellicht moeilijk te moderaten ,dat bedoelde ik....het R-H trekt nu eenmaal voornamelijk mannen aan, omdat vrouwen meestal gevaar uit de weg gaan over het algemeen....
En weer on-topic: Gevonden? Wat was er eerder, de gedachte, of de geoglief?quote:Op woensdag 12 december 2012 14:59 schreef aos het volgende:
Vind ik het Wodan geoglief ook wat teleurstellend, maar wel heel knap door WGRH gevonden
quote:Op woensdag 12 december 2012 16:13 schreef lxhkrd het volgende:
[..]
En weer on-topic: Gevonden? Wat was er eerder, de gedachte, of de geoglief?
en off-topic: ja, ik ben diegene met steeds dezelfde vragen, geloof best in een geoglief, geloof ook in het bestaan van "de heilige lijnen" (ik ken er echter geen "krachten" aan toe, laat dat duidelijk zijn).
Mijn geloof in deze zaken wordt vaak genegeerd, of (poging tot) ontkracht.
Echter ik blijf lekker op dit forum en ga niemand zitten dissen.
Goed voorbeeld doet volgen. Hoop ik..
De theorie van de "heilige lijnen" ontmoette al veel scepsis bij archeologen toen ze werd gelanceerd, en tegenwoordig wordt ze volgens mij helemaal als een geval van "fringe"/pseudowetenschap gezien.quote:Op woensdag 12 december 2012 16:44 schreef RHSEARCHER het volgende:
De heilige lijnen waren vroeger lijnen, waar over gereisd werd van punt naar punt. Waar dus ook veel oude nederzettingen, kerken en dergelijke dingen te vinden zijn.
Dit lijkt mij voor de jaren 1920 te zijn geweest, dus wie weet wisten ze er al wel vanaf.
Wie is nou eigenlijk die 1ste generatie, naam en toenaam, wanneer hebben jullie onderzoek gepleegd, hoe zijn jullie daarmee begonnen? Hebben jullie publicaties op je naam, welke? En hoe oud zijn jullie eigenlijk? 80, 85? Of achter in de 50, begin 60?quote:Op woensdag 12 december 2012 15:39 schreef aos het volgende:
DN ook JIJ bent begonnen mij aan te vallen/vernederen weet je nog in je Dm'tje ? En JIJ bent begonnen de 1e generatie onderzoekers te vernederen...Wie speelt er nu op de man??........boontje komt om zijn loontje........hoogmoed komt ten val...je beschuldigd de heer Schalkwijk, die overigens wellicht 2 keer zo oud is als jij(beetje respect)van alles en nog wat.....van liegen, bewust dingen weg laten......
Denk eens goed na over mijn teksten man..Ik heb het beste met je voor, en kom eens bij zinnen......Van een Metalhead had ik toch wat beters verwacht....
-edit, geen persoonlijke aanvallen-
Waar moet ik beginnen? Waarom post je niet de brieven van de regeringscommisaris van het Belgische vluchtelingenkamp....Wat zei hij ook alweer over FvV......oh ook weer oral history..en iedereen is tegen lieve Frank?en dan een briefje van zijn kinderen....in die tijd durfde je papa echt niet aan te vallen, zelfs niet naar zijn dood.........
Dus FvV is niet de man die jullie zoeken? Dus Prins Hendrik en dat hele indianenverhaal van Pegasus/Couzy inclusief doorgesneden remkabels van Septer en in beslagname van dossiers van Montenberg door toenmalige BVD valt wellicht ook af?quote:Op woensdag 12 december 2012 16:44 schreef RHSEARCHER het volgende:
Ja inderdaad als iedereen een beetje zijn fatsoen kan houden, dan ben ik bereid om tips of meer info te geven. Maar met alleen zeiken komen we er nog steeds niet![]()
De heilige lijnen waren vroeger lijnen, waar over gereisd werd van punt naar punt. Waar dus ook veel oude nederzettingen, kerken en dergelijke dingen te vinden zijn.
Dit lijkt mij voor de jaren 1920 te zijn geweest, dus wie weet wisten ze er al wel vanaf.
Daarbij Van Vloten misschien is dit toch niet de man die wij zoeken, maar wel mee speelde in het verhaal.
Nee, dat zijn amateuronderzoekers.quote:Op woensdag 12 december 2012 18:24 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Pfff,, wat een nieuws word er weer gebracht door onze professionele onderzoekers
Lavenderr is nog niet zo oud hoor... volgens mij althans... ja, ze heeft wel een oude ziel.quote:Op woensdag 12 december 2012 19:15 schreef gerhardius het volgende:
Het wordt weer tijd voor een nieuw boek over HRH, kunnen we de aandacht weer eens allemaal op wat anders richten. Wat zijn een aantal hier toch een stelletje oude wijven samen, hou daar toch eens mee op!
Comedia dell'arte?quote:Op woensdag 12 december 2012 19:27 schreef Ryan3 het volgende:
Maar on a serious note nu: chill mèn.
Zoals het er nu naar uit ziet is dit één grote komedie aan het worden...
Jac Gazenbeek, Sagen en legenden van de Veluwe deel 2, Barneveld, 1993, pp 75quote:Folkloristen spreken over "heilige" lijnen, die oude cultusplekken met elkander in verband zouden brengen. Zo hebben ze ook een denkbeeldige lijn noord-zuid getrokken van de Nunspeter toren over de Hemelseberg naar de toren van Elspeet. Meer valt hiervan niet te zeggen, dan dat de berg, blijkens opgravingen, wel van enige betekenis is geweest in de prehistorie.
Het onafhankelijk van elkaar op hetzelfde idee komen is niet vreemd: Newton en Leibnitz? Wallace en Darwin?quote:Op donderdag 13 december 2012 08:53 schreef Iblardi het volgende:
Voor mij is het vooral de vraag wie het eerst de lijn tussen de Hunenborg en Nunspeet identificeerde waar Eldermans naar verwijst. Ik ga ervan uit dat iemand daar als eerste mee is gekomen. Was dat mr. Frima die aan het begin van de jaren '30 begon met zijn naspeuringen in Nederland?
Ik zou niet al te snel aannemen dat men het bestaan van zo'n lijn al langer vermoedde. Een -in wezen onzichtbare- "heilige lijn" die meerdere provincies doorsnijdt is toch wel van een andere orde dan een rij min of meer identieke stenen die telkens met een tussenruimte van een kwartier lopen tussen twee naburige dorpen liggen. De kans dat zo'n patroon door één of meer wandelaars wordt opgemerkt, is best groot. De vraag is dan wel wat voor functie iemand aanvankelijk aan zo'n lijn zal toeschrijven. Bij een opeenvolging van identieke stenen langs het pad ligt de gedachte aan afstandsmarkering redelijk voor de hand. Misschien kun je speculeren over een cultische functie. Of je van daaruit snel bij een concept van grootschalige “heilige lijnen” als dat van Teudt komt? Dat lijkt me nog best een grote sprong. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik kan niet zomaar aannemen dat men dit in völkische kringen allemaal al decennialang wist (met genoeg zekerheid om Van Vloten opdracht te geven zijn huis op zo'n lijn te bouwen) en dat Teudt en andere Duitse onderzoekers helemaal onafhankelijk daarvan in de jaren '20 op hetzelfde idee zijn gekomen.
Een lijn die door meerdere provincies loopt wordt pas zichtbaar als je een landkaart bestudeert, en je zult hem sneller vinden als je er bewust naar op zoek gaat. In Der Vaderen Erfdeel 1 van 1938 wordt die oorspronkelijke lijn van Haasloop Werner alweer helemaal via Spakenburg en Bunschoten doorgetrokken naar Lage Vuursche onder Baarn in Utrecht (pp. 12-13); maar dat is dus ná de popularisering van het concept van heilige lijnen door het werk van Teudt in 1929.
(Dat komt trouwens nogal gezocht over: immers, hoe groter het gebied, hoe groter de kans dat er een aantal objecten te vinden zullen zijn die langs een denkbeeldige lijn liggen, vooral als die lijn zowel horizontaal als verticaal als diagonaal mag lopen, zoals hier het geval is.)
Daarom zeg ik ook expliciet dat het niet onmogelijk is. Maar ik zou wel graag iets meer bewijs zien dan alleen een vaag gerucht van onbekende datum of herkomst.quote:Op donderdag 13 december 2012 10:41 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
Het onafhankelijk van elkaar op hetzelfde idee komen is niet vreemd: Newton en Leibnitz? Wallace en Darwin?
Interessant. Dit is zo te zien nog weer een andere lijn dan die welke in Der Volkeren Vaderen Erfdeel van 1938 wordt genoemd. Maar dit is ook weer een late bron. Waar komt het vandaan? Onder de Clockenslach van Nunspeet van Van Heerde?quote:Op donderdag 13 december 2012 10:56 schreef RHSEARCHER het volgende:
[ afbeelding ]
Stukje over de lijn
Soms kan iemand met een andere invalshoek heel andere details naar boven halen. Interpretatie is een vak apart. Daarnaast is de juridische context waarbinnen de scheiding is uitgesproken geheel verwaarloosd in het boek. Op welke gronden mocht men scheiden in 1908? Is het dan niet mogelijk dat mevrouw Lans, niet geheel onvermogend, aan de gouvernante heeft gevraagd om een belastende verklaring af te leggen? Mevrouw Lans maakte zich zorgen om haar vermogen? Als Van Vloten haar vermogen beheerde, waarom was zij dan een aparte vennoot in de houtvesterij? Waarom heeft mevrouw Lans in 1891 haar vriend Gorter geraadpleegd over het beheer van haar vermogen?quote:Op donderdag 13 december 2012 12:48 schreef aos het volgende:
*zucht*...oke nog een laatste keer uitleg dan maar.....en dan ben ik weer weg.......
*Oost-Indish doof*...pfff....maar dat geldt niet alleen voor DN...ook voor de klagers over het 'zeiken'....RHsearcher zou toch beter moeten weten, met zijn 500-pagina archief , verkregen van een 1e generatie onderzoeker!..
DN b.v. begrijpt maar niet dat zijn bijdrage waar soms toch veel werk en tekst inzit, waardoor het lijkt dat hij veel bijdraagt, alleen maar destructief werkt om tot een uiteindelijke oplossing van het mysterie te komen. Het zijn mooie praatjes over bijzaken maar voegt uiteindelijk weinig concreets bij.....nu wil hij weer een mooie winterse dag besteden aan een bezoek aan Zwolle terwijl dit allang uitgezocht is.....ga lekker schaatsen zou ik zeggen....
..Dit alles komt voornamelijk door zijn steeds maar terugkomende beledigingen(hij heeft het zelfs niet door wellicht)aan het adres van de 1e generatie onderzoekers(Schakwijk,Eldermans,Montenberg,Septer etc).De nog levende onder hen, en de doden die door hun geheime archieven nog kunnen spreken blijven hierdoor weg.....met nu als laatste weggegaan Walpurgis en Nunspeet53.....wellicht dat Dragonflys nog terugkomt(die dicht bij Schalkwijk staat blijkbaar)......40/50 jaar onderzoek belachelijk maken en onderschatten, dat was nog in de tijd dat er mensen leefden die op het R-H gewerkt hebben tijdens het leven van FvV..,1e hand informatie dat nu niet meer mogelijk is en ook belachelijk wordt gemaakt als 'oral history' is niet betrouwbaar........
Dus alle getuigen die in het boek opgenoemd worden, met verwoestende verklaringen over FvV hebben maar wat verzonnen? Zo kan ik ook wel redeneren....en nog ff over de uitspraak van de rechter ten nadele van FvV ; overspel......DN heeft het steeds over die 24 positieve getuigen, waarvan DN Schalkwijk verdenkt deze bewust(!) achter te houden....en waar er overigens 1 gewoon beschreven wordt blz ?(excuses ik heb het boek uitgeleend)...
De rechter stelde blijkbaar geen enkel belang aan die 24 positieve getuigen, daar de uitspraak zeer negatief was voor FvV ,met nadruk op de verkrachtings getuigenis van de gouvernante.......en nu kan je wel weer zeggen ja die rechter is gek(maar zo kan je wel doorgaan op een gegeven moment)
Ik wens dit Topic, Lavenderr etc nog veel discussieer plezier, en hopelijk wordt er nu eens een keer geluisterd naar mijn woorden(zodat ik ook niet het gevoel krijg dat ik voor niks aan het typen ben)...en worden er toch nog interessante bijdrages geleverd door 1e/2e generatie onderzoekers
......verder natuurlijk wachten op de boeken die nog gaan uitkomen.....en uiteraard het allesbeslissende rapport van WGRH-2
Correct !quote:Op donderdag 13 december 2012 13:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Interessant. Dit is zo te zien nog weer een andere lijn dan die welke in Der Volkeren Erfdeel van 1938 wordt genoemd. Maar dit is ook weer een late bron. Waar komt het vandaan? Onder de Clockenslach van Nunspeet van Van Heerde?
Ah! Leuk, weer nieuwe verhalenquote:Op donderdag 13 december 2012 13:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Interessant. Dit is zo te zien nog weer een andere lijn dan die welke in Der Volkeren Erfdeel van 1938 wordt genoemd. Maar dit is ook weer een late bron. Waar komt het vandaan? Onder de Clockenslach van Nunspeet van Van Heerde?
Aart Van Echteren was dat waarschijnlijkquote:Op donderdag 13 december 2012 12:51 schreef Dissectienaald het volgende:
In het boek wordt het ook als 'griezelmoment' ingevoerd, dat er een lijn lijkt te lopen over het ouderlijk huis van Montenberg in Hilversum recht naar het Ronde Huis en daarachter het huis van Jurriaanse en zo Duitsland in. Het wordt gepresenteerd als 'te toevallig om toeval te zijn'. De vraag van Bluesdude hoe dat zat met het huis in Amersfoort is dan ook een geldige: ligt dat ook op een rechte lijn met het Ronde Huis en Jurriaanse?
Overigens om even terug te keren naar het boek: de link met Prins Hendrik wordt gelegd door jachtpartijen in de omgeving waaraan Johan Montenberg's oom Dirk ook deelnam. Daarin wordt ook veel gesuggereerd maar weinig echt aangetoond. Het boek maakt overigens nergens wat duidelijk: een kunstschilder uit Nunspeet, inmiddels overleden, ziet merkwaardige zaken bij de Witte Klap. WIE is dat dan? Jos Lussenburg? Als het boek iets doet met de mysteries, dan is dat niet 'ontrafelen'. Eerder strakker vastknopen.
Heb je de letterlijke verklaring bij de hand ?quote:Op donderdag 13 december 2012 12:48 schreef aos het volgende:
,met nadruk op de verkrachtings getuigenis van de gouvernante.......
De oude kerk van Enschede stamt uit 800 (Houten versie) na christus en was ooit een heidens altaar gebouwd op een kruising van leylines (in opdracht van de kerk) volgens de oude gedachte.quote:Stukje over de lijn
Pin mij er niet op vast, ik moet het boek er even op naslaan, maar de gouvernante moest mijnheer ontbijt op bed brengen, en daarna gaat de conversatie verder in het Frans en dat is toch echt te lang geleden dat ik mij daarmee heb beziggehouden. Het gaat erom dat de gouvernante Frank zijn gang liet gaan in de slaapkamer. ECHTER staat er in één van de processtukken dat Constance de gouvernante uit Frank zijn studeerkamer zag komen. Nu is de vraag natuurlijk of hij sliep in zijn studeerkamer.quote:Op donderdag 13 december 2012 13:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Heb je de letterlijke verklaring bij de hand ?
Ik wil lezen wat ze letterlijk zei. Was het een verkrachting? Werd ze fysiek gedwongen?
Als ze meerdere contacten had met FvV dan is verkrachting onwaarschijnlijk.
Maar hoe dan ook.. dit is nog geen bewijs dat FvV kinderen en jonge meisjes verzamelde, gevangen hield, misbruikte en mishandelde, voor misbruik aanbood en vermoordde.
We gaan eens kijken of Van Echteren wat leuks geschilderd heeft...quote:Op donderdag 13 december 2012 13:19 schreef RHSEARCHER het volgende:
[..]
Aart Van Echteren was dat waarschijnlijk
Ik zat ook even te neuzen in de oude topics op BNW. Mediaconsument had er ook een over de leylijnen en iets met een kaart over Piri. Wat was dat ook alweer?quote:Op donderdag 13 december 2012 14:45 schreef DeMolay het volgende:
Vroegr veel onderzoek naar Bruce Cathies earthgrid (dit grid heeft weer overeenkomsten met R. BUCKMINSTER FULLER buckyballs ).
Mischien interesante software voor deonderzoekers
http://www.worldgrid.net/tag/ley-lines/
Piri Re'isquote:Op donderdag 13 december 2012 17:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik zat ook even te neuzen in de oude topics op BNW. Mediaconsument had er ook een over de leylijnen en iets met een kaart over Piri. Wat was dat ook alweer?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ankh-Hermesquote:Op donderdag 13 december 2012 17:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Piri Re'is
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piri_Reis-kaart
Heeft niets met leylijnen te maken, denk ik...
Het zal wel interessant zijn, maar het waaiert daardoor steeds verder uit hè...quote:Op donderdag 13 december 2012 18:08 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ankh-Hermes
Die geven of gaven wel dit soort boeken uit, zoals: Nieuwe sporen naar het verleden.
En Charles Hapgood, ook een interessante persoon om eens wat meer over te lezen.
Ik wist dat je met zo'n post zou komenquote:Op donderdag 13 december 2012 18:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het zal wel interessant zijn, maar het waaiert daardoor steeds verder uit hè...
Bij gebrek aan concrete bewijzen voor waarmee deze reeks begonnen is wrs.
Vooralsnog zegt de zogenaamde 1ste generatie in het bezit te zijn van concrete bewijzen, getuigen, ooggetuigen, voor de beschuldigingen tegen FvV. Maar de 1ste generatie opent niet echt de boeken, zeg maar. Ze zijn vrij arrogant en hooghartig, zeg maar.
Kunnen we wel doorgaan over leylijnen en zogenaamd interessante uitgeverijen... maar what's the bloody point?
Ik voorspel je dat je via leylijnen en Piri Re'is niet verder komt met FvV.quote:Op donderdag 13 december 2012 18:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik wist dat je met zo'n post zou komen![]()
Het is helemaal niet erg als we even de gebaande wegen verlaten en een zijweggetjes inslaan. In dit geval het Leylijnweggetje. Soms kom je via andere kanalen weer iets te weten over het onderwerp waar het over gaat
Dat zeg je al vanaf deel 1quote:Op donderdag 13 december 2012 18:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik voorspel je dat je via leylijnen en Piri Re'is niet verder komt met FvV.
Ik denk dat je het boek FvV sws wel kunt sluiten...
Deel 2/3 volgens mij, heb nl. ook van alles en nog wat opgezocht, maar er is gewoon niet veel te vinden aan bewijs... En toen heb ik idd gesteld dat mijn initiële oordeel (in post wat was het 5, 6, 0f 7? van deel 1) wrs waar is.quote:
Iets met: de jacht is mooier dan de vangst? Of de reis is boeiender dan de bestemming?quote:Op donderdag 13 december 2012 18:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Deel 2/3 volgens mij, heb nl. ook van alles en nog wat opgezocht, maar er is gewoon niet veel te vinden aan bewijs... En toen heb ik idd gesteld dat mijn initiële oordeel (in post wat was het 5, 6, 0f 7? van deel 1) wrs waar is.
Overigens was jij het met me eens toen.
En aangezien er door de tweede lichting veel is aangedragen, is er niet veel bewijs, of eigenlijk geen bewijs bij gekomen...
Ik vind dat geneuzel over paranormale zaken, leylijnen, nazi-ahnenerbe etc helemaal niet interessant, en het heeft wrs überhaupt niets met FvV te maken.quote:Op donderdag 13 december 2012 18:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Iets met: de jacht is mooier dan de vangst? Of de reis is boeiender dan de bestemming?
Dat vind jij en dat is prima.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik vind dat geneuzel over paranormale zaken, leylijnen, nazi-ahnenerbe etc helemaal niet interessant, en het heeft wrs überhaupt niets met FvV te maken.
Ik zit hier meer als bwvs rechercheur, kunnen we FvV aanklagen voor de misdaden waarvan hij, door het clubje complotters, wordt beschuldigd, en in het verlengde Prins Hendrik... Nou dan denk ik dus van niet.
Het is allemaal leuk kunstmatig nog wat leven in dit topic te schoppen hoor, maar het gaat nergens meer over.
En ik daag iedere user die aan deze topicreeks heeft deelgenomen hier dan maar eens een antwoord op te geven ook... Neuzelen over leylijnen etc. kun je in andere topcis in Truth of BNW doen, hier gaat het over zeer ernstige verdachtmakingen aan het adres van wijlen FvV...
Volgens mij was Aart van Egteren huisschilder en geen kunstschilder. Mij viel op dat Chris Ten Bruggen Kate als bron werd genoemd, maar die is pas In 1937 In Nunspeet komen wonen, dat is hem dus ook niet..quote:Op donderdag 13 december 2012 14:42 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
We gaan eens kijken of Van Echteren wat leuks geschilderd heeft...
In dit hele verhaal hebben we nog een kunstschilder: Delius Pit.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Dissectienaald het volgende:
Pagina 143 in het boek wordt toch echt een kunstschilder gemeld. Welke spelling is nu correct? Met de 'g' of 'ch'?
ik ken alleen een Van Egteren, schildersbedrijf in Nunspeet (meerdere generaties)quote:Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Dissectienaald het volgende:
Pagina 143 in het boek wordt toch echt een kunstschilder gemeld. Welke spelling is nu correct? Met de 'g' of 'ch'?
Groen is de lijn Hunenborg/Volthe-HRH bedoel je, toch?quote:Op donderdag 13 december 2012 20:59 schreef lxhkrd het volgende:
Het punt alleen is dat er verschillende lijnen in het boek (en website's) staan.
[ afbeelding ]
Groen is Hunneschans/ HRH
Blauw is N-Soerel, HRH, Nieuw Groeneveld
Rood is HRH, via Aardhuis naar zo'n opleidingskamp (vogelensang meen ik, boek is..uitgeleent)
Geen van deze lijnen loopt echter exact NZ of exact OW.
Ik heb van die rode de coordinaten uitgezet in een grafiek, en de correlatiecoëfficiënt was bijzonder goed te noemen. Van die blauw/groene kan ik geen soep koken.
quote:...en als men dan nog in aanmerking neemt, dat de poolster toen meer van het werkelijke Noorden afweek dan thans, krijgt men respect voor de sterrenkunde onzer praehistorische voorouders: want zelden vertoont een lijn tusschen twee opvolgende punten een grooter afwijking dan één graad. En die kleine fouten herstellen zich zelve, want de lijnen zijn uitgezet van punt tot punt en de afwijkingen liggen nu links en dan rechts van de lijn, waardoor ze elkander opheffen.
Frima, "Heilige Lijnen" (1932)
Daar hield de tekst op. Dit is echter wat de gouvernante verklaarde:quote:Overwegende dat door de zeer besliste en boven alle verdenking verheven verklaring van de hierboven in de eerste plaats genoemde getuige -in verband beschouwd met de eveneens naar 's Rechters oordeel alleszins betrouwbare verklaringen van de verdere hiervorengenoemde getuigen, alle zonder onderscheid wijzende op het bij gedaagde bestaan van zeer sterke erotische neigingen, bij kennelijken afkeer tevens van zijn wettige echtgenoote en daarenboven meer speciaal in verband beschouwd met de verklaring van de in de laatste plaats genoemde getuige omtrent hare toevallige ontmoeting van de meerbedoelde gouvernante, toen zij deze uit het kantoor van gedaagde zag komen - dienopzichtens geheel strookende met de verklaring van die getuige zelve (al welke verklaringen door de gehouden contra-enqûete geenszins zijn ontzenuwd) [...]
Verderop in de verklaring zegt de gouvernante na negen maanden de familie te hebben verlaten. Dit heeft zich dus niet op Hulshorst afgespeeld.quote:Ik ben op 15 december 1899 in dienst getreden bij de familie Van Vloten als gouvernante. Reeds een week of drie na mijne komst begon de heer Van Vloten mij zeer intiem aan te halen. Eens vroeg hij mij: "Voulez vous m'aimer". Ik heb hem geantwoord: "J'aime tout le monde". Zoo gebeurde het ook eens op een morgen dat mevrouw mij last gaf den heer Van Vloten zijn ontbijt op zijn slaapkamer te brengen. Nauwelijks binnengekomen sprong de heer Van Vloten uit zijn bed, sloot de deur, ging voor de deur staan, tot mij zeggende: "Je ne vous laiserai pas aller, que lorsque vous m'aurez appartenue". Ik was hevig ontsteld, bevreesd voor schandaal en ben toen voor zijn aandrang bezweken. Hij hoeeft toen overspel met mij gepleegd en dit heeft zich later meermalen herhaald. Ik was geheel onder zijne macht door den grooten invloed, dien hij op mij uitoefende.
Dat kunnen we in Zwolle bekijken. Ongeacht wat de 'eerste generatie' en 'tweede generatie'-onderzoekers beweren dat 'het onderzoek al voltooid is', ik zit erin met een totaal andere hypothese. Daarnaast weet ik inmiddels dat er door team Schalkwijk ook de nodige fouten zijn gemaakt. In het boek wordt gemeld dat Frank en Constance op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. Die zijn niet opgenomen in de huwelijksakte, maar om het nog ingewikkelder te maken: de vennootschapsakte uit 1895 meldt dat zij getrouwd zijn in 'gemeenschap van vruchten en inkomsten'.quote:Op vrijdag 14 december 2012 07:32 schreef Iblardi het volgende:
Tja, en wat volgt er op die overweging van de rechter? Het lijkt me in elk geval sterk dat de onderstaande verklaring als bewijs van verkrachting zou zijn gezien. Want: geen kwetsuren, geen kennelijke poging tot verzet, niet gegild, niet direct aangifte gedaan, herhaling van het feit... En sowieso zou een rechter toch niet op basis van een enkele verklaring tot een veroordeling overgaan?
Je wilt publiceren?quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:35 schreef Dissectienaald het volgende:
Dat is jammer. TvG ziet er geen brood in. Te regionaal en niet van betekenis voor de vaderlandse geschiedenis. Nu dus aangeboden bij vier andere tijdschriften...
Jezus..... hooguit kun je zeggen dat de gouvernante bang was voor ontslag, geintimideerd was.... en zich gedwongen voelde.quote:Op vrijdag 14 december 2012 06:35 schreef Dissectienaald het volgende:
@ Bluesdude, dit staat in het fragment van het vonnis dat in het boek is afgebeeld:
[..]
Daar hield de tekst op. Dit is echter wat de gouvernante verklaarde:
[..]
Verderop in de verklaring zegt de gouvernante na negen maanden de familie te hebben verlaten. Dit heeft zich dus niet op Hulshorst afgespeeld.
Dat denk ik namelijk ook. Hoeveel werk heb je nog als gouvernante als je het niet zo nauw neemt met de zeden en met mijnheer het bed in duikt... En dat ze is gezien toen ze het kantoor van Van Vloten verliet is dus al een indicatie dat het niet bij één keer is gebleven. De vraag die ik mijzelf ben gaan stellen is in hoeverre Constance Lans achter die verklaring zit.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jezus..... hooguit kun je zeggen dat de gouvernante bang was voor ontslag, geintimideerd was.... en zich gedwongen voelde.
Maar dit is geen verkrachting of aanranding.
Okeeee.... alweer een verdachtmaking opzij gezet.
Dat zegt ze ook gewoon:quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:42 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
Dat denk ik namelijk ook. Hoeveel werk heb je nog als gouvernante als je het niet zo nauw neemt met de zeden en met mijnheer het bed in duikt... En dat ze is gezien toen ze het kantoor van Van Vloten verliet is dus al een indicatie dat het niet bij één keer is gebleven. De vraag die ik mijzelf ben gaan stellen is in hoeverre Constance Lans achter die verklaring zit.
Ik zie nu trouwens pas dat ze expliciet van "overspel" spreekt, niet van verkrachting. Ja, dan wordt het wel duidelijk hoe de kaarten liggen, denk ik. [Dat nou ook weer niet direct.]quote:Hij hoeeft toen overspel met mij gepleegd en dit heeft zich later meermalen herhaald. Ik was geheel onder zijne macht door den grooten invloed, dien hij op mij uitoefende.
BNW / Het Ronde Huis, vergeten, fictie of feit? Dl.9quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:52 schreef Iblardi het volgende:
Dat laatste was wat er eerder in de reeks werd gesuggereerd, met de "bewezen verkrachting". Ik geloof dat aos daarmee kwam, maar ik kan het zo snel niet terugvinden.
Goed idee, ik ben dol op boeken over HRH !quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:40 schreef Dissectienaald het volgende:
Het probleem is namelijk dat het eigenlijk teveel materiaal is om in een artikel te gieten. Een boek zou beter zijn...
Bedankt.quote:
"Overwegende dat (op grond van die-en-die getuigenverklaringen) overspel van meneer X met juffrouw Z is komen vast te staan, spreek ik bij dezen de echtscheiding uit tussen meneer X en mevrouw Y"? Hoe ging dat eigenlijk in die tijd?quote:Op vrijdag 14 december 2012 06:35 schreef Dissectienaald het volgende:
Overwegende dat door de zeer besliste en boven alle verdenking verheven verklaring van de hierboven in de eerste plaats genoemde getuige -in verband beschouwd met de eveneens naar 's Rechters oordeel alleszins betrouwbare verklaringen van de verdere hiervorengenoemde getuigen, alle zonder onderscheid wijzende op het bij gedaagde bestaan van zeer sterke erotische neigingen, bij kennelijken afkeer tevens van zijn wettige echtgenoote en daarenboven meer speciaal in verband beschouwd met de verklaring van de in de laatste plaats genoemde getuige omtrent hare toevallige ontmoeting van de meerbedoelde gouvernante, toen zij deze uit het kantoor van gedaagde zag komen - dienopzichtens geheel strookende met de verklaring van die getuige zelve (al welke verklaringen door de gehouden contra-enqûete geenszins zijn ontzenuwd) [...]
Maar zij is toch niet degene naar wie de rechter verwijst in verband met die "boven alle verdenking verheven verklaring"? Het lijkt me dat dat op een neutrale getuige zou moeten slaan.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:48 schreef aos het volgende:
De rechter stelde blijkbaar geen enkel belang aan die 24 positieve getuigen, daar de uitspraak zeer negatief was voor FvV ,met nadruk op de verkrachtings getuigenis van de gouvernante
Wauw. Kan je je kritiek niet wat vriendelijker brengen?quote:Op vrijdag 14 december 2012 18:22 schreef jokkebrokken het volgende:
Dissectienaald: "We gaan kijken of van Echteren wat leuks geschilderd heeft"
Heb je al iets leuks gevonden....? je zult heel veel in en rond Nunspeet vinden
dat eens door Aart van Egteren is geschilderd.... veel huizen daar (incl. het Ronde Huis)
zijn door HUISSCHILDER Aart van Egteren geschilderd.
Man, jouw onderzoek resultaten stinken...niet veel beter dan het werk van Couzy,
Biesemaat, Septer of Schalkwijk.
Je kunt niet eens de naam van Egteren juist spellen.
en dat Geert Bekkering een eerste generatie onderzoeker is, waar haal je dat vandaan?
Ook dat blog stukje dat je zo snel weer van dit forum weghaalde rammelde van de fouten.
Ik raad je aan voor dat je iets voor publicatie aanlevert, dit werk door een ervaren deskundige
te laten proeflezen. Niemand zal je onzin vol fouten publiceren.
En wat heb jezelf voor nieuws?quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:31 schreef jokkebrokken het volgende:
Ik probeer me gewoon aan te passen aan de algemene onvriendelijke atmosfeer op dit forum.
Ik wil alleen maar er op wijzen, dat wanneer men niets te zeggen heeft, men hier niet moet
verschijnen. Neem Ryan3 bijvoorbeeld: hoeveel berichten heeft hij hier wel geplaatst, en in
hoeveel hiervan hij eigenlijk wat nieuws bracht....
Ik wil Dissectienaald er alleen maar op wijzen een beetje zorgvuldiger te zijn met zijn informatie
om zich uiteindeliijk niet voor aap te zetten met een artikel dat rammelt van de fouten en de namen
van mensen verkeerd te spellen.
Kritiek is goed en je brengt goede punten aan, maar besef wel: men vangt meer vliegen met honing.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:31 schreef jokkebrokken het volgende:
Ik probeer me gewoon aan te passen aan de algemene onvriendelijke atmosfeer op dit forum.
Ik wil alleen maar er op wijzen, dat wanneer men niets te zeggen heeft, men hier niet moet
verschijnen. Neem Ryan3 bijvoorbeeld: hoeveel berichten heeft hij hier wel geplaatst, en in
hoeveel hiervan hij eigenlijk wat nieuws bracht....
Ik wil Dissectienaald er alleen maar op wijzen een beetje zorgvuldiger te zijn met zijn informatie
om zich uiteindeliijk niet voor aap te zetten met een artikel dat rammelt van de fouten en de namen
van mensen verkeerd te spellen.
Eens zien:quote:Op vrijdag 14 december 2012 18:22 schreef jokkebrokken het volgende:
Dissectienaald: "We gaan kijken of van Echteren wat leuks geschilderd heeft"
Heb je al iets leuks gevonden....? je zult heel veel in en rond Nunspeet vinden
dat eens door Aart van Egteren is geschilderd.... veel huizen daar (incl. het Ronde Huis)
zijn door HUISSCHILDER Aart van Egteren geschilderd.
Man, jouw onderzoek resultaten stinken...niet veel beter dan het werk van Couzy,
Biesemaat, Septer of Schalkwijk.
Je kunt niet eens de naam van Egteren juist spellen.
Niet Dissectienaald, maar RHSEARCHER kwam aanzetten met dhr. Van Echteren, inclusief foutieve spellingquote:Op donderdag 13 december 2012 13:19 schreef RHSEARCHER het volgende:
[..]
Aart Van Echteren was dat waarschijnlijk
Dissectienaald wil het nader onderzoeken (naar ik aanneem)quote:Op donderdag 13 december 2012 14:42 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
We gaan eens kijken of Van Echteren wat leuks geschilderd heeft...
gerhardius is de eerste die opmerkt dat dhr. Van Egteren anders gespeld dient te worden en ook dat hij huisschilder is, geen kunstschilderquote:Op donderdag 13 december 2012 20:26 schreef gerhardius het volgende:
[..]
Volgens mij was Aart van Egteren huisschilder en geen kunstschilder. Mij viel op dat Chris Ten Bruggen Kate als bron werd genoemd, maar die is pas In 1937 In Nunspeet komen wonen, dat is hem dus ook niet..
DN geeft aan dat vanwege het boek men op zoek is gegaan naar een schilder, plus een terechte opmerking over de schrijfwijze.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Dissectienaald het volgende:
Als hij prostituees in dienst had had hij ook clientele , kwamen die dan naar het huis?quote:Op zaterdag 15 december 2012 11:41 schreef lxhkrd het volgende:
Schalkwijk in de Stentor, vanuit zijn vakantiehuisje in Wallonie:
Frank had geen pedonetwerk, wel meerderjare prostituees in dienst.
Er zijn geen menselijke resten gevonden, niet in 1924, nooit niet. Er verdwenen echter wel dames..
Geen uitgebreid gangenstelsel in het bos.
Tot plusminus 1990 in onderzoek "tegengewerkt", daarna niet meer.
Achter het boek zit een werkgroep van 7 man, echter "hij weet het meest".
De NOS scheen gepeilt te hebben voor een docu, maar daar heeft hij nog geen zin in, hij wil rust.. misschien over een jaar..
Geen echt schokkend nieuws dus..
met zeer grote waarschijnlijkheid wel, maar ja... je weet het natuurlijk nooit.quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als hij prostituees in dienst had had hij ook clientele , kwamen die dan naar het huis?
Hoe weet Schalkwijk dat FvV prostituees in dienst had ?quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als hij prostituees in dienst had had hij ook clientele , kwamen die dan naar het huis?
Dan is het ook wel interessant wie die clientele was lijkt mij. Zal geen goedkoop gedoetje zijn geweest.quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:44 schreef lxhkrd het volgende:
[..]
met zeer grote waarschijnlijkheid wel, maar ja... je weet het natuurlijk nooit.
Nog uit het artikel: Vaag blijft natuurlijk nog wel het verhaal met Delius Pit, de paragnosterende kunstschilder/ politieagent. Deze had namelijk, met zijn gaven, een essentieel archiefje gevonden in Nunspeet, namelijk; een doos met tekeningen. Zouden deze nog bij Dirk Septer op zolder hebben gelegen?
Ik krijg wel het idee dat de schrijfster van het artikel het boek niet echt heeft gelezen. Zo wordt er over "de heilige keltische (kalk)put" gezegd dat deze verdwenen is bij de aanleg van de snelweg. Echter: de put ligt er nog (bij de leemkuil), de kalkput is verdwenen.
Grappig dat hij zegt dat hij "last had van journalisten". Waar is Rein eigenlijk gebleven, en waarom heeft hij geen pagina vullend verhaal in zijn krant staan?
Ik las de post van lxhkrd , het artikel zelf staat daar niet bij.quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe weet Schalkwijk dat FvV prostituees in dienst had ?
Wat is zijn bron? Wat zei die bron letterlijk ?
En dat is een feit?quote:Op zaterdag 15 december 2012 13:08 schreef lxhkrd het volgende:
Dhr. Schalkwijk is voorzichtig met bronvermeldingen, zoals bekend.
Trouwens, "in dienst van Frank" is misschien verkeerd uitgedrukt door mij: ze waren werkzaam op HRH.
En daar raak je de kern van dit hele forum: Wat is een feit? Is een niet traceerbare mondelinge verklaring genoeg om het een feit te noemen (bv. aos e.d.), of moet het geheel waterdicht, wetenschappelijk en gedocumenteerd zijn (zoals DN e.d.).quote:Op zaterdag 15 december 2012 13:15 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En dat is een feit?
Want dat is nogal wat .
Ik weet het niet.quote:Op zaterdag 15 december 2012 13:24 schreef lxhkrd het volgende:
[..]
En daar raak je de kern van dit hele forum: Wat is een feit? Is een niet traceerbare mondelinge verklaring genoeg om het een feit te noemen (bv. aos e.d.), of moet het geheel waterdicht, wetenschappelijk en gedocumenteerd zijn (zoals DN e.d.).
De oplossing ligt, naar mijn mening, hierin: Vind jij het een feit?
Die voorzichtigheid komt wel handig uit als je roddelt. Niemand kan een roddel checken ...quote:Op zaterdag 15 december 2012 13:08 schreef lxhkrd het volgende:
Dhr. Schalkwijk is voorzichtig met bronvermeldingen, zoals bekend.
Trouwens, "in dienst van Frank" is misschien verkeerd uitgedrukt door mij: ze waren werkzaam op HRH.
Je plaatst mensen automatisch in de verdediging, waardoor ze niet eens wíllen luisteren. Het helpt jou niet, en anderen niet, zélfs al breng je goede punten aan.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:05 schreef jokkebrokken het volgende:
niet mee eens Gray: ooit van 'honing' vliegen gehoord?.... 'stront' vliegen wel......
lxhkrd: .... niet in 1924; nooit niet....
nooit niet?: een dubbel negatief.... dus toch wel gevonden in 1924?
en ter verdediging van Dissectienaald:
hoewel hij een laatkomer op dit forum is, heeft hij door zijn grondig onderzoek meer
bijgedragen hier dan die forum leden zoals Ryan3 die altijd het grootste woord hebben
maar nooit iets echt nieuws te vertellen hebben.
Alleen jammer dat Dissectienaald, net zoals Tom Couzy dat altijd deed, zijn onvolledig
onderzoek resultaten nog vol onjuistheden direkt op het net zet en daardoor veel
verwarring veroorzaakt.
Als Dissectienaald mij een PM wil sturen, dan wil ik hem echt wel helpen en zijn
fouten en tekortkomingen corrigeren voor hem.
Haha, komiek! Toen ik het intikte wist ik dat er commentaar op ging komen. Had er nog niet over nagedacht wie met de eer zou gaan strijken, je bent dus een verrassende winnaar (not!).quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:05 schreef jokkebrokken het volgende:
lxhkrd: .... niet in 1924; nooit niet....
nooit niet?: een dubbel negatief.... dus toch wel gevonden in 1924?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |