Helemaal juist!quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:32 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
[..]
Dus rechtsinhalen wanneer geen file op snelweg mag wel, dat is wat jij nu beweert? En laat de opmerkingen die je in kleine lettertjes plaatst maar weg.
Ik merkte het al aan de post waarin hij beweert dat de oorzaak altijd bij degene ligt die van rijstrook verandert.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:34 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Ik wil je ff alvast waarschuwen omdat ik al enige topicjes ervaring heb met PB. Als jij hem geen gelijk geeft ben je van alles, schrijf je wat terug, dan heb jij het gedaan en nooit treft hem schuld. Echt nooit. Trek je er maar niks van aan, zo is ie gewoon.
Ik heb het idd niet gezien, zoals je ziet moest ik nogal wat regeltjes uittikken. En stel je nu ff niet aan, iedereen krijgt aandacht van mij, ook jij.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:35 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Helemaal juist!
In theorie zou het zelfs een artikel 5 kunnen opleveren voor diegene die links rijd wegens het hinderen en/of dus in gevaar brengen van het overige verkeer.
En blijkbaar waren die kleine lettertjes nodig, want jij leest(of in ieder geval antwoord) dus ook selectief lijkt het.
Wat moeten we daar lezen? Daar staat toch dat je niet rechts in mag halen:quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:37 schreef Marco001 het volgende:
http://www.flitsservice.n(...)-inhalen-t46888.html
en ik zal nog even verder zoeken, maar lees eerst dat topic maar eens.
Van deze gevallen is geen sprake als op de linker rijstrook wat langzamer wordt gereden dan de maximale snelheid.quote:Rechts inhalen is iedere actie waarbij een andere bestuurder aan de rechterzijde wordt gepasseerd of voorbij gereden.
In sommige gevallen is rechts inhalen toegestaan:
- bij file;
- als de ander naar links heeft voorgesorteerd en richting aangeeft naar links (dan is rechts inhalen zelfs verplicht);
- op of vlak voor een rotonde;
- op een rijstrook met links een blokmarkering en
- bij het inhalen van een tram.
In alle overige gevallen is links inhalen de regel en rechts inhalen verboden.
Klopt, maar zie de edit eens van mijn vorige post.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:45 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Wat moeten we daar lezen? Daar staat toch dat je niet rechts in mag halen:
[..]
Van deze gevallen is geen sprake als op de linker rijstrook wat langzamer wordt gereden dan de maximale snelheid.
Wel vreemd dat overal waar ik zoek ik die definitie niet kan tegenkom, maar wel deze:quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:49 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Klopt, maar zie de edit eens van mijn vorige post.
quote:De VerkeersInformatieDienst en Rijkswaterstaat hanteren de definitie dat file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
- langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over tenminste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u;
- stilstaand verkeer: verkeer dat over tenminste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt;
- langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin “groepen” stilstaand verkeer.
Tja, da´s van de informatiedienst, geen "officiële wettelijke"instantie volgens mij). In de wet staat nergens omschreven wat een file is/wanneer het een file is.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:52 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Wel vreemd dat overal waar ik zoek ik deze definitie tegenkom:
[..]
Die idd wel, maar Rijkswaterstaat noemt dat ook.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:54 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Tja, da´s van de informatiedienst, geen "officiële wettelijke"instantie volgens mij). In de wet staat nergens omschreven wat een file is/wanneer het een file is.
Ook die hebben daar helemaal niks over te vertellen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:54 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Die idd wel, maar Rijkswaterstaat noemt dat ook.
http://zoeken.rechtspraak(...)tekst=rechts+inhalen bedoel je?quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
Wie heeft zin om de uitspraak erbij te halen waar de rechter bepaald heeft dat een file al uit 3 auto's bestaat die langzamer dan de maximale snelheid rijden?
Kan de definitie van rijkswaterstaat/VID nog zo leuk zijn. Uiteindelijk hebben zij geen macht om ook daadwerkelijk te bepalen wat een file is.
quote:In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. Dit sluit niet uit dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt een file kan vormen, aldus de Toelichting.
quote:In feite heeft de wetgever het aldus aan de verkeersdeelnemer overgelaten om te beoordelen of hij gerechtigd is een rij auto's rechts te passeren. Daarbij dient het overige verkeer niet te worden gehinderd of in gevaar gebracht, zoals artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 voorschrijft.
Die ja, dank je.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:57 schreef Marco001 het volgende:
[..]
http://zoeken.rechtspraak(...)tekst=rechts+inhalen bedoel je?
Mooi, even de 2 belangrijkste passage's in quote's gezet.quote:
quote:3.10. Deze uitgangspunten leiden er naar het oordeel van het hof bijvoorbeeld toe, dat wanneer op wegen met twee of meer rijstroken in dezelfde rijrichting alleen maar sprake is van een langer durende inhaalmanoeuvre door meerdere motorvoertuigen niet gesproken kan worden van een file. In die situatie is art. 13, tweede lid RVV1990 niet van toepassing, zodat rechts inhalen niet vrij staat.
quote:3.11. Evenmin kan worden aanvaard dat op een dergelijke weg rechts wordt ingehaald, wanneer louter sprake is van motorvoertuigen, waarvan de bestuurders in strijd met de uit art. 3, eerste lid, RVV1990 voortvloeiende verplichting niet zoveel mogelijk rechts houden.
Komt omdat die definitie nooit eenduidig en strak vast is gelegd.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:52 schreef Luxuria het volgende:
Wel vreemd dat overal waar ik zoek ik die definitie niet kan tegenkom, maar wel deze:
Waarbij lid 3.11 zwaarder weegt dan lid 3.10 en, anders dan in de boetebedragen, het niet rechts houden dus zwaarder weegt dan het niet links inhalen.quote:
Daar gaat de discussie niet over wat zwaarder weegt.quote:Op dinsdag 11 december 2012 23:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Komt omdat die definitie nooit eenduidig en strak vast is gelegd.
[..]
Waarbij lid 3.11 zwaarder weegt dan lid 3.10 en, anders dan in de boetebedragen, het niet rechts houden dus zwaarder weegt dan het niet links inhalen.
Ach, gelukkig ben jij nog steeds degene die probeert mij woorden in de mond te leggen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:34 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Ik wil je ff alvast waarschuwen omdat ik al enige topicjes ervaring heb met PB. Als jij hem geen gelijk geeft ben je van alles, schrijf je wat terug, dan heb jij het gedaan en nooit treft hem schuld. Echt nooit. Trek je er maar niks van aan, zo is ie gewoon.
Bij de bezwaarprocedure in het hoger beroep speelde dit wel degelijk meequote:Op dinsdag 11 december 2012 23:08 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Daar gaat de discussie niet over wat zwaarder weegt.
Dat kan maar we hadden het hier over wat de definitie is van een file en of je dan rechts mag inhalenquote:Op dinsdag 11 december 2012 23:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ach, gelukkig ben jij nog steeds degene die probeert mij woorden in de mond te leggen.
[..]
Bij de bezwaarprocedure in het hoger beroep speelde dit wel degelijk mee
quote:Opmerking verdient, dat de officier van justitie ter zitting van de kantonrechter heeft verklaard dat enkel sprake is van een file die rechts mag worden gepasseerd indien de voertuigen op de linkerrijstrook een lage snelheid hebben.
Oftewel, lage snelheid = snelheid lager dan ter plaatste geldende snelheid. En dat is ook het enige dat we er met zekerheid over kunnen zeggen. Welke snelheid de file maximaal mag hebben, hoe hard je erlangs mag, niets is zeker. Voor die laatste heeft men dan weer kapstokartikel 5 bedacht.quote:3.9. De uitzondering, die de besluitgever maakt op het gangbare filebegrip zal moeten worden uitgelegd in samenhang daarmee. Dat wil zeggen, dat ook voor een beperkte rij voertuigen zal hebben te gelden, dat de rijsnelheid ervan wordt bepaald door het overige verkeer. Daaronder zal zijn te verstaan, dat de voortgang van die rij voertuigen belemmerd wordt op grond van de verkeersdichtheid vóór die voertuigen op de rijstrook waarop deze zich bevinden. Het "relatief snel rijden" waarover de besluitgever spreekt moet worden beschouwd vanuit het hiervoor aangegeven normale beeld van een file. Dat houdt in, dat onder relatief snel rijden zal moeten worden verstaan een snelheid die gerelateerd aan het stilstaan of het zich langzaam voortbewegen van een gewone file als - gematigd - snel, maar gerelateerd aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid als langzaam zal moeten worden gekwalificeerd.
Waarom diegene naar links is gegaan zal me een worst zijn, als je naar links gaat en je kunt er rechts makkelijk langs, zou het dan geen gevalletje voorsorteren zijn? (al dan niet met richting aangeven)...quote:In sommige gevallen is rechts inhalen toegestaan:
...
- als de ander naar links heeft voorgesorteerd en richting aangeeft naar links (dan is rechts inhalen zelfs verplicht);
...
Als je daarna links afslaat is het links voorsorteren. Als je gewoon rechtdoor blijft rijden zoals op de snelweg is het geen links afslaan.quote:Op woensdag 12 december 2012 06:51 schreef Ridocar het volgende:
Disclaimer: Ik ben geen voorstander van rechts inhalen, maar ik probeer even het volgende:
[..]
Waarom diegene naar links is gegaan zal me een worst zijn, als je naar links gaat en je kunt er rechts makkelijk langs, zou het dan geen gevalletje voorsorteren zijn? (al dan niet met richting aangeven)...
En waarom zou diegene anders naar links gaan? Als er makkelijk rechts ingehaald kan worden lijkt mij dat er geen andere reden is dan dat de automobilist ergens moet zijn waar alleen de niet-meest-rechtse-rijstrook voor gebruikt moet worden. En laat dat nu de definitie van voorsorteren zijn...quote:Op woensdag 12 december 2012 08:17 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Als je daarna links afslaat is het links voorsorteren. Als je gewoon rechtdoor blijft rijden zoals op de snelweg is het geen links afslaan.
Dat zeg ik toch ook.quote:Op woensdag 12 december 2012 08:52 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En waarom zou diegene anders naar links gaan? Als er makkelijk rechts ingehaald kan worden lijkt mij dat er geen andere reden is dan dat de automobilist ergens moet zijn waar alleen de niet-meest-rechtse-rijstrook voor gebruikt moet worden. En laat dat nu de definitie van voorsorteren zijn...
Maar je had het over -links afslaan-.quote:
Als je ergens moet zijn waar je via de rechterrijstrook niet komt, zul je toch wel ergens afslaan.quote:Op woensdag 12 december 2012 08:57 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Maar je had het over -links afslaan-.
Volgens de wettekst is links afslaan geen voorwaarde.
Daarom had ik ook gezegd:quote:Op woensdag 12 december 2012 08:58 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Als je ergens moet zijn waar je via de rechterrijstrook niet komt, zul je toch wel ergens afslaan.
Als beide wegen rechtdoorgaan is er geen verschil lijkt me.
Maar dat neemt niet weg dat de bestuurder er vast een hele goede reden voor heeft om links te blijven hangen. Misschien een snelwegsplitsing ofzo. Je weet het niet...quote:Op woensdag 12 december 2012 06:51 schreef Ridocar het volgende:
Waarom diegene naar links is gegaan zal me een worst zijn.
Die denken: ik mag met deze snelheid op de snelweg en die hardrijders hebben zich maar aan te passen! Dekselse jeugd!quote:Op woensdag 12 december 2012 12:21 schreef Metalfreak het volgende:
De laatste tijd is mijn grootste ergernis toch echt mensen die met 100 de linkerbaan op komen zeilen. Ik heb er eens op gelet, maar het zijn altijd figuren waar al jaren geleden het laatste beetje levensvreugde van het gezicht is verdwenen. Wat bezielt zo'n mensen?
Met 100 op de linkerbaan is inderdaad gevaarlijk. Maar ook met 200 of 15 is het levensgevaarlijk op de linkerbaan. Tenzij je het over een land hebt waar ze normaal ook al op de linkerbaan rijden.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:21 schreef Metalfreak het volgende:
De laatste tijd is mijn grootste ergernis toch echt mensen die met 100 de linkerbaan op komen zeilen. Ik heb er eens op gelet, maar het zijn altijd figuren waar al jaren geleden het laatste beetje levensvreugde van het gezicht is verdwenen. Wat bezielt zo'n mensen?
Dat is waar. Maar een irritatie kan ik het niet noemen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 22:04 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Vrouwen in korte rokken kunnen dan ook gevaarlijk zijn in het verkeer, ook al staan ze langs de weg te niksen..
50%? Goede avond had je. Het lijkt er in Groningen wel op alsof je een boete krijgt als je wel licht hebtquote:Op woensdag 12 december 2012 19:59 schreef Marco001 het volgende:
Daar heb je gelijk in..
Nog een ergernis; net een paar taxiritjes in Groningen gedaan, en ik denk dat 50% van de fietsers geen verlichting aan had..Daardoor zelfs bijna 1 overreden bij een kruising.
Was niet eens in de binnenstad geweest, alleen kardinge, de wijk erachter, diamantlaan en dat was het...quote:Op woensdag 12 december 2012 20:34 schreef Viezze het volgende:
[..]
50%? Goede avond had je. Het lijkt er in Groningen wel op alsof je een boete krijgt als je wel licht hebt
Je moet voor de gein eens opletten hoeveel mensen kilometers voor een splitsing al op de middenstrook of de linkerstrook hangen. En dan ook eens opletten wanneer de navigatie begint te miepen over links aanhouden.quote:Op woensdag 12 december 2012 08:17 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Als je daarna links afslaat is het links voorsorteren. Als je gewoon rechtdoor blijft rijden zoals op de snelweg is het geen links afslaan.
Wie zegt dat ze dit ook niet doen? Ik vind de term wel leuk trouwensquote:Op donderdag 13 december 2012 07:09 schreef Ridocar het volgende:
Rijdende boerka's. Alleen een venstertje in de voorruit gekrabbeld... Kun je net zo goed met je ogen dicht rijden.
En daar bovenop natuurlijk de volgende quote:quote:Op dinsdag 11 december 2012 23:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Oftewel, lage snelheid = snelheid lager dan ter plaatste geldende snelheid. En dat is ook het enige dat we er met zekerheid over kunnen zeggen. Welke snelheid de file maximaal mag hebben, hoe hard je erlangs mag, niets is zeker. Voor die laatste heeft men dan weer kapstokartikel 5 bedacht.
Dus als een auto, of een aantal auto's, wat langzamer rijdt, is dat alleen een file op het moment dat die lagere snelheid wordt bepaald door het overige verkeer.quote:Dat wil zeggen, dat ook voor een beperkte rij voertuigen zal hebben te gelden, dat de rijsnelheid ervan wordt bepaald door het overige verkeer.
Idem hier; maar dan met een VW Transporter bus als schuldige.quote:Op woensdag 12 december 2012 20:28 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Van de week een figuur in zo'n Aygo'tje op de linker rijstrook terwijl de 2 rechterrijstroken helemaal vrij waren, zeeën van ruimte. Ik geef groot licht om aan te geven dat ik erlangs wil en dat hij een onnodig linkshanger is. In plaats van dat hij naar rechts ging werd er heel belerend met het handje gebaard dat ik maar rustiger aan moest doenDan maar rechts erlangs.
Hoe kwam ze weer voor je, want iets klopt er nier...quote:Op zondag 16 december 2012 23:36 schreef BlackLining het volgende:
Goddomme, zat net op de A65 weer achter een vrouw die haar rijbewijs waarschijnlijk echt bij een pakje boter had gekregen..
Begon al toen ik haar tegen kwam omdat de op een lege weg plusminus 95 reed op de linkerbaan. Blijf er schuin achter hangen, niks. Even er achter gaan rijden, nog niks. Seinen, nog niks. Dan maar rechts er voorbij. Ben ik er langs, gaat ze wel naar rechts om vervolgens achter mij aan 130 te gaan rijden. Ik trek op naar 140 ongeveer, en een paar kilometer verder houd ik iets in omdat er een andere auto zit. Ik vond het niet nodig deze in te halen, zak terug naar 130 en blijf er achter.
Vervolgens komt de trut naar de linkerbaan en gaat 130 precies naast mij rijden. De auto voor me vertraagd, ik dus ook, ik kom achter de vrouw te zitten en ga dus maar naar links. Zijn we met zijn tween die auto voorbij, blijft de doos weer links hangen. Snelheid loopt terug, auto die we net ingehaald hebben komt weer bij en sluit ook links aan. Nu dus met zijn tweeën achter die doos op de linkerbaan. Uiteindelijk dus maar weer rechts er langs, inmiddels bevinden we ons op de N65. Sta je daar voor een stoplicht op de rechterbaan. Komt ze daar achter weer aan en gaat recht achter mij staan wachten. Stoplicht springt op groen en mevrouw schiet met piepende banden links vlak langs me, onderweg naar het volgende stoplicht.
Dat stoplicht naderend springt het op rood. Wat doet mevrouw? Schiet vol in de ankers en gaat naar de linkerbaan om daar verder af te remmen. Ik dus weer schuin er achter, rustig uitrollen naar het stoplicht. Dat springt op groen, waarna mevrouw, en ik had het kunnen weten, ineens naar rechts gaat en zo hard mogelijk optrekt. Kom haar verderop weer tegen bij het volgende stoplicht. Was het inmiddels zat dus ben maar links gaan staan om zelf snel weg te kunnen van zoveel onkunde. Stoplicht springt op groen, ik geef flink gas en zie in mijn spiegel dat mevrouw stil blijft staan.. Mooi, denk je er vanaf te zijn tot je 3 kilometer verder met hooguit 5 km/h verschil iemand je in ziet halen.. En jawel...
Ben maar even op een parkeerplaats een sigaretje gaan rokenWerd knettergek van de onkunde van het mens en ik kwam er maar niet vanaf.
Heb je ook oogcontact met haar gehad of niet?quote:Op maandag 17 december 2012 00:25 schreef BlackLining het volgende:
Het komt erop neer dat de doos met haar blikmobiel continue om mij heen zat te draaien, schijnbaar niet gehinderd door enige vorm van verkeersinzicht.
Ze zat een paar keer schaapachtig mijn richting op te kijken, maar dat ging volgens mij dwars door mij en mijn auto heen..quote:Op maandag 17 december 2012 01:36 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Heb je ook oogcontact met haar gehad of niet?
Aha, dus het is niet zo dat ze iets van je wou.quote:Op maandag 17 december 2012 01:38 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ze zat een paar keer schaapachtig mijn richting op te kijken, maar dat ging volgens mij dwars door mij en mijn auto heen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |