Daarom staat de pedopartij ow sorry de groenen op 15% zeker?quote:Op maandag 19 augustus 2013 23:11 schreef UpsideDown het volgende:
In Duitsland moet je partij oerdegelijk zijn om een kans van slagen te hebben.
Wil je erover praten?quote:Op maandag 19 augustus 2013 23:44 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Daarom staat de pedopartij ow sorry de groenen op 15% zeker?
Is dat in Nederland anders dan?quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 00:48 schreef Hexagon het volgende:
Leuk staatje van de mate waarop jongeren zich aangetrokken voelen tot de Duitse partijen om lid te worden. Zo te zien behoorlijke vergrijzing daar.
Bij de grote volkspartijen niet. Bij de kleinere partijen is het iets beter. Binnen D66 ligt het aantal 30 minners toch wel boven de 20% geloof ik.quote:
Geen goede ontwikkeling, er ontwikkelt zich namelijk hetzelfde als hier en in Amerika, een twee- of driedeling. Twee of drie grote partijen waar nagenoeg alle zetels achter vallen. Dit laat zien dat de kiezersmassa zich aan het organiseren is in grotere groepen, wat geen goede ontwikkeling is voor die bevolkingen (wel voor die machthebbers)quote:Op vrijdag 30 november 2012 09:03 schreef freako het volgende:
De meest recente peiling die ik kon vinden:
CDU/CSU 38% (+4%)
SPD 29% (+6%)
Grüne 15% (+4%)
Linke 7% (-5%)
=======
FDP 4% (-10%)
Piraten 4% (+2%)
Overig 3% (-1%)
Dat is een poll van bijna een jaar geledenquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 06:06 schreef Synthercell het volgende:
[..]
Geen goede ontwikkeling, er ontwikkelt zich namelijk hetzelfde als hier en in Amerika, een twee- of driedeling. Twee of drie grote partijen waar nagenoeg alle zetels achter vallen. Dit laat zien dat de kiezersmassa zich aan het organiseren is in grotere groepen, wat geen goede ontwikkeling is voor die bevolkingen (wel voor die machthebbers)
http://bundespresseportal(...)n-gest%C3%BCrmt.htmlquote:(BPP) Am heutigen Nachmittag kam es zu einem massiven Angriff auf eine Wahlkampfveranstaltung der Alternative für Deutschland in Bremen. Die auf der Waldbühne im Bremer Bürgerpark stattfindende Veranstaltung wurde von sechs bis sieben Vermummten gestört, von denen wenigstens einer mit einem Messer bewaffnet war.
wat een rare test en komt geeneens een partij uit.. eerst de vragen dan moet je partijen aanvinken en dan komen de antwoorden van de partijen die je dan met je eigen antwoord kan vergelijkenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb bij www.wahlomat.de voor de gein bij iedere vraag het tegenovergestelde ingevuld van wat ik werkelijk vind
1. Die Frauen (een feministische partij die voor het grote gelijkmaken is)
3. Die Linken en de NPD op gelijke plek
4. Die violetten
Kan niet zeggen dat het me verbaasd, maar had niet met de eerste plek gerekend, ik ken die partij helemaal niet
De 'sluitargumenten' gezien. Maar de SPD heeft dus echt geen idee. Louter gemeenplaatsen over anders, sociaal, samen en groen.quote:Op zondag 1 september 2013 21:44 schreef rubbereend het volgende:
Stukje gezien maar Steinbrück werkte zich meteen in de nesten
En daarin gaat de CDU heel ver met ze mee. De SPD kan ook geen radicaal andere koers varen nu.quote:Op zondag 1 september 2013 22:04 schreef Morendo het volgende:
[..]
De 'sluitargumenten' gezien. Maar de SPD heeft dus echt geen idee. Louter gemeenplaatsen over anders, sociaal, samen en groen.
Dat is meestal pas na de verkiezingenquote:Op zondag 1 september 2013 22:37 schreef 99.999 het volgende:
Als ik de Duitse media een beetje bekijk zie ik nog niet echt een duidelijke winnaar uitgeroepen worden.
Wat dan weer een overwinning voor Merkel is, want zij hoefde niet vanavond een gat goed te makenquote:Op zondag 1 september 2013 22:37 schreef 99.999 het volgende:
Als ik de Duitse media een beetje bekijk zie ik nog niet echt een duidelijke winnaar uitgeroepen worden.
Pas dan gaan ze iets zeggen over dit debat? Lijkt me een wat vreemde gang van zaken.quote:Op zondag 1 september 2013 22:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is meestal pas na de verkiezingen
Klopt, eigenlijk hoeft ze alleen maar stand te houden. Begreep ook dat dit eigenlijk het enige debat is, dat scheelt ook nogal.quote:Op zondag 1 september 2013 22:44 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Wat dan weer een overwinning voor Merkel is, want zij hoefde niet vanavond een gat goed te maken
Nee, maar jij zult ongetwijfeld alleen obscure progressieve blogs in de gaten houden.quote:Op zondag 1 september 2013 22:37 schreef 99.999 het volgende:
duitsland kiest is erquote:Een blije Duitse familie op de fiets in een mooi, groen en typisch Duits landschap. 'Alleen met ons krijgt u opnieuw vier goede jaren', was de slogan die de liberale Duitse partij FDP met de beelden wilde uitdragen.
Nu blijkt dat dezelfde familie ook al te zien was in een filmpje van de extreem-rechtse NPD. En sterker nog; het blijkt helemaal geen Duitse familie te zijn.
Een Duitse blogger was de eerste die opmerkte dat beide partijen hetzelfde filmpje gebruikten. Hij wist te achterhalen dat de 'fietsfamilie' ook al te zien is geweest in een Fins reclamespotje voor kwark.
Slovenen
Na nog wat dieper graven vond de blogger uit dat de vrolijke fietsers helemaal niet Duits zijn, maar Sloveens. Ze fietsen dan ook door een Sloveens landschap. Een pijnlijke zaak voor de als xenofoob bekend staande NPD, die nu met Slovenen reclame maakte voor een 'sterk Duitsland'.
In Duitsland zijn de grappen niet van de lucht. "Wat hebben de FDP, NPD en kwark gemeen? Het familiebeeld."
De FDP is niet blij met de situatie en gaat de beelden zo snel mogelijk uit het verkiezingsfilmpje halen.
Tsja, het blijft een rotte partij. Hoewel Steinmeier me wel wat competenter leek dan Peertje.quote:Op zondag 1 september 2013 23:55 schreef Hexagon het volgende:
Je vraagt je toch af waarom die SPD nou echt niets beters naar voren kan schuiven.
In november 2011 was Steinbrück de populairste duitse politicus, scoorde ook beter dan Merkel..quote:Op zondag 1 september 2013 23:55 schreef Hexagon het volgende:
Je vraagt je toch af waarom die SPD nou echt niets beters naar voren kan schuiven.
Keek gister bij ard, Bild en Zeit.quote:Op zondag 1 september 2013 23:38 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nee, maar jij zult ongetwijfeld alleen obscure progressieve blogs in de gaten houden.
Wie?quote:Op zondag 1 september 2013 23:55 schreef Hexagon het volgende:
Het loopt nogal uiteenquote:Op maandag 2 september 2013 11:09 schreef Oud_student het volgende:
FDP + CDU = 7 + 40 = 47%
3 partijen onder de kiesdrempel samen ongeveer 10%
Als die naar rato worden verdeeld, dan heeft de huidige coalitie weer een (kleine) meerderheid.
(of men gaat naar de Grosse Koalition)
iig Merkel blijft
Ik geef toe dat ik wat optimistich was voor de Coalitie, maar GMS geeft ook 47%.quote:Op maandag 2 september 2013 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Het loopt nogal uiteen
Peilingen van de afgelopen week, Bureau, Coalitie (CDU/CSU/FDP), Rot Rot Grun
Allensbach
Coalitie
46,00%
RotRotGruen
45,00%
Emnid
Coalitie
45,00%
RotRotGruen
44,00%
Forsa
Coalitie
46,00%
RotRotGruen
43,00%
Forsch’gr.
Coalitie
47,00%
RotRotGruen
45,00%
GMS
Coalitie
47,00%
RotRotGruen
45,00%
Infratest
Coalitie
46,00%
RotRotGruen
45,00%
INSA
Coalitie
45,00%
RotRotGruen
46,00%
Restzetels gaan gemiddeld vaker naar de grote partijen. Dat verschil wordt geringer naarmate het totaal aantal zetels groter is. Dan kan het allemaal wat proportioneler worden uitgesmeerd. Desastreus voor de coalitie zou natuurlijk zijn dat de FDP onder de 5 procent komt.quote:Op maandag 2 september 2013 13:38 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik geef toe dat ik wat optimistich was voor de Coalitie, maar GMS geeft ook 47%.
En als de restzetels proportioneel verdeeld worden, dan is er een kleine meerderheid.
Als dat zo is, dan is de belangrijkste vraag, hoeveel partijen halen de 5% niet en wat is het totaal aan restzetels. Dan kun je uitrekenen hoeveel % de coalitie minimaal moet halen
Durf heeft ze wel, met de energie-politiek heeft ze een wending van 180 graden gemaakt.quote:Op maandag 2 september 2013 12:21 schreef RM-rf het volgende:
of je erover moet juichen, is wat anders... merkel's politieke prestaties kennen een langzame trend naar beneden en steeds meer verzakt ze in nietszeggendheid, 'pappen-en-nathouden', slappe compromissen om maar alle coalitie en lobby-belangen te vervullen.
Merkel heeft weinig visie en politieke durf, of iig handelt ze er zeker niet naar.
zeker de laatste vier jaar zijn eigenlijk alle belangrijke thema's blijven liggen, en overtuigd geen enkel politiek plan.
Merkel is iig veel kritischer dan de SPD tav Europa en de Euro.quote:De EU is imho ook weinig geholpen bij de huidige duitse binnenlandse politieke opvatting, die weinig visie kent en een hoop problemen laat doorsluimeren, in de hoop 'dat het ofwel beter wordt of iig de boel pas echt klapt als Merkel niet meer regeren hoeft... kosten doorschuiven naar latere generaties.
Merkel is zeer doortastend zonder zich hievoor op de borst te slaan en daarom zo populair.quote:Een klein beetje "Basta!-politiek" zou duitsland goed doen,.. politici de soms ook met de vuist op tafel durven te slaan (zoals bv Schröder d'r eentje was, hoezeer je hem ook kunt bekritiseren).
Maar die vind je nergens, ook niet bij de SPD.
dat was geen durf maar domheid, kortzichtigheid en gewoon een populistische poging kritiek te ontwijken door 1-op-1 een plan van de Grünen over te nemen waar ze tijdens de campagne juist expliciet had beweert tegen te zijn en te pleiten voor een Laufzeitverlängerung van de duitse kerncentrale's...quote:Op maandag 2 september 2013 13:47 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Durf heeft ze wel, met de energie-politiek heeft ze een wending van 180 graden gemaakt.
Ik vind het wel durf, in Nederland durft geen enkele politicus ideeen van de SP of de PVV over te nemen. Bovendien wat is er mis met gezond populisme, als de bevolking kernenergie te gevaarlijk vindt dan kun je daar toch gehoor aan geven?quote:Op maandag 2 september 2013 14:20 schreef RM-rf het volgende:
Dat was geen durf maar domheid, kortzichtigheid en gewoon een populistische poging kritiek te ontwijken door 1-op-1 een plan van de Grünen over te nemen waar ze tijdens de campagne juist expliciet had beweert tegen te zijn en te pleiten voor een Laufzeitverlängerung van de duitse kerncentrale's...
Volgens mij heeft Duitsland minder stroomstoringen dan Nederland, ik hoor er iig niets over.quote:Duitsland kan echter helemaal niet zonder kernenergie .. overigens juist dóór de Energie-wende, waardoor het duitse electriciteits-net een grote kwetsbaarheid voor momenten van grote vraag en/of lage aanlevering door zonne- en wind-energie.
Kan ik niet volgen, verwijt je nu Merkel een pro of anti EU beleid?quote:Wat betreft de omgan met bv de griekenland crisis is het zo dat ook hier Merkel har visieloosheid vertoond en eigenlijk nergens een 'oplossing' voor de basis van de problemen aangeboden wordt, maar tijdelijke oplossingen geschapen worden die op de korte termijn zogenaamd wat verlichting zouden brengen maar sluikend verworden tot permanente oplossingen...
Dat is allerminst wat om Merkel voor te loven maar een van de meest kwalijke zijdes van europese politiek die vormgegeven wordt door nationale politici uit lokale intersses waar eigenlijk 90% van de europese burgers (iedereen buiten de duitse burgers) niet eens bv een mogelijkheid mee te stemmen heeft voor het 'mandaat' van zulke bepalende politici.
Gert Bastian, was dat, niet haar man, haar minnaar. Hij was getrouwd en had 2 kinderen.quote:Op maandag 2 september 2013 18:14 schreef arjan1212 het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Petra_Kelly
een oprichter van een partij die naar america was geemigreerd en later word doodgeschoten door haar man die daarna zelfmoord pleegde.. tis wat
SPD is sterk naar links gerukt, denk niet dat de Union daar trek in heeft.quote:Op maandag 2 september 2013 18:08 schreef Hexagon het volgende:
Merkel gaat het wel winnen.
De grote vraag is wie haar nieuwe vriendje wordt. SPD of FDP.
Waren een hoop realistischer, is nogal veranderd, net als de SPDquote:Op maandag 2 september 2013 17:52 schreef 99.999 het volgende:
De groenen in Duitsland zijn bepaald geen SP of PVV, ze. hebben jaren meegeregeerd en zijn een stuk realistischer dan onze populistische clubs.
Groenen zullen zeker ook met Merkel in zee gaan als ze daarvoor kunnen regeren.quote:Op maandag 2 september 2013 18:37 schreef arjan1212 het volgende:
Willen de groenen met merkel in zee ?
Nee maar nog eens vier jaar gelazer met de FDP, die als ze hiermee doorgaan vermoedelijk uit nog meer deelparlementen weggevaagd gaan worden, lijkt me ook geen fijn vooruitzicht.quote:Op maandag 2 september 2013 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
SPD is sterk naar links gerukt, denk niet dat de Union daar trek in heeft.
De kiesdrempel is 5% in alle deelstaten. Ze hadden nog nooit ergens meer dan 5% van de stemmen behaald. Kiesdrempeloverschrijdingen hoeven niet altijd met de hakken over de sloot te zijn.quote:Op maandag 2 september 2013 22:30 schreef arjan1212 het volgende:
is de kiesdrempel bij de deelstaatverkiezingen 10% ?
dit staat op Wikipedia
Bij de verkiezingen voor de Beierse Landdag op 28 september 2008 overschreden de Freie Wähler met 10,2 procent van de stemmen voor het eerst de kiesdrempel op deelstaatniveau.[1]
Beieren kan de FDP dus ook wel bijna afschrijven. Dat maakt hun positie er niet sterker op in Berlijn.quote:Op maandag 2 september 2013 22:25 schreef freako het volgende:
Een week voor de Bondsdagverkiezingen zijn er eerst nog deelstaatsverkiezingen in Beieren (over 2 weken dus). In 2008 had de CSU daar de meerderheid verloren, voor het eerst sinds 1962, ze regeren nu samen met de FDP. Volgens de peilingen krijgt de partij nu die meerderheid weer terug:
CSU 48% (+5%)
SPD 18% (-1%)
Grünen 13% (+4%)
Freie Wähler 8% (-2%)
===========
FDP 4% (-4%)
Linke 3% (-1,5%)
Piraten 3%
Zo klopt iequote:Op maandag 2 september 2013 22:47 schreef freako het volgende:
Voor de volledigheid: Tegelijkertijd met de Bondsdagverkiezingen zijn er ook deelstaatsverkiezingen in Hessen. Hier werden in 2009 vervroegde verkiezingen gehouden, een jaar na de laatste verkiezingen. In 2008 had CDU/FDP de meerderheid verloren. Pogingen tot het vormen van een rood-groene minderheidsregering, gedoogd door de Linke, werden tot twee keer toe gevetood door een aantal SPD-afgevaardigden van de rechtervleugel. Bij de vervroegde verkiezingen leed de SPD daarna een flink verlies, -13%. Die stemmen gingen fifty-fifty naar de Grünen en de FDP, die daardoor flink wonnen. Gevolg was uiteindelijk een CDU/FDP-coalitie
De meest recente peiling:
CDU 38% (+1)
SPD 30% (+6,5)
Grünen 15% (+1,5)
FDP 5% (-11)
============
Linke 4% (-1,5)
Ja vanuit de FDP gezien, is natuurlijk een regering zonder SPD het beste wat er is, ook als ze zelf helemaal verdwijnen uit het parlement hierdoorquote:Op maandag 2 september 2013 22:16 schreef Hexagon het volgende:
De FDP zal deze ronde wel met de schrik vrij komen. Maar waar ik me over blijf verbazen is dat ze met alle geweld nog eens vier jaar deze ellende over hun partijtje uitgestort willen hebben. Als je als partijmeer dan de helft van je kiezers verliest en ook nog zodanig met jezelf overhoop ligt dan is het domste wat je kunt doen in een regering stappen. Dan moet je wonden likken en puinruimen. Op deze manier lopen ze een groot risico dat ze de komende vier jaar helemaal uit de Duitse politiek weggevaagd worden.
Ik had als partij tegen Merkel gezegd dat ze het de komende vier jaar maar met de SPD moet uitzoeken. Anderzijds snap ik dat ook wel weer omdat ze als ze dat nu zouden zeggen, ze veel zweitstimmen zouden verliezen.
Ook voor de CDU is het niet aantrekkelijk om door te gaan met een partij die zodanig een stabiliteitsprobleem kan vormen en waarmee geen meerderheid in de bondsraad wordt behaald.
Dat schat je volgens mij toch wel redelijk verkeerd in. Zo'n FDP kan ook best met een SPD regeren als dat zo uitkomt. Dat is niet echt water en vuur.quote:Op vrijdag 6 september 2013 12:46 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Ja vanuit de FDP gezien, is natuurlijk een regering zonder SPD het beste wat er is, ook als ze zelf helemaal verdwijnen uit het parlement hierdoor
Wat een gaaf spotjequote:
Eh, nee. Gewoon: nee. Maar wel een goede achternaam: Anahles.quote:Op zondag 8 september 2013 21:49 schreef Hexagon het volgende:
De SPD secretaris-generaal Andrea Nahles is trouwens best een schatje
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
*brrr*quote:Op zondag 8 september 2013 21:49 schreef Hexagon het volgende:
De SPD secretaris-generaal Andrea Nahles is trouwens best een schatje
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Blijft grappig dat dat soort roddels nog steeds zo effectief en desastreus kunnen zijn. Vrouwen mogen dan in de politiek zitten, maar gelijkwaardig zijn ze verre van. Lessing's idee van vrouwelijke schoon dat ten koste gaat van intellect en vice versa, heerst nog steeds. Het idee dat een knappe vrouw zich ook op een normale manier omhoog kan klimmen, bestaat niet.quote:Op zondag 15 september 2013 10:44 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Van die Linkspartei vind ik dan weer Sahra Wagenknecht prettiger, maar die heeft Oskar LaFontaine heel slim weggeschnappt, die daardoor wel een beetje de roep gekregen heeft een omhoogneukertje te zijn)
Mwah... je kunt zeggen dat dat altijd over 'vrouwen' gezegd zou worden...quote:Op zondag 15 september 2013 10:57 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Blijft grappig dat dat soort roddels nog steeds zo effectief en desastreus kunnen zijn. Vrouwen mogen dan in de politiek zitten, maar gelijkwaardig zijn ze verre van. Lessing's idee van vrouwelijke schoon dat ten koste gaat van intellect en vice versa, heerst nog steeds. Het idee dat een knappe vrouw zich ook op een normale manier omhoog kan klimmen, bestaat niet.
SPD en groen hebben zeker geen meerderheid, rood rood groen wellicht, en dat zal zeker geen gunstig beleid worden.quote:Op zondag 15 september 2013 13:08 schreef arjan1112 het volgende:
Verkiezingen in Duitsland zijn irrelevant
Het maakt voor Nederland weinig uit welke coalitie na de Bondsdagverkiezingen in Duitsland gaat regeren. Zowel de huidige coalitie van de christendemocratische CDU/CSU en de liberale FDP als een nieuwe regering van de sociaaldemocratische SPD en Groenen of de zogeheten 'Grote Coalitie' van CDU/CSU en SPD zal het huidige beleid in grote lijnen voortzetten en dat ligt dicht bij wat de Nederlandse regering wil. Dat voorspelt Hanco Jürgens, wetenschappelijk medewerker aan het Duitsland Instituut in Amsterdam. .
http://www.volkskrant.nl/(...)keuze-Duitsers.dhtml
Omdat die lelijk zijn.quote:Op zondag 15 september 2013 12:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
enkel, over Merkel, maar ook anderen van de opvallend grote aantalen jonge machtige en snel opkomende vrouwen in de duitse politiek (Andrea Nahles, Julia Glockner, Ursula von der Leyen, Hannelore Kraft, Kristina Schröder, Annegret Kramp-Karrenbauer, Malu Dreyer, Ypsilanti, Claudia Roth) wordt dat meestal niet geroepen...
Meneer de 'Duitse politiek-expert'. Verder nog analyses die je wilt delen?quote:Op zondag 15 september 2013 20:10 schreef XL het volgende:
CDU pakt een absolute meerderheid vandaag bij de landstag wahl in Bayern.
Nu is CDU in Bayern altijd sterk, maar dit zullen Merkel en co in een voordeel omzetten. Het is al ernstig dat dit in Bayern gebeurd, maar Duitslandwijd zou echt funest zijn.
LOLquote:Op zondag 15 september 2013 20:11 schreef arjan1112 het volgende:
het is de csu en die hebben nog nooit geen meerderheid gehad
en de csu is een soort katholieke spd
Treurig nieuws, ondanks dat ik zelf Christen ben.quote:Op zondag 15 september 2013 20:10 schreef XL het volgende:
CDU pakt een absolute meerderheid vandaag bij de landstag wahl in Bayern.
Nu is CDU in Bayern altijd sterk, maar dit zullen Merkel en co in een voordeel omzetten. Het is al ernstig dat dit in Bayern gebeurd, maar Duitslandwijd zou echt funest zijn.
de DDR was een democratie ??? whahahahquote:Op zondag 15 september 2013 21:02 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Treurig nieuws, ondanks dat ik zelf Christen ben.
Volgens exit-polls haalt CSU 48,9% van de stemmen. Waarschijnlijk behalen ze 102 van de 180 zetels. Lekkere democratie49% van de stemmen = 57% van de zetels en 51% van de stemmers wordt niet gehoord, maar we wisten dat de laatste democratie in Duitsland in 1990 de nek werd omgedraaid.
De opkomst is net als hier dramatisch laag, maar nog net iets hoger dan 5 jaar geleden.
quote:De vraag of de DDR een rechtsstaat, of een "onrechtsstaat" is geweest, is in Duitsland onderwerp van discussie. Zeker is dat de mensenrechten werden geschonden, dat er in het geheim executies plaatsvonden, terwijl de doodstraf officieel was afgeschaft en dat de rechters meermaals een oordeel velden op aanwijzing van de politie en de communistische partij[24]. Burgers die kritisch waren over de regering en zij die wilden emigreren werden vervolgd, gepest en achtergesteld. Dat gold ook voor hun kinderen.
Bij de totstandkoming van de DDR werden ondernemers, waaronder hotel- en pensionbezitters, massaal onteigend of gechanteerd, opdat hun onderneming deel van een collectief bedrijf zou worden. Het grootgrondbezit was al eerder, door de Sovjet-Unie, onteigend. Het kadaster raakte (opzettelijk ?) verwaarloosd, zodat eigendomsrechten onduidelijk werden.[25].
Kenmerkend voor de DDR was de zware bestraffing van het ontvreemden of beschadigen van collectief bezit: "Entwendung von Volkseigentum". In de ogen van de communistische machthebbers was dit een bij uitstek verwerpelijk delict. Functies in de magistratuur of als advocaat waren niet erg in aanzien en verdienden slecht. In 1952 kwam het nieuwe Wetboek van Strafvordering van de DDR, de "Strafprozeßordnung der DDR vom 2.10.1952, GBl." van kracht. Daarin werden de rechten van verdachten sterk beperkt ten gunste van die van politie en aanklager.[26]
De DDR strafte onder andere met het ontnemen van het staatsburgerschap. Dat overkwam dissidenten als Wolf Biermann.
Het Ministerie voor Staatsveiligheid, de Stasi, stond boven de wet. Zo kon de Stasi in 1961 en 1962 de kluizen en huurkluisjes van de banken, in een actie die "Staatsaktion Licht" werd genoemd, leeghalen. Sieraden, kunst, goud, verzamelingen en kunst ter waarde van miljoenen verdwenen in de kas van de Stasi. Controle op de bestemming ontbrak en een van de betrokkenen richtte met de ongecontroleerd beheerde opbrengst in een natuurgebied een huis in tot »Sozialwerk zur Befriedigung der Herzenswünsche« van de hoogste staatsfunctionarissen. Minister Erich Mielke maakte aan deze corruptie een einde, maar hij moest de opbrengst verkopen via de KoKo "Kunst & Antiquitäten GmbH" onder leiding van staatssecretaris voor buitenlandse handel Alexander Schalck-Golodkowski. Het bedrijf moest 55 miljoen DMark per jaar opleveren en chanteerde met behulp van de belastingdienst de eigenaren van kunstvoorwerpen. Deze werden afgetroggeld en in het Westen verkocht[27].
Bij de vervolging van andersdenkenden werd gebruikgemaakt van de volgende artikelen van het Strafgesetzbuch (Wetboek van Strafrecht) van de DDR:
Hoogverraad (§ 96), Landverraad (§ 97 e.v.) en Terreur (§ 101 e.v.) werden op ruime schaal gebruikt.
Contacten met het niet-socialistische buitenland waren strafbaar als Staatsfeindliche Verbindungen (§ 100). Dergelijke contacten waren ook volgens § 219 (Ungesetzliche Verbindungsaufnahme) strafbaar.
Hulp aan mensen die de DDR wilden ontvluchten was strafbaar als Staatsfeindliche Menschenhandel (§ 105).
Het vluchten zelf (bekend als Republikflucht) was strafbaar als Ungesetzlicher Grenzübertritt volgens § 213. Dit wetsartikel was strijdig met artikel 13 van de Universele verklaring van de rechten van de mens van de VN, waarin de vrijheid om te reizen gegarandeerd wordt.
Het uiten van afwijkende meningen was strafbaar als Staatsfeindliche Hetze (§ 106). Hierop stond een straf tot 10 jaar.
Het vormen van oppositionele verenigingen was strafbaar als Staatsfeindliche Gruppenbildung (§ 107).
Allemaal rechtse propaganda. Een paar excessen worden uitvergroot en opgeblazen. Van gelijkheid is in het huidige Duitsland geen sprake en het kiesstelsel is erop ingericht om zonder meerderheid toch aan de macht te blijven.quote:Op zondag 15 september 2013 21:10 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
de DDR was een democratie ??? whahahah
[..]
Jij, mijn waarde kletst verschrikkelijk uit je nek,quote:Op zondag 15 september 2013 21:14 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Allemaal rechtse propaganda. Een paar excessen worden uitvergroot en opgeblazen. Van gelijkheid is in het huidige Duitsland geen sprake en het kiesstelsel is erop ingericht om zonder meerderheid toch aan de macht te blijven.
Net als je uit je nek kletst over de DDR heb je ook absoluut geen benul van het kiesstelsel in Duitsland, waarom het zo in elkaar zit en wie dat hebben ingevoerd.quote:Op zondag 15 september 2013 21:02 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Treurig nieuws, ondanks dat ik zelf Christen ben.
Volgens exit-polls haalt CSU 48,9% van de stemmen. Waarschijnlijk behalen ze 102 van de 180 zetels. Lekkere democratie49% van de stemmen = 57% van de zetels en 51% van de stemmers wordt niet gehoord, maar we wisten dat de laatste democratie in Duitsland in 1990 de nek werd omgedraaid.
De opkomst is net als hier dramatisch laag, maar nog net iets hoger dan 5 jaar geleden.
Ik denk dat mijn punt overeind blijft, ondanks dat het verschil csu/cdu mij onbekend was. Ze vergroten dit enorm uit op de publieke zenders, wat bijna propaganda is met de bundestagwahl volgende week. Je moet wel enorm slecht campagne voeren wil je dit niet in je voordeel laten werken. Tel nog wat meer stemmen bij de huidige prognoses op en het wordt wel erg Merkel vanaf volgend jaar.quote:Op zondag 15 september 2013 20:39 schreef Morendo het volgende:
[..]
Meneer de 'Duitse politiek-expert'. Verder nog analyses die je wilt delen?
Nou, verlicht ons.quote:Op zondag 15 september 2013 21:14 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Allemaal rechtse propaganda. Een paar excessen worden uitvergroot en opgeblazen. Van gelijkheid is in het huidige Duitsland geen sprake en het kiesstelsel is erop ingericht om zonder meerderheid toch aan de macht te blijven.
Alsof het in Nederland niet kan...quote:Op zondag 15 september 2013 22:11 schreef UpsideDown het volgende:
Dus omdat jij graag koopzondagen en homohuwlijken ziet, is Duitsland het sukkeltje van Europa? Think again, Nederlanders zijn geen Duitsers, al helemaal niet als je vergelijkt de zuidelijke en oostelijke deelstaten. Daarom is Duitsland ook verdeeld over deelstaten, de verschillen in Duitsland zijn erg groot. Een aantal deelstaten zijn misschien erg conservatief, maar dat mag en kán ook vooral.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |