Goddelijker | woensdag 28 november 2012 @ 21:45 |
![]() ![]() Welkom in het autowas en –poets-topic. Het wassen en poetsen/polijsten van de auto staat hierin centraal. Van een simpele wasbeurt, krassen verwijderen, tot een full-detail, alles kan! Vind hier alle tips/trucs om werkelijk ALLES schoon te krijgen m.b.t. je auto. Even snel de auto door de wasstraat rijden kan iedereen, maar niet iedereen neemt daar genoegen mee. Sommigen willen meer doen voor hun auto, hem nét dat beetje meer laten glimmen dan de auto van de buurman die hem elke week door de wasstraat rijdt. Dat beetje meer staat bekend als detailen. Stel hier je vragen en deel je ervaringen met andere users! Natuurlijk vind je hier ook een stappenplan voor hetgeen dat we allemaal willen bereiken: Een schone en mooie auto zonder krassen! ![]() Er zijn een aantal vaste gasten in dit topic. De gasten zie je hieronder, deze staan klaar om vragen te beantwoorden en je op weg te helpen bij je (beginnende) detail. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() In de detail-wereld wordt er vakjargon gebruikt, om duidelijk te maken wat er bedoelt wordt, hebben wij een klein detailers-woordenboek gemaakt. Kleien Kleien is het door middel van een speciaal soort klei, het verwijderen van teerspetters, hars van bomen, resten van insecten, etc. die achter zijn gebleven na het wassen van de auto. Lube Dit ‘glijmiddel’ wordt gebruikt om klei over de lak te laten glijden en zo geen kleine krasjes te laten maken, welke anders weer weggepolijst moeten worden. Cleanen Cleanen is bedoelt om vervuiling, vlekken en lichte poetskrassen te verwijderen of te verminderen. Bij het cleanen verwijder je ook oude wax- of sealantresten. Polijsten Bij het polijsten wordt een zeer dun laagje van de (blanke) lak verwijderd, waar vaak de krasjes en swirls in zitten. Dit kan met de hand gedaan worden, maar het wordt ook vaak machinaal gedaan, omdat dit minder moeite kost en een beter resultaat behaalt. Glaze/Voeden Het voeden van een lak wordt gedaan met een glaze. Een glaze brengt oliën in de openstaande poriën van een lak, waardoor deze meer gaat glimmen. Wax(en) Een wax is een natuurlijke beschermlaag, die vuil afstoot, glans toevoegt aan de lak. Sealant Een sealant is een wax, maar dan chemisch/niet-natuurlijk. Deze heeft meestal een langere standtijd dan een wax, alleen heeft een wax vaak een warmere glans. Swirls Lichte waskrassen, welke goed te zien zijn in het zonlicht (die ronde krasjes…). Standtijd Hoelang een wax of sealant blifjt zitten op de lak. Hollogrammen Krasjes in de lak, vergelijkbaar met swirls, alleen zijn deze een overblijfsel van het niet goed polijsten met een rotary. Rotary Polijstmachine die alleen maar rondraaiende bewegingen maakt. Dual-Action Polijstmachine die niet alleen ronddraaiende bewegingen maakt, waardoor de kans op hollogrammen en verbranden van de lak zeer klein is. ![]() Grid-guard Dit is een plastic-beschermer welke onderin een emmer wordt gedaan, zodat het vuil dat naar de bodem zakt in de emmer, niet meer omhoog kan komen en je deze zo niet weer op je auto kunt wrijven. ![]() Als je auto goed in de wax staat, hoef je je auto alleen te wassen en drogen Een volledige detail bestaat uit meerdere stappen: • Wassen • Kleien • Cleanen en/of polijsten • Voeden • Waxen • Overige delen behandelen Een volledige detail hoeft over het algemeen slechts 2 a 3x per jaar gedaan te worden. In de tussentijd is het belangrijk om de auto te wassen en drogen, en eventueel nog een extra waxlaag aan te brengen. Laten we dan maar meteen beginnen met het stappenplan, en hoe je het beste zulke dingen kunt aanpakken.Als je wil weten met welke producten je de stappen het beste uit kunt gebruiken, kijk dan een stukje verder bij 'Goede benodigdheden'. ![]() Wat is Wassen? Iedereen kent het wel. Gewoon de tuinslang, een emmer, wat shampoo en een spons. Wat veel mensen vergeten is dat je op die manier de kans groot is dat je 'swirls' (waskrassen) veroorzaakt. De 'twee emmer methode' is een bekende en goede methode om je auto zo veilig mogelijk te wassen. Je kunt ook nog een foamlans i.c.m. een hogedrukreiniger (HD) gebruiken, maar omdat niet iedereen dat heeft slaan we dat voor het gemak even over. Tips: • Overschrijd het maximum aanbevolen hoeveelheid shampoo niet, want dat kan ervoor zorgen dat de waxlaag aangetast wordt! • Als je auto vol in de zon staat, spoel dan elk paneel na het wassen meteen af, om te zorgen dat de shampoo niet opdroogt. Als het extreem warm is, is het verstandig om ook meteen te drogen. • Als de auto sterk vervuild is, houd dan een lijn in gedachte, en doe het onderste deel als laatste (kans op krassen verminderen) • Je kunt speciale emmers kopen met een grid-guard. Dit zorgt ervoor dat vuil dat gezakt is in de emmer, niet meer omhoog komt. • Een dikke straal uit je tuinslang loopt makkelijker van je auto af, dan een sterk vernevelde straal. Bij een auto die goed in de wax staat zul je dit vooral merken, voorbeeld: ![]() Wat is kleien? Kleien is een manier om oppervlakte vuil te verwijderen dat er met wassen niet afgaat. Het werkt voor ingewerkte vogelpoep, boomsappen, teerspatten en dergelijke. Je krijgt met klei meer verwijderd als dat je zou denken. Eventuele waxlagen etc worden met kleien ook verwijderd, dus daarna moet je altijd waxen! Tips: • Als je klei laat vallen, probeer dit niet te reinigen. Zand en vuil hechten zich direct in de klei, en kunnen krassen veroorzaken • Als je je klei opbergt, spuit dan wat detailerspray in het bewaardoosje. Dit zorgt ervoor dat de klei niet uitdroogt. Klein Youtube filmpje over kleien (als voorbeeld): ![]() Wat is cleanen? Klei zorgde ervoor dat vervuiling op de lak verwijderd werd. Met een cleaner zorg je ervoor dat vervuiling IN de lak verwijderd wordt. I.p.v. een cleaner, zou je ook meteen kunnen machinaal/handmatig kunnen polijsten. Dan mag deze stap overgeslagen worden. Tips: • Als je een pre-wax cleaner neemt waar een lichte polijstende werking in zit, zou je een witte handpad kunnen nemen. De witte pad heeft een lichte cuttingfactor, waardoor je je auto eigenlijk lichtjes polijst, maar niet zodanig als met een DAP (excentrisch machine). Kleine krasjes, ingetrokken vogelpoep en dergelijke zullen hiermee dus verwijderd worden. Als je swirls (waskrassen) weg wil hebben, kan je het beste je auto machinaal polijsten. Wat is polijsten? Met polijsten kun je swirls en kleine krassen verwijderen. Hele diepe krassen kun je hiermee een stuk minder zichtbaar maken. Als je met een rotary (voor de diehards die ervaring hebben met zulke dingen) aan de gang gaat, kun je zelfs lakdefecten zo goed als verhelpen. Voor de meeste mensen die machinaal aan de gang gaan, zullen een excentrisch poetsmachine hebben (DAP en dergelijke) Je hebt harde en zachte lakken, en daarnaast heeft elke auto andere krasjes/lakdefecten. Daarom valt hier niet direct een kant en klare handleiding voor te geven. Veel poetsbedrijven jagen een keer met een machine er overheen en iedereen denkt 'WOW, wat mooi..' De auto zal binnen een 2 a 4 uur klaar zijn over het algemeen. Als je een poets bedrijf hebt die echt aan 'detailing' doet, moet je voor zo'n volledig detail pakket rekenen op 8 tot 16 uur werk. Werk van een 'detailer' zal er dan niet alleen netter uitzien, maar ook een betere beschermlaag hebben. Let daarom op als je een ander aan je auto wil laten werken. ![]() Wat is voeden? Als de lak helemaal schoongemaakt is d.m.v. wassen/cleanen/polijsten is het belangrijk om de lak te voeden. Dit doe je met een glaze. Hierdoor zal de auto een diepere kleur/glans krijgen, en swirls zullen grotendeels gemaskeerd worden. Een glaze biedt GEEN bescherming voor de lak, dus het is alleen voor de mooiere en diepere kleur/glans. Tips: • Breng een zo'n dun mogelijke laag aan. één dikke laag is minder effectief dan 2 dunne laagjes. Al het overbodige moet je uitpoetsen (dus zwaarder), en je verspild geld omdat je alles in doek aan het poetsen bent ipv op de lak. • Laat wax niet te lang zitten, want dan heb je kans dat het uitpoetsen een kriem wordt. • Indien je goede producten gebruikt, is waxen niet erg als dat je zou denken. ![]() Wat is waxen? Waxen is het aanbrengen van een beschermlaag tegen vuil en invloeden van buitenaf door middel van een wax en/of sealant. Het aanbrengen van een wax/sealant hangt af van de soort wax/sealant, volg dus altijd de aanwijzingen in de handleiding van het product. ![]() Nu heb je de lak netjes, alleen zijn er nog puntjes die op de i gezet moeten worden. Denk hierbij aan het reinigen van de ramen, banden netjes zwart maken, de plastic gedeelten netjes maken en beschermen en ga zo maar door. ![]() Even vooraf wil ik zeggen dat onderstaande producten zeker niet de enige goede producten zijn. Er zijn heel veel merken die goede producten hebben, maar we hebben wat voorbeelden nodig om aan te tonen wat goed is. Heb je echte toppers, laat het weten, dan voegen we dit toe. Om aan te tonen wat goede producten zijn, komt hier onder het overzicht in de volgorde: Wassen - Drogen - Kleien - Polijsten - Voeden (Glaze) - Waxen - Overige delen Wassen Shampoo Een aantal voorbeelden van goede shampoo's die de waxlaag niet aantasten Mothers Wax California Gold Car Wash Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash Dodo Juice Born To Be Mild Wash Mitt / Washandschoen / Spons Traditionele sponzen zorgen dat zand/vuil op de oppervlakte blijven, en als je daar met je spons overheen gaat krassen deze de lak. Hierdoor onstaan zogenaamde 'swirls'. Swirls zijn waskrassen die je liever kwijt dan rijk bent. aantal voorbeelden van goede washandschoenen/sponzen waardoor krassen tijdens het wassen aanzienlijk minder worden: Cobra 'The Bone' Spons Één van de weinige sponzen die je veilig kunt gebruiken door de open MF structuur: Chemical Guys Chenille Washmitt Dodo Juice Supernatural (Wookies Fist) Van meerdere merken zijn wash mitts te koop, en een veilig middel om je auto mee te wassen Drogen Een aantal voorbeelden van goede stevige doeken die veel water opnemen om je auto mee te drogen: Delirium Towel - 60x90cm Poorboy's Waffle Weave - 60x90cm Mothers Drying Towel - 50,8x60,9cm MicroFiber doeken Deze worden gebruikt om de verschillende producten mee af te nemen, een goede MF-doek zorgt er voor dat er geen krassen ontstaan bij het afnemen van het product. Vele MF-doeken zijn handig tijdens het detailen, zodat je elke keer een schone kunt pakken als je er een nodig hebt. Een aantal goede MF-doeken: Poorboys Deluxe Mega Towel - 39x39cm Poorboys Deluxe Mega Mega Towel - 40x68cm Poorboys Deluxe Mega Plush - 39x39cm Dodo Juice Fantastic Fur - 40x40cm Cobra Blue All Purpose MF towel Handpads Monello Polishing Euro Foam Hand Applicator Deze wordt gebruikt icm een licht polijstmiddel Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator Gouden pad, deze wordt gebruikt voor waxen/sealants op te brengen Klei Een aantal voorbeelden van goede klei met daarnaast een lube (detailerspray) Poorboys Clay met Poorboys Spray&Wipe Mother's Clay Kit Bilthamber, deze kan gebruikt worden met water ipv een lube Monello Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator Rode pad, deze wordt gebruikt voor een glaze op te zetten Cleanen / Polijsten Poorboy’s Professional Polish Mothers Pre-Wax Cleaner Chemical Guys Final Polish Voeden Poorboys White Diamond (lichte auto) of Poorboys Black Hole (donkere auto) Dodo Lime Prime Lite Sealant Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 Poorboys EX-P Pure Sealant Wax (paste/soft/vloeibaar) Eigenlijk hetzelfde, alleen opbrengen is anders. Paste is 'zuiniger' dan een vloeibare wax. AutoGlym Ultra Shine Deep (vloeibaar) Mothers Carnauba Wax (Paste) Poorboys Natty's (Paste) Dodo Juice Supernatural 2.0 (soft) Plastic delen Autoglym Bumper Care Poorboys Trim Restorer Dodo Juice Supernatural Gloss Trim Sealant Kit Dit is eigenlijk net iets anders dan alle 'dressings'. Dit hecht zich aan de kunststofdelen en blijft 1 tot 2 jaar zitten. Banden Autoglym Instant Tyre Dressing Wolfgang Black Diamond Tire Gel Mothers FX Tire Shine Multifunctioneel All Purpose Cleaner/APC Meestal verdund gebruiken! Dit wordt gebruikt om (bijna) alles schoon te maken, rubbers, banden, deuropeningen, motorruimtes, etc. Meguiars All Purpose Cleaner Poorboys All Purpose Cleaner Interieur Autoglym Vinyl & Rubber Care Poorboys World Natural Look Dressing Borstels Meguiars Safe Wheel Brush Mothers Wheel Brush EZ-Detail Brush ![]() http://www.carclean.nl http://www.lekocarhifi.nl http://www.driven2shine.nl http://www.wax-on.nl http://www.waxworld.nl http://www.wax-it.be http://www.lupus-autopflege.de http://www.elitecarcare.co.uk http://www.polishedbliss.co.uk http://www.shinearama.co.uk Voor goedkope doeken: http://stores.ebay.nl/Microfiber-KOREA ![]() • Haal labels van je doeken af, zo kunnen deze niet krassen. • Geen sieraden aan handen/armen, deze kunnen per ongeluk krassen. • Meer wax/sealant is niet altijd beter, kost je alleen maar meer product en moeite om het er weer af te krijgen. • Wanneer kun je je wax verwijderen/uitpoetsen? Doe de Swipe-Test! ![]() De OP is hier te vinden en aan te passen met tips/links/users. | |
Goddelijker | woensdag 28 november 2012 @ 21:46 |
Even de TT gewijzigd, zodat hij weer overeen komt met de header. | |
M3rcury | donderdag 29 november 2012 @ 00:13 |
Dat is niet altijd waar. Sommige combinaties gaat iig niet. Weet het alleen met de SRP niet zeker, maar blijkbaar gaat dat dus wel ![]() | |
jitzzzze | donderdag 29 november 2012 @ 17:30 |
Wat is het verschil tussen een foam applicator en een schuursponsje? En dan natuurlijk niet de schurende kant, maar de zachte kant ![]() En ik bedoel ook niet de vorm of de kleur ![]() | |
Goddelijker | donderdag 29 november 2012 @ 22:14 |
Foam applicator is zachter denk ik. | |
jitzzzze | donderdag 29 november 2012 @ 22:18 |
Dat zou wel kunnen ja. Maar maakt het echt iets uit voor PB Bold & Bright aan te brengen op de banden? Lijkt me niet toch? | |
Goddelijker | donderdag 29 november 2012 @ 22:20 |
Nee, dan maakt het geen piep uit. Alleen neemt een schuurspons denk ik meer product op dan een foam applicator. | |
M3rcury | vrijdag 30 november 2012 @ 08:29 |
Foam applicator neemt denk ik ook iets minder product op, vanwegere de hogere dichtheid ![]() Edit: Met goddelijker hierboven dus.. | |
jitzzzze | vrijdag 30 november 2012 @ 09:21 |
Oh, dan is er niets aan de hand ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 30 november 2012 @ 09:30 |
Maar ik moet toch nog PB Super Slicks & Studs hebben, dus heb ook maar een monello foam applicator gekocht ![]() | |
PerryVogelbekdier | vrijdag 30 november 2012 @ 10:19 |
Celstructuur van beide is anders.. Zoals gezegd licht het aan de cellen. Open of gesloten cellen schelen nogal in opname van producten. Banden dressings breng ik soms zelfs met een kwastje aan (bij getrokken bandjes is dat ideaal!) | |
jitzzzze | vrijdag 30 november 2012 @ 10:26 |
Het grootste verschil is dus hoeveel product de spons opneemt. Een foam applicator weinig een sponsje heul veul. Dat is nogal verspilling van mijn dure Bold & Bright gel ![]() ![]() Ik heb geen getrokken banden, ik heb 'slechts' OEM spul ![]() | |
PerryVogelbekdier | vrijdag 30 november 2012 @ 10:46 |
Niks mis met OEM ![]() Elke merk/type foam applicator is anders, maar als je in het foam blaast en je merkt dat de lucht er net zo hard doorheen gaat als dat jij blaast, dan is het een open structuur. Dus dat is makkelijk testen ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 30 november 2012 @ 11:03 |
Heb het net geprobeerd, en die foam applicator is duidelijk een heel stuk dichter dan een normaal sponsje. Het zal beide prima werken, maar ik wil geen sponje eerst vol moeten blazen met duur PoorBoys spul voordat ik het ergens op kan smeren. | |
Goddelijker | vrijdag 30 november 2012 @ 11:15 |
Voor goedkope foam applicators kun je ook kijken op eBay! ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 30 november 2012 @ 11:35 |
Ze zijn 1.75 per stuk, ik vind het wel best. En morgen in huis. ![]() | |
PerryVogelbekdier | vrijdag 30 november 2012 @ 11:39 |
Je wil met zo min mogelijk product een zo mooi mogelijk resultaat behalen. Lijkt me logisch ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 30 november 2012 @ 11:41 |
Dat lijkt me wel ja. PoorBoys niet het allerduurste, maar wel duur genoeg om er niets van te willen verspillen. | |
Goddelijker | vrijdag 30 november 2012 @ 12:04 |
Beading/Sheeting EX-P + Red Mist en ProVision Rain Clear ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 30 november 2012 @ 13:58 |
Jongens, ik heb hier nog een bus Meguiars Cleaner Wax staan, maar wanneer kan je dat gebruiken? ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 30 november 2012 @ 17:11 |
Net bij de Gamma, vier microvezel doekjes voor 4 euro. ![]() | |
Goddelijker | vrijdag 30 november 2012 @ 17:36 |
Hou er wel rekening mee dat deze vaak 'stugger' zijn, dus meer voor de vieze klusjes bedoelt zijn en niet voor het uitpoetsen van een wax. | |
jitzzzze | vrijdag 30 november 2012 @ 17:40 |
Daar heb ik dan ook een PB doek voor. Maar voor wheelsealent, ramen aan de binnenkant en voor het aanbrengen van rainclear leken ze me ideaal. | |
jitzzzze | zondag 2 december 2012 @ 16:39 |
Net eens een wondersponsje over mijn leren stuur, armleuning en versnellingspook gehaald ![]() Gadverdamme, wat een zooi kwam eraf ![]() En de rubbers ingespoten met siliconenspray. Ze zijn nu weer zwart, schoon en bevriezen niet aan de deuren ![]() ![]() | |
JohnB52 | zondag 2 december 2012 @ 20:32 |
Die goedkope doekjes gebruik ik juist niet voor ramen en dergelijke. Smerige vegen en strepen krijg ik daarvan. Maakt niet uit hoe vaak ik die rubbers schoonmaak lijkt t wel: ze blijven zwart afgeven :-( Smeren jullie de deurrubbers met n speciaal spul in? Ik had n tijdje geleden spul van Michelin gekocht, maar dat was na 1 auto al leeg | |
Goddelijker | zondag 2 december 2012 @ 21:38 |
Siliconenspray of Trim Restorer van PB. | |
JohnB52 | zondag 2 december 2012 @ 21:45 |
En welke siliconenspray? http://www.josdijkman.nl/(...)wProd&productId=1832 | |
Goddelijker | zondag 2 december 2012 @ 21:48 |
Geen idee, ooit een keer een spuitbus ergens gekocht/meegenomen. ![]() | |
JohnB52 | zondag 2 december 2012 @ 22:14 |
En waarmee maak je het schoon? APC? | |
Goddelijker | zondag 2 december 2012 @ 22:16 |
Kan, maar het nadeel van APC is, dat het natuurlijk uitdroogt/ontvet. En rubbers blijven altijd zwart afgeven, dus ik maak ze persoonlijk alleen schoon als er viezigheid/modder/zand op zit. | |
Repeating | zondag 2 december 2012 @ 22:44 |
Hou er rekening mee dat Silicone spray zeer vettig is en een korte standtijd heeft. In mijn ogen kun je beter voor kwaliteit kiezen en de Trim Restorer nemen van PB. Deze is bovendien ook nog veel zuiniger in gebruik dan de Siliconespray. Ik raad je siliconespray af, zie hierboven. Maar om antwoord te geven op je vraag: dat maakt allemaal niet uit. Toen ik me brommertje nog poetste met Dreft en een spons gebruikte, nam ik altijd Cockpitspray, vaselinespray of siliconespray en het werkte allemaal even goed. Het beste is een stoomreiniger. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Repeating op 02-12-2012 22:58:11 ] | |
PerryVogelbekdier | maandag 3 december 2012 @ 07:15 |
Ik reinig de rubbers van de binnenkant gewoon met een restant water/shampoo.. Of met APC 1:10. Gewoon opsprayen en meteen afvegen. Vooral niet in laten trekken, dan droogt het wel uit. Rubbers blijven idd altijd lichtjes afgeven. Daar kun je niks aan doen vrees ik. Ik behandel ze meestal met Reload of Trim Restorer. Nu in de winter heb ik ze na reinigen behandeld met een Valma Rubber Stick. Werkt goed (deur zat iig niet vast gevroren vanochtend), en de rubbers voelen dan niet vies vettig aan. Uiteraard is het in deze koude periode ook belangrijk dat je de deurstijl + rand van de deur na het wassen ook netjes droog maakt. Dat scheelt al de helft met vastplakken. | |
invine | maandag 3 december 2012 @ 10:16 |
Is er ook spul waardoor je ramen minder snel/niet beslaan 's ochtends? Ik word er beetje kriegel van, heb wel zo'n leuk doekje maar dat werkt niet echt als ik op de snelweg zit (ik rijd redelijk snel de snelweg op). | |
Goddelijker | maandag 3 december 2012 @ 10:35 |
http://www.carclean.nl/pr(...)150ml_FCG_150_101365 Of http://www.carclean.nl/pr(...)300ml_FCL_300_101364 | |
PerryVogelbekdier | maandag 3 december 2012 @ 10:42 |
En CarPro Fog-Fight niet te vergeten. Al met al werken ze beide goed, maar er zijn met beide ook 'bekende' problemen. Fog-Fight laat vaak vlekken/kringen achter die je alleen ziet van buiten naar binnen, maar andersom niet. Sommige vinden dat erg, en anderen weer niet. Zelf heb ik er amper last van. en 2x nawrijven met een andere MF doek lostte dat probleem bij mij op. Fog Clear Anti Fog Gel liet bij mij allemaal waterige strepen op aan de binnenkant, maar deze wrijf je zo weg met een MF doek (was ook maar eenmalig). Moet wel zeggen dat ik nooit meer zonder 1 van die producten wil ![]() | |
invine | maandag 3 december 2012 @ 10:45 |
Is er één die je over de ander zou aanraden? Fog fight is maar beperkt beschikbaar en ik wil het liefst morgen/overmorgen wel in huis hebben ![]() | |
Goddelijker | maandag 3 december 2012 @ 10:46 |
Kun je niet beter de bron aanpakken ipv het symptoom? Carclean levert normaal gesproken de volgende dag als het op voorraad is (en PostNL doet geen gekke dingen). | |
PerryVogelbekdier | maandag 3 december 2012 @ 10:57 |
Beide zijn gewoon aan te raden ![]() Tja als detailer wil je alles strak en netjes hebben, en dergelijke producten zijn dan 'vervelend', maar voor de winter gewoon een compromis sluiten met jezelf. Kiezen tussen: - Misschien een paar strepen/vlekken zichtbaar vanuit de buitenkant, maar niet vanuit de binnenkant.. De ene keer zie je het meer dan de andere keer. - Continue met beslagen ruiten rijden ![]() ![]() In de zomer gewoon weer een keer reinigen, en het is weer als nieuw | |
invine | maandag 3 december 2012 @ 10:58 |
Wat zou de bron moeten zijn dan? Als het nat en koud buiten is beslaan mijn ruiten, anders niet. Ik ben geen detailer, zeker niet nu mijn moeder een zieke deuk in mijn auto heeft gereden, nu moet alles gewoon functioneel zijn! | |
PerryVogelbekdier | maandag 3 december 2012 @ 11:00 |
Veel auto's hebben er last van, en je kan er niet altijd iets aan doen. Elke ruit beslaat met dit natte weer ![]() Je kan ook een vochtvreter (Pingi/Pingu of hoe dat ding heet) in de auto zetten. Dan heb je er ook minder tot geen last van. Maargoed, ik wil dat allemaal niet in de auto ![]() | |
invine | maandag 3 december 2012 @ 11:05 |
Nee een vochtvreter moet ik ook niks van hebben ![]() | |
Goddelijker | maandag 3 december 2012 @ 11:05 |
Halfords heeft het ook. | |
invine | maandag 3 december 2012 @ 11:11 |
Volgens hun website niet? | |
PerryVogelbekdier | maandag 3 december 2012 @ 11:11 |
Een onmisbaar artikel om je ramen handig schoon te kunnen maken... de Glass Master Pro! Lijkt echt op een tellsell ding, maar het werkt verdomd fijn! http://carclean.nl/produc(...)_kit_GMP_7601_100736 Bestel meteen wat MF dingen erbij: Glass Master Pro - Terry Bonnet - 3 pack Dan ben je klaar ![]() Scheelt je een berg onnodig klotewerk ![]() | |
Goddelijker | maandag 3 december 2012 @ 11:12 |
Oh, die hebben alleen de liquid versie van ProVision. ![]() | |
invine | maandag 3 december 2012 @ 11:15 |
Hehe! ![]() ![]() | |
invine | maandag 3 december 2012 @ 11:19 |
Ja heb hem ook gevonden, is dat niks? | |
Goddelijker | maandag 3 december 2012 @ 11:31 |
Het is een veel verkocht/gebruikt product. ![]() | |
invine | maandag 3 december 2012 @ 12:00 |
Na werk maar even langs de halfords, zit toch om de hoek. | |
jitzzzze | maandag 3 december 2012 @ 12:26 |
Bij halfords is de provision wel een stuk duurder dan bij carclean. | |
invine | maandag 3 december 2012 @ 13:07 |
Ja maar carclean heeft nog eens 5e verzendkosten, beetje veel voor een eenmalige bestelling. | |
Marco001 | donderdag 6 december 2012 @ 00:41 |
En weer een lading spul besteld.. ![]() Dodo Juice - Mint Merkin - Microfibre Window Cloth Dodo Juice - Red Mist - Tropical protection detailer - 500ml Dodo Juice - Blue Roo Polishing Pouch Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml Dodo Juice - Basics of Bling Drying Towel - 60x60cm Dodo Juice - Orange Crush wax panel pot - 30ml In totaal 10,- bespaard met de DDD. ![]() | |
PerryVogelbekdier | donderdag 6 december 2012 @ 10:00 |
Mooie aanschaf Marco! | |
jitzzzze | donderdag 6 december 2012 @ 10:56 |
Mijn de-icer werkte voor geen meter vanmorgen. Stond ik alsnog te krabben ![]() | |
Marco001 | donderdag 6 december 2012 @ 14:37 |
Dat dacht ik ook. ![]() Droogdoek is nog kerstcadeau voor mijn vader, rest is voor mij. | |
jitzzzze | vrijdag 7 december 2012 @ 13:23 |
Net alle sneeuw van de wagen geveegd, voordat één of ander buurtjochie een sneeuwbal van mijn motorkap maakt. En daarbij mogelijk allemaal krassen maakt. | |
Goddelijker | vrijdag 7 december 2012 @ 13:45 |
Dat hadden ze bij mij vanochtend al gedaan. | |
jitzzzze | vrijdag 7 december 2012 @ 13:46 |
Bij mij gelukkig niet, even snel met het wissertje erover en het gevaar is geweken ![]() | |
Goddelijker | vrijdag 7 december 2012 @ 13:47 |
Ja, ik was vanochtend te laat om 8 uur. Toen was het al gebeurd. Net wel de rest er ff afgehaald. ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 7 december 2012 @ 13:48 |
En zojuist twee 10l jerrycans ontvangen om zelf water mee te nemen naar de wasdoos ![]() | |
Goddelijker | vrijdag 7 december 2012 @ 13:51 |
Had je niet beter afsluitbare emmers kunnen nemen? ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 7 december 2012 @ 13:54 |
Nou ja, dit is alleen voor de wintermaanden. De rest van het jaar was ik hem hier voor de deur. Dan ga ik geen dure afsluitbare emmers kopen terwijl ik al twee prima emmers heb. | |
Repeating | vrijdag 7 december 2012 @ 20:37 |
Jezus wat een moeite steek jij er nog in tijdens de wintermaanden. Het is mij veel te koud en hij ziet er bovendien na 1 dag niet meer uit. Even met de hogedruk erover is dus ook het enige wat ik nu doe. Begin maart krijgt 'ie weer een dosis liefde. ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 7 december 2012 @ 21:06 |
Ook in de wintermaanden mag ie glimmen ![]() | |
Repeating | vrijdag 7 december 2012 @ 21:10 |
Alleen maar lof. ![]() Ik heb er de tijd en motivatie niet meer voor met dit weer! | |
jitzzzze | vrijdag 7 december 2012 @ 21:12 |
Morgen weer eventjes wassen, 3e laag wheelsealant erbij, banden in de bold & bright, ramen van binnen weer schoonmaken en ik kan weer een week vooruit. Ik zit minimaal 10 uur per week in die wagen, dan mag het wel schoon zijn vind ik. | |
Marco001 | vrijdag 7 december 2012 @ 21:57 |
Na de wasbeurt er 1 keer meegereden, even op en nee rnaar Groningen; ik heb een rode auto, maar de achterkant en onder-zijkant is grijszwart nu... | |
mithrandirrr | vrijdag 7 december 2012 @ 22:06 |
Ik ben weer aan het werk sinds 2 dagen, dus voor mij ook weer een stuk minder tijd om de auto bij de houden :/. Ben weer gebonden aan de weekenden en dan moet je net ff wat geluk met het weer hebben. De auto is nu idd ook supersmerig dus ik denk dat ik morgen even een bezoekje aan de was box breng om hem even goed af te spuiten. Ik ben gek op dit winterweer, maar het brengt ook nadelen met zich mee helaas! | |
Adelante | vrijdag 7 december 2012 @ 22:09 |
Ik heb een witte auto, maar met dit weer is er geen beginnen aan. Afspuiten met hoge druk bij de wasbox moet ie het maar even mee doen. Misschien volgend weekend ff handwassen als de temperatuur het toelaat. | |
mithrandirrr | vrijdag 7 december 2012 @ 22:13 |
Ja dat is ook mijn idee idd | |
jitzzzze | zaterdag 8 december 2012 @ 15:25 |
De PB bold & bright blijft prima zitten op de vrij nieuwe voorbanden, maar op de achterbanden is de pret van korte duur. ![]() | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 8 december 2012 @ 15:38 |
mijn auto begon te stinken dus heb ik hem weer eens leeggeruimd. de buitenkant zit vol wintersporen maar ja als ik dat er afwas zit dat er morgen weer op. in afwachting op de zomer ![]() | |
Repeating | zaterdag 8 december 2012 @ 16:15 |
Heb je er voor gezorgd dat je banden goed vrij zijn van allerlei vuil en vet? | |
jitzzzze | zaterdag 8 december 2012 @ 16:16 |
Vandaag meegewassen met de shampoo en vorige week met velgenreiniger ![]() Het verschil is echt bizar, ik had zelf beading op de voorbanden ![]() | |
M3rcury | donderdag 13 december 2012 @ 08:31 |
Kan ook zijn dat je banden al richting het uitgedroogde gaan. Dan nemen ze veel meer op en is het effect sneller weg.:) | |
jitzzzze | donderdag 13 december 2012 @ 08:51 |
Kan, maar dat zou je moeten zien aan de banden zelf. Ze zien er verder prima uit, maar ik denk dat er enorm veel vuil aan zit. Er staat thuis een bus Poorboys APC op me te wachten, dus dit weekend nieuwe ronde, nieuwe kansen ![]() | |
M3rcury | donderdag 13 december 2012 @ 18:34 |
Klopt, maar is niet iets waar iedereen aan denkt. Grondig schoonmaken met APC gaat de truuk waarschijnlijk wel doen ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 14 december 2012 @ 09:35 |
Ik ga er morgen achter komen. Heb nu APC in huis en een PB spuitfles, dus ik kan de banden eens goed schoonmaken en de bekleding. Eens kijken of die vlekken eruit gaan. Gewoon inspuiten en afnemen met een handdoek? | |
M3rcury | zaterdag 15 december 2012 @ 08:17 |
Even schoonmaken met een borstel oid, en dan goed naspoelen met water. APC is soms best een sterk goedje. | |
jitzzzze | zaterdag 15 december 2012 @ 10:11 |
Ook de bekleding goed naspoelen met water? ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 15 december 2012 @ 16:41 |
Ik zou het wel doen. ![]() | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 15 december 2012 @ 16:45 |
een extractor fixen. anders trekt het water de troep maar verder mee diep in de stof. | |
Adelante | zondag 16 december 2012 @ 15:49 |
Zooo, de auto is weer wit. De buurman heeft 'm al 7 mnd niet gewassen ofzo, dus dan steekt ie extra mooi af ![]() | |
mithrandirrr | zondag 16 december 2012 @ 18:14 |
![]() | |
ukga | maandag 17 december 2012 @ 00:45 |
Ik ga maar eens goed de OP doorlezen. Ik ben zo een boerelullo die zn auto elke maand door de straat haalt en verder niks | |
Marco001 | zaterdag 22 december 2012 @ 12:41 |
http://www.chemicalguys.c(...)ZER_p/air_069_16.htm Waarom zijn dit soort aanbiedingen niet in NL? Had al een mooi mandje samengesteld(strippers scent, Super Suds mr Pink en een speciale microvezel wasding voor velgen, zou in totaal 20 dollar kwijt zijn.. ![]() Heb de Clearly Menthol al uitgetest op mijn vitrinekast; werkt best goed. ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 22 december 2012 @ 12:55 |
Poorboys heeft ook van die mooie aanbiedingen in de USA. Maar door de verzendkosten is het niet meer te doen ![]() | |
PerryVogelbekdier | zaterdag 22 december 2012 @ 13:45 |
Of je moet echt een mega groupbuy gaan doen en 1 complete pallet laten komen, dan kan het wel interessant zijn.. Maarja, tijd/moeite/risico... ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 22 december 2012 @ 18:02 |
Het is wel duidelijk te zien dat ik hem twee weken niet gewassen heb. De beading is echt een stuk minder en de swirls komen ook weer terug ![]() Echt wtf, en ik had zo mijn best gedaan een paar weken terug ![]() | |
M3rcury | zondag 23 december 2012 @ 11:32 |
Serieus, 20 dollar? Dat is echt heel weinig. Ik wil wel een keer kijken of ik een echt leuke aanbieding neer kan zetten voor jullie? ![]() | |
jitzzzze | zondag 23 december 2012 @ 11:42 |
Ik ga vandaag maar eens Meg's cleaner wax doen. Eens kijken hoe dat bevalt ten opzichte van PB EXP. | |
Hyperdude | zondag 23 december 2012 @ 11:42 |
Heb hiero een donkerblauwe, non-metallic, auto en een witte motor. Net met de auto aan de gang geweest, eerste keer in 2012 ![]() Zit nu wat te lezen in dit topic en vraag mij nu af of het loont aan te schaffen. Ik wil maar beginnen met de White Diamond, ivm witte motor. Die werkt vast ook wel op donkerblauw. ![]() Hier staat dan nog Autoglym Super Resin Polish en Autoglym Extra Gloss protection om de boel af te maken. Bevalt goed, maar de Polish lijkt mij iets te polijsterig voor een Garagequeen. Kan dat kloppen/ wat is een goede, weinig polijstende polish? Die Extra Gloss Protection is erg dun; maar houdt wel lekker lang en makkelijk op te brengen/af te halen. Doe alles met de hand; heb wel een DAP liggen, maar doe het liever met de hand. Sfeerplaatje ![]() ![]() | |
M3rcury | zondag 23 december 2012 @ 11:44 |
Super resin polish is geen polijstmiddel, maar een glaze met fillers (of een wax, maar dat weet ik ff niet uit mijn hoofd) | |
jitzzzze | zondag 23 december 2012 @ 11:46 |
SRP en Black Hole/White Diamond doen eigenlijk hetzelfde. Het zijn beide een glaze met fillers. | |
Hyperdude | zondag 23 december 2012 @ 11:48 |
@ jitzzzze. ; koop ik die Diamond maar niet. Koop ik er lekker 98 van. ![]() Al die verschillende middeltjes weet ik zo niet. ![]() Op de site van carclean staat dit: Heb ik een keer van mij garage gekregen, samen met dat Extra Gloss Protection. Ze ergerden zich aan mijn nooit poetsen beleid. ![]() Op de fles staat "voor nieuwe- en of matig verweerde autolakken" "dan haalt ie toch iets weg=polijsten? | |
M3rcury | zondag 23 december 2012 @ 11:54 |
Op de site van autoglym staat dat het ook beschermd, dus het is geen pure glaze, aangezien het ook als laatste product gebruikt kan worden. Het is een cleaner, en waarschijnlijk bedoelen ze met matig verweerde autolakken, dat het de swirls opvult ![]() | |
jitzzzze | zondag 23 december 2012 @ 11:57 |
Nou ja, White Diamond is echt gemaakt voor een lichte auto. Je resultaat zal beter zijn dan met Black Hole. Niet veel mensen gebruiken het echter als laatste product. Eigenlijk zet iedereen er wel een wax of sealent over. En het polijst inderdaad niets, het vult alle lichte krassen en swirls op waardoor je zonder al teveel moeite toch een mooi resultaat krijgt. | |
Hyperdude | zondag 23 december 2012 @ 11:59 |
thnx guys ![]() Eigenlijk is de combi van Autoglym Super Resin Polish en daarna Autoglym Extra Gloss Protection dus zo gek nog niet als je een beetje lui bent en niet al te kritisch gaat kijken? ![]() Ga ik dat ook eens op de, witte, motor proberen. | |
jitzzzze | zondag 23 december 2012 @ 12:00 |
Ja. En als je het niet erg vind om dat een aantal maal per jaar te herhalen is er niets aan de hand. | |
Hyperdude | zondag 23 december 2012 @ 12:01 |
Ding staat altijd in de schuur.![]() Meer dan 2 keer per jaar ga ik niet doen (= 1 keer per 1500-2000 km) | |
jitzzzze | zondag 23 december 2012 @ 12:10 |
Dan gaat het je vast en zeker bevallen. Hou wel goed de cure tijd aan, anders doet het allemaal vrij weinig. | |
Hyperdude | zondag 23 december 2012 @ 12:15 |
Ik gebruik het al een paar jaar. Vroeg mij alleen af of het wel goed spul was. ![]() Meestal laat ik een dag voorbij gaan voordat ik verder ga met de volgende stap. Poorboys Spray and Wipe is wel goed spul trouwens om de auto te reinigen. Ruikt ook lekker. 1 op 1 verdund met Aqua Destillata in sprayflacon. | |
jitzzzze | zondag 23 december 2012 @ 12:16 |
Het is prima spul, echt niets mis mee. | |
jitzzzze | zondag 23 december 2012 @ 15:44 |
Potverdikkie, dat is echt een blijvertje. Met één laag ben je klaar, en heel veel werk/moeite is het niet. En ik wist helemaal niet dat mijn auto zo donkerblauw was ![]() ![]() ![]() De beading is zo goed, de druppels op de motorkap ontwikkelen zoveel snelheid dat ze de koplampen en grille niet eens meer raken. Ze vliegen in een pisboogje van de auto af ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door jitzzzze op 24-12-2012 09:38:59 ] | |
FalleNk810i | dinsdag 25 december 2012 @ 13:02 |
Ik wil mijn auto wassen, alleen zit er ongelofelijk veel bende (zand, pekel, viezigheid) op. Hogedruk ga ik niet doen want dan ben ik mijn wax kwijt. Voorzichting zonder druk zetten met de washmit de auto wassen lijkt mij het beste? | |
Goddelijker | dinsdag 25 december 2012 @ 13:09 |
Hogedruk kun je gewoon doen met wax hoor. Daarna gewoon wassen. Sowieso moet je nooit wassen met (hard) drukken. | |
FalleNk810i | dinsdag 25 december 2012 @ 14:16 |
Spuit je dat er niet af dan joh? Kon helaas geen hogedruk of tuinslang gebruiken. Had mn pa al afgesloten voor de vorst van een paar weken geleden. Hij is wel weer schoon in ieder geval! | |
Adelante | dinsdag 25 december 2012 @ 14:59 |
Even naar een washbox om 'm met hoge druk af te spuiten, dan daar wassen met washmit en twee emmer methode, afspuiten en dan drogen. Is mijn winterbehandeling en tot nu toe werkt dat prima. | |
MountMan | woensdag 26 december 2012 @ 20:09 |
Ik heb even geen idee hoe en of ik dit nog kan aanpakken. Onder het motto 'Een foto spreekt meer als 1000 woorden': Zal dit eruit te polijsten zijn of is het echt een kwestie van overspuiten? Boven- en onderkant van de motorkap (links en rechts op de foto) is de orginele kleur. Gaat om een variant van metallic grijs op een auto van 92. | |
Repeating | woensdag 26 december 2012 @ 21:56 |
Werkt bij mij ook gewoon top. Ik loop 'm daarna nog altijd even rond met QD+. Hier durf ik geen antwoord op te geven. Heb zelf (helaas) nog geen DAP en heb dus nog nooit machinaal gepolijst. Ik heb wel ooit op carclean.nl een rode auto gezien waarvan de lak ook totaal verweerd was. Hij heeft er tien(tallen) uren in gestoken maar het resultaat was verbazingwekkend! Ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan terugvinden. Edit: Ik heb het desbetreffende topic niet 1, 2, 3, teruggevonden. Ik heb wel deze 2 topics teruggevonden met ongeveer dezelfde aanslag. http://forum.carclean.nl/(...)-is-niet-lelijk.aspx http://forum.carclean.nl/(...)kt-Rood-te-zijn.aspx [ Bericht 12% gewijzigd door Repeating op 26-12-2012 22:05:54 ] | |
Hyperdude | woensdag 26 december 2012 @ 22:00 |
Je kan er toch niets "bij-polijsten"? ![]() Misschien zijn er wel wat trucjes; maar of je daar een blijven tevredenstellend resultaat mee krijgt? Ik ben benieuwd of er wat anders dan overspuiten te bedenken valt. | |
Utca | woensdag 26 december 2012 @ 22:22 |
Deze? http://forum.carclean.nl/(...)ade-metamorfose.aspx | |
PerryVogelbekdier | woensdag 26 december 2012 @ 23:13 |
Single stage lakken zonder blanke lak die verkrijten inderdaad (zoals de links naar Carclean), maar een metallic lak (basecoat met blanke lak) mag dit niet doen.. Is dit wel een metallic lak Mountman? Want als ik links op de foto kijk, lijkt het extreme verkrijting OF de lak bladdert.. Indien het bladdert zal het gespoten moeten worden.. Indien verkrijt, kan het machinaal gepolijst worden, en als er nog genoeg lak onder zit zul je er dan niks meer van zien. | |
MountMan | woensdag 26 december 2012 @ 23:30 |
Hm, ik zal morgen de kleurcode nakijken om het 100% zeker te weten. Als je d'r over heen wrijft komt er verder niets los: ook met een hogedruk spuit niet. Heb nog een DAP900 liggen hier, kan het proberen zodra het weer hier wat beter wordt... Die Charade: Zover ik kan zien aan de omgeving is dat ook in mijn woonplaats, kan allicht daar eens informeren. | |
Repeating | donderdag 27 december 2012 @ 13:10 |
Jaa! +60 manuren ![]() | |
PerryVogelbekdier | donderdag 27 december 2012 @ 14:49 |
Zie je metaaldeeltjes in de lak die nog wel goed zijn? Zo niet, dan is het geen metallic, maar dan klinkt het alsof het gewoon goed weg te polijsten is.. | |
Skippy_ball | donderdag 27 december 2012 @ 19:00 |
Fijne OpeningsPost! | |
jitzzzze | woensdag 2 januari 2013 @ 11:05 |
Vraagje: mijn wagen (donkerblauw) zit vol met swirls en kleinere krassen. Die heb ik nu vrij aardig gemaskeerd met Meg's cleaner wax, maar toch wil ik daar iets serieuzer wat aan gaan doen. Nou zit ik producten voorbij komen als SwirlX en Ultimate compund. De filmpjes beloven natuurlijk een fantastisch resultaat, maar wat is jullie ervaring? | |
#ANONIEM | woensdag 2 januari 2013 @ 11:08 |
SwirlX werkt nagenoeg niet is mijn ervaring. Voor het beste resultaat is een polijstbeurt (bij een bevriende detailer) toch echt het beste. | |
jitzzzze | woensdag 2 januari 2013 @ 11:10 |
Dat sowieso, maar die ken ik niet ![]() Ik ben aangewezen op een "even coat applicator" ![]() | |
jitzzzze | woensdag 2 januari 2013 @ 16:25 |
Mezelf maar eens verwend met Autoglym SRP en een klei setje van Monello. Samen met de Poorboys EXP die ik al had, moet dat wel een mooi resultaat gaan geven hoop ik ![]() | |
Marco001 | donderdag 3 januari 2013 @ 13:32 |
Net mijn auto ook weer gewassen en met Red Mist gedroogd.. ![]() | |
jitzzzze | donderdag 3 januari 2013 @ 17:01 |
Vanmiddag gewassen en gekleid. Het was wel duidelijk dat ie nog nooit een stukje klei van dichtbij had gezien ![]() Morgen in de Super Resin Polish zetten en daarna in de EX-P. Ik hoop dat het nu wel langer dan een week of twee blijft zitten ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 3 januari 2013 @ 17:01 |
Ik moet ook mijn auto weer doen, waar ga ik de tijd vinden ![]() | |
mithrandirrr | donderdag 3 januari 2013 @ 22:57 |
Ik heb zaterdag voor ook voor het eerst Red Mist gebruikt. Fijn spul en een schitterende glans! | |
jitzzzze | vrijdag 4 januari 2013 @ 19:38 |
Na gisteren gekleid te hebben, heb ik xvndaag mijn wagen in de SRP en de EX-P gezet. Hij glimt weer als een malle, nu maar hopen dat het langer dan twee weken blijft zitten. Zijn er nog dingen die ik kan doen om de standtijd te vergroten? Na elke wasbeurt met een spraywax erover? Of met detailspray? | |
PerryVogelbekdier | vrijdag 4 januari 2013 @ 19:48 |
De glans blijft wel langer dan 2 weken ![]() Optijd even wassen, niet teveel shampoo gebruiken. Standtijd kun je vergroten door een spraywax te gebruiken, of door een Detailerspray met carnauba of sealant te gebruiken.. Denk dan aan CG Hybrid V7, Poorboys QD+, Dodo Red Mist, CarPro Reload, Auto-Finesse Finale (deze heeft ook iets van bescherming aan boord) bijv. | |
jitzzzze | vrijdag 4 januari 2013 @ 19:52 |
Maar de beading en sheeting niet ![]() Dus na het drogen insprayen met bijv QD+ en dan direct afnemen? Dan blijft de B&S ook langer? Of zou je daarvoor een spraywax van bijv. Mags moeten gebruiken? Ik ben nogal fan van PB spullen ![]() | |
PerryVogelbekdier | vrijdag 4 januari 2013 @ 21:52 |
Niks mis met PB spullen hoor ![]() Bij gebruik van EX-P zou je sheeting toch echt enkele maanden goed moeten blijven.. Beading merkte ik op 2 wagens na 4,5 maand pas echte vermindering, en na 6 maanden compleet weg. Voorbewerking was wassen/kleien/reinigen/polijsten en 2 lagen EX-P erop. Heb je de EX-P wel lang genoeg laten curen? Voor een sealant geldt de swipetest namelijk niet. Laat EX-P met dit koude weer gerust een dik half uur tot drie kwartier zitten voordat je em uitwrijft.. Anders zul je een slechte standtijd overhouden. De tweede laag zou ik dan ook pas 1 a 2 uur later aanbrengen nadat je de eerste uitgewreven hebt. Dit ivm uitharden van de eerste sealant laag.. Dan zou het helemaal optimaal moeten zijn. QD+ is idd na het drogen gewoon opsprayen, verdelen met doekje en dan uitwrijven met een andere doek. Zelf merk ik met QD+ dat het vaak fijner werkt om de QD+ niet rechtstreeks op de lak te sprayen, maar juist op de doek waarmee je de QD+ ook inwerkt. Gewoon kijken wat voor jou het fijnst werkt. B&S wordt hiermee ook verbeterd aangezien de EX-P laag door het wassen en buiten staan ook slijt. Maargoed, ik wil wel aangeven dat het met alleen EX-P toch al een heel wat maandjes goed moet gaan, mits je geen foam van de wasbox gebruikt of sterke concentraties shampoo. Uiteraard kan een QD+ na een wasbeurt zeker geen kwaad. Het geeft altijd de auto altijd een net gewaxte look ![]() | |
Goddelijker | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:06 |
EX-P Staat standaard al op 30-60 minuten. Dus met dit koude/vochtige weer mag het langer. Ik lees zelfs verhalen van mensen die hem > 12 uur erop laten zitten. ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:07 |
Ik heb hem vandaag een uur laten curen voordat ik hem uitwreef. Gerekend vanaf dat ik klaar was, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik wilde na de volgende wasbeurt een tweede laag zetten, beetje afhankelijk van het weer. Ik denk dat ik de vorige keer te kort heb laten curen, of dat de wagen niet goed schoon was. Bij het kleien kwam er enorm veel meuk nog af. En ook nu, was de applicator pad nog steeds zwart na afloop ![]() Foam van de wasbox gebruik ik helemaal niet en heel veel shampoo ook niet, alleen maar wat er op de fles staat als hoeveelheid. Het enige nadeel van PB vind ik, is dat je het niet in een winkel kunt halen ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door jitzzzze op 04-01-2013 22:29:12 ] | |
PerryVogelbekdier | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:41 |
@Goddelijk, dat klopt. Er zijn er echt bij die em 24 uur laten staan in een garage, voordat ze deze uitwrijven. Met een graad of 20 kun je em gerust een uur laten zitten, maar met dit koude weer is langer dan een uur zeker wel aan te raden.. Maargoed, dan ben je afhankelijk van het weer, of je moet binnen kunnen staan. Je applicator pad na afloop zwart is natuurlijk niet helemaal de bedoeling ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 4 januari 2013 @ 23:05 |
1.5 uur laten staan, dan nog een keer EX-P erop. Goed uitwrijven is ook belangrijk. Daarna doe ik meestal een laagje Dodo Juice Supernatural eroverheen. Ultieme standtijd, prachtige glans. Auto ziet er nog steeds toppie uit, na 5 maanden ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 5 januari 2013 @ 09:09 |
Nou ja, ik moet gewoon buiten staan. En na een uur begon het een beetje te miezeren, dus echt veel keuze had ik niet meer toen ![]() Wel gek dat mijn pad's zwart worden, helemaal omdat ik de wagen ook gekleid heb. Hoe zou dat toch komen? ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 5 januari 2013 @ 12:55 |
Toch nog viezigheid. Misschien niet goed genoeg gekleid of vervuiling dat er niet af gaat met kleien. | |
jitzzzze | zaterdag 5 januari 2013 @ 13:08 |
Hoe vies kan een auto zijn ![]() ![]() Maar alles overwegend, zou je kunnen zeggen dat ik de SRP en EXP wel op een goede wijze heb aangebracht. En dat ik nog een tweede laag moet zetten en tussen door een spraywax zou kunnen gebruiken? | |
Goddelijker | zaterdag 5 januari 2013 @ 13:39 |
Ik zou inderdaad een tweede laag EX-P erop doen en na het wassen bijhouden/boosten met een spraywax. | |
jitzzzze | zaterdag 5 januari 2013 @ 13:41 |
Die tweede laag komt na de volgende wasbeurt. Zal volgende week wel zijn of over twee weken. Wat is een goede spraywax? ![]() Kan je daarmee ook tussentijds bijv. vogelpoep weghalen? Of heb je daarvoor weer een detailerspray nodig? | |
PerryVogelbekdier | zondag 6 januari 2013 @ 01:46 |
Pads die nog zwart worden kan meerdere oorzaken hebben. Heb je alle naden wel goed gereinigd? Vaak zie ik dat dat een probleem is. Wil je gewoon ff snel een beschermlaagje toevoegen, ga dan voor PB QD+, Dodo Red Mist of CarPro Reload bijv. Dat werkt lekker snel en effectief. Of als je eens iets anders wilt; Nanolex Washcoat. Dan kun je na het wassen je auto in deze foam zetten, na enkele minute afspoelen en klaar. auto in de bescherming ![]() Vogelpoep weghalen doe je het beste door er een nat doekje op je leggen zodat het vuil los kan weken. Overigens daarna even met een detailspraytje naar keuze ff reinigen.. Klaar :p [ Bericht 4% gewijzigd door PerryVogelbekdier op 06-01-2013 02:01:03 ] | |
TC_Artemis | zondag 6 januari 2013 @ 19:35 |
Swissvax car bath.. Wat een bazenspul ![]() | |
FkTwkGs2012 | zondag 6 januari 2013 @ 19:37 |
ik heb vandaag mijn auto afgespoten en met een borstel wat vettige aanslag weggehaald. ook stofgezogen. kan er wel weer ff tegenaan ![]() | |
jitzzzze | zondag 6 januari 2013 @ 19:46 |
De naden, dat zou best kunnen ja. Daar doe je weinig aan, ik zeker, ik rij zo'n 1000km in een week . Binnenkort maar eens een flesje QD+ aanschaffen. ![]() | |
guppie69 | maandag 7 januari 2013 @ 15:00 |
Kan eigenlijk iemand me vertellen waarom je een dode stof als lak moet voeden? Niet rottig bedoeld hoor, ik lees regelmatig detail topics maar ik zelf heb niet het geduld en tijd voor een full detail. Bij mij is het meestal wassen, en 1x per jaar kleien en in de was. | |
#ANONIEM | maandag 7 januari 2013 @ 15:19 |
Hoe bedoel je 'dode stof' ? | |
PerryVogelbekdier | maandag 7 januari 2013 @ 15:26 |
Ik gok omdat lak niet leeft.. Het is iig niet organisch. Voeden is zeker niet verplicht Guppie. Het maskeert alleen swirls en je lak kan daardoor een diepere kleur krijgen. Verder doet het niks.. | |
mithrandirrr | maandag 7 januari 2013 @ 19:09 |
Hoe werken jullie met Red Mist? Ik heb het de laatste keer licht op m'n wagen beneveld na het wassen, toen afgedroogd en zoals eerder vermeld hier, nog een keer nagelopen met een mf doek. Echter is het echt superlastig om het helemaal weg te poetsen, ik blijf er iets van terug zijn (komt misschien door de vochtigheid omdat het wat later was?). Het resultaat is wel echt schitterend! En ik vind het vrij zuinig in gebruik. | |
Goddelijker | maandag 7 januari 2013 @ 22:36 |
Wassen -> Drogen -> 1 a 2 spraytjes per paneel op een mf doek -> inwrijven -> kort laten zitten -> uitwrijven met andere mf doek. | |
mithrandirrr | maandag 7 januari 2013 @ 23:09 |
Thx! Volgende keer proberen ![]() | |
PerryVogelbekdier | dinsdag 8 januari 2013 @ 07:21 |
Op sommige lakken werkt het beter om eerst op een mf doek of pad te sprayen.. Heel vreemd, maargoed er zijn ook genoeg verschillende lakken tegenwoordig | |
jitzzzze | woensdag 9 januari 2013 @ 07:43 |
Één van mijn collega's vroeg zojuist of ik nieuwe velgen had gekocht. Ze zijn 17 jaar oud, beetje poetsen en wheel sealent doet wonderen ![]() | |
Adelante | donderdag 10 januari 2013 @ 21:18 |
Zo net nog even gewassen voor de vorst invalt, autootje kan mooi wit de sneeuw in morgen ![]() | |
mithrandirrr | donderdag 10 januari 2013 @ 22:21 |
Als er maar niet teveel gestrooid wordt.... Aardige steenslag opgelopen toen ik bij de vorige vriesperiode een strooiwagen tegemoet reed........ | |
#ANONIEM | donderdag 10 januari 2013 @ 22:27 |
Niet op tijd mijn auto gedaan ![]() | |
Goddelijker | vrijdag 11 januari 2013 @ 08:00 |
De mijne ziet er zowel van buiten, als van binnen niet uit ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 09:00 |
Mijnes ook niet ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 11 januari 2013 @ 10:46 |
Dus wel net op tijd gedaan ![]() Iemand nog een tip om zwarte plastic spul weer mooi zwart te krijgen? Het heeft 17 jaar lang zooi verzameld en even afborstelen met APC mocht niet baten ![]() Gewoon PB trim restorer erop smeren kan, maar langer dan een week blijft het niet zitten ![]() | |
PerryVogelbekdier | vrijdag 11 januari 2013 @ 11:40 |
Een dressing blijft op je trims liggen.. Met PB TR had ik ook een verminderde standtijd. Auto-Finesse Revive bleef al een heel stuk langer zitten bij mij. Helaas door altijd te reinigen met APC merk ik wel dat de trims steeds slechter producten opnemen. Dat hebben al meer mensen mogen ervaren, dus ik doe het zo min mogelijk. Tegenwoordig ontvet ik ze gewoon met Eraser, voordat ik ze behandel. Je kan een coating a la CarPro DLUX of Nanolex Trim Rejuvenator proberen. Dit hecht zich aan de trims, en is er niet af te krijgen met wat water ![]() Helaas is er 1 nadeel, en dat is dat het spul niet op elke soort kunststof hecht. Het is altijd maar de vraag of het lukt. Bij mij werkt het wel goed, en dat zit er al dik 4 maanden lang op... Hopelijk nog veel meer maanden ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:20 |
Ik heb ze nu 1 keer met APC gereinigd. Normaal was ik ze alleen maar. Nou ja, de fles TR moet toch op lees ik zo, dus ik blijf het maar gebruiken. Een standtijd van een week of 2/3 zou ik wel leuk vinden eigenlijk. | |
Marco001 | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:23 |
![]() Beading. ![]() Gebruik zelf tot nu toe altijd Adam's Super VRT, blijft met gemak een paar maanden zitten. ![]() Alleen dat flesje is inmiddels bijna op, dus laatst Auto FInesse Revive maar besteld | |
Goddelijker | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:27 |
Hij lijkt wel roze zo. | |
Marco001 | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:32 |
tja, zo glimmend rood dat de camera van mijn mobiel er niet mee overweg kon.. | |
jitzzzze | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:09 |
Iemand ervaring met Autoglym Rapid detailer? | |
Andyy | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:28 |
Ik heb de auto gister van binnen en buiten gedaan ![]() Maar weet iemand hoe je wax van (zwart) kunststof af krijgt? Wassen hielp niet en nu zie je op sommige plekken wat witte waas op de bumpers. | |
jitzzzze | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:30 |
Wondersponsje. Ook wel melamine genaamd. Beetje water op het sponsje en zachtjes boenen. Niet op je lak komen, want dan krijg je krassen. | |
Andyy | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:34 |
Dat is toch waar ze al die glimmende stuurwielen weer matte mee kregen? Later maar eens proberen dan, door al het zout zie je het toch niet de komende weken ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:44 |
Ja, is hetzelfde sponsje. Kost 1 euro voor 5 stuks bij de action. | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:22 |
Heb er vandaag toevallig 5 binnen gekregen. ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:22 |
Voor een tientje zeker van Carclean? ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:32 |
http://www.ebay.nl/itm/40(...)id=p3984.m1497.l2649 | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:32 |
Nice ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:34 |
Ze voelen wel 'apart' aan die sponsjes, zeker als je er in knijpt. Binnenkort maar eens loslaten op de binnenkant van de auto. ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:35 |
Dat apart aanvoelen is op zijn minst interessant ![]() ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:36 |
Ik hoop dat het snel wat warmer wordt, dan kan ik weer eens wat doen... | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:37 |
+1. Misschien dat ik morgen de wasdoos weer eens met een bezoekje ga vereren ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:38 |
Ik heb vanmiddag een stukje snelweg gereden, deed net m'n ruitenwissersproeiers aan en zag niks meer, door al dat zout dat dan op je ruit zit. ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:39 |
Helemaal in de zon, dan blijf je sproeien ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:39 |
Inderdaad. En op mijn motorkap zitten van die grijze strepen, ook door 't zout. | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:40 |
Zelfs over mijn dak zitten ze. Van voor naar achter ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:41 |
En mijn auto lijkt dan nooit zo vies door zijn kleur, tot je begint met wassen. Dan zie je ineens pas hoe vies 'ie is. | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:44 |
De mijne is donkerblauw. Van een afstandje lijkt ie best schoon, totdat je er inderdaad een veeg op hebt zitten van een jas ofzo ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:46 |
Of op de dorpels van mensen die instappen en zo lekker met de broek langs de auto schuren. ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:47 |
Ja, bij de bestuurderskant zie ik heel vaak zo'n glimmend stuk ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:48 |
Ik let er ongemerkt ook op denk ik, want ik heb nooit zo'n veeg of vieze broek. De bijrijderskant heeft er iets vaker last van bij mij. | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:49 |
![]() ![]() | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:50 |
En ik stiekem maar lachen als ik dan weer zo'n veeg. Wetende dat er iemand zijn schone broek lekker vies heeft gemaakt. ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 18:51 |
Nóg mooier is het als er in de stromende regen een stuk jas naar buiten hangt onder de deur door ![]() | |
PerryVogelbekdier | zaterdag 12 januari 2013 @ 19:03 |
Ik heb em vandaag 'gewassen'.. Gewoon Poorboys Bug Squash 1:4 op de droge auto gesproeid en daarna met een HD afgespoten.. Daarna een stukkie gereden. Auto stond nog mooi in de wax, en nu lijkt ie gewoon helemaal perfect gewassen ![]() Uiteraard na de rit even de deuren en deurstijlen van binnen gedroogd ivm vorst. | |
Marco001 | zaterdag 12 januari 2013 @ 19:22 |
Volgend weekend gaan mijn ouders een weekendje weg; heb de garage dus voor mijzelf. Wil hem dan eigenlijk even in de wax zetten, maar zit te twijfelen of ik ook wat EXP of een glaze zal kopen als tussenstap na het kleien. Handig? of overbodig? | |
jitzzzze | zaterdag 12 januari 2013 @ 19:56 |
Glaze is wel de moeite waard, tussen het kleinen en waxen in. En EXP doe je voor een was, maar niet als glaze. Het zou ook zelfstanding gebruikt kunnen worden. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 januari 2013 @ 20:16 |
EXP voor de wax doen, standtijd verdubbeld dan ongeveer. | |
junkiexp | zaterdag 12 januari 2013 @ 20:26 |
Ha leuk dit topic. Ik ben er ook gek van, vooral de binnenkant. Morgen als het droog is aan de slag met mijn lederen interieur, ik gebruik hiervoor gliptone. Vandaag maar even snel afgespoten, het was echt te koud om er uitgebreid er mee aan de slag te gaan. Maar ze staat er weer redelijk bij: ![]() ![]() | |
JohnB52 | zaterdag 12 januari 2013 @ 21:02 |
![]() zomaar een plaatje! topic stond opeens niet meer in mijn actieve topics, en om alleen tvp te typen, vind ik n beetje flauw | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 22:11 |
Waar is de beading/sheating? ![]() | |
Snoepje5 | zaterdag 12 januari 2013 @ 22:34 |
Mijn god, zo veel tekst in de op om een auto te wassen? Nou moet dat maar eens gaan lezen dan... | |
JohnB52 | zaterdag 12 januari 2013 @ 23:21 |
Die is even op vakantie! Serieus, hij moet echt nodig gepoetst worden! (en hij staat te koop) | |
Goddelijker | zaterdag 12 januari 2013 @ 23:42 |
Volgende keer geen foto's bij een advertentie zetten waarop de auto nog half nat is. Dan lijkt het net alsof je wat te verbergen hebt op de foto's (krassen bijv.). | |
JohnB52 | zaterdag 12 januari 2013 @ 23:49 |
Bedankt voor je tip! Op die kleine fotos kun je de krassen toch niet zien (denk ik) | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 00:37 |
Kan dat klei gedoe over de hele auto of is het alleen bedoeld voor specifieke onderdelen zoals ik op de video de motorkap zie? En kan in onderstaande lijst het cleanen/polijsten en voeden geskipt worden of zijn dit aanraders? • Wassen • Kleien • Cleanen en/of polijsten • Voeden • Waxen | |
Goddelijker | zondag 13 januari 2013 @ 00:40 |
Kan overal! Cleanen/Polijsten en Voeden kun je als 'beginner' overslaan, doen de meesten. Maar als je het echt goed wilt doen, moet je die ook meepakken, maar kost je dan ook meteen wat meer als je die meteen moet kopen. | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 00:48 |
Oke bedankt, sla ik die gewoon nog even over. Hoe kan ik het beste die groene algen aanpakken die bij de rubbertjes zitten? (Onder de ramen etc) | |
PerryVogelbekdier | zondag 13 januari 2013 @ 01:28 |
Met APC 1:10 en een zacht detailborsteltje (zachte verfkwast kan ook) is dit goed te doen. ![]() | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 08:23 |
Wel goed afspoelen direct erna. Je wilt niet dat APC opdroogt op je lak. | |
PerryVogelbekdier | zondag 13 januari 2013 @ 09:39 |
Dat klopt.. Dat wordt een bende. Maar opzich lijkt het me logisch dat je het daarna afspoelt, want APC inborstelen schuimt als een malle | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 09:44 |
Dat zeker, maar gewoon om het extra duidelijk te maken voor de beginnende detailer ![]() | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 11:14 |
Oke, ik lees wel dat dit ( http://www.carclean.nl/pr(...)3780ml_D10101_100618 ) eigenlijk voor de bekleding is bedoeld. Maar dat is dus geen probleem om dat spul tussen de rubbertjes en je ramen schoon te maken mits je het ook snel rr af spuit. | |
#ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 11:19 |
Niet eraf spuiten, gewoon met een nat doekje er weer langs gaan. Afspuiten zou ik alleen doen als je de auto erna nog een keer wast met een shampoo bv. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 11:19:50 ] | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 11:33 |
Ah klinkt logisch.. Anders laat je het natuurlijk ook weer op je lak lopen met het afspoelen.. Zit er trouwens verschil tussen schoonmaken met metallic lak en gewone lak? Bijv. verschillende typen wax die je moet gebruiken voor verschillende typen lak oid? | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 11:37 |
Maakt allemaal vrij weinig uit. | |
mithrandirrr | zondag 13 januari 2013 @ 13:27 |
Moet je met het gebruik van APC niet oppassen dat je je wax-laag enigzins stript? Wanneer ik nieuwe wax aanbreng was ik juist de wagen met een overdose shampoo met een scheut APC, om de oude wax te verwijderen. | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 14:14 |
Ja, het tast je waxlaag aan. | |
#ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 14:17 |
Daarom ook niet te afspoelen maar natte doek gebruiken. | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 14:19 |
Dat hangt er maar net vanaf in welke situatie je APC gaat gebruiken ![]() Auto al gewaxt -> natte doek Auto nog te waxen -> afspoelen | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 14:24 |
Nu alleen nog een goede (web)winkel vinden die allerlei spul voor beginners heeft.. Zo'n grit emmer lijkt me ook wel handig, hebben we hier thuis nog niet. En zo'n sponsje heb ik ook nog niet kunnen vinden die in de op wordt genoemd, cobra the bone spons. Van dat kleien heb ik dat filmpje gezien, is ook wel indrukwekkend. Moet alleen dan maar eens kijken of het nodig is. Als er geen bobbeltjes op de lak aanvoelen (en dus redelijk glad is) lijkt het kleien mij niet nodig toch. | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 14:25 |
carclean.nl Kleien is wel aan te raden als je gaat polijsten en glazen. Voor alleen waxen hoeft het niet per se, maar daarvoor zou je ook cleaner wax van Meg's kunnen gebruiken. | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 14:33 |
Ja ik moet de auto maandag ophalen. Dan moet ik maar eens kijken hoe en wat. Lijkt me eigenlijk wel interessant om op het begin alles te doen. Ben alleen bang dat ik het verkeerd ga doen. Nog nooit een auto schoongemaakt behalve met een spons, schuim en water ![]() | |
FkTwkGs2012 | zondag 13 januari 2013 @ 14:35 |
ik heb vandaag mijn ruitenwisservloeistof bijgevuld en de binnenkant van de voorruit schoongemaakt omdat dat met lage zon toch wel handig is. er kwam wat zwart af maar het viel me niet tegen over 25000 km. ook even het dashbord afgenomen. | |
Marco001 | zondag 13 januari 2013 @ 14:57 |
Ik moet eigenlijk ook een keer iets goeds hebben voor het interieur.. gebruik nu van dat ice interieur spul. ![]() Maar ik wil eigenlijk wel eens Chemical Guys uitproberen. | |
JohnB52 | zondag 13 januari 2013 @ 15:05 |
Welke auto? Dat blauwe? Was dat n smurf? | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 15:08 |
PTA / Particulier leasen? En nee, is volgens mij ook een soort wax. Zit in een flesje en moet je ook maar een klein beetje van over de auto smeren. Mijn vader gebruikt dat af en toe. | |
JohnB52 | zondag 13 januari 2013 @ 18:10 |
Ha n Aygo! Leuk karretje hoor, en lekker snel klaar met poetsen! Ben er ooit mee naar Disney gereden. En daar n wedstrijdje gedaan met n Hummer. Ik won :-) | |
dylanrr | zondag 13 januari 2013 @ 18:12 |
Gisteren heb ik m'n auto ook weer gepoetst. Vanochtend zaten er allemaal opgedroogde druppels op, van ijs. Dus net even afgespoten en afgedroogd. Nu staat 'ie er zo bij: ![]() | |
JohnB52 | zondag 13 januari 2013 @ 18:18 |
Netjes hoor, alleen die chromen kentekenplaat houder is niet echt mijn smaak. | |
dylanrr | zondag 13 januari 2013 @ 18:19 |
Het is beter dan de "Neutraal APK station Brabant"-houder die er op zat. | |
JohnB52 | zondag 13 januari 2013 @ 18:49 |
Ik vind m een beetje een Jet-Cars look hebben :-) (Neem mn opmerkingen niet te serieus he;-)) | |
Goddelijker | zondag 13 januari 2013 @ 18:50 |
Zeker wie hem het eerst geparkeerd had. ![]() | |
dylanrr | zondag 13 januari 2013 @ 18:53 |
Jet Cars look? Op de foto's zien ze er altijd wel netjes uit, dus dat zie ik maar als een compliment en gelukkig zie je de motorische staat niet op de foto's en loopt dat kreng van mij nog steeds als een baas. Dus dank je! ![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 18:59 |
Nee, want als je het afspoelt NADAT je gewassen hebt heb je alsnog een probleem. Daarom ook de stelregel; APC zo vroeg mogelijk in het proces gebruiken en zo snel mogelijk uitwassen/weghalen met een natte doek. Als je namelijk na een wasbeurt APC gaat gebruiken en dat gaat uitspoelen spoel je zo een APC mengel over je lak heen ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 18:59:54 ] | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 19:42 |
check ![]() | |
PerryVogelbekdier | zondag 13 januari 2013 @ 19:44 |
Wil je iets goed, wat neutraal oogt (nieuw look) op je dash, je dash zelfs anti-statisch maakt voor een lange tijd, en je dash dan UV-beschermd? Het antwoord hierop is 303 - Aerospace Protectant Ik wil echt niks anders meer! Onder me motorkap hetzelfde, dat ziet er gewoon fabrieksnieuw uit met de Aerospace. Overigens is deze ook geurloos in de auto.. ![]() | |
Goddelijker | zondag 13 januari 2013 @ 20:06 |
Die geur van Natural Look + een vleugje Stripper Scent = ![]() ![]() ![]() | |
Marco001 | zondag 13 januari 2013 @ 20:21 |
Vanaf morgen zijn de hydraulische krikken weer in de aanbieding bij de Lidl! 19,95 geloof ik. Ik ga me er 1tje halen. Ik heb al 2 steunen, dus volgend weekend kan ik ook de wintervelgen even van de auto afhalen en echt goed gaan schoonmaken. ![]() Strippers scent wil ik ook nog bestellen, maar heb ook nog een of ander blikje met als geur "Hawaiian gardens".. | |
JohnB52 | zondag 13 januari 2013 @ 20:53 |
Welk merk is dat? | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 20:54 |
Is dat spul voor je bekleding of alleen dashboard? | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 20:58 |
Ik kijk net in de folders van morgen, maar ik zie ze er niet in staan ![]() | |
JohnB52 | zondag 13 januari 2013 @ 21:00 |
303 High Tech Fabric Guard is voor de bekleding. Te koop bij carclean.nl | |
JohnB52 | zondag 13 januari 2013 @ 21:02 |
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_36051.htm | |
Goddelijker | zondag 13 januari 2013 @ 21:04 |
![]() Hydraulische krik € 19.99* Hefhoogte ca. 14-34 cm 180° zwenkbare hefstang‚ handig bij ruimtebeperkingen Met draaggreep, afneembare hefstang en wieltjes voor makkelijk verplaatsen | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 21:06 |
En dat maakt je kleding echt beter? Want ik hoor van vrienden dat het er alleen maar slechter wordt van dergelijke schoonmaakmiddeltjes. | |
Goddelijker | zondag 13 januari 2013 @ 21:07 |
Wat versta jij onder 'beter'? | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 21:10 |
Thanks, maar zo je er op straat ook iets aan hebben? Voor onverwachte reparaties in het weekend. | |
Goddelijker | zondag 13 januari 2013 @ 21:11 |
Ik wissel mijn banden altijd op straat. Heb hem toen bij Conrad besteld, even duur meen ik. | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 21:12 |
Ik niet, maar ik kan me zo indenken dat je wel eens in het weekend onder je auto moet zijn. Ik vraag me af of je hier dan wat aan hebt op de klinkertjes in een licht aflopende parkeervak. | |
Goddelijker | zondag 13 januari 2013 @ 21:13 |
Daarom bij zulke dingen: assteunen. Zelf leg ik ook altijd een band er onder, als ik mijn banden wissel, voor het geval dat. | |
jitzzzze | zondag 13 januari 2013 @ 21:14 |
Dat moet sowieso. Ik leg mijn schoonheid niet in de handen van een krikje van 2 tientjes. | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 21:18 |
Vuiltjes er uit halen en geen sporen achterlaat van het spul zoals kringen ed. | |
Goddelijker | zondag 13 januari 2013 @ 21:21 |
Dan moet je een extractor nemen, met APC+ erin. Dan heeft een fabric protectant geen zin, deze beschermt tegen vlekken en vies worden, maar haalt ze er niet uit. | |
Snoepje5 | zondag 13 januari 2013 @ 21:22 |
Oke. Een fabric protectant is dus eigenlijk alleen iets dat beschermt voor de toekomst maar verder niets doet aan vuiltjes of het uiterlijk direct. | |
Goddelijker | zondag 13 januari 2013 @ 21:25 |
Zoals het al zegt: het beschermt de stof. Het vuil blijft dus op de stof liggen: ![]() | |
M3rcury | zondag 13 januari 2013 @ 21:29 |
Zonder extractor kom je ook al een heel eind. Spullen als Chemical Guys fabric clean werken echt prima. Uiteraard is een extractor wel een stuk beter ![]() Inderdaad. APC haalt namelijk wel je wax weg. Daarom dat het ook wel eens gebruikt wordt om je lak te cleanen ![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 22:00 |
nice! waar heb je die steunen vandaan? | |
M3rcury | zondag 13 januari 2013 @ 22:03 |
Stripper Cent is nu met 10% korting te koop ![]() | |
Marco001 | zondag 13 januari 2013 @ 22:23 |
ook bij de Lidl, En Mercure, waar heb je de Strippers scent weg? | |
M3rcury | zondag 13 januari 2013 @ 22:33 |
Zijn die steunen nog een klein beetje kwaliteit? Aanbieding is nu bij wax-on.nl ![]() | |
PerryVogelbekdier | maandag 14 januari 2013 @ 07:04 |
303 | |
PerryVogelbekdier | maandag 14 januari 2013 @ 07:09 |
Allemaal leuk en aardig, maar echt water repellent wordt het met 303 Fabric Guard ook niet. Ik gebruik het wel op mijn winterjas, al is het maar om te beschermen tegen vuil. Je merkt dat bij dagelijks gebruik van bijv je stoffen auto stoelen, dat ze minder snel vuil worden. Echter stoot mijn jas wel miezer regen af, maar bij veel regen trekt het er alsnog in. Je zou dan meer een naar een coating moeten kijken a la C.Quartz Fabric. Kost wat, maar de recensies zijn echt super! | |
Snoepje5 | dinsdag 15 januari 2013 @ 09:02 |
Wassen met zulk weer (vriezen) wordt zeker afgeraden? Dichtvriezen van sloten e.d. | |
jitzzzze | dinsdag 15 januari 2013 @ 09:08 |
Of het vastvriezen van je deuren. Je kan het wel doen, maar dan moet je wel alles goed droogmaken. Ook in je deuropeningen en de binnenkant van de deuren. En kijk niet vreemd op als inderdaad je slot bevroren is. Ik zou lekker wachten tot de vorst voorbij is. | |
Snoepje5 | dinsdag 15 januari 2013 @ 18:34 |
Leuk hoor die links in je signature Gelukkig logt die niet direct uit en moet je eerst IP's selecteren ![]() Naast een klein stukje steenslag, is de lak gewoon vrijwel helemaal in orde. En dat voor een auto uit 2006 :-) | |
jitzzzze | dinsdag 15 januari 2013 @ 21:53 |
Heb je er echt op geklikt? ![]() ![]() ![]() ![]() | |
M3rcury | dinsdag 15 januari 2013 @ 22:22 |
Is je sig toch nog ergens nuttig voor ![]() | |
jitzzzze | dinsdag 15 januari 2013 @ 22:23 |
Ik heb die sign al 10 jaar, en bijna niemand klikt erop ![]() | |
Snoepje5 | dinsdag 15 januari 2013 @ 22:38 |
Of niemand die het je gewoon verteld.. | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 14:09 |
Kan geen kwaad voor de lak als je al dat ijs van je auto gaat afhalen met een zacht borsteltje? Of is laten smelten de beste optie? | |
JohnB52 | donderdag 17 januari 2013 @ 14:12 |
laten smelten is volgens mij de beste optie, ik gebruik soms wel eens een schildersbezem, ok, het mag niet, maar is wel heel fijn haar, krast (bijna) niet. | |
jitzzzze | donderdag 17 januari 2013 @ 18:24 |
Zaterdag was mijn auto nog blauw. Nu is ie grijs/wit ![]() | |
Adelante | donderdag 17 januari 2013 @ 18:55 |
Er hangen van die klompen bruin ijs onderaan m'n auto, heb de neiging ze er af te spuiten met de hd maar ik wacht nog wel even tot het dooi is ![]() | |
Goddelijker | donderdag 17 januari 2013 @ 18:56 |
En helemaal mat. | |
jitzzzze | donderdag 17 januari 2013 @ 19:03 |
Dat niet, hij glimt nog steeds ![]() | |
Goddelijker | donderdag 17 januari 2013 @ 19:06 |
Mijn auto is door de pekel echt helemaal mat/dof. ![]() Dit idee:
| |
jitzzzze | donderdag 17 januari 2013 @ 19:07 |
Misschien valt al die bende op mijn auto wat minder op van veraf ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 19:16 |
Joh 3 weken winterslaap, daarna kunnen we weer poetsen. | |
Goddelijker | donderdag 17 januari 2013 @ 19:19 |
Heb ook een afspraak voor een X5 staan voor een Wash&Wax. ![]() | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 20:28 |
Iemand hier ervaring mee? Is dit gewoon een shampoo? http://www.autoglym.com/e(...)l.asp?Range=&v06VQ=K | |
FkTwkGs2012 | donderdag 17 januari 2013 @ 20:29 |
prachtig die aanslag op alle auto's ![]() | |
Goddelijker | donderdag 17 januari 2013 @ 20:30 |
![]() Heb hem hier ook staan. Ruikt naar kauwgomballen ![]() | |
Stroopwafels | donderdag 17 januari 2013 @ 20:31 |
Prima shampoo, alleen wil wat weinig schuimen. | |
jitzzzze | donderdag 17 januari 2013 @ 20:31 |
Geen ervaring mee, maar ik gewoon een shampoo. Ik heb zelf die van Poorboys en ben daar enorm tevreden over. Vooral over de "endless foam" ![]() ![]() | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 20:37 |
Oke en die zou je dan in combinatie met deze polish moeten/kunnen gebruiken? http://www.autoglym.com/e(...).asp?v06VQ=HF&Range= Is die polish een soort wax? | |
jitzzzze | donderdag 17 januari 2013 @ 20:38 |
Kan je doen. Het is geen wax dacht ik, maar een glaze. | |
Stroopwafels | donderdag 17 januari 2013 @ 20:39 |
http://forum.carclean.nl/(...)ig--met-video-s.aspx | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:23 |
Thnx. Vanavond of morgen eens doorlezen. De ene kant vind ik het het wel waard en leuk om alle stappen te doen als kleien ed. Want ik voelde toch wat erosie op deze 6 jaar oude lak.. Auto van een vrouwtje geweest, denk niet dat die er ooit iets speciaals mee heeft gedaan. Aan de andere kant, volgens mij gaat het me meer dan 50€ kosten incl vanalles. Wordt me toch vrij prijzig. | |
jitzzzze | donderdag 17 januari 2013 @ 21:25 |
Geloof me, 50 EUR is slechts het begin ![]() | |
Marco001 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:34 |
Inderdaad, begon met 60$, heb nu al c.a. 300,- uitgegeven. | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:51 |
Ja maar 300€ aan verschillende spullen of ook gewoon herhalingsaankopen omdat het ene op is? Eigenlijk zou ik het volgende willen: - klei (zag setje van M's voor €25 incl detailspray). - polijst spul - voeden met een glans - wax - apc voor oa de rubbers van de auto (groene aanslag) - misschien nog een speciaal doekje oid. - wielborstels hebben we al. Shampoo is er al. Handspons is er. 70-80€ moet te doen zijn? | |
JohnB52 | donderdag 17 januari 2013 @ 21:55 |
Hoeveel x kan je door de carwash voor 50 euro? Dan is dit toch al snel voordeliger:-) | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 22:32 |
Ja de wasbeer is natuurlijk altijd wel duurder. En daarnaast ben je denk ik wel een euro of 10-12 kwijt voor de beste wasbeurt. Maar dat zal natuurlijk nooit zo goed zijn als dat je het zelf doet met alles er op en er aan. Maar als ik bovengenoemd lijstje voor een euro of 60-70 kan kopen, ben ik tevreden. | |
Goddelijker | donderdag 17 januari 2013 @ 22:35 |
Vaak bij de wasstraat zijn je velgen nog net zo vies als toen je er in reed ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 23:09 |
Mijn potje wax kost al meer dan 50 euro. | |
Goddelijker | donderdag 17 januari 2013 @ 23:15 |
Ik wil ook niet weten voor hoeveel geld ik hier heb liggen. Denk 200-250 euro. | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:17 |
Ja, maar je hebt ook wel wax voor 15 euro. of 8, om maar iets te noemen: http://carclean.nl/produc(...)_30ml_DJBAP30_101930 | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:44 |
Mijn winkelmandje: http://www.carclean.nl/pr(...)946ml_PB_SS32_100713 http://www.carclean.nl/pr(...)e_473ml_PB_BH_100900 http://www.carclean.nl/pr(...)em_kit__07240_101424 http://www.carclean.nl/pr(...)_30ml_DJPHP30_101936 75 euro.. Kan ik toch wel aardig mee vooruit denk ik (?) Of mis ik nog iets belangrijks. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 23:46 |
Je mist nog een detailspray. | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:47 |
Zit volgens mij in de clay kit van Mothers.
| |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 23:48 |
Hmja, maar die wil je gebruiken voor het kleien. Je gaat er dan wel snel doorheen iig ![]() | |
Snoepje5 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:54 |
Ja er liggen hier genoeg doeken die altijd gebruikt worden voor het wassen van 2 audi's.. Ook een of andere washand/spons met lange 'deadlocks' er aan. Is er anders nog een voordelige doek aan te raden? Misschien wel handig om er een aan te schaffen speciaal voor het waxen e.d. Deze misschien? http://www.carclean.nl/pr(...)x65cm_MPB0101_102089 Zit alleen nog te twijfelen over een goedje voor de rubbers. Naast de APC kwam ik ook deze: http://www.carclean.nl/product/100730 tegen. | |
M3rcury | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:23 |
Je had het net over een spons. Investeer dan eerst in een goede washmitt. Is best belangrijk om swirls proberen te voorkomen. Verder zou je nog iets goedkoper uit kunnen zijn met een kleiset van monello. Grote voordeel daarvan is dat de detailspray van monello iets beter is (en je er een mooi doosje voor je klei bij krijgt). Ook zou ik een ander potje wax kopen. Nadeel van dodo juice is dat ze erg goed zijn. Met dit potje kan je 3 keer je auto doen, daarna ben je verkocht en zit je aan een pot van minimaal 45 euro vast ![]() De peluche verde werkt wat makkelijker. Is iets handzamer en nog steeds groot genoeg ![]() | |
Snoepje5 | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:40 |
Bedankt voor de tips! Heb ik die peluche verde nog wel nodig dan als ik de klei kit van monello's aanschaf? Want bij die kit zit een identiek doekje. Of zou het raadzaam zijn een aparte doek te gebruiken voor de andere methoden zoals waxen en voeden. | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:31 |
Ik heb laatst de kleikit van Monello gekocht en gebruikt en ben er zeer tevreden mee. Je hebt wel meer doeken nodig Snoepje. Ik heb inmiddels 4 goede en 8 goedkopies. En dat is ook echt minimaal. | |
PerryVogelbekdier | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:44 |
Ik ben ooit begonnen met 70 euro, en heb nu voor duizenden euro's aan spullen gekocht (zowel binnen Nederland als buitenland) en ook nog allemaal opgemaakt ook ![]() Qua doeken... Tja, doeken heb je nooit genoeg ![]() Inmiddels heb ik een 40+ aan dure doeken, en bij elke bestelling bestel ik er wederom gewoon weer bij. Na een aantal jaar detailing heb ik pas mijn eerste MF-padje echt weg moeten gooien, omdat ie versleten was. Dus het kan lang mee gaan als je er goed mee om gaat. Doeken zijn op wat verkleuring na nog gewoon goed. @snoepje, als je een wax met een lange standtijd wil (lees; een 5 tot 6 maanden), ga dan voor Collinite 476S. Een harde wax, gewoon per paneel even aanbrengen, eventjes curen, swipetest en uitwrijven. Je zult jaren met die pot doen.. Met zo'n pot kun je wel 35x een middelmatige grote auto doen.. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:02 |
Perry, hoe groot/moeilijk is de overstap van een DAP naar een rotary ? Ik heb een auto staan die wat meer werk nodig heeft dan een DAP kan doen. [ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2013 09:02:27 ] | |
M3rcury | vrijdag 18 januari 2013 @ 18:14 |
Rotary is voornamelijk wat moeilijker om goed mee te finishen. Verder is het allemaal prima te doen. Goed in de gaten houden dat je niet te lang op 1 plek blijft werken. Je kan de laatste stap ook alsnog met een dap doen. Betekend dus gewoon dat je iets beter je aandacht erbij moet houden. |